De Boze Blanke Man - Theo van Gogh: vrolijke querulant, pestkop, klover, ruziestoker, maar zeker niet boos en eerder roze dan blank
De Boze Blanke Man en de Ondergang van Nederland, deel 9
Laat ik er maar meteen inknallen met deze heerlijke, onbekend gebleven vrolijke carnavalskraker van een piepjonge Theo van Gogh!
En dan nu de serieuze kant van Theo. Ik ging op Blijburg aan Zee flitstrouwen met PvdA-politica Edith Mastenbroek en Theo van Gogh zou ons huwelijk inzegenen in de hoedanigheid van imam. Zijn preek zou gaan over de zegeningen van de multiculturele samenleving en de islam. In zo’n jurk dus, met een passend hoofddeksel. Mijn goede vriend Adjiedj Bakas, trendwatcher des vaderlands met een emigratie-achtergrond, had dat bedacht en het werd meteen een razend succes: Theo van Gogh als imam. De bijzonder ambtenaar van de gemeente Amsterdam was rabbijn Rob Oudkerk, die had net dat akkefietje op die afwerkplek aan de Theemsweg achter de rug had en het leek Edith en mij leuk dat Oudkerk een preek ging houden over huwelijkse trouw. Rob Muntz was televisiedominee, en mijn goede vriend Klaas Vos van de VPRO, die echt dominee is, zou een christelijke preek houden over de liefde. Enfin. Een week voor mijn bruiloft werd Theo afgeslacht.
Ik maakte met Rob Muntz het bekroonde radioprogramma De Inburgerking en we waren onderweg naar Hilversum om onze wekelijkse show te monteren. Toen hoorden we dat afschuwelijke nieuws. We hebben staan janken en gingen aan de slag. Robbie was Theo drie dagen voor de moord tegen toevallig tegengekomen op straat en maakte het laatste interview met van Gogh. "Ben je niet bang dat ze je gaan vermoorden, Theo?" vroeg Robbie. "Nee," zei Theo, "want ik ben de dorpsgek." Famous last words. Luister en huiver.
Ik zat weleens met Theo en Edith te borrelen op het terras van café Oosterling in de Utrechtsestraat in Amsterdam, om de hoek van de Nederlandse bank. Hij was dol op Edith en het Prettig Gesprek met haar is zeer ontroerend, maar helaas onvindbaar op internet. Maar het zit wel in DVD box met de verzamelde interviews van Theo.
Eén anekdote is mij bijgebleven. Theo had de sleutels van de Movies, eigendom van filmproducent Matthijs van Heiningen, en zoals gewoonlijk betaalden Matthijs - en met name zijn vrouw Guurtje (nomen est omen) - Theo niet of in ieder geval veel te laat. Hij heeft toen op kosten van Mathijs en Guurtje wekenlang met een Joodse dame in New York telefoonsex gehad, met sm-trekjes. Urenlang, elke nacht. Dat kostte in die tijd zo 5 gulden per minuut. Ik was benieuwd of Jaap Cohen, de biograaf van Theo van Gogh die anekdote kent.
Jaap: Een treffende anekdote. Volgens mijn informatie zat het trouwens nét iets anders. Deze episode speelde in de zomer van 1986, toen Theo nog niet werkte met Matthijs van Heijningen, maar verbonden was aan productiebedrijf Movies Filmproductions van Chris Brouwer en Haig Balian. Hij had met hen de deal gesloten dat hij een Jezus-komedie mocht maken (in het kort: Jezus wordt vanwege onwelgevallige ideeën door God uit de hemel gegooid en raakt op aarde zijn kruis kwijt, wat leidt tot een lange zoektocht langs alcoholisten, hoeren, pooiers, Hells Angels en Jehovagetuigen. Aan het slot is Jezus een volslagen junk geworden en neemt een heroïnedealer zijn plaats in aan het kruis).
Maar eerst moest hij van Brouwer & Balian een 'serieuze' boekverfilming afleveren: 'Terug naar Oegstgeest'. Om het scenario voor die film te schrijven had Theo van Brouwer & Balian de sleutel van hun chique kantoor aan de Prinsengracht gekregen; ze wilden dat hij zich 'part of the family' zou voelen. Het draaiproces van die film verliep alleen niet heel soepel. Er was onder andere veel minder geld voor special effects dan verwacht.
Al snel verdacht Theo zijn producenten ervan een schaduwbegroting te hanteren en enkele tienduizenden guldens in hun eigen zak te stoppen. Het was een van de redenen waarom hij Brouwer & Balian voortaan consequent 'Glibber & Gladder, voor al Uw zwarte geld' ging noemen. En waarom hij in de zomer van 1986 nachtenlang in het kantoor op de Prinsengracht telefoonseks bedreef met zijn twintig jaar oudere, Canadese vriendin (die zelf getrouwd was met een lokale maffiabaas), 'wier fluwelen stem mij tot grote hoogten voerde en mijn vernedering deed vergeten', net zolang totdat de telefoonrekening was opgelopen tot 25.000 gulden – het bedrag dat Theo naar eigen zeggen door de schaduwbegroting was misgelopen voor zijn film. De eindeloze telefoonsekssessies met zijn Canadese vriendin zouden trouwens jaren later ter inspiratie dienen toen Theo het toneelstuk 06 verfilmde.
Arthur: Nou, ik vond mijn versie ook goed maar deze is net so sappig. Jaap, was Theo van Gogh een klassieke BBM of veel eerder een querulant, pestkop, klover en ruziestoker omdat hij dat gewoon leuk vond? Ik heb hem nooit als boos ervaren, al kon hij zich natuurlijk enorm druk maken om uiteenlopende kwesties. Wat zijn jouw bevindingen?
Jaap: Om maar meteen een antwoord te geven: het lijkt mij onmogelijk om zó’n autonoom, origineel en ongrijpbaar fenomeen als Theo van Gogh in een hokje te plaatsen – en dus ook om hem als BBM te betitelen. Oké, zijn huidskleur was blank/wit/roze, en man was hij eveneens. Boos ook wel – maar hij was zoveel meer. Je schrijft dat je Theo nooit als boos hebt ervaren, en dat kan ik goed begrijpen. Over het algemeen was Theo monter, goedgehumeurd, energiek en ja, hoffelijk in de omgang. Maar als je het bij hem had verbruid, kon hij boos worden – en dan werd hij ook écht boos.
In zijn columns zat die tegenstelling net zo goed. Theo kon pareltjes produceren, over alledaagse onderwerpen; daar zat geen enkele boosheid bij. Uit zijn polemieken klonk vooral veel plezier door in het vinden van de meest vernietigende formulering. En in bijna al zijn columns is wel een vleugje zelfspot of zelfrelativering te ontwaren. Tegelijkertijd verwoordde hij meningen die deels voortkwamen uit een zekere boosheid. Zie bijvoorbeeld zijn column ‘Reactionair’ in Nieuwe Revu van 12 maart 1997.
Jaap: Hierin schrijft hij over zijn meningen die hem aan de rechterzijde van het politieke spectrum hebben doen belanden. Hij betrapt zichzelf op 'de woede van de onvervalste reactionair' en hij 'wordt kwaad' als hij leest dat een TBS-patiënt tijdens zijn proefverlof een sigarenwinkelier overhoop knalt. De alinea's hierover worden omlijst door een ontroerende anekdote over zijn zoontje (van destijds 5 jaar), die was zoekgeraakt op het strand van Katwijk.
Je ziet, het is niet eenvoudig om Theo van Gogh te duiden, als mens noch als columnist. Ik ben er nog volop mee bezig in mijn boek, dat (hopelijk) volgend jaar in de winkels ligt. Maar om hem simpelweg als BBM te betitelen lijkt me afdoen aan de vele en diverse eigenschappen die hij bezat. Omdat het hier over Theo als columnist gaat is het misschien aardig om een fragmentje over Theo's allereerste krantencolumn toe te voegen. Theo werd door Matthijs van Nieuwkerk (destijds chef-Kunst bij het Parool) gevraagd voor een filmcolumn, en die eerste column is meteen behoorlijk karakteristiek. Bovendien bevat 'ie een klassieker uit het repertoire van Van Gogh: de 'Likkende deurmat' tevens de titel van de column.
"Theo moet trots zijn geweest toen Matthijs van Nieuwkerk belde met de vraag of hij interesse had in een column in Het Parool. Hij mocht zich weliswaar in het openbaar graag laatdunkend uitlaten over dat ‘achterlijke sufferdje aan de Wibautstraat’, maar het bleef de krant die hij vanaf zijn lagere schooljaren spelde. Een krant bovendien waarin Carmiggelt geschreven had, en die nog steeds – ondanks de dalende cijfers – een oplage van meer dan 100.000 exemplaren had. Theo kwam met Van Nieuwkerk overeen dat hij per woensdag 9 maart 1988 een wekelijkse column over film zou schrijven, een taak die eerder was voorbehouden aan regisseur Ate de Jong. Het was een belangrijk moment voor Theo: 'Het is dankzij Matthijs van Nieuwkerk, dat ik tot meninkjes schrijven ben gekomen', herinnerde hij zich jaren later. 'Een zegen, niet zozeer voor de wereld als wel voor mijzelve.' Naast filmmaker was hij nu ook columnist geworden.
‘Goedendag, mijn naam is Theo van Gogh,’ begon hij zijn eerste column, getiteld ‘Likkende Deurmat’.
Met ingang van deze week neem ik alhiero ’t plekje over van mijn sympathieke, wellevende, innemende, kortom onmisbare collega De Jong. Hij en ik hebben altijd een innige band onderhouden. “Ate de sprekende stroopwafel”, omschreef ik hem bij onze eerste ontmoeting.
"Theo de necrofiele verfkwast", antwoordde hij. Toen glimlachte ik, want al sloeg dat “verfkwast” natuurlijk nergens op, je moet de poging altijd waarderen, nietwaar?
De column, geplaatst op pagina 11, ging over een vertrouwd onderwerp: het, volgens Theo, incestueuze filmwereldje in Nederland dat door een corrupt subsidiesysteem in stand werd gehouden. 'Zoals voor acteurs de weg naar de top met vaseline is geplaveid, zo moet ook de zich noemende regisseur er met zijn hele arm in. Wij van de Nederlandse film, wij likken elkander en vinden ’t lekker.' En: 'Nederlandse producenten zijn kruideniers zonder spaarzegels, Nederlandse acteurs tragische stoethaspels en de Nederlandse regisseur is een likkende deurmat.' Aangenaam kennis te maken."
Ik kijk met grote belangstelling uit naar de langverwachte biografie van Theo van Gogh en sluit af met een goed voorbeeld van de humor van de Vrolijke Roze Man.
Martin van Amerongen, hoofdredacteur van de Groene Amsterdammer, fingeerde ooit een schitterend interview, getiteld - Ik heb mijn leven lang gelogen - tussen Theo van Gogh en Hugo Brandt Corstius. Die konden elkaars bloed wel drinken. HBC reageerde woedend op het nep-interview, terwijl Theo er smakelijk om kon lachen. Hier te lezen, en als u geen abonnee bent op de Groene, openen in icognito modus.
Is een man als Wim Kok, met Lubbers vergeleken, geen vooruitgang?
‘Kok heeft de grote verdienste dat hij de verkiezingen heeft verloren en zich daarna door een ondemocratisch aangewezen staatshoofd liet aanwijzen als redder van de natie. Kok is de dood in de pot voor de Nederlandse democratie - maar dat zijn natuurlijk kleinigheden.'
Beschouwt u zich eigenlijk zelf als een democraat?
'Lang heb ik geloofd dat ik een democraat was. Ik vergiste me. Ik ben geen democraat. Mijn hele leven heb ik onder regeringen geleefd waarmee ik het fundamenteel oneens was. Geeft niets, dat is goed voor mijn karakter. Maar waarom laten we ons toch steeds weer voor de gek houden met die fopspeen die verkiezingen heet? In een land waarin zowel de regeerders als de politie fout op fout stapelen, is het enige dat ons nog van de maffiastaat scheidt, een behoorlijk justitieel stelsel. Als dat ook nog verrot blijkt, omdat men elkaar de hand boven het hoofd houdt, dan heb ik nog liever de buitenlandse maffia aan de macht dan de binnenlandse. Weet je nog hoe Amsterdam die regent Van Hall wegpestte? Of hoepelde je toen nog in de achterbuurten van Wassenaar? Neem het van mij aan, het is de enige manier: schelden, onredelijk zijn, vergaderingen verstoren, vloeken. Dit lijkt allemaal geouwehoer, maar om met God te spreken: er is niets tegen geouwehoer, als Van het Reves zegen er maar op rust.'
Reaguursels
InloggenGelukkig heb ik de off line versie van Theo van Goghs columns in de Gezonde Roker nog, het boek "allah weet het beter". Dat boek kan ik iedereen aanraden, en is nog steeds te koop. Met name de discussies met en om "Dom Geitje Elatik" zijn hilarisch.
Echt grappig, ondanks de feitelijke treurigheid van het onderwerp. Dat onze grote politieke partijen zijn geïnfiltreerd door extremistische Prehistoriërs die toneelstukken willen verbieden. Die pas schoorvoetend afstand nemen van intimidatie en geweld als hen daar herhaaldelijk en direct om gevraagd worden.
Zelfs de VVD heeft om diversiteitsredenen inmiddels een "jihadist omdat het moet". En toch worden zulke figuren in alle ooit liberale en democratische partijen niet alleen gedoogd maar zelfs verdedigd tegen kritiek.
Dat is een veel groter probleem dan die prehistorische denkbeelden zelf. In ons land met nu pakweg 7% moslims zou de discussie over wel of geen sharia nu nog effectief gevoerd kunnen worden. Zo zouden moslims in ieder geval kunnen wennen aan het idee van legale kritiek op religies en op personen.
Maar met 15% of 20% moslims wordt die discussie onmogelijk, met 30% zitten we in een jihad. En dat kan dus al ver voor 2050 zijn want het IND heeft aangekondigd de omvolking te willen versnellen.
Krankzinnig dat de bestuurders van Europa deze keuze maken en binnen 25 jaar dit continent definitief weggegeven hebben aan de meest intolerante en gewelddadige religie uit de geschiedenis.
Die mensen brengen geen welvaart, geen pensioengarantie, geen integratie, geen saamhorigheid onder de gehele bevolking, maar splijten het land, dit continent in “wij en zij”.
Islam tegen alles en iedereen die niet de islam aanhangt, andersdenkend is, anders geaard is.
Hoe kun je daar in vredesnaam voor kiezen.
Zelfs als het geld zou opleveren, hoe kun je daar als niet moslim in hemelsnaam van genieten, als de islam té dominant aanwezig is.
Meer welvaart tegen meer inperking van vrijheden.
Waar “we” na WOII “zo hard voor gestreden hebben”….
Je hoort het die bestuurders elk jaar weer zeggen..
Zelfs ik heb "Allah weet het beter" in de boekenkast staan. Het gezicht van Theo in Arabierische hoofddress. Maar ik ben pas 6 en 7 oktober weer in Amsterdam.
Ach die theo , het voelt zo lang geleden en toch nog zo vers.
Zo vreemd dat ik zowel theo als zijn moordenaar in de ogen heb gekeken.
Onze liefelijk mohammed B , hing altijd rond in het oosterpark en zeker voor de tabak/coffeeshop op de hoek van het park. In die tijd haalde ik daar geregeld peuken en moest af en toe met weinig plezier door die jongens duwen om naar binnen te kunnen.
Theo zwom altijd in het zwembad in diemen met zijn zoontje en sprak hem daar af en toe. Vriendelijke man en vooral een lieve vader.
De dagen na zijn aanslag en toen ik voor het eerst kon zien wie hem had afgeslacht en de jongen herkende die daar altijd hing. Onwerkelijk.
Het waren altijd tering jongens , maar had nooit gedacht dat er zulke zieke gedachten rondspeelden in hun hoofden.
Paar weken later, hingen zijn vriendjes daar nog steeds rond.. en nu waarschijnlijk hun kinderen.
We moeten ook niet verbaasd doen als travestieten in het oosterpark worden aangevallen door een horde jonge fuckers van 14..
Wie denk je dat hun vaders zijn ?
Zo jammer dit topic op zaterdagavond.
Morgen lezen.
Precies wat ik dacht.
Idd,vracht bier op,dit verdient een heldere geest, morgen weer,wat mis ik trouwens Nederland uit die tijd,okeee,boomer
Theo van gogh was gewoon een vette volgevreten kettingrokende nederlander
Hij had een gigantische grote groffe bek.
Maar hij zei wat en waneer hij dat wilde tegen wie hij dat wilde .
Een man naar mijn hart een rasechte hollander.
Hij stond voor wat hij zei en nam niks terug. En had voledig schijt aan wat iedereen van hem vond.
Hij maakte gebruik van de uiterste vorm van meningsuiting waarvoor je tegenwoordig voor de rechter word gesleept door de schijnheilige fatsoensrakkers.
Rip theo en maak ze het leven zuur op de eeuwige jachtvelden.
En u bent een allochtoon.
Zo is het, Geenomgekeerde. Was hij maar voor de rechter gesleept. Dan had hij nog geleefd. Maar dat is niet de manier van de vredelievende religie, weten we inmiddels maar al te goed.
Lees de Wikipedia-pagina over Fatima Elatik, en besef dat Theo van Gogh gelijk had:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Fatima_Elatik...
In 2001 steunde Elatik de afgelasting van de opera Aïsja en de vrouwen van Medina door het Onafhankelijk Toneel, omdat ze vond dat de vrijheid van meningsuiting te ver was doorgeschoten.
In columns reageerde Theo van Gogh hier zeer kritisch op, en liet hij zich laatdunkend uit over Elatik. Op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 plaatste Van Gogh een advertentie op de voorpagina van Het Parool met de tekst 'Waarom zou een toneelstuk niet verboden mogen worden? Stem Fatima Elatik, stem PVDA!'.
.. en terwijl wij elkaar vertellen hoe het zit nam Theo het initiatief en stelde een daad.
Dat carnavalsnummer is maar luguber. Wie steekt er nou zomaar een stervend persoon een mes in de rug... Een rare vorm van humor.
Gisteren stond er in diverse kranten een artikel over een gitarist uit Zutphen die plotseling is overleden. Nu ken ik deze jongen al een paar jaar, want hij kwam hier regelmatig voor diverse dingetjes aan, of voor zijn gitaren.
Ik heb niet eens zijn adres, en familie of vrienden ken ik ook nauwelijks.
Is er hier iemand die weet wat er is gebeurd?
Ik vraag dat met respect.
En als zijn dood nou nog een eye-opener was geweest, maar zelfs dat niet.
Zelfs die van Pim niet.
@Meuntjes | 17-09-22 | 21:51:
Die kwam ook alleen écht aan bij mensen die al wakker waren, inderdaad. De rest veinsde zich erdoorheen.
Precies!! Wat Theo van Gogh schreef, wat Theo van Gogh vreesde is waarheid geworden.
De systeemcorruptie van de pvda in Amsterdam, de ellende, de moord en doodslag en aanslagen door de volgelingen van de Profeet (VZmH), de totale en verachtelijke onmacht van de boven-ons-gestelden om daar effectief tegen op te treden, Theo van Gogh heeft dat allemaal aan zien komen.
Helaas waar.
Zucht, het is niet waar.
'Dagje naar het strand' en 'terug naar Oegstgeest' zijn zeer geslaagde films van van Gogh. Ultieme Nederlandse films. Maar je kan je niet voorstellen dat er nog iemand naar kijkt.
Mensen die aan de Filmacademie studeren krijgen dit nog wel voorgeschoteld. En niet verkeerd want zeker 'A Day at the Beach (1984)' is een film die in traditie staat, zelfs de knipoog naar Bert Haanstra's 'Nederland' is een soort traditie.
Maar mijn criterium is (oa.) is het vindbaar op 1337X ?
Helaas.
nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Gezonde_Ro...
—- De Gezonde Roker was tevens de naam van een website van Theo van Gogh die eveneens zijn columns bevat en waarop bezoekers hun mening konden geven.—-/
web.archive.org/web/20070722231323/ht...
Filmmaker, columnist en regisseur Theo van Gogh werd op de ochtend van 2 november 2004 in de Amsterdamse Linnaeusstraat door Mohammed Bouyeri vermoord.
Ik kon er altijd wel van genieten hoe Theo alles dat heilig was wist te reduceren tot iets simpels, iets banaals, iets ordinairs of iets onsmakelijks, maar dat nihilistische van hem had soms ook wel iets verdrietigs en wanhopigs, alsof hij op zoek was naar iets dat altijd buiten zijn bereik lag. Of dat nu voldoening of hoop was, zal ik nooit weten. Maar hij zal mij altijd bij blijven met die eeuwige peuk in z'n bek van 'm. ''Ga heen en verhang uzelf''.
Theo was een geweldenaar. En zijn moordenaar wordt nooit vergeven. Door dit stuk wat interviews met Oltmans en Theo terug gekeken. Komt Oltmans hier ook nog aan bod? De meest deftige BBM.
Benieuwd wat hij van alle krokodillentranen rondom ON had gevonden. Maar ik weet het wel eigenlijk. En die Raisa had hij zeker leuk gevonden. Overigens als die Karskens nou eens slim is zegt hij dat die filmpjes zonder context als spiegel bedoeld waren. Net zoals wij al jaren lang bestookt worden met verhalen en filmpjes over de geknechte getectyleerde donkere medemensch. Zonder context. Leuke serie dit!!
Het was vrij mistig in de tijd dat Theo werd vermoord. Heb die mafkees nog zien lopen rond het Oosterpark. De mist is sindsdien nooit meer opgelost.
Theo van Gogh werd wel steeds beter in films maken. Had hier zeker talent voor.
Herinner me nog een radio interview dat hij bezig was met een film over de moord op Pim Fortuin en de NOS moeilijk deed om toestemming te geven voor het gebruiken hun beelden.
En daar lag die zelf dan dood in de Linnaeusstraat door toedoen van een of andere geflipte Moslim.
Het eindresultaat van 06/05 heeft die niet meer kunnen aanschouwen.
En wat had die nog meer voor mooie films kunnen maken na deze.
Theo van Gogh had een waardige opvolger van Dick Maas en Paul Verhoeven kunnen worden.
Moet oppassen wat ik zeg, want Theo is heilig hier. Die films waren net zo succesvol als windmolens. Subsidie. Hou toch op met me.
- Al vond ik Fitna kort maar krachtig. Dat wel.
@Duwbak_Linda | 17-09-22 | 21:34: 06/05 was prima aan te gluren.
Fitna is niet van Theo van Gogh, was een of ander hobby project van Geert Wilders,
Maar intussen presenteerde hij samen met Sylvana Simons Sexquizz on the Beach
@CarelJan7937 | 17-09-22 | 21:44: Ach ik haal weer eens dingen door elkaar.
@Shoarmamasutra | 17-09-22 | 21:46: Moest natuurlijk wel poen in het laatje komen.
@Duwbak_Linda | 17-09-22 | 21:34: Als Theo de filmacademie had kunnen doen en daar het 'ambacht' echt goed had kunnen leren was hij waarschijnlijk de wereld over gegaan met z'n films; films met visie! Jammer dat ze hem toen niet hebben toegelaten.
@Aristotalloss | 17-09-22 | 22:12: Wie weet. Hij is helaas vermoord door een psychiatrisch patiënt die zijn wanen gerechtvaardigd zag in een boek vol wanen.
Als mijn oma nog had geleefd, had ze denk ik ook haar gender in het paspoort laten veranderen. Was ook heel duidelijk een boze blanke man. Zij vond ook heel erg dat iedereen gewoon normaal moet doen.
Tegel van de week, wat mij betreft!
Nogal incrowd allemaal. Ik ken Theo alleen maar van dat interview met Pim. Ja en Fitna.
Misschien komen ooit z’n schrijfsels op „De Gezonde Roker“ weer online.
Zijn vete met de pvda-bestuurster Fatima Elatik was hilarisch
„ In de zomer van 2000 nam Elatik deel aan het VARA-programma Het zwarte schaap. Ze uitte hierbij kritiek op de wijze waarop Theo van Gogh discussies over islam en integratie aanzwengelde.
In 2001 steunde Elatik de afgelasting van de opera Aïsja en de vrouwen van Medina door het Onafhankelijk Toneel, omdat ze vond dat de vrijheid van meningsuiting te ver was doorgeschoten.[4] In columns reageerde Theo van Gogh hier zeer kritisch op, en liet hij zich laatdunkend uit over Elatik. Op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 plaatste Van Gogh een advertentie op de voorpagina van Het Parool met de tekst 'Waarom zou een toneelstuk niet verboden mogen worden? Stem Fatima Elatik, stem PVDA!'.[4]“
nl.m.wikipedia.org/wiki/Fatima_Elatik...
@theo-is-dood | 17-09-22 | 21:49: De Gezonde Roker. Ja die site heb ik wel eens bezocht. En ik begrijp de impact van zijn dood ook wel.
Dit vond ik toen heel mooi:
www.youtube.com/watch?v=qPkzm_X2Q9A
Pim Fortuyn 2001-09-09 Theo van Gogh's zondag
@theo-is-dood | 17-09-22 | 21:49:
Kocht destijds een boek met jouw nick als titel, geschreven door z'n vriend Theodoor Holman.
Mooie column. Beet je lompe rauwe schrijfwijze, maar misschien daardoor juist ook ontroerend.
Mooi stukkie inderdaad.
En wat - een - mooi - videootje van Theo en de Heilige Maagd!
(Ik ken Theo alleen maar met een dikke pe.. buik.)
Als Theo de staat van het land tegenwoordig zou kunnen zien, kon je een generator aan z'n graf hangen om het halve land van stroom te voorzien.
Gelukkig maar dat van Gogh zich verder niet in de muziek bizz heeft 'bekwaamd'. Maar aan de andere kant dan had hij nu wel nog geleefd misschien.
www.youtube.com/watch?v=awkRCO9GU3o&a...
Echte boze mannen zien er rood uit.
us.123rf.com/450wm/baz777/baz7771101/...
REAGEER OOK