Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

‘Bloedbad’ bij Jehovakerk in Hamburg

Meestal vallen de Jehova’s zelf ongevraagd bij anderen binnen 

Okee sorry voor die sarcastische opening, want er zijn tot nu toe zeven doden gemeld en mogelijk een veelvoud aan gewonden, aangericht door een schutter bij een Jehovakerk in Hamburg (D). Dat is geen geluk en voorspoed, dat is onheil en rampspoed. Aanleiding, motief of signalement ontbreekt en de verdachte wordt al doodverklaard dus het zal nog even duren. Qua tijdstip wordt dat dus een nacht lang speculatie maar onze piketdienst piekert: een Jehova-kerk, daar hebben moslims niks mee/tegen dus we vermoeden niet meteen jihad. Jehova’s zelf prediken liefde dus een ontevreden lid van hun reli-sekte is ook niet meteen waarschijnlijk. En extreemrechts is te conservatief voor aanslagen op vreedzame Boek-stampers. Dus nou ja, een religieus raadsel op dit moment. Houdt u het wel netjes? De harde actualiteit is al weer wreed en zinloos genoeg zonder uw sarcastische alwetendheid. Liveblog bij Bild, verzoeken tot terughoudendheid bij de Hamburger Hoofdagent, Gute Nacht, Freunde, en pas op voor nepnieuws/voorbarige berichten/fopvideo’s die alweer gulzig rond gaan. Bij de dageraad zal er wel meer bekend zijn.

Update 9AM: 8 dood, schutter incluis

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Jah, dat was ook de meest waarschijnlijke optie.
Het is gewoon een nare sekte waar je van doordraait,
af en toe ook gewelddadig.

hotmint | 10-03-23 | 11:18

Wat raar dat ik nooit Moslims of Christenen aan de deur krijg. Alleen maar Jehova's. Mompelen dan iets over geluk en eeuwigheid of zo. Ik antwoord dan altijd dat het me gelukkig zou maken als ze Ab Sofort zouden willen oprotten.
... Shit! De bel gaat.

Nivelleermarionet | 10-03-23 | 10:52 | 2

De laatste jaren is het aan mijn voordeur gelukkig rustig, maar in de jaren daarvoor kreeg ik behalve Jehova's ook jaarlijks een blije neger aan de deur die mij de Liefde van de Here Jezus wilde verkondigen.

Arnold Layne | 10-03-23 | 11:03

Als ik in NL ergens nieuw kwam te wonen gebeurde het nog wel eens dat de plaatselijke kerk een plantje kwam brengen en kwamen melden dat ik altijd welkom was in de kerk. Kan ik wel hebben en nog enigszins waarderen. De Jehova zieltjeswinmachine kan ik daarentegen heel slecht tegen. Net als die Scientology-meuk.

shoarma4belgium | 10-03-23 | 11:23

Ik ken ook een vader waar de kinderen met de vrouw verdwenen zijn in de nevel van de jehova gemeenschap. Als je zo tot het uiterste gedreven wordt kan het bij mensen die niet zo sterk in hun schoenen staat tot zo'n haat uitbarsting komen. Vermoedelijk had de dader ook niets meer te verliezen, we wachten dus maar af.

jan huppeldepup | 10-03-23 | 10:43

Jehova s verketteren zo n beetje alles en iedereen die geen Jehova is. Ik als homo heb daar ruime ervaring mee.

Ikblijfnietstil | 10-03-23 | 10:32 | 1

Er is geen enkele reden om je dat aan te trekken lijkt me.

laatmijmaareffe | 10-03-23 | 10:48

Dader zou volgens Bild ex-lid zijn geweest, dan zou mijn vermoeden van gisteren dus kunnen kloppen. Nu nog kijken of deze dader ook was afgesneden van zijn familie die daar misschien nog kwam of het zo'n situatie is geweest. Maar dit heeft niets opgelost en had nooit mogen gebeuren. Flink wat mensen dood en de dader zelf zeer waarschijnlijk zelf leven benomen. Triest allemaal.

Jan, Leiden | 10-03-23 | 10:20

Geloof maakt meer kapot dan je lief is

Pummetje | 10-03-23 | 10:18

Jehova’s zijn kneiterhard, kennis van me werd verliefd op n vrouw buiten die gemeenschap en sindsdien hebben zijn kinderen en vrienden van die gemeenschap hem “dood”verklaard, 0,0 contact meer mee. Zoiets zou hier ook wel eens aan de orde kunnen zijn.
Mocht je onverhoopt homoseksueel zijn terwijl je in een Jehovagezin geboren bent, dan heb je een serieus probleem, je wordt verstoten.
Het gaat zelfs ook zover dat als je leven gered zou kunnen worden met een bloedtransfusie, ze je gewoon laten sterven. Ik vraag me af hoe ze dat in Hamburg opgelost hebben.

Crankhead | 10-03-23 | 10:12 | 1

Moeten we eerst nog weten of die in Hamburg ook zo waren, maar gezien dit ernstige voorval krijg je wel vermoedens van een voorafgaand drama, ja.

Jan, Leiden | 10-03-23 | 10:22

Mijn beste gok; een ge-excomuniceerde die zijn gram haalt op de gemeenschap

muppet020 | 10-03-23 | 10:10 | 1

En ik vermoed zelfs iemand totaal afgesneden van zijn familie, want ook dat hoor je vaak over Jehova-gemeenschappen, vele ervan zijn gewoon sektarisch.

Jan, Leiden | 10-03-23 | 10:28

Religie zorgt alleen maar voor dood en verderf

Fruitcake | 10-03-23 | 10:09

De Duitse krant Tagesspiegel schrijft dat de schutter een voormalig lid was van de geloofsgemeenschap. Hij zou tussen de 30 en 40 jaar zijn geweest.

www.telegraaf.nl/nieuws/268011005/ach...

Wattman | 10-03-23 | 09:51 | 4

Nog ironischer was het geweest als die krant Der Zuckerspiegel heette.

Arnold Layne | 10-03-23 | 10:02

Moslim geworden?

kibbesoeb | 10-03-23 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Dit soort dingen moeten we op federaal EU nivo regelen!
Lokale overheden kunnen dit niet aan!1

Toon Emmils | 10-03-23 | 09:34 | 1

Pas op daar, de Timmerfrans klimaat religie loopt langzaam af, mogelijk dat ie straks op zoek moet gaan naar een ander ideetje voor zijn 'eigenlijk ben ik een god-gevoel'.

nobodiesunmighty | 10-03-23 | 10:00

Wellicht een zwak geestelijk figuur dat verstoten is uit de gemeenschap. Daar zijn die geloofsfanatieken erg stellig in: you're one of us, or one of them (and you will burn!)..

boerk | 10-03-23 | 09:33
-weggejorist-
MeneerGuggenheimer | 10-03-23 | 09:23

Van Rossum, met zo'n opening zou ik een Joris krijgen.

Jan de Vries | 10-03-23 | 09:15

De broeders te vaak in zijn broekje gezeten ? .

telefoontje | 10-03-23 | 09:10

De overlevenden zullen wel jaloers zijn, de doden zitten nu al in het Paradijs, terwijl zij nog even wat jaartjes moeten wachten

hotbrasil | 10-03-23 | 09:07 | 1

De belangrijkste religieën hebben dat probleem en veel gelovigen volgen die onvermijdelijke logica.

Die attitude is Evil itself. In mijn ogen.

Zomaarwat | 10-03-23 | 09:10

''Jehova’s zelf prediken liefde dus een ontevreden lid van hun reli-sekte is ook niet meteen waarschijnlijk.''

Ze prediken ook hel, verdoemenis, seksueel misbruik en totale uitsluiting, dus ik zal er niet vreemd van opkijken als dit wél het geval blijkt te zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat één of andere willekeurige atheïst midden in de nacht wakker wordt en bij zichzelf denkt: Kom, laat ik eens wat Jehova-getuigen vermoorden! (het is toch veel leuker om ze uit te lachen?)

VBO_B_Niveau | 10-03-23 | 09:06 | 5

@wakker worden | 10-03-23 | 10:17:

Neem aan dat de naam ook wordt gecommuniceerd. Denk je dat ze iets anders willen verdoezelen ?

Wattman | 10-03-23 | 10:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Lekkere openingszin en dan ons manen tot rust.

Maar wij zijn als was in de handen van Joris dus no problemo.

En hoewel ik het een enge sekte vind, wil ik tóch zeggen, oprecht RIP.

Zomaarwat | 10-03-23 | 09:01

Opvallend tegenwoordig in items criminaliteit, dat ongeacht zwarte delict vaak zeer vage daderbeschrijving.

william7055 | 10-03-23 | 08:58 | 3

Aangezien iedereen gelijk is. Is dat vanuit dat standpunt ook onnodig.

Dat iedereen is gelijk, is de nagel aan de doodskist van de Westerse beschaving.

Zomaarwat | 10-03-23 | 09:02

Zwarte of zware?

Mr_Natural | 10-03-23 | 09:04

Der „ Spiegel“ berichtet auf seiner Internetseite, dass es sich bei dem mutmaßlichen Täter um ein ehemaliges Mitglied der Zeugen Jehovas im Alter zwischen 30 und 40 Jahren handeln soll.
Voor de reaguurders die de Duitse taal niet machtig zijn: "De Spiegel meldt op zijn website dat de vermeende dader een voormalig lid van Jehovah's Getuigen zou zijn tussen de 30 en 40 jaar "

johnyl | 10-03-23 | 08:57

Tijd om atheïsme te verbieden.
Één geloof voor iedereen in de wereld is de oplossing.
Wat moeten de Aliens wel niet denken als ze de Aardlingen zo aan zien klooien.
Één geloof, dan maakt niet meer ruzie met elkaar.
Welk geloof zullen we doen?

Ruimedenker | 10-03-23 | 08:55 | 11

CCDR, Central Church Digital Religion.

pollens | 10-03-23 | 09:37

@anja | 10-03-23 | 09:15:
Even om het helder te hebben: Ik ben zelf een enorme atheist, dood = dood, dan rot je weg en dat was 't dan. Voor mij de enige logische verklaring na flink wat rondjes filosoferen. Een hele mooie: Vanaf welk punt kwamen mensachtigen in de hemel? Is dat pas na het verschijnen van sjezus of al eerder en als dat zo is, lopen er dan neanderthalers rond in de hemel? Aapachtigen? Vroege reptielen die in god geloofden?
Daarop aansluitend: Hoe vind je dan in godesnaam je geliefden weer terug daarboven tussen al die halve dino's en apen, het moet ondertussen stamprammend vol zitten in die hemel, niet echt heel fijn voor de meer teruggetrokken antisociale reaguurder lijkt me.
Dus geloof ik er niet in, da's ook een geloof, geloof ik.

elfenstein | 10-03-23 | 09:39

Maar daar zit nu net het probleem. Ieder geloof gelooft dat er één geloof is en vervolgens blijkt dat er meerdere unieke geloven zijn, vaak binnen één cluster van bv islam of Christendom. Dan krijg je vervolgens scherpslijperij, uitsluiting, geweld en doodslag.

Nuuk | 10-03-23 | 10:21
▼ 8 antwoorden verborgen

Lig je daar met een schotwond dood te bloeden in je kerk, mag je geen bloedtransfusie, want Jehova. Lullig.

Lerp | 10-03-23 | 08:47 | 6

Nou, ze gaan je dan uitleggen dat er alternatieven zijn, met foldertjes en zo. En als dat niet voor handen is, tja.... dan wordt het lastig. Dan helpt alleen Jezus je nog.

nobodiesunmighty | 10-03-23 | 10:03

@Lerp | 10-03-23 | 09:55: dan maar de euthenasie op psychische gronden. Eigentijdser levenseinde voor hen zonder doel of richting en te veel nutteloze tegenslag.

adhd-je | 10-03-23 | 10:20

@elfenstein | 10-03-23 | 08:48:
Ze bepalen het ook voor hun kinderen hè? Maar.. ook dat mag, volgens de wet. Al is dat ongelijke behandeling. Religie heeft nog steeds een streepje voor. In dit geval over de rug van een kind.

Wiebenick | 10-03-23 | 10:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Alle gewonden een bloedtransfusie geven dan zijn ze er zo weer bovenop.

Osdorpertje | 10-03-23 | 08:46 | 2

Gewoon Hamburgers printen in de 3D FleischprinterT.

Ruimedenker | 10-03-23 | 08:56

Ze zijn dodelijk gewond, omdat ze geen bloedtransfusie willen. Keuzes... keuzes.. keuzes...

nobodiesunmighty | 10-03-23 | 10:04

'Alle niet-Jehova's getuigen aanbidden direct of indirect Satan de Duivel'
Nou, ik niet hoor.

Mr_Natural | 10-03-23 | 08:46 | 2

Kudt, ze hebben me door.

elfenstein | 10-03-23 | 08:47

Jehova's aanbidden de duivel zelf, het woord duivel komt van het Griekse woord diabolique, wat 'splijter' betekent, dat gebeurt wanneer iemand in de familie geen Jehova meer weer zijn, die wordt dan uitgesloten, verbannen, een splijting tussen twee groepen

hotbrasil | 10-03-23 | 08:58

Vroeger in het Romeinse rijk werd je gestenigd als je alleen al Jehova zei.

zaaddodende pasta | 10-03-23 | 08:43 | 3

Gelukkig is het later helemaal goedgekomen met de romeinen en maken ze tegenwoordig lekkere koffie, pizza's en weigerachtige auto's die er geweldig uitzien.

elfenstein | 10-03-23 | 08:47

@Wijze uit het Oosten | 10-03-23 | 09:04:
Vorm boven functie, kan je nog zoveel goede smaak hebben, je schiet er niks mee op als die verrekte rotkar niet wil starten, de koffiemachine staat te lekken als een hoer na een dag werken en die pizzabodem van karton blijkt te zijn.

elfenstein | 10-03-23 | 09:10

Iemand (‘s vrouw/kind) is misbruikt en gaat uit met een beng?

Einde van de Domheid | 10-03-23 | 08:33 | 1

het is geen D66 bij de Jehova's

adhd-je | 10-03-23 | 08:57

Jehova's en hamburgers, allebei Amerikaanse uitvindingen.

Mr_Natural | 10-03-23 | 08:33

'Predikt liefde' - mwah. Het is een cult die voldoende mensen dusdanig hersenspoelt dat een ontevreden voormalig cultlid prima tot dit soort dingen in staat zou kunnen zijn.

konjodebonjo | 10-03-23 | 08:29

@Einde van de Domheid | 10-03-23 | 08:34:
Dus wordt dit een heel naar verhaal. Is het al natuurlijk maar van wat ik weet van de jehova's, zie ook de longread van GS, is dat het ontzettende rotzakken zijn qua omgang met uittreders en kinderen die niet mee wilen doen. Een beetje zoals die andere fijne religies maar dan in turbostand en in kleine communities waar uitsluiten defacto neerkomt op sociale moord. Dergelijke praktijken zouden in deze tijd niet meer voor moeten komen en toch laten we het toe onder het mom van vrijheid van godsdienst.

elfenstein | 10-03-23 | 08:40

Mijn zusje heeft helaas uit eigen hand mogen ervaren hoe lief Jehova's zijn...

Pa Nadol | 10-03-23 | 09:00

Geen moslim dader.. Zo iets direct maar zonder feiten beweren, past in een samuswering.. Gisteravond in Amsterdam (Steekpartij), lijkt overigens wel op een misdaad begaan door een booslim. Sterkte voor de nabestaanden en direct getroffenen.

Nederlandop1 | 10-03-23 | 09:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Môgge allen.
Ja, sommige jehovas zijn zo slecht nog niet.
Hier in de Rijnmond praat k nog wel es met ze, en dan vraag k; wat is nu het verschil tussen een jehova, een Pinkstergemeentert, een CDA christen en een gereformeerde.
.
Welnu, dan kan je lachen. Want dat weten die folder uitdelers vaak zelf ook niet echt.

chicago river | 10-03-23 | 08:08 | 4

@Kaas de Vies | 10-03-23 | 08:53:
Klinkt als wat ik met mijn gezin…
Laat maar.
Sorry Kaas, je mag altijd bij mij.

Ruimedenker | 10-03-23 | 08:57

@Kaas de Vies | 10-03-23 | 08:53:
Knap dat u dan toch zo gewoon bent gebleven.

elfenstein | 10-03-23 | 09:01
▼ 1 antwoord verborgen

"Einige sogar tödlich (verletzt)". Aparte zin.
Nog geen naam of foto van de dadert? Ook apart.

VP732 | 10-03-23 | 08:05 | 1

Dat er geen foto of profiel van de dader is vind ik dan weer verdacht. Je zou bijna denken dat ze “bepaalde bevolkingsgroepen” niet willen stigmatiseren.

Sieg Hein | 10-03-23 | 08:19

In Rusland is de Jehova-sekte verboden. Horende wat voor misbruik er binnen de groep plaatsvindt en hoe ze tegenover afvalligen zijn, misschien niet eens zo'n gek idee.

Hadena | 10-03-23 | 08:02 | 1

Jij maakt er geen geheim van, he.

omanders | 10-03-23 | 09:02

Noorse Broeders, Jehova’s; als je uit deze sekten stapt en je familie en vrienden zitten daar, dan ben je alles kwijt. Voorgoed. Ik heb er wel eens meer van eenzaamheid knettergek zien worden.

Dubbelepunthoofd | 10-03-23 | 07:59 | 3
-weggejorist-
Nuchternederland | 10-03-23 | 08:04

Dar waren dan geen echte vrienden lijkt me.

Rennieflox | 10-03-23 | 08:05

Dat is voor alcoholist uit een losbandige familie net zo. Als die naar de AA gaat en de alcoholisten en snuivers bant, is die zijn familie kwijt. Familie van herkomst en familie van keuze.

adhd-je | 10-03-23 | 09:01

Ik gok dat de dader een Jehova of ex-Jehova is.

De_fluitlokker | 10-03-23 | 07:54 | 5

Of familie van ex-lid die hun geliefde naar de ratsmodee hebben zien gaan,
zowel sociaal als financieel.

drastic | 10-03-23 | 08:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoveel hamburgers krijg ik niet weg.

MargauxGrandCru | 10-03-23 | 07:54 | 2

Best zin in een ochtend-hamburgertje!

Patje | 10-03-23 | 07:59

@Patje | 10-03-23 | 07:59:
Uit respect is de McDonalds gesloten.
De directie zegt: “onze gedachte gaat uit naar alle Hamburgers”.

Ruimedenker | 10-03-23 | 08:04

Daarom religie verbieden, alleen dan blijft het achter de voordeur en worden geen groepen gemanipuleerd.

Ray Skak | 10-03-23 | 07:49 | 7

@VP732 | 10-03-23 | 08:09: Nou goed, dan gaan we.. uh... ideeën verbieden! Krijg je alleen maar zeik door.
Is dat niet een goed idee?

nobodiesunmighty | 10-03-23 | 08:27

Want woke is geen seculiere religie? En links met hun klimaat als hun einde der tijden is geen religie? Je kunt alleen maar alle religies/geloven/voorkeuren lekker laten. En wetten maken die niet denken maar schadelijk gedrag strafbaar stelt

adhd-je | 10-03-23 | 09:05
▼ 4 antwoorden verborgen

De dader houdt in ieder geval niet van Hamburgers!

Flandrien | 10-03-23 | 07:42

Het is helemaal niet leuk bij de Jehova's. Ik ken er een paar. Het hele leven is één lange mishandeling.

Ik snap niet waarom dit mag in Nederland. Ik snap wel dat er iets kan knappen bij een jehova.

kleybeuker | 10-03-23 | 06:47 | 1

Je mag in Nederland allerlei ideetjes volgen. En er zijn genoeg lui die heel graag niet willen zien dat het leven eindig is, en dus graag gedrag en rituelen daarbij uitvoeren met het gedachtengoed dat na de dood je in de hemel komt. Wat dan ook daar mag wachten op je, vroeger waarschijnlijk een mooie gouden koets, nu veeleer een Mercedes 500 SEL met chauffeur. De goden gaan met de tijd mee.

nobodiesunmighty | 10-03-23 | 07:34

Verwarde mannen rond de wachttoren.

Duwbak_Linda | 10-03-23 | 06:39 | 3

Gelukkig hadden ze hun Handy ter hand.

knutsel_ | 10-03-23 | 08:20

@grapo | 10-03-23 | 08:42: aha! de dader is ex-jehova lid Handyman! We zullen 'm missen (* zwart lintje om VHS Limited Edition Box doet).

nobodiesunmighty | 10-03-23 | 09:20
-weggejorist-
DeniseLocke | 10-03-23 | 06:38 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Bij gebruik van het woord Jehova werd je vroeger gestenigd, zo leerde ik van Monty Puthon

LucaBrasi | 10-03-23 | 06:37 | 2

Python

LucaBrasi | 10-03-23 | 06:38

Ach, ach.
Afijn, oud Nieuws.

* Om 12 uur persconferentie door Duitse politie inzake topic.
* Vooral in Randstad wordt te weinig gebouwd, stelt EIB.
* Persoonsgegevens demonstranten vaak door politie opgevraagd, reden onduidelijk.
* Amsterdam, politie lost schoten bij centraal station.
* Wit-Rusland voert doodstraf in voor militairen die verraad plegen, Rusland kan oorlog ‘nog 2 jaar volhouden’.
* Xi krijgt derde termijn.
* middelvinger opsteken is een Canadees grondrecht.
* Inlichtingendiensten VS: Rusland niet in staat dit jaar veel gebied in Oek. te veroveren.
weer: nat. 0 tot 6 graden.

Koffie: pkat u zelf even? Anja, vandaag maximaal twéé chocolade croissants. AldNuut, even rustig aan met de koffie, de buren klagen over het trillen van de stoelpoten op het laminaat.

EEnzame SchizofrEEN | 10-03-23 | 06:24 | 4

Klopt dat er weinig wordt gebouwd in de randstad. Die wordt alleen maar groter. Het zijn vooral de randen ervan die volgebouwd worden. Ik werk zelf in de bouw. Dus ik spreek uit ervaring.

Flapster | 10-03-23 | 06:54

@Flapster | 10-03-23 | 06:54: Binnenkort kunt u in het centrum van 010 aan de slag; er zijn vergevorderde plannen om de Schiehaven (deels) te dempen; hup, hele nieuwe bouwgrond er bij.
Maar inderdaad, aan de randen is nog voldoende plek om vol te bouwen.

EEnzame SchizofrEEN | 10-03-23 | 07:02

Kliko doorzeeft?

Ray Skak | 10-03-23 | 07:28
▼ 1 antwoord verborgen

Een gelovige die het wachten op de aangekondigde eindtijd beu was.

HD50 | 10-03-23 | 06:21

Het zal wel weer een verwarde moslim zijn.

Piggelmee | 10-03-23 | 06:03 | 2

Dat weten we nog niet. Elders werden aanslagen gepleegd door anti-semieten, van autochtone afkomst. Zinloos geweld, dat wel..

Nederlandop1 | 10-03-23 | 06:19

Ga er inderdaad maar vanuit dat het uit die hoek komt. Mocht het niet zo zijn, niet erg, een keertje een verkeerde gok mag.

Zoelense Hobbyboer | 10-03-23 | 07:10

Op Geenstijl heeft in 2018 een artikel gestaan over de JG; 5145202*longread-ex-jehovah-reaguurder-spreekt*

Bootvisser | 10-03-23 | 05:40 | 3

Bizar. Het is echt een hele enge club.

SterF... | 10-03-23 | 07:44

Als de dader blank is, hadden we dat al gehoord.
Dat, om vermoedens weg te nemen.
Om een uur of 7 een persconferentie.
Bij Hamburg denk ik toch altijd aan 9/1, de dag die de wereld veranderde.

Ruimedenker | 10-03-23 | 05:27 | 1

9/11 verdomme

Ruimedenker | 10-03-23 | 05:40

Ook Nederland heeft zijn verwarde personen...

AMSTERDAM - De politie in Amsterdam heeft donderdagavond geschoten bij de aanhouding van een verdachte van een steekpartij op het Stationsplein. De man zou kort daarvoor iemand hebben neergestoken bij het Ibis-hotel naast het Centraal Station.

De politie kreeg rond 23.15 uur een melding binnen van de steekpartij en dat de dader mogelijk meer mensen wilde steken, vertelt een woordvoerster.

Het houdt ook niet op..
www.telegraaf.nl/nieuws/250685230/pol...

Wattman | 10-03-23 | 02:16 | 2

Laatste zin: Over het motief van de dader is niets bekend. Deze kop je makkelijk in, een aanhanger van een bepaald geloof, verward heet dat dan officieel.

Wattman | 10-03-23 | 02:31

Dat random steken gaat nog veel vaker voorkomen. Dit is pas het begin.

De_fluitlokker | 10-03-23 | 08:48

Het duurt gemiddeld 3 weken voordat ze in Duitsland voorzichtig melden wat voor achtergrond de dader heeft. Heel voorzichtig.

laurentius | 10-03-23 | 02:12 | 1

En terecht. Dat gespeculeerd over de dader en zijn motieven is des GS. Niet voor mensen die willen weten hoe het werkelijk zit. Daar is altijd tijd voor nodig.

Schadenfreude | 10-03-23 | 06:05

Ooit vertelde een Jehova-moeder van twee dochters mij dat de ene dochter niets meer met de andere te maken wilde hebben omdat zij afvallig was. Ook niet toen deze zwaar getroffen werd door kanker. Mijn beeld van dit geloof was daarmee compleet. Sindsdien doe ik niet eens meer de deur open om te zeggen dat ik in de evolutietheorie geloof.

MickeyGouda | 10-03-23 | 02:11 | 2

Herkenbaar. Zo kende ik een afvallige die ook verstoten was door zijn ouders. Zat diep. Na zijn dood door een ongeval kwamen zijn ouders niet eens op zijn uitvaart. Je eigen zoon. Back on topic: vermoed geen islamitisch motief ditmaal, maar eerder een doorgedraaide geloofsgenoot.

Goed Volk Kijkt Weg | 10-03-23 | 06:07

Ik heb zo'n bordje naast de voordeur dat Jehova's en andere colporteurs moet weghouden. Werkt prima!

Papa Jones | 10-03-23 | 08:05

Om de stemming er in te houden: schaar je rond de Wachttoren.
Jimi Hendrix - All around the Watchtower
youtu.be/TLV4_xaYynY

Arnold Layne | 10-03-23 | 01:55

Het is een vreselijke sekte dus waarschijnlijk een ex-lid.

Graftak | 10-03-23 | 01:26 | 1
-weggejorist-
treurtnie | 10-03-23 | 01:44

Kim Hollandia met een m16, ik heb het natuurlijk niet goed geraden.

Zoutklontje | 10-03-23 | 01:21

Je mag niet speculeren want dat is zo erg
Doe het toch
Dader is een man

RickTheDick | 10-03-23 | 01:15

Weinig last van jehova de laatste jaren. Standaard antwoord: Sorry geen interesse" Die bekende voet tussen de deur heb ik nooit meegemaakt. Wel is het bekend dat families door jehova uit elkaar vallen. Zie je wel vaker bij religie, als je er uit stapt ben je opeens geen familie meer. Of erger je wordt ook nog bedreigd. Geen flauw idee wat toch de aantrekkingskracht is voor al die onzin. Ik was er 60 jaar geleden al klaar mee. Maar goed of dit religie gerelateerd is staat niet vast. De ramp voor nabestaanden en anderen die het hebben zien gebeuren laat zijn sporen na. Vreselijk, er zijn geen andere woorden voor.

dijkbewaker | 10-03-23 | 01:13 | 5

@SaintNick | 10-03-23 | 02:01:
Dat ben ik met u eens en ik beschouw die klup daarom ook als een sekte.
Het is naar mijn idee geen religie, het is meer een ideologie die streeft naar verovering van de gedachten (niet de harten) van de mensen om die gedachten vervolgens te beheersen: het Boek komt rechtstreeks van Allah, interpretatie is eenduidig, discussie wordt ontmoedigd en zelfbeschikkingsrecht – laat staan ontwikkeling – wordt gesmoord in 'Inshallah'.

Ik vind de Islam dus geen religie, het heeft wel de veren overgenomen van oudere godsdiensten.
Waar het Jodendom inzet op rechtvaardigheid en beschaving, het Christendom vooral op liefde en vergeving reduceert de Islam alles tot macht & onderwerping. En haar volgelingen tot religiose zombies.

LD69 | 10-03-23 | 02:12

@LD69 | 10-03-23 | 02:12: De verlichte versie van het Christendom is best liefdevol maar het Oude Testament vind ik persoonlijk ook maar een horrorboek met nare trekjes.

Bootvisser | 10-03-23 | 05:09

@LD69 | 10-03-23 | 02:12: Mooie compacte duiding van de submissieve islam. Chapeau derhalve!

Goed Volk Kijkt Weg | 10-03-23 | 06:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Niemand nog een mooi gospeltje gepost?
Lijkt me wel gepast nu...
Here I Am To Worship / The Call - Hillsong Worship
www.youtube.com/watch?v=6CKCThJB5w0
Of waren dat de 'Jehova's' die juist geen stichtelijke liedjes zongen!?
OMG!

Aristotalloss | 10-03-23 | 01:06

Harry, hol schon mal den Wagen.

Aristotalloss | 10-03-23 | 00:55 | 2

Horst Tappert. De vieze vuile SS-er. Naar dat kon allemaal in dat Duitsland van toen.

Quattro Stagioni | 10-03-23 | 01:11

@Quattro Stagioni | 10-03-23 | 01:11:

Met de kennis van nu zie je in hem ook de echte SS'er, met zijn doordringende ogen en totaal humorloos.

Wattman | 10-03-23 | 01:14

Spannend, een schuldige aanwijzen terwijl je nog niets weet. Ik moet altijd denken aan premier Aznar van Spanje, die na de aanslagen van 2004 in Madrid (193 doden) met een beschuldigende vinger naar de ETA wees, waarna al snel bleek dat ze het werk waren van moslimterroristen.

J.P.Drapeau | 10-03-23 | 00:48 | 4

Zie ook Richard Jewell, Atlanta '96

H. Caulfield | 10-03-23 | 00:54

Inderdaad, die Aznar toch. Eta is zeer onwaarschijnlijk, dus daarom speel ik het nu alvast op safe: het was een moslimterrorist.

SaintNick | 10-03-23 | 01:58

Een gok die enorm slecht uitviel. Was nl vlak voor de verkiezingen. Die verloor hij toen.

LucaBrasi | 10-03-23 | 06:30
▼ 1 antwoord verborgen

Jehova's zijn heel intolerant tegen duivelsaanbidders, wat een vervelende haatkerk is het ook.

Zeurders | 10-03-23 | 00:47 | 2

Vertel?

Wiebenick | 10-03-23 | 00:49

Haha! Nice.

keestelpro | 10-03-23 | 00:56

In Bild staat nu dat Sicherheitskreisen van de politie het als een "Amoktat" classiciceren. Zou betekenen in dat geval dat er uit blinde woede is geschoten. Zou dan misschien toch een verstoten ex-lid kunnen zijn misschien? Morgen vast meer, maar nu het droevige feit van zoveel doden en gewonden in die prachtige stad Hamburg.

Jan, Leiden | 10-03-23 | 00:43 | 1

We zijn,en terecht in een paniekstand beland waarin we dit nieuw toedichten aan een bepaald geloof,in het bijzonder de islam.Jouw relaas kan natuurlijk ook kloppen.

boterkuipje | 10-03-23 | 00:51

Waren er getuigen?

keestelpro | 10-03-23 | 00:39 | 4

Dat in elk geval, hoe dan ook....

Jan, Leiden | 10-03-23 | 00:44

Ja, maar die zijn allemaal dood?

SaintNick | 10-03-23 | 02:03
▼ 1 antwoord verborgen

Wel eens gesproken met een leuk ex Jehova meisje.
Bleek het later Kim Holland te zijn. Sindsdien kijk ik heel anders naar jehova's.

MorgenEenAnder | 10-03-23 | 00:38 | 1

Jamaar... Kim doet alles wat God verboden heeft.Dus geen snikkel tussen de deur.

boterkuipje | 10-03-23 | 00:42

Mijn eerste gedachte: Iemand die jarenlang seksueel misbruikt is geweest door een of meerdere van die fijne aanbidders van de hoerenzoon uit Nazareth. "Jezus is liefde, mijn lul is Jezus", zo'n gedachtegang.

Rhenium | 10-03-23 | 00:33 | 1

Je mag niemand uitsluiten!!(Kaag)Behalve Wilders??

boterkuipje | 10-03-23 | 00:38

Er waren veel getuigen in ieder geval.

sjef-van-iekel | 10-03-23 | 00:26 | 3

U was me voor! LOL

keestelpro | 10-03-23 | 00:40

@keestelpro | 10-03-23 | 00:40: ja, lol, moet kunnen hoor, wel een beetje vroeg. Maarja het is Geenstijl. Soft doen we alleen met bekenden in het stamcafé.

Wiezewalakristalix | 10-03-23 | 00:45

@keestelpro | 10-03-23 | 00:40: mooi Kees. U heeft humor.

Ik kon trouwens eerst niet geloven dat ie nog niet gemaakt was!

sjef-van-iekel | 10-03-23 | 00:52

7 doden en 20 gewonden en de politie heeft geen schot gelost volgens Bild en er zou geen voortvluchtige zijn? Dan is er zou je denken een laatste schutter of hebben er op elkaar geschoten? Beetje verwarrend dit of niet en logisch verklaarbaar? Wellicht horen we morgen meer? Hopelijk?

Jan, Leiden | 10-03-23 | 00:15 | 12

@Wiebenick | 10-03-23 | 00:52: Dank u. Dank u. Dat komt omdat mijn doodskist, waar ik overdag in slaap, in de kruipruimte ligt.

TanteJuut | 10-03-23 | 00:57

@Wattman | 10-03-23 | 00:51: Misschien was dat laatste restje het besef dat het wereldnieuws zou worden. De Jehova's in the picture. Eindelijk.

Wiebenick | 10-03-23 | 00:57

@Wiebenick | 10-03-23 | 00:57:

Al jaren geleden dat ze hier aan de deur stonden, een uitstervende religie lijkt wel.

Wattman | 10-03-23 | 01:04
▼ 9 antwoorden verborgen

Hmm, was de Wachttoren niet bemand soms dat die schutter zomaar zijn gang kon gaan?

Spring Bruissteen | 10-03-23 | 00:14

Het doet me niks meer, dit soort berichten.

De politiek heeft duivels binnengehaald en mensen op scherp gezet, de wereld is kapot.

Ik ga alleen nog maar naar mijn refugium, de golfbaan, waar iedereen altijd goeiedag zegt, en alle verloren portemonnee's met 500 euro cash erin ongeledigd weer klaar liggen bij de receptie voor de rechtmatige eigenaar...

wilderst | 10-03-23 | 00:10 | 6

@boterkuipje | 10-03-23 | 00:32:
De laatste keer dat ik een portemonnee vond heb ik er wel ingekeken. Zo kon ik de eigenaar achterhalen en hem de portemonnee met de volledige inhoud teruggeven.

Spring Bruissteen | 10-03-23 | 00:39

@wilderst | 10-03-23 | 00:37:

Haha, staat een verwilderde zwerver op de golfbaan. Oh dat is wilderst die een balletje slaat, mooi !

Wattman | 10-03-23 | 00:41

@Wattman | 10-03-23 | 00:41: Zekers!

En ik ben niet de enige, want het is erg verslavend, het laatste wat je laat vallen als je krap bij kas zit.

Ik speel met buschauffeurs en serveersters en andere 'gewone mensen'.

En met directeuren en topvoetballers idd, iedereen is gelijk

wilderst | 10-03-23 | 01:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Zou het voor de verandering een keer níet een Wir-schaffen-dasje zijn?

Weg met dat vuilnis | 10-03-23 | 00:06 | 2

Dat wel of een doorgedraaide ex jehova.

Wattman | 10-03-23 | 00:13

@Wattman | 10-03-23 | 00:13:
Dat laatste is zeker niet ondenkbaar. Als je als Jehova de keuze maakt ermee te kappen krijg je het verdomd zwaar.

Spring Bruissteen | 10-03-23 | 00:25

“Jevoha’s”?
Nou ja.

J.Cash | 10-03-23 | 00:03

Ontkerkelijking moeten ze niet zo letterlijk nemen.

TanteJuut | 10-03-23 | 00:03

Duitsers zijn vrij terughoudend omdat ze zogenaamd zorgvuldig te werk te gaan.

Daarmee voed je de speculaties al klinkt het eerste bericht vaak als Pavlov, 7 doden in een kerk...

Wattman | 10-03-23 | 00:02

Dit is wel een nieuwe en nog lastig te plaatsen. Wel serieus, 7 doden. Amerikaanse toestanden.

SomsGenuanceerd | 09-03-23 | 23:59 | 1

U verwart Hamburg met hamburgers.

UnderTheDevil | 10-03-23 | 00:07

Sekte reflecteert gekte.
Ik zou nooit mijn gelijk willen halen middels geweld, een goed gesprek met een gelovige ga ik echter niet uit de weg. En als hij mij dan niet geloof stomp ik hem op zijn bek en keer hem de andere qang toe. Daarna steel ik zijn heilige boek en mep daar mee op zijn kop. Geweld is niet de weg maar wel een geitenpaadje.

hero_of_heaven | 09-03-23 | 23:59

"But in the Latin alphabet... Jehova begins with an I."

UnderTheDevil | 09-03-23 | 23:58

Beetje nodeloos kwetsend en ongefundeerd die eerste zin, heer Rossum.
Men zou hem zelfs smakeloos kunnen noemen of eigenlijk smaakt hij redelijk bitter.

Ergens midden in het artikel zou die zin een iets mindere bittere smaak krijgen en gelukkig nog steeds nodeloos kwetsend zijn.
En dat weet jij als de beste.

blamage_fr | 09-03-23 | 23:57

Jehova-kerk? Jehova's?

C'mon GS - dat riekt naar onkunde in de verslaggeving.

Anomiemus | 09-03-23 | 23:50 | 7

Nee dat riekt vooral naar desinteresse in sektarisch jargon

Van Rossem | 10-03-23 | 00:23

@Wiebenick | 10-03-23 | 00:05:
Je noemt boeddhisten toch ook geen Boeddha's?

Overigens ben ik nog maar eenmaal in m'n leven in een Koningkrijkszaal van de Jehova's Getuigen geweest. Voor de trouwerij van een aangetrouwde tante. Was best interessant, maar de Nieuwewereldvertaling is niet echt een voorbeeld van een getrouwe weergave van de bronteksten.

Anomiemus | 10-03-23 | 03:16

@Anomiemus | 10-03-23 | 03:16: Wie die humbug "best interessant" noemt heeft enkele belangrijke criteria niet op orde.

Wiebenick | 10-03-23 | 11:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Polarisatie komt steeds dichter bij... wint u een discussie of verliest u een vriend. Sodemieter op met dat siri geneuzel. Polarisatie ontstaat als een regering een agenda uitvoert die niemand heeft gekozen en niemand wil. Dit heeft natuurlijk geen bal direct te maken met de droevige gebeurtenissen in deze kerk, maar wou het wel even op de radar zetten... uiteindelijk stuurt onze westerse regeringskliek aan op een model die velen niet willen slikken, en iedereen reageert op zijn eigen manier. De ene pakt de koe bij de horens en maakt een punt met 'blauwe bonen' , de ander is een laffe toetsenbord ridder en typt deze text

klaverboerdenham | 09-03-23 | 23:49 | 8

Als je Jehova's over de rooie wil krijgen moet je ze een kerk noemen. Dus ff dimmen nou.

Wiebenick | 10-03-23 | 00:06

@SterF... | 10-03-23 | 00:00: Er is geen antwoord op je vraag, althans ik heb die niet om eerlijk te zijn. Ik ken geen andere kliek die ik zou willen ruilen voor deze westerse kliek. Echter wel zou ik graag het gevoel weer hebben dat mijn stem er toe doet, dat partijen inderdaad hun oren laten hangen naar hun kiezers ipv anderen zoals grootkapitaal. Vele ouderen kunnen hun eindjes niet meer aan mekaar knopen naar jarenlang hun bijdrage te hebben geleverd aan dit land. Te gelijker tijd worden busladingen gajes het land binnengehaald en verwend (warm, eten, slapenm, wassen) die enkel rotzooi trappen en niks , maar dan ook niks wensen bij te dragen

klaverboerdenham | 10-03-23 | 00:20

Lol siri geneuzel ;)

Stichting ideële richting

Wattman | 10-03-23 | 00:38
▼ 5 antwoorden verborgen

De wereld is flink aan het doordraaien

7 doden 20+ gewonden, zou niet moeten kunnen

AldNuut | 09-03-23 | 23:47

Ik zou op het kerkhof gaan zoeken, daar liggen immers altijd de daders.

Jan Dribbel | 09-03-23 | 23:44 | 3

Der Mōrder ist immer Der Gärtner, weil der Schlagt erbarmungslos zu.

Glasgow Argus | 09-03-23 | 23:46

@Glasgow Argus | 09-03-23 | 23:46:
En nu weet k weer dat mn Duits zo slecht is; geen idéé wat er staat, voooral die laatste "zu" vat k niet.
Tchussi!

chicago river | 10-03-23 | 00:39

@chicago river | 10-03-23 | 00:39: De moordenaar is altijd de tuinman, want die slaat genadeloos toe. Echt niet zo moeilijk hoor.

CantShakeMe | 10-03-23 | 08:06

Polizei is op zoek naar een duo, beiden met een schoudertas en foldertjes. spreek ze niet zelf aan, bel sofort einz einz zwei.

Sleeptnet | 09-03-23 | 23:42

Heerlijke openingszin, daarom betaal ik graag voor het kroontje. R.I.P. slachtoffers overigens.... jeetje ik stomp af.

prins_flip_da_luxe | 09-03-23 | 23:41

Euhm.... Jihad is wel een eerste (en in 'wir schaffen das'-land de meest logische) verklaring
Willekeurige Google-bron:
"It appears that the Jehovah’s witnesses have very little in common with either Islam or Christianity."
www.islamreligion.com/articles/5094/v...

kapotte_stofzuiger | 09-03-23 | 23:40

Tja, we moeten er maar mee leren leven. Al die prikkers, schieters en weet ik wat nog meer, gaan nooit meer weg. Welkom to survival mode!

Lady Midnight | 09-03-23 | 23:39

Zo vredelievend zijn ze niet, zijn veel verhalen van (seksueel) misbruik e.d. binnen die gemeenschap dus misschien iemand met wraak vanwege zoiets als motief? Maar goed, ik zou niet moeten speculeren, gewoon de feiten afwachten. Kan nog alle kanten op.

Capt. Iglo | 09-03-23 | 23:39 | 1

Onmogelijk, het is een ANBI. Het keurmerk van de overheid. Die zou zoiets nooit toelaten.

Wiebenick | 10-03-23 | 00:17

Mijn eerste gedachte was dat het om een afvallige gaat die zo gefrustreerd was over zijn tijd bij de Jehova's en over de tijd daarna, dat hem het leven zuur is gemaakt dat hij volkomen is doorgedraaid en besloot wraak te nemen.
Het kan natuurlijk heel anders zijn, maar dit was zomaar een eerste gedachte.

Arnold Layne | 09-03-23 | 23:39 | 2

Dacht ik ook, maar een aanslag door een moslim is een goede tweede, al was het maar omdat de religie van de vrede kampioen aanslagen is. Een kerk is een kerk voor die club, zeker de nieuw aangekomen apothekers en chirurgen zullen het verschil niet zien tussen Jehova, pinkster, rooms of Protestant.

Nuuk | 09-03-23 | 23:42

@Nuuk | 09-03-23 | 23:42: dat verschil maakt ze ook niet uit. Alles wat niet de religie van de vrede is, is verkeerd dus moet worden afgemaakt.

DanskeRob | 09-03-23 | 23:44

En noem die club maar vreedzaam. Deze secte heeft verstoting ongeveer uitgevonden, maar misbruik wordt onder de pet gehouden, dat er een keer een slachtoffer van deze doodscultus wraak neemt sta ik niet van te kijken.

SterF... | 09-03-23 | 23:38 | 1

inderdaad ook goed mogelijk. Heb er in het verleden genoeg over gehoord. Stap eruit en je bent geen familie meer. Dat soort fijne praktijken.

DanskeRob | 09-03-23 | 23:46

Ik gok een doorgedraaide ‘uitgeslotene’.

gestampte pot | 09-03-23 | 23:38 | 5

@gestampte pot | 10-03-23 | 00:14:
Hoezo? Als ik vragen mag?

J.Cash | 10-03-23 | 00:17

@gestampte pot | 10-03-23 | 00:18:
Ik ben nieuwsgierig. Mail j.cash@usa.com als je wilt.

J.Cash | 10-03-23 | 00:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Wordt van Rossem hiervoor niet gejorist? Wat een smakeloze entry:

Glasgow Argus | 09-03-23 | 23:37 | 7

Humor altijd +1

Spring Bruissteen | 10-03-23 | 00:13

Dat is nou het voordeel van bóven de streep tegelen ten opzichte van tegelen in de panelen.

Van Rossem | 10-03-23 | 00:22

@Van Rossem | 10-03-23 | 00:22:
Misbruik! Excuus!

J.Cash | 10-03-23 | 00:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Dader had z'n voet tussen de kerkdeur ?

Cornelis12 | 09-03-23 | 23:36 | 1

Ja moest ik ook aan denken maar in dit geval zal het wel een geweer geweest zijn.

MargauxGrandCru | 10-03-23 | 07:19

Op zich hoef je geen medelijden met de nabestaanden te hebben die ook Jehova zijn. De tekst van de folderkar op het stations zegt altijd: nooit meer verdriet!
Ik wens ze wel veel succes als ze stiekem toch wat voelen.

SterF... | 09-03-23 | 23:34 | 1

De schutter zal wel van een vermogen afgeluld zijn en daarna de toegang tot de hemel ontzegd zijn. ALs ik het goed heb is er ook maar plaats voor 44.000 zielen van het hoogste niveau. Heel raar met zoveel menschen op de wereld.

AntiZanicz | 10-03-23 | 10:45

Gute Nacht Freunde
Es wird Zeit für mich zu gehen
Was ich noch zu sagen hätte
Dauert eine Zigarette…

Mieltje | 09-03-23 | 23:33

Het "verwarde mannen"-seizoen is geopend.

kapotte_stofzuiger | 09-03-23 | 23:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl