Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SNACKBARS: "Kom NIET met pan patat afhalen!"

Noodkreet na DESINFORMATIE Freek Vonk

1 julo. Historische dag. Vanaf dan zijn plastic patatbakjes, plastic patatvorkjes en plastic mayonaisesauscupjes VERBOTEN. Wegens grutto's, ijsbeertjes, mezenknietjes, omvaleiken, gletsjers en kleinkinderen. Met als gevolg dat Nederland MASSAAL de boerenbont-pan uit de keukenkast trekt om voortaan patatfriet af te halen, bij de local snack supplier, zoals te zien in het Supporter van Schoon-filmpje, met ambassadeur Freek Vonk. Jajaja, de Afhalus Eigen Bakkus. Maar daar zit de verzamelde snackwereld helegaar niet op te wachten wegens GOOR en ONHYGIENIES en vol met bacteriën, virussen en god weet wat voor restjes van Knorr Wereldgerechten. DOE HET NIET. Gewoon betalen, die nieuwe klimaatbelasting.

Reaguursels

Inloggen

Een zak. Van vijf gulden. Voor het hele gezin. Of mag dat ook al niet meer.

P-unit | 27-06-23 | 00:22 | 1

Patat is niet voor het hele gezin. De rest van Streefkerk wil ook wat...

F. von Zeikhoven | 27-06-23 | 02:33

Wat ik ooit eens begrepen heb van mijn grootouders is dat het ergens tussen 1950 - 1970 gewoon normaal was om met je pannetje om friet te gaan bij de lokale frietzaak.

duke_nukem | 26-06-23 | 23:30

Het is net als blikjes die zijn 15 cent duurder geworden en daarna flikker ik ze weg.

Regentenstijl | 26-06-23 | 22:19

Überhaupt sowieso doe ik niet aan afhalen van patat, want als je thuis bent is de boel slap, zacht, en lauw.
Gewoon ter plaatse opeten. Net als een haring of een portie kibbeling.
Of je bakt het gewoon zelf, thuis.
Beter.

Analia von Solmsch | 26-06-23 | 22:08 | 1

Haring zelf vangen. Pakken een blanke haak. Verser kanniet...

F. von Zeikhoven | 27-06-23 | 02:31

Het is geen friet, het is patat.

funda | 26-06-23 | 21:01 | 1

Klopt, maar ik ben gestopt met het uitleggen van dit verschil.
Mensen kunnen niet luisteren.
Friet, of te wel: frituur is het bakproces, patat is het product.
Wie friet zegt, zegt eigenlijk:
“Gebakken, met saus graag.”
Zal de snackbarhouder toch vreemd opkijken als je dat zegt.

Analia von Solmsch | 26-06-23 | 22:12

Een beetje lokale plattelands patatboer bestelt zijn plastic disposables vanaf nu bij ome Ali. Dat zal ze leren.

Kopieerapparaat | 26-06-23 | 20:51 | 1

I don't think so, amigo. Er komen namelijk ECHT controleurs / ambtenaren ter plekke kijken in het vetkot om te zien of "de regels" wel worden gevolgd. Zo niet volgt er een (wat zou het zijn ? jaja, komt ie) een BOETE ! Wat anders !? Boete boete boete ! Hetzelfde met de invoering van betaalde plastic tasjes. De man van het Turkse winkeltje bij mij in de straat zei me dat hij al meermaals was gecontroleerd. Controleurs komen fysiek in je winkel. Net zoals ze vroeger "zwartkijkers" probeerden op te sporen. En je begrijpt wel dat dit "onderzocht" gaat worden en de conclusie volgt dat de boetes niet hoog genoeg zijn.

Asteroid-B612 | 26-06-23 | 23:04
-weggejorist-
Arie Pastafari | 26-06-23 | 20:47 | 1

De flesjes cola op een terras worden ook steeds kleiner.

ofarim | 26-06-23 | 19:54

Bij Freek zitten er larven in.

Braco.me | 26-06-23 | 19:34

Guttegut wat een paniek. maar vroegah ging patat heel simpel in een papieren puntzak en veel patat ging in een grote papieren zak, kroket in een kartonnen bakje.

louis6227 | 26-06-23 | 19:27 | 3

Of je flikkert de hele boel in een grote zak , zoals ze hier doen,
behalve snacks, en/of friet waar saus ed bij zit, die doen ze in bakjes.

VW, alles ist vorbei | 26-06-23 | 21:14

Ja - die puntzak herinner ik me ook nog wel. En de vis (al of niet gebakken) werd in krantenpapier gewikkeld...

Anomiemus | 26-06-23 | 22:21

Vroegah idd, snackbar Veronica te C. Patat in puntzak en mayonaise (echte) in mini puntzak... goeie herinneringen aan...

BL!ZZ | 26-06-23 | 23:29

Gewoon je eigen plastic bak meenemen als je nou toch friet bij een frietkraam wilt halen.

J.Cash | 26-06-23 | 19:26

Ik zag het al helemaal voor me om met een grote curverbak de patat af te halen, het ding met veel moeite over de toonbank heen slingeren, pinautomaat in het frituur etc. En dan op de bodem een verdeeld hoopje patat aantreffen, met een klodder mayo op steenworp afstand. Natuurlijk niet de snacks in dezelfde bak, dan komt de speciaalsaus bij de patat en dat moeten we niet willen. Na het eten de curverboxen opgestapeld in de kofferbak. Even langs de wasstraat om de saus weg te spoelen, klaar voor de volgende ronde. Hoop werk, krijg je honger van. Ronde 2?

Reagiertank | 26-06-23 | 18:03 | 1

Da’s literatuur!

Korsakov | 26-06-23 | 21:43

RTL: ' Om hoeveel wegwerpverpakkingen gaat het in Nederland? Alleen al in Nederland gooien we iedere jaar 7 miljard plastic wegwerpbekers en -bakjes.
NOS: 'we eten per persoon gemiddeld zo'n 40 tot 50 porties friet (van ongeveer 180 gram) per jaar. In totaal hebben we met elkaar al zo'n 57 miljard porties friet verorberd
Klimaatpsycholoog A: 'doe alsof het bakje nu nog gratis is en je er vanaf 1 juli voor moet betalen.... hahahaha alsof ze die bakjes er gratis bij deden. Alsof een bierbrouwer het flesje er gratis omheen doet, alsof Blue Band gratis z'n pakjes verpakt. Alsof Andrélon haarshampoo in gratis flesjes zit.
Alsof er geen inkopers meer bestaan hahahahaha

hier openen | 26-06-23 | 17:47 | 3

Mooi gesproken. Alles is al een keer betaald. Niemand gooit het expres weg in de natuur, alleen de hangjongeren doen dat wel om mij te sarren.

"gratis" bestaat niet

KlaagGraag | 26-06-23 | 18:27

40-50.bakjes friet per jaar? Bijna elke week? Gemiddeld? Ik denk max 5 per jaar (bejaarden, babies, etc. eten 0 per jaar)

Hadena | 26-06-23 | 19:47

Als ik kijk naar de afgelopen vijf jaar, dan heb ik volgens mij maar liefst één keer mijn patat in een plastic bakje geserveerd gekregen. En die vijftig keer per jaar haal ik makkelijk, want vrijdag is traditioneel patatdag op mijn werk...

Tim_Toady | 26-06-23 | 21:43

Hoezo onhygienisch, het voedsel is dood gefritureerd, pan pakken deksel open, friet erin deksel dicht en wegwezen.

EmilioEsteves | 26-06-23 | 17:44 | 1

Nou, het pakken van de pan is juist het probleem, want dáár zitten die bakketeriën. Hier in de snackbar hebben ze zo'n doe-het-zelf cash-automaat staan voor de mensen die niet willen pinnen, zodat het personeel dat onhygiënische geld niet hoeft aan te raken. En dan moeten ze dat wel met meegebrachte pannen?

Tim_Toady | 26-06-23 | 21:36

Ons allervriend Rob Jetten vliegt niet meer elke veertien dagen naar zijn partner vanaf een Nederlandse luchthaven. Op Düsseldorf International Airport kun je gemakkelijker, dichterbij de gates en veel goedkoper parkeren. Verder is het vanaf de gemeente Berg en Dal minder lang en minder ver rijden. Voor sommige bestemmingen is Weeze Airport (25 auto minuten) of Flughafen Köln/Bonn "Konrad Adenauer" gunstiger, je kunt overal vooraf inchecken en met alleen handbagage is 30 minuten genoeg.
(Zijn partner komt de tussenliggende weekenden naar huis.)

BraadWorstLul | 26-06-23 | 17:34 | 1

Lust zijn vriend er wel pap van, van de friet in zak?

KlaagGraag | 26-06-23 | 18:28

Eind jaren vijftig kwam een oom die in Indië had gevochten opgewonden bij ons langs. Hij riep: "Er is een Chinees geopend op de Pieter Calandlaan!". Het duurde niet lang of ik ging met mijn vader naar die Chinees. We moesten wel zelf pannen meenemen en die werden dus vol geschept met bami, nasi en de hele verdere mikmak. Ik denk dat we toch terug gaan naar deze manier van warme happen halen.

donkeyman | 26-06-23 | 17:26

Wat is er mis mee om met je eigen pan voor een tientje frites te halen ? Op menig camping doen ze niet anders. Bovendien wemelt het altijd van zwerfvuil rondom de snackbar en bijv. Dr Mac Donalds omdat ze wel willen verkopen maar de eigen rotzooi opruimen ho maar. Er zal een keer een eind moeten komen aan die gigantische plastic afvalbergen te beginnen in je eigen woon- en leefomgeving.

johnyl | 26-06-23 | 17:20 | 3

De plaatselijke mac hier heeft zon 30 vuinisbakken op terrein die regelmatig geleegd worden en auto toegankelijk zijn.dat sommige het makkelijker vinden uit t raam onderweg te gooien is wat anders.

Baksteenbakker | 26-06-23 | 17:25

Nachts is er een McDonald’s medewerker die het zwerfvuil in stilte opruimt in de buurt (020)

KlaagGraag | 26-06-23 | 18:30

Staat letterlijk in het artikel, wat ze er mis mee vinden.

You-On-A-Gin | 26-06-23 | 18:46

Gisteravond een kapsalon gehaald, in aluminium bak, met een plaat karton erin als deksel, voor het ingepakt werd in aluminiumfolie, en daarna in een papieren draagtas. Had er ook nog een broodje hamburger speciaal bij, die kwam in een styrofoam bakje.

Met_baard | 26-06-23 | 17:16 | 1

Was het lekker?

J.Cash | 26-06-23 | 19:27

Tja, je kunt deugen of niet.
De lokale türkse pizzaboer geeft gewoon de opgerolde ellende in een plastic tassie mee. Die heeft blijkbaar schijt aan dit soort flut-bepalinkjes.
De Nederlandse patatbakker moet het niet wagen zijn gelauwerde gele staven nog in kunststof aan te bieden, op straffe van dikke dauw.
Verschil moet er wezen, blijkt maar weer.

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 17:12 | 4

@Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:17: Ook goed.. Of beter geschreven, u heeft gelijk.
U heeft gelijk, de irritatie heeft blijkbaar enig invloed op mijn schrijfvermogens.

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 17:23

@EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 17:23: Kusje.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:35

De nederlanderse patatbakker heeft al jaren spleetogen.

ariedeknaller | 26-06-23 | 18:20
▼ 1 antwoord verborgen

Flikqer tog op met je stazigeld op plastic bakkies, blikkies enz.
Plasticsoup komt niet van hier. Ook weer zo n niet werkende oplossing voor een zogenaamd probleem. Net als Jetten met z'n 0.00004 verkoeling voor 25 miljard.

Krijgtheenenweer | 26-06-23 | 17:08 | 5

Begrijp dat uw enige oplossing is om de plastic afvalberg in stand te houden. U leeft kennelijk graag tussen het zwerfvuil. Zijn er toch een hele hoop die er anders over denken.. ook geen D 66 ers.

johnyl | 26-06-23 | 17:24

@johnyl | 26-06-23 | 17:24: Prima, ik denk er anders over. Zwerfvuil heeft niets met plastic te maken, maar kan ook plastic zijn. Straks zie je de alu-bakken en alternatieven verpakkingen op straat liggen.

Krijgtheenenweer | 26-06-23 | 17:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Boeie friet zit toch in een papieren zak

Baksteenbakker | 26-06-23 | 17:07 | 1

Pracies! Volgens mij koelt het als een gek af in een stalen pan. Ik maak overigens mijn eigen frietekes met een bak vet op het balkon. Geen kroketten en kaassouflees want die krokante dingetjes aan de buitenkant verpieteren mijn dure olie te snel!

Cunucu | 26-06-23 | 17:48

Je mag niet je eigen pan meenemen, maar je wilt ook niet betalen voor andermans plastic afval... oplossing: zelf friet bakken.

ReyNemaattori | 26-06-23 | 17:07 | 5

@EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 17:24: "Bram Ladage"
Ziet er goed uit!
Volgens de routeplanner is dat 2 uur en 52 minuten, enkele reis.
Bezorgen ze ook aan huis?

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:40

@Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:21: O, godsgruwelijk lekker. Echte kroketten. Wel gedoe, maar ja, oefening baart kunst enzo. Een jaar lang elk weekend kroketten maken en ge kent het foefke.

Otto Normal | 26-06-23 | 19:21

@Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:40: Och, ligt er maar aan hoeveel u er voor over hebt.
Of het dan nog warm is, dat kunnen ze dan vast niet meer garanderen.
Maar inderdaad, dan kunt u beter Bram bellen en vragen naar hun receptuur / bereidingswijze. Daar maken ze denk ik niet een al te groot probleem van.

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 19:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Binnenkort maar eens al die prachtige herbruikbare plastic bakjes van de Chinees en de Jodekoeken weggooien. Dan is er plaats voor iets om mee naar de snackbar te nemen.

grapo | 26-06-23 | 16:59

Zeer benieuwd hoe al die vreettenten in de parallelle samenleving van Ons Nederlandje hiermee omgaan én hoe de controleurs met deze uitbaters omgaan.

RGV42 | 26-06-23 | 16:56 | 2

Inderdaad, het meermaals bekroonde dorps cafetaria wat al 2 generaties van de zelfde autochtone familie is serveert al een paar jaar in kartonnen bakjes met houten vorkjes. De shoarma schotel van Ali en zijn neven zit nog steeds in die grote polystyrenen bakken.

HD50 | 26-06-23 | 17:05

Dit.
Zoals ik al schreef, de türkse pizza/kapsalon bereiders alhier geven nog netjes alles mee in plastic tasje zonder bijkomende kosten en de diverse schotels worden in van die grote polystyreen klapschotels afgegeven.
Alleen de Fernandez en RedBull blikjes, die niet uiteraard. En die liggen vervolgens naast de vuilnisbakken.

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 17:28

Symboolpolitiek. Dat plastic is helemaal geen probleem in onze vuilverbranding. Maakt juist stroom en warmte en zukke dingen.

jan cioran | 26-06-23 | 16:54 | 3

"zukke dingen"
CO2 vind ik geen probleem.
Dat de grondstoffen voor die plastics beter benut kunnen worden, ach.
De weekmakers in plastics veroorzaken infertiliteit. Ik hoef geen kinderen meer.
De microplastics in voeding vind ik ook niet zo boeiend.
Dat die microplastics zich in het lichaam ophopen: geen probleem.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:00

Ze hebben zelfs te weinig vuil, ze importeren het uit Italië en dan zeuren over een plastic bakje.

voldemort | 26-06-23 | 17:13

@Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:00: kom kom, geen paniek. Die verbrandingsovens hier zijn heel efficient, zodat er weinig winst te halen is. Zukke dinge vallen allemaal reusachtig mee.

jan cioran | 26-06-23 | 18:06

Er wordt wereldwijd per jaar 500 miljard kilo plastic geproduceerd.

De helft daarvan is verpakking, en ligt binnen no time bij het afval. Verpakkingesfolie, maar ook de plastic patat bakjes. Of nog erger, die grote bakken van schuim plastic, waar de laatste jaren in Nederland de snacks in worden geserveerd.

Van de olie die jaarlijkse nodig is voor die 250 miljard kilo plastic wegwerp, had ook 250 miljard liter benzine/diesel kunnen worden gemaakt.

Nederland verbruikt 5 miljard liter benzine per jaar?
topgear.nl/autonieuws/hoeveel-liter-b...

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 16:54 | 4

@Smoelensmid | 26-06-23 | 17:07: Interessant! Ik zal morgen bij het ontbijt eens wat lezen over de chemie daarachter. Moet nu eerst een Schweine Nacken braden.

Uw auto is in elk geval gemaakt voor een gebruik van minimaal 10 jaar, misschien wel 20. Hoop ik voor U.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:15

@Smoelensmid | 26-06-23 | 17:07: Die automobiele Nilfisk van u is in die zin noets byzonders, zo ongeveer elke moderne auto staat stijf van de castorolie-gebaseerde producten : de lijm waarmee ruiten in de carrosserie gemonteerd worden, lagervetten, laksystemen, motoronderdelen etc etc.

Lubbberrtt | 26-06-23 | 19:09

Leuk geprobeert Frau, maar mijn auto rijdt niet op etheen waar die bakjes van gemaakt worden. Dat die etheen beter gebruikt kan worden ben ik het mee eens.

Roeieber | 26-06-23 | 19:25
▼ 1 antwoord verborgen

Waar zijn de patatzakken gebleven dan? Of zijn de porties zo klein geworden en de frietjes zo kort dat het niet meer werkt?

Hadena | 26-06-23 | 16:53 | 3

"Of zijn de porties zo klein geworden"
Dat is het punt. Wanneer iemand met een grote pan komt, dan lijkt het portie dat de frietboer er in doet al helemaal klein.
Het gaat niet om hygiëne.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 16:56

Jaren 70 gewoonten waren nog niet zo milieuonvriendelijk altijd. Bij de groenteboer werd gewoon je tas gevuld?

Nichtsneues | 26-06-23 | 16:58

Er kan minder in een bakje dan in een zakje. Dus krijg je patat in een bakje voor de "schappelijke" prijs van 3,40 euro.

Asteroid-B612 | 26-06-23 | 21:44

Alsof ze de bakjes er al die jaren gratis bij gedaan hebben. Tuinen daar nog mensen in?
Dan maar gewoon terug naar het papieren zakje of anders dat nieuwe bio plastic wat oplost na een paar uur/dag.
Heb laatst een frietje saté uit een kartonnen bakje gegeten... gadverdamme, de saté trekt helemaal droog in dat karton en smaakt van geen kant meer.

hier openen | 26-06-23 | 16:48 | 3

Hier laatst bamboe bestek... Mes en vork waren te zwak en bogen door bij een normale hap, de lepel was zó droog, dat die direct aan je tong vastplakte! Smaak was volledig weg.

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 17:32

Probeer eens kibbeling uit een kartonnen bak met een houten vork. Niet te doen, dat bestel ik nooit meer.

Joffri | 26-06-23 | 18:08

@Joffri | 26-06-23 | 18:08:
Ik heb altijd een aluminium spork in de auto, een een Laguiole natuurlijk.

J.Cash | 26-06-23 | 19:33

Doet u mij maar vijf patatjes. In vijf plastic bakjes alstublieft. En een plastic zakje eromheen. En aluminiumfolie alstublieft. En daaromheen nog een plastic zak. Ik wil de mayo en de pindasaus in twee aparte plastic bakjes, en daar óók graag nog wat aluminiumfolie omheen. Dan blijft alles lekker warm. Heeft u ook nog plastic lepeltjes en plastic vorkjes? Kunt u die ook in een plastic zakje doen? Helemaal geweldig! Goed bezig hoor!

VBO_B_Niveau | 26-06-23 | 16:41 | 3

Nee jonguh, slappe frieten krijg je ervan!

SterF... | 26-06-23 | 16:54

U heeft het topic niet helemaal begrepen vrees ik. Het is de bedoeling om geen plastic verpakking meer te gebruiken.

johnyl | 26-06-23 | 17:28

@SterF... | 26-06-23 | 16:54:
Ja net als de Nederlanders die eindelijk een keer een echte baguette vinden en hem dan lekker in een plastic zak opsluiten.

J.Cash | 26-06-23 | 19:34

In vervlogen tijden vorige eeuw altijd naar de lokale dorpsChinees met het pannetje van moeder, waar de heerlijke gerechten via het magische luikje uit de keuken naar ons toe kwamen.
Chinees heeft me eigenlijk nooit meer zo lekker gesmaakt als toen.

Zeurders | 26-06-23 | 16:37 | 1

De Chinezen hebben het zowat uitgevonden. De rechthoekige bakken “nasi” met papier en een elastiekje er om heen.

J.Cash | 26-06-23 | 19:36

mos vrogger op de camping in Italie ook, samen met een pan voor de halve haantjes. Barre tijden waren dat.

beavis | 26-06-23 | 16:36

Ik ben ooit als vakantiebaantje bijrijder geweest voor een horecaproctenbedrijf, vooral patat, frikandellen enzo. We kwamen overal, van de snackbar tot chique restaurants.
Je eet bij de snackbar dus precies dezelfde patat als in een duur restaurant, alleen de prijs is anders.

Mr_Natural | 26-06-23 | 16:35 | 3

At je zelf wel eens van die procten?

Après toi | 26-06-23 | 16:40

@Après toi | 26-06-23 | 16:40:
Natuurlijk, we lunchten altijd ergens gratis, maar nooit in chique restaurants, daar waren de keukens veel te smerig.

Mr_Natural | 26-06-23 | 16:44

Nou nou.. er zijn legio restaurants die gewoon hun eigen friet
bereiden hoor. In België zeker. Vroeger bij La Place ook trouwens.

J.Cash | 26-06-23 | 19:37

Ik weet wel een lijstje waar we als land bovenaan staan. De betutteling van onze overheid en ons ambtenaren apparaat... En reken dr maar op dat ze denken dat ze echt wat bijdragen, en nuttig bezig zijn.

Flow_Snake | 26-06-23 | 16:33 | 1

Daarom ook dagelijks 4 keer bellen naar de gemeente vanwege een scheef liggende trotoirtegel.

Ing. eslapen | 26-06-23 | 16:41

U neemt net zo veel vastkokers als u denkt dat u op kunt. Daar driekwart van wast u onder de kraan en stoomt u 5 minuten in de magnetron. Na laten garen en dan in de koelkast. U neemt uw dunschiller ter hand en daarna snijdt u de aardappel in stengels van een halve centimeter dikte.

Die schudt u op met wat zonnebloemolie en plaatst u in de Airfryer. Die zet u op standje friet en na 15 minuten begint u te schudden voor een zo egaal mogelijk resultaat. Wat zout en huppekee! Mocht u zich vervolgens afvragen waarom deze patat wel lekker smaakt: u proeft de aardappel.

Hetkanverkeren | 26-06-23 | 16:33 | 11

@voldemort | 26-06-23 | 17:09: 700 watt is genoeg om het stoomproces op gang te brengen. Het aanhangende water na het wassen is voldoende. Je kunt voor de zekerheid een paar ventilatiegaatjes in de schil prikken, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een aardappel binnen 5 minuten begon te scheuren.

Vergelijk het proces maar met de kant en klare pofaardappels die in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Die zijn prima te hachelen trouwens.

Hetkanverkeren | 26-06-23 | 17:32

De beste friet komt niet van vastkokers!

J.Cash | 26-06-23 | 19:38

Tis ook daarna pas steggelen
Lezen is ook kunst!

mainman | 26-06-23 | 19:45
▼ 8 antwoorden verborgen

Ga sinds corona nooit meer naar de snackbar, prijzen zijn gewoon te debiel voor woorden. De tyfus met je hogere kosten voor zonnebloemolie etc. Frikandel speciaal voor 3,25, patatje mayo 3,00, kaassouffle 2,85, inkoop is gvd nog geen derde van die prijs.
Enige waar ik 2x per jaar een uitzondering voor maak ik voor een Brammetje. Ook schoftig duur maar wel lekker. Rest maken wij lekker zelf. Stuk goedkoper...

CornholioNL | 26-06-23 | 16:29 | 3

Tijdens corona zagen de nodige (afhaal)frietjuweliers inderdaad hun kans schoon om de prijzen fors op te drijven wegens geen concurrentie van het restaurants. Die staan nu als dank op de niet-meer-bezoeken-lijst, een inhouse frietpan is ervoor in de plaats gekomen.

Lubbberrtt | 26-06-23 | 16:46

Heb je het huis waar Bram in woont weleens gezien? Die verdient geen cent meer aan mij. Aflegger.

JanBrel | 26-06-23 | 16:49

Bij de supermarkt 20 frikandellen minder dan 5 euro, groothandel dus nog goedkoper.

Zeurders | 26-06-23 | 17:31

...de uitbater mogen zelf weten hoeveel ze voor de bakjes en bekertjes vragen...dus dat kan in theorie ook 1 cent zijn, toch?

Nederlanddraaitdoor | 26-06-23 | 16:27 | 3

Sterker nog, als een patatje met voorheen bv 3,- was zou je als snackbarhouder ook gewoon 2,50 + 0,50 voor het plastic bakje kunnen gaan rekenen...

Johnweer | 26-06-23 | 16:44

@Johnweer | 26-06-23 | 16:44: Volgens mij zit een verpakking in het hoge BTW-tarief van 21% en het eten zit op 9%, dus dan kun je het bakje beter zo goedkoop mogelijk houden.

rederijker | 26-06-23 | 16:51

@rederijker | 26-06-23 | 16:51: Zou zomaar kunnen. Dan een iets andere verdeelsleutel hanteren, als snackbareigenaar voldoe je dan prima aan de richtlijnen en jij je klanten hooguit een paar cent meer kwijt.

Johnweer | 26-06-23 | 16:57

Ik wil graag verwijzen naar de aflevering van "koken voor alleenstaanden" waarin Bob Fosko uitlegt hoe je met enkel een aardappel en wat pindakaas toch een patatje satésaus kunt maken.

Osdorpertje | 26-06-23 | 16:23

Dit komt allemaal uit de Europese koker van Timmerfrans. Weer een reden om toch maar op Rutte te gaan stemmen.

Après toi | 26-06-23 | 16:23 | 1

Want Rutte verzet zich tegen de plannen van Timmerfrans?

2Little2Late | 26-06-23 | 17:25

Kan me herinneren dat mijn vader vroeger voor de patat ook een pannetje meenam, maar wat toen wel kon is nu daadwerkelijk totaal onhygiënisch? Of zijn mensen gewoon ontzettend smeriger geworden? Waarschijnlijk het laatste dan.

Jan, Leiden | 26-06-23 | 16:22 | 7

Gewoon alles bij elkaar en met de stamper er overheen. Klaar.

J.Cash | 26-06-23 | 19:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Van welk Ministerie ontvangt Freek Vonk zijn influencers donatie?

Pekketrikker | 26-06-23 | 16:21

XL frietpan afstoft. Het is gedaan met de luxe om friet te halen bij mijn lokale frietkot. Onbetaalbaar overigens ook.

Southpark | 26-06-23 | 16:21 | 3

Frituurolie is ook wat duurder geworden in de tussentijd,

voldemort | 26-06-23 | 17:04

Mag ik even hard lachen met "Knorr wereldgerechten".
Een verzameling poedertjes en sausjes, die bijzonder smerig smaken.
Voor diegenen die door gs op het idee komen, om dat te proberen: doe het niet, je kan alles wegflikkeren, inclusief het vlees en de groenten, die je er apart bij moet kopen.
Dit moest ik even kwijt, uit wraak.

snapal | 26-06-23 | 16:20 | 6

@snapal | 26-06-23 | 16:33: ooit heb ik bij iemand zo'n pakket roti gegeten. Het had evengoed een andere naam kunnen hebben gehad, want met roti had het niets van doen.

Roos | 26-06-23 | 16:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo'n bakje van de snackbar is qua afmetingen precies goed voor zo'n klein portie patat.
Kom je daar met je big shopper van de Action met daarin je hapjespan. Weet je wel hoe klein en zeilig zo'n portie patat er dan uit ziet?
En je dacht toch niet omdat jij met een hapjespan langs komt dat de snackbarchinees hem helemaal vol gaat gooien?

Osdorpertje | 26-06-23 | 16:20

Onze bootsman neemt altijd een flnke emmer mee naar de afhaalkroeg.

Kapitein Sjaak Mus | 26-06-23 | 16:20 | 1

In een flinke emmer kan je toch al gauw 10 flessen oorlam kwijt.

Lu_Tze | 26-06-23 | 16:28

ik kan me niet herinneren na mijn studententijd patat te hebben aangeschaft bij een 'snackbar'. Waarom doen mensen dat? En welk bmi hebben zij?

BobDobalina | 26-06-23 | 16:19 | 14

Nostalgie - terugverlangend naar de tijd dat je alleen maar naar de friettent of de Chin-Ind. kon gaan om eten te halen, want voor de smaak doe je het niet, nee. Andere reden is dat veel mensen liever niet frituren tuis vanwege geuroverlast en dus voor de friet naar de snackbar gaan (en de kip zelf thuis klaarmaken).

rederijker | 26-06-23 | 16:55

@Après toi | 26-06-23 | 16:21:
Die is inderdaad goed. Zeg ik als Rotterdammer.
Ben er trouwens al een paar jaar niet geweest.

LD69 | 26-06-23 | 19:16
▼ 11 antwoorden verborgen

Benieuwd wat er voor 1 januari a.s. allemaal aan zuigende,
CO2 shit maatregelen op de planning staan .

Zwizalletju | 26-06-23 | 16:16 | 1

Reaguurders bingokaart:
Brandstofaccijns
Extra BTW tarief brandstoffen

Ing. eslapen | 26-06-23 | 16:20

Wat een overtrokken reactie van de patatbranche (of aangemoedigd daartoe door de plastic-bakjes-industrie?) Zo flexibel als een baksteen.

mozaard | 26-06-23 | 16:14

Vroeger kreeg je de familieportie patat mee in een oude krant, thuis krant openvouwen, mayo en zout eroverheen en aanvallen maar.

Mr_Natural | 26-06-23 | 16:14 | 2

Gaat wel lastig met digitale kranten.

UnderTheDevil | 26-06-23 | 16:28

Op een plastic auto krijg je juist subsidies.

TurpinDick | 26-06-23 | 16:14 | 2

Gooi de auto maar vol friet ?? Zoiets ??

Flow_Snake | 26-06-23 | 16:38

Ja ik weet dat kartonnen en papieren verpakkingen duurder zijn, maar zullen we de kosten niet gewoon tegen elkaar afstrepen in plaats van nu een x bedrag opleggen? Dit is pure diefstal.

redthehaghue | 26-06-23 | 16:12 | 3

Over diefstal gesproken: € 4,30 voor een bakkie-mét. Daar zit de prijs van de verpakking al 10x bij in!

mozaard | 26-06-23 | 16:17

u woont blijkbaar in Brussel of Monaco.

strawdog | 26-06-23 | 16:28

Dat "duurzamer" valt vies tegen als je de kap van bomen en energie voor hout transport en productie van papier/karton (en chemische troep voor bleken van de pulp) mee gaat rekenen. Stiekem komen die plastic bakkies er dan helemaal niet zo slecht uit in vergelijking (is bijna om het even). Maar het "voelt goed" zo'n maatregel en omdat men in Azië alles de oceaan in laat spoelen moeten we hier roomser dan de paus zijn (serieus slecht iets van 2% van het plastic in de oceanen komt uit west europa en een groot deel daarvan is ook nog eens visnetten en verloren lading, waar dit soort symbool geneuzel dus niets tegen gaat doen)

Gregovic | 26-06-23 | 19:11

Owkee.... Dus weer een verdienmodel van de roverheid.

Louter Leuter | 26-06-23 | 16:12

Welke amoebe heeft dit bedacht? Er zijn genoeg fratsen te bedenken voor een betere wereld waar de burger geen last van hoeft te hebben en goedkoper is maar de overheid komt niet verder dan verbieden en belasten.

Stonecity | 26-06-23 | 16:11

Tsja, al dat afval. Er bestaan al winkels waar je zelf noten of allesreiniger kan vullen. Een schep friet kan je net zo makkelijk in een pan doen als in een bakje me dunkt.

Diotima | 26-06-23 | 16:11

Rijkere mogen lekker in een gesubsidieerde tesla rond scheuren, geladen door de gesubsidieerde zonnepaneeltjes. Lulletje van de straat kan met zijn pannetje naar de frietzaak.

ikdenkwat | 26-06-23 | 16:10 | 3

Slimme lulletjes , bakken hun eigen frites van verse bataten net als Smoelensmid.

Smoelensmid | 26-06-23 | 16:37

@Smoelensmid | 26-06-23 | 16:37: Ik vind dat dus echt niet te nakken die zoete aardappelfrites. Velen lopen ermee weg en het schijnt ook nog (gezonder te zijn (relatief dan), maar ik sluit mij aan bij ikdenkwat met zijn Agria's.

rederijker | 26-06-23 | 16:57

In mijn restaurant hebben ze rietjes van karton
Echt goor

RickTheDick | 26-06-23 | 16:10 | 4

"restaurant"

TurpinDick | 26-06-23 | 16:15

Daar kun je erg handig de satésaus mee opdrinken.

Après toi | 26-06-23 | 16:15

10.000 plastic rietjes bij Ali besteld, uit protest, kan voorlopig vooruit.

whatever2 | 26-06-23 | 17:03
▼ 1 antwoord verborgen

Heel heel vroeger bij de chinees vroeg de man achter de toonbank altijd: ‘pambije?’

Colin.Fart | 26-06-23 | 16:09 | 1

Ja, dat kan ik me nog vaag herinneren, dat mijn ouders met een pan Chinees gingen halen.

bqbq | 26-06-23 | 16:11

Arme arme mensen. Ik ken ze bij wie de meeste maaltijden dit soort snacks zijn. Die krijgen weer een extra rekening. Geen geld om het huurhuis te isoleren. Geen geld om dichtbij het, niet met ov bereikbare, werk te wonen. En als die mensen de D66 idiotie niet meer kunnen betalen, dan is er altijd nog een laag daarboven die kan worden kaalgeplukt.
Daar zitten geen oplichtende politici die elke crisis weten aan te wenden om de belastingbetaler weer een poot uit te draaien. De laag boven de laag daarboven kijkt vol bewondering hoe politici van divers pluimage (D66, VVD, CDA, PvdA) de zakken weet te vullen en zich onaantastbaar weet. Het OM heeft in opdracht van de regering wel wat beters te doen, zo lijkt het.

El Rico Grande | 26-06-23 | 16:09 | 8

@SamV | 26-06-23 | 16:13: Succes met de hele maand maaltijd salades eten. De overheid is trots op u. Ik maak het zelf wel uit. Doodziek van mensen die andere hun gedrag wensen te beinvloeden. Bemoei je met jezelf dan doe ik dat ook.

Pekketrikker | 26-06-23 | 16:34

@Nappa | 26-06-23 | 16:24:
En hoe duur zijn een frietje met en frikadel speciaal dan? Ik betaal er inderdaad minstens 5 euro voor.

SamV | 26-06-23 | 17:31

@Pekketrikker | 26-06-23 | 16:34:
Ik ken jou niet. Ik had het niet tegen je en ik zeg tegen niemand wat ze moeten eten. Van mijn part ga je elke dag naar de mac. Sterkte met lezen en je eetpatroon!

SamV | 26-06-23 | 17:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoe werkt dit? Als ondernemer moet je dus geld vragen voor de plastic materialen. Nu zitten die kosten natuurlijk al in de verkoopprijs.

Extra vragen is dan alleen voor beïnvloeding gedrag klant. Naar wie gaan die extra opbrengsten? Betaalt de ondernemer nu ook meer belasting?

SamV | 26-06-23 | 16:08 | 2

Ja ze gaan zijn bakkies tellen eind van de maand.

ikdenkwat | 26-06-23 | 16:12

Verder vind ik ook dat mensen van meer dan 100kg maximaal 1 portie frites van 150 gram mogen bestellen, zonder.

TurpinDick | 26-06-23 | 16:06 | 4

@bqbq | 26-06-23 | 16:15:
In een blauwe envelop. Gaat geen vet doorheen. Prima frietzak. Past ook nog wel een frikandel naast.

SamV | 26-06-23 | 16:16

En dat er een "Patat taks" moet worden ingevoerd.

Asteroid-B612 | 26-06-23 | 23:08
▼ 1 antwoord verborgen

Niets nieuws onder de zon. Mijn broertje en ik gingen ruim 50 jaar geleden al op zondagavond met een aluminium pan naar Snackbar Oase. En dan op een drafje naar huis.

oldandwise | 26-06-23 | 16:04 | 1

In Egypte?

Après toi | 26-06-23 | 16:22

Alsof het plastic bakje altijd gratis was…man, man, man.

thekolere | 26-06-23 | 16:03 | 1

Als je bij de slager of supermarkt vleeswaren koopt worden ook de plastic verpakking + tussenschietvelletjes voor plakjes doorberekend hoor, Worden trouwens ook nog eens meegewogen en dus verekend met kiloprijs.

Sjakie | 26-06-23 | 17:18

Aangezien mensen met een lager besteedbaar inkomen vaker naar de snackbar gaan, kan je dit ook gerust een armoedebelasting noemen.
Net als dat subsidies voor Tesla's en zonnepanelen feitelijk armoedebelastingen zijn, want hoewel minder welvarende mensen er via de belastingen aan meebetalen, hebben zij doorgaans niet de mogelijkheden om ervan te profiteren. Dat gold ook voor de inmiddels afgeschafte jubelton.
En dan vragen politici, sociologen en de media zich nog af waarom steeds meer mensen maatschappelijk afhaken en geen vertrouwen meer hebben in de politiek, en waarom de kloof tussen de 'haves' en de 'have-nots' steeds breder en dieper wordt.

harbi | 26-06-23 | 16:02 | 2

Als je echt arm bent gooi je het thuis in de frituurpan..

tiku99 | 26-06-23 | 16:12

Arme mensen gooien thuis alles in de frietpan.

Leukerd | 26-06-23 | 18:28

Infantiel!
Dit is gewoon burgertje pesten en kijken hoelang ze het accepteren. Lachen jongen, de ambtenaren die dit bedacht hebben.

Mark zit te Dutten | 26-06-23 | 16:00 | 3

Dat zijn dezelfde ambtenaren die statiegeld op onbeschadigde blikjes hebben bedacht in plaats van een kiloprijs voor het onleveren van alle blikken bij de supermarkt.

Dezenaamhier | 26-06-23 | 17:04

@Dezenaamhier | 26-06-23 | 17:04: Ja, tot voor kort plette ik m'n blikjes altijd keurig voor afvoer in plastic en blik container.Nu moet ik al die smerige troep eerst een tijd bewaren voor ik ze weer eens inlever.

Sjakie | 26-06-23 | 17:21

@Dezenaamhier | 26-06-23 | 17:04: Voor een kliogram alu blikjes moet je er wel 300 bij mekaar sparen. En schoonspoelen, anders gaat t meuren. 50ct een kilo trouwens.

hotnot | 26-06-23 | 17:31

Er is niks mis mee om na te denken over alternatieven, ook als het gaat over het milieu maar het moet allemaal wel realiseerbaar zijn.
En dan ook alle landen van de EU.

De Let | 26-06-23 | 16:00

Hilarisch stukje... julooo en Knorr Wereldgerechten.
Heerlijke humor :-D

Roos | 26-06-23 | 16:00
-weggejorist-
wapster | 26-06-23 | 15:59 | 1

Met karton en papier valt die snackmeuk toch prima te verpakken?
Denk eens aan de Chinezen. Hoe moet dat met babi pangang?

SterF... | 26-06-23 | 15:58 | 1

De Chinees geef de babi pangang en nazi Göring meestal mee in heel handige herbruikbare plastic bakjes met deksel. Ik heb er al honderden van in de kelder staan, wachtend op een nuttige bestemming.

nick666 | 26-06-23 | 16:07

Knettergek

Stinkendzadel | 26-06-23 | 15:57

Zelf bakken in Ossewit.
Fuck de snackbar met z’n 0,70€ voor een likje mayo.

Ruimedenker | 26-06-23 | 15:57 | 2

Dit dus.

JanVergoor | 26-06-23 | 16:00

En veel gezonder dan die plantaardige meuk!

thekolere | 26-06-23 | 16:01

Alsof die plastic bakjes niet werden doorberekend aan de consument.... Met je gratis!

Tha Analyzer | 26-06-23 | 15:55 | 1

Precies.

meneer der meneren | 26-06-23 | 18:19

deze is leuk https://youtu.be/-Ky1QU8OMt0

van Dam | 26-06-23 | 15:55

En niet te vergeten dat per 1 juli er 14 cent per liter peut extra moet worden afgerekend. Zojuist nog even in Luxemburg getankt: €1,74 voor een liter e5. Uiteraard ook grof peuken en zuipen ingeslagen..

de visser | 26-06-23 | 15:55 | 2

Oh ja. Die hadden we ook nog. Ik dacht dat het 17 cent was trouwens. Maar 14 cent is niet veel minder.

sjef-van-iekel | 26-06-23 | 16:00

In Breda heeft een tankstation een "super-actie". Gedurende de hele week "super-korting". €1,73.9
Dat station is altijd al zo'n 8 cent duurder dan mijn lokale witte pomp, dus dat zal leuk worden op zaterdag wanneer daar 14+8 cent bijkomen.

Met_baard | 26-06-23 | 17:09

Okay Patje, kom er maar in!

Après toi | 26-06-23 | 15:53

Het lijkt mij ook handiger om je eigen frietbakjes e.d. uit de groothandelsverpakking mee te nemen. Net zo hygiënisch als zijn eigen bakjes en ze zien er ook hetzelfde uit. Als hij ruimte voor het één heeft, dan ook voor het ander.

phantom2 | 26-06-23 | 15:53

Och kom, tank maar vol dat ding.
Kan me nog markten heugen waar je de yoghurt in een plastic zak mee kreeg, gescoopt uit een grote badkuip yoghurt.

Kouwe Kees | 26-06-23 | 15:52 | 3

Ik kreeg vroeger mijn goudvissen mee in een plastic zakje bij de dierenwinkel.

UnderTheDevil | 26-06-23 | 16:01

Was wel handig op de puddingbuks, zuigslang erin en de plastic zakken aan de riem gaten van de broek knopen. BAM, jij een flats yoghurt, BAM ji.. wacht, even de slang verplaatsen.. waarom ren je weg?

Kouwe Kees | 26-06-23 | 16:13

Ik mag toch hopen dat er voor politici en ambtenaren een ontheffing geregeld is.

funda | 26-06-23 | 15:52

Friet hoort in een papieren zak... en daar zat het altijd al in. waarom zou je dus met een pan komen?

pdvd | 26-06-23 | 15:51 | 3

Dank u voor uw comment. Ik dacht dat ik dit als enige nog wist en de rest van de mensen in NL dit is vergeten.

franky37265 | 26-06-23 | 15:55

Wilt u de familie zak? of de XXXL zak van Frans?

MorgenEenAnder | 26-06-23 | 16:01

Vroeger bij de Snackbar gingen we een gezinszak aardappelstaafjes halen, dan rook niet het hele huis naar de frituur, de zak open meenemen anders werden ze slap.

voldemort | 26-06-23 | 16:59

Echt weer zo’n campagne die is verzonnen door mensen die bij bijbaantjes vroeger en huidige werkgever nooit eelt op hun handen hebben gehad van het harde werken. Totaal wereldvreemd

NoNoVio | 26-06-23 | 15:51

Wat een zever, dat doen ze sinds jaar en dag in Belgie, zonder enig probleem.
daar nemen ze gewoon een pan mee, die ze vol laten kiepen met frites.
De frituureigenaar zal zelf wel een beetje opletten dathij geen vieze pan vult.
Daarnaast is er nog een eigen verantwoordelijkheid van de klant.

VW, alles ist vorbei | 26-06-23 | 15:49 | 2

En anders altijd in papier, een puntzak of gewoon een baal. Paar gaatjes inprikken en gaat zo mee. Engeland idem dito.
Die Nederlandse snackbars altijd met hun afgewogen mini-plastic bakjes heb ik altijd al raar gevonden.

TurpinDick | 26-06-23 | 15:53

Kan Nonkel Frituur dit bevestigen ?

Wattman | 26-06-23 | 15:56

Bijna goed GS. Kleine correctie. Ze zijn niet verboden. Net zoals plastic tasjes niet verboden zijn. Ze zijn niet meer gratis. Big deal. Betaal je 4,05 euro ipv 4,00 euro voor je patat ziekenhuis.

BoerKoekoek | 26-06-23 | 15:49 | 3

Hier in Italie zijn de plastic zakken bij het groente en fruit verboden, ze zijn nu van organisch afbreekbaar materiaal gemaakt en je moet er nu €0,01 voor betalen want ze mogen ze niet gratis geven van de EU.
Dus de snackbar zal ook wel zoiets worden dan.

Joost Maghetweten | 26-06-23 | 15:56

@Joost Maghetweten | 26-06-23 | 15:56: Geeft de klant 1 cent korting en klaar

Stinkendzadel | 26-06-23 | 16:02

@Joost Maghetweten | 26-06-23 | 15:56:
En jij maar denken dat die snackbars in Italie dat niet hebben doorberekend in de prijs.. Natuurlijk gaat het duurder worden

Nappa | 26-06-23 | 16:08

Ik heb al van de Blokker een bestek-la gekocht. Voorzien van "hier twee friet zonder", " hier twee frikadellen", vakje verder " 2 satekroketten" en in het vorkjesvakje "veel mayo en curry". Voor de uitjes heb ik een mepal melkbeker.

Jos Tiebent | 26-06-23 | 15:49 | 1

Geniaal!

Wijze uit het Oosten | 26-06-23 | 16:35

Met je eigenste pan naar de snackbar. Lol. Wie zijn toch die mensen die dat bedenken?

EastIsUp | 26-06-23 | 15:48 | 2

En dan nog de discussie aaan moeten gaan dat uw pan geen pan is.

Pekketrikker | 26-06-23 | 16:41

U weet , je kijkt tv en doet wat er gezegd wordt.

Hetiswathetis | 26-06-23 | 17:48

En dat drinkpakje hoort bij het PBD-afval en dus niet in de rest-afvalbak. Wat een geweldig filmpje weer.

John McClane | 26-06-23 | 15:48

Bij onze afhaalfrituurtraiteur wordt alles in papier verpakt. Dus niks aan het handje.

nick666 | 26-06-23 | 15:47 | 1

Hier ook, waarom met een simpele frikandel, kroket, etc in een bakje, wie vraagt daarom.

VW, alles ist vorbei | 26-06-23 | 15:51

Wat is er mis met een papieren zak friet/patat?

Reebensteeltje | 26-06-23 | 15:47 | 6

inderdaad, gewoon kartonnen bakjes zoals op zoveel plaatsen. Zelfs met stoofvlees er bij. Of een oude krant zoals in UK vroeger (nu ook niet meer, toch wel vies).

AntiZanicz | 26-06-23 | 17:26

@Alfred E. Neuman | 26-06-23 | 16:34: beetje friet bakker spuit wat in het midden ...

Hetiswathetis | 26-06-23 | 17:47

@AntiZanicz | 26-06-23 | 17:26: Fish & Chips in kranten werd verboden omdat er lood in de drukinkt van de kranten zat.

Asteroid-B612 | 26-06-23 | 22:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Meer belasting. De oplossing voor alles.
Ooit gaat het werken.

Deflatiemonster | 26-06-23 | 15:47 | 2

Elke econoom weigert weigert om over de loon/belasting spiraal te praten.

Ing. eslapen | 26-06-23 | 16:04

13 jaar Rutte in 1 zin

radiatorknopje | 26-06-23 | 16:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland