achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

Volkskrant-opiniemaker die Markuszower de les leest stuurde zelf kogelbrief naar 79-jarige vrouw

Eiste 25.000 euro

Heel goed dat de Volkskrant tegenwoordig geen anonieme-opiniebijdragen meer plaatst, zo weten de lezers tenminste met wie ze te maken hebben. Zo ontdekte onze Bassiehof dat veteraan Wilbert Linders die schuimbekkend los mocht gaan op Gidi Markuszower ("Met verbijstering en diepe walging heb ik geluisterd naar zijn pleidooi om vluchtelingen aan de grens tegen te houden, ‘desnoods met maximaal geweld’. Dit zijn niet de woorden van een verantwoordelijk volksvertegenwoordiger. Dit zijn de giftige oprispingen van een rücksichtslose demagoog die de fundamenten van onze beschaving probeert te slopen voor een paar goedkope politieke punten. Als veteraan, als marechaussee en als sociaaldemocraat kots ik deze retoriek hartgrondig uit") naar eigen zeggen ook iemand 'met een vlekje' is. En niet zomaar een vlekje. Hij "probeerde een 79-jarige vrouw uit Veghel af te persen. Hij was er per toeval (door een verkeerd bezorgd bankafschrift) achter gekomen dat de vrouw veel geld had en stuurde haar dreigbrieven. Bij een van die brieven zat een kogel. Via de brieven kreeg de vrouw de opdracht om 25.000 euro in een plastic tas weg te leggen op een afgesproken plek. Een opmerkelijk detail: Linders wilde het bedrag graag in briefjes van duizend euro, maar die bestaan helemaal niet." Een en ander vormde overigens geen beletsel om in de gemeenteraad te belanden, maar goed het gaat dan ook om de gemeenteraad van Limburgse gemeente Helmond. Enniewee. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Markuszower over Markusower

Hulde. Adviesraad Migratie ontcancelt Ruud Koopmans en dumpt Pakhuis de Zwijger

Heel goed

Kijk. Zo kan het dus ook. De Adviesraad Migratie, die zijn eigen 25-jarige verjaardag wilde vieren in haathol Pakhuis de Zwijger, zoekt een nieuwe locatie voor dat feestje. Een locatie waar professor Ruud Koopmans wel welkom is. Dat is volkomen terecht, want als je een discussie wilt voeren over migratie en vervolgens iedereen rechts van Leo Lucassen tot ongewenste vreemdeling gaat verklaren, dan schiet het niet op met het maatschappelijke debat. De kritische Kamervragen van de PVV over de Adviesraad kunnen dus in de prullenbak, deze motie van JA21 Amsterdam wordt nu juist des te prangender: als Pakhuis de Zwijger zelfs niet meer geschikt is voor debatten van de Adviesraad Migratie, waarom moet het dan nog steeds met belastinggeld overeind gehouden worden?

Organisator Nakba-herdenking 030 had eerder 'geen spijt' van verstoren raadsvergadering waar Sharon Dijksma werd belaagd

Voortschrijdend inzicht!

Belangrijke informatie voor iedereen tegen wie Rob Jetten gisteren een lijn trok, omdat we in Nederland met elkaar praten, en elkaar niet belagen: gewoon even geduld hebben aub, over een paar maanden komen de gezagsdragers vanzelf een krans leggen voor Lisa uit Abcoude en Rik uit Heesch tijdens een bijeenkomt van Defend Netherlands. Zo ging het namelijk ook in Utrecht. Carel Brendel (is ie weer) viste dit RTV Utrecht-artikel van 18 juli op, een dag nadat burgemeester Sharon Dijksma door activisten van Utrecht4Palestine werd belaagd omdat een 'burgermotie' van die club om alle Israëlische producten te boycotten het niet haalde. Medhat Alamawi liet toen namens Utrecht4Palestine weten geen spijt te hebben van hoe de avond was verlopen. Want hee. Het verstoren van een democratische vergadering is helemaal niet erg, als je het maar om de juiste reden doet. 

Sharon Dijksma is het daar kennelijk mee eens, want de Nakba-herdenking waar zij met Linda Voortman afgelopen vrijdag een krans legde bij het Verzetsmonument (waarvoor de kransen van 4 mei even achteraf op een trappetje moesten worden gekwakt) werd niet alleen mede door PGNL en NewNeighbours georganiseerd, maar ook door Utrecht4Palestine. 

(Even tussendoor: hoe noem je guilt by association eigenlijk als iedereen die zich met elkaar associate weer ergens anders guilty aan is?)

En wie blikt er nu weer namens Utrecht4Palestine terug op de Nakba-herdenking in Utrecht? Ene Medhat, die niet met zijn achternaam in de media wil. "In overleg met de gemeente heeft de organisatie van de Nakbaherdenking de kransen "zorgvuldig achter het monument geplaatst", aldus Medhat. Dat is vervolgens ook gemeld aan iemand van het Utrechts Comité 4 mei-Herdenking die aanwezig was. Inmiddels heeft de gemeente de oude kransen weggehaald."

Jawel. Dezelfde club die door Sharon Dijksma de raadszaal moest worden uitgeduwd, waarbij haar beveiligers ingrepen, wordt dus beloond met een optreden van de burgemeester bij een kwestieuze herdenking. Het Centraal Joods Overleg heeft inmiddels ook kotsbeu van de geschiedvervalsing en plaatste een glasherder statement op de site. Dijksma, die in juli zelfs nog aan RTV Utrecht liet weten dat ze begrip had voor de emoties van de actievoerders, zegt nu: niks. "De gemeente en de burgemeester willen vandaag niets meer zeggen over de beslissing om aanwezig te zijn, meldt een woordvoerder van Dijksma."

Dit is geen bukken meer, dit is vol overtuiging je bidmat uitrollen en je kont naar het Westen keren.

Dit is dé belangrijkste uitkomst uit het onderzoek naar kennis over aantallen vluchtelingen

Ja sorry voor de De Correspondent kop maar anders leren Ron Fresen en al die andere wegkijkers in Hilversum het nooit

plaatje van ron fresen die wezenloos voor zich uitstaart

Ja toch nog even over dat Ipsos/I&O-onderzoek van gisteren over de meningen en kennis van mensen over asielkwesties. Want de conclusie 'Kiezers tasten in het duister: beeld van asielcijfers blijkt sterk politiek gekleurd' was, volgens ons, behalve een open deur, helemaal niet de interessantste (en bovendien valt er nog wel wat af te dingen, zie hieronder). Er zat iets veel interessanters in het onderzoek (HIERRR zelf lezen), dat iedereen die op tv/ergens anders verschijnt met een moralistisch praatje over polarisatie, feiten en cijfers in de asielkwestie eens goed in zijn of haar of hen oren zou moeten knopen. En dat is namelijk dit:

Oepsie. Brave voetbaltrainer asielzoekers uit 'Carrie op vrijdag' vervolgd voor omkoping

Kan gebeuren

Inspiratie!

Schokkende Instagrampost van het journalistieke vlaggenschip van de NPO Carrie op Vrijdag, het programma waarin Carrie ten Napel (op vrijdag) met allemaal mensen praat. Zo praatte ze afgelopen vrijdag met Peter van den Heuvel van stichting Share and Shine, die voetbaltrainingen geeft aan asielzoekers. Extra inspirerend omdat Peter van den Heuevel vroeger juist tegen AZC's was! Wat dan weer minder inspirerend is, is het verleden van Peter. "Een dag later bereikten ons berichten dat Van den Heuvel betrokken is geweest bij omkoping, het hoger beroep daarvan loopt nog. En dat hij zich als puber schuldig heeft gemaakt aan misbruik." Dat soort dingen is niks voor de inspirerend mensen van Omroep MAX, dat de hele uitzending nu offline heeft gehaald. En oh ja. Iedereen die geld naar Peter zijn stichting heeft overgemaakt kan dat terugkrijgen. Gelukkig maar!
UPDATE: LOL. Ook AD had een interview met Peter, ook offline gehaald. In de strafzaak is hij veroordeeld tot 14 maanden cel + 10 voorwaardelijk, omdat hij zich als ambtenaar van de gemeente Rotterdam liet omkopen

Reactie stichting

Ah! Een 'situatie'!

OPHEF: Gidi Markuszower zegt 'omvolking'

Groundhog Day valt vroeg dit jaar

"Ik heb dat woord in publieke uitingen nog nooit gebruikt en dat zal ik ook nooit doen, omdat het door anderen geassocieerd wordt met tijden waar niemand aan herinnerd wil worden. Derhalve vind ik het een destructief woord omdat het een discussie platslaat waar het over moet gaan: dat onze grenzen wagenwijd open staan en mensen zich daardoor vaak niet meer herkennen in hun eigen dorp, wijk of straat." Aldus Gidi Markuszower over het woord 'omvolking'. Maar Gidi Markuszower heeft dus wel 'omvolkt' gezegd, tijdens een demonstratie in Loosdrecht waar een camera van Left Laser Nieuwsuur bij was, in een gesprek waarin hij eerst zei dat een ook aanwezige meneer van hem best 'omvolkt' mag zeggen. Ingewikkeld wel, ook omdat iedereen die deze week al schande van Markusozwer heeft gesproken nu weer schande moet spreken van Markuszower. Misschien handig dat iedereen in het vervolg ook alvast afstand van alle uitspraken Gidi Markuszower in de toekomst, dat scheelt weer werk. Je vraagt je zo langzamerhand wel af waar die hele omvolking van de PVV-fractie nou voor nodig was.

LIVE. De naneuk van de Eredivisie

Of: het voorspel voor het WK

Bijna alles in de Eredivisie is al beslist. PSV is kampioen, NAC gedegradeerd, van Hercales zijn we eindelijk af en Feyenoord mag meedoen aan de Champions League. Maar! Er zijn nog een paar dingen spannend. Telstar en Volendam gaan uitmaken wie er tegen Willem II gaat spelen in de finale van de play-offs, en topclubs NEC en FC Twente strijden samen met Ajax om een (vrij kansloos) voorrondeticket van de Champions League, een plaatsje in de voorronde van de Europa League of de nationale play-offs voor de Conference League, die de Amsterdammers dus af zouden moeten werken in Volendam omdat topper Harry Styles in de Arena staat. Dat laatste is natuurlijk niet alleen heel erg grappig, maar ook nog eens heel erg terecht gezien het totale wanbeleid in Amsterdam. Alle wedstrijden tegelijk op ESPN1, buiten is het toch snertweer, dus we gaan lekker voetbal kijken. Houdt u niet van sport? Dan leestkijkt u lekker dit stijlloze reisverslag vol foto's van dr. Teun Voeten bij Tommy Robinson en zijn maten.
VOLENDAM: Moet winnen, en komt 1-0 voor door Descotte
NEC: 1-0 voor tegen Go Ahead door Lebreton, mag bij deze stand naar voorronde CL
FC TWENTE: komt 1-0 achter, Flamingo scoort voor PSV, Twente nog steeds 4e zo
HO WACHT: Alweer 1-1 door Orjasaeter
NEC: Al op 2-0 door Lebreton
TELSTAR! Maakt 1-1 door Danny Bakker, bij deze stand blijft Telstar erin
FC TWENTE: 2-1 achter, Champions League lijkt ver weg, maar zolang Ajax niet voorstaat is het nog genoeg voor plaats 4.
FC TWENTE: Nu 3-1 achter. Ajax heeft aan een goaltje genoeg om vierde te worden. NEC op koers voor de (voorronde) Champions League
TROUWENS: FC Groningen gaat de play-offs voor de Conference League halen, staat 2-1 voor tegen Heracles, Sparta maakte nog een kleine kans maar staat 1-2 achter tegen Excelsior
HEUJ: Go Ahead maakt de 2-1 tegen NEC, dat dus nog wel voor staat
FC TWENTE: 4-1 achter nu door Guus Til. Ajax en NEC hebben het allemaal in eigen hand nu
VOLENDAM: Heeft inmiddels zowel Veerman als Mühren ingebracht, was dichtbij de 2-1 via Descotte, maar het staat nog altijd gelijk
TELSTAR: Krijgt een pingel van de VAR... Ronald Koeman jr. loopt naar de stip...
GOAL! Keeper Ronald Koeman jr. maakt 1-2 voor Telstar uit een penalty
AJAX: Scoort niet, blijf op 0-0 en wordt dus 5e. Mag naar Volendam voor de play-offs
NEC: Houdt de 2-1 vast. Gaat naar de voorronde van de Champions League. NEC. Champions League. JvKup deelt bier uit
TELSTAR: wint met 1-2, blijft erin. Volendam mag het nog een keer proberen tegen Willem II

Man rijdt in op mensen in in Modena, steekt omstander neer: 8 gewonden, waarvan 4 ernstig

Dader 'van Marokkaanse origine'

Ho wacht ho en dan gaan we nu naar Italië, waar het vanmiddag helemaal is misgegaan in Modena. Een man is met een auto op mensen ingereden en heeft daarna mensen die hem tegen wilden houden neergestoken. Uiteindelijk werd hij door omstanders overmeesterd. Er zouden acht mensen gewond zijn, van wie twee ernstig. De dader is inmiddels aangehouden. Volgens de Gazetta di Modena gaat het om een 31-jarige man van Marokkaanse afkomst die in Bergamo is geboren en in Ravarino, in de buurt van Modena, woont.
UPDATE 19u51 - ChatGPT-vertaling van verklaring gestoken omstander in de Gazetta di Modena: "“De man beëindigde zijn waanzinnige rit tegen de etalage van Dallari Abbigliamento en probeerde daarna te vluchten door een mes te trekken. Daarmee verwondde hij Luca Signorelli, de man die zich op hem had gestort om hem tegen te houden en die hem vervolgens samen met andere burgers bleef achtervolgen totdat ze erin slaagden hem in via Pioppa te overmeesteren en aan de politie over te dragen.

‘Ik heb twee messteken gekregen,’ verklaarde Signorelli, nog onder het bloed. ‘De eerste heb ik kunnen ontwijken, maar de tweede raakte me wel. Ik heb niet losgelaten: ik greep zijn pols vast, ontwapende hem en met de hulp van nog vijf à zes andere mensen zijn we erin geslaagd hem tegen te houden. Die man was duidelijk buiten zinnen.’”"
UPDATE 20u00 - Volgens de Corriere della Serra heet de dader Salim El Koudri, een afgestudeerd econoom die werd behandeld voor psychiatrische problemen. Dat heeft niet echt lekker gewerkt dan.  
UPDATE 20u06 - El Koudri is op 30 maart 1995 in Seriate, een voorstadje van Bergamo geboren. Hij zou behandeld worden in Castelfranco Emilia voor zijn psychische problemen, en negatief getest hebben op alcohol of andere verdovende middelen. Hij woont, zoals eerder vermeld, in Ravarino. 
UPDATE 20u09 - De politie doorzoekt inmiddels El Koudri's huis in Ravarino, meldt de Corriere. 
UPDATE 20u17 - De autoriteiten hebben nog niet gemeld of El Koudri leed aan suikerziekte
UPDATE 20u41 - Inmiddels melden de autoriteiten 4 ernstig gewonden
UPDATE 21u03 - Een van de ernstig gewonden is een 55-jarige vrouw die allebei haar benen heeft verloren en in levensgevaar verkeert

Beelden andere hoek

Frikandellenwereld opgeschrikt door smokkelschandaal

De mensen (wij) ervaren een frikandellencrisis

FOTO (ANP) - Niet de frikandel uit dit verhaal

foto van een man die een bevroren frikandel vasthoudt

Het gaat de laatste tijd al niet zo lekker met de frikandel en nou dit weer. In Frankrijk zijn twee Belgen gearresteerd die illegale snacks naar snackbars in hun thuisland smokkelden. Het gaat onder meer om frikandellen (ja de Walen schrijven 'fricadelles' zonder N en ja dat betekent gehakt maar het gaat toch echt om frikandellen, kijk maar naar de foto), mexicano's en merguez-worstjes. Nu zijn er veel mensen die beweren dat geen frikandel illegaal is, maar in dit geval werden de frikandellen onder onhygiënische omstandigheden bewaard en verwerkt. En dat is natuurlijk het laatste wat je met frikandellen moet doen, die zijn juist ontzettend gebaat bij hygiënische omstandigheden. Wij zouden zeggen: pas maximaal geweld toe tegen onhygiënisch frikandellen die zomaar de grens proberen over te steken, zolang het proportioneel is en binnen de snackcultuur past. Maar ja. Te vrezen valt dat dit smokkelschandaal weer slecht afstraalt op de frikandel in het algemeen, terwijl de frikandel juist een voedzame en gezonde snack is. Laten we daarom allemaal het hoofd koel houden, en de frituur warm, zolang deze gevuld is met (legale) frikandellen. Zin in een kroket nu.

LOL. Volkskrant heeft eigen K. Laheye

En het is niet Fatima Dakmar

ingezonden brief van peter van lent

Toch vreemd. Sander Schimmelpenninck suggereerde in zijn Volkskrant-column een boosaardig complot achter het (niet) bestaan van ingezonden Telegraafbrievenschrijver K. Laheye, en nu blijkt de Volkskrant zelf over een soortgelijk type te beschikken. Lezen we allemaal bij onze grote vriendin Loes Reijmer, die ook de affaire-Fatima Dakmar in herinnering brengt. Het gaat om ene "‘Peter van Lenth’ uit Haarlem. Zijn bijdragen vielen op in de brievenrubriek, omdat ze vaak standpunten ter rechterzijde van het politieke spectrum verwoordden." Zo ziet u maar. Er bestaan helemaal geen rechtse mensen. Rechtse brievenschrijvers in de T. zijn verzonnen. Rechtse brievenschrijvers in de V. zijn verzonnen. Alle echte mensen zijn links. Daarom hebben de linkse partijen zo'n overweldigende meerderheid gehaald bij de laatste verkiezingen, en daarom moeten politici eens gaan stoppen met doen alsof er een asielcrisis is. Er is alleen maar een ingezonden brieven crisis!

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.