Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Marijnissen: 'Mensen associëren links met meer migranten en meer windmolens'

Eens

goed kleurtje!

"U schrijft dat kiezers links vooral nog associëren met meer migranten en meer windmolens, wat bedoelt u daarmee?"
"Met het huidige klimaatbeleid alsook bij migratie zijn het juist de mensen die het minste hebben die de hardste klappen krijgen. Daar is niets links aan. Maar het is niet dit alleen. Links staat er vooral zo slecht voor omdat er geen ideeënstrijd meer is. Onder Mark Rutte is alles zogenaamd ge-ont-ideologiseerd. En daar is links deels in mee gegaan. Tijdens de laatste formatie zei informateur Mariëtte Hamer dat de inhoudelijke verschillen tussen GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, CDA, D66 en VVD klein waren. Mensen zien geen alternatief meer. Wij horen in de wijken: we kunnen wel op een linkse partij stemmen, maar uiteindelijk trekken wij toch aan het kortste eind. Crisis of geen crisis. Dát is waarom links er zo slecht voor staat."

Zo. Dan horen jullie het ook eens van een ander - dixit Lilian Marijniszedong in het AD. We zullen het even iets anders formuleren. Want er zijn genoeg mensen die wel (gematigd) links zouden willen stemmen, maar dat simpelweg niet kunnen: ze voelen zich continu genegeerd, niet gezien en niet gehoord door het onhebbelijke elitaire grachtengordel-gerichte linkspopulisme waaraan zowel GroenLinks, als de PvdA als D66 aan lijdt. Ideologie op links is zo dood als het bier van Ad Melkert (ook sinds dat moment) en dáárom zijn de PvdA'ers van toen de PVV'ers van nu en dáárom stemmen ze in die arbeiderswijkjes van vroeger tegenwoordig allemaal kneiterrechts. Door de GroenLinksificatie van de PvdA, door de havermelkisering van GroenLinks en dan hebben we nog D66, de onhebbelijke grote zus die al jaren met een gekneusd schaambeen zit opgesloten op een genderneutrale plee terwijl ze met een megafoon dingen over anderen roept. Die sentimentele strijd tegen klimaatverandering waar álles voor moet wijken. Het opendeurenbeleid voor vluchtelingen. Het pamperbeleid voor de criminele variant ervan. Het knuffelen van de islam. Het wegzetten van mensen als racist, fascist of nog erger. En voor de 'gewone man' resten alleen de ge- en verboden. Verboden geld te verdienen, verboden te vliegen, verboden auto te rijden, verboden te stoken, verboden op een verjaardag te zeggen dat je bij Shell werkt, verboden te varen, verboden te dieselen, verboden autootje te rijden want zandhagedispadbekdier, verboden te wonen in een normaal huis als het groter dan 7m2 is en je niet in het Algemeen Dagblad komt met je SCHIJT Tiny House en vooral: verboden te lachen. Op links is het een grote humorloze klap kaders. Ja, betalen, dat mag je, voornamelijk aan de overheid. Dát is wat links is. En daarom is het zo dood als een pier.

UPDATE - Ja die kop van het topic was eerst effe wat krom - nu niet meer.

Reaguursels

Inloggen

Ook de uitspraken van Marijnissen zijn doordesemd van de aanname; Links is goed en Rechts is fout. Het blijven toch dezelfde zichzelf-op-de-borstkloppers als hun voorgangers.

Sans Comique | 17-12-22 | 22:13

Stemmers: volk moeten aangeven als niet eens zijn met het beleid. In de stembus. En evt radicaler (SP/PVV) dan nodig is. Signaal is dan duidelijk. Zie vervolgens een andere richting van beleid laten ontstaan en de gelegenheid geven. Als mocht blijken niet werkt, volgende stemming etc.
Gel#l dat PVV alleen maar met benoemen van problemen komt en niet met oplossingen. Idem SP en BBB.
Hier zitten teveel ambtenaren die de dienst uitmaken, d6666 adepten. Incl rechterlijke macht.
En hou op met de EU, wat een verkwisting van energie. Terug naar de EEG.
Weg met die Timmerzwans en Verhofstadt.

LoewiekedeVos | 17-12-22 | 21:40

Ze lekt een beetje.

Verbandmeester | 17-12-22 | 20:43

Mee eens; wel jammer dat ze het verhaal van haar eigen partij zo armetierig weet te brengen dat geen hond er op stemt, want sociaal-economisch links hebben we wel degelijk hard nodig in een land waar we gewone mensen kapot maken omdat ze iets teveel toeslag hebben gekregen en waar zelfs "middeninkomens" geen huis meer kunnen betalen of überhaupt de maandelijkse rekeningen niet meer kunnen betalen. De schuld van sociaal economisch rechts beleid (van onder andere "linkse" partijen zoals PvdA, maar vooral ook van
de f#%king VVD).

"Links" laat zo ver-schrik-ke-lijk veel stemmen liggen door al dat woke identity politics gezeik van die PvdAGLD66 sukkels, om vervolgens hard werkende mensen in de kou laten staan, in feite dus hun eigen achterban keihard naaien! Opkomen voor de belangen van hardwerkende mensen, dát is links. En dat, en dát alleen maakt mij ook links in hart en nieren. Ik kan het echter nog beter met de gemiddelde PVV'er vinden dan met van die neplinksen... Vrees dat helaas een nagenoeg uitstervende soort ben... en de gevestigde orde, de grote mulitinationals, de eurocommissarissen en de rijke belastingontwijkende stinkerds profiteren van een zichzelf kannibaliserend links. Word toch eens wakker mensen!

EconomischLinks | 17-12-22 | 20:34 | 1

Links staat voor Collectief. Door de Collecti3ve maatregelen vallen nu heel veel mensen buiten de boot. De oplossing daarvoor is dus niet nog meer socialisme. Eerder zorg op maat van het individu. Rechts dus.

Sans Comique | 17-12-22 | 22:14

Mooi, hopelijk neemt ze de route van de Deense PvdA.

zwarte_weduwe | 17-12-22 | 19:15

Ach ja, gelijk heeft ze.
Maar hier mee geeft ze ook toe waarom PVV zo groot is.
Is namelijk de meest linkse partij "op rechts". Zit weinig rechtse politiek bij, maarja, we moeten PVV "rechts" blijven noemen want rechts = slecht ofzoiets.

LangeTijdGeleden | 17-12-22 | 18:54

Van gl tot d66 zijn t allemaal antibevolkings extremisten.

Reaaalist | 17-12-22 | 18:47

Het heeft even geduurd maar nu begrijpt mevr. EINDELIJK wat Baudet en de zijnen bedoelen met Kartelpartijen (niet dat ook maar een hond dat openlijk zal erkennen)

Old Nick | 17-12-22 | 18:09 | 1

De SP weet al 30 jaar wat het is om buitengesloten te worden door de kartelpartijen.

nick666 | 17-12-22 | 18:37

Wat doet Maxima in dat parlement?

Onzegrotebroer | 17-12-22 | 18:00

Maar links is meer migranten en meer windmolens

zokanhetookja | 17-12-22 | 17:40 | 2

Rechts is óók meer migranten en windmolens!

KeesBruin | 17-12-22 | 17:52

@KeesBruin | 17-12-22 | 17:52: vroeger wel. Want meer arbeidsmigranten = lonen kunnen drukken van iedereen.

Maar hedendaags is het minder migranten en meer nucleaire centrales.

LangeTijdGeleden | 17-12-22 | 18:56

Als we nou eens windmolens gaan importeren. Geven we die meteen een stuk grond en werk. Hoeven ze niet eens te integreren.

Petskast | 17-12-22 | 16:45

Alsook hysterische strijd tegen milieuverandering (lees stikstof).

inCol | 17-12-22 | 16:36

Daarom ook links en rechts samenwerken, ieder het thema waar ‘ie goed in is. Overigens heb ik gisteren van een appetijtelijke Roemeense dame De Herbergkrant gekocht. Ze had het over haar vier kinderen welke eten nodig hadden, dit terwijl iedereen karrevrachten vol voedsel de super uit sleepte. Heb ietsje te veel gegeven voor het krantje, maar het zal vast goed terecht komen ga ik vanuit.

Unsinkable-Sam | 17-12-22 | 16:25

Links is prachtig, totdat andermans geld op is.

Kwelbeller | 17-12-22 | 16:13 | 1

Het heeft lang geduurd, maar het begint vaart te krijgen recent.

Harry.Langezwaal | 17-12-22 | 16:27

Links houdt zich, net als de rest van de politiek veel bezig met meer immigranten en meer windmolens. Toen ik net langs de supermarkt liep was een kerk erg bezig met het inzamelen van voedsel voor de voedselbank. Het interesseert VVD, CDA, CU, D66, PvdA, Gl echt geen zier dat velen hier in armoede leven.

El Rico Grande | 17-12-22 | 16:11

Ik stem vooral NIET op islamknuffelaars c.q. useful idiots en ook per definitie niet op woke en ook niet op de partij verantwoordelijk voor de woningnood.

SaintNick | 17-12-22 | 15:56

Een erg kort antwoord op de vraag waarom links aan het instorten is.
De gewone man/vrouw ( wie zijn die mensen ) kunnen de linkse droom niet betalen.

Kruimel | 17-12-22 | 15:17

Ik stem ook links, PVV!

Veepert | 17-12-22 | 15:02 | 1

Verstandig.

jufrouw theelepeltje | 17-12-22 | 15:27

Ik vraag me maar een ding af. Waarom zijn op de foto haar borsten ter hoogte van haar tepels nat?

Baron_von_Rijswijck | 17-12-22 | 14:22 | 3

Schaduw. Door slechte belichting

elco485 | 17-12-22 | 14:43

Lekkage.

homieguerneville | 17-12-22 | 15:14

Als er op links nou eens net als in Denemarken een partij opstond die migratie ook tegen wil gaan omdat je gewoon niet 7 miljard mensen in dit land kan houden dan zou die partij met gemak de verkiezingen winnen.

Omebert | 17-12-22 | 14:21 | 4

Die partij heeft Monasch al geprobeerd op te richten. Overigens staat de SP daar niet ver vanaf. Nieuw links ook niet. Maar dan komt de PvdA D66 GL media in het geweer. Tot nu toe kansloos.

Zapata10 | 17-12-22 | 14:54

Gaat er ook komen... geen zorgen...

BL!ZZ | 17-12-22 | 17:19
▼ 1 antwoord verborgen

Ik associeer links ook met een opgeheven vingertje richting iedereen die een andere mening heeft of vraagtekens plaatst bij het opgedrongen narratief.

MickeyGouda | 17-12-22 | 14:07 | 3

Van rechts zien we slechts de opgestoken middelvinger.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 15:09

Ach ja, de SP. Een achterlijke groep populistische tomatengooiers die na vijf verloren verkiezingen op rij nog steeds enkel roepen wat ze allemaal niet willen, maar een eigen verhaal ontberen.

En het waanidee dat D66 links is, is gewoon een geniaal stukje marketing waar ook GS is ingetrapt.

de IJsman | 17-12-22 | 14:06 | 9

Kutje zelfs. Interessant. Zou ik ongemerkt getransgenderd zijn vandaag?

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 15:25

Ben meer van de droge worst.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 17:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Inderdaad zijn de ideologische verschillen tussen de partijen heel klein.
Daarom was er ook een record tijd nodig voor de formatie van het huidige kabinet...

Mongeaulie waarsguwt | 17-12-22 | 14:04

Eerst korte termijn vreten, douchen, leven en welvaart rovend tuig weren dan de onbetaalbare en niets uithalende never enough&ending langetermijn linkse elite hobby’s financieren. Zolang Dolf Janssen boos wordt om zijn ontmaskering weten we dat de milieu en klimaatschreeuwers nog steeds ongelijk hebben. Helaas maar als China, Rusland en de US niet bewegen (Ja maar ze investeren ook in klimaatvriendelijk; MAAR ze bouwen daarnaast ook nog 300 kolencentrales!) kunnen wij beter ons geld uitgeven aan vreten, douchen, leven en welvaart rovend tuig weren.

PIS-Alchimis | 17-12-22 | 13:59

Marijnissen heeft helemaal gelijk. Maar zo wordt ook de rechtse kiezer gegijzeld tussen aan de ene kant "fatsoenlijk rechts" met ongeveer dezelfde agenda als de hierboven beschreven D66, en aan de andere kant het cordon sanitaire. Velen stemmen juist op die laatste, om het " fatsoenlijk rechts" waar zij zich niet meer thuisvoelen zo moeilijk mogelijk te maken een coalitie te vormen (vanwege datzeldfe door hun opgeworpen cordon sanitaire). Juist dit inzicht van Marijnissen maakt de SP zo compatibel met de PVV....

Nederlanddraaitdoor | 17-12-22 | 13:49 | 3

Allebei roepers vanaf de zijlijn inderdaad.

de IJsman | 17-12-22 | 15:02

Fatsoenlijk rechts. Weet je wie zich ook zo profileerde?

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 15:16

SP kan absoluut niet samen met PVV. SP is voor meer vluchtelingen. Ze durven alleen wat van arbeidsmigranten te zeggen, maar die structurele 27.000 per jaar plus hiernaartoevliegende aanhang vinden ze allemaal prima. Ik geloof dat Rutger Castricum ooit een sp kamerlid interviewde met de vraag wat ze nou eigenlijk vinden van het feit dat asielzoekers zoveel huizen krijgen waardoor Nederlanders er niet meer één kunnen krijgen kwam er zoiets uit als: wij vinden dat er genoeg huizen moeten zijn voor iedereen.
Nou lekker realistisch, want de SP is voor stikstof en milieuregels en er zijn al weinig bouwvakkers, dus je hebt niets aan zo'n partij.

Middensteun | 17-12-22 | 15:38

Marijnissen snapt het helemaal, maar ze durft nog niet helemaal los te gaan op de stokpaardjes van salonsocialisten, airmile-socialisten en “de juiste school” socialisten.

Bang voor racist uitgemaakt te worden, en dat zal ook gebeuren.

Nuuk | 17-12-22 | 13:36 | 1

Dat wordt ze al heel lang door de salonsocialisten, airmile-socialisten en “de juiste school” socialisten. Dat werd haar vader overigens ook. Die werd door PvdAers voor nazi uitgemaakt.

Zapata10 | 17-12-22 | 13:41

De oude sociaaldemocratische partijen in Europa beloofden eigenlijk twee groepen bij elkaar te brengen, de arbeidersklasse en bepaalde delen van de middenklasse: docenten, journalisten, academici, kunstenaars etc. Het hoogopgeleide deel van de middenklasse zeg maar.

Dat zijn groepen die heel anders naar de wereld kijken, heel andere gewoontes en voorkeuren hebben. Dat huwelijk is dan ook nooit vlekkeloos geweest, Orwell schreef in de jaren '30 al over wereldvreemde geitenwollensokken die het opnamen voor de arbeiders, maar zich ongemakkelijk voelden als ze enige tijd daadwerkelijk met die arbeiders moesten doorbrengen.

Nu hoeft dat in beginsel geen probleem te zijn, je hoeft niet dezelfde hobby's te hebben om gedeelde belangen te verdedigen. En inderdaad, hoe stroef het soms ook liep, dat huwelijk tussen intellectuelen en arbeiders werkte wel. Een achturige werkdag, kinderopvang, betaalde vakantie, etc. De arbeider van 1980 had het in allerlei opzichten veel beter dan die van 1930. Vanwege die zaken stemden veel arbeiders ooit links. Niet vanwege de culturele agenda, eerder ondanks.

Maar misschien is dat ook het probleem, die sociaaleconomische doelen zijn grotendeels behaald en kunnen hoogstens nog verdedigd worden. Wat rest is de culturele agenda. En laten ze nou net op dat punt goed zaken kunnen doen met werkgeversrechts: Rutte zal altijd buigen op cultuur als hij op economie zijn zin kan krijgen. D66 is een partij die dit compromis bij uitstek belichaamt.

Tashtego | 17-12-22 | 13:33 | 2

Dat contact tussen arbeiders en intellectuelen werkte zo lang deze groepen hetzelfde belang hadden, de "bevrijding" van de massa. De arbeiders zagen er wel iets in, dat zij steun vonden bij intellectuele groepen, die eigenlijk op heel iets anders uit waren dan alleen maar verbetering van de welvaart. Zij wilden de burger verlichting brengen, een zwaar mislukt idee dat van beide kanten niet werkte. De arbeider wilde helemaal niet verlicht worden en intellectuelen waren helemaal niet zo blij met de desinteresse van de arbeiders voor verlichtings idealen. Dat liep dus uit op een scheiding der geesten, met name toen het doel van grotere welvaart bereikt was.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 15:22

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 15:22: Ik denk dat die analyse wel klopt. Ooit eens ergens gelezen dat de linkse intellectuelen verbaasd waren toen bleek dat de arbeiders vaak naar de Tros keken ipv de Vara. Maar ja, als je de hele dag gewerkt hebt, zeker fysiek werk, dan wil je 's avonds vermaak, geen preek. Dus inderdaad, als dan de economische redenen om links te stemmen min of meer wegvallen is het op een gegeven moment gedaan.

Tashtego | 17-12-22 | 17:26

"De winst van eerlijk delen"....
Ik zal eens vragen aan vrouwe Fens...

D-Fens_1963 | 17-12-22 | 13:24

Dat de SP niet heeft geprofiteerd van de neergang van de PvdA is wonderlijk, is dat dan toch dat oud communisme? Groen-Links lijkt daar dan weer geen last van te hebben.

Als ze met de volgende verkiezingen nou eens met een goed verhaal komen, voor de werkende Nederlander, tegen de klimaathysterie etc. dan kunnen ze zo aanschuiven bij de PVV, BBB en JA21. Ze zitten zeker niet ver van de PVV af en laat Wilders dan maar lekker roeptoeteren over minder, kopvoddentaks etc. En ga in het spoor mee.

klaas24 | 17-12-22 | 13:23

Er is geen gematigd links profiel meer te herkennen omdat het gematigde rechtse profiel niet meer bestaat. VVD, CDA en D66 zijn allen flink naar links geschoven waardoor ‘traditioneel’ links geen eigen geluid / oppositie meer is. Kabinet voert immers vooral linksig nivellerend beleid. De SP is voor veel mensen een associatie met stinkende krakers, en terecht.

_pacman_ | 17-12-22 | 13:10 | 5

Nee, de kraakbeweging bestond uit meest GLers. Tegenwoordig is het een ratjetoe.
Die hebben niets met shag rokende Schultenbrau drinkende arbeiders.

Zapata10 | 17-12-22 | 13:15

Maar dat leidt dan weer tot een tweedeling van haves and have nots, waar de echte oer liberalen hun vingers bij aflikken

deathchant | 17-12-22 | 13:20

@deathchant | 17-12-22 | 13:20: Ook weer niet helemaal waar, vanouds had het liberalisme ook humanistische ingangen en daar was 1 van zorg om de ander. Er zijn diverse stromingen Waarvan de laissez faire en naderhand het ordoliberalisme (neoliberalisme) het dichtst in de buurt komen van het beeld wat je schetst.

Zapata10 | 17-12-22 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

En dank, alweer een zeer lezenswaardig artikel. Even met mevrouw Zapata overleggen voor een hernieuwd kroontje.

Zapata10 | 17-12-22 | 13:01 | 6

@Zapata10 | 17-12-22 | 13:20: je mag helemaal zelf weten of je overlegt of niet, dat is niemands zaak.
Het kan zijn dat je bij instellingen je kroontje zichtbaar kunt maken.
Staat je vast goed:-)

Roos | 17-12-22 | 13:30

@Roos | 17-12-22 | 13:30: Dank Roos, ik kan nog niet bij de instellingen dus moet gewoon even geduld hebben.

Zapata10 | 17-12-22 | 13:39

@D-Fens_1963 | 17-12-22 | 13:15: I(k overleg ook alles met mijn vrouw qua internetaankopen dan, maar dat ik meer omdat ik niet weet hoe internetbankieren werkt

brie-de-penis | 17-12-22 | 14:28
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Nederlandop1 | 17-12-22 | 12:58 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Pim Fortuyn was ook niet echt links te noemen, maar die was selectief tegen bepaalde vormen van privatisering. Soms komt het niet ten gunste van de bevolking.

Bedrijven die toch niet echt met een ander bedrijf gaan concurreren, zoals de spoorwegen, de watervoorziening of Schiphol, moet je nooit privatiseren, zei Pim Fortuyn in 2001.

Flashback: Fortuyns pleidooi tegen privatisering - RTL Z Nieuws
Vanaf 4 minuten:
www,youtube,com/watch?v=tpAlpdiPxmE

AdvocatusDiaboli | 17-12-22 | 12:57 | 4

@KeesBruin | 17-12-22 | 13:07: Opvallend, want Den Uyl wilde een erg grote overheid, en hij moest weinig hebben van het bedrijfsleven.

Après toi | 17-12-22 | 13:13

@Après toi | 17-12-22 | 13:13: Ja, hoe het precies zat met Fortyuns waardering voor Den Uyl weet ik ook niet, maar het verraste me nogal, toen ik er kennis van nam.
Ik kwam er trouwens via een stuk van Theo van Gogh achter.

KeesBruin | 17-12-22 | 13:16

Fortuyn gaf zelfs jaren lang les in Marxisme aan de universiteit in Groningen.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 15:24
▼ 1 antwoord verborgen

Wacht maar tot de nieuwe Daan Monjé opstaat.

Vesta | 17-12-22 | 12:27

Als links zo dood is, wie zijn dan toch dat zombieleger die nog steeds stemmen op de drie-eenheidsworst van arbeiderhatend progressieflinks? Tel de zetels bij elkaar op en je komt altijd op hetzelfde resultaat tussen links en rechts.

geerdt | 17-12-22 | 12:18 | 4

@Peerkeoud | 17-12-22 | 12:24: enige nuance bij advocaten want het keiharde type corporate lawyer is niet te vergelijken met de pro bono mensenrechten advocaat

Kartelmaster2000 | 17-12-22 | 12:26

Alle Ambtenaren waar er dagelijks meer van komen? Namelijk; Ja, betalen, dat mag je, voornamelijk aan de overheid. Wat zeg ik, moet je. Daar zat mosterd even mis. Waar hij ook mis zit is de VVD weglaten uit het rijtje linkse partijen. Citaat Rutte; "Nederland is een in en in socialistisch land". Waar Rutte en zijn VVD de leiding had en heeft.

forecastle | 17-12-22 | 12:33

Bijna iedereen die voor de overheid werkt stemt links, direct werken er meer dan 915.000 (CBS) mensen voor de overheid. Dan is er een groot aantal mensen werkzaam in bedrijven, stichtingen en ZZP'ers die de overheid als klant hebben. Dat is nog eens 1 mln mensen die overwegend links stemmen. Misschien wel meer.

vlotterik | 17-12-22 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Het is allemaal nog veel eerder. Heel neplinks is ook diep geïnfiltreerd in een netwerk van Ngo's, stichtingen en andere zogenaamde maatschappelijke organisaties zodat via een 1-2tje allerlei ongevraagde bullsshit regelgeving kan worden doorgedrukt onder het mom van "brede maatschappelijke discussies".

Scepticus | 17-12-22 | 12:10 | 1

Waarom zouden we dingen in stand houden die zelf hun broek niet op kunnen houden? We moeten die afgeserveerde ambtenaren toch ergens kwijt want in het bedrijfsleven functioneren ze niet. Zo ook de baantjescarousel waar elke falende politicus zich tegoed kan doen aan een te hoog inkomen voor hetgeen wat er geleverd wordt. Ze willen hun toekomst veilig stellen door bullshitbanen te creëren en te doen overkomen of ze belangrijk zijn.

brie-de-penis | 17-12-22 | 14:45

Ik ben voor een solide verzorgingsstaat, we kunnen allemaal tijdelijk ziek of oud worden. Uiteraard met strikte en strenge voorwaarden.
Ik heb ook graag zekerheid dat ik met wat goede wil en een baan een huisje zou kunnen betrekken. Verder mag verschil in welvaart er wat mij betreft wel wezen.
Waar rechts bepaalde basis levensbehoeften tot onzekerheid heeft gemaakt door korte termijn visie (de leegloop van verpleegkundigen opleidingen na de massa ontslagen en onmogelijke contracten in 2017 oa), strooit links met geld, pampert, en is te naïef over immigratie. Op een vervelende manier hebben ze dit geprofileerd.
Links is in volle vaart van mij weggevaren, al enige tijd.

letopuwzaak | 17-12-22 | 12:09

Kijk eens op de SP website.

Veiligheid wordt genoemd, oplossing: je moet een gratis advocaat krijgen en de SP gaat de oneerlijke handel aanpakken
Defensie wordt genoemd, oplossing: betere arbeidsvoorwaarden voor militairen
De zorg wordt genoemd, oplossing: bureaucratie aanpakken

Dan haak ik dus af.

HoniSoit | 17-12-22 | 12:07 | 4
-weggejorist-
Dr. Blechtrummel | 17-12-22 | 12:43

Ja hoor gewoon antwoord. Als je een onveiligheid ervaart waarvoor een advocaat nodig is, dan is de onveiligheid al achetr de rug. Dus de veiligheid vernbeteren doe je vooraf. Als je een kater hebt kun je medische zorg goed regelen, je kunt ook iets doen aan de inname.
Defensie verbeteren door de arbeidsvoorwaarden van militairen te verbeteren? Dat is slechts een onderdeel van de oplossing. De oplossing moet komen door een integrale aanpak.
De zorg aanpakken door de bureaucratie aan te pakken? Dat wordt al jaren geroepen en heeft nog nooit iets gedaan. Er zijn complexe problemen in de zorg. Tekorten aan zorgveleners! Ongelijke toegang tot de zorg, oplossen van de bureaucratie in de zorg en stijgende kosten. Ook hier is sprake van een versimplificatie door de website.

Dan krijg je natuurlijk, ja maar simplificatie moet wel. Daar ben ik het mee eens, maar bij deze versimpelde denkrichting haak ik af.

HoniSoit | 17-12-22 | 13:12

@HoniSoit | 17-12-22 | 13:12: Ik vind ook dat er weinig intellectuele diepgang is bij de SP. Tegelijkertijd staan ze wel met de poten in de modder, en dat is ook wat waard.

Wiebenick | 17-12-22 | 16:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben het er helemaal mee eens..

Prachtige zin ook
-plak-
de onhebbelijke grote zus die al jaren met een gekneusd schaambeen zit opgesloten op een genderneutrale plee terwijl ze met een megafoon dingen over anderen roept.

En helaas een trieste waarheid

AldNuut | 17-12-22 | 12:06 | 1

Precies, ik kon een herkennende glimlach ook niet onderdrukken :-).

Peerkeoud | 17-12-22 | 12:26

De SP heeft mijn sympathie, zonder meer.
Maar er op stemmen is toch net wat anders.
(nooit van mijzelf gedacht dit)

Verderkijkert | 17-12-22 | 12:01

Net zo goed als mijn doppio. Aaaaahh that hit the spot Mosterd. Cheers

Kladderadatsch | 17-12-22 | 12:01

Ik associeer ze vooral met (op het eerste gezicht) nobele, maar wereldvreemde en onhaalbare doelen. En met hypocrisie: steevast wonen ze in slecht geïsoleerde huizen, vliegen ze de hele wereld rond om “zichzelf te ontdekken”, hebben ze 4+ kinderen en wijzen ze alles af wat ze niet begrijpen of meer verdient dan henzelf.
Vandaar dat we onszelf nu terugvinden in een wereld waarin onze defensie in deplorabel staat is, we ½ kerncentrale hebben, en waarin we verzuipen in regeltjes en bezwaarprocedures.
Goedwillend maar dom, zelf-destructief volk, vol linksboven Donning-Krüger.

Homer P. Simpson | 17-12-22 | 11:58 | 1

Dom staat inderdaad op nr 1.
Daarnaast ook onverdraaglijk moralistisch, dogmatisch en conformistisch.
Het slechtste gezelschap waarin men zich kan bevinden al is het maar omdat er nooit wat te lachen valt.

Joris Beltsin | 17-12-22 | 12:02

Ja, iedereen is rechts en de superrijken lachen in hun vuistje: hebben we mooi de armen tegen de immigranten opgezet ipv tegen ons. En rechts gaat hoe langer hoe meer schuiven naar fascistisch rechts, alleen nu in nette pakken, als Trump, Bolsonaro, Orban en Meloni, Poetin en Xi. En eigenlijk zijn ze, met hun conservatisme op sex gebied, net zoiets als de Ayatollahs van Iran. Gelukkig zijn de jongeren wel voor groen en tegen de verkalkte oudere rechtse mensen.

cugel | 17-12-22 | 11:58 | 14

@cugel | 17-12-22 | 17:14:
“Bannon en de zijnen hebben migratie en woke en dergelijke dingen opgeblazen om links de nek om te draaien”.
‘Links’ draait z’n eigen nek om, daar hadden ze Bannon c.s. echt niet voor nodig. Het kiezen voor typische ‘Woke’ standpunten, waar de ‘blue collar’ Amerikaan (die vaak sociaal-economisch links, maar sociaal-cultureel rechts is) echt niet op te wachten. En dan die ‘fly-over country’ en ‘deplorables’ uitspraken van Clinton c.s. volk.. Nee, u dicht Bannon veel te veel credits toe.

“Laten we anders kijken naar de banen van de bewoners van de Apalachen. Die zijn toch zeker vertrokken naar lage lonen landen”.
Wie heeft NAFTA getekend? En andere free-trade overeenkomsten?

“En de grote massa van de Turken en Marokkanen is inderdaad later gekomen, maar als een rechtstreeks gevolg van het hierheen halen van die gastarbeiders”.
Nee. Het “rechtstreekse gevolg” is het niet-optreden tegen deze (ketting-) migratie middels wetgeving. Destijds hadden we nog geen Schengen-zone en strikte (EU-)verdragen die de regering ernstig in hun handeling beperkte. Terug- en wegsturen van migranten was gewoon mogelijk. Maar ‘links’ wilde dat niet, want, tja, mensen terugsturen naar Derde Wereldlanden nadat hun werkzaamheden hier zijn beëindigd is zielig (?). Of zoiets.

“Waarom zouden zij dat doen en waarom hebben de andere partijen er dan geen stokje voor gestoken?”
Nieuwe aanwas, bijvoorbeeld. ‘Stemt u PvdA, dan zit het wel snor met uw uitkering’. En men wilde zo nodig de multiculturele samenleving door ‘onze’ neuzen boren. En eenmaal Nederlander, dan kun je nooit meer worden uitgezet. Andere partijen hadden andere prioriteiten. En hadden ook hier en daar ‘deugende’ trekjes, m.n. de ‘linkse’ flank van het CDA (Barmhartige Samaritaan-idioten).

Zelfs brievenbusfirma’s leveren banen op. Direct, dan wel indirect. Zolang er geld verdiend wordt, verdient ‘Nederland’ zodat daarmee werkgelegenheid (en sociale voorzieningen) kan worden gegenereerd.

Gewoon vaak verder kijken dan uw neus lang is.

Maar ja,

Dan wordt u wel uiteindelijk vanzelf ‘rechts’.

Kompromat | 17-12-22 | 18:19

@Kompromat | 17-12-22 | 18:19:
Best overtuigende argumenten. En, zoals gezegd, ooit stemde ik lang Wilders, na lang de PvdA, maar toch: ik denk niet dat ik vanzelf wel rechts word. Ik vind wat er op de politieke rechterflank gebeurd daarvoor iets te verontrustend.
Oh, en zeg me niet dat alle free trade overeenkomsten er alleen zijn door de Democraten. Volgens mij zijn de Republikeinen daar verre van onschuldig aan. En meestal waren de effecten ook goed.

cugel | 17-12-22 | 20:23
▼ 11 antwoorden verborgen

Zij van wc eend zullen het ff uitleggen...

Neuth | 17-12-22 | 11:55

Eindelijk een topic waar Cugel wat mee kan.

Deflatiemonster | 17-12-22 | 11:55 | 1

Direct gereageerd, zie 3 min hieronder, hoewel ik eigenlijk nuttiger dingen moest doen.

cugel | 17-12-22 | 11:59

Links / rechts, het zal allemaal wel. Ik ga vol gas rechtdoor richting de eindstreep.
youtu.be/LUOIvT9hzD8

INTP | 17-12-22 | 11:54

Heb altijd gedacht dat de SP mijn grootste nachtmerrie was. Inmiddels wens ik liever door de SP te worden geknipt en geschoren dan het verraad van mijn politieke bloedverwanten nog langer te ondergaan. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Joris Beltsin | 17-12-22 | 11:51

Mooi betoog. Inderdaad vraag ik mij ook af, waarom echt linkse mensen dan niet meer op de SP stemmen. Je kunt het niet met ze eens zijn, maar ze komen wel oprecht over, niet als de huichelachtige gelijkhebberij van andere linkse partijen, inclusief de VVD. Bij de linkse mensen zie ik 1 uitzondering, iemand die denk ik het Licht heeft gezien: Ronald Plasterk. Goede columns in De T, waar ik het heel vaak mee eens ben. Maar... hij zal bij de PvdA ook wel niet (meer) gepruimd worden, want te realistisch.... Als die partij R.P. als lijsttrekker zou opstellen, voorzie ik zo een 20 zetels...(Dus maar niet doen dan...)

Kievit | 17-12-22 | 11:49 | 5

Voor de gemiddeld linkse mens was de SP te activistisch. Daarom PvdA en als je meer poen had om biologisch eten te kopen, Groen Links.

Vergeet niet dat veel mensen zich niet interesseren of verdiepen in politiek. Met name ouderen die uit een nest met bepaald signatuur komen en zelf hier hun leven lang op stemmen, hebben een associatie bij zo'n partij waar ze moeilijk vanaf komen. Die blijven PvdA stemmen, SP is té.

Zelf was ik ook links.
In mijn omgeving krijg ik veel, zo niet heel veel opmerkingen daarover. Rechts wordt geassocieerd met het vroegere brallerige VVD, links met progressief en "van de tijd".
Mij zeggen die termen niet veel. Er zijn standpunten van de SP die me aanspreken, maar de SGP heeft die op het gebied van handhaving ook.
Dat maakt het stemmen lastig.

Roos | 17-12-22 | 12:01

Plasterk komt er niet meer in bij de PvdA, zeker niet nu ze zich aan GL hebben verbonden. Hij kan beter de overstap maken naar de SP of BBB. Als hij toch ooit nog op de lijst van de PvdA komt, stem dan niet op hem (of de PvdA) want er verandert niks.

klaas24 | 17-12-22 | 13:29

@KeesBruin | 17-12-22 | 11:59: U heeft gelijk, SP leeft mee met de mensen aan de onderkant terwijl die andere borrelpraat verkopende instemmend tegen elkaar knikkende niet onbemiddelde tot zeer rijke fake linksen links zijn omdat het leuk en intellectueel staat. Nou nog zo'n partij op rechts en we zijn er.

Slough | 17-12-22 | 19:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Rechtsliberaal als ik ben, respecteer ik de SP. Recht-door-zee, fair en oprecht opkomende voor de arme, gewone man. Het is heel anders dan de bourgeoise klimaatfanaten van GroenLinks en de elitaire regentenpartij D66.

drs. Levi Samsonov | 17-12-22 | 11:49 | 1

en VVD.

Joris Beltsin | 17-12-22 | 11:56

Zucht.

BoetoeVoetoe(btvt) | 17-12-22 | 11:50

IS-ers zijn eigenlijk ook allemaal feestvierders. Alleen racisten hebben dat niet door.

Ride_On | 17-12-22 | 11:57

Mainstream post Drees sr. (s)links in het westen heeft de ranzige ingrediënten van corporatisme, globalisme, autoritarisme en moralisme bij elkaar geprakt en een smerig meurend lauw marxistisch sausje overheen gegoten. Vervolgens dienen ze dat op aan hun verhongerende arbeiders kiesvee en als die terecht de neusjes ophalen verklaren ze hun kiezers fascist en racist. Onderwijl zij heerlijk aan de biefstukjes (van echt zoogdiervlees) knagen en zich tonnetje rond eten en zuipen.

De enige uitweg voor deze neo lib hellestaat is alleen MAGA ben ik bang. Er zijn geen andere noemenswaardige tegenbewegingen in het westen. En gezien hoe die worden tegengewerkt door onze elites, ben ik bang dat we er maar aan moeten wennen. En inderdaad niets te kiezen hebben.

Graaf_van_Hogendorp | 17-12-22 | 11:46

Daar zit geen woord Spaans tussen, in dit stuk van Mosterd.

Nu heb ik nooit tot de PvdA doelgroep behoort, ben dus geen PvdA´er van toen. Maar zelfs als CDA´er wordt ik allengs gedwongen een PVV´er van nu te worden.

Heurtebise | 17-12-22 | 11:46

Betalen mag je, maar met de VVD al eeuwen aan de macht betaal ik toch ruim meer dan 50% belasting (BTW en al die kleine kutbelastingen meegerekend). Het is dus geen puur links idee. De overheid is verworden tot een geldverslindend monster en is gewoon aan een complete redesign toe. 25% belasting voor iedereen en zie maar dat je het redt. Steun voor iedereen die het ècht nodig heeft, stoppen met alle zinloze steun. Een werkloze hoeft het niet net zo goed te hebben als iemand die wel werkt. Heel gek idee is dat. Werken moet aantrekkelijk zijn, je moet het willen om het beter te krijgen. Nu ook weer in Amsterdam: www.parool.nl/ws-b9aeef4a OV is te duur geworden. En in plaats van het goedkoper te maken voor iedereen, gaan we het weer gratis maken voor de lage inkomens. En leg je dus nog meer druk bij iedereen met een iets hoger inkomen. Het houdt gewoon niet op. Economisch gezien is Nederland allang geen reële keuze meer om te bewonen: voor minder geld kan je het elders beter krijgen. Lijkt me een slechte zaak.

John McClane | 17-12-22 | 11:45 | 2

Dat is ook een slechte zaak. De keuze om voltijd te werken is geen reële, gezonde keuze meer in steeds meer gevallen. Vreemd en zeer slecht voor de lange termijn.

Osiris | 17-12-22 | 11:52

Het dilemma is de minimale levenskwaliteit.

Dus als je vindt dat mobiliteit voor iemand op het minimum onmogelijk mag worden gemaakt kan je daar voor kiezen. Heeft ook nadelen voor de economie trouwens.
Maar waar ligt de grens dan wel?
Mensen op het minimum geen verwarming meer geven?
Mensen op het minimum geen toegang tot het recht meer geven?
Mensen op het minimum geen toegang tot zorg meer geven? (zet ze maar doodziek op straat, zoals in de VS)
Terug naar de 19e eeuw?

Als het aan de VVD ligt is er geen ondergrens.
Ze vinden nergens iets van.
De onzichtbare hand/middelvinger/vuist moet het allemaal maar regelen.
Blijkbaar mag in je in een steegje doodvriezen als je geen bijdrage meer kan leveren aan de winsten van de aandeelhouders.
Waar de VVD dan ook voor wegkijkt is hoe iedereen aan hun idee van liberalisme mee kan doen.

Dus waar ligt de grens dan wel.

AdvocatusDiaboli | 17-12-22 | 11:58

"omdat er geen ideeënstrijd meer is"
B*llsh*t, we hebben alleen andere ideen dan jij.
Hier is bv een idee:
De *bestaande* asielwet gaan *handhaven*.
(Dus uitgeprocedeerden er sofort uit, geen kanslozen er meer in)

hotmint | 17-12-22 | 11:44

Je hoort wel altijd het SP-geluid in de Tweefe Kamer, maar er gebeurt nooit niks. M'n oren piepen nog van het getetter van Agnes Kant. Alleen maar oneens zijn.

DitjaarkrijgikAOW | 17-12-22 | 11:43

Lillian Marijnissen krijgt iets van 2800 euro per maand.
www,telegraaf,nl/video/2825420/zoveel...

En misschien omdat ze een deel van hun salaris inleveren.
De rest van de 8000+ euro gaat naar de partij om er iets SP-zinnigs mee doen.
Dus voor het geld zitten ze er niet.

De SP is ook niet woke, zoals Groen Links.
Antifa willen ze niets van weten.
Kijken naar de levenskwaliteit van Nederlanders en niet alleen naar de successen.
Dus die lopen al veel eerder tegen de effecten van de luxe-deugers van de GL-idealisten aan.

Bij Chips Nootjes Bier zaten wel SP-ers en geen GL-sers. Waarschijnlijk durven GL-sers niet.

AdvocatusDiaboli | 17-12-22 | 11:43 | 1

Durven?
Ze kúnnen niet, en dat weten ze,
de peilloos diepe leegte wordt dan zichtbaar.

vander F | 17-12-22 | 12:47

Daarom dat de meeste mensen eigenlijk diep in hun hart Groen Rechts zijn, ze willen wel groen en technologische innovaties als het ze zelf maar niks kost en de industrie maar de waterstof de schone auto en de nieuwe technologische alternatieven levert. Eigenlijk allemaal op het verkeerde been gezet doordat ooit ook de gsm als nieuwe technologie wijd verpreid werd uitgerold door gratis toestellen te fourneren en nu zitten ze allemaal vast aan abonnement.. you own nothing weet je nog maar ondertussen;) (Kevin Kelly New rules for the new economy)

Smoelensmid | 17-12-22 | 11:38

Hier nóg zo'n jandoedel.
Doneer je energiecompensatie aan de vluchtelingen!!
Krijgt er ongetwijfeld genoeg centjes voor.

fb.watch/htlba7fbV6/

Papa Jones | 17-12-22 | 11:37 | 3

Heb zeker een half dozijn van dat soort goede doelen voorbij zien komen die ALLEMAAL geld ruiken omdat ze weten dat elk huishouden 2 x 190 euro energiecompensatie krijgt. Geef die centjes maar aan ons, dan deug je.

Asteroid-B612 | 17-12-22 | 11:54

Eerder heb ik hier getegeld de compensatie te willen doneren aan een reaguurder die het nodig heeft.

Roos | 17-12-22 | 12:12

@Roos | 17-12-22 | 12:12: Dat is nobel, maar ik denk dat heel veel reaguurders het echt nodig (gaan) hebben. Ben me vandaag weer rotgeschrokken van de nieuwe prijzen in de supermarkt.

Papa Jones | 17-12-22 | 14:36
-weggejorist-
Kilsdonk | 17-12-22 | 11:37 | 1

Beide zijn een beetje doorgeslagen in mijn beleving de molens en de migranten. Molens en de hele decentrale energievoorziening met molens kan in NL wat als een stad van 17 mln met hier en daar groen er tussen kan worden beschouwd, geen lange termijn oplossing bieden. Bouwen die kerncentrale.

Whisky | 17-12-22 | 11:37

Waar komt dat idee vandaan dat het volk het goed moet hebben? Ik bedoel, lovenswaardig ideaal, maar het is nog nooit voorgekomen in de wereldgeschiedenis. Je zal altijd een elite hebben, die alleen kan bestaan bij de gratie van de 'have nots'. Overal waar getracht is om het volk te verheffen resulteerde het altijd weer in een situatie van mensen die het goed voor zichzelf regelen en mensen die dat niet kunnen. Af en toe verschuift er een machtsbasis, maar een Utopia waar iedereen het naar zijn zin heeft is, wel, een utopie.
Dit gezegd hebbende is er volgens mij nog nooit een situatie geweest waarin het volk het zo goed geeft (met een zekere materiële welvaart en invloed via stemrecht) als de liberale democratieën in Noordwest Europa. Niet dat daar ook mensen zijn voor wie het leven oneerlijk is, maar die groep is relatief beperkt. En natuurlijk moeten we streven naar iets beters, maar hoewel een balans kan verschuiven, elite blijf je houden net zozeer als 'deplorables'.

rederijker | 17-12-22 | 11:36 | 4

Communisme is een ideaal dat toch altijd weer stukloopt op de menselijke eigenschap om het beter te willen hebben dan de buurman.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:42

Mooi verhaal. Probleem is dat zowel de relatieve welvaart als de democratische inspraak van het volk zich in de verkeerde richting ontwikkelen. En die ontwikkeling lijkt de elite prima te vinden.

Spring Bruissteen | 17-12-22 | 11:45

@Spring Bruissteen | 17-12-22 | 11:45:
Nee die ontwikkeling lijkt het volk prima te vinden. Minder inspraak en democratie dat is wat het volk wil. En sterke mannen die alles zelf regelen. Zonder overleg, eigenzinnig. Dat wordt als "sterk" gezien.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een openbaring, ik zie nu het licht

patina | 17-12-22 | 11:34

Goed geschreven artikel over de teloorgang van links. Ik moet zeggen dat links wel mijn sympathie had qua ideologie en het streven naar solidariteit. Denk maar eens aan de tijden van Joop den Uijl en Jan Schaefer. Politiek die ergens voor stond en idealen na streefde en opkwam voor de "gewone man". Helaas alles gekaapt door grijze muizen uit de grachtengordel en fop idealisten met dikke portemonnees.

johnyl | 17-12-22 | 11:34 | 1

Idd

vanWinsum | 17-12-22 | 11:36

De kabinetten Rutte voeren het meest linkse beleid van de Nederlandse geschiedenis terwijl de rechtse programma's de meeste stemmen krijgen. Als je in Nederland links georiënteerd bent kan je beter VVD stemmen dan iets anders. De PvdA zit niet in het kabinet maar is de grootste partij in het beleid.

Frits de Vriez | 17-12-22 | 11:34

“Onder Mark Rutte is alles zogenaamd ge-ont-ideologiseerd. En daar is links deels in mee gegaan”.

Hahaha!

Mooi geprobeerd, Lilian.

Nee,

Je kunt Mark R. van zo’n beetje alles de schuld geven (en heel veel daarvan is waar), maar DIT is toch echt op ‘JULLIE’ conto te schrijven!

‘Links’ heeft de (blanke) ‘arbeider’ gewoon ver-ra-den. Men ging ‘kosmopolitisch’ zitten doen, de ‘wereldburger’ (= citizen of nowhere) zitten uithangen, poorten open gooien voor de arme sloebers van de (Derde) wereld, ten-koste-van-die-arbeider en zijn/haar (klein)kinderen (!), en dat allemaal terwijl ze lekker riant op het pluche van een hoge bezoldiging (en thans van een goudgerand pensioen) in een luxueuze woning in een monoculturele wijk voor welgestelden konden genieten. Lekker ‘socialistisch’ allemaal dus.

Mosterd refereerde terecht aan Melkert, want voordat Mark R. als premier en lijsttrekker van de VVD verscheen, benoemde namelijk Fortuyn deze misstanden al, en werd de PvdA (volkomen terecht) een verpletterende electorale nederlaag toegebracht.

Maar Fortuyn benoemde weliswaar deze hypocrisie van links, het ver-raad aan de arbeider van links bestond echter al veel langer.

Ben je soms (papa’s lessen?) al vergeten dat destijds in de jaren ‘90 Bolkestein een enorme aanhang had onder de ‘arbeiders’, toen hij van leer trok tegen de migratieproblematiek?

En waarom werd Janmaat door een kongsi van (voornamelijk links) openbaar bestuur, politiek en media zo extreem hard bestreden? Welke problematiek benoemde Janmaat ook alweer, problematiek die voor ‘links’ pijnlijk was om in het openbaar over te horen?

En laten we dan ook tenslotte nog even de harde kritiek op de gastarbeiders erbij halen, waar nota bene JOUW (!) eigen SP ergens in de jaren tachtig mee aan kwam zetten? En waarom is de SP daar 180 graden mee gedraaid?

Dus ga nu niet lullen dat Mark hieraan schuldig is. Het rot zit in JULLIE gelederen, en daar mogen jullie lekker voor op de blaren zitten.

De enige oplossing is doen wat de Deense ‘PvdA’ ook heeft gedaan; immigratie van kansarm- en kansloos volk inperken, en remigratie zoveel mogelijk bevorderen. Naar het thuisland, of naar andere derde (Wereld) landen.

Maar dan moet je het Woke-isme binnen jouw partij en al die andere linkse k*tpartijen overboord flikkeren.

Dat gaat je niet lukken, en dat weet je. Dus uiteindelijk doe je niks en gebeurt er dus ook niks.

Dus: op naar de nul zetels, voor jouw partij en al die andere ‘linkse’ k*t partijen!

Kompromat | 17-12-22 | 11:33

Maar wat voor antwoord heeft het SP? Alles op oud-communistische wijze "eerlijk" verdelen? We weten hoe dat afloopt. En nwat voor oplossingen heeft ze voor alle problemen? En dan bedoeling echte oplossingen en niet alleen belastingen verhogen en hopen dat het goed komt

Baron_von_Rijswijck | 17-12-22 | 11:33

Geen verstand van links en rechtse politiek, wel een vraag over die foto. Had Jan Slagter natte handen?

P. Breidel | 17-12-22 | 11:32 | 3

Schaduw van de microfoon.

W_F | 17-12-22 | 11:39

Beetje flauw om daar nu nog over te beginnen.

Kattie | 17-12-22 | 12:22

Politiek is een gedrocht in de stijl van ... zitten, bek dicht. De goeden buiten beschouwing laten, die doen hun opperste best om er nog iets van te maken, Ik, dus, wens ze veel succes en ruggensteun in hun gedachtegoed. Komende nacht huil ik weer richting de maan, ondanks het slechte zicht. Hoop dat Luna, de godin van die bol, een open oor voor mij heeft.

wolfje65 | 17-12-22 | 11:31

Overigens, de autochtone arbeiders die zijn weggelopen naar Wilders, of nu weer naar BBB, zouden van een kouwe kermis thuis komen als hun idolen aan de macht zouden komen.
Wilders is zo rechts als de neten, gewoon een ras-VVD'er met een pathologische afkeer van de islam, die een deel van het programma van de SP heeft overgenomen, puur uit opportunisme, omdat hij min of meer in dezelfde electorale vijver vist.
En BBB is een dame van de agro-industrie, die uiteindelijk ook alleen de belangen van het grote geld dient, en niets om de onderkant van de samenleving geeft.
Wat dat betreft is de SP eigenlijk de enige partij die het nog voor die groep opneemt.
Maar wat denken de arbeiders van die club? De SP is 'links', dus die willen ons geld over de balk gooien, en het aan asielzoekers en allochtonen geven.
Het trieste is, dat het juist de gevestigde orde in de politiek, VVD, CDA, PvdA, D66, CU en GL, is, die hordes asielzoekers binnen laat, de VVD voorop, terwijl 'links' daar nu - nog steeds, ook hier in de panelen - de schuld van krijgt.
De VVD is al járen aan de macht, en de asielinstroom gaat onder de bezielende leiding van Rutte onverdroten door. Ja, Rutte beweert zelfs glashard, dat we al die mensen 'nodig' zouden hebben.
Bullshit, natuurlijk, we hebben helemaal niet nog meer uitkeringstrekkers nodig. En Nederland is überhaupt al een zwaar overbevolkt land, dus krimp van de bevolking zou echt geen kwaad kunnen.

KeesBruin | 17-12-22 | 11:30 | 5

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 12:25: Hahaha! Ja, dat schreef Kees. Was er iets mis mee? Ik ben toch redelijk consistent in mijn opvattingen. Ik zie de asielinstroom als een probleem, dat op den duur de maatschappij gaat ontwrichten.
Maar goed, het ging me er in bovenstaand tegeltje vooral om, die Wilders-adepten en dergelijken voor te houden, dat ze weinig heil van hun held te verwachten hebben. En idem met BBB, hoewel die dame wel op de juiste knoppen weet te drukken bij veel mensen, en de spijker wel degelijk op de kop weet te slaan.

KeesBruin | 17-12-22 | 13:23

Mee eens dat een stem op de Pvv niets het brengen. Wilders wil niet besturen. Hij wil dwars liggen. Hij is al twintig jaar lang nutteloos voor zijn achterban.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 15:30
▼ 2 antwoorden verborgen

"Die sentimentele strijd tegen klimaatverandering waar álles voor moet wijken. Het opendeurenbeleid voor vluchtelingen. Het pamperbeleid voor de criminele variant ervan. Het knuffelen van de islam. Het wegzetten van mensen als racist, fascist of nog erger. En voor de 'gewone man' resten alleen de ge- en verboden.''

En hier, jongens en meisjes, schetst Mosterd 'in a nutshell' waarom partijen als PvdA, GL, en SP al decennia electoraal in een neerwaartse spiraal zitten: ze hebben hun oude achterbannen van autochtone, oorspronkelijke Nederlanders laten vallen ten faveure van allerhande groepen 'nieuwkomers' die vooral voor problemen zorgen.

En het lijkt er niet op dat eea gaat veranderen. Eerder wordt eea nog veel erger: dogmatischer, onverdraagzamer, humorlozer, etc. Je ziet het nu weer bij de Volkskrant mbt die cartoon van Jos Collignon over die twee scooter Marokkanen die er met de cup vandoor gaan. Maar liefst 7 ingezonden brieven erover op de opiniepagina (lang niet allemaal verontwaardigd over de 'stigmatisering' van Marokkanen, trouwens), en het commentaar over de kwestie van hoofdredacteur Pieter Klok. En zoals Klok citeert uit zijn gesprek met Collignon, zo had ik die cartoon ook begrepen:

"Voordat we de cartoon terugtrokken, heb ik uitgebreid gesproken met Collignon. 'De tekening is een grap, waarin ik speel met clichébeelden', liet hij weten. 'Geweldig team, die Marokkanen. Ik heb enorm van ze genoten. Maar mag ik ook nog even een grap maken over die gastjes met die scootertjes die twee weken lang de ME overuren hebben laten schrijven?''

Nee, die grap mag niet gemaakt worden. Die rellen in de grote steden na afloop van de wedstrijden werden weliswaar niet totaal genegeerd in de MSM, maar er werd over het algemeen toch redelijk summier over bericht. En het moest uitgebreid afgezet worden tegen alle oprechte 'feestvreugde' over de winst van het Marokkaanse team.

Overigens, wat hier op GS al eens gesuggereerd werd, nl dat Martin Sommer - één van de weinige columnisten met duidelijk van de VK afwijkende opvattingen - 'on his way out' is, lijkt mij ook steeds meer een reële mogelijkheid worden. Vandaag weer 'nuchtere' observaties in zijn column:

"De bovenste helft is druk met zelfverwezenlijking, diversiteit en inclusie. Het algemeen belang in de politiek moet je met een lantaarn zoeken.''

"De onderste helft kijkt hier met verbazing naar, om het zacht uit te drukken. Daar hebben ze andere zorgen. De thermostaat staat op 15 graden, de gasprijs en de prijzen bij de Aldi breken Europese records. Maar de spraakmakende gemeente is zo dwingend dat zelfs een debat over het oppompen van meer Gronings gas om de kosten te drukken, bij voorbaat is gesmoord. Soms verlang ik naar een minister-president die de moed opbrengt om te zeggen: alles goed en wel, maar we hebben te maken met een echte oorlog en ik kan geen half kabinet missen om met gebogen hoofd af te reizen naar de voormalige koloniën.''

Een 'inconvenient truth'. Maar ook Sommer zal er wel weer op aangevallen worden.

Dr_Johnson | 17-12-22 | 11:28 | 3

Marx beschreef dit fenomeen al.
De elite die de bovenbouw in handen heeft. In deze tijd zijn dat niet zo zeer de uitingen van kunst, maar de woke-stroming kun je er aardig mee vergelijken.

Of het proletariaat in opstand komt?
We gaan het zien.

Roos | 17-12-22 | 11:54

@Roos | 17-12-22 | 11:54: Daar zijn de Marxisten van de zg. Frankfurter School al lang geleden achtergekomen. Volgens de Marxistische ideologie van destijds zouden de arbeidersklassen internationaal solidair met elkaar (moeten) zijn. Daarom hameren ze voortdurend op "internationale solidariteit". Maar tijdens WO 1 gebeurde dat - tegen de verwachtingen in - dus NIET. Integendeel, tijdens dat conflict bleken de lagere klassen uiterst gevoelig voor extreem nationalistische sentimenten, aan beide kanten. Dus die Marxistische theorieen bleken niet te kloppen, en werkten in de praktijk niet. In latere decennia zijn de traditionele "arbeidsklassen" losgelaten, en zeg maar vervangen door migranten.

Asteroid-B612 | 17-12-22 | 12:04

@Asteroid-B612 | 17-12-22 | 12:04: de minima kun je ook als proletariaat zien, maar er is geen saamhorigheid, teveel verdeeld.
Together we stand, divided we fall.

Roos | 17-12-22 | 12:16

Links was ooit loskomen van religie, schoppen tegen de kerk en voor de arbeidersklasse. Na de sexuele revolutie en dekomst van arbeidsmigranten dacht links klaar te zijn en zijn ze zich gaan focussen op linkse hobbies en het respecteren van de religie van die zielige arbeidsmigranten. Blijft over groen links of mao sp. Van de SP respecteer ik dat zij hun roots niet zijn vergeten. Maar ik zal er nooit op stemmen. PVV komt eigenlijk nog het meest in de buurt van het originele links. Maar die willen niet regeren.

littlelebowsky | 17-12-22 | 11:27 | 3

Dat moet ik de PVV nageven, het is in veel opzichten best een hele linkse partij eigenlijk. En daarmee te prefereren boven die fascistoïde mafketels van FvD.

Bigi Bana Boy | 17-12-22 | 11:34

Die laatste twee zinnen; hoe kom je daar toch bij? Na je tiende moet je van je stokpaardje afstappen.

Normpje | 17-12-22 | 11:39

@Normpje | 17-12-22 | 11:39: Misschien moet je even kijken naar het programma van de sp en pvv. Hebben heel veel overeenkomsten. En het niet willen regeren? Om te regeren moet je bepaalde concessies doen. En dat is ooit geprobeerd. Terecht of niet, de pvv lijkt mij niet makkelijk om mee samen te werken. En de FVD. Baudet had mooi tussen vvd en pvv moeten gaan zitten en hij was premier geworden. Uiteindelijk bleek het een totaalidioot. Of hij is een vorm van cabaret/kunst aan het bedrijven. Ik hoop voor hem het laatste. Dan is hij een goed betaalde kunstenaar die ons een spiegel voor houdt.

littlelebowsky | 17-12-22 | 12:17

De SP is de enige echte linkse partij in dit land en verdient een beter lot. Ik stem er niet op want mijn ideeën liggen te ver uiteen met die van hun, maar dat neemt niet weg dat ik best respect kan opbrengen voor mijn politieke opponenten, mots die een goed en consistent verhaal hebben. En dat heeft de SP in mijn ogen wel. Het is jammer en onbegrijpelijk dat gewone burgers hun heil zoeken bij huisjesmelkers en elitaire korpsballen, of zoals in de VS bij zo’n Trump, alsof die zich ook maar iets gelegen laten liggen aan armoedige onrendabelen. Ik begrijp wel waar die onvrede vandaan komt, maar waarom je dan je heil zoekt bij populisten blijft mij een raadsel. Indien ik het wat minder voor elkaar had dan nu, dan had ik toch echt SP gestemd.

Bigi Bana Boy | 17-12-22 | 11:27 | 2

Dat is nu precies het probleem van de SP. Veel mensen vinden de SP sympathiek maar er op stemmen ho maar. Gewoon eens een keertje wel doen.

Kattie | 17-12-22 | 12:24

OK, maar je vergist je wel een beetje in de VS. Voor miljoenen Amerikanen was ALLES destijds beter dan Hillary. Trump kwam aanvankelijk met beloftes van simpele oplossingen voor de problemen van de gewone man, en dat sloeg bij velen aan. Ook omdat Trump, ook al is die vent een mafketel en botte hork eerste klas, een komplete outsider was in de amerikaanse politiek. Hij was geen career politician, zijn boodschap was duidelijk. Hij verlangde ook geen salaris als president. Dat salaris doneerde hij aan charity, bijvoorbeeld organisaties die zich bezig houden met welzijn van veteranen. Voor dat soort dingen zijn veel Amerikanen m.i. wel gevoelig. Ik ken behoorlijk wat Trumpers (weliswaar beduidend minder dan anti-Trumpers) en dat zijn absoluut geen "domme hillbillies en rednecks" zoals men hier vaak denkt. Sterker nog, daar zitten nogal wat academici bij, zeker geen extremisten. "big picture kinda guys", die zeer ontstemd zijn over de gevestigde Amerikaanse politiek. Zij laten zich daarbij leiden door de constitutie, en vinden (of vonden) Trump een beter alternatief dan Hillary.

Asteroid-B612 | 17-12-22 | 13:19

De waarheid is: er is voor een klein land weinig te kiezen. Loop een willekeurige supermarkt in Frankrijk binnen en word overwhelmed door de keuzemogelijkheden. Doet Frankrijk het nou zoveel beter? Nee, maar als je een product in Frankrijk wil verkopen, heb je gewoon een knetter veel grotere markt. En dus zijn er meer producten.

Geen politicus gaat je dit vertellen, maar we trekken zo langzamerhand aan een zeer korte sigaret. Als het kleine bedrijf met een heel goed idee dat overnames blijft afketsen. Met of zonder EU worden we uitgeknepen. Griekenland verkocht zichzelf van de weeromstuit dan maar aan China, Hongarije aan Rusland. Wij kunnen alleen maar kijken naar de EU. En hopen dat twee leeuwen (Frankrijk en Duitsland) de keuze of ze, democratisch bepaald, het lam gaan opeten, zo lang mogelijk uitstellen.

konjodebonjo | 17-12-22 | 11:25

Maar maakt dat Lillian tot een moderne Don Quichotte?

P-unit | 17-12-22 | 11:25

Mooi gezegd allemaal, Mosterd, maar het verklaart niet waarom al die teleurgestelde mensen niet op de SP stemmen, en wel op de PVV, dat terwijl de SP de enige partij is die voor hen opkomt.

lamoureux | 17-12-22 | 11:24 | 2

Omdat de andere "linkse" partijen een constante hetze tegen de SP voeren. Het is haat tegen die partij. Lees de zogenaamde progressieve columnisten van de afgelopen 15 jaar maar over de SP. En Marijnissen is een zwakke lijsttrekker. Verder benadrukt de PVV immigratie veel sterker en dat is echt een pijnpunt.

Zapata10 | 17-12-22 | 11:28

Dat. Met populisten krijg je nog veel marktdenken en mij dunkt dat de gewone burger daar niet beter van wordt.

Bigi Bana Boy | 17-12-22 | 11:28

Wat je ook stemt, de wetten van de EU hebben voorrang boven onze nationale wetten. Politiek in Nederland is dus niet belangrijk meer.

helodia | 17-12-22 | 11:21 | 1

mooiste voorbeeld zijn de inlegvelletjes van Rutten en de aanpassingen in de Nederlandse vertaling van de EU grondwet, terwijl alle lidstaten (inclusief Nederland) de Engelstalige versie ondertekende. Die aanpassingen zijn in geen enkel land van toepassing.

W_F | 17-12-22 | 11:43

Nee de ‘liberalen’ hebben de afgelopen 10 jaar natuurlijk bergen lastenverlichting gebracht. Iedereen 1000 euro, de populistische wortel voor de ezel.
Ondertussen alle essentiële infrastructuur onder onze reet vandaan verpatst, marktwerking zorgt immers voor hogere kwaliteit tegen concurrerende tarieven… Met als klap op de vuurpijl de pensioen hervormingen, een zilvervloot waar Piet Hein jaloers op zou zijn.

Flibbage | 17-12-22 | 11:20 | 1

Die 1000 euro waren alleen de werkezels voor gehouden.

NLgaatnaardeklote | 17-12-22 | 11:24

De teloorgang van de sociaaldemocratie heeft meerdere oorzaken.
De PvdA is eerst over links, via Nieuw Links, uit de bocht gevlogen. En daarna onder Kok rechtsaf geslagen, met de beruchte 'Derde Weg', wat gewoon puur rechts, globalistisch beleid is.
Het contact met hun traditionele achterban onder de arbeiders in de volkswijken zijn ze ook kwijtgeraakt. En de reden daarvoor is simpel: ze gingen allerlei onzin uitkramen asielzoekers en allochtonen, die gedumpt werden in precies diezelfde volksbuurten waar hun oorspronkelijke electoraat in woonde. Die werden met de gevolgen daarvan geconfronteerd en haakten af. Dat werd een niet gering deel van de aanhang van Fortuyn en later Wilders. Gewoon, omdat die autochtone Nederlanders met een lager inkomen inzagen, dat de PvdA hun belangen niet langer diende.

KeesBruin | 17-12-22 | 11:19 | 8

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:46: Onzin. In 2014 was de PvdA bijna net zo groot als de VVD. Maar omdat de PvdA tijdens die kabinetsperiode gruwelijk sociaal economisch rechts beleid ging voeren en moestuintjes en participatie wetten er door ramde is het electoraat weggevlucht. Overigens werd het kabinet Rutte 2 van harte gesteund door D66.

Zapata10 | 17-12-22 | 12:04

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:46: Quisque sibi proximus! Dat gold ook voor het gros van de arbeiders die op de PvdA stemden.
Niettemin, er waren natuurlijk ook wel degelijk mensen, zowel arbeiders als anderen, die uit overtuiging en sociaal gevoel op de PvdA stemden. Het was niet alleen maar uit eigenbelang, wil ik maar zeggen.
Hoe dan ook, de sociaaldemocratie was iets dat in een bepaalde periode van onze maatschappelijke geschiedenis goed werkte en veel goeds tot stand heeft gebracht.
Maar toen de algemene welvaart steeg, en de linkse partijen zich op andere zaken gingen richten, haakten arbeiders massaal af, dat is wel zeker.

KeesBruin | 17-12-22 | 13:01

@Zapata10 | 17-12-22 | 12:04: Wat jij hier schetst is al veel eerder, onder Wim Kok, begonnen, de verrechtsing van de PvdA.
Die Kok was tenslotte niet voor niets geschoold op Nyenrode, moet je maar denken.
Die 'Derde Weg' toestanden waren de definitieve nagel aan de doodskist van de sociaaldemocratie, ook in ons omringende landen.

KeesBruin | 17-12-22 | 13:03
▼ 5 antwoorden verborgen

En 1500 miljard wordt weggegeven aan nieuwe pensioenwet zodat nieuwe mensen ook vol kunnen meevreten aan de pot.

Rattus | 17-12-22 | 11:19

Omtzigt had recent een nuttige analytische bijdrage m.b.t. het 'functioneren' van de politiek in relatie tot het beleid.
We gaan rap in de richting dat alles vrijwel onbetaalbaar is en blijft, terwijl het geld om te 'compenseren' (lees naar de toekomst doorschuiven door schulden te maken) komt te ontbreken.

Harry.Langezwaal | 17-12-22 | 11:18 | 1

Omtzigt kan het hele politiek landschap veranderen door zich aan te sluiten bij b.v. Ja21 of BBB. Helaas doet hij dit niet, zit nu weer te jammeren dat hij 14 uur per dag werkt en geen spreektijd krijgt en dus geen deuk in een pakje boter kan slaan. Zielig figuur langzamerhand maar wel beste kamerlid wat we hebben.

Blonde Nel | 17-12-22 | 12:17

Ik schreef het ergens onderaan en dacht bij mezelf….dat woord.
Gastarbeider, zo noemde men dat vroeger.
Mensen die hier kwamen om te werken.
Italianen, Spanjolen en later Turken en toen Marokkanen.
Nu gebruiken we arbeidsmigrant.
Letterlijk: de arbeider die hier komt wonen en blijven.
Maar waarom eigenlijk.
Wat is er mis met tijdelijke arbeidsvergunning, zoals in ik weet niet hoeveel landen gebruikelijk.
Tijdelijk.
Volgens NL arbeidsrecht betalen en als het werkt af is, terug naar land van herkomst.
Die ene “arbeidsmigrant” die z’n hele familie over laat komen, gaat onze economisch voorspoed echt niet vergroten hoor.
Werken en weer naar huis, eigen land opbouwen.
Als ik ga solliciteren krijg ik ook een tijdelijk contract.
Niet tevreden? Kun je weer verder zoeken.
Wat mij betreft mogen mensen uit werkelijk alle hoeken vd wereld proberen in NL te werken, maar met een max van 3 jaar ofzo.
Brazilianen, Mexicanen, Spanjolen, Filipino’s, maakt me niet uit.
Tijdelijk.
Dan hoeven we geen directe lijn meer te leggen naar een paar landen zoals Afghanistan , Syrië , Marokko en andere islamitische shitlanden.

Ruimedenker | 17-12-22 | 11:16 | 2

Juist. Toen ik jong was sprak ik jonge Turken die vertelden dat ze na 10 - 15 jaar werken in Nederland in Turkije een huis met boomgaard konden kopen. En trouwen. Op die manier heb je een win -win; positieve energie, een werknemer, en een ander land gesteund.
Momenteel kiest de politiek voor lose - lose; instroom van kansloze sukkels of zelfs criminelen, en Nederland mag zorgen voor woning en het onderhouden ervan, mogelijk in de hoop dat de kinderen ooit aan het werk gaan om zo de rampzalige verwaarlozing van nationale planning* op te vangen. En ondertussen nog geld naar andere landen sturen, in plaats van hulp om die landen op poten te zetten.
* Demografen bv waarschuwden 30 jaar geleden al voor vergrijzing.

Harry.Langezwaal | 17-12-22 | 11:24

En al die binnenhaalde arbeidsmigranten vergrijzen ook weer, dus weer meer, meer . Het is gewoon een piramidespel geworden.

Harrie-Couvert | 17-12-22 | 11:33

Maar er is voor "de arbeider" ook weinig meer te winnen qua welvaart. Dat is allemaal reeds bereikt in de jaren zeventig. Iedereen heeft nu een autootje, pensioen en eventueel een uitkering. Blijft over de ellendige privatisering van nutsvoorzieningen die voor de arbeider niet beter heeft uitgepakt en natuurlijk de aansluiting bij de ideologie van de arbeider, te weten de mindere kantjes van deze toch wat minder gepolijste burger, ofwel de altijd al bestaande rancune tegen machthebbers en vreemdelingen. Die bestond ook in de jaren zeventig maar toen was de prioriteit een betere welvaart.

De arbeider van nu voelt zich dus niet meer gepresenteerd door de linkse partijen die de aandacht hebben verlegd naar zaken die ideologisch haaks staan op die van de arbeider. Dat gat vult de PVV en de boze splinters op rechts.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:15 | 14

@KeesBruin | 17-12-22 | 11:41:
Nou ja Kees het is eerder omgekeerd. De haat richting 'de elite" neemt idiote proporties aan. Het is mode om iedereen die niet tegen migranten is, die niet voor eigen volk eerst is, die niet afgeeft op vluchtelingen of hoger opgeleiden niet meer mee telt. Wie zijn toch die mensen is denk ik oprechte verbazing, over mensen die FvD stemmen. Want waarom zou je dat doen? Hoe achterlijk moet je zijn om te vallen voor die onzin? Kaag begrijpt dat echt niet en dat is volkomen terecht ook nog. En nee, geen dedain, maar ik weet vrijwel zeker, echte verbazing over de keuze van FvD stemmers. Tenslotte is ook bewezen inmiddels dat die partij alleen maar lucht bakte toch? Kaag had dus keihard gelijk.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:59
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 12:01
▼ 11 antwoorden verborgen

Maar ook de SP kan de kiezers niet bekoren terwijl die meest een heel ander geluid heeft dan het clubje nep links PvdA/GL en het zogenaamde progressieve zusje D66.
Moet wel gezegd dat de SP overal wordt afgemaakt op "linkse media" want niet Eurofiel genoeg en kritisch op immigratie.

Zapata10 | 17-12-22 | 11:15 | 4

@Zapata10 | 17-12-22 | 11:21:
De PVV heeft maar één issue, dat is de islam. En om de arbeider te bekoren nog aangevuld met wat loze praat.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:32

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:32: X666 is toch ook een one issue partij, klimaat/Co2/migratie niet inperken.
Oeps dat zijn er toch al weer 3.
Maar zolang je excuses aanbieden voor iets waar de generatie van nu geen zak mee te maken heeft meer prioriteit heeft dan alles wat er nu mis gaat in Nederland, dan is het voor mij en velen duidelijk dat die hautaine muts er niet voor de gewone hardwerkende Nederlander zit.

Area51 | 17-12-22 | 20:04
▼ 1 antwoord verborgen

De huidige regering WIL geen stop op instroom van asielzoekers. Daar heeft u enkele jaren geleden voor gekozen. Hoog tijd dat er een andere koers wordt gevaren en de instroom tot een halt brengen. (Zie Denemarken). Klimaathysterie wordt ons allen door de strot geduwd. Er wordt nota bene 60 miljard voor gereserveerd. 60 miljard. Enig idee hoeveel huizen we daarvoor kunnen bouwen? En dan zit mij nog iets dwars als een scheet die er net niet uit komt.
Stel nou dat wij aan al die achterlijke klimaatdoelen gaan voldoen... Wat is dan het wereldwijde effect op het klimaat? Ik heb ergens gelezen dat het 0,000007 procent verbetering geeft. Is de kosten/baten analyse dan nog wel in balans? 60 miljard tegenover 0,000007 procent verbetering? Hoe verhoud zich dat tot industriële landen (USA, China, Rusland etc) Wat geven die uit aan klimaathysterie? Overigens... Als ik links hoor of zie moet ik altijd denken aan een bord kleffe koude pap. Zou daar therapie voor zijn?

de Jager59 | 17-12-22 | 11:13 | 8

@Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 11:19: Het knelpunt is m.i. dat de Europese landen het niet eens kunnen worden over gezamenlijk migratiebeleid. Daarom blijven de sluizen maar open staan. Met de Dublinregeling wordt het probleem bij de inreislanden gelegd, en als die om hulp vragen wordt er te weinig gedaan, terwijl onderliggend het ontbreken van beleid en criteria blijft bestaan.
Het drama van de EU dreigt te worden dat er te veel uitbreidingen zijn geweest zonder allerlei basisregelingen - die je voor de houdbaarheid van het geheel nodig hebt binnen een jurisdictie - eerst op orde te maken. Denk ook aan financiën, energie, defensie, buitenlandbeleid, etc.
En nu praten er zoveel landen mee dat oplossingen vrijwel onbereikbaar zijn geworden.

Harry.Langezwaal | 17-12-22 | 11:36

0,00007 (m2 NL/m2 aarde), verder eensch. Budget US 18 mld, china 266mld, russia NA.

Justin_Case | 17-12-22 | 11:56

@Harry.Langezwaal | 17-12-22 | 11:36:
Ja aardig punt. Maar dat komt ook omdat landen die niet aan de buitengrens liggen geen zin hebben hun bijdrage te leveren. De verdeling van vluchtelingen lukt maar niet omdat niemand ze wil hebben. Maar feitelijk houd je een pleidooi voor een politieke unie. Wat op zich een oplossing zou zijn ware het niet dat het volk ertegen is. Waarvan ik me dan afvraag, kijken ze wel eens over de grens naar wat er in de wereld gebeurt? Europa, en onze landen, maken geen enkele kans meer over 10 a 20 jaar, als we niet veel meer gaan samenwerken. Meer Europa dus, anders zijn we geen partij straks.

Beste_Landgenoten | 17-12-22 | 12:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Niet of of, maar en en mevr Marijnissen. Links hoort zich te bekommeren om de betaalbaarheid van het leven voor de lagere en middeninkomens. Niet om dure hobby’s die het leven juist duurder maken

Derkaderr | 17-12-22 | 11:12

Voor de midden en onderklasse is gewoon weinig toekomstperspectief. Die zijn kind van de rekening. Voor hun zijn zonnepanelen, e-cars, etc nog een ver van hun bed show, vaak aangewezen op huurwoningen waar relatief hoge bedragen voor afgetikt worden en dergelijke. Voor hun geld dezelfde gasprijs per m3 als voor rijkere mensen. Iedereen heeft energie en voedsel nodig maar daar zitten geen subsidies/belastingkorting voor armen op. Wel zijn er potjes voor grotere projecten waarbij hoge aanschafwaardes gemoeid zijn. Gelukkig is er voor armen zorgtoeslag.

De verzorgingstaat staat op knappen, enerzijds de boomers die langzamerhand vaker zorg door ouderdom nodig zijn, maar dit is slechts een fase, die piek gaat straks een keer over. We moeten er voor zorgen dat we geen geboortepieken meer krijgen maar een constante, voor elk mens een nieuw mens.

Deze verzorgingstaat wordt momenteel weer aangevuld met migranten die niet aan de bak gaan. Onhoudbaar uiteraard want dit gaat over jonge mensen die wel de handen kunnen laten wapperen.

Er is dus teveel concurrentie als het gaat om de verzorgingstaat.

Vervolgens ziet men bakken met geld verdwijnen naar niets-functies en de EU. Die lui zorgen wel voor hun zelf met slimme constructies.

Vaak is de lage en middenklasse aangewezen op OV, er is niks mis met OV, het is juist efficient om forenzen hetzelfde vervoer te geven.. behalve dat het OV steeds relatief duurder wordt en vaak ongunstig is in de buitengebieden.

En zo kan ik steeds meer dingen bedenken waarom dit land steeds grotere kloven krijgt.

timmey | 17-12-22 | 11:12 | 2

Zonnepanelen zijn nog niks joh, dat is een paar duizend euro en klaar. Halve huis moet hier verbouwd worden voor een warmtepomp. Wordt doodleuk ontraden door de energiedeskundige.

Papa Jones | 17-12-22 | 11:14

@Papa Jones | 17-12-22 | 11:14:

Een paar duizend euro, das voor mij persoonlijk idd te doen, maar niet voor een huurhuisbewoner of iemand die maandelijks weinig spaart. Dat is mijn punt..
Daarnaast zonder saldering heb je s winters er weinig tot niks aan maar das een andere discussie. Het gaat nu even over bestedingsruimte.

timmey | 17-12-22 | 11:30

Gisteravond op televisie gezien dat het europees parlement co2 uitstoters extra gaat aanpakken..€0,10 erbij per liter benzine. Het stopt nooit.

schillenboer | 17-12-22 | 11:11 | 2

Hoe zit dat met vliegtuigbrandstof?

....

Dat vermoedde ik al.

Kapitein Sjaak Mus | 17-12-22 | 11:14

Uitstoot belasten maakt alles duurder, en lost niks op; als je betaalt kan je nog steeds zoveel uitstoten als je wil, productie gaat naar het buitenland, ondernemers hier stoppen bij dure energie, werklozen moeten uitkeringen krijgen, terwijl de inkomsten van de overheid uiteindelijk gaan afnemen.
Hopelijk gaan ze in Den Haag ooit begrijpen hoe dit soort regelingen uiteindelijk door de hele keten gaan totdat de overheid zelf klem komt te zitten. Tegen die tijd zijn zeer grote groepen tot armoede vervallen door decennia oliedom beleid.

Harry.Langezwaal | 17-12-22 | 11:42

Vaak vergeten linkse leiders, als ze de pvv weer eens bekritiseren, dat hun linkse partijen ooit groot geworden, of ontstaan zijn door velen die nu pvv stemmen. Dat beseffen ze soms niet, en als ze dat wel beseffen, zijn het hypocriete huichelaars.
Wie zijn die mensen die pvv stemmen? Die stemden vroeger ( vaak) links.

laurentius | 17-12-22 | 11:10 | 3

PVV heeft ook veel linkse standpunten zoals Zorg en Onderwijs.

Door het standpunt over migratie en islam wordt de partij in de rechts extremistische hoek gedrukt.

Persoonlijk ken ik meerdere allochtonen die PVV stemmen. Ook moslims.

Roos | 17-12-22 | 11:14

Ik hoor Rutte nóg schamper doen over de linkse standpunten van de PVV.
En zie nu eens waarmee Rutte/de VVD ons mee opgezadeld heeft.

Papa Jones | 17-12-22 | 11:17

@Roos | 17-12-22 | 11:14:
Klopt inderdaad, een mix van links en rechts, en als de scherpe randen van die standpunten over immigratie eraf zijn, kan de pvv weer groeien, of fuseren . Maar van die beeldvorming, ooit door te extreme uitspraken gedaan , komen ze niet snel af.

laurentius | 17-12-22 | 11:23

Terwijl progressieve partijen toch voor klimaatverandering zouden moeten zijn? Conservatieve partijen zouden juist moeten pleiten om het klimaat zoals het vroeger was voor altijd vast proberen te pinnen, kosten wat kost.
Of kunnen we dus zeggen dat partijen zoals FvD, JA21 en PVV eigenlijk een heel progressief klimaatbeleid voeren?

Timide_Aso | 17-12-22 | 11:10 | 2

Ikzelf ben maximaal voor klimaatverandering. Met kerst in korte broek de barbecue aanzwengelen. Kanniewachte.

goedverstaander | 17-12-22 | 11:22

Ze heeft gelijk, maar zoals altijd heeft ze geen oplossing. Als linkse partij een stand-alone.

Met wie willen en kunnen ze samen regeren?

Roos | 17-12-22 | 11:09 | 2

De SP regeert niet omdat nog teveel mensen stemmen op partijen zoals de vvd en d66. Een fatsoenlijke partij gaat niet samen met deze clubs een afbraakkabinet vormen.

Schmalz | 17-12-22 | 11:19

Ik denk dat de sp prima kan gaan samen met een ‘nieuwrechtse partij’. Maar niet met een kabinet rutte partij zoals VVD, d66 etc.

Ik denk dat een fvd, ja21, pvv prima wat sociale aspecten willen toevoegen in een regeerakkoord zodat lagere inkomen weer omhoog gaan, ik zie ze niet als partijen voor alleen de rijken, zoals een VVD dat wel is.

Links rechts is wel vaak een dooddoener. Want blijft een zwart wit redenering.

Je hebt gelijk wat betreft Marijnissen, ze benoemt altijd goed de issues.. maar vervolgens mis ik het alternatieve plan.

De nieuwrechtse partijen zoals fvd kun je veel verwijten, maar niet dat ze geen visie hebben.. ze beginnen vaak een aanval op huidig beleid maar ook een visie hoe het anders kan.

timmey | 17-12-22 | 11:26

Dan is toch de vraag waarom de SP het niet beter doet.

Schoorsteenveger | 17-12-22 | 11:08 | 4

Dat communisme leden verhaal van een poos geleden kostte ze denk ik ook punten.. wie zit er nu nog te wachten op communisten? Communisme heeft zoveel landen en mensen kapot gemaakt

timmey | 17-12-22 | 11:28

SP lult alleen maar over arme, zielige mensen. Ze zeggen het niet maar daar horen 'arbeidsmigranten en vluchtelingen die in mensonterende omstandigheden leven' ook bij. Jan met de Pet heeft dat in de gaten en laat de SP links liggen.

gestoptmetroken | 17-12-22 | 11:32

@ParadiseLost | 17-12-22 | 11:22:
Dat vind ik een slecht excuus en niet echt een verklaring. Mensen die op de CU of de SGP stemmen weten ook van te voren dat de macht van hun partij marginaal is, zelfs als die de eigen Christelijke beginselen verkwanselt om aan een coalitie mee te mogen doen. Ze blijven stemmen, uit principe, en raken niet gedemotiveerd. Voorts zie ik ook in andere Europese landen dat die oude, vertrouwde socialistische boodschap niet meer aanslaat zoals voorheen. Wat er aan puur Marxistisch denken nog levend is lijkt zich te hebben verplaatst naar Woke en nieuwe posities te hebben ingenomen.

Schoorsteenveger | 17-12-22 | 11:58
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland bevindt zich in een gevorderde staat van transitie. Wat het beoogde einddoel is zien en begrijpen de meesten niet, mezelf incluis. Tevens zijn de redenen vaak onduidelijk.

Men keek vroeger naar het linkse spectrum voor een sociaal vangnet, maar ook die flank biedt geen soelaas meer.

Hopelijk bezint iedere stemgerechtigde zich de komende jaren eens goed voordat hij/ zij het stemhokje betreedt. De vroegere verdeling tussen links en rechts is verdwenen tijdens de transitie en het is duidelijk dat er onder de recente regeringen alleen maar afbraak werd bedreven.

Osiris | 17-12-22 | 11:07

Ho ho ho, verboden te lachen? Van links mag je nog wel lachen om Dolf Jansen. Dus niet zo overdrijven.

yeps | 17-12-22 | 11:07 | 1

sinds wanneer is Dolf Jansen om te lachen? Uitlachen ja, dat wel.

Jafco | 17-12-22 | 11:09

Is niet zo gek wat ze zegt. De klappen van het klimaatbeleid vallen vooral bij de (lagere) middeninkomens. Ook door indirecte maatregelen zoals een vlieg/vleestaks. Zullen Kaag types er minder door vliegen? Denk het niet.

Maar het rare is, als ik op de site van de SP kijk voor hun klimaatstandpunten, zie ik niet veel verschil. Anders dan leuzen als ‘sociaal’ en ‘compensatie’,

Nappa | 17-12-22 | 11:05

Probleem van de SP is; dat de partij door jonge mensen wordt gezien als ouwe lullen, grijze baarden, sandalen partij.
De SP doet niet aan neppige marketing.
GroenLinks, PvdA en vooral D66 hebben een goedwerkende propagandamachine en trekken daarom “intelligente” mensen aan die er allemaal instinken.
SP is veel eerlijker, maar dat zien ze niet, want SP heeft geen Starbucks/IPhone uitstraling.
SP schreeuwt minder hard over klimaat, terwijl dat voor die jonge, goedgelovige klimaatJügend zo belangrijk is.
Ik zal nooit socialistisch stemmen, maar heb van alle partijen op links het meest respect voor de SP.
Weinig trammelant ook in die partij.
De enige socialist op wie ik zal stemmen is Geert Wilders, mijn reden is onder trouwe reaguurders bekend.
Als ik ook maar iets links zou zijn en niets durf te zeggen over massale import van zogenaamde “arbeidskrachten”, koos ik SP.
Lees je mee, Lilian?

Ruimedenker | 17-12-22 | 11:04 | 3

Eens

Tiscali-2 | 17-12-22 | 11:06

Goede tegel, die ook goed weergeeft hoe de meesten mensen -helaas- tot een bepaalde stem kunnen worden verleid. Precies het zwakke punt van democratie.

Osiris | 17-12-22 | 11:10

SP standpunt over asielzoekers:
De meeste vluchtelingen worden opgevangen in de regio. We moeten daarvoor meer geld en middelen beschikbaar stellen. Nederland moet in haar asielbeleid uitvoering geven aan de verdragen waaraan we ons gebonden hebben. De asielprocedure moet snel, zorgvuldig, eerlijk en duidelijk zijn. Wie mag blijven, moet zo snel mogelijk inburgeren. Wie niet mag blijven, moet het land verlaten.

Standpunt arbeidsmigranten:
Arbeidsmigratie uit de nieuwe lidstaten van de Europese Unie en daarbuiten moet beter worden geregeld. Werkgevers kunnen geen beroep doen op buitenlandse arbeidskrachten als er geen garanties zijn voor het uitbetalen van gelijk loon voor gelijk werk en voor fatsoenlijke huisvesting van arbeidsmigranten. Inzet van illegale arbeid is schadelijk voor binnen- én buitenlandse arbeidskrachten en moet worden voorkomen.
Oftewel: wij zien dat werkgevers misbruik maken van arbeidsmigranten door ze hierheen te lokken en voor een hongerloontje te laten werken. Dat moet ophouden. En ja, er zijn zelfstandige arbeidsmigranten, maar dat is echt een kleine minderheid.

ParadiseLost | 17-12-22 | 11:29

Ik associeer ze met beide.

jufrouw theelepeltje | 17-12-22 | 11:02

Simpel verhaal: zij, de politici, denken eerst aan zichzelf en daarna aan het gedachtegoed van hun adviseurs en die mensen zitten meestal zolang bij de partij dat zij zichzelf blind staren op wat zijzelf belangrijk vinden en niet wat de mensen buiten hun bubbel bezig houdt.

Fedde71 | 17-12-22 | 11:02

Den Uyl zei al dat het in de Nederlandse politieke om "kleine marges" draait. Voor een consevatieve Amerikaan zijn bijna alle Nederlandse partijen sociaal-democratisch.

J.P.Drapeau | 17-12-22 | 10:59

Valt weinig tegen in te brengen. De kloof tussen de deugende, welgestelde elite (zowel links als rechts) en gewone mensen met hun gewone, dagelijkse zorgen wordt alsmaar groter. Vroeg of laat komt er een moment dat mensen het allemaal niet meer pikken. De opkomst van de gele hesjes in Frankrijk en de boze boeren in Nederland kan je als voorbode zien.

Kill_Blinton | 17-12-22 | 10:57 | 1

"We must prepare for an angrier world."

UnderTheDevil | 17-12-22 | 12:00

Eén keer soort van linksig gestemd.
In 1994, op Van Mierlo.

Ik herinner me nog een klasgenoot die riep: Ha, die waaien met alle winden mee!!

En moet je ze nu zien... wat een dictators.

Papa Jones | 17-12-22 | 10:57 | 2

Vanwege z'n regenjas?
Iets anders kan ik niet zo snel bedenken.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 11:00

@Ichneumonidae | 17-12-22 | 11:00:

Ik vond het een coole dude.

Maar ja, ik was jonger dan 28 he... dan is het brein nog niet ontwikkeld volgens Eric Scherder en kun je de gevolgen van je keuzes niet overzien.

Papa Jones | 17-12-22 | 11:01

Een oer-soep, en alles wat eruit wil kruipen om te evolueren wordt doodgemept door de oer-soep bewaking, oer-soep forever.

Kouwe Kees | 17-12-22 | 10:56

Links, midden of rechts, het is maar een label wat de partij erop plakt om zoveel mogelijk kiezers te verleiden op ze te stemmen. Daarna gaan ze door met waarin ze goed zijn, geld ophopen, elkaar leuke baantjes geven en de familie niet vergeten. De belangen van de kiezers worden op het podium geacteerd met politieke bla bla wat nee of ja kan beduiden. Alleen Caroline van der Plas praat nog duidelijk en normaal. We hebben allang geen democratie meer.

jan huppeldepup | 17-12-22 | 10:56

Rechts had altijd het stempel; eigen/elite eerst. Links; sociaal en progressie voor iedereen. Omgedraaid. Maar dan ook totaal. Hup Geert!

Normpje | 17-12-22 | 10:55 | 1

De PVV is dan ook alles behalve "rechts".

PolarWolf | 17-12-22 | 11:20

Waar hebben burgers problemen mee:
-afbraak sociale stelsel en andere hulpverlening behalve voor bepaalde nieuwkomers en andere kleine doelgroepen,
-scholieren en studenten die voor een plek moeten concurreren en schulden opbouwen,
-te lage startsalarissen en afbraak van arbeidsrecht,
-afbraak of het verparken van natuur met jagers als lobbygroep er bij,
-het volbouwen en verindustrialiseren van ons hele landschap,
-schadelijk door de overheid bevorderd en financieel gesteund ondernemerschap in volksgezondheid, huisvesting en nutsvoorzieningen,
-gebrek aan onderhoud in o.a. scholen en infrastructuur,
-op alle gebied het vervangen van geschoolde betaalde krachten door onbekwame vrijwilligers,
-het niet kunnen vinden of kopen van een woning,
-het veramerikaniseren en verchinezen van omgangsvormen en bejegening vanuit overheden en hun partners,
-het vol op ons loslaten van iedere "geopolitieke" gebeurtenis waar ook ter wereld,
-het ons dwingen voortdurend betrokkenheid en schuld te bekennen alsof we als Atlas de hele wereld mee moeten torsen bij iedere stap die we zetten,
-het digitaliseren van ieder stukje gedrag van de burger zonder dat je iets kunt controleren of herstellen of weigeren,
-vervuiling van onze aardbol aanpakken bij de consument ipv bij de producent.

Doet links daar iets aan? Nee? Niet zeuren dan.

zeurmachine | 17-12-22 | 10:54 | 2

@zeurmachine.
Goedzo.
Duimpje omhoog.

jufrouw theelepeltje | 17-12-22 | 11:05

U heeft het stem-gedrag in de tweede kamer van SP, PVV en Denk niet echt gevolgd blijkbaar. Verder lijkt u het grachtengordel-salonsocialisme van PvdA en GL te verwarren met links. Da's niet gek; dat doe er meer. Maar dat is nou wel toevallig precies waar dit interview over gaat.

ParadiseLost | 17-12-22 | 11:34

Een stem op de linkse kartelpartijen is een stem op Rutte en Brussel.

Phantomas | 17-12-22 | 10:53 | 1

Een stem op de salonsocialisten van PvdA en GL is een stem op Rutte en Brussel.

ParadiseLost | 17-12-22 | 11:35

Hadden we afgelopen week een foto van Máxima met twee verstralers, hebben we nu een foto van Marijnissen met twee natte plekken lijkt het. Maar Marijnissen heeft gelijk, het is allemaal een pot nat huppelend achter wat Brussel dicteert, debatten hebben eigenlijk nauwelijks zin zoals we afgelopen week over het pensioenakkoord zagen, het was allemaal van tevoren al afgehamerd met de PvdA en GroenLinks.

Sinterbikske | 17-12-22 | 10:53 | 1

Mijn eerste associatie was een metoo met vette vingers.

* Freud erop naslaat *

Kapitein Sjaak Mus | 17-12-22 | 11:10

Mevrouw Marijnissen geeft haar falen prima zelf aan. Ideeënstrijd als blijkbaar hoogste streven versus de gevleugelde uitspraak van een der laatsten der sociaaldemocraten: in gelul kun je niet wonen. Dat klassenstrijd niet meer salonfähig is lijkt mij duidelijk: wat de afgelopen en huidige regeringen doen komt rechtstreeks uit het draaiboek van Jozef Stalin. Het uitroeien van de gegoede middenstand, de ruggengraat van elke beschaafde staat.

In plaats daarvan komt een zelfbenoemde elite van luchtkastelenbouwers en heteluchtbakkers met allerlei quasi-intellectuele "ideeën". Zowel op de linker- als de rechterflank hebben beiden hun ziel verkwanseld aan de hoogste bieder. Waarmee de politiek de relevantie voor de burger vrijwel geheel heeft verspeeld.

We hebben er eigenlijk alleen nog maar last van.

Hetkanverkeren | 17-12-22 | 10:52

"Want er zijn genoeg mensen die wel (gematigd) links zouden willen stemmen, maar dat simpelweg niet kunnen" Hoezo? Wie zijn die mensen?
Wat is Gematigd links? En waar ligt de PVV op de schaal van Links naar rechts? Want op sommige vraagstukken/onderwerpen is de PVV socialer en opkomend voor de problemen van de "gewone " burger cq arbeider dan menig linkse politicus.

dijkbewaker | 17-12-22 | 10:51 | 1

Dat is het mooie aan de PVV, op veel gebieden een stuk socialer, niet alles van de ‘rijken’ af willen pakken en duidelijk de problemen islamisering en immigratie benoemen.

Sinterbikske | 17-12-22 | 10:56

Het verschil tussen de SP en de andere linkse partijen is, dat de SP heel goed weet wat klimaat-, immigratie- en EU-politiek aanricht bij gewone mensen. Links Nederland lost geen armoede op maar is juist de oorzaak van armoede.

André4711 | 17-12-22 | 10:51 | 2

De essentie.

Phantomas | 17-12-22 | 10:56

Ja precies.
Door klimaathysterie zijn nu niet alleen de armen arm, maar ook de hogere inkomens. Rara wat dat betekent voor de economie. Wat een ravage.

Papa Jones | 17-12-22 | 10:59

Associeer het tegenwoordig met huilebalken.

polletjepiekhaar | 17-12-22 | 10:50

Lees ook Plasterk , 25 nov 2022 De Telegraaf

Links maakt de verkeerde keuzes

"Het leven is beter geworden door groei. Consuminderen is een perverse
wens van verwende lui. Kernenergie had al veertig jaar geleden ingezet moeten
worden; het is de schoonste en veiligste energiebron en wordt (helaas nog steeds) door Greenpeace-activisten tegengehouden,
waardoor we nu onnodig veel fossiele brandstoffen gebruiken. Voordeel van
kernenergie is bovendien dat de aanslag op natuurgebieden en vervuiling van de
horizon veel minder groot is dan met eindeloze windturbines en weiden vol zonnepanelen."

"Immigratie kan niet onbegrensd zijn.
Echte vluchtelingen moeten worden opgevangen,idealiter in de regio waar ze vandaan komen, zo nodig in Nederland. Voordat erkende immigranten Nederlander worden, dienen ze de grondslagen van onze democratische samenleving, zoals de Grondwet, te onderschrijven en moeten ze
de Nederlandse taal vaardig zijn, zodat ze volwaardig kunnen deelnemen aan de
samenleving."

"Het zijn allemaal belangrijke onderwerpen. Keuze vóór democratie boven grote
internationale ambtelijke instituties, voor vooruitgangsdenken, voor het beschermen van natuur, voor volksverheffing via kennisgericht onderwijs, voor een sterke collectieve sector, het stevig nastreven van integratie van nieuwkomers, ruimte voor uiteenlopende economische keuzes door
verschillende Europese landen, nadruk op onderhandelen naast de gewapende strijd. Dát zijn klassieke linkse opvattingen. Tegenwoordig
draait het bij links vooral om woke en klimaat. Daarom zijn de kiezers
weg."

Screenprint artikel pasteboard.co/K51gexzWSKLk.jpg

Zwizalletju | 17-12-22 | 10:48 | 2

Mooi.
Vijf jaar geleden nog minister, voor de PvdA.
Had hij toen iets mee moeten doen.

J-van-de-Bontekoe | 17-12-22 | 11:55

Ik kan me nog een klasgenoot herinneren die faliekant tegan kerneneegie was "windmolens kunnen al van bijna alle energie voorzien" Ik wist toen al dat dat onmogelijk was. Nu, 40 jaar later en vele miljarden tonnen aan CO2 uitstoot verder eis ik een excuus van 'm, en geld natuurlijk.

Sneerpoets | 17-12-22 | 16:13

Als de PvdA hier naar Deens model was had ik erop gestemd. Iemand had al 10 jaar geleden in dat gat op links moeten springen waar de policorgedachtenpolitie niet durft te komen. En dan liever niet Wildersiaans.

SIogra | 17-12-22 | 10:47

Het gaat goed met dit, ons land.
Zelfs socialisten dragen gouden horloges!

Kapitein Sjaak Mus | 17-12-22 | 10:46

links staat er uitstekend voor. vvd en d66 zijn geassimileerd

Ir. Wilhelmus | 17-12-22 | 10:46 | 1

Als je al die politieke kleuren gaat vermengen, krijg je uiteindelijk bruin links.

* zich terugtrekt op een rustige zandplaat *

Kapitein Sjaak Mus | 17-12-22 | 11:01

Mooie woorden, maar er gebeurt niets zolang Rutte aan het roer zit. De komende jaren komen meer én meer migranten naar Nederland. De samenleving verandert, maar we DOEN NIETS!

Word wakker!

Klaus Herzog | 17-12-22 | 10:45 | 1

Gewoon PVV (gaan) stemmen.

Papa Jones | 17-12-22 | 11:06
-weggejorist-
pejoar | 17-12-22 | 10:45

Windmolens en migranten, beide bestaan dankzij subsidies..

Wijze uit het Oosten | 17-12-22 | 10:44 | 1

Dankzij jouw geld dus. De overheid verdient zelf helemaal niks (op wat dividenden na van bedrijven waar zij een belang in hebben).

Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:46

Groenrechts zou eigenlijk mijn partij zijn.

SterF... | 17-12-22 | 10:43 | 4

@Ruimedenker | 17-12-22 | 10:47:
Zoiets, bedachtzaam verder met de energietransitie. Wat bomen erbij. Het land seculier houden.

SterF... | 17-12-22 | 10:49

Yes, dat zou ook mijn club zijn. Voor nu is het BBB of JA21 voor mij.

Timide_Aso | 17-12-22 | 11:17

Ik stem met sterfie mee.

knutsel_ | 17-12-22 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Als je op Google 'zandhagedispadbekdier' intikt krijg je 1 hit.
Dit topic.
LOL.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:43 | 4

@NiCeY | 17-12-22 | 10:54: Translate naar Engels geeft 'sand lizard toad billed".
Wat voor chocola je daarvan moet maken weet ik ook niet.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:59

Op ons eiland noemen ze het gewoon een raar beest.

Kapitein Sjaak Mus | 17-12-22 | 11:12
▼ 1 antwoord verborgen

Klimaat en asiel zijn natuurlijk de duurste posten, op zorg na, en dat voelen minderbedeelde mensen het eerst.
Het makkelijkste is natuurlijk om die mensen uit te sluiten en weg te zetten als gore racisten, populisten en wapptokkies.
Je zou ook de groene lat wat lager kunnen leggen en asiel inperken.
Maar die gedachte maakt mij een guurrechtse teringfacsist.
Ondertussen holt dit land achteruit.
Iemand dé oplossing?

Ruimedenker | 17-12-22 | 10:42 | 1

Ja, doen wat jij voorstelt. En, maar misschien doe je dat al, praat ook eens met mensen buiten deze GeenStijl bubbel. Praat eens met iemand die GroenLinks of D66 stemt. Wat zeggen zij dan? Mijn ervaring is dat de meeste mensen wel voor reden vatbaar zijn, mits je het maar goed onderbouwd kunt verwoorden.

Timide_Aso | 17-12-22 | 11:19

Over de instroom van vluchtelingen hebben wij helegaar niets te zeggen in Nederland, dat geldt ook voor links.

FogerRederer | 17-12-22 | 10:41 | 1

Als we zouden willen wel natuurlijk.
Kleine aanpassing.
En als mede grootste netto betaler binnen de EU, mogen we best wat terugeisen hoor.

Ruimedenker | 17-12-22 | 10:43

Link(s) is premium en de gratis artikelen zijn op.
Gaat toch altijd zo, het klinkt leuk, het lijkt een goed verhaal te zijn maar als je dan wat verder kijkt valt het altijd enorm tegen en wordt het vooral een hele dure grap waar je niks tastbaars voor terugkrijgt.

elfenstein | 17-12-22 | 10:41

Misschien bij een flinke knal dat er wat gebeurt, maar dan is het te laat.

Plukkieplukkie | 17-12-22 | 10:41 | 1

Zoiets als dagelijks in de ukraine?

Hadena | 17-12-22 | 11:08

Weinig aan toe te voegen. *Staande ovatie doet*

keistad | 17-12-22 | 10:40 | 1

Ja ik werd er ook helemaal wakker (rechts woke) van. We leven in een meritocratie!

Abu Bachouca | 17-12-22 | 10:48

Heeft Lilian nu watervlekken op haar truitje. Ik vraag dit voor een ………

Southpark | 17-12-22 | 10:40 | 1

Verwijzing naar "De Schaduw op de Tomaat", ondertitel "Een boekje open over de SP" (Rood Rotterdam), meen ik.

Prze***walski | 17-12-22 | 11:10

GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, CDA, D66 en VVD.

Dat zijn ze, de groenhemden van linksliberaal. En waarom? Omdat ze het samen zo gezellig hebben en goed met elkaar kunnen praten. Althans dat was het bericht van de vier fractieleiders van de coalitie laatst bij Op1. Vooral zijn het dus persoonlijke en professionele overwegingen waarom Nederland een dodenmars op het pad van de internationale vooruitgang moet ondergaan.

HerzlichWillkommen | 17-12-22 | 10:39

Amen.

Lukiluuk | 17-12-22 | 10:38

Begrijp wel waarom arbeiders daarom PVV stemmen. Die partij is economisch vrij links en moet van die ongebreidelde instroom van kanslozen ook niks hebben.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:37 | 3

Helemaal mee eens. Het bestempelen van de PVV als zijnde extreem rechts heb ik dan ook nooit begrepen. Dito het bestempelen van de SP als zijnde uiterst links. Ik denk dat beide partijen voor meer dan 80 procent dezelfde standpunten hebben.

baarbar64 | 17-12-22 | 10:48

Het woord gastarbeider heeft in de jaren ook wel een andere invulling gekregen. Met name de 2e helft van het woord kwam niet lekker uit de verf en van gasten verwacht je dat ze op enig moment ook weer vertrekken.

Bakkeleures | 17-12-22 | 13:22

Werkt niet…
Sorry

Ruimedenker | 17-12-22 | 10:38

@Basil Fawlty | 17-12-22 | 10:51:
TopperT!
Even lezen…. Duimpje omhoog!

Ruimedenker | 17-12-22 | 10:52

Inhoudelijke verschillen tussen genoemde partijen welliswaar klein, maar er was wel sprake van de langste formatie ooit.
Het lijkt er wel protestanten: die vallen elkaar aan ook op kleine regeltjes, woordjes en interpretaties.

guldenmiddenweg | 17-12-22 | 10:36

Graag zo houden zou ik dan zeggen. We kunnen de genoemde partijen missen als kiespijn.

Jooperishoop | 17-12-22 | 10:36

Ik associeer links met nivelleren

Mahatma | 17-12-22 | 10:35 | 2

Ik associeer rechts met afbraakbeleid.

Zenzeo | 17-12-22 | 10:38

Was dat maar waar. De aantallen windmolens groeien!

Zult-eter | 17-12-22 | 10:47

Er is genoeg te kiezen maar dat doen mensen niet. Liever het bekende dan het onbekende.

WellusNietus | 17-12-22 | 10:35

Eén van de betere figuurtjes bij de 2e kamer dames

AntiZanicz | 17-12-22 | 10:35 | 2
-weggejorist-
Mahatma | 17-12-22 | 10:36

Hmmm. Afkortingen mogen niet van joris? Dan maar zo:

Goed lichaam maar lelijk hoofd.

Mahatma | 17-12-22 | 10:52

Ze snapt het, maar of er dan ook iets aan gedaan wordt?!?!!?1

BekiekUtMoar | 17-12-22 | 10:34

Wat een slachtoffergejank.

Komjehiervaker | 17-12-22 | 10:34 | 2

Nee hoor, gewoon een rationele analyse.

Zenzeo | 17-12-22 | 10:37

@Zenzeo | 17-12-22 | 10:37: niet het relaas van Marijnissen hoor, dat snijdt wel hout. De rest inclusief reacties.

Komjehiervaker | 17-12-22 | 11:16

Ook wel weer wonderlijk, want aan windmolens heb je niks, aan migranten ook niet.

Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:34 | 5

@AntiZanicz | 17-12-22 | 10:36: Omdat de energieprijzen stijgen. Hoe zou dat toch komen? Bovendien staan er bij de overheid in het verlengde daarvan al hapklare plannen klaar om opbrengsten uit wind- en zonne-energie af te romen.

goedverstaander | 17-12-22 | 10:47

@Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:39: ach joh, 'het landschap'. Niet iedereen is gediend van eindeloze groene velden met een kerktoren hier en daar. Prachtige stalen kolossen, pareltjes van vernunft.

Hadena | 17-12-22 | 11:11

Migranten en windmolens zijn gek genoeg een beetje hetzelfde. Ze nemen veel ruimte in, ze werken niet echt goed, en er moet veel geld bij om ze te onderhouden.

P-unit | 17-12-22 | 11:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat dus.

RGV42 | 17-12-22 | 10:34 | 1

Helemaal EENS

Zult-eter | 17-12-22 | 10:44

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland