Klaas Knot over financiële risico’s in 2023
GeldBlog
In een speech voor de Bank of International Settlements (BIS), licht Knot een tipje van de sluier op wat de FSB (Financial Stability Board) doet en zal gaan doen om de financiële stabiliteit te waarborgen. Niet zo vreemd dat hij dit doet, want Klaas is naast centrale bank president ook de voorzitter van de FSB. Het mooie van deze speeches is dat ze gemaakt zijn voor de intimi en experts en dus niet zozeer voor de massa. Hierdoor kan de toehoorder een kijkje in de keuken krijgen en zodoende een idee vormen van wat er in 2023 allemaal op stapel staat.
Terecht begint Knot met de vaststelling dat het voorspellen van een crisis nagenoeg onmogelijk is en dat dit dan ook niet het doel van de FSB is; in plaats daarvan richt de FSB zich op het analyseren van zwakheden in het financiële systeem en hoe deze te fiksen dan wel te voorkomen. Ze doen dit gezamenlijk met centrale bankiers, beleidsmakers, en nationale en internationale regelgevers (SEC, AFM, BaFin, etc.).
Het is overigens wel interessant dat hij zijn verhaal begint met een scene met Johann Wolfgang von Goethe, de gebroeders von Humboldt, en Friedrich von Schiller. Dit Duitse viertal was overtuigd dat het gebruik van ratio de juiste was: “The four of them were the intellectual fab four of late 18th century Germany. They strongly believed in the powers of reason – as opposed to royal decrees or religious dogmas. They strongly believed that individuals were to be enlightened – through science, art, and literature. They strongly believed in "sapere aude" – in daring to know”. Het interessante is dus dat hij beroemde Duitsers aanhaalt en gebruik van ratio onderstreept. Was dit een wake-up call naar de Duitsers om weer terug te gaan naar de Duitse (monetaire & fiscale) leest? Of is het waarschuwing aan de Latijnse landen om zich bezig te houden met gedegen (monetair & fiscaal) beleid? Wie het weet, mag het zeggen.
Knot vervolgt met het schetsen van de huidige context, en die is niet zo fraai. Er zijn erg veel schulden en de inflatie is hoog. Dit betekent dat als er een shock komt, overheden weinig ruimte hebben om de pijn te verzachten (staatsschulden zijn dan al te hoog) en centrale banken kunnen ook weinig doen omdat de centrale bank balans al erg groot is en de hoge inflatie geen ruimte biedt om de rente te verlagen.
Een echte oplossing voor bovenstaande vaststellingen geeft Knot niet expliciet. Knot stelt wel dat veel van deze problemen zijn verbloemd door de corona-hulpprogramma’s van de overheden. Nu deze allemaal worden afgebouwd, is de impliciete verwachting dat het één en ander uit de kast zal gaan rollen..
Daarnaast stipt hij drie onderwerpen aan waar de FSB zich in 2023 extra mee bezig zal houden: 1) het aandeel van niet-banken in het financiële verkeer, 2) digitalisatie in de financiële sector, en 3) klimaatverandering.
Door steeds strengere regulering (oh the irony!), zijn steeds meer financiële activiteiten van banken verplaatst naar de niet-banken (shadow banks). Waar in 2008 nog 42% van alle financiële waardes werd bemiddeld via shadow banking, is dat eind 2021 gegroeid naar 49%, ofwel $239 biljoen. Ofwel, stelt u zich eens voor dat 0,5% voor problemen zal zorgen, dan betreft dat dus een kleine 1200 miljard… Traditioneel hebben regelgevers minder overzicht en dus grip op dit gedeelte van de financiële sector. Het is daarom niet zo vreemd om te veronderstellen dat als er een shock komt, dat het hoogstwaarschijnlijk uit deze hoek zal komen. Knot pleit dan ook voor meer overzicht en regulering van dit gedeelte van de markt.
Het tweede punt is erg breed, digitalisatie, maar Knot maakte bij dit punt van de gelegenheid gebruik om crypto onder vuur te nemen. Hij stelt vast dat ondanks de geavanceerde technologie, crypto dezelfde gangbare risico’s kent als plain vanilla banking: liquidity mismatches, verborgen schulden, en tegenpartijrisico. Om die reden, pleit Knot voor snelle en strenge invoering van regulering voor crypto. In zijn ogen geldt hier “same activity, same risk, same regulation”. Dus de in oktober gepresenteerde ideeën omtrent cryptoregulering, die u hier kunt vinden, zal in 2023 worden uitgerold.
En dan klimaatverandering. Valt wederom op dat Global Warming nu is ingeruild door Climate Change, wat in ieder geval de lading wat beter dekt (beter nog is verschil te maken tussen wat door mensen wordt veroorzaakt en wat niet). De kwetsbaarheden zoals Knot ze ziet is het effect van het veranderlijke klimaat, van prijsstijgingen van energie en van de transitie naar net-zero op de financiële stabiliteit.
In mijn boekje zijn punt 2 en 3 met elkaar verbonden, want het transitiebeleid zelf, is een grote bron van stijgende energieprijzen; de (te snelle) groene transitie is daarmee zelf een veroorzaker van kwetsbaarheden in de financiële sector (en de algehele economie). Iets waar Knot aan voorbijgaat. Als hij deze kwetsbaarheden dus wil mitigeren, dan zal hij bij beleidsmakers moeten pleiten voor een tragere groene transitie. Ik geloof echter niet dat dit nu als politiek opportuun wordt gezien door Knot en de zijnen…
Knot stelt dat de nadruk nu op data moet liggen, want zonder goede info over klimaatrisico’s kan er geen goed beleid gemaakt worden. Hiermee maakt hij ook impliciet de link met ESG regulering (SFDR, NFRD, CSRD) en EU Taxonomie die voor het einde van 2029, 49.000 bedrijven zullen verplichten dit soort niet-financiële informatie (denk aan Co2-uitstoot, waterverbruik, anticorruptiepraktijken, salarisschalen, diversiteit en zo verder) te rapporteren aan de wereld.
Kortom, crypto en shadow banking krijgen te maken een crack-down. Verder moeten steeds meer bedrijven en financiële instellingen alle klimaatrisico’s in beeld brengen. Deze data zal later regelgevers helpen om voornoemde bedrijven en financiële instellingen te forceren de “juiste” keuzes te maken door middel van het introduceren van vergaande regulering.
Oh ja, en impliciet stelt Knot vast dat de ECB, en veel regeringen impotent zullen zijn om de volgende klap op te vangen, doordat de schuldniveaus te hoog zijn. Dus als die klap komt, dan wordt het een flinke…
Reaguursels
InloggenKortom, enkel de grote corporates kunnen aan ESG, SDG cs voldoen. Rest valt af. Geen MKB, regulering vanuit Brussel. Vrijheden verder ingeperkt. Mooi vooruitzicht
Goed gezien. Het begint steeds meer te lijken op "The Iron Heel" (Jack London 1906, www.gutenberg.org/ebooks/1164 ).
De kern van ons geldstelsel is reeds opgeblazen, mèt hulp van EU dweper Knot/pvda. Slechts een kwestie van tijd dat verdere negatieve effecten voelbaar worden.
Fiatgeld looot altijd uit op hyperinflatie, opstanden en oorlog.
Het Romijnse Keizerrijk going eraan ten onder (zilvergehalte van de mint werd steeds lager), de Weimarrepubliek idem dito en de Euro is de volgende.
Een Nexit kan de klap verzachten, maar dat we voor een enorme verlaging van de welvaart staan is zeker.
Koop fysiek goud, bewapen uzelf en zorg voor noodvoorraden.
Deze kom ik al 15 jaar tegen. Toch blij dat ik aandelen heb gekocht en nu heel veel meer goud kan kopen dan toen.
Brainphart.
Fiat geld is op zich niet het probleem, maar het lenen van overheden bij centrale banken tegen rente. De rentekosten worden omgeslagen via de belastingen; zowel progressieve als conservatieve partijen steunen dit uitgangspunt (de "systeemkeuze").
De belangrijkste centrale banken (de Fed, private bank), met daaraan gekoppeld de ECB (gedeeltelijk private banken) staan aan de basis van deze renteslavernij.
Bedrijven lenen ook geld en betalen ook rente maar dit wordt omgeslagen via hogere consumentenprijzen. De consument heeft dan de keuze kopen/niet kopen.
Wat centrale banken doen met de verdiende rentemuntjes is helaas niet altijd even transparant.
De schuldposities zijn idd te hoog. Kan harde klap geven
Rutte en consorten hadden beter eerst met de bank gepraat, voordat ze de energie-markt lieten klappen. Want dat zorgt voor inflatie door alles heen, en dus stijgende rente op de te hoge schuld
@wilderst | 29-01-23 | 21:48: Maar goed, Rutte is een geschiedenisleraar en de ministeres van financien een ... een muts
Knot moet zich met bankieren bezighouden, gedraagt zich echter als het economisch geweten van ons land en liever nog van Europa. Ik erger me dood aan die vent.,
Had vorige week een vraag aan @ sassen, maar dat was een topic met nogal veel lawaai.
Het hierboven geschetste is eigenlijk een mammoettanker die op koers is naar de rotsen en eenieder probeert de koers te verleggen. De ene reddingsboot duwt volgas naar rechts en de andere sleper duwt gematigd naar links.
Dus ook wat @Spring zegt, niet zozeer stemmingmakerij. Vrees ik.
Maar mijn vraag, de geruchten gaan al langer en lijken bevestigd te worden dat SA zijn olie gaat verkopen tegen elke standvastige munt. Dat betekent letterlijk het ondermijnen van de petrodollar als spil in de wereldwijde financiën. Dat kan in mijn ogen gruwelijke gevolgen krijgen voor de financiële (schijn)stabiliteit.
Wat als de USA niet in staat is dit te voorkomen. Dan worden de golven groter dan de mammoettankers.
Remember, de laatste die probeerde olie in euro's probeerde te verkopen was een min of meer verlichte dictator die onder Obama door een vernielzuchtige Clinton-administration ( en alles wat daaronder hangt) volledig en verwoestend de moeder is gebomdardeerd.
Zomaar een vraagje.
Van Sassen is nog steeds niet teruggebeld door Bin Salman.
Betekenisvoller is dat Sleepy Joe afgelopen zomer ook niet werd teruggebeld.
@Joris Beltsin | 29-01-23 | 21:00:
U stipt, misschien onbedoeld, wel een puntje.
Joe zit naast de telefoon en probeert zich te herinneren waar die ook al weer stond.
De hier in de panelen diep gehaatte Orange Man had Bin Salman zelf opgebeld, en ik durf te stellen dan sheik Bin niet de euvele moed zou gehad hebben van niet de telefoon af te nemen.
edit, voor NL, de telefoon op te nemen.
@reservebelgië | 29-01-23 | 21:12:
Zeker niet onbedoeld: www.theguardian.com/us-news/2022/mar/...
Feit is dat het westen aan populariteit inlevert en veel landen inmiddels openlijk steun betuigen aan China en sommige zelfs aan Rusland (bijv. Zuid-Afrika). De VS heeft met het blokkeren van Russische dollarreserves aan de rest van de wereld het signaal afgegeven dat de dollar in feite geen rotsvaste reservemunt meer is. Ik vond dat niet al te snugger.
@Joris Beltsin | 29-01-23 | 21:30:
Je kan van MAGA vinden wat je wilt, de korte-termijn eigenbelang van de Biden-admin is stukken gevaarlijker tav een wereldwijde stabiliteit.
En dat moet toch zorgen baren. Dit is een aprés moi le deluge strategie met Europa als inzet.
Grappig. Klaas leest ook weleens een boek. Nieuwste van Andrea Wulf. Was fraai geweest als hij aan bron vermelding had gedaan ipv goedkoop te kopiëren.
Tip: als de overheid overal met de poten vanaf blijft heb ik geen enkel financieel risico.
Curieuze laatste alinea: "Oh ja, en impliciet stelt Knot vast dat de ECB, en veel regeringen impotent zullen zijn om de volgende klap op te vangen, doordat de schuldniveaus te hoog zijn. Dus als die klap komt, dan wordt het een flinke…"
Ben erg benieuwd waarop deze bewering is gebaseerd. Lijkt toch vooral op het in dit blog gebruikelijke schetsen van doemscenario's. Let wel: doemscenario's die tot op heden geen realiteit zijn geworden.
Vroeger werd er dan hard in de panelen geroepen: koop crypto! Of Goud! En dan natuurlijk de preppers. Anti-autoriteit en we gaan binnenkort allemaal naar de klote-gevoel. Het gekke is wel dat reële bedreigingen, zoals de opwarming van de aarde of, tot vorig jaar, covid, door velen worden ontkend of gebagatelliseerd. De financiële markten, woke links en de asielzoekers zijn kennelijk het grote gevaar.
Nou er is wel wat veranderd in het afgelopen jaar. Het monetair stimuleren van de economie is zover opgerekt dat het inmiddels is uitgewerkt . Zelf Japan wordt op dit moment al getest door de markt omdat er niet langer meer een onvoorwaardelijk geloof bestaat dat overheden ongebreideld kunnen lenen. Als er weer een crisis komt dan wordt het reëel en printen we ons niet meer uit het probleem.
@Joris Beltsin | 29-01-23 | 20:06:
Mee eens. Maar uit de speech van Knot maak ik niet zoals Sassen van Elsloo de impliciete vaststelling op dat de ECB en veel regeringen niet in staat zullen zijn de volgende klap op te vangen. En de afsluiting "Dus als die klap komt, dan wordt het een flinke…" is pure stemmingmakerij als je het mij vraagt.
@Spring Bruissteen | 29-01-23 | 20:13:
Laat ons hopen dat u gelijk krijgt.
Jaja. Wat zei k ? Jaja? K snap er niks van, behalve dan da'k blut ben. En wat een vieze tronie die Klaas Knot heeft.
Nog even los van zijn naam.
Wie heet er nu " Klaas Knot" - behalve Klaas Knot dan.
Dan laat je je naam toch omtoveren op het gemeentehuis.
veel schulden en de inflatie is hoog...
Dat eerste is onder toeziend oog van deze instellingen gebeurd en die hoge inflatie is voorspelbaar met het web beleid.
Wat je niet kan voorspellen is wanneer het klapt inderdaad.
Maar ja, met 100 op een ravijn af met een gammele auto zonder eigen bestuurders is vragen om moeilijkheden
DNB zelf ook bijna failliet.
@UpdateAvailable | 29-01-23 | 20:20: lol. wat lul jij
Ook een risico, als iemand hier nog gevolgen aan geeft, wat zijn we toch als Westen medeplichtig geworden door geen rode lijnen te trekken en we zijn het niet waard om ergens nog een moreel oordeel over te vellen:
www.telegraaf.nl/nieuws/1796736036/me...
Iran, het billenmaatje van Poetin en dus ook alle mensen hier in het westen die vinden dat de Russen en dus Iran en andere schurken moeten winnen. Omdat ze conservatief zijn, zoiets althans. Beetje de boys van Baudet en nog wat verloren zielen. Maar hoe dit on topic is snap ik weer niet.
Kennelijk gaat dit boven mijn pet.
Klopt.. dat unheimische gevoel bekruipt mij ook.. denk dat ik toch nog maar eens eventjes naar mijn slijter op de hoek schuifel.. voor een mooi fleschje troost/vergetelheid.
@grapjasz | 29-01-23 | 19:28: Neem voordat u het vergeet wel een paraplu mee , ik zag op buienradar dat er een flinke linkse wolk in aantocht is;)
Omdat er heel veel onder de pet wordt gehouden.
@Smoelensmid | 29-01-23 | 19:33: Dank.. altijd de plu mee.. en ook de ploertendooier.. netjes ingeschoven in de re. Burberry trenchcoatzak... in de Stadionbuurt 020....
Ik ben benieuwd wie er wel een touw aan vast kan knopen. Ik niet.
Eerlijk gezegd een heel lastig te vatten verhaal. Ik zou bijna zeggen haal de noodplannen voor de introductie van de florijn maar uit de kast. Ik ben zoveel meer negatief gestemd geworden over het thans gevoerde monetaire "beleid" (van potverteren) dat ik liever nu door de zure appel heen zou willen dan wachten op het moment van een totaal failliet van de monetaire Unie (als die al niet failliet is dus) en de 'zogenaamd dreigende' catastrofale gevolgen van het "vaarwel zeggen" voor lief neem. Ik vraag me af voor wie het catastrofaal zal blijken te zijn. Ik heb nooit begrepen waarom de ECB zoveel dure leningen van Zuid-Europese landen opkocht, waardoor het probleem uiteindelijk werd verschoven. Mij is geleerd, dat je nooit meer kunt uitgeven dan dat je hebt en dat je ook nog iets opzij moest leggen voor zware tijden of onverwachte uitgaven. Een boerenwijsheid, Dat geldt ook voor de overheid. Laat ik het daar op houden. Wat mij betreft hoeven de regeringen, centrale banken, besturen, adviesraden/-commissies enz enz niet meer te doen dan het huishoudboekje op orde te houden en de burgers te behoeden voor onverwachte uitgaven door een nuchter en daarmee verantwoord beleid.
@KingOfTheLoonyBin | 29-01-23 | 19:49:
Economie is de beta-kant van de alfa-wetenschap. De grote verbanden zijn moeilijk inzichtelijk. Het is een beetje niveau van de vlinderslag in Mexico die een storm in Europa kan initiëren.
Oorzaak en gevolg zijn achteraf redelijk te duiden, maar vooraf moeilijk, eigenlijk niet, in te schatten.
@Squeezelover | 29-01-23 | 20:19:
Hielden ze het huishoudboekje maar op orde. En deden ze maar de burgers behoeden.
Beetje wanhopig om zich heen kijkt.
Ja Reservebelgië, het is droevig gesteld. En ik zie in dit politieke landschap ook niet zo snel iets veranderen. Met een minister van Financiën, die volgens mij nog moeite heeft een telraam te hanteren en meer interesse voor het buitenland lijkt te hebben moet ik extra diep zuchten.
Money Market Funds (de ongeregelde schaduwbanken) hebben in het afgelopen jaar een enorme instroom van cash gehad omdat het oligopoly van reguliere systeembanken nog steeds geen fatsoenlijke rentes over tegoeden geven. Als dat kartel opgebroken zou worden dat zijn de geldmarktfondsen ook niet meer zo'n probleem.
Ik heb medelijden met Dochterlief uit het Oosten, ik heb al niet de kansen op de welvaartsgroei die mijn boomer ouders hadden, maar boer goed.
Zij heeft niet eens de kansen die ik wel heb gehad.
De huidige generatie 20’ers is fucked..
Mijn neefje is 24 en zit na een jaar al op een salaris van 20k per maand. Hij is slim en heeft wiskunde/AI gestudeerd (nou ja, totdat ie weggekocht werd). Gecorrigeerd voor inflatie ben ik voor heel wat minder gaan werken destijds.
@Joris Beltsin | 29-01-23 | 19:15: Klopt ik zie het bij mijn kinderen die zich hink stap sprong door het bedrijfsleven werken , op zoek naar kansen en zelf ontplooing. De ene werkgever nog scheutiger met bonussen en lease auto dan de vorige en met een inkomen waar een tandarts alleen maar van kon dromen.. Gewoon zonder B studies ook nog, en ook niet een miljoen kapitaal in een praktijk hoeven investeren Niets gaat vanzelf!
@Joris Beltsin | 29-01-23 | 19:15: Leuk voor je neefje maar dat is niet wat gangbaar en gemiddeld is tegenwoordig. Met een modaal salaris zou het mogelijk moeten zijn een normaal huis te kopen en een gezin te onderhouden. Zoals iedereen dat in de jaren 60 deed. Dat is in Nederland al niet eens meer mogelijk met 2 modale salarissen.
Zo te horen kan je neefje nog geen regel code schrijven, maar wel goed voortgangsrapportages vooruit schuiven. Enfin.
@zegmaarwij | 29-01-23 | 19:27:
Nou ja, ik begrijp dat een loodgieter tegenwoordig ook al 1200 per dag kan rekenen. Het grote probleem in Nederland is dat er een ongekend laag aantal bèta's zijn en dat iedereen hoogopgeleid is op een spinazie-academie in iets leuks maar zinloos. Ik heb ook nichtjes die iets met communicatie doen voor 4 uur per week. Dat ze moeten sappelen, ligt toch echt wel aan de keuze voor het pretpakket. Geen handjes maar ook geen brains, niemand heeft er wat aan.
Ik denk ook eerder dat het niet zozeer over de kansen gaat maar over de verdeling van welvaart, volgens dezelfde economen wordt de generatie van je dochter de rijkste generatie ever door stapeling van vermogens na WO2 . Waar het hier bij de argumenten al fout gaat is dat iedereen en daar maak ik mezelf ook schuldig aan, uitgaat van zijn persoonlijke omstandigheden. Duidelijk dat we na een lange periode van ik ik ik en me myself and I toe zijn aan een nieuw model van maatschappelijke bewustwording of we wel in zo een wereld verder willen leven. Het is een ratrace to the bottom en de enigen die hier verandering aan gaan brengen zijn relevante groepen als politiek actiegroepen banken en investeerders en consumeneten . Het is tijd voor een nieuwe maatschappelijke bewustwording over haves en havenots. www.investopedia.com/news/millennials...
@Smoelensmid | 29-01-23 | 19:59:
Interessant perspectief van UBS.
Alleen wordt deze generatie eerst nog opgezadeld met het slechtste ratio productieven/improductieven ooit en moeten verlangend uitzien om van die last verlost te worden door de dood van hun ouders. Tjonge.
Datahonger van de Overheid is al decennia aan de gang. In de jaren '90 is dit al begonnen.
Mooie tegel. Klinkt best eng, hihihi
De kwetsbaarheden zoals Knot ze ziet is het effect van het veranderlijke klimaat, van prijsstijgingen van energie en van de transitie naar net-zero op de financiële stabiliteit.
Nee nee en nog eens nee. Klimaat verandert per definitie altijd. Die transitie naar net-zero is een waanidee - en zal niets uitmaken. Dit is een Ruttiaans zelf-gemaakte crisis. En ja, dat gaat kosten. Veel kosten. Uiteraard warmt het op na de Kleine IJstijd, die eindigde in 1850.
Neem een grote gletscher in de Alpen, de Grosser Aletschgletscher. Sinds 1850 neemt die dus geleidelijk af. Zie de Längenänderung op:
www.glamos.ch/factsheet#/B36-26
En neem het cumulatieve verbruik van (fossiele) brandstoffen.
ourworldindata.org/grapher/global-ene...
Vanaf 1800 is biomassa ruwweg hetzelfde gebleven. Pas in 1850 begint in Engeland kolen op te komen. En pas in 1950 beginnen we massaal auto te rijden etc. Hoe je het wendt of keert... de afname van de gletscher is tot aan 1950 niet aan fossiele brandstoffen (ic CO2) te wijten. En nee, nucleair maakt weinig uit (# en eens kom je tot de conclusie, fusie is een illusie #).
Ja we zijn met veel teveel. Terug naar 2 miljard maximaal (en alle problemen verdwijnen vanzelf). Ja energie besparen is uitermate belangrijk. Isoleren doen! Maar zo op net-zero te hameren en naar fictieve doelen te razen gaat ongelukken opleveren. Laat de aarde lekker zijn ding doen. Ooit op een dag wordt het weer flink kouder.
De forcering van CO2 is proportieel met het logaritme van de concentratie, de kleine veranderingen in de industriele revolutie hadden dus wel degelijk effect. De fysica van CO2, CH4 en thermische straling is echt niet zo ingewikkeld. Het is opgewarmd door vooral CO2 en CH4 en extra opgewarmd door de reactie van water daarop, en dat komt vooral door menselijke uitstoot. Het staat u vrij dat voor lief te nemen en tegen klimaatmaatregelen te zijn, maar het ontkennen van de link tussen CO2 en temperatuur getuigt niet van veel fysisch inzicht.
Ja... we zijn met veulsteveel.... de hark moet er eensch flink doorrr.. auww..!
De bevolking van de aarde kan makkelijk verdubbelen. Er is genoeg voor iedereen als de rest van de wereld ook wat meer in economische zin gaat bijdragen. Landen die 100 jaar achter blijven lopen hebben een probleem als ze zich aan moeten passen aan het klimaat. (probleem als in: geen droge voeten en/of geen eten) Nederland kan de benodigde aanpassingen makkelijk betalen.
@DeWeerman | 29-01-23 | 19:22:
Dat onze levensstijl niet bevorderlijk is en dat we bijdragen ontken ik niet. Dat wij geheel verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering is onzinnig. Met jouw stelling dat zelfs die paar kolenmijnen in England voor 1900 "wel degelijk effect" gehad hebben is bizar. Op papier wel ja. Hoeveel? Significant?Meetbaar?
@W_F | 29-01-23 | 19:48: Het probleem is dat vrijwel niemand wil luisteren.. en al helemaal niet wil aanpassen.alleen met de knuppel lukt dat voor een poosje... kletsboem..!
@louter leuter inderdaad stijgt CO2 als de temperatuur toeneemt. Die gaswet bestaat al heel lang. Verwarm je flesje spa rood maar eens of haal het uit de koelkast. CO2 ontsnapt uit de oceaan als deze opwarmt..
@W_F | 29-01-23 | 19:48:
Och ja verdubbelen zelfs. Wat gaan die mensen eten? Welke (oer)wouden verdwijnen. Nog meer druk op bush meat, leuk voor onze primaten. Zeeën helemaal leeg gevist. Drinkbaar water is er ook in overvloed... kan gebruikt worden voor irrigatie (niet dus). Bovendien als we meer paarden- en ezelkrachten in gaan zetten, legt dat nog meer druk op het landbouwareaal. Die willen anderen volplempen met zonnepanelen, terwijl weer anderen meer bossen willen voor CO2 opslag. Uiteraard is er straks geen roofvogel meer over door de wouden van windturbines (die ook de wind afremmen), met gevolgen voor muizen en ratten. Ja kan makkelijk nog 8 miljard mensen bij.
“… en EU Taxonomie die voor het einde van 2029, 49.000 bedrijven zullen verplichten dit soort niet-financiële informatie …. te rapporteren aan de wereld.”
Die taxonomie kan met een flinke korrel zout genomen worden. Shell laat op een uitstekende manier zien met hun rapportages hoe ze Greenwashen en zich dus in papieren werkelijkheid houden aan die verplichtingen, maar dat feitelijk niet doen.
Wederom zullen de grote jongens door te lobbyen zich dit kunnen veroorloven, maar voor de meesten wordt het gewoon geforceerd verduurzamen zonder dat het iets oplevert ben ik bang.
Van elke euro die gemaakt wordt gaat nu 70 cent naar de werkenden, 30 cent naar het investeerders, aandeelhouders, het kapitaal, en dat laatste aandeel wordt steeds meer..
Rond 1980 was het 92 cent dat naar de werkenden ging.
Dat zie je in het achterblijven van koopkracht in Nederland, ook bij toegenomen winst. Steeds meer lekt weg, wordt afgeroomd, afgetapt.
Daarbij is het makkelijk geworden om grote hoeveelheden geld te verplaatsen van het ene land naar het andere, waardoor is het lastiger winstbelasting te heffen. Het geld gaat naar Luxemburg of naar Ierland.
Alle investeringen in onze wegen, onderwijs, defensie, zorg, moeten dan opgebracht worden door die 70% die overblijft.
Dat wil niet zeggen dat je Marxisme of communisme wil, maar geen ongezond kapitalisme, geld 'verdienen', afromen op basis van geld en macht, in plaats van kwaliteit of productie.
We moeten werken aan gezond kapitalisme.
Maar ja, geld is macht.
Yep, als je geldstromen kunt sturen ben je "eindbaas".
Niemand weet wat gezond kapitalisme is.
Crypto's hebben van zichzelf helemaal niet dezelfde risico als plain vanilla bankieren. Wie is de tegenpartij van mijn bitcoins en wat boeit mij de liquiditeit van marktpartijen als die bitcoins in mijn ledger zitten? Exchanges met hebberige idioten en boeven zijn het probleem.
Geen appels met peren vergelijken. Het gaat niet om de prive-bezitters, net als die geen probleem zijn bij fiat geld. Het gaat om de marktpartijen. Overigens is bitcoin op alle fronten een groter risico. De Euro of Dollar zijn in de recente geschiedenis nooit tweederde van hun waarde verloren in een jaar.
@BobDobalina | 29-01-23 | 18:48:
Ik ben geen fan van crypto en met tegenzin heb ik er wat aan verdiend. Maar een cryptomunt is in essentie niet als fiat geld omdat er geen schuld van een andere partij tegenover staat waar ik fiducie in moet hebben en dat is best wel een verschil.
@Joris Beltsin | 29-01-23 | 19:02: crypto is ook in dat opzicht erger dan fiat geld. Beide zijn op zichzelf niets waard en gebaseerd op vertrouwen. Dat vertrouwen is bij bitcoin alleen vele malen lager. Iedere oplichter met een leuk anti-autoriteitverhaaltje kan zijn slag slaan bij het wat minder snuggere volk. Vooralsnog zijn er amper nuttige toepassingen en weten de gebruikers nog steeds niet of het nu een betaalmiddel is of een beleggingsobject. Een van de puurste vormen van een pyramidespel.
@Joris Beltsin | 29-01-23 | 19:02: met tegenzin wat aan verdiend.. ja hoor .je had nog zo gezegd dat je niks wou verdienen en potdumme, nu heb je er toch aan verdiend .. ik zou het niet pikken ,het geen je verdiend hebt.. met tegenzin .terug storten of aan een goed doel geven dan .want met tegenzin geld verdienen dat is een no go .. dat wil je niet
@BobDobalina | 29-01-23 | 19:16: je hebt blijkbaar geen idee waar je het over hebt .
@BobDobalina | 29-01-23 | 19:16:
Best wel mee eens. Maar het ging erover dat crypto's in essentie geen tegenpartijrisico's hebben. De Bitcoin is als een innovatief initiatief begonnen als alternatief trustless geldsysteem. Dat mensen het concept zelf niet omarmd hebben maar het puur zijn gaan als een speculatie om clueless veel fiat geld mee te verdienen is een ander verhaal.
@bowlfabriek | 29-01-23 | 19:18:
Nee. Ik vond Bitcoin in den beginne een geweldig idee. En snel daarna zag ik het met tegenzin ontsporen tot het speculatiedingetjes van luitjes die clueless waren mbt het hele idee achter het initiatief. Dat vond ik jammer maar dat ik goed gecasht heb daar ben ik oké mee.
Bij Crypto's is de tegenpartij decentraal. Of dat goed of slecht is weet ik niet, maar er is altijd een tegenpartij als je iets koopt of verkoopt. Bij een bank is de tegenpartij iets duidelijker, al is een bank ook niet veel meer dan een doorgeefluik naar een voor jouw onbekende tegenpartij. En ondanks dat een bank een adres heeft waar je post heen kan sturen heb je er nagenoeg nul invloed op.
@bowlfabriek | 29-01-23 | 19:21: excuus, ik kon niet wachten tot de grote expert alles even ging uitleggen. Ok, the floor is yours…
@BobDobalina | 29-01-23 | 18:48:
Of een duizendenvoud vermeerdert.
@W_F | 29-01-23 | 19:53:
Ja in uw definitie heeft een klomp goud ook een tegenpartij. Maar bankiers verstaan hieronder dat de waarde van een asset afhangt van de solvabiliteit van een andere partij. Dat is voor een klomp goud en bitcoin niet nodig.
Ik heb Knot in veel programma's gezien, waarin hij helder kan uitleggen hoe het financiële beleid gevoerd moet worden. Heb veel vertrouwen in deze man. Vraag me altijd af of degene die hem bekritiseren hun eigen financiele huishouding wel op orde hebben.
Ik vind het lamlul eerste klas en heb mijn financiën behoorlijk op orde kan ik zeggen.
U gelooft ook nog in de kerstman? Zijn voorganger Nout Wellink speldde ons ook van alles op de mouw. Nu die geen president van de Nederlandse Bank meer is tapt hij plots uit een ander vaatje.
@goedverstaander | 29-01-23 | 18:38: Wellink was ook een zeer capabel persoon. Helaas werd er niet altijd goed naar hem geluisterd. Het past een beetje in het anti-autoritaire, we-weten-alles-beter sfeertje, om zelfs deze man te bashen.
@BobDobalina | 29-01-23 | 18:45:
Nee. De beste man presteert het om tijdens hoogtij van inflatie van 15% te gaan zeveren over het slavernijverleden. Vervolgens kakelt hij ongevraagd mee over allerlei politieke zaken zoals linkse praatjes over inkomens- en vermogensongelijkheid en dat terwijl hij in verzuim blijft op zijn belangrijkste statutaire opdracht: stabiliteit van de munt en economische groei. Voorts verzaakt hij om binnen de Europa het nodige tegenwicht te bieden namens de prudente noordelingen en laat het Europese experiment prevaleren boven de Nederlandse belangen.
Knot is een socialist, en ik geef geen fuck of u denkt dat ik mijn financiële huishouding op orde heb. Ik werk 25 jaar in de financiële sector, dus waarschijnlijk niet, toch?
Slaat als een tang op een varken deze tegel. Dat jij een groot vertrouwen in Knot hebt zegt niets over Knot. Ook bewijst dat niet dat jouw eigen financiële huishouding op orde is.
Valt wederom op dat Global Warming nu is ingeruild door Climate Change, wat in ieder geval de lading wat beter dekt (beter nog is verschil te maken tussen wat door mensen wordt veroorzaakt en wat niet).
Niet alleen financieel expert maar ook klimaatexpert. Gaat hij straks ook nog beginnen over schommelingen in de aardas en zonnevlekken? Climate change omvat global warming en de te verwachte toename van extremen.
En dan zeggen dat dogma’s in het verleden een probleem waren. Het klimaatveranderingsbeleid is gebouwd op dogma’s.
Kortom, bereid je voor op meer ellende, armoede en uiteindelijk honger. Want door het klimaatveranderingsbeleid zal energie en dus alles veel duurder worden.
Knot is varasocialist, en die hebben daar altijd gelijk.
De eerste alinea moest tussen aanhalingstekens en ik had het in de tweede alinea uiteraard over Sassen zelf.
Dank voor deze samenvatting. Knot lijkt voor zeer verstandige zaken te pleiten. +1 voor Klaasje.
Knot zegt normaliter een heleboel socialistische onzin.
@Nuchternederland | 29-01-23 | 19:05: Knot is een socialistisch politicus.
Misschien dat Klaasje ook nog iets over het slavernijverleden van de Nederlandse Bank had kunnen vertellen. Die knopenteller kan daar zo mooi en geëmotioneerd over praten, het heeft hem écht geraakt.
Vreemd als FSB Google:
nl.wikipedia.org/wiki/Federalnaja_slo...
De EUR/USD veert gelukkig weer wat op, rond de $ 1,09.
Gewoon omdat de VS nog beroerder voor staat dan de EU.
Zou het een goed idee zijn om de voorgenomen rentestijging (van 2 naar 2,5%) van de ECB even in de koelkast te zetten? Om de Zuid-Europese landen met veel rood staatspapier nog wat lucht te geven, dat is. Er is hier vast wel iemand die dat kan duiden.
Of deze landen op een bankje zonder stemrecht in Brussel parkeren?
De meest eenvoudige oplossing is dat de ecb alle overheidsschuld opkoopt. Dat kan want is al voor een groot deel gedaan. Dan de rente voor alle eurolanden op 0% vastzetten, wat ook kan als de ecb standaard alle schuldopkoopt en de looptijd van de schulden verlengen naar oneindig. Dat kan ook want geen enkel land is van plan zijn overheidsschuld ooit af te betalen. Ter herinnering: bij de vorming van dit kabinet hebben d66 en vvd tot op de euro uitgerekend hoe ver onze schuld nog omhoog kon. Er was ruimte en die is grotendeels gebruikt. Japan geeft al een tijd het voorbeeld en dat gaat prima. Dus waarom niet in europa hetzelfde doen?
@ZomaarEen | 29-01-23 | 18:36: Ik heb me op dit blog laten vertellen dat Japan regelrecht op de afgrond afstevent.
www.geenstijl.nl/5168533/geldblog-jap...
"Kortom, crypto en shadow banking krijgen te maken een crack-down."
De enigen die daar een probleem mee hebben zijn de grootste criminelen en allerrijksten. De rest van ons moet toch gewoon belasting betalen. Welk publiek komt hier vraag ik me plots af. Toch niemand die denkt dat de armen moeten betalen zodat rijken rijker kunnen worden?
Lullen over geld is van alle tijden, in 1983 toen de hypotheekrente 13% stond maakte immers niemand van mijn tijdgenoten zich zorgen we zagen kansen gingen aan de bak en al spoedig kwam er de volgende hoog conjunctuur.. zelfde geldt voor mijn kinderen die weten niet beter dat ze te handelen hebben met de huidige omstandigheden en grijpen hun kansen net zo... klimaat risicos omzetten in klimaat kansen daar gaat het nu om en zoals altijd heb je leiders volgers en nieuwe giggle brands.
Met 13% werd je zwaar genaaid. Mijn ouders betaalden slechts 12,3% :)
Heul wat mensen moesten toen de hut van de hand doen en bleven met een schuld achter.
De voorspellende waarde van de 'wetenschap' economie is niet voor niets nagenoeg gelijk aan nul.
Als je inkomen daalt kun je minder uitgeven, dat niveau.
Probleem is dat de huidige generatie niet echt aan de bak lijkt te willen. Die willen liever demonstreren voor of tegen van alles zonder zich ergens daadwerkelijk voor in te spannen.
Mooi man, dat alles in je eigen bubbeltje bekijken.
Hee. Handen uit de mouwen en niet mauwen. Dan komen we ergens. Is nog steeds zo.
Succes is een keuze.
@Ichneumonidae | 29-01-23 | 18:11:
Iedereen beetje armer? Welk wonder was dat ook al weer?
@Flipside | 29-01-23 | 18:11: Komt deels omdat ze dat idee er op school ingeramd krijgen: "alles is kut, het einde is nabij, te laat om er iets aan te doen dus probeer het niet eens, jij bent slachtoffer, je enige optie is klagen. En socialisme". Jordan Peterson deed daar laatst ook een (nogal emotioneel) boekje over open, het verbaast hem helemaal niet dat de jeugd zo depressief en actiebereid is vandaag de dag.
Ik begrijp dat je tandarts was/bent en op je 38ste al met pensioen kon. Daar zal ook wel een erfenis zijn geweest. Ja dan begrijp ik dat de jaren 80 zorgeloos waren.
@Muxje | 29-01-23 | 18:21:
Ach wij kregen (eind jaren '70) te horen dat we wel naar school moesten maar dat het eigenlijk zinloos was, want we zouden toch allemaal werkloos worden. Als de bom al niet zou vallen. Het was een vrolijke tijd.
@Duwbak_Linda | 29-01-23 | 18:31: Hier idem. We hadden allemaal een stijve nek van het naar boven kijken. Die bom kwam echter helegaar niet. En ze hadden ons met Sinterklaas ook al voorgelogen.
@BobDobalina | 29-01-23 | 18:29: Dat pensioen is geheel eigen verdienste, een adequate private MOVIR AOV verzekering heeft me gered na arbeidongeschiktheid. Het kapitaal van mijn ouwe lui is grotendeels verdampt aan de bijdragen voor het verpleeghuis voor mijn lieve dementerende moeder.. het had niet beter besteed kunnen zijn;) Voor jouw complete beeld Ik heb gewerkt van 82 tot 94 daarna heb ik de praktijk ( huur) moeten verkopen. Goed zelf zorgen voor de dag van morgen dus en niet zorgeloos leven met een open einde !
@Lorejas | 29-01-23 | 18:14: Ja idd, mijn bubbel is de markt waarin we leven. Ik was niet alleen werkzaam voor mijn eigen familie vrienden of peers maar voor patienten vanuit de hele wereld die naar Amsterdam afreisden om door de Smoel gezien te worden dat was mijn bubbel;) Zo werken mijn kinderen nu ook voor grens overstijgende bedrijven en de wereld is hun speeltuin... Hun cosmopolitische bubbel. Mooi man!.
@Smoelensmid | 29-01-23 | 19:08: arbeidsongeschikt is natuurlijk geen zegen. De goede verzekering kennelijk wel. Maar ik blijf erbij, de jaren 80 waren verre van zorgeloos. Het heeft goed uitgepakt voor de meesten maar de huidige periode is nog altijd beter dan toen.
Op het gebied van het klimaat een puur marionettenverhaaltje dus. Knot zegt niet wat hij denkt als bankier omdat wenspolitici aan zijn touwtjes trekken.
precies.
We zien het allemaal wel wat de toekomst brengt. Iemand nog een bitterbal!
Ja precies. Doe maar een hand vol, ik betaal ze contant!
@Cunts-en-kitsch | 29-01-23 | 18:05: Hoeft niet. Ze komen niet over de 100 euro.
Hawaii?
@Muxje | 29-01-23 | 18:11:
Wist je dat de Ananasplant een C4 plant is? Een C4-plant is een type plant die niet alleen gebruikmaakt van de basisvorm van de fotosynthese zoals de C3-plant, maar eerst een tussenstap uitvoert waarbij een verbinding met vier koolstofatomen wordt gemaakt – vandaar de naamgeving. Via een tussenstap wordt eerst door het enzym fosfoenolpyruvaat-carboxylase (PEP-carboxylase) een oxaalacetaat geproduceerd dat daarna wordt omgezet tot malaat of soms aspartaat.
@SterF... | 29-01-23 | 18:20:
Nu twijfel ik.
Of was Ananas een CAM-plant?
@SterF... | 29-01-23 | 18:20: Klinkt lekker...
@SterF... | 29-01-23 | 18:20: De ananas is een kutplant. Het kan wel twee jaar duren voordat zo'n ananas klaar is. Daar wil je niet op wachten. Doe mij maar tuinkers of taugé.
@goedverstaander | 29-01-23 | 18:24: Ananas brandt je ook altijd je tong aan..
Wel een zonder krekelvulling..
@Dijkweld | 29-01-23 | 18:47:
-
Je moet ook niet bij die blaadjes beginnen die er boven uit steken...
@SterF... | 29-01-23 | 18:22: en.wikipedia.org/wiki/Crassulacean_ac... <-- dat?
@ZOMG | 29-01-23 | 19:12: Als een ananas echt zo zuinig met water is dan zal ik het als kantoorplant voorstellen. Cactus en plastic planten beginnen onderhand te vervelen.
@ZOMG | 29-01-23 | 19:12: Veelbelovend voor vegan auto interieurs;) www.tsikot.com/news/pinatex-pineapple... vegconomist.com/materials/ananas-anam...
REAGEER OOK