Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fietspad aanleggen? Dat kost u dan acht koeien

LIGT ER SOMS EEN DEKEN VAN WAANZIN OVER DIT 'LAND'?!?

Niet de acht koeien uit het verhaal

Ja het staat er wel echt ja. "Als twee boeren twee jaar lang in totaal acht koeien minder houden kan de aanleg van de fietsverbinding Parkstadroute hervat worden. Die was in februari stopgezet vanwege stikstofuitstoot." Hoe de twee boeren precies vier koeien de neus gaan 'afschrijven' is niet bekend. En om de kwestie nog debieler Nederlandser te maken dan het al was: het fietspad werd oorspronkelijk juist aangelegd om fietsgebruik te stimuleren, wat stikstofuitstoot weer terug zou moeten dringen. Wij Zijn Nederland.

Niet het fietspad uit het verhaal

Reaguursels

Inloggen

Benieuwd hoeveel meter fietspad je zou kunnen aanleggen als ik nooit meer witte bonen in tomatensaus, of bruine bonensoep zou eten. Wellicht zou een complete nieuwbouwwoning zelfs tot de mogelijkheden behoren.

Peter Emile | 19-07-23 | 21:23

Wat een ongelooflijk kutland!!!!!!

Janlul | 19-07-23 | 18:32

Dit is niet de comment bij dit verhaal.

Analia von Solmsch | 19-07-23 | 17:56

Maar wat als ze nu een mini-appelbos planten en twee meter meer van de Hedwigepolder onder laten lopen? Of kunnen ze dan ook een extra bromfietsstrook aanleggen?

konjodebonjo | 19-07-23 | 17:29

Voor het collectieve schuldgevoel. Hoeveel koeien kost een datacenter? Weet ik dat ook weer nu ik geenstijl lees.

Sjakkie van de Hoek | 19-07-23 | 17:26

Brunssumerheide, bekend als de plek waar het lichaam van die knul gevonden is, Nicky Verstappen. Geeft ook wel aan hoeveel natuur dat is, een veredeld stadspark inclusief hondenlosloopplek. Omzoomd door stadswijken, de regionale stortplaats is aan de overkant van de provinciale weg. Natuur me reet.

Heurtebise | 19-07-23 | 17:06

Laat ze nog eens goed narekenen en nadenken waarom de stikstofnormering vanuit dezelfde Europese Natura2000 regels in Nederland op 100-1000 keer lagere grenswaarden uitkomt dan in andere landen.
0,7 gram per hectare per jaar in NL, 100 in Duitsland, rara hoe kan dat?

De suggestie om her te berekenen over heel Europa en niet per lidstaat klinkt mij heel verstandig in de oren.
www.parool.nl/columns-opinie/bepaal-s...

Zeurders | 19-07-23 | 16:45 | 2

Je moet wel gek zijn als land om werkelijk elke scheet mee te tellen. Dan gaat alles op slot dus niemand doet dat. Bijna niemand dan.

geheelvergeter | 19-07-23 | 17:56

Hoeveel stikstof stoten 200000 extra Nederlanders eigenlijk uit? Dtv

m.fucker | 19-07-23 | 18:46

LOL
Dit land is helemaal kapot ( maar dat wist ik al ).

helaas-nederlander01 | 19-07-23 | 16:42

En vreet Timmerfrans die koeien dan op?

Conan de Rabarber | 19-07-23 | 16:41 | 1

Zou me niets verbazen als hij de mastermind is achter het uitkopen van de boeren. Van de halvering van de Nederlandse veestapel kan Timmerfrans ongeveer een half jaar eten.

FrankVeer | 19-07-23 | 16:47

De rekensom is simpel. De opbrengst van een koe is ongeveer € 2.600 per jaar (min voerkosten). Dus totale opbrengst 8 koeien 2 jaar is € 41.600. Als je een boer vraagt of hij € 100.000 wil verdienen door tijdelijk 2 jaar 8 koeien minder wilt houden is het probleem opgelost. Blijkbaar is het probleem niet groot genoeg, anders hadden anderen dit al verzonnen.

p3xxx | 19-07-23 | 16:39 | 1

Deze truc wordt veelvuldig al toegepast in de bouw, maar niet alle provincies accepteren deze methode

Poekie_febo | 19-07-23 | 17:01

Iedere keer denk je 'het kan niet achterlijker' .
Dus wel.....

RamondeM | 19-07-23 | 16:28

Gebeurt niet alleen voor fietspaden, ook in de dijken bouw wereld. Heb een project waar we mogelijk 50 koeien gaan opkopen om stikstof te verminderen. Het is een traject naast de snelweg...

Poekie_febo | 19-07-23 | 16:23

Men speelt hetzelfde spel als tijdens corona toen men mensen die op basis van de cijfers konden zien dat een vaccinatie voor hen niet nodig was is gaan polariseren. Precies die tactiek zien we nu met de boeren. "Eigenlijk komt het door de boeren dat dit niet kan". Dat is natuurlijk onzin, want in alle andere landen van wereld worden fietspaden, wegen en huizen gewoon nog aangelegd.

RoelkeLimbo | 19-07-23 | 16:20

Koeien zetten een groot deel van de stikstof die ze opeten om in waardevolle eiwitten. De rest poepen ze weer uit. Dus netto een positieve bijdrage. Idem varkens en kippen.
De mens daarentegen is een vrij nutteloze stikstofpoeper.
We kunnen de stikstofruimte daarom beter uitdrukken in aantal mensen in plaats van koeien. Om niet te kleine rekeneenheden te krijgen nemen we dan 1 Frans als standaard-eenheid.

Schmalz | 19-07-23 | 16:12 | 2

1 Frans is dan 10 Schimmelpennetjes?

austinhealey | 19-07-23 | 16:32

Kan D66 niet even doorrekenen wat we al aan co2 besparen door euthanasie van afgeschreven ouderen en het kapot knippen van circa 30.000 baby’s per jaar? Kan je heel wat asielzoekers voor binnenhalen.

nerugaer | 19-07-23 | 15:58

Het is toch overduidelijk dat een bepaald plan vanaf de start van kwartaal drie word uitgerold. Man wat een engnekken zeg.

StijllozeBurger | 19-07-23 | 15:41

Symboolpolitiek uitgelegd met acht koeien.

De waanzin.

Wijze uit het Oosten | 19-07-23 | 15:34

Hoe geestelijk gestoord zijn onze onze milieu regels , dat hebben we danken aan de milieu clubjes die zitten lekker hebben een baan en de arbeiders kennen stikken

gerrit5042 | 19-07-23 | 15:29 | 1

Het wordt nog veel erger als Frenske aan de macht mocht komen.

Waakvlam | 19-07-23 | 15:38

2,5 maal oppervlakte Nederland is afgebrand in Canada. Maar hier moeten 8 koeien dood

Schilder58 | 19-07-23 | 15:15 | 1

Ze hoeven niet dood, maar gehouden worden buiten een cirkel van 25km rondom het beoogde fietspad. Regels zijn zo makkelijk, ze maken je leven beter!

Het brein erachter | 19-07-23 | 15:40

Ik heb trouwens voor de grap het Aerius model met de calculator voor de uitstoot van stikstof e.d. ingevuld met de locatie van Tata steel met door henzelf verstrekte openbare gegevens. Het model slaat helemaal op tilt en geeft verschillende foutmeldingen. calculator.aerius.nl/wnb/inputs/

E.Colli | 19-07-23 | 15:02 | 2

Je moet een model ook niet gebruiken voor dingen waar het niet voor bedoeld is.

matatwork | 19-07-23 | 18:09

@matatwork | 19-07-23 | 18:09: Je bedoelt dat dit model alleen is bedoelt om boeren als piekbelaster aan te merken en gedwongen uit te kopen? Dat meen je niet.

E.Colli | 19-07-23 | 19:08

Dezelfde idiotie bij het stopzetten van het oplossen van verkeersknelpunten. Daardoor ontstaat veel meer milieu- en economische schade door steeds langere en frequenter voorkomende files. Lekker bezig...

E.Colli | 19-07-23 | 14:51

'Als we 100.000 nepasielzoekers uitzetten, scheppen we genoeg stikstofruimte voor de aanleg van 2 nieuwe snelwegen en 25.000 nieuwe woningen.'

Waarom nooit eens zoiets?

drs. Levi Samsonov | 19-07-23 | 14:51

Bij de Tour net een shot uit de lucht van een boel Franse koeien op een berg. Maar goed, die renners rijden op recent geasfalteerde wegen. Geen fietspad.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 14:42 | 1

Een schot?

apek00l | 19-07-23 | 15:21

8 Koeien voor een stukje fietspad? Afzetterij, daar heb je in Nigeria 4 maagden voor.

Blauwpetje | 19-07-23 | 14:42

Tja, als je Afrika helemaal naar hier haalt handel je gewoon in koeien, de koers van koeien en kamelen gaat redelijk gelijk op. Nog even en het is koe er uit, kameel er in..

Ouwe Semelaar | 19-07-23 | 14:39 | 2

In Berlicum (bij Den Bosch) de enige kamelenmelkerij van Nederland. Prima dagje uit hoor!

Het brein erachter | 19-07-23 | 15:43

De enige van Europa zelfs.....

Het brein erachter | 19-07-23 | 15:43

Ik ga juist fietsen om naar koeien in de wei te kijken.

MeppieRocks | 19-07-23 | 14:36 | 1

Die vleesgeworden demonen? Dan fiets ik langs een weiland en hoor de Jaws tune. Ja hoor, komt er zo'n geschift beest aanrennen, natuur vermorzelend onder haar monsterlijke hoeven, nog een half kinderhoofdje uit de kaken hangend. Zou het nog nut hebben om Roy Schneider te bellen?
Het tussenliggende slootje houdt over 45 meter op, met de kracht der wanhoop trap ik mezelf richting 80 km/u maar de koe ziet het ook. Oh man oh man, haar kop hangt al over het hek, ik haal het niet.
Uitwijkend naar links, paniek mijn ogen, klapperende koeienkaken missen de halsslagader op een haar na "Moohhh!!!" zij is boos. Loeiend breekt ze door de omheining en zet de achtervolging in. Had ik toch Roy maar gebeld.

Kouwe Kees | 19-07-23 | 14:53

Toch raar. In Amsterdam lag/ligt de halve stad weer open. Aanleg nieuwe riolering, glasvezel en van die nieuwe brede rode fietspaden. Auto te gast. O.a. de hele Weesperzijde, Weteringschans en een nieuw fietspad bij de nieuwe wijk Zeeburgereiland. De Sluisbuurt wordt ook in rap tempo aangelegd. En er lopen alleen wat koeien in het Vondelpark.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 14:33 | 3

Dat dus, er zijn geen koeien, dus geen probleem. Vol bouwen die handel.

Pas als er koeien zijn en grasland, bloemetjes en bijtjes, bermen en fladderende vlinders, bomen en struiken en allerlei dieren die daar schijten, pas dan is er een probleem. Dat moet weg, zodat er gebouwd kan worden, want dat is beter voor de natuur.

WasHetMaarMakkelijk | 19-07-23 | 14:39

Nou, daar zeg je wel wat, een boer moet zich aan de meest debiele regels houden qua grond open ploegen. Maar voor glasvezel aanleggen gelden hele andere regelts blijkbaar.

tis_wat | 19-07-23 | 14:49

Wat een waanzin.

civilian | 19-07-23 | 14:30

Wel een fietspad met belijning in regenboogkleuren hoop ik? Echt; NL wordt bestuurd door zwakzinnigen, al 20 jaar lang..

stikstofhelp | 19-07-23 | 14:26 | 1

Ruilhandel zoals in Krankzinnigen van Catan.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 14:35

Alles op slot als Timmermans komt.

thanseeuwen | 19-07-23 | 14:25 | 2

Die moet heel ver wegblijven.

civilian | 19-07-23 | 14:30

Nee, dan moet er nog een tandje bij; goh op industriele schaal het leven ruimen, waar hebben we dat eerder gezien! Een Godwin kan het niet zijn want daar word ik voor behandeld!

Cunucu | 19-07-23 | 14:35

Koeien? Vliegtuigen zijn veeeeel erger!

Via Reuters:

„ NEW DELHI, June 20 (Reuters) - Air India has firmed up its order for 250 Airbus (AIR.PA) aircraft and 220 new Boeing (BA.N) jets worth $70 billion at list prices, the airline said in a statement on Tuesday, as it pursues a turnaround under its new owners.

The Tata-owned airline signed separate purchase agreements with the two planemakers at the Paris Airshow for the jets and some services, a day after domestic rival IndiGo (INGL.NS) agreed on Monday to buy 500 single-aisle planes from Airbus.“

www.reuters.com/business/aerospace-de...

Samengevat: in de maand juni 2023 bestelden twee Indiase luchtvaartmaatschappij gezamenlijk 970 (!) vliegtuigen.

theo-is-dood | 19-07-23 | 14:23 | 3

Stikstof houdt zich aan grenzen, dat zal Timmermans vast wel kunnen bevestigen.

tis_wat | 19-07-23 | 14:30

Die vliegen voornamelijk in India en bovendien telt stikstofdepostie boven een bepaalde hoogtegrens niet mee. De koe is ook nog eens een heilig dier in India, dus dit is verder allemaal totaal niet relevant. Net zo min als die 600 kolencentrales in China, of dat de totale jaarlijkse CO2 reductie van Jetten's plannen gelijk staat aan 1 dag uitstoot van China.

Het gaat om de afstervende natuur in Nederland, kijk om u heen, het is 5 voor 12. Daarom, koeien weg en asfalteren die hap. Ow, wacht...

WasHetMaarMakkelijk | 19-07-23 | 14:31

Maar ja, daar zijn koeien heilig, dus die doen ze niet weg.

Blauwpetje | 19-07-23 | 14:45

"Volgen de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto's, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto's"

"In 2019 zag de haven van Rotterdam 108 cruiseschepen"

Hoeveel koeien zijn dat eigenlijk?

MeneerDeBeer | 19-07-23 | 14:23 | 4

U denkt toch niet dat Ons Soort Mensen af gaat zien van een cruise ( of een vakantie naar Iran )? Ons Soort Mensen zet zich dagelijks in voor het klimaat en omdat de boog niet altijd gespannen kan staan heeft Ons Soort Mensen enkele keren per jaar echt wel die vliegvakantie verdiend.
Hoe vaak moet ik dit nog uitleggen? Quod licet Jovi, non licet bovi.

Graaisnaaiert | 19-07-23 | 14:43

Dat telt niet mee, want bij het ruimen van zeekoeien komen geen bouwkavels vrij.

Blauwpetje | 19-07-23 | 14:47

1+1=99999999
1000x34522=-4
Dit volgens de rekenmachine van een ambtenaar, het machientje van de collega wijkt slechts 4568% af, conclusie is nu de uitkomsten zijn 100% betrouwbaar

Henkie | 19-07-23 | 16:36
▼ 1 antwoord verborgen

Heel nederland is in het EU tijdperk één grote paarse krokodil geworden door bureaucraten in Brussel en Den Haag, compleet gestoord.

Laten we aub echt stoppen met deze complete waanzin en onzin.

Tee Of Cup | 19-07-23 | 14:20 | 3

100% eens

hagelkruis | 19-07-23 | 14:21

Maar hoe dan? Gaat BBB ons redden?

theo-is-dood | 19-07-23 | 14:24

Het pad gaat het Jesse Klaver pad heten.

McSnor | 19-07-23 | 14:19 | 1

Maar hij moet wel eerst zijn vmbo-kader 1(van 4) afmaken... overigens weten die schrikbarend weinig, t.o.v. de mavo-meisjes vroeger zijn die meisjes professor.

hagelkruis | 19-07-23 | 14:25

Het flauwe is ook, de regio, die het regionieuws zo opgediend krijgt zal gaan denken "Acht koeien? Twee jaar maar? Fietspad eindelijk klaar? Nou, doe maar." en daar begint de pret. Door het afbouwen van het fietspad te koppelen aan de bezopen redenering van aantal koeien minder gaat daar de focus op.
Je kunt in hetzelfde nieuwsitem van alles daarvoor in de plek zetten en dan zal daarop gefocust worden (hoeveel minder Konikpaarden in de Oostvaardersplassen? Tata Steel één dag sluiten?) . Of je kunt het ook laten bij het nieuws en niet je eigen sentiment als een kwakje afvegen aan je eigen artikel.

Kouwe Kees | 19-07-23 | 14:19

Degenen die dat verzinnen is/zijn gewoon maffia.

ChalinaRosa | 19-07-23 | 14:16

(Kolonisten van) Catan taferelen... Wil je jouw hout ruilen voor 1 schaap? En mag ik 8 koeien voor jouw fietspad?

fric.spec. | 19-07-23 | 14:11 | 1

Van mij mag het nog gewoon Kolonisten van Catan heten, die () zijn nergens voor nodig.

WasHetMaarMakkelijk | 19-07-23 | 14:16

1000 uitvreters per week binnenhalen en dan moeilijk doen over een paar koeien. Ze zijn knettergek in NL.

De_fluitlokker | 19-07-23 | 14:11

Parkstad ligt tegen Duitsland aan, 8 koeien 5km verplaatsen( hoeft niet dood) de winst delen met een Duitse boer en probleem is opgelost.
Na 2 jaar mag koe weer terug

Regentenstijl | 19-07-23 | 14:10

En dat wordt dan allemaal beslist door een ambtenaartje achter een bureau in een airconditioned gemeentehuis. Kunnen we niet 8 ambtenaren schrappen?

Jan_Pietersen | 19-07-23 | 14:09 | 4

@Jafco | 19-07-23 | 14:15: Die ambtenaar kan de regels ook wat anders interpreteren. Het hoeft niet allemaal zo slaafs. Wel met meer gezond verstand.

Jan_Pietersen | 19-07-23 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

Op het fietspad naast de Zeedijk tussen de Maxis en Muiden grazen iedere zomer schapen en hun jongen. Zij beheren daar het gras op de dijk. Het fietspad is onverlicht dus in het donker rij je ze bijna omver. Leuk. Ze schijten wel de boel onder. Soms komt de boer even kijken maar verder zijn ze zelfredzaam.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 14:08 | 1

En ze eten de margrieten/boterbloemen oid (wit spul iig) niet op want niet lekker. Is dat gras eindelijk bijgevreten behalve... dat witte spul. Luie kwezels.

Basil Fawlty | 19-07-23 | 14:42

Hoeveel asielzoekers zijn acht koeien?

SIogra | 19-07-23 | 14:08 | 1

Die rekenen met schapen.

The Green*Machine | 19-07-23 | 14:18

Belachelijk

De_fluitlokker | 19-07-23 | 14:07

Tja het worden 8koeien omdat ik deze zomer toch met het gezin naar Maleisië vlieg en niet mijn diesel weg doe. Sorry koeien en sorry Parkstad!

zuurtjeregen | 19-07-23 | 14:07

Ik las enige tijd geleden over een boerderijhuisje met 4 paarden. Dat huisje ging plat. Daar mochten 2 villas gebouwd worden maar dan mochten de paarden niet terug komen.

sjef-van-iekel | 19-07-23 | 14:05 | 1

Maar het gaat niet om bouwgrond hoor, oh nee. Allemaal hysterie. We gaan gewoon de natuur herstellen. En die paarden worden vernietigd want vlees eten is slecht.

Graaisnaaiert | 19-07-23 | 14:17

Ik ben juist voor meer koeien.
Kunnen we daar geen menselijke import voor wegstrepen?

Veepert | 19-07-23 | 14:04 | 2

Cow Life Matters. En als ze deaud zijn op de bbq graag.

sjef-van-iekel | 19-07-23 | 14:05

'Door het uitzetten van 100.000 nepvluchtelingen, kan Nederland weer 50.000 koeien extra houden'. Ja.

drs. Levi Samsonov | 19-07-23 | 14:53

Ja, we kunnen natuurlijk ook 8 uitgeprocedeerden daadwerkelijk uitzetten. Levert op termijn veel meer uitstootbesparing op dus kunnen we nog veel meer fietspaden aanleggen.
Iedereen die wel eens 1-Vandaag kijkt, let eens op, vrijwel ieder onderwerp is klimaatgerelateerd of het klimaat wordt er linksom of nog linkserom bijgehaald. Massaysterie, massale hersenspoeling. Ik vind het zeer kwalijk. Terreur van de angst. En lossen we wat op? Neuh. We laten de grond nog steeds uitdrogen. iedere vrije meter moet bestraat / betegeld worden want dat staat zo netjes ( lees: verdienmodel ) dus de hitte blijft hangen dus de airco's gaan weer standje hoog etc. etc.
Echt, ik zou zeggen, verfrommel dit land maar, gun het uit en begin opnieuw. Dit gaat helemaal nergens meer over. Idioterie.

Graaisnaaiert | 19-07-23 | 14:03

Grappig, dit klinkt als de vroegere horige boer, die 4 koeien moet afgeven aan de langeigenaar, zodat laatstgenoemde van de opbrengst een weg kan aanleggen.
Moderne horigheid in de vorm van stikstof-uitruil? Dat de boer blijft bukken lijkt mij een utopie.

pibasso | 19-07-23 | 14:01 | 2

Daarom Team boer.

ChalinaRosa | 19-07-23 | 14:22

Bouw van iets duurt maar tijdelijk.
Dus waarom moeten die koeien dan weg.
Dan zouden die ook maar tijdelijk weg moeten.
Dat kan, dan slachten we er 8 extra.

Bovendien gaan er dan daarna meer mensen fietsen.
Dus kan er nog wel een koe bij.

'Is dit beleid of is erover nagedacht?' (J.S.)

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 14:01

Als het voetpad langs mijn huis alleen door voetgangers gebruikt zou worden kost dat helemaal geen koeien.

swassannuf | 19-07-23 | 14:00 | 1

En als alleen de koeien nu het voetpad gebruiken?

zuurtjeregen | 19-07-23 | 14:08

Totaal mesjogge. Punt.

L.E. Raar | 19-07-23 | 14:00

Wat is eigenlijk de stikstofuitstoot van een AZC?? En hebben die daar dan een vergunning voor? Of hebben ze 150 koeien geruimd?

pukkiepuk | 19-07-23 | 14:00

Hoeveel stikstofwaarde heeft een asielzoeker?
Ik bedoel, als je gedurende 5 jaar drie asielzoekers minder houdt kun je dan die koeien laten leven. Ik ben voor een stikstoftabel waarbij je natuur tegen andere zaken kunt wegstrepen.

bergsbeklimmer | 19-07-23 | 13:59 | 1

U heeft liever 1000 koeien per week extra?

Regentenstijl | 19-07-23 | 14:00

Whaha, twee jaar lang acht koeien minder is de bottleneck voor de aanleg van een fietspad?!
Ok, als we zo gaan beginnen, met vreemde valuta zeg maar, doe mij eens de wisselkoers. Twee jaar lang acht koeien minder omgerekend naar aantallen (of percentage van één vlucht) intercontinentale KLM passagiersvluchten.
Of twee jaar lang acht koeien minder omgerekend naar dagen stilzetten van een bepaald datacenter.
Twee jaar lang acht koeien minder omgerekend naar twee jaar lang aantal mensen minder.
Schepen die Rotterdam overslaan.
Dagen / maanden / jaren Italiaanse vuilverbranding in ons land en vervoer hier naartoe.
Aantallen vierkante meters beton en betegeling die van groen worden voorzien.
Twee jaar lang acht koeien minder: Compleet bezopen, dwangmatig geopperde maatstaf.

Kouwe Kees | 19-07-23 | 13:58

Divide et empirum

Thies | 19-07-23 | 13:57

Vreemd, waarom berekenen ze niet gewoon wat de gevolgen voor de verwachtte temperatuurstijging zijn bij de geboorte van een nieuw mens.

Daar moet toch ook iets uitkomen.
Eerst al dat eten en als het denkt volwassen te zijn gaat het smartphones en mode en auto's consumeren om de eigen voortplantingskansen te vergroten.

Of is dat een verboten onderwerp op de WEF.

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:56 | 2

Overbevolking van de aarde is de olifant in de kamer. Stttt

TheseDays00 | 19-07-23 | 13:58

@TheseDays00 | 19-07-23 | 13:58: Al sinds midden 2021 hebben we (het rijke westen) te kampen met zo'n 10% oversterfte dus daar wordt hard aan gewerkt.

4HoogAantWater | 19-07-23 | 14:21

Hoeveel mensen gaan er fietsen ipv met een verbrandingsmotor verplaatsen? En hoeveel van de fietsers gaan een vervuilende elektrische fiets gebruiken? Hoeveel groenlinks en D66 politici gaan hier over e-mailen en hoeveel energie in de Microsoft datacentra gaat hier vervolgens inzitten? Allemaal heel belangrijk om door te rekenen.

nerugaer | 19-07-23 | 13:56 | 1

Met de fabricatie/grondstoffen van één elektrische fiets kun je 2000 trapfietsen maken, maar natuur/scheikunde "kiezen" staat niet meer vooraan op hun mobieltjes, Einstein krijgt gelijk met de mensen-zooi.

hagelkruis | 19-07-23 | 14:02

Wanneer 't niet om te huilen was, zou ik lachen......
De waanzin regeert!

LoesjeP | 19-07-23 | 13:52

Niks mis met een enkele koe. Hele zooi volbouwen komt de leefbaarheid ook niet echt ten goede. Maar niet EN megastallen, EN datacentra, EN mega azc’s.

apek00l | 19-07-23 | 13:51 | 1

En ook niet OF OF

apek00l | 19-07-23 | 13:51

Het is toch nog niet zo lang geleden dat partijen die thans het klimaat hebben geclaimd zich druk maakten over de toenemende drukte in ons land, waardoor er meer beton en asfalt bijkwam en het groen met de koeien steeds verder moesten 'opschuiven'. Die hebben ineens een 180 graden draai gemaakt.

Broadsquire | 19-07-23 | 13:50

Toch vreemd dat in een klein landje met 416 mensen per km2 aan dezelfde Natura2000 eisen moet voldoen als een land als Duitsland (223 /km2), Denemarken (136 /km2) of Frankrijk (105 /km2).
Helemaal als dat land ook nog heel veel voedsel produceert voor datzelfde Europa.

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:48 | 3

Uit het artikel blijkt dat de EU dat aan de individuele lidstaten overlaat. Dat is niet vreemd maar werk van krankzinnige ambtenaren en de politiek.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 14:00

Ik haat de Eurocratie net zoveel als u, maar in dit geval is de Vaderlandse politiek de schuldige. We zouden die stikstofonzin beter negeren, het is niet alsof Frenske dan tanks kan sturen of zo. En als hij dreigt met een boete, kan Nederland nog eens beginnen over hoe heel Zuid-Europa plus La Belgique de EU-begrotingsregels stelselmatig overtreedt.

drs. Levi Samsonov | 19-07-23 | 14:55

Kleine correctie: Die 416 m/km2 is berekend over de oppervlakte van NL waarvan 18,41 % uit water bestaat. Duitsland en Frankrijk hebben die wateroppervlaktes niet. Rekenen we de bevolking van over de km2 land dan komen we uit op 510 m/km2

Eugen Sandow | 19-07-23 | 18:28

Als twee boeren twee jaar lang in totaal acht koeien op een weiland houdt van 200 x 200 m, en de stikstof uitstoot per koe is jaarlijks 145,6 kg Vervolgens wilt u een fietspad door het weiland aanleggen van 100 meter lang en 3 meter breed. Enkele bomen en vogelnesten dienen te worden verwijderd.
Bereken de stikstofuitstoot van de aanleg van het fietspad en houdt hierbij rekening met: de Asfalt afwerkings machine, de 10 tonner Wals, graafmachines,het vrachtverkeer voor aan- en afvoer puin en zand, afvoer van de bomen, en de busjes voor het personeel. Geschat wordt dat er 2140 ritten van zware vrachtwagen en 160 ritten van lichte voertuigen nodig zijn. De vrachtwagens zullen ca 205 uren stationair draaien Tevens dient u de verlichting van het fietspad mee te nemen in uw berekening mbt de energie kosten.
Mocht u niet uit de berekening komen dan is het advies om het fietspad niet aan te leggen.

johnyl | 19-07-23 | 13:44 | 4

Als het fietspad er eenmaal ligt, is er geen stikstof productie meer voor de bouw ervan. Dan kunnen die koeien dus weer terug.
Of is dat dan weer te consequent.

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:49

@naglfar | 19-07-23 | 13:46: Je laat geen lampen branden als de zon schijnt.
Of wilt U vervuilende batterijen gebruiken waarvan de de grondstoffen door arme kleine Afrikaanse kindertjes uit de grond zijn gehaald en die in China door kinderhandjes in elkaar zijn geknutseld?

Boeloeboe | 19-07-23 | 14:07

@AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:49:
Daarom dus ook die 2 jaar. Daar hebben echt ambtenaren aan zitten calculeren. Even 2 jaar 8 koeien naar de koeienopvang, fietspad aanleggen en daarna mogen ze weer naar huis..

WasHetMaarMakkelijk | 19-07-23 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ergo, het land moet volgebouwd worden, meer beton, meer asfalt, windmolens, zonnepanelen op de weilanden, meer industrieterreinen. Want voedsel en groen is enorm slecht voor de natuur is de redenering.

Het volbouwen draagt bij aan die zogenaamde verschrikkelijke opwarming maar middels wat specifieke rekensommetjes is dat geen probleem.

Het is dat Amerika net de subsidie/financiering aan het Wuhan laboratorium heeft stopgezet anders zou ik denken dat dit hier de slechtste en absurdste theatervoorstelling was.

Stonecity | 19-07-23 | 13:42

Een koe stoot 330 gram stikstof uit per dag, een mens 30 gram dus factor 11

Iedere week komen er 1000 asieleisers bij, indien wij dat stopzetten dan kunnen wij 11,4 fietspaden aanleggen of 11,4 koeien erbij, iedere week!!

allesofniks | 19-07-23 | 13:41 | 1

Elke week worden een miljoen Indiers geboren.

McCain | 19-07-23 | 13:45

Wie slim is, koopt nu goedkoop landbouwgrond. En dan de overheid straks lekker de portemonnee laten trekken als ze er weer klaar voor zijn om nieuwe fietspaden, woonwijken en AZC’s te bouwen.

Paty | 19-07-23 | 13:40 | 7

@Feynman | 19-07-23 | 13:48: Google „meerwaardeclausule“
De verkopende landbouwsector profiteert eenvoudig mee van de waardestijging als landbouwgrond wordt omgezet in bouwgrond.

@Feynman; ivm geloofwaardigheid is het verstandig om geen BBB-sprookjes te geloven

theo-is-dood | 19-07-23 | 13:52

@Paty | 19-07-23 | 13:40
U denkt slimmer te zijn dan de NL overheid.
Vooruit maar.

demaup | 19-07-23 | 13:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Echt, wat een land, wat een regels, natte vinger werk

hotbrasil | 19-07-23 | 13:39

Die koeien 2 jaar in België onderbrengen?

Harry.Langezwaal | 19-07-23 | 13:38 | 1

Je lacht erom, maar er zijn wel NL boeren die de afgelopen jaren net over de grens in BE land hebben gekocht om daar dan een deel van hun vee te gaan houden.

drs. Levi Samsonov | 19-07-23 | 14:55

Denk aan je stempotlood in november.

Jos Tiebent | 19-07-23 | 13:38

Dit gaat natuurlijk veranderen met onze toekomstige P.M. (F.T of zoiets).

appies | 19-07-23 | 13:37

Minder kakkende katten is me ook wat waard. Doneer ik aan het fietspad

apek00l | 19-07-23 | 13:36

Als je je land laat besturen door linkse gekken en vrouwen eindig je met ellende en een lege portemonnee.

Blaffendehond | 19-07-23 | 13:36

Wanneer komt de elektrische koe? Zou een hoop gedoe schelen.

Paty | 19-07-23 | 13:35 | 1

Jammer dat die elektrische melk niet te zuipen is.

deja_view | 19-07-23 | 13:52

Er staan maar 7 koeien op de foto. Waar is de achtste koe gebleven?
Oh en verder vind ik dat mensen maar moeten lopen ipv fietsen.
Koeien zijn gewoon belangrijker. Behalve dan die ene die niet op de foto staat.

Omnisofos | 19-07-23 | 13:35 | 4

Er zijn acht koeien te ontwaren op de foto. Links staan er 2 bijeen. De achterste (niet verwarren met een achterste), zie je net de kop nog van.

NerdAlert | 19-07-23 | 13:51
▼ 1 antwoord verborgen

Je hoort nooit wat over minder paarden. Die edele dieren grazen en schijten blijkbaar niet en je kan qua propaganda met afgeslachte veulentjes de zieltjes van scholieren en mannen met knotjes niet voor de stikstofzaak winnen.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 13:34 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Super doorzichtig. Een stuk fietspad kost 8 koeien. Hoeveel migranten of vluchtelingen zou je kunnen weigeren voor datzelfde stuk fietspad?

ratelaar | 19-07-23 | 13:33 | 1

nu alle boeren weg, maar die gelukszoekers gaan echt geen vegakebab eten. Dus over tien jaar zullen er weer een hoop boeren bij moeten komen.
*koopt alvast wat schapenland op*

Blaffendehond | 19-07-23 | 13:34

Nou dan komt TimmerSchranz ook niet terug want die stoot in zijn eentje meer stikstof uit dan 3 veehouderijen.

CornholioNL | 19-07-23 | 13:32 | 1

Timmerfrans is zijn eigen megastal.

Muxje | 19-07-23 | 13:38

Zo zijn er heel veel voorbeelden. Wij maken zelf stikstofberekeningen.

Onlangs gerekend aan deze casus: een vakantiewoning op een vakantiepark welke tegen een Natura200 gebied ligt. 2 uren draaien met een betonauto is al te veel stikstofuitstoot. Oplossing: volledig elektrisch bouwen in de stikstofberekening. In de praktijk wordt dit niet gedaan. De gemeente handhaaft toch niet!

Enorm | 19-07-23 | 13:32

Peanuts! Ierland wil 200.000 (tweehonderdduizend) koeien gaan ruimen om de C02 uitstoot te verminderen en daarmee de verwachtte temperatuurstijging met 0,0000011 (mijn schatting) te verminderen. De gekte kent geen grenzen meer.

paleface | 19-07-23 | 13:32 | 2

Mooi, dan wordt het in Zuid-Spanje nog maar 44,9999989 graden

JanVergoor | 19-07-23 | 13:55

In Ierland is het nooit echt warm. Ze moeten 8 miljoen koeien importeren.

Zalwelweer | 19-07-23 | 20:52

Tja, de papieren werkelijkheid van de technocraten...... *zucht*

ZonderNaam | 19-07-23 | 13:30 | 2

Hoop persoonlijk op nog veel meer van dit soort 'ingenieuze oplossingen'.Iig tot november.
Gok dat dan de kans op een links georienteerd kabinet dan gereduceerd gaat worden tot bijna nul.En er eindelijk een normaal kabinet komt.

roberto9715 | 19-07-23 | 13:36

@roberto9715 | 19-07-23 | 13:36:
Vraag me af of we überhaupt op dit punt nog nationale soevereiniteit hebben?
Tenzij we voor een Nexit gaan (wat rampzalig zal zijn als Duitsland wel in de EU blijft zitten) heeft een Nederlands kabinet (normaal of niet) geen reet meer te vertellen.

ZonderNaam | 19-07-23 | 13:47

nl.wikipedia.org/wiki/De_stikstoffuik...

In vrijwel geen enkel ander Europees land – met uitzondering van Vlaanderen – vormt stikstof een politiek probleem, zelfs al hebben enkele delen van Duitsland en Italië een hogere stikstofuitstoot. De Europese Unie schrijft de lidstaten voor om te streven naar 'een goede staat van instandhouding' van hun Natura 2000-gebieden. De invulling hiervan wordt grotendeels aan de lidstaten zelf overgelaten. Nederland richt zich hierbij met name op stikstof, terwijl veel landen niet eens stikstof rapporteren aan de EU. Jaspers bekritiseert ook de strikte grenswaarde van 0,07 gram stikstof per hectare per bedrijf per jaar in de omgeving van kwetsbare natuur, die met één vogelpoepje al overschreden kan worden. Duitsland (300 gram stikstof per hectare per jaar) en Denemarken (700 gram stikstof per hectare per jaar) hanteren grenswaarden die aanzienlijk hoger liggen.

Dus... wie heeft bedacht dat stikstof deze richtlijn moeten worden en waarom, want daar lopen we (ze) allemaal achteraan.
Als je wil weten hoe dat zit, dan moet je als burger daar toch achter kunnen komen.
Het kan toch niet zo zijn dat we regeltjes verzinnen waarvan niemand weet welk doel ze dienen maar waar mensen wel last van hebben.
Om die dan vervolgens nooit meer te veranderen, want dat zijn nu eenmaal de
regels.
De uitvoerenden van de wet voeren uit, de bedenkers van de wet zijn al lang weg en met pensioen.
En er gaat pas iets veranderen in een grote logge stroperige machine als er voldoende kritiek komt.
Zo werkt dat toch niet, er werken toch allemaal slimme mensen.

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:28 | 5

@Zalluf | 19-07-23 | 13:31:
Van der Wal studeerde 'facility management' aan een hoge school, is projectleider en docent projectmanagement.
Mensen met verstand van zaken moeten vervolgens hun mond houden.
Ome Ron Plasterk is uit de alfa-hel gevlucht, Hiddema vond het niet opschieten en Renske was het gif zat.
We vrezen het ergste.

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:40

Je moet niet alleen de jaarlijkse uitstoot bekijken maar ook de geaccumuleerde waarde in de bodem, en de limieten die bij een bepaalde soort natuur horen. Waarbij ik wel opmerk dat we ook best een discussie mogen hebben over het soort natuur dat we hier hebben, want het is toch allemaal kunstmatig. En we moeten gaan meten in plaats van een model gebruiken waarvan zelfs de EU zegt dat het niet deugt.

Muxje | 19-07-23 | 13:41

Logica is niet van belang. Enkel groepsbelang en eigen belang. Dus zolang er voor ieder wat te halen valt (geld, aanzien, stemmen) vind iedereen het wel best.

Lijkvocht | 19-07-23 | 13:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Onze regelgeving is stuk. Hiervan zou toch zelfs die Van Vollenhoven moeten zeggen dat we ietwat zijn doorgeslagen, toch?

Zalluf | 19-07-23 | 13:28 | 1

De bouw draagt 0,3% bij aan het geheel of zoiets.
Dat kun je afronden naar 0%.
Als je de bouw in heel Nederland zou verdrievoudigen is het nog maar 1% van het geheel
Dus invloed is niet merkbaar.
Toch krijgen een Vollenbroek gelijk van de rechter en gaat de rem erop.

De consequenties van de rem op de bouw is best groot, maar de effecten zonder die rem merk je het verschil niet.
Als zou de bouw drie zo hard gaan, merk je het nog niet.

Natuurlijk is de salami-manier ook niet goed (steeds een beetje eraf of erbij met kleine stapjes die mensen nog wel steeds accepteren), maar als burger snap je dit niet meer.

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:34

Heerlijk, om in zo'n real life Kafkaens land te leven

Baron_von_Rijswijck | 19-07-23 | 13:27 | 1

Kafkaësk, waarde Baron.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 13:39
-weggejorist-
Randys_Mind | 19-07-23 | 13:25

Als wij nu eens een landelijke "#wijlateneenweekgeenscheetdag" houden (en houden onze adem in), is het probleem toch opgelost?

nobodiesunmighty | 19-07-23 | 13:25 | 1

Scheten.
Beter in de wijde wereld dan in een nauw gat!

LoesjeP | 19-07-23 | 13:42

Asielzoekers, ja die mogen er uit, maar blijf van onze koeien af.

Zoelense Hobbyboer | 19-07-23 | 13:24

Wat wordt er weer ontzettend moeilijk gedaan over zoiets. Je laat toch gewoon die 8 koeien lekker via de maas dobberen naar belgië waar ze asiel aan kunnen vragen? Daarna lekker dat ding aanleggen zodat mensen weer gaan fietsen en de stikstof afneemt. Daarna weer kijken of de koeien veilig terug kunnen keren. Eventueel nageslacht kan helaas niet via de koeienhereniging meekomen.

lachertje | 19-07-23 | 13:23 | 1

Met dobberen in de Limburgse Maas komen die acht koeien nooit in België hooguit op de lange duur in de Noordzee.

charles de gaulle | 19-07-23 | 13:38

Overheid en media zijn totaal bezeten geraakt door waanzin. Realiteit is de deur uit gezet en alles draait om beeldvorming.
Dit is gewoon propaganda. Er wordt niet gekeken naar andere zaken om stikstof te verlagen, bv “rijdt 1 dag geen auto” of wat dan ook. Nee, de schuld moet en zal bij boeren gelegd worden. Dan krijg je dit soort stemmingmakerij: als die boeren nu eens minder koeien zouden hebben, dan kreeg u een fietspad, maar dat kan niet want boeren”.

Nuuk | 19-07-23 | 13:23 | 2

Dit gebeurt er wanneer je jezelf weg lanceert van de werkelijkheid en in een eigen pseudoplaneet gaat leven. Uiteindelijk verdwijn je ook uit de werkelijke wereld (zie kabinet).

nobodiesunmighty | 19-07-23 | 13:26

Die mensen leg ik altijd de vraag voor wat ze vinden van minder mensen ipv minder koeien.
Meestal volgt dan een glazige blik

Roos | 19-07-23 | 13:34

Dus dat gaat de manier worden om boeren en natuur weg te krijgen? Asfalteren plus minder koeien vanwege de natuur schade. Klinkt als gekker dan gek. Kom laten we een oerwoud kappen plus een chemische dump im de oceaan om te compenseren!

TheseDays00 | 19-07-23 | 13:23

De nieuwe vorm van koehandel.

Mr_Natural | 19-07-23 | 13:23

Waarom hebben we al die koeien eigenlijk nodig. Kunnen die boeren en hun staatssteunbedrijven zich niet verspreiden over Europa?

de IJsman | 19-07-23 | 13:23 | 2

We kunnen beter per CO2 vriesschip, vliegtuig vlees en melk importeren.

Ray Skak | 19-07-23 | 13:27

Omdat Nederlandse zuivelfabrieken goudgeld verdienen met het exporteren van melkpoeder en babyvoeding. Ook en vooral naar China.

theo-is-dood | 19-07-23 | 14:30
-weggejorist-
Boeddha18 | 19-07-23 | 13:21

Waarom verlaten alle politici het schip? Heel simpel, ze hebben er de afgelopen jaren een totaal gekkenhuis van gemaakt. Daar zijn ze zo lang mee doorgegaan als dat ze konden. Nu het _te_ zichtbaar begint te worden, verlaten de ratten het zinkende schip. Want dat er mee afgerekend gaat worden is zeker. dat het zo niet verder kan ook. En als er dan puin geruimd gaat worden is het wel prettig om op veilige afstand te staan, ipv dat mensen je ter verantwoording roepen voor wat je hebt achtergelaten.

TheEgg | 19-07-23 | 13:21 | 1

Precies dat. En dat er nog meer naar buiten komt.

ChalinaRosa | 19-07-23 | 14:35

Laten we de 8 koeien uit het verhaal eens vervangen door mensen

Hoeveel mensen zouden dat zijn?

Laten we überhaupt eens stoppen met alleen het benoemen van het belang van een inkrimpende veestapel.

Voor inkrimpende bevolkingsaantal is bovendien veel meer draagvlak.

Roos | 19-07-23 | 13:21 | 3

Het is een doorzichtig spelletje om de boeren weer zwart te maken. 'Kijk, door die koeien krijgt u geen [vul maar in]'.

Gaat in de toekomst meer gebeuren. Mensen tegen elkaar uitspelen bleek afgelopen jaren makkelijker dan gedacht.

Zoelense Hobbyboer | 19-07-23 | 13:31

@Zoelense Hobbyboer | 19-07-23 | 13:31: precies dit. Alle ballen op de boeren.
Net als bij klimaat alle ballen op het aantal graden omlaag brengen

Roos | 19-07-23 | 13:35

We kunnen eens beginnen met 3 miljoen.
Zijn Fluitsma en Van Tijn ook weer actueel.

Laat die koeien lekker met rust. Koeien zijn lief.

naglfar | 19-07-23 | 13:35

Het stikstofverhaal is bedacht om van de onverschillige Randstads-mens stemmen te winnen.

happen_maar | 19-07-23 | 13:20

Hoeveel koeien moeten er emigreren als je 900.000 huizen wilt bouwen.

Osdorpertje | 19-07-23 | 13:20

Als we de grens één maand compleet sluiten voor gelukzoekers kun je twee fietspaden naast elkaar leggen, kunnen de boeren ieder 5 koeien extra kopen en dan hou je nog ruimte voor toekomstige projecten.

keistad | 19-07-23 | 13:19 | 1

En is er minder politie nodig (zie vorig item) en zo kan ik nog wel 100 voordelen noemen.

Sieg Hein | 19-07-23 | 13:23

Ook in Limbabwe zijn de ambtenaren bevangen door de stikstofwaanzin.
Fietsers die op een fietspad fietsen zijn stikstofneutraal (tenzij ze een scheet laten).
Nemen zij door het ontbreken van een fietspad de auto of de bus, dan zijn ze niet meer stikstofneutraal.
En koeien zijn ook stikstofneutraal, de mest die ze uitschijten bevat weliswaar stikstof, maar die wordt weer opgenomen door het gras wat ze opeten. Een gesloten cirkel als het ware.

Osdorpertje | 19-07-23 | 13:19

Heerlijk dit. Als er dan na twee jaar opnieuw wordt gemeten, en de maximale waarden blijken weer overschreden, wordt er weer veestapel verminderd, weer wachten, etc., etc.

Osiris | 19-07-23 | 13:18 | 1

Salamitactiek, kikker in een pan, enzovoort.

keistad | 19-07-23 | 13:23

Dit is maar een van de vele voorbeelden die de waanzin rond het stikstofbeleid aantonen. Stoppen met die flauwekul.
Begin je in de Haag ook maar eens te realiseren dat je op een stukje grond van 41.500km2 niet meer dan 16 miljoen mensen kan huisvesten en al die mensen werkgelegenheid kan bieden en 160 natura 2000 gebieden in stand kan houden en 400.000 nieuwe mensen per jaar kan importeren en iedereen kan huisvesten en een voedselvoorziening voor deze mensen in stand kan houden en en en... Tijd om keuzes te maken!

Sieg Hein | 19-07-23 | 13:18 | 1

Keuzes maken!? Daar wordt je politiek keihard op afgerekend. Welke keuze je ook maakt; er zijn altijd meer mensen tegen dan voor.

koeberg | 19-07-23 | 13:24

Merkwaardig verhaal. Er wordt niet uitgelegd, wat precies de rol van die boeren in deze deal is. Verkopen ze land voor de aanleg van het fietspad? Of is ze een vergoeding in het vooruitzicht gesteld, als zij door hun aantal koeien te verminderen de aanleg van dat fietspad mogelijk willen maken?

KeesBruin | 19-07-23 | 13:16 | 3

Koeien stoten x-stikstof uit per jaar. 8 keer x-stikstof keer 2 jaar = y-stikstof.
Het aanleggen van dit fietspad zorgt ook voor y-stikstof. Dus zo compenseert dit elkaar en mag er aangelegd worden.

Zo interpreteer ik het, een totale waanzin van stikstofdepositie calculerende ambtenaren, of erger nog, ingehuurde firma's. En belangrijk dat ze met zijn allen zijn en belastinggeld dat ze verbranden...
En zo moet dan heel bouwend Nederland verhercalculeert worden voor iedere scheet die ergens gelaten wordt. Een bureaucratische nachtmerrie, daar heeft de politiek het land ingerommeld.

WasHetMaarMakkelijk | 19-07-23 | 13:49

@WasHetMaarMakkelijk | 19-07-23 | 13:49: De verbouwing van het binnenhof moet lang stilgelegd worden om deze flauwekul, moet je eens zien hoe snel het dan anders kan.

Bakkeleures | 19-07-23 | 13:55

Wacht maar tot Franz TimmermanS minister-president is!

theo-is-dood | 19-07-23 | 13:16 | 1

Timmermans wordt geen premier.
Dat hebben we als Nederlandse bevolking nog zelf in de hand.
Los daarvan, Timmermans is zelf een wandelend stikstofoverschot, dus die komt Nederland niet meer in.

KeesBruin | 19-07-23 | 13:17

Waarom koeien? Kunnen we niet wat mensen ruimen?

Dr. Pown3rt | 19-07-23 | 13:15 | 5

@koeberg | 19-07-23 | 13:16: ach we kunnen beginnen met er niet meer binnen te laten en te repatriëren wat we te veel hebben binnengehaald.

Sieg Hein | 19-07-23 | 13:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan moeten we maar met de auto koeienvlees voor de BBQ halen...

AdvocatusDiaboli | 19-07-23 | 13:15

Hebben ze de stikstofuitstoot van al die 1000 asielzoekers die er iedere week bovenop die miljoen die we al hebben bijkomen al berekend?
Misschien dat ze daar iets mee kunnen.

van Nootegem | 19-07-23 | 13:15 | 2

Inderdaad, nu is het boeren en koeien d'r uit, asielshoppers d'r in.
Het aantal mensen in Nederland is nooit punt van discussie in het stikstofverhaal. Dat is the elephant in the room waar niet over gepraat mag worden.

KeesBruin | 19-07-23 | 13:19

Maar die consumeren niet en vergrijzen ook nooit. Ofzoiets.

Piet Karbiet | 19-07-23 | 13:26

Dit is niet waar. Als je al het Nederlandse vee naar de slacht brengt, dan nog wordt in 95% van Nederland de KDW ruimhartig overschreden. www.tweedekamer.nl/downloads/document... Zo lang die wordt overschreven, is elke nieuwe activiteit niet toegestaan, ook geen activiteiten die netto leiden tot verminderde uitstoot. De Raad van State trok een streep door salderen.

Feynman | 19-07-23 | 13:15

"Niet de 8 koeien uit het verhaal".... Dit zijn er 9, of de meest linkse heeft 2 koppen. Kan hè.

Klaas_de_Waal | 19-07-23 | 13:14 | 4

@Verbandmeester | 19-07-23 | 13:19: Da's het probleem met koeien, het zijn er altijd veel meer dan je denkt. Vraag maar aan Tjeerd de Groot, die wil het aantal halveren omdat hij ook altijd de tel kwijt is.

Klaas_de_Waal | 19-07-23 | 13:28

Je kan ook effe alle poten tellen en dan door vier delen. Soms is het zó simpel.

Guusje Nadorst | 19-07-23 | 13:58

@Guusje Nadorst | 19-07-23 | 13:58: Poten? Dat heet tegenwoordig LHBTQI-enz-ers. Niets is meer simpel.

Klaas_de_Waal | 19-07-23 | 14:23
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang je de veestapel niet reduceert zal dit nog wel even zo doorgaan. Mag je alles van vinden, maar de regels zijn inmiddels allemaal bekend en duidelijk. De regels breken is geen optie. Maar blijf hopen op een wonder van Caroline.

BobDobalina | 19-07-23 | 13:13 | 13

@BobDobalina | 19-07-23 | 13:30: De KDW is juist een grens waarbij geen verdere schade zou ontstaan aan de natuur. De KDW is echter geen meetgegeven maar een rekenwaarde uit een model dat niet door 0,0 kan delen. Daarom is de laagst mogelijke waarde genomen waarbij het model werkt.
Het model is echter aantoonbaar onjuist. Hoewel we de samenstelling van het model telkens niet te zien krijgen, weten we dat de waardes in dat model van geen kant kloppen. Zo zijn er koeien geteld op basis van staloppervlak en is gebleken na een relevante steekproef (ook te lezen op GS trouwens) dat er structureel veel te veel koeien werden geteld. Dat leidt tot een model met fouten en dan kan iedereen met wat HAVO wiskunde je uitleggen dat de uitkomst alle kanten op kan, afhankelijk van wat je wilt.
De KDW is niet voor niets kritisch genoemd maar de KDW is veel te laag. Dat kun je ook zien aan bijvoorbeeld Duitsland. Daar mag weliswaar een groter gebied gebruikt worden als "compensatie" maar natuur trekt zich niks aan van compensatie elders. De stikstof daalt niet ver buiten de stallen neer en tóch verkeert de Duitse natuur in goede staat.
Dat geldt ook voor de Nederlandse natuur trouwens, ook op GS bevestigd door kritische medewerkers van natuurbeheer organisaties.

Of er een probleem is, is niet eens relevant. Er zijn rekenmethodes bedacht die altijd tot uitkomst geven dat er teveel stikstof wordt uitgestoten dankzij het delen door 0. De enige oplossing hiervoor is:
- Het model openbaar maken
- Meten

Aangezien allebei niet gebeurt, zou een rechter hier niet eens uitspraak over moeten doen want geen bewijs. Maar ja, onze rechter volgt de wet en niet het recht.

Bakkeleures | 19-07-23 | 13:53

@BobDobalina | 19-07-23 | 13:33:
"Niemand was geïnteresseerd toen de natura2000 gebieden werden aangewezen. Dat ligt dus niet aan de politici maar ook aan de burgers, waaronder boeren, zelf."
In welk verkiezingsprogramma in de jaren '90 vorige eeuw stond dat gedoe over natura 2000 ook alweer? Oh ja, nergens. Dus leg aub niet de schuld bij de burgers maar bij de politici en ambtenaren en wat BL zegt zal mij aan mijn derriere roesten. Hij is slechts een reaguurder net zoals ik.

Basil Fawlty | 19-07-23 | 14:33

@Basil Fawlty | 19-07-23 | 14:33: De Natura-2000 gebieden zijn zelfs met valse motieven benoemd om zoveel mogelijk subsidie op te strijken. Elke postzegel is zowat benoemd tot N2K gebied en nu zitten we met de gebakken peren. Hadden we dat niet gedaan, dan was er niks aan de hand geweest.
Pure geldkwestie. Follow the money: ga eens kijken bij Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer wat met dat geld gedaan is. Bramen snoeien doen ze er niet van, dat zou wel een hoop schelen.

Bakkeleures | 19-07-23 | 14:46
▼ 10 antwoorden verborgen

Wat zijn serieuze opties om deze waanzin te stoppen?

SeingaltUNo | 19-07-23 | 13:13 | 12

@Mr.Maloonigan | 19-07-23 | 13:15: En dan dus de bijbehorende flauwekul verdragen opzeggen. Die zijn immers alleen maar afgesloten voor het foto-momentje en het ego van de betreffende politicus.

TheEgg | 19-07-23 | 13:33

@TheEgg | 19-07-23 | 13:33: Exact dat, Zo rolt Nederlands openbaar bestuur. Weet uit eigen ervaring dat de wethouder het niet kunnen plaatsen van de al gemaakte fotó's erger vond dan het niet doorgaan van de uiteindelijk om futiele redenen niet doorgegane deal.

HD50 | 19-07-23 | 13:48

Atoombom. Wel wat drastisch.

Zalwelweer | 19-07-23 | 20:45
▼ 9 antwoorden verborgen

Hoeveel hybride SUV's is dat?

lekgoot | 19-07-23 | 13:12

Pipo, koeien! Ach, wat heb ik toch weer een pech.

Arnold Layne | 19-07-23 | 13:12 | 2

Klukkluk was wel een LHBTG er avant la lettre,
evenals Mik en Mak enzovelen. Daar werd niet moeilijk over gedaan was non issue....

2CVOcean | 19-07-23 | 13:24

@2CVOcean | 19-07-23 | 13:24:
Vergeet Felicio, " soep met sliertjes" niet.
Ben alleen ff kwijt of dat een Spanjaard was of een zigeuner.

LoesjeP | 19-07-23 | 13:48

En als dat fietspad er ligt kunnen de 8 koeien weer terugkomen?

Mr.Maloonigan | 19-07-23 | 13:12 | 3

Lastig fietsen als er koeien op staan...

Flapster | 19-07-23 | 13:13

Asfalt eten? Nee, en ook geen ruimte meer voor.

TheseDays00 | 19-07-23 | 14:00

de boeren bedriegen de boel gewoon en doen de koeien helemaal niet weg. Wel vangen ze het geld van gemeenschap. Waarschijnlijk een mooi jaarsalaris. Zij zijn de bedenker van de gas-wasser die alleen maar een ventilaor in een kist bleek. Bedriegers, bedriegers.

AntiZanicz | 19-07-23 | 17:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland