Europese Commissie: De GASKRAAN gaat dicht
Dag Nordstream
European Commission doesn't expect Nord Stream 1 to restart on Thursday- WSJ quoting Hahn
*Hier beginnen met een opmerking dat je het je haast niet voor kunt stellen omdat het nu zo warm is hahaha
*Daar een ironische geruststelling dat we ons echt geen zorgen hoeven te maken omdat Rob Jetten en de Gasunie hebben beloofd dat het allemaal goedkomt
*Nog iets toevoegen over dat het allemaal de schuld van corrupte klootzak (maar echt echt echt) Gerhard Schröder is dat we zo afhankelijk zijn van de Russen
*Misschien leuk om erop te wijzen dat dankzij klimaatverandering (zie ook: Hiemstra, Gerrit) duizenden oudjes deze winter juist NIET doodvriezen
*Doorgaan met een verzuchting over een Nederlands pingpongballetje op een geopolitieke biljarttafel en dan een verwijzing naar de Azerbeidzjaanse druppel op een gloeiende gasplaat
*Afsluiten met iets leuks over korter douchen
[ZOIETS?, RED.]
UPDATE
Social
Reaguursels
InloggenHeeft mevrouw Von der Leyen Azerbeidzjan al het lidmaatschap van de EU toegezegd?
Nord Stream donderdag toch weer open ?
Het lijkt mij eerder een poging van Putin om de EU als klant binnen boord te houden, om even later weer te kunnen chanteren.
Sinds wanneer gaat de EC over de distributie van gas? Wanneer heeft Nederland dit uit handen gegeven? Waarom? Voor hoe lang? Etc etc
Ze geven nu alleen een opinie vanuit een zelfbedachte helikopterview.
Landen schuilen bij slecht nieuws sowieso altijd graag achter europa.
Volgens mij zijn wij gastechnisch autonoom op de zelf gesloten bilaterale akkoorden na
@Shoarmamasutra | 19-07-22 | 18:18: 'op de zelf gesloten bilaterale akkoorden na' ... en dat zijn er nog al wat!
En niemand stemde ooit voor de EC leden die alleen maar wat schijnverantwoordelijkheid hebben aan het EU nepparlement. Machtswellustelingen als Timmermans kunnen dus ongestoord hun gang gaan met het opdringen van allerlei klimaatwaanzin terwijl hijzelf een CO2 voetafdruk heeft van een middelgrote stad in India.
De Eu heeft al opgeroepen zuiniger te doen met energie. Is er onder de reaguurders al iemand die dat doet? Zelf rijd ik wel iets langzamer, maar verder nils aangepast.
Ik doe alles iets langzamer. Zeker vandaag. Scheelt me klauwen aan energie.
Tuurlijk niet, ik wacht wel tot het EU wetgeving wordt en dan negeer ik die.
Neuh, doe ik niet.
Stelletje achterlijke idioten bij de EU.
Nee dus
Ik heb de laatste tijd meer sex
Eerst verwarmde ik mijn bier altijd in de koelkast maar nu vanwege het klimaat koel ik het zo koud mogelijk.
Het wordt tijd om Afrika maar weer eens te koloniseren. Daar zit vast ook ergens gas. En anders is het daar van de winter wel warm.
Een soort uitwisselingsprogramma. Goed idee.
ghana is pas geprivatiseerd... opgekocht door Norpalm,, wedden dat we daar ons gas inderdaad vandaan gaan halen. Iets met verdienen aan de paniek die je zelf veroorzaakt.
www.weforum.org/organizations/norpalm...
www.norpalm.no/index.php?topmenu=118&... en www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
De in Canada gerepareerde Siemens-turbine komt op z'n vroegst 22 juli in Rusland aan. Pas dan kunnen we zien of ze de productie richting Europa (NS-1) weer opstarten.
Gas om ons te verwarmen, gas om ons te koelen, wat een volk.
Gas om ons te voeden (kunstmest)
@EenGoedBegin | 19-07-22 | 15:58: en nu klagen we over dat de dieren ook.mest geven
Musk lacht zich rot dankzij Putin, de Europese commissie en Biden.
De Soviet-Unie is geïmplodeerd omdat hun planeconomie onder andere de wapenwedloop niet aan kon. Dat kunnen we opnieuw doen. China en India doen er inzoverre niet toe dat wij als Westen wel degelijk dit Russische regime op de knieën kunnen krijgen door ze keihard in de economische isoleercel te zetten. Zelfde geldt voor de Chinezen. Haal (kritische) productie terug naar het Westen, wat sowieso een goed idee is, en stop met importeren van die meuk
van ze. Eens kijken hoelang ze dan nog zo bijdehand blijven doen.
Onafhankelijk worden van China, de fabriek van de wereld? Kan. Duurt wel 20-30 jaar.
Eens. Verder een degelijk ander energie plan voor Europa zou wel fijn zijn.
Als er een economie gaat imploderen ia het de EU. Door energietransitie en daarmee samenhangende subsidiestromen is de EU economie defacto een planeconomie nu. Met de bijbehorende herbewapening van EU zet ik op EU die hwt eerst door de knieen gaat
Dan zou je toch de maakindustrie van China naar Afrika of India moeten verhuizen. Afrika is sowieso een goed idee. Hoe rijker ze daar worden hoe minder gezeik daar.
@drs. Levi Samsonov | 19-07-22 | 15:27: Onfhankelijk van Rusland worden is op zich ook een goed idee alleen zijn we daar 20 - 30 jaar te vroeg mee begonnen.
Think twice! We hebben een tekort aan energie en grondstoffen en Europa staat op de rand van een economische melt down. Als er een paar dagen een schip dwars in het Suez kanaal ligt dan zijn de supply chains hier al ontregeld. De uitbesteding van de productie naar andere landen was een jarenlang proces en dat draai je niet zomaar even terug. Dat vraag enorme investeringen en vooral tijd. Bovendien is hier ook het arbeidspotentieel verschraald tot communicatie-adviseurs, life style coaches en ambtenaren. Met de uitbesteding naar elkders is ook heel veel kennis verloren gegaan. Intussen zitten Rusland, China en India al driftig te onderhandelen en maken handelsverdragen waarbij ze de reservevaluta Dollar en Euro buiten spel zetten. Dat de boek kon gaan kantelen was allemaal allang duidelijk voordat onze leiders heel hard op het sanctie-orgel gingen. Nu hebben ze vast spijt maar kunnen niet meer terug zonder enorm gezichtsverlies en laten liever nog de bedrijven en burgers in Europa creperen zodat we eens moeten kijken hoelang wij hier nog bijdehand blijven doen.
@Joris Beltsin | 19-07-22 | 16:15: Juist. Europa, met zijn legio interne problemen, kan er niet langer op vertrouwen dat het allemaal wel goed zal komen. En de sancties richting Rusland zullen als een boemerang werken. In oktober is de recessie een feit.
Zijn er nog afgescheven ja-knikkers te koop?
De tweede slaapkamer zit er vol mee.
Ze hadden zich ook buiten die oorlog moeten houden.
Behandel jij je vrienden zo? Het is wat.
@Theodorus.Goldbach | 19-07-22 | 15:11: Ik wel. Je hebt geen idee hoe goed ik iets niet kan zien.
De Donbass mag niet onafhankelijk worden! Ook al wilden de meesten dat in 2014 zelfs volgens Westerse peilingen. www.faz.net/aktuell/politik/ausland/s...
Die discussie is al eens gevoerd. Meesten denken dat Rusland dan nog meer landjes had ingepikt (en alsnog met energie zou gaan chanteren).
@drs. Levi Samsonov | 19-07-22 | 15:28: link werkt niet meer .. of.
Putin heeft de EU bij de energetische ballen.
En de EU burgers betalen daar zwaar voor en Oekraïne nog meer.
Zit er geen energetisch wapen op de X-37B zodat men Putin en opvolger(s) vanuit de ruimte kortstondig bestraald?
Gaat Putin dan niet meer dood over 2 jaar? Hij was toch ziek ofzo? Of was dat de propaganda om zijn handelen verder te duiden als "hij is gek geworden".
@boerk | 19-07-22 | 16:05: Toch wensdenken, www.welingelichtekringen.nl/politiek/...
Ik wil kosten wat het kost dat compleet corrupte Oekraïne niet bij de EU en ik wil voldoende gas; mijn keuze is duidelijk.
Ik ook.
Tijd om naar Rusland te verkassen. Geen EU, meer dan genoeg gas. Win-win.
@Theodorus.Goldbach | 19-07-22 | 15:10: En een mooie Lada Niva waar je ook nog gewoon in mag rijden.
@Doctor | 19-07-22 | 15:17: Mag hier ook nog. Als je een nieuwe wil rijden moet je overigens wel een berg BPM aftikken.
En stel dat Oekraïne in de toekomst de corruptie oplost? Of het een goed idee is om Oekraïne erbij te hebben weet ik niet. Ik weet wel dat er veel potentie zit (een hardwerkende bevolking en een hoop gas dat ze van Putin nu niet mogen winnen). De bevolking zelf is de corruptie ook meer dan spuugzat en de regering gebruikt de EU nu als reden om in een korte tijd veel nieuwe wetten door te drukken. Iets waar andere landen veel langer over doen.
@Theodorus.Goldbach | 19-07-22 | 15:10: Je plaat blijft hangen.
@Theodorus: Waarom zou ik, ben Nederlander? EU is een setje gebouwen met mensen die niet het beste met Nederland voor hebben. Ik blijf, geeft dat corrupte landje maar aan Rusland, Nederland is voor mij belangrijker.
Dat is ook de lijn van NL en toch draaide Poetin de kraan dicht
Paar dagen geleden gelezen op RTL, en het staat er nog steeds, en ik begrijp er nog steeds geen jota van: "De Russische gasproducent Gazprom gaat de gasleveringen aan Italië met ongeveer een derde verminderen. Het verder afknijpen van de Russische gastoevoer komt op het moment dat Italië worstelt met droogte en een hittegolf."
Iemand, vertel mij, wat doet Italië met gas tegen droogte en hitte? Misschien dat het daarom zo warm is nu hier?
Kun je je ook niet voorstellen hoe je met kernenergie je huis kan verwarmen? Wel eens van gasturbines gehoord om elektra op te wekken? Wel eens van airco gehoord?
@bijna_raak | 19-07-22 | 15:01: Okee. Dank. Met een vleugje sarcasme.
Ik verwacht zoiets dan in zo'n nieuwsartikel tegen te komen, waar dat gas op dit moment voor gebruikt wordt.
@bijna_raak | 19-07-22 | 15:01: oooooooo .. ik dacht dat je in de winter gewoon zo'n staaf mee naar huis kreeg. Heb ik toch weer wat geleerd vandaag.
Ok, vandaag de dag vangt Poetin het 10-voudige van de EU voor een fractie van het gas en dat wordt nu nóg meer. Zelfs één inkoop blok vormen kan de EU blijkbaar niet, tegen de prijs zoals die was voor de inval (en dan zien we wel of Rusland levert of niet, dat laatste nu ook gaat gebeuren nadat Poetin zakken gevuld heeft: hij verdient nu in 1 maand wat hij normaal in 1 jaar verdient). Juist nu zou de EU kunnen laten zien hoe belangrijk het is één handelsblok te vormen. Dit moet echt gisteren nog gebeuren.
Als je gas koopt van Azerbeidzjan, dan financier je eigenlijk de aanstaande annexatie van Armenië.
Dat zijn Christenen dus dat mag, volgens de EU.
@Graaisnaaiert | 19-07-22 | 14:36:
( voor de duidelijkheid, de Armenen zijn Christenen ).
Ze hebben vorig jaar nog een oorlog gewonnen tegen Armenië.
@Mijn GS nick magnie | 19-07-22 | 14:38: Nou, de Turken hebben de oorlog tegen de Armenen gewonnen. Normaliter worden de Armenen door de Russen beschermd tegen Turkachtigen, maar aangezien ook de Armeense regering meende zoete broodjes te moeten gaan bakken met de EU besloot Moskou de Turken/Azeri's hun gang te laten gaan zodat Azerbeidzjan Nagorno Karabach kon (her/ver)overen. Turken richten overigens een slachtpartij aan middels drone oorlogvoering, daar is met grote interesse naar gekeken door de Russen (en vast anderen). En de EU? Die was natuurlijk in velden of wegen te vinden.
De Armenen hebben denk ik een dure les geleerd. Dom, want iedere GS reaguurder had die les gratis kunnen geven.
@Otto Normal | 19-07-22 | 14:43:
De Armeniërs zijn ook de agressors in dit conflict.
Armeense krijgsgevangenen werden mishandeld en zonder proces afgeschoten. Dat dan weer wel.
@Theodorus.Goldbach | 19-07-22 | 15:23: Ach, het gebied was ooit eens Armeens, werd toen ingepikt door de Arabieren, etc. etc. "Disputed" zegt de wiki. Vandaar ook (her/ver)overen.
Iedere ongeletterde particulier met een snoepwinkel weet dat je inkooprisico moet spreiden. Wordt tijd dat ambtenaren verantwoordelijk gehouden worden.
Keep on dreaming.
Dat isbyoch gebeurd? Ondanks eigen gas en aanvoer Rusland heeft NL geinvesteerd in LNG terminals en is er rap opgeschaald. Nederland zelf kan zonder het russisvj gas. Maar goed bij de oosterburen kwam t wel voor een flink deel uit Rusland en door hun en andermans paniekaankopen stijgt de prijs flink. NL heeft wel te veel vertrouwd op de dagmarkt ipv iets meer betalen en je prijs in de toekomst vastzetten.
Wappies hadden dan toch gelijk? Je verwacht het niet
Wappies weten niet eens waar die leiding ligt man, als je vraagt waar het oosten is wijzen ze naar het westen.
Volgens de wappies hadden alle gevaccineerden en ieder die hun adem herinademde ondertussen dood moeten zijn.
Maar Nordstream II dan?
Oooh wacht!
De enige manier om bij ( te voorziene ) problemen normaal te kunnen blijven functioneren is om gebruik te maken van de dwaze regelingen van deze linkse regering.
In mijn geval heb ik heel veel zonnepanelen ( genoeg om zolang salderen blijft op 0 uit te komen v.w.b. het aantal kWh ), van het gas af ( dus die korting op de energiebelasting krijg ik helemaal terug ), warmtepompen en een houtkachel.
Dank zij de subsidies ( waar ik het helemaal niet mee eens ben zoals de regeling nu is ) heeft me dat een half jaar aan energienota gekost.
Kortom, dat heb ik allang terugverdient.
Warmtepompen zijn nu trouwens bijna niet meer te krijgen heb ik gemerkt toen ik er een voor een kennis kocht laatst.
Moraal van het verhaal, niet gaan hopen dat er verstand is/gaat komen bij onze leiders. Maar zelf nadenken en handelen voor zover dat mogelijk is.
Gewoon een paar kerncentrales en het probleem is opgelost. Die dingen even groen schilderen om de linkse kerk te helpen.
@P. Breidel | 19-07-22 | 14:37: Ben voor. Maar gaat niet gebeuren. Kan je zien aan die klimaattafels. Toen was kernenergie not done. En nu is het ineens groen. Dus nee, dat gaat niet gebeuren.
Even logisch redenerend: je eigen gasbron in Groningen draai je dicht vanuit milieuoverwegingen. Oke, fair enough. Maar in de plaats daarvan, laat je tankers met vloeibaar gas uit de USA overkomen waarvoor je het 10-voudige betaald. Dan is er ófwel sprake van een licht verstandelijke beperking, óf er is ergens binnen de molen met enveloppen, baantjes of EU-belangetjes geschoven. Dit is aan een normaal mens niet meer uit te leggen.
Er zijn mensen met scheurtjes in de muren, die zijn al jaren belangrijker.
Kleine nuance: Die gaskraan in Groningen is niet dicht vanwege het milieu, maar omdat de mensen die erboven wonen af en toe heen en weer geschud worden.
We leveren nog steeds gas aan België ,Frankrijk, Duitsland en Italië.
De personen die deze contracten hebben gemaakt zouden verhoord moeten worden.
@Frilek.
Mee eens.
Ik woon in Groningen en heb aardbevingschade, maar van mij mag die kraan verder opengedraaid.
@pejoar | 19-07-22 | 14:02:
-
De personen die aan de wieg stonden van deze contracten zijn al geruime tijd daar waar het gas vandaan komt. ( maar dan iets minder diep)
Buiten de havens liggen Russische schepen vol met olie, mogen de havens niet in.
We hebben gas zat in geval van nood, ik maak me geen zorgen.
Als van de winter de Groningse gaskraan weer open gaat dan zal een groot deel ervan naar Duitsland gaan vanwege "solidariteit". Dat Duitsland tegelijkertijd dit jaar al zijn kerncentrales sluit en dus totaal niet sigaar is met Groningen, dat vergeten we voor het gemak maar even.
@TheBigKirth.
Alleen krijgen wij dat niet.
Neeeeeh dat niet naar het buitenland.
Wij mogen verrekken.
Wat een lul is die Gerhard Schreuder toch.
De problemen zijn veroorzaakt door de EU die altijd alleen maar denkt aan uitbreiding. Dat is hun eerste gedachte.
Ze willen dus dat corrupte Oekraïne er bij hebben terwijl dat een heel slecht plan is en wat met name de rijkere EU landen alleen maar geld en ellende bezorgd.
Die kut EU waar ongekozen tweedehands politici de lakens uit delen en waar ze veel te veel geld drukken zodat er inflatie is.
Die kut EU had teruggefloten moeten worden.
Laat die Russen toch vechten en bemoei je er niet mee.
Maar nee ,die politiek correcte wezenloze eikels willen dat we de Russen blijven treiteren en dat we wapens en meer leveren aan dat corrupte Oekraïense zootje.
Als ze geen verzet hadden geboden was het al lang afgelopen geweest maar nee, de EU bood ze een EU lidmaatschap aan en bakken met geld en wapens en soldaten en nu duurt deze shit al maanden.
En wie is het slachtoffer zoals gewoonlijk?
Normale mensen die een normaal leven willen leiden.
Dus wacht even: je zegt hier dat de EU met Albanië en Noord-Macedonië erbij er niet op vooruit zal gaan? Nou ja zeg! Ik vind het juist geweldig dat de mensen uit de derde stad van Albanië (Elbasan, wie kent het niet) een zwaardere stem gaan krijgen in het Europees Parlement over een paar jaar dan de Nederlandse stem. Het zijn de facto mijn nieuwe landgenoten als ik mijn paspoort en de grondwet goed analyseer.
Oekraine is een soort bodemloze put, en zal dat vermoedelijk altijd blijven. Ik zie niet in wat de EU met een armzalig, diep corrupt en verdeeld land moet. Het is alsof de VS zeggen: Venezuela, kom erbij! Of Japan dat besluit samen te smelten met De Filipijnen.
Goed stel we hebben geen gas, wat zijn de beste en de meest betaalbare alternatieven voor jan modaal om zijn huis te verwarmen?
daar gaan we weer
nieuwspaal.nl/jan-modaal-schatrijk/
Als er geen gas is maar nog wel stroom ( gas -> centrale ), dan een warmtepomp.
Als er ook geen stroom is, dan houtkachel of open haard.
Maar dat is natuurlijk niet milieu bewust, dus mag niet.....
@small_town_dude | 19-07-22 | 13:56: Leg eens uit: cynisch ja/nee ?
Ik kom er niet over uit. Wat een enorme teringzooi hebben die progressieve en groene gekken ervan gemaakt dat de EU nu in deze situatie zit. We hebben duizenden miljarden euri uitgegeven voor energiewendes, Outlander-subsidies, zonne-energie, wind-energie en we hebben ons moedwillig -met een grote glimlach- volledig afhankelijk gemaakt van een land dat al vele decennia niet bepaald onze vriend is. We spelen met onze welvaart alsof het een computerspel is waar je altijd een vorige save kunt laden. En er is ook nog niet eens sprake van een begin van een zelfreflectie bij voornoemde idioten.
Het is kwaadaardig te noemen.
Het gaat fout. We weten alleen nog niet wat het tijdstip en de directe aanleiding zal zijn.
Ik heb er ook een mening over hoor, maar op zich is energie uit andere bronnen of die bespaard is wel minder fossiele brandstoffen.
Natuurlijk, bij windstil of in het donker gaat de gascentrale aan, maar vroeger stond hij altijd aan.
Hottest day in history: Britain hits a record 39.1C before noon and is on track to soar to 43C today in record-breaking heat as roads MELT, schools shut and country grinds to a halt, aldus de MailOnline.
Bij mij zegt de thermostaat 25.5, dat is nog ver beneden het record van 29.0 van een paar jaar geleden. Buiten is het 34 (020).
Hier in 010, in de tuin, 37,5 graden. Zijn maar binnen gaan zitten.
Op 1 plek in Engeland.... Alsof dat representatief is...
@Is dit nog nieuws? | 19-07-22 | 13:58:
Ja, het blijft de Daily Mail....
Dan trekken ze toch een extra trui aan.
De ons helaas ontvallen hoog geëerde reaguuder necrosis zou wel raad weten met al dit gezeik.
Dat dacht ik gisteren ook, was necrosis er nog maar, we missen je .
Nu hopen op een winter als in '63
De keuze van wie we afhankelijk willen/moeten zijn is allang geleden gemaakt.
U.S.A. en hun U.S. Dollar met bijbehorend militair apparaat.
En daar hebben we prima van gevreten.
Nu de Yanks echter Rusland willen hebben en Putin geen Yeltsin is, proberen ze via de proxy oorlog in Ukraine Rusland uit te roken c.q. naar de klote te helpen.
Dit gaat nog jaren duren.
Majn vote hebben ze.
Kan niet wachten tot ze route 66 over de beringstraat doorgetrokken hebben tot de A2.
@Ambiorix | 19-07-22 | 13:55: lol
Even op je Harley D. een hamburgertje halen in de joe naait het steeds.
Kernenergie. De rest is flauwekul, of ze moeten iets aan overbevolking doen.
(Boze) Tongen beweren dat dit ook het geval is.
Half Afrika staat nu op de stoep bij Putin en te smeken om graan en kunstmest.
De verwachting is dat in een aantal Afrikaanse landen miljoenen kinderen (extra) zullen sterven van de honger.
@calamiteiltje | 19-07-22 | 13:55: kunnen die miljoenen kinderen die extra sterven ieder geval niet maar naar de EU komen.
@calamiteiltje | 19-07-22 | 13:55: Daar hoef je je geen zorgen om te maken, die halen we straks allemaal hiernaartoe. Er is al capaciteit vrijgemaakt op de luchthavens, de overheid heeft al een wetje van stal gehaald waarmee ze burgers kunnen dwingen om mensen in hun huizen op te nemen, en voor de verdere toekomst wordt er nieuwe bouwgrond geregeld (nog even die boeren afkappen), dus we zijn er al helemaal klaar voor om miljoenen nieuwe burgers ruimhartig te verwelkomen op ons geweldige continent.
Hebben die Duitsers zelf geen gasvelden?
Ik kan mij niet voorstellen dat wij, hun directe buren, zo dicht bij de grens van onze oosterburen, gasvelden hebben een zij niet.
Laat ze maar eens gaan zoeken en zelf de broek ophouden i.p.v bij ons zeuren over gas.
At youre service.
www.ad.nl/friesland/duitsland-gaat-to...
Die maken eerst ons gas op waarna wij het dan duur van hen kunnen kopen
Volgens mij hebben de Duitsers dat wel. Alleen moet het dan gefract worden en dat willen ze niet.
Ze hebben nog voor 100 jaar bruinkool
Die boren vlak bij de grens onder de grens door naar "onze" velden.
Duitsers hebben zat kerncentrales. Maar die hebben ze uitgezet.
Weet niet meer of dat nou voor het milieu was of om Die Grunen te vriend te houden.
@NLgaatnaardekloten.
Dat is Nederlands grondgebied.
Dus, profiteren ze weer van ons.
@Osdorpertje | 19-07-22 | 14:01:
-
De directe aanleiding was de ‘kernramp’ bij Fukushima, die achteraf nogal meeviel. De angst zat er bij onze oosterburen even goed in, en daar heeft de groene lonbymachine aardig misbruik van gemaakt.
De EU-sancties tegen Rusland werken vooralsnog averechts. Poetin zit steeds steviger in het zadel en de Russische economie maakt een dip door maar wordt vooralsnog verre van met ineenstorting bedreigd. De zorgen zijn veel groter over de economie van de EU zelf.
Het wordt gespind maar Rusland kan alleen gas leveren, zoals Bundeskanzler Olaf Scholz al zei, als betalingen op voor hen onbereikbare rekeningen komt.
De Amerikanen zijn spekkoper. Ze verdienen een vermogen aan zowel olie als LNG, verzwakken een geopolitieke rivaal en als het meezit wordt een fors deel van Oekraine ingeschakeld in het door de VS geleide NAVO-systeem. Hun enige tegenvaller is dat de complete niet-Westerse wereld vooralsnog Rusland steunt of neutraal blijft.
Met name die wig tussen Rusland en China is niet gelukt. Begrijpelijk, want de Chinezen zien in Amerikaans 'imperialisme' een hindernis om Taiwan en de Zuid-Chinese zee te domineren. Bovendien schatten ze in dat zodra China met wat spiegeltjes is omgekocht, ze na een val van Rusland zelf op de korrel zullen worden genomen.
China is te groot om door ons aangepakt te worden - hun steun voor Rusland is dus 'gratis' - en profiteert nu van goedkope grondstoffen in Rusland. Poetin is nu de junior-partner in hun strategisch verbond.
Wat zit die muts op die inclusieve foto met een GRIPTANG aan die boiler te kloten!?
Of is dat illustratief voor het vakvrouwschap waarmee Mutti Merkel Duitsland van haar prima funktionsfähige kerncentrales heeft beroofd, en voor idem waarmee Von der Leyen nu de aardgasvoorziening gaat redden.
Goddank zojuist nog drie kuub haardhout kunnen scoren (100% duurder dan 2020).
Eerst met hamer geprobeerd. Ging niet.
Mazzel gehad. Snijbrander lag ook klaar.
Onze gaskraan moet dicht, maar het oppompen voor Duitsland gaat door. Door de Russen en door de langlopende contracten van Den Uyl.
Ja, ik weet er één! 'Samen, voor elkaar, voor de ander'. Heel veel mensen hebben vrijwillig zonder medische noodzaak of onderbouwing meegewerkt aan de uitrol van een qr code database. Haalt u uw code maar even van stal! Samen besparen we gas! Te lang gedoucht? Uw gedefinieerde quotum is bereikt. De geldigheidsduur van uw qr code vervalt.
Azerbeidjááááán rijmt op?
Alluhah Akhbar wijsheden om 05.30 via den Azááán.
En gas gaat blijkbaar voor.
Waar voor?
Wel, voor het gat in Ursula's hand.
Niet; kijken, kijken, niet kopen. Neeheeeheee.
Maar; kopen, kopen, niet kijken. Inshallah Jahahhaaha!
Die deal is toch 1 grote farce. Vertegenwoordigd nog geen 4% van het benodigde volume i de EU. #allesvoordebühne
Ja, warm hè?
* Chicago emmertje water met ijsblokjes over het hoofd gooien doet *
Hey, een teruglees topic....
www.geenstijl.nl/5161492/feynman-en-o...
Feynman | 09-10-21 | 19:55 |
Poetin wil via de omstreden Nord-Stream-pijpleiding via Scandinavië meer leveren, en hopelijk tapt Oekraïne niet te veel gas af dat is verkocht aan Europa uit de zuidelijkere gasleiding. Helaas is dat tegen het zere been van de VS, die liever niet hebben dat Rusland ergens geld aan verdiend.
De EU wilde toch van t Russische gas af?
Nou, wat is het probleem dan?
EU treft Rusland met sancties, jippie, goed bezig...
Rusland doet de gaskraan dicht:
Rusland is geen betrouwbare partner....
Goh....
Rusland was altijd een betrouwbare partner. Dat kan niemand ontkennen.
@ChalinaRosa | 19-07-22 | 13:44: er is vaker aan gaskranen gedraaid om landen te raken waarbij in Oost-Europa collateral damage ontstond. Het is naar goed dat NL toen LNGterminals heeft gebouwd die komen nu goed van pas.
Eco doen blijft een dingetje
Zonder vliegen naar Londen met trein?
Slechts 1100 euro...
twitter.com/j_postma/status/154928747...
Zo lang het bedrag in het vakje past van de onkostenvergoeding hoor je Jetten niet klagen........
Niemand roept dat vier jaar geleden Trump helemaal gelijk had dat Duitsland zich overlevert aan Rusland. Niemand geeft Gerhard Schröder of Angela Merkel de schuld. Echt linkse kerkiërs gedrag. Alleen op Reddit dien ze het.
Als het goed is hebben Duitsers allemaal nog een allesbrander ingemetseld in de binnenmuren van hun appartement. Dan zullen ze weer bruinkool en kachelhout stoken.
Wat we ook van de Russen vinden, ze hebben nog nooit verzaakt te leveren.
@dinges_123 | 19-07-22 | 13:39:
Je hebt het nieuws dus niet gelezen.
Geen enkel probleem, we hebben tegenwoordig een "betrouwbare" partner gevonden op de B markt welke ons hetzelfde gas voor slechts enkele opcenten gaat leveren. Fuck Rusland, wij kopen jullie gas indirect voor meer geld toch wel, lekker puh.
Dat wordt weer jezelf wassen met een blok Sun zeep langs de oever van een rivier.
Gezellig!
Toch wel ongemengd?
@Shoarmamasutra | 19-07-22 | 21:36: nou ja ik als enige tussen het andere geslacht bedoel ik vooral
@Shoarmamasutra | 19-07-22 | 21:37: Als ze maar geen wasgoed en een wasbord meenemen.want dan ben je de sjaak...
Prima toch. Je moet ook helemaal niet afhankelijk willen zijn van anderen, al helemaal niet als het dictators zijn (geldt ook voor olie). Gaat even pijn doen maar in nood komen de meeste en beste innovaties. We zijn al veel te lang lui geweest.
U doet uw naam eer aan!
Slim hè, die sancties... Altijd goed om te reageren vanuit emotie. Daarom hebben we zulke competente politici gekozen, die gelukkig veel verstandiger zijn dan dat tierende, jankende, scheldende paupervolk!
Kaag: 'We moeten beseffen dat we het samen stukje kouder zullen krijgen'
Vandaag?
Bij haar staat de kachel op woestijn temperatuur.
Allemaal de schuld van wilders he kaagje?
@Zitvlak | 19-07-22 | 13:29: Ligt eraan in wel huis..
Kan dat kille wijf nog kouder dan ?
En wij hebben het híer. Gewoon. Onder de grond in Groningen zitten. Het enige wat je moet doen is de Groningers (net als vroeger) fatsoenlijk compenseren. Echt waar.
Precies. Compenseer die asielzoekers wat minder, of bijvoorbeeld die klaplopers in het zuiden van Europa en denk eerst maar eens aan je eigen volk. Make Holland Great Again!
Al dat Groningse gas hebben de Duitsers nodig in de winter, is al lang beklonken achter de schermen.
En onder de Waddenzee en nog wat in de Noordzee.
@Wattman | 19-07-22 | 13:28: Dus wij moeten nu opdraaien voor het feit dat de duitsers al hun gas al 80 jaar geleden hebben opgebruikt?
Die Groningers hadden we allemaal kunnen verhuizen, voor minder dan wat alles nu kost.
Kan niet, ze heeft net geld aan Oeganda gegeven, maar stil, de TK weet het niet.
@Wattman | 19-07-22 | 13:28: Force majeure? Of krijgen we dan oorlog met de Duitsers?
Men roept al een 10 tal jaren dat we van het Russische gas af moeten. Welnu het is zover, het doel is bereikt, gefeliciteerd.
Iedereen die denkt dat gas ooit weer betaalbaar word; think again.
Eh, ja. Niet zolang er door bedrijven gehamsterd kan worden. Daarover lees je niets, in de sensatie en paniek koppen van de TeleBelg e.d.
Ze gaan vol inzetten op elektriciteit en hiervoor hebben ze (zonder kolen- of nuclaire winning) ook enorm veel ruimte nodig. Oost-Groningen zijn ze inmiddels al aan het volbouwen met windmolens en gigantische zonneparken. Als meer boeren zijn vertrokken zullen nog meer gebieden gaan volgen.
Zolang we onze afgesproken klimaatdoelstellingen maar realiseren! Geeft een goed gevoel, het idee, dat we als NL 0,001% hebben bijgedragen aan het verbeteren van het klimaat. Kunnen derdewereldlanden en echt vervuilende industrielanden weer een tijd verder met vervuilen en voortplanten... *Wij regelen dat!*
Vooral de bevolking aantallen worden een probleem. De wereldwijde voedselproductie houdt het niet bij. Dat was 20 jaar geleden al. Er was een groene revolutie in de jaren 60 en verder die de oogsten en opbrengsten verhoogde, maar die heeft zich vooralsnog niet herhaald. Verder heeft men juist in Afrika, een zeer, zeer lage opbrengst van het land.
@Nederlandop1 | 19-07-22 | 13:30: Klopt, opmerkelijk is dat de focus vooral ligt op symptoonbestrijding i.p.v. geboortebestrijding.
@Nederlandop1 | 19-07-22 | 13:30:
En Afrikanen en Middenoostiers houde ervan om de kachel flink hoog te zetten.
Ja, gaat lekker met die sancties. Het ziet er naar uit dat Putler gewoon lekker zijn okie kwijt kan aan landen die het wèl willen hebben. Kunnen wij het weer van hen kopen. Europa werkt alleen als het heel erg goed gaat. Terug naar de EEG en wel zo snel mogelijk.
Zinnig, EEG betere tijden.
De leider van de EU commissie is een gesjeesde minister van Defensie uit Duitsland en reken er maar op dat de gaskraan open gaat om de Moffen van gas te voorzien tegen spot prijzen. Het wordt echt tijd voor een aftocht van de huidige ratten. Tijd voor een Minister President die in Brussel met zijn vuist op tafel slaat en opkomt voor de belangen van Nederland.
Kortweg: Tijd voor een Minister President! Die hebben we nu niet. Er ligt nu een natte dweil op die stoel.
De teflonboy blijft zitten, punt uit.
Helaas.
Dat zou wat zijn, dat de Duitsers het voor een prikkie krijgen. Je kunt je niet voorstellen dat er geen clausule in de contracten zit.. alhoewel we hebben het over Nederland.
De aanpak van Schröder (omarm Rusland) was de juiste destijds. We hebben ons alleen veel te afhankelijk gemaakt van Rusland terwijl dat omgekeerd nauwelijks het geval was. Olie en gas raak je altijd wel ergens kwijt namelijk.
De echte fout was dat we die afhankelijkheid niet als de sodemieter hebben afgebouwd nadat Poetin begon te kutten met de maximale ambtstermijnen. Dat had een teken moeten zijn dat het daar wel eens flink mis zou kunnen gaan. Geen reden om de banden te verbreken, wel om je voor te bereiden op sancties die wel eens 2 kanten op kunnen gaan werken. En... het zou best wel eens kunnen dat die voorbereiding zo lang op zich heeft laten wachten vanwege Schröder.
“We” hebben ons afhankelijk gemaakt?
@Houtje_Bekman | 19-07-22 | 13:35: We ja. Democratie. Stemmen.
Een kwart tot een derde van al ons aardgas gaat naar een kunstmest ( stikstof) fabriek in zeeland. Maar 5 ipv 7 minuten douchen gaat echt het verschil maken natuurlijk.
En dat terwijl we tot onze oogballen in de stront van 100 miljoen kippen en 11 miljoen varkens zitten
44,6 graden Celsius hier
Maar hier is nooit daar.
Dat meet een wegdeksensor op een snelweg hier in de buurt.
@GeenAccount | 19-07-22 | 13:22: tenzij je daar bent, dan is het opeens hier.
Het zou fijn zijn als regionale netbeheerders, Stedin, Enexis en nog een paar, hun verantwoordelijkheid zouden nemen. Ik heb ze niet, maar er zijn 75.000 zonnepaneel bezitters in nederland, die met dit soort weer geen stroom kunnen terugleveren, vanwege te hoge spanning. De netbeheerders zouden de regeltrafo's (niet de wijktrafo's, dat zijn weer andere dingen) overdag twee stapjes lager kunnen zetten. Alle beetjes helpen, het scheelt weer brandstof, dat kan dan opgeslagen worden tot komende winter.
Die winter word bar, koud en donker. Bereid u voor op loadshedding.
Wat is de maximale spanning eigenlijk? Mijn panelen doen het nog en de spanning is 237 V.
@matatwork | 19-07-22 | 13:52: 253 V
@matatwork | 19-07-22 | 13:52: plus 10% van de nominaalspanning van 230V, dan kom je uit op 253V. Daar ongeveer schakelt de omvormer uit.
Sommige reaguurders kunnen hetzelfde met minder woorden zeggen..
@hotnot | 19-07-22 | 14:07: Gelukkig wel met hetzelfde resultaat.
En wat het niet terug kunnen leveren, dat zal wel meevallen, het is warm, dus die panelen doen het minder goed. Verder staat de zon al lager. En als de inverter uitvalt, dan start die weer op zodra de spanning genoeg is gezakt.
Hier is de spanning trouwens maximaal 243 V geweest, dus ik zit er nog een heel eind vanaf.
Dankzij een mediteraner klimaat voelen onze nieuwkomers zich sneller thuis.
Ondertussen is Rutte dapper de financiële positie van Putin aan het
slopen
twitter.com/RobinBrooksIIF/status/154...
Volgende link eerste grafiek
Nederland wordt apart vermeld..
www.visualcapitalist.com/whos-still-b...
In onderste grafiek staat de mate van terugschroeven import uit Rusland
NL 5 %,NL staat geheel onderaan.
In ander nieuws: Frankrijk nationaliseert Électricité de France en wil meer kerncentrales bouwen. www.ft.com/content/41806d67-213b-4c0c... Te laat, natuurlijk. Maar in ieder geval beter dan Nederland. Hier gaan we nog 20 jaar praten over kerncentrales en honderden miljoen uitgeven naar studies en verkenningen om ze vervolgens toch maar niet te bouwen.
er wordt nu al gesproken over uitbreiding bij Borssele
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:21: "Gesproken" Nou...
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:21: Kletspraat, Borssele is daarvoor te oud.
Ze lullen net zolang door tot dat het te laat is, het is zo simpel we zitten boven op de oplossing, onvoorstelbaar.
Compenseer die paar Groningers wiens huizen in elkaar zakken, sowhat, ga boren in de waddenzee etc.
En ga weer eens wat centen verdienen als NL.
De faalhazen van Groen-Links: eerst decennia lang kernenergie negeren en dan nu zeggen dat we er te weinig tijd voor hebben: "Het bouwen van een centrale duurt minstens 10 jaar. Dan is het dus al te laat". (citaat van de website van Groen-Links). Niet Groen dus, niet Links (elitair), wel Dom.
@NPOlitiekgekleurd | 19-07-22 | 13:35:
"kernenergie negeren" is te soft, "kernenergie criminaliseren" komt dichterbij, en in nauwe samenwerking met de politiek de nucleaire kennis in NL volledig afgebroken, op 2-3 verdwaalde hoogleraren na.
Koop maar een trui , handen af van de Waddenzee en Groningen
snel nog even wat aanstekers kopen
Alleen maar goed dat het verwende Nederland wakker wordt geschud. Verzin maar eens andere oplossingen nu we niet meer op onze wenken bediend worden door de derde wereld (incl. Rusland).
Oplossingen zijn er altijd, dus kom maar op. Ik heb al een idee, maar ik wil het woord asiel niet gebruiken.
Ok, meer asielzoekers binnenlaten?
Nou heb je het toch gebruikt.
Dit probleem was er ook geweest zonder ongebreidelde import.
15 miljoen mensen of 17 miljoen mensen, zonder gas en olie gaat de helft het hoe dan ook niet overleven.
Waar zijn al die jubelstukken over Merkel? Ondanks talloze trans-atlantische waarschuwingen heeft ze Europa uitgeleverd aan Rusland. Merkel gezellig in 2011 bij de opening van Nordstream: nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Nord_... En kijk is wie er ook op de foto staat naast Medvedev? Onze grote strateeg, Mark Rutte!
De strateeg, de afbeelding van Cortes.
Je kunt ook zeggen dat Merkel ervoor zorgde dat de boel redelijk bij elkaar bleef en dat we onder haar nog redelijk normaal handel konden drijven met Rusland.
Als Merkel er nog zat, zou deze hele situatie waarschijnlijk niet voorgekomen zijn. Dan was Nordstream II wellicht geopend en zou er wellicht ook geen oorlog/militaire operatie hebben plaatsgevonden.
We leveren ons nu uit aan welke fantastische vrije en democratische landen voor onze energiebehoefte? Zoveel keus is er niet. Zelfs minder dan eerst, want Rusland is weggevallen.
gelul, Duitsland had zich al in de 80-er jaren aan Rusland verbonden toen de commies nog gewoon de baas waren.
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:20: En wat heeft Merkel daar aan gedaan? Onder wie zijn Nordstream 1 en 2 bedacht, ontworpen en aangelegd, slimmerik?
@Vula | 19-07-22 | 13:41: eerdere duitsche regeringen.
Neemt u van mij aan dat die boiler op de foto niet op gas loopt. De dame draait wel een leiding los dus dan kun je warm douchen ook vergeten.
Met een griptang notabene.
met twee handen aan de tang. Van die moer blijft niet veel heel en het binnenwerk van de boiler is er ook niet op gemaakt. Maar het is maar een pose voor de stockfoto.
@Zitvlak | 19-07-22 | 13:14: En dus het ware probleem van het westen in de notendop. Teveel verkeerde mensen met verkeerde tools op verkeerde plaatsen. En dat voor een generatie inmiddels. En dan gaat er veel kapot en wordt het door alle reparatie onbetaalbaar. Amen.
Aangezien 30% van de elektra opgewekt wordt met gas, zal die stroom er ook niet zijn als er geen gas is en is die boiler nutteloos. Je kan geen 2/3e van de energie het net op pompen en denken dat 't allemaal goed komt, je krijgt dan gewoon 1 massive black-out in het hele land.
De enige oplossing is dan Zuid-Afrikaanse load-shedding: doelbewust delen uitschakelen om de rest draaiende te houden.
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:24: Bleef het maar bij stockfoto's. In de politiek komt stock tot leven!
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:24: Lul niet, niets met het binnenwerk te maken. Is gewoon een halfduims (of 3/4) puntstukaansluiting
@GeenAccount | 19-07-22 | 13:24: Het lijkt wel de ministersposten van wijsneus 4.
@Zitvlak | 19-07-22 | 13:14: vrouwen pfff
@goedverstaander | 19-07-22 | 13:28: als je aan zo'n zacht metaal ding gaat hangen dat bevestigd is aan een zachtmetalen vat binnen-in dan is de kans groot dat uw ' puntstuk' gewoon uit het vak wordt getrokken/gedraaid. Waarna het ding wel goed lek is.
Wie is toch Red?
Shirt
Red dead redemption
@me163komet | 19-07-22 | 13:14: red dead depression
Hier binnen 34 en buiten een whooping 42. Maarja, dat is ook in een land waar het altijd zo is en niemand, maar dan ook niemand iets verder van vindt. Heerlijk hier. Nog een paar maanden en dan naar een ander oord met gelijke temperaturen. Heerlijk. Nu al zin in.
het is nergens 42 in Nederland
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:19: Natuurlijk wel. Maar niet gemeten in officiële weerstations.
Is dus ook niet in NL…
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:19: mijn oventje was zojuist 210, daar gaat je "nergens".
Ik gebruik liever de term "mediterranisering van het klimaat" dan "opwarming van de aarde" of "klimaatcrisis".
Die term geeft een indicatie van de positieve mogelijkheden die de mediterranisering ons biedt: palmbomen langs onze stranden, bloeiende bougainville overal, bloeiende oleanders in de middenbermen van onze snelwegen, overal wijngaarden, olijfboomgaarden, dadel-kwekerijen, wit gepleisterde huizen, agaves langs de weg, waaierpalmen in de tuin, alsmede bloeiende mimosa, lavendelvelden in de polder, enzovoort. Plus: we hoeven niet meer 1500 km of meer naar het zuiden te rijden (of te vliegen) voor mooi zomerweer! Win-Win!
Klinkt goed, behalve dan dat de mediterrane landen min of meer ontwikkelingslanden zijn, Frankrijk niet uitgezonderd.
Met bananenplantages en Rutte IV/V komt de economische kant weer wat meer in balans met de politieke kant.
Heb ik allemaal al.
Ik wacht wel op de komst van de eerste stikstof centrale.
Dhr. Feynman kan u er veel over vertellen.
Wie gebruikt er nu nog gas? Dat is echt niet meer van deze tijd.
Je kunt wel elektriciteit gebruiken maar dat wordt grotendeels ook nog steeds opgewekt met gas.
Rob jetten op een hometrainer met een dynamo die stroom opwekt voor mijn airco en electrische kachel mag van mijn vrouw niet in de meterkast, die wil eerlijke stroom.
Bonkers heeft gewoon gezegd wat andere presidenten al eerder zeiden. Bonkers dacht dat het toch niets zou uitmaken. Hij dacht dat hij Putin kon spelen maar Bonkers was het sulletje in gesprek met Putin. Zie hoe hij er bij staat op de foto's.
Van de 400 controversiële uitspraken van Trump waren er zeker een paar die klopten. Maar denk je echt dat Trump zelf een analyse heeft gedaan? Hij hoorde er gewoon van, en ging er mee aan de loop. Als je hem er nu over zou vragen zou hij zeggen dat Oekraïne gewoon opgegeven moet worden.
Same, was 2 jaar terug een eis bij het zoeken van een woning: houtkachel of de mogelijkheid daartoe. Afgelopen winter flink wat hout kunnen sprokkelen na die serie voorjaarstormen.
Ik zie 't wel wat de hoge heren bedacht hebben, ik ben een beetje klaar met wachten tot die overbetaalde gasten zich weer laten 'verrassen' door de realiteit.
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:18: Bonkers ken ik niet. Maar Trump heeft wel gelijk gekregen.
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:18: Alsof presidenten hoogst persoonlijk onderzoek doen naar zoiets? Daar hebben ze gewoon agencies voor en die wisselen niet altijd met iedere verkiezing....
Dus of 't nu van Trump komt of eerdere presidenten of een agentschap, het gaat erom dat die waarschuwing werd weggehoond en nu zitten we(maar vooral de Duitsers) met de gebakken, of eigenlijk ongebakken, peren.
De kans is aanzienlijk dat ze ons in hun aanstormende economische depressie meetrekken...
Het zou me niet verbazen als gemeenten de opdracht krijgen om hun APV uit te breiden met een stookverbod.
Hout in te leveren bij de gemeentewerf zodat het door de roverheid opgestookt kan worden.
Vuur wordt een monopoly van de overheid.
@goedverstaander | 19-07-22 | 13:31: Antizanicz nog nooit.
@De finale eindbaas | 19-07-22 | 13:40: Zeker dat dat gaat gebeuren, weg je hout.
Fun fact: Rusland (Lukoil) is sinds februari 20% eigenaar van het gasveld in Azerbeidzjan ( www.reuters.com/business/energy/russi... ). Dus waar tante Ursula gisteren een blije kip stond te zijn bij die dictator daar. Maar laten we dat EU-feestje niet te zeer verpesten.
Ursula kaptafel heeft geen idee hoe het zit met de toelevering en de oligargen als eigenaar.
@Zitvlak | 19-07-22 | 13:09: Ursula heeft überhaupt (Duits woord, maar dat mag want Ursula is Duits) geen idee. Daarom zit ze waar ze zit. En raaskalt ze maar wat.
@Here's Freddy | 19-07-22 | 13:20: Dat onderstreep ik .
Jullie vergeten het *Groningen leegpompen* stukje, en tevens mis ik het stukje *Schaliegas uit het Münsterland*.
We zijn met dat gas nu sowieso genaaid. Dat kan een blinde van ver aan zien komen.
Helaas heb ik geen warmtepomp, maar gelukkig wel het dak vol met zonnepanelen. Dan maar wat elektrische oliekachels, om het najaar en voorjaar door te komen.
Je moet heel wat zonnepanelen hebben om midden in de winter zelfs maar één olie kachel te laten werken. Wordt 's nachts sowieso bibberen.
@Der Schnitzeljäger | 19-07-22 | 13:07: Heftruckaccu en een stevige omvormer, dan lukt het Karel wel.
Waar haal je dan de overige 98% van de stroom die je nodig hebt?
Misschien een idee om de kraan in Groningen weer open te draaien en Groningers te compenseren? O nee waarom zouden ze, de kachel brandt toch wel op het binnenhof...
Die kraan gaat echt wel weer open. Maar het gas moet worden ingeleverd bij Brussel. Daar heeft ons nationale Fruitdruifje ongetwijfeld al weer voor getekend bij het betreffende kruisje. O ja, en de Groningers worden niet gecompenseerd want verschrikkelijk ingewikkeld, en wij krijgen een l*lverhaal over klimaatdoelen en veel begrip natuurlijk. Want wij zijn een gaaf land, bet gaafste van heel de EU!
@Schmalz | 19-07-22 | 13:19: Dar heet solidariteit in Brussel, wel jammer dat solidariteit altijd 1 richtingsverkeer is....wij zijn altijd solidair met iedereen, kan me de compassie van overige EU landen met ons niet heugen
@EWON | 19-07-22 | 13:27:
De lachende leugenaar is blijkbaar niet bekend met het spreekwoord "Al te goed is buurmans gek".
Groningers worden niet gecompenseerd: dat kunnen de diensten niet aan.
Die zijn nog bezig de dossiers vaan 10 jaar geleden te corrigeren.
@EWON | 19-07-22 | 13:27: Zeker wel! Weet je nog dat de Italianen ons afschilderden als onethisch, niet solidair, wreed, een belastingparadijs voor Italiaanse multinationals, gierig, alleen maar omdat we niet miljarden wilden overmaken om het gebrek aan budgettering sinds 1995 op te vangen?
Zo iets de EU ons dus, als een kip om van te plukken. Want Zuid-Europa was nivellering beloofd en die moeten ze en zullen ze krijgen, niet beseffende dat onze rijkdom voortvloeit uit strakke budgetten en lage schulden. Dus ze krijgen hun nivellering, met alleen Noord-Europa op Zuid-Europees welvaartsniveau.
@ReyNemaattori | 19-07-22 | 13:48: Zo denkt men in Spanje ook.
Gelukkig heb ik mijn navulbare gasfles nog.
Koppelingetje erop en vullen maar.
Deden ze dat ook maar met de lege gasbunkers.
u heeft werkelijk geen idee hoe het werkt. Aardgas zit ook zelden in gasflessen.
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:16: Waar heeft @Zitvlak het over aardgas?
@goedverstaander | 19-07-22 | 13:18: Dank u voor de steun, ik was er aan toe.
Je kan er maar beter mee verlegen zitten, dan om verlegen...
Heb ze hier ook nog, lege inleveren en volle terug tegen betaling natuurlijk.
Heeft Frans Timmermans al een oplossing aangedragen?
Ja, snel meer panelen en molens. Het voordeel is dat dan eerder een winterse wake-up call te verwachten is.
Het is de schuld van Gerrit Hiemstra en Jan met de Pet is de lul.
Met andere woorden: Nederland moet zwaar gaan bloeden om Duitsland’s (hallo Angela) desastreus energie-beleid. We hebben genoeg gas, maar met de EU we all go down together.
Vergeet ook de leververplichtingen aan zuid-europa niet. Het zal Italië een rotzorg zijn hoe hier de situatie is, eind jaren 70 zijn er afspraken gemaakt voor gratis gas tot het op is omdat anders die italianen het bij de russen gaan kopen.
Dus daar ook maar eens van af.
@Dezenaamhier | 19-07-22 | 13:09: kletsverhaal mist iedere grond
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:15: www.businessinsider.nl/gasruzie-neder...
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2021401-het-...
Als de EU op de Nederlandse gasbel teert, dan trekken we 'm leeg in twee jaar.
@Dezenaamhier | 19-07-22 | 13:17: "Luns stond op de nominatielijst om secretaris-generaal van de NAVO te worden. Met deze deal zou hij goede sier maken."
Grappig, niks veranderd in 50 jaar.
@ReyNemaattori | 19-07-22 | 13:58: ik verwacht dat dat de komende 50 jaar ook niet gaat gebeuren.
Als het hier 20 graden is in Spanje, gaan de bontjassen aan en de thermostaat op 25.
Hier staat een boa op de stoep, ff naar uw thermometer kijken.
Hij moet wel op 15 graden staan.
In de toekomst zal dat niet zo gemakkelijk meer gaan.
,,Europese Commissie wil verwarming beperken tot 19 graden en airco niet onder 25 graden."
www.hln.be/geld/europese-commissie-wi...
@Brabeaulander | 19-07-22 | 13:09:
Ok..... wtf.
@Brabeaulander | 19-07-22 | 13:09: Ze willen ook echt alles bepalen he, ongelovelijk.
@Brabeaulander | 19-07-22 | 13:09: 19 graden vind ik net ff te laag. 20 is beter.
@Brabeaulander | 19-07-22 | 13:09: Precies wat we nodig hebben: meer slimme apparaten die tégen ons gebruikt kunnen worden.
Ik heb nog een dom ding zonder internet connectiviteit, en met dit soort onzin in het verschiet wil ik dat graag zo houden.
Alleen de grote steden hebben gas, de rest allemaal elektrisch, Je kan kachels kopen met een gasvat, heb er nog drie staan.
@Brabeaulander | 19-07-22 | 13:09: hahahhahahaha je verzint het niet
"EU vindt airco's te koud"
@Brabeaulander: In dit geval gaat het om overheidsgebouwen, niet om de thuissituatie. Neemt niet weg dat die dictatuurclub natuurlijk niets te zeggen heeft over onze overheidsgebouwen.
Kan Rob Jetten uitleggen hoe je met gas je huis kan verwarmen?
Ik zie het nog niet.
Benen in je nek. Aansteker erbij houden. Klaar.
Gazprom heeft force majeure heuuuuu
www.oedigital.com/news/498140-force-m...
straks hebben ze geen geld meer. dat is wel veel lastiger voor hen. De Chinezen gaan wat minder dik betalen en laten zich niet piepelen.
@AntiZanicz | 19-07-22 | 13:14:
Mocht je het niet doorhebben, Gazprom doet alsof ze een onoverkomelijk probleem hebben (force majeure clausule in leveringscontract), zodat ze de gastoevoer kunnen afknijpen naar Europa omdat wij maar niet kunnen stoppen met bommen en granaten aan de Oekraïners geven.
@Barre_de_k | 19-07-22 | 13:35: ja natuurlijk, de oorlog en feit dat Oekraine niet bezet wil worden zijn onze schuld. we hadden er veel meer bovenop moeten gaan met luchtsteun en een no-fly-zone
@AntiZanicz | 19-07-22 | 14:56:
Excuus, misschien was mijn ironie niet duidelijk:
Ik vind het mooi dat we Oekraïne steunen en maar niet kunnen ophouden met oorlogstuig hun kant op te sturen.
Tegelijkertijd: geweld is betreurenswaardig, ook tegen Russen, dus ik zou graag willen dat de oorlog stopt. Escalatie is niet per sé handig, aangezien niemand een kernoorlog wil.
Onze afhankelijkheid van gas en de centjes die de Russen maar blijven binnenharken is een enorm sterk argument om vol in te zetten op energietransitie, maar we moeten productie wel in Europa houden en niet door Oeigoerse slavenarbeid gemaakte zonnepanelen bestellen.
We kunnen gasafhankelijkheid marginaliseren en dat is een lovendwaardig streven in het huidige tijdperk.
Heb je ook een idee bij te dragen of alleen wat obligate opmerkingen?
Hey Anti, minder van iets is nog steeds meer dan niets van iets. Rusland vangt genoeg voor z'n olie en gas, alleen minder dan voorheen.
REAGEER OOK