'Best rustgevend om een frietje te zijn'
Terwijl het 'patatje' is maar goed
Kijk dan toch eens. Zo'n bakje puur geluk. Wat maakt het dan nog uit dat u bent ontslagen? Of dat het tentamen iets te moeilijk was? Of dat u de rekeningen niet meer kan betalen? Een bakje patat biedt troost. Frieten houden van iedereen. Een verzameling gele goden in zo'n witte plastic bak - geniet er nou maar van, want Frans Timmermans gaat het verbieden. Die patat natuurlijk niet, daar is hij immers dol op, maar die bakjes. En nu is het dus mogelijk om daadwerkelijk in zo'n bakje te gaan liggen. De XXL-patatbak. Voordat u in de patatbak gaat liggen, kunt u (optioneel) ook vijf minuutjes in het dompelbad met frituurvet (180°C), waarna uw frietenlijk in de patatbak gaat en dan vertrekt u zonder pardon naar de voedselhemel, waar Petrus met pot JOZO-zout staat te wachten aan de poort. "Het grappige is dat het best spannend is om in zo'n grote frietbak te gaan liggen. Als je er eenmaal in ligt, is het net alsof je op de zee in een luchtbed in de zon ligt te dobberen. Je ziet de wolken en je hoort de verhalen. Het is best rustgevend om een frietje te zijn." Okee nu willen we niets anders meer. In een volgend leven zijn we frietje.
PATAT OF FRIET
Einde aan de eeuwige discussie. Het is:
Poll is Verlopen.
PATAT OF FRIET
Einde aan de eeuwige discussie. Het is:
Reaguursels
InloggenDie Grote emmers met pomppedaal waar dat gele spul uitkomt voor over de ... , wat staat er op die emmers?? Fritessaus of Patatsaus? Nou dan. I rest my case.
Het is patat, als je in Nederland woont. Laat de belgen met hun rare ‘Nederlands-vlaams’ maar friet zeggen.
Oh ja en patat oorlog is satesaus(pindasaus) en mayo.
En puntzakken zijn gewoon niet handig. Bovenop alles te veel saus en onderop bijna niks. Als je bodem bereikt zijn je handen helemaal gesaust of je nu een vork pakt of niet.
Friet haal je bij de frietentent. Met een kroket of bami/nasischijf/bal. En een slaatje wat je tijdens het wachten opeet. Eigenlijk is geluk heel makkelijk te bereiken.
Kijk, jij begrijpt het!
Mag ik van u een frietje oorlog?
Sorry die hebben we niet, we hebben wel
Patat oorlog of lust je die niet?
@timmey | 11-09-22 | 23:47: Net als t woord Patat wordt ook t woord Lusten in de betekenis van Niet lekker vinden alleen door paupers en proleten gebruikt
Trouwens, houd ook in gedachten dat het vooral de "patat" zeggers zijn die dit land op de meest effective wijze naar de klote weten te werken!
fd.nl/opinie/1360536/in-de-tweede-kam...
Patatten zijn de knollen waar je frieten van maakt.
In Nederland (Holland ) is het patat, in Duitsland Pommes, in België/ Frankrijk frites, in Engeland chips etc. Dus hier patat
Belgisch is geen taal, die Duitsers willen sowieso alles opdringen dat fout is en die slappe zompige vetstengels in Engeland hebben uberhaupt niets te maken met patat.
@peterdh | 11-09-22 | 20:01: het is dus: ….patat
Friet godverdomme friet friet friet !! Snap dat nou eens !! Frietje met ! ik heb echt phaataaat haaaat !!
@postbus51 | 11-09-22 | 20:07: zoek eens hulp bij een psycholoog, misschien kan die je helpen.
@postbus51 | 11-09-22 | 20:07: Ze snappen het gewoon niet, buiten de
Randstad bestaat NL niet, althans niet in de hersenen van dit soort navelstaarders. Alleen het woord "patat" alleen al vraagt er, dankzij dit soort hautaine betweters, om met een gevoel van walging vervult te worden.
@Sieg Hein | 11-09-22 | 20:06:
Juist. Degenen die het friet noemen verkeren in een staat van cognitieve dissonantie. Ze voelen zich zeer ongemakkelijk omdat ze wel weten dat het gewoon patat is, maar hun misplaatste gevoel denkt dat het friet is. Kunnen ze ook niets aan doen.
Neen. U doelt respectievelijk op patat frites, pommes frites en potatoe chips. Dit wordt dan weer afgekort als Pommes in Duitsland, frieten in België en chips in het VK en in Nederland hebben we de richtingenstrijd.
Patatas in de frituur.
Dus patat frites klinkt toch niet zo gek.
Patat is alleen een aardappel. Maar hoe dan.
Frites is alleen frituur. Maar wat dan.
Zie de poll 100% van de mensen is van mening dat het patat is; dus de achterliggende rationale zal me een worst wezen. Het is patat. Klaar. Nooit meer over hebben.
Dat geouwehoer over patat of friet is aardig vervelend aan t worden. Het is patates frites dus beide termen zijn onvolledig.
Dus houd ik het op Pommes
Ontkennen heeft geen enkele zin, het is en blijft gewoon friet, en ja, dat is vervelend voor u maar daar kan ik ook niks aan doen.
Ooit naar een patattent geweest?
Nee dus, het is dus friet!
Ooit naar een frietzaak geweest?
Patatzaak, noemen sommige het hier.
@Kruijffje | 11-09-22 | 19:01: "Patatzaak" die naam alleen al , mag je daar binnen als je geen smoking draagt?
Patat kraam dus geen friet
Het heet een snackbar
Is ook wat. Ga ik liever nog even niet hemelen, want wanneer Petrus daar staat met de Jozo.... ben net ruim een jaar zoutarm gewend. ;D
Dan vraag je om weinig of geen zout, dat vinden ze geen probleem. En dan thuis overstappen op LoSalt (met of zonder jodium) waar 66% van de natrium vervangen is door kalium. Het smaakt gewoon naar echt zout.
@quigg | 11-09-22 | 20:46:
Bij Petrus om minder zout vragen aan de hemelpoort?
@quigg | 11-09-22 | 20:46:
Maar dank voor deze tip! :D
Hier in de España hebben we daar nooit discussie over.. het is gewoon patatas fritas..
Met het belangrijkste woord gewoon normaal, en zoals het ooit overal was, als eerste genoemd.
Belgen noemen het friet, en die hebben er meer verstand van dan Hollanders.
Friet dus.
Belgen en meer verstand: hou es op!
Patat flip van de Brammetje.
Met een lang vorkje.
De enige echte frietdiscussie is het vet waarin je bakt. Johan Segers zegt pocheren in ossenwit en afbakken in olie.
Alleen is die laatste in zijn wijze arachide olie en die leent zich niet voor elke saus. Voor een PATAT (dat woord staat er bij hem op merkwaardige manier telkens fout bij) flip is deze olie uitstekend.
We kunnen beter vragen aan de Chinezen hoe ze het noemen aangezien ze de helft van de cafetaria's runnen.
Ik heb zomaar het idee dat ze een voorkeur hebben voor patat.
Subtiel. Daar kan Joris niets van zeggen.
Fliet met hele emmel Lemia.
@Crankhead | 11-09-22 | 17:49: Flituulsaus is gool, klijg je altijd in de snackbal. Kun je betel thuis lekkele mayo kopen.
Wisten jullie trouwens dat die rode hete saus eigenlijk sambaR heet? En dat die enveloppen met taugé eigenlijk Roempia’s heten?
@_pacman_ | 11-09-22 | 17:52:
lekkele mayo maken*
Frite is Frans voor (in olie) gebakken. Patatten zijn zweetvoeten. Einde discussie.
Petatje mèt!
Maah Dùh Vrèhèd is nog steids dich.
Petahtje Pindah-Mayo ftw goos
Bij de smurfen was een soortgelijke discussie. Is het een smurfentrekker of een kurkesmurfer. De kurkentrekker is hier de patat friet.
Onzin; Het is natuurlijk een smurfensmurfer. Dat weet toch iedereen?
Een GS-jaar zou niet compleet voelen zonder deze discussie, die verder natuurlijk volslagen overbodig is (want: patat).
Patat zeggers, de wappies onder de snack liefhebbers, ze weten dat ze fout zitten maar toegeven ho maar, verder is het, volgens hunnie natuurlijk allemaal één groot complot van de WEF, regering, Bigpharma, Unilever en het verbond van frietbakkers.
Precies! Als frites worden gefrituurd. Hoe wordt ‘patat’ dan bereid?
@Chuck the plant | 11-09-22 | 18:25: Aardappelen groente, vlees heten bij u dus gekookt, gekookt, gebraden?
@Chuck the plant | 11-09-22 | 18:25: haha dat zeg ik ook altijd, wel eens gehoord van een "patateuse" ipv een friteuse bijvoorbeeld?
het blijft Friet van frieturen ( pommes friet/french Fries )
Patat is ongefrituurde aardappels..
vandaar de uitspraak ook ergens patat van kunnen maken..
hoe lang blijft deze onzin discussie doorlopen in het woke gebied van 020.
Patat komt van patatten, je eet patat met je patatten.
In Amsterdam is hier helemaal geen discussie over, gewoon een patatje halen, niet zeiken.
@John McClane | 11-09-22 | 18:17: Gelukkig bestaat er voor de normale mensen ook nog Nederland buiten de randstad, Friet dus
Moet je hier in Vlaanderen patat bestellen, zit je mooi met een bord aardappelen. En dat is toch het voorstadium van in de puree.
Hier in Noord-Brabant krijg je helemaal geen bord als je patat bestelt want wie patat zegt is waarschijnlijk Ajaxsupporter.
@omanders | 11-09-22 | 17:10:
Motte gij un frietje menneke
Friet is dan ook de belgische benaming, nederlanders zeggen patat
In Zuid-Afrika heet het slaptjips.
Dat gedonder over of het friet of patat is, bewijst dat de multicuturele samenleving nooit kan werken als zelfs dat een onderwerp van levensbedreigende discussie is.
Frtuurvet kost tegenwoordig ook diamant, 15,49 voor een fles: www.ah.nl/producten/product/wi408250/...
Da's geen ossenwit, dus geen echt frituurvet.
@Lafayette | 11-09-22 | 15:29:
Kijk, de ECHTE frietdiscussie!
Patat... Grrr.
GS blijft toch een Amsterdams blog dat vooral door provincialen gelezen wordt. En aangezien GS altijd tegendraads trolt zegt ze patat omdat @mosterd ook wel weet dat het friet is.
Het lekkerst is die gespoten licht rode friet uit het zwembad en op HvH.
Hoe heette dat ook al weer.
www.hoejetypt.nl/ondersteboven.php
snp oz
@Ruimedenker | 11-09-22 | 15:33:
Fantastisch haha.
Churros?
Het is FRIET!!!! Einde discussie.
Patattepatat, patattepatat, Diamant.
@Mr_Natural | 11-09-22 | 15:20: Frietetiettetiettetet, frietetietetietetiettetent.
Deze discussie ben ik zat. Ik ga ze maar Pommes noemen, zoals de oosterbuur.
Is dat niet lastig in Frankrijk?
Tis in Holland lees de randstad patat. Daarbuiten friet.
Zo is het, en wie is er de baas in Nederland? Patat dus!
Nee in noord nederland zegt iedereen patat, aangezien noord nederland tenminste nog iets van nederlandse cultuur heeft zoals zw piet met sinterklaas, lijkt patat zeggen de betere optie.
Friet. Iedereen in 't noorden eet pantat, nou Smakelijk.
Honderd procent patat en toch nog dwarse figuren, snap je toch niet.
Onze Koning Leopold II had een plan om Nederland aan te vallen. Ik stel voor dat we dit plan nog even van onder het stof halen.
Als Brabander zeg ik friet. Het is een reden voor Brabant om zich aan te sluiten bij de Belgen.
@thanseeuwen | 11-09-22 | 15:12: doei
@Gepiel | 11-09-22 | 15:55:
Dan is Nederland de tech industrie kwijt en houden ze overbetaalde arrogante consultants over.
@thanseeuwen | 11-09-22 | 15:12: voor deze ene keer dan: houdoe
Het is gewoon 'patates frites'. Maar ik zeg gewoon 'friet'. Soms patat als ik in een funny mood ben.
Maar een half kippetje eet je met patat met appelmoes.
Oma, wat heb je toch lekkere grote frieten.
Frikanpersoon van lichte zeden.
Warenkennis. Een favoriete spreuk van mijn vader zaliger was "de stomste boeren telen de grootste aardappelen". Aardappelen groeien in de grond, zie de naam. Maar de schil zou bespoten zijn en dus giftig. Je hoeft geen botanist te zijn om dan te bedenken dat deze "vrucht" via de plant in het lichaam gif opneemt. Dat wil niet zeggen dat je alleen de schil van de aardappel zou moeten willen eten, maar toch.
Geschilde Opperdoezer Ronde (de enige beschermde naam bij mijn weten) en kalfskroketten met mosterd. Arm land, als zelfs je frituurcultuur een dode letter is.
De allerbeste vriend van hitler heette Friet
Mmm, als je de wiki van Friet (friet dus, geen patat) leest noemt men het zelfs in Frankrijk frites en in de VS fries wat meer op friet lijkt dan patat. Het lijkt wel of ze friet alleen patat noemen in gebieden van Nederlandje waar ze het standaard beter denkon te weton. Maar is goed, genieten jullie lekker van patatjes.
Maar het is ook patat, van die voorgebakken diepvrieszooi. Vers gesneden friet van de beste aardappelen is van een heel andere orde en kennen ze boven de rivieren niet.
Maar het zijn frieten, meervoud. Tenzij u in uw puntzak of frietbakje maar 1 friet zou serveren. Dat zou toch een beetje weinig zijn.
@Sinterbikske | 11-09-22 | 14:50: Euh, Eiburgh Snacks in 020 schilt al 40 jaar zijn eigen aardappelen ter plekke.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:52:
Het zijn dan ook fritten Nonkel.
@J.Cash | 11-09-22 | 15:06: Deze alternatieve spelling, die we vooral in Antwerpen en de Kempen gebruiken, kan ik uiteraard goedkeuren.
In Groot-Bourgondië zijn het frieten of friet.
In het zure vingerwapperende gebied ten noorden van Groot-Bourgondië is het patat.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 15:10:
Dank u jury.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 15:10:
Het valt een beetje onder:
Pompiers
Jeton
Smossen
Bagetje
Hesp
Filet pur
Autostrade
Pinkers
Daar hebben de Hollanders geen antwoord op.
@J.Cash | 11-09-22 | 15:26: ja, als je liever als Belg versleten wil worden dan Hollander, dan hebben we ons best gedaan, maar dan moet je het zelf maar weten hoor!
@Piet Karbiet | 11-09-22 | 14:55: ter plekke? Goeede friet moet toch 24u blancheren in water voor de eerste bakking?
@Sinterbikske | 11-09-22 | 14:50: Laat ik eens over RAS patat beginnen. Kent u dat? Heerlijk!
@Hiram | 11-09-22 | 18:17: Ollanders zijn doorgaans extreem ambetante figuren, waar ik als Nederlander absoluut niet mee geassocieerd wil worden
Patat is voor die viezerikken die een speciaaltje met ketchup maken, ipv curry.
Ik ben zo oud dat ik de uitvinding " speciaa" nog heb meegemaakt, was oorspronkelijk met ketchup.
@uisge baugh | 11-09-22 | 14:47: de eerste fiets had ook geen trappers.
Het is patat en hoort in een puntzak met een grote klodder mayo en een beetje extra zout.
Patat is rauwe aardappel. Geniet er van.
Patatfriet kan toch ook? Ik ben zelf voorstander van "patat".
Frietpatat dan. Gefrituurde aardappel
@Fijn_dat_je_er_bent | 11-09-22 | 14:50: in het Frans hebben ze een andere woordvolgorde.
Het is ook moulin rouge, de rode molen.
youtu.be/3Hos8HA7x3o
Ik ga mijn leven laten verfilmen...."Plukkieplukkie en de patatjes". Hou het bioscoopjournaal in de gaten.
Heb het idee dat deze poll wel eens doorgestoken kaart kan zijn.
Uiteraard is het patat, maar gelukkig gaat Friet van Piet nog niet zover dat hij zegt: 'Friet? Dat hebben we niet'. Dat zou hem omzet kosten. En hij zou een andere naam moeten kiezen, Patat van Ad ofzo. Ad is best een rare naam voor iemand die Piet heet.
Wij hadden Jan Patat in het dorp.
Even polderen: We noemen het een bak patat en de afzonderlijke onderdelen frietjes.
Geen idee wat er allemaal in zo'n bakje zit maar het is in ieder geval niet alleen friet.
@Piet Karbiet
LOL! Inderdaad, echt zo'n "oplossing" waar niemand blij van wordt.
Als dat waar is, wat bestel je dan bij de cafetaria? Een bak patat of 49 frietjes?
@quigg | 11-09-22 | 14:43: 49 pommes frites s'il vous plait.
@Piet Karbiet | 11-09-22 | 14:50: Waarop zij dan zeggen: Met mayo? Dat is dan 200 euro. Meenemen of hier opeten? Over een uurtje is het klaar, de chef gaat nog even wat extra aardappels schillen.
Over patat gesproken..
Utrecht-Vitesse 1-0
Strax Max en die stekkerkampioen uit Friesland.
Hup Patje!!
En nog wat. Volgens mij doen ze hierzo bij de Bram (Ladage) friet altijd in een puntzak.
Maar dat weet k niet zeker, want k kom er zojuist achter dat al mijn tegels over friet over het verleden gaan.
K koop nooit friet. Alleen kalfskroket met mosterd.
Al lang geen friet meer gekocht, kom je dan achter. Ja, een enkele kapsalon, een jaar of twee gelee.
Ik denk ineens aan:” is het lang geleden, is het lang geleden?” Toen was ik verliefd 1975 denk ik.
Komkommertijd is toch voorbij?
Patatdag is gelukkig alleen vandaag.
TussenTopic..
W8en op Max … Het monster van Monza.
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de "patatgeneratie ? (weinig discipline en werklust bij jongeren) ?
Dat is toch die generatie die er als een zak aardappels bij zat?
Dan heb je altijd mensen die “wetenschappelijk” ende “taalkundig” willen aantonen wat de herkomst is van de woorden en de betekenissen.
Tatta, Pommes, aardappel, gefrituurde aardappel etc.etc.
Als baby zijn de eerste woorden meestal tatta(aardappel in Suri van Patatta) en daarna patat.
Dan Papa en pas daarna mama.
Sommige dingen in het leven zijn eenvoudig en moet je niet doodanalyseren.
Patat bekt ook lekkerder, iedereen kan het zeggen, probeer maar eens frites te zeggen met een hazenlip.
En de lekkerste patat eet je in de, hoe kan het anders, hoofdstad van Limburg, Helmond.
Patat met Belgische mayo van DL.
Zie de poll 100% is het met mij eens.
Eet smakelijk.
Zaanse mayo, heerlijk
Ik woon in Amsterdam, maar zelfs ík weet dat Helmond in Noord-Brabant ligt…
@Rico Tampeloerus | 11-09-22 | 14:41: Nieuw hier zeker?
@uisge baugh | 11-09-22 | 14:44:
Zie jij ergens een babyface?
@Rico Tampeloerus | 11-09-22 | 14:47: Dat niet maar iedereen hier weet dat Helmond in limboland ligt.
@Rico Tampeloerus | 11-09-22 | 14:41:
Nee hoor. Wij willen dat hellhole namelijk niet
Veel belangrijker is dat de frietpatat eindelijk onder het juk van de Agria vandaan komt.
Julienne gesneden gefrituurde aardappel. Niks patat of friet.
Julienne? Weet u potverdikke wat julienne is? Dat is als u groenten zo fijn snijdt als lucifers. Ik mag hopen dat uw frieten toch ietsje dikker zijn.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:37: Ja, ja. Fermière dan? Of bâtonette
Lunetten bedoel je waarschijnlijk.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:37: Misschien een gat in de markt? Een friet in luciferformaat is in 15 seconden wel ongeveer gebakken, toch? Dan kunt u veel meer bakken in dezelfde tijd waar de mega frieten over doen. Geen dank.
@Nonkel
De aardappelvariant noemen we steppegras, toch?
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:37: die liggen in NL in supermarkten bij de chips, minifrietjes noemen ze dat
Ik heb nog patat gekocht voor een kwartje(Hfl). 11 Eurocent. Incl. ouderwetse majo. 55 jaar geleden. Vroeger was alles beter, behalve de toekomst.
Ja hier 25 cent, met 35. In de zomer na een hele dag balletje trappen.
De bekende patatzaak Eiburgh Snacks in 020 moet na 40 jaar weg want bestemmingsplan. Dit fenomeen zit een beetje verstopt op een van de laatste rafelranden van de stad. Binnen 8 weken oprotten. Idioterie:
https://www.parool.nl/amsterdam/moet-frituurfenomeen-eiburgh-snacks-binnen-acht-weken-verdwijnen-er-wordt-hier-voorlopig-helemaal-niet-gebouwd~bdfa82f8/
Volgens mij staat op het einde van het verhaal dat ie nog minimaal 3 jaar kan blijven na een goed gesprek ;-)
#teamfriet
Ik heb bij de vote op friet gestemd maar vind deze niet in het eind resultaat terug. Is de voto computer eventueel defect?
Friet.
Einde discussie.
In reepjes gesneden en gefrituurde aardappel.
Punt klaar mee!
Amén.
Vanaaf opgebakken opperdozen met witlof hamka.
Stukkie vlees en rucolasla.
Opperdozen kort koken in de jas.
Afkoelen, afpellen, plakjes snijden en opbakken.
Witlof ook even de kook erover, nog vóór beetgaar.
Afgieten in de pan iets doorgaren.
Inrollen, pittige kaas RaPsen 15 min oven/grill.
Zondagsfeestmaaltijd.
Oh! Cantaloupe meloen na.
Mijn man noemt mij altijd een opperdoos.
@osolemio | 11-09-22 | 14:21: Een opperdoos is een mond. Dit in tegenstelling tot de onderdoos. Weten we meteen waar de voorkeur naar uit gaat :)
@osolemio | 11-09-22 | 14:21:
Foto’s graag.
Wat een kut poll.
In je broekje?
Of last van hooikoorts?
Sterkte iig.
Ha bah, nog een topic over Frenske. Dat kan mijn maag niet aan.
“Kijk dan toch eens. Zo'n bakje puur geluk.”
Patat of friet. Mij zal het worst wezen. Wat veel belangrijker is, is dat je frieten niet in zo’n bakkie, maar uit een puntzak eet.
Edit; hefeweizen was me al voor.
Waarom zo'n smerige puntzak.?
de mayo er doorheen gesijpeld. Zelfs met een vorkje vette vingers. Veelal
minder inhoud als in een bakje.
Altijd genoodzaakt 2 handen te gebruiken . Nogmaals waarom een puntzak. Nostalgisch geneuzel.
@strawdog | 11-09-22 | 14:38:
“Veelal
minder inhoud als in een bakje.”
Dan koop je gewoon een grotere zak.
De belg waterloo heeft het ook altijd in een puntzak, het is een van de beste snackbars maar dat eten uit een puntzak is niks. Bovenkant overdaad aan mayo of saus en onder alles droog vreten en de jatten er helemaal onder.
De vraag of het patat of friet is kan wellicht het beste worden beantwoord door een persoon met de Nederlandse en Belgische nationaliteit. Aan die Monegask in Italië dus. Of mag hij van Kelly niet snacken?
Een patat is de groente die men schilt om er frieten van te snijden.
U kan patatten ook koken of bakken, maar dan zijn het uiteraard geen frieten.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:17: Als ikzelf frieten of patat maak, ik eet die voorgebakken diepvriestroep niet, dan laat ik de schillen bij voorkeur aan die aardappelen (of zijn het piepers?) zitten.
@goedverstaander | 11-09-22 | 14:21: In dat geval moet ik u helaas toch wijzen op het feit dat de schillen van nature giftig zijn, en dat u daarbovenop ook nog eens het gif krijgt dat de boer gebruikt heeft. U vervuilt en kleurt er ook nog eens het vet mee waarin u frituurt. Schillen, snijden, spoelen, deppen, het blijft de enige goede methode.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:28:
Exact. Schillen, snijden, spoelen en deppen. Al het andere is godslastering. Lol!
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:28: Ik gebruik aardappelen uit mijn eigen tuin, geen gif toegevoegd.
@goedverstaander | 11-09-22 | 14:53: U krijgt in dat geval toch een hoeveelheid solanine binnen, en daar wordt uw lichaam niet blij van.
@Nonkel Frituur | 11-09-22 | 14:28:
Van aardappelen met een zeer dunne schil kan 'ouwe wijven friet' gemaakt worden. Een aantal Amsterdamse restaurants hebben die op het menu als bijgerecht.
"De kunstenaars willen de luisteraars aan het denken zetten over zijn of haar 'guilty pleasures'." En dat is van belang omdat? Opzichtige poging om kansloze, hoogstwaarschijnlijk gesubsidieerde "kunst" te legitimeren.
Dit doet de deur dicht. Ik ga naar de Joop.
Vergeet niet uw eigengereide regenboogtrui aan te trekken.
Wat is er met de andere 4907 stemmen gebeurd??? Lijkt wel het CDA hiero.
Eigenlijk sta k aan de kant van de Brit; fish and chips. Gewikkeld in The Guardian van yesterday.
Als de kat van de uitbater er althans nog niet op heeft lopen kakken.
#kakt ú weleens lopend?
Mag hoor. Wielrenners doen het fietsend.
Vooral de fish. Nog nooit zo goed gegeten als in Ramsgate, wat een kunstenaars.
Joepieee! Terug naar het origineel in een papieren puntzak, weg met het ordinaire
plastic bakje, weg met pommes, weg met patat, leve de culinaire traditie!
Ik heb dat nooit begrepen die traditie van de puntzak.
Bestel je een frietje mayo (of whatever voor saus meuk), heb je 10 frietjes gegeten is of de saus op of zitten je klauwen onder omdat dat vorkje niet lang genoeg is om bij de rest van de frietjes te komen.
@normanius | 11-09-22 | 14:06: zakje platleggen en openscheuren
@normanius | 11-09-22 | 14:06: een vette vis vol met kleine graatjes aalscholvergewijs in je keel laten glijden, lijkt mij opok bizar :)
@normanius | 11-09-22 | 14:06:
Hier, k ook nooit. Vond de puntzak de regelrechte hel. Niet dat het gek veel uitmaakte, want de bodem bereikte k nooit.
Maar bij de bodem komen, ja, ga er maar aan staan.
Wáár aan staan? Wel, aan die papieren puntzak!
@ffnietnu | 11-09-22 | 14:10: met een lekkere pint, zalig!
@chicago river | 11-09-22 | 14:15: bekijk het als een uitdaging.
@Hefeweizen | 11-09-22 | 14:13: maar jammer moest je het in een plastic bakje presenteren, koester de traditie!
@ffnietnu | 11-09-22 | 14:10: de puntzak is bedoelt om in de hand te houden
In een krant.
Azijn eroverheen.
Vet stuk vis erop.
Pint lauwe bitter erbij.
Jaja, die Engelse keuken toch...
Ja, zeg Kap'tein, lees je nu pas.
Two individuals, one thought.
@chicago river | 11-09-22 | 14:04: make it three, mate!
@Roos | 11-09-22 | 14:07:
Eetze Roos. Heb er trek van gekregen.
Weet nu al wat de zondagmaaltijd wordt. De azijn hebben we al in huis..
Keuzes? die maken wij wel voor het domme proletariaat.
Het D66 gedenkgoed dringt nu zelfs door op onverwachte plekken
Patat is heteronormatief
Een rea guursel met een woord met meer dan twee letter grepen, daar ga ik niet op rea guren.
Waarom ligt er altijd zoveel patat bij een bushalte in België?
Vraag een Belg hoe laat het is, dan kijkt ie op z’n orloge..
Die bushalte snap ik niet zo.
@Mr_Natural | 11-09-22 | 13:59:
De pols waaraan ie z’n orloge draagt, is de hand waar ie z’n patat mee vasthoudt.
“Hoe laat ist?”
“Ik zal efkes kijken voor u”…
@Ruimedenker | 11-09-22 | 14:11: Als je een mop uit moet leggen, vertel je hem niet goed. Ik snap ook niet wat de bushalte ermee te maken heeft.
@quigg | 11-09-22 | 14:30:
Dat ga ik niet uitleggen..
@quigg | 11-09-22 | 14:30:
Bij een bushalte werd vroeger nogal eens de tijd gevraagd door een wachtende die geen horloge had aan iemand die dat wel had.
Die plastic bakjes bestel ik dan wel weer op Aliexpress. Neem ik ze mee naar de snackbar en gooi de bestelde frietjes over in het plastic bakje.
Plastic rietjes had ik ook al besteld een tijd terug. 600 stuks voor 5 euro dus ik kan er weer even tegen.
Met een beetje geluk krijg je van dat plastic waar bij verhitting allemaal kankerverwekkende stoffen uit.komen.
Overigens ik ken vrijwel geen friettent zonder plastic bakjes.
Hoe herken je een Belg op het strand?
ʞɐzʇund u’z uɐɐ
Hoe doe je dat ondersteboven.
@J.Cash | 11-09-22 | 15:17: 𝒱𝑜𝑜𝓇 𝒿𝑜𝓊 𝑒𝑒𝓃 𝓋𝓇𝒶𝒶𝑔, 𝓋𝑜𝑜𝓇 𝓂𝒾𝒿 𝑒𝑒𝓃 𝓌𝑒𝑒𝓉
De enige manier om echt rust te vinden is door naar Hamburg te verhuizen.
Je voelt dan hoe het is om een hamburger te zijn, en als je doodgaat leggen ze je op het Friethof.
Ik krijg een puntzak van die Timmermans.
Maar dan heeft de patat er wel eerst uitgegeten.
Ik een punthoofd.
Wordt het niet eens tijd om op 120 graden Celsius te gaan bakken?
Ik heb ipv een dakboiler een frituurvetvoorverwarmer in de zon op het dak
Best wel rustgevend. Zo'n poll.
Hurr hurr
De patat op de foto ziet er niet echt uit als patat waar ik meteen wat van wil nemen. De kleur is helemaal fout.
Ik ben een loner. Ga alleen in een frikandelbakje liggen.
Rare kleur, dus dat zal dan wel friet zijn.
Hij zal juist wel patat gegoogled hebben. Ja dan krijg je dat. Een goede friettent gooit de groene friet weg vanwege polyacrylamidevorming
Vlaamse friettent.
Als je buikpijn wil van half gebakken dikke meuk gemengd met vet dat als in je maag loopt te aderverkalken tot klompen.
Nee doe mij maar de goudgele knapperige Nederlandse friet.
Fritten godmejaar. En dan vroeger die van Rika op de Tongersestraat.
mestreechtersteerke.nl/pag_BM-rika.ht...
Het godmejaar verraadt enige kennis van zaken;) U is behalve kenner ook een liefhebbert.
Kweenie.
Op de één of andere manier doe je me aan Lambiek denken als je dat zegt.
@Smoelensmid | 11-09-22 | 13:52:
Je vrouw weet er alles van! :-)))
@Basil Fawlty | 11-09-22 | 13:53: Die hub schiet aon de lüi :)) www.youtube.com/watch?v=MEqDMa5qrEk
@Smoelensmid | 11-09-22 | 14:00: lüij ;)
@Smoelensmid | 11-09-22 | 14:00:
Hahaha!
Iedereen ten westen van den Bosch de zee injagen. En hun patat er achteraan flikkeren.
Dat is de kift.
Jaloers op lui die hun patatje op de boulevard kunnen eten?
@Kapitein Sjaak Mus | 11-09-22 | 14:02: lekker rennend voor de meeuwen tussen de sissers?
@Shoarmamasutra | 11-09-22 | 14:09:
Ah.
U kent Bergen aan Zee niet, blijkt.
@Kapitein Sjaak Mus | 11-09-22 | 14:02: op jou wel een beetje, Kap'tein
@horsteknots | 11-09-22 | 14:17:
Maar wij hebben helegaar geen boulevard.
Wel een stukkie dijk en bij eb heul veul slik.
Ook mooi.
@Kapitein Sjaak Mus | 11-09-22 | 14:13: ik durf er niet heen. Ik zie een beeld voor me van Maan met Ali B en dan Jan Roos toekijkend met handen in zei
Als het maar van Jack Snack komt maakt het mij niet uit hoe het heet. 't is alleen 200 km rijden.
Feitelijk is het, wie het nu leuk vindt of niet, "patates-frites" ( dat rijmt).
Zelf prefereer ik 'friet / frites" omdat k patat een van de lelijkste woorden vind die er zijn voor voedsel.
.
Wat ook niet helpt is dat k geen grootverbruiker ben, qua frites.
Vroeger, als mn vriendjes en vriendinnetjes hun BAKJE reeds ophadden, lag ik op de helft.
En dan kreeg k hem nog niet op ook niet.
.
Wél ben k stellig van mening ; frites eet je het best met zelfgemaakte, zurige, suikerloze volvette mayonaise.
Geen pindasaus (brrr), geen curry (overschat), en geen ketchup (dat doe je bij een tosti).
Patat is dan ook aardappel, en frites de bereidingswijze, vandaar ook frituur. Zelfgemaakte mayo is dan wel heel erg lekker, net zoals zelf gesneden friet die goed voorgebakken is. Eventueel met een sprenkel azijn er over ipv zout.
Je moet de i toets even na laten kijken op je toetsenbord, die vergeet hij af en toe
Frituren is een bereidingstechniek waarbij het voedsel enkele minuten in zeer hete olie (160-190 °C) of vet wordt ondergedompeld.
Zie: nl.wikipedia.org/wiki/Frituren
120 graden toch? Of was dat brood?
@Basil Fawlty | 11-09-22 | 13:50:
wel opletten he vriend... het is cake ;-)
@Dronepilootje | 11-09-22 | 14:41:
Brioche. :-)))
Friet. Patat lust ik niet.
Patat frites
Het gele goud.
Patatfriet aan elkaar dus.....
Als het friet zou zijn, waarom heet het dan een patatje oorlog? Lijkt me duidelijk, schatjes patatjes.
Nog nooit een patat oorlog genoten, wel een overheerlijk frietje zoervleisch ;)
Grootste gedeelte van de plasticsoep is visgerei.
Niet plastic?
@Nuuk | 11-09-22 | 13:51: phys.org/news/2022-09-trash-north-pac...
26% zegt dat linkje
@de visser | 11-09-22 | 16:17: 1/3de is niet identificeerbaar en "The researchers also calculated that trash in the NPGP was 10 times more likely to come from fishing activities than land-based activities. "
De foto, gele, met vet volgezogen fabrieksrommel. Patat of friet, ik hoef dat niet.
Zelf bonken schillen, door de patatsnijder, niet te heet voorbakken, afkoelen, omwoelen, loeiheet afbakken.
Of 3,5 uur op 40*C, volgens recept van Jetten.
Eindelijk een poll waar ik me helemaal in kon vinden.
Ik vind het prettig zo´n duidelijke uitslag van zo´n poll. Geen ruimte voor discussie, soms wel zo makkelijk.
Het zijn frieten. Mosterd vraagt om oorlog.
Patatje oorlog heeft geen mosterd.
@Kapitein Sjaak Mus
Vandaag wel
@Tobi | 11-09-22 | 13:48:
Frites Moutarde.
Die Vlamingen zijn toch Franser dan ze willen toegeven..
Toegeven, de lekkerste komen uit België. Met saus andalouse . Ik ga ff nu de grens over. Meteen zin in. En ui hoeft niet, die ben ik sinds vandaag net kwijt zie ik.
@Kapitein Sjaak Mus | 11-09-22 | 13:51:
Moules-frites. Kun je mij 's nachts voor wakker maken.
Er is iets mis gegaan met de Poll. Ik kan alleen maar patat kiezen, terwijl het toch echt friet heet dat spul.
Dank voor uw stem op Hugo de Jonge
Patattepatattepatattepatattepatattepatatte!
Eerst effe Max kijken, daarna ga ik een patatje eten. Hier krijg ik trek van.
Het is frites.
Maar ik kom van de rijke friettak
Patat tussen je ogen!
als Brabander zeg ik Friet
Eerlijk is eerlijk, ik heb nooit slechte patat gegeten in Brabant.
Overgenomen van de belgen zeker?
Friet
Als er maar geen mosterd op zit
Friet
Wel fijn dat die frietzeggers eindelijk overstag zijn gegaan.
Het is wel een D66 poll.
Patat is een aardappel
Wat is friet dan?
Patat was een aardappel, nu is het een frietje.
Inderdaad patatten zijn aardappelen en nadat ze gefrituurd zijn spreek je over frites uit de frituur. www.friteriewieck.nl/
@EEnzame SchizofrEEN | 11-09-22 | 13:41: Een gezellige aardappel?
Ik wacht op een tegel van Nonkel...
@Ommezwaai | 11-09-22 | 13:55: Ben je te laat.
Het is 'patat'!
Want als je het in de airfryer bakt is het dus niet meer gefrituurd! Dus geen 'friet'.
Bewijs geleverd!
@Aristotalloss | 11-09-22 | 14:12: Klopt, als je zoiets in de airfyer flikkert is het patat, niet te vreten.
Precies! Officieel is een frietje: Patat Frites, gefrituurde aardappel.
@brie-de-penis | 11-09-22 | 14:18:
Ovenpatat daarentegen bestaat niet, ovenfriet wel.
REAGEER OOK