Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dan dooft het licht. Stroomnet ook overbelast in N-Holland, Flevoland, Friesland en Gelderland

VOLT is VOLT

Het elektriciteitsnetwerk in Brabant en Limburg was al overbelast, maar netbeheerder Liander meldt vandaag dat ook in "Amsterdam (huh, ligt dat niet in Noord-Holland?, red.), Flevoland, Friesland, Gelderland en Noord-Holland" de maximale capaciteit bereikt is. Vette pech als u net een warmtepomp wilde installeren omdat u de haard niet meer durft aan te steken en de gasrekening niet kunt betalen. Panta rhei behalve onze elektriciteit. "Volgens Liander had Nederland ooit een heel mooi systeem waar vrijwel nooit problemen mee waren. „Maar nu met de volatiliteit van zon- en windaanbod is het een compleet ander verhaal aan het worden. Het hele systeem moet op de schop.” Dat mensen grote zonneparken willen bouwen op plaatsen in Nederland waar de grondprijs laag is, helpt volgens de netbeheerder ook niet mee. „De infrastructuur is hier niet op gebouwd. Wij moeten nu in de vijfentwintigste versnelling om alles aan te passen, maar dat lukt gewoon niet in het tempo dat iedereen wil.” Tijd voor een minister van Stroomstof die met een groot plan komt om alle zonneparken uit te kopen!

Reaguursels

Inloggen

Die foto van Jetten zo potsierlijk lachend te wijzen naar zijn eigen ondergang heeft alles : humor, tragiek, schaamte, knulligheid.

Judas3rd | 05-08-22 | 03:17

Alles wat mijn vader al voorspeld had is uitgekomen, maar dat was dan ook een econoom bij een energieleverancier.
Dat was een nutsbedrijf, maar moest geprivatiseerd worden. Als electriciteitsnet is één richtingsverkeer, dat terugleveren van energie met zonnepanelen door o.a. pariculieren gaat het net overbelasten en dat zal tot storingen leiden. Wat wil?!?
vvd-ers en andere wensdenkers zonder gevoel voor realiteit verzonnen dat tesla subsidie een goed idee is om het net nog meer te belasten.
Hebben we nog niet eens over de onmogelijkheid om eerst de zonnepanelen en windparken te plaatsen voor ze aangesloten kunnen worden, en dat met belastinggeld, want rendabel is het nog steeds niet.

Analia von Solmsch | 05-08-22 | 01:32

Die Rob Jetten in kwart Chinees. Zien jullie dat nou niet?? Niet te vertrouwen dus.

Expert Homo | 05-08-22 | 00:39

Mensen moesten eens weten hoe makkelijk je met een beetje zelf opgesnuffelde kennis en een zakje geld +- 700 € en een tuintje of ander vrij plekje hebt voor pak hem beet 2 vierkante meter aan zonnepaneeltjes (is ongeveer 400wh) een paar accu's 2 van 120ah ofzo en een laadregelaartje +omvormer (die mag optioneel want heel veel werkt al gewoon op 12/24 V) vrij ver komt zonder dat je hoeft te kloten met het net. Oke, je hebt donkere dagen maar hier loopt savonds er al zo'n beetje alles op. Van laptop, tv, lampen op de hele benedenverdieping zelfs de router loopt er rustig op.. Je bent er nog niet zo relatief kleinschalig, maar het is toch ook leuk om een beetje semi off grid te kunnen zijn. En scheeld ook zeker wel in de kosten!

Shadow112 | 05-08-22 | 00:30 | 1

Leuk voor je campingopstelling, maar soms wil je gewoon een was draaien, of de vaatwasser gebruiken.
Overigens ‘of the grid’ is een farce, je gebruikt veel meer door de producten die je koopt of gewoon door je buiten je rukbunker te begeven.
Of scheer je je eigen schapen en weef je je eigen textiel?

Analia von Solmsch | 05-08-22 | 01:18

Klimaatkoekwaus werd Minister van Groene Kernenergie. De parodie voorbij.

funda | 05-08-22 | 00:22

Ik denk dat ik voor de zekerheid maar wat boeken in ga slaan bij de kringloop.
Heb ik wat te lezen als de stroom het niet meer doet, en ze branden ook een tijdje, goedkoper dan stookhout.

Abject | 04-08-22 | 22:47

Ik voorzie een run op tweedehands benzine-auto's zodra het niet meer mogelijk is je elektrieke duurzaamheids-auto op te laden vanwege een mank elektriciteitsnet.
Ik wacht nog een jaar of 10 met de aanschaf van een stekker-auto.

Peter Emile | 04-08-22 | 22:38

Het is allemaal uiteindelijk de schuld van de minnaar van onze vorige vorstin; Laurens Jan Brinkhorst die met de grote uitverkoop is begonnen. Prominent D66

batvoca2 | 04-08-22 | 22:31

Mooiste is nog dat de systemen van zonnepanelen niet zonder een net aansluiting kunnen om te werken. Systeem draait namelijk op netstroom.
Net zo achterlijk dat een EV een traditionele accu nodig heeft om te werken.

Rotterdammert1965 | 04-08-22 | 20:55 | 3

Het zonnepaneel op het dak van mijn camper levert gewoon stroom aan mijn huishoudaccu. Werkt perfect. Komt geen netstroomaansluiting aan te pas. Alleen teveel geleverde stroom kan ik niet terug leveren aan het net.

K1100 | 04-08-22 | 21:33

Dat is slechts een beveiliging

Poetin1464 | 04-08-22 | 22:10

Teveel zonnepanelen->teveel gaan terugleveren->minder winst draaien-> onzin reden verzinnen en naar krant sturen>verdienmodel weer terug krijgen.

penis-aqua-rosA | 04-08-22 | 20:43

De doelstellingen van de overheid worden vanzelf bijgesteld. Op papier is het misschien mooi. De werkelijkheid is weerbarstig.

WillemWordtWakker | 04-08-22 | 19:42

Ik zet zelf wel een accu in de garage, als Tesla die eindelijk eens kan leveren. Je moet godverdomme ook alles zelluf doen in dit land.

pibasso | 04-08-22 | 19:31

Toen de energie-sector werd geprivatiseerd stond bijna iedereen te juichen. Vooral D66 en VVD, maar ook CDA vonden de liberalisering en de privatisering heel belangrijk. Een wat wollig tegengeluid van de PvdA was er wel, maar eigenlijk alleen LPF en SP waren echt tegen. Het geloof in de marktwerking in Nederland was (en is nog steeds) erg groot. Dit is een duidelijk speerpunt van VVD en D66 geweest.

Normaal gesproken was er al tussendoor een kabinet geweest met een andere signatuur, dat de boel zou moeten opruimen. Maar omdat de VVD en D66 er zolang zit krijgen zij steeds meer te maken met de gevolgen van hun eigen foute beslissingen. En omdat ze alles laten door-etteren wordt nu uiteindelijk alles een crisis.

ParadiseLost | 04-08-22 | 19:18 | 2

Netbeheerders zijn nooit geprivatiseerd, die zijn nog steeds in publieke handen.

Sp1tz | 04-08-22 | 19:35

Klopt. Staat der Nederlanden is eigenaar van TenneT. Maar kijk eens naar de enorme lijst aan dochtermaatschappijen die ook iets in de energie doen. Dat is vragen om problemen.

HijIsGek | 04-08-22 | 20:57

Zou het iets te maken kunnen hebben met de daling van het onderwijsniveau? En ik bedoel ditmaal in het bijzonder het verschil tussen de vroegere ambachtschool/LTS en het huidige VMBO. Over de talenten en het onderwijsniveau van hedendaagse (zogenaamde) managers zijn we immers zowat uitgepraat.

WirMachenMusik | 04-08-22 | 19:09 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is dan ook onverantwoord om kinderen met electriciteit te laten spelen.

squadra | 04-08-22 | 19:03

Wacht maar totdat je erachter komt dat de EU wil dat de biedingszones opgesplitst worden zodat er één grote EU elektriciteitsmarkt ontstaat waardoor iemand in Groningen een ander tarief heeft voor een kWh dan in Rotterdam omdat de lokale biedingszones opgesplitst worden.
www.cleanenergywire.org/factsheets/in...

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:56

Een netwerk uitbreiden gaat stikstof opleveren en dan kunnen er geen woningen komen. Misschien kan de overheid bewoners hun woning onteigenen en ophokken bij de buren, of ze in een tentje stoppen. Zo creëer je stikstof ruimte

Tonyvanwychen | 04-08-22 | 18:40

De condities voor een totale ramp worden wel gecreëerd. Fortuyn had het over de puinhopen van paars. Mark Rutte, Sigrid Kaag, Wopke Hoekstra en Chris Seegers zagen het boek liggen en riepen in koor: De puinhopen van paars? Hold my beer! Puinhopen veroorzaken? Dat kunnen wij beter!

ratelaar | 04-08-22 | 18:29 | 2

Chris Seegers van het zwizzeleven- gevoel?

Roos | 04-08-22 | 19:05

Het worden geen puinhopen. Het wordt een nucleaire woestenij onder de voormalige arbeiders- en middenklasse. Er blijven alleen multimiljardairs, hun slippendragers/bedienden en slaven over.

Graaf_van_Hogendorp | 04-08-22 | 19:08

1. Het energienet in Nederland is op dit moment nog steeds goed geregeld voor consumenten. Stroomuitval komt heel weinig voor.
2. Om het net uit te breiden moeten er eerst een zooi vergunningen bij heel veel overheden gehaald worden dat duurt lang, omdat de vergunningen behoorlijk rigide zijn is er niet veel ruimte voor optimalisatie. Voordeel is wel dat iedereen zijn zegje heeft kunnen doen en er geen tirannie in Nederland heerst.
3. "Het elektriciteitsnet is vol", betekent dat niet altijd de stroom gegarandeerd afgenomen kan worden voor nieuwe producenten, of dat nieuwe grootverbruikers niet heel de tijd op vol vermogen kunnen draaien. Dat is praktisch op te lossen door bijvoorbeeld voor nieuwe zonneparken tussen 12 en 15 uur even geen stroom te laten leveren of een fabriek die op momenten van piekbelasting van hrt net wat minder draait, zou zo weer ruimte bieden op het net alleen mag dit juridisch niet zo worden geregeld: de stroom capaciteit moet altijd voor iedereen beschikbaar zijn met een aansluiting.
4. Wat de netbeheerders beter hadden kunnen doen was 20 jaar geleden met het uitbreiden van het energienet moeten beginnen maar toen was er de urgentie, het geld noch een draagvlak voor een dermate ingrijpend programma.

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:27 | 2

Hier op de camping in Frankrijk al menig maal een totale stroomstoring gehad. Ik ben alvast gewend!

pibasso | 04-08-22 | 20:22

De netbeheerders zijn al twintig jaar geleden begonnen. En ze hebben gewaarschuwd dat dit vvd-beleid op den duur onhoudbaar is. Voilà!

Analia von Solmsch | 05-08-22 | 01:23

Er is spanning genoeg in Nederland.

zwenkwieltje | 04-08-22 | 18:26

Doe nog maar een zonneveldje erbij joh.. lekker duurzaam

Johan1235 | 04-08-22 | 18:24

Iedere aankoop van elastiekjes, gummetjes en post-it blokjes wordt Europees uitbesteed en dit dan niet? Is er geen Frans, Spaans of Duits bedrijf die hier in iets kan betekenen? Ik vind trouwens dat het tijd wordt voor een energie Deltaplan en vind dat de overheid veel te laks is in deze.

Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 18:18 | 3

Omdat de overheid onze economie aan het resetten is. Ze hebben geen belang bij bestaande oplossingen.

Graaf_van_Hogendorp | 04-08-22 | 18:24

De netuitbreidingen worden Europees aanbesteed. Het probleem is dat om een vergunning te krijgen om aan een aanbesteding te beginnen, dat makkelijk 5 jaar kan duren.

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:29

Die Derksen was er vroeg bij toen hij over die kaarsen begon.
Bij hem schijnt straks nog licht!

DatInternetDingetje | 04-08-22 | 18:17 | 1

Zo 'n licht is het nu ook weer niet.

Guiseppe | 04-08-22 | 19:20

Regering wil minder gas gebruik, meer elektrieke auto's, meer medelanders maar houdt geen rekening met de realiteit en belemmeringen. Goh.

Leviticus_ | 04-08-22 | 18:14 | 1

Als je nooit uit de Haagse burelen komt ken je geen realiteit.

ChalinaRosa | 04-08-22 | 19:51

Robotgrasmaaiermanagement. Lang woord, pas verzonnen, maar dat is hoe we de energietransitie managen. Hup in beweging, tot we tegen een grens oplopen, dan willekeurig een andere richting op, tot de volgende grens, hopend dat we ooit een keer alles afgedekt hebben. Met wat geluk kom je er uiteindelijk wel, maar zo'n robotmaaier doet in een dag, wat je met gericht sturen in een half uur kunt.

Blauwpetje | 04-08-22 | 18:13 | 1

Mooi woord, die ga ik onthouden. U kunt zo de consultancy in.

hetgeleteken | 04-08-22 | 20:18

Welkom in het strategische spelletje tussen netbeheerder en politiek.

Netbeheerder wil de kosten niet nemen. Dreigt met black-outs. Politiek doet niks. Dan komen er black-outs, politiek doet niks. Dan blijven er blackouts. Wij betalen.

Denkhetnjet | 04-08-22 | 18:02 | 7

Netbeheer had dan ook niet geprivatiseerd moeten worden...

ReyNemaattori | 04-08-22 | 18:52

Eigenlijk is er een nieuw netwerk nodig en geen lapwerk. Dat lapwerk en regulier onderhoud kun je bij de netbeheerder neerleggen, de naam zegt het ook al, maar het aanleggen van een nieuw netwerk niet.

De overheid zou het dus aan moeten leggen, maar ja, 100 miljard is veel. Hadden we maar wat aardgasbaten gespaard, dan was het nu financieel al rond.

Zoelense Hobbyboer | 04-08-22 | 18:57

Dat zijn ze ook niet, nog steeds 100% in publieke handen. Politiek moet alleen wat ruimte geven en niet alleen ambitieuze plannen maken zonder Ich af te vragen of het wel mogelijk is..

Sp1tz | 04-08-22 | 19:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Een volk dat voor klimaat tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen; dan dooft het licht. Welterusten Nederland, succes onder de dubbele dekens.

Graaf_van_Hogendorp | 04-08-22 | 18:02 | 1

Voor een volk dat de ogen sluit, is het licht al eeuwen uit.

Bigi Bana Boy | 04-08-22 | 22:28

Ons Haags crisis team is zeker de billen aan het bruinen in het buitengebied of op Yoga les.
Onvoorstelbaar een dik salaris maar als het er op aan komt duiken ze weg, wat een armoede, waar blijven nu al die hoog opgeleide mannetjes en vrouwtjes + Kaag en de hele LBTHI familie, stakkers gewogen en te licht bevonden het wordt tijd voor een radicale verandering. Wacht niet te lang want voor je het weet is je vermogen en je portemonnee leeg dankzij deze zeeeeer bekwame bestuurders die mij vertellen dat we in oorlog zijn en dit is echt nieuw voor mij, waar haal je het vandaan om mij ongewild jouw oorlog in te rommelen koekoe jong.

von Amsberg | 04-08-22 | 17:59

En al die boys van die energieclubs die zich allemaal inkochten om zelf energieleveranciers te worden en zo de snelle knaken te verdienen, huilen nu het hardst want ze hebben niet of een verkeerde toekomstvisie gehad. Dit is niet uit de lucht komen vallen hoor maar ja, alles moest geprivatiseerde worden. Net zoals de zorg gaat dit nu ook helemaal fout. Ik zeg, basis behoeften zoals Nuts bedrijven, zorg, infrastructuur gewoon weer vanuit een centraal orgaan regelen. Dat ge-emmer met aandeelhouders en financiële clubjes die niet het goed werken van het systeem voor ogen hebben maar winst, winst winst, hebben gezorgd voor een verslechtering van de capaciteit, kwaliteit en kosten van al deze diensten. Veel te veel managers met idioot hoge salarissen en daarbij veel te weinig kennis van zaken.

clockandhammergame | 04-08-22 | 17:57 | 1

www.stedingroep.nl/aandeelhouders
De aandeelhouders van Stedin zijn gewoon de gemeenten waar ze actief zijn. De enige aandeelhouder van Tennet is de Nederlandse staat.
Infrastructuur wordt aanbesteed vanuit RWS of provincies of gemeenten of heel soms waterschappen. Maar omdat het nu eenmaal erg gespecialiseerd werk is om aan te besteden (hoe groter het project, hoe meer risico op afbreuk), wordt dit vaak al door gespecialiseerde bureaus gedaan.
In de zorg is het vast anders geregeld maar bij infrastructuur en netbeheer heeft de overheid wel nog de touwtjes in handen.

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:14

De langstzittende premier van alle crisissen. Volkspartij voor Vervreemding en Disasters

darmflora | 04-08-22 | 17:56

't Feestje qua gas, licht en water is wel een beetje compleet zo. Zo even checken of ik nog wel vast internet heb. En dan moeten er nog zoveel nieuwe huizen en mensen bij. Ik weet niet, maar veel hoef je niet geleerd te hebben als je het bestuurlijke in wil

Mark van Leeuwen | 04-08-22 | 17:49

Het woord bananenrepubliek schiet ineens door mijn hoofd als synoniem voor het eens zo mooie vaasje.

Bari Oomsma | 04-08-22 | 17:43 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Ah, nu ook nog een stroom crisis. Gaat wel lekker zo. Dadelijk ook nog een onderhoudscrisis qua bruggen, viadichten en overige dijken en zo. Waar zijn toch al die belastingcenten gebleven al die tijd?

Mark van Leeuwen | 04-08-22 | 17:43 | 2

Na de fijnstof 15 jaar geleden en de stikstof nu is het een publiek geheim dat de Europese waternorm het volgende gedoe wordt. Geen enkel stuk water, ik herhaal geen enkel stuk water voldoet aan de norm en verder uitstel dan enkele jaren lijkt er niet te komen.

Shoarmamasutra | 04-08-22 | 17:50

Dit is het resultaat van "beleid" door lieden die geen verstand van zaken hebben.
Je ziet het terug op alle terreinen van de publieke sector.
Partijpolitiek en baantjescarrousel zijn veel belangrijker dan weten wat je doet!

L.E. Raar | 04-08-22 | 17:42

Hij droomde van een kroeg waar je bier kon zuipen tegen kostprijs. De staat lapte immers bij. Mooie jaren waren dat. Maar toen hij echt dorst kreeg bleek het café failliet.

fokkewoelf | 04-08-22 | 17:26

Zou Tennet (de Nederlandse staat) trouwens de verplichting hebben om een flink deel van het Duitse stroomnet "hernieuwbaar-proof" te maken? De NL belastingbetaler wird zur Kasse gebeten!

fokkewoelf | 04-08-22 | 17:23 | 2

Er gaat geen euro NL belastinggeld via TenneT naar D. Sterker nog, NL heeft gecashed met dividenden afgelopen jaren over de D omzet.

_pacman_ | 04-08-22 | 17:38

Dat was wel; maar ze hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn met een powerpoint naar Berlijn gegaan. Dit hebben we extra nodig, en daarom. Er werd twee keer met de ogen geknipt en Duitsland zei" ok, jullie zijn de experts en het verhaal snijdt hout
Duitsland heeft ook gewoon aangeboden de helft van de aandelen te kopen maar Nederland vond dat strategisch eng.

Shoarmamasutra | 04-08-22 | 17:53

Morgen: oprichting van nog een "crisis management team" voor dit geneuzel, zodat weer een minister totaal geen donder hoeft uit te voeren voor zijn poen, het werk kan delegeren naar dat crisis team, en vervolgens fijn kan roepen "was ik niet!" als die 'aanbevelingen' weer finaal falen nadat die 1:1 zijn doorgevoerd zonder zelf te lezen of ook maar 5 seconden te bedenken dat het best wel eens een slecht idee kan zijn..

dumbfarmer | 04-08-22 | 17:22

Je hebt er natuurlijk geen ene reedt aan maar dit wist je al als je 15 jaar geleden was gaan meelezen op de div. wappiewebzijdes over dit onderwerp. Toen heette dat nog jezelf informeren; of problemen en oplossingen vanuit een ander perspectief bekijken, je licht op steken.

Dat kan nog steeds maar tegenwoordig heet dat zelfonderzoek en dan ben je af.

fokkewoelf | 04-08-22 | 17:20 | 3

Zeker. Elk weldenkend mens kan een en een zelf optellen zonder eigen onderzoek te moeten doen.

Lorejas | 04-08-22 | 17:33

Je licht opsteken kun je binnenkort wel laten

Mark van Leeuwen | 04-08-22 | 17:51

Geenstijl had toch al jaren geleden een jaren 70 plan afgestoft om een eiland te maken om als grote accu stroom te winnen/gebruiken? Een keer op zee en een keer in de Markerwaard.

Shoarmamasutra | 04-08-22 | 17:55

Als je wil weten waarom men geen geld voor leidingen etc. heeft, hier hebben ze hun centen en tijd aan besteedt, SCHANDALIG:

vance.nl/mooiste-kantoren-nederland-l...

Uw Verzekeringsadvis | 04-08-22 | 17:17 | 4

Het is niet zo zeer geen geld, je kan t net niet zo sbel upgraden dooor vergunningsissues, levertijden masten en trafo's en een groot gebrek aan technisch personeel

Shoarmamasutra | 04-08-22 | 17:56

@_pacman_ | 04-08-22 | 17:41: ik dacht dat ze in de buurt van Arnhem Centraal zaten en het zag er vanaf de straatkant wel leuk uit.

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:16

@Barre_de_k | 04-08-22 | 18:16: lees het artikel, daar zit HQ maar Duiven hun prestige object. Hoewel Arnhem ook best behoorlijk is, en veel gunstiger gelegen.

_pacman_ | 04-08-22 | 18:37
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon n paar kerncentrales in Duitsland leasen, zij gaan ze niet meer gebruiken.
Kabeltjes trekken en klaar.
Kan dld tegen de bevolking zeggen dat ze van de nucleaire energie af zijn. Maar werkgelegeheid behouden, en wij kunnen weer ff vooruit.
Betalen met gas ui Slochteren.

Crankhead | 04-08-22 | 17:14 | 6

@Nodeloos Kwetsend | 04-08-22 | 17:20: Een kerncentrale lost een capaciteitsprobleem in het net niet op..

DatInternetDingetje | 04-08-22 | 18:18

Kerncentrales lossen het capaciteitsprobleem wel op. Dat wordt namelijk veroorzaakt door de “energietransitie” en daaruit voortvloeiend dal- en piekgedrag windenergie en zonne-energie

Drembil | 04-08-22 | 18:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Ons voorland is Zuid-Afrika met al die power shedding ellende. Momenteel zijn er al meerdere blokken pet etmaal waarop er geen stroom is en ze hebben hiervoor zelfs een handige app gemaakt, stukje dienstverlening naar de klanten toe. In de uren dat er wel stroom zit iedereen batterijen op te laden zodat de piekbelasting nog verder omhoog schiet. U ziet, het regelt zich allemaal prima.

Joris Beltsin | 04-08-22 | 17:14 | 1

En de grote overeenkomst is dat ze ook daar (nog steeds) op dezelfde partij blijven stemmen.

Boterhoofd | 04-08-22 | 18:03

Elke pre-politicus zou een psychologische test moeten ondergaan naast een IQ test. Misschien is het mogelijk om op die manier de narcisten, psychopaten en nutteloze eruit te filteren. Gerelateerd aan dit kabinet, dit ambt trekt verkeerde mensen aan, en dikke Frans.

donkieshot | 04-08-22 | 17:14 | 2

Misschien starten met een rekentoets?

MorgenEenAnder | 04-08-22 | 17:17

@MorgenEenAnder | 04-08-22 | 17:17:
Misschien mensen aanstellen die met beide benen op de grond staan en niet aan Lucht Fietserij doen...

Nodeloos Kwetsend | 04-08-22 | 17:22

Ik vind dat het prima gaat in Nederland. Top ministersploeg, MP van wereld klasse, problemen worden snel en efficiënt opgelost, ambtenaren werken efficiënt en zijn geliefd, onze NPO is top en volkomen neutraal. Ons onderwijs is van wereldklasse, misdaad (voor zover het er is) wordt effectief bestreden en is dalende en onze nieuwe Nederlanders integreren als de beste! Wow........

Blonde Nel | 04-08-22 | 17:13 | 4

Hallo Nel. Dr. Bibber hier. Ik heb zojuist een recept voor een extra dagelijkse dosis Haloperidol naar je apotheek gefaxt. Kun je dat direct even gaan halen? Vandaag 2 pilletjes extra, vanaf morgen 1. Ik zie je volgende week graag weer op het spreekuur in de kliniek. Groetjes Dr. Jan Bibber.

BoerKoekoek | 04-08-22 | 17:17

Dank u wel voor deze nuttige informatie
Groeten aan U,
Sinterklaas.

Theo 7933 | 04-08-22 | 17:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dus naast een houtkachel moeten we nu ook een diesel aggregaat aanschaffen.

Uw Verzekeringsadvis | 04-08-22 | 17:06 | 3

Oei. Als dat maar past binnen het CO2-budget.

Joris Beltsin | 04-08-22 | 17:10

@Joris Beltsin | 04-08-22 | 17:10: Nee mag niet van BB althans als u een eenvoudige boerenlu*l bent.

Uw Verzekeringsadvis | 04-08-22 | 17:12

Had u die nog niet dan? Altijd handig. Dieseltank onder de tuin. Dieselaggregaat in de schuur. Zonnepanelen op de daken. Bodemwarmtepomp in de bijkeuken. Kou? Geen probleem. Kosten? Laag.

BoerKoekoek | 04-08-22 | 17:19

We kunnen langzamerhand wel afstrepen waar die miljoen extra woningen gaan komen.

Joris Beltsin | 04-08-22 | 17:06 | 1

In Nederland, de hoofdstad van Europa.

Veepert | 04-08-22 | 17:42

Links en realiteit is altijd een erg grappige combinatie.

Cor Netto | 04-08-22 | 17:05

Maar wel datacenters overal neerzetten die water en stroom verbruiken en zeer waarschijnlijk gunstige belastingtarieven hebben net als die brievenbusbedrijven.
Flikker een s wat bedrijven het land uit.
We hebben toch geen personeel voor ze hoeveel asieltrekkers ze ook binnenhalen.
Dan maar minder economische groei en een krimpende overheid.
E3n beetje meer Denemarken hier,prima toch

pejoar | 04-08-22 | 17:05 | 7

Datacenters van onze USA overlords dus 0% belasting en subsidie krijgen als bonus

Drembil | 04-08-22 | 17:15

@Uw Verzekeringsadvis | 04-08-22 | 17:07: Ik zeg: sloten dempen, dan oververhitten die krengen vanzelf een keer wegens gebrek aan afvoer van vervuild drinkwater. Sluit mooi aan op het droogte-topic.

Lu_Tze | 04-08-22 | 17:38

Als elk kattenfimpje uit 2008 bewaard moet blijven dan slurpt het wel wat

Mark van Leeuwen | 04-08-22 | 17:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik denk dat de bevolking van Nederland het beste in ditzelfde tempo moet blijven groeien. Dat schijnt de oplossing voor alles te zijn.

Bataafje | 04-08-22 | 17:05 | 1

Ook weer zoiets. Zelfs nieuwe aanwas wordt uitbesteed. Gewoon zelf kinderen maken, zo moeilijk kan dat niet zijn heb ik wel eens gehoord

Mark van Leeuwen | 04-08-22 | 17:59

Die fossiele brandstoffen zijn een keer op, dus los van die C02 doelen sowieso een goed plan om de boel op de schop te gooien. Die afhankelijkheid van import is ook geen prettige situatie. De beste stuurlui staan aan wal, linkse mensen die vanuit het comfort van hun bureaustoel schreeuwen dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Ga die kabels trekken dan, inplaats van passief langs de zijlijn te janken over de onhaalbare klimaatambties. Je mag er ook gewoon genoegen meenemen dat die transitie niet over nacht ijs gaat en ophouden met elke verjaardag afgeven op iedereen die nog niet aan die deugpanelen zit.

deugallergie | 04-08-22 | 17:02 | 5

@pejoar | 04-08-22 | 17:10: In het slochteren veld zit nog genoeg gas om 12 jaar lang de gehele NL afname van 40 miljard m3 per jaar te voldoen. In de waddenzee en Noordzee velden zit nog eens voor 8 jaar. We kunnen dus de komende 20 jaar heel NL van gas voorzien. In die tijd bouw je 4 kerncentrales en een giga windpark in Flevoland. Klaar.

BoerKoekoek | 04-08-22 | 17:22

@pejoar | 04-08-22 | 17:10: half de wereld leeft van een wia of kinderbijslag uit nederland
Bulgarije leeft van subsidie geld Nederland
Wat een giller
En u maar belasting betalen

Therrie | 04-08-22 | 17:28

Die deugers zijn wel de eersten die jouw CO2 budget willen opkopen

Mark van Leeuwen | 04-08-22 | 18:01
▼ 2 antwoorden verborgen

De prijs van de ideologie... nu gaan de NIMBY's ondervinden wat wensdenken kost. Het kon niet vroeg genoeg zo ver komen, misschien dat de klimaatfanatici dan eens na gaan denken alvorens ze een sticker met "kernenergie nee" op de ramen plakken.

Gladiator Fap | 04-08-22 | 16:59 | 1

Ja MAAAAARRRRRRRRRR Putin!! En de EU eist het! En Timmerfrans ook!

klimgek | 04-08-22 | 17:16

Stroomnetcrisis.... Paniek!

Rest In Privacy | 04-08-22 | 16:57 | 1

Watertekortcrisis, schoorsteencrisis en nu weer stroomnetcrisis. Dat zijn maar liefst drie nieuwe crisissen op één dag. Het kan niet op!

Gladiator Fap | 04-08-22 | 17:00

Heb een levensgrote poster van Rob in de badkamer waar ik nooit meer kom. Tegen te lang douchen. Het helpt dus.

RickTheDick | 04-08-22 | 16:56 | 1

Goed bezig

Therrie | 04-08-22 | 17:29

Dat is dus de vloek van vroege ontwikkeling. Oude infrastructuren upgraden is politiek lastig, gasbaten zijn verkwanseld aan uitkeringen en niet aan investeringen. De telefoonkabels waren niet goed voor filmdownloads, de riolen konden de vochtige doekjes niet aan, de wegen kunnen SUVs niet aan, en nu kunnen de stroomkabels decentrale opwekking niet aan.

Ik heb gelukkig nog een autootje dat niet afhankelijk is van het stroomnet, ik wil bijdragen aan de oplossing immers. Tijd voor een Teslataks en Paneeltaks.

HerzlichWillkommen | 04-08-22 | 16:55 | 5

Vooral een vloek van niet vooruit plannen.

Als je subsidie geeft op zonnepanelen en warmtepompen, kun je redelijker wijs verwachten dat mensen daar gebruik van gaan maken en dat dat dus méér decentrale opwekking geeft.

Die subsidie is niet nieuw, maar al 10-15 jaar aan de gang, dat er dus niet als een wiedeweerga aan het net gewerkt is, terwijl er WEL energiebelasting wordt geheven, de MEP('De regeling dient om de productie van schone en duurzame energie, o.a. windenergie, biomassa en fotovoltaïsche zonne-energie te stimuleren'), is dus gewoon nalatig.

ReyNemaattori | 04-08-22 | 17:14

@Joris Beltsin | 04-08-22 | 17:00: Dat besprak ik laatst met een oude zeer ervaren monteur die meters controleerde op juiste werking, het huidige net is in richting 70(!) jaar opgebouwd en gezien de plannen willen ze het qua capaciteit in 10 jaar overal verdubbelen, ofwel elke straat en elke leiding de huizen in. Zelfs wat administratief zo kan, de 750E jaarlijkse straf voor als je ruweg 2x zoveel elektriciteit wilt kunnen(!) gebruiken (voor zwaardere zekeringen), is er nog niet af. Er is zwaar gebrek aan monteurs en toch moeten ze richting 8x werk doen de komende 10 jaar, het gewone werk + alle oude vervangen.

Ook wordt vergeten dat de plannen voorzien in ontzettend goedkope elektriciteit, waarom is anders de +-60% energieverlies die waterstof opslag met zich meebrengt realistisch? Etc etc.. ofwel zodra waterstofopslag zou lukken is er nog meer elektra nodig dan nu bedacht, want razend goedkoop en reuze handig.

chefren | 04-08-22 | 17:59

@ReyNemaattori | 04-08-22 | 17:14: 'Ja maar we hebben het aan de markt over gelaten'. En klaar zijn we weer qua verantwoordelijkheid nemen

Mark van Leeuwen | 04-08-22 | 18:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij de moffen is de Energiewende ook al zo een succes: Energieprijzen ontploffen, levering onzeker en tóch meer co2 uitstoot. Kost een paar centen, die groene luchtkastelen, maar dan heb je ook niks.

Zeddegeizot | 04-08-22 | 16:52

We hebben te veel mensen die doorgeleerd hebben om dommer te worden!

A333aan | 04-08-22 | 16:51

As General Omar Bradley famously said: “Amateurs talk strategy. Professionals talk logistics.”

BASinnic | 04-08-22 | 16:49

Door promoten van LED-verlichting en allerlei andere zuinige apparaten heeft de overheid (Netbeheerders zijn grotendeels nog van gemeenten) regulier onderhoud en vervanging van kabels heel lang uit kunnen stellen, maar niet moet dat werk alsnog gedaan worden. Aan het werk! Ze mogen nog blij zijn dat die 100k extra huizen per jaar er niet gaan komen.

W_F | 04-08-22 | 16:48 | 14

@Sp1tz | 04-08-22 | 17:05: Vertel mij dan eens waarom we zoveel netbeheerders moeten hebben? Was dat niet om te concurreren. Dit is dus een nutsvoorziening en de idioten gaan er mee ondernemertje spelen. En dus zitten we met een ouderwets netwerk met achterstallig onderhoud. Dat schoenmaker blijf bij je leest is wel erg laat gekomen.

Zapata10 | 04-08-22 | 17:40

Keuzes uit fusies en ook om een soort van kunstmatige concurrentie te houden (echte gaat niet met vaste gebieden, maar onderling tegen elkaar afzetten wel)

De overkoepelende netwerkbedrijven zijn gaan spelen in sommige gevallen, de netbeheerders eronder niet, die hangen aan strengen regelgeving en controle. Maar je merkt dat de speeltjes al dan niet op aandrang verdwijnen. Soms vrij succesvol, zo heeft een bepaalde laadpalenboer best wat opgebracht.

Sp1tz | 04-08-22 | 17:53
▼ 11 antwoorden verborgen

Faalbeleid sinds het kimaatakkoord van Edje Nijpels (VVD natuurlijk) met zijn klimaattafels. Alles moet elektrisch worden de burgers en bedrijven doen massaal mee (veel zonnepanelen, EV, gasloos bouwen etc.) maar Nepbedrijf met monopolie Liander verzuimt om op tijd te beginnen met het verzwaren van het elektriciteitsnet net.

MargauxGrandCru | 04-08-22 | 16:47 | 2

Die klimaattafels waren een enorme farce. Je zet 10 wereldvreemde tofuvreters van de klimaatmaffia aan een tafel met één persoon die wel weet hoe het zit en verrassing: met grote meerderheid word democratisch besloten dat de klimaatwaanzin word doorgedrukt.

2voor12 | 04-08-22 | 16:49

@2voor12 | 04-08-22 | 16:49: Komt door de neiging van die figuren om zich blind te staren op doelen en zich te goed vinden voor de praktische uitwerking. En als je hele netwerk uit dat soort figuren bestaat zit er geen bullshitfilter in het proces.

Vakmensen, dat zijn de lui die de boel draaiende houden. Wanneer was de laatste keer dat er een elektricien of loodgieter voor duiding van het nieuws is gevraagd? Die hebben geen opleiding sociale nonsens dus worden niet gebeld.

HerzlichWillkommen | 04-08-22 | 17:00

Geen nood, als we straks allemaal een CO2 Baarsma budget hebben dan stoken de paupers niet meer en gebruiken ook geen elektriciteit. Die verkopen dan hun CO2 budget aan mensen die wel belangrijk zijn zodat die in het buitenland de netwerken kunnen belasten. Eind goed al goed.

Zapata10 | 04-08-22 | 16:47

Mooi wel... Alfa's aan het roer die niet gehinderd zijn door enige vorm van kennis op dit vlak.
Toch triest dat je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent, maar wel op een positie zit waarbij je beleid moet voeren.
Dit is echt zo dom dat je het gewoon niet verzonnen krijgt, al had je fantasie van de gebroeders Grimm...

el burro | 04-08-22 | 16:46

Langs de N302 bij Harderwijk worden de 18 holes van een nu voormalige golfbaan omgezet in een zonnepanelenpark. Daar hadden ook woningen kunnen worden gebouwd voor al die statushouders.

der Schweinigel | 04-08-22 | 16:45 | 2

Laat die maar onder die panelen slapen.

2voor12 | 04-08-22 | 16:47

Geen argument: de daken van deze nieuwe woningen kunnen worden volgelegd met PV cellen.
Maar goed, die zonneparken zullen de thermische hotspots blijken te zijn die techneuten al aan hadden zien komen.

klimgek | 04-08-22 | 17:21

22 december 2021
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/527...

Nederlandse kolencentrales mogen vanaf 1 januari nog maar op 35 procent van hun capaciteit draaien, heeft het kabinet besloten. Zo stoten ze minder CO2 uit. De productiebeperking geldt tot het einde van 2024.

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 16:45 | 5

@normanius | 04-08-22 | 16:53: Het zou op zich ook geen upgrade nodig hebben als de horde niet in de valse beloften van zonnepanelen, vogelhakselaars en elektrische hokken met wielen waren getrapt.
Zelfs in oude wijken is voldoende capaciteit zolang je maar hetzelfde blijft doen.

Het elektriciteitsnet is niet verouderd, het is nooit ontworpen om aan de eisen van wereldvreemde alpha's te voldoen.

DatInternetDingetje | 04-08-22 | 17:02

Bravo

Drembil | 04-08-22 | 17:17

Die regeling is ingetrokken, ze mogen 100%

Shoarmamasutra | 04-08-22 | 23:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Is 'apenpokken!' al een soort Kapitein Haddock-scheldwoord?

Een ondernemer is er om winst te maken. Als je teveel stroom hebt gaat je prijs omlaag. Je zorgt dan dat de productie achter blijft bij de vraag en dat is niet in het belang van de mensen.

Pim Fortuyn had er voor gewaarschuwd.

Dit soort bedrijven gaan schaarste veroorzaken als er geen echte concurrentie is.
En dan gaat de markt niet werken. Salarissen vliegen omhoog, hogere prijzen, slechtere dienstverlening.
Dat is niet het belang van de burgers, dan werkt de markt niet goed.
Zodra het gaat over de collectieve sector, NS en van Nutsbedrijven, dan is dat typisch een zaak van de overheid.

Flashback: Fortuyn - RTL Z NIEUWS
https://www,youtube,com/watch?v=tpAlpdiPxmE

AdvocatusDiaboli | 04-08-22 | 16:43 | 4

Zal ongetwijfeld een rol spelen. Anderzijds is de energietransitie gepushed door activistische alfa's, hebberige ondernemers en andere nono's compleet ondoordacht en volstrekt irrealistisch.

Joris Beltsin | 04-08-22 | 16:48

Liander is geen bedrijf. Maar een nepbedrijf met monopolie eigenaars zijn provincies Gelderland, Friesland en Noord- Holland en de gemeente Amsterdam.

MargauxGrandCru | 04-08-22 | 16:49

@MargauxGrandCru | 04-08-22 | 16:49: wel degelijk een publiek bedrijf, maar inderdaad net als alle andere netbeheerders met een monopolie binnen het verzorgingsgebied. En net als de andere netbeheerders zijn de aandeelhouders gemeente en provincies, dus in publieke handen.

Sp1tz | 04-08-22 | 16:57
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft veel te maken met de zelfoverschatting van onze bestuurders gecombineerd met een hardnekkig geloof in idealen, dat zich niet meer door nuchtere feiten laat beïnvloeden. Zo kom je vanzelf van de ene crisis in de andere terecht. Zie ook het debat over de stikstof. Geen politicus die weet wat de gevolgen zijn voor de prijzen, voor de rest van de boeren en de innovatie en voor de verwerkende industrie. Staan ze ook niet bij stil. Het gaat slechts om het halen van een norm, ongeacht de gevolgen. Zoals dat ook zo ging in de Sovjet-Unie. De chaos in de asielindustrie, de woningtekorten, de chaos in de energiesector, het gerommel met de boeren, je afhankelijk maken van domme keuzes bij de ECB of personeelstekorten in de gezondheidszorg. Het zijn simpelweg de consequenties van domme politieke keuzes.

jochum1980 | 04-08-22 | 16:39 | 1

Hoor hoor.

Joris Beltsin | 04-08-22 | 16:41

Trouwens:
Fuck de jaren 60 hippies met hun tegen kerncentrales vw-busjes geitenwollensokken bullshit!
Met terugwerkende kracht!
groenlinks.nl/klimaat/een-nieuwe-kern...

Duurzame energie is hoe dan ook dé oplossing om klimaatverandering tegen te gaan, voor onze generatie en de volgende. Investeer daarom in de productie van duurzame energie (uit zon, water, wind) én opslag.

En een snelle manier om de CO2-uitstoot nú al terug te dringen? Sluit zo snel mogelijk de kolencentrales, te beginnen met de twee oudste.

upload.wikimedia.org/wikipedia/common...

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 16:37 | 7

@Crankhead | 04-08-22 | 17:06: Er bestaat een rapport van de NAVO (NATO) omtrent zonnepanelen en wafers.
Moet je maar even googlen.

calamiteiltje | 04-08-22 | 17:17

@Crankhead | 04-08-22 | 17:06: Alleen al het feit dat bepaalde tropische hardhoutsoorten gebruikt worden om de onzuiverheden uit het silicium te branden. Of de speciale blue coal, een soort steenkool, die vanuit Australië moet komen.

Verbandmeester | 04-08-22 | 17:29
▼ 4 antwoorden verborgen

En dan zijn er nog steeds wensdenkende reaguurders die denken dat extra versnelling van de energietransitie om Poetin dwars te zitten een optie is.

Joris Beltsin | 04-08-22 | 16:37 | 2

Als ieder huis standaard een kernfusiereactor krijgt zijn we anders mooi van dit gezeik af. Marty Mcfly had er al een in zijn waggie in 1985.

BobDobalina | 04-08-22 | 16:39

Moeten ze ook kabels onder de stoepen vervangen? Stoepen openbreken kunnen die kabelboeren wel. Je moet alleen niet kijken naar hoe ze de stoep weer dichtgooien.

Leptob | 04-08-22 | 16:33

Wordt het niet eens tijd om voor degenen met ouderwetsche dal- en piekuren, de tijden om te wisselen?
Zodat de mense overdag meer gaan gebruiken?
Of is dat verschil marginaal?

drastic | 04-08-22 | 16:32 | 2

S'nachts doen de zonnepanelen het niet.
Vaak is het dan ook windstil.

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 16:38

Ik heb het geprobeerd door overdag het woonkamerlicht aan te doen en avonds uit, maar het hielp niet. Maar u bedoelde natuurlijk de wasmachine.

jan huppeldepup | 04-08-22 | 16:38

De netbeheerders zijn grote zeikerds en bureaucraten. Ze willen iedere gasverlater apart afsluiten door de gehele leiding naar een woning weg te halen. Helemaal niet nodig. Zet je resources eens efficiënt in.

flame_me | 04-08-22 | 16:31 | 5

Tja ze zijn verplicht hun zooi op te ruimen, wel zo netjes toch?

Sp1tz | 04-08-22 | 16:59

Hergebruik van de bestaande leidingen is dan onmogelijk geworden. Typisch dom beleid

Drembil | 04-08-22 | 18:41

Sommige zouden idd hergebruikt kunnen worden.. maar het mag niet. Men dient de meuk op te ruimen vanuit de SodM

Sp1tz | 04-08-22 | 19:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom niet eenvoudig blijven, gewoon allemaal een "Perpetuum Mobilé" nemen. Probleem opgelost.

Jonkheer-Carolus | 04-08-22 | 16:28 | 6

We hebben gelukkig al een Perpetuum Premier - die eeuwig lachend blijft zitten in het Torentje.

Festen | 04-08-22 | 16:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaat goed he!
Net zoals een zonnebank aanschaffen en een paar waterkokers en een wasdroger en een frituurpan en wat ook allemaal en dan geen groepen erbij nemen...

Was ook he-le-maal niet te voorspellen.
Niks geen infrastructuur opwaarderen.

Overal laadpalen plaatsen, zonnepanelen, windparken, warmtepompen kan allemaal joh.
En dan heel veel zeiken dat we van het Russische gas af moeten.

Kolen centrales dicht, geen kerncentrales erbij, Biomassa....
Alsof het opstoken van een heel bos in een uurtje er zo weer bijstaat.

Prima!
Alles overbelast en fucked als ik energie ga besparen voor een ander.

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 16:25 | 9

@Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 16:40:
2015? 64 keer?

Wat zijn dit voor trieste cijfers . .

Elektriciteitsverbruik in 1950 is 'bijna nul'

Als je er nog een keer 72 jaar vanaf haalt (2022 - 1950) kom je uit op 1878

Het verschil tussen 1878 en 1950 is vele, vele malen meer dan tussen 1950 en 2022.

Wat wil je zeggen met je suggestieve artikel die helemaal niks zegt over de daling van 19 % huishoudenergieconsumptie per persoon de afgelopen 30 jaar waar calamiteiltje het over heeft?

huh!? | 04-08-22 | 16:54

@huh!? | 04-08-22 | 16:54: In 2080 kijk je terug en zeg je dat het stroomverbruik in 2022 bijna 0 was.
Clown.

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 18:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat wordt een hete winter voor de netbeheerders, en een koude voor de bewoners daar.

Phantomas | 04-08-22 | 16:23

Dat werd hoog tijd! Ik mis loadshedding wel als ik hier ben.

Boterhoofd | 04-08-22 | 16:23

Jammer dat dit niet wat eerder op de radar is gekomen. Het was weer een goed argument om ons ook op kernenergie te richten. Dit past wel binnen het gecentraliseerde netwerk.

De Eierbal | 04-08-22 | 16:22 | 1

Jamaar kernenergie is van den duivel!!

DolfWeerwolf | 04-08-22 | 16:27

Tijd voor een aap die voor elke beslissing aan het rad van fortuin draait om te kijken wat er moet worden ondernomen. Minder dan Jetten kan het echt niet. Zelden iemand gezien die zo weinig verstand van iets heeft om er vervolgens de hoogste baas van het land over te worden. Al doet mevrouw Kaag een aardige poging als MinFin.

Graaisnaaiert | 04-08-22 | 16:22 | 7

@Dandruff | 04-08-22 | 16:27: Dit.
En dan liefst woke vrouwtjes die iets op feestboek gelezen hebben over groene stroom als manager inzetten.

Is dit nog nieuws? | 04-08-22 | 16:34

@marcoplarco | 04-08-22 | 16:31: Jetten begrijpt dan ook niet hoe we met atoomenergie onze huizen zouden kunnen verwarmen. Wat doet die nitwit op zo'n post!

wijsvinger | 04-08-22 | 16:46

Verstand van iets heeft?

De beste man heeft heel zijn leven hartstochtelijk gepleit voor het sluiten van kolencentrales en altijd uitgebreid alle sluitingen gevierd om vervolgens als minister alle kolencentrales naar 100 % te brengen?

Omdat er ergens een oorlog is en Nederland per se partij moet trekken oid als ik het goed begrijp

Hoe trieste sukkel ben je dan? Wat zal er bij een dergelijke beste man in het hoofd omgaan? Wat zegt zo'n beste man tegen zijn 'vrienden' waar hij de afgelopen 20 jaar campagnes tegen kolencentrales heeft gevoerd?

huh!? | 04-08-22 | 16:59
▼ 4 antwoorden verborgen

En daar is het volgende paniekmomentje.
Te nemen maatregelen door de overheid : stoppen met subsidie op zonnepanelen en versneld afbouwen saldering. De media is toch wel een hele grote buikspreekpop aan het worden van de uitvoerende macht. Overigens de transitie belastingen/heffingen blijven bestaan en worden, indien economisch verantwoord verhoogd. Gezien de huidige inflatie is dit zo wie zo noodzaak.

Dzjengis-Somebody | 04-08-22 | 16:22

Schip, maak kennis met wal..
Het is echt balen als droomwerelden uiteen spatten doordat ze met realiteit in aanraking komen.

marcoplarco | 04-08-22 | 16:22 | 1

Nee nee... Robje staat fier op de boeg te wachten tot de wal respectabel voor hem opensplijt!

DatInternetDingetje | 04-08-22 | 16:24

Hoeveelste crisis is dit? Ik ben de tel kwijt.

Valka | 04-08-22 | 16:20

Hoezo, die windenergie is heel groen.
Wieringermeerpolder kan al 70% van de Amsterdamse huishoudens leveren. Alleen gaat alles naar een paar nieuwe datacenters. Dus dan zijn die heel groen.

En als er geen wind is dan...
dan...
moet...eh...
wacht even...

Windmolens zijn groen.
We hadden windenergie. En we hadden 350.000 huishoudens.
Tot zover ging alles goed.

We doen het ook zelf he. Niet ingrijpen als er rare dingen gebeuren.

AdvocatusDiaboli | 04-08-22 | 16:20 | 4

@donkieshot | 04-08-22 | 16:21:
We = onze gemeentes, provincies, landelijke overheid
Die laten dingen gebeuren die niet in het belang van de bevolking zijn. Laten zich bepraten en belobbyen.
Zoveel slimme mensen en grote organisaties.
Rara politiepet.

AdvocatusDiaboli | 04-08-22 | 16:34

Met windenergie kun je nooit 70% van de Amsterdamse huishoudens beleveren omdat het soms gewoon niet waait. In dat geval moet een kolen- of gascentrale bijspringen. De 70% waar u het over hebt is het totale elektriciteitsverbruik van de Amsterdamse huishoudens op jaarbasis. Dat van die 70% is marketinggel*l wat journalisten, politici en beleidsmakers slikken als zoete koek.

therealbraindump | 04-08-22 | 16:36
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn alle FvDers gepurged of zijn ze wakker geworden? Ik mis het T-woord in de reacties.

sjef-van-iekel | 04-08-22 | 16:19 | 4

"ThIeRrY hAd GeLiJk ! ! !" Zoiets?

2Little2Late | 04-08-22 | 16:24
▼ 1 antwoord verborgen

Duurt niet lang meer dat particuliere zonnepanelen niet meer mogen leveren op het net.

NLgaatnaardeklote | 04-08-22 | 16:18 | 1

Prima, ik zie graag stroomopslag of andere energieopslag voor thuis. Luchtdruk ofzo. Hoop dat een slimme kerel met een oplossing komt anders dan een thuisaccu.

Dat hele 'het netwerk is een accu' is koek.

sjef-van-iekel | 04-08-22 | 16:23

Meer geld is wederom de oplossing zoals eigenlijk bij alle Nederlandse problemen. Mest een VVD-er vet en wie weet investeert men een klein deel van het geld in visie en vooruit kijken.

Lorejas | 04-08-22 | 16:18

Kom op met de buurtbatterij dan!

Vunzigheid | 04-08-22 | 16:18 | 7

@Ing. eslapen | 04-08-22 | 16:24: En tot dat uw waterstofbromide opslag klaar is maar even het licht uit?
Leuke link, jammer dat het artikel achter een betaalmuur staat.

DatInternetDingetje | 04-08-22 | 16:28

@Dr.Utker | 04-08-22 | 16:26: Vreemd genoeg mag je die bommetjes wel per post versturen, maar o wee als je het aan een koerier mee geeft...

DatInternetDingetje | 04-08-22 | 16:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Ideologische luchtfietserij versus de praktijk. Ministersposten weggeven aan vriendjes, dikke zak geld er achteraan, inschuifbrief voor de meehuilende media en zes mnd. later ater loopt het al spaak. Maar, hoe kan dat nou? We zitten echt met een probleem van totale onkunde hier in Nederland. Je kunt een netwerk nu eenmaal niet continue belasten, je hebt grenswaardes waar je tijdelijk overheen kunt pieken. Gaat het mis dan krijgt de techniek de schuld, en niet de zot.

Unsinkable-Sam | 04-08-22 | 16:17

Voortaan stroom via de lucht transporteren. Een soort 5G-netwerk voor stroom.

Zo, opgelost. Makkelijk toch?

SamV | 04-08-22 | 16:17 | 4

Zij…..

Drembil | 04-08-22 | 17:07

@Drembil | 04-08-22 | 17:07: Ho ho, als die koe zich wil identificeren als een stier, dan moet dat mogen. Genderidentiteit is ook voor koeien!

ParadiseLost | 04-08-22 | 18:55

Eens!

Drembil | 04-08-22 | 19:11
▼ 1 antwoord verborgen

En dat dit eraan zat te komen is dus al jaren lang bekend. De handjes zijn er niet voor, laat staan de infrastructuur. Reken maar uit voor een regio als Rotterdam of Amsterdam.

GizzleMolby | 04-08-22 | 16:16

Ik laat denk ik mijn kinderen iedere avond op 2 fietsen met dynamo’s fietsen in de kelder van 7 tot 9 .

laurentius | 04-08-22 | 16:16

Dus we hebben een stroomoverschot? Begrijp ik dat goed? Lijkt me dan zaak voor het netwerk om dat op te lossen. Zal een fractie van de kosten zijn en veel meer opleveren. In deze onzekere tijden kan je niet genoeg elektriciteit hebben m.i. Maar goed, ik heb hier totaal geen verstand van. Misschien heeft iemand dat wel.

Theodorus.Goldbach | 04-08-22 | 16:15 | 9

Pas als opslag in flinke batterijen mogelijk is en dat ook nog eens veilig is dan gaan we de goede kant op. Tot die tijd is het een mislukking van formaat.

Drembil | 04-08-22 | 18:53

@Nutbag Deluxe | 04-08-22 | 16:32:
In het kort: niet-centraal opwekken kan, maar het netwerk daarop aanpassen is peperduur/duurt erg lang.
Centraal opwekken is (bijna altijd) de meest rendabele manier.

Kerncentrales, dus.
Levert dan ook meteen genoeg om de groeiende vraag naar elektriciteit (geen gas meer, massale elektrificatie) aan te kunnen.
En voor de EU-adepten: het is als groen bestempeld.

Maytheforcebewithyou | 04-08-22 | 19:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Mooie foto.
Het was al besloten dat die centrale weg moest.
En toen liet D'66 er een bord voor zetten.
Waarna Rob Jetten voor dat bord ging staan.
Alles voor de beeldvorming.

Osdorpertje | 04-08-22 | 16:15

Ik krijg toch de indruk dat Nederland in een razend tempo aan het afglijden is naar een land waar zo'n beetje alles mislukt.

Dat heet dan 'progressief' heb ik begrepen.

Wat dus in de praktijk betekent dat alles wat in de praktijk onmogelijk is, koste wat kost doorgedrukt moet worden, zodat de verantwoordelijke politicus keihard op zijn/haar bek kan gaan, en de maatschappij opgezadeld kan worden met torenhoge rekeningen voor dingen die niemand wil. Behalve dan die paar schreeuwende politici, die er schijnbaar enorm op gebrand zijn om hun onkunde aan zoveel mogelijk mensen te showen.

Een minister van financiën die middenin een ongekende financiële shitstorm niets meer van zich laat horen dan 'we gaan allemaal een beetje armer worden' en een minister van klimaat en energie (ik blijf om die debiele functie lachen) die niet wil weten of zijn plannen haalbaar en betaalbaar zijn, die energie niet kan managen, tegen alle vormen van energie opwekking is die niet op wind en zon draaien, en daarom de kolencentrales op volle kracht laat draaien.

Volgens mij zijn een aantal mensen de weg een beetje kwijt. En lijkt het er nu wel heel erg op dat alles wat de politiek aanraakt, in korte tijd veranderd van goed functionerend in een onoverzichtelijke puinhoop.

Dutchbeaurouge | 04-08-22 | 16:13 | 11

@Theodorus.Goldbach | 04-08-22 | 16:20:
Ach, man lul niet zo.

We hadden gewoon 20 jaar geleden die “extreem rechtse” kerncentrales moeten bouwen. Altijd tegengehouden door milieuclubs (Amnesty) en kneiterlinkse partijen.

Frankrijk heeft 58 kernreactoren verdeeld over 19 locaties……

Maytheforcebewithyou | 04-08-22 | 19:21

Frankrijk is dan ook DE energieleverancier van de EU.

Drembil | 04-08-22 | 19:33
▼ 8 antwoorden verborgen

Dat krijg je als je politici, wensdenkers en andere weggooiers dit laat bepalen i.p.v. technici.

sokkenpluisje | 04-08-22 | 16:12 | 5

Veel te weinig bèta's in de politiek.

AdvocatusDiaboli | 04-08-22 | 16:30

Helaas waar. Diversiteit is tegenwoordig belangrijker dan kennis van zaken. Er zit m.i geen enkele ingenieur in de regering.

Sieg Hein | 04-08-22 | 16:38

U kunt er zeker van zijn dat het kabinet de technische info krijgen van specialisten.
Ze doen er alleen niets mee, omdat de transitie-trein in beweging moet (blijven gehouden).
De toekomstige problemen zijn voor een toekomstig kabinet (die niet meer terug kan (wilt)).

Maytheforcebewithyou | 04-08-22 | 19:13
▼ 2 antwoorden verborgen

@Muxje | 04-08-22 | 16:19:
Waterstof is inderdaad de enig logische weg om te gaan en stoppen met de batterijwaanzin waar een enorm zware infrastructuur voor aangelegd moet worden terwijl we al gasleidingen in de grond hebben liggen.

2voor12 | 04-08-22 | 16:42

@Barre_de_k | 04-08-22 | 18:31: de leidingen wel, de koppelingen, kranen, afsluiters, meters etc. moeten allemaal vervangen worden. H2 molecuul is toch wat kleiner dan een CH4 molecuul blijkt..

VolleBak | 04-08-22 | 18:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Nog niet zo heel lang geleden had Nederland een 20 tal elektriciteitscentrales die relatief dicht bij de afnemers stonden. Als er een of twee uitvielen konden via het hoogspanningsnet andere het overnemen. Bij veel vraag een schepje kolen extra en bij weinig een schepje minder. Dit was een stabiel systeem waarin nauwelijks hoefde te worden ingegrepen. Nu hebben we windparken op honderden kilometers afstand die niet op vraag te sturen zijn en naar de luimen van de wind aanbod leveren. Iets dergelijks voor zonne energie. Een systeem dat in nature instabiel is en alleen met veelvuldig ingrijpen aan de leverplicht kan voldoen. Vervolgens moeten we massaal aan elektriciteitsvreters als stekker auto en warmtepomp. Ik ben niet verbaasd als dat systeem binnenkort instort.

Sieg Hein | 04-08-22 | 16:11 | 5

Stroomprijs per minuut laten varieren kan ook. Stel je auto, wasmachine, wasdroger, airco en in op 10 cent per kWh en ze slaan vanzelf anne/af afhankelijk van de prijs. Dat doe je toch ook met je (instabiele) bankrekening?

Het oude 'stabiele' systeem is ook inherent instabiel, het levert een positieve feedback loop naar een warmere wereld met steeds minder grondstofen.

anneb | 04-08-22 | 16:29

@Sieg Hein | 04-08-22 | 16:24: ja sta je te douchen
Haar ingezeept en ineens valt de stroom voor paar uur uit

Therrie | 04-08-22 | 17:50

Als er al geplande elektriciteitsuitval komt ("congestiemanagement"), dan is dat voor grootverbruikers zoals datacenters.

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Liander voor de rechter slepen!
Ze doen hun best gewoon niet genoeg.
En ondertussen gewoon doorgaan met het verminken van groen.
Beton & staal willen we zien.
Velden vol met spiegelend glas willen we zien!
Meer meer meer van dat, da’s goed voor het klimaat.
Ech wel…

Ruimedenker | 04-08-22 | 16:09 | 6

U mist t punt van de energietransitie met wind- en zonne-energie. Dat gaat met pieken en dalen en het is “terugvoeden” naar het net. Daar was het net pertinent niet voor uitgedacht en uitgerekend. Nu komt er een hoger verbruik bij door E Autos en stapt men over naar elektrisch verwarmen omdat het gas duur is

Drembil | 04-08-22 | 19:00

@anneb | 04-08-22 | 16:37: u betaalt (ongevraagd) ook voor de kosten van de energietransitie (molens, zonneparken en alle daarbij behorende subsidies).

Maytheforcebewithyou | 04-08-22 | 19:08

Dus wordt een nog grotere uitdaging die boel stabiel te houden

Drembil | 04-08-22 | 19:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Al de overbodige stroom in een emmer doen en verkopen aan het buitenland, zij blij, wij blij, zo moeilijk kan het toch niet zijn. Moet ik hier nu echt alles gaan voor zeggen.

deja_view | 04-08-22 | 16:08 | 1

Dat wordt interconnectie in jargon genoemd en we hebben al:
- een kabel met Engeland (BritNed)
- een kabel met Noorwegen (Noorned)
- een kabel naar Denemarken (Cobra)
En een aantal interconnectors aan de grens met België en Duitsland.

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:36

En daar komen ze nu pas achter? Je mag toch verwachten dat een elektriciteitsleverancier met de markt meebeweegt? Wat ze dus klaarblijkelijk niet hebben gedaan. Of hebben ze al eerder gewaarschuwd en heeft een minister zitten tukken?

Red shirt | 04-08-22 | 16:07 | 9

@2voor12 | 04-08-22 | 16:18: Je vergeet nog even dat die deeltjes ook nog een kankerverwekkend zijn...

Ing. eslapen | 04-08-22 | 16:40

@Coolcalmcollected | 04-08-22 | 16:11: Ja die kinderen zijn zo zielig , dan kunnen we ook wel meteen de verbrandingsmotor en het vliegtuig in de ban doen, en ohh ja als je een nieuwe heup of knie gewricht nodig hebt zou ik het ook maar uit principe weigeren, alle superlegeringen voor auto en scheeps diesel motorblokken vliegtuig turbines en gereedschapen in de medische implantaten industrie bevatten grondstoffen zoals Cobalt al decennia lang en nooit heeft iemand zich er over opgewonden.. totdat fakenews infuencers van de gebroeders Koch uit de olie industrie zich ermee gingen bemoeien om de elektrische auto te dwarsbomen.. accus en zonnepanelen kunnen worden gerecycled in moderne fabrieken.. www.duesenfeld.com/ www.veolia.com/fr/solution/recyclage-... www.youtube.com/watch?v=9BCe3MtO1Oo

Smoelensmid | 04-08-22 | 17:21

Heb je wel eens een vergunning aangevraagd bij de gemeente?
Probeer het nu eens bij 10.
Probeer dan nog eens kabels te krijgen bij leveranciers terwijl iedereen zijn net wil uitbreiden.

Barre_de_k | 04-08-22 | 18:37
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat leven we toch in een gaaf land.

thanseeuwen | 04-08-22 | 16:06

Wanneer worden de mensen met zonnenpanelen en Tesla’s uitgekocht? Kunnen we eindelijk weer normaal doen.

de Voorzittert | 04-08-22 | 16:06

ach was toch allemaal allang voorspeld over paar maanden weinig gas iedereen zo stroomkacheltje weer storingen. is het onderhand niet beter om petroleum kacheltje aan te schaffen?

out-of-de-box | 04-08-22 | 16:06 | 1

Heb em al jaar staan id
Kun je ook nog warm drankje opzetten

Therrie | 04-08-22 | 17:52

ik las een verhaal over een grote waterbatterij in de zwitserse bergen.
groot reservoir water op hoogte. wanneer er stroom tekort is maken ze dit door het water door turbines naar beneden te laten vallen. wanneer er stroom teveel is, pompen ze water naar boven met deze stroom, om zo electriciteit 'op te slaan'. Het systeem heeft de mogelijkheid om productie precies af te stemmen op de belasting/vraag van het net. de batterij kon electiriciteit opslaan voor 400.000 electroauto's.
dit lijkt me een prachtige uitvinding. Helaas hebben we geen bergen, maar misschien zijn er technici die zoiets kunnen bedenken in ons platte land.

zeeman73 | 04-08-22 | 16:05 | 9

Getijdenstroom. Zo moeilijk is het niet. Willen is kunnen.

pibasso | 04-08-22 | 20:25

Markermeer

hete wind | 04-08-22 | 22:31

We hebben een zeeleiding naar Noorwegen. Daar pompen ze bij onse overschotten de stuwmeren extra vol en bij tekorten gaat de kraan open. In drie jaar was hij al terugverdiend die kabel..

Shoarmamasutra | 04-08-22 | 23:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Schoorsteen is weg. De rest van dat supersized accu-gebouw staat er nog. Naast 3 windmolens waarvan één zonder wieken.
Robjettenkanniks

Jos Tiebent | 04-08-22 | 16:05

Bijna alsof we geregeerd worden door een stelletje incapabele mongolen zonder enige toekomstvisie.

Wilde Slechtdoener | 04-08-22 | 16:05 | 3

Beroepspolitici inderdaad

Thies | 04-08-22 | 16:07

Incapabele mongolen zonder enige toekomstvisie, u bent veel te mild.

Een aap zou het beter doen.

Wattman | 04-08-22 | 16:13

We moeten ook stoppen met die debiele zonneparken op weidegronden. Gewoon al die zonnepanelen boven parkeerplaatsen bouwen. Dan heb je verwarmend oppervlakte boven bestaand verwarmend oppervlakte en kan je ook nog eens in de schaduw parkeren wat weer minder noodzaak voor keihard je airco aanzetten na instappen verminderd.
Ander voordeel is dat je het dan meer evenwichtig over het land en het net kan verspreiden.

Oh - en ik denk dat Amsterdam apart genoemd wordt vanwege de hoge concentratie datacenters in en rondom de stad. Dat zal dus wel een specifieke hotspot in Noord-Holland opleveren.

oh no | 04-08-22 | 16:04 | 7

@Jos Tiebent | 04-08-22 | 16:08:

Op de treinen zelf ook ?

Wattman | 04-08-22 | 16:16

@Wattman, is dat niet lastig met tunnels?

Plaque-doctor | 04-08-22 | 16:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoog tijd dus om voor panden met zonnepanelen op het dak de netbeheerkosten flink te verhogen. Kwestie van de veroorzaker de kosten te laten betalen. Wel zo eerlijk.

2voor12 | 04-08-22 | 16:04 | 1

Als een boer zonnepanelen heeft, dan heeft hij ook co2 en stikstof compensatie. Of geld dat niet, zo niet waarom is er dan een certificaten systeem? Vragen vragen veagen

Astroturfer | 04-08-22 | 18:58

Wat elke technicus al wat langer weet maar ja zet maar mensen uit de alpha hoek in de beslissende rollen en alles gaat goed komen.

Drembil | 04-08-22 | 16:03 | 4

Dit dus. Maar als je op een verjaardag zoiets aankaart wordt je weggezet als klimaatontkenner...

4HoogAantWater | 04-08-22 | 16:08

Er starten regelmatig 1400 dieselgeneratoren om de pieken op te vangen. Dit als gevolg van de “energietransitie”

Drembil | 04-08-22 | 16:10

Zelfs als iemand met twee linkerhanden zag ik dat al mijlenver aankomen.

PolBot | 04-08-22 | 16:51
▼ 1 antwoord verborgen

De energietransitie gaat ons allen afhankelijk maken van het elektrische staatsinfuus. Wat kan er mogelijk fout gaan?
(los van dit soort ongein: pbs.twimg.com/media/FY_vgM2WYAQZ5-Q?f... )

keestelpro | 04-08-22 | 16:01 | 1

Ik zie geen probleem hoor - die stroom moet toch gewoon bij je auto terechtkomen... ;)

oh no | 04-08-22 | 16:08

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl