Peiling: VOLT even groot als CDA
Nederland straks onbestuurbaar!
VIDEO: politiek leider VOLT verstoort orde in Tweede Kamer
We moeten het hebben over VOLT. De partij is aan een kleine comeback bezig en peilt vandaag bij Maurice de Hond maar liefst zeven zetels, net zoveel als voorheen de volkspartij het CDA. Aan de ene kant kan onze democratie best tegen een stootje, aan de andere kant is het natuurlijk best bedreigend als kiezers het kennelijk zo gehad hebben met de huidige politiek dat ze nog liever kiezen voor een partij die vaker in de rechtszaal te vinden is dan in de Tweede Kamer, respectloos met allochtonen omgaat en een totaal gebrek aan interne democratische normen tentoon spreidt (zie: het rapport van VOLT over VOLT). Natuurlijk mag je in een democratie met elkaar van mening verschillen, maar kiezen voor VOLT is met je rug naar de rest van de samenleving staan, je vingers in je oren stoppen en het land onbestuurbaar maken. Volstrekt onverantwoordelijk dus, en hoog tijd dat het SCP eindelijk een diepgravend onderzoek doet naar de vraag; WIE ZIJN DIE MENSEN?
Moeten wij dit soort intolerantie tolereren?
Reaguursels
InloggenVolt gekkies hebben toch een paar zetels meer dan de FvD gekkies
VVD 18?? Wie dan?? Leven die onder een steen ofzo.
Nice! Ik stemde Nillufer (nog steeds geen spijt) maar dit is ook mooi!
Je gooit er wat wijntjes in en je hebt een wilde nacht.
Wanneer er straks zowel een lijst Omtzigt mee gaat doen alsook BBB, gaan ze elkaar dan niet dermate elkaar in de weg zitten waardoor VVD alsnog de grootste wordt? Komen we nog van een koude kermis thuis!
Minus 1x elkaar, dubbel!
Wij komen sowieso van een koude kermis thuis als ik zie hoeveel zetels
Groen slinks , Partij v/d asieleisers en de beestenpartij samen hebben....
@Nico_the_Sparrow | 21-05-23 | 19:33:
Ja, ook dat nog, ja! Nog niet eens aan gedacht!
9 zetels voor Dierenpoes... dat is veel erger!
100% emo-media-oorzaak, van dagelijks NCRV-Plagmeisje t/m de "divi" reclames, met echte natuur en intelligentie niets meer te maken. Dit land verdient niet meer beter als je daar 1 miljard per jaar voor in de sloot gooit.
Eens, dieren en volt bij elkaar meer dan 10 procent van de stemmen. Gestoord.
Tegenbeweging tegen BBB misschien?
Die blonde op de foto heeft de Rutte-lach geadopteerd. Die gaat ver komen
Kan ze ook goed tassen dragen?
En mp's pijpen?
@McSnor | 21-05-23 | 17:18: dr mondje is waarschijnlijk nog vol.
@McSnor | 21-05-23 | 17:18:
Gelukkig voor haar is het er maar een.....
Stelletje mafklappers qua woke. En eigenlijk qua alles. Hier konden ze geen lijst samenstellen want mannen=vrouwen=gelijk aantal. De aangemelden bleken voor het merendeel gelukszoekers en 1, je gelooft het niet, tijdelijke homo.
De peilingen van Maurice de Hond zouden interessanter worden met wat meer context. De demografische opmaak bijvoorbeeld van de mensen die op VOLT zouden gaan stemmen.
Als die namelijk voornamelijk in de leeftijdsgroep jongvolwassenen zit zoals naar verluid de andere progressieve partijen vooral hun stemmers lijken weg te halen uit de groep die jonger dan 55 of ouder of is.
Dit vertelt namelijk een hele hoop. Als dit zo is, dan hebben deze twee bevolkingsgroepen beiden een groot probleem. Enerzijds 55 plussers die zeer binnenkort de grootste groep worden met hun eigen belangen en anderzijds de jongvolwassen die nog druk bezig zijn met studeren, leren, werken en een leven opbouwen met een geliefde en wellicht met jonge kinderen want die hebben totaal andere belangen.
Die tweespalt tussen leeftijdsgroepen kan problematisch worden. De ene groep wil namelijk toekomstbestendig worden binnen het bekende huisje, boompje, beestje plaatje en de andere groep wil de best mogelijke voorzieningen voor hun oude dag, alle zorgen zijn immers voor morgen als je toch al in de avond van je leven zit.
Ik vroeg mijn moeder (hikt tegen de 80 aan) laatst wat ze ging stemmen ze wist het niet zeker maar ze ging zeker nooit meer conservatief stemmen. Haar reden was en is dat ze enkel nog met een gezond geweten voor haar kinderen en kleinkinderen kan stemmen en dus partijen die druk bezig zijn met het heden en de toekomst en niet met het verleden. Zij vind haar leven wel voltooid en wil enkel nog dingen die belangrijk voor haar nageslacht zijn.
Maar zij zal de uitzondering op de regel zijn.
Daarom zou Maurice moeten gaan peilen op leeftijdsgroepen. Het was altijd wel zo dat politieke partijen belangengroepen vertegenwoordigde. De arbeider. De ondernemer. Voor beiden viel altijd een hoop te zeggen. Maar dat is niet meer zo en al heel lang niet meer zo. Om het heel cru te zeggen we zitten met groep jongvolwassenen die het puin moeten ruimen en er het beste van moet maken en met groep oudvolwassenen die er alles aan wil gaan doen om hun belangen te behartigen.
En nee, het is nutteloos om te zeggen dat het niet zo is. Er is zelfs een partij die 50+ heet en ook nieuwe partijen zoals BBB spreken niet voor de jongvolwassenen maar vooral met veel vertrouwen in het verleden. PVV idem. FVD is al helemaal een nare club die eeuwen terug in de tijd wil gaan. CDA en VVD doen het ook niet best met de generatie die straks of nu al het werk moet gaan doen. Dus dan, als dit zo is, dan is een VOLT een partij die alleen nog maar kan groeien. Zo ook met GroenLinks en voor hogeropgeleiden D66. Dat is een kille realiteit omdat mensen ouder worden en doodgaan. Mensen die dood zijn stemmen niet meer.
Je ziet het goed in Brexit. Een grote groep die voor Brexit waren zijn inmiddels overleden en de jongvolwassenen zitten met de gebakken peren. Dus. Bezint eer u begint want de grootste vijand van democratie is democratie zelf. BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en D66 moeten goed gaan nadenken wat ze willen over tien jaar. De ouderen voorliegen en de jeugd met de problemen opzadelen of er met z'n vijfjes uitkomen om de best mogelijke gulle middenweg te vinden. Ditzelfde geldt voor de splinterpartijtjes. Ze moeten een kant kiezen. Verleden of toekomst.
Dus als je conservatief stemt, ben je automatisch tegen de jongere generatie? En 50 plus noem ik dan niet conservatief maar egoïstisch.
Groot polariserend stuk. Nee dank u.
Dom verhaal.
U heeft me overtuigd. De volgende keer BBB. Dat hele “progressieve”, “tolerantie” en “denk om de volgende generatie” geleuter heeft alleen maar tot decadentie geleid. Ik , 60 plus, heb nooit een generatie meegemaakt die zo veelvuldig en totaal overbodig de wereld schijnt over moet te moeten vliegen. En dat is natuurlijk niet belastend voor het milieu. Wat ik maar zeggen wil, uiteindelijk zijn we allemaal egoïstisen.
Toekomstbestendig stemmen betekent dus juist tegen:
- klimaathype beleid stemmen, want bodemloze geldput
- tegen teveel Europese integratie en uitbreiding, want gaat ons nog meer kosteb
- tegen teveel woke, gewoon omdat gewoon doen als gek genoeg is
- en zeker tegen teveel immigratie vanuit Afrika / Midden-Oosten, want kost ons eveneens bakken geld en verergert de problemen voor de eigen jeugd.
Op de photograph zie ik alleen blanke mensen; niet goed voor de diversiteit.
Nee doe als ‘66 zet de partycrasher van kleur op de foto met alle prominenten www.nrc.nl/nieuws/2022/05/15/kritiek-...
Omtzigt bepaalt binnenkort de richting, als hij 10 slimme mensen verzameld heeft dan is dat tevens de redding van de "oude" partijen PvdA en VVD, zoniet, een grote chaos. Dansend 666 is niet meer geloofwaardig.
Dassen heeft bij me op de Fontys gezeten in het eerste jaar. Toen had je er al helemaal niets aan want meneer gaf bij de eerste ontmoeting al aan dat hij er alleen maar zat om zo snel mogelijk zijn propedeuse te halen om daarmee naar de universiteit te kunnen gaan (en dan uiteraard zo'n nietszeggende opleiding die vaak als tweede studie erbij genomen werd, net zoals politicologie). Geloof dat 'ie pas na anderhalf jaar de benodigde studiepunten bij elkaar gesprokkeld had en toen was meneer inderdaad gevlogen. Had je dus niets aan, nu waarschijnlijk nog steeds niet. Hetzelfde als met Klaver die bij m'n vrouw in de klas zat op Avans: haantje de voorste maar vaak afwezig ofzo en daardoor diploma niet behaald.
Zit met zijn familie dicht bi/opj Philips/ASML, altijd handig......
Altijd beter dan de 10 flessen wijn voor een dorpsburgemeester van de plaatselijke aannemertjes. Nederland, let op.
Laurens Dassen ging de polletiek in omdat hij zich zorgen maakte om Brexit en Trump.
Laurens Dassen is een meisje.
Wat Volt wint verliest D’66. Dus niets aan de hand
Maar zijn beiden wel de nieuwe landverraders, dus op beiden niet stemmen.
Ik zie weinig tot geen verschil tussen de twee.
Volt is D666 on steroïden wat betreft Europa knuffelen en debiel beleid aanmoedigen.
Gele trui oefent Rutte-lach.
D66 ratten die het zinkende schip verlaten.
Gündoğan is toch van D66 naar Volt gehupt en vervolgens bij Volt er weer uitgehupt?
Lood om oud ijzer.
Voordeel is wel dat als alle grenzen verdwijnen en we zijn echt één Europa en worden bestuurd van uit Brussel dat
a) we zijn van kabinet Rutte af
b) alle crisissen zijn plotsklaps een Europees probleem ipv een Nederlands probleem.
Bijna alle problemen die we hebben zijn al veroorzaakt door de EU zoals stikstof, asielzoekers enzovoort.
@Wattman | 21-05-23 | 13:32:
Waarom zijn die problemen dan niet voelbaar in de gehele EU-zone?
@Duwbak_Linda | 21-05-23 | 13:36: Niwt alles is de schuld van de EU, maar bij onwelgevallige zaken die de landelijke politiek wil doordrukken verwijzen ze wel graag naar verdragen en EU-bepalingen, waarvan NL de enige is die ze consequent en streng toepast als een ware zelfkastijdende protestant.
@Duwbak_Linda | 21-05-23 | 13:36:
Omdat de rest de regels aan zijn laars lapt, we zijn het braafste jongetje van de EU.
@_pacman_ | 21-05-23 | 13:38:
Heb slechts introductie Europees Recht gehad en overzie dus maar een piepklein deel. Toch overzie ik genoeg om regelmatig te constateren dat onze politici poep praten en graag EU de schuld geven als dat zo uitkomt. Den Haag maakt er ook vaak zelf een potje van. Dat begint vaak al met het over elkaar heen buitelen om voor het oog van de natie te laten zien dat men deugt. En grote woorden zijn niet eenvoudig terug te nemen, dus wordt het wet.
@Wattman | 21-05-23 | 13:42: Omdat de hele wereld - eenmaal binnen - hier ook zijn recht kan halen. Nobel, maar het vergroot niet echt de slagvaardigheid.
@Wattman | 21-05-23 | 13:32: Vlgs mij hebben ze van de 2de categorie niet veel last achter het voormalige ijzeren gordijn.
@Wattman | 21-05-23 | 13:32:
Het zijn pas problemen als je gaat meten, vergelijken en duiden.
@Graaisnaaiert | 21-05-23 | 14:17:
Wanneer is iets een probleem? Dat is wel een interessante vraag.
Mooi om te zien dat de anti-Europa partijen steeds verder gemarginaliseerd worden.
Omdat...?
@Unsinkable-Sam | 21-05-23 | 13:44: Omdat deze partijen ons tegenhouden.
@Red shirt | 21-05-23 | 14:01: En Brussel is ook zo lekker democratisch, democratisch hoe von der Leijen is gekozen en waarschijnlijk doorgaat voor de 2de ronde. Is ook voor gekozen.
@Red shirt | 21-05-23 | 14:01:
Wie zijn "ons" en waar houden ze "jullie" precies mee tegen?
Ik maar wachten. Wachten, wachten, wachten. Oh heilige sint Pieter, wat draalt Gij? Aanstonds wil ik ons lot bezegelen door het bolletje achter Uw naam rood kleuren. Om aldus mijn democratische lotsbestemming gestalte te doen geven. Want zo staat het geschreven, zo zal het zijn. Waartoe draalt Gij?
En verlos ons van Rutte (vreselijke man). Amen.
@Duwbak_Linda | 21-05-23 | 13:20: En van d66. Amen.
Column van Arthur van Amerongen, hier wel bekend, in HP/de Tijd deze week over D66:
"Palermo aan de Hofvijver: Don Martino Bosma, capo di tutti capi Francisco Drimmelotti, marionetti Kaagi e i mafiosi di Democratici 66"
www.hpdetijd.nl/2023-05-19/palermo-aa...
Hij maakt daar een verwijzing naar Bosma verhaal tijdens 2e kamer commissie en die is hier te zien:
www.youtube.com/watch?v=hfgwhsllaWs
Het is wel waar, 66 is de belichaming van de kleptocratie die steeds meer om zich heen grijpt. Het is vriendjespolitiek, belangenbehartiging voor een klein clubje mensen.
VOLT kan niet wachten om Nederland op te offeren. Liever vandaag dan morgen een provincie in het Grose Europischen Reich.
Ik mag dit niet zeggen maar de vergelijking is er gewoon. Volt is als de NSB.
Niet het nationale belang wordt verdedigd maar alles van de EU wordt goedgepraat.
@pejoar | 21-05-23 | 13:27: yep, Volt is D66 in de extremere vorm.
Volt en GL zijn twee uitstekende argumenten om het stemrecht pas in te laten gaan bij 21 of 23 jaar.
Het brein is volgroeid tussen 20 en 25 jaar, dus laten we aan de veilige kant gaan zitten: 27.
@Hetze Haatstra | 21-05-23 | 13:21: prima, maar dan ook tot maximaal 68 ongeveer.
Een partij waar Soros geld instak, waarschijnlijk liggen ze goed bij de Yuppen.
Als Soros er geld insteekt is het per definitie democratieondermijnend vind ik.
Dat zijn dus de jongste D66-ers die overlopen naar het wat jongere en nóg Eurofielere D66,Volt.
Het enige goede aan Volt is, dat ze kernenergie een kans willen geven.
Ik vraag mij af of dat wel duidelijk is bij de nieuwe, jonge aanwas van Volt.
Backpaddle in 3-2-1
Je kan ook zeggen, net zo klein als het cda.
Maar een eng partijtje, filliaal van d66. Verdeel en heers techniek.
Weinig democratisch zijn Eurofiele partijen om inspraak en macht weg te geven aan de EU, de kiezer geeft daarmee aan dat zij minder inspraak en democratie willen hebben.
Wie zijn toch al die mensen?
De Eu is nooit verkozen door het volk,dus democratischs totaal niet .
@Coolcalmcollected | 21-05-23 | 12:14:
Als bewijs hebben we de uitslag van het referendum van 2005 over een EU-grondwet, die met 61,5% - 38,5% werd verworpen. Na wat cosmetische aanpassingen werd de kern van het plan toch door "Nederland" goedgekeurd.
@J.P.Drapeau | 21-05-23 | 12:24: niet door Nederland maar door prutte met zijn inlegvelletje,schandalig dat de tweede kamer dat pikte,viva de kartelpartijen.
@Coolcalmcollected | 21-05-23 | 12:27: inlegvelletje ging niet over het referendum van 2005. Evengoed ook schandalig.
@Coolcalmcollected | 21-05-23 | 12:27: cahiers de doleances.
@kapoerewiet | 21-05-23 | 12:28: maar door dat inlegvelletje trok hij wel de boel vlot.
PArtij van de jonge D66'ers. Zal volgens mij altijd relatief klein blijven, zie GL. GL krijgt bijna alleen in studentensteden een boel stemmen maar die stemmen krijgen ze tijdens latere verkiezingen niet meer. Alleen maar aanwas van jongeren. Zodra jongeren van school afkomen en moeten werken en zichzelf onderhouden zien ook zij dat men niet van de lucht alleen kan leven.
Zouden alleen naïeve studenten op Volt stemmen ? Zou best eens kunnen.
@Wattman | 21-05-23 | 13:12: Denk het wel. En meelopers.
Er zijn al talloze gedegen analyses gemaakt over het feit dat de links-liberale ''elite'' al 40 jaar besluiten neemt waar de Nederlandse bevolking in meerderheid tegen is: Uitbreiding van de EU, meer macht naar Brussel, de EU Grondwet, meer massa-immigratie, hogere belastingen, een grotere overheid, referendum afschaffen, privatisering zorg etc. De 3% kaste die lid is van een politieke partij waar nu Volt bij is gekomen. We hebben nauwelijks volksvertegenwoordigers maar volop partijvertegenwoordigers.
Kameratski sta op .
@Coolcalmcollected | 21-05-23 | 12:16: citoyens aux armes. Formez vos batallions.
@BoerKoekoek | 21-05-23 | 12:25: mannen te paard,we zijn verraden.
Helaas de media en de cultuursector staan met hun rug naar het volk dat ze verachten en steunen van harte de hautaine links-liberale elite.
Piet, betreft ‘n overerft oorlogstrauma, verkapte schuldbeleving en boete doening (mea culpa). Sluit naadloos aan bij het thema: iedereen die geen schuld bekent is een nazi etc.
Volt is een groepje hele enge mensen die heel graag in Brussel willen gaan zitten om voor een gigantisch salaris Nederland te verkwanselen.
Qua ideologie gelijk aan D'66 dus daar zullen ze altijd mee samenwerken.
Zie het als een waterbed, als de ene kant omlaag gaat, gaat de andere kant omhoog, maar de hoeveelheid water in het waterbed blijft gelijk.
83 jaar geleden hadden we ook een politieke partij die Nederland wilde opofferen ten gunste van een groter Duitsland met Europese expansie ambities en de leden van die partij deden dat ook omdat ze dachten dat zij daar persoonlijk beter van zouden worden.
Het verlies van het CDA staat los van de winst van VOLT, dat zijn 2 volledig verschillende achterbannen. De weglopers bij het CDA zijn naar de BBB toegegaan, en niet naar VOLT.
Was het niet hitler die een groot rijk wilde,nu heet het alleen de EU,brussel speelde in de oudheid al een kwalijke rol,niet voor niets zijn er veel veldslagen gevoerd.
Het lijkt wel of de geschiedenis de toekomst is.
@Coolcalmcollected | 21-05-23 | 12:17:
Ik wilde "de naam die niet genoemd mag worden" vermijden om een Godwin te voorkomen. Maar ik zie wel parallellen.
@Osdorpertje | 21-05-23 | 12:27: expres met zonder hoofdletter geschreven.
@Coolcalmcollected | 21-05-23 | 12:17: De oost-europese landen moeten onze democratie gaan redden.
Is dat niet een soort Woke Euro Jugend clubje met foute schooltjes?
19 zetels voor de vvd??? Wie zijn die mensen???
D66 dus gewoon op 17 zetels want VOLT is een kopie van die club maar dan nog meer EU en GL/PvdA gewoon 25 zetels. Laat de boel anders maar gewoon afzinken joh, geef t land terug aan de Noordzee.
Dit is inmiddels ook mijn gevoel bij Nederland. Dat had ik in 2006, de datum die bovenaan deze pagina staat bij mij, nog niet.
Dat is 42 zetels voor geradicaliseerd Nederland. Een minderheid, maar een aanzienlijke, toch een duidelijke minderheid. VVD moet gewoon weer eens voor centrum rechts gaan kiezen en die mogelijkheid ligt er gewoon.
Zoveel verschil zie ik niet,in het verleden deed“ de partij” ook alles om aan de macht te blijven,deze club heeft het liegen,halve waarheden,hele leugens,waarheid buiten toepassing laten of vergeten uitgekristalliseerd en tot kunst verheven zodat wie zijn die mensen er ook nog applaus op geven.
Je ben een beetje aan het radicaliseren als je volt de nieuwe fascisten noemt.
@BobDobalina | 21-05-23 | 12:15: nieuwe nationaal democraten ?.
@BobDobalina | 21-05-23 | 12:15: sussend, pappend en nathoudend gaat Nederland ten onder. Meeste verstandige mensen zeggen het inderdaad niet, die verkassen naar een buitenland waar het gezond verstand nog mag meeregeren.
@BobDobalina | 21-05-23 | 12:15:
Volt wil anders echt Nederland uitleveren aan de vijandige mogendheid de EU
Alleen de NSB is vergelijkbaar in het land willen uitleveren aan een groter geheel. Dan zullen de uitgangspunten net wat anders zijn maar het vijandige naar de eigen burgers is er wel.
Europese samenwerking was prima, maar die EU is niets anders dan een groot technocratisch en bureacratisch monster waar dit soort Volt figuren met niet ter zake doende opleidingen een vet betaalde baan willen scoren.
@Nuuk | 21-05-23 | 12:37: je wil de EU vergelijken met het Duitse rijk?
Dacht ik toch even dat je het over Baudet cum suis had zeg!
@Nuuk | 21-05-23 | 12:37: ik ben geen EU fan maar als je de EU een vijandige mogendheid noemt, dan ben je gewoon aan het brabbelen.
@Quantum Suicide | 21-05-23 | 13:38:
De Europese gemeenschap was prima; samenwerken tussen landen op dossiers waar dit belangrijk is.
De EU is echter een wens van een kleine club bureaucraten en technocraten. Er is geen werkelijk democratische controle op deze baantjesmachine voor ambtenaren en politici. Belangen van burgers staan daar onderaan de agenda, dus leg mij dan maar uit dat ze niet vijandig tov burgers zijn.
En ja, de EU past in de traditie van eng nationalisten die grote Europese rijken willen stichten en die steeds enorm veel ellende hebben veroorzaakt, het zij in burgeroorlogen, hetzij in grote Europese oorlogen. Napoleon, Hitler, de USSR, Joegoslavië, Oostenrijk-Hongarije. Allen voedingsbodems voor oorlog.
De eerste en tweede Wereldoorlog zijn niet tot stand gekomen door dat zogenaamde nationalisme, maar door belangen van grote rijken. Niet de Nederlanders, Belgen, Grieken, Polen, Noren en Denen trokken ten strijde, maar die grote rijken.
De partij die begon met het verspreiden van nepnieuws.
www.npo3.nl/brandpuntplus/huh-rusland...
Inderdaad nepnieuws, ze zaten er 2 jaar naast. (Als we het Europese deel van rusland even negeren)
Van alle partijen is Volt toch wel de engste.
Ik vind d66 nog enger. Volt op 2.
Terwijl Volt de boel afleidt, plaatst D66 hun marionetten op burgemeester posities.
Voor de ware Volt aanhanger hier. Wil het het voordeel van Volt eens zien?
Steek je vinger even in het stopcontact.
Vinger lukt niet, breinaald en goed strak vasthouden geeft een schokkend resultaat.
Volt is het Europees gerichte broertje van D'66.
Meeste kiezers zijn overstappers van D'66.
Niets aan de hand.
Zelf snap ik niet dat er op jonge kandidaten wordt gestemd.
Mensen zonder levenservaring, nog niet misschien dat ik er op stem.
Dat wordt een mooie formatie als deze peilingen de verkiezingsuitslag worden. "Rechts" komt met de 5 grootste partijen aan 75 zetels. "Links" heeft 7 partijen nodig om tot 76 zetels te komen. In beide formaties zit de vvd en "links" mag kiezen tussen CDA en Volt om de boeken sluitend te krijgen.
Een 4-partijen regering is enkel mogelijk met de 4 grootste partijen, die ideologisch volledig verdeeld zijn.
Zin in de toekomst! Juist nu!
Vervang VVD in voor Omtzigt, dan heb je een heel ander verhaal.
@Mr_Natural | 21-05-23 | 11:50:
Dat valt nog te bezien. Mocht Omtzigt een partij oprichten, dan zal die toch vooral zetels afsnoepen van BBB/vvd/PVV/CDA.
Met een beetje geluk kan "rechts" dan met 4 partijen tot een coaltie komen. Maar als de PVV gewoon buiten gesloten wordt, dan zullen er meer partijen nodig zijn, of men moet toch tenminste D66 betrekken.
Het ziet er allemaal niet fraai uit wat betreft het bestuur van ons land.
Ze moeten de zwevende kiezer verbieden die de ene keer vvd stemt en de andere keer weer sp. Dan ben je niet goed bij je knar, ontoerekeningsvatbaar.
Vind ik niet, enerzijds zijn veel partijen in een paar jaar tijd heel snel van standpunten veranderd, zie VVD (ooit rechts) en FvD (ooit beschaafd rechts).
En mensen kunnen ook "groeien" in hun mening door het opdoen van kennis en ervaring. Het is mijns inziens vreemder als iemand zijn hele leven in één mening blijft hanger.
Hele enge club, Pas maar op met Volt, die zijn heel geslepen bezig. Hebben zelfs hun eigen scholen (volt toekomstmakers) en 1 vd rectoren van die scholengemeenschap (nuovo) pleitte voor het invoeren van uniformen.
www.ad.nl/utrecht/op-deze-utrechtse-m...
www.nuovo.eu/ (Ook een.eu domein).smh
Dat idee voor uniformpjes op scholen komt om de paar jaar omhoog.
In het buitenland werkt dat, in Nederland niet. Past niet bij onze cultuur.
"Een zoon die noemt zijn vader Piet..."
Het wordt tijd voor een aardige dictator.
Het schijnt dat je een heel gezellig biertje kunt drinken met Poetin…
Eentje die frans spreekt.
Die hebben we al ,eigenlijk twee.
@Coolcalmcollected | 21-05-23 | 11:52: Aardig schreef Plukkie.
Bennie Jolink heeft ook Volt gestemd las ik in het FD. WTF fd.nl/samenleving/1475815/volt-stemme...
Ik snap niet dat het zo interessant is wat die man stemt?
Geer & Goor stemmen VVD. Soit.
Ik heb Bennie Jolink nog nooit op een enigszins slimme opmerking kunnen betrappen. Bijv. : Volgens hem is een dikke V8 véél zuiniger met benzine dan een kleinere motor. Want, volgens zijn redenering, hoeft een V8 minder moeite te doen voor dezelfde prestaties. En zo heeft hij wel meer uitglijders.
@SNAFU | 21-05-23 | 11:55: zijn mening over de politiek, een auto of over het weer interesseert me net zoveel als die van mijn Oom Wim die dementerend is.
Hoewel .. oom Wim maakt nog wel eens een leuke grap.
Daar kan ik die ongewassen lomperik niet op betrappen.
Jolink... Jolink... is dat niet die nicht met die falsetstem?
Bennie Jolink in het FD? Wat een kwaliteitskrant is het ook.
@amateurrr | 21-05-23 | 12:14: was een aardig interview. Dat doet FD best goed. Lees het eens en oordeel dan.
@Kapitein Sjaak Mus | 21-05-23 | 12:09: de man met een te hoge suikerspiegel van het eten van suikerbieten.
@BobDobalina | 21-05-23 | 12:15:
Ik lees het FD allang niet meer. Samen met BNR vergane glorie (alleen Hammelburg is te pruimen, leeft ie eigenlijk nog?). Daarnaast heeft Bennie Joling nog nooit wat zinnigs bijgedragen aan het publieke debat. Typerend voor de teloorgang van het FD om hem te interviewen.
@BobDobalina | 21-05-23 | 12:15:
Overigens kan ik niet wachten totdat Martien Meiland de geopolitieke spanningen in zuidoost Azië gaat duiden in het FD, of Douwe Bob zijn expertise deelt ten aanzien van de verkiezingen in Turkije.
Beetje 'off topic' misschien, maar las vanmorgen op het nieuws dat 'men' wil dat de grondprijzen naar beneden gaan, want anders wordt het bouwen van huizen te duur.
Want de kosten voor de bouwbedrijven zijn zo gestegen door de inflatie etc, dat potentiële kopers afhaken.
Wie zei er ook al weer, dat het stikstofverhaal om de natuur ging, en niet om de bouw en de industrie?
Dit is het spel: er moet zoveel mogelijk land van boeren afgepakt worden, niet voor 'de natuur', maar voor de bouw, de industrie en de overige economische activiteiten.
Helemaal goed dat Volt de stemmers weg trekt van het bedrimmelde corruptiecollectief D66. 'Net zo groot als het CDA' is op dit moment echter nog een vrij bescheiden prestatie.
Het is natuurlijk goed als D66 gehalveerd wordt, maar je koopt er niet veel voor als VOLT en de Dierenpartij groeien.
Van de regen in de drup, zeg maar.
Beter 3 kleintjes dan 1 grote, die 3 gaan onderling toch wel weer ruzie maken.
Aan een zo pro eu partij als volt heb je in deze tijd ook helemaal niets.
Maar ja aan het cda ook niet.
Het enige voordeel zou in mijn ogen zijn om van d66 af te komen, eigenlijk vind ik alles beter dan die troep van d66.
De steden tegenover het platteland. Het past helemaal in deze gepolariseerde wereld. Waar dat toe leidt zonder naar het verleden te kijken belooft in ieder geval niks goeds.
Het is vooral de Randstad tegenover de rest, de 'elite' tegenover de gewone burger, de links-liberalen tegenover de conservatieven.
Mensen die compleet hyper zijn geworden over het klimaat en de stikstof en van Nederland de zoete inval voor de rest van de wereld hebben gemaakt tegenover burgers met een ietwat behoudende instelling, die de overleving van Nederland op het oog hebben.
@KeesBruin | 21-05-23 | 11:41: Mooie tegel.
VOLT zijn tegenstanders van het "huidige inhumane en onfatsoenlijke" asielbeleid. Ze willen MEER EU en MEER EU regels, m.a.w. hoe meer asielzoekers hoe beter. Verder willen ze "een slimme overheid" waarbij "digitalisering sleutelement" is, m.a.w. een overheid die heel slim burgers kan bespioneren.
Ja heel eng clubje.
@P-unit | 21-05-23 | 11:38: aan volt moet je niet met de vingers aanzitten,dan krijg je letterlijk en figuurlijk een opsodemieter.
Volt wil de ondergang van Nederland, wat een club!
Wat grappig. Er is helemaal geen asielbeleid. Alles en iedereen stroomt maar binnen.
Een partij die met haar rug naar de rest van de samenleving gaat staan? Dat was de CPN ook gedurende het grootste deel van haar bestaan, tijdens de Koude Oorlog.
De coalitie wandelt van crisis naar crisis en nodigt daarbij de kiezer uit om echt elk alternatief te overwegen. Het zijn niet de nieuwkomers die winnen, maar het kartel dat capituleert.
Dat laatste is in ieder geval goed voor het land.
Liberale partij, dus ' de vijand', maar ze hebben wel gelijk dat ' Europa' de enige weg vooruit is. Ik geloof echt dat een Europese federatie de toekomst heeft.
Nou, ik niet. Als je bedenkt dat de minst succesvolle politici weggepromoveerd worden naar Brussel (Timmerfrans en z’n maatje), as je denkt aan corruptie, gebrek aan transparantie, lobby clubs, zelf verrijking, vriendjespolitiek en de oneindige stroom aan onzinnige maatregelen die nu al uit Brussel komen…
Als Den Haag de (relatief) simpele problemen van NL niet kan oplossen…hoe gaat Brussel dat dan doen?
Echter zolang allerlei corrupte staten niet aan de zogenaamde 'vereisten' van het clubje hoeven te voldoen, gaat het niet echt lekker werken.
Bijvoorbeeld dat Nederlanders tot hun 67 door moeten werken, zodat een Griekse ambtenaar met 50 op pensioen kan, is niet eerlijk.
Niet in deze vorm en niet tot elke prijs. Zelfs D66 heeft ooit ingezien dat de democratie in de EU niet functioneert. Zij wilden echter verandering van binnenuit.
Inmiddels zijn ze zo met de structuren in Brussel verweven dat ze het wel best vinden.
@Als_je_me_nou | 21-05-23 | 11:35: de problemen zijn gefrabriceerd,timmerfrans zegt zelf verpest een goede crisis nou niet want daarmee kun je allerlei ongewenste regels doordrukken.
@Als_je_me_nou: uitvoeringsprobleempjes
m@rkus | 21-05-23 | 11:29 Ken de Europese geschiedenis en u weet dat het er nooit van zal komen.
Vreselijk. Onze nationale soevereiniteit vrijwillig overdragen aan een vreemde mogendheid zie ik persoonlijk als landverraad. Via het democratisch proces onze democratie ondermijnen. Dat steeds meer mensen dat blijkbaar goedkeuren is schokkend.
'Nationale soevereiniteit' . Wat een kul. De 'Natiestaat' is een verzinsel uit de 19e eeuw.
@m@rkus | 21-05-23 | 11:31:
Onzin, als volk zijn we al veel langer soeverein.
En al zou de natiestaat een verzinsel zijn, dan nog werkt het beter dan het verzinsel van een corrupte EU.
Democratie is net als een trein, je stapt eruit wanneer je op je bestemming aankomt. -Erdogan-
@m@rkus | 21-05-23 | 11:31:
-
Geen geschiedenis in je pakket - het wreekt zich uiteindelijk tòch…
@Dandruff | 21-05-23 | 11:34: Nederland bestaat uit meerdere volken: O.m. Friezen, Saksen, en allerlei mengvormen (met veel Spaans bloed in Brabant/Zeeland/Limburg en een HELEBOEL andere Germaanse invloeden. 'Nederland'. was tot pak-em-beet 200 jaar geleden ruim gezien Noord- en Zuid Holland en delen van Friesland en Groningen. Overijssel en Drenthe waren grotendeels onbevolkt, en ten zuiden van de rivieren kon je de helft van het jaar ook niet reizen. En bovendien was het onder de rivieren Katholiek gebied, en dus tweederangs.
@bisbisbis | 21-05-23 | 11:44. nl.wikipedia.org/wiki/Natiestaat
@m@rkus | 21-05-23 | 11:46:
Voor de natiestaat waren er ook grenzen, m@rkus. Hertogdommen, graafschappen, gewesten, dan viel je onder dit rijk, dan onder dat maar an sich maakte het weinig uit wie je overlord was, je had je lokale hotemetoot, die was ondergeschikt aan je gewestelijke hotemetoot en die weer - als het gewest niet onafhankelijk was - aan een nog grotere en nog verdere hotemetoot. En wat er verderop gebeurde ging je niet aan.
Dat is dus compleet anders dan wat de EU wil en waar de EU voor staat maar ja, aanhangers van een supranationaliteit zijn meestal niet de grootste denkers. Wel de grootste activisten met natte machtsdromen.
@Dandruff | 21-05-23 | 11:34: Helemaal eens!
@m@rkus | 21-05-23 | 11:46:
De verschillen die je noemt zijn nihil, en stond samenwerking (oa tegen Engeland) nooit in de weg.
Bovendien mis je de point; de EU is net zo goed een verzinsel, maar dan geleid door volledig corrupte faalhazen.
Nog veel erger is dat we door die EU opdraaien voor de schulden van landen die bijna net zo corrupt zijn als de EU, zoals Griekenland en Italië.
En we mogen geen degelijk financieel beleid van die landen eisen, dan noemen ze ons "vrekkig".
En onze elite beschouwt werkende mensen nog steeds als tweederangs, maar dat is in de EU echt niet anders.
Voor de reaguurders die Volt (of een andere partij) helemaal 3 keer niks vinden: verdiep je eens in de filosofische opvattingen van Hannah Ahrendt.
Dan ga je van 3 keer niks naar 1 keer niks.
Hannah Ahrendt sprak toch van de banaliteit van het kwaad? Volt is inderdaad nogal een banale partij, met al die drs. kneusjes die nooit een echte baan gehad hebben. Is dat uw punt?
Is in iedergeval 2 x niks minder.
Je gebruikt de ad hominem van een dementerende ex-BN-er in een D66-partijblaadje als *aGuMeNt* tegen BBB. Dat zijn zoveel drogredenen bij elkaar dat zelfs Kaag er jaloers op is.
Maar uitleggen waarom dit kabinet de plicht heeft dit land in 20 verschillende crises te storten kun je niet. Dat tekent de debielisering op links.
Hoe kom je er bij dat BBB erg is, heeft u de standpunten wel eens doorgenomen of is de Joop uw enige informatiebron? Afgezien van dat ze opkomen voor de boerenbelangen is het best wel een brave middenpartij.
Dit toont de schadelijkheid van alcohol maar weer eens feilloos aan.
Maar het kan ook NAH zijn. Dat motor crossen
D66 is gewoon voor aan het voorsorteren op het moment dat ze het kabinet kunnen laten klappen. Daar is Volt een prima partij voor. Ondertussen vreet D66 zich nog meer in in de lagere lagen, zoals burgemeesterposten en dat soort baantjes waar je vrij machtig bent. Het WEF werkt ook volgens die methodiek.
Ddr66 wil juist zo lang mogelijk blijven zitten,de peilingen zijn dramatisch voor ze ( hoera),nu drukken ze op hun laatste benen zoveel mogelijk walgelijke regels door.
Ze zijn onervaren en dat onderzoek was belachelijk, maar qua partijprogramma kan ik meer sympathie voor deze jongens en meisjes op brengen dan voor dat marketingpartijtje van de agrarische industrie. Zelfs Bennie Jolink stemt Volt.
Waaruit blijkt dat BBB een marketing partij is van de agrarische sector?
Jezus, Bennie Jolink. Ik ben om.
@Nuuk | 21-05-23 | 11:22: het partijprogramma.
Jeetje Bob, wat is dat toch, die obsessie met de club van Lientje opeens. Jij, A-t, Landgenoot, waar zijn jullie bang voor? Democratie?
@Vrek | 21-05-23 | 11:22: die kun je niet meer toerekeningsvatbaar meer noemen ...
@Bob,
De agrarische industrie levert de wereld voedsel op.
De overbodige managementslagen-lobby D66 levert helemaal niks op; en Volt presenteert zich als een nòg extremere variant van D66.
Dat je Jolink als voorbeeld geeft zegt genoeg.
Of dat nou een aanbeveling is, die ouwe seniele gek.
Bennie Jolink. U haalt wel de grootste denker uit hedendaags Nederland er bij om mensen te overtuigen om op VOLT te stemmen.
@Nuuk | 21-05-23 | 11:22: deze is ook leuk. Een kwart van de statenleden van bbb heeft een direct belang bij het torpederen van de stikstofaanpak:
www.ftm.nl/artikelen/bbb-belangenvers...
@BobDobalina | 21-05-23 | 11:25:
Ongetwijfeld. Weet u waar de achterban van Denk, van X66, van de VVD, van de PVDA en van het CDA een direct belang bij hebben?
Komop Bob, dit is selectief hakken...
@pendajo | 21-05-23 | 11:24: tuurlijk is bennie jolink nu een dronkaard, seniele gek etc.
Ik heb nooit beweerd dat het een grote denker is, maar hij was lange tijd een voor echter van de boeren en werd door hen op handen gedragen.
Inmiddels vindt hij ook dat de boeren zich moeten aanpassen. Hij heeft zelfs de tekst van het nummer ‘de boer is troef’ herschreven om daar uiting aan te geven.
De idioten van Farmers defence force zochten hem uiteraard thuis op vanwege zijn standpunten.
@Graaisnaaiert | 21-05-23 | 11:23: aldus de man die bijna dagelijks over ‘X66’ spreekt. Ook in dit topic. En je schildert ze zelfs af als het grote gevaar. Dat is een obsessie.
@BobDobalina | 21-05-23 | 11:30:
Mwoah, Normaal was vooral een uitlaatklep voor jongeren uit die omgeving. De echte boeren moesten er vroeger al niet zo heel veel van hebben. Jolink was er ook maar eentje van de kunstacademie he. Zoals wel meer muzikanten dat zijn.
@BobDobalina | 21-05-23 | 11:35:
Maar je gaat er niet inhoudelijk op in...
@BobDobalina | 21-05-23 | 11:25:
Vrijwel alle volksvertegenwoordigers zijn mensen met een hoge opleiding en hoog inkomen. Dan verdedigen ze dus alleen de belangen van die groep.
Dit niveau Bob? Kom op, je kan beter.
@BobDobalina | 21-05-23 | 11:30:
Dat een BN-er iets vindt bewijst niks.
Dat hij vroeger iets anders vond evenmin.
Weet je zeker dat je rechten studeert?
Dat hij thuis is opgezocht is natuurlijk kwalijk, het is niet te hopen dat FDF komende 20 jaar net zo radicaliseert als subsidieclubjes zoals antifa, kozp, etc al jaren zijn.
Maar dat verwacht ik niet. Zoals je weet is het gebruik van intidatie en geweld in de linkse kerk volkomen geaccepteerd; het levert zelfs media-aandacht, (geld-) prijzen en lintjes op. In de niet-gesubsidieerde wereld van rechtse belastingbetalers zijn intimidatie en geweld niet geaccepteerd.
@Graaisnaaiert | 21-05-23 | 11:23: alledrie kneiterlinks en niet vatbaar voor inhoudelijke discussie met respect voor standpunten heb ik gemerkt.
@Nuuk | 21-05-23 | 11:39: in abstracto heb je zeker gelijk, alleen gaat het dan niet om zaken waar die persoon zelf een heel direct belang bij heeft. Een beslissing of een veehouderij naast een natuurgebied moet verdwijnen treft met name de veehouder zelf. Dan is het bijzonder dat dezelfde veehouder statenlid is en gaat meestemmen over een dergelijk besluit. Als een vvd eerste kamerlid profiteert van bepaalde besluiten over privacy dan wordt daar terecht een punt van gemaakt:
nos.nl/artikel/2251917-vvd-senator-za...
@Justin_Case | 21-05-23 | 11:50: op het moment dat je hen kneiterlinks noemt geef je al blijk dat je weinig van hun standpunten begrijpt. Ik denk dat ze eerder tot het redelijk midden behoren.
@BobDobalina | 21-05-23 | 12:11:
Dus op het moment dat een overheid besluit jouw bedrijf te onteigenen, mag je niet de politiek in om te proberen dat te voorkomen?
@BobDobalina | 21-05-23 | 11:25: Wij hebben allemaal voordeel van het torpederen van het stikstof debacle.
@BobDobalina | 21-05-23 | 12:11:
Hoe kijk jij aan tegen het omgekeerde namelijk dat zo’n “natuurgebied” niet precies blijft zoals onkundige natuur fetisjisten willen en dat zij dus die boer weg willen. Die natuurorganisaties gaan vervolgens actief zijn binnen een linkse partij. Persoonlijk belang dus.
Hoe moet ik dan aankijken tegen een vakbond of werkgeversorganisatie? Zitten er arbeiders in die laatste en directeuren bij de vakbond? Nee toch zeker. Ze worden bevolkt door belanghebbenden. Beide organisaties zijn ook belangrijke leveranciers aan politieke partijen. Pvda heeft heel veel kader uit de FNV binnengehaald, gl minder maar omdat ze kleiner zijn. Kok, Rosenmöller. VVD met werkgevers.
Dominees bij kleine Christelijke partijen. Eurocraten bij Volt. Alles is belangen.
@Nuuk | 21-05-23 | 12:57:
GL schurkt met Greenpeace, grote lobby in den Haag en Brussel, remember van Tongeren?
BBB peilt 34 zetels ! Dat is veel ernstiger. Een soort van kolonelscoup door veevoederindustrie.
Maar als ik het verkeerd zie, dan laat ik me graag van het tegendeel overtuigen.
Het overtuigende tegendeel is hier al vaak geplempt maar daar leest u steeds overheen.
Prima. Gaat goed. Meer, meer, meer ...
@Dandruff | 21-05-23 | 11:21: heeft mij nog nooit kunnen overtuigen. Ligt ook wel een beetje aan de gebruikte argumenten.
Die 34 worden er 44 als Rutte Kaag op dezelfde voet doorgaan met hun idioterie oa qua "stikstof", " Klimaat " en de asiel waanzin.
@BobDobalina | 21-05-23 | 11:22:
En of je bereid bent ze te lezen. En of je weet hoe een discussie werkt.
@Dandruff | 21-05-23 | 11:25:
Tot nog toe hebben Bob en de zijne het voor het zeggen (gehad). De toekomst die ons staat te wachten kunnen we hen aanrekenen. Jammer dat dat zo onomkeerbaar is want je weet nu al dat die ons weinig goeds gaat opleveren.
@Zwizalletju | 21-05-23 | 11:25: die kunnen er zomaar 60 worden als Omtzigt zich aansluit. Doe je Renske, Haga en Marijnissen erbij en steven je af op een absolute meerderheid die er écht voor de eigen inwoners zit. Oogjes dicht en dromen doet.
@Tiscali-2 | 21-05-23 | 11:39: idd.dan staan die magere jankballen klaar om rechts de maat te nemen over de puinhopen die ze zelf gecreëerd hebben,gelukkig worden ze gedecimeerd en zal el qauck de wereld gaan redden en eigenhandig nucleaire raketski gaan ontmantelen en de sjoerdma’s met hijgende magere mannetjes worden niet meer gezien in de tweede kamer,hoe snel kun je een partij slopen ,viva kaag.
Theo, hou op en ga nou eens ..
Volkomen inwisselbaar met d'66.
Mag Volt van Volt? Of moet Volt van Volt en mag dit van 66?
Deze club is duidelijk nog gestoorder dan D666 ...
Ook al zo'n griezelig clubje op links..
Overstroomtankje van D66. Teleurgestelde, jeugdige D66'ers kiezen voor Volt om na een paar jaar weer teleurgesteld terug te keren naar de moederschoot van Kaag.
Het zijn woke Eurofielen maar ze hebben niets met de verheffing van de arbeider. Dus links kan je het niet noemen. Wat nog wel in Nederland dan? Wellicht de SP nog maar die zijn net groot als Volt geworden en stellen niets meer voor. Mevrouw Marijnissen kan er helemaal niets van maar is met geen stok weg te krijgen.
@Zapata10 | 21-05-23 | 11:21:
Verheffing van de arbeider is iets wat ik 'sociaal' noem, en dat heeft wat mij betreft niets met Links te maken. Maar goed, misschien is de definitie van links ook heel erg wazig, en klopt die van U ook.. Voor mij staat Links voor het hebben van de juiste mening en het ongelimiteerd financieren van ambtenaren en de gesubsidieerde softe sector.
@Zapata10 | 21-05-23 | 11:21: Dat is best wel jammer. Met een goede partijleider zou het denk ik een stuk beter gaan. Inderdaad Marijnissen kan er echt helemaal niets van.
Teleurgestelde D66ers. Die gaan dan helemaal voor de horror.
Dit.
Dat zijn gewoon de jeugdige stoottroepen van X66 en Schwab/Von der Leyen. Enge club, vanuit het oogpunt van een aanhanger van de natiestaat bekeken. Voor proggo's natuurlijk een natte droom & het Walhalla.
Ik heb me altijd verwonderd wat de “ mensch “ aantrok om bij de nsb te gaan horen in het verleden,zouden ze toen voordeel verwacht hebben? ,parallellen ?,wie het weet mag het zeggen.
Niet echt een kleurrijke partij.
die dame links met de rug naar mij toe…… mmhh
Pas op voor de technocraatjes van VOLT.
Ze kunnen niet wachten tot transhumanisme een feit is maar het is de grootste bedreiging voor de menselijkheid.
Ik denk wel eens, laten we dit land maar opdelen van noord naar zuid. Het westelijke deel maar naar proglinks, tofuknagers, Randstedelingen en aanhangers van totalitaire ideologieeen en doctrines. Het oostelijk deel voor mensen die graag nog even wat langer van Nederland zoals het was en zoals het zou moeten blijven willen genieten.
*droomt verder*
@Graaisnaaiert | 21-05-23 | 11:21:
Mag ik dan bij jullie? In het westen ook veel leuke dorpjes, hoor!
@letopuwzaak | 21-05-23 | 11:28:
Jij altijd Louz, maar grenzen moeten er nou eenmaal getrokken worden. For the greater good, zeg maar.
@Graaisnaaiert | 21-05-23 | 11:34:
Gelukkig. Ik begrijp het..:-)
Klootzakken zijn het, allemaal!
Heh heh heh. Universeel gegeven.
REAGEER OOK