Telegraaflezer lost kansloze fatbikeplaag op
Is wel zo
J. Stuyt te Amsterdam. Lezer van de Telegraaf en een mens van weinig woorden. Maar wel iemand die erover heeft nagedacht. 'Het' zijn in dit geval de fatbikes. Want u kunt nou wel zeggen dat je die nu nog alleen in Amsterdam ziet, maar wat je nu nog alleen in Amsterdam ziet, zie je over een tijdje overal. Zo ging het met de carpaccio en zo zal het ook met de fatbikes gaan, als we niet naar J. Stuyt luisteren. Past ook makkelijk in een nieuw regeerakkoord, dit tekstje. Of korter nog (en dus beter): Fatbikes. Methode. J. Stuyt. Klaar.
Reaguursels
InloggenMinder verbieden, betere leven.
En ik maar denken dat alles met een motor harder dan 25 per uur automatisch een nummerplaat moest hebben. Geldt toch ook voor die speed pedelecs? Of kunnen die dat bikes ‘officieel’ maar 25?
Klinkt als een vooraankondiging van een knip door de fat-bike.
Mensen die gemotoriseerd door het leven gaan voor afstanden waar eigen kracht voldoende is weer stomme sukkels vinden zal ook wel eens helpen.
Snortfietsen/scooters (constructie snelheid 25 km/u) moesten binnen de bebouwde kom van het fietspad en met helm op naar de rijbaan, vanwege snelheidsverschil met fietsers. Dus nu nog snellere e fatbikes zonder helm, zonder verzekering met 40 km/u op het fietspad. Boven 25 km/u is een e-fiets feitelijk een brommer.
Te dikke pubers op electrische fietsen en fatbikes worden een groot probleem voor de volksgezondheid en verkeersveiligheid.
Maak van die minimum leeftijd gewoon 60 jaar.
100 is beter qua leeftijd. Die krengen razen als debielen voorbij. En nee je hoort ze niet aankomen wegens alle stadsgeluiden.
@Zalwelweer | 26-07-23 | 21:22:
Voor mensen boven de 60 zijn electrische fietsen wel handig.
Wie jonger is zal zich moeten realiseren dat van luiheid nog nooit iemand beter is geworden.
Ben je soms een dikke puber met een fattybike?
Gaat ook nergens over, opa moet op zijn snorfiets tegenwoordig een helmpie op, daarnaast is een rijbewijs verplicht, verzekering verplicht, en natuurlijk een minimum leeftijd. Ondertussen rijdt Jayvano van 12 jaar oud met een gangetje of 30 zonder te hoeven trappen op zijn fatbike rond, geen rijbewijs, geen verzekering, geen helmpie, iphone in de hand...
Capuchon op zodat je net niks ziet of hoort door je stomme namaak-earbuds van de action heen
Dat dus.. Probleem is dat daarna voor iedereen weer allerlei verboden komen...
Soms wou ik dat de stukjes hier ook zo kort waren. Waren we zomaar weer bij!
Verhuizen ver weg van Amsterdam kan ook een oplossing zijn.
Laat ik dat nou net vandaag gedaan hebben. Moet de dozen nog uitpakken. De lol was eraf.
Dit lijkt me vooral een Amsterdams probleem.
Hier rijden ze ook hoor, wel randstad.
@eentweehuppekee | 26-07-23 | 20:03: zelfde bij mij in het dorp, helaas.
Ik zag deze vakantie al 2 ernstige ongelukken met een elektrische step. Een jongeman lag echt voor dood op een drukke straat in Barcelona. In Nederland mogen ze volgens mij niet (overal) en dat zou ik het liefst zo houden.
Was ik maar met de helm op geboren.
Als geboren Drent ben je automatisch een magiër.
@Après toi | 26-07-23 | 19:41: Haha, ik kan je de hand schudden toch?
@Normpje | 26-07-23 | 20:06: Wel gewoond, maar niet geboren.
@Après toi | 26-07-23 | 20:12: Je hebt er wel een flinke klap van meegekregen.
Hé het was toch verbieden of duurder maken?
Als je naar de statistieken over hoofdletsel kijkt, dan is er maar een oplossing: verplicht een helm voor voetgangers.
En voor stamhoofden.
Als er een vrachtwagen overheen rijdt is het een flatbike.
Gewoon je best doen op school, goeie baan dan kan je een mooie grote veilige auto kopen. Nooit zo'n kutfiets gehad in mijn leven, wel motorfietsen uiteraard.
Dus jongeren moeten doorsparen voor een elektrische motorfiets in plaats van een fatbike?
@W_F | 26-07-23 | 19:09: Dat is al veel beter ja, goede rijopleiding, helm, beschermende kleding en heel veel meer plezier
Tja, als je er overlast mee veroorzaakt dan aanpakken natuurlijk. Maar ik reed op mijn veertiende op een zwaar opgevoerde cross "brommer". Is natuurlijk ook niet verantwoord, maar problemen zijn van alle tijden.
Dat waren wilde tijden. Eerste illegale crossbrommer was een Peugeot 104, of hoe dat ding heette. (Brommer met langwerpig zadel en makkelijk op te fokken.) De eerste keer dat je dat kreng ging uittesten en een bultje pakte met 80+km/u zagen we eruit als superman. Horizontaal achter de brommert aanhangen in vrije vlucht. Maar dat was vroeger, en vroeger is dood en begraven. Tegenwoordig is je voorland een stel bejaarden die met hun rollator niet uit de voeten kunnen. Een horrorscenario, in mijn optiek. Die ouwetjes kunnen nooit meer fatsoenlijk een Darwin award winnen. Maar de jeugd kan dat nog wel.
Toch nog iets goeds uit Amsterdam.
Kent u ze nog, de Chopper? Het magere broertje uit verloren tijden.
Uit Easy Rider. Captain America heette dat ding. Peter Fonda reed er op omdat hij wel goed kon rijden. Dennis Hopper reed op een normale motor omdat een chopper met zo'n lange voorvork te moeilijk voor hem was.
Een Fatbike is gewoon een elektrische scooter in vermomming. De gemeente wil toch dat alle bezine scooters en brommers verdwijnen? Laat ze dan blij zijn met de Fatbike. Wel af en toe een politie fuik opzetten om te controleren of ze niet zijn opgevoerd.
Maar het zijn gewoon snorscooters. Dus heeft meener helemaal gelijk.
Dan moet je consequent zijn en iedere ebike zo behandelen. De dikte van de band heeft er niets mee te maken. Toen ik nog op een fixie reed, ging ik trouwens gemiddeld genomen sneller dan op alle ebikes waar ik op gereden heb. Ja, je kan een fatbike in veel gevallen opvoeren, maar dat geldt dus in principe voor elke ebike. Echt elk topic dat hier aan gewijd wordt lijkt GS een soort bejaardensoos van zeiksnorren en Karen's. En dat terwijl de meesten ws rond de 16 waren in de tijd van bv de Rapido's met speakertjes en Cita's en ook niet begrepen waarom opa en oma er zo van over de zeik gingen.
Antwoord
Handhaving
Als bestaande regels niet gehandhaafd worden dan is er maar een echte oplossing: nog meer regeltjes.
@W_F | 26-07-23 | 19:13: Haha, je loopt perfect synchroon met het volgende topic!
Hou die problemen en het gedoe met helmen en snelheidsbeperkingen lekker in Amsterdam en het Hollandse, laat de provincie lekker regel vrij in deze. Hollandse problemen zijn niet direct Nederlandse problemen. Net zo als die Van Moof fietsen, wat een drama en de media staan vol, alleen omdat die Wannabee fietsen in Holland goed verkocht werden wil niet zeggen dat de rest van Nederland zich er maar iets druk om kan maken.
Ja. Minder regels in de provincie is nog veeeeel en veeeeeel meer van die gedenktekentjes in de berm. Je hebt zo gelijk.
@Lorejas | 26-07-23 | 18:59: Dat is dan de keuze die we in de provincie maken. Niemand die in de Randstad een seconde gaat rouwen als de plaatselijke dorpsgek bij ons, zichzelf om een boom heeft gekruld. Wij accepteren dat gewoon en gaan doorrrrrrrr.
Okidoki. Ga ik jou ook maar geheel gelijk geven.
Stelling: daar waar opgeschoren krullenbolletjes, daar fatbikes. (en: electrische stepjes)
Een fatbike heeft weinig met een fiets te maken, net als die elektrische fietsen die ik af en toe zie. Waar de erop zittende muts de kunst om de benen nét snel (langzaam) genoeg te bewegen zodat de “trapondersteuning” 95% van het werk doet..
Yay meer regels. En het gaat niets helpen. Dat brommerrijbewijs heeft ook nauwelijks aan de verkeersveiligheid bijgedragen.
Zo is het meneer Stuyt.
Nog twee toevoegingen: niet met z’n tweeën op zo’n debiele dikke bandenfiets. En je mag geen tattoos hebben als bestuurder.
Ik heb een ET-bike, letterlijk naar huis vliegen met dat ding.
*handsfree naar huis bellen doet*
Als ik moet kiezen tussen 20 dagen lang onafgebroken 6 maal daags 4 uur aan een stuk door een roedel woeste krokodillen in de reedt genomen te worden of een halfuurtje rijden op zo een achterlijke kinderfiets met opgepompte banden, dan rij ik wel een halfuurtje op zo een achterlijke kinderfiets met opgepompte banden.
Lol, dat was grappig!
Kabinet Stuyt 1 wanneer?
Weet je wie er ook fatbikes zou verboden hebben moesten ze er toen geweest zijn?
‘Fatbikes’ is een Randstedelijk probleem dat wordt veroorzaakt door de berijder.
Ofwel: guns don’t kill people, people do.
Fatbikes hebben dikke banden met elektrische scooters.
Uitstekend idee. Sowieso moet op elk elektrische fiets een helm verplicht worden. Al die oudjes die nu met neurotrauma op de eerste hulp belanden zou al genoeg reden moeten zijn. Maar ja, de politiek in Nederland is zo onmachtig dat ze dit simpele probleem zelfs niet aanpakken.
Op elke fiets zou goed zijn
Moeten mensen zelf weten vind ik.
De betutteling op allerlei fronten gaat al veel te ver.
En zijwieltjes.
En een oranje vlaggetje.
@Ruikbaard | 26-07-23 | 18:54: Oranje vlaggetje op een (lage) fiets werkt prima in het buitenland, omdat iedereen dan denkt dat je minimaal zwaar gehandicapt bent, maar bij de Nederlandse grens moet dat vlaggetje er snel af. Hier schatten automobilisten je snelheid een factor 3 te laag in als je een oranje vlaggetje hebt, met als gevolg compleet mislukt inhaalpogingen, of na inhalen op de rem springen om nog af te kunnen slaan, geen voorrang verlenen vanuit een uitrit want ik kan er nog makkelijk voor langs, voetgangers die je aan zien komen maar toch oversteken omdat ze denken dat ze sneller kunnen lopen dan een fiets, etc. Ga eens rijden op een lage ligfiets met een oranje vlaggetje om te ervaren hoe kinderfietsjes in het Nederlandse verkeer behandeld worden.
@Duwbak_Linda | 26-07-23 | 18:48: Jij hebt een elektrische fiets, hoorde ik van kennissen die aan de Paterswoldse Weg wonen.
Kwam laatst een meiske met een waarschijnlijk lege fabike accu tegen dat huilend aan de telefoon met haar vader hing: maaaaaar paaaaahhhaaap, ik moet naar school. En ik kan niet fiehietsuh met dat ding, hij is niet goed opgeladen.
Papa was waarschijnlijk hard aan het werk en kon niet eens dochterlief ophalen. Dan ben je de slechtste vader ooit, tohoch?
Daarmee niet. Wel bij het feit dat pa zijn dochter toegestaan heeft op zo'n pauperding rond te crossen, of hem zelfs betaald heeft.
Je bent pas een slechte vader als je zo'n ding voor je dochter koopt.
Fatbikes zijn uitgevonden op het platteland...
Maar goed er gaat toch een fietstaks komen zodra iedereen uit de auto is gepest.
nl.wikipedia.org/wiki/Rijwielbelastin... Dat concept is in Nederland een potentiele goudmijn. Zeker als iedereen uit de auto en het OV is weggepest.
Dus klagen over de betutteling in NL, maar wel voor alles wat enigszins irriteert regeltjes vragen. Kenteken, helm, theorie examen, rijbewijs… want dat CBR heeft het al niet druk genoeg met het uitknijpen van de jeugd? Brommer rijbewijs (theorie examen, praktijk examen, en dan weer opnieuw voor het auto rijbewijs… wat een omroep Max trutjes hier…
Al die zaken zijn helemaal niet nodig wanneer dat ding maar 25 km/u kan.
Drama queen!
Helemaal mee eens. We komen om in de regels, regeltjes, wetten, wetjes enz.
Knettergek zijn we.
Rijlessen gaan naar 70 euro per uur, en dat uur is ook nog eens 50 minuten.
@Papa Jones | 26-07-23 | 18:34:
Ik denk dat je niet helemaal bij bent. Het is niet meer zo dat jongeren een (snor)scooter kunnen rijden zodra ze 16 worden (zoals wij vroeger). Zelfs bij 25km/u is er een helm nodig, en een brommer rijbewijs (waarvan het theorie en praktijk examen niet meer geldig is wanneer ze voor de auto gaan)… en dan nu hetzelfde vragen voor fatbikes? Drama queen my ass…
@Mr_Natural Vergeleken met de totale kosten van auto bezit en gebruik later een fooi;)
Precies. Gewoon zo laten, want de begrafenisondernemers moeten ook leven.
@Papa Jones | 26-07-23 | 18:34: Oh ja, net als al die snorfietsen die ook niet harder konden dan 25 km/h. Ze zijn me weleens met 60 km/h langszij gekomen, zonder helm.
@zonder_moeite | 26-07-23 | 18:41: Wat is dát nou voor een onzin, een helm dragen voor een tweewieler die ík nog voorbijfiets.
Die nieuwe regels zijn alléén maar omdat snorfietsen opgevoerd zijn, en daar nauwelijks op gecontroleerd wordt.
Handhaven dus, op 25 km/uur!
Dan kunnen die helmen en rijbewijzen ook weer geschrapt worden.
Het kán zo makkelijk zijn.
@Kopieerapparaat | 26-07-23 | 18:45: Opgevoerde snorfiets vorderen en de berijder een weekje laten schoffelen, dan is het snel afgelopen.
@Papa Jones | 26-07-23 | 18:45:
Wat mij betreft prima hoor. Zoals iemand eerder al zei, rollerbanken en boetes uitdelen bij aso gedrag als een malle. Maar laten we niet doen alsof het ‘vroeger’ anders ging. Toen vlogen ook de opgevoerde gilera’s je om de oren met vergelijkbaar apengedrag op de weg en fietspaden.
@zonder_moeite | 26-07-23 | 18:53: Ja... wat mij betreft krijgt Oom Agent weer een prominente plek in het straatbeeld. Net als in de jaren 50.
@zonder_moeite: maar een opgevoerde Gilera hoorde je aankomen. Dikke MT's ook. Deze krengen niet.
Komisch, want dat idee ligt al een tijd opende plank om uitgevoerd te worden
Fatbikers krijgen korting en voorrang bij de McDonalds.
Ik rijd een slenderbike.
Maar goed, ik heb dan ook een killerbody.
Je hebt minder snel lekke band
Elk nadeel heb zen voordeel
En je hoeft op die dingen niet eens te trappen. Het is dus gewoon een elektrische scooter.
Er kan een gashandle op, dus ja, het is dan een gecamoufleerde scooter.
Alleen in Amsterdam!? Hier in Utrecht vliegen ze je ook al om de oren! En standaard een bepaald type mens erop, de nieuwe scooterrijders zeg mar.
Ja van die uberhippe jonge meisjes van 14. Snollebollekes zeg maar. Ik denk als een IQ testje verplicht wordt of een eenvoudig rekensommetje voordat de fatbike rijdt het ook heel snel ophoudt
Er is maar één oplossing
Maar wie gaat dat handhaven
Iemand van D66.
Eerst kopen mensen een elektrische fiets om daarna hun abonnement op de sportschool te verlengen. Dit loopt in de duizenden euro`s aanloopkosten, plus tientallen euro`s maandelijks abonnement.
Op zo`n klassieke fiets bespaar je duizenden euro`s en kan je multitasken.
Bijkomend voordeel is dat die minder gejat wordt.
Dat zie je verkeerd, de electrische fiets maakt (verre) afstanden bereikbaarder, dan kan de auto thuisblijven,
@snapal | 26-07-23 | 18:32: Ja pff, die dikke millennials vinden 2 km al ver.
@snapal | 26-07-23 | 18:32:
Met een beetje training en oefening trap je ook 25kmh op een sportieve fiets.
@B.agger | 26-07-23 | 18:38: Klopt, maar het is ook onder ander bedoeld voor de forens, die anders de auto of openbaar vervoer zou pakken.
Er is geen enkele reden om negatief te doen over electrische fietsen, want het alternatief zijn nog luiere vervoersmethodes.
@Papa Jones | 26-07-23 | 18:36: Rij 10.000 kilometer per jaar op de electrische fiets, op de gewone fiets zou dat veel minder zijn.
Electrisch fietsen is gewoon leuk, je raakt zelden of nooit bezweet en je beweegt toch.
@snapal | 26-07-23 | 18:42: Fatbikes bedoeld voor de forens? En hoezo zijn het dan meiden en jongens van 14 op die dingen?
@snapal | 26-07-23 | 19:05: Als je niet bezweet raakt beweg je ook niet echt.
Ik zie die fatbikes al best veel buiten Amsterdam. In Amsterdam zelf zie ik ze nooit, maar dat is omdat ik daar vrijwel niet kom denk ik.
Kijk, zo sta ik er ook in. Niet één probleem gezien in Amsterdam de afgelopen 22 jaar. Ben er sinds 2001 ook niet geweest.
Producenten van fatbikes moeten worden aangeklaagd voor het doelbewust en willens en wetens stimuleren van de verhuftering van de samenleving. Mijn mening.
En elektrische steps? Ik zie kinderen van een jaar of 10 met een gangetje van 20 km per uur of zelfs sneller op zo'n ding, dat lijkt niet hard, maar vlieg maar eens over het stuur of knal tegen een lantaarnpaal met die snelheid.
De bandenmaat moet dus het verschil worden, tussen een gewone electrische fiets en een fatbike.
Zie problemen met handhaving, de trend is namelijk. dat er steeds bredere banden op de (gewone) electrische fietsen gemonteerd worden.
Hoe breder hoe gevaarlijker. Of zo.
@Bakkeleures | 26-07-23 | 18:33: Breed veiliger met diagonaal kruisen van de trambaan;)
@Smoelensmid | 26-07-23 | 18:44: centrifugaalkracht is veel groter door meer massa aan de buitenrand van de band. Alle voordeel verloren door slecht stuurgedrag….
En al die bejaarden die op elektrische fietsen met 25+ km/u aan komen peddelen dan? Daar heb ik veel meer moeite mee. Ze kunnen zonder ondersteuning echt niet harder dan 12-15 km/u, hun omwentelingen qua trappers/benen laten ook niet sneller zien, maar ze gaan wel 1,5-2x zo hard.
Je hebt gewoon een hekel aan bejaarden, geef maar toe.
@Zenzeo | 26-07-23 | 18:24:
Nee hoor, geldt net zo voor de jeugd die te lui is om echt te fietsen. De omwentelingen vs snelheid kloppen gewoon niet voor hersenen die 30 jaar gecultiveerd zijn met normaal fietsen.
U bent een scholier met een electrische fiets?
@WasHetMaarMakkelijk | 26-07-23 | 18:26: Wat heeft leeftijd nou met een electrische fiets te maken?
Iedereen rijdt erop, ook getrainde supergezonde huisvaders.
@WasHetMaarMakkelijk | 26-07-23 | 18:26: Maar dan dus ook zéker niet voor hersentjes die nog nóóit gecultiveerd zijn met normaal fietsen.
"Bejaarde" hier 70+ , zonder ondersteuning makkelijk 23 km op een tourfiets en nog veel sneller op de racefiets. De grootste eikels zijn toch echt de onervaren jeugdigen op elektrische fietsen. Ze hebben geen idee hoe stom ze vaak bezig zijn.
@Zwizalletju | 26-07-23 | 18:39:
Nee, die eikels op racefietsen zijn inderdaad altijd heel sociaal opende fiets… maar wel klagen over de jeugd. Vroeger was alles beter zeker?
Bejaarden zijn stram, eigenwijs, doof, blind en de onhebbelijke eigenschap dat ze altijd denken voorrang te hebben terwijl ze op hun elektrische fiets zonder een helm te dragen zichzelf en medeweggebruikers in gevaar brengen en een kort lontje hebben als ze met hun gedrag geconfronteerd worden.
@Zenzeo | 26-07-23 | 18:30:
Dat begrijp ik. En ik ben sterk voor een kleinere overheid, met minder invloed, maar op dit dossier mag er wel wat duidelijkere regelgeving en handhaving zijn.
Kom op, vroegah moest zelfs een Spartamet een kenteken. Ondertussen is het heel wat drukker geworden in de straten en de overheid doet niets. Kan niets.
@_pacman_ | 26-07-23 | 18:50:
De straat oversteken zonder ook maar 1x naar links en rechts te kijken. Mijn straat, ik leef al 70+ jaar, trap jij maar op de rem.
@_pacman_ | 26-07-23 | 18:50: Zelden zoveel vooroordelen gelezen in een tegel.
@zonder_moeite | 26-07-23 | 18:44: Eikels op racefietsen ja natuurlijk. Het stikt ervan, maar daar ging het niet over.
@snapal | 26-07-23 | 19:13: U weet hoe vooroordelen en cliches ontstaan? Nee? Nou, omdat ze nogal vaak op waarheid zijn berust. Daarom.
@_pacman_ | 26-07-23 | 18:50: De jeugdigen zijn eigenwijs, doof, blind en de onhebbelijke eigenschap dat ze altijd denken voorrang te hebben terwijl ze op hun elektrische fiets zonder een helm te dragen zichzelf en medeweggebruikers in gevaar brengen en een kort lontje hebben als ze met hun gedrag geconfronteerd worden.
Is hetzelfde, gewoon.
Die krengen zijn levensgevaarlijk. Gasten van 14, 15 jaar die je met meer dan 60 km per uur van je sokken blazen.
Gasten?? Guppies zijn het. Welpen. Kittens. Chickies.
Gewoon bestaande wetgeving handhaven.
Dat is helaas de verkeerde uitkomst bij een aanrijding met zo'n ding. Ze zijn heel zwaar, dus veel massa , dus enorm letsel bij de tot aangeredenen gemaakten.
ik ben overigens wel benieuwd hoe lang deze trend onder met name de allochtonen zal duren. Ze zijn peperduur in aanschaf, hebben ook goed onderhoud nodig en zijn onhandig groot om hem veilig in je berging te plaatsen als je er niet op rijdt. De tijd zal het leren. Voorlopig maar keihard uitlachen als die gasten voorbij 'fietsen' met hun niet bewegende beentjes. Qua ontwerp vind ik ze niet eens lelijk het heeft wel iets van een chopper uit vervlogen jaren. Daar zaten dan stoere mannen en vrouwen op en geen Mo, Dilano of een tokkie met een vette pens.
@Cunucu | 26-07-23 | 18:35: Ze zijn al te koop vanaf plus 1000 euro, maar je hebt ook hele dure fatbikes.
Onderhoud is natuurlijk ook wel een dingetje, daar zal de jeugd natuurlijk op willen besparen, wat de levensduur beperkt.
@snapal | 26-07-23 | 18:51: Nou die van 1000 euro zullen dan zeker niet lang mee gaan! Of zijn zo leeg, want het batterij pakket is toch wel een substantieel deel van de kosten van zo'n ding.
Ik bedacht me nog iets anders wat veel allochtonen niet graag doen ; iets alleen ondernemen! Dus heb je toch een groepje van die gastjes nodig die dat allemaal ook kunnen betalen
@Cunucu | 26-07-23 | 19:08: Die van 1000 euro zijn denk ook niet van goeie kwaliteit, maar dat is wel de prijsklasse, waarin de jeugd een fatbike koopt.
We zijn ze wel weer terug, als de hijskraan ze uit de grachten vist...:)
> Snelheid max 25km/u
Is al zo (aandrijving dan, je mag je natuurlijk zelf helemaal het leplazeris trappen). Hoef je alleen maar te handhaven.
Handhaven gebeurd in Nederland niet. De overheid kiest er liever voor om dingen te verbieden en om alle mensen te "straffen" voor de overlast die veroorzaakt wordt door een kleine groep.
Hey. Dat riep ik al in een vorig topic. Kenteken. 99% van de bestuurders zakt voor de theorie. Opgelost.
De domste mensen rijden met de snelste vervoersmiddelen dus ik denk niet dat je plan gaat werken.
@Bakkeleures | 26-07-23 | 18:32:
De Opel Mantas...
Jeder Popel fährt Opel.
Goed plan, ik ben voor.
Steeds zuurder hier. Alles verbieden en verzieken.
Je kan ook de kansloze eruit flikkeren die het voor de rest verziekt in plaats van alles verbieden.
Ah. We hebben hier een fatbiker?
@Lorejas | 26-07-23 | 18:20: en een haardstoker, en biertjesdrinker, en bootvaarder, en benzineslurper.. pas jij ook in het rijtje? Ben jij straks ook aan de beurt.
@Lorejas | 26-07-23 | 18:20: ook nog wapenverlofhouder trouwens. Ook maar verbieden toch?
Oh. Wapens op zeker verbieden.
Dat “eruit flikkeren”, hoe zie je dat voor je?
En Stuyt is niet voor verbieden hoor, en ik al helemaal niet.
Duidelijke en accurate regelgeving en handhaving zijn nodig.
@Ruimedenker | 26-07-23 | 18:24: ja leuk, kortkapsel BOA’s die aan je haard komen ruiken.
Dr is een zure sfeer hier die alles maar willen verbieden.
De lijst is eindeloos wat mensen hun buren niet toe willen staan.
Toen ze begonnen om een 25km scooter te verplichten een helm te dragen, kwamen de fatbikes op. Zelfde snelheid, geen helmplicht. Maar een beetje knappe fiets gaat ook easy 25. Ook maar helmplicht op de fiets? Zullen we de hele wereld maar voorzien van rubbertegels?
Een fatbike is een fiets met dikke banden, dat kan toch niet het probleem zijn. Als die maxiamaal 25km/u kunnen dan zijn het net elektrische fietsen met dikke banden. Waarom moet je dan 16 zijn, een helm op en een kenteken? Wat gaat dat opleveren?
Heel zuur van de briefschrijver.
Een beetje handhaven op de huidige regels is voldoende maar dat is teveel werk. Regeltjes gaan dat niet veranderen, hoe streng ook.
Stuyt is gewoon een zure oude man die lekker alles wil verbieden. Wanneer gaan ze zure oude mannen verbieden?
@Bakkeleures | 26-07-23 | 18:31:
Die dikke banden zorgen er voor dat zo'n ding niet te fietsen is wanneer de motor uitvalt. Kortom zinloze elektrificatie van een aanstaande obese generatie. Wall-E wordt werkelijkheid.
@Louter Leuter | 26-07-23 | 19:05: Dat is een misverstand, het is zelfs mogelijk dat je met bredere banden minder rolweerstand hebt dan met dunne.
Dat geldt waarschijnlijk niet voor die dikke banden op de fatbikes, de aandrijving met de benen zal ook wel heel zwaar zijn.
Je kan er wel (even) mee fietsen, maar het is zeer vermoeiend.
@Louter Leuter | 26-07-23 | 19:05: www.fietsersbond.nl/nieuws/brede-band...
Gewoon controle op die kutfietsen
Zoals ik in een eerdere post al zei vroeger stikte het van de rollerbank controles. Politie wist toen ook 2takt met terugloopuitlaat 80 procent bingo, de fatbike is het equivalent qua herkenning.
Stikt nog steeds van die rollerbanken. Alleen is er nu een app. Binnen de 5 minuten fatbiked iedereen een blokje om.
Op de middelbare school in de jaren 90 waren dagelijks een aantal lui te laat omdat ze op de rollerbank moesten. Eigenlijk zie ik dat op straat nooit meer. Scooters met geel plaatje op het fietspad, politie rijdt erlangs en zwaait nog net niet. Alles wordt verboden maar niets wordt gehandhaafd.
@Lorejas ik zie het niet meer, misschien ben ik niet meer scherp er op dat kan ook.
Brombewijs natuurlijk.
Het zijn gewoon stekkerscooters.
Geen bewijs?
Inbeslagname.
Vrijwaring sturen en vernietigen.
Heet het echt een fatbike of is het een bike voor fatte mensen?
Als Franz op het zadel zakt, wordt ie of voor fietsendiefstal gearresteerd of hij trekt volle zalen als illusionist.
Oh, ... wacht.
Dit stuyt mij wel tegen de borst.
Kutdingen zijn het, ook wat erop zit.
Iedereen die op zo'n ding rijdt (opgevoerd) boete van 30.000 euro. En 50 zweepslagen.
Ook zo opgelost.
Maar ja.. beschaving he...
In landen zonder beschaving hebben ze geen last van fatbikes. Ik zie een verband.
En in het meer gooien!
REAGEER OOK