Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

22 doden bij schietpartij Texas, veel kinderen, heel Nederland ineens weer wapenexpert

Drama op basisschool in Texas

22 doden (onder wie 19 kinderen) bij een schietpartij op een basisschool in Uvalde, Texas. Dader: de achttienjarige Salvador Ramos, die door de politie is omgelegd. Ramos woonde zelf in de plaats, zat op de middelbare school en werkte bij hamburgertoko Wendy's. Voordat hij naar de basisschool reed voor zijn gruwelijke daad knalde hij zijn eigen oma neer. Enkele dagen voor het incident plaatste hij foto's van mogelijk AR-15 style rifles (hier een foto van de rifles) op Instagram en in een reactie heeft president Joe Biden, die refereerde aan de Sandy Hook shooting, zich fel uitgesproken tegen wapens en de wapenlobby. Dat treft, precies zoals half Twitterend Nederland vanachter de havermelkkoffie ineens weer hoogleraar in de Texaskunde ("bejaarde rednecks"), Amerikanoloog en expert semiautomatische en automatische wapens is. Niet alleen de Gerrit81274's maar ook de Marietjes Schaake, die er niks mee te maken hebben, maar zich wel smalend uitlaten over een land waar ze ook al niks mee te maken hebben. Enfin, nu maar iets twitteren over de Amerikaanse wapenwetten, kijken of het helpt.
UPDATE: Koekoek

Reaguursels

Inloggen

Aantal wapens per 100 inwoners is in de Verenigde Staten ongeveer 120. In Canada en Scandinavie ligt het rond de 30.

Nu ben ik van mening dat sociale omstandigheden een belangrijke rol spelen m.b.t. vuurwapengeweld - met name gerelateerd aan criminaliteit.

Dit soort shootings is echter wat anders - Hier hebben we te maken met mensen die geestelijk behoorlijk in de knel zitten. Dat is een gegeven in de samenleving, niet iedereen haalt het graf zonder een labiele periode in zijn of haar leven.

Om het risico op dit soort shootings te voorkomen lijkt het mij daarom verstandig om de circulering van wapens zoveel mogelijk te beperken, dan lijkt mij een streven naar de getallen in Canada en Scandinavie van rond de 30 per 100 inwoners in plaats van 120 per 100 inwoners een verstandig streven.

Prof_Bukmaar | 25-05-22 | 17:11 | 1

Toch houdt je ook “geauthoriseerde wapenhouders” die voor problemen zorgen.

Zoals de russen: het leger is geauthoriseerd om met wapens om te gaan, vervolgens vallen ze met die wapens een land binnen onder leiding van de politiek in Rusland: resultaat: vele doden door oorlog.

Het blijft vreemd.
Je kan een check systeem invoeren zodat alleen brave stabiele burgers een wapen mogen hebben, zoals sportschutters en jagers en hobbyisten. In de usa stelt die check iets minder voor dan in andere landen. Verschil is welmdat in de usa je maximaal recht op zelfverdediging hebt en hier niet.

Maar landen hun legerpersoneel worden allemaal ook gechecked, maar als 1 politieke idioot roept ga maar oorlog voeren dan kan alles ineens wel.. en heb je eigenlijk geauthoriseerde doden.

Dus zoals amerikanen zeggen: waarom mogen overheden wel wapens en burgers niet? Dat een overheid wapens mag hebben wil niet zeggen dat dan ineens wapens dan niet misbruikt gaan worden.

timmey | 25-05-22 | 18:03

Erg vervelend dit, de jongen ziet er trouwens niet evenwichtig uit. Had ik al gezegd dat wapens niet in handen van tieners horen? (zo neutraal mogelijk geformuleerd).

Unsinkable-Sam | 25-05-22 | 16:46
-weggejorist-
Unsinkable-Sam | 25-05-22 | 16:21

Toch wel goed dat er steeds meer Amerikanen pro-life zijn. Nu komt er vast snel een vuurwapenverbod.
/sarcasme

* Il Principe * | 25-05-22 | 15:56

Steve Kerr: "Now we have children murdered at school. ARE WE GOING TO DO SOMETHING! I have had enough!"

Steve Kerr is een coach voor een basketball team. Maar hij zegt ware woorden.

Theodorus.Goldbach | 25-05-22 | 14:47 | 1

Ja, was ook onder de indruk! En dat was emotie uit zijn tenen en recht uit het hart. Goed dat hij die weigerende senatoren om de oren mept ook.

Jan, Leiden | 25-05-22 | 16:17

Heeft iemand al gezegd dat Biden geweldig is en zeker niet dement?

hetmoetdanmaar | 25-05-22 | 14:39 | 1

Denk niet dat iemand Biden ge-wel-dig vindt. Maar Biden is zeker niet dement.

Theodorus.Goldbach | 25-05-22 | 14:48

Is inderdaad wat vreemd onder de 21 jaar geen alcohol mogen drinken maar wel over een vuurwapen mogen beschikken.

Een leeftijdsgrens van 25 jaar zou geen kwaad kunnen, daaronder alleen met begeleiding van een volwassenen.

Rotterdammert1965 | 25-05-22 | 14:15

Het rare aan de VS is dat het land niet als enige een hoog aantal vuurwapens van burgers telt. Maar wel het hoogste aantal doden door vuurwapens.

Canada bijvoorbeeld is redelijk vergelijkbaar, echte daar zie je nauwelijks zoveel moorden. Er is dus iets anders mis met de VS dan de hoeveelheid wapens. Wat dat is blijft giswerk, maar het kan iets te maken hebben met de Amerikaanse "volksaard" en het feit dat de VS nog geen 100 jaar geleden door geweld en verovering is gevormd. De oorspronkelijke bewoners zijn allemaal vermoord of verjaagd. Die mentaliteit lijkt nog steeds een rol te spelen. En dan heb je de nazaten van slaven die nog steeds in achtergestelde positie verkeren, wat zorgt voor explosieve sociale verhoudingen.

Al zou het geen slecht idee zijn die wapens wat minder gemakkelijk verkrijgbaar te maken. Background checks zijn toch het minste, maar zelfs dat wordt door de NRA geframed als "ze pakken onze wapens af".

Beste_Landgenoten | 25-05-22 | 13:23 | 2

Het is een snoeiharde samenleving die weinig mededogen heeft met de deplorables. Heel veel mensen die dus weinig te verliezen hebben maar via wapens een makkelijke weg hebben naar eeuwige beroemdheid.

* Il Principe * | 25-05-22 | 14:08

Canada is niet te verge kijken met de VS. Er is een ban op automatische assault wapens. Eigenlijk de enige wapens die je daar kunt kopen zijn jacht geweren, en zelfs daar heb je een vergunning voor nodig

yawni | 25-05-22 | 14:11

Guns don't kill, people do.
Guillotines hakken ook geen hoofden af.

Beste_Landgenoten | 25-05-22 | 13:11 | 1

Uit onderzoek is gebleken dat de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki ook ten onrechte als oorzaak werden opgevoerd voor de talloze doden.

Charles Swietert | 25-05-22 | 13:39

Dan kun je wel verontwaardigd lopen doen als Nederlander die helemaal niet in de VS woont, en lekker makkelijk afgeven op die Amerikanen...

Maar waarom hoor je die mensen nooit bij aanslagen op onze eigen kinderen, in eigen land?

Dat automobilisten keer op keer bezopen achter het stuur kunnen kruipen is blijkbaar geen probleem. Ik hoor ze nooit dan, althans.

Papa Jones | 25-05-22 | 12:56

Wapen was gekocht in een winkel. Een knulletje wat aanvalswapens kan kopen in een winkel, zonder voorwaarden. Ja, de wapenwetgeving is wel degelijk het probleem in de VS.

Sytsevandekameleon | 25-05-22 | 12:22 | 3

Was tijdje geleden in Florida in een kampeerwinkel. Je kon er zo naar buiten lopen met een AR-15. Uiteindelijk maar een paar schoenen gekocht, had ik meer aan.

Beste_Landgenoten | 25-05-22 | 13:15

@Beste_Landgenoten | 25-05-22 | 13:15:
-
Gel*l, inderdaad. Zolang als u niet kunt aantonen dat u een ‘state citizen’ of een ‘lawful resident’ bent van één van de 44 staten met ‘ shall issue’ wetgeving, krijgt u nog geen foldertje van een wapen mee.

bisbisbis | 25-05-22 | 15:21

Als het een blanke was was het “white supramacy!” “Racism “! Maar het is een latino, dus dan is het ineens “Gun control”! Vorige maand in Chicago meer dan 59 mensen omgekomen door vuurwapengeweld, kraait geen haan naar.. en uiteraard is het heel erg en vooral omdat het hier kleine kinderen betreft.. maar ik ben benieuwd hoe lang dit in de nieuws circle blijft.. immers het zijn verkiezingen in usa maar het tweede amendement is geen winnende zaak voor de dems…

Sanka4President | 25-05-22 | 12:22 | 1

Latino tranny, hier hoor je niks meer over

rikkert_gdg | 25-05-22 | 16:17

Het wapenbezit inperken is symptoombestrijding. Er is heel wat anders mis in de V.S. dan te veel wapens per inwoner. Tuurlijk is beperking op zich wel een goede ontwikkeling, gezien met Europese ogen, maar het is niet waar het aan ligt daar.

M.i. is de belachelijke houding ten aanzien van socialere instelling van de maatschappij en de leugen dat rijk en succesvol worden voor iedereen om de hoek ligt, 'als je maar je kansen benut en je hard genoeg je best doet' een veel groter probleem.

De erfenis van de McCarthy jaren, de paranoia voor sociaal, de uitverkoop aan grote bedrijven onder Reagan, en de ongeremde grote invloed van (groot)kapitaal op regering na regering heeft van de V.S van een optimistisch land met een welvarende middenklasse, een achterdochtig zenuwlijdend land met een middenklasse die soms driedubbele inkomens nodig heeft om het hoofd boven water te houden.

En als het aan de VVD66 ligt, gaat Nederland ook die kant op, in het spoor van de EU. Huiver.

HoezoNickname | 25-05-22 | 12:17 | 2

Dat dus.

ChalinaRosa | 25-05-22 | 12:30

Heel juist een uitstekende tegel.

Ken je de docu Bowling For Columbine van Michael Moore? Daar komt deze vraag ook aan de orde. Indertijd was dat wel een eye opener, voor mij dan. Hij begon met die wapenlobby en hoog wapenbezit per hoofd en dat is absoluut ook een punt. Met een automatisch wapen kan je als kwaadwillende veel meer dood en verderf zaaien dan wanneer je moeite moet doen om een pistool te kopen, of als je het moet doen met messen en bijlen.

Maar toch….. hij kwam op zijn bekende populistische maar leuke wijze uit bij een oom en tante in Canada. Dan de vraag hoe het daar is met wapen bezit. Ook daar hoog wapenbezit per capita (en is in meer landen zo) maar niet die vele shootings van de VS.
De terechte vraag kwam bij hem op (en vond het lastig te beantwoorden) wat dat toch is met Amerikanen dat ze zo moordzuchtig kunnen worden.

In de basis is het waar dat “Guns don’t kill people, it is people who kill people”. En wat is dat toch met Amerikanen?

Nuuk | 25-05-22 | 12:52

Los van wat iemands mening is over de Amerikaanse wapenwetten, staat onomstotelijk vast dat er een verband is tussen het aantal vuurwapens in omloop in een land, en het aantal moorden per honderdduizend inwoners.

Rhenium | 25-05-22 | 12:13 | 5

Onjuist. Zie de eerder gegeven voorbeelden. Je kunt beter een onderscheid kunnen maken tussen legale en illegale wapens.

Landen met een groot aantal (legale) wapens, maar weinig vuurwapengeweld:

Zwitserland, Noorwegen, Finland, Canada.

Landen met een klein aantal (legale) wapens, maar veel vuurwapengeweld:

Mexico, Brazilië

Als je inzoomt op de verdeling binnen de Verenigde Staten, dan zie je dat de steden met de strengste wapenwetten de meest gevaarlijke zijn: Chicago, Boston, Portland, Detroit, Baltimore.

En dat is niet eens een gevolg van de wapenwetten zelf, maar van slecht bestuur, wat heeft geleid tot verpaupering, gebrek aan handhaving, gebrek aan sociale en maatschappelijke maatregelen, uitzichtloosheid.

Als het zo simpel zou zijn dat het aantal wapens per capita de enige relevante factor is, dan is een verbod wellicht een logische stap, maar die suggestie kan niet worden gestaafd met data.

Bovendien: if you outlaw guns, only outlaws will have guns.

BenBinnen | 25-05-22 | 12:37

@BenBinnen | 25-05-22 | 12:37: Ik geef aan dat er een verband is, dat is mijn bijdrage aan de discussie. Conclusies trekken laat ik aan anderen over.

Rhenium | 25-05-22 | 12:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben legaal wapenbezitter, dan sta je onder controle. Verkeerscontrole? Ziet politie meteen dat ik wapendrager ben.
Naast strenge regels en controle is er een code of conduct. Hoe ga je met wapens maar ook gedragingen om. 0-2 alcohol wordt eerder 0-1 achter het stuur. Iemand op straat kwaad berispen, nee netjes blijven. Etc.
In de VS is dat anders, loggen wapens in nachtkastje ipv kluis.

Braco.me | 25-05-22 | 11:51 | 4

Dus?

Sanka4President | 25-05-22 | 12:23

@patrick023 | 25-05-22 | 12:15: en hoe vaak is dat voorgekomen met legaal vuurwapen bezit?
Dagelijks in Rotterdam schietpartijen en de schutters heten geen Tristan.

Rotterdammert1965 | 25-05-22 | 14:20

@patrick023 | 25-05-22 | 12:15:

Slechts 1 situatie waarin het mis ging, vreselijk natuurlijk maar het is geen terugkomend ritueel dat legale wapeneignaren in nederland mass shooting gaan houden.
Overigens zijn in de zaak Tristan veel dingen misgegaan. Mensen hadden geadviseerd hem geen verlof te geven en toch heeft ie t gekregen.

timmey | 25-05-22 | 18:08
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
PaardenliefhebberVet | 25-05-22 | 11:36 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik wil even twee argumenten de wereld ingooien waar vaak overheen wordt gekeken.
1. Vanwege het tweede amendement van de Amerikaanse grondwet, zal het lastiger zijn voor een totalitaire regering om de macht over de burgerbevolking te krijgen. Hierdoor voorkom je situaties zoals nu in Oekraïne, waarbij er dus gewoon tienduizenden slachtoffers vallen.
2. De Amerikaanse wapen cultuur draagt bij aan de Amerikaanse militaire cultuur, waarbij ze nu wel een groot en machtig leger hebben dat voor het groter goed gebruikt kan worden. (Ongeacht wat iedereen ook mag vinden van "het grotere goed".)

heldheino | 25-05-22 | 11:35 | 3

Dat tweede amendement is achterhaald. Eind achttiende eeuw kon een burgermilitie zich in principe meten met een regeringsleger. Het ging in beide gevallen over een stel kerels met musketten (met wat kanonnen, maar die kon je nog wel buit maken op de vijand). Oefening en drill waren wel belangrijk, dus een getraind professioneel leger is wel in het voordeel, vooral in het open veld. Maar toch, ze waren aan elkaar gewaagd want het bleven twee groepen mensen met musketten. Vandaag de dag zijn het een groep met automatische geweren tegen een leger met drones, aanvalshelicopters en atoomwapens. Orwells You and the Atomb bomb is aardig leesvoer in dit verband, zo op het internet te vinden.

Tashtego | 25-05-22 | 13:57

@Tashtego | 25-05-22 | 13:57: Het gaat bij punt 1 om het afschrikmiddel om je als overheid tegen de bevolking te keren. Een eventuele burgeroorlog die daaruit zou vloeien is sowieso asymmetrisch.

heldheino | 25-05-22 | 15:51

@heldheino | 25-05-22 | 15:51: Toch is de situatie heel anders dan de politici zich eind achttiende eeuw hadden kunnen voorstellen. Maar misschien kun je betogen dat de aanwezigheid van al die wapens een would-be tiran dus dwingt om naar veel zwaardere middelen te grijpen om de bevolking onder controle te krijgen. Dat verhoogt misschien de drempel, want niet iedereen zal bereid zijn om een weerbarstig dorpje in as te leggen, in plaats van gewoon een patrouille te sturen. Hoewel Saddam er geen enkele moeite mee had.

Tashtego | 25-05-22 | 16:03
-weggejorist-
Harry.Langezwaal | 25-05-22 | 11:35 | 2

Als de kinderen Kaag, Rutte, Hoekstra, Ssegers als achternaam hadden, was dit uiteraard niet goed te praten, maar had een Nederlandse rechter hier misschien nog een verzachtende omstandigheid in gevonden

bart2653 | 25-05-22 | 11:30

Iedere leraar een zakrevolvertje.

etwaboy | 25-05-22 | 11:21

Nou ja jezus, het mag wel een tandje minder met die wapens daar zeg.

VliegendeKnorrepot | 25-05-22 | 11:05

Verwarrend, hoor. De ene keer is Amerika ons grote voorbeeld, zie BLM, en nu dus weer niet.

Amsterdamsko | 25-05-22 | 11:02 | 2

Het mogen verdedigen van goed en have door een persoon met vol verstand lijkt me tegen plunderaars een goed recht. Dat is heel wat anders dan het verstrekken van een wapen aan -veelal- labiele personen waarvoor de wet had kunnen worden gerepareerd, maar wat niet is gebeurd.

Jan, Leiden | 25-05-22 | 16:20

@Jan, Leiden | 25-05-22 | 16:20: het bepalen of iemand stabiel of labiel is, is niet altijd zwart wit.
Als een psycholoog/deskundige een storing vind bij iemand: tja 1+1 is 2. Of als je geestelijk gehandicapt bent zoals down: vrij makkelijk aantoonbaar.

Maar je kan ook es een rotdag hebben, of een ruzie of wat dan ook.

Politici zijn ook niet altijd stabiel: zo is er vrede en zo is ineens oorlog. Toch hebben politici (in)direct invloed op wat een leger mag doen.

timmey | 25-05-22 | 18:55

Een verbod lost niks op. Iedereen heeft al zo'n ding in huis, sommige zelfs meerdere van die handvuurwapens. Wettelijks valt er ook weinig te regelen i.v.m. bepalingen in de Grondwet. Hooguit kan men proberen (sommige staten doen dit al) om via administratieve vertragingen het wapenbezit te ontmoedigen.
Iedereen roept maar wat, maar dit probleem is gewoon niet op te lossen. In het beste geval is het enigszins beheersbaar te maken...

B O Terletter | 25-05-22 | 10:51

Thoughts and prayers.
Next!

* Il Principe * | 25-05-22 | 10:32

Criminalileit en wapengebruik heeft te maken met de kansenongelijkheid zeker in de USA . In de bajes krijg je zelfs in USA betere gezondheidszorg en meer te eten als daar buiten als kansloze jongere of werkloze.
De parallel is te trekken met onze jongeren uit kansloze groeperingen.
Als wij maar lang genoeg doorgaan met het creëeren van machteloze burgers zonder eerlijk betaalde baan en woningen dan kunnen we straks hier hetzelfde ervaren.

strawdog | 25-05-22 | 10:20 | 5

De meeste 'kansongelijken' blijven braaf. Kan je me uitleggen waarom kansenongelijkheid maar bij enkelen leidt tot criminaliteit en wapengebruik?

Stuffed Human | 25-05-22 | 10:39

Dat je in de gevangenis betere gezondheidszorg krijgt is klinkklare onzin, sterker nog er zijn al meerdere gevallen geweest waar bijvoorbeeld de overheid van de staat California door een gerechtelijke uitspraak werd gedwongen om de deplorabele staat van de 'medische voorzieningen' in hun gevangenissen aan te pakken.

Pontius Vulgaris | 25-05-22 | 11:01

Die machteloze burgers worden niet gecreëerd, die creëeren zichzelf.
Misschien had je zelf ook iets langer naar school moeten gaan, zoals pappa en maa zeiden. Had ons vandaag misschien je domme comment gescheeld.

KeihardCoherent | 25-05-22 | 12:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens kan je in Nederland gewoon vrij een .50 luchtbuks kopen, hiermee jagen ze zelfs op groot wild.

uisge baugh | 25-05-22 | 10:20 | 11

@Meneertjehetheertje | 25-05-22 | 10:23: ze schrijven je id op als bewijs dat hij aan 18+ verkocht is. Ze kunnen het weigeren als ze denken dat wat je wil doen te gevaarlijk is. Collega kreeg bijv geen kruisboog om achter in zijn tuin met achterburen er achter te schieten.

SailingDuck | 25-05-22 | 11:20

Inderdaad ja.. Nu zegt kaliber op zich niet zoveel. Het gaat om de mondingssnelheid en de massa van het projectiel. Als ik lees dat zo'n luchtbuks 950 joules af kan geven dan is dat behoorlijk. Dat is 357 magnum power. Dat is meer dan dodelijk..

Croisantneuf | 25-05-22 | 11:52
▼ 8 antwoorden verborgen

De VS is sociaal-maatschappelijk gezien een derde wereldland. in combinatie met veel wapens een gevaarlijke cocktail

Frappant overigens dat de Nederlandse waarheidsmedia in de VS niet de term 'incident' gebruikt, dit in tegenstelling tot als er een zoveelste schietpartij is in Amsterdamn

litebyte | 25-05-22 | 10:16 | 1

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, de top 4 schietprovincies van Nederland.

Adriel | 25-05-22 | 10:21

Gelukkig hebben in Nederland alleen de politie en mensen waar je echt bang voor moet zijn vuurwapens.

uisge baugh | 25-05-22 | 10:16 | 1

nederland heeft een laag moordcijfer hoor. relatief weinig moord in nederland.

zeeman73 | 25-05-22 | 10:28

Het zal weer even rustig zijn in Jim Jefferies z'n inbox vandaag. Wat een ellende, wat een kutland is het toch...

Pittzz | 25-05-22 | 10:14

Misschien is het handig om naast een zelfmoordlijn ook een 'I want to shoot people' lijn te hebben. Dat mensen even kunnen praten met iemand.

Knufter | 25-05-22 | 10:14

Hup. hup gauw alle messen verbieden of in ieder geval mag je pas een mes kopen na grondige background check en 6 weken bedenktijd. Sta je dan met je biefstuk, wordt dan snel een vleesmes uit het illegale circuit dan.

www.nieuwnieuws.nl/5156351/man-doodge...

WeirJack | 25-05-22 | 10:13 | 6

@WeirJack | 25-05-22 | 10:33:
Echt? 22 gillende en krijsende kinderen? Wanneer ben jij voor het laatst in een kleuterklas geweest?

* Il Principe * | 25-05-22 | 10:35

@* Il Principe * | 25-05-22 | 10:35: deur op slot krijsen maakt niet uit. Maar de grens ligt bij 22 zie ik dus als hij er 5 met geweer had geschoten waren vuurwapens wel ok? Of blijkt het toch aan de dader te liggen en niet aan het verkrijgen van vuurwapens?

WeirJack | 25-05-22 | 10:39

@WeirJack | 25-05-22 | 10:39:
Of blijkt het toch aan de dader te liggen en niet aan het verkrijgen van vuurwapens?
-> Misschien allebei? Daar al over nagedacht?
De VS is een snoeiharde maatschappij met heel veel losers die weinig perspectief hebben. Combineer dat met automatische wapens en je hebt een verdomd giftige cocktail gezien de hoge frequentie aan dit soort slachtpartijen.

* Il Principe * | 25-05-22 | 10:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Gister bij CNN was Cuomo er alweer erg rap bij om de schuld te leggen bij racisme. Veel hispanics op de beelden, dus dan wist je het wel, dit was een rassies daad. Het deed denken aan Christchurch enzo. Mja, typisch.

Nohara | 25-05-22 | 10:10 | 3

grappig vooral omdat de dader ook een (blijkbaar racistische) hispanic was.

WeirJack | 25-05-22 | 10:15

White supremacy is daar HET toverwoord geworden bij alles wat er mis gaat en mis kan gaan.

Met nadruk op WHITE, want alleen WHITES kunnen racistisch denken en handelen.

Maar de feiten zeggen natuurlijk heel wat anders.

Het is zeker in de VS inmiddels echt een heel enge en heel valse politieke agenda geworden, zeker wat BLM betreft.

Zoveel mogelijk wordt de aantoonbare onzin er dagelijks ingestampt dat zwarten altijd het slachtoffer zijn van blanken.

Terwijl de feiten anders zeggen.

En meld je als oprecht en betrokken onderzoeker de feiten dan wordt je eerst tegengewerkt en uiteindelijk ontslagen omdat je je niet aanpast aan de heersende gedachte binnen een feiten / nieuwsorganisatie.

"On an average year, 18 unarmed black people and 26 unarmed white people are shot by police. By contrast, roughly 10,000 black people are murdered annually by criminals in their own neighborhoods."

Hieronder de link naar het ontluisterende verhaal van Zac Kriegman : "a director of data science at Thomson Reuters." dat eerder op TPO stond.

bariweiss.substack.com/p/i-criticized...

Dr.Mabuse | 25-05-22 | 10:56

En het schijnt óók nog een trans te zijn

keeskonijn | 25-05-22 | 12:37

Het enorme aantal 'shootings' in de VS is één-op-één gerelateerd aan het min of meer vrije wapenbezit in de VS.

Dat vrije wapenbezit stamt nog uit de tijd van de 'pioniers' en de 'Frontier', waar mensen zich moesten kunnen verdedigen tegen aanvallen van wilde 'roodhuiden', en ze even snel hun diner moesten kunnen schieten als er toevallig een haas oid langs hun blokhut liep. Maar in een beschaafde, westerse, 21ste-eeuwse samenleving die niet in staat van (burger)oorlog verkeert, is het van de gekke dat jan-en-alleman maar vuurwapens kan kopen en bezitten. En het leidt er dus toe dat labiele figuren dit soort tragedies kunnen aanrichten.

En het is niet zo dat het in de VS vaker gebeurt omdat er meer gekken rondlopen, zoals ik hier wel lees. Als wij hier in Nederland - of West-Europa - datzelfde vrije wapenbezit zouden kennen, zou het hier net zo vaak gebeuren. Zo'n Tristan vd Vlis had 'toevallig' - door slechte controle - de beschikking over vuurwapens, maar verder zijn idioten op andere middelen aangewezen: veelal messen, of, in het geval van Karst T. een auto, en daar maak je uiteindelijk toch minder slachtoffers mee dan met (semi-automatische) vuurwapens.

Het enige 'jammere' aan deze 'school shooting' is dat de dader een allochtoon is, en er geen racistisch motief in het spel is, anders dan bij die shooting in Buffalo twee weken geleden of zo. Want in dat laatste geval zijn de Gutmenschen en de 'Joopers' er altijd als de kippen bij om te waarschuwen voor het grote gevaar van extreemrechts. Hier in Nederland is wat dat betreft echt niets aan de hand, en in de rest van de EU is er alleen af en toe in de voormalige DDR het een en ander te vinden qua extreemrechtse 'hatecrimes'. En ja, we hebben hier uiteraard Anders Breivik gehad, maar voor de rest moeten bloedige aanslagen toch vooral op het conto van moslimextremisten geschreven worden.

Laatst probeerde de totale lul Peter Breedveld, nav die shooting in Buffalo, zelfs Tristan vd Vlis en Karst T. te framen als rechts-extremistische aanslagplegers. Terwijl je van alles van die twee kunt vinden - fris in hun bovenkamer waren ze iig geen van beide - maar ze zochten hun slachtoffers niet uit 'op kleur', om het zo maar eens te zeggen.

Dr_Johnson | 25-05-22 | 10:05 | 6

Kan niet alleen rechts of links zijn, er iets anders aan de hand.

En je moet een bepaalde grens over als je bereid bent mensen neer te schieten.
Wat is die grens?

Dat men in de Oekraïne op Russische soldaten schiet vinden we niet zo vreemd. Het is jij of hem. Mensen worden in die positie gebracht door Poetin, die dat niets kan schelen.
Voor criminelen die moorden is de andere alleen maar een object dat in weg loopt. (Peter R de Vries)
Maar een zelfstandige schutter is een ander verhaal. Hij moet een eigen reden hebben om de slachtoffers niet meer als mensen te zien.

AdvocatusDiaboli | 25-05-22 | 10:25

I call bulshit. In landen als zwitserland, noorwegen en canada is het wapenbezit soms vrijer dan in sommige staten in de VS (New York, Californie). Toch is het aantal van dit soort incidenten verwaarloosbaar ten opzichte van de VS. Er zijn ook landen (hallo nederland!) waar bijna nooit incidenten voorkomen met legale wapens maar waar dagelijks slachtoffers vallen van illegaal wapenbezit.
Gun's don't kill people, people kill people.
If guns kill people then cars drive drunken, pencils misspell words and hamburgers make you fat.

BoerKoekoek | 25-05-22 | 11:27

@BoerKoekoek | 25-05-22 | 11:27:

"waar bijna nooit incidenten voorkomen met legale wapens maar waar dagelijks slachtoffers vallen van illegaal wapenbezit.''

Illegale wapens zijn in handen van criminelen, niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Daarmee wordt bv een Peter R. de Vries vermoord, of een Pim Fortuyn.

Dat is een probleem, maar daar gaat het in deze discussie niet over. Hier gaat het om labiele personen die een 'grudge' hebben ten opzichte van hun vorige werkgever/collega's, of hun voormalige school/leraren/ medeleerlingen, of iets anders 'maatschappelijks', er op af gaan met vuurwapens, en dan een enorm bloedbad aanrichten.

En voor de rest kun je met je pis naar de dokter met je goedkope tegeltjeswijsheden.

Dr_Johnson | 25-05-22 | 11:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Je ziet vooral vragen, ook bij de NRA trouwens.
Wat is er aan de hand met deze jongens (want het zijn 100% jongens en mannen)

Meestal denken ze eerst aan
psychopaten - extern charmant en zelfverzekerd, geen emotionele gehechtheid aan levende wezens
psychotici - zien de werkelijk anders

Maar depressieven vergeten ze en worden misschien onderschat.
Als ze de wereld ervaren als schuldig aan hun mentale pijn en verdriet en deze willen deze straffen.
Bijvoorbeeld incels neigen naar de laatste groep.

En er vallen er nog wat dingen op:
Ze hebben de indruk gekregen dat ze niets aan hun situatie kunnen veranderen.
Het beleven van voldoening van blinde woede of haat boven een echte oplossing, dat ligt verder weg en is moeilijker.
niet om kunnen gaan met grote emoties
een gevoel van onrecht, zoals ontmenselijking van anderen

En dan is er ook nog een
recente mislukte romantische relatie met de bijbehorende verdoving
problematische relatie met ouders
ouders met weinig ouderlijk gezag of een kind ,
geen hechting van de school en studenten
En dan bijvoorbeeld ODD in de mix (de omgeving is potentieel vijandig en omdat ze hun eigen vijandige reacties niet zien, volgt dan ook bevestiging)

Blijkbaar kan iemand zo'n mentale pijn en verdriet ervaren dat ze niet een einde aan hun eigen leven willen maken maar agressief worden en min of meer willekeurige mensen als oorzaak gaan aanwijzen.

#einde zolderkamermodus#

AdvocatusDiaboli | 25-05-22 | 10:03 | 1

Eigenlijk een beetje als mensen die als kind misbruikt waren en vervolgens anderen misbruiken als ze volwassen zijn.

Adriel | 25-05-22 | 10:14

Oef, het afzeiken van bekende Nederlanders over de rug van slachtoffers is leuker dan het veroordelen van een honderden jaren oude achterlijke wapenwet. Mooi.

Wiezewalakristalix | 25-05-22 | 09:59 | 1

ja want bij ons is fie net 100 jaren oud.. en dat is een groot voordeel want bij ons zijn haast geen schietpartijen. in Zwitserland waar iedereen zijn wapen na de dienstplicht mee naar huis neemt zijn schietpartijen aan de orde van de dag(N0T). Ben zelf een voorstander van het instellen van strenge wapenwetten. maar als wij al niet in staat zijn te handhaven moeten wij niet doen voorkomen alsof de oplossing heel simpel is.

strawdog | 25-05-22 | 10:10

De opwinding en stemmingmakerij aan beide zijden is altijd weer opvallend. Elke schietpartij is er een te veel, natuurlijk, maar vergeet niet dat de VS een land is met meer dan 300 mln inwoners, en bijna iedereen heeft wapens. In dat licht gebeurt er relatief weinig. Vergeleken met West-Europa denken Nederlanders vaak dat het hier (in NL!) bijna nooit gebeurt, en dat klopt, maar dat denken als het in Duitsland, Frankrijk, Spanje, België, ondertussen ook af en toe gebeurt is appels en peren vergelijken.
En altijd weer het verhaal dat wapens gevaarlijk zijn, terwijl het onbenul dat ten onrechte een wapen vast houdt het gevaar veroorzaakt; criminelen veroorzaken de bulk van de wapenincidenten, het gaat dan veelal om ongenuanceerde onbenullen zonder vergunning met illegale wapens, en vooral om die reden (?) worden serieuze liefhebbers 'platgeregeld' en in de gaten gehouden.
Het is dus eigenlijk logisch dat het niet lukt om in NL wapenincidenten terug te dringen, want de focus ligt op serieuze liefhebbers die doorgaans geen problemen veroorzaken, terwijl illegale wapens over de grens, in het criminele cirquit en in de kroeg gewoon ongecontroleerd te krijgen zijn.
En de pliesie? Die heeft geen tijd en krijgt het vermoedelijk alleen maar drukker met allerlei gedoe door afnemende nalevingsbereidheid, door afnemend vertrouwen in de overheid.

Harry.Langezwaal | 25-05-22 | 09:57

De regels zijn in de VS en zeker in Texas al tientallen jaren hetzelfde. Hoe kan het dan dat dit soort schietpartijen de afgelopen jaren toeneemt? De regels zijn niet veranderd, dus wat is de oorzaak dan?

zegmaarwij | 25-05-22 | 09:53

Vanmorgen bij WNL werd al snel gemeld dat de Republikeinen hierin weer een hoofdrol spelen.

Schriever | 25-05-22 | 09:40 | 6

@TancredvanTiberias2 | 25-05-22 | 09:53: Ik garandeer je dat in Texas het overgrote deel van de bevolking ook nu tegen verscherping van wapenwetgeving zou stemmen. Maar ja, democratie, dat willen we alleen maar als het ons goed uitkomt en in ons deug-straatje past.

BoerKoekoek | 25-05-22 | 11:29

Dat hebben ze ook.

Sytsevandekameleon | 25-05-22 | 14:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja maar wat als de Russen binnenvallen?

knutsel_ | 25-05-22 | 09:40

Bizar, het zal je kind wezen. In beide gevallen trouwens..

slootschurftklootzak | 25-05-22 | 09:38 | 1

Wezen zijn kinderen zonder ouders.

Gaat het niet dan? | 25-05-22 | 09:48

Mosterd verwijt dus eigenlijk half Nederland een soort Spartacus te zijn.

Quantum Suicide | 25-05-22 | 09:35
-weggejorist-
IslamPislam | 25-05-22 | 09:28 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
BenBinnen | 25-05-22 | 09:25 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit probleem is inmiddels zo groot dat een verbod weinig zal uithalen op korte termijn. Aanpassing van de wetgeving en evt. een cultuuromslag zijn misschien een eerste en ook wenselijke stap, maar naast het feit dat de uitvoering praktisch al onhaalbaar is zal dit de komende decennia ook niets veranderen.

Mr. Neon | 25-05-22 | 09:24

Landen genoeg waar veel mensen wapens hebben en dit niet of vrijwel noot gebeurd.
De vraag is meer hoe het komt dat er in de US zoveel idioten bedenken dat ze een school moeten uitmoorden. Ik denk slechte healthcare, en iets in de cultuur op scholen waardoor dit soort types gekweekt worden. Dat als je niet popi genoeg bent een totale loser genoemd wordt, een incel, en gepest wordt.

TheBigKirth | 25-05-22 | 09:20 | 3

Nu ben je ook wel een behoorlijke laag bij de grondse incel als je gram gaat halen door op een lagere school kinderen dood te schieten. Dan mogen ze je overblijfselen gewoon aan de varkens voeren en tot stront laten verwerken.

PisFinger | 25-05-22 | 10:07

@PisFinger | 25-05-22 | 10:07: Dat zouden ze met elke idioot moeten doen dat zich verlaagd tot het willekeurig onschuldigen vermoorden.
Als we dit behandelen als een vergelijkbare akkefietje uit naam de van de religie van de vrede, dan moeten we nu vooral oproepen om niet alle psychopaten maar over 1 kam te scheren.

TheEgg | 25-05-22 | 10:12

Met andere woorden; niet teveel pesten.
En laten pesten.
Want alle pesterijen opgestapeld kan dat ooit wel een eens letterlijk een backfire worden.

AdvocatusDiaboli | 25-05-22 | 10:12

Tot nu toe zijn het steeds jonge mannen bij dit soort schietpartijen op scholen.
Zegt dat iets?

AdvocatusDiaboli | 25-05-22 | 09:19 | 3

Nu je het zegt, ik hoor nooit wat over jonge vrouwen die massamoord plegen met een vuurwapen.

Adriel | 25-05-22 | 09:21

Misschien moeten ze de wapens dan niet verbieden maar gewoon de jonge mannen prefentief opruimen?

dasechtgeenstijl | 25-05-22 | 09:23
-weggejorist-
Torquemada | 25-05-22 | 09:14 | 1
-weggejorist-
XverderNix | 25-05-22 | 09:12 | 1

Een anti wapenwet zal niets gaan uitmaken tegen aanslagen van idioten, want er is genoeg wapentuig verkrijgbaar op straat en er zijn zal tal van andere mogelijkheden om aanslagen te plegen. Een socialere samenleving i.p.v. een verharde maatschappij zal veel meer gaan helpen om excessen te voorkomen van buitengesloten groepen.

I.P standing up | 25-05-22 | 09:08 | 4

Een ant-inbraak wet helpt ook niet, want er blijft worden ingebroken. Een socialere samenleving helpt beter.
Heb je nog meer van die bijdehante oprispingen?

Ridde Rogter | 25-05-22 | 09:34

@Torquemada | 25-05-22 | 09:16:
1 woord: bezuinigingen. Geestelijke Gezondheidszorg is in aardig wat staten compleet uitgehold, en degene die er nog zijn staan voortdurend onder druk om zoveel mogelijk 'billable' te zijn. Dus je ziet hetzelfde als wat er in Nederland gebeurt; zware zaken worden doorgeschoven (te moeilijk, niet snel te factureren) en wat overblijft zijn de lichte gevallen, de Karens die moedeloos raken omdat je niet het hele jaar door Pumpkin Spice Latte kunt krijgen.

Pontius Vulgaris | 25-05-22 | 09:58
▼ 1 antwoord verborgen

Onder het motto van vrij wapenbezit hebben ze in Amerika een situatie gecreëerd waarbij er een goedgevulde wapenkast staat bij de uitgang van iedere psychiatrische kliniek.
En het dan vreselijk vinden dat het regelmatig fout gaat.
Maar om in stijl te blijven: in God we trust dus dan is het toch goed.

Schadenfreude | 25-05-22 | 09:04 | 3

De oorspronkelijke reden dat wapenbezit door US burgers is toegestaan, is de gedachte dat de bevolking in opstand moet kunnen komen tegen de regering, mocht de regering het al te bont maken. Dat revolutierisico hebben de slinkse Europese politici toch mooi weten te elimineren.

Zeurders | 25-05-22 | 09:15

@Zeurders | 25-05-22 | 09:15: Je hebt daar het recht om jezelf en je eigendom te verdedigen.
Moet je nagaan hoe normaal het eigenlijk is dat je het recht hebt om jezelf te verdedigen..

Torquemada | 25-05-22 | 09:20

@Zeurders | 25-05-22 | 09:15: er zijn daar vele plekken waar je niet wil wonen zonder wapen in huis. En terecht.

horsteknots | 25-05-22 | 09:24
-weggejorist-
Graaf_van_Hogendorp | 25-05-22 | 09:03 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het ligt niet aan die wapens maar gewoon aan het feit dat een groot gedeelte van die bevolking gewoon te achterlijk is om op wat voor manier dan ook toegang tot wapens te hebben. Als onderbouwing hiervan kun je een voorbeeld nemen aan een land als Frankrijk, hier zijn opvallend veel zowel illegale als legale wapens onder de bevolking en toch hebben die vrijwel nooit last van dit soort problemen, daar gebruiken ze die geweren om mee op wilde zwijnen te schieten ipv op mede burgers.

zwellevertje | 25-05-22 | 09:01 | 4

“ Het ligt niet aan die wapens maar gewoon aan het feit dat een groot gedeelte van die bevolking gewoon te achterlijk is om op wat voor manier dan ook toegang tot wapens te hebben.”

Waar slaat dit nou op?
En dan je voorbeeld van Frankrijk er achter aan. Over achterlijk gesproken…

J.Cash | 25-05-22 | 09:22

@R.F.Pickering | 25-05-22 | 09:15: Bij 'Fransozen' denk ik niet gelijk aan met automatische pistolen rondschietende iets te fanatieke islamieten, maar nog gewoon aan zo'n blanke boomer met een stokbrood onder zijn arm.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:05
▼ 1 antwoord verborgen

Verbieden, nu nog? Terwijl er al meloenen wapens in omloop zijn? Iets met dwijlen en een kraan.

2Benen | 25-05-22 | 09:01 | 4

Dwijlen?

More_Bazz | 25-05-22 | 09:05

In Mexico en Brazilië zijn ook meloenen wapens waarmee dagelijks schietpartijen plaatsvinden en dat met strengere wapenwetten dan 'murcia. Maar dat boeit niemand.

Graaf_van_Hogendorp | 25-05-22 | 09:08
▼ 1 antwoord verborgen

Bijzonder veel respect voor die NBA coach die zeer terecht persoonlijk 50 senatoren aansprakelijk acht ("holding you accountabele") voor het vanwege macht willen houden niet laten passeren van een "background check"-wet om aan wapens te kunnen komen. Nu is het zo dat iedereen zomaar wapens kan kopen, ongeacht wie de persoon is en die wet zou dat moeten voorkomen maar wordt door 50 senatoren geblokt en die worden terecht door die NBA coach aangesproken. Hij heeft geheel niet over de komende wedstrijd willen praten, hij vond dat nu onzinnig. Terecht.

En kom nou niet met: dan was dit ook niet te voorkomen. Want weten we dit? Nee. Maar nu wordt er juuat helemaal niets gedaan en de macht van die wapenlobby zit veel en veel te ver in de haarvaten van die republikeinse politiek en het roer moet gewoon om, iedereen in die USA weet dit.

Het is te gek voor woorden dat zeer vaak een achteraf labiel persoon of meerdere labiele personen in staat waren door geen enkel controle-mechanisme aan wapens kunnen komen en vervolgens 21 gezinnen doodongelukkig maken voor de rest van hun leven omdat republikeinse senatoren weigeren de wapenwet aan te passen ten gunste van de veel te machtige wapenindustrie.

Wat mij betreft: er kleeft wel degelijk bloed aan de handen van deze 50 republikeinse senatoren! Maar ook aan de wapenindustrie die teveel invloed heeft op politici die ze niet zouden mogen hebben.

Jan, Leiden | 25-05-22 | 09:01 | 6

@VoltaireJohn | 25-05-22 | 09:20:
Precies dat, maar toch houden 50 republikeinse senatoren de aanvulling op de wet tegen. En dat heeft waarschijnlijk te maken met behoud van macht.

Jan, Leiden | 25-05-22 | 09:32

@Jan, Leiden | 25-05-22 | 09:12: Veel van wat nu wordt geroepen lost niets op. Een iemand die een dergelijke aanslag wil plegen, zal dit altijd kunnen doen. Wat heeft deze persoon gedreven om tot zo'n actie over te gaan?

Von Bliksum | 25-05-22 | 10:14

@Von Bliksum | 25-05-22 | 10:14:
Nee, niet alles kan worden opgelost in een maatschappij waar je gemakkelijk aan wapens kan komen, maar in elk geval voorkomen dat wapens niet in handen komen van personen doe bekend staan als labiel -achteraf in meeste gevallen- door wetgeving kan wel. En dat weten die senatoren toch ook wel? Waarom dan die aanvulling van die wet ten gunste van die wapenlobby tegenhouden?

Jan, Leiden | 25-05-22 | 10:34
▼ 3 antwoorden verborgen

In een land met veel mensen, veel wapens en veel vrijheid gebeuren dit soort dingen.
Denk niet dat er heel veel aan te doen is. Nu oproepen tot strengere wapenwetten is exact hetzelfde als oproepen tot minder immigratie op het moment dat een immigrant iets verkeerds doet. Het is goedkoop scoren over de ruggen van de slachtoffers.

C1O2 | 25-05-22 | 09:00 | 1

U snapt het, ik snap het, maar het stemvee helaas niet. Helaas zijn dit soort tragedies van alle tijden. Neem bijvoorbeeld de steekpartij bij het kinderdagverblijf fabeltjes land in België.
Baby’s van 9 maanden oud dood geprikt door een gek.
Kan me niet herinneren dat na die tijd messen verboden waren in België.

Vlasbaard | 25-05-22 | 09:05

En de 'usual suspects' maar weer janken om een wapenwet.
Alsof die de in de loop der jaren gekochte miljoenen (miljarden?) wapens laat verdampen.
Symboolpolitiek.

Onkel Bratwurstbude | 25-05-22 | 09:00 | 8

In Nederland hebben we dankzij strenge wapenwetten gelukkig nooit schietpartijen. O, wacht ff.....

BoerKoekoek | 25-05-22 | 11:32

@Pontius Vulgaris | 25-05-22 | 10:32: Inderdaad, als je staat voor de grondwet en die wil beschermen moet je per definitie wel een wapenlievende redneck zijn. Alleen "democraten" willen tenslotte de grondwet gewoon negeren of overboord gooien omdat dit beter in hun deug-straatje past. Wellicht moeten we ook meteen iets doen aan die vervelende vrijheid van meningsuiting die in diezelfde grondwet is vastgelegd. Dan heb je niet zoveel last meer van mensen die je vertellen dat je het fout doet als overheid.

BoerKoekoek | 25-05-22 | 11:34

@BoerKoekoek | 25-05-22 | 11:34:
Altijd dat infantiele gejank over "vrijheid van meningsuiting" als vrijbrief om mensen voor rotte vis uit te maken. Schei daar toch eens mee uit.

En allerlei mensen 'staan voor de Grondwet', geeft ze niet het absolute gelijk. Misselijkmakend trouwens hoe je 20 dode kinderen gelijk stelt aan een "deug-straatje". Voor de rest gaat het wel met je?

Pontius Vulgaris | 25-05-22 | 15:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Zie het al, het is een alto.

RickTheDick | 25-05-22 | 08:59

Zodra er door mensen onderscheidend gesproken wordt over "rednecks" of gewoon direct "de witten", of rechts Amerika, in relatie tot dodelijk wapengeweld in de VS wordt ik vooral onpasselijk van deze personen omdat ze, terwijl de slachtoffers nog niet eens koud zijn, politiek opportunistisch misbruik ervan maken. De wapencultuur is diep en breed verankerd in de VS. Politiek wordt dat b.v. bewezen door Bernie Sanders die fervent bleef lobbyen voor het vrije wapenbezit nadrukkelijk ook in de discussie na Sandy Hook. Verder zijn het hoogste aantal dodelijke slachtoffers van het wapen geweld, net als de daders, niet vooral wit. Het is daarmee een breed probleem.

GingerTed | 25-05-22 | 08:59 | 2

En dan en masse bewijzen dat ze Engels gehad hebben op school.
Nederlanders die naar Nederlands twitteren in het Engels.

J.Cash | 25-05-22 | 09:24

En waarom zou ik volgens Geenstijl geen mening mogen vormen over de Amerikaanse wapenwet?

Woelige Wimpie | 25-05-22 | 08:58 | 6

Omdat je er geen verstand van hebt WW.

J.Cash | 25-05-22 | 09:25

@J.Cash | 25-05-22 | 09:25: Alsof dat ooit iemand ergens heeft weerhouden op zijn/haar/hun mening te geven... sterker nog: hoe minder kennis, hoe sterker de overtuiging. Menselijk, al te menselijk, zoals Nietzsche al zei..

anja | 25-05-22 | 09:32

@anja | 25-05-22 | 09:32:
Er zijn weinig mensen die durven zeggen dat ze geen mening kunnen hebben wegens gebrek aan feitenkennis.

J.Cash | 25-05-22 | 09:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe zit dat nu? CNN berichtte gisteravond 2 doden en 14 gewonden.. Momenteel spreekt die club over minstens 22 doden.

Ommezwaai | 25-05-22 | 08:58 | 1

Ah, u is autist.

halfvolle glas | 25-05-22 | 09:13

Het zijn altijd weer die mensen zonder baarmoeder die dat doen. Geef mensen met psychiatrische problemen een baarmoeder.

Leptob | 25-05-22 | 08:56 | 1

Vergeet de eileiders niet.

nobodiesunmighty | 25-05-22 | 08:59

Schiet jezelf voor je harses als je het allemaal kudt vindt, zoals bijv Cobain deed. De ontstane gewoonte bij deze klapmongolen om op scholen huis te houden gaan ieder begripsvermogen te boven. Het gezwets over wel niet wel wapenverkoop geloof ik onderhand wel.

_pacman_ | 25-05-22 | 08:55

First shoot than talk. In een land waar geweld sinds jaar en dag behoorlijk wordt verheerlijkt. Veel van de Amerikaanse meuk die op TV voorbij komt zit vol met geweld. De goeden winnen nagenoeg altijd van de slechten. In de films worden de pestkoppen uiteindelijk altijd overwonnen. Dat zie je al op vroege leeftijd in die cartoons en later in die series en films met superhelden.

Daarnaast vraag ik me wel eens af wat het gemiddelde niveau van de Amerikanen is (ongeacht kleur of afkomst). Als je die real-crime docu's ziet of die docu's over de gevangenissen van Louis Theroux, dan heb je in zo'n land een giftige cocktailmix klaarliggen.

Wapens waar je, al dan niet legaal, makkelijk aan kan komen en veel mensen met een beperkt intellect. What can go wrong?

Von Bliksum | 25-05-22 | 08:55 | 2
-weggejorist-
J.Cash | 25-05-22 | 09:26

Zo fucking triest buiten de wapens wat gaat er in zo brein om in Jezus naam. Ze hebben een wapen probleem dat is een feit. Maar misschien wel erger ... mensen die totaal retard zijn.

ikdenkwat | 25-05-22 | 08:54 | 4

@J.Cash | 25-05-22 | 09:27:
Geloof dat het van totale andere orde is. Als je dat niet ziet ben je reddeloos verloren.

ikdenkwat | 25-05-22 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien gewoon niet zo'n goed idee dat iedereen daar maar wapens kan kopen? Er zijn genoeg die niet de mentale gezondheid hebben zo'n apparaat niet te gebruiken waarvoor het ontworpen is.

Beste_Landgenoten | 25-05-22 | 08:54 | 4

De zwakke schakel daarin is dat je in uitstekende geestelijke gezondheid kan zijn op het moment dat je een aanvraag voor een wapen doet maar je over 5 jaar een geestelijk wrak kan zijn en dan nog steeds dat wapen hebt.....

Braseas | 25-05-22 | 09:09

Wat is “daar”?
Waar is een AR15 dan voor bedoeld, duiven schieten? Nee.
Dus hij wordt gebruikt waarvoor ie is gemaakt.

Probeer het nog eens.

J.Cash | 25-05-22 | 09:28

Dat is nou precies wat ik schrijf, goed lezon!

Beste_Landgenoten | 25-05-22 | 09:56
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi plaatje
en.m.wikipedia.org/wiki/File:2010_hom...
Van alle rijke landen is het in de VS gewoon totaal mis. Aan de andere kant; Chicago kent hele strenge wapenwetten maar daar schiet iedereen elkaar dagelijks voor de kop met illegale wapens. In Zwitserland en Canada zijn er ook enorm veel vuurwapens, maar daar gebeurt het nauwelijks. Lijkt mij dan toch ook wel een cultureel ding,

YoMoms | 25-05-22 | 08:53 | 4

In de UK nul moorden door vuurwapens? Bij inspector Morse en Barnaby zie je inderdaad vaak dat ze veel inventiever zijn, met briefopeners en nachtschade enzo.

small_town_dude | 25-05-22 | 08:56
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt wapens wel willen verbieden in de US, maar een groot deel komt (met uitgezaagde nummertrafiek) via Baltimore haven) en Chicago (doorvoerhaven) het hele land door.
Geen hond in uniform die daar controle op heeft.
En ja, je hebt de bizarre mogelijkheden om in de eerste de beste Wal-Mart kogels en / of een gun te kopen.

chicago river | 25-05-22 | 08:53 | 1

Walmart is gestopt met verkopen van wapens en bovendien kon je daar geen 'long rifles' krijgen maar jachtgeweren. Overigens ook niet in alle staten.

Graaf_van_Hogendorp | 25-05-22 | 08:55

Misschien dat de wapenlobby aan de ouders van die vermoorde kinderen wil uitleggen waarom een tiener twee assault rifles zou moeten mogen bezitten?

Hetkanverkeren | 25-05-22 | 08:51

Heeft Rutger Bregman dit alweer genuanceerd?

deugallergie | 25-05-22 | 08:50 | 2

Is gewoon belastingontduiking. Alles is belastingontduiking.

nobodiesunmighty | 25-05-22 | 09:00

Heel goed. Nu focus houden, scherp blijven en niet laten afleiden.

anja | 25-05-22 | 09:36

Dit is al zo lang, en de ergheid is zo groot elke keer. Het is nog steeds niet opgelost, het wordt niet opgelost. Als het je eigen familie betreft maakt het je stuk. We zullen er mee moeten leren leven. Ook al verbiedt je wapens, dan nog zijn er wapens. En je kan ze nu ook printen. Hou dat maar eens tegen in het illegale circuit.

VolgendjaarkrygikAOW | 25-05-22 | 08:50

Mentaliteit van het volk, de zwitsers zijn zwaarder bewapend dan de amerikanen en daar gebeurt geen ene fuck. Finland heeft 1 incident, maar gebeurt verder ook bijzonder weinig.

Hellsmurfje | 25-05-22 | 08:50 | 2

En de Canadezen.... Ligt ernaast en gebeurt naar verhouding veel minder. Ze zijn daar wel strenger op handvuurwapens maar de meeste mass shootings zijn niet met handvuurwapens. Zeker voor een groot deel mentaliteit.

Braseas | 25-05-22 | 08:59

1???

halfvolle glas | 25-05-22 | 08:59
-weggejorist en opgerot-
son_of_hyperion | 25-05-22 | 08:49 | 1

Als wapenbezit daar zo vrij is, waarom wordt zo'n schutter dan niet al bij het binnenkomen afgeschoten?

Omdat alleen vieze dominante extremistisch denkenden met hun ingebeelde wrokmotieven een wapen willen. Dat is het probleem. De normale burger wil geen moordwapen, durft er geen aan te raken bij wijze van. Het is in de wereld steeds meer goor tuig tegen de burger. En goor tuig wint best wel vaak.

zeurmachine | 25-05-22 | 08:48 | 1

Nou ik wil best een handvuurwapen. In geval van nood, als laatste oplossing. Maar nee mag hier niet.

Gelukkig verblijf ik ook soms in een land waar ik wel een .38 heb een dubbelloops heb.

J.Cash | 25-05-22 | 09:33
-weggejorist-
Denkraamlapper | 25-05-22 | 08:45 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Wapens zijn als corona; ze zijn er en gaan niet meer weg, dus we kunnen er maar beter mee leren omgaan.

John McClane | 25-05-22 | 08:44 | 2

Tja, dat laatste lukt niet zo, hè....
Toch te triest voor woorden dat anno 2022 je in de VS je kind niet veilig naar school kunt sturen. Of de supermarkt. Of de kerk. Etc.

Bataafje | 25-05-22 | 08:47

95% van de populatie gaat er min of meer verantwoord om door zeniet te hebben, of alleen te hebben na getraind te zijn in gebruik en opslag. Je hebt nog een aantal mensen die ze hebben en onvoldoende getraind of voldoende bewaren, deze groep is te vergelijken met mensen die bellen terwijl autorijden en tegelijkertijd iets te snel rijden. Meestal gebeurd er niets maar als gebeurd zijn het krokodillemtranen

Dr.Platypus | 25-05-22 | 09:08

Je kan vuurwapens wel verbieden in de US, maar wie gaat er preventief fouilleren? En wie gaat dan weer controleren of dat fouilleren niet racistisch gebeurt? Misschien kan Femke Halsema eens naar Texas om uit te leggen dat ook dit geen sinecure is.

small_town_dude | 25-05-22 | 08:44 | 1
-weggejorist-
Denkraamlapper | 25-05-22 | 08:50

Stel dat je wapenverkoop verbiedt, dan ligt het land er de komende vijftig jaar nog vol mee. Je kan beter wackos verbieden.

wilmeister00 | 25-05-22 | 08:43 | 5

@AntiZanicz | 25-05-22 | 09:10: in Australië was de werkwijze dat de regering stelde: " wij vinden vrij wapenbezit na deze laatste massa slachting niet meer te verantwoorden en roepen iedereen op zijn wapens in te leveren of de juiste stappen te nemen voor registratie en een vergunning" waarna de burgers "yeah, fair enough mate" zeiden en hun wapens inleverden. In de VS volgt op zo'n oproep echter geheid "then come and take it". Meerdere staten hebben ook al gezegd dergelijke federale wetten niet te zullen handhaven (waaronder texas)

Gregovic | 25-05-22 | 09:28
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
tegenalles | 25-05-22 | 08:43 | 1

Tja, als je nou de minimum leeftijd zou gaan verlagen naar 5, dan kunnen die kinderen zich tenminste verdedigen.
/hra

laadpaal | 25-05-22 | 08:43 | 2

Ik moest lachen.

Plaque-doctor | 25-05-22 | 08:44

Juist! Meer wapens dan zijn we veiliger.

son_of_hyperion | 25-05-22 | 08:50

In elk geval kan de racismekaart deze keer NIET getrokken worden.

ZwarteHenk | 25-05-22 | 08:42 | 1

En ja, afschuwelijk wat daar is gebeurd. Wapenwet direct aanpassen!

ZwarteHenk | 25-05-22 | 08:42

Tjah, Amerikanen hebben er vrede mee
Dat er elk jaar een flink dorp aan mensen
Afgeschoten wordt, per 1000 inwoners veel meer dan elders.
en.m.wikipedia.org/wiki/Gun_violence_...

hotmint | 25-05-22 | 08:41 | 1

Poah… dat in Finland het zelfmoordcijfer zo hoog is. Die zag ik niet aankomen.

Hendrik_Ijzerbroot | 25-05-22 | 08:55

Misschien moet de politie maar eens wat beter gaan nadenken over hoe zo'n debiel uit te schakelen en dat ie toch in leven blijft zodat ie levenslang in de cel kan zitten. Misschien is dat iets waardoor anderen het minder snel in hun hoofd zullen halen. Niet meer het uitzicht op ze schieten mij wel lekker dood en dan kan ik dit ongestraft doen.

Leptob | 25-05-22 | 08:41 | 4

Onzin. Kijk maar eens hoe hoog de straffen al zijn en hoe overvol de gevangenissen in Amerika zitten. Preventieve werking heeft het totaal niet. Plus, dit zijn psychische gestoorde mensen.... die hebben duizend en een reden om te doden.

halfvolle glas | 25-05-22 | 08:47

Er stonden 2 agenten/bewakers bij de school. maar ze waren niet in staat hem tegen te houden. ZO'n semi-automatisch wapen hou je niet zomaar tegen.

Louigi | 25-05-22 | 08:57

@Louigi | 25-05-22 | 08:57: maar waren dat daadwerkelijk agenten/bewakers met een beetje training of "rent-a-cops"? Want met een beetje wapentraining had een van de twee hem gewoon om moeten kunnen leggen.

Gregovic | 25-05-22 | 09:31
▼ 1 antwoord verborgen

@Louigi | 25-05-22 | 08:58: zo makkelijk is het al tientallen jaren niet meer met tegenwoordig flinke stapels papierwerk en een wachttijd voordat je het wapen mee mag nemen. Veel makkelijker om (zoals deze knakker heeft gedaan) de wapens illegaal te lichten bij een bekende die te dom is om z'n wapens fatsoenlijk op te bergen.

Gregovic | 25-05-22 | 09:34

@Braseas | 25-05-22 | 08:56:
Precies. Dus de handhaving is een probleem. Strenger handhaven is moeilijk ivm capaciteit. Dus is er een andere oorzaak waarom vuurwapengeweld toeneemt.
Wat is die?

Natuurlijk is het zo dat wanneer vuurwapens makkelijk -legaal- verkrijgbaar zijn dat er meer misbruik van gemaakt wordt.

Het punt is de hinderlijke reflex om te reageren met vingerwapperen en een beetje neerbuigend naar -die malle Amerikanen met hun domme wapenwetten- te doen.

Terwijl er in Nederland een trend is met stijgend vuur- en steekwapengeweld. Kortom deugen om het deugen, de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in je eigen oog.

Het zou namelijk prettig zijn als hier in Nederland de geweld-trend ongebogen kan worden.

ratelaar | 25-05-22 | 09:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn er al thoughts and prayers uitgegooid door iemand?

halfvolle glas | 25-05-22 | 08:39 | 1

Farts, I mean, Thoughts & Prayers.

-veggiejurist- | 25-05-22 | 09:19

Snap wel het Biden extra hard raakt als het kinderen in de basisschoolleeftijd betreft

kanookmorgen | 25-05-22 | 08:38 | 2

Kijk aan qanon is wakker.

BobDobalina | 25-05-22 | 08:42

Blij dat u het snapt.

halfvolle glas | 25-05-22 | 08:48

Voor alle provincialen ennaievelingen: denk niet dat het hier anders is qua wapenbezit, google eens op Rotterdam en schietpartij.
Op tv wordt nu voorgedaan hoe je een wapen 3D kan printen zelf op je slaapkamer, gewoon omdat het kan.

Zuster01 | 25-05-22 | 08:38 | 3

Wat je zegt klopt, maar 22 doden is heel wat mensen, helemaal als het jonge kinderen zijn die niet eens met hun leven begonnen zijn.

Adriel | 25-05-22 | 08:39

Je kunt in NL nauwelijks een wapen 3d printen zoals dat in de VS kan. Want alle andere benodigdheden (zoals patronen, magazijnen, loop, etc) zijn niet vrij verkrijgbaar. Dat is in de VS een heel stuk makkelijker. Alles wat volledig van de 3d printer komt is over het algemeen net zo gevaarlijk of gevaarlijker voor degene die het ding vast heeft als degene waar op word gericht. En dan alleen binnen een paar meter.

De angst voor 3d geprinte wapens is echt enorm overtrokken.

Gregovic | 25-05-22 | 08:43

Ieder stevig stuk pijp werkt prima als een loop.
Zonder groeven zijn ze niet echt zuiver op een beetje afstand maar van dichtbij nog steeds doeltreffend genoeg.

Braseas | 25-05-22 | 09:05

Blijft vrij bizar dat je als particulier semi-automatische wapens mag bezitten. Is überhaupt wapenbezit voor een adolescent van 18 jaar wenselijk? Voor een huurauto moet je vaak al 23-25 jaar oud zijn. Wapenbezit zit in de cultuur en wapenlobby is machtig in de VS dus zal wsl weinig veranderen.

Diederik_Ezel | 25-05-22 | 08:35 | 5

@KeesBruin | 25-05-22 | 08:41: lijkt me heel onwaarschijnlijk dat hij vol-automaten had. De wapens op de foto's hebben iig alleen een safe en fire positie dus zijn half-automaat

Gregovic | 25-05-22 | 09:36
-weggejorist-
Zuster01 | 25-05-22 | 09:48

Het bezit van dit wapen door een 18 jarige is al verboden in Texas...

VolleBak | 25-05-22 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je hier een beetje logisch over nadenkt dan moet je wel tot de conclusie komen dat meer wapens de oplossing is, niet minder.

Stijl_Loos | 25-05-22 | 08:33 | 3

Als die kinderen waren bewapend was dit niet gebeurt?

BobDobalina | 25-05-22 | 08:43

inderdaad. Was net mijn gedachte. Als je die kinderen een gun had meegegeven naar school hadden ze zich kunnen verdedigen....

zeeman73 | 25-05-22 | 08:45

@BobDobalina | 25-05-22 | 08:43: Inderdaad. De vorige schietpartij koos de dader ook specifiek een plek met strenge wapenwetten, zodat de kans klein was dat hij iemand met een wapen tegen zou komen.

Stijl_Loos | 25-05-22 | 08:47

Dit wordt natuurlijk weer moeiteloos op het wapenbezit door burgers in de VS geschoven.
Maar men zou zich beter kunnen afvragen, wat er mis is met de geestelijke gesteldheid van veel mensen in de VS, die aan het moorden slaan. Want dát is namelijk de échte oorzaak van dit soort ellende, wapens op zich doen niets, zijn alleen maar domme apparaten. Pas als een mens geschift is, gaat het fout.
En ja, de beschikbaarheid van wapens vergemakkelijkt dit soort excessen, maar de moordzucht zit in de schutter, niet in het wapen.

KeesBruin | 25-05-22 | 08:32 | 6

Amerika in een notendop. U heeft een psychisch probleem? Alstublieft, hier is uw wapen.

halfvolle glas | 25-05-22 | 08:40

@chicago river | 25-05-22 | 08:39: Wij maakten op school bij handenarbeid werpsterren, maar de juffrouw dacht dat het kerststerren waren...

small_town_dude | 25-05-22 | 08:47

dat is het bekende argument. Guns don't kill people, people do.
Maar het is ook gewoon statistiek. Hoe meer wapens, hoe groter de kans dat een gevaarlijk of mentaal ziek persoon een wapen in handen krijgt, en hoe groter de kans dat dit soort toestanden plaatsvindt.
In de VS heeft iedereen een wapen, de psychiatrische zorg is ondermaats en onder grote delen van de mensen speelt moedeloosheid en hopeloosheid.

zeeman73 | 25-05-22 | 08:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Blijkbaar woont en werkt die Marietje in de VS, dus in die zin zou ik zeggen dat ze toch iets met dat land te maken heeft....

TheOtherWhiteMeat | 25-05-22 | 08:32

Dit is al de zoveelste in korte tijd, waukesha, new york subway, (met "person of interest" ipv verdachte), buffalo en nu dit.

Ze worden allemaal ras-politiek ingezet, ook de president en gevestigde media spelen hier mee.

Een oontwikkelinguit de 2010s

Ps salvador ziet eruit alsof het 1992 is en hij het vetste shoegaze album ooit gaat droppen.

Schwanzeleber | 25-05-22 | 08:31 | 1

Democraten staan op verliezen dus als ze het niet kunnen op politiek of gender, dan maar proberen met de wapens.

Adriel | 25-05-22 | 08:33

Toen ik jong was gaven mensen 'videoclips' de schuld van zoiets, 10 jaar daarna 'computerspelletjes'. Nu is het geloof ik 'internetfora'. En straks is het 'metaverse'. Ik denk dat het opvoeding is.

small_town_dude | 25-05-22 | 08:30 | 3

De oorzaak wordt altijd buiten de dader gezocht, niet in zijn geestelijke gesteldheid, en hoe die tot stand is gekomen.

KeesBruin | 25-05-22 | 08:33

@KeesBruin | 25-05-22 | 08:33: en hoe is die geestelijke gesteldheid tot stand gekomen? Vaak door externe factoren, dus buiten de patiënt. Er zijn er maar weinig die vanaf de geboorte dermatig gewelddadig zijn

laadpaal | 25-05-22 | 08:40

Ah, de goede oude "we have to act" rethoriek. Hij kan het proberen, natuurlijk.

halfvolle glas | 25-05-22 | 08:42

Ah ja, de super blanke, duidelijk 'westerse' knul genaamd Salvador Ramos, die mensen neerschoot ivb met white supremacy.
Logisch, logisch.

Care | 25-05-22 | 08:27 | 3

Klets niet, de ene keer is het een blanke, dan een zwarte, dan een Latino, die de dader is.

KeesBruin | 25-05-22 | 08:34

Dit is in Amerika. Ras heeft er niets mee te maken. Iedereen knalt iedereen af.

halfvolle glas | 25-05-22 | 08:43

Tegen de wapenwedloop maar wel de hele wereld voorzien van oorlogstuig waarmee miljoenen mensen vermoord worden, hoe hypocriet kun je zijn.

Mr. C | 25-05-22 | 08:26 | 2

Miljoenen mensen vermoord? Kun je daar iets meer over vertellen? Ga ik even een kopje koffie pakken.

Usumani | 25-05-22 | 08:41

@ Usami: u leeft toch niet onder een steen of op een onbewoond eiland mag ik hopen? Enig idee hoeveel onschuldige mensen door Amerikaanse geweren / raketten / mijnen / luchtafweergeschut / tanks etcetera zijn omgekomen?

Mr. C | 25-05-22 | 09:03
-weggejorist-
hallofreen | 25-05-22 | 08:26

Ik vind het raar en stom dat Nederlandse mensen (hzzomtmi) in het Engels menen te moeten twitteren. Alsof dat potten zal doen breken... en dat hashtagje helpt dan echt niet, heur!

Speak Native!

Hoeck | 25-05-22 | 08:23 | 1

Spreek Natief!

Usumani | 25-05-22 | 08:43

Hebben ze geen Postbus 51 in de USA?

small_town_dude | 25-05-22 | 08:23 | 3

We sturen Klaver, Jetten en Simons er na toe om een campagne te voeren.
Met zo een gigantisch deugoffensief is dat zo allemaal afgelopen daar.

captain-caveman | 25-05-22 | 08:37

Giro555?

EEnzame SchizofrEEN | 25-05-22 | 08:37

Dat heeft alleen Nederland. Als ik mensen in (ALLES - [Nederland]) probeer te beschrijven wat Postbus 51 is, dan snappen ze het niet - sterker nog, ze geloven nie eens dat het écht bestaat, dat soort infomercials van de overheid.

anja | 25-05-22 | 10:06

Dag mama, ik ga naar school. Is goed schatje. Heb je wel je broodtrommeltje bij je en je kogelvrije vestje aan?

Kattie | 25-05-22 | 08:21 | 3

Oh schatje, vergeet je niet de appeltjes mee te nemen voor het Swat schoolteam?

Lorejas | 25-05-22 | 08:27

@Lorejas | 25-05-22 | 08:27: Misschien moeten ze ipv rijen tafels neer te zetten in een klaslokaal, rijen loopgraven aanleggen.

Usumani | 25-05-22 | 08:47

Nou, zo'n bescherm-doek is er al. Kogelwerend, kan een klein kind zich onder verstoppen, was de bedoeling dat kinderen in de VS dat op school ter beschikking zouden krijgen, meen ik.. ik neem aan dat het kostenplaatje ervoor heeft gezorgd dat dit leuke ambtenaren-plannetje niet doorging.

anja | 25-05-22 | 10:08

Ze kiezen er zelf voor als maatschappij. Dit is de prijs die ze betalen voor wapenwaanzin en het marginaliseren van (werkende) armen in de VS. Niet mijn probleem. Hun land, hun keuzes.

Bigi Bana Boy | 25-05-22 | 08:20 | 2

Precies. Hun probleem, hun zelf gekozen dystopie.

hallofreen | 25-05-22 | 08:28
-weggejorist-
Hadena | 25-05-22 | 08:20 | 1

Om aan te geven dat geweld niet uniek is aan de Verenigde Staten: in de regio Rijnmond is ook weer iemand vermoord vandaag: www.rijnmond.nl/nieuws/1504800/man-do...
Maar goed, hier waren automatische geweren niet zo makkelijk om aan te komen maar sinds de coke handel een vlucht heeft genomen gaat ook dat helaas steeds minder op.

Barre_de_k | 25-05-22 | 08:19 | 2

Gewoon effe een printen toch.

Kattie | 25-05-22 | 08:24

Wie gebruikt is mede-verantwoordelijk voor drugs gerelateerd geweld.

Bigi Bana Boy | 25-05-22 | 08:58

Ik heb lang geleden een Texas Instruments computer en rekenmachine gehad,het komt nu wel erg dichtbij..

Jimmy Mc Clure | 25-05-22 | 08:19 | 3

Ik ook!

Adriel | 25-05-22 | 08:31

Sindsdien niet meer naar school gegaan...

nobodiesunmighty | 25-05-22 | 08:33

@nobodiesunmighty | 25-05-22 | 08:33: Ik loop soms langs een school. Dat komt dan héél even héél dichtbij, maar verdwijnt dan gelukkig ook snel weer uit mijn zichtveld.

anja | 25-05-22 | 10:09

Als deze lone wolf extreem-links maar niet in de kaart speelt.

gestoptmetroken | 25-05-22 | 08:19 | 1
-weggejorist-
eerstneukendanpraten | 25-05-22 | 08:22

A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.

Goed-hardt | 25-05-22 | 08:18

Hou toch eens op met het guns don’t kill people, people kill people. Ja dat is waar maar je gaat ook geen groot arsenaal wapens in een kooi mee apen leggen, dat is vragen om ongelukken. Amerikanen zijn te dom om met deze vrijheid om te gaan en moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Alle wapens er uit en vervangen door bananen. Je zult zien, minder ongelukken.

Insan3 | 25-05-22 | 08:18 | 7

Minder ongelukken, evenveel (al dan niet meer) criminaliteit.

Care | 25-05-22 | 08:27

@Bigi Bana Boy | 25-05-22 | 08:26: Zo ken ik je weer.
'Ze moeten dit, ze moeten dat, ze moeten dood.'
Zo fijn die bezuinigingen op de gezondheidzorg ...

Usumani | 25-05-22 | 08:54
▼ 4 antwoorden verborgen

De US is niet het enige land met dergelijke wapenwetten maar wel het enige land waar het op deze schaal mis gaat. Je vraagt je af hoe dat komt.

Lucifer | 25-05-22 | 08:16 | 4

Canada.

Lucifer | 25-05-22 | 08:20

Je hebt het wel over Amerikanen, de vraag stellen is ook het antwoord.

small_town_dude | 25-05-22 | 08:21
▼ 1 antwoord verborgen

Je verwacht het niet, in een land waar iedere debiel een wapen kan kopen.
"just beacuse we have the god damn right to".

Bastos69 | 25-05-22 | 08:14 | 2

Toch is het netto wapenbezit in bijv. Canada en Zwitserland groter. Zou het dan toch een mentaliteitsprobleem zijn?

PaulusdeBosrouter | 25-05-22 | 08:26

@PaulusdeBosrouter | 25-05-22 | 08:26: Algemene beschaving van de bevolking ligt duidelijk hoger in Canada en Zwitserland.
De VS is echt een land van uitersten.
Eigenlijk is het meer een 3de wereldland met wijdverspreide armoede onder de bevolking aan de ene kant en exorbitante rijkdom aan de andere kant.
IQ van een tuinhek door inteelt versus Nobelprijs winnende slimmeriken.

Gooi daar de grote angst voor ander soort mensen die jou veilige bubbel bedreigen ertussen en je hebt meteen een hoog loodgehalte in de lucht.
Het percentage van de bevolking dat daar in de bak zit is zowat het hoogste van de wereld!

captain-caveman | 25-05-22 | 08:55

Ja, op die selfie / foto kijkt dat halfgare emo mannetje niet al te vrolijk ook.
De loser.
Had beter die kogels op zichzelf uitgeprobeerd.
Wat een drama.

chicago river | 25-05-22 | 08:14 | 1

Ja , hij had het zo te zien moeilijk met zichzelf, met zijn eigen seksualiteit oid. Daardoor ongetwijfeld opgefokt door allerlei fora of sociale media whatever. 1e observatie. Verder nog niks hierover gelezen .

Zwizalletju | 25-05-22 | 08:47

Het heeft niet veel met wapenbezit te maken, dat is ook heel hoog (of hoger) in Canada, Israel, Zwitserland, En daar zijn ook nooit van die mafkezen die een halve school afslachten. Een land kan ook veel auto's hebben, maar pas als de mensen niet kunnen rijden gaat het mis.

small_town_dude | 25-05-22 | 08:14 | 8

Maar als mensen niet kunnen rijden, neem je hun rijbewijs dan wel auto af. Je gaat niet wachten tot ze een ANWB ijspijkercursusje volgen.

Linkse Zakkenvuller | 25-05-22 | 08:53

@Linkse Zakkenvuller | 25-05-22 | 08:53: er is helemaal geen controle op rijbewijzen. Dat mensen gepakt worden is toeval of omdat het oerdomme veelplegers zijn.

AntiZanicz | 25-05-22 | 09:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Het land daar is te verdeeld om de wapenwet ingrijpend te veranderen. Oorspronkelijk ingesteld om je tegen een tirannieke overheid te kunnen verdedigen en verankerd als grondrecht.

Kan me voorstellen dat iemand in de stad er totaal anders in staat dan daar buiten. Als mijn buren op kilometers afstand wonen, wil ik me in geval van nood kunnen verdedigen. Help schreeuwen heeft dan niet zoveel zin.

Zoelense Hobbyboer | 25-05-22 | 08:12 | 1

Aangezien u in het mooie Zoelen hobbyboert, kunt u uit ervaring spreken, denk ik. Wat betreft buren op afstand. De Betuwe is een prachtige streek!

zoute_drop | 25-05-22 | 08:45

Dat is wel raar. Het plan hebben om los te gaan op een basisschool maar eerst even bij oma langs.

Leptob | 25-05-22 | 08:11 | 2

Oma had nog wat ammo en koekjes liggen

keensteyl | 25-05-22 | 08:19

Hij woonde bij zijn oma?

Usumani | 25-05-22 | 08:57

Salvador Ramos (18 jaar) Zou zelf op deze Elementary school hebben gezeten. Als dat klopt, wat doet een 18 jarige tussen groep achters van 12 jaar oud ?

Astroturfer | 25-05-22 | 08:10 | 2

Fox news zegt dat hij op een andere school zat

Goed-hardt | 25-05-22 | 08:12

Hebben gezeten. Als in vroeger.

Lucifer | 25-05-22 | 08:18

Triest voor de slachtoffers maar als je niet eens wilt praten over wapenbeheersing dan haal ik mijn schouders op. Dit is wat men kennelijk voor lief neemt.

Skunk57 | 25-05-22 | 08:10 | 4

@PaulusdeBosrouter | 25-05-22 | 08:12: De NRA is een belangenvereniging voor wapenbezitters die zich aan de wet houden, geen belangenvereniging voor criminelen. Als ik me niet vergis heeft de NRA ca. 8 miljoen betalende leden. Dat die club wel een zeker gewicht in de schaal legt, dat ben ik met je eens. Daarbij gaat het om het verdedigen van het Second Amendment. Een grondwettelijk recht. Kwa "wapenlobby" staat ons kleine landje overigens altijd keurig in de wereldwijde top 10 van producenten, dus wel een beetje een balk - oog verhaal.

Asteroid-B612 | 25-05-22 | 09:02

Het valt me op, dat je geen komma's gebruikt. Dat is wat jij kennelijk voor lief neemt.

Usumani | 25-05-22 | 09:05
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Goed-hardt | 25-05-22 | 08:10 | 3

Nog even en ze halen ons in qua dagelijkse steek en schietpartijen.

van stampij | 25-05-22 | 08:09

Poos terug met zoonlief Hood docu Sandy Hook gekeken, mede om hem te tonen hoe goed hij het heeft op school. Nu artikel voorgelezen terwijl hij zijn tas inpakte voor school. Zijn reactie is de enige die ik de moeite van het vermelden waard vind: “Wat hebben die arme kindjes die gestoorde psychopaat misdaan?? Waarom dóét iemand zoiets?!?”

Robin Hood | 25-05-22 | 08:07 | 3

Ik moet er niet aan denken dat mijn ouder de dag begint door dit artikel voor te lezen, terwijl hij/zij/het mijn tas inpakte, om me in te laten zien hoe goed ik het wel niet heb.

Ignorance is bliss.

GeenKakWelPauillac | 25-05-22 | 08:29

Schiet niet echt op om in de feeststemming voor vanavond te komen..

keensteyl | 25-05-22 | 08:06

Wendy's is trouwens geen hamburgertoko, maar meer een eethuis voor de snelle hap. De zalm met broccoli is van harte aan te bevelen. Uiteraard hebben ze ook hamburgers, maar dan kun je bijna ieder restaurant wel een hamburgertoko noemen.

PaulusdeBosrouter | 25-05-22 | 08:06 | 8

@Usumani | 25-05-22 | 09:09: Misschien ligt het daaraan dat Wendy's een keten is die nogal aan regionale verschillen aangepast is? Je hebt natuurlijk een miljoenmiljard tenten maar ik dacht dat Wendy's het een beetje 'hoger' zocht, dus net wat andere, betere ingrediënten voor de burgers, dus ander beleg, andere bijlagen, meer groente & fruit.. wie weet ook vis, bv. in het Noordwesten of de noordelijke oostkust van de VS?

anja | 25-05-22 | 10:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Blah blah, de wapens hebben het weer gedaan maar naar de psychische gesteldheid van veel Amerikaanse kinderen wordt niet gekeken...

Zwezerik | 25-05-22 | 08:06 | 8

@Aristotalloss | 25-05-22 | 08:31: Mee eens. Het is zeker cultureel bepaald. In de Amerikaanse cultuur wordt het toepassen van geweld beschouwd als een redelijk middel om conflicten op te lossen, vooral wanneer de 'bad guys' op hun falie krijgen van de eenzame held, die gerechtigheid zoekt voor iets wat hem (m/v/x) is aangedaan. Overigens verloren afgelopen weekeinde (zoals bijna ieder wekeinde) bijna 40 mensen het leven in Chicago alleen. Hierbij handelt het zich veelal om gang-gerelateerd geweld, en illegaal wapenbezit. Wie een strafblad heeft, heeft zijn recht op vuurwapenbezit verspeeld. Dan is m.i. een groot probleem dat en mensenleven voor "jongeren uit achterstandswijken" NIETS betekent. Voordat je je bij de gang mag als aaansluiten lid, moet en aspirant lid vaak eerst iemand ombrengen, om zich te bewijzen. Een random, die daar toevallig loopt, of iemand van een rivaliserende bende. Geen enkel moreel kompas. En ik vrees dat we in NL langzaam dezelfde kant op gaan.

Asteroid-B612 | 25-05-22 | 08:54

@P-unit | 25-05-22 | 08:27: Dat verbaast mij ook altijd. Dit mag niet op tv, dat mag iet op tv. Want dan gaan kinderen het nadoen.
En maar schieten. Hoogtepunt zijn enorme hypocrieten als Alec Baldwin. Grote bek, anti wapen dit, wapens slecht zo. En ondertussen verdient hij zijn geld met het verheerlijken van vuurwapens in films. (en schiet en passant tijdens de opnames nog iemand dood)

TheEgg | 25-05-22 | 08:59

@TheEgg | 25-05-22 | 08:59: Idd. Wat dat betreft heeft zo'n beetje heel Hollywood bloed aan zijn of haar handen. En ondertussen maar beweren dat ze allemaal woke en democrat zijn....
't Is een soort vicieuze cirkel waar die Amerikanen in gevangen zitten want ondertussen gaat wel iedereen dat soort films kijken...

Aristotalloss | 25-05-22 | 09:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Begrijp niet waarom je hier überhaupt het Amerikaans systeem zou verdedigen. Enige fucking land waar dit iedere week raak is.

ScepticalMillenial | 25-05-22 | 08:06 | 9

@obi1 | 25-05-22 | 08:23:
Dat dus, of neem een land als Zwitserland.
Het ligt toch echt aan iets anders.
Waarbij ik niet wil stellen dat ik voor onbeperkt wapenbezit ben trouwens.

J-van-de-Bontekoe | 25-05-22 | 09:11

Iedere week? Fucking land? Zo dan. Er zijn vast nog meer dingen, die jij niet begrijpt.

Usumani | 25-05-22 | 09:13

Brazilië. Mexico. Strengste wetten. Meer vuurwapen geweld dan menig oorlogsgebied.

Cadaver | 25-05-22 | 12:20
▼ 6 antwoorden verborgen

Guns kill people, Cars kill people ......

Steve1234 | 25-05-22 | 08:05 | 3

Alcohol kills people, drugs kill people, obesity kills people

NaughtiusMaximus | 25-05-22 | 08:18
-weggejorist-
Stijlicoon | 25-05-22 | 08:04

Ah is het alweer de wekelijkse school shooting

Continuum | 25-05-22 | 08:04 | 4

tja, om aan 30.000 vuurwapen doden te komen moeten er per dag 80 omgelegd worden. Soms met een inhaalslag.
Merkwaardig dat mafkezen hier denken dat je vooral niet tegen wapenbeheersing moet zijn. Wie dat wel wil is gek. Maar niet heus.
Merkwaardig dat in andere landen met veel wapens als Canada, Duitsland en Zwitserland (reservisten) dit soort incidenten maar weinig voor komen. In Australia is het ook rustig na het massaal inleveren van wapens. Duidelijk dat het werkt waar nodig.

AntiZanicz | 25-05-22 | 08:56

Tel daarbij wel even op dat de gemiddelde Amerikaan behoorlijk laagschedelig is.

Bakkeleures | 25-05-22 | 08:59
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
steekmug | 25-05-22 | 08:03

Logische reactie ook, aanscherpen wapenwet. Je had ook het probleem 'pesten' bij de bron aan kunnen pakken door anti pest programma's op scholen te starten. Maar Biden doet alleen maar aan symptoom bestrijding.

kovariant | 25-05-22 | 08:02 | 10

De jongen van 18 werd gepest door de kinderen onder de 12 van dit schooltje?

AntiZanicz | 25-05-22 | 08:50

@Joost Maghetweten | 25-05-22 | 08:29: apart was dat 'de papieren' zelfs uit de backup van de archief-server waren verdwenen. Dit kan alleen met de hand door de beheerder gedaan zijn. Die heeft daarmee zijn slapende en ziende blind zijnde afstempel collega een dienst gedaan zodat die verder slapend naar zijn pensioen kan.

AntiZanicz | 25-05-22 | 08:53

@Bakkeleures | 25-05-22 | 08:47: Domste. Reactie. Ever. Gemak? En in dit geval was de politie de schuld, hij had nooit een verlof moeten hebben.

TheBigKirth | 25-05-22 | 09:17
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl