Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WTF. Nationale Ombudsman declareert ton aan reiskosten per jaar, wil bonnetjes niet geven

Wij stappen naar de Ombudsman

Opvallend draadje vandaag van 'Stichting de Verbeelding' over de Nationale Ombudsman. De stichting, die overduidelijk allerlei al dan niet terechte appeltjes te schillen heeft met ombudsman Reinier van Zutphen, doet namelijk al een tijdje onderzoek naar diens reiskosten, en die zijn wel echt echt echt heel erg hoog. Uit cijfers die de Ombudsman keurig op de site vermeldt, blijkt dat Reinier van Zutphen namelijk in 2021 76.798 euro aan kosten voor binnenlandse dienstreizen heeft gemaakt, en het jaar daarvoor 86.645 euro

Nadere bestudering van de cijfers uit eerdere jaren leert dat dit bedrag hoogstwaarschijnlijk zo hoog uitvalt omdat de taxikosten die de Nationale Ombudsman maakt sinds 2017 als 'reiskosten' bij individuele ambtsdragers staan. Maar dan nog. Bijna een ton aan taxikosten is wel echt heel veel. Vandaar dat de Verbeelding graag een gedetailleerd overzicht wilde hebben. Maar tot nu toe publiceerde de Ombudsman alleen een soort uitdraai uit een grootboek waar allerlei rekeningen van duizenden euro's opstaan, zonder dat duidelijk wordt voor welk ritje wat is betaald en wie welk bonnetje heeft gecontroleerd. Kunt u zeggen: wat een geneuzel! Maar u kunt ook zeggen: maak gewoon openbaar Ombudsman! De Stichting is in ieder geval naar de rechter gestapt. Wordt vervolgd. 
UPDATE: Oeps. Geen Joris aan de macht bij De Verbeelding. Rokende servers aldaar.

Reaguursels

Inloggen

Wiki:

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen maakte begin 2016 van zijn wettelijke mogelijkheid gebruik om Dullaert niet voor te dragen voor een herbenoeming. De 5-jarige ambtstermijn van Dullaert liep af op 1 april 2016. Na het bekend worden van zijn vertrek tekenden binnen een paar dagen tijd meer dan 28.000 mensen een petitie die opriep Dullaert een tweede ambtstermijn te gunnen. Uiteindelijk ondertekenden 40.557 mensen de petitie 'Dullaert moet blijven', die op 17 februari 2016 aan de Tweede Kamer werd aangeboden. Op 5 april 2016 benoemde de Tweede Kamer Margrite Kalverboer tot zijn opvolger.

Ik was van kamp pro Dullaert …

Quattro Stagioni | 01-02-23 | 22:24

Via een taxibemiddelingsfirma zoals Transvision of Munckhof een bedrag opmaken van 76k Euro? Voor één persoon? Onmogelijk, zelfs niet met een wekelijkse retourrit naar Frankfurt Flughafen.

Heurtebise | 01-02-23 | 18:13

Hoeveel kostten die snoepreisjes van Kamerleden naar de Caribische eilanden? Al dan niet om over slavernijverleden te praten of te klagen over de prijs van een bak druiven.

bijna_raak | 01-02-23 | 17:20 | 1

Vanmiddag Bosma in 2de kamer tot nu toe € 74.000 maar er moeten nog declaraties binnenkomen.

dedwarsligger | 01-02-23 | 19:34

Uit de toeslagenaffaire bleek dat veel rechters hun werk niet deden. De frauderende belastingdienst nalullen is immers veel makkelijker dan aan het werk gaan.
Met klachten hierover kan de burger in principe naar de ombudsman of de raad van state; maar die deden hun werk ook al niet. Omtzigt klaagde daar ook terecht over. Die figuren krijgen veel, héél veel belastinggeld voor werk dat ze simpelweg *niet* doen.

En daar kan dan kennelijk nog bijna een ton aan taxikosten bovenop gedeclareerd worden. Terwijl het met dat "ombudswerk" achteraf nogal meeviel.
En als iemand dan inzage in de bonnetjes wil zeggen ze gewoon heel hard "nee". Meneer doet gewoon niet aan wooverzoeken of rechterlijke uitspraken, "want ik heb mezelf al gecontroleerd".

Dus wat nu, nog maar een overtreffende ombudsman aanstellen?
De ombuds-batman?
Die weer rapporteert aan de ombuds-superman?
Die weer wordt gecontroleerd door de ombuds-superduperman?
En dat is dus een van de vele redenen waarom een te grote overheid *nooit* werkt. Hoe groter de overheid des te makkelijker er met geld wordt omgegaan. En dat lokt weer parasitaire types die zichzelf en hun vriendjes alerlei fopfuncties toeschuiven.
En overbodig werk dat niet eens hoeft te worden uitgevoerd lokt ook niet echt talent.

Dandruff | 01-02-23 | 17:07

Jullie hebben het allemaal over taxikosten alsof het uitsluitend over een auto gaat.
Wellicht gaat meneer elke dag met een helicopter taxi. Wellicht dat e.e.a.dan wel sluitend te krijgen is. Zo’n a
Agusta heli lust wel een slok.

Crankhead | 01-02-23 | 16:56

Hoe kan ik een klacht indienen OVER de Nationale ombudsman?

slootschurftklootzak | 01-02-23 | 15:53

De Gemeentelijke Ombudsvrouw is er om de burger te ondersteunen als er zaken mis gaan. Goed geregeld. Welnu, een zorgbureau maakt er een potje van en de gemeente doet niks, dus ze komt als geroepen! We gaan in gesprek. Nooit eerder klachten over gehad, zegt de mevrouw en kijkt minzaam over haar design bril. Paar gesprekjes verder heeft ze kennelijk een paar telefoontjes gepleegd, want de gemeente valt niets te verwijten. Maar... de misstanden bij dat zorgbureau dan!? Tja, daar gaan wij niet over. Over en sluiten maar..

Wiebenick | 01-02-23 | 15:18 | 4

@Dandruff | 01-02-23 | 16:09: Ja, verdient ook goed heb ik gehoord, met uitstekende secundaire voorwaarden, eigen baas, kortom een droombaan...

Wiebenick | 01-02-23 | 16:30

@Wiebenick | 01-02-23 | 16:30:

Er zijn teveel van dit soort droombanen bij de overheid.
Daar loopt een land niet alleen financieel op leeg; het zorgt ook voor een sfeer van "laat een ander dat maar doen". Niemand durft verantwoordelijkheid te nemen bij belangrijke zaken.

Dandruff | 01-02-23 | 17:14
▼ 1 antwoord verborgen

De klassieke graaier. Zo kennen we ze.

inCol | 01-02-23 | 15:10

Ik lachen om die FBI-agent die Trump onderzocht op banden met Rusland, die wordt nu vervolgd omdat hij zelf door
Rusland werd betaald. Maar bij ons gebeurt dus exact hetzelfde: degene die anderen moet onderzoeken is zelf degene die de fouten maakt. Daarom vragen mensen dus altijd: wie controleert de controleur?

Doe_eens_normaal_man | 01-02-23 | 14:53 | 1

Een vriend van de onderzochte, uiteraard.

funda | 01-02-23 | 14:54

Maar er is dan ook veel mis in ons land en alles moet ter plaatse bekeken worden.

Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 14:27

Nederland is nogal corrupt, maar daar hoor je het NOS journaal nooit over. Want corruptie, bestaat alleen in andere landen.

martymcfly | 01-02-23 | 14:22 | 1

Heeft u al voor uw kroost een nieuwe rekenmachine gekocht van Texas Instruments?

wapster | 01-02-23 | 15:22

Zou ik ook doen. Waarschijnlijk zijn er veel die dat doen in en rond Den Haag. En we komen allemaal uiteindelijk in de fase dat je kansen bijna voorbij zijn.

Harry.Langezwaal | 01-02-23 | 14:15

De laatste keer dat ik een taxi nam (om 2 uur 's nachts) koste de rit me iets meer dan 20 euro en duurde die rit iets langer dan 20 minuten. Dat is grofweg 1 euro per minuut. Dat zou dus impliceren dat de beste man in 2021 76.798 minuten ofwel 1280 uur in de taxi heeft gezeten. Dat zijn 160 werkdagen van 8 uur. Het zou kunnen, maar je vraagt je af of hij zijn tijd niet beter had kunnen besteden!

EenGoedBegin | 01-02-23 | 14:12 | 6

@Kopieerapparaat | 01-02-23 | 14:52:
Zie me163komet | 01-02-23 | 13:42 ligt een tipje van de sluier op.
Als je totaal geen benul hebt van dit soort materie, dan siert het je als je gewoon je mond houdt. Dit soort domheid kost de samenleving handen vol geld.

glebber | 01-02-23 | 15:08

@Kopieerapparaat | 01-02-23 | 14:52: Exact. Het niet willen tonen van de bonnetjes staat in dit geval gelijk aan pure fraude en oplichting. De beste man heeft nog 1 week om de bonnetjes in te leveren en anders zou het oneervol ontslag op staande voet moeten betekenen.

Grachus | 01-02-23 | 18:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Voltijd is dat €366 per dag.
7167 per maand.

Lijkt me toch dat zo iemand pakweg 40 weken 3 dagen in de week een reis maakt die gedeclareerd moet worden?
Dan kom je op €717 per dag.

In alle gevallen disproportioneel.

Braco.me | 01-02-23 | 14:06

Dit soort koninkrijkjes daar hebben we er heel veel van. Ook in het onderwijs zitten ze. In de zorg. In de woningcorporaties. Bij de staatsomroepen, de gemeenten, de NGO’s, de asielindustrie enzovoorts. En dan al die 100-en ex-politici in voorzitter banen bij de (semi)overheidsinstanties. Bijna allemaal wanen ze zich onaantastbaar en is de drempel voor corruptie heel laag.

Tiscali-2 | 01-02-23 | 14:04

Er van uitgaande dat hij niet iedere dag van Vaals naar Harlingen gaat, is een privechauffeur met bescheiden auto goedkoper.

Braco.me | 01-02-23 | 14:00

Reiskosten buitenland?
Hoezo dan?

Nonik Neem | 01-02-23 | 13:59 | 1

Naar Marokko geremigreerde 55+ 'ers die de uitkering te laag vonden bijstaan? "Ja, daar moeten wij als overheid natuurlijk zeer zorgvuldig mee omgaan" als argument?

Grachus | 01-02-23 | 18:10

Maar hij heeft dit jaar toch minder dan vorig jaar gedeclareerd?

Dit is dan toch gewoon een verbetering?

(Vrij naar KWF: "Wij hebben het directeursalaris verlaagd." -> ondertussen een extra directeur erbij genomen waardoor het salaris juist was verdubbeld.)

huh!? | 01-02-23 | 13:50

Het is opvallend hoe makkelijk men oordeelt en veroordeelt. Het overgrote deel van de mensen bestaat uit opportunistische graaiers die, als ze de kans zien, gebruik maken van alle beschikbare middelen. Wat vrijwel alle commentaren gemeen hebben is het kleutergedrag van waarom hij wel en ik niet. Dat er gedegen onderzocht wordt of declaraties en degelijke terecht zijn geweest is niet meer dan terecht, maar de stelling dat jij anderS bent geldt voor maar heel weinig mensen.
Ik lees GS met veel plezier, maar het is soms ook wel makkelijk scoren door onderbuikgevoelens te laten spreken.

Jurkoff | 01-02-23 | 13:49 | 4

Nee.
De idiote zelfbevlekking met een soort feodaliteit van overheidsmedewerkers gaat erg ver.

Braco.me | 01-02-23 | 14:07

https://www.facebook.com/todor.djurkov
Hij bestaat echt

Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 14:30

@huh!? | 01-02-23 | 13:54: Ik vind dat totaal niet gangbaar, maar of dat nou gangbaar is of niet, verantwoord je uitgaven gewoon en lig niet te ouwehoeren over het niet willen geven van inzage. Daarmee creëer je toch ook wantrouwen?

Kopieerapparaat | 01-02-23 | 14:57
▼ 1 antwoord verborgen

En hoe zit het met de kinderombudsvrouw (M. Kalverboer)?
Reist die ook zo veel?

Wering | 01-02-23 | 13:46 | 1

Open de bijlagen?

Kalverboer en de Substituut Ombudsman (nog nooit gehoord van de persoon) staan daarin keurig tot twee decimalen achter de komma vermeld

huh!? | 01-02-23 | 13:51

Wel eens overwogen dat door de reiskostenbonnetjes openbaar te maken , organisaties en personen via die reiskostendeclaratie -bijvoorbeeld; van kantoor naar meneer Jansen op de dorpsstraat 15 te Reetketelpikkemerschans, 60,5 km- kunnen achterhalen wie er een klacht heeft ingediend, om daarna met de klager of medewerker af te rekenen.

me163komet | 01-02-23 | 13:42 | 6

@small_town_dude | 01-02-23 | 13:51:
Uit ervaring weet ik dat de administratie van een bedrijf niet alleen bestaat uit kale -niet traceerbare- taxibonnetjes, maar dat de taxibon -of kilometerdeclaratie- wordt 'vastgeniet' aan het reiskostendeclaratie formulier waarin staat wie op welke dag waar naar toe ging -van adres naar adres-, hoe laat, voor hoeveel uur en met hoeveel mensen, het doel, het jobnummer en eventueel bijkomende kosten als lunch of koffie. Bij normale bedrijven is dit de normale gang van zaken, anders heet het namelijk dat er 'fraude in de hand wordt gewerkt', en voor de belasting heet het dat de administratie niet op orde is.

Juist oncontroleerbare kale bonnetjes leveren hierboven een kop op als "een ton" op

me163komet | 01-02-23 | 14:05

Sinds wanneer zijn ombudsman zaken geheim????

Grachus | 01-02-23 | 18:12

Daarnaast is de beklaagde altijd de overheid. Daarvan weten we dat deze a.g.v. de Kaag/Rutte doctrine tegenwoordig sowieso afrekent met hen niet welgevallige oppositie. Het argument is dus geen argument.

Grachus | 01-02-23 | 18:28
▼ 3 antwoorden verborgen

De man in kwestie is lastig.
Er moet derhalve aan de stoelpoten gemorreld worden..

Complot ?
Nee, maar wel in/be-perken zodat het Haagse ongestoord verder kan modderen met nieuwe crises veroorzaken, liefst zonder lastige meegluurder

AldNuut | 01-02-23 | 13:42

Ongelijkheid! Ik mag niet met de taxi het land rondscheuren (en ongetwijfeld her en der lekker eten) en het declareren. Ombudsman, help!

Hommel | 01-02-23 | 13:36

De meeste reaguurders denken blijkbaar dat deze functie net zo weinig voorstelt als hun eigen kantoorbaantje, waar je per trein of met leaseblik naar toe gaat. Mensen die op dit niveau werken hebben helemaal geen tijd om te verspillen aan reizen. Ze moeten op weg naar de locaties waar problemen zich afspelen gewoon door kunnen werken. Wellicht zit het aantal dienstreizen onder de limiet om een auto met chauffeur te rechtvaardigen. Maar reken maar uit wat het per jaar kost om een E klasse te leasen met pakweg 40.000 km en een chauffeur. Een afroepdienstauto (taxi) kan best gunstig zijn ipv zelf een Mercedes E klasse te kopen met alles d'r op en d'r an en dan ook nog een chauffeur aanstellen (die ook weer verkouden kan worden). Natuurlijk is het dan duurder om per uur en per km te betalen, maar dan heb je het ook wel gehad.

glebber | 01-02-23 | 13:32 | 2

Zoiets ja, dan is het toch niet zo moeilijk om de ritjes te laten zien waar ie heen gaat. Hij doet zijn werk.
En mocht het zo zijn dat er miljoenmiljard ritjes van een paar kilometers richting:
www.escort-services-denhaag.nl/
zijn geweest, valt dit nog te verdedigen: tijdens werken in de auto zijn micropauzes en emotionele ontlading toch wel echt gewenst.

nobodiesunmighty | 01-02-23 | 13:36

Je hebt een dagtaak aan het verdedigen van een ombudsman, die blijkbaar een half jaar doorbrengt in een taxi. Dat doet hij in werkelijkheid waarschijnlijk niet, dus zijn die declaraties raar. Zeer terecht dat daar verder onderzoek naar gedaan wordt. 'Mensen die op dit niveau werken hebben helemaal geen tijd om te verspillen aan reizen.' ... Op dit niveau hebben ze blijkbaar wel genoeg geld om te verspillen.

Usumani | 01-02-23 | 14:58

Als je deugt mag je daarvoor best goed beloond worden. En een beetje in de watten gelegd.

Osdorpertje | 01-02-23 | 13:31 | 1

Prima, maar op verzoek moet je dat dan ook gewoon kunnen en willen overleggen.

Kopieerapparaat | 01-02-23 | 15:00

Is er een correlatie tussen gedeclareerde reiskosten en omvang van den vetpens?

Lijkt er wel op

Kijk buiten Reinier ook bijv. eens naar Frans

huh!? | 01-02-23 | 13:31

Stel dat deze man op jaarbasis 200 dagen 'op locatie' moet werken -wat mij al veel lijkt - dan is hij dus 450 euro per dag kwijt aan reiskosten. Ik gun iedereen zijn pleziertjes mar dit is gewoon niet normaal.

small_town_dude | 01-02-23 | 13:30

Jezelf fysiek verplaatsen terwijl je een pure kantoorbaan hebt is zo 2022. Echt onnodige energieverspilling, tijdsverspilling en milieubelasting. Geef de beste man een internetabonnementje om te zoomen.

Feynman | 01-02-23 | 13:27
-weggejorist-
Zapata10 | 01-02-23 | 13:26 | 3

2x modaal in taxibonnetjes... Dan kon je zelf beter elk jaar een nieuwe auto kopen en iemand voltijd in dienst nemen als privé chauffeur. Schaamteloos.

niet-creatief | 01-02-23 | 13:22

Dagelijks rit Den Haag Brussel en vice versa. Dan valt het best mee.

MorgenEenAnder | 01-02-23 | 13:19 | 1

Dan hou je geen tijd over om te vergaderen, dus dat zou het best eens kunnen zijn.

funda | 01-02-23 | 15:00

Geen winstoogmerk hè, dan kan alles.
Alles privatiseren, und schnell bitte.

niet-creatief | 01-02-23 | 13:19 | 1

Neenee: winsten privatiseren, verliezen socialiseren.

funda | 01-02-23 | 15:01

Met de taxi reizen is hier dan ook schandalig duur.

spamzuiger | 01-02-23 | 13:15

Nederland zou beter af zijn zonder carrièretijgers in de politiek.

Bochel | 01-02-23 | 13:08 | 3

Politiek is meer onderdeel van het probleem dan de oplossing. Stemmen maakt ook niet veel uit. Wil je als burger linksom of rechtsom genaait worden.

Meuntjes | 01-02-23 | 13:16

Nederland zou beter af zijn zonder c̶a̶r̶r̶i̶è̶r̶e̶t̶i̶j̶g̶e̶r̶s̶ ̶i̶n̶ ̶d̶e̶ politiek.

niet-creatief | 01-02-23 | 13:20

@niet-creatief | 01-02-23 | 13:20: Wat een droomscenario zou dat zijn. Wel vervelend dat een nachtmerriescenario dan waarschijnlijk ook dichterbij is dan gewenst.

Usumani | 01-02-23 | 15:03

Laat me raden: De Ombudsman is zelf de taxichauffeur?

Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 13:07

De rijdende ombudsman! Is dat bij SBS6?

MargauxGrandCru | 01-02-23 | 13:04 | 1
-weggejorist-
cor123 | 01-02-23 | 13:32

Ik heb geen idee wat een dienstauto met chauffeur kost, maar als het minder dan 80.000 per jaar is, is dat zeker een goed idee voor onze ombudsman.

MAD1950 | 01-02-23 | 13:04 | 1

Mijn idee.

Roos | 01-02-23 | 13:22

Volgens mij is die Van Zutphen een prima vent die het ambt van Ombudsman behoorlijk wat invloed heeft gegeven. Er is vast een logische verklaring voor die kosten. Misschien een vast chauffeur? Maar eens kijken wat de reden is, voor we allemaal weer een groot complot zien.

Komjehiervaker | 01-02-23 | 13:03 | 1

Kijken wat de reden is? Dat is het hem nou juist, dat wil meneer van Zutphen dus niet vertellen. Anders gezegd, blijkbaar KAN hij de kosten niet verantwoorden, anders had hij vast niet zo verschrikkelijk lastig gedaan.

Kopieerapparaat | 01-02-23 | 15:04

Tsja, het wordt nog maar eens bevestigd. De overheid is een goudmijn voor PvdA/GL/D66' ers. Het wemelt van de zwaar overbetaalde parasitaire baantjes bij de overheid en NGO's. Het 'Ancien Regime' heeft onze overheid gekaapt voor hun eigen beslommeringen.

Grachus | 01-02-23 | 13:03

Hij lijkt me ook het type dat vindt dat zijn ambt via erfopvolging moet worden ingevuld. Geef die man een titel, troon en een eredoctoraat, snel !

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:59 | 2

We hebben al een dijkgraaf misschien is consumentengraaf wel geschikt?

MargauxGrandCru | 01-02-23 | 13:03

Nu je het zegt! Inderdaad.
Misschien moet iemand bij hem ook een bonnetje a €66miljard bij hem indienen wegens slavernij. En zo.

@ Margaux:
Dijkgraaf! Ook waar. Ik zie het niet maar als jullie het zeggen, zie ik het meteen. Dat is toch apart.

Nuuk | 01-02-23 | 13:04

Mensen met zo’n plofkop vertrouw ik niet. Wie zo slecht voor zichzelf zorgt kan ook niet goed voor anderen zijn.

Trekhaas | 01-02-23 | 12:58

Dit is een campagneplan van de VVD.
Annihileer de Ombusman,
er niet naar luisteren lukt na 12 jaar niet meer.

Einde van de Domheid | 01-02-23 | 12:57

En aan zijn gezicht te zien lust hij ook wel een hapje & drankje op kosten van de zaak.......

Blonde Nel | 01-02-23 | 12:57

Dan heb je gewoon schijt aan de betalende Nederlander.

Bochel | 01-02-23 | 12:53

Wat doet zo’n Ombudsman dan precies? Oh, onrecht aan de kaak stellen…nee, duidelijk.

Normpje | 01-02-23 | 12:53

Toen bijtelling van de lease-auto werd ingevoerd werd in no time - natúúrlijk zónder ronkende en verontwaardigde pers - een extra wetje/regeltje ingevoerd dat mensen met een chauffeur (met name Ministers en Staatssecretarissen en ander tuig in bestuursfuncties) geen bijtelling hoefden te plegen.

En in die cultuur zit die ombudsman. Die armeluizig met een taxi moet. En dan al zijn bonnetjes moet bewaren - HO, stop de tijd!

Hoe krijgt hij e.e.a. vergoedt zónder de juiste bonnetjes?

Kijk, daar begint het. Mogen we even van alle politieke ambtsdragers weten wat ze met die dienstauto uitvreten? Ook als ze abortussen aan het regelen zijn na hun rondneukafspraakjes?

Zomaarwat | 01-02-23 | 12:45 | 3

Die bijtelling was/is ook een bezopen maatregel, om taxpoet binnen te halen. Zogenaamd voordeel voor een auto die nooit je bezit wordt. Doe die bijteling dan ook maar voor ambtenaren die op werkbezoek gaan in NY en er een week vakantie met de familie aan vast plakken.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:54

@Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:54: Geldt dat ook voor snoepreisjes (oh oh wat hard werken we toch) naar de Antillen met de Amsbergs, Huffelen en vast heel veel ambtenaartjes? Dansend naar de ondergang, op de rand van de vulkaan.

dathoujetoch | 01-02-23 | 13:00

@Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:54:
Klopt meest bezopen belastingmaatregel die nergens anders in de wereld voorkomt.

MargauxGrandCru | 01-02-23 | 13:06

Aan kilometers zo’n 405000 km is 1100 km per dag……. Knap

Habe das Gewust | 01-02-23 | 12:44 | 2

Heb je wel iedere dag met je eigen ogen de toestand van het land kunnen aanschouwen.

Duwbak_Linda | 01-02-23 | 12:45

275 euro per dag

ikdenkwat | 01-02-23 | 12:45

Als je baas betaalt neem je overal de taxi voor, ook als je net zo goed de tram of bus had kunnen pakken. Joj bent immers belangrijk en jouw tijd is kostbaar.
En als jouw baas niet controleert dan neem je meteen ook overal privé de taxi voor. Je baas betaalt toch.

Osdorpertje | 01-02-23 | 12:43 | 2

Wacht eens even, wij het volk zijn hier toch die baas?

spamzuiger | 01-02-23 | 14:02

@spamzuiger | 01-02-23 | 14:02:

Klopt, maar 50% neemt het “baas zijn” één keer in de vier jaar (of eerder als het kabinet valt) niet al te serieus en beslist pas in het stemhokje wat ze stemmen.

MargauxGrandCru | 01-02-23 | 14:45

Hij zal wel werken tijdens het reizen en verdient het zo als het ware terug. Geen mens of instantie die weet of dit waar is. Hadden we de echte ombudsman nog maar: Frits kom terug!

Dr. Worstenbroodje | 01-02-23 | 12:42 | 2

Die had ook aardige reiskosten hoor! Samen met Chauffeur Jan langs alle Costa's om tokkies te interviewen en vervolgens Noorwegen aanwezen op de kaart op de vraag waar ze nu zaten.

Waakvlam | 01-02-23 | 12:50

Ahh, de Ombudsman die graag de vinger op de zere plekjes legt, aandacht vraagt voor misstanden en van de overheid graag transparantie verlangd.

Diezelfde Ombudsman die nu dus jaarlijks een 100k aan reiskosten declareert. Wat dus ca. € 450 euries PER WERKDAG is (uitgaande van 220 werkdagen/per jaar).

"Rule for thee but not for me" iemand ?

Grijskijkert | 01-02-23 | 12:40

Ik ben verbijsterd en geschokt. Oh nee, niet.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:39

Ze hadden gewoon die sjacheraar van Woerkom vast moeten houden. Dan had je dit gezeik niet gehad.

hotnot | 01-02-23 | 12:35

Dank voor alle reacties. Onze website ligt er echter inmiddels uit. Excuses voor het ongemak!

vrbldng.nl | 01-02-23 | 12:31

Het is een hartstikke laag bedrag en nog minder dan het jaar ervoor zelfs. Die man is 24 uur per dag, 7 dagen per week onze enige Nationale Ombudspersoon. Het is juist heel goed dat hij niet alleen maar op één plek is op vier-hoog-achter in Den Haag. Hij reist tenminste wel naar bijv. Groningen en Limburg.
Een auto met chauffeur kost nog veel meer.

guldenmiddenweg | 01-02-23 | 12:29 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

Parasiet...

Smoelensmid | 01-02-23 | 12:28 | 3

Kort, kernachtig en treffend.

MickeyGouda | 01-02-23 | 12:35

Toch lijkt het me wel wat, dat zonnekoninkje spelen. Beetje declareren, congresje hier, cursusje daar, antwoorden dat het heel complex is allemaal en daar dan moeilijk bij kijken, het drukdrukdruk hebben en lekker worden rondgereden in een Duitse proletenbak met chauffeur.

Duwbak_Linda | 01-02-23 | 12:39

@Duwbak_Linda | 01-02-23 | 12:39: Ik verkies mijn eigen zonnekoning te zijn en zelf te chaufferen in mijn eigen Duitse autobahn raket. Je mag een keer plaatsnemen rechts achter op de achterbank als je dat zoals je zelf zegt wat lijkt, wel moeilijk kijken dan ;)

Smoelensmid | 01-02-23 | 13:04

De nomenklatoera in de USSR liet een aparte priveweg aanleggen tussen Moskou en hun weelderige datsja's. Opdat het gepeupel niet met hun dure wagens met chauffeur en snollen geconfronteerd hoefden te worden. Dat gaf maar gedoe.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:27 | 2

Dat is Rusland.
We hebben het hier over iemand die de bek vol heeft over normen en waarden.
En voor transparantie is en de rechtsstaat hoog heeft zitten.
Als dit persoon liegt en bedriegt dan zou hij de bak in moeten en iedere cent die gejat is moeten terug betalen.

pejoar | 01-02-23 | 12:31

@pejoar | 01-02-23 | 12:31: Dat was Rusland. Daar had men het ook over het arbeidersparadijs en hun verheven idealen.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:34

Representatie Kosten 217
Nou aan de representatie heeft het niet gelegen.

Duwbak_Linda | 01-02-23 | 12:24 | 1

Dat is ook verdacht weinig inderdaad .

laurentius | 01-02-23 | 12:28

We zijn verloren. Motto Ombudsman: 'als het misgaat tussen u en de overheid'.

Nomen | 01-02-23 | 12:24

Ombudsman niet alleen vuistdiep in asielzaken. Hij vond ook dat mensen die wegens overlast uit hun huis gezet worden, beter door de overheid opgevangen moeten worden.
Voor jezelf zorgen is alleen een verantwoordelijkheid voor diegenen die die verantwoordelijkheid op zich nemen. En daarna ook nog eens verantwoordelijk gesteld worden, voor diegenen die geen enkele verantwoordelijkheid aannemen.

langelat | 01-02-23 | 12:23

Merkwaardig dat hij geen dienstauto met chauffeur ter beschikking heeft zoals de kabinetsleden. Zal wel met luis in de pels te maken hebben.

P. Breidel | 01-02-23 | 12:21

Nou ik was in een gulle bui en heb veel belastingaftrek maar laten zitten (goed verdient aan de ellende, maar ook eigen drukte en luiheid). Maar nu ga ik nog eventjes kijken wat er te redden valt van vorig jaar. Ik zie dat de staat het belastinggeld toch niet zal waarderen.

GeheidEenGeit | 01-02-23 | 12:21

Kan het me verbeelden maar vrbldng.nl. krijg ik niet geopend. Dat spreekt toch niet tot de verbeelding.

Duwbak_Linda | 01-02-23 | 12:20 | 1

Het lukte mij ook niet. Mogelijk omdat de server overbelast is. Één meldinkje op GS en...

Pardoes | 01-02-23 | 12:26

Is maar 300 Euro per werkdag....

stmo | 01-02-23 | 12:20

Die Ombudsman zit vuistdiep in asielzaken. Dan laat je natuurlijk de leukste vrouwelijke vluchtelingen per taxi ophalen en afleveren bij je werkkamer voor een gesprek en leefgeld en na de tegenprestatie weer terug met de taxi naar een AZC.

gestoptmetroken | 01-02-23 | 12:19

Ah kijk, meneer heeft 21 ct per km gedeclareerd en dus 400.000km gereisd dit jaar. Kan toch gewoon?

monomaniac | 01-02-23 | 12:19 | 1

Vorig jaar was het nog 19 cent

Ikblijfnietstil | 01-02-23 | 12:26

Waarom heeft de Nationale ombudsman niet gewoon een nette leasebak met een tankpas? En het is een hoog College van Staat, dus het mag best een dikke wagen zijn, hoor. Maar hij moet er dan wel minimaal 4 jaar mee doen.

Stijlicoon | 01-02-23 | 12:17

Ik doe alles op de fiets.

Plukkieplukkie | 01-02-23 | 12:17

Waarvoor stopt hij niet gewoon met ombudsen?

laurentius | 01-02-23 | 12:16 | 1

Om door te gaan met ombatsen?

Kopieerapparaat | 01-02-23 | 15:17

*denkt even aan eigen jaarlijkse winst uit onderneming en huilt zachtjes*

Zuurteregelaar | 01-02-23 | 12:16

80k, 200 werkdagen in een jaar. 400 euro reiskosten per dag. Hoe krijg je dat op? Elke dag met de taxi op en neer van Utrecht naar Maastricht misschien, maar voor 80k kan je ook een chauffeur voltijds inhuren.

Muxje | 01-02-23 | 12:15 | 3

Je laat je hele familie ook gratis vervoeren

laurentius | 01-02-23 | 12:18

Wie doet er aangifte? U of uw rechtspersoon moeten wel belang hebben. Dus alleen vanuit verontwaardiging is onvoldoende voor de dames en heren rechters.

Dr. Worstenbroodje | 01-02-23 | 12:38

@Dr. Worstenbroodje | 01-02-23 | 12:38: Aangezien meneer van belastinggeld betaald wordt, lijkt me iedere belastingbetaler belanghebbend. Maar zo werkt het vast niet.

Mbovenka | 01-02-23 | 12:49

Uit de link: "In 2021 werd het functioneren van Reinier van Zutphen als Nationale ombudsman ernstig bekritiseerd door onder meer Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt.[5]" Dit had betrekking op het toeslagenschandaal. Er hangt een corrupte VVD66 walm om mijnheer heen.

Grachus | 01-02-23 | 18:23
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland. Het land van graaiers en idioten.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:12 | 2

Daarom voetbal....

neonreclame | 01-02-23 | 12:13

Als je snel kijkt ziet hij er uit als een opgeblazen versie van Hugo de Jonge

darmflora | 01-02-23 | 12:12

Premier Mark Rutte ontving tussen 2006 en 2010 onterecht € 20.000 reiskosten.
“Ik heb er toen niet over nagedacht”, maar betaalt het niet terug.

Is wisselgeld.

Zack Hooi | 01-02-23 | 12:12 | 1

Heeft hij dit opgegeven aan de belasting. Bonnetjes overlegd, anders even een onderzoekje door de ombudsman, haha, of de belasting en indien nodig, betalen.

gato | 01-02-23 | 12:56

Hij zal z’n maatpakken en polshorloge ook wel declareren als representatiekosten.

laurentius | 01-02-23 | 12:12 | 4

@Quantum Suicide | 01-02-23 | 12:18:
Dat is dan weer verdacht weinig in verhouding, voor een man in die functie.

laurentius | 01-02-23 | 12:25

Die gast krijgt goed betaald om af en toe te blaffen maar nooit te bijten. De ombudsman bij uitstek: leuk om bij te gaan klagen maar meer is het ook niet. Heeft Rutte mooi gefixt, zo'n klaagmuur zonder mandaat. Die geef je gewoon genoeg pegels en dan loopt 'ie braaf aan het lijntje.

Bakkeleures | 01-02-23 | 12:32

@laurentius | 01-02-23 | 12:25: hoezo? Echte ondernemers zijn doorgaans spaarzaam. Uitbundig "representatiekosten" declareren is toch echt een overheids ding.

Grachus | 01-02-23 | 13:15
▼ 1 antwoord verborgen

Het is duidelijk dat de beste man enkel per trein reist. Anders kom je niet tot zo'n bedrag. Namens Ikstinkzo Rebellion: BEDANKT!

Hans Kwalzan | 01-02-23 | 12:10

Drugshandel klinkt zo slecht nog niet.....

neonreclame | 01-02-23 | 12:10

Deze meneer maakt dus ongeveer zeven keer zoveel geld op aan reiskosten dan ik verdien. Chapeau. (Ik zou het niet voor elkaar krijgen als ik mijn best deed!)

VBO_B_Niveau | 01-02-23 | 12:08

Gôh, verbazingwekkend…

Moet u eens proberen.

Wijze uit het Oosten | 01-02-23 | 12:07

Wat een geweldige, integere, eerlijke en oprechte man! Een voorbeeld voor ons allen. Maar Hugeau had/heeft geen bonnetjes voor vijf miljard, dit is maar kinderspel.

dathoujetoch | 01-02-23 | 12:07

Omroep Max laat presentatoren ook gewoon ophalen met een dure taxi(zei het domme juffie zelf op de radio), is ook belastinggeld.(1 miljard per jaar....)

hagelkruis | 01-02-23 | 12:06 | 4

Het is gewoon geld van Max. Luister en kijkgeld is geen belasting en bovendien komt het niet uit die pot.

AntiZanicz | 01-02-23 | 12:50

@AntiZanicz | 01-02-23 | 12:50: Vroeger had je nog kijk- en luistergeld maar dat wordt tegenwoordig betaald uit de algemene middelen. Dus wel belasting, betaald door de werkenden en niet door de gebruikers. Die fooi van de leden is te verwaarlozen en de STER dekt de kosten niet.
Dus toch belasting. Kut he?

Bakkeleures | 01-02-23 | 13:27
▼ 1 antwoord verborgen

Weer een Orwelliaans 'gelijker varkentje'.

obi1 | 01-02-23 | 12:06

Een graaiert in de bovenste regionen. Je verwacht het niet hè

upgent | 01-02-23 | 12:05 | 4

@AntiZanicz Gewoon een vrindje beetje helpen, kwestie van de ‘gunfactor’.

Flibbage | 01-02-23 | 14:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ombudspersoon zonder politieke achtergrond. Wellicht een NPC.

keestelpro | 01-02-23 | 12:04

Maar u moet het doen met 21 cent per kilometer, kutburger!

Deflatiemonster | 01-02-23 | 12:03 | 1

gewoon systematisch declareren. Op den duur krijg je dan een auto van de zaak, dan kun je gratis woon/werk verkeer doen en ook ver op vakantie. Daar waar anderen dat zelf moeten betalen.

AntiZanicz | 01-02-23 | 16:21

Geef die man een tankpasje, zoals ieder normaal bedrijf doet en laat hem zijn kilometers bijhouden. Klaar ben je.

Graaisnaaiert | 01-02-23 | 12:01 | 2

De man zal een auto met chauffeur willen. Die heeft hij niet en als tekenbevoegde kan hij nu gewoon taxi gebruiken, tegen factuur waarschijnlijk dus alles mooi gedocumenteerd. Zo houdt hij wel meer tijd over want op de achterbank kan gewoon gewerkt worden. Dat doen ministers en CEO met chauffeur ook.

AntiZanicz | 01-02-23 | 12:48

@AntiZanicz | 01-02-23 | 12:48: NB ministers zouden eigenlijk in busjes moeten reizen. Een werktafeltje en vier stoelen past makkelijk, zo kan er ook staf mee om onderweg nog wat nuttigs te doen. Er is vast ook nog plaats voor een luie stoel om 's avonds in thuis gebracht te worden.
een gepantserde versie is vast ook mogelijk.

AntiZanicz | 01-02-23 | 16:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl