Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Akwasi verbindt: 'Compensatie voor de Groningers 100 keer zo hoog als voor de slavernij'

Is wel zo

Kijk. Die ophitsers van Het Parool (het AD verzint zelfs het woord 'lachertje' voor de kliks) pakken natuurlijk die uitspraak van Akwasi eruit over de 200 miljoen voor de slavernij versus de 20 miljard voor Groningen, zodat iedereen heel erg boos kan worden omdat mensen in Groningen op dit moment in onveilige huizen wonen, terwijl Akwasi en John Leerdam gelukkig nooit slaaf geweest zijn. Maar wij van het altijd genuanceerde en open minded GeenStijl zijn anders. Wij hebben even de complete Anton de Kom-lezing van Akwasi (ongeveer 150 keer 'ik') gelezen en presenteren u, na de breek, de tien woordkunstenaarste woordkunsten van woordkunstenaar Akwasi. Na die quote over Groningen natuurlijk:

"Na excuses volgt compensatie in de vorm van een weerbericht, zo diep in de nacht, meneer de Kom. Voor de compensaties van de slavernij heeft het kabinet – na een hoop gesteggel – 200 miljoen euro weten vrij te maken. 

Voor de compensaties van de gaswinning in Groningen is maar liefst 20 miljard beschikbaar gemaakt.

20 miljard is – corrigeer me als ik het mis heb – honderd keer zoveel als voor al het slavernijleed, wat 400 jaar duurde. Meneer de Kom, bent u niet aan het tollen?"

Woordkunst!

"De behoefte om u alleen te spreken is niet gering en groot."
Dus niet alleen niet gering, maar ook groot.

"Het is algemeen bekend dat Europa de grootste kwaaddoener is geweest voor het continent Afrika, maar het is ongelooflijk mooi om te zien dat dat het meest onderdrukte, maar qua grondstoffen rijkste continent van de wereld niet weerhoudt om nog harder te stralen dan ooit tevoren."
Maar, eh, wat staat hier nou?

"Hoeveel liefde had u voor de haters? U vocht zelfs mee in hetzelfde team met de haters tijdens de oorlog."
Tip, van ons, voor Akwasi: even opzoeken wat het andere team was in de Tweede Wereldoorlog. Ga bijvoorbeeld een keertje naar het Verzetsmuseum of zo. 

"In de adolescente tienerjaren van mijn leven heb ik ooit gezegd dat ik op zijn minst in de top-3 zou moeten komen van Ghanese Nederlanders, ooit."
De adolescente tienerjaren, welja.

"Is het niet prachtig om soms een stilte te mogen laten vallen? De beste stilte is een schitterende stilte."
En de slechtste stilte is een lelijke stilte.

"Ik heb meer online haat ontvangen dan sommige mensen in hun levens, voel ik."
Wij voelen dat deze vergelijking iets wil zeggen.

"Aanleiding van mijn bezoek aan u is een samenkomst van bijzondere omstandigheden jegens uw persoon."
Jegens?

"Ik betaal al veel te lang belasting om keer op keer genaaid te worden."
Hier zijn we het mee eens, al snappen we niet helemaal wat er bedoeld wordt. 

"En als ik u, meneer Anton de Kom, een Ghanese naam zou mogen geven, vanuit Ghanees gebruik op basis van cultureel immaterieel erfgoed, zou u de naam Kwabena dragen, puur omdat u bent geboren op een dinsdag."
Toegegeven, dit is gewoon ontzettend lollig.

"Ik laat mijzelf voor de inhoud van de lezing die uw naam draagt dan ook inspireren door uw leven, maar juist ook door onze overeenkomsten."
Maar. Juist. Ook. Pure woordkunst.

"Een eenzijdige briefwisseling"

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
liflafje | 28-06-23 | 22:13

Helemaal terecht dat het 200mjn is en zelfs dat is eigenlijk 200mln te veel, maar die plaggenhutten van hem zijn ook veel goedkoper dan de mooie Groninger huizen. Die zuiger zal nooit maar dan ook nooit tevreden zijn.

Ram_Ram | 28-06-23 | 21:31

Ik heb met veel interesse het verhaal van Anton de Kom gelezen. Er waren meerdere verhalen over verzetshelden die miskend zijn, ook van Nederlandse afkomst. Ik vind het jammer dat het verhaal van deze rechtvaardige Anton wordt ingezet voor een iets minder rechtvaardige zaak door een twijfelachtig en agressief persoon.
Anton de Kom verdient eigenlijk de titel van Yad Vashem.
Akwasi is niets vergeleken met de echte rechtvaardigen van de volkeren. (Dat pretendeert hij wel).

letopuwzaak | 28-06-23 | 20:29

Tis en blijft een sukkel zou alvast een claim op hem leggen want hij is toch ook nakomer van een slavenhandelaar en zal ook best wel wat winst hebben gemaakt.
En daarbij de Groningers hebben echt vele malen meer bijgedragen aan de welvaart van Nederland met hun gas. en daar heeft deze droeftoeter ook mooi misbruik van gemaakt.

Umberto die trotzoni | 28-06-23 | 20:28

Anton de Kom draait zich om in zijn graf vanwege deze zgn. woordkunstenaar, die nog nooit een dag nuttig werk heeft verricht. En als Afrika zo’n glanzend continent is, beste nazaat van slavenhandelaars, waarom stapt de halve bevolking dan toch liever op een gammel rubberbootje richting paradijs Europa?

Spiderman1 | 28-06-23 | 19:56

Dat hij met 120 km/u frontaal op een boom tijd gun je hem niet natuurlijk.

Niamh | 28-06-23 | 19:13 | 1

Nee wie kan dat nog betalen 20km te hard

Shoarmamasutra | 28-06-23 | 21:01

Als jij als nazaat van de Ghanese elite generaties heeft geprofiteerd van de slavernij zou hij toch moeten weten dat als hij daar staat, de slavernij en het profiteren van de slavernij voort duurt. Of hij accepteert dat of hij gaat daar staan met een constructieve houding, maar tot die tijd is hij gigantisch hypocriet om zich zo uit te laten en iedereen de maat te nemen.

Cum infamia | 28-06-23 | 18:21 | 1

Inderdaad. Hij zegt eigenlijk dat hij de nakomelingen van slaven, die zijn voorouders tot slaaf gemaakt hebben, uitgebreider wil compenseren. Geweldig dat hij eindelijk daarvoor zijn portemonnee gaat trekken.

kortebroek | 28-06-23 | 18:35

Ik ben als foute blanke wel even klaar met die afasie. Hierheen rennen en op de stoep poepen is niet netjes.

De luis | 28-06-23 | 18:00

Is ook terecht. Geld proberen verdienen aan ellende van je voorouders, dat vind ik gewoon walgelijk. En: De huidige generaties nazaten van slaven leven nu hier veel beter dan in het geval dat ze nog in Afrika hadden geleefd.

heppykemper | 28-06-23 | 17:47 | 1

En opvallend dan Afrikanen graag hierheen komen en types als Akwasie niet die kant op gaan met zijn “stralend” continent.
Een stuk van een duidelijk verwarde man. Afrika doet zichzelf enorm veel kwaad aan met oorlog en dictatuur. Als hij werkelijk meent dat Afrikanen alleen maar een geschiedenis, een huidig leven kunnen hebben in een context van blanken, dan zijn ze geen knip voor de neus waard. Overigens denk ik dat veel Afrikanen niet achter de woorden staan van deze onbenul. Veel willen deze kant op maar een een meerderheid probeert er daar wat van te maken.

Nuuk | 28-06-23 | 18:23

Mijn familie was tot de jaren 60 straat arm en aten dagelijk rijstepap, of rode kool met bloedworst, was lekker goedkoop. Door keihard te werken kunnen we ons nu aardig redden en mogen we eigenlijk niet klagen.
Maar mag ik nu ook mee betalen aan de compensatie voor dat lamlendige volk?

zoalsikhetzeg | 28-06-23 | 17:43

Ik las net dat hij een platenlabel had genaamd Neerlands Dope, en dat hij fan was van Freek en Bram. Nou, dan moet hij die platen nog maar eens terugluisteren. Want daar werd een hoop genegert.

Sans Comique | 28-06-23 | 17:34

Wat mij altijd ergert aan dit soort mensen is dat ze bij de publieke omroep alle ruimte krijgen om hun polariserende leugens te verkondigen, en niemand waar ze aan tafel komen weerwoord durft te geven.

panthoseen | 28-06-23 | 17:31

Hij denkt zeker dat 'wij' voor de afgelopen 150 jaar inflatie gaan corrigeren zeker. 200 Miljoen is nog erg veel. Daarnaast heeft niet iedere slaaf van toen nazaten in onze tijd. Van iedere generatie loopt bijna de helft van de familielijnen dood. Mensen die geen nakomelingen verwekken. Dus na veel generaties bestaat de populatie uit nazaten van slechts een handjevol slaven. DIE krijgen gecompenseerd, zij waren slaaf. De nazaten moeten het maar verdelen.

Sans Comique | 28-06-23 | 17:28 | 2

Yeah right, je bedoelt in mannelijke lijn doodlopen. Hoe zijn al die mensen die volgens jou niet van slaven afstammen dan zwart geworden? Het is niet alsof ze massaal vrijwillig de koffers pakten en van Afrika naar (Zuid-)Amerika trokken.

plaspop | 28-06-23 | 17:31

@plaspop | 28-06-23 | 17:31: Nee dat bedoel ik niet en als 100 miljoen mensen afstammen van een afgesplitste groep van slechts 150 individuen, laten we zeggen, dan zijn al die nazaten nog steeds net zo zwart. Basis biologie. Dat uitsterven van familielijn geldt voor iedereen, voor iedere etnische groep, voor iedere samenleving in het geheel en onder dieren en planten is dat net zo. Dus vlieg es even niet zo uit de bocht en ga niet voor mij denken.

Sans Comique | 28-06-23 | 17:37

Na het overlijden van Donald Jones heb ik nooit meer een toffe neger op de t.v. gezien.

gestoptmetroken | 28-06-23 | 17:21 | 2

Braboneger is wel okee..

plaspop | 28-06-23 | 17:33

Wees blij dat de slavernij is afgeschaft. En doorrrr met je leven

apek00l | 28-06-23 | 17:21

Alle achter-achter-achter-klein kinderen van slaven moeten niet zeuren, als we ze geen trans atlantische cruise hadden aangeboden 300 jaar geleden dan hadden ze nog in Sierra Leone of ander Afrikaans land gewoond

JeanDragage | 28-06-23 | 17:10 | 1

Inderdaad, ze hebben er netto juist voordeel van. Bovendien hebben ze niet zelf als slaaf gewerkt, dus waarvoor moet er dan gecompenseerd worden?

plaspop | 28-06-23 | 17:36

Ik ben wel benieuwd hoeveel slaven, die daadwerkelijk al het leed hebben ervaren, er nu nog in Nederland leven. En ik zou dit ook wel graag vergeleken zien worden met de hoeveelheid Groningers, die daadwerkelijk al het leed hebben en nog steeds ervaren, er nu nog in Nederland leven.

Kor Sakov | 28-06-23 | 16:32

Dat eindeloze gejank om geld. Ga eens werken.

omwenteling | 28-06-23 | 16:27 | 1

Hij hoeft niet meer te werken, heeft zich hier, in het land dat hem zo onderdrukt en discrimineert, prima weten te verrijken.
www.mediacourant.nl/2020/06/akwasi-sl....

Schoorsteenveger | 28-06-23 | 16:38

Wie durft het aan om de Ashanti-gemeenschap hier in Nederland eens te gaan vragen hoe het zat met de slavenhandel van hun voorvaderen in de tijd dat de Hollanders (niet de Nederlanders) daar langs de kust handel dreven?
Bijvoorbeeld dat de Hollanders in eerste instantie enkel als taxi-bedrijf fungeerden om per schip de slaven van het ene rijk naar het andere te vervoeren. Omdat de Afrikanen er zelf achter waren gekomen dat vervoer per schip minder dode slaven opleverde dan een tocht door het oerwoud en dat met name de Ashanti dolblij waren met die bleekscheten en hun grote schepen? Want daar konden meer slaven op gepropt worden dan in de kleine bootjes die ze zelf hadden?
Wie durft het aan om aldus aan te tonen dat de Ashanti, zoals zoveel Afrikanen, hun eigen geschiedenis niet aankunnen, dat ze die vervalsen, dat ze er leugens over vertellen en dat ze die hullen in een wirwar van taboes?
Welke zichzelf respecterende historicus heeft de moed om de knuppel in het hoenderhok te gooien, en welke omroep, welke krant, welke redactie van een lulprogramma durft een dergelijke confrontatie met een dergelijke primitiviteit aan?
Wie, o wie heeft het nog in zich om zich te weer te stellen tegen bloedzuigers als Akwarium? Wat bezielde de organisatie van de Aton de Kom-lezing om deze engerd überhaupt de ruimte te geven om zijn gif te spuiten?
Wat is er met ons gebeurd?

Schoorsteenveger | 28-06-23 | 16:15 | 1

iedereen die aan de subsidietiet hangt waagt het sowieso niet om maar enig kritisch geluid te laten horen, stel je voor dat je subsidie of postcodeloterij- bijdrage niet meer wordt overgemaakt. Dan maar lekker zwak meelullen in een van de vele linkse praatprogramma's en instemmend meeknikken.

lagelander | 28-06-23 | 16:27

Ik Identificeer mijzelf als Neanderthaler vanaf vandaag!
Iemand verstand van massaclaims hier ?

PerineumPiraat | 28-06-23 | 16:09 | 1

Ja ik, ik wil ook een massa claimen

de Jager59 | 28-06-23 | 16:42
-weggejorist-
PerineumPiraat | 28-06-23 | 15:34 | 1

Wat mij de meeste zorgen baart is dat er geen weerwoord is tegen charlatans als deze Akwarium die inmiddels op de Staatstelevisie een kanaal heeft om zijn leugens te verspreiden. Het één, de houding van de laffe, bange, postmoderne, in zichzelf gekeerde en daarmee juist zichzelf verliezende mens, brengt het ander, de zelfverzekerdheid van de parasitaire invasieve exoot, voort, en het ander krijgt een steeds steviger grip op het één.
Er is maar één antwoord mogelijk op deze ontwikkeling, en dat is het het herwinnen van de eigen waardigheid, zonder alle verworvenheden van onze cultuur en onze beschaving daarbij te grabbel te gooien, een beroep doen op je eigen sterkte als Westerse beschaving zonder te vervallen in oude, overleefde, doorleefde en reeds lang verworpen claims op superioriteit. Want die moet bewezen worden, elke dag weer, in een gevecht, een gevecht op niveau, op argument, op waarheid versus leugen, op waarachtigheid versus leugenachtigheid en doortraptheid.
Dat parasieten ons als bloedzuigers leeg kunnen zuigen komt omdat wij ons te kwetsbaar tonen, te naakt. We zijn in onze eerlijkheid naar onszelf toe immens kwetsbaar geworden voor al diegenen die die zwakte scherp hebben waargenomen, er hun voordeel mee willen doen en inmiddels ook de rijpe vruchten weten te plukken.
Dit is het nieuwe kolonialisme, niet het omgekeerde kolonialisme. Het is de aanval van de ressentiments-mensen, van degenen die het woord wraak boven in het vaandel hebben staan.
"Heer, vergeef het hen, want zij weten niet wat zij doen" is wat zij prevelen als ze ons de hand reiken. De wrake God's zal, als het aan hen ligt, genadeloos zijn. Ze willen maar al te graag de Engelen der Wrake zijn.

Schoorsteenveger | 28-06-23 | 15:31 | 5

@apek00l | 28-06-23 | 16:09:
Nee, wij zeggen "Heer, zij hebben recht van spreken, zij zien hoe het zit, zij houden ons een spiegel voor, zij schudden ons wakker, zij komen op voor een rechtvaardige wereld."
De hele Woke-ideologie drijft op deze uitspraak van Jezus: "Heer, vergeef het hen want zij weten niet wat zij doen." Het slachtoffer is degene die weet, die de onrechtvaardigheid in de wereld überhaupt waar kan nemen, beweert Woke. De dader daaentegen mist dat inzicht, heeft een beperktere kijk op diezelfde werkelijkheid. Daarom is de kijk van het slachtoffer de "weg, de waarheid en het leven", en is de blik van de dader een eenzijdige. Institutioneel racisme, koloniaal archief, al die termen suggereren een onwetendheid van de kant van de onderdrukker. "White fragility" van Robin DiAngelo gaat nergens anders over dan over de 'onbewuste' schukd van de 'witte'.

Schoorsteenveger | 28-06-23 | 16:24

@koendegroot | 28-06-23 | 16:14:

Weet je hoe klein Nederland is op de wereldkaart, het feit dat je kan zeggen en preachen hoe slecht Nederland en zijn racistische bevolking maar tegelijkertijd nergens anders wil wonen is het enige echte wat hij zegt zonder dat het uit zijn mond komt. Geef daar antwoord op akwasi, geef antwoord op dat sinterklaas aangepast is en je zelf niet te vinden bent op de zwarte piet loze viering. beetje typisch. Je weet alles van slavernij en hoe verschrikkelijk etc. en tegelijkertijd niks van slavernij kan niks zeggen over vincent van gogh of rembrandt sterker nog liever hemel je 2pac op ofzo. Hoe komt dat. hij wil gezien en gehoord worden zonder zelf te hoeven kijken en luisteren. Dan zeg ik je heb nog veel te leren Akwasi.

koendegroot | 28-06-23 | 16:29

@koendegroot | 28-06-23 | 16:29:

De boodschap is uiteindelijk je schaamt je voor jouw kleur en de verantwoordelijkheid ligt bij de andere kleur. Ik heb een katoene zakdoek voor Akwasi om zijn traantjes weg te vegen. Is dit racistisch of gewoon de waarheid. Dus dat. Van mij geen sympathie aangezien je zo goed weet te vertellen wie ik ben ten opzichte van jouw puur op basis van kleur. Kankerracist

koendegroot | 28-06-23 | 16:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Pandora's doos is uiteindelijk toch geopend, door bange ambtenaren en bestuurders. Onze kleinkinderen zullen ons dankbaar zijn......

PerineumPiraat | 28-06-23 | 15:28

Akwasi is het schoolvoorbeeld van Dunning-Kruger.

Nohara | 28-06-23 | 15:06 | 1

Dunning–Kruger effect
The Dunning–Kruger effect is a cognitive bias whereby people with low ability, expertise, or experience regarding a type of task or area of knowledge tend to overestimate their ability or knowledge.

SaintNick | 28-06-23 | 16:06

Luister Afwaskwassie.... IK heb nooit slaven gehouden en JIJ hebt nooit katoen geplukt dus... Snavel houden lul!

Dick-for-brains | 28-06-23 | 14:53 | 1

Het grappige is dat zijn voorouders ( nog niet zo heel lang geleden) zo ongeveer de grootste slavenhandelaren uit hun regio waren. Hij zou dus een redelijk beeld kunnen hebben over een redelijke vergoeding voor het slaaf maken.

Gallendebejaarde | 28-06-23 | 15:23

Kan er niet meer tegen. Me afschminken gaat doen.
Dan maar weer gewoon verfoeilijk blank.

aflaatverkoper | 28-06-23 | 14:46

Nederlands is een moeilijke taal maar doe ik het goed als ik het zo samenvat: de man wiens familie in slaven handelde en slaven verkocht aan wie maar genoeg betaalde ( dus ook nederland) is nu boos omdat hij een hogere vergoeding van nederland wil omdat er ooit met zijn familie als verkopende partij in slaven is gehandeld?

ZomaarEen | 28-06-23 | 14:45

Alle strafbare feiten samenhangende met deze periode in de geschiedenis zijn verjaard. De daadwerkelijke plegers zijn daarnaast niet meer onder ons. Complicerend daarbij is dat de slavernij zelf in die tijd rechtmatig plaatsvond. En als je al wilt aannemen dat er sprake is van een juridische plicht tot compensatie, zul je bij de schadeberekening conform het BW ook het genoten voordeel van met name de nazaten van de tot slaaf gemaakten moeten betrekken. Een complexe exercitie.

Hopenschauer | 28-06-23 | 14:40

Als Anton de Kom was geboren op vrijdag, hoe zou Akkebaassie hem dan hebben genoemd?
En hoe heette de knecht van Robinson Crusoe ook alweer?

MAD1950 | 28-06-23 | 14:23

Het zal de tot Groninger gemaakten worst wezen.

Bohse Koempelz | 28-06-23 | 14:14

Leer mij de politiek kennen: de nabestaanden van de Groningers vangen over 100 jaar ook maar een schijntje.

Sqbar | 28-06-23 | 14:13 | 1

Hee, nu begrijp ik het. De overheid wacht tot alle Groningers dood zijn. En dan krijgen hun nabestaanden herstelbetalingen.

MAD1950 | 28-06-23 | 15:15

Erik Dijkstra is vol bewondering.

thanseeuwen | 28-06-23 | 14:05

aldus Akwasi in 2017

Bijna alle Ghanezen in Nederland zijn Ashanti, de bekendste en rijkste stam. In Ghana is weer verschil tussen ons en de arme Ghanezen uit het noorden, die door de Ashanti als slaven zijn verkocht aan de Nederlanders. Nee, een Surinamer heeft daar nog nooit tegen mij iets over gezegd. Dat moesten ze durven. Het zou gek zijn als mijn beste vriend me kwalijk ging nemen wat er in het verleden is gebeurd. Grappig zou het wel zijn, een mooie scène.'

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

Snap_het_ook_niet | 28-06-23 | 14:03 | 2

Dit is echt te grappig. Zoals hij zelf al zegt, zijn voorouders waren slavenhandelaren. Wanneer gaat Akwasi de slachtoffers compenseren?

Frits de Vriez | 28-06-23 | 14:30

@Frits de Vriez | 28-06-23 | 14:30: Daarom vraagt ie zoveel geld. Ook bij hem staan ze aan deur voor sorry-geld.

nobodiesunmighty | 28-06-23 | 14:43

Dat geld is bedoeld voor het herstellen van woningen.
(waarvan 2/3 verdwijnt in de zakken van juristen en controlerende instanties)

Het geld voor compensaties van de slavernij is bedoelt voor....
compensatie?
Wat denk je dat er gebeurt met het geld dat je 4e-5e generatie nazaad geeft.
Is daar een beeld van?
Wordt dat uitgegeven aan slavernij-bestrijding?
Dat zou toch moeten Akwasi...

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 14:01

Als klagen een verdienmodel blijkt. Zitten sommige groepen er gelijk bovenop. Bah

apek00l | 28-06-23 | 13:59 | 1

Hoezo "als klagen een verdienmodel blijkt"? Het IS een verdienmodel. Akwasi is daar nou net een duidelijk voorbeeld van. Alles wat hij doet heeft betrekking op vermeende zieligheid van niet-blanke Nederlanders. Die bewijst hij daarmee beslist geen dienst maar je moet wat als je geen vak hebt geleerd.

Frits de Vriez | 28-06-23 | 14:57
-weggejorist-
ergveelstijl | 28-06-23 | 13:55

Akwasi, was dat niet die amoebe die Zwarte Piet op zijn bek zou trappen? Sodemieter toch op akelige lul dat je bent.

de Jager59 | 28-06-23 | 13:51 | 2

Ik proef een zekere weerzin.

F. Jacobse | 28-06-23 | 13:56

@F. Jacobse | 28-06-23 | 13:56: Er mankeert kennelijk niks aan uw smaakpappillen.

de Jager59 | 28-06-23 | 16:44

De slachtoffers in Groningen zijn dan ook nog in leven. Die van de slavernij zijn al meer dan een eeuw dood.

Stijlicoon | 28-06-23 | 13:50

Hoeveel het is gaat toch niet alleen om de teller, maar ook om de noemer? Veel geld verdelen met Weinig mensen of nog meer geld met heel veel mensen? Wat mij betreft krijg je alleen herstelbetalingen als je schade hebt en lever je in als je er voordeel bij hebt gehad. In het geval van meneer Akwasi…. Iets met vastgoed toch ook

TheseDays00 | 28-06-23 | 13:48

Trots dat hij een Ashanti is?
Waar is dat voor nodig?

Bovendien is het onzin.
Het is een genetisch toeval.
Trots is voor iets dat je op eigen kracht gedaan hebt, en niet ten koste van andere mensen.

Je bent ook niet trots op het feit dat je een aanleg hebt voor darmkanker.
Dus waarom zou je trots zijn op je huidskleur of land of cultuur.

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 13:48 | 1

Op zich een terechte opmerking, maar vergeet niet dat de Ashanti degenen waren die leden van andere stammen als vee verkochten aan handelaren. Dus ook al was dat niet zijn eigen verdienste, Akwasi vindt dat zo mooi dat hij zijn misplaatste trots van de daken schreeuwt. Vraag is of hij dan de aangewezen persoon was om die lezing te houden, maar dat terzijde.

Frits de Vriez | 28-06-23 | 15:04

AfwasKwassie stamt toch zelf of van slavendrijvers ?

Der Schnitzeljäger | 28-06-23 | 13:44 | 3

Ja, als hij blank was geweest was het minder sterk overgekomen.
Wat vreemd is, want slavernij is niet ok, maar de reden waarom heeft niets met huidskleur te maken.

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 13:57

Eigenlijk zou hij dus moeten meebetalen aan de slavernij-compensatie.
Want een paar van ons zijn ook nakomelingen van slavenhandelaren.

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 14:05

Tja, op welke dag van de week ben ik eigenlijk geboren?

apek00l | 28-06-23 | 13:40 | 2

Zwarte zaterdag?

Pleegzuster B | 28-06-23 | 15:49

Ik op dinsdag, niet echt een toffe dag om als naam te hebben

clockandhammergame | 28-06-23 | 16:51

Tja,

Moet je eigenlijk nog op zo’n gek gaan zitten reageren.

Maar ja,

Dit soort gekken blijken veelvuldig in Nederland voor te komen (al dan niet naar Nederland geëmigreerd vanuit straatarme landen), dus dan zullen we er toch maar (met lange tanden) een reactie aan wijden.

Ghana.

Zoek eventjes op wat het BBP per bewoner in Ghana is.
Kijk dan vervolgens naar het BBP per bewoner in Suriname. Kijk dan naar het BBP per bewoner in Curaçao, Aruba en Sint-Maarten. Kijk dan naar het BBP per bewoner in Bonaire, Saba en Sint-Eustatius. Kijk tenslotte naar het BBP per bewoner in het Europese deel van Nederland.

Stel:

Jouw voorouders zouden honderden jaren geleden niet door Akwasi’s Ashanti voorouders tot slaaf zijn gemaakt en niet - aan elkaar vast geketend - naar plaatsen als fort Elmina zijn afgevoerd om daar aan meedogenloze opkopers van slaven (blank/zwart/gekleurd) te zijn verkocht.

Dan had JIJ (= op geld beluste beroepsklager) nu in Ghana gewoond, en niet in Nederland of voornoemde Caribische gebieden.

Hoe welvarend was jij dan geweest?

Dus waarom zeur je dan steeds over ‘herstelbetalingen’?

Kompromat | 28-06-23 | 13:39

Horen we het woord 'verbindend' dan weten we dat er ruzies en splitsingen komen.

GeheidEenGeit | 28-06-23 | 13:39

Akwasi, was die niet van die slavenhouders stam in Afrika? Betalen!

Monkey Cabbage | 28-06-23 | 13:35

Het AD is te schijterig om reacties toe te staan onder dat artikel.

Harrie Nak | 28-06-23 | 13:34 | 1

Dan krijgen ze meer standaarddrinkers in de panelen dan keurige betoogschrijvers.

GeheidEenGeit | 28-06-23 | 13:41

Racism entitlement.

Roos | 28-06-23 | 13:33

Je zou toch verwachten, dat mensen die de mond vol hebben over slavernij leed.
Zich vooral focussen op hedendaagse slavernij.
www.youtube.com/watch?v=-PfxXh_3O5k

Torquemada | 28-06-23 | 13:31

"Ik betaal al veel te lang belasting om keer op keer genaaid te worden."

Maar je leeft van subsidie, dus netto vreet je gewoon uit de staatsruif.

Tapu | 28-06-23 | 13:30

Sprak de nazaat van een Ghanees slavenhandelaarsgeslacht.

Colin.Fart | 28-06-23 | 13:25

Suriname kreeg in 1975, 3,5 miljard

www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijze...

3,5 miljard gulden in 1975 is gelijk aan 5,66 miljard euro in 2022, dat is wel iets meer dan 200 miljoen.

VanderGeelen-Coppens | 28-06-23 | 13:24 | 1

Suriname heeft last de verkeerde mensen die vooral aan zichzelf denken.

Inmiddels heeft Bouterse en Jules Wijdenbos Suriname, hun eigen land en bevolking, opgezadeld met een schuld aan China van 1 miljard, wat voor Suriname heel veel geld is.
En China wil er altijd iets voor terug, zo veroveren ze de wereld.

Iedere keer als er dat soort types aan de macht komen, maken ze van Suriname wanbetalende schurkenstaat.
Ze lenen en feesten er op los.
En dan na een tijdje helpt Nederland om die wanbeleidschulden weer af te betalen.
De bevolking is zoals gebruikelijk weer de klos.
Er is geen geld voor onderhoud aan wegen of riolering.
Wil je naar de dokter, dan kan dat alleen als je instapgeld hebt betaald.

En het zou maar kunnen dat mensen weer op (een) Bouterse gaan stemmen.
Want mensen blijven types kiezen die geen donder om ze geven, leer de geschiedenis.

Corruptie is echt een nagel aan de doodskist van je land.

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 13:41

Niet ving maar vangt, in o.a. de cacao is slavernij nog heel gewoon. Als dit warhoofd een Iphone of Samsung telefoon heeft moet hij helemaal zijn mond houden. Moderne slavernij, maar dat zijn er gelukkig niet zoveel, maar 50 miljoen NU.

P. Breidel | 28-06-23 | 13:23

"Het is algemeen bekend dat Europa de grootste kwaaddoener is geweest voor het continent Afrika..."
Nee, dat is het cliché. Dat is de 'skewed view' van de hedendaagse kritische geschiedschrijving. De grootste "kwaaddoener (wat een lelijk woord) voor (wat een raar verkeerd voorzetsel) het continent Afrika is onmiskenbaar de Afrikaan zelf.
Ik raad Akwarium aan om bij zichzelf en zijn Afrikanen te rade te gaan, om bijvoorbeeld zijn eigen afkomst eens goed te beschouwen en zijn kritische blik te richten op zijn eigen Ashanti voorvaderen. De grote bek die hij heeft richting de Hollanders die in de slavenhandel hebben gezeten is volkomen misplaatst als hij blijft volhouden trots te zijn op zijn Ashanti afkomst maar daarbij de gruweldaden van zijn voorvaderen ontkent. En niet alleen hij doet dat, maar de Ashanti-gemeenschap in zijn totaliteit, ook die hier in Nederland.
Kritische de geschiedenis bekijken, daar ben ik helemaal voor, dus dan ook kritisch op zuiver wetenschappelijke wijze en niet enkel kritisch vanuit de eigen ideologische vooringenomenheden. Dat betekent ook kritisch jegens (wat een mooi woord als het op de juiste wijze wordt gebruikt) de Afrikaanse geschiedenis.

Schoorsteenveger | 28-06-23 | 13:21 | 2

Een Oegandese schrijfster kaartte in Oeganda het slavenhandelverleden van de Oegandezen aan. Maar daar willen ze er niets van weten. Sissen om haar het zwijgen op te leggen, boze blikken, dreigen wegkijken. Afrikanen weigeren mordicus hun eigen duistere verleden onder de loep te leggen.
De slachtofferrol moet koste wat kost in stand worden gehouden met leugens. Moeten zij weten, alleen zijn er in het Westen dwazen die deze hallucinaties voeden en de wig er steeds verder in drijven.

Madame Poitiers | 28-06-23 | 13:48

@Madame Poitiers | 28-06-23 | 13:48:
Dat is dus precies het punt. Laat ik het maar even zo stellen: daar waar de samenlevingen het eerlijkst zijn tegenover zichzelf en de wereld komt ook het meeste boven de tafel. En telkens als er iets boven de tafel komt dat geëxploiteerd kan worden, dan zijn er ook bloedzuigers die daar meteen op duiken en worden die samenlevingen leeggezogen. Akwarium is, precies als zijn bloedbroeder Airfryer, zo'n bloedzuiger. In eigen land durven en kunnen en willen deze heren niet hetzelfde te flikken, wand daar, in het prachtige Ghana, zit de geschiedenis potdicht, is het één groot deken van taboes dat over het verleden ligt.
Hier het absolute bewijs. Tenenkrommend primitieve vorm van geschiedvervalsing, oogkleppen, onwil, arrogantie, ontkenning.
www.youtube.com/watch?v=sZuGifSy2bA
Stomvervelend om helemaal te aanhoren, maar dan snap je wel hoe de gemiddelde Ashanti hier in Nederland erover denkt, en dan kun je je er alleen maar een voorstelling van maken hoe bar het in Ghana moet zijn, en wat je als antwoorden krijgt als je het lef hebt om maar één kritische vraag te stellen over de slavenhandel.

Schoorsteenveger | 28-06-23 | 14:45

Da's niet zo vreemd. Dat gebeurt dhr. Dijkgraaf ongeveer 6-7 keer per week.

De_Alwetende | 28-06-23 | 14:07

Duidelijk.
Jammer dat dit in de marge blijft.
In het NRC staat ook een artikel over racisme in de provincie... tenenkrommend hoe racistisch dat is.

Roos | 28-06-23 | 14:14

Wie ving de slaven en verkochten ze aan de Hollanders?
Kunnen we dan. stellen dat de verkopende partij ook onderdeel moet zijn van de "schuld en boete" die gepredikt wordt?
Dus ook de stam waar Akwasie onderdeel van is?

Nico1000 | 28-06-23 | 13:16 | 1

Deze gast krijgt nog een podium bij de omroepen. Laat hem zelf lekker betalen, we betalen al veel te veel aan import van o.a. zijn landgenoten.

bqbq | 28-06-23 | 13:22

Sooo, Karolientje kan ff niet meer stuk bij mij.

Tegen de grootste patserige pandjesbaas van mooi-Nederland op Prins Bril na:

""Het is gewoon niet waar", zei Van der Plas in een emotioneel betoog, waarin ze stelde dat het afgelopen moet zijn met de bangmakerij. Ze stelde dat mensen bang zijn voor overlastgevende asielzoekers uit veilige landen. "Maar wij kunnen er ook wat van, van dat bang maken."

Wel k*t te horen natuurlijk als je gewoon een bang (en haatdragend) persoon bent.

dickwvf | 28-06-23 | 13:14

200 miljoen? Hahaha.
Bij de onafhankelijkheidsverklaring van Suriname gaf Nederland het absurd hoge bedrag van 3,5 miljard omdat Surinamers ons toen al chanteerden met slavernij. Ze hebben alles over de balk gegooid en het land in het verderf gestort.

Madame Poitiers | 28-06-23 | 13:05 | 1

Ja, heel knap om zo'n land naar de vernieling te helpen.

bqbq | 28-06-23 | 13:23

De slaven waar het hier over gaat zijn inmiddels allemaal dood.
Dan is 200 miljoen nog veel te veel.

Boeloeboe | 28-06-23 | 13:04

Heeft de Ghanese regering ook herstelbetalingen gedaan of op z'n minst excuses aangeboden voor de rol van Ghana tijdens de slavernij?

Amsterdamsko | 28-06-23 | 13:04

Als ik t ff verreken met alle sociale voorzieningen en uitkeringen. Krijg ik als blanke nog een sloot met geld van de donkerwitte medemens. Waar kan ik aansluiten?

brawler | 28-06-23 | 12:58

Zijn eigen voorvaderen waren slavenhandelaren. Ben je dan hypocriet, of wat? Wat een aandachtshoer…

NACademicus | 28-06-23 | 12:58

Hij wil denk ik zwart geld?

Proud Infidel | 28-06-23 | 12:56

Hoi Akwasi, ik vlieg binnenkort weer naar Ghana, wil je mee? Dan gaan we op zoek naar je landgenoten die daar elke dag protesteren om het slavernijverleden, dan vliegen we ook door naar Kumasi om de verre, verre familie van zwarte handelaren te vragen om herstelbetalingen. Gaan we ook op bezoek bij het Flagstaff House? Nouja, we gaan daar dan voor de poort staan met een bordje dat de overheid er gezellig aan mee heeft gedaan. Ik denk dat je enorm veel support krijgt, of werkt dat alleen in blanke landen die zich op de één of andere manier schuldig voelen? Je kleine selectieve groepje drammers staat totaal in het niets, nobody else cares, geniet van je vrijheid dat doen we allemaal, wordt hier oud, geniet van de welvaartstaat, geniet van de verzorging en de enorme rijkdom. Denk dan even aan je landgenoten, vooral degene die we straks weer voorbij rijden en die voor een paar cedis per dag water of wat dan ook staan te verkopen en in een krot wonen zonder wc. Misschien dat je aandacht daar beter naar uit kan gaan dan geld beuren voor je eigen selectieve groepje.

Vloberto | 28-06-23 | 12:56

Wat een zielige eikel

Tonyvanwychen | 28-06-23 | 12:55

Ik ga het even heel plat zeggen. Akwasi moet z'n grote bek houden.
Hij komt uit Ghana, stamt af van de Ashanti en heeft daarmee een enorme berg boter op zijn hoofd. Op tientallen websites valt te lezen, hoe de Ashanti zich schuldig gemaakt hebben aan slavenhandel. Zie o.a. nl.wikipedia.org/wiki/Ashanti_(volk)

Hoeveel geld heeft deze woordkunstenaar al overgemaakt aan de slachtoffers van zijn voorouders? Heeft de Ghanese regering al 200 miljoen beschikbaar gesteld. Hebben we Akwasi daar al over gehoord?

Je moet maar lef hebben.

ChupaChupa | 28-06-23 | 12:54

Vroeger werkte ik in de kassen van mijn oom. Hij teelde daar komkommers. Inmiddels is dit bedrijf gestopt. Het bedrijf bestond van 1972 tot en met 2018. Ze oogsten ongeveer 340 komkommers per vierkante meter per jaar. Met in totaal 160.000 m² aan kas komt dit neer op 54.400.000 komkommers per jaar. Het bedrijf heeft 46 jaar bestaan en in totaal ruim 2.5 miljard komkommers geproduceerd. 2.5 miljard is – corrigeer me als ik het mis heb – dertien keer zoveel komkommers dan het geld beschikbaar voor al het slavernijleed, en daar hoor je nooit iemand over.

Jubutje | 28-06-23 | 12:54 | 1

Uitbetalen in komkommers. Goed idee.

Schriever | 28-06-23 | 12:59

Laat hij lekker met z’n zooitje in Groningen gaan zitten!

Producent | 28-06-23 | 12:53 | 2

Nee!

Schriever | 28-06-23 | 12:58

hoho... mogen we bedanken...? Genoeg gedoe al hier.

Dr.Utker | 28-06-23 | 12:59

"Slavery gets shit done" - onbekend

Pas als de mens ook klaar is met de moderne slavernij wil ik het pas hebben over de oude slavernij. We zijn allemaal hypocrieten maar op dit punt trek ik dat heel slecht.

Johan_de_dakdekker | 28-06-23 | 12:52

Kunnen we Akwasi niet schenken aan Ghana? Lijkt mij een prachtig gebaar. En dan ophouden met zeuren. De laatste slaaf is al meer dan 100 jaar dood, dus de huidige generatie kan gewoon betaald aan het werk. Niks compensatie !

Azijnist | 28-06-23 | 12:50

Wat ik altijd mis in deze discussie, is het feit dat in de slavernij periode 99% van de Nederlandse bevolking in pure armoede leefde. Mensen stierven letterlijk de hongerdood. Dat zijn onze voorouders en niet dat handjevol slavendrijvers.

Kwelbeller | 28-06-23 | 12:50 | 2

Wat er ook niet of bijna nooit verteld wordt is dat akwasi afstammeling is van de stam die heel Ghana doortrok op zoek naar slaven. Meestal kwaadschiks werden die ontvoerd en verkocht. Maar daar hoor je hem niet over

brie-de-penis | 28-06-23 | 12:55

Ja maar dat komt niet ten goede in de puntentelling van deugpunten. Scorebord moet natuurlijk wel positief staan wanneer je Petrus aankom

Danofs | 28-06-23 | 13:46

Ik zou een verhoging eisen van 200 miljoen naar 200 miljard. Kaag ziet toch het verschil niet

thesmul | 28-06-23 | 12:46

Als ik mij nu tot slaafgemaakte ga identificeren, maak ik dan ook kans op gratis geld?

klaas24 | 28-06-23 | 12:45 | 2

Dat gaat je als Klaas zijnde niet lukken ...
Als Awklaasie misschien wel ...

Jannus_Bont | 28-06-23 | 13:05

Het gaat ze alleen maar om gratis geld. Als nazaat van lijfeigenen eis ik ook compensatie van die Hollanders, Gelderlanders en Zeeuwen.

Jan_Pietersen | 28-06-23 | 12:39

Zijn voorouders profiteerden van de slavernij door hun buren aan de Europeanen te verkopen. Akwasi profiteert van de slavernij door de rol van hun slachtoffers aan te nemen en over hun dode ruggen geld binnen te harken. Het is een vies ventje.

Blauwpetje | 28-06-23 | 12:37 | 1

Precies dit. Vies en hypocriet.

ChupaChupa | 28-06-23 | 12:56

Het hele concept van herstelbetaling aan nabestaanden is al niet zo logisch, als je dat geld ook kan besteden aan voorlichting en slavernij in het algemeen. Vroeger en nu, los van huidskleur.

Rare vraag misschien voor Akwasi: hoeveel mensen vonden slavernij eigenlijk acceptabel?
Piet Heins heeft verschillende momenten aangegeven dat hij medelijden voelde voor Afrikaanse en inheemse slaafgemaakten. Hij was kritisch over de manier waarop zij door Europeanen werden behandeld.
Of hadden er iets over te zeggen.
De keuterboertjes in Drenthe in hun plaggenhuisjes? Het was elders in Nederland niet perse veel beter.

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 12:35

Nou, ik heb het helemaal gelezen. 'Onbeholpen' is het eerste wat me te binnen schiet. Een klaagschrift van een egotripper die om geld jengelt.

Tashtego | 28-06-23 | 12:35

Ik bin Grunneger.

Roos | 28-06-23 | 12:34 | 2

dat geloof ik pas als ik je het volgende correct hoor uitspreken:
"met de ambulance om de Martinitoren"

Dr.Utker | 28-06-23 | 13:01

Tja, nazaten van slavernij. De Arabieren hebben er geen last van....

ZonderNaam | 28-06-23 | 12:34

De Anton de Komlezing wordt georganiseerd door "Verzetsmuseum Amsterdam in samenwerking met dagblad Trouw". Trouw is al jaren niet meer serieus te nemen; het is spijtig te moeten constateren dat ook het Verzetsmuseum inmiddels een farce is geworden. Je bent toch echt niet goed snik als je iemand als Akwasi uitnodigt?

MAD1950 | 28-06-23 | 12:34 | 1

Tja, wat wil je? DPG, Belgische eenheidsworst deugmeuk.

Garantiebewijs | 28-06-23 | 12:50

Volgens mij een slimme kerel die een prima boterham weet te verdienen met zijn boodschap en presentaties. Als hij er mee stopt, dan springt er vast wel weer een ander in dit verdienmodel. Ik vind echter dat mijn overheidsbijdragen niet aan dit soort verdienmodellen moet worden besteed, maar aan andere doelen. (zorg, onderwijs, infrastruktuur, ...)

klaverboerdenham | 28-06-23 | 12:32 | 2

Een niet al te slimme kerel die door Linkse Deugers op een voetstuk geplaatst is. Als hij niet het voordeel van zijn huidskleur had, werkte hij ergens tegen minimumloon.

Grachus | 28-06-23 | 12:47

Ja, net zo slim als Sylvana Simons slim is. Het is maar wat je onder slim verstaat.

ChupaChupa | 28-06-23 | 12:57

Het " truukje" wat ze hier toepassen, en wat een Sylvana ook telkens doet, is het zg argument dat trauma doorwerkt in generaties ( is dit uberhaupt keiharde wetenschap...?), en dat elke zwarte/ getinte ptss heeft puur vanwege het feit dat 200 jaar geleden katoen werd geplukt... met die drogreden zien ze goed in te spelen of de erfzonde die bij een groot deel van de Hollandse schaapjes leeft.

Fra Lippo Lippi | 28-06-23 | 12:31 | 4

Inderdaad. Het is de vraag hoe je dat 'doorwerken in het heden' moet begrijpen. Er wordt gesuggereerd dat het om iets unieks gaat, maar als je dan vraagt om uitleg krijg je het antwoord dat de gevolgen nog steeds merkbaar zijn. Dat is natuurlijk waar maar triviaal want je kunt altijd de sporen van het verleden aanwijzen. Je kunt ook de sporen van de beeldenstorm zien, of van de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Het doet een beetje denken aan de Motte-and-bailey fallacy: je lijkt een interessante positie te verdedigen, maar als dat niet meer vol te houden is neem je een beter verdedigbare, maar veel minder interessante positie in.

Maar wat dat 'doorwerken in het heden' natuurlijk eigenlijk is, is een verzekering: de verzekering dat er nooit een punt gezet wordt, dat het nooit klaar is, dat ook toekomstige generaties nakomelingen altijd weer met eisen kunnen komen.

Tashtego | 28-06-23 | 12:48

Vergelijk gewoon de levensstandaard van de mensen in Ghana of Liberia nu en die van de afstammelingen van Surinaamse slaven in b.v. de Bijlmer, dan zie je hoe de slavernij heeft doorgewerkt.

Blauwpetje | 28-06-23 | 12:52

Inderdaad. Dat de slavernij nog steeds ''doorwerkt'' en dat de nazaten nog steeds ''de pijn'' voelen, is binnen zeer korte tijd een soort algemeen aanvaard policor dogma geworden, en als je daaraan twijfelt of het allemaal wel erg overdreven vindt, ontmasker je jezelf alleen maar als racistische white supremacist.

Het zijn vreemde, onzekere, en gevaarlijke tijden geworden.

Dr_Johnson | 28-06-23 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn voorouders zijn terug getraceerd tot ergens in de 15de eeuw. Zonder uitzondering allemaal eenvoudige lui uit het Noordoosten en Duitsland. Geen kolonisten of uitreizigers, zelfs geen zeevaarders. Ik heb echt lopen zoeken naar een zonde die ik geërfd zou kunnen hebben, of een schuld die ik mag torsen, maar er is niks. Ik lijdt aan zondezorgen en schuldschraalte.

Blauwpetje | 28-06-23 | 12:31

Hedendaags geld voor hedendaagse problemen, verder niet zeuren.

Zoelense Hobbyboer | 28-06-23 | 12:30

Het is te goedkoop voor woorden om de vergelijking te maken.

Het beste is dan ook er inhoudelijk niet op in te gaan.

Wel wil ik meneer Akwasi vragen waarom hij in dit verschrikkelijke Nederland blijft wonen, als het hier zo slecht en racistisch is.

Roos | 28-06-23 | 12:30 | 1

Het enige wat ik bij die nepkunstenaar zie is misbruik van het slavernijverleden om via vals sentiment geld te kunnen scoren.
Bij die mislukkelingen zie ik alleen dollartekens in de ogen in plaats van oprechte tranen over de slavenhandel. Hun voorouders zouden zich omdraaien in het graf als ze dit ordinaire graaiwerk van hun nazaten zouden zien.

drekzooi | 28-06-23 | 12:45

Waarom toch steeds geld. Kan gewoon: liefde, zeg miljoenmiljard liefde niet genoeg zijn? da's heel veel meer dan miljardbiljardoneindigteringveel geld. Rupsje A. Nooitgenoeg?

nobodiesunmighty | 28-06-23 | 12:28

Akwasi, er zijn mensen die zich verrijken ten koste van andere mensen. En daar heel ver in durven gaan. En dat succes noemen.

Zoals je eigen voorouders.

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 12:27

Ik wil graag compensatie voor het gezeik van die gast!

Krijgtheenenweer | 28-06-23 | 12:27

Woordhusselaar. Geeft niet, maar laten we het ook eerlijk zo benoemen.

zokanhetookja | 28-06-23 | 12:26

Ik heb uit boosheid gelijk m’n lidmaatschap opgezegd van het ashantikoor.

laurentius | 28-06-23 | 12:26

"Akwasi werd geboren op 6 maart 1988 in Amsterdam
Zijn ouders zijn geboren in Ghana en reisden in de jaren 80 via Londen af naar Nederland en vestigden zich in Amsterdam Bijlmer.
Akwasi stamt af van de Ashanti en is trots op zijn afkomst. "

Hij mag gewoon lekker meebetalen , samen met zijn maat AirfryerT
Een grotere hypocriet loopt er niet rond in Nederland

Jannus_Bont | 28-06-23 | 12:25 | 1

Zo is dat .maar zou iemand hem daar al eens op aangesproken hebben ?of durft niemand van de intervieuwertjes dat niet .was wel benieuwd naar het antwoord van die zeurzak.

bowlfabriek | 28-06-23 | 12:42

De gemiddelde afstammeling van een slaaf leeft in grotere welstand dan de nazaat van een gemiddelde achterblijver. Wat moeten dan gecompenseerd worden?

Sieg Hein | 28-06-23 | 12:25 | 1

Ik dacht altijd dat akwasi een buitenlandse ziekte was.

Coolcalmcollected | 28-06-23 | 12:38

KIJK ze allemaal weer eens
keurig jaknikken.

Op1...

Verderkijkert | 28-06-23 | 12:22 | 1

Een staande ovatie na de lezing…
Lachwekkend

laurentius | 28-06-23 | 12:27

Hoe staat het met de compensatie voor de afstammelingen van lijfeigenen (zo'n beetje alle Nederlanders)? Ik ga er nog dagelijks onder gebukt dat mijn verre voorouders eigendom waren van een landsheer en door hem uitgebuit werden.

bintang | 28-06-23 | 12:21 | 2

Mijn voorouders zijn tot slaaf gemaakt door gemene Vikingen, ik wil nu wel wat van dat Noorse oliegeld.

ZonderNaam | 28-06-23 | 12:27

Laten we beginnen met de pensioenroof door Lubbers.

zokanhetookja | 28-06-23 | 12:29

Kan er misschien ook iets positiefs gemeld worden over ons land?
Één positief puntje maar.

laurentius | 28-06-23 | 12:20 | 1

Okay dan, bruintje kan het trekken.

Ernst Oosters8389 | 28-06-23 | 16:45

Snap het even het niet.
Storten de huizen van de 5e-6e-7e generatie nakomelingen van slaven ook bijna in dan?
Met andere woorden, je kunt niet alles zomaar vergelijken.

AdvocatusDiaboli | 28-06-23 | 12:19

Samenvatting: geef geld.

wapster | 28-06-23 | 12:18 | 1

ik ook. Ik voel me slaaf van me-zelf. Ik kom niet los uit/van mijn ketenen, geef mij veel geld, heel veel geld, zo dat ik ont-keten.
(Akwasi is al ontketend, dus: geen geld).

nobodiesunmighty | 28-06-23 | 12:26

“Voor de compensaties van de slavernij heeft het kabinet - na een hoop gesteggel - 200 miljoen euro met lichte moeite weten vrij te maken. Voor de compensaties van de gaswinning in Groningen is er maar liefst 20 miljard beschikbaar gemaakt. 20 miljard is - corrigeer me als ik het mis heb - honderd keer zoveel als voor al het slavernijleed, dat 400 jaar duurde.'''

Een vergelijking van een adembenemende domheid. Maar goed, ik lees het vandaag ook weer in de krant en hier op internet, en zaterdag zullen we er onder bedolven worden: ''Geen heling zonder herstel''. Excuses zijn niet genoeg, het gaat om geld, poen, doekoe. Al die zg nazaten van de tot slaaf gemaakten hebben dollartekens/eurotekens in hun ogen; ze willen gratis geld, of nog meer gratis geld dan ze nu al ontvangen. En het gaat gebeuren ook, misschien niet dit jaar, misschien niet volgend jaar, maar daarna? Vast en zeker. Dan ga je de absurde situatie meemaken dat mensen die nog nooit slaven hebben gehouden of erin gehandeld 'Wiedergutmachungs-gelden' gaan betalen aan mensen die nog nooit slaaf zijn geweest of als slaaf zijn verhandeld.

En ook daar stopt het niet bij. De eisen zullen steeds potsierlijker worden. Nu al wordt geëist dat 1 juli een nationale vrije dag wordt; 5 mei, toch voor de meeste autochtone Nederlanders vele malen belangrijker dan Keti Koti, is maar eens in de 5 jaar een vrije dag. Maar ja, die WO2 is ook al zo lang geleden, daar hoef je niet elk jaar een vrije dag voor te hebben. De afschaffing van de slavernij, nee, die is van veel recenter datum, en ''werkt nog steeds door in het heden''. dertig jaar geleden hoorde je daar werkelijk niemand over, toen werkte het kennelijk niet door in het heden, vond iedereen dat iets uit een grijs verleden, en probeerde men er in het heden het beste van te maken.

Het zal er mee eindigen dat er jaarlijkse herstelbetalingen worden overgemaakt aan de nazaten - die ook steeds hogere bedragen zullen eisen - en moeten om 20.00 uur twee minuten stilte in acht genomen worden om de tot slaaf gemaakten te herdenken, het spelen van The Last Post, daarna kransleggingen op de Dam; op scholen wordt ''Slavernijverleden'' een apart, nieuw vak op het curriculum, en wat nu nog in Suriname woont, moet ook toegestaan worden zich in Nederland te vestigen.

Het zal nog een mooie 'brave new world' worden de komende jaren.

Dr_Johnson | 28-06-23 | 12:18 | 6

@Madame Poitiers | 28-06-23 | 12:48: Was het daar maar bij gebleven. Nederland heeft na 1975 nog eens 1 miljard euro aan Suriname gegeven.
Voor Akwasi; dat is 5 keer 200 miljoen euro.

ChupaChupa | 28-06-23 | 13:03

@Madame Poitiers | 28-06-23 | 12:48: Toch zet ik mijn vraagtekens bij "haven nr. 1 van Z. Amerika" - is dat wel zo?
6 biggest ports in South America:
"
Apr 23, 2022 -1. Port of Itaqui, Brazil 2. Port of Tubarao, Brazil 3. Port of Callao, Peru 4. Port of San Lorenzo-San Martin, Argentina 5. Port of Cartagena, Colombia 6. Port of San Antonio, Chile 1. Port of Itaqui, Brazil Itaqui Port is located on San Luis Island in the Bay of Sao Marcos, comprising a 1616 m long dock with a water depth of 9 m.'

viejohuevon | 28-06-23 | 13:04

@viejohuevon | 28-06-23 | 13:04: Ik heb het over de tijd dat de Nederlanders het bestierden. Haven no 1 destijds. De Surinamers hebben die toppositie verknoeid.

Madame Poitiers | 28-06-23 | 13:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Aldus een Amsterdams zondagskind. Soms zit het leven tegen en kom je daar ter wereld waardoor je een compleet vertroebeld beeld krijgt van de wereld.

B2 | 28-06-23 | 12:18

Een van onze gewaardeerde Nederlandse woordkunstenaars zei ooit: Lalala geld!

shoarma4belgium | 28-06-23 | 12:17

Erg wat hun voorouders is overkomen, daarover geen twijfel. Maar... hun nazaten die excuus (en geld) willen zitten daardoor nu wel in een vrij en bijzonder welvarend landje met goede voorzieningen. Deze verwende generatie moet zijn zegeningen tellen in plaats van excuses eisen.

the naked truth | 28-06-23 | 12:15

Wat een totale mafklapper en degene die hem dit podium bieden zijn nog gestoorder.

ariedeknaller | 28-06-23 | 12:15 | 1

gestoordheid loont.

nobodiesunmighty | 28-06-23 | 12:29

Mijn voorouders waren vissers, schippers, tuinders, boerenknechts, en er zat ook nog een molenaar tussen. Geen van mijn voorouders heeft in slaven gehandeld, of zelf een slaaf gehad. De voorouders van Akwarius hebben wel slaven gehad en in slaven gehandeld. Waarom moet ik herstelbetalingen doen voor de dingen die mijn voorouders niet gedaan hebben en hoeft Akwatisch geen herstelbetalingen te doen voor de dingen die zijn voorouders wél gedaan hebben?

MAD1950 | 28-06-23 | 12:14 | 2

Uh ......

zokanhetookja | 28-06-23 | 12:30

Akwasi zijn voorouders bleven in Ghana en hebben mogelijk lekker verdiend aan het verkopen van hun krijgsgevangenen. Grotendeels aan Arabieren en een klein deel ging vervolgens naar de West. De Saoudi's blijven echter helemaal buiten schot, zo lijkt het.

Nazaten van laatstgenoemde slaven hebben er gratis een land bijgekregen, de oorspronkelijke bewoners zijn er vrijwel niet meer. Vervolgens bleef de geldkraan stromen, de Antillen kunnen bijvoorbeeld financieel niet zonder Nederland bestaan.

De framing is echter anders en puur gericht op gratis geld voor leed dat ze zelf niet geleden hebben. Ze hebben het nu beter dan wanneer hun voorouders in Afrika waren gebleven of ook aan Arabische partijen verkocht waren.

Interessant is of dit ook in Portugal speelt, dat 10x zoveel slaven verscheepte als Nederland. En of Europa een soortgelijke claim zou moeten leggen bij Marokko, Tunesië, Libië en Algerije voor de eeuwenlang door Berberse slavenhalers geroofde kustbewoners.

Horkiporki | 28-06-23 | 12:12

-Jamel LAMP, Delano G., Moreno B. en Giërmo B ....(AH , Wiersum, De vries)
-oververtegenwoordiging van in de Nederlandse misdaadstatistieken
- klagen over het racistische land waarin ze moeten leven
-slavernij op scholen twee maal zoveel aandacht als de Holocaust.
- Bouterse-dictatuur, veroordeeld cokesnuiver en toch democratisch gekozen
- onafhankelijkheid Suriname: bijna de helft vertrok naar hier, om de Bijlmer over te nemen
- Wie herinnert zich nog de Zeedijk Enz enz.

Er is al heel wat doekoe tegenaan gegooid, en dan gaat een of andere Chanees het hier wel even vertellen hoe we moeten doen.
Als ik een onderdeel van de zwarte gemeenschap zou zijn, zou ik hiertegen allang de straat zijn opgegaan met de leuze : "Uw fout is niet onze deugd"....

Maggiesfarm | 28-06-23 | 12:07 | 2

Komt mede door de woke msm die aandacht geeft aan deze idioten.

Coolcalmcollected | 28-06-23 | 12:10

Helemaal mee eens! Als aanvulling van mijn tegel hieronder de volgende metafoor ; We zitten met zijn allen in een rijdende trein en Akwasi zit daar ook in. Ergens onderweg komt er een conducteur langs en Akwasi weigert zijn kaartje te laten zien want 'voelt' zich gediscrimineerd en trekt vervolgens aan de noodrem. De trein komt stil te staan, en alle passagiers komen door hem niet op hun bestemming, lopen hierdoor allerlei kansen, afspraken etc. mis , door dit individu die in zijn eentje wel even in verzet wilde komen , gewoon omdat ie zichzelf wilde zijn. Vervolgens wordt er een praattafel ingericht waarin, zonder tegenspraak of uitnodiging van andere passagiers deze persoon helemaal leeg kan lopen over waarom hij het een goed idee vond om aan de noodrem te trekken. Sterker nog ; aan de noodrem trekken als je gevoel dat roept is verworden tot heldendaad! Dat er dus geen trein meer op tijd rijdt wat eigenlijk wel de bedoeling is van zo'n ding moeten alle anderen dan maar voor lief nemen! Zo gaan we dus nergens meer komen! Deze man blijft maar stil staan terwijl anderen door willen!

Cunucu | 28-06-23 | 12:23

Als de vos passie preekt; boer pas op je kippen. Ik had gehoopt dat we inmiddels wel af waren van deze vreselijke demagoog (dam optreden, laptop jatten van een journalist , etc.). hij probeert het hier weer met het lege en valse ' jezelf kunnen zijn' Nou genoeg dictators, massamoordenaars en psychopaten die dat helemaal waren! Het omgekeerde is eerder het geval ; iedereen die nu loze container begrippen uit als 'lekker jezelf zijn' of godbetert ' helemaal in je kracht gaan staan' zegt feitelijk helemaal niets! Maar kan wel op instemmend knikkende hoedenplank-hondjes van de praattafel rekenen.

Cunucu | 28-06-23 | 12:06

Blanke W-Europeanen, zelf vaak als slaven verhandeld, stapten als laatsten in de slavenhandel, die al millennia gemeengoed was. Niet alleen hebben wij blanken een einde gemaakt aan de slavernij, we hebben ook onze fenomenale wetenschap en techniek met de hele wereld gedeeld en de levens van miljarden mensen verbeterd/gered.

Graag gedaan.

Madame Poitiers | 28-06-23 | 12:05 | 1

@Madame Poitiers | 28-06-23 | 12:05 |
Wat een hoop mensen niet eens weten is dat het woord "slaaf" afkomstig is van de blanke, jawel, Slavische volkeren die massaal door het Ottomaanse Rijk in slavernij werden weg gevoerd. Met name blond-harige, blauw-ogige slaven brachten daar tot wel drie keer de prijs op van een 'gewone' slaaf. Daarom peinst Oost-Europa er niet over om lieden uit die streek op te vangen. Zij kennen hun geschiedenis nog wel.

Verder zaaiden de Barbarijse piraten tot aan de kust van IJsland toe, dood en verderf tijdens hun rooftochten op zoek naar blanke slaven. Hele kuststreken werden op die manier ontvolkt. Terwijl in de VS de slavernij al 50 - 60 jaar was afgeschaft werden tot aan 1904(!) toe nog blanke Europese slaven verkocht in het Ottomaanse Rijk. Maar ook daar hoor je ze nooit over.

Sjefke7807 | 28-06-23 | 12:24

Groningers hebben de bevingen persoonlijk meegemaakt en daar is voorlopig nog geen einde aan.
Akwasi is een nazaat van slavenhandelaren en slavenhandel is (in Nederland) definitief afgeschaft.
ik snap best dat Akwasi schadevergoeding wil voor zijn inkomstenderving, maar laten we dat maar niet doen.

dezakloper | 28-06-23 | 12:04

Ik blijf het raar vinden dat er een huidige generatie is dat gecompenseerd wil worden voor iets dat al anderhalve eeuw is afgeschaft en dus geen directe familielid gekend zou moeten hebben dat als slaaf behandeld is. Welke schade is hun dan aangedaan, dat ze geboren zijn? Dat je als regering en koninklijk huis het slavernijverleden erkent wil ik nog snappen maar schadevergoedingen gaat bij mij alle logica te boven. En ja, de Groningers ondervinden nu alle last door wat hun door de regering is aangedaan, mij lijkt het ook dat die mensen alle recht hebben op een vergoeding tot een totale onkostenvergoeding voor herstel van hun huis en grond.

Sinclair | 28-06-23 | 12:01 | 2

Redenatie is dat opa nooit iets heeft kunnen opbouwen want die moest bananen plukken voor de meester, waardoor de kinderen van de meester wel lekker naar school konden en bananenpluk kindjes niet, soort van achterstand opbouwen vanuit geschiedenis.

Neemt niet weg dat Akwasi er zelf weinig last van heeft. En ik me sowieso afvraag wat je dan met dat geld gaat doen, je kan better schoolboeken gratis maken dan dat er blu-ray spelers gekocht gaan worden? Geld geven is totale onzin, beter regel je beter andere zaken

menage | 28-06-23 | 12:07

Ik ben bang dat ze het niet eens zelf hebben bedacht. Zo'n Akwasi lijkt mij geen spreekbuis te zijn van een generatie zwarten; hij is daar neergezet door allerlei fondsen-bobo's (m/v) die het hip vinden om het over slavernij te hebben.
Het is een nieuwe kunstvorm blijkbaar.

grietmetgroenefiets | 28-06-23 | 12:07

Is ook 100x meer lang geleden dus 100x meer niet zo erg

TAAA | 28-06-23 | 12:01

Akwasi en trawanten vergeten steeds dat het onrecht door stammen in de directe omgeving is veroorzaakt. Zij zijn het eigenlijke kwaad want zij verkochten krijgsgevangenen aan Afrikaanse en Arabische handelaren. Later is dit geprofessionaliseerd maar dat is eerlijk gezegd een procesverbetering en niet de start. Met de kennis van nu zouden wij kunnen concluderen dat deze procesaanpassing een bijzonder slecht idee was. Excuses daarvoor!

Rebellis | 28-06-23 | 12:01

Akwazig: zou dat komennomdat Groningers de gevolgen dagelijks meemaken, en de nazaten van slaven in Nederland al ruim en dik gecompenseerd zijn, want ze zitten hier en niet in een godvergeten shithole in Afrika + slavernij niet meegemaakt + Akwazig is afstammeling van slavenhandelaar, niet slaaf..

Nederlanddraaitdoor | 28-06-23 | 11:59 | 1

Tot slavenhandelaar-gemaakte

TurpinDick | 28-06-23 | 12:03

Als je van de echt gewerkte ruim 40 Jaar , like me, 20 jaar aan belasting en afdracht hebt betaald voor oa bullshit als slavernij en weggeef voorzieningen etc etc etc etc, dan is enig racisme echt wel geoorloofd, dan zijn emphatie en nuance wel verdampt........

2CVOcean | 28-06-23 | 11:57

Gezien wat er in de VS gebeurt? In Californië denken ze na over 1 tot 5 miljoen dollar schadevergoeding per nazaat.
En je weet, dat gaat ook hier besproken worden, nadat die totale lul Rutte het over een komma had ipv. een punt.

TheBigKirth | 28-06-23 | 11:57 | 4

Zullen de latinos in Californië leuk vinden dat hun belastinggeld zo besteed wordt.

ZonderNaam | 28-06-23 | 12:04

Terwijl in Californië geen slavernij is geweest.

ZOMG | 28-06-23 | 12:09

In Californië hadden ze nooit slavernij.
Dan kun je makkelijk 1 tot 5 miljoen beloven voor afstammelingen van Californische slaven.
Staten waar wel slaven werden gehouden zullen waarschijnlijk op lagere bedragen uitkomen en mogelijk zelfs zeggen dat slavernij een particulier initiatief was en dat die nazaten het daar maar moeten zoeken.

Osdorpertje | 28-06-23 | 12:10
▼ 1 antwoord verborgen

Deze man doet als exponent van een kleine schreeuwende minderheid, de meerderheid geen goed. Rascistische (voor)oordelen worden omgezet is platte afkeer, door deze kunstenaar van het slappe woord.....

Maggiesfarm | 28-06-23 | 11:54

De man die nog teert op al het (oud) geld wat zijn voorouders verdient hebben aan de slavernijhandel leest Nederlanders die er geen zak mee van doen hebben gehad hoe slecht ze wel niet zijn. Ga even snel een partijtje heel erg dood kortzichtige hypocriete lul dat het is! En het krijgt nog een podium ook van linksdeugend Nederland.

pdvd | 28-06-23 | 11:51
-weggejorist-
Flipper | 28-06-23 | 11:51

Die Groningers hebben nu schade. Nu.
Die tot slaaf gemaakte zijn allang overleden. En dat was in een tijd dat je nog horige en lijfeigenen had en dat iedereen een klote leven had.
Laten we iedereen die van middeleeuwers afstamt vergoeden omdat hun voorouders zo'n klote leven hadden.

Osdorpertje | 28-06-23 | 11:50

Maar zijn er ook cijfers bekend hoeveel Nederland aan de slavernij en aan het Gronings gas heeft verdiend ?

Cornelis12 | 28-06-23 | 11:50 | 2

Is er bekend hoeveel de voorouders van Akwasi aan slavernij hebben verdiend?

ZonderNaam | 28-06-23 | 11:53

Wát een proza! Niet te doen (en niet te begrijpen)

apek00l | 28-06-23 | 11:49

Laten we nu eens stoppen met dat slavernijgeneuzel. En meneer Akwasi een baan aanbieden als katoenplukker.

Kievit | 28-06-23 | 11:49 | 1

Kan niet. Voor die baan moet je hersens hebben.

Ikblijfnietstil | 28-06-23 | 12:12

Meneer de Kom heeft op circuit Zandvoort een bocht die naar hem vernoemd is.

TurpinDick | 28-06-23 | 11:48

Akwasi heeft een gruwelijke hekel aan blanken en doet niet eens meer zijn best om dat te verbergen. Is commercieel ook niet nodig blijkbaar.

JJMS | 28-06-23 | 11:47

Nog twee quotes:
- 'Er is u een groot onrecht aangedaan in uw leven, meneer de Kom.

De tijdgeest was een stuk naarder dan nu. Het was een exces als ik kijk naar wat u is overkomen. Zelf kan ik maar slecht tegen onrecht, zoals u begrijpt, en ik kom er nu steeds meer achter wat er de afgelopen tijd is gebeurd. Uit data blijkt bijvoorbeeld dat een van de grootste kranten van Nederland tussen 11 september en 19 september 2020 maar liefst 31 artikelen over mij heeft geschreven.'

- In haar show liet Beyoncé een quote zien van Jim Morrison.
‘Who controls the media, controls the mind.’

'Als ik verder elaboreer lees ik een quote van niemand minder dan El Hajj Malik El Shabazz, maar misschien zegt de naam Malcolm X je wel meer. Gezien uw indrukwekkende meertaligheid zal ik dit wederom niet vertalen:

‘The media is the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that’s power. Because they control the minds of the masses.’ '

grietmetgroenefiets | 28-06-23 | 11:45 | 2

De tijdgeest van toen heeft hem op 7 augustus 1944 gearresteerd en hem uiteindelijk naar Sachsenhausen afgevoerd waar hij stierf. Maar dat waren geen Nederlanders, en dat past niet in het straatje van meneer Akwasi.

ParadiseLost | 28-06-23 | 12:04

@ParadiseLost | 28-06-23 | 12:04: Het is wel opvallend dat je uit de tirade van heer Akwasi, niets, maar dan ook niets over Anton de Kom te weten komt. Als ik een Surinamer was, zou ik daar kwaad over zijn. Het is geen Anton de Kom lezing. Hij vraagt ook nog: 'Meneer de Kom, bent u niet aan het tollen?'
Ja, van pure verveling.

grietmetgroenefiets | 28-06-23 | 12:14

Meneer Akwasi moet eerst eens een cursus Nederlands gaan volgen zodat we begrijpen wat hij allemaal brabbelt.

meneer Q | 28-06-23 | 11:45 | 1

Hij is woordkunstenaar !!!!!!

Ikblijfnietstil | 28-06-23 | 12:12

Dan heb ik toch nog liever Willem Engel.

keistad | 28-06-23 | 11:44

Ik zou graag nog wat haar jegens Akwasi online willen sturen, kan dat hier? Of moet dat met een PM?

Nuchternederland | 28-06-23 | 11:44 | 3

Dreadlocks?

uisge baugh | 28-06-23 | 11:46

Als ik nog haar had deed ik met je mee, maar ja...

Kaal-dik-en-lelijk | 28-06-23 | 11:50

Mischien wil Sylvana ook nog wat.

bitterpete | 28-06-23 | 11:54

Over 50 jaar beginnen wij over compensatie voor het criminaliteitsleed. Ik verheug mij erop.

Raspatat | 28-06-23 | 11:43

Hij riep ooit op tot geweld meen ik?
Nu geeft hij ‘lezingen’ en krijgt een staande ovatie.
Dit land raakt in verval.

laurentius | 28-06-23 | 11:42 | 1

Dat is het interessante je kunt er niets van vinden anders ben je racist en komt mogelijk je baan etc op het spel. Er is geen ruimte voor nuance

jeweettochniet | 28-06-23 | 11:50

Gaat lopen janken bij je Ghanese voorouders, aandachtkneus. Grote kans dat iemand in je fam 1 van de aanleverende partijen was. En zonder aangevoerde voorraad immers geen afnemers toch?

Grijskijkert | 28-06-23 | 11:41 | 1

Precies dat.... het is zelfs aangetoond dat deze actief waren in deze tragedie. Hij zou zich diep en diep moeten schamen ipv zo'n moralistische praat te verkopen.

Schauspieler | 28-06-23 | 11:52

De nagedachtenis van Anton de Kom is nog nooit eerder zo door het slijk gehaald.

Zemko | 28-06-23 | 11:41 | 1

Denk ook niet dat veel medelanders het met hem eens zijn. Al denkt hij dat wel.

laurentius | 28-06-23 | 12:23

Die De Kom was toch Surinamer? Wat heeft Afrika er dan mee te maken.

Grote Smurf | 28-06-23 | 11:40 | 7

@Nuchternederland | 28-06-23 | 11:45: Biologisch gezien bestaan er naar hedendaagse wetenschappelijke inzichten binnen de soort Homo sapiens geen rassen.

uisge baugh | 28-06-23 | 11:52

@uisge baugh | 28-06-23 | 11:52: En het ras der marokkanen dan?

Nuchternederland | 28-06-23 | 11:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben benieuwd wat het psychologische schade is die hierdoor wordt aangericht. Slavernij de schuld geven van alles is het externaliseren van al je problemen en deze afschuiven op de "witte man" of de maatschappij:

"nee, het is niet iets wat jij had kunnen doen of voorkomen, het is de schuld van de slavernij!"

Dat lijkt me niet gezond. Een gevolg zou kunnen zijn dat mensen die dit geloven niet kunnen groeien en alleen nog maar slechter af zullen zijn.

ZOMG | 28-06-23 | 11:39

Hij is fel tegen zwarte Piet maar gelooft wel dat wij allemaal Sinterklaas zijn in dit land.

bakenstuurboord | 28-06-23 | 11:39

Kunnen we al dat geld niet gebruiken om alle nazaten van die slaven terug te brengen naar waar ze vandaan kwamen. Terug naar huis, zodat ze daar weer vredig hun leven kunnen oppakken zonder herinnerd te hoeven worden aan slavernijverleden dat ze in onze contreien steeds maar weer moeten ondergaan?

McFreek | 28-06-23 | 11:39 | 1

Daar mag wel een oprotpremie van 10k bij.
100k zelfs want slechts een heel klein deel van de gekleurde Nederlanders voelen zich verbonden met deze malloot wiens voorouders persoonlijk de slaven op de boot duwde om zich te verrijken.

geheelvergeter | 28-06-23 | 11:41

Misschien nog een tip voor Akwasi. Reken het ook eens om naar Euro's per persoon.

Butchijo | 28-06-23 | 11:39

Het is algemeen bekend, dat de Ashanti een van de grootste slavenhandelaren waren in Afrika. De slaven weden eerst gebruikt in de eigen goudmijnen en voor de verkoop aan de Hausa en de Arabieren. Toen ook de Britten, Fransen en Nederlanders bij de Ashanti kwamen kopen werd het jachtgebied voor slaven uitgebreid.
Het is overigens vreemd dat men denkt dat Europeanen mensen tot slaaf maakten in Afrika. De Europese expedities die er geweest zijn waren weinig succesvol, duur en bovendien kregen ze er malaria van. Het kopen van al door hun mede-afrikanen tot slaaf gemaakten was veel goedkoper.

En die belediging va Anton de Kom (Dinsdag noemen, zoals Robin Crusoé zijn knecht Vrijdag noemde) gaat mij te ver. Anton de Kom streed tegen het onrecht wat hij zag. Vergeet niet, dat Anton de Kom in de tweede wereld oorlog aangesloten was bij het verzet, zoals ongeveer 0,5% van de Nederlanders.

ParadiseLost | 28-06-23 | 11:39 | 1

Uit de Wiki van de woordkunstenaar himself:
'Zijn Ghanese naam Akwasi verwijst naar zondag, de dag dat hij geboren is.'
Is dus een lokaal ding denk ik, geen belediging.

LD69 | 28-06-23 | 12:20

Suriname kreeg in 1975 3,5 miljard gulden, juist vanwege dat slavernijverleden,
Iets van 150.000 Surinamers gingen naar Nederland.
Hoeveel heeft dat gekost aan uitkeringen, gezondheidszorg, gevangenisstraffen, etc,
Dat zijn nog heel veel miljarden erbij.

Hoeveel heeft Nederland dat gekost sinds 1975. Ik denk heel veel meer dan 20 miljard.

VanderGeelen-Coppens | 28-06-23 | 11:38 | 1

Heeft Ajax een Champions league opgeleverd dat dan weer wel

jeweettochniet | 28-06-23 | 11:39

De publiek omroep van Engeland heeft soms wel iets interessants te melden. Zoiets zou Akwasi hier ook kunnen doen
https://www.bbc.com/news/world-africa-53444752

TurpinDick | 28-06-23 | 11:37 | 1

Interessant:
"Nigerian journalist and novelist Adaobi Tricia Nwaubani writes that one of her ancestors sold slaves, but argues that he should not be judged by today's standards or values."
"Assessing the people of Africa's past by today's standards would compel us to cast the majority of our heroes as villains"

radiatorknopje | 28-06-23 | 11:50

Om te kotsen.

Ik heb keti koti uit m'n Google Calendar kunnen verwijderen. In "settings" te kiezen om enkel "public holidays" weer te geven. Daar cancel je dan gelijk ook sinterklaas mee, maar dat is toch maar een kutfeest tegenwoordig.

kleybeuker | 28-06-23 | 11:37 | 1

Bedankt, ik ergerde mij er ook aan

patrick023 | 28-06-23 | 11:44

Het blijft toch gek, zo'n Akwasi die ons op onze erfschuld wijst. Zoals ik gister al ergens tegelde het waren de voorouders van Akwasi die hele volksstammen tot slaaf maakte om de slaven die ze zelf niet nodig hadden te verkopen aan andere Afrikaanse stammen, Arabieren en Europeanen.

Dus wat is Akwasi zijn argument nou? Vindt ie achteraf dat zijn voorouders een slechte deal gekregen hebben, dat ze meer geld hadden moeten krijgen voor de verkochte slaven?
Of is hij boos dat de Europeanen (primair de Engelsen) de slavernij afschafte en dat ook aan anderen oplegden? Wil hij economische compensatie dat Europeanen de eeuwenlange primaire inkomstenbron van zijn stam vernietigd heeft?

Wel dapper dat hij zich constant begeeft onder de nazaten van slachtoffers van zijn eigen wrede stamboom.

ZonderNaam | 28-06-23 | 11:37

Als ik het werktempo om mij heen zag van de gemiddelde Afrikaan dan vind ik 200 miljoen vrij veel, zeker omdat die Akwasi en zijn stamleden ze zo graag aan ons wilden verkopen.

d e r e a l i s t | 28-06-23 | 11:36

Die verwarde man aandacht en een podium geven, dat is pas echt kwalijk!

der_feldwebel | 28-06-23 | 11:36

Hoe ver gaan we terug? dan is iedereen zijn voorvaderen wel een keer slaaf geweest. De joden moesten worden bevrijd van Egypte, Bij de Grieken en Romeinen waren de halve bevolking slaaf/eigendom, de Arabieren veroverde Noord Afrika en haalde daar al hun slaven vandaan enz. Nu wil ik ook geld.

Clint Hardwood | 28-06-23 | 11:36

"Tot Groninger-gemaakten" graag, heer Akwasi!

Hans Kwalzan | 28-06-23 | 11:35

Dit riekt naar mentale slavernij. Bob Marley had daar wat woorden voor over. Emancipate yourselves from mental slavery. None but ourselves can free our minds

jeweettochniet | 28-06-23 | 11:35 | 1

Sluimerende schuldgevoelens in dit geval dan.

zokanhetookja | 28-06-23 | 12:36

De Batavieren hebben mijn voorouders tot slaaf gemaakt.
Hoor je niemand over.

Nonik Neem | 28-06-23 | 11:34 | 1

Je voorouders waren dus makkelijk tembaar schijnbaar.

tiku99 | 28-06-23 | 11:35
-weggejorist-
Bari Oomsma | 28-06-23 | 11:33 | 1

Bovendien heeft Nederland in de laatste deccenia honderden miljarden aan ontwikkelingslanden geschonken. Het lijkt mij dat wij genoeg boetedoening hebben gedaan.

Ikblijfnietstil | 28-06-23 | 11:33 | 2

En zie wat voor een puinhoop het nog steeds is ondanks al die miljarden... wij probeerden vroeger van een kwartje een gulden te maken, hen lukt het om van een miljard een kwartje te maken. Chapeau

Yobke | 28-06-23 | 11:38

@Yobke | 28-06-23 | 11:38: Meeste landen die geld van ons hebben ontvangen zijn bananenrepublieken met corrupte leiders. Leeg de zakken van deze dicators maar.

Ikblijfnietstil | 28-06-23 | 11:42

In Den Haag wordt een rondetafelgesprek gehouden over democratisch gekozen partijen die de democratie zouden bedreigen, in Hilversum wordt ruim podium geboden voor Akwasi's en Haakneusvloggers die haatzaaien, ophitsen, beroven en intimideren. Zo draait dit land.

kapoerewiet | 28-06-23 | 11:32

Kan deze kleinzoon van slavenjagers en slavenhandelaren gewoon zijn hypocriete bek houden. Waarom wordt er aandacht besteed aan een afstammeling van mensen die hun eigen rasgenoten vingen, tot slaaf maakten en verkochten, alles om er zelf beter van te worden.

Jafco | 28-06-23 | 11:32 | 4

@Duwbak_Linda | 28-06-23 | 11:34: veel mensen die op een bootje naar Europa komen verwachten dat nog steeds. Ze eisen het zelfs.

Grumpy_Old_Ed | 28-06-23 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Van de week was er een man die op staats kosten zijn, door de slavenhouder aan zijn voorouders toegekende, achternaam kon wijzigen.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Akwasi pikt de slavernij ten eigen faveure.

Skunk57 | 28-06-23 | 11:31

Akwasi "vergeet" te vertellen dat de schade uitkering voor Groningen terecht komst bij Groningers die NU daadwerkelijke schade aan hun bezittingen hebben.
Er leeft geen enkele slaaf meer. Moet de schade dan maar aan de nakomelingen van slaven worden uitgekeerd op basis van geestelijke schade?

Ikblijfnietstil | 28-06-23 | 11:31

Ik heb niet één keer een bedankje naar ons Nederlanders en naar onze welvaartsstaat gehoord die hem en zijn hele familie opgevangen hebben en alle kansen en zorg hebben gegeven waardoor hij nu in staat is om in weelde te leven en deze onsamenhangende onzin uit te kramen.

laurentius | 28-06-23 | 11:31 | 2

Hij zou wel gek zijn. Bedanken? Verongelijktheid is zijn verdienmodel.

kapoerewiet | 28-06-23 | 11:33

Bedanken?? De klojo denkt er gewoon recht op te hebben...

Nico_the_Sparrow | 28-06-23 | 11:39

Oh ja, mijn familie is serieus onderdrukt en uitgebuit door de Bisschop van Utrecht in 972 n.chr. Die pijn gaat nooit over.

TurpinDick | 28-06-23 | 11:31

Dus meneer wil 20 miljard euro schadevergoeding. En wie moeten dat dan gaan krijgen? En vooral, wie moet dat gaan betalen? Meneer Akwasi is nooit slaaf geweest en ik durf te stellen zijn ouders en zijn grootouders ook niet. Misschien nog wel verder terug. Dus wat voor een schade heeft hij hiervan ondervonden? Zieligheidssyndroom hier vol op het orgel want oh oh oh hij heeft het zo slecht hier in Nederland. We komen nog net niet z'n pantoffels aan zn voeten schuiven. Die gast moet eens even een realitycheck gaan doen en daarna gewoon zn grote waffel houden. Woordenkunstenaar, tssss sodeflikker toch op.

clockandhammergame | 28-06-23 | 11:30 | 1

sterker nog, hij is een ashanti, die vingen en verkochten hun eigen rasgenoten. Dus waarom betaalt hij die schadevergoeding niet?

Jafco | 28-06-23 | 11:33

Hij doet me aan iemand denken die Akwasi, maar weet niet precies wie

Mouth Of The South | 28-06-23 | 11:30 | 2

Hij gelooft in ieder geval in Sniklaas.

uisge baugh | 28-06-23 | 11:41

Mij ook. Maar ik kan niet op de naam komen.....

Ikblijfnietstil | 28-06-23 | 11:44

De slaven en slavendrijvers zijn allang al dood en toch kun je er vergoedingen voor krijgen als je een afstammeling van het slachtoffer bent. In dat geval wil ik graag kosteloos een Japanse lease auto krijgen, omdat mijn voorvaderen vast in een Jappenkamp heeft gezeten.

Boerhoektvrouw | 28-06-23 | 11:29

Ze hebben Suriname toch al cadeau gekregen? Inclusief de infrastructuur, ziekenhuizen en bauxietmijnen. En weet ik niet meer hoeveel miljard guldens van Den Uyl.

Piet Karbiet | 28-06-23 | 11:29

Die hele slavernij discussie is niets anders dan haatdragend zijn en het verleden niet los kunnen laten. Get over it, er is niets wat iemand vandaag kan doen wat dat veranderd. Of moeten we soms tot in het einde der tijden mensen blijven compenseren ? Stel we zouden erin mee gaan nu, zou de volgende generatie dan zeggen: Dat hebben ze toen gedaan, dus wij hebben geen recht van spreken meer ? Denk het niet. En daarbij, kijk eens naar de mensen die niet van Afrika naar Amerika verscheept werden, hebben die het zoveel beter dan ? En wie ving en verkocht de mensen daar ? waren wij dat ? Dit is zo'n "of on a tangent" discussie, dat kan alleen maar inelkaar storten in desillusie. Geeft het gewoon op. Accepteer dat de wereld zo is als die is en probeer er het beste van te maken, zo als iedereen. Overal is onrecht. Als we overal alles recht zouden moeten zetten dan komen we helemaal niet meer vooruit.

Chemprutser | 28-06-23 | 11:28 | 2

Natuurlijk laten ze het verleden niet los. Weet je wel hoeveel geld omgaat in de industrie die de witte westerse man opzadelt met een nooit in te lossen schuld?

kapoerewiet | 28-06-23 | 11:35

Is verdienmodel

mainman | 28-06-23 | 11:42

Soms krijg ik een lachbui die zo hevig is, dat ik het toilet net niet op tijd haal. Met alle gevolgen van dien. En dat levert weer veel werk op.
Gisteren kon ik dit nieuws nog ontwijken, maar ja, vandaag moet ik er aan geloven hier. Bedankt, Akwaakie.
-

Bernhard de II | 28-06-23 | 11:28

Het slavernijsyndroom neemt steeds grotere vormen aan.

BrutusBosch | 28-06-23 | 11:27 | 2

Het is geen syndroom. Het is een volledig bewust, goed doorgecalculeerd verdienmodel voor velen. En de NPO, die wij betalen, werkt eraan mee.
Kijk eens voor de grap waar de subsidies voor bijzondere journalistieke projecten en dergelijke aan worden besteed. Het schrijven van een boek over slavernij, discriminatie en ander onrecht dat van wit naar zwart gaat, hoe slecht gedocumenteerd en bij elkaar gekrabbeld ook, levert een steady maandinkomen op. De kans op subsidie voor een theaterproductie neemt ook exponentieel toe als je er iets over racisme, slavernij of gender in verwerkt.

kapoerewiet | 28-06-23 | 11:36

Als ze geld ruiken krijgen ze steeds meer psychische schade.

Ikblijfnietstil | 28-06-23 | 11:36

J'accuse, Akwasi!
Jouw voorgangers uit de randstad hebben in de 80-jarige oorlog genocide getracht te plegen op de inwoners van Den Bosch, en ons eeuwenlang uitgebuit.
Dit zit in mijn genetisch archief en doet heul veul pijn.

En nee, tot 4 jaar voor de afschaffing van de VOC was Noord Brabant een onderhorige provincie zonder stemrecht dus 'wij' waren er ook niet bij toen jouw Ashanti voorouders hun buren tot slaaf maakten en aan de Hollanders verkochten.

Toon Emmils | 28-06-23 | 11:26 | 1

@Toon Emmils | 28-06-23 | 11:26 |
We (mede-Brabander hier) waren niet eens een provincie. We waren een "generaliteitsland", een wingewest, een inheemse kolonie zo u wilt, zònder enige vorm van inspraak. Alles dat we hier verbouwden, vingen en produceerden werd geroofd, met eeuwenlange bittere armoe als gevolg zoals u al aangaf. Net als u voel ik mij dan ook in het geheel niet verantwoordelijk voor de slavernij.

Sjefke7807 | 28-06-23 | 11:32
-weggejorist en opgerot-
Flipper | 28-06-23 | 11:25 | 1

kotsvent

langzullenweleven | 28-06-23 | 11:25

Akwasi, noem eens drie dingen waaruit blijkt dat je niet dezelfde kansen en rechten hebt als een autochtone Nederlander? Dezelfde studiefinanciering, dezelfde gezondheidszorg, dezelfde scholen. Ik kan niets bedenken.
En over het geld, wie zegt dat Nederland verantwoordelijk was voor uw voorouders? 90% kans dat dit Portugezen of Engelsen waren. Probeer het daar eens.

TurpinDick | 28-06-23 | 11:25 | 4

@TurpinDick | 28-06-23 | 11:25 |
Zijn voorouders behoorden tot het Ashanti Rijk, één van de grootste slavenhalers in die hoek van Afrika. Meneer Aquarium zou er goed aan doen zich in stilzwijgende schaamte te hullen, want met zo'n historie is hij wel de lààtste die de schuurdeur los zou moeten zetten over herstelbetalingen:

- www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsAr...

Sjefke7807 | 28-06-23 | 11:36

@TurpinDick | 28-06-23 | 11:45|
En dat gaat tot op de dag van vandaag(!) gewoon door in die contreien:

- www.theguardian.com/global-developmen...

Dat hij daar de schuurdeur maar los gaat zetten.

Sjefke7807 | 28-06-23 | 12:00
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
langzullenweleven | 28-06-23 | 11:24

Het gaat vrijwel niet om schade van Groningers, maar vooral aan dat van hun huizen.
Bovendien gaat dat om bestaande levende mensen. Niet om voorouders.
Geen vergelijkbate casus.

Shoarmamasutra | 28-06-23 | 11:24

En 200 miljoen is oneindig keer zo veel (delen door nul) als de gemiddelde NL'er aan compensatie krijgt voor het geconfronteerd worden met dit gejank.

nick.name | 28-06-23 | 11:24

Overigens wordt het leven voor het grootste deel gestuurd door dreiging en verwachtingen en risicomijden.

Zolang dit soort types, en vele anderen, op straat meer mogen dan anderen, met name dan blanken, en zo agressief mogen zijn en dom en irritant en toch steeds worden gerespecteerd, erodeert de machtspositie van de blanken die dit niet mogen.

Overal zie je dan ook blanken die maar liever niets zeggen hiervan, want voor je het weet krijg je problemen. Maar zo dom, agressief en opportunistisch slap uit je nek lullen als een Akwasi, dat doen blanken ook niet, want ook dán worden zij gekapitteld.

Kortom: dit soort gedrag dat wordt getolereerd is racisme in optima forma.

Zomaarwat | 28-06-23 | 11:22 | 1

Als de miniscule minderheid afkomstig uit de hoek van het wokeïsme haar zin krijgt, krijgen we vanzelf te maken met een (Extreem) linkse dictatuur. De Groene Khmer, maar dan in het echt.

Is dit wat we willen, als land ? Ik stel alleen maar vragen !

Nederlandop1 | 28-06-23 | 11:28

Mijn voorouders, die aan de kust bij Wassenaar woonde, zijn eeuwen lang door de Romeinen onderdrukt, krijg ik nu ook compensatie?

4HoogAantWater | 28-06-23 | 11:21

Als hij in Loppersum gaat wonen, zijn we dan van het gezijk af?

pollens | 28-06-23 | 11:21 | 1

Of gewoon in Accra waar tie hoor

Bari Oomsma | 28-06-23 | 11:30

Je kan en mag altijd vrijwillig terugkeren naar het land van je voorouders. Ik zie geen probleem. go back to je roots... leuk tv programma.. Een soort ik vertrek en kom nooit meer terug.

peanutpower | 28-06-23 | 11:21

Het moet ook in de tijdsgeest worden gezien. Er zijn de afgelopen 2000 jaar zoveel dingen gebeurt die in de huidige tijdsgeest absoluut niet meer kunnen. Waarom alleen dit onderwerp er zo uitpakken en de huidige generatie een schuldgevoel proberen aan te praten over iets waar ze totaal geen invloed op hebben gehad. Het lijkt allemaal vooral om geld te gaan. Zoveel mogelijk geld maar ben bang dat er daarna weer een volgende stap komt. Een nieuwe eis. Alles om het slachtofferschap maar niet op te hoeven geven

jeweettochniet | 28-06-23 | 11:20

Compleet gestoord

nee_toch? | 28-06-23 | 11:20

Ik wil ook miljoenen. Mijn voorouders waren namelijk horigen en lijfeigenen van de adel en daarom ook slaaf.
Alleen moet ik nog steeds 45 jaar werken en de meeste gekleurde afstammelingen van de zogenaamde slaafgemaakten zijn te lui dat ze ademhalen.

natit | 28-06-23 | 11:20 | 1

Ik zou me melden bij Nano-Jort voor compensatie.

nick.name | 28-06-23 | 11:25

Ik heb het hele epistel, nou ja, eigenlijk is het een werkstuk op vmbo3 niveau, gelezen.
Ik voel nu een emotie opkomen, als boze witte oudere hetero man, een gevoel van: wat is de meerwaarde van een Akwasi?
Niets is de conclusie.
Ga weg naar Ghana.

Noobster | 28-06-23 | 11:20

Welk honorarium ontving die man voor deze rede?

Rene strijland260746 | 28-06-23 | 11:19 | 1

Waarschijnlijk is er zwart uitbetaald.

Opajoop | 28-06-23 | 11:26

okay, neem een zak geld en ga naar Afrika. Kijk hoe je leven zou zijn als je daar geboren was. Het schijnt dat vooral 'woordkunstenaar' daar een beroep is waar je heel goed mee kunt verdienen. Subsidies in Ghana zijn gigantisch.

TurpinDick | 28-06-23 | 11:19 | 1

Inderdaad, ga even wat Ghanezen aanklagen waarvan de voorouders jouw voorouders hebben verpatst aan de blanken. Oh wacht, daar is de familie van Akwasi zelf rijk mee geworden.

Zeurders | 28-06-23 | 11:27

Zolang iedereen gelijk wordt verondersteld, en niet alleen voor de wet maar dat we ook iedereen maar serieus moeten nemen, blijven dit soort mensen zich opdringen en ze negeren beschouwen ze als racisme.

Overigens met fanatisme ondersteund door zogenaamde whitey helpers.

Zomaarwat | 28-06-23 | 11:19

Please laten we deze gestoorde gast hier geen podium geven.

Hypno2050 | 28-06-23 | 11:19
-weggejorist-
Ambiorix | 28-06-23 | 11:19 | 3

"Ik betaal al veel te lang belasting om keer op keer genaaid te worden."

Elke werkende Nederlander: "Ah, eerste keer dat de fiscus komt innen?"

ReyNemaattori | 28-06-23 | 11:17 | 1

Hij wil gewoon een keer gratis genaaid worden.

Ambiorix | 28-06-23 | 11:20

Weet je wie ook zielig waren ?
De batavieren!

2CVOcean | 28-06-23 | 11:17

Die gast staat daar alleen maar omdat ie zwart is. Het is ronduit racistisch dat iemand om zijn huidskleur zo'n prominente rol toegewezen krijgt in een dossier waar ie geen reet mee te maken heeft.

Forwaards | 28-06-23 | 11:17

Dus Akwasi moet volgens Akwasi meer betalen als afstammeling van een slavenhandelaar?

RandyBiel | 28-06-23 | 11:17 | 1

Er kunnen een extra "d" en een extra "a" in die naam ..
Akdwaasi ..

Nederlandop1 | 28-06-23 | 11:18

Wat mij betreft gaat er helemaal niks naar het slavernijverleden of andere excuus flauwekul.

rman | 28-06-23 | 11:16 | 1

Precies hou eens een keer op met dat gezeik man.Longhorn is wel klaar met de BLM slavernijmonumenten en schuldbetuigingen. Longhorn kijkt een filmpje op dumpert en vraagt zich hoe het hier zo'n kutzooi is geworden. www.dumpert.nl/?selectedId=100065159_...

Longhorn | 28-06-23 | 11:21

Anton draait zich om in zijn kom

Oeigoeroe | 28-06-23 | 11:16

U moet gewoon even schakelen en zijn verhaal opvatten als ironie. Dan is het best geestig wat hij allemaal zegt.

Ridde Rogter | 28-06-23 | 11:16

Volgens mij kan iedereen die als slaaf op een Surinaamse plantage heeft gewerkt en nog in leven is aanspraak maken op een miljoenenvergoeding.

J.P.Drapeau | 28-06-23 | 11:16

Iedere euro die Nederland ooit heeft verdiend aan de slavernij is al 1000 x terugbetaald in de vorm van ontwikkelingsgelden voor Afrika, uitkeringen voor donkere mensen, subsidies voor allerlei culturele en activistische clubjes van en voor donkere mensen, opvang van mensen uit Afrika die genocidale regimes en economische malaise in het thuisland wilden ontvluchten, etc. Degenen om wie het echt gaat kunnen we helaas niet meer compenseren, want die zijn er niet meer.

Boer Harm uut Twente | 28-06-23 | 11:16 | 2

Mooi gezegd

nee_toch? | 28-06-23 | 11:21

Waarom wordt dit tegengeluid nou nooit eens in de MSM genoemd? Nieuws van alle kanten was het toch? De schreeuwers krijgen carte blanche van onze overheid en de MSM om hun eenzijdige boodschap keer op keer uit te dragen. Ieder tegengeluid wordt weggezet als rascisme o.i.d. en vervolgens mag er weer zo'n klager leeglopen met een jankverhaal.

Kukooo1 | 28-06-23 | 12:32

Is tie nog altijd hier? Ik dacht dat ie met al die honderd duizenden subsidie slurperij, ergens op een onbewoond eiland zat, zijn slavengeld te tellen. Wat een vies, hypocriet zwart menneke.

Paaldanseres | 28-06-23 | 11:15
-weggejorist-
Calastir | 28-06-23 | 11:15

Voor een nakomeling van afrikaanse slavenmakers heeft hij wel een bijzonder grote muil.
Misschien is het een idee een in NL voor Nederlanders gebezigde term voor slavernij te gebruiken: resocialisatie of tewerkstelling. Dan toont het al wat beter... (/s) .Armlastigen werden tenslotte naar de veenkoloniën gedeporteerd, tot nut van t algemeen (maar vooral tot nut van de veenbazen).
Terzijde: een deel van mijn familie is een jaar of wat geleden onder de Duitse term voor slavernij aan het werk gezet: Arbeitseinzats.

Lu_Tze | 28-06-23 | 11:14

Deze gast is intens simpel en weinig sympathiek, maar heeft het trollen tot een absolute kunst verheven. Zijn kwaliteit om ieder moment aan te grijpen om in de slachtofferrol te kruipen en tegelijk hele bevolkingsgroepen tegen hem in het harnas te jagen is een compliment waardig. Het concept alleen al om jezelf "woordkunstenaar" te noemen en dan de meest middelmatige bagger uit te kramen; je maakt mij niet wijs dat dit niet met opzet gebeurt.

Do-na-zi | 28-06-23 | 11:13

Mo money, mo problems, homie.

BobDobalina | 28-06-23 | 11:13 | 1

Ik heb altijd geleerd dat geld geven geen bestendige hulp is, daar wordt alleen maar kip in diverse bereidingen van gekocht. Begeleiding naar werk, huis enzovoort is key in deze.

pibasso | 28-06-23 | 12:21

Bij elke lezing/optreden die Akwasi geeft verdient hij aan de slavernij die 150 jaar geleden werd gestopt.

Patje | 28-06-23 | 11:13

Gut, dat gezeik. In de 19e eeuw leefden de meeste mensen in ons land - lang na de afschaffing van de slavernij - in armoede. Nachtarbeid voor kinderen was gewoon. Honger, ziekten, lage levensverwachting. En dan zeiken over de slavernij die lang daarvoor al was afgeschaft? En welke vermeende schade denkt Akwasi eigenlijk vergoed te moeten krijgen?

En van wie eigenlijk? Wat kooplieden, aandeelhouders en wat bestuurders, die werden er beter van. Maar de bijdrage van slavernij aan het bruto nationaal product was niet groot. De meeste mensen in Nederland waren niet betrokken bij de slavernij en werden er al helemaal niet beter van. Laat staan dat er algemeen kiesrecht was (zodat ze op groenlinks konden stemmen om de slavernij te stoppen) of dat ze naar de Dam konden gaan met een spandoek.
De meeste Nederlanders van nu stammen aldus af van mensen die geen reet met de slavernij van doen hadden, er niets van wisten en er ook niets aan konden doen.

Hommel | 28-06-23 | 11:12 | 6

Gelukkig waren er de Britten, om als eerste volk ter wereld die slavernij te stoppen, en anderen, bij machte van de British Navy, te dwingen ermee te stoppen.

ReyNemaattori | 28-06-23 | 11:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Uiteindelijk zijn we allemaal Groninger, meneer Akwasi.

Duwbak_Linda | 28-06-23 | 11:12 | 3

Ja tenzij de APV van Weesp zulks uitsluit. Dan moeten we samen optrekken en een vuist maken tegen de uitsluiting en onrecht van de gemeente Weesp.

Duwbak_Linda | 28-06-23 | 11:19

ik wil ook compensatie van de Spanjaarden voor de 80 jarige oorlog. En Duitsland voor de oorlog (opa's fiets is nog steeds weg). Ik wil compensatie van Frankrijk voor Napoleon en van Italie voor de Romeinse slachtpartijen.
maakt me niet uit dat het nazaten zijn die er niks mee te maken hebben.
Gratis geld is gratis geld

owja. En excuses. Van het staatshoofd

Dr.Utker | 28-06-23 | 11:12 | 1

Én van de Nederlandse overheid.
Want tot 1901 was er kinderarbeid. Kans is groot dat onze voorouders als klein kind in stinkende fabrieken gewerkt hebben tussen stampende machines of op het land.
Heb er nog rugklachten van. I

leo de pejo | 28-06-23 | 11:19
-weggejorist-
Flipper | 28-06-23 | 11:12

Misschien kan meneer Akwasi wat van het geld inbrengen dat zijn voorvaderen hebben verdiend met het verkopen van hun landgenoten aan de Nederlanders. De hele keten is verantwoordelijk.

Grumpy_Old_Ed | 28-06-23 | 11:11 | 2

Exact, tja en verder is wat er over is van ons land toch voor steeds meer geluksvinders... een potentiële schatkist aan het worden. Een kleurtje/verkeerde plasser/hele alfabet etc.etc. .... en KASSA.

hagelkruis | 28-06-23 | 11:14

Precies dat, want dat was zijn familiegeschiedenis toch?
die ketenverantwoordelijk is heel scherp Ed!

pibasso | 28-06-23 | 12:19

Probleem is dat mensen die nauwelijks fatsoenlijk onderwijs hebben gehad maar wel willen deelnemen aan het maatschappelijk debat zich verliezen in gekunstelde zinsconstructies en zelf halverwege de draad kwijtraken.
Of gaan 'dure' woorden gebruiken zonder dat ze weten wat ze daadwerkelijk betekenen.
Jerry Airfryer en Jandino zijn net als Akwasi ook van die types.
Blijft vermakelijk om ze horen blaten al nemen zij zichzelf héél serieus.

leo de pejo | 28-06-23 | 11:11 | 3

Klopt, maar het probleem is dat er evenzoveel mensen met even weinig verstand er klakkeloos achteraan gaan lopen. En doen alsof ze zelf nog gedwongen op de velden moeten werken. En vréselijk veel last hebben van dat slaverniverleden. Dat is natuurlijk gekopieerd uit Amerika, waar slaven deel uitmaakten van de samenleving. Hier in Nederland werden geen slaven gehouden. Maar dat weten ze helemaal. Ze lullen maar wat. En dat is de denkfout: linkse mensen denken dat mensen met een kleurtje meer weten over de slavernij dan blanke mensen en ons dus de les mogen lezen.

Hommel | 28-06-23 | 11:15

Ik vind het geenszins vermakelijk dat deze onnozelaars en ophitsers podia worden geboden waar intelligente, welbespraakte mensen, die werkelijk iets bij te dragen hebben aan de samenleving, alleen maar van kunnen dromen. De knieval van de media, met de npo voorop, voor het groeiend legertje van infantiele verongelijkten is pijnlijk.

kapoerewiet | 28-06-23 | 11:19

Het leed van de Groningers is oneindig veel hoger dan dat van de nazaten van slaven. Behalve een wat ongemakkelijk gevoel hebben die nazaten GEEN nadeel van slavernij... hoogstens een voordeel. Dat neemt het onrecht niet weg, maar dat onrecht is hun voorvaderen ten deel gevallen, niet hen zelf.

Muxje | 28-06-23 | 11:10

Ik heb meer sympathie voor Groningers in 2023 dan voor een arme stakkers in 1800 ofzeau.

Flipper | 28-06-23 | 11:09

De nazaat van een slavenhandel aar, doet de Anton de kom lezing.
Hoezo betaald Akwasi en zijn stamhoofden geen miljarden terug aan de mensen die ze hebben verkocht

Masparts | 28-06-23 | 11:09

Ik ben geschokt. Groningers ook.

marcoplarco | 28-06-23 | 11:09
-weggejorist-
Flipper | 28-06-23 | 11:08

Maar meneer Akwasi... De overheid is Sinterklaas niet!

Timbo de Pimbo | 28-06-23 | 11:07 | 2

En zwarte piet... laten we daar maar niet over spreken.

BoerKoekoek | 28-06-23 | 11:09

Speel je hem nou de Zwarte Piet toe??

marcoplarco | 28-06-23 | 11:09

Geldwolf, rupsje nóóitgenoeg. Alleen in Nederland kun je binnen lopen door eeuwig te blijven zeuren over de "slechte" blanke man.

Wattman | 28-06-23 | 11:07 | 1

Nee hoor, in de VS, Duitsland, Frankrijk en de UK wordt dergelijke schreeuwers ook dit verdienmodel gegund.

kapoerewiet | 28-06-23 | 11:21

Akwasi heeft profijt gehad van de slavenhandel maar hij kan en wil het niet zien.

Patje | 28-06-23 | 11:06
-weggejorist-
Longhorn | 28-06-23 | 11:06

Ikwasi

priks | 28-06-23 | 11:05

Briefje van Jan waarin de leugens van Akwasi a d kaak worden gesteld oa dat zijn voorouders , zijn volk, géén slavenhandelaren waren : www.buttkicken.nl/briefje-van-jan-aan...

Zwizalletju | 28-06-23 | 11:05 | 1

Dank je, die kende ik nog niet. Mooi met bronvermelding erbij. Zal Akwasi wel niet op reageren en als je dit in een discussie bij hem aanhaalt, trekt hij direct en onmiddellijk de racisme-kaart uit zijn mouw.
Dat er nog mensen in deze flauwekul trappen, ongelofelijk. Dat we € 200 miljoen wegpissen aan valse geschiedschrijving is waanzin.

Bakkeleures | 28-06-23 | 12:38

Oh hij was een tijdje uit beeld, nu komt hij weer met wat prietpraat in de picture de charlatan.

kneuterzak | 28-06-23 | 11:04 | 1

Het is dan ook al een paar dagen boven de 30 graden geweest ...

Het Licht | 28-06-23 | 11:46

Gaat Akwasi ook ageren tegen het koningshuis, want die hebben er het meest profijt van gehad, of heeft hij daar de ballen niet voor!?!

Uranus1767 | 28-06-23 | 11:04 | 3

Jawel..... ik lees zojuist 'dat hij door gaat' wanneer de Koning zelf geen excuses zou maken vwb het slavernijverleden...

HAL 9000 | 28-06-23 | 11:09

@HAL 9000 | 28-06-23 | 11:09: Maar gaat hij ook het koningshuis financieel aanklagen, want dat betwijfel ik.

Uranus1767 | 28-06-23 | 11:10

Is dat zo?

miko | 28-06-23 | 13:10
-weggejorist en opgerot-
donar wodanszn | 28-06-23 | 11:04 | 1

Het zijn wel onze Groningers

Doctor | 28-06-23 | 11:04

De compensatie van Akwasi zelf is waarschijnlijk ook wel 100 keer hoger dan iets anders dat veel belangrijker is.

Zeurders | 28-06-23 | 11:03 | 1

Die zit wel op Balkenende norm met zijn omroepje. Net als bij alle andere kleine omroepjes als WNL, Powned enz.

AntiZanicz | 28-06-23 | 11:35

Ik stop met werken, mijn tintje en moeilijke jeugd gaan mij rijk maken!

Patje | 28-06-23 | 11:03

Ben zelf haghanees

RickTheDick | 28-06-23 | 11:02

Ik stel voor om die 200 miljoen te gebruiken voor compensatie van de toeslagenaffaire en het budget voor de slavernij te verlagen naar 0 euro.

BoerKoekoek | 28-06-23 | 11:01 | 2

Dan zal de belangstelling voor een baan bij het slavernijmuseum wel flink dalen. Geen Leerdam meet wachtgeld.

AntiZanicz | 28-06-23 | 11:35

En wanneer krijg ik compensatie?
Tussen al die blanke slaven van vroeger zal best familie van mij hebben gezeten.
Ik wil geld, nu!

J-van-de-Bontekoe | 28-06-23 | 11:41

Komt door de een direct causaal verband.

Maar als elke oudgeslaafden zich willen melden met aardbevingsschade in Groningen, worden ze ook gecompenseerd.

Kaas de Vies | 28-06-23 | 11:01

Hoeveel draagt zijn eigen stam bij?

_pacman_ | 28-06-23 | 11:01 | 7

@Calastir | 28-06-23 | 11:18: een van de grootste slavendrijvers van Afrika. Als er ergens geprofiteerd is dan is het daar. Misschien kan hij daar eens beginnen.

P-unit | 28-06-23 | 11:34

De verkoop van slaven begon in Afrika, de Hollanders (niet de Limburgers!) maakten van die gelegenheid gebruik en zo bepaalde het aanbod de vraag.
Akwasi probeert geld los te peuteren uit het verkeerde continent maar in Afrika zal wel niet zoveel te halen zijn, gok ik.

Bakkeleures | 28-06-23 | 11:47

@AntiZanicz | 28-06-23 | 11:34: veel mensen met een beweerd slavernij-nazaten leed blijken helemaal geen slaaf in de familie te hebben gehad. Ook vreemd is dat zovelen beweren dat opa of oma nog als slaaf werd geboren. 150 jaar is zes tot zeven generaties.
Waarom hebben we het er nog over? Waarschijnlijk omdat men denkt die blanke sukkels middels een shoah playbook een schuld aan te kunnen praten en zo nog decennia geld kan ontfutselen. Met al de bange deugers lukt dat dan ook goed.

AntiZanicz | 28-06-23 | 20:44
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland