Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PANIEK! Landbouwminister Adema halsoverkop terug naar DH vanwege blunder MESTCRISIS

Ja hoor nog een crisis

Maar natuurlijk. Alsof we nog geen crises genoeg hebben is er nu PANIEK vanwege de mestcrisis. Boeren mogen van Brussel veel minder mest uitrijden dan ze nu doen. Het kabinet hield een tijdlang vol dat de soep niet zo heet gegeten zou worden, maar daar klopt volgens de T. niets van. "De Europese Commissie heeft de uitleg die Adema gaf aan hun besluit bekritiseerd en gecorrigeerd. Gevolg daarvan is dat boeren al dit jaar in een mestcrisis dreigen te verzanden en in elk geval veel minder mest mogen uitrijden. „Adema liet eerder ook weten dat de aanleg van verplichte bufferstroken is uitgesteld tot 2024, maar ook dat blijkt niet te kloppen”, zegt een ingewijde. „Gevolg is dat boeren die allerlei stroken land hebben ingezaaid, dat nu waarschijnlijk weer om moeten ploegen. Dat grijpt enorm in in de bedrijfsvoering van heel veel boeren”, meldt een goed ingevoerde bron." Minister Piet Adema (opvolger van Henk Dinges) was gezellig in Duitsland voor de Grüne Woche, maar is nu alsnog naar Den Haag om met het kabinet te sensibiliseren hoe ze dit nou weer gaan uitleggen aan de boeren. Ondertussen is LTO pissig vanwege het uitblijven van een regeling voor de PAS-melders en heeft Schiphol op eigen houtje allerlei stikstofrechten overgekocht. GAAT LEKKER PIET. 
UPDATE: LTO nog piswoester
JAWEL: Strenge maatregelen al vanaf 1 maart in plaats van 1 januari 2024

OH JEE

Social

Reaguursels

Inloggen

De boeren zijn niet echt de meest milieuvriendelijke sector van bedrijvigheid, maar of het land er beter van wordt als alle boeren weggesaneerd worden...
In elk geval krijgen de boeren op 15 maart een unieke kans: ze kunnen het CDA, dat duidelijk hun partij niet meer is, definitief naar de geschiedenisboekjes verbannen. Grijp die kans!

MAD1950 | 20-01-23 | 20:10

Dan moeten al die boeren hun giertank maar op het binnenhof legen daar zit de grootste beerput van Europa.

kuus | 20-01-23 | 19:54

In Wageningen moet een food hub Komen, zo zei WEF-trekpop Rutte.
Dus de boeren moeten verdwijnen. En daar maken ze haast mee.

Alweer een complottheorie die werkelijkheid wordt.

McPhart | 20-01-23 | 17:32 | 1

Wageningen is al een food hub alleen noemt niemand het zo.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 17:48

Piet Sukkel. Waar vind je dat soort nono's? #uitzendbureaurutte

Cor Netto | 20-01-23 | 17:26

Reaguurders die zich hier verlagen om te roepen waar overal mest in zou moeten worden gedumpt? Denk eens na en doe dit niet, verlaag u zel niet. Naast dat het heel erg dom is en bekrompen behelst het ook oproepen van geweld tegen bewindspersonen en dat kan zomaar eens heel erg strafbaar zijn! Hou de discussie fatsoenlijk!

Jan, Leiden | 20-01-23 | 17:03

Sorry, maar de boeren kunnen in deze kwestie niet op mijn sympathie rekenen.
Je weet dat dit er aan gaat komen. Je kent de overheid en hun beloftes om voor je op te komen nu onder andere wel een beetje.
LTO had gewoon hun lobby in het Europees Parlement moeten benaderen over de stand van zaken en hun achterban goed moeten inlichten.
Boeren hadden ondertussen niet stil moeten zitten en die mest achter de boekenkast moeten verstoppen zodat de overheid die niet zou vinden.

Het enige waarin ik de boeren gelijk wil geven is dat ze zich helemaal gek moeten investeren om bij te blijven bij de grillen van de EU en het kabinet.
Maar ook daar zou LTO een rol kunnen spelen door de EU en het kabinet aansprakelijk te houden voor investeringen die een boer onterecht heeft gedaan om te anticiperen op luchtballonnetjes van de overheid.

Johanvb | 20-01-23 | 16:26 | 4

@Cor Netto | 20-01-23 | 17:27: Hahaha

Janlul | 20-01-23 | 17:42

Kabinet aansprakelijk houden voor onterechte investeringen. Waar zou het 'kabinet' dat van betalen? Het grote gefaal afwentelen op de boeren in het bijzonder én samenleving in het algemeen, dat is het probleem.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 17:51

Het niveau van de draaikonterij in dit kabinet in combinatie met het niet nakomen van beloftes of toezeggingen is echt waanzinnig

Gervano | 20-01-23 | 19:09
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
prutserstentop | 20-01-23 | 15:44

We zitten met teveel mensen in dit land. Dat is het enige probleem.

Atlantis-95 | 20-01-23 | 15:25 | 4

En slecht onderwijs, zodat de nieuwe generatien de ingewikkelde regels niet meer snappen.

merallas | 20-01-23 | 15:32

En veeeel te veeel ambtenaren

vranac | 20-01-23 | 16:27
▼ 1 antwoord verborgen

ik kan het niet vaak genoeg herhalen:
-er is geen stikstofprobleem.
-er is ook geen klimaatprobleem.
-wetenschap is ook maar een mening.
-ze zeeën raken nooit leeg.
-boeren zijn de echte deskundigen op het gebied van natuur en dierenwelzijn.
-alle is de schuld van D66 en zijn eurofiele bende incapabele politici.
-dus.

zeeman73 | 20-01-23 | 15:09 | 4

Tussen "er is geen probleem" en "het is crisis en we moeten NU iets" is er ook nog wel wat nuance.

Muxje | 20-01-23 | 15:28

Ach wat fijn, weer iemand die denkt dat 'the science is settled'.

therealbraindump | 20-01-23 | 15:30

@Muxje | 20-01-23 | 15:28:
Dat vind ik het sneuste voor de boeren. Je kunt niet aan op de afspraken die je met je voornaamste partner maakt / moet maken.

Toch doet de onbetrouwbaarheid en het diplomatieke onvermogen van de Nederlandse overheid niet zo veel af van het feit dat het er wel aan zat te komen.

Sjors W. | 20-01-23 | 16:02
▼ 1 antwoord verborgen

Slim plan! Natuurlijke mest verbieden die dan moet worden afgevoerd wat geld kost. Daarna moet je wel je land bemesten, dus kunstmest erop die moet worden gekocht. En hoe maak je kunstmest? Oh ja, dat is de grootste gasverbruiker van ons land. En je dan maar afvragen hoe het kan dat de voedselprijzen zo stijgen.....

Het brein erachter | 20-01-23 | 14:57 | 2

Risland, kunstmest...
Ow wat zijn we toch gezegend met leiders met visie.

Ben Adam | 20-01-23 | 15:30

@Ben Adam | 20-01-23 | 15:30: Die visie, ik kan het niet genoeg herhalen, is dat alles naar de ratsmodee moet en iedereen arm. Niets meer, wel minder. Veel minder.

NerdAlert | 20-01-23 | 16:13

In Davos worden geen EU besluiten genomen, Echter de EU besluit wel veel deze week. Hoe kan je zoveel besluiten als al je medewerkers aan het hoeren zijn (omgekocht worden) door het bedrijfsleven... Hoe kan je met je ziel in je hart zulke besluiten nemen die eigenlijk altijd in het voordeel van het grootkapitaal vallen en niet van de "gewone" man die wil leven. (laten we dat ook maar gelijk verbieden) Dat is het enige waar Rutte goed in is.

pieterS | 20-01-23 | 14:32

Wel bijzonder dat velen verrast zijn. Dit werd jaren geleden al aangekondigd. Nederland vroeg keer op keer uitstel van deze maatregel en probeerde dat nu nog een keer, maar dan nu tevergeefs.

Weerduivel | 20-01-23 | 14:22 | 3

Nederland had uitstel tot 2026 - dus kreeg al een voordeel ten opzicht van andere landen - maar onder voorwaarden. Die hebben de boeren aan hun laars gelapt en nu zijn ze woest.

Raar he al die mensen die gewoon willen dat de regels worden nageleeft. Heeft zo'n NL'se boer geen boodschap aan.

redanx | 20-01-23 | 14:53

@redanx | 20-01-23 | 14:53:
Hoe komt u aan de wijsheid dat de boeren de regels aan hun laars hebben gelapt

Corretje | 20-01-23 | 15:47

@redanx | 20-01-23 | 14:53: boeren probeerden te anticiperen op de staat. Die dan weer dit en dan wer dat riep. Lastig vol te houden als die staat geen idee heeft wat ze aan het doen zijn. Of het is deel van het grote boerenuitroeiplan

ffnietnu | 20-01-23 | 17:08

Ik weet wel een leuk plekje om het mest overschot te dumpen, Zit alleen wel een vijvertje naast.

Reden | 20-01-23 | 14:07

Terecht! Boeren hebben zeker een halve eeuw sloten vervuild met mest. Sloten, voor die tijd zaten vol met salamanders, stekelbaarsjes en waterplanten, nu zijn veel Sloten veranderd in rioolwatersloten.

meneer Q | 20-01-23 | 13:53 | 8

@Sjors W. | 20-01-23 | 15:39:
Drink eens uit een sloot dan? Zeg ik ergens dat slootwater drinkbaar is? Het slootwater is niet meer zoals het 50 jaar geleden was, maar dat is zeker niet de schuld van alleen de boeren.
Dat jij je aangesproken voelt over spul dat je uit het raampje kiepert geeft me toch te denken. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.. en die druppel. Moest die niet op een gloeiende plaat?

kennet | 20-01-23 | 16:03

@kennet | 20-01-23 | 16:03:
Een emmer is een object dat een grote hoeveelheid water (of andere vloeistof) kan vatten. Een druppel is dan maar een heel klein deeltje, en dat is toepasselijk in dit geval. Gloeiende platen houden geen water, die verdampen het. Daar hebben we het niet over, we hebben het over wat er in het water vattende object (sloot) zit.

Ik denk ik leg je dat even uit. Het lijkt er op alsof je alle hulp kunt gebruiken.

Ik zeg wel duidelijk dat de schuld niet alleen bij de boeren ligt. Maar jouw suggestie dat ze 'al eeuwen mest rijden' en vraag of 'dat nu ineens vervuiling is?' is natuurlijk stupide. Dat lijk je zelf ook te begrijpen want ineens is het 'niet de schuld van alleen de boeren'.

Hoe kan het de lijn van je eerdere uitspraak volgende een beetje de schuld van de boeren zijn? Die doen toch gewoon wat ze al eeuwen doen? Hoe kan dat nou vervuiling zijn?

Sjors W. | 20-01-23 | 16:22

Beste Sjors. Bedankt voor je uitleg over die emmer. Dat kon ik zowaar begrijpen. De rest totaal niet... Maar nu ga jij natuurlijk reaguren dat ik daar dan te dom voor ben.... Tja. Dat is dan maar zo. Prettig weekend!

kennet | 20-01-23 | 17:20
▼ 5 antwoorden verborgen

Als de realistische denkende Nederlander, nu nog niet doorheeft, dat die, ongekozen, EU commissies, onwerkbare regels bedenken en NL financieel uitkleden, die hele corrupte EU dus als een molensteen om onze nek hangt , en louter een duur betaalde baantjes machine, voor over het paard getilde ambtenaren is, dan weet ik ook niet meer hoe Nederlanders wakker geschud moeten worden.

Jbgeno | 20-01-23 | 13:52 | 3

De uitleg van de NPO zal hier nooit over reppen.

Jan, Leiden | 20-01-23 | 14:19

Zo werkt het dus niet, het is nog veel perverser. Nederlandse politici en NGO's lobbyen in Brussel voor wetgeving die vervolgens wordt uitgerold in Nederland om zich vervolgens te verschuilen achter de Brusselse agenda. Met hun meest schijnheilige smoel vertellen ze dan, het moet van de eu.

therealbraindump | 20-01-23 | 15:35

@therealbraindump | 20-01-23 | 15:35: hear hear. Daarna gaan ze na hun zichtbare politieke carriere in clubjes en samenwerkingsverbanden zitten die het onmogelijke beleid gaan implementeren. Dan is het fijn dat het onmogelijk is want dan wordt het een lange klus.

Sjors W. | 20-01-23 | 15:42

En weer: "mag niet van Brussel"......
Is Nederland eigenlijk nog wel een soevereine staat???

nick666 | 20-01-23 | 13:49 | 6

Nee, Nederland is alleen in naam nog soeverein, net zo als het alleen in naam nog een democratie is. Feitelijk zijn we een provinciaal onderdeel van de bureaucratisch geleidde EU.

Blauwpetje | 20-01-23 | 15:24

@redanx | 20-01-23 | 14:54:
Sst. Veel reaguurders hebben nog de illusie dat ze die fiere Nederlandse koe opeten, ipv geimporteerd spul terwijl onze boeren exporteren.

Sjors W. | 20-01-23 | 15:43
▼ 3 antwoorden verborgen

En daar komt stront van en die mogen we dus ook niet uitrijden.

Giotto | 20-01-23 | 13:45

In heel de EU, net als in Nederland, hebben milieu-activisten de macht overgenomen. Zowel nationale regeringen als de ongekozen dictatoriale kongsi in Brussel, laten zich al lange tijd souffleren door de milieubeweging. Als gevolg daarvan, worden de land- en tuinbouw, de veeteelt, de visserij, alsmede talloze andere bedrijfstakken die met onze voedselvoorziening te maken hebben, om zeep geholpen. En dan heb ik het nog niet eens over de 'groene' energievoorziening die, op voorspraak van de milieubeweging, de prachtige landschappen in West-Europa heeft veranderd in een soort spijkerbedden vanwege de tienduizenden windmolens waarvan er vele nog hoger zijn dan de hoogste wolkenkrabbers in Nederland.

Peter Emile | 20-01-23 | 13:35 | 1

sinds de jaren 70 hebben de globalisten samen met het grootkapitaal het onderwijs overgenomen en daar plukken we nu de vruchten van. Diversiteit, Kilmaat & Veel geld naar crisissen. De overheid is ook bijzonder, vroeger hadden ze zelf krediet nodig om bijvoorbeeld een weg aan te leggen. Maar nu kunnen ze voor kredietverstrekker spelen. Ergens is het vooral bij die fiscale kant fout gegaan. Een overheid die verslaafd is aan geld gaat nooit minder eisen. Alleen meer.

pieterS | 20-01-23 | 14:41

"Hieronder licht ik mijn vertrek aan jullie toe." Wie zij jullie. Is dit het eerste waar die minister aan denkt, om "jullie" te verwittigen dat hij een mooi snoepreisje gaat mislopen.

merallas | 20-01-23 | 13:25 | 1

Sjade en es tut mir leit. Aber zu hause haben wir strund an die knikker mit die bauer jungs.

Tiktak Theo | 20-01-23 | 13:51

Jawel boeren uitkopen om te kunnen blijven vliegen! Niks bijbouwen ivm woningnood/crisis maar lekker vliegen ja. Goed gedaan Schiphol!

Zuma | 20-01-23 | 13:20

Schakel over op Hongarije modus. "Onze boeren rijden vanaf vandaag 3x zoveel mest uit". Punt.
Voordat dit echt consequenties heeft zijn we 10 jaar verder. Zie ook Polen.

JanVergoor | 20-01-23 | 13:19 | 1

Is wel waar....

Zuma | 20-01-23 | 13:21

Wordt het niet eens hoogtijd voor Rutte om het voorbeeld van zijn Nieuw-Zeelandse ambtgenoot te volgen?

Alweer een nieuwe fuck-up (die overigens niet nieuw is) van zijn kabinetten.

oh no | 20-01-23 | 13:00

Is geen land waar ze behoefte hebben aan stront dan?

AdvocatusDiaboli | 20-01-23 | 12:55 | 1

Rusland me dunkt

Zuma | 20-01-23 | 13:21

Een land laten besturen door alfa-mensen.
Waarbij besturen hier inmiddels is gedegradeerd tot het zonder enige kennis een woordenbrij uitkotsen en dan verbaasd zijn als het wederom fout gaat.

Boeloeboe | 20-01-23 | 12:52 | 10

@Sjors W. | 20-01-23 | 13:10:
Lubbers?

ZZP-er | 20-01-23 | 15:10

@ZZP-er | 20-01-23 | 15:10:
Een econoom.
Da's geen bèta maar een socioloog maar dan met een beperkte mate van dyscalculi.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 15:40

@ZZP-er | 20-01-23 | 15:10:
Wat de heer Beltsin (nazdrovja zo Joris) zegt.

Jo Ritzen, Gerrit Braks. Els Borst afhankelijk van hoe je Geneeskunde ziet. Robbert Dijkgraaf. Dat is waar het op landelijk niveau zo'n beetje mee moet doen.

Sjors W. | 20-01-23 | 15:56
▼ 7 antwoorden verborgen

Volgens mij hebben we minder last van Rusland dan van de EU.

Of zeg ik nu iets dat niet gezegd hoeft te worden.?

Ik voelde die behoefte wél.

Ovrigens: we hebben enorm veel last van Rusland.

Zomaarwat | 20-01-23 | 12:52 | 8

@eerlijke joop | 20-01-23 | 14:11: Als je geen geld uitgeeft aan onderhoud en liever de boel kapot schiet om het beter opnieuw op te gaan bouwen. en de zinssnede van het wef is Build back better... Dan weet je dat Rusland maar een poppetje is voor het grootkapitaal en dat die oorlog gevoerd wordt voor mijn 1 doel. Dat was in het verleden zo en de toekomst zal het ook weer uit laten wijzen. Schaarste creerren op de gasmarkt (VS), pijpleiding (vs), Provocatie in Oosten VS) Wef (vs), wordt gehouden in davos maar zoek eens naar schwabs vader... en ik kan zo nog wel even doorgaan maar de grote winnaar in dit economische (ziek want het gaat over mensenlevens) spelletje is Raytheon, Boeing, En alle andere wapenfabrikanten. Dat er nog geen squat van boston dynamic honden op het slagveld rondlopen, dat duurt niet lang meer. (de grote winnaar is niet rusland, Niet Europa. Maar de lachende derde.

pieterS | 20-01-23 | 14:47

@pieterS | 20-01-23 | 14:47: Die grote namen betalen natuurlijk wel de hoertjes in Davos voor onze leiders en geven daar alvast de lekkere hapjes (toekomstige) baantjes weg met leuke beloftes. (zieker dan ziekst), Maar ruttes tel is ontraceerbaar en die van een oppositie lid kunnen ze jaren lezen.) De overheid gebruikt dus de facto Data tegen zijn tegenstanders. Enge zieke overheid is het geworden door de VVD CDA Demon66 en niet te vergeten CU

pieterS | 20-01-23 | 14:50

@pieterS | 20-01-23 | 14:47:

Mee eens. Maar vergeet ook niet de olie belangen naast de wapen industrie. Oekraïne mag tot in lengte der jaren goedkope olie leveren als dank en als het meezit Rusland als herstelbetaling. Exploitatie door USA bedrijven. Net als bij Libië en Irak e.d.

eerlijke joop | 20-01-23 | 16:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus na de veeteelt moet ook de landbouw kapot. Timmermans is druk bezig om Nederland vanuit Brussel kapot te maken.

Snap_het_ook_niet | 20-01-23 | 12:37

Start de trekkers maar weer op, haal de hooivorken uit het stro, de warmte in Den Haag komt niet van de kachel in het parlement maar van de fakkels er buiten.

ikworstelengadouchen | 20-01-23 | 12:31

Voor de juridisch geïnteresseerden onder ons: er is een wet Nadeelscompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten (voluit: Wet van 31 januari 2013 tot aanvulling van de Algemene wet bestuursrecht met bepalingen over nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige overheidsdaad; let vooral op de datum). Deze wet zegt gewoon hard:

Indien een bestuursorgaan in de rechtmatige uitoefening van zijn publiekrechtelijke bevoegdheid of taak schade veroorzaakt die uitgaat boven het normale maatschappelijke risico en die een benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar treft, kent het bestuursorgaan de benadeelde desgevraagd een vergoeding toe.

En dat zou dan in de AWB moeten staan. Goed nieuws toch voor de boeren? eh, .... bijna.
In de AWB staat, in plaats van wat deze aangenomen wet, die ook in het staatsblad gepubliceerd is voorschrijft:

Titel 4.5. Nadeelcompensatie
[Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]
Dit onderdeel is (nog) niet in werking getreden; zie het overzicht van wijzigingen

Oftewel: Leuk dat de tweede en eerste kamer deze wet aangenomen hebben, de kabinetten Rutte voeren hem gewoon niet in. Nah, nah, nah nah!

ParadiseLost | 20-01-23 | 12:21

De EU vindt het blijkbaar erg leuk om onze boeren te pesten totdat ze de handdoek in de ring gooien en de visserij de nek om te draaien. Tijd om eens wat weerbaarder te worden en een krachtig 'Fuck you' te laten horen aan die corrupte kliek in Brussel. Het is een keer genoeg.

Toos Bevergeil | 20-01-23 | 12:19 | 3

Wordt tijd dat we 'de shit' bij de voordeur van het Binnenhof en het Europees Parlement flikkeren.. moeten wel even kijken... Strasbourg of Brussel..

Troyan horse | 20-01-23 | 12:23

Dat zouden we prima kunnen doen door uit het falende "project" EU te stappen en terug te keren naar de situatie van de EEG. Echter, de Brusselse kliek wil zeker geen netto betaler laten gaan en dan een vriendelijke constructieve nieuwe relatie opbouwen. Ze zullen dan hun uiterste best doen om NL te vermorzelen vanwege rancune, treurig maar wel de realiteit.

oh no | 20-01-23 | 12:46

De EU bestaat niet. Duitsland en Frankrijk bepalen. Die landen hebben zelfs hun eigen quasi parlement waarbij alleen zij werkelijks bijeen komen.
Daar wordt eurodisney bepaald, als je denkt dat NL iets te vertellen heeft, wel, dat is behoorlijk naïef.

donkieshot | 20-01-23 | 13:45

Stront aan de knikker.

B.agger | 20-01-23 | 12:15 | 1

When the shit hits the windmill.

FrankVeer | 20-01-23 | 12:17

Nederland heeft nauwelijks natuur, het enige zinvolle is het geld te besteden aan het behoud van het Amazonewoud.

Rattus | 20-01-23 | 12:12 | 4

Als het gaat om het behoud van de wereld wel. Maar ik, als burger van Nederland, vind het ook wel fijn een frisse neus te halen in een natuurgebied (bos, duinen, op het water etc) ook al is natuurgebied een relatief begrip in Nederland. Neemt niet weg dat ik graag zie dat het toch enigszins beschermd wordt.

rederijker | 20-01-23 | 12:22

Of om te stoppen met onszelf voor te liegen, het potje gewoon 'natuurparkbeheer' te noemen, en dan te kijken hoe dat er tussen 2023-2073 uit kan en moet zien. Niet dat geforceerde terugdraaien van de klok, gewoon vooruit kijken.

Dan kan rederijker in ieder geval nog een frisse neus halen.

Sjors W. | 20-01-23 | 13:16

Het barst van de natuur in dit land. Elk mens is al natuur.

dijkbewaker | 20-01-23 | 13:25
▼ 1 antwoord verborgen

Het beste remedie tegen veehouders is dat wij in Nederland massaal overstappen op een grotendeels plantaardig dieet. Begin met het skippen van melkproducten en vleeswaren (die bewerkte zooi wil je überhaupt niet eten) Leer anders koken dus niet aardappelen met een potje hak en een niet te vreten vleesvervanger maar bijv verrukkelijke Curry's. Al is af toe een stukje vlees of vis te eten best lekker net als wekelijks een gebakken eitje.

chef werkplaats | 20-01-23 | 12:07 | 10

Waarom zou ik een remedie nodig hebben tegen veehouders?

tjongerschans | 20-01-23 | 13:27

Ik heb geen enkel probleem met veehouders. Als je graag remedies bekent, kom eens met een dieet tegen corrupte en incompetente politici.

Blauwpetje | 20-01-23 | 13:49

Bio is zo langzamerhand een wassen neus aan het worden. Door de enorme schaalvergroting ( 10 jaar lang meer als10 % groei in verkoop) zoeken ze steeds meer het randje op.
Gangbare spuitmiddelen worden mondjesmaat toegelaten ( meer verdunnen en een maximum aan keren spuiten)
Met het nieuwe eu label is dat allemaal geen probleem
Bio melken? Je mag zoveel kuilmais geven alsje kunt.
En dat we wereldwijd niet meer kunnen garanderen dat kracht en ruwvoer niet genetisch modificatie vrij is , is ook geen probleem.
Grote supermarkten kopen enorme lappen grond in Oost Europa om voor zichzelf te produceren.
Koeien van bv Weerribben zuivel komen nooit buiten. .
En als wij het niet hebben komen de boontjes gewoon uit Peru of Kenia. Kan allemaal gewoon joh.
Dus eigenlijk vreet je bio voor jezelf, je krijgt minder troep binnen,maar de wereld is er nauwelijks mee geholpen.

deathchant | 20-01-23 | 14:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Tjonge, jonge en dat allemaal om een paar plantjes te behouden.

yeps | 20-01-23 | 12:01

Heerlijk zo'n 'gekozen' volksvertegenwoordiger. Je kunt er net zo goed (kwaad) een BNer op die post(en) zetten. Komt er ook niets meer terecht van goed deskundig beleid.

antonconstandse | 20-01-23 | 11:59 | 1

Ik geef de voorkeur aan de Jostiband. Tenminste vrolijk.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 12:01

In welk regeerakkoord stond dit?

small_town_dude | 20-01-23 | 11:58 | 2

Daar wordt op dit moment een geitenpaadje voor bedacht.

Toos Bevergeil | 20-01-23 | 12:15

@Toos Bevergeil | 20-01-23 | 12:15: Een geitenpaadje bestraat met inlegvelletjes.

FrankVeer | 20-01-23 | 12:20

Volgens mij zijn er regels over het niet zo maar mogen transporteren van mest naar het buitenland, i.v.m. MKZ-achtige ziektes. Opzich logisch, maar pas die regels eens aan en verkoop onze prima (zeer voedzame, lekker veel stikstof!) mest aan landen waar ze dat goed kunnen gebruiken. Ik denk bijvoorbeeld aan HEEL DE SAHARA. Daar lekker die mest uitrijden, wat irrigeren en zodra daar boompjes groeien verandert het klimaat. Eerst op microniveau, later misschien zelfs globaal.

Win, win, win:

Wij zijn van onze stikstofcrisis verlost, we gaan verwoestijning tegen, waardoor heel noordelijk Afrika een stuk leefbaarder wordt, zodat men lekker daar kan blijven wonen en niet hier naartoe hoeft te komen.

@iemand die de Nobelprijs voor genialiteit uitreikt, je kunt mijn gegevens opvragen via de redactie van GeenStijl.

Groetjes,

Timide_Aso | 20-01-23 | 11:58 | 6

@Sjeintje | 20-01-23 | 12:22 En dan te bedenken dat diegene die het luidst om een oplossing vragen, zo'n geniale oplossing het meest tegenwerken.

Quicksilvert | 20-01-23 | 13:33

@Sjeintje | 20-01-23 | 12:22: Mooi spul! Inderdaad, douw daar de Sahara vol mee. Je creëert schaduw, waardoor vervolgens het water wat er valt niet meer zo snel verdampt. Sjongejonge, moeten wij hier bij De GeenStijl dan álles oplossen?

Timide_Aso | 20-01-23 | 15:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat nou als we, net als alle andere EU landen, geen cijfers aanleveren maar gewoon zeggen dat alles in orde is.

Klaas_de_Waal | 20-01-23 | 11:57 | 3

Dan hebben we geen verdienmodellen meer en gaan er een hoop fte's voor ambtenaren en zij die dat geweest zijn ( externen ) verdwijnen dus nee, dat gaat hem niet worden, zo draait dit gave landje niet. Helaas.

Graaisnaaiert | 20-01-23 | 12:02

Zijn we te braaf cq onnozel voor.
Hoewel,Rutte wil natuurlijk in Brussel z'n toekomstig baantje veiligstellen.Dus er zit toch een (doortrapt) plan achter.

roberto9715 | 20-01-23 | 12:21

@Graaisnaaiert | 20-01-23 | 12:02: gelijk doen dus, kunnen die ambtenaren mooi in andere sectoren aan de slag om het personeelstekort een beetje te dempen en om eindelijk eens echt bij te dragen aan het BBP van NL.

oh no | 20-01-23 | 12:50

Het voelt al heel vertrouwd, dit beeld.

Harry.Langezwaal | 20-01-23 | 11:55

Hier en daar natuurlijk weer gelul over een Nexit.
Daar gaat NL helemaal niet over. Veel meer dan een provincie van Dld zijn we (in economische zin) in feite niet.

Ichneumonidae | 20-01-23 | 11:53 | 8

@Joris Beltsin | 20-01-23 | 12:11: U kunt beter uw "facts" nog maar een keertje checken. Wat is dat toch met mensen die op basis van valse, onjuiste feiten hun gelijk willen halen? Wat is dat voor rare frustratie.? Wist u trouwens dat het WEF als onzichtbare macht verantwoordelijk is voor 75% van het transport waarmee immigranten naar NL worden gehaald zodat deze goedkope arbeidskrachten NL kunnen omvolken en de hardwerende Nederlander zijn bestaan moet afgeven aan de grachtengordelelite?

Red shirt | 20-01-23 | 12:22

@Red shirt | 20-01-23 | 12:22:
Beste rode bloes,
Ben niet gefrustreerd maar uw opmerking leek me te absurd. De simpele feiten heb ik dus even gekoekeld. U mag het zelf ook checken.
Vleesconsumptie per capita: www.statista.com/statistics/274522/gl...
Vleesexport Nederland:
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/neder...

Deel 2 door 1 en dan krijgt men een groot getal. Maar uw 'feit' is een groteske overdrijving, hetgeen ik al vermoedde op grond van uw andere tegels alhier.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 12:30

@Red shirt | 20-01-23 | 12:22:
Je gaat niet in op de feiten die JB presenteert en ik ben wel benieuwd naar de cijfers achter jouw bewering en waarom het vals en onjuist is.

letopuwzaak | 20-01-23 | 12:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Deze regering verandert niet alleen de spelregels tijdens de wedstrijd maar ook de locatie en afmeting van het veld, de doelpalen en de barprijzen.

Piet Karbiet | 20-01-23 | 11:51 | 2

mooi !

2CVOcean | 20-01-23 | 12:16

Als er geen consistentie van beleid is, krijg je een chaotische maatschappij met alle negatieve gevolgen van dien.

ChalinaRosa | 20-01-23 | 12:56

Kan iemand mij vertellen waarom we nog in de EU zitten. Van die Orban snap ik het maar wij....

Klaas_de_Waal | 20-01-23 | 11:50 | 1

Omdat onze politici graag de kans op een lucratief baantje in Brussel willen behouden... zou dat de reden zijn?

oh no | 20-01-23 | 12:52

Misschien het mest doneren aan ontwikkelingslanden?. Of ruilen tegen gas/olie?

Phantomas | 20-01-23 | 11:50 | 1

We kopen brandstof met het geld dat oa aan de vleesverkoop wordt verdiend.

Hadena | 20-01-23 | 12:22

Wanneer ik het allemaal zo lees is het zaak dat gemaakte afspraken moeten worden nageleefd, door beide partijen, dus ook de overheid. In NL wonen wij in de Achterhoek, waar ik ook ben opgegroeid. Tussen en met boeren. En die heb je in soorten en maten. Ik veel boeren die met zorgen en liefde boeren. Ik ken ook boeren met een modern bedrijf. Die werken nog steeds met respect voor het dier en het land maar pakken dat grootschaliger, bedrijfsmatiger aan. Zover ik het kan overzien worden veel problemen veroorzaakt door boeren die denken dat ze boven de wet staan. En de boeren die op een industriële wijze aan zeer intensieve veehouderij doen. Dat zijn industriëlen die Caroline van der Plas u willen laten geloven dat het allemaal Ot en Sien is. Maar stap een een stal van intensieve veehouderijen binnen of in een legbatterij en bekijk de werkelijkheid met eigen ogen. Daar ziet u de reden waarom u maar 100 mag rijden, waarom uw kinderen geen huis kunnen krijgen.

Red shirt | 20-01-23 | 11:48 | 3

Heb het eerder geplempt. Die BBB is opgericht door een agrarisch marketing bureau in opdracht van en gefinancierd door rijke boeren. Van der Plas is slechts een spreekbuis. En toch rent er weer, net als bij FvD, een hele rits zonder nadenken er achter aan.

Cornelis12 | 20-01-23 | 11:59

Ik rijd maar 100 omdat er anders een draaikolk in die tank komt en omdat ik geen haast heb. En daarnaast gaat het alternatief neerkomen op woningbouw met alle gevolgen van dien en dat is nog veel erger imho.

Graaisnaaiert | 20-01-23 | 12:03

U bent toch maar mooi weer in dat frame getrapt.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 12:14

Hallo Adema, hier wat advies;
1. Geef eerst publiekelijk toe dat je geen klote te zeggen hebt over eigen land en dat Brussels wil wet is. En dat het hele Haagse gedoe nu volledige tijdverspilling is.
2. Vraag daarna de bevolking nog eens of men denkt dat een wenselijke situatie is.
3. Uitkomst; we verlaten de EU of we blijven en buigen ons hoofd.

Scepticus | 20-01-23 | 11:44 | 5

@Risingson | 20-01-23 | 11:48: maak dan ook direct even een kosten-baten analyse van de instroom van migranten voor de komende 40 jaar. Er zijn al een paar gemaakt, maar die zijn in de onderste lade gestopt. Huidige migratiebeleid is ook onderdeel van de EU politiek ("wir schaffen das").

Phantomas | 20-01-23 | 11:53

@Risingson | 20-01-23 | 11:48: de Britten hebben deels zelf debet aan hun post-Brexit situatie (denk bijv aan de mega IT blunder bij de douane) maar anderzijds worden ze ook wel genaaid door rancune EU politici die niet kunnen accepteren dat verhoudingen door het mislukken van "project" EU moeten veranderen. We zouden prima met de Britten kunnen samenwerken in een EEG vorm, maar ja - iets met de politieke wil ontbreekt daarvoor om dat gewoon te accepteren als nieuwe vorm van samenwerken.

oh no | 20-01-23 | 12:57

@oh no | 20-01-23 | 12:57: Denemarken, Noorwegen en Zweden + Vlaanderen.

Vlaanderen ivm haven Antwerpen. Samen met Rotterdam heb je wel wat in de melk te brokkelen.

Von Bliksum | 20-01-23 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

De wereld zou er op termijn meer aan hebben als ze slim Nederland met rust zouden laten, met de wetenschap van nu kunnen er intelligente maatregelen ontwikkeld worden. En wat betreft die boerenstand hier: aantal neemt ieder jaar "natuurlijk" al jaren af. Als de politieke koekenbakkers zo blijven aanklooien gaat het goed mis.

hagelkruis | 20-01-23 | 11:44

Mooi he, problemen voor je uitschuiven en zoals gisteren in het debat bleek rekenen op vertragingstactieken door de landsadvocaat ( vraag me ondertussen af of die gespecialiseerd zijn in misdaadadvocatuur ). Kom je in dit land wel mee weg, in Europa niet. Misschien toch maar eens de opgegeven cijfertjes herzien en volgens de gangbare methodes doen? Een middenberm - goed dat die er is - is geen natura 2000 natuurlijk. Doet even pijn, je staat wederom voor lul maar goed, dat doen wij als gaaf landje wel vaker. Zo doorgaan is het boeren in Nederland onmogelijk maken hun centen te verdienen en daarnaast jaag je de consument op torenhoge kosten. En vreten van buitenaf invoeren is ook slecht voor het mieljeu he?
Stelletje kaffers dat het daar ook zijn, Vak K, de stempelmachine die coalitie/oppositie heet plus die hele ambtenarenmolen in al die torens. Je hebt er echt alleen maar last van. Alleen maar.

Graaisnaaiert | 20-01-23 | 11:44 | 1

Wijze woorden. Ik ben het met u eens.

Toos Bevergeil | 20-01-23 | 12:14

Las laatst in een LTO artikel dat er gemiddeld genomen elke 12 weken een boer moedwillig uit het leven stapt. (Lees je even mee Theo).
Dit soort berichten zal niet helpen om dat cijfer omlaag te brengen.

NLgaatnaardeklote | 20-01-23 | 11:43 | 3

In Duitsland 500 per jaar.

Piet Karbiet | 20-01-23 | 11:53

@Piet Karbiet | 20-01-23 | 11:53:
500 per jaar ? ???
Staan die tussen de varkens in het slachthuis en worden die per ongeluk mee geslacht? ,

Nico_the_Sparrow | 20-01-23 | 12:17

In Frankrijk elke 3 dagen een

deathchant | 20-01-23 | 15:29

Ik snap ‘t even niet. Als je planten hebt gezaaid in die bufferstroken, dan halen die plantjes toch stikstof uit de grond om te groeien? Terwijl de stikstof blijft zitten als je het omploegt.

Maar de ambtenaren weten het ongetwijfeld weer beter dan de vaklui.

nieuwe_Deen | 20-01-23 | 11:42 | 2

Het gaat bij bufferstroken ook om pesticiden. Je zou als boer ook kunnen zeggen dat je die laatste paar meter dan maar onbehandeld laat. Ik weet niet of dat nadelige gevolgen voor de rest kan hebben.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:45

Volgens ambtenaren kun je de decibels die een vliegtuig dat 20 seconden over je huis geluidsoverlast zorgt verspreiden over de hele tijd - zeg 2 minuten - stilte tot het volgende vliegtuig komt. En dan,, joepie, rekenmodel gehaald, wat zeuren die kutburgers nou, ruim binnen de norm. Zegt het model zelf.
Ja, ik vind daar wat van, van mensen die zo de kluit belazeren. Dan ben je gewoon in- en inslecht.

Graaisnaaiert | 20-01-23 | 11:48

In NL in het buitengebied gewoond. Opa herinnerde zich de groene sloten met kikkervisjes salemanders en ander leven. Ik herinner alleen bruine stinkende drek. Maar de boeren zorgen zoooo goed voor het landschap!

NLerinTR | 20-01-23 | 11:39 | 4

Ik zou weer eens naar buiten gaan. U zult verbaasd zijn dat u hetzelfde ziet als uw opa.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:43

Ik ben in de jaren 70 en 80 in de provincie opgegroeid, hier geen stinkende bruine drek. Het westen en dan met name de steden, ja, dat was andere koek. Al is het er tegenwoordig niet veel leefbaarder op geworden. Brrr.

Graaisnaaiert | 20-01-23 | 12:06

Helemaal mee eens!!!
Zie mijn reactie elders!

meneer Q | 20-01-23 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

In Amerika worden we uitgelachen door de regels voor de boeren in eigen land, op eigen land.

gato | 20-01-23 | 11:38 | 2

Niet alleen vanwege de boeren.
Reaguurders op een nette krant als de Wallstreet Journal verkneukelen zich massaal over hoe Europa momenteel haar eigen industrie en energievoorziening verkwanselt.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:41

@Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:41: en met hen ook de rest van de wereld. Europa gaat van welvarend naar armlastig en giga-afhankelijk van vele landen in recordtijd.

oh no | 20-01-23 | 12:58

En is dit allemaal geverifieerd in Brussel zelf of blijkt straks weer dat dit weer zo'n Crrrristianne van derrrrr Wal leugen is?

Vertrouwen die gasten eigenlijk niet.

NLgaatnaardeklote | 20-01-23 | 11:37

Wat ze in Brussel beslissen moeten ze zelf weten, maar fuck met Brussel.
Daar moeten de boeren al hun mest lozen en dan wel op de schoot van die Duitse pruim.

loekdeleeuw | 20-01-23 | 11:36

Jullie kunnen weer vol aan de bak hoor! Zijn jullie al begonnen? Mooi. Stop er maar weer mee. Waarom doen jullie niks? Ga gewoon maar weer aan de gang hoor jongens! Lekker bezig? Mooi. Dat mogen jullie helemaal niet. Foei. Nou, hup! Aan het werk hè? Weet je wat? Stop er maar weer mee! Het gaat echt helemaal niet goed zo! Ja, en doorgaan nu! O nee, niet. Het is groen! Wacht, het is oranje! Sorry, mijn fout, nu is het rood. Het is weer groen hoor jongens!

*zucht*

VBO_B_Niveau | 20-01-23 | 11:36

Ontslag Adema in 1,2,3.....? Die peert 'm.

Lorejas | 20-01-23 | 11:35

Gelden de beginselen van behoorlijk bestuur ook voor de Europese Commissie of mogen zij gewoon doen wat ze leuk vinden?

Keutels | 20-01-23 | 11:35

Onvoorstelbaar hoe dit kabinet met de boeren solt. Het is een zoveelste symptoom van een totaal gebrek aan interesse in de belangen van Nederlandse burgers. De toeslagenaffaire is nauwelijks te overtreffen qua ambtelijke willekeur en infectueuze bureaucratische zelfpijperij, maar ze gaan het echt wel proberen hoor. Niet het dienen van de Nederlandse kiezer staat voorop, maar het handhaven van de eigen positie in de bureaucratische pikorde, of dat nou de Nederlandse of de EU pikorde is.

Blauwpetje | 20-01-23 | 11:33

Ik ben benieuwd wanneer het kabinet al die crises incidenten gaat noemen om ze minder erg te laten lijken. Een schietpartij waarbij een heel gezin wordt uitgemoord is toch immers ook niet meer dan een vuurwapenincident?

Albert61 | 20-01-23 | 11:31 | 1

Ik vind het altijd wel iets feestelijks hebben, zo'n schietpartijtje.

elfenstein | 20-01-23 | 11:45

Schandalige verspilling: net ingezaaide grond moeten omploegen met als gevolg dat de oogst zal verminderen (want natuurlijk gaat een deel volledig kapot) en stukje omzet dat nog gemaakt kon worden ook weer naar de gallemiezen (waarover overigens ook geen belasting, dus weer een extra verlies Den Haag!!). Wanneer stort dit kabinet nou eindelijk eens in?
Scène van Der Untergang schiet me te binnen; de Russen klopten al aan de deur en meneer H. bleef nog iedereen benoemen tot hoofd dit en dat. Verrat!

Joyce | 20-01-23 | 11:29 | 1

Schuiven met niet bestaande legers: ' mit der angrif Steiner wird alles in Ordnung kommen' und ' Das Deutschen Volk soll vertrokken in das eigenes blut'

Bosche Bol | 20-01-23 | 12:37

Honden en katten per direct verbieden.
Vleesloos eten per direct en tot 2000kcal per dag.
Maximaal 2 x urineren en 2 x poepen per dag.
Dan redden we het wel en kunnen de boeren ongestoord doorgaan met het produceren van kipnuggets, kiloknaller, rookworsten, verhakselen van kuikentjes en produceren van miljoenen eieren.
En kunnen ze alle poep lekker kwijt.

Jan Lange3373 | 20-01-23 | 11:28 | 1

Schraalhans is uw keukenmeester?

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:36

Mooie foto maar ligt het aan mij of valt van der Wal straks ook onder Piet Adema's mopshondjes verbod?

Conan de Rabarber | 20-01-23 | 11:27 | 1

Haha.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:30

De boeren moeten om zeep geholpen worden door dit intelligente kabinet!
En later janken als ons vreten uit de verre inferieure landen gaat komen..
Maar ja we het beste jongetje uit de klas..
De tassendragers van EU..!

aardv@rk | 20-01-23 | 11:27

Die stront simpelweg bij die onbenul door de brievenbus

Bouwfraudeur | 20-01-23 | 11:27

En weer is warme lucht goud waard. Het is ook knap.
Een plastic, co2 verhaaltj.
Er was eens, in Machchester een vuilnisboer. Die had net zijn c02 emissievergunningen gekregen. Hij slim zijn en naar voormalig Oost-Europa en kocht daar voor zo'n 30 jaar recht op co2 uitstoot van een of andere smerige fabriek. 'We'' waren zeer ruimhartig geweest in toewijzen van carbonquotes die kant op.
Terug in Engeland kon ie klimaatneutraal plastic verbranden. Met certificaatafgifte.

Alquest | 20-01-23 | 11:26 | 1

Warme of gebakken lucht?

4HoogAantWater | 20-01-23 | 11:28

Wtf is nou weer de grune woche?

Bochel | 20-01-23 | 11:26 | 5

Goedmakertje voor het niet naar het WEF mogen misschien ?

Vesta | 20-01-23 | 11:36

Dikke biefstukken verorberen met uitzicht op een mooi weiland.

elfenstein | 20-01-23 | 11:40

Gewoon een landbouwbeurs, maar als je het groen noemt mag je er met het privévliegtuig naar toe.

Blauwpetje | 20-01-23 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Het lijkt haast wel of iedereen vergeten is dat in vroeger tijden er nog wel eens een kabinet viel danwel opstapte omdat ze het verkloot hadden. Dit begint meer een doorlopende voorstelling opzichtig falen zonder consequenties of verantwoordelijkheid nemen te worden op het groteske af. Er zijn er voor minder opgestapt, veel minder....

elfenstein | 20-01-23 | 11:25 | 5

Dat komt omdat de kiezers erachter zich angstvallig vastklampen aan de macht. Maar in werkelijkheid blijkt uit peilingen dat dit in feite steeds minder wordt. Maar het volgende kabinet wordt nog griezeliger: een monsterverbond van alle oudere partijen. Dan zal het laatste restje macht naar Europa gaan en hebben we niets meer om voor te stemmen.

Jan, Leiden | 20-01-23 | 11:35

@Jan, Leiden | 20-01-23 | 11:35:
Het scenario van "The Rise of Evil" zeg maar. De blauwdruk voor een totale ontwrichting, de oude garde wanhopig vastklampend aan hun eigen lulkoek, net zo lang tot de bom écht barst en dan is het te laat.
Ik houd m'n hart vast voor wat er komen gaat, je weet dat ze nooit gaan opgeven, je weet dat ze inderdaad bij de volgende stemronde nóg krankzinniger coalities gaan smeden om maar niet te hoeven toegeven dat ze ernaast zaten. We weten het al heel lang maar doen het gewoon lekker nog een keertje.

elfenstein | 20-01-23 | 11:39

@elfenstein | 20-01-23 | 11:39:
Ja, dat denk ik echt. Het is nog binnen de grenzen van democratie, maar een zeer groot deel van de bevolking zal niet meer worden gehoord of van aangetrokken.

Jan, Leiden | 20-01-23 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Schiphol heeft de stikstofemissie van minimaal een half miljoen starts en landingen per jaar afgekocht door 12 boeren uit te kopen. Het zal allemaal wel.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:25 | 4

Naaah, dat zagen we nou helemaal niet aankomen, hoe kan dat nou?

elfenstein | 20-01-23 | 11:40

Wow 12 boerenbedrijven zijn vergelijkbaar met een half miljoen starts en landingen. Ik wist niet dat vliegen zo milieuvriendelijke is. Of dat boerenbedrijven zo milieuvervuilend zijn...

Xbitt | 20-01-23 | 11:49

En dus wordt de lucht schoner.
O nee. Wacht....
Het verplaatst zich alleen maar maar je moet er nu voor betalen.

AdvocatusDiaboli | 20-01-23 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Het sneeuwt hier volop. Ik ga zo even pissen in het park. Of kan Schiphol die rechten bij mij opkopen?

Piet Karbiet | 20-01-23 | 11:24

Alle overschot leeg rijden in Den Haag beste boeren.

g[E]ulden | 20-01-23 | 11:24

Een mestcrisis vind ik dan wel weer passend voor die schijtzooi in Den Haag.

Hans Kwalzan | 20-01-23 | 11:23 | 2

En dan is het nog even wachten op de kunstmestcrisis. Geen echte mest mogen uitrijden betekent meer kunstmest en laat daar nou net een tekort aan zijn wegens de gasprijzen. We zijn op weg naar Sri Lanka taferelen. Teleurstellende oogsten en nog hogere prijzen.

4HoogAantWater | 20-01-23 | 11:31

Als ik boer was zou ik ontploffen. Er gaat geen maand voorbij zonder dat eerdere afspraken en regels weer om zeep geholpen worden en er nieuwe nog onbegrijpelijker regels voor in de plaats komen.

Sieg Hein | 20-01-23 | 11:21 | 2

Als ik boer was stapte ik nu op de trekker en ging mest uitrijden. Deze regering is aantoonbaar gek geworden en dan volg je het juridisch principe van "goed huisvader".

Schmalz | 20-01-23 | 11:26

Om zo bewust gefrustreerd gemaakt te worden, langzaam in een hoek gedrukt te worden.. diep respect dat ze nog zo rustig zijn en blijven.
Kom maar door met de acties. Ik zorg dat ik water, deken en wat eten in de auto heb mocht ik langere tijd stilstaan.

Sjeintje | 20-01-23 | 11:33

In plaats van mest moeten boeren kunstmest gebruiken.
Ze moeten betalen om van hun mest af te komen.
En om kunstmest te maken is dat de grootste afnemer van aardgas in Nederland.
Waar boeren ook weer voor moeten betalen.
Maar dat hebben de wijze heren in Brussel zo besloten en wie ben ik om dat in twijfel te trekken.

Osdorpertje | 20-01-23 | 11:19 | 2

Én: kunstmest kan hier niet meer worden gemaakt wegen gas te duur.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:21

"In moderne fabrieken wordt stikstofkunstmest gemaakt uit aardgas. In meerdere verwerkingsfasen wordt het aardgas, hoofdzakelijk bestaande uit methaan, opgewaardeerd tot stikstofkunstmest door het te binden met de stikstof die in de lucht aanwezig is."
Maar door het aardgastekort mogen boeren van de EU nu ook stikstof, gewonnen uit natuurlijke mest gebruiken, waar dat tot voor kort nog verboden was. Slim hé van de ongekozen bureaucraten in Brussel.

Blauwpetje | 20-01-23 | 11:52
-weggejorist-
TheBigKirth | 20-01-23 | 11:18 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Karel Kruizenruiker | 20-01-23 | 11:18
-weggejorist-
lekgoot | 20-01-23 | 11:15

Zou me niet te druk maken om wat Brussel allemaal opboert.

VP732 | 20-01-23 | 11:15 | 3

Het is wel onze overheid.

sjef-van-iekel | 20-01-23 | 11:20

Éénregelig briefje naar Brussel sturen met de mededeling dat we ons lidmaatschap van de EU opzeggen.

de rijdende vechter | 20-01-23 | 11:21

Valt me wel op dat onze bewindslieden steeds vaker afwezig zijn vanwege utopische kletssessies in verre buitenlanden. Worden wij eigenlijk nog wel geregeerd?

Duwbak_Linda | 20-01-23 | 11:14 | 9

Hoorde gisteren tijdens het debat dat de ministerraad al 7 maanden niet bij elkaar gekomen is. Het staat er niet best voor moest ook de minister van binnenlandse zaken toegeven.

Sinterbikske | 20-01-23 | 11:20

@Sieg Hein | 20-01-23 | 11:17: Het is niet alleen Davos. Gebeurt ook steeds vaker dat bewindspersonen afwezig zijn bij belangrijke debatten wegens "verplichtingen elders". Het begint zo langzamerhand op te vallen.

Duwbak_Linda | 20-01-23 | 11:21

@Duwbak_Linda | 20-01-23 | 11:21: Gisteren zat 5 man en een paard in de Kamer tijdens een debat. Ik eis dat 159 Kamerleden in de Kamer zitten, niks geen t.v. kijken en taarten eten.

gato | 20-01-23 | 13:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Three strikes out geldt niet voor leden van dit kabinet, he. Of überhaupt voor dit kabinet..

Zalluf | 20-01-23 | 11:13

Ik had het van de Schiphol Group wel sympahtiek gevonden als ze de stikstofrechten van die garnalenvissers hadden opgekocht. Maar ja, die stonden toch al met de rug tegen de muur.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:13

Dus na het kerstreces vliegen onze ministers massaal het land uit. Zeg maar tegen die EU dat we tot 2031 nodig hebben om dit uit te zoeken.

Piet Karbiet | 20-01-23 | 11:12

Johan Vollenbroek loopt zich al te verkneukelen, al die rechtszaken die hij tegen vergunningverlening voor landbouwbedrijven gaat voeren vanwege het uitrijden van mest. Misschien een aardige tip voor hem: huur Volkert van de Graaf in als assistent, met zijn interpersoonlijke gaven succes verzekerd.

Glasgow Argus | 20-01-23 | 11:12 | 1

U bedoelt volkerts loden overredingskracht.

klimgek | 20-01-23 | 11:20
-weggejorist-
At_Dawn_They_Sleep | 20-01-23 | 11:11

Dit is alleen maar een bevestiging van het decennia pappen en nathouden op stikstofuitstoot

Me_Giant | 20-01-23 | 11:11 | 3

Of het omgekeerde. Alleen Nederland maakt dit soort problemen. In Frankrijk doen ze niet aan stikstofquota.

TheseDays00 | 20-01-23 | 11:20

@TheseDays00 | 20-01-23 | 11:20: Maar die hebben weer andere problemen: Macron wil de pensioen leeftijd naar maar liefst 64 jaar opkrikken, Merde !

Vesta | 20-01-23 | 11:38

Als ik mijn gewassen nou gewoon mocht voeden met mooie dierlijke mest kon ik ook minder van die gore zoute kunstmest te kopen. MAARJA dierlijke mest ligt aan banden want [vul hier uw haagse verzinsel in] dus dat mag niet.

prutsclown | 20-01-23 | 11:11 | 2

De zin loopt niet lekker uit frustratie, sorry.

prutsclown | 20-01-23 | 11:12

Adema snapt het woord prioriteiten niet. Het hele kabinet snapt het woord prioriteiten niet, je buitenlandse problemen zoals Oekraïne hebben prioriteiten bij dit kudt kabinet en de Nederlandse burger mag het uitzoeken.

Swaffelkaffert | 20-01-23 | 11:11

Niets meer te vertellen in eigen land door de soevereiniteitsoverdracht aan wat volgevreten bureaucraten in Brussel. Mooi die EU.

Wattman | 20-01-23 | 11:11 | 4

Iets wat niet van jou is, kan je niet overdragen.

IndoorexpaT | 20-01-23 | 11:44
▼ 1 antwoord verborgen

Handig van Brussel dat ze één van de grootste nettobijdragers telkens economisch kalt willen stellen.

R.F.Pickering | 20-01-23 | 11:10 | 3

Volgens plan van Diederik Samson....

vranac | 20-01-23 | 11:12

Nivellering: iedereen even rijk, door de rijksten even arm te maken als de armen.

ReyNemaattori | 20-01-23 | 11:25

Dit zaakje stinkt nog erger dan een gierkelder. Schiphol heeft emissierechten met uitkopen 12 veeboeren en mogen doen wat ze willen en kabinet bedriegt de boeren met verkeerde uitleg over uitrijden van mest. Straks gaan ze zeggen dat het helemaal los staat van elkaar, maar geloof er geen drol van!

Jan, Leiden | 20-01-23 | 11:09

Onbetrouwbare overheid, continu paniekvoetbal in plaats van een vooruitziende blik en lange termijn planning.

Zeurders | 20-01-23 | 11:09 | 1

Volledig onbetrouwbare overheid inmiddels.

Jan, Leiden | 20-01-23 | 11:11

Zo creëer je dus zelf een probleem om daarna te zeggen dat je je vol gaat inzetten voor de oplossing.

Bochel | 20-01-23 | 11:08 | 1

Je moet jezelf wel bezig houden, anders word je overbodig.

R.F.Pickering | 20-01-23 | 11:11
-weggejorist-
Fedde71 | 20-01-23 | 11:08

mooi aan de boeren zelf overlaten. Zij gaan Heusden hun landerijen niet overbemesten. Is momenteel zelfs zo dar er boeren zijn die niet al hun eigen mest mogen benutten en daardoor kunstmest moeten strooien. De wereld op zijn kop.

Fedde71 | 20-01-23 | 11:08 | 2

Kunstmest gemaakt van gas, welke gek verzint dat dat beter is voor milieu?

ffnietnu | 20-01-23 | 12:07

Als je nu de Deltawerken zou willen aanleggen dan moet je alle 16.000 boeren in NL opkopen
Dit laat precies zien In wat voor malle molen we met dat stikstof compensatie beleid terecht gekomen zijn

Rene strijland260746 | 20-01-23 | 11:07 | 2

Mooi hoor, als Nederland veel natuurgebieden in Brussel laten oormerken als Natura 2000 en daar vervolgens een grote pot geld voor krijgen. Regeren is vooruitzien, zou je denken. Zeker met een leger van beleidsambtenaren die ieder jaar meer en meer uitdijt. Was er toen helemaal niemand wakker die dit zag aankomen? Wat een land!

pibasso | 20-01-23 | 13:00

Het is echt te belachelijk voor woorden. Gister op dh tv een item over realisatie van Islamitische begraafplaats. Terwijl Den Haag alle benodigde stukken grond voor wat dan ook eerst van andere gemeentes moet afpakken omdat de stad zelf vol is, heeft er toch een meerderheid van de raad “voor” gestemd. Misschien wel wat offtopic, maar het laat heel goed het klakkeloze stemgedrag van overheidsfunctionarissen zien. Vooral niet nadenken dus.

De_GVR | 20-01-23 | 20:07

We zijn Kafka voorbij.

konjodebonjo | 20-01-23 | 11:07

In het kabinet struikel je over de zeer bekwame bewindslieden. Zij werken onder zeer moeilijke omstandigheden aan een welvarend en beter Nederland. Een beleid waar ze in het buitenland jaloers op zijn. Kan je nagaan als de eerste de beste reaguurder aan het roer zou staan... dan zou het schip "Nederland" zinkende zijn.

johnyl | 20-01-23 | 11:07 | 6

Aangezien we al bijna op de bodem zijn denk ik niet dat dit land nog veel harder kan zinken...

ReyNemaattori | 20-01-23 | 11:26

Arme johnny een lichtend voorbeeld van de geïndoctrineerde Nederlander.
Alles wat de MSM hem voorspiegelt voor waar aannemende. Gelukzalig navelstaren naar zijn huisje , boompje, beestje . Zijn aangeprate schuldgevoelens afkopende met slavernij excuses, giro 555 stortingen en loterijdeelnames. Tijdens een oprechte discussie is zijn slotzin steevast: " dat wil ik toch allemaal niet weten".

strawdog | 20-01-23 | 11:33

Ha Mark , jij hier ? ik denk dat 10 willekeurige reaguurders in korte tijd het land kunnen redden met echte maatregelen door logisch nadenken, ervaring en kennis van zaken . Dit gepaard gaand met een moreel ethisch kompas en verantwoordelijkheidsbesef

2CVOcean | 20-01-23 | 12:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Een beetje vent zegt dan toch tegen Brussel: jammer dan maar we kunnen er voor dit jaar niets meer aan veranderen. Volgende keer beter. Doei.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:06 | 3

Zo pakken ze het in Oost-Europa inderdaad aan. En dat zijn nog netto ontvangers ook. Kun je nagaan waar wij als netto bijdragers mee weg kunnen komen. Maar ja, dan moet je wel een beetje ruggengraat hebben.

R.F.Pickering | 20-01-23 | 11:14

EU-regel volgen lukt niet! Verzoekje uit NL: maak een uitzondering en stuur geld is inderdaad de betere oplossing richting Brussel. Lukt altijd.

TheseDays00 | 20-01-23 | 11:23

@R.F.Pickering | 20-01-23 | 11:14: Hongarije bijvoorbeeld. Geeft een dikke vinger, krijgt een korting van enkele miljaren maar die wordt fluks teruggedraaid zodra ze het veto van Hongarije nodig hebben. Het zijn net autoverkopers en Nederland is het braafste jongetje van de klas.
Als Nederland alle subsidie zou verliezen en stopte met betalen, hielden we geld over. Die onderhandelingspositie wordt niet benut en dat neem ik onze regering in het bijzonder kwalijk.

Bakkeleures | 20-01-23 | 11:23

O jee, weer een crisis

EWON | 20-01-23 | 11:06
-weggejorist-
TheBigKirth | 20-01-23 | 11:06 | 1

Getverderrie, het hele uitje verpest. Wel terug met het vliegtuig neem ik aan?

John McClane | 20-01-23 | 11:06

Leuk hé, die EU? Lekker democratisch ook, voelt goed. Mooi ook hoe de Minister van Landbouw geen fuck te vertellen heeft over beleid in eigen land. Maar even serieus, wie gaat die boeren controleren dan of ze opnieuw geploegd hebben? Wat is de consequentie wanneer ze geen "bufferstroken" hebben?

Do-na-zi | 20-01-23 | 11:05 | 3

reken maar dat er D66-BOA's ingeschakeld worden. Of GL-boswachters.

Nuchternederland | 20-01-23 | 11:07

Maximale boetes voor overtreding mestrichtlijnen slechtrs 830.000 EURO.

Joris Beltsin | 20-01-23 | 11:10

Dat controleren is tegenwoordig een eitje. Iedere boer dient jaarlijks op satellietbeelden zijn percelen in te tekenen, en als de lijntjes een half metertje afwijken van de afbeelding, krijg je een veld controle. En de boetes beginnen met een bedrag met drie, maar gaan snel naar bedragen met vier nullen.

Gait-man | 20-01-23 | 14:14

Code rood om het in gewone mensen taal uit te drukken?

At_Dawn_They_Sleep | 20-01-23 | 11:04

Want als boeren gewoon zelf blijven bepalen hoeveel mest nodig is voor hun land dan... ? Dan wat? Hebben ze de afgelopen duizenden jaren prima gekund en niets of niemand heeft daar onder geleden.
Wordt het niet eens tijd dat de waarheid over stikstof, CO2 en andere grafiekstoffen op tafel komt waar alle dystopische regelingen op afgesteld worden?

keestelpro | 20-01-23 | 11:03 | 5

Inmiddels stikt het in Nederland van de linkse zelfverklaarde deskundigen die mede het beleid bepalen, daar heb je Europa nog niet eens voor nodig.
Kijk even naar Duitsland dat de kerncentrales uitzette op aandringen van de Grünen en nu uit arren moede bruinkool moet gaan afgraven. Destijds gewaarschuwd door onder anderen Trump "maar ja, die is de vleesgworden lucifer dus dan doen we precies het tegenovergestelde."
Groene partijen zitten vol idealisten en dat zijn per definitie geen realisten dus krijg je domme plannen met een klote uitkomst.
Het wordt echt tijd dat onze regering wordt vervangen door eentje die pragmatisch is en regeert op basis van feiten, niet op basis van gedebunkte RIVM excel-sheets.

Bakkeleures | 20-01-23 | 11:20

Hebben wij on NL ook nog wat te zeggen? Dat stinkt man, die mest..

Domenonredelijk | 20-01-23 | 11:21

Ha ha, al duizenden jaren. Kees heeft niet door dat de laatste vijftig jaar van die duizenden jaren er het een en ander veranderd is.

thereisnowhy | 20-01-23 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

De volgende minister van Landbouw die als biomassa opgestookt gaat worden.

Glasgow Argus | 20-01-23 | 11:02

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl