Gert-Jan Segers gelooft in pensioensprookjes
Je Verwacht Het Niet
Wij geloven niet in het nieuwe pensioenstelsel, maar we denken wel dat er IETS is. En zoals altijd met de Grote Vragen in het leven, leidt dat tot een hoop twijfel: want aan de ene kant is het huidige pensioenstelsel waarin ouderen een flinke graai in de kas kunnen doen zonder dat het iemand iets kan schelen zeker niet zaligmakend, maar aan de andere kant kan een nieuw systeem met individuele potjes juist de solidariteit nog meer ondergraven. En voorspellen is moelijk, vooral de toekomst. Wat wij in ieder geval niet geloven, is dat we in het nieuwe pensioenstelsel met hetzelfde geld opeens iedereen hogere pensioenen kunnen geven tegen hetzelfde risico. Leest u maar in het FD: Nuance DNB bij pensioensommen: hoger, maar ook riskanter. "Een 'free lunch' bestaat niet, hield De Nederlandsche Bank woensdag de Tweede Kamer voor. Ook niet bij pensioenhervormingen. 'Het eerlijke verhaal is dat pensioenen in het nieuwe stelsel niet zonder meer omhoog gaan, ze gaan meer meebewegen met financiële markten', aldus DNB-directeur Tjerk Kroes. 'Dat is riskanter.'" Maar hee. Geloof vooral Gert Jan Segers en mensen die er 10+ jaar aan hebben gewerkt, die zeggen dat ze u er allemaal op vooruit gaat met een pensioen dat wordt gefinancierd door vijf broden en twee vissen. Vanmiddag 13u10 DEBAT.
Reaguursels
InloggenAls ik het woord solidariteit lees raar in de stress
Het betekent altijd dat ik er slechter van wordt
"Alpinvest verdient 12 mrd voor pensioenfonds
Marcel Hooft van Huysduyne
-
01 juli 2008
Delen via e-mail
Share on LinkedIn
Share on Twitter
…
ABP en Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) hebben sinds 2000 12 miljard euro verdiend op hun private equity-beleggingen. Dat zeggen Alpinvest en de beide pensioenfondsen in een toelichting op de jaarcijfers van Alpinvest."
www.investmentofficer.nl/nieuws/alpin...
Gertjan Segers koopt ook altijd WC eend want dat is de beste toilet reiniger die er is.
Volgens mij moet je dit soort dingen onafhankelijk laten onderzoeken, en niet door 'experts' die al 10 jaar bezig zijn met het akkoord.
Maar goed ik zit dan in de coalitie van het grootste faal-kabinet ooit.
De vraag is met welke opdracht deze experts zin weggestuurd.
Ik ben bang voor een links complot om mijn gespaarde pensioen potje her te verdelen.
Wil best geloven dat het een hele klus is om iets nieuws op te tuigen. Maar wat die drie kamerleden doen is kijken naar de collateral damage van die nieuwe plannen. Want intussen is alles zo ingewikkeld geworden, dat bij elke verandering grotere groepen mensen tussen wal en schip vallen. Je zou van iemand als Segers smogen verwachten dat hij daar ook extra aandacht voor heeft.
We worden nogmaals "geHoogervorst" .....
"Verstandige mensen....."
Zie de 20+ crisissen waar we in zitten !
De Jong (PVV) zet de VVDer en CDAster in hun hempje. Die D66ster durft nog niet eens op te staan.
Ceder aan de interuptie microfoon. Nu vraag ik mij af, 1 wat heeft de CU eigenlijk binnen gesleept bij de coalitie onderhandelingen. 2, als zij niet in de coalitie zouden zitten, wat zou dan hun mening over de nieuwe pensioenwet zijn. Corrigeer mij als ik er naast zit maar volgens mij staat niemand van de oppositie achter deze nieuwe wet.
De migranten instoom ?
Als je tien jaar onderzoek moet doen ben je gewoon niet goed in je vak (tenzij je onderzoek doet aan warp drives of cold fusion). En de uitkomst, die afhankelijk is van het uitgangspunt is dan bij voorbaat achterhaald wanneer het rapport uit komt.
Ouderen kunnen geen graai in de kas doen ten koste van jongeren. Het is uitgesteld loon, dat als spaargeld is weggezet. Maandelijks komt er ca. 3 miljard MEER binnen aan inleg dan dat er uit gaat
Opstapje naar één europese pensioenpot, mark my words.
Klot Die pot met geld moet opengebroken worden. Dat gaat nu gebeuren.
@Octavio | 15-12-22 | 13:41: Klopt
Klopt helemaal!! Dit is al lang aan de gang.. De ratten komen nu uit hun holen.
U bezit niets maar u zult gelukkig zijn
Klopt en die gaan wij Nederlanders vullen.
Waarom niet een pensioen wat 1 pot bestaat. Iedereen moet ipv ieder zijn eigen pensioenfederatie gewoon een federatie waar iedereen in zit dus geen 10.000 directeuren en 50.000 commissariaten en dus ook veel minder opvreters. Dat laten beheren door voor mij part de top van Nederland en ze daar ook voor betaald conform. Wij hebben genoeg knappe kopppen die nu bij grote buitenlandse partijen werken of iets dergelijks. Natuurlijk eten niet mee te ruit maar ze hebben veel meer kennis binnen hun organisatie waardoor je aan het einde meer verdient. En veel minder aan de strijkstok blijft bij mede opvretend.
Inderdaad. Het eenvoudigste is om alle centjes bij Blackrock in bewaring te geven
@theo-is-dood | 15-12-22 | 13:32:
Blackrock heeft ook veel geld verloren met FTX. Nog steeds blij met ze? Geen onderzoek, niets... gewoon erin gestapt.
Met het nieuwe pensioenstelsel mag met ál het geld worden belegd, dat is gewoon heel gevaarlijk Russische roulette speculeren en niet anders. Daar gaan u en ik en de jongeren in de toekomst bijna geen enkel pensioen aan overhouden en een kleine groep rijksten in Nederland wordt er juist nog weer puissant rijker van. En die compleet gestoorde Segers denkt dat alles beleggen een goed plan is.... te idioot voor woorden. Beter houden ze het zo dat we een deel niet beleggen, maar vasthouden, maar de hebberige elite heeft blijkbaar stromannetjes en strovrouwtjes in de wetenschap en in het kabinet zitten om er valse betrouwbaar overkomend "onderzoek" er door te drukken.
Omtzigt heeft gelijk: het pensioen verdampt straks waar je bij staat en gaat niet meer naar de mensen die er voor hebben kromgelegen, maar een select groepje rijken.
Maar dat is dan ook precies de hele bedoeling hier van. Het pensioenstelsel en de AOW zijn beide de laatste restjes die nog over zijn van een stelsel gebaseerd op het beginsel van onderlinge solidariteit. Waarop het sociaal contract is gebouwd. Dat moet ook kapot. De ideologie sinds eind jaren 70 is dat iedereen het individueel moet uitzoeken en dat ieder individu de concurrent van de ander is. Die ideologie heeft al een heleboel kapot gemaakt maar alles moet stuk.
Sociaal Darwinisme. (Neoliberalisme) Daarom moeten staten ook kapot en is alleen globalisme leidend. Want ook staten, nationalisme, chauvinisme, geven een gevoel van verbondenheid en onderlinge verantwoordelijkheid.
De AOW moet ook weg zoals Mark Rutte zichzelf in 2005 al ten doel heeft gesteld. Daarom gaat geheel onterecht onder het mom van we worden steeds ouder de AOW gerechtigde leeftijd omhoog. Tot dat die de facto niet meer bestaat. Pensioenstelsel daarbij verkwanselen en zie daar alles wat vanaf 1945 is opgebouwd vakkundig gesloopt. En inderdaad, wie zijn er beter van geworden? Kijk maar eens naar de verhoudingen bezit en kapitaal en hoe die veranderd zijn sinds 1970. En nog steeds zijn er luitjes die beweren dat dit links is.
Pieter Omtzigt wil een nieuw sociaal contract en daar heeft hij helemaal gelijk in.
Als je met miljarden moet werken, dan ben je per definitie aan het beleggen. Want alleen voor particulieren is er het staatsgegarandeerde deposito garantie stelsel.
Zou het ABP bijv 1 miljard bij ABN AMRO willen parkeren, dan is dat in feite een belegging in ABN AMRO. Omdat ABP niet zeker weet of dat geld ooit terugbetaald wordt.
Het enige dat veilig is, is je geld direct stallen bij de ECB. Echter, daarvoor moest een boeterente worden betaald in de laatste jaren.
@Zapata10 | 15-12-22 | 13:36:
Maar ja, voor dat nieuwe sociale contract wat Omtzigt in zijn boek omschrijft heeft hij wel een enorme achterban nodig. En voor dat het domme -want dat is het gewoon- door heeft dat hun de WAO en pensioenen worden "gestolen" is het al te laat vrees ik?
Want de gristen tokkie zegt dat goed is. Dan zal het wel goed zijn. Zeker, maar als verzekeraars en banken zeggen dat het goed voor ons is en dat we er beter van worden. Dan moet je gaan oppassen. Nu ineens gaan ze mensen paaien door na 15 jaar pensioenen een heel kleine beetje te indexeren. Opgepast.
Het vertrouwen in de overheid is weg, daarom is iedereen bang voor het nieuwe pensioensysteem. Dat we weer genaaid worden door Den Haag, voorgelogen voor de zoveelste keer. Ik ga geen voorbeelden meer opnoemen. En die angst wordt steeds groter, want het liegen en bedriegen, het in de steek laten van hun burgers kent geen grenzen meer in Den Haag.
Als je nu jong bent kun je het beste zoveel mogelijk in deeltijd werken en de rest van de tijd besteden aan leuke dingen en gezond leven, zodat je op je oude dag ook nog in staat bent om af en toe wat bij te verdienen.
Ik zou mezelf maar beter heel goed opleiden en zorgen dat je hier wegkunt als de EU implodeert, de (eerst gematigde) islam leading gaat worden en de productie nagenoeg instort bij gebrek aan grondstoffen en de voedsel-aanvoer wellicht ook. Kou, honger en armoede alsmede staatsterreur. Mooi toch. Misschien dat de zeespiegel dan wel iets minder hard stijgt! Jottum!!
Je kinderen worden er vast niet vrolijk van, maar zelfstandigheid - op zoveel mogelijk gebieden - is wel issue.
Nog een decennium en we zitten volledig vast. Niet fysiek, maar elektronisch. Ze weten altijd waar je bent, hebben volledige controle over je uitgaven en jij mag alleen nog klappen voor deugdoelen en meedoen als je voldoende goed meedoet volgens het beleid van het centraal geleide gezag. Nee, niks origineels aan. 1984 maar dan erger.
Maar goed, in Afrika is het al eeuwen een bende en daar leven ook nog mensen. Laten we er maar positief naar kijken. En in de Balkan moest bloedgeld betaald worden en ze voetballen toch nog heel aardig. Die Ottomaanse scouts hadden er blijkbaar geen kijk op :). Kijk, raak ik zomaar uit mijn depressie.
Toi toi!
Die Segers is echt een lamlul, niet te geloven.
Alle partijen zitten er met belangen in en al die deskundigen werken voor die partijen. Dat is inclusief politiek gemotiveerde belangen die via aan de overheid gelieerde organisaties invloed uitoefenen. Zoals DNB.
En dan roepen dat eigen Kamerleden, die slim genoeg zijn om te zien wat wordt beoogd, wat heimelijk wordt beoogd, of dat lofwaardig is en of dat ook echt naar verwachting gebeuren gaat, buitenspel moeten worden gezet.
Daarom kan ik zo slecht tegen imbecielen met een pak en status. Het blaat en blaat en het is ten hemel schreiend. Terwijl meneertje natuurlijk vooraan in de kerk zit te geloven dat hij goede werken verricht.
Gad. Ver. Damme.
Vraag is: hoe kan iedereen er ruim op vooruit gaan als er feitelijk niets verandert aan het belegde vermogen (voornamelijk black Rock fondsen) , en er enkel sprake is van herverdeling en administratieve aanpassingen.
Als het administratieve werk en vooral al die consultants en graaiers die vooral hun eigen portomonaie dienen achterwege laten, blijft er daad meer over voor de rest.
@PisFinger | 15-12-22 | 12:37:
Als Alpinvest miljarden en miljarden verdient voor de gepensioneerden van het ABP, dan mag daar een goede beloning tegenover staan
Ik weet niet wat gevaarlijker is, een partij die aan het roer staat die in pensioensproekjes gelooft of een oppositiepartij die in shapeshifting reptielen gelooft.
*pensioensprookjes
Even helemaal los van de AOW. Het zal dat er méér mensen (iets) oud(er) worden, maar er zijn ook de afgelopen jaren méér mensen die pensioenpremie hebben betaald.
Dat een paar mensen oud worden, wasm in het verleden niet anders. En het laat onverlet dat de gemiddelde leeftijd van overlijden voor man+vrouw samen gemiddeld 78.6 jaar is. Zie CBS - niet te verwarren met de verwachting m.b.t. het aantal levensjaren na je 65e jaar!
Dus vanaf 67 jaar moet er gemiddeld 12 tot 13 jaar pensioen uitbetaald worden tot de gemiddelde leeftijd van overlijden.
En niet iedereen wordt minimaal 65 jaar: op 1 januari 1957 waren er 116.652 mannen en 110.502 vrouwen van 0 jaar - dus geboren in 1956.
Op 1 januari 2022 zijn er 89.482 (Nederlandse) mannen en 89.119 (Nederlandse) vrouwen die op 1 januari 65 jaar oud waren.
Dus nog in leven/in NL: resp. 76.71 (man) en 80.65 % (vrouw) vs het aantal geboren personen in 1956 (vermoedelijk allemaal NL).
Deze NL mannen en vrouwen, allen geboren in 1956, gingen vaak fulltime werken op een leeftijd van 15-17 jaar; toen was er nog géén EU met een doelstelling van 45 % "hoogopgeleiden".
En die groep moet nu 50 jaar werken volmaken, want langer doorwerken.
Qua pensioen zou het m.i. dus prima betaald moeten kunnen worden.
De AOW is iets anders: het totale aantal 65-jarige inwoners op 1-1-2022 wijkt, inclusief de vele inwoners met een migratieachtergrond, nauwelijks af van het aantal destijds geboren personen (totaal inw.: 106.341 man, 107.774 vrouw) waardoor het lijkt alsof 'we' allemaal oud worden; alsof al die destijds geborenen nog leven. En ja, die mensen die erbij zijn gekomen hebben niet minimaal 45 jaar lang (dus voor minstens 3 ouderen gedurende 13 jaar uit te betalen AOW) de AOW premie betaald, maar zij ontvangen wel een gelijk bedrag aan bijstand, terwijl zij lang niet allemaal vóór hun 50e jaar al in NL woonachtig waren.
Ale ontvang je naar rato van hoelang je hebt bijgedragen, of iig hebt kunnen bijdragen , dus dat laatste stuk klopt niet
@geenjagergeenneeger | 15-12-22 | 12:29:
AOW naar rato van aantal jaren 'woonachtig in NL', aangevuld door bijstand = gelijk aan AOW uitkering; ook al heb je nooit AOW premie betaald (of maar een héél klein beetje adhv je bijstandsuitkering)
@geenjagergeenneeger | 15-12-22 | 12:29: Nou, de AIO vult aan tot sociaal minimum. Dan krijg je dus bijstand. En dan kom je in het toeslagencircus terecht. want huur en zorgkosten.
@Zapata10 | 15-12-22 | 12:36:
Precies. Nederland is de pinautomaat van de wereld. Ook al heb je nooit iets bijgedragen, de belastingbetaler trekt de portemonnee wel
Ik ben dus 1 van die 89.482 nederlandse mannen die met 17 jaar aan het werk ging en ik henb verleden jaar de handdoek in de ring gegooid de baan opgezegd huis verkocht waar ik krom voor heb gelegen en met de camper vertrokken nog even wachten tot juni dan krijg ik mijn zuur bij elkaar gespaarde pensioentje +aow.
@Toedels | 15-12-22 | 15:24:
Je hebt je hele leven gewerkt. En nu wil je pensioen
Hoe durf je
En kom je uit een ver warm land en heb je nooit AOW-premie betaald? Geen nood, ook voor jou betalen we met z’n allen:
„ Wat is de AIO-aanvulling
Woont u in Nederland en heeft u geen of geen volledige AOW? Dan kunt u een aanvulling krijgen als u weinig of geen inkomsten of vermogen heeft. Deze aanvulling noemen we aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO).
De AIO-aanvulling kan uw inkomen aanvullen tot het sociaal minimum. Het sociaal minimum is het bedrag dat iemand minimaal nodig heeft om van te leven. “
Bron: SVB
Voordeel is dat je je vermogen niet hoeft op te eten.
Voordeel voor deze mensen. Niet voor Nederland.
Ja, dat is iets onbegrijpelijks, met gezinshereniging haal je ouders en schoonouders binnen, die hebben nooit afgedragen en krijgen toch aanvulling. Onbegrijpelijk, alle medische zorg, huisvesting, etc die er nog bijkomt, daar zit een fors financieel gat.
Jazeker. Vijftig jaar lang premie betalen en als je dan na veel meer tijd dan voorgespiegeld niet je eindsalaris- maar je uitgeklede gemiddelde uitkering wilt incasseren, die ook nog eens verzwaard wordt belast, ben je een vuile ouwe profiteur. Over de betaalde vutpremies zonder genoten vut zullen we het maar niet hebben.
Volgens mij was de afspraak destijds dat je een uitkering zou krijgen plus wat je er zelf min of meer via allemaal constructies en fondsen in had gepompt met een soort van redelijke einduitkomst. Dat is prima natuurlijk als mensen "maar" 75 worden maar nu ze met gemak 85 en ouder worden is dat onbetaalbaar. Gewoon omdat het niet "jouw" geld is. Jouw geld is al uitgegeven aan je moeder en vader en misschien broer of zus. Het zijn jouw kinderen en kleinkinderen die moeten dokken voor jouw lange leven tot je 100ste verjaardag. Het is een "socialistische" "Ponzi" oplichting. De laatste die aanhaakt is de verliezer.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 11:55:
Vergeet de jaarlijkse groei van 150k zzp’ers niet. Krijgen zelf wel geen pensioen later maar betalen ook niks voor de huidige pensionada.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 11:55: Je haalt AOW en pensioen door elkaar. Pensioen is uitgesteld loon. AOW is een omslagstelsel waar iedereen die nu werkt voor betaald. Overigens worden mensen gemiddeld 83 (vrouwen) 79 mannen en dat is nu wat gedaald vanwege oversterfte. Maar dat is een gemiddelde. Mensen met zwaar werk en/of uit lagere inkomensgroepen worden gemiddeld 12 jaar minder oud. Kom je uit op 71 voor vrouwen en 67 voor mannen.
Ik zou zeggen geef alleen mensen onder een bepaald inkomen AOW. Wat vaak die mensen met zwaar werk en/of lagere inkomens zijn en dan ben je er ook.
@Tiscali-2 | 15-12-22 | 12:18: Maar die krijgen wel AOW. En dat haalt de heer Schout-bij-Nacht-J door elkaar met pensioenen.
@Tiscali-2 | 15-12-22 | 12:18: Onzin, die betalen ook mee aan de AOW. Zit in de belastingschijven.
@Zapata10 | 15-12-22 | 12:23:
"Pensioen is uitgesteld loon."
Oh ja? Vertel. Heb jij voor 10, 15, 20, 30 jaar uitgesteld loon betaald aan de pensioenfondsen? Ik ben best benieuwd. Ik ben natuurlijk ook maar een simpele zeeman dus vertel.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 12:41: Ja, iedere maand wordt er tussen de 25-30% van de pensioengrondslag van het loon afgedragen aan het pensioenfonds. Verplicht voor heel erg veel Nederlanders. Ik doe dat al meer dan 40 jaar.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 12:41: Klaarblijkelijk ben je dus heel erg simpel. Vanaf je 21ste levensjaar (ze willen dat nu vervroegen) draag je maandelijks een x bedrag af van je salaris aan een pensioenuitvoerder en je werkgever doet daar ook een bedrag bij.
Dat pensioen is dus gewoon je eigen geld wat je gespaard hebt. Ga je vroegtijdig dood en heb je geen partner dan zijn de pensioenfondsen spekkoper. Heb je wel een partner dan krijgt hij/zij een gedeelte van jouw pensioen.
Ook is het zo dat hoe minder je werk betaald hoe lager je pensioen. Ik heb tot mijn veertigste laag betaald werk gedaan en dus heb ik een laag pensioen. Mijn partner daarentegen heeft altijd heel goed verdiend en heeft een heel goed pensioen. Lucky me.
In het nieuwe stelsel moet je trouwens heel goed oppassen want daar zit een adder onder het gras. Geef door aan alle pensioenfondsen dat je wilt dat jouw partner dat recht behoudt. Anders vervalt het!.
Verder denk ik dat je jezelf eens moet gaan inlezen in hoe het werkelijk zit want als je niet eens weet dat bijna iedere werknemer verplicht spaart voor zijn haar pensioen dan mis je heel wat kennis omtrent dit onderwerp.
@Peerkeoud | 15-12-22 | 13:11: Man begon op zijn 18e te werken en ging door tot 68 jaar. En altijd pensioen betaald.
@Zapata10 | 15-12-22 | 13:48: Maar de man krijgt 100% en de vrouw die achterblijft 70%.
En als je ZELF wil sparen voor je oude dag, dan wordt je boven €50.000,- elk jaar in je nek geslagen door de vermogensrendementsheffing.
Bedenk ook dat PvandeArmoede en Yasser van GroenLinx vermogen zwaarder willen gaan belasten.
Kortom, je eigen verantwoordelijkheid nemen voor je pensioen wordt erg moeilijk gemaakt
Vind dat altijd zo raar dat mensen mekkeren over GroenLinks. Die partij heeft nog nooit mee mogen doen. Dit alles is zelfs niet eens de schuld van de PvdA. Ik vind gewoon dat we "sociaal" moeten zijn tegenover mensen die het echt nodig hebben en de rest zoekt het zelf maar uit. Al dat gezeur over uitgesteld loon en ik heb er recht op. Hou op. AOW is sowieso op de pof en je pensioen is wat mij betreft jouw eigen verantwoording. Als je niet wil meespelen in Nederland. Ook prima, ga dan weg en neem je vermogen mee. Ik kwam laatst nog een kerel tegen van iets over de 50 en die was al met pensioen gegaan. Stinkend rijke bankier zou je denken. Nee hoor. 30 jaar lang binnenvaartschipper geweest. Sympathieke vent. Die wist zijn natje en droogje gewoon goed te regelen. Als je van de staat afhankelijk bent dan verdien je dat ook gewoon en ga niet zeuren. Wees blij dat je wat krijgt want het zijn dan altijd de werkenden die voor jou betalen.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 11:50: Pensioen krijg je niet, dat spaar je iedere maand op, waardoor je op de gerechtigde leeftijd je pensioen uitgekeerd krijgt. En ja: daar heb je recht op, het is je eigen poen.
Klopt ook niet, in de zin dat je gewoon een pensioenverzekering kunt afsluiten met fiscale voordelen. Geld op je bank zetten is voor pensioen niet handig.
@Waakvlam | 15-12-22 | 12:08:
Cool. Jouw geld, jouw poen. En is dat als sparen? Heb jij betaalt voor 20 of 30 jaar poen? Vertel.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 12:43: Heb je wel door dat pensioen afdragen voor de meeste Nederlander verplicht is?
@geenjagergeenneeger | 15-12-22 | 12:33:
Maar waarom verplicht de wetgever mij om mijn oudedagsvoorziening uit te besteden aan Aegon of Nationale Nederlanden?
Waarom niet gewoon je eigen spaargeld bij elkaar sparen? Waarom moet ik daar fiscaal voor worden bestraft dmv de vermogensrendementsheffing?
Zelf sparen is echt ongunstig
Hier geldt massa is kassa
Die experts zijn al jaren belanghebbenden. Ik vertrouw Pieter Omtzigt meer in deze zaak dan de compromis op compromis stukken die in 10 jaar zijn verzonnen en dus gedateerd. Wie van de oorspronkelijke deelnemers is het nog helemaal eens met het afgeleverde produkt?
Seegers is vooral goed in meloenen slikken, dit is er weer eentje.
Hoeveel winstopbrengst van de pensioenen wordt eigenlijk afgeroomd door beleggers en aandeelhouders en ceo's en hedge funds en dergelijke?
En wat is acceptabel?
en.m.wikipedia.org/wiki/Volkert_Doeks...
Alpinvest verdiende met drie procent van het vermogen van het ABP 30% van de winst voor de pensionado’s van ABP.
Mag daar een beloning tegenover staan?
@theo-is-dood | 15-12-22 | 11:42: Prima zo'n beloning. Maar mag je dan ook alleen een beetje onkostenvergoeding krijgen als je zwaar onder gepresteerd hebt? Want ook als een investeringsmaatschappij slecht presteerd krijgen ze "hun deel" wel.
@theo-is-dood | 15-12-22 | 11:42:
Ja, maar die 30% is dat netto of was dat eigenlijk ooit 60%?
Gert Seegers is zo naïef. Schandalig gewoon en gevaarlijk ook nog als Kamerlid. Van een partijtje dat in sprookjes gelooft toch? Met zo'n boekje met de ultieme waarheid toch?
Hij is niet naïef, hij lult gewoon mee met de rest.
@UnderTheDevil | 15-12-22 | 11:49: Een gelovige die in sprookjes geloofd kan je alles wijsmaken.
@Nietgek | 15-12-22 | 12:06: De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets.
Wat is er ooit misgegaan, en wat moeten we nu anders gaan doen.
Heel gek, maar daar hoor dus niets over qua pensioenen uit de tweede kamer.
Dit is de tweede grote pensioenroof, vergeet dat niet.
En de grootste roof aller tijden ter wereld.
Wat gebeurt er eigenlijk met de hoogte van de pensioenen die nu al uitgekeerd worden?
Blijft dat gelijk?
Het gekke is dat ABP miljarden heeft verloren in het laatste jaar, maar dat de pensionado’s juist meer krijgen
Segers' geloof is gebaseerd op het hemels paradijs. Dan is zo'n pensioenverhaal natuurlijk peanuts.
Ouderen 'graaien' niet: zij hebben hiervoor betaald en zijn 1p jaar niet geïndexeerd. Het is niet de fout van ouderen, dat velen liever meer verdienen als niet bijdragende zzp'r, Nog erger is het, als zzp's na een riant inkomen zonder premie afdracht gaan huilen bij politici dat zij ook pensioen uit dezelfde ruif willen.
Jij snapt het systeem niet. Ook gevaarlijk.
ABP heeft zich ernstig vergist in de levensverwachting van hun klanten. Daardoor hebben de pensionado’s van NU te Weinig pensioenpremie betaald.
Kortom, de jongeren - die nu premie betalen- betalen het pensioen van de ouderen. Overigens gingen die al op 58-jaar met de VUT.
@theo-is-dood | 15-12-22 | 11:46: Wat is de dekkingsgraad van het ABP? Is die < 100%, dan heb je gelijk. Is die > 100% dan heb je geen gelijk.
Van de ABP site:
"De actuele dekkingsgraad is een momentopname. Die laat zien of ABP genoeg geld in kas heeft om de pensioenen nu en in de toekomst te kunnen betalen. Is de actuele dekkingsgraad 100%? Dan hebben we voor elke € 100 die we (straks) aan pensioen moeten betalen precies € 100 aan vermogen. De actuele dekkingsgraad stellen we vast aan het eind van elke maand.
Op 30 november 2022 was de actuele dekkingsgraad 109,8%."
U heeft geen gelijk.
@theo-is-dood | 15-12-22 | 11:46: die met 58 jaar vutters zijn inmiddels al zeer bejaard en zijn of al overleden of zijn volgens de levensverwachting aan de beurt om met de tenen omhoog te gaan
Als ik en opdracht krijg van mijn baas en ik ga daar 10 jaar over doen dan weet ik zéker dat ik bij het volgende beoordelingsgesprek te horen krijg dat het met mijn niveau van expertise niet zo lekker zit. Maarja, overheid en iemand beoordelen op deskundigheid lijkt me wél een dingetje en dat zeker in combinatie met g j segers.
Conny loelt Gert-Jan mooi vast. Confronteert hem met z'n uitspraak zich niet te willen verdiepen in de bezwaren.
Conny: christen, moeder van vijf en werkt bij een accountantskantoor, wast 'm even de oren. Gert-Jan is best wel een looser.
We (jong en oud) worden al meer dan 10 jaar bestolen door geen indexering toe te passen. Het geld dat daardoor overblijft is opgepot en wordt beheerd door 'managers' met $-tekens in de ogen. Een deel van dat potje wordt nu uitgekeerd om te doen voorkomen alsof dit nieuwe pensioenstelsel beter is. Het is echter een koekje van eigen deeg en wat er uit het potje overblijft verdwijnt in de diepe zakken van de 'managers'.
Oftewel een sigaar ut eigen doos.
Ruim 20 miljoen per jaar betalen we aan salaris van die falende incompetente brabbelaars in de 2e kamer.
Voor dat bedrag krijg je dan ook niets. Geweldig land dit.
Laat hem die meloenen lekker achterlangs inbrengen. Wat een achterlijke drogreden om gefundeerde kritiek naast je neer te leggen. Alsof elke wet waar ‘experts’ lang genoeg naar gekeken hebben een succes is, maar dat weet GJ zelf ook wel.
Wanneer het op een fiasco uitdraait is hij allang gevlogen. Daarom invoeren op voorwaarde dat je ook nadien verantwoordelijk draagt, kijken of ie dan nog zo stoer staat te schreeuwen. Ouwe judas dat het is.
Ho even, het is geen bol.com waar je verhaal kunt halen bij teleurstelling. Deze moet je betalen en geen enkele garantie.
Waarom zit hij in de Tweede Kamer als hij nu al akkoord is omdat er experts naar gekeken hebben? Ga dan weg.
If the world should blow itself up, the last audible voice would be that of an expert saying it can't be done.
@Dr. Blechtrummel | 15-12-22 | 11:27:
Als je slim bent koop je geen zooi waar je op voorhand al van weet dat je teleurgesteld zal worden. Maarja, ik heb dan weer geen experts in dienst die mijn winkelwagentje bij bol nalopen.
Ik ben agnost. Lastig om te bepalen wie ik moet geloven.
Alleen mijn tegels lezen. Ik ben DE absolute waarheid.
Zijn pensioen is zekergesteld. Kunnen de mensen waarbij het mooie plan niet werkt bij meneer Segers persoonlijk aankloppen? Eens kijken of hij dan nog steeds zo enthousiast over de pensioenplannen is...
Als de rente binnenkort weer omlaag moet door falend ECB-beleid (tbv Italië/Frankrijk)staan de fondsen binnen no-time weer in het rood, "ze" geven er U nu 10% bij per januari 2023... en hun beleggingsverliezen waren nog nooit zo groot.(ABP 92 miljard...)Wat denkt U (en Segers) als die fake-rente weer naar 1 of 2 gaat???? Verlaging pensioenen?? simpel ja.
Inderdaad!! Immense verliezen op de beleggingsportefeuille. Maar de zielige pensionado’s krijgen er juist geld BIJ!
Als een groepje slimmerts er meer dan 10 jaar over gedaan heeft, dan lijkt het mij dat we een walgelijk ingewikkeld gedrocht gaan krijgen. Ervaringen uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst.
Die dan met de rendementen ook nog eens uitgaan van 2% inflatie. Dit gaat een enorme pensioenroof worden.
@Zapata10 | 15-12-22 | 10:53: twitter.com/EduardBomhoff/status/1602...
@Zapata10 | 15-12-22 | 10:54: twitter.com/bartvankent/status/160298... uitstekende uitleg
Als een vos de Passie preekt, boer pas op je kippen!!
Segers een vos? Da's een goeie, laten we die erin houden.
Segers lijkt mij eerder een dom schaap dan een slimme vos. Zelden zo'n onnozel geblaat gehoord. 10 jaar prutsen als garantie voor een goed resultaat?
@Schmalz | 15-12-22 | 11:02:
Pas op, hoe dommer ze overkomen hoe genieperiger en gewiekst ze zijn.
De vakmensen die hier aan gewerkt hebben zijn natuurlijk onder 'dwang' een bepaalde richting opgestuurd.
Jeweetwel, die van de echte belanghebbenden en niet ons burgers.
@Sjeintje | 15-12-22 | 11:18: pensioen is uitgesteld loon dus waarom iedereen behalve de werknemer zich ermee mag bemoeien van de overheid is mij een raadsel.
@Nichtsneues | 15-12-22 | 11:43:
En als je ZELF wil sparen voor je oude dag, dan wordt je boven €50.000,- elk jaar in je nek geslagen door de vermogensrendementsheffing. Dus als je spaart, dan steelt de roverheid elk jaar een stukje rendement
@theo-is-dood | 15-12-22 | 11:51:
Dus wat is de conclusie?
U heeft en mag geen volledige eigen beschikking hebben over hoe u uw leven leid op uw oude dag.
Daarom is het zo gebouwd dat elke 'afslag' die je probeert te nemen als burger, zo teruggebogen wordt dat ten alle tijden de overheid er niet slechter van wordt.
Het monddood maken van de burger zorgt voor netjes in het gelid lopen. (voor de varkens onder ons geldt dit niet)
Als meer en meer mensen, die er uiteindelijk minder voor gewerkt hebben, een graai doen zullen de stukjes cake net iets kleiner uitvallen dan voorspeld.
Het importeren van vergrijzing is een slecht plan.
Zijn dat soort cijfers meegenomen in de glazen bol?
Uhh niet pensioen en AOW door elkaar halen aub.
@NLgaatnaardeklote | 15-12-22 | 11:01:
Klopt, maar het gaat om het totaal.
De aow wordt lager omdat de aanvulling goud wordt, volgens Segers, de aow zal naar beneden worden bijgesteld.
Netto houd je minder over.
Leer mij de overheid kennen.
Resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Uw pensioen is een financieel product, u kunt uw geld kwijtraken. Vraag voor extra informatie de prospectus op bij uw broker.
Sedert FariSegers openlijk heeft staan liegen in de kamer over een briefje van Rutte dat hij nooit had gezien is zijn geloofwaardigheid totaal verdwenen. Een wolf in schaapskleren.
Geloven is zeker weten dat je twijfelt.
Fantastisch! Iedereen een woekerpolis, variant DenHaag.
Na het prachtige project van de privatisering wat ook zo fijn uitgepakt heeft is dit het volgende hoofdstuk.
En u zal het misschien al raden, gaat weer fantastisch uitpakken.
Dan had u maar PvdA of linkser moeten stemmen meneer steenbakker.
Meneer Schout, ik ben behoorlijk socialistisch als het gaat om kernzaken voor de Nederlandse gemeenschap. Overlaten aan de markt heb ik altijd voor gehuiverd wat dat soort zaken betreft.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 10:43: PvdA heeft alleen maar meegewerkt met de privatiseringen. Ze zijn er zelfs aanjager van geweest in de jaren 90.
Bindende kijktip www.youtube.com/watch?v=0NoS0iAUqnQ en dan begrijp je waarom die wet ruk is.
De wet is niet ruk. Ze hebben alleen een aantal zaken over het hoofd gezien. Wat behoorlijk triest is als je er al 10 jaar aan werkt. Maar in de basis is het nieuwe stelsel niet zo slecht.
Individuele potjes doet mij denken aan de beleggingshypotheken. Hoe goed ging dat met alle inhoudingen op de rendementen door de verzekeraar/beleggingsmaatschappij?
Mag ik meneer Segers de serie Zwarte Zwanen van omroep Max aanbevelen. Daar komen ook experts aan het woord die melden dat het zo verschrikkelijk ingewikkeld is gemaakt dat niemand het nog begrijpt, zelfs de experts die het hebben bedacht. Er gaan straks een (natuurlijk) beperkt aantal mensen heel erg veel geld verdienen aan uw en mijn pensioen. En niemand kan het bewijzen, want veel te complex. Gelegaliseerde roof.
Dat is een vreselijk tendentieus verhaal. Met een presentator die het woord pensioen niet kan schrijven.
Geloven hoort bij mensen als Segers en dat mag gewoon. Steun geven aan Satan vind ik dan weer te weer te ver gaan.
Dit dus. Mooi verwoord.
Ik kreeg laatst nog een brief van een of ander pensioenfonds waar ik kennelijk geld in heb geïnvesteerd. Leuk. Krijg ik nog wat eurootjes extra denk ik. Voor de rest heeft de overheid niets te maken met mijn pensioen. Oh en AOW mag van mij per direct afgeschaft worden voor iedereen die het niet nodig heeft, net zoals kinderbijslag, huursubsidies etc. Doodmoe ben ik van dat linkse gelummel.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 10:39: prima wanneer mensen zelfredzaam moeten zijn maar dan zou dat moeten gelden voor iedereen. Het kan niet zo zijn dat mensen die hun hele leven hebben gewerkt en pensioenpremie hebben afgedragen, in feite uitgesteld loon, geen recht hebben op aow terwijl anderen die tijdens het leven netto financieel niets hebben bijgedragen aan de BV Nederland wel een staatspensioen ontvangen. Oprechte solidariteit is wederkerig schout bij nacht. Werken moet lonen.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 10:39: dan wil ik daar ook niet voor betalen. Het is dan weer ordinair nivelleren en een belastingverhoging
Waarom hebben we eigenlijk nog een parlement als je overal experts aan kunt laten werken?
Waar wil je dat de experts aanwerken en wil je dat dit zonder controle gebeurd. Toegegeven de gebruikelijke partijen die niets doen of het eens zijn hoor je niet maar sommigen wel. Pieter bijvoorbeeld.
Segers is dus geen expert, vindt hij zelf. Altijd al gedacht en hij zit daar in goed gezelschap
@Schout-bij-Nacht-J: Dat bedoel ik, het argument dat Segers voert slaat dus nergens op.
Twijfelachtig of er überhaupt een pensioen zal zijn als de omvolking, herstelexcuses en klimaatzelfkastijding compleet zijn. Niets van wat er nu gebeurt draagt bij aan een welvarende toekomst.
Jaja, voordat alles in elkaar donderd nog even snel het risico bij de deelnemers leggen.
Zo (her)kennen we de vriendjes weer van de (financiële) markten
De naiviteit (als dat al echt zo is) is gewoon stuitend. Ik vrees dat deze man ook gewoon machtsgeil is en die coalitie kostte wat het kost zal verdedigen.
Al die geestelijken die in een God geloven, die kunnen het toch niet mis hebben?
Weet u wie ook zijn ziel voor dertig zilverlingen verkocht?
Piet Hein?
Veelzeggend dat maar 3 kamerleden begrijpen hoe de vork in de steel zit. Meer rendement betekent automatisch meer risico's, tenzij de pensioenfondsen de afgelopen decennia er een enorme puinhoop van hebben gemaakt. Aardig man die Segers, hij gelooft wel in meer sprookjes.
Segers denkt dat er ineens veel meer pensioengeld is om uit te geven als je het stelsel verandert terwijl je feitelijk alleen de risico's voor de jongeren vergroot.
De pensioenkassen lopen over,de staat komt geld tekort.
We verhogen de pensioenen,AOW enz.
Minimaal 30% plus de 21% btw rolt terug in de staatskas.
Dan voor de graai nog even Rosemuller in ABP bestuur lepelen en het uitdelen kan in Brussel beginnen.
Pensioentjes zijn nog maar de minste zaak om U over op te winden, de AOW-voor iedereen, dit bedoelde omslagstelsel wordt al 10 jaar medegefinancierd uit de algemene middelen. Onbetaalbaar als alle babyboomers zich gemeld hebben over enkele jaren, dat daar ook nog eens 10% zomaar bijkwam per januari is gewoon wanbeleid. Nederland wordt zeer slecht bestuurd en bij echte tegenwind is de ellende niet te overzien, dan zijn de burgers geen bsn-netjes meer maar ontevreden klojo's, maatschappelijke onrust.
Precies..
Dood aan de boomers..
Ho wacht..
Ach ze kwamen ook geld tekort door gevolgen van de covid lockdown. Wat deed men toen? Iedereen die langer dan 6mnd zelfstandig is het recht op Sociale Zekerheid ontzeggen. U heeft per directe ingang GEEN recht meer op zaken als WW.
Smerige incestueuze poppenkast. Alles wordt bij het grofvuil gezet om de gaten te dichten die ze zelf hebben veroorzaakt (immigratie, zorg, energie transitie, 5miljard door de Jonge, etc).
Los van zowel goede bedoelingen als deskundigheid is geen enkel pensioenstelsel bestand tegen willekeurige eenzijdig afgeroepen leeftijdsverhogingen
#65
En dan nog die verplichtingen voor pensioenfondsen om te investeren in ‘groene’ fondsen die geen zak opleveren ipv wel renderende beleggingen zoals bijvoorbeeld Shell. Gaat helemaal goed komen Gert-Jan..
Timing is alles als je vermogen wilt opbouwen, zo heb ik onroerend goed gekocht in 2013 en bitcoins voor 600 euro in 2016. Bereidt mij nu voor om straks weer te kopen als er weer een economische slachting komt.
How to me it a out me-ism.
Heb je nog niet genoeg verdiend met al je slimme investeringen?
Dat is balen met die bitcoins, heb je per stuk vanaf het hoogtepunt al 40.000 per stuk op verloren...
Gokken is ook weten wanneer uit te stappen...
(ja bitcoins zijn een gok, want ze renderen niet. Alleen een koersstijging door meer deelnemers en dus meer vraag levert meer op. waar doet me dat aan denken...)
@donkieshot | 15-12-22 | 10:23:
Een ander doet het niet voor mij! Als DGA moet ik zelf mijn pensioen regelen wat ik overigens vooral voor mijn vrouw die. Je weet immers nooit hoe oud je wordt.
@Nuchternederland | 15-12-22 | 10:36:
16000 - 600 = per bitcoin is nog steeds een mooi rendement mocht ik nu verkopen.
Bitcoin stijgt echter in 2024/25 naar 84.000,- euro.
@MargauxGrandCru | 15-12-22 | 10:57:
Blijf het altijd grappig vinden hoe negatief mensen zijn als het slecht gaat, zoals in 2013 met de huizenmarkt, terwijl het dan juist de beste koopmomenten zijn.
@MargauxGrandCru | 15-12-22 | 10:57: Didi, ben jij dat)
@D-Fens_1963 | 15-12-22 | 12:19:
Shit.
Het grootste probleem met een wet waar experts al 10 jaar aan gewerkt hebben is dat de experts er al 10 jaar aan gewerkt hebben. Die gaan nu echt niet lopen roepen dat het broddelwerk is geworden.
Het is uitermate verstandig om, als het project klaar is, er een andere groep experts naar te laten kijken. Zeg maar zoals wetenschap werkt.
Uiteindelijk zal er een generatie komen die alles moet gaan dokken.
Mooi toch, zo’n ponzi scheme.
Welnee. Er komt een generatie die alles kwijtscheldt.
GVD wat zijn die kamerleden toch dom en simpel zeg. Waarom stemmen Nederlanders toch altijd op dit soort idiote partijen met idiote mensen? Is iedereen dan echt zo on-geinformeerd?
Vrijwel niemand stemt op kamerleden.. althans, je moet iets aanvinken, maar in 99% van de gevallen gaat het gewoon om de partij en de leugens die ze in het programma zetten.
@John McClane | 15-12-22 | 10:22: klopt natuurlijk. Je stemt in de basis op een partij en die schuiven hun poppetjes naar voren al dan niet of deze heel veel voorkeurstemmen hebben gekregen. Maar ik me heel veel zorgen om dit soort afbraakpartijen en omvolkpartijen (VVD en D66). Soms lijkt het wel alsof we nooit het niveua van werken voor de herenboer zijn ontstegen.
De meeste Kamerleden zijn niet capabel om dat te doen waarvoor ze op papier zijn aangenomen, het controleren van onze regering. Liever dan dat worden ze geselecteerd op stemvee gedrag van hun partij.
Als iedereen er beter van wordt, dan wordt er op een of andere manier geld uit het niets gemaakt. Dat zou kunnen als alle koersen van de aandelen opeens heel veel hoger worden. Of als alle beheerders vrijwillig een deel van hun beheervergoeding afstaan. Beide gevallen lijkt me onwaarschijnlijk.
Eerder is dit een project, zoals er zovele zijn, waarvan men na een jaar of 10 zegt dat het nooit zo had moeten worden gedaan, zoals decentralisering, jeugdzorg, liberalisering van de energie, liberalisering van het OV, etc.
Dit kabinet wil vermogens zwaarder gaan belasten is daar ook al rekening mee gehouden?
Lol vijf broden en twee vissen. Segers gelooft echt dat water in wijn veranderd gaat worden en geld dan als Manna uit de hemel komt gevallen. Dan is Nederland straks ineens het land van melk en honing. Zei ik melk? Oh nee, iets met boeren mompelt.
Those who fail to learn from history are condemned to repeat it.
Churchill ('48)
historiek.net/de-wall-street-crisis-v...
Mahjah die 1500 miljard brandt als een sinkhole in de hand van 'deel maar uit' Kaag66
Lijkt mij helemaal en drie keer niks om dat laatste beetje wat ik nog overheb door deze crisisfabriek te laten beheren
Wat doen PvdA en GL? Gaan die ook in de Judas rol voor een burgemeester postje hier en daar of steunen ze nu eens een keer niet de coalitie?
Net als bij Ceta zal de PvdA gewoon bij het kruisje tekenen.
Meer dan 10 jaar aan een pensioenplan werken... ik vind dat geen aanbeveling eerlijk gezegd. Eerder een teken van onkunde.
Pensioen, dat jij geld spaart en iemand anders bepaalt wanneer je hoeveel daarvan mag gebruiken. Dacht het niet Gert.
Dat krijg je nou van al dat meloenen slikken: trek in mallarden. Het zal mij benieuwen bij welke club deze bijzondere man terecht gaat komen na zo'n fraaie glanzende politieke carrière.
Of hij gaat in het circus met kamelen optreden, dwars door het oog van de naald. Tegenwoordig valt niets meer uit te sluiten, blijkbaar.
Het is een pertinent leugen dat hij weet of uberbaubt kan voorzien hoe het uitpakt.
Verstandige mensen? Er is naar een resultant toegewerkt.
Segers heeft voor mij afgedaan.
met iedereen eens maar vooral deze laatste, Seegers heeft voor altijd afgedaan, onvergefelijk.
Als je in God gelooft, ben je überhaupt ongeschikt om grote beslissingen te nemen voor anderen.
Ik begrijp trouwens sowieso niet dat er iemand van laten we zeggen rondom veertig of jonger nog gelooft in pensioensprookjes. Zij die nu pak 'm beet bijna met "pensioen" gaan of binnenkort kunnen er nog van genieten de rest van ons moet het lekker zelf, en terecht trouwens, regelen. Het was leuk dat op de pof leven maar uiteindelijk moet iemand de rekening betalen. Ik snap best dat men destijds dacht dat mensen maar rond de 75 werden. Dat gemiddelde is opgekrikt naar 85 inmiddels. Onhoudbaar systeem. Wat je er ook aan probeert te "fixen" is enkel voor de 50 plussers en niemand die nu werkt zal er over 20 of 30 of 40 jaar van kunnen genieten.
Pensioen is eigen gespaard geld en heeft niets met op de pof leven te maken. De pensionfondsen hebben honderden miljarden. Zelfs de AOW is niet op de pof leven omdat iedere werkende er aan mee betaald.
@Zapata10 | 15-12-22 | 10:20:
Als het eigen gespaard geld is wat heeft de overheid er dan mee te maken? Serieuze vraag.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 10:36:
Uitgestelde belastingen. En de overheid heeft overal mee te maken qua wetgeving en andere zaken.
@Zapata10 | 15-12-22 | 10:20:
Bijna 1.800 miljard zit er in de pensioenpotten. Maar wel allemaal langer doorwerken zodat er nog meer gegokt kan worden met ons geld.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 10:36:
@Zapata10 | 15-12-22 | 10:20: het huidige pensioenstelsel is met nadruk, grote nadruk, NIET eigen gespaard geld. Het is een overslagstelsel waarbij de huidige pensionado's worden betaald door de huidige werkenden.
Het is de grootste misvatting van Nederlanders dat ons pensioenstelsel gebaseerd is op eigen gespaard geld. Dat is het gewoonweg niet.
Maar het nieuwe stelsel wordt wel zo. Alleen dat wordt nu zo ingericht dat het bizarre risico's met zich meedraagt en gebaseerd is op verkeerde aannames (het dikke-staarten verhaal van Omtzigt).
@Heau even | 15-12-22 | 11:33:
Weer iemand die de klok heeft horen luiden...
AOW is omslagstelsel, aanvullend pensioen (2e pijler) is wel degelijk gespaard geld.
@Spring Bruissteen | 15-12-22 | 11:37:
Nee dat is het niet. Het potje is al heel lang leeg en moet door de huidige werkenden worden opgevuld. Dat was ook het hele plan. Maar men hield bar weinig rekening met de inflatiecorrectie en levensverwachtingen.
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 12:49:
1500 miljard noemt u een leeg potje?Googlet u eens op kapitaaldekkingsstelsel, dan krijgt u iets meer besef waar u over praat.
Er zijn zoveel wetten waar lang aan gewerkt is die totaal niet werken en dit land in de afgrond laten storten.
Aan de vooravond van een recessie heeft het antibevolkings extremisme van d66 iedereen al aan de bedelstaf gebracht.
Pro elite en pro Marokko
De minister is van zijn partij, coalitie stemt mee, debat voor de bühne en overbodig, ondanks terechte bezwaren. Goed dat jet Klein peevanderaa de pensioenpotten al bij Brussel heeft ondergebracht. Slaapt voort, volk.
we worden belazerd door dit zooitje faalhazen die we ministers noemen.
Het oude pensioenstelsel is goed, als iets goed is hoef je het niet te veranderen!!!
Beetje kort door de bocht. Het huidige pensioenstelsel valt juist niet vol te houden omdat mensen steeds ouder worden en er steeds minder werkenden ten opzichte van gepensioneerden zijn.
@Spring Bruissteen | 15-12-22 | 10:13: Dan kan het dus niets anders dan een versobering inhouden. Of wordt er uit het niets geld getoverd? Die lump-sum werkenden/gepensioneerden is lariekoek. Dit gaat over reeds afgedragen geld.
@goedverstaander | 15-12-22 | 10:20:
Niet perse, wel meer risico.
Nee, dat is geen lariekoek. Ook op reeds afgedragen geld is het langlevenrisico van toepassing.
@Spring Bruissteen | 15-12-22 | 10:13: dus sneller meer pensioengeld uitbetalen helpt daarbij .....?
@Spring Bruissteen | 15-12-22 | 10:13: Dat zegt wel altijd, maar ook veel mensen van 70 jaar zie je sterven, dus er zijn ouderen boven de tachtig, maar het merendeel haalt het niet, die het wel halen is ze van harte gegund, hebben hun hele leven betaald, als de jongeren van dertig pas beginnen te betalen, is het niet nodig de ouderen te korten, de meeste hebben hun eigen pensioen en AOW al lang betaald, geen gezwam, dat was voor die generatie erboven, die hebben ook betaald. En de jongeren gaan ook voor hun zelf betalen, laat je toch niets wijs maken.
@Spring Bruissteen | 15-12-22 | 10:30: De AOW is een lump-sum-regeling. De werkenden betalen voor de pensioengerechtigden. Bijna deze private pensioenen gaat het over afgedragen geld, vandaar de benaming pensioenpotten. Lariekoek dus.
@goedverstaander | 15-12-22 | 10:50:
U haalt van alles door elkaar. De AOW is een omslagstelsel. Een lumpsum is een eenmalige uitkering. De aanvullende pensioenen uit de 2e pijler zijn inderdaad afgedragen geld.
@gato | 15-12-22 | 10:43:
Grote onzin. Simpel antwoord: sterftetafels.
@Spring Bruissteen | 15-12-22 | 11:01: U heeft gelijk, ik gebruik de verkeerde term. Ik hou echter overeind dat u pensioen en AOW verwart.
@goedverstaander | 15-12-22 | 11:09:
Ik verwar pensioen en AOW niet. Je kunt deze 2 zaken niet los van elkaar zien. En zowel voor pensioen als voor AOW geldt dat het langlevenrisico een probleem is.
@Spring Bruissteen | 15-12-22 | 11:12: Klopt, maar wat ik gehoord heb is te idioot voor woorden.
Die tweet wekt de indruk dat Segers oliedom is.
en dat wist je nog niet??
@langzullenweleven | 15-12-22 | 10:10: nope, maar nu dus wel.
Segers liegt zowaar een keer niet: ouderen en jongeren gaan er op vooruit. Hij vergeet erbij te vertellen dat de categorie 35 - 60 jarigen de prijs betaalt.
Farisegers is wat mij betreft woord van het jaar.
Gelukkig heb ik bijna geen geld aan pensioenopbouw besteed. Succes ermee!
Aan de asielwetgeving van de EU is vast ook al jaren gewerkt, en zie welke ellende dat ons brengt.
De stikstof wetten, ook lang aan gewerkt, Land op slot, dank u.
Welke asielwetgeving van de EU?
@Schout-bij-Nacht-J | 15-12-22 | 10:04: de dictaten uit Brussel die straks nog gaan regelen hoeveel wc-papier we mogen gebruiken
REAGEER OOK