Dieselverbod = ondernemers kapot
GAAT FOUT
Geweldig plan van 28 verschillende gemeenten (oa: Amsterdam) in Nederland: die voeren over anderhalf jaar alvast een verbod in op vrachtwagens en busjes die op diesel of benzine rijden. Dan moeten verhuisbedrijven en transportondernemers dus allemaal elektrische voertuigen kopen en wat blijkt? "Die zijn echter duur, de subsidiepot is voor dit jaar leeg en er zijn niet genoeg laadpalen." Kijkt u maar even naar het kaartje hierboven. Groen = diesel en benzine verboden = GEEN BEVOORRADING = zonder eten naar de bed als de oogst uit het moestuintje op het balkon is mislukt. "Er staan in Nederland 147.000 vrachtwagens geregistreerd. Slechts 270 zijn elektrisch". Maar hee. Als een ondernemer failliet is, kan hij ook geen CO₂ meer uitstoten.
Reaguursels
InloggenVanaf as 1 juni worden alle subsidiepotten weer gevuld. Dan is er geld in overvloed bij het kabinet. Eerst heeft rutte 2 (+) jaar AOW van iedereen gestolen. Eind mei wordt door de 1e kamer nog de wet waarmee de pensioenpot leeggeroofd kan worden omdat niemand straks meer weet waar hij recht op heeft in de laatste uur voordat de nieuwe 1e kamer aantreedt er nog even doorgejast. Daarna zijn alle zorgen voor rutte en kaag voorbij. We kennen rutte inmiddels wel, zijn zoveelste streek,
Wanneer zal het besef komen dat de EU zichzelf helemaal kapot maakt? Alles wat wij gaan produceren gaat goud geld kosten. Totaal geen concurrentie positie meer.
Heb ooit eens op een bouw gewerkt in Rotterdam waar ze die proef deden met elektrische vrachtwagens. Wat die kon vervoeren aan steigermateriaal was dramatisch weinig. Dat was een uurtje tikken en we konden weer naar huis. Werkt niet.
Tegenwoordig hebben ze hetzelfde laadvermogen als de diesels, en een paar honderd km actieradius. Niets voor lange ritten, maar het gros van de transportbewegingen past hierin. Dus het kan zeker wel. Je moet het alleen willen.
Dit plan zal snel beëindigd worden zodra de Amsterdamse groene elite ontdekt dat hun huizen niet meer kunnen worden verbouwd omdat er geen elektrische vrachtwagens zijn om de puincontainers op te halen.
ec.europa.eu/research-and-innovation/...
In duitsland doet men juist het tegenovergestelde,in de toekomst worden er nog steeds diesels en benzine auto’s gebouwd.
Na onderzoek blijkt een duitse diesel de schoonste van alle wagens te zijn qua uitstoot,dat mag de goegemeente natuurlijk niet weten van de groene kmher.
In een goed werkende democratie kunnen we gewoon de rekening aanbieden bij d66, gl, pvda, vvd, cu, volt, pvdd stemmers (ben ik nog wat vergeten?). Die willen dit immers.
Het is echt van de zotte dat van alles al wordt ingevoerd door die gemeenten, terwijl het technisch in voorzieningen nog niet eens kan! Zijn die bestuurders op hun achterhoofd gevallen of hebben ze bewust een plaat voor de kop, vingers in de oren en heel hard la-la-la zingen?
Het gekke is dat je als bestuurder van een motorvoertuig je lessen moet nemen, testen en examens moet doen zodat je weet wat je moet doen, maar als bestuurder van een stad of heel land geen enkele kennis, ervaring of iets nodig hebt, het enige wat je wel goed moet kunnen is liegen en bedriegen, en wartaal uitkramen.
Narcisten kunnen de meest idiote beslissingen nemen ten voordele van zichzelf zonder rekening te houden naar de noden van een ander . We leven nu in een tijd waar er een overvloed is aan dat soort ( mensen )
@likmegaties | 20-05-23 | 19:42:
Je zou het bijna gaan denken ja. Maar die bestuurders zijn ook maar beïnvloed door de media. Maar dan nog: denk eerst na of iets al wel of niet mogelijk is?
Invoeren is 1. De maatregel binnen een week weer afschaffen is 2. Het houdt je van de straat.
Genoeg mogelijkheden voor het noorden en oosten van het land. Als de werkgelegenheid daar zou aantrekken pakken wij de koffers. Weg uit de randstad, geef die maar aan de randdebielen
Pfffff ik heb medelijden met je, ik woon in de buurt van eindhoven en wil gewoon helemaal weg uit nederland
Haarlem staat er ook op, zie ik. Reken maar dat de bezorgers hier gewoon aan gaan voldoen. De bemiddelde Haarlemse klant willen ze echt niet missen.
En in 2024 / 25 invoering van parkeervergunningen in Haarlem.
Die ondernemers moeten zich dan maar richten op de gemeenten die er (nog) niet aan mee doen. Inwoners van die 28 gemeenten hebben gewoon pech die moeten die 270 vrachtwagens maar delen.
Wel vreemd dat ook Rotterdam er aan mee doet. Toch de grootste haven van Europa.
Rotterdam is een van de c40 steden. www.c40.org/cities/rotterdam/
Vlissingen en Antwerpen nemen die rol maar al te graag over.
Vraag mij af hoe ze dat met mobiele hijskranen denken te gaan doen?
Op HV100 of Neste Biodiesel?
je pikt de studeneten end'66/groen-links coalitis er zo uit. Maarja de studenten hebben geen auto's en de consultants en ambtenaren hebben een elektrische. De rest kan hun gestolen worden en het gepeupel moet nu eenmaal kapot van de klimaat religie
Studenten rijden voor nop in de elektrische car2Go , althans toen mijn kinderen studeerden zetten ze iedere nacht drie van die autos aan een laadpaal en als bonus toucheerden ze de volgende dag gratis rijden.. dat was een mooie deal om door de regen droog naar college te komen;))
Kan je trekkers niet op mest laten rijden? De sector lost toch alles op met technische innovatie?
Er is vast wel een proces te bedenken waarbij mest omgezet kan worden in biodiesel.
Een houtvergasser werkt verdomd goed?
Jij gaat de boeren nog missen in de toekomst, mag ik alsjeblieft een paar aardappelen?
We gaan de boeren nog nodig hebben, mest vergisten.
Heerlijk vandaag weer met 10 motoren de hele dag CO2 uitgestoten. De plantjes stonden te applaudisseren in de berm.
Dank u wel , danku wel.
Wat gaan we er allemaal lekker op vooruit heh? Echt, we evolueren achterstevoren.
Laten we het gewoon eens proberen in Amsterdam, daar waar de meeste groenlinksers en wokies wonen...kijken hoe lang het duurt voordat ze doorhebben dat hun havermelk niet meer geleverd of geserveerd kan worden.
Binnenkort kunnen ze weer kleding en schoenen maken van wolven- en bevervellen.
Zou mooi zijn als alle toeleveringsbedrijven volgende week eens 1 of 2 dagen gingen oefenen met niet bezorgen in Amsterdam
Quiona,havermelk,rijst,amandelen,noten,zelfs hun groene kleding wordt gebracht door hele grote diesels.zullen we daar nu eens mee stoppen,dan zien ze zelf hoe de wereld in elkaar steekt.
Ik zag hem laatst voorbij komen de trein met erop een kilometer lange sliert van Amazon autos.. goed bezig in Duitsland al een bekend gezicht in de binnenstad.. internationalfleetworld.com/amazon-to... trouwens de post rijdt al op groen gas dus mag ook altijd de stad in, het is allemaal niet zo ingewikkeld.. In Belgie wordt bij alle Colruyt supermarketen een waterstof tankpunt aangelegd .. de ontwikkelingen gaan heel snel;)
Grapjas!
@kokenrel | 20-05-23 | 17:29: Colruyt maakt geen grappen.;) www.waterstofnet.eu/nl/projecten/infr... press.colruytgroup.com/colruyt-group-... www.tijd.be/ondernemen/auto/colruyt-o...
@Smoelensmid | 20-05-23 | 17:38:
En wat gaat dat feest allemaal kosten en minsten zo belangrijk wie gaat het allemaal betalen
@Corretje | 20-05-23 | 17:54: Waterstof is nu al op weg volgens het nieuwste procede naar 2 dollar per kilo ipv 11... www.spglobal.com/commodityinsights/en... tanken en rijden dus.. thedriven.io/2022/06/21/volvo-unveils...
Wat is er mis met een bio-dieselfabriek opzetten? Gewoon gebruikte olie achtige vetten ophalen, met methanol vermengen en hop verkopen voor weinig. Sticker op de vrachtwagen plakken. Is allemaal dikke winst. Er zitten geen ondernemers op GS?
Als je er nu <5% verstand van had dan zou ik nog iets zinnigs kunnen zeggen.
Echter, met ideoloog-trollen is het kwaad kersen eten. Het antwoord = nee.
@Unsinkable-Sam | 20-05-23 | 16:48: Die bio diesel of bio kerosine fabriek is al in wording bij de havens van Amsterdam.. synkero.com/
Gebeurt inmiddels al jaren. En er werd zoveel subsidie op gegeven dat slimme ondernemers gewoon een tankwagen palmolie bestelden. En die palmolie werd ingeboekt als gebruikt frituurvet. Schatrijk zijn ze geworden
Dat gebeurt alláng: het resultaat is HVO (hydrogenated vegetable oil) ( zeg maar: gerecycled frituurvet, enzo) Al jaren gelden bedacht in Finland, waar een grote fabriek staat - alsook hier op de Maasvlakte ( capaciteit: een miljoen ton per jaar) Gebruiksresultaat: enorme reductie in uitstoot. En diesels rijden er ook nog eens heel erg lekker en superzuinig op (cetaangetal 108). Maarrrr: terwijl heel Scandinavië brandschoon doordieselt, moeten wij dat in Nederland met z'n allen niet willen, want: diesels moeten dood. De oplossingen voor heel veel schoner dieselen zijn er alláng - alleen wil onze dichtgetimmerde Groene Maffia er niets van weten. En het leuke is: HVO is nauwelijks duurder dan gewone diesel. Als wij het morgen accijnsvrij zouden kunnen aanbieden, dan is in één klap het hele Nederlandse dieselpark heel erg veel schoner. Maar het wordt doodgezwegen, want wij moeten zo nodig electrisch. (fatale keuze)
-
www.neste.nl/home
-
@Smoelensmid | 20-05-23 | 17:05:
Dat is een pilot project afwachten of het wat is. Als die olie voor de vliegtuigen moet worden gemaakt dan praten we over serieuse volumes niet over 2 tankwagens per dag
Elektrisch fataal? Eensch
@theo-is-dood | 20-05-23 | 17:16: En de eerste zit inmiddels in het gevang dacht effe shell te belazeren.
Welke zaadpaal heeft dit bedacht?
Een onvruchtbare raamambtenaar?
www.iea.org/reports/oil-market-report...
Verbruik van olie is nog nooit zo hoog geweest!
Plastics/ nylons, onderschat de huidige behoefte daaraan niet.
@Osiris | 20-05-23 | 15:15:
Daar denken ze niet aan ze denken dat alle olie door de motor gaat.
De boodschappenfile zal nog een begrip worden.
Dit leidt tot fors hogere prijzen voor allen zonder hogere inkomens/besteedbaar inkomen.
Rijklinks heeft er dus geen last van. Is meestal zo bij de invoering van zulke maatregelen.
Milieuzones zijn een verdienmodel.
Als dieselrijder betaal je per maand stikstoftoeslag.
Daar wordt het milieu echt niet beter van, de schatkist wel.
Eens. Je kunt zo’n groene sticker krijgen voor auto’s van bijvoorbeeld 12 jaar oud. Maar ook met een gloednieuwe diesel (schadelijke uitstoot is tegenwoordig minimaal) moet je er aan geloven. Iets zegt me dat dat niet helemaal klopt als je naar de uitstoot, naar de belasting voor het milieu kijkt.
@Osiris | 20-05-23 | 15:17: je wordt ook niet beloont voor het lang hebben van een auto.. nou ja oldtimer..
Het lang rondrijden in je auto is ook duurzaam immers
@timmey | 20-05-23 | 18:54: Maar je wordt wel beloond;)
Groot verdienmodel jôh, in distributiecentra rondom de stad de handel overladen op elektrische busjes voor levering bij de klant in de binnenstad. Ik ga alvast laadpalen em elektrische busjes kopen om te verhuren. Lekker vangen aan die deugbrigade klimaatcontroles!
U bent niet de enige. De multinationals stampen op dit moment op alle continenten nieuwe fabrieken uit de grond om deze nieuwe markten aan te boren en te kunnen gaan bedienen.
@Osiris | 20-05-23 | 15:19:
Maar dan zullen ze nog altijd een elektrisch busje nodig hebben om van de vrachtwagen over te laden om de binnenstad in te rijden. Zoal bijvoorbeeld iedereen zijn bier en de flessen wijn voor de ladies. En die busjes ga ik verhuren voor vanaf de rand vam de stad naar het centrum. Joepie, lekker vangen van die deugmensen.
Zit de Haarlemmermeer met Schiphol er bij?
Hoe doen ze dat bij het maandelijkse verhuiscircus van het Europarlement van Straatsburg maar Brussel en vice versa? Het EP heeft toch een voorbeeldfunctie of telt het alleen voor 't plebs?
Onze gemeente wil volledig aardgasvrij zijn in 2040.
In het eerste en tweede jaar van de infoavonden/ brieven zeiden ze dat het niet verplicht was om van het gas af te moeten.
De laatste 2 jaar hoor je daar niks neer over en zijn er maar 3 keuzes over, of electrisch verwarmen of een warmtepomp of hybride in combinatie met waterstofgas.
En alleen de oude stadskern op hybride met waterstof ipv aardgas. Want de rest zal worden afgekoppeld van het aardgasnetwerk is het plan.
Techneuten versus ideologen.. een dramatisch huwelijk vol van verwijten en wapperende vingers. Vind deze discussie te onnozel om er iets zinnigs over te zeggen, behalve dit: ga dan, doe het dan, maak alles maar stuk en over een paar jr. jankend op de knieën smeken om eten en hulp.
Voor techneuten en praktijkmensen: niet mee in discussie gaan.
Als techneut en praktijkmens heb ik al eens een klus terug gegeven met de melding "U weet het beter, u lost het maar op".
Wat vindt Frans Timmermans hiervan?
Die wil elektrische mensensmokkelferries
@Tiscali-2 | 20-05-23 | 14:52: met een paar miljard EU subsidie moet dat haalbaar zijn
Who cares.
Ach dit zal straks gewoon een extra blaadje meekrijgen, bijvoorbeeld alleen klasse x nog wel etc. Of alleen bepaalde uren van de dag.
Gewoon doen. Te beginnen met Amsterdam. En dan dus niet langer bevoorraden. Nergens.
Eens kijken hoe ze het gaan redden zonder hun havermelk latte machiato met linksdraaiende amandelschuim.
Tijd voor de ouderwetsche srv wagen, maar dan op stroom. En 300% vragen natuurlijk. Geen zelfscan.
Dit dus idd.
Vergeet de carpaccio niet!
En graag contant betalen.
Gewoon even wachten todat de loodgieter met zijn dieselbusje niet meer kan komen bij die deugers vanwege verstopping in riolering. Denk dat het dan snel afgelopen is met dat gezeik en gedram.
@Valka | 20-05-23 | 15:09: Mijn loodgieter gaat al op de Urban Arrow cargo de binnenstad van Maastricht in..;)
Als Amsterdammer, ben ik het hier roerend mee eens. Laat de bakfietsleijers maar eens voelen dat hun dromen niet stroken met de werkelijkheid.
@Sufaoner: vrees dat u een roepende bent in de deugwoestijn.
Wordt uitgesteld. Net als die verplichte warmtepompen. Let maar op.
Oh, is er ineens weer een CO2 probleem? Zonder stikstof en kooldioxide kunnen planten, bomen en gras niet groeien. Dus waarom worden die vlakjes niet zwart gekleurd?
Ps, wat is er met ozon gebeurd?
@Jos Tiebent.
Dat is zo maar verdwenen.
Opgelost door maatregelen, eigelijk net zo als nu met CO2 gaat gebeuren.
Lees je heen kranten ofzo?
@RandyBiel | 20-05-23 | 14:41: hebben ze eindelijk kopieermachines op het wolkendek kunnen plaatsen. Gelukkig.
Dat die linkse gemeentes lekker verstikken in hun groene web van geen logistiek meer. Hebben demense zelf op/voor gestemd, dus niet janken.
Gewoon laten doen, laat zo’n onnozele GroenLinks muts met een theeshopje maar vanuit de binnenstad op haar bakfiets naar een verzamelpunt komen. Bedrijven voeren per direct een disclaimer in bij hun bezorg voorwaarden dat er niet geleverd kan worden in deze groene zones.
Eens kijken hoelang t duurt voor ze op hun knietjes terugkomen op hun wanbesluit uithongeren die bende
Hoe eerder de stadscentra afgesloten worden voor diesel en benzine hoe meer afval uit Rome verbrand kan worden
@Jacktheflipper | 20-05-23 | 15:00:
Ja maar dat levert dus groene stroom = üüübergeyl
Hoe al dat afval van Rome naar Amsterdam komt? Volgende vraag aub, guurrechtse l*l met je rationaliteit.
Deugdghetto's.
Hier in Groningen ook al, GroenLinks met hun belachelijke plannen! Je mag alleen nog met bestelauto's in de binnenstad zijn tussen 05:00u en 12:00u...
Kom dan op tijd je bed uit joh!
Dit vind ik wel terecht, het zijn hoofdzakelijk voetgangers gebieden. Echter, ik zou het zo inkleden: niet meer verplaatsen tussen 12 en 6 uur. Dan kunnen ondernemers hun bedrijfsbus voor een pand laten staan tijdens werkzaamheden, of werk met een dag of week vergunning. Geven en nemen aldus. Neemt niet weg dat GL gevaarlijke ideologen zijn, voortkomend uit de harde linkse kern.
ik ben milieubeu
Ik ben milieubeul
Ik ben peu nerveux.
Er is een onzichtbare vijand nodig om de steeds grotere machtstoeëigening van de elites te verantwoorden. Herlees 1984.
Is zo.
Yep. In het verleden een zondebok.
Elektrische bakfietsen zijn lang niet zo duur als benzineslurpende bestelbusjes en vrachtauto's, dunkt mij.
En je kan er ook rustig 20 zakken cement in gooien.
Klopt! Maar niet zeiken als de Schultenbrau vakken leeg zijn
Dat t kreng dan geen meter meer vooruit komt deert niet
@Avondlander | 20-05-23 | 13:57:
-
Zakfiets.
Misschien is paard en wagen en de hondekar een optie
Daar is min loodgieter in Maastricht inmiddels ook al achter, er zijn zoveel stimulerings regelingen zodat hij nu lachend op de elektrische Urban Arrow de binnenstad in fietst en altijd voor de deur parkeert.
@Smoelensmid | 20-05-23 | 15:19: Ja, maar breng dat de gemiddelde reaguurder maar eens aan het verstand, gezien de andere reacties, het is nog makkelijker Douwe Bob op de zegeningen der monogamie te wijzen...
@Smoelensmid | 20-05-23 | 15:19: met honderd kg materiaal in zijn zakken en 50 m leidingbuis rond zijn nek. Ja, ik heb hem al zien voorbij komen.
@kokenrel | 20-05-23 | 17:36: Materiaal wordt vooruit gestuurd door de Technische Unie of de Wasco die kunnen vanwege schaal grote investeren in logistiek. Hier idem de loeigrote Cansolair panelen uit Canada kwamen met de besteldienst Kühne en Nagel en hij erachteraan.;)
Omgekeerde Verelendungstheorie.
In Wenen staat een Puch bromfiets, Modell MS 25. Hij werd elektrisch aangedreven, de stroom werd opgewekt met hydrazine (N2H2), dus zonder koolstof.
Er zijn plannen deze aandrijving verder te ontwikkelen. Uit de uitlaat komt, luister je mee D666, waterdamp en stikstof. Bij het artikel er over staat dan:
"Die Luft, die uns umgibt, besteht zu 80 Prozent aus Stickstoff, der ist komplett ungefährlich".
Hydrazine? Prachtig. Hoeveel mensen wil men vergiftigen met dit dodelijke spul?
Zie commotie rond het hydrazinetankje van de F-16!
Dat hydrazine giftig is maakt niet uit?
@voldemort | 20-05-23 | 14:04: och je ruikt 2 keer een amandel geur en daarna ruik je nooit meer iets
Zit de hydrazine in het eitankje?
@voldemort | 20-05-23 | 14:04: hydrazine is uiterst gevaarlijk qua brandgevaar en uiterst kanker verwekkend.
Kan prima, In de USA heb je ook van die steden waar de grote winkelcentra allemaal aan de rand liggen. Wij kennen dat eigenlijk alleen van de autodealers en de meubelboulevards. Krijgen we er gewoon een voedselboulevard bij en kunnen de stadjers aan de rand van de stad hun boodschappen doen. Misschien zien ze dan zelfs wel eens een koe, wordt het nog een spannend avontuur ook.
En hoe komen ze daar? Juist! Met de auto! Dit is gewoon dom, heel erg dom!
Als er geen alternatief aangeboden wordt is het politiek onv ideologie, en da’s nooit een goed idee!
@Als_je_me_nou | 20-05-23 | 13:50: Ze hebben toch ook bakfietsen en van die geinige picnic autootjes. Beide zijn goed te doen, beneden windkracht 5.
Groen Linksers en D66'ers in de grote steden hebben het goed bekeken. Zij wonen relatief veel binnen de milieuzones (/ binnensteden). Schone lucht, autoluw, veel 30 km/u zones en nog maar weinig parkeerplekken. Niet geheel toevallig staan de galerijflats met sociale huurwoningen vaak langs zeer drukke doorgaande wegen en in de buurt van snelwegen.
Zomaar om over na te denken. +/- 80% van álle vrachtwagens die op de nederlandse wegen rondrijden hebben een buitenlandse kentekenplaat.
Moeten die ook allemaal elektrisch worden? Gevolg héél veel laadpalen erbij echter zijn de netkabels te dun. Gevolg een dieselgenerator voor elke 10 laadpalen? Nederland op z'n (s)malst.
Hoe komt een groot gedeelte van de reaguurders toch de hele tijd bij electrisch uit?
@NLgaatnaardeklote | 20-05-23 | 13:44: Ander alternatieven, dan?
@L.E. Raar | 20-05-23 | 13:53: Ahhh, ik snap het... met de bakfiets!
@L.E. Raar | 20-05-23 | 13:53: Nog maar eens dan.
www.stimular.nl/maatregelen/duurzame-...
@L.E. Raar | 20-05-23 | 13:53:
Ik kan je er 10 oplepellen om CO2 te besparen. Maar de politiek heeft een tunnelvisie net als u.
Irritant elke keer dat de realiteit in de weg zit van wensdenken. Misschien kunnen die bestuurders ergens heen waar ze volledig feitenvrij kunnen beslissen? Een gesticht of zo. Of de ballenbak bij Ikea.
Jazeker: www.youtube.com/watch?v=zDDzR2zSgsM
Goed plan, maar dan moet iedere vervoerder en/of aannemer in het land die gebieden gewoon niet meer bedienen. Kijken hoe lang die luchtfietserij dan nog duurt.
Dan duikt er weer een andere ondernemer in dat gat, kijk hoe Amazon in een klap 1800 electrische Mercedes Vitos de weg op duwt, en mijn post wordt sinds jaar en dag ook al elektrisch bezorgd en ook de DHL rijdt op groen gas.. het gaat snel binnenkort ook het autootje van de apotheek.. het kwartje is gevallen .. als zelfs zware vrachtwagens vuilniswagens en couriers zoals Amazon op HV100 of elektriciteit kunnen rijden moet iedereen wel om.... Niks luchtfietserij dus;) www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/art... www.energietransitienederland.nl/site...
Een religie die samenlevingen kapot maakt door tweedracht-zaaierij;
Een religie die bloeiende economieën te gronde richt;
Een religie die grootschalige hypocrisie genereert;
Een religie die legers van aflaat-verkopers doet ontstaan;
Een religie die 'ongelovigen' terroriseert;
Een religie die grossiert in onderdrukking en dwingelandij;
Ik heb het hier niet over het katholicisme in de middeleeuwen.
En ook niet over de islam.
Maar over de collectieve waanzin van de klimaat-drammers.
Maar burgers gaan achteraf wel weer klagen dat ze verrast zijn dat de restwaarde van hun dieseltje negatief is. Je hoed niet overal meteen aan mee te doen maar houd er wel rekening mee dat de wereld langzaam veranderd. Toen mij auto in 1996 van de band rolde ware de brandstofprijzen ook heel anders (en nog in guldens).
Eens. Gekkenwerk.
Ach daar had u mij toch even op het verkeerde been!
Niet gehinderd door enige technische-, chemische-, minerale-, natuurkundige-, logistieke, infrastructurele - of (jawel!) bestuurlijke kennis bazelen 'bestuurders' en politici dit land de afgrond en de totale pariastatus in. Allemaal in een lendendoek in ons eigen onbespoten moestuintje, onder gigantische windturbines.
The horror....
Zo groot is een stad toch niet en met al die gestapelde mensen moet het toch wel uit kunnen?, commodity cost worden altijd doorberekend naar de consument dus dan zijn ze wat duurder uit in de stad, toeslagje erbij en de vrinden van rutte als enige leverancier zodat links weer de vvd heeft geholpen met uitsluiting en beperkende regelgeving.
En gelijk hebben ze!
Fossiele brandstof is namelijk een godsgeschenk geweest. Als goedkope, efficiënte en betrouwbare energiebron was het de smeerolie voor de welvaartsexplosie in de Westerse wereld en de voorraden zijn nog lang niet op. Verbrandingsmotoren zijn inmiddels zo efficiënt dat ze nauwelijks meer uitstoten. Er komt wat CO2 vrij, maar zorgt ook voor vergroening. Honderd jaar fossiel gebruik heeft tot slechts één graadje extra geleid en dat ene graadje heeft waarschijnlijk veel levens gered (er sterven meer mensen door kou dan door hitte).
We zouden dus vol moeten inzetten op fossiel in plaats van elektrisch. Electrische auto’s zijn rijdende gifbommen die kleine afstanden rijden op steenkool (in Duitsland) van laadpaal naar laappaal.
Dat gezegd hebbende is het linkse wet dat alles dat goed werkt kapot moet. En het is een groene wet dat symboliek belangrijker is dan resultaat en retoriek het wint van feitelijkheid. Dus lokale besturen van links/groen signatuur hebben gelijk, verbieden dat fossiel.
Volgens cijfers van IEA is wereldolieverbruik op all time high!
"World oil demand is forecast to rise by 2.2 mb/d year-on-year in 2023 to an average 102 mb/d, 200 kb/d above last month’s Report. China’s demand recovery continues to surpass expectations, with the country setting an all-time record in March at 16 mb/d. While the OECD is set to return to growth in 2Q23, its average 2023 increase of 350 kb/d pales in comparison with 1.9 mb/d in non-OECD gains."
Wereldolierapport mei 2023: www.iea.org/reports/oil-market-report...
mensen mensen, wat weer een ophef. Dat verbod geldt alleen voor de vrachtwagens die na 1/1/25 op naam zijn gezet. Het bestaan park mag na 2025 nog steeds de gemeente. Pas vanaf 2030 is het een volledige njet!
Wat je ook van uitfasering van diesel/benzine vindt, vind het dan wel ff met de juiste data
Aha!
Foutje van Ronaldo dus
Voor Amsterdam heb je nu al wel de juiste vergunning nodig.
aha!
Evenzogoed... Als klein bedrijfje zal het wel lastig worden om je bedrijfsauto na 7 jaren af te schrijven....
Die datum nadert anders met rasse schreden.
@neonreclame | 20-05-23 | 13:39: dan is er iets mis met het verdienmodel van “het bedrijf”.
Leuke ideeën maar een bouwbus afgeladen met gereedschap en meuk die ook enigszins een volle tandemasser kan trekken schijnt er niet te zijn. Hebben ze wel naar gekeken bij een vriend van mij op het werk maar niet gevonden.
Meneer de installateur kunt u komen mijn warmtepomp doet het niet meer helaas mevrouw wij komen niet meer aan huis in 020 U mag hem wel brengen voor reparatie.
Nou ja, dat moet kunnen.
In Duitsland begint warmtepompen diefstal een dingetje te worden.
Er rijden een aantal vrachtwagens die vanaf het distributiecentrum met bio-lng naar de stadgrens rijden en het resterende deel volledig elektronisch.
In Amsterdam is precies 1 bedrijf dat met 1 bezorgwagen voldoet aan de eisen van de Groene Khmer en dat is Heineken die met paard en wagen fusten bier bezorgt in de binnenstad maar dat was eigenlijk een marketing gimmick voor de toeristen om foto's van te nemen.
Helaas, dat paard stoot ook CO2 en NH3 uit.
@Ing. eslapen | 20-05-23 | 14:52:
Ja, maar hij loopt niet op diesel of benzine, en daar ging het om.
Het GVB, alle trams op groene energie.de groene taxi diensten en de autos van de Picnic huis aan huis service alsook de post en TNT op groengas en amazon met 1500 elektrische Vito bussen.. er is meer dan je denkt.
Er zijn ook al gemeentes geweest, waar de raad besloot dat hun gemeente in 20xx helemaal klimaatneutraal moest zijn. Ook totale tropenkolder, volstrekt irreële denkbeelden. En maar drammen met dat klimaat.
Het zijn gewoon een stel kleine kinderen, die niet weten wat ze aan het doen zijn.
In 2099 is ons aardgas echt wel op, of zijn de restjes niet meer rendabel t.o.v. andere energiebronnen.
@W_F | 20-05-23 | 13:36: Er is genoeg fossiele brandstof in de wereld.
Er worden momenteel op veel plaatsen in de wereld nieuwe grote velden gevonden.
@ChalinaRosa | 20-05-23 | 14:55: Die brandstof is niet het probleem, het moment dat je het de atmosfeer in slingert daar beginnen de problemen na de verbranding.. zet eens een verbrandings motor draaiend een nacht in je slaapkamer misschien dat het de volgende ochtend dan duidelijk wordt;(
Wat gaat er wél goed dan?
Overal lees ik deugers die zo bezig zijn met de toekomst. Die bezigheden bestaan dan uit demonstreren en wel voor opheffen visserij, boerenstand, fossiele centrales (behalve biomassa, de ironie), de benzine- en dieselauto en wat niet meer? Pro windmolens, zonnepanelen en elektrische auto’s.
We worden straatarm.
Dit soort geneuzel van lokale overheden is alleen maar het zoveelste symptoom van de totale teloorgang.
Zomaar waar.
'Teloorgang' zou ik het niet willen noemen. Debilisering lijkt me meer toepasselijk. Men wil, puur vanuit ideologische uitgangspunten en paniekvoetbal, zaken 'afkondigen' of afdwingen, die helemaal niet gerealiseerd kunnen worden. Het is waanzin, het slaat nergens op.
Waarom willen al die lokale politici toch zo graag voorop lopen?
En ze hebben ook nog eens geen benul van wat ze voorstellen, of het überhaupt kán, uitvoerbaar is.
Als ze maar kunnen deugen, en verder lijkt het ze niet te interesseren.
Omdat ze in een bubbel zitten en geen enkele band hebben met "de gewone man".
O dat mag je natuurlijk ook al niet meer zeggen, "de gewone man".
Politici willen graag voorop lopen, of in ieder geval die indruk wekken. Maar het kan natuurlijk wel, er zijn eilanden met een behoorlijke bevolking waar het gehele elektriciteitsnet op zonne-energie en accu's draait, en dat zijn warme eilanden met airco's in elke woning. Het is allen nog een kwestie van willen, niet van kunnen.
@Asteroid-B612 | 20-05-23 | 13:30: Niet met de gewone wereld zou ik zeggen. Ze leven in een bubble van een fantasiewereld.
Al die lokale keizertjes en hun verdwaasde vazallen roflmao
De meisjes die dit soort Maatregelen (tm) verzinnen hebben werkelijk geen idee hoe transport ed of in meer algemene zin de wereld werkelijk in elkaar zit. Tsja, dat krijg je er van als je onvolwassenen die niet voor hun eigen onderhoud moeten zorgen het beleid laat maken.
Lekker beleid maken!
Soms heb ik het idee dat we in dit land in een bus zitten die op een lange weg richting de afgrond aan het rijden is, waarbij alle passagiers om de kilometer aan de chauffeur vragen om te keren maar deze stug zegt dat de route nou eenmaal al afgesproken is
Maar niet afgesproken met de passagiers.
Bij dit land en zeker bij deze gemeentes (voorbeeld Amsterdam) krijg je waar op gestemd is.
Ik heb dat idee iedere dag
Probleem is dat relatief veel buspassagiers niet op de weg letten, maar zich braaf door het NPO-schermpje achter de chauffeur in slaap laten sussen.
Eerder in een bus waarvan drie kwart roept om meer gas te geven richting de afgrond.
@Kwakjeszalver | 20-05-23 | 13:15: Denk ik ook. Vergeet Kaag ook niet.
D66, GL, en ook de Partij tegen de Arbeiders willen Nederland stuk. Zo snel mogelijk. VVD stemt mee.
Diesels zijn slecht voor het milieu, dus moven met die bestelbussen.
Mijn diesel bestelbus met roetfilter en adblue systeem en automaat is schoner dan menig benzineauto
Diesels slecht voor het milieu? Leg eens uit?
Auto's die op (bruin-) kool rijden zijn ook slecht voor het milieu.
Bovendien mis je de point; e-cars hebben nauwelijks vermogen en we missen de laadpalen, de elektriciteit en vooral de bekabeling om volledig op transport op (bruin-) kool over te stappen.
@Kwakjeszalver | 20-05-23 | 13:16:
Hij smijt maar wat zoals gebruikelijk. Sommigen hebben te weinig aandacht genoten als kind.
@Dandruff | 20-05-23 | 13:17: Ehhh.... nauwelijks vermogen? Weet u wel hoe onvoorstelbaar sterk de meeste e-automotoren zijn?
Tesla, Kia, VW... om er maar een paar te noemen.
@L.E. Raar | 20-05-23 | 13:22: vermogen zat inderdaad. Koppel daarentegen...
Hoe wordt de elektriciteit opgewekt van die electro karretjes?
Welke gifstoffen zitten er in die hele grote electromotor?
Wat is het gevolg van de grote toename van fijnstof vanwege de veel zwaardere electrische auto’s?
Ik denk dat in uw jeugd uw schoentjes een beetje te strak zaten.
@L.E. Raar | 20-05-23 | 13:22: Hang er eens een aanhangertje met stoeptegels achter.
@naglfar | 20-05-23 | 13:24: Ahum…ik weet niet wie jou heeft wijsgemaakt dat elektrische auto’s weinig koppel hebben, maar het omgekeerde is het geval: ze hebben zonder uitzondering een fors koppel. Het begint zo’n beetje op 220 Nm voor de Fiat 500e naar 800 Nm voor de Mercedes EQS 450 tot 2350 Nm voor een Rimac Nevera. Een Tesla Roadster heeft 1500 Nm. Daar komt nog bij dat dit maximale koppel reeds vanaf 0 toeren volledig beschikbaar is.
Prima dat die stinkdiesels uit de stad worden geweerd. Ik heb zelf ook zo'n dieselbus, die gaat er ook uit. Mijn buurman heeft net een hele dure snelle dieselbus gekocht en de helft van zijn werk is in Amsterdam. Ik had hem gewaarschuwd dat ze diesels gaan verbieden in 020, dat was onzin volgens hem.
2025 ook alle benzine brommertjes in de stad verboden. Idem: oh, zal wel meevallen toch?
@Lorejas | 20-05-23 | 13:14: Elektrische scooters gaan nog eens heel groot worden.
@AT: de accu's hopelijk ook. Tragische meuk tot nu dat aanbod.
Nou, gefeliciteerd er mee zou ik zeggen
@Après toi | 20-05-23 | 13:17: Zo groot dat er een dak op kan.
@Après toi | 20-05-23 | 13:17: En terecht. Het verbod op brandstofscooters hadden ze 15 tot 20 jaar geleden al moeten aankondigen en gefaseerd moeten uitvoeren. Het blijkt namelijk dat brandstofscooters verantwoordelijk zijn voor 50% (!) van de fijnstofuitstoot in de grote steden. Met deze betrekkelijk eenvoudige maatregel kun je de luchtkwaliteit in de grote steden dus al met een factor 2 verbeteren. Als Groen Links en D66 zich daar nou destijds hard voor hadden gemaakt, zouden ze bij mij een streepje voor hebben gehad. Maar die maken zich liever hard voor een biomassacentrale, waarvoor bomen moeten worden gekapt in Canada, die vervolgens per vrachtschip op diesel duizenden kilometers naar Amsterdam worden gesleept.
Ergens in Wognum, in de kop van Noord-Holland is een transportbedrijf genaamd Simon Loos. Stel je eens voor dat Simon Loos zegt dat ze niet meer op Amsterdam gaan rijden wanneer dit wordt ingevoerd. De honger breekt dan letterlijk uit.
Ik durf te wedden dat binnen twee weken het verbod helemaal van de baan is.
Ik denk ook dat er geen nieuwe bouwprojecten meer op gang gaan komen in Amsterdam. Wie wil er nog gaan klussen in Amsterdam?
De grote logistieke dienstverleners zijn al bezig met vrachtwagens op waterstof. Het is geen verrassing voor ze dat diesels gaan verdwijnen.
Gaat Wognum en omstreken dan ook raken. Simon Loos gaat geen werkeloze chauffeurs in dienst houden.
Eigenlijk best een goed idee. De belegering van Amsterdam. Een vreedzaam protest!
Wie wil er nou gaan klussen in Amsterdam?
Dat moet dan a € 100 per uur.
Het staat vast, fietsers die driemensionaal opduiken en geen parkeerplaats.
Niet zo slim om Simon Loos te gebruiken om een standpunt te maken.
C/P van Simons website.
Onze focus op innovatie is misschien nog wel het meest zichtbaar in ons wagenpark. Met o.a. de grootste vloot LNG-wagens voor winkeldistributie, en het flinke aantal volledig elektrisch aangedreven trucks voor stedelijke horecabelevering zijn we duidelijk koploper.
@De_fluitlokker | 20-05-23 | 13:10: Dat gaat echt niet gebeuren op zo'n korte termijn. Waterstof praktisch toepasbaar in de logistiek duurt zeker nog 5 jaar
@NL: auw haha!
@nl, alle logistieke dienstverleners roepen dat, iedereen wil dat ook graag horen. Maar het zijn meestal op het hele wagenpark een paar or speeltjes.
@NLgaatnaardeklote | 20-05-23 | 13:30: De grootste vloot... Ja inderdaad. Er rijden misschien 30 van de 1000 Simon Loos/Peter Appel wagens op LNG. Daarvan staan er gemiddeld 5 in onderhoud.
Dan is het onmogelijk om binnen anderhalf tot twee jaar zonder diesel Amsterdam te bevoorraden. De Stopera is het contact met de werkelijkheid al een poosje kwijt.
@De_fluitlokker | 20-05-23 | 13:10: vrachtwagens die rijden op aardgas( methaangas) zijn milieuvriendelijker dan vrachtwagens die op waterstof rijden.
@Toon Emmils | 20-05-23 | 13:34: In Spanje werkt het al prima.
@Haberdoebas | 20-05-23 | 14:17: Iets met in de kinderschoenen staan. Verder is het vraag en aanbod.
Mooi toch, zolang bij de gemiddelde Nederlander enige feitenkennis ontbreekt en het de portemonnee niet raakt gaat het goed. Maar de politieke bus met Robojet aan het stuur is keihard op weg richting de muur. Geef het nog 2-3 jaar.
De Groene Khmer creëert hier een ideologische killing fields voor ondeernemers door een maatregel te nemen die ondernemers enorm op kosten te jagen zonder dat daar een gemoedkoming tegenover staat.
Die nieuwe elektrische bedrijfswagens zijn dubbel zo duur als conventionele bedrijfswagens terwijl tegelijkertijd de oude bedrijfswagens onverkoopbaar worden omdat de markt daarvoor wegvalt omdat niemand die nog hebben wil.
De Gutmenschen van de Groene Khmer kunnen zichzelf op de schouder kloppen omdat ze zo goed bezig zijn en de ondernemers mogen er voor betalen.
Had dan liever voor een uitsterfbeleid gekozen waarin je stelt dat op het moment dat een ondernemer zijn bedrijfswagen wil vervangen dat hij dan elektrisch moet gaan maar tot de tijd zijn oude conventionele bedrijfswagen mag oprijden.
Nee, ook niet. Het moet gewoon niet doorgaan.
Wehret den Anfangen. Straks wordt alles verboden. Niet aan beginnen.
De ondernemers berekenen dat natuurlijk gewoon door.
Drones op diesel mogen ook niet meer?
Alleen op bio diesel.
Films met Vin Diesel? Mag dat?
Ik woonde in het verleden in Rotterdam Centrum. Bij het inrijden van het centrum vanaf de Erasmusbrug zo'n bord waarin werd aangegeven dat dieseltjes niet meer welkom zijn want milieu. Daar pal naast stond een aanlegplaats voor een cruiseschip, waar de Regal Princess non-stop stond te tuffen en te puffen.
Buiten de zone toch, dan is het geen probleem.
@John McClane | 20-05-23 | 12:56:
Nee, er net binnen!
@de IJsman | 20-05-23 | 12:57: ja godver, iedereen dood. Lekker dan.
Waar heb je het over, ik rijd met mijn 3.0d nog steeds gewoon in het centrum.
Misschien verouderde troep, dat kan, net als je Antwerpen niet meer binnen kunt met Euro 3 en binnenkort niet met Euro 4.
Waar ik de groene extremisten nooit over hoor is dat het winnen van metalen en chemische zooi in batterijen ook best wat kost en zelfs tamelijk vervuilend is. Zowel bij de winning van bijv. lithium als bij het afvoeren/afbreken. Ik krijg zo nu en dan het gevoel dat de "genezing erger is dan de kwaal". Ja, ik ben rechtsdenkend en krijg rode pukkeltjes van linksdraaiende wokies.
Maar dat is vervuiling in een ander land, dus dat is niet erg
Gebruik je zelf daarom dan ook geen smarthone of laptop met lithium batterij?
@naglfar | 20-05-23 | 12:59: Oh ok dat verklaart dan alles.
Moet je die podcast van Joe Rogan # 1914 eens luisteren met Sidarath Kara eens luisteren hij schreef er een boek over. Pure slavernij in de Kongo. Hier een clip. youtu.be/CIWvk3gJ_7E
@RandyBiel | 20-05-23 | 13:01: Nee vriend, ik gebruik een smartphone en rijd op benzine, heb een huis zonder energielabel en schijt werkelijk op alles dat naar klimaatterrorisme ruikt. Ik ben al dat gelul zo enorm zat jongen. Het wordt tijd dat we ons gezonde verstand weer eens gaan gebruiken en gaan nadenken over de weg der geleidelijkheid in plaats van enorme paniek te zaaien. Het is toch godverdomme niet normaal dat kinderen in een angststuip schieten als het over het klimaat gaat? Schei toch uit man.
@de Jager59 | 20-05-23 | 13:07:
Die 'weg der geleidelijkheid' van je is dus precies wat ons tot deze situatie heeft gebracht.
Jaren 80 waren oliemaatschappijen al op de hoogte van de gevolgen. Nou poe, wat ging het allemaal snel daarna hé?
Het spijt me voor je dat je zelf zo traag van geest bent.
@de Jager59 | 20-05-23 | 13:07: Hear, hear. Dat!!!
@RandyBiel | 20-05-23 | 13:11: in de jaren 80 hadden we de ozonlaag (of was het zure regen) waar we aan dood zouden gaan. En natuurlijk Het Rode Gevaar uit het oosten. En waarom moeten oliemaatschappijen de klok luiden? Die denken aan maar 1 ding.
@Fuck-a-duck | 20-05-23 | 13:21:
Gat in de Ozonlaag, zeker ook verholpen door heel langzaam aanpassen? Wachten tot de zwakste geenstijl reaguurder het kan bijbenen?
Nou niet dus. Goed voorbeeld Harry.
Met 112, brandweer, ambulans of politie?
Brandweer! snel!
Helaas, de bluswagen staat aan de laadpaal, sinds de vorige brand. Heeft u een uurtje?
ambulance, sorry.
@vladimirows | 20-05-23 | 12:50: geeft niet, doe dan toch maar die bluswagen.
@John McClane | 20-05-23 | 12:57:
De bluswagen heeft nog genoeg stroom om naar u toe te rijden. Voor het blussen moeten wij weer even opladen. Heeft u een vrije laadpaal voor de deur?
Alles moet kapot want milieu en klimaat.
Ondertussen bouwt china 600 kolencentrales, verbranden ze oude autobanden in de woestijn en vliegt ‘de elite’ in voornamelijk privejets naar hun praatclubje dit weekend.
Maar de megalomanen in 020 gaan dit wel compenseren.
Oh, hoeveel (diesel)treinen met afval komen er per week uit bella italia?
Daarom is het ook nep.
Onze vrij jonge dieseltreinen voldeden plots niet meer aan de norm en hebben ze daarom voor een prikkie verkocht. Nu rijden ze in Oost Europa rond, de nieuwe eigenaren lachen zich kapot om die achterlijke Nederlanders.
Ze zijn aan het wachten totdat we ons hele dieselwagenpark in de uitverkoop doen, de wereld redden doen we ten slotte alleen in Nederland.
@Veepert | 20-05-23 | 13:00: Oostbloklanden ontwikkelen zich snel. Polen streeft Duitsland straks economisch voorbij. Gewoon omdat ze zich niet ondergeschikt maken aan gekte.
@Veepert | 20-05-23 | 13:00: Ja inderdaad, die gasten kopen voor een prikkie BMW’s, Audi’s en MB SUV’s diesels op.
Roemeens of Pools of Bulgaars plaatje er op en ze komen weer in Nederland rondrijden lol!
Dit is nu omdenken, out of the box, strategisch, absoluut niveautje net afgestudeerd HBO/Universitair.
Wat een briljant visionair die dit heeft bedacht/aangezwengeld. Ik word er stil en een beetje emotioneel van. Iemand moet de eerste stap zetten. En dan vergeten wij toch die dakkapel, uitbouw en bevoorrading supermarkten/eigenlijk alles gewoon. Oh nee dat doen wij dan met trucks uit het buitenland want die krijgen ontheffing waarschijnlijk. Postzegellandje staat fier en gaat met rechte rug de wereld veranderen!
Zou jij nog een dakkapel laten zetten voor die asielzoeker die straks verplicht op jouw zolder moet komen wonen?
Het zoveelste wensdenkfascisme: als de de foute dingen verbieden krijgen we vanzelf de gewenste uitkomt, somehow. En dat van wat inmiddels nog maar een piepklein partijtje is.
Ja, maar dat piepkleine partijtje zorgt er nog wel even voor dat voor de volgende verkiezingen -waar ze (hopelijk) worden weggevaagd- een aantal zaken zodanig in - liefst europese- wetten zijn gegoten dat de opvolgers klem zitten en regeren onmogelijk wordt. Een soort politieke taktiek der verschroeide aarde.
Ik zou toch echt d66 niet uitsluiten.
Actieradius van een electrische bestelwagen is momenteel lachwekkend. Ik heb een Euro 6 bestelwagen dus ze hebben wat mij betreft tot 31-12-2027 de tijd om met een goed alternatief te komen. Maar waarschijnlijk hebben we dan met een kabinet Plas/Omtzigt wel beleidsbepalers met gezond (boeren) verstand.
Ja daarom heeft Amazon net 1800 Mercedes Vito BEV aangeschaft zeker;) internationalfleetworld.com/amazon-to...
Er zijn nog andere alternatieven dan alleen elektrisch.
www.stimular.nl/maatregelen/duurzame-...
Paard en wagen?
De energietransitie dendert door. Op zich niets mis mee, maar wat ik wel mis zijn gedegen plannen om de energie-infrastructuur hieraan aan te passen en te verruimen. Terwijl nu toch al een tijdje duidelijk is dat het huidige systeem nog niet voldoet.
Dat is stap 1, zou je denken. Maar Jetten's "energieplan" gaat vooral over hoe de transitie "eerlijk" moet gaan verlopen. Hij heeft die opdracht aan een stel sociologen en economen gegeven, niet aan ingenieurs.
@Muxje | 20-05-23 | 12:50:
"eerlijk" is een smokescreen, hol marketing geleuter zo je wil.
Net zoals "gratis" in gratis kinderopvang. Uiteindelijk komt het linksom (meer/hogere belastingen en heffingen) of rechtsom (in product/consumenten prijzen doorberekende kosten voor deze waanzin) uit uw zak.
@Muxje | 20-05-23 | 12:50: Dat "eerlijk" is gewoon voor de buhne.
Eerlijk betekent goedkope energie voor iedereen. Energie behoort tot de basisbehoeften.
Op zich is er dus veel mis mee.
Aardgas infrastructuur word helemaal niet meer in geïnvesteerd, alleen gespaard voor de kosten om alles op te graven en weg te halen. (Netbeheerders hebben jaren geroepen dat niet gebruikte pijpen uit de grond moeten, om consumenten die hun aansluiting opzeggen dwars te zitten.)
Maar het elektriciteitsnet word dagelijks aan gewerkt. Elk stukje van het netwerk heeft een verwachte levensduur en moet om de +/- 50 jaar vervangen worden. Die kabels en apparatuur is ook berekend op een voorspelde toename aan bevolking en meer gebruik van elektrische apparaten. Door desktops -> tablets en telefoons en gloeilampen -> led-lampen vield die groei lager uit dan gepland, maar nu zijn er toch gebieden waar de kabels niet meer voldoen. Het is dus niet zo dat het netwerk in heel Nederland niet voldoet, er zijn stukken in de afgelopen 10 jaar vervangen die nog 40 jaar mee kunnen. Heel Nederland kan niet in 1 maand overstappen op elektrisch rijden en warmtepompen omdat omdat we daar de apparaten en installateurs niet voor hebben. De netbeheerders moeten nu wat meer werk doen maar kunnen een transitie makkelijk bijhouden. Bovendien zijn de netten nu berekend op piekbelastingen en zijn er sinds kort accu systemen voor netbeheerders waarmee die pieken opgelost kunnen worden zonder extra kabels of capaciteit aan te leggen. Dat is tegenwoordig ook een goedkopere oplossing dan het bouwen van een extra centrale die alleen bij piekmomenten nodig is.
Al 137 jaar word elke kabel die in Nederland vervangen word, vervangen door een dikkere kabel, berekend op de nieuwe situatie en verwachte groei gedurende de levensuur van de kabel.
@W_F
Dank, verhelderende info. Als ik u goed begrijp zou het netwerk de afschaffing dus moeten aankunnen tegen de tijd dat het zover is. Dan een tweede vraag -niet om te zieken, maar oprechte interesse; denkt u ook dat het aanbod van elektriciteit die snelle verhoging van de vraag aankan zonder fossiel?
Alle goederen bij de gemeentegrens neer flikkeren en wie wat heeft besteld, kan het met de bakfiets op komen halen.
Ze komen het met de elektrische bakfiets brengen, heuse plaag die dingen.
Overslagstations gaan nog eens groot worden.
De oude gracht zal weer gebruikt worden waar hij ooit voor gebouwd werd.
@SterF... | 20-05-23 | 12:43: met diesel boten.
@SterF... | 20-05-23 | 12:43: Zeilende zuipschuiten.
@SterF... | 20-05-23 | 12:43: Met zeil, staak of spaan. Of gewoon de trekschuit.
Voor vervoer over land hebben we uiteraard golfkarretjes. De oplossing voor alles.
Ik kreeg ook een brief van de gemeente Rotterdam, zo dwingend en bizar. Zo idioot en ondoordacht. Vrij land? Haha. Dit gaat het verschil maken hoor.
Mijn bijna nieuwe bedrijfsauto heeft roetfilter en adblue systeem, maar toch mag ik straks centrumring niet meer in. Bepalen zij.Sukkels.
Ik zou eerst dat criminele tuig dat het centrum onveilig maakt met steek- en schietpartijen en explosies eens aanpakken. Daar gaat de stad van naar de klote.
Wat voor Euro is dat?
Gewoon aan de rand van de stad afleveren en dan met een benzine auto heen en weer rijden om je zaak te bevoorraden.
Dit doen ze in Amsterdam al met elektrische voertuigen. Bezine auto's zijn per 2030 ook verboden.
Vroeger kon het toch ook met paard en wagen? Waarom nu niet dan? Gewoon de straat onderkakken. Is ook goed voor de bedreigde mussen. En genoeg asielzoekers die je kunt aanstellen als dragers.
Dacht dat hier ooit CNG voor bedacht was.
Veel gemeenten hebben hun wagenpark daar een paar jaar geleden naar overgeschakeld op kosten van ons.
Nu Groningen verzakt is gas ineens niet groen meer, in tegenstelling to Duitsland, waar het net groen geworden is.
In Nederland is gas ook nog groen meen ik ergens gelezen te hebben, want het wordt voor een x-aantal jaar nog gedoogd als groen. Gas, gedoogd... als groen... wat een mafketelland. De schoonst verbrandende fossiele brandstof, waarvan we nog 1000-en miljarden kubieke meters onder ons grondoppervlak hebben. En daartoe 's wereld beste infrastructuur.
Maar dat "gedogen" we nog maar eventjes, terwijl we wat liggen te spelenvaren met molentjes en zonneweides.
Het is een schandaal.
Als de distributiesector nu eens bedenkt dat ze dan die steden eens niet gaan bevoorraden, en dat de plaatselijke winkels en bedrijven dan maar vertrekken.
Wat zullen ze dan blij zijn in die deugende gemeentes? Eindelijk af van die mensen die geld verdienen en kunnen ze zich 100% inzetten op belangrijke ideologische dingen doen en dat gewoon financieren met geld dat van de boom komt.
De grote jongens redden het wel. Ik maak me meer zorgen over de timmerman, de loodgieter en de glaszetter, die hun loods en/of hun klanten in de binnensteden hebben. Die moeten nu opeens een investering doen van minimaal €40k (2e hands e-busjes zijn er nauwelijks), waar ze niets voor terugkrijgen. Zelfs de exploitatiekosten zijn niet heel veel lager, met de energieprijzen van vandaag de dag.
Voordeel is wel, dat als er geen auto's meer rondrijden in de stad, die van ikstinkzo repaillon niemand meer ergeren, als ze zich aan t asfalt vastlijmen.
@Muxje | 20-05-23 | 12:43:
De steden links (gna!) laten liggen en alleen klussen in wat ze daar als platteland, laag opgeleid Nederland zien.
Die onzin is dan zo voorbij.
@Nuuk | 20-05-23 | 13:07:
En ook alle te bevoorraden winkelcentra, supermarkten, (sport-) scholen, ziekenhuizen, buurtcentra, etc voortaan buiten de stad. Zodat autogebruik noodzakelijk wordt voor elke denkbare bezigheid.
Dat zal tijdelijk een ramp worden voor alle inwoners van die steden, en het milieu.
Maar op de lange termijn voorkomt het hopelijk rampzalig beleid op landelijk niveau.
@Dandruff | 20-05-23 | 13:34:
Ik denk dat een massale actie in deze, heel goed zou zijn. Gewoon een weekje iedereen een beroep doen op het OV. Geen benzine en diesel auto’s die nog die steden in gaan, geen bevoorrading dus, geen vervoer.
De schrik zal het regime om het hart slaan.
@Muxje | 20-05-23 | 12:43: Berekenen ze gewoon door. "Voorrijdkosten".
270 geregistreerde e-trucks!, als je alle persberichten van bedrijven op Linkedin mag geloven waarbij ze met veel tromgeroffel samen met de wethouder hun electrische truck of graafmachine tonen zouden er bijna geen diesels meer zijn, haha. Allemaal tromgeroffel voor de buhne, het echte werk gebeurt nog steeds met een vloeibare brandstof waarbij in elke snel getankte liter 10 KwH zit.
Het is kWh
Peerkeoud, bedankt voor je bijdrage, sluit je volgende keer wel netjes je zin af met een punt? Ik zal voor straf 100 keer KWh schrijven.
En zoveel elektrische voertuigen hebben we straks toch niet nodig; de drones kunnen die krekels/meelwormen/sprinkhanen maaltijden afleveren. Dus niemand hoeft honger te lijden. En daarbij, straks zijn al die ondernemers die al die luxe dingen maken en verkopen toch niet meer nodig. Die gebruiken en verbruiken toch maar kostbare grondstoffen die dan weer gaan naar de 7,5 miljard nutteloze eters. Alleen het strikt noodzakelijke is meer dan zat voor het plebs.
Kijktip: de animatiefilm 'Beyond the reset':
YT: /vWkepoLUZfs .
Je zou ook wel gek zijn om als fabrikant een elektrische vrachtwagen aan NL te verkopen. In Noorwegen is de diesel veel duurder.
Maar in China dan weer niet.
Diesel in Noorwegen is goedkoper dan in NL.
Geen bevoorrading meer is toch prima. Gewoon even een paar dagen volhouden.
Het cruciale woord ‘geen’ ontbreekt in de laatste zin. Nalezen helpt meestal.
Als Ronaldo een kroontje had, had hij het nog snel kunnen corrigeren.
Ik denk dat kalenderbevoorrading de oplossing is.
Van 1 oktober tot 1 April geen bevoorrading meer.
En dan zeggen: haha, was een grapje! 1 april!
Of een plan-economie! Dat er, zeg maar, steeds om de 5 jaar een economisch plan wordt opgesteld waarin staat wat en waar iets geproduceerd wordt. En dan moeten we een team Boven Ons Gestelden hebben die in een soort comité alles voor ons bepalen.
Nog even zien wat we met de altijd aanwezige contra revolutionairen moeten doen.
En van april tot september alleen tussen 12 en 15 uur als de zonnepanelen actief zijn.
Weer het zoveelste briljante idee !!
Ik hoop wel dat elke gemeente aparte regels heeft, zodat alles op maat is gesneden.
Ik zou weleens een hersenscan van al die ambtenaren, gemeenteraadsleden en wethouders willen zien.
Ik vermoed , dat ik dan op een ander geweldig idee kom.
Een voortplantingsverbod voor al die types. Scheelt behoorlijk wat Co2 uitstoot en er komen op termijn weer wat huizen vrij.
Zijn we op termijn ook van de goedwillende elite af.
Jullie zien dat ik niet een Goedmens ben , maar een Betermens.
En heeft Joop dadelijk ook geen bestaansrecht meer.
Luchtfietserij van dat D66, ze streven in linksigheid GL nog voorbij... laten we even wachten tot BBB in alle Prov. Staten is geinstalleerd en zij allerlei (idiote) plannen van de 2e kamer kunnen dwarsbomen.
Alles wat van d66 komt gelijk afschieten.
Lege schappen in de hoofdstad, echt goed bezig voor het milieu.
Kerosineverbod?
Vliegtuigen bevoorraden de binnenstad niet.
@Met_baard | 20-05-23 | 12:26: nee, die sperziebonen uit Kenya en Marokko zwemmen hier naartoe (net als hun inwoners).
@dathoujetoch | 20-05-23 | 12:33: En werpen de vliegeniers die boontjes dan precies boven de supermarkten aan kleine parachuutjes uit hun vliegtuigen?
Gewoon rustig blijven. Gaat toch niet gebeuren want kan niemand betalen en wanneer puntje bij laadpaaltje komt wordt de tijd weer uitgesteld, afgeblazen of whatever. Ga zo lekker mijn bbq aanstoken, en morgen ook.
is wel zo.
en als je iets bovenmodaal zit en nooit iets leuks doet is altijd iemand anders eerder de Sjaak
Dat wordt één grote mierenhoop, maar dan zonder de stoïcijnse manier van doorwerken. Graag van het eerste stel opstoppingen audio erbij!
Je kunt bijna beter een stel trams ombouwen tot vrachtvervoer en op locatie laden en lossen met elektrische voertuigen, maar hoe dan ook: het wordt een mooie puinbak.
Of alleen winkels buiten de stad. Iedereen met z'n dieseltje daarheen. Tadaaa, niks bereikt verder.
Bedacht door mensen die nog nooit iets met logistiek te maken hebben gehad.
Het klinkt allemaal fantastisch hè, géén stinkende dieselbakken, geen ronkende motoren, maar een stad moet natuurlijk wel bevoorraad worden.
Misschien denken die stropdassen dat je alles met een bakfiets kunt, maar in praktijk kunnen zeer waarschijnlijk slechts een handvol ondernemers elektrisch gaan.
De Appie en de Jumbo zullen het wel redden, maar wat dacht je van Appie & Achmed?
De kleine Turkse en Marokkaanse groenteboertjes?
Al die kleine ondernemers die al nauwelijks de huur kunnen ophoesten.
Bovendien moeten er enorm veel laadpalen bijkomen, zéker voor zwaar transport.
Staan die palen er al?
Want anderhalf jaar is zo voorbij hè.
Zijn die plannen er al?
Zijn er voldoende beschikbare locaties voor het opladen?
Zomaar wat vragen….
Het energie net is vol heb ik wel eens begrepen. Dus ik heb geen idee hoe men dit wil doen.
Die laadpalen kunnen natuurlijk niet geplaatst worden want stikstof.
Sterker nog, juist de grote bedrijven zoals Jumbo kunnen niet zomaar even 100 vrachtwagens op hun distributiecentrum opladen. Dat vergt zoveel stroom dat het stroomnet dat helemaal niet aan kan.
En beladen vrachtwagens moeten op langere afstanden onderweg ook opgeladen worden. Er moeten heel veel extra laadpunten komen terwijl er te weinig stroom en te weinig bekabeling voor is.
De overstap naar "groene" stroom uit buitenlandse (bruin-) koolcentrales is ingewikkelder dan het lijkt.
@Super Vaagstra | 20-05-23 | 12:27: En ze worden ook nog eens gemaakt door fossiele energie. Dubbel fout.
Vrachtwagens op accu's kan bijna niet. Kleine bestelwagentjes op accu's kan wel. Als beleidsmakers dat niet begrijpen dan is Nederland verloren.
@Dandruff | 20-05-23 | 12:27: Geen enkel probleem met het stroomnet. Gewoon net zoals dat bij Europese Toppen gebeurde: dieselgeneratoren op het parkeerterrein inzetten voor de stroom.
Oplossing: subsidie voor kleine ondernemers! En we gaan meer ambtenaren aannemen omdat uit te voeren
Grappig dat op het kaartje ook de Maasvlakte groen is ingekleurd.
Hoort bij gemeente Rotjeknor
Ja, maar de grootste colonne van vrachtwagens per dag.
Al die containers krijgen zometeen een eigen electromotor en wielen of propeller, zodat ze zichzelf kunnen voortstuwen. Computer erbij voor navigatie.
De uithalers gaan dan maar met de tesla!
@Met_baard | 20-05-23 | 12:25:
Grappig. Is het plan al een tijdje. Google de zogeheten Container Exchange Route (CER).
De tranen springen in je ogen.
@Rark_Mutte_7 | 20-05-23 | 14:19: Ach zonde. Mijn idee heeft geen mensen nodig.
"Manned vehicles will transport containers to and from their destinations via this network."
Daarom: Rutte IV weg. Nu!
ASAP nieuwe 2eK verkiezingen. Maak BBB de grootste partij.
En MHGA : Make Holland Great Again (nu zonder emoticons)
Lekker irrationeel. Maar wel een goed punt dat Rutte weg moet.
@Cunts-en-kitsch | 20-05-23 | 12:17: lijkt me eigenlijk best wel reëel
@Cunts-en-kitsch | 20-05-23 | 12:17: Beter dat Kaag en 66 eerst weggepoetst worden.
Amsterdam snap ik nog, woke en groen links enzo, maar whats up met al die andere steden? Wat is dat groene vlekje helemaal in zuid zuid Limburg?
Maastricht.
Alle studentensteden zijn groen. Studenten hebben een heel aan dieselbusjes. (Totdat ze gaan verhuizen)
@nick666 | 20-05-23 | 12:15: heel = hekel
Het zijn gemeenten die dit beleid al dan niet vervroegd invoeren, kun je Rutte wegsturen maar daarmee verandert de idioterie niet.
Vlaggen horen niet op GS en bovendien hangen ze verkeerd om.
Dat gaan een heleboel bedrijfjes zijn die gewoon zeggen "sorry, we werken/leveren daar niet meer omdat onze autos er niet in mogen, je moet iemand anders zoeken", en die paar die wel een elektrisch voertuig hebben gooien natuurlijk de prijzen belachelijk omhoog. Het wordt vanzelf onhoudbaar. De mensen die in die regio's wonen of een bedrijf hebben gaan zeuren, of verhuizen zelfs naar een andere locatie, enzovoort.
dan regelt het zichzelf toch?
@AntiZanicz | 20-05-23 | 12:12: In groot Amsterdam en de Haarlemmermeer wonen heel veel mensen. Alle luchtvracht komt per vrachtwagen. Deze onhaalbare luchtfietserij regelt zichzelf echt niet.
@AntiZanicz | 20-05-23 | 12:12: Uiteindelijk wel maar met enorme verspilling van kleinprivaat kapitaal, bloed, zweet en tranen. En uiteindelijk is het MKB kapot, heeft de consument geen keus meer die kan alleen bij enkele monopolistische multinationals terecht.
@HD50 | 20-05-23 | 12:26: Ik vrees dat dat ook de bedoeling is.
Ik zie het probleem niet, behalve dan het laatste deel.
@HD50 | 20-05-23 | 12:26: Missie geslaagd.
Vrouw: we gaan dit doen.
Man: hoe wil je dat gaan doen dan?
Vrouw: he, doe nou eens een keer niet zo praktisch!
Lekker rustig in Amsterdam als al die winkels en horeca niet meer bevoorraad worden. Nu nog de dieselschepen verbieden en eindelijk hebben we het land kapot.
Ooh dat komt wel goed hoor. Of de bijeffecten ook zo prettig zijn...? Ik stel me lange rijen kleine electrische bestelauto's voor, stuk of 20 per supermarkt per dag, om over de rest nog niet te spreken.
grachtenbootjes worden al snel electrisch. Afgemeerde schepen moeten op walstroom. Vooral in de stad op het IJ.
Waarom is de weg der geleidelijkheid nou gewoon niet een optie? Heb je als politicus dan niet genoeg een geurspoor achtergelaten ofzo?
Omdat we geregeerd worden door activisten, dat is het probleem. En omdat de Verschrikkelijke Vier dmv partijdiscipline het dualisme hebben afgeschaft dus er is feitelijk geen oppositie meer; de 2e Kamer is verworden tot stempelmachine. Dit is ook geen democratie meer, dit is een democratuur. Zeer kwalijk.
@Graaisnaaiert | 20-05-23 | 12:17:
Nog anderhalf jaar, dan zijn ze aan de beurt. Helaas bestaat GroenRechts nog steeds niet.
@Graaisnaaiert | 20-05-23 | 12:17: Er denk steeds dat er iets onzichtbaars aan de hand is in de hele westerse wereld met al die chaos en merkwaardige zich ontwikkelende democraturen.
In Amsterdam is men al jaren bezig, een goed aandeel rijdt al electrisch. Eerst gaat de oude binnenstad en daarna de ring. Hoezo is dat niet geleidelijk?
Terug naar paard en wagen, of de bolderkar met koeien ervoor. Wordt weer oppassen waar je loopt als.je de straat oversteekt, vanwege de koeien- en paardevijgen.
Paarden en koeien?! En al die stikstof dan?
De comeback van de marskramer is aanstaande.
Wat is er mis met die goeie ouwe trekschuit?
@nick666 | 20-05-23 | 12:17: Die kan niet over straat. Niet alle steden en dorpen liggen aan water, of niet (meer) tot in de binnenstad.
Zelfmoord plegen uit idealisme, daar is vast een medische term voor.
Alla Akhbar?
Net zoals wat de manisch linkse coalitie van Amsterdam de rederijen geflikt heeft. Klassieke salonschepen zijn electrisch gaan varen. En vervolgens deze prachtboten de stad uit bonjouren wegens 'te groot'.
Dat vroeg ik mij ook al af. Je ziet naast Lovers vooral die nieuwe luxe boten van Flagship. In welk bordeel wordt dat tegenwoordig beklonken met een ambtenaar, nu Yab Yum dicht is?
In veel steden wordt links en groen gestemd; laat de soyboys maar voelen wat daarvan de gevolgen zijn.
Nederland heeft meer laadpalen dan ieder ander land. Het zijn er genoeg. Voorts zouden bedrijven beter eigen palen op het terrein hebben. Dan kun je ook mooi zonnestroom laden, gesteld dat je overdag op de parkeerplaats ben. Vaste laad en losplaatsen kunnen makkelijk eigen laadstations krijgen, met buffer, in de lostijd van 30 minuten kan een truck mooi wat bij laden. Ieder paal een snoer, dan heb je al dat gedoe ook niet.
Belangrijkste is om kleine particulieren niet te betrekken in deze campagne. Een drie liter A2 of Lipo doet niemand kwaad.
Laadpalen genoeg, maar ook voor vrachtwagens?
Je leeft in een bubbel, als alle fossiele voertuigen worden vervangen door elektriek zijn er niet alleen te weinig laadpalen, maar zelfs te weinig elektriciteit.
@John McClane | 20-05-23 | 12:07: de stekker is veelal hetzelfde. Op bedrijfsterreinen zijn de opstelplaatsen groot zat. Op de parkeerplaatsen kun je met andere vrachtwagens ook niet parkeren. Winkels hebben meestal losplaatsen.
Oh, het is VW Lupo
Er zijn te weinig laadpalen, bovendien is er te weinig "groene" stroom uit Poolse (bruin-) koolcentrales om het aantal laadpalen snel op te voeren. Energiebedrijven verkopen steeds vaker "nee" aan bedrijven.
Bedenk ook dat elektrsche vrachtwagens nauwelijks bereik hebben, zeker niet als ze vracht vervoeren.
En snelladen is helemaal niet zo goed voor de accu's.
@AntiZanics
Heel veel onzin in deze tegel. Het afgelopen jaar heb ik redelijk wat mensen gesproken die electrisch zijn gaan rijden voor hun werk (bestelbusjes) en allemaal vervloekten ze de beperkte actieradius en het gebrek aan laadpalen, de meesten zijn dan ook weer terug gegaan naar een diesel.
Mijn buurman reed een halfjaar met een electrische bus, moest vanaf huis eerst naar de zaak om de bus op te laden, vervolgens op pad naar de andere kant van het land, tussendoor nog een keer laden (want van de Hoeksche Waard naar Maastricht red je niet) en op de terugweg het hele circus nog een keer. Dan had hij nog het geluk dat ie nauwelijks materiaal mee hoefde te nemen. Wanneer ik mijn Crafter zou vervangen door een electrisch exemplaar dan kan ik niet eens thuis vandaan achterop de Maasvlakte komen als ik al mijn gereedschap en materiaal mee wil nemen.
Ik vraag me werkelijk af wanneer men hiertegen in opstand gaat komen. We lijken nu wel een pan met kikkers op het vuur.
Deze waanzin stopt niet. Niet vanzelf..
Waarschijnlijk helemaal niet omdat je dan in de extreemrechtse hoek gedrukt wordt en ja dat kost je je carrièrekansen en vrienden en zo...
De meesten zullen iets hebben van 'laat maar fout gaan'. Ik wel tenminste.
Luchtfietserij...
En eeh Ronaldo, voeg t woordje 'geen' aan de laatste zin toe...
Prima toch?
De overheid weet precies wat de samenleving nodig heeft.
Ja, de WEF-agenda wordt langzaam maar zeker uitgerold.
De middenstand heeft geen plaats in de toekomstvisie van het WEF.
Het is gelijk Brussel een lobbycircus van grote bedrijven, ze proberen gewoon het gehele marktaandeel toe te eigenen en toekomstige concurrentie uit te schakelen, want zonder middenstand wordt het verdomd lastig om een bedrijf op poten te zetten.
Alle auto's elektrisch gaat max 10% aan fossiel besparen. Alle elektriciteit komt via fossiele brandstoffen. Maar hup alles voor het milieu. Dat de productie van accu’s zo vervuilend is dat elektrischer autos pas na 100.000 km co2 neutraal worden hoor je niet. (nou ja via docu op youtube).
Dus ? Over een jaar of 3/4 ? Lijkt mij een win.
@Rark_Mutte_7 | 20-05-23 | 14:06:
Bij mij eerder 8 jaar. Geen woon/werk verkeer...
En aan wie gaan die kosten doorberekend worden? Juist, aan u en ik. Dus bedankt maar weer, gemeente!
Aan de mensen die in Amsterdam wonen en dit willen. Waar maak jij je druk om.
Dit kon iedereen natuurlijk op de klompen aanvoelen, ook die politici en raamambtenaren die deze regels hebben opgesteld.
Is dit nu absolute onkunde of kwade wil?
Zoals ik tegenwoordig misschien ietwat ongenuanceerd zeg is dat we bestuurd worden door randdebielen of schoften. Of personen met een combinatie van deze eigenschappen.
Het bewijs wordt elke dag diverse malen geleverd.
Onwerkelijk. Praten die overheidsmensen met ideeën niet met anderen binnen de overheid?
Is er nu niemand geweest die hiervoor gewaarschuwd heeft in een of andere meeting?
Nee joh, je wil als ambtenaar op het ministerie toch niet je loopbaan riskeren? Gewoon met de massa mee, veilig en makkelijk naar je pensioen!
… kan hij ook GEEN CO2 meer uitstoten.
Hoe eerder blijkt dat debielisme niet werkt hoe beter.
Jammer dat ondertussen wel de hele economie op zijn kont ligt, en het vooral de welvaart van de lage- en midden-inkomens is die verdampt.
Ze zullen wel weer worden teruggefloten. Luchtfietsers.
Sja, wat activisten vergeten is dat hun linkse plannetjes wel door ondernemers gefinancierd moeten worden.
Nee. Dit is de wraak van '66 voor het zetelverlies en te verwachten zetelverlies. Alles afbreken zodat hun opvolgers beginnen met een economie met nul reserves en een groot deel van de ondernemingen zwaar in de problemen.
@Graaisnaaiert | 20-05-23 | 12:15:
En haalbaar moeten zijn. Maar in theorie kan het wél allemaal en dat lijkt tegenwoordig voldoende onderbouwing. De praktische uitvoering is slechts een klein detail.
Ik hoop het. Anders ga ik spelen op m'n fluit.
Een heel arsenaal aan goede, betrouwbare bedrijfsbusjes eruit en een hele sloot dure elektrische busjes erin. Maar wat zijn we goed voor het milieu bezig.
En dan doorkrijgen dat de supermarkt middels een diesel vrachtwagen wordt bevoorraad. Alsof AH een vloot van 173829 busjes laat uitrukken om 1 winkel te bevoorraden iov 1 truck.
Laat maar komen de ellende!
Ja je lacht je toch rot om zoveel domheid.
Hoe sneller en harder, hoe beter! Wie niet horen wil moet maar voelen. Hopelijk gaan dan de ogen open van die klimaatfanatici....
@At_Dawn_They_Sleep | 20-05-23 | 14:23: Helaas zijn dat vooral mensen die er relatief weinig last van hebben. Geld en reserves genoeg.
REAGEER OOK