achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Struikrover

Rutte loog tegen de Kamer deel veel

Niemand is verbaasd en dat is het probleem

Het is inmiddels een haperende plaat, maar aangezien Mark en Sigrid in stomende achterkamertjes werken aan de Rutte 4-liefdesbaby moeten we het toch even benoemen: de premier loog weer eens tegen de Kamer. Deze keer over Rusland waarvan begin dit jaar bleek dat we toch nog contact onderhielden ondanks dat we officieel best wel boos zijn om MH17. Maar ja, als het grote geld lokt, dan is die onderste steen plots minder belangrijk. In de uitleg aan de Kamer ging het volgens Mark om "een vrije gedachtenwisseling", maar die claim is inmiddels volledig kapotgewobd door Follow The Money. Uit de opgevraagde documenten (die je hier kunt vinden) blijkt dat de overheden wel onderlinge afspraken maakten. "Dat gebeurt zelfs op uitdrukkelijk verzoek van Nederland." Tegenover de Tweede Kamer schetste de minst transparante premier ooit een verkeerd beeld van de gesprekken en essentiële documenten die het tegendeel bewezen werden achtergehouden. Het is kenmerkend voor de Doctrineman die keer op keer beterschap belooft en iedere keer weer keihard wordt ontmaskerd als de tegenmachthatende Pinokkio des Vaderlands. Dit politieke onkruid verwijderen lijkt zinloos, want in een volgend kabinet steekt hij zijn kop weer gewoon tussen de voegen door. We komen maar niet van hem af en dat is pas een ongekend onrecht.

TeamNL-Pietertje: Niets mis met DE VLUCHT

Wast handen in onschuld

Mooie baan heeft Pieter van den Hoogenband als chef de mission van het Olympische team. Beetje naar Japan reizen en dan jezelf trots op de borst kloppen als iemand anders een Nederlandse medaille wint. TeamNL leek sterk, dus een grote lading borstklop en complimentjes stonden in de planning. Maar nu dat tegenvalt duikt Pietertje vol in de slachtofferrol. Dan moet het op zijn ingelaste persconferentie vooral gaan over hoe zielig de besmette quarantainesporters zijn met hun "Japans georiënteerde eten" en mag het vooral niet gaan over dat misschien best wel dom was om geteste sporters uit hun veilige bubbel te halen en voor een aantal uur tussen een ongeteste crew en testuitslagfoppende vakantiemensen in een luchtdichte tube te plaatsen. Want dan is terugkijken plots niet constructief en valt het ook helemaal niet te bewijzen dat de besmettingen tijdens die lijnvlucht plaatsvonden. Dan verdwijnt Van den Hoogenbands ruggengraat net zo snel als het plankje van Van der Poel en is het niet langer analyseren en verbeteren, maar afwimpelen en negeren. Ex-topsporter Van den Hoogenband is de afgelopen jaren volledig vervangen door manager Van den Hoogenband. Pietertje, kom maar efkes wisselen jongen!

Ode aan Wayne Rooney in het StamCafé

Wilde gewoon rustig slapen...

Arme Rooney. Gaat ie een avondje zuipen na de lockdown en heeft ie het kroeggezellig met een paar Insta-bimbo's, staat de legende vlak daarna met zijn bakkes op het hele internet. Heel Groot-Brittannië (of wat daar nog van over is) over de zeik, omdat hij zich vermaakte met de blonde barbies terwijl Coleen met de koters thuis zat. Een schandalige publieke veroordeling zonder bewijs, want op de foto's doet Wazza helemaal niets verkeerd. Sterker nog, de oude vent sukkelde in slaap op een stoel in de hotelkamer en het zijn Tayler Ryan, Elise Melvin en Brooke Morgan die deze situatie zonder zijn toestemming misbruikten voor wat goedkope internetfame. Dus pak die stiekeme fotosnollen aan en leave Rooney alone
Lineair lachen: Kan ook. Met Quinsy Gario. Prototype vervelio sinds 2013, toen hij als OpdegrondligPiet furore maakte tijdens de Sinterklaasintocht in Dordrecht. Nu Kicked Out Bij1, dus Huilie-Huilie Op1. Livestream vanaf 22u20.

Oud-hockeyer pusht Osterhaus uit de sportzomer

Dat verdient goud!

Even nagenieten van de Oranjezomer van gisteren. Aan tafel oud-hockeyer Jacques Brinkman (want Olympische Spelen) en ook in de studio Viroloog des Vaderlands Ab Osterhaus (want doodvermoeiend virus). Ab zat er om wederom te verkondigen wat iedereen zat is om te horen in een programma dat hij eigenlijk niet kende. Maar gelukkig heeft Brinkman niet alleen verstand van hockey, maar ook van het spreken van ware woorden. "Je kunt ook een keer ‘nee’ zeggen tegen een programma. Dat je zegt: joh, ik kom een keer niet." We zeiden het ruim een jaar geleden al, maar nu weerklinkt het eindelijk in de shows waar Ab onder de sneltoets staat. Het is klaar met die paniekzaaier op elke willekeurige zender, waar hij alleen maar zwarte scenario's kan schetsen, die mensen alleen maar angst inboezemen, waardoor praatprogramma meer over het coronavirus gaan ouwehoeren en Ab dus vaker uitgenodigd wordt om nog zwartere scenario's te schetsen. Nu ons land al ruim 17 miljoen virologen kent, voorspelt deze onheilsbode al dat dergelijke pandemieën de komende vijftig jaar nog vaker gaan voorkomen en als dat niet meer genoeg is om in talkshows te verschijnen begint hij waarschijnlijk over de ABocalyps. Maar we zijn er klaar mee. Ab, luister naar de wijze woorden van Brinkman en zeg gewoon eens wat vaker nee.

Frankrijk zwicht. Geen terras zonder coronapas

thumb

Wijntjes alleen voor goedgekeurde personen

Bonjour vakantieganger die dacht al deze coronaellende even te vergeten op een Zuid-Frans terras. Een beetje vivre la vie met een goed wijntje en uw bakkes in de zon kan vanaf augustus alleen nog als u door de coronacontrole van Macron komt. Het Franse parlement stemde ondanks de grote demonstraties op straat vannacht in met een coronapas voor horecazaken, sommige winkelcentra en lange afstanden met het trein of vliegtuig. Deze pas krijgt u alleen als u gevaccineerd bent of negatief test op corona en geldt dus ook voor de toeristen met een Nederlands kenteken. Voor Franse musea, bioscopen en evenementenlocaties bestond deze eis al. Kort gezegd: u kunt vrijwel niets in Parijs zonder ausweis. De maatregel duurt in eerste instantie tot 15 november, maar is natuurlijk zo te verlengen als de angst groot genoeg is. De toon is gezet en het is de vraag welke Europese collega's volgen. Wij passen in ieder geval.

Recyclet u nog even door, dan dumpt Chemelot 14.000 kilo plastic per jaar in de Maas

thumb

Microplastics voor in uw zeebuffet

Hallo brave burger, bent u netjes uw plastic aan het recyclen? Mooi, want van de grote bedrijven hoeven we het niet te hebben met hun gelobbyde regels. Want waar u tegenwoordig een recycleboete statiegeld betaalt op kleine plastic flesjes, uw McDonalds milkshake door een stuk slap karton moet slurpen en 140 euro moet dokken als een overactieve agent u een flesje in de natuur ziet deponeren, krijgt het chemische bedrijvenpark Chemelot bij Geleen gewoon een vergunning om jaarlijks duizenden kilo's plastic in de rivier te dumpen. Het gaat om microplastics en nanoplastics in het dumpwater en hoewel dat hele kleine fragmentjes zijn, mag het volgens de vergunning oplopen tot ruim 14.000 kilo plastic per jaar voor de komende zeven jaar. Daarvoor hoeft u deze belangengroep met belangen niet op hun groene ogen te geloven (doen wij ook niet), maar het staat inderdaad in de nieuwe vergunning (pdf). "De totale concentratie bedraagt 468 μg/l hetgeen overeenkomt met een jaarlijkse vracht van 14.040 kg/j." Dat is weliswaar minder dan in de vorige vergunning, maar nog steeds best veel plastic om in het water te lozen dat kort daarop in de Maas eindigt en waar een paar kilometer stroomafwaarts het drinkwater wordt gewonnen. De Maas die uiteindelijk eindigt in de oceaan waar de ingrediënten van uw avondeten zwemmen. Maar blijf vooral uw plastic recyclen, want een beter milieu begint bij uzelf en duidelijk niet bij grote bedrijven met veel lobbyisten.

Help de natuur, weet waar uw granaat hoort

Een beter milieu begint bij uzelf

Ok, we leggen het nog één keer uit. De aardappeloogst van dit jaar gaat bij het groenafval, mooie bomen in de bloei van hun leven gaan in de biomassacentrale, de auto van de burgemeester van Eindhoven kan bij het oud ijzer, Patty Brard gaat in de plasticbak, alle zweefboeken van holistische lifestylecoaches mogen direct in hun kracht staan in de papiercontainer, die over het paard getilde Gooische kopschoppers zijn giftig genoeg voor het chemisch afval, kabinet Rutte III bij het overige afval, het grootste deel van Limburg bij het sloopafval, uw ongezouten mening in de reaguursels, de kwetsbare egootjes van Bij1 in de glasbak, Gordon bij het afgedankte frituurvet en Pieter Omtzigt bij de lege batterijen. En granaten horen dus in een plof-ATM of aan de hengel van een magneetvisser, maar dus niet in de milieustraat. Zo redden we het klimaat natuurlijk nooit!

Nederland nog roder dan rood: DONKERROOD

Paniek om niets

Nederland was al rood, maar voor het geval u daar nog niet van in paniek bent geraakt, worden grote delen van ons land nu donkerrood. DONKERROOD! Dat is slecht, maar dan donkerder. De kleur die rood krijgt als het zich echt zorgen maakt. Een soort foei, maar dan met een opgestoken vingertje erbij. Zo serieus als die keren wanneer uw moeder vroeger uw volledige naam gebruikte. Donkerrood is de duistere kant van Marco Borsato, waarbij we allemaal naar de maan gaan. De laatste kleur die we zien voordat we sterven. Nederland wordt donkerrood en de gevolgen zijn... beperkt. De kleuren zijn niet gekoppeld aan maatregelen, maar slechts een visualisatie van de stand van zaken. Mogelijk zijn er een paar landen die de toegangseisen (negatieve test/vaccinatiebewijs) aanscherpen, maar dat was toch al vrijwel overal noodzakelijk. Voor de vakantieganger verandert er dus vrijwel niets. U zou bijna denken dat deze kleurenmappaniek alleen bestaat om meer angst in te boezemen.

Bestorming Europese hekken: +238 gelukszoekers

De poort staat weer wagenwijd open

Daar zijn ze weer: de bestormers der hekken. Subsahariërs op zoek naar een betere toekomst die via de kleine Spaanse enclave Melilla Europa proberen binnen te glippen. Deze keer via een massale hekklimsessie om 6:50 uur in de ochtend. Touwen met metalen haken maakten de bestorming van de Europese buitendijk een koud kunstje en voordat la Guardia Civil hun zandzakken hadden geplaatst waren al 238 immigranten de Europese straten binnengestroomd. Dat drie agenten gewond raakten bij het stoppen van de stroom is een opoffering die schijnbaar gemaakt moet worden voor de Europese droom van deze instromiërs. Allemaal mannen die direct de opvang in gaan en uiteraard geen enkele kans maken op een verblijfsvergunning, maar wel de komende tijd van gratis onderdak genieten en mogelijk voor vertrek nog een hek beklimmen en de illegaliteit insluipen. Zo niet, dan is het een enkele reis terug, zodat dit zinloze kat-en-muisspel weer van voor af aan kan beginnen, maar dan met iets meer ervaring. Want deze zondvloed blijft altijd zoeken naar dat ene gaatje in de dijk.

Ze blijven maar komen

China onthult nieuw treintje: kan 600 km/u

Hee NS, kijken we even mee?

In China hebben ze tenminste nog budgetten voor de ontwikkeling van leuk speelgoed en dat resulteert onder meer in het nieuwe paradepaardje van de Chinese transportsector: een eigen maglev-trein. Vergeet de kogeltreinen en TGV's, want deze aerodynamische joekels vliegen pas echt hard tussen de ondergelopen weilanden door. De trein zweeft dankzij een magnetisch veld en ondervindt daardoor geen last van de wrijving van ouderwetse rails. Topsnelheid? Een luttele 600 km/u. De techniek is uiteraard niet nieuw en wordt hier en daar al op korte trajecten gebruikt, maar deze nieuwe unit is ontworpen voor de langere afstanden. De duizend kilometer tussen Beijing en Shanghai wordt hierdoor teruggebracht tot een reis van slechts 2,5 uur, terwijl vliegen momenteel drie uur in beslag neemt. Het enige nadeel: de banen zijn nog niet aangelegd, al bekijken verschillende miljoenensteden wel naar mogelijke routes. Het is slechts een klein probleempje, want China kennende stampen ze de benodigde trajecten in no time uit de grond en vliegen ze daar met 600 km/u van metropool naar metropool als we hier in Nederland nog steeds debatteren over het aantal tussenstops voor de Lelylijn.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.