Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Denkvoer op video. Theodor Holman ratelt lekker over vrijheid van meningsuiting

Hij had er geen zin in en hij vindt het verschrikkelijk om zelf geïnterviewd te hebben, maar een gewoon gesprek voeren met 'm kan dus ook niet. De ouwe Holman, wat houden we van 'm.

Fijn materiaal voor wie niet van voetbal of andere hersenloze NPO-meuk houdt. OK, je moet even door een verhandeling over seks en gezegende droge koekjes in je kudt, maar daarna gaat de Weduwe van Gogh uitleggen waarom we in zulke verdomd krampachtige politiek correct kadertjes gesjw'd worden vandaag den dagh. Hij vertelt dat aan de hand van Vroeger, toen drinkwater nog troebel was en de vrijheid van meningsuiting klaar, en Nu, toen we in toenemende mate niet meer wisten waar we in godsnaam mee bezig zijn. Als ie trouwens liever zelf vraagt dan praat, dan moesten we maar eens een tweede seizoen Nazomergasten gaan overwegen. Wat jij, Theodor?

Reaguursels

Inloggen

als hij niks te zeggen had,dan zou ik zeggen: dat interesseert toch niemand ene holman .
Maar dat zeg ik niet want hij heeft wel degelijk wat te zeggen,zal maar zeggen .

blikje_ogen | 01-09-17 | 16:51

Die onbegrensde vrijheid, waar De Sade voor pleitte, heeft idd zijn grenzen. Daarom eindigde hij ook (die vrijheid wel willende) in het gesticht.
Zo is het ook met het huidige streven naar gendergelijkheid. Dan wordt de vrijheid om te zijn wat je maar wil te ver opgerekt, wat niet tot geluk leidt.
Ergens halverwege de weg naar ultieme vrijheid is een keerpunt.
Maar waar? Dat is het punt.
Anyways: wat Holman zegt over het nut van het uiten van gevoelens, om maatschappelijke frustratie te voorkomen, vond ik goed beargumenteerd.
Dus 1-0 voor de vvm.

Carmelita | 01-09-17 | 12:47

Wat mij betreft meer Theodor Holmon. De scherpe analyticus heeft volgens mij nog veel interessants te melden.

Graaier | 01-09-17 | 12:21

Holman haalt het Existentialisme erbij, iets dat verhoudingsgewijs veel minder aan de orde komt dan de Verlichting. Dat dagelijks knokken had ik nooit zo begrepen uit de half gelezen boeken van Sartre.
Iets dat in de huidige tijd toch wel aan de orde is. Ogen in je rug hebben.

bodemloos | 01-09-17 | 10:34

Toch fijn dat Theodor de extreem linkerflank heeft gelaten voor wat het is, een steeds sterker knellend keurslijf bestaande uit wensdenken zonder redelijke basis en uiterlijk vertoon .
Nu was het wel zo dat in de jaren 70 en 80 iedereen alles mocht en dat ook deed, nu probeert men van alle kanten elkaar vooral ruimte te ontnemen .

Castor12 | 01-09-17 | 09:37

Wat gedachtes over dit voortreffelijke en onderhoudende gesprek.
Als ik het gesprek mag samenvatten dan kom ik op “De vrijheid van meningsuiting maakt dat men en de samenleving niet knettergek wordt”.
In de maatschappij wordt het steeds moeilijker om de eigen gedachten vrij uit te spreken. Het gesprokene wordt hoe dan ook beoordeeld en er wordt over jou geoordeeld. Voor velen is de psycholoog cq psychiater nog de enige bij wie je vrij de gedachten kan uitspreken zodat je niet gek wordt. De woede en agressie die in je huist over die samenleving die je niet wilt laten uitspreken, niet onbevangen naar je wil luisteren kan je daar uitspreken zonder dat het op onbegrip stuit. Er wordt alleen geluisterd en misschien wordt er een vraag gesteld waar het antwoord op kan verklaren waar die gedachtes en gevoelens vandaan komen.
Wanneer zelfs van overheidswege wordt bepaald wat fatsoenlijk is, wat de norm is van het gesprokene. Wanneer er een gemeenschappelijk waarheid wordt nagestreefd dan wordt het met de dag moeilijker om gevoelens en gedachtes te uiten zonder in conflict te komen met de mensen om je heen, het gezin, familie, vrienden, collega’s. Het gevolg is vereenzaming en inderdaad een run op de psychiatrie om er niet gek van te worden.
Het volk dat huist in het uiterst rechtse en linkse kamp zijn een voorbeeld van een knettergekke samenleving. In die kampen maar ook onder de islamisten wordt vrijheid van meningsuiting niet getolereerd. Er is maar één dogma. Gevolg, gestoord volk.
Theodore Hollman zegt dat hij beleefdheid nastreeft om ruimte te scheppen tussen hem en zijn medemens. Dat mechanisme heeft hij zo lijkt mij en is zeer herkenbaar voor mij, in de loop der jaren ontwikkeld om zich te beschermen tegen de vijandschap tegen hem die zijn woorden veroorzaken. In zijn jeugd, net zoals ik was hij onder zijn gelijken. Iedereen van jouw vrienden was links. Maar dat veranderde toen hij in de echte wereld stapte. De stukjes die hij schrijft in het Parool zijn weliswaar zijn gedachten en meningen maar hij heeft zich afgeschermd achter een muur. Hij hoeft de negatieve reacties niet lezen. Hij ziet niet het verbitterde, rood aangelopen gezicht van diegene die het commentaar levert. Dit in tegenstelling tot wanneer hij direct aan iemand anders zijn gedachtes en meningen zou bloot geven. Die zal hoe dan ook een reactie geven, een oordeel over het gesprokene geven, hem Theodore be en veroordelen en mogelijk agressief bejegenen. Hij haat interviews.

forecastle | 01-09-17 | 09:30 | 2

Dat je naar aanleiding van een aantal gedachten, overwegingen direct ge- en veroordeeld wordt, geframed en in een bepaalde hoek geplaatst is zo uitermate onaangenaam. Zo mens-kleinerend. En fnuikend voor enig gesprek met enig diepgang. Ik begrijp Hollman wel.

Bat-Adam | 01-09-17 | 10:27

De beleefdheid waar Holman het over heeft is wat Nietzsche de "Pathos der Distanz" noemt. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat het een verdedigingsmechanisme is, maar je kunt die beleefdheid ook zien als een sterkte, als overwinning op talloze zwaktes die je had, waaronder de behoefte om onder iemands vleugels te kruipen, om slachtoffer te zijn, om medelijden op te wekken, om aandacht te krijgen. Mensen die al te snel dichtbij willen komen, te dichtbij, willen vaak iets bij de ander afdwingen. Te weinig afstand nemen is de ziekte van deze tijd, maakt de zwakte tot norm.

Schoorsteenveger | 01-09-17 | 13:03

Ik vind Esther van Fenema altijd een verademing. Eindelijk eens iemand die zelf nadenkt en niet vies is van niet-politiekcorrecte standpunten.

B0bBer | 01-09-17 | 08:47

Hij had er geen zin in en hij vindt het verschrikkelijk om zelf geïnterviewd te hebben (?) Moet waarschijnlijk zijn.... om zelf geinterviewd te worden (?) Zo.. dan gaan we nu even de video bekijken.

mynameistrouble2 | 01-09-17 | 08:27 | 1

Kan toch, geen zin in hebben? Maar Theodor is gearrangeerd :) Bedankt voor dit leuke gesprek. Vrijheid van meningsuiting als Chimney- cleaning. Mooi.

Bat-Adam | 01-09-17 | 08:44

Dit gesprek met Theodor Holman vond ik zeer de moeite waard.
Een tweede serie Nazomergasten lijkt mij dan ook een uitstekend plan.

joepiedepeopie | 01-09-17 | 08:26

Is er sprake van VVMU als de verkeerde opinie leidt tot stelselmatige demonisering en uitsluiting?
.
Volgens mij niet.
.
VVMU is al decennia dood in Nederland. Vernietigend, uiteengereten, verkracht door politieke en mediale einsatzgruppen van de politiekcorrecte kerk.
.
The enemy within...

Parel van het Zuiden | 01-09-17 | 07:40
-weggejorist-
topsporter | 01-09-17 | 07:34

een goed gesprek.

topsporter | 01-09-17 | 07:34

Duurt me te lang om helemaal te kijken.

Jezus_Boeddha | 01-09-17 | 07:13

Giftige alcoholist uit de mensen van Cafe Welling. Heel benauwd kringetje.

Chow | 01-09-17 | 05:38

Ik ben van dit wederzijds ijdele verbaal gelanterfanter afgehaakt toen hij het over "zich beseffen" had.

Lefgozer | 01-09-17 | 03:10

Toch komt Theo uit net zo'n eng kringetje als nu de neo marxisten.

Graaf van Egmont | 01-09-17 | 02:00 | 1

"de hele universiteit was links in de jaren 70" "ik heb ook meegedaan aan die politieke correctheid". Inderdaad, hij was een meeloper. Ik heb ook gestudeerd eind jaren 60, begin jaren 70. Ook toen al was het linkse gedram aan de universiteit groot en je werd, als niet-linkse (als je niet meehuilde werd je onmiddellijk afgeserveerd) weliswaar niet onvriendelijk maar toch wel meewarig behandeld. Blijkbaar had je het licht nog niet gezien. Er waren heel veel meelopers zoals Homan en hij kan nu de politieke correctheid verstikkend vinden, maar"omdat ik niet meer kan zeggen wat ik wil". Wel, meneer Holman, in de jaren 60-70 al konden veel studenten ook al niet zeggen wat ze wilden.

B. Randnetel | 01-09-17 | 08:41

Tweede seizoen? Ik ben voor!
@IJzer Oxide | 01-09-17 | 00:46 |
Idem hier.. ik vond het toch boeiend (kon ik ook niet vergeten zijn, want soms moest je toch wel moeite doen om de stream te blijven ontvangen.. nou ja, alles heeft ook zijn charme soms).

nickolaas | 01-09-17 | 01:48

Dat er ook fatsoenlijke dokters bestaan heeft van Fenema weer meer dan bewezen.... Meer, meer, meer weltschmerz.

deus u vult | 01-09-17 | 00:57 | 2

juist.

topsporter | 01-09-17 | 07:36

juist.

topsporter | 01-09-17 | 07:36

'kreun'

*met kwijl rond het mondgebied; geweerhaaktedijbeenklem zachtjes knuffelen doet*

Centauri3 | 01-09-17 | 00:46

Tweede seizoen? Ik ben voor!

IJzer Oxide | 01-09-17 | 00:46

Mmm, positievere kijk op Holman gekregen,
van Fenema bevestigde weer mijn beeld. Zelf jaren in de psychiatrie gewerkt net nadat de witte jasjes uit mochten. Patiënten die eigenlijk cliënten moesten heten waren niet te onderscheiden, psychiaters wel.

Petrus Poortwachter | 01-09-17 | 00:44

Prachtig ik geniet met volle teugen normaal moeten de reaguurders niets hebben van links maar deze man wordt bijna de hemel in geprezen met zijn filosofische teksten.

botbot | 01-09-17 | 00:44

Te veel gelul,weinig wol.Te makkelijk inkoppen.

pegaje | 01-09-17 | 00:40

Een wekelijkse Geenstijl vodcast. Gewoon standaard. Met de diepgang en niveau van Weltschmerz en het format van zomergasten. En dan ook met buitenlandse gasten (als ze maar niet worden geïnterviewd door Tom Staal). Volgens mij is dat goud. Zeker als je onafhankelijk van TMG en Mediahuis verder gaat.

Stormageddon | 01-09-17 | 00:32

met plezier naar geluisterd..

Alfredo1996 | 01-09-17 | 00:30

Weer een intellectueel lulverhaal over VvM. Voor de liefhebbers ga er maar 3 lwartier aanhangen.

Rest In Privacy | 31-08-17 | 23:56 | 1

IDD, enige die soms nog het kijken waard is Karel van Wolferen op dat kanaal, voor de rest vooral wollig geleuter in de ruimte.

Onze man in Mockba | 01-09-17 | 00:35

Uitstekend interview! Meer meer meer!!

Masturwasbeert | 31-08-17 | 23:38

aparte body language op het end....

ger1306 | 31-08-17 | 23:34

23:52 'Je kan niet anders ...'
Ik volg het ff niet hoor. Antifa kan niet anders dan zich goedaardig voor te doen, 'en dat is maar goed ook'. ?

Kudzak | 31-08-17 | 23:33

Fennema interviewt altijd goed. Leuke dame.

Mark_D_NL | 31-08-17 | 23:32

Wel een man waar ik graag eens een biertje mee zou willen drinken. Om het vervolgens alleen maar over domme dingen te hebben.

Lijkt me logisch... | 31-08-17 | 23:28

Die SJW-warriers zijn dezelfde gekkies zijn als vroeger: ik ben al jaren op zoek naar de Doorzon-strip uit de jaren 80, waarin Sinterklaas gespeeld wordt door een vogelkooi, en Zwarte Piet door de hond. Dat alles om de discussies te voorkomen.

frank87 | 31-08-17 | 23:25

Misschien een hilarische opmerking, maar ik wist helemaal niet dat er een weduwe Van Gogh is. Dacht dat ie gescheiden was.
Ter verduidelijking; ik weet dat Theo van Gogh in 2004 overleed, hoor. Dat wel.
Maar ik ga mezelf nu flink bijspijkeren. Wil absoluut alles weten over Esther van Goghs droge vaginakoekjes.

dedeurs | 31-08-17 | 23:12 | 2

Theo is vermoord.

Kudzak | 31-08-17 | 23:34

@kutzak,
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat er te veel gepraat wordt in veel te veel praatprogramma's,,,

dedeurs | 01-09-17 | 10:52

Mooi gejat logo.. die W. Trieste amateurs

deechteprins | 31-08-17 | 23:05 | 2

Amateurs, die al wat langer bezig zijn dan je dacht. En hard groeien als media platform waar je wèl wat aan hebt. Je komt er nog wel op terug denk ik, als je tenminste voorbij het logo kunt kijken, naar de inhoud bijvoorbeeld.

001_Mills | 31-08-17 | 23:19

Kijk er al jaren naar vanaf het begin, 1967 dacht ik, en het is eigenlijk altijd goed. Kan de staatsomroep niet aan tippen.

Mark_D_NL | 31-08-17 | 23:35

Inderdaad,die inrichtingen moeten weer vol.

van stampij | 31-08-17 | 22:57

Even los van de inhoud, ik vind Esther altijd zo chagrijnig, kortaf, geïrriteerd en veroordelend overkomen. Jammer.

error503 | 31-08-17 | 22:55 | 1

Je kunt dan ook beter tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend overkomen.

chicago river | 01-09-17 | 00:30

Tsja, dat die oudmediale media nogal seizoensgebonden zijn is een vooral gesubsidieerd daar aan toe. Wat let u om gewoon hard on topic, in your face, volcontinu, ter zake Nieuws (als in met de snelheid van de verlichting) er toe te doen? Zoals u zegt: een zekere nostalgie misstaat niemand.

Hetkanverkeren | 31-08-17 | 22:49

Café weltschmertz is top. Plaats altijd een link!

Mis-pim | 31-08-17 | 22:47

Mja en Jesse de docu gaat nu breed. Zoveel stampij gemaakt door eigen fabriek en nu lukt het ook nog. Riefenstahl verbleekt erbij.

toetssteen | 31-08-17 | 22:34

Theodor altijd meer meer meer

frisenfruitig | 31-08-17 | 22:33

We worden trouwens niet in die kistkadertjes geduwd, we láten ons daarin stampen. En dat doen die SJW'erts niet eens, want die zijn nog te lui om elkaar luizen dood te drukken. Nee, ons samen met ons eigen opdrijven over ónze politiekcorrechte parallelo-universumse neurobezinkingsvelden doen we toch echt allemaal helemaal zelf...

F. von Zeikhoven | 31-08-17 | 22:32

Verademing.. Meer!

KutFilosoof | 31-08-17 | 22:28

"Deze aflevering is geadopteerd (...)" en toen had ik dus meteen gegeten en gedronken. En nu moet ik van zo'n kotsintro óók nog mateloos over mijn nek....

F. von Zeikhoven | 31-08-17 | 22:21

Off Topic, ik hoor net op het nationaalradionieuws een berichtje over enge hekkerts die "pacemakers kunnen overnemen, en de vraag is nu: hoeveel zijn er daarvan in Nederland. De Inspectie GZ weet het ook niet, die zijn nog aan het tellen nadat ze afgelopen maandag waren verteld over dat hekgevaar". Hoe gedebiliseerd ben je als nieuwsdienst-nieuwscoördinator van dienst van zo'n non-issue een landelijk nieuwsberichtje maakt...

F. von Zeikhoven | 31-08-17 | 22:15

De gesprekken van Wellens en Hulleman zijn ook geweldig trouwens.

speash | 31-08-17 | 22:14 | 3

Er zou hier een permanente link naar @cafeweltschmerz moeten komen. Voor uw dagelijks portie denkvoer

leef!! | 31-08-17 | 22:17

Ik houd niet van dingen als 'er zou' en dingen als 'moeten' en toch zijn we het helemaal eens.
- Come with me' van Waxweasel draait-

chicago river | 01-09-17 | 00:13

@cafeweltschmerz is een oase van weldenkendheid! Agreed!

keestelpro | 01-09-17 | 01:19

Ja prachtgesprek. "Ik heb hier geen zin in, het wordt niks" om vervolgens te vervallen in een niet te stoppen ruw realistische spraakwaterval. Mooi man.

speash | 31-08-17 | 22:11

Een top gesprek.

snakeplisskin | 31-08-17 | 22:02 | 1

In Amsterdam schuilt het islamisme maar ook iets heel goeds.
De echte progressiviteit die noch links noch rechts is.
Geen wonder dat Hans Teeuwen zich toch meer in Amsterdam dan in Eindhoven thuis voelt. (Samenwonend met die gast hierboven)

keestelpro | 01-09-17 | 01:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken