Oorlogsleed: Olaf Koens weent tegen Wierd Duk
Journalistieke afrekeningetjes op sentiment
Vrijdagmiddag, journalisten beginnen graag vroeg met een lekkere bel rode wijn en de kijker kreeg Olaf "Wenen in een veld vol zonnebloemen" Koens die een lekker potje ging zitten poetinverwijten tegen Wierd "Stelt alleen maar vragen" Duk. Het was alsof je de opluchting kon vastpakken, zo tevreden lijkt Olaf Koens dat hij eindelijk eens hardop & live tegen Wierd kan zeggen dat ie zeven, acht jaar geleden wel eens mensen aan het woord liet die niet aan de goede kant van het MH17-verhaal stonden. Want zo win je in Nederland iedere kleine oorlog: op vrijdagmiddag via Wilfred Genee een collega verwijten dat ie niet deugt (oordeel vooral zelf over de genoemde namen en stukken). Het geopolitieke narratief dat er meer dan één speler nodig is voor een strategisch schaakspel staat gelijk aan Kremlinpropaganda en in tijden van oorlog mengt dat heel lelijk met oud zeer over MH17. Ook Rob de Wijk, die in 2016 nog gillend en krijsend vooraan stond om te roepen hoe het Oekraïnereferendum een plot van Poetinvriendjes was, is nu zelf aan de beurt in NRC Brusselblad en hekelt derhalve plotseling de "emotie" in het debat. De Wijk heeft, net als Wierd overigens, een heel redelijk gelijk als ie constateert dat de oorlog in Oekraïne in verschillende opzichten een boemerang is die onszelf recht in de bek raakt. Maar wat weten wij nou, wij zeiden dit pas in 2015. Enfin, het is zaterdag dus we gaan maar even zonnebloemolie kopen, campinggas hamsteren en peut halen - ohnee wacht, brandstof pompen is ook al putinverstehen:
BETRAPT, MANNETJE!
Social
Al het heden heeft een verleden
Social
Reaguursels
InloggenPutin's Rusland blijkt een derderangs Italiaanse leger te hebben aangewakkerd door een economie die kleiner is dan de Benelux. Dat verdient verre van de plaats in de wereld die de KGB opeist naast de grootmachten.
Italiaanse leger is anders behoorlijk goed hoor. Zeker de Alpini. Vriend van mij is colonel daar en die jongens weten in tegenstelling tot de Russen wel hoe te vechten.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 20:58: Maar dan we; met de ransel vol zijden onderbroeken en lavendelparfum..!
'zeven, acht jaar geleden wel eens mensen aan het woord liet die niet aan de goede kant van het MH17-verhaal stonden. '
Dat is, qua Weird Ruk, best wel een understatement.
'but the west's mismanagement of russia...'
Hoe was het ook al weer met dat soort statements? Alles na de 'but' mag je weggooien.
Zoiets ja. Valt in de categorie "het is verschrikkelijk wat Poetin doet maar vergeet de [vul in naar keuze] niet, en Poetin had ons gewaarschuwd, Oekraïne moet gewoon de Krim en Donbas weggeven."
Eventjes totaal negeren dat er de-facto 2 maffiastaatjes zijn ontstaan waar de bevolking die niet kon vluchten of gedeporteerd werd naar Rusland afgeperst wordt. Eventjes totaal negeren dat lokale pro-Russische Krim-Russen op de Krim nu toch echt toegeven dat het een politiestaat en militaire basis is geworden en het eigenlijk beter was vroeger. Toen ze nog zoetwater hadden en duizenden en duizenden toeristen.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 20:26: nog even mijn punt dat Oekraïne het Eurovisie Songfestival wint was om mensen zoals jou blij te maken voor zover je het nieuws gemist had.
Dat de Shell kassa lekker rinkelt door Poetin's olie en gas , daar hoor je werkelijk niemand over.
Jawel hoor. Gisteren nog een hele reportage hoe de Shell Russische diesel mixt met andere diesel en het verkoopt als niet-Russisch omdat er "slechts" < 49% Russische diesel in zit. Shell geeft dit ook toe en zegt het beter te doen en af te schalen in de handel met Russisch gas en olie.
Zullen we het er maar op houden dat Duk jaren lang zich liet inpalmen door Poetin vanwege zijn flirt met ver/extreemrechts en dat hij nu eindelijk inziet dat hij fout is en zich daar een beetje over schaamt als Olaf hem daar zeer terecht op aanspreekt. Het is niet dat Wierd er als enige is ingetuind, of de enige is die nu beter ten halve gekeerd is dan ten hele gedwaald.
Koens aan de andere kant is WEL een correspondent die al heel lang met zijn neus bovenop de feiten zit en al heel lang waarschuwt over het gevaar van Poetin. Terwijl Wierd onder het genot van een wijntje liep te keuvelen met complotgekkies over hoe geweldig Poetin wel niet is, liep Koens tussen de mensen de toen al verschrikkingen van Poetin te documenteren.
Maar velen wilden toen niet luisteren. Sommigen willen nog steeds niet luisteren. Een paar zullen zelfs op de hand van Poetin zijn. Baudet heb ik me laten vertellen.
Zie daar ook het gegniffel over Putain ter paard met ontblote bast. Dat werd hier opgevat als een quasi symbool van ijdelheid maar betekende iets geheel anders.
Veel te gemakkelijk en het getuigt van cognitieve luiheid. Waar komt die idioterie vandaan om Duk telkens weer in de ver/extreemrechtse hoek neer te zetten. Duk heeft ook in Rusland gewoond/gewerkt en heeft daar met gevaar voor lijf en leden de tsjetsjeense oorlog verslagen. Hij heeft ook voor Poetin gewaarschuwd. Ik kan ook zeggen dat ik Koens een extreem linkse activist vindt die voor een D66 media kartel werkt die altijd kiest voor een eenzijdig linkse inval van het nieuws. Verteld iemand een andere inval, hup bruinhemd. Zo gemakkelijk.
@Snertjong | 09-04-22 | 19:35:
Duk wordt/werd met enige regelmaat gesignaleerd met ver/extreemrechtse figuren. En niet zozeer in journalistieke capaciteit. Hij heeft niet voor niets een enorm trollenleger op Twitter. Het gegeven dat ver/extreemrechtse partijen in Nederland op ongeveer 20% van de stemmen kan rekenen en dat datzelfde 20% Poetin best een "toffe kerel" vindt/vond is veelzeggend over hoe salonfähig ver/extreemrechts is geworden in ons landje. Ter vergelijking. In Oekraïne, het land vol met neonazi's, konden de ver/extreemrechtse partijen op amper 2% van de stemmen rekenen. De rest ging maar liberalen, christenen en conservatieven.
Ja. Denk daar maar lang over na.
@Roos | 09-04-22 | 19:33:
Persoonlijk zag ik iemand die een persoonlijkheidscultus aan het bouwen was en ik trok toen al snel de conclusie. En ik was verre van de enige.
@Roos | 09-04-22 | 19:33:
Persoonlijk zag ik iemand die een persoonlijkheidscultus aan het bouwen was en ik trok toen al snel de conclusie. En ik was verre van de enige.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 20:34: Nu overdrijft u met het als extreem rechts duiden van 20% van de stemmers. Maar dat hoef ik je niet te vertellen.
Duk maakte zich samen met van Wolferen druk over het onrecht dat de wereld reeds de dag na MH17 wist dat Rusland het gedaan had. Terwijl iedere domme zak hooi de dots kon connecten bleef evenwichtige Wierd maar zoeken naar de gaten in dat verhaal. Gelukkig weet iedereen nu na deze oorlog hoe het zit met Poetin, zegt hij A dan is het B. Maar tot een maand geleden vond Wierd hem nog een rationeel leider. Die ook wel terechte punten had.
Dat zijn gewoon de droge feiten mensen, en hoewel ik hem een sympathieke journalist vindt die echt veel lijkt te weten over die landen en de laatste tijd gelukkig helemaal is bijgedraaid, hoef je ook niet te ontkennen dat hij het gewoon verkeerd had destijds.
Propaganda is al lang niet meer een juichende menigte in Pyongyang met plakkaten van hun grote leider. Moderne propoganda is Wierd Duk die altijd maar ook altijd mee waait met het inderdaad 'rationeel' denken van de Russische leider die ook een 'terecht' punt heeft. En dan gewoon een buurland bruut binnenvalt alsof hij Adolf H. zelf is.
Ik heb een deel van het gesprek beluisterd. Ik zie een interview met een man die een andere mening heeft dan de meeste mensen hier in Nederland. Dat mag toch, hoop ik? We wonen toch niet in Rusland? Wierd stelt vragen. Goede vragen. Ik vind het een zeer interessant gesprek. Morgen, als ik meer tijd heb, ga ik verder kijken.
Duk spreekt zijn verbazing uit over het feit dat de dag na de neerschieten van de MH17 al werd verklaard dat de russen het hebben neer geschoten. Die verbazing lijkt mij juist.
Eesrt maar even de feiten onderzoeken, zou ik zeggen. En de geïnterviewde heeft zijn bedenkingen over de juistheid van het onderzoek. Mag dat tegenwoordig ook al niet meer, twijfels uiten over een onderzoek. Weet je wat het ergste is, hij geeft ook nog argumenten waarom hij zijn twijfels heeft.
Dat moeten wij toch niet willen met zijn allen. Vind je niet?
Van Wolferen is sinds jaar en dag een totale complotmalloot, die iedere discussie op feiten uit de weg kletst en telkens met vage rommel komt aanzetten. Een uitgerangeerde journalist van het NRC ook. Zo'n man een podium geven is uiteraard de vrijheid die we in dit land hebben, maar wees dan ook een vent en leg het vuur hem aan de schenen met echt kritisch doorvragen. Dat laat Duk achterwege, hij sputtert hier en daar
wat tegen maar maakt het hem nergens moeilijk. Kortom deze idioot mag gratis zijn RT praatjes in volle glorie uitventen en op veel punten geeft Duk blijk van begrip voor zijn betoog.
En nee, MH17 was een kwartier na de ramp al duidelijk, na de verwijderde Facebook post van Igor Girkin. Iedereen wist, die domme kutrussen hebben weer een blunder begaan.
@evert49 | 09-04-22 | 17:54: Wierd Duk praat 50 minuten mee met Wolferen. Dat kan u niet een interview noemen, ze noemen het zelf een podcast. Rusland heeft MH17 uit te lucht geschoten met een Buk racket en probeert dat met desinformatie van zich af te slaan. Waarom bent u opzoek naar de nuance in dit verhaal?
Wierd Duk haakt steeds in met zinnen als "Het valt mij als journalist ook op dat ten eerste onmiddellijk Putin werd aangewezen als man die achter die racket zat."
Als Wierd Duk kenner valt het mij op dat 10 uit de 10 keer Wierd Duk de kant van het Kremlin kiest. Zou het misschien zijn dat onze man in vreemde een dochter in Moskou heeft met schoonfamilie? Moderne propaganda wordt op de meeste valse mannieren gespeeld en gewonnen door Rusland en China. Wierd Duk is jarenlang compromised en niet op een Hollywood achtige wijzen. Gewoon boiling frog syndrome.
@evert49 | 09-04-22 | 17:54:
Volk wat op de hand van Poetin is en gewoon de Kremlin propaganda napraat omdat ze zo lekker "andersdenkend" zijn en heerlijk "alternatief" en "recalcitrant". Nee, dat moet we inderdaad niet willen wanneer een situatie zo evident is dat er gewoon geen greintje twijfel is. Mensen die dan als nog middels leugens, halve waarheden en verdraaiingen twijfel proberen te zaaien zijn pro-Poetin agent provocateurs. Propagandisten. Die moet je niet willen hebben. Dat is geen tegengeluid, dat is geen journalisme, dat is geen oppositie, dat is gewoon liegen en bedriegen voor de Russen. Welke waarde wil je hechten aan Russische bullshit wat gewoon aantoonbaar onzin is? Aantoonbaar. Er is geen twijfel.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 18:02:
Net na de crash op Russische nationale televisie "onze dappere strijders in Donbas hebben een Oekraïns vrachtvliegtuig neergehaald" ietsje later "er liggen hier overal lijken, passagiers, dit was geen vrachtvliegtuig, we hebben een passagiersvliegtuig neergehaald" weer ietsje later "Oekraïnse terroristen hebben een passagiersvliegtuig neergehaald".
Exact dat bedoel ik. De Russen pochten ermee, nog geen uur na de ramp. Later werd dat in allerijl "gecorrigeerd". Maar nee, Duk gaat zoeken naar de nuance.
@Beste Landgenoten: de hele Westerse wereld heeft Putin verkeerd ingeschat.
Nee hoor. Heel veel mensen waarschuwden tegen het gevaar van Rusland. Maar vooral op de rechterflank werd dat weggewuifd als hysterie, ook hier bij GS. Probeer nou niet iedereen bij jezelf in het verkeerde hokje te trekken.
Volgens mij is die Koens alleen maar daar gaan zitten om Wierd Duk te beledigen en te beschuldigen. Het blijft bij vage beschuldigingen. In de discussie zie ik alleen maar uit hun verband gerukte citaten. Ik dank je de koekoek, Duk heeft gedurende vele jaren duizenden twitter berichten verstuurd. Dan is het echt niet zo moeilijk om een paar uit hun context gehaalde discutabele citaten te vinden. De citaten die door Koens en consorten worden getoond, overtuigen mij overigens allerminst. Integendeel..
Dat je in 2016 IS een groter gevaar vindt dan Poetin, zoals Duk schrijft kan je toch amper bewijs noemen van enige Poetin propaganda. En het verwijzen naar een zeer genuanceerd artikel van Ab Gietelink over de MH17 ook niet.
Nee, het gaat natuurlijk helemaal niet om wat Duk schrijft over Poetin. Het gaat hier om het monddood maken van een journalist die een eigen mening heeft. Een mening die afwijkt van het narratief van links. En als de emoties hoog oplopen zoals nu met de inval, is dat een perfect moment om de aanval op anders denkenden te openen.
En het werkt. mensen die zichtbaar nooit wat van Wierd Duk gelezen hebben verklaren hem tot vijand. Sommigen kennen hem niet eens. MC Carthy is weer terug. In de persoon van Koens en c.s.
Hear hear
Onzin. Duk stond er volledig achter dat Poetin een bondgenoot zou zijn tegen de islam. Een wat Syrië betreft heeft hij zich steevast drukker gemaakt over de Amerikaanse steun, dan over de Russische hulp aan Assad. Terwijl iedereen zag dat Poetin daar reeds in praktijk bracht wat hij nu herhaalt in Marioepol.
@evert49,
Dat dus.
Ik heb nog niet een (1) concreet citaat van Wierd Duk gezien waarin hij Poetin bejubelt, verdedigt of wat dan ook. Tenzij ernstig verdraait en/of uit de context getrokken.
Maar laster werkt; want domme, luie en kwaadaardige idioten trappen er altijd in. Zie ook de hetzes tegen Fortuyn, Hirsi Ali, Wilders etc. Nooit, letterlijk *nooit* heeft iemand deze dissidenten op hun werkelijke uitspraken aangesproken. Ruim 99% van hun tegenstanders nam niet eens de moeite om zelf maar een (1) woord van deze dissidenten te lezen. De deuglobby bestaat uit kwaadaardige, elkaar blind na papegaaiende totaaldebielen.
Kijk gewoon ff dat interview met van Wolferen, dan weet je genoeg.
Een mooie to the point tegel Evert. Mensen die andersdenkenden de mond willen snoeren hebben zelf totalitaire trekken.
Ik zag anders een Dik die continu door Koens heen zat te tetteren. Niet omgekeerd.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 17:16:
Niks onzin. @evert zegt toch ook dat in 2016 isis een groter gevaar was dan Poetin?
En het Westen steunde aanvankelijk inderdaad isis en cs, maar rond 2016 al lang niet meer. Dus volgens jouw redenering zaten wij toen allemaal fout, niet alleen Duk.
Met terugwerkende kracht kun je natuurlijk iedereen schuldig verklaren. Stel dat Turkije over 5 jaar Griekenland binnenvalt; geen rare gedachte gezien reeksen incidenten met Turkse oorlogsschepen afgelopen jaren. Kunnen we iedereen die nu niet oproept tot blinde haat tegen Turkije over 5 jaar ineens veroordelen?
Onze bondgenoot Erdogan is meer oorlogen begonnen dan Poetin en heeft ook meer onderdanen ontslagen en opgesloten dan Poetin. Erdogan zoekt bovendien voortdurend ruzie met NAVO-bondgenoten. Van kwaadaardige scheldpartijen en honderdduizenden d66-stemadviezen tot regelrechte dreigementen, militaire provocaties en bestorming van de EU-grenzen.
Kortom, dat Erdogan isis mede oprichtte en jarenlang militaire steun verleende maakt hem nog geen betrouwbare bondgenoot. Maar dat betekent ook niet dat iedereen die dat nu denkt over 5 jaar ineens een Erdogan-trol is.
Je verdraait zoals gewoonlijk mijn woorden. Ik schreef dat Duk zich drukker maakte over de Amerikaanse steun dan aan de Russische. Terwijl die laatste neerkwam op het plat bombarderen van hele steden vol burgers.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 17:45:
Ik verdraai niks, je bent duidelijk genoeg.
De Amerikaanse steun kwam (net als de Franse en Nederlandse steun) bij de verkeerde partijen. Logisch dat Duk zich daar druk om maakte want zonder isis en cs was er geen burgeroorlog en waren er dus ook geen gebombardeerde steden.
Hetzelfde kan men zeggen over oa Irak, Afghanistan en Libië; ook daar pakte onze hulp achteraf niet zo goed uit. Daarbij zijn trouwens ook vaak burgersteden gebombardeerd. Waarmee ik niet wil zeggen dat "wij" fout waren; dat is een hele andere discussie. Waar het mij om gaat is dat alles altijd ter discussie mag staan. Opdat de beste argumenten winnen. Links heeft tot 10 jaar geleden decennialang tegen Amerikaanse/Westerse inmenging in het Midden Oosten geageerd, "no blood for oil", want dat mocht. Nu mag dat kennelijk niet meer en is iedereen die ietsje anders denkt dan jij een Poetin-trol.
Een van de vele nadelen van jouw "ein volk, ein reich, ein meinung" doctrine is dat het elk inhoudelijk debat blokkeert. Maar met elkaar beledigen en belasteren alleen kom je niet tot de beste besluitvorming.
Maar juist bij iets catastrofaals als een oorlog zouden we toch moeten streven naar zo goed mogelijke besluitvorming.
Voor je het weet steun je oorlogsmisdadigers en warlords die kwaadaardiger zijn dan hetgeen je denkt te bestrijden.
De gelegenheid maakt de dief. Maar een dief is altijd nog een dief. Aan iemand die verkracht is, vraag je ook niet wat ie aan had.
De Koens ken ik niet, het lijkt me een nogal arrogante knul, maar Duk ken ik wel enigszins.
Ik krijg de indruk dat Duk zich hier te elfder ure als een haas in het 'goede' kamp heeft begeven. Datzelfde geldt natuurlijk voor het gros van de mensen die jarenlang veel begrip hadden voor Poetin en nu ineens inzien dat het totaal foute boel is met Poetin.
Je kunt natuurlijk zeggen, dat het nooit te laat is om tot inkeer te komen, of toe te geven, dat je je schromelijk hebt vergist, maar zeg dat dan ook.
Hoe zit het trouwens met de grote wijze Baudet? Heeft die al gezegd dat Poetin bij nader inzien niet zo tof is, of volhardt hij nog steeds in zijn foute keuzes?
Het siert de tot inkeer gekomen ingekeerde niet bepaald dat ze nu opeens de onterecht gebeten hond gaan spelen. Door Calimero te jammeren als een "deuger" die in dit geval gewoon groot gelijk heeft, weg te zetten als een zeurpiet. Rechts is toch echt een heel klein hartje wat dat betreft. Nooit zullen ze zeggen, we hadden het gewoon keihard verkeerd met die Poetin. Dan liever de vlucht naar voren. Geen respect voor.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 17:20:
En zo heb ik geen respect voor links dat al decennialang blind achter hamas, isis en hezbollah staat. Ook al roepen ze na elke moordpartij dat ze die net zo hard veroordelen als referenda en islamcritici.
Zo. Hebben we de beleefdheden uitgewisseld, dus dan nu concreet;
- wie bejubelden Poetin;
- uit welke citaten blijkt dat;
- wie is er nu een Calimero;
- en uit welke citaten blijkt dat?
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 17:20: Ik denk dat het niet willen toegeven dat je je verkeken hebt niet specifiek een euvel van rechts of links is.
Om het maar even bij Rusland te houden: er zijn natuurlijk hele volksstammen op links, en onder 'intellectuelen' in ruime zin, die faliekant aan de verkeerde kant stonden inzake de Sovjet-Unie. En het gros daarvan heeft ook nooit, of hooguit halfbakken, toegegeven dat ze gruwelijk fout zaten.
Exemplarisch is natuurlijk het geval Rosenmöller, die het bestond om te zeggen dat spijt "niet het direct het woord dat bij mij opkomt' was, inzake zijn geflirt met Pol Pot en Enver Hoxha.
En al die ouwe communisten, zoals Elsbeth Etty, veranderden na de ineenstorting van de Sovjet-Unie schielijk van positie, net als Duk nu eigenlijk een beetje heeft gedaan. Ze kiezen eieren voor hun geld.
@Dandruff | 09-04-22 | 18:36: geef je dan ook even links over het support van links voor isis e.a.? En niet weer met dat doorgezaagde verhaal over steungeld dat uiteindelijk in verkeerde handen viel of het feit dat de man van kaag 30 jaar geleden minister was onder arafat. Bewijs van daadwerkelijk en bedoelde steun van enige linkse partij voor deze organisaties van de afgelopen 10 jaar.
@BobDobalina | 09-04-22 | 18:50:
De realiteit is nog helemaal niet doorgezaagd, dat heb ik jou vorige week al uitgebreid uitgelegd.
En als je zo vaak op GS rondhangt als jij dan kan je ook geen algemene ontwikkeling van 0 hebben. Er zijn hier duizenden stukjes met bronvermelding voorbij gekomen over links dat in zee gaat met bijvoorbeeld hezbollah-terrorist Abou Jahjah; van msm zoals AD en NPO tot activisten zoals Bergman, Meulenbelt, etc. Ook de top 4 van kozp poseert trots met Jahjah.
Er is in alle msm ook uitgebreid opgeroepen om isis-gangers hierheen te halen; en Kaag en trawanten doen het ook echt. Jammer dat M ze niet meer kan interviewen.
Tijdens de vorige gemeenteraadsverkiezingen ging links (sp, gl) in diverse steden samenwerkingsverbanden aan met moslimextremisten (nida, denk).
Dat gaat veel verder dan 5 jaar geleden zeggen dat isis een groter gevaar is dan Poetin.
Ik zou willen adviseren, ga nooit in discussie met Dandruff. Die weet namelijk iedere keer je woorden te verdraaien of te verzanden in overdrijving en onwaarheden.
"Kaag en trawanten" over het terughalen van Isis bruidjes.
Alsof dat gebeurt uit liefde of voorkeur voor Isis! Knettergek Dandruff. Maar, ik weet hoe je redeneert.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 19:21:
Ik heb liever dat je me beledigt dan dat je de door mij genoemde feiten weerlegt. Gelukkig noem je me zonder verdere argumentatie "knettergek"; kennelijk klopt het allemaal wat ik zeg.
Feit is dus ook dat isis hierheen gehaald wordt. Of dat uit liefde is of om iets anders is irrelevant tegen dat de moedwillig geïmporteerde bom barst.
Maar dat er van afkeer ook bepaald geen sprake is blijkt uit het feit dat dit geen incident is. Zoals gezegd; dit soort moslimextremisten zijn vaker op TV en worden vriendelijker ontvangen dan hun critici. Links demonstreerde afgelopen jaren honderden keren tegen Israël; maar nog nooit tegen isis of tegen hamas. Wel hand-in-hand met isis en hamas tegen Israël, tegen Wilders, tegen pegida en tegen de uitslag van het Oekraïne referendum.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 19:21: dank en ik weet het. Er liepen daar meer van rond hier. Hij wordt een soort relikwie. Hij gaat overigens nooit in op je punten en grossiert in ad hominems, whataboutisms en jijbakken. In het universum van Dandruff is hij overigens wel de beste debater en wint hij alle potjes triviant.
@Dandruff | 09-04-22 | 19:07: niet een politieke partij genoemd. Maar bovendien evenmin een link genoemd tussen de anja meulenbelts van deze wereld met een van drie organisaties. Schrijf nog even lekker door straks.
Wierd Vladimirovich Duk. Bedankt voor de jarenlange loyale Kremlin spin ten kosten van tienduizenden slachtoffers.
Misschien heeft Duk teveel zijn oren laten hangen naar het Kremlin, ik heb die interviews over MH17 niet gezien dus ik weet niet of het verwijt van Koens terecht is, maar het gaat een beetje ver om die tienduizenden doden op het conto van Duk te schrijven. Hij heeft uiteindelijk wel die invasie veroordeelt.
@Tashtego | 09-04-22 | 16:01: veroordeeld moet dat zijn.
Nu je het zo zegt.., die Duk zat in de periode voor '40-'45 ook al in het verkeerde kamp.
Nou, je wordt bedankt Wierd!
Misschien even een wandelingetje maken? Gaat alles goed met je?
@Ad Fundum | 09-04-22 | 16:29: '40-'45 moet je niet emotioneel beoordelen. Die Duitsers waren gewoon veel sterker en het was hun recht om op imperialistische wijzen een zwak Nederland binnen te vallen. Leeg te roven en op te zetten als vasallenstaat met 800,000 ter werk gestelde jonge Nederlandse jongens in Duitse fabrieken. Onze vrouwtjes naar de bordello's in zuid Duitsland. De wet van het sterkste geld anders ben je emotioneel.
Nederland was gewoon een bufferstaat. Dat snap je toch wel?
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 17:22: Ja, dat 'bufferstaat'-gedoe is ook zo mooi. Het gekke is, dat veel mensen dat eigenlijk zonder er verder bij na te denken voor zoete koek slikken. Logisch, je hebt een 'bufferstaat' nodig, dat hoort bij de privileges van grootmachten. Ik moet tot mijn schande bekennen, dat ik flink wat jaren terug, toen de NAVO zich oostwaarts uitbreidde ook wel vond dat dat beter maar niet kon gebeuren, om de Russen niet te veel op de kast te jagen. Ik ben daar inmiddels ook van terug gekomen.
Zo zie je maar weer, een mens is nooit te oud om te leren.
Het is ook ongeveer dezelfde gedachte dat die voormalige Oostblokkers het maar voor lief moeten nemen, dat ze beter maar niet bij de NAVO of de EU kunnen aansluiten, omdat het nu eenmaal hun bestemming is om 'bufferstaat' te zijn.
Zo. Naar aanleiding van dat onderste filmpje ga ik nu eens even 260 liter diesel tanken. Bepaald niet fris alsook abject, wat die Russen allemaal flikken, maar ik laat mij toch echt niet emo-chanteren.
-
En dan nog even een klein dingetje: als aan deze kant de economie straks instort vanwege een al-dan-niet zelf opgelegd gebrek aan brandstoffen - dan kunnen wij straks wat er is overgebleven van Ukraïna ook niet meer ondersteunen.
En wat is er verkeerd aan deugen? Voor de cynisme zwartgallige een klagende burger is alles hypocrisie waarschijnlijk. Maar er zijn ook mensen die niet alleen door ijdelheid gedreven worden maar zich sterk maken voor de goede zaak. Maar dat is dus besmet, verdacht en hypocriet jezelf beter voordoen dan een ander.
Dus u maakt u druk om al het onrecht in deze wereld en u bent net zo nauw betrokken met onrecht in Europa als in het midden oosten? U zal tegen beide net zo hard ageren want tenslotte deugt u nietwaar?
@bl,
Het probleem is de definitie van "deugen".
Poetin vindt ook dat hij deugt, net als zijn aanhang.
Dichter bij huis kom ik op GS nogal wat reaguurders tegen die vinden dat andersdenkenden op alle mogelijke manieren kapotgemaakt mogen worden. Met censuur, schijnprocessen en werkverboden maar ook met het bevriezen van rekeningen zodat het hele gezin zonder eten zit.
Diverse "deugers" hier hebben geen moeite met het afschaffen van rechtsstaat en democratie; zie hun reacties op de toeslagenaffaire, reeksen politieke processen en het structureel voorliegen van het nepparlement.
Zolang "deugen" inhoudt dat je vooral naar anderen wijst is dat levensgevaarlijk. Dan denk ik direct aan de discussies hier vorige week over het geheim houden of zelfs bejubelen van oorlogsmisdaden tegen Russen.
Want "voor de goede zaak".
@Zapata10 | 09-04-22 | 15:53: Whataboutism maakt je ook maar een passieve nietsnut, zo kan je werkelijk helemaal niks proberen te doen, want er is ook altijd wel wat anders waar je dan weer niks aan doet. Niemand hoeft zich al de problemen van de wereld aan te trekken.
@menage | 09-04-22 | 16:09: Onzin, ik verwacht en dat is gewoon logisch dat je mededogen en empathie hebt met alle mensen die het slachtoffer worden van schoften zoals Poetin. Ben je daar selectief in dan ben je inderdaad een huichelaar of je hebt een agenda.
Dat is nou exact de essentie van dat hele anti deugen. Doe je iets, dan zeiken ze over de honderd dingen die je niet doet en roepen dan "jij hypocriet"! En dat allemaal braaf vanaf de zolderkamer, lekker nooit zelf ergens voor zijn of aan meedoen of mee helpen maar altijd iedereen afzeiken die vertelt ergens bij betrokken te zijn of daarvan uiting geeft. Want dat laatste is een doodzonde. Het is die benepenheid die ervan opwalmt.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 17:26:
Ondertussen *deug* jij door vanaf je zolderkamer oorlogsmisdaden tegen Russen te "nuanceren". Je wil ze het liefst zelfs censureren want "slechte timing".
Dan ben ik liever heel benepen tegen alle oorlogsmisdaden.
Bovendien mis je nog steeds de essentie van deze discussie. Niemand verwijt jou of wie dan ook dat je tegen deze invasie bent. Dat is vrijwel iedereen. Punt is dat jullie iedereen die ook tegen deze invasie is maar op 0,001% afwijkt van jullie dogma's direct voor Poetin-trol uitmaken. Dat doodt elke inhoudelijke discussie.
Jullie beoordelen mensen niet op goede of slechte uitspraken, maar op "een der onzen" versus "een der hunnen". In zo'n klimaat floreert zo'n beetje alles waar jij je soms tegen afzet.
Nee vriend, dat doe jij sinds jaar en dag. Je hebt het voordeel dat je je tussen min of meer gelijk gestemden bevindt.
En ja, inmiddels ben ik zover, dat iedere dode Rus eentje minder is die andere landen kan aanvallen. Dus hoe meer ze er in Oekraïne afknallen, op welke manier dan ook, mijn zegen heeft het voor de volle honderd procent.
We hebben het hier over een land met gehersenspoeld volk dat bereid is om iedere oorlogsmisdaad te plegen en waarvan de doorgedraaide leider ons dreigt met kernwapens. No mercy.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 18:09:
Maar zoals je zelf al aangeeft geef jij je zegen aan oorlogsmisdaden tegen Russen, "want gehersenspoeld volk". Je verwijt mij dat ik net zo kwaadaardig ben als jij, maar iets dergelijks heb ik nooit over moslims gezegd. Terwijl dat (eveneens gehersenspoelde volk) hier in NL en in de EU al reeksen bloedige aanslagen pleegde. In tegenstelling tot Rusland.
Overigens doet het me deugt dat ik mij onder gelijkgestemden bevind, er zijn er hier inderdaad maar weinig die oorlogsmisdaden tegen moslims of Russen bejubelen.
En degenen die oorlogsmisdaden tegen Russen bejubelen zijn "toevallig" dezelfden die kritiek op de islam monddood maken. Verrek, precies degenen die *deugen* dus.
Ongewild geef je me weer 100% gelijk.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 17:26: Nee hoor, jij zeikt. Honderden reaguursels en meer over deze kwestie. En wie het niet helemaal 100% met je eens is dat noem je een trol of Poetin volger. Ben jij soms een trol in dienst van Saudi Arabië? Of in dienst van USA? Ben je een volger van Salman bin Abdoel Aziz al-Saoed, of van de neo-cons in USA?
Dan lees je het toch lekker niet? Ik reageer op de in 100 variaties opgediende goedpraterij van Wierds twijfelachtige verleden qua begrip voor Poetin.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 19:36:
Als je jouw uitspraken over de islam NA honderden bloedige moslimaanslagen in Europa vergelijkt met Duks uitspraken over Poetin VOOR deze invasie dan komt Duk er aanzienlijk beter af.
En dat mag; Vrijheid van Meningsuiting. Zoals jij ook mag zeggen dat het martelen of executeren van krijgsgevangen Russen jouw zegen heeft.
Maar Duk mocht 6 jaar geleden dus ook zeggen dat isis toen een groter probleem was dan Poetin. Wat trouwens ook zo was; maar zelfs als dat niet zo was.
Die al dan niet terechte constatering maakt iemand geen Poetin-trol.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Wierd maakt hierop een goede uitzondering. Hij is een goede journalist die ondanks de druk van zijn broodheren steeds de vragen blijft stellen die zijn collega’s niet eens durven te denken.
Ik zit nu dat gesprek met Van Wolferen terug te kijken en dat is daar gewoon een heel goed voorbeeld van.
Olaf Koens is een lul. Genee is ook een lul gespecialiseerd in het stoken in goede en slechte huwelijken en het doodzwijgen van z’n eigen akkevietjes.
Is het ook goede journalistiek om ik noem maar wat, Assad kritiekloos te laten leeglopen over het nut van martelgevangenissen?
Wat een vreemde vergelijking.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 15:25:
Dat is niet wat Wierd doet.
Maar goed, stel dat Assad hier de voordelen van martelgevangenissen zou uiten, zou er dan echt niemand zijn die hem vakkundig zou tegenspreken? Ik denk het wel eigenlijk, dus ik vertrouw er op dat Assad die discussie verliest.
Het zijn de mensen die geen discussies winnen die altijd schreeuwen om censuur en het monddood maken van anderen. Die andersdenkenden belasteren zonder op feiten en argumenten in te gaan.
Als Wierd dan ook tegenstanders van zo'n Assad zou interviewen leek het nog een beetje evenwichtig. Maar dat doet Wierd dus niet. Steeds waait bij hem de evenwichtige wind uit dezelfde hoek en daarom dus wordt hem verweten een Poetin apologeet te zijn (geweest). Dat is volkomen logisch. Maar hier leidt dat tot Calimero.
Ik stel voor nog veel meer olie van Saudi Arabië te kopen. Dan deug je echt.
Ach man, Olaf Koens. Niks meer dan een zichzelf aflebberende zoveelste deugmoralist. 90% van wat 'ie schrijft is een wapperende domineesvinger. En maar geilen op zijn eigen grote morele gelijk.
Al dat gezever hier over goede of slechte kant, als we aan de goede kant willen staan moeten we de Groningse gaskraan vol opendraaien. Zolang men daar niet toe bereid is zijn we gewoon een stel huichelaars die voor de vorm op ook nog onrechtmatige wijze Russische burgers wat speelgoed in de vorm van bootjes en voetbalclubs afpakken.
Olaf Koens.
Wat kan een journalist ?
Praten.....,kon ik op m'n zesde al.
Schrijven..,een paar jaar later.
Verder dan wat onsamenhangend gespuug in
een microfoon komt hij/zij meestal niet.
Destijds te lui geweest zijn/haar huiswerk te maken
en dat ook nu niet van plan is te doen.
Een figuur met een minderwaardigheidscomplex
van hier tot overmorgen vanwege niet uitgekomen dromen en een stuitend gebrek aan kennis.
Anders nog iets ?
Zelensky media team maakt gelikte videos.
En?
Ik kan niet wachten tot maandag. Dan krijgt de nicotinesnor van Genee weer de gelegenheid overal de scherpe kantjes af te knagen. En natuurlijk de geopolitieke analyses van paaldansexpert en Covid-deskundige Renee van de Gijp: “Ja ik zat daar in de sauna, zeg ik tegen die Poetin, hé Vlad zeg ik. Als ik dat zie; weet je dat wat jij daar tussen je benen hebt hangen … daar raap een olifant de nootjes mee van de vloer”
“Ouwe reus, Vladjuh! Hahahaha maar die angela van der laaien hep wel gelijk; kappe nou met die inphasie”
Wierd is een prima journalist. Goede inhoudelijke kennis en fijn om naar te luisteren. Al dat geneuzel hieronder over goede en verkeerd kant gaat helemaal nergens over. Men moet eens stoppen zich verheven te voelen over anderen.
Klopt. Slimme ingelezen kerel met een mening die hij kan onderbouwen. Hoef je het nog steeds niet met hem eens te zijn. Koens is een vaatdoekje.
Wierd Duk voelt zich verheven tot het Kremlin. Stookt jaren lang de propaganda op van Putin. Sorry, Wierd Duk zat er faliekant naast. Het steunen van een dictator heeft wel degelijk zwaren consequenties. Wierd vond daar allemaal nuances voor en dat er duiding is in het voordeel van het Kremlin. Misschien zou Wierd Duk meer kunnen zegen over zijn dochter in Moskou en wie zijn ex schoonfamilie is?
@McCain | 09-04-22 | 15:11: Ein Zwei, Ein Zwei, Ein Zwei.
Eens en juist die inhoud schuurt zo bij diegene die vanuit de emotionele onderbuik redeneren. Voor hen blijft dan schelden en vals beschuldigen over. Je ziet het hier in de panelen ook steeds vaker gebeuren, jammer is dat.
@kroel | 09-04-22 | 16:27: De inhoud uit het Kremlin is dat Putin Oekraïne probeert te veroveren. Daar mag je niet emotioneel over worden want het is een feit dat het slachtoffer Oekraïne moet worden opgeofferd aan het Kremlin en Wierd Duk. Je mag niet emotioneel worden je moet het gewoon hap slik weg accepteren. Het is een apekool argument van de aggressor om de verdedigende partij zijn mond te snoeren.
@McCain | 09-04-22 | 16:40: emotie is prima, maar als journalist moet je analytisch en beschouwend blijven. Wierd kan dat uitstekend, dus apekool dat je hem bij het Kremlin schaart omdat zijn berichtgeving je niet aanstaat. Niemand is pro agressor.
@kroel | 09-04-22 | 16:55: Wierd's berichtgeving is te zwaar beïnvloed door Putin & het Kremlin. Wierd Duk zei dat het nooit tot oorlog zou komen. Daar zat Duk gewoon volledige naast. Maar ook zijn zoektocht naar de nuance met MH17 zet Wierd Duk steeds op het pad van de conspiracy theories.
Bij de Limburgse tv-zender L1 hangt al een paar weken de Oekraïense vlag te wapperen en in de Limburger drukt men pagina grote advertenties af voor hun lezers om steun aan het Oekraïense volk te betuigen. Schouder aan schouder met Oekraïne roepen ze daar. Hoe moeten we dat dan duiden?
Wie 'schouder-aan-schouder' met Ukraïna wil staan, moet zich melden als vrijwilliger in het Ukraïnse vreemdelingenlegioen. Ik verwacht de journalisten van de Limburger dan ook aanstaande maandagochtend te zien in Den Haag, bij de ambassade, om zich te melden. Benieuwd hoe lang de wachtrij zal zijn.
Omdat Wierd de laatste weken net met de hakken over de sloot naar de goede kant is gesprongen, maakt niet meteen dat Koens onrechte kritiek heeft.
En dat domme excuus dat ik steeds weer lees over Wierds evenwichtige journalistieke houding hierin, omdat hij beide kanten aan bod zou laten komen is ook onzin. Wierd liet vooral in met Poetin apologeet, gaf ze een ruim een tamelijk kritiekloos podium en hielp zodoende mee allerlei nonsens te verspreiden.
En nu wil GS er weer een deugverhaaltje van maken. Gemakkelijk trucje, dat dus niet opgaat als je Wierds oevre van de laatste jaren een beetje opgoogelt. Olaf Koens heeft 100% gelijk en Wierd mag blij zijn dat hij niet is blijven staan aan de verkeerde kant van het slootje. Echt net op tijd.
De meest geretardeerde take die ik heb gelezen. Applaus! Wierd is ex Rusland correspondent, spreekt de taal, dus het is zijn taak om het ook vanuit Russisch persepctief te duiden. Hij zegt er steeds bij dat Putin een crimineel / gangster is, hoe is dat propaganda?
Het primaire doel van de journalistiek is niet aan de juiste kant van het slootje staan onverbeterlijke moralist maar op een onafhankelijke en objectieve manier zaken bevragen en onderzoeken.
Ben jij dat Wierd? Maar goed, het punt is, als je nooit critici van Poetin ruim baan geeft maar steeds weer met Poetin apologeten komt aanzetten in interviews ben je niet meer evenwichtig. Nu pas hoor ik Wierd zinnige dingen zeggen over Poetin. Maar dat was een hele tijd wel anders.
Zo is het, walgelijke reacties van coronawappies onder de tweets van Duk. Totaal de weg kwijt. Om te kotsen.
Als Wierd zijn eigen interview met Karel van Wolferen even terugkijkt, zie je dat hij hem kritiekloos laat wegkomen met de grofste leugens, daarbij minstens de suggestie wekkend het ermee eens te zijn.
youtu.be/8_fR7sHchGU
‘Hij laat gewoon andere mensen aan het woord’, wordt net zo sleets als ‘hij stel alleen maar vragen’. Ik ken die hele Duk niet (ik heb geen abo op de telegraaf) maar ik begrijp dat hij er behoorlijk naast zat in zijn analyses. Nou datzelfde geldt voor tenminste een gedeelte van de redactie. Putin zou Oekraine niet binnenvallen en Biden werd zelfs als oorlogophitser weggezet die even zijn populariteit omhoog moest krikken. Uiteindelijk bleken de info en analyses van de Amerikanen de meest betrouwbare te zijn (en dat lijkt me ook geen rare uitkomst nu de meeste Rusland-kenners geen enkele toegang hebben tot militaire inlichtingen. Overigens wel knap dat je na alle uitspraken van Putin over Oekraine en de gigantische troepenopbouw daadwerkelijk denkt dat het slechts een dreiging zou zijn, nu dat Oekraine alleen maar sneller richting het Westen zou duwen). Ik begrijp wel dat Duk op sympathie kan rekenen. Hij maakte dezelfde domme fouten.
Haha ja precies.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 14:43: Als je alleen in staat bent de geschiedenis, de politiek te reduceren tot de begrippen goed en fout kun je van het resthout in alle steden, dorpen op lanen en pleinen over gaan tot het bouwen van galgen. Eindeloos veel galgen. En niet vreemd op kijken dat op een kwade dag je eigen kompanen wiegen in het briesje van je morele gelijk.
Assad is een lul en z’n vader ook; en wat ga jij er aan doen?
Gaat het niet om. Hier gebeurt het omgekeerde. Koens wordt afgebrandt terwijl hij gewoon keihard gelijk heeft. En Koens mag daar best op wijzen ook. Maar ik begrijp ook wel dat zoiets heel slecht valt bij luitjes die zelf ook nogal in de anti Oekraïnse hoek stonden. Het is allemaal geen toeval natuurlijk.
@Beste Landgenoten: en Merkel vond de Nord Stream 2 een uitstekend idee, ook na de inval in de Krim. Wat maakt dat haar dan?
Niemand heeft patent op het good judgement. Ook jij niet.
Ik ben groot fan van 'onze man in Singapore, Moskou, Washington'. Nederlandse figuren die naar het buitenland verhuizen zich inleven en lezen in een samenleving in den vreemde. Onze Duk zit er gewoon faliekant naast, hij heeft zich laten hypnotiseren door het Hof van Putin. Daar moet je eerlijk over zijn en dat voelt als lezers bedrog. Een ambassadeur of gezant met journalistieke taak Nederland te informeren.
Ach, Olaf Koens is zo'n typische oppervlakkige TV-journalist. Gaat naar Rusland zonder een woord Russisch te spreken en baseert zich dus jarenlang volledig op Engele bronnen. Als hij net in het Russisch kan groeten, gaat hij door naar het Midden-Oosten, waar hij weer jarenlang de Angelsaksische pers overschrijft.
Allemaal niet erg - misschien is het voldoende voor het publiek van die 1 minuut stand-uppertjes bij RTL en het verkopen van wat dunne boekjes met 'anekdotes' aan babyboomers - maar ontwikkel dan verdomme niet zo'n neerbuigende houding voor collega's.
Hoe denk jij nou over deze oorlog? Volgens mij nam je het steevast op voor Poetin, als ik me zo herinner
Olaf spreekt vloeiend Russisch.
Je kon er op wachten. Nu trending op twitter: #Roebelhoertjes
Het McCarthyisme is weer helemaal terug van nooit weggeweest.
Wel zo handig nu Vak K wederom hevige kritiek te verduren heeft.
Blame it on the opposition.
twitter.com/search?q=%23Roebelhoertje...
De wappies zijn verleden tijd, vanaf nu richten we allen braaf onze dagelijkse "twee minuten van haat" op de roebelhoertjes.
Benieuwd wanneer de haatweek begint.
1984.... die broeken tot aan de navel zijn ook al weer terug in het straatbeeld.
Het zijn dezelfde mensen.
Rustige Duk tegen een overdreven opgefokte Koens die zijn minachting voor zijn opponent nauwelijks kan verhullen. Duidelijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Wat valt die Koens door de mand zeg. Niet om aan te zien. Wellicht wist hij niet eens dat er een camera aanwezig was. Iets te veel deugpilletjes ingenomen wellicht.
Koens heeft anders wel 100% gelijk.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 14:30: Nietes
Wierd tettert steeds over Olaf heen.
Gadverdamme wat een vies ventje is die Olaf Koens. Niveautje Sjoerdsma hoor. Tering.
Weet u wat vies is? Zoals Wierd Duk 30 jaar Putins lariekoek de Nederlandse huiskamers in slingeren.
@McCain | 09-04-22 | 13:54:
Rustig maar, we weten nu wel wat u denkt.
@Keutels | 09-04-22 | 13:56: Wierd heeft een platform. Waar zijn de interviews met de oppositie van Vladimir Putin. Hij geeft toch duiding aan beide kanten?
@McCain | 09-04-22 | 13:54: Blijkbaar kunt u van de (Duk)viezigheid geen genoeg krijgen. Een remedie daartegen is op uw afstandbediening aanwezig. Ik hoop op beterschap de volgende jaren die nog komen.
Exact
Precies, hoewel Sjoerdsma nog wat erger lijkt. Die roept openlijk op vooral GEEN staakt het vuren aan te gaan. Doorvechten tot Poetin dood is! En hij vind onderzoek naar oorlogsmisdaden volstrekt overbodig "want we weten gewoon dat de Russen het hebben gedaan." Dan houdt het wel een beetje op ja, misschien wil hij indachtig De Hoop Scheffer en diens standpunt over Irak destijds een baantje bij de NAVO?
Nee, Levi, Oekraïners zijn massaal aan het provoceren en acteren geslagen, net toevallig nu de Russen hun land binnen vallen. Ook schieten ze telkens hun eigen burgers dood, bombarderen hun eigen ziekenhuizen en steden, alleen om de Russische vredesmissie in een kwaad daglicht te zetten. Het is een land van acteurs, dat betaald wordt door de NAVO.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 14:30: haha, touché. Wat een mafklappers, complotmarmotten met cognitieve dissonantie.
Tja, zolang westerse politici denken te weten wat goed voor de wereld is en dit aan andere willen opleggen. Krijgen we ook journalisten zoals Olaf Koens die denken dat ze moeten schrijven wat goed voor de wereld is.
Volgens mij leer je op de School voor Journalistiek iets anders, maar goed als je kritisch bent als journalist kom je niet verder dan de redactie van Truckstar.
Er is in Nederland bijna geen groter Deuginstituut te vinden dan de journalisten opleiding van Windesheim. Dus nee, op de journalistenopleiding leer je zeker niet anders, maar is het de bedoeling dat je een kloon van de Olaf Koens'en en overige Deugers wordt.
Ze schijten nu al bagger omdat Le Pen de gerontofiel op de hielen zit.
Olaf is een goede journalist, maar hij ziet het echt verkeerd. Goed dat Wierd, die constant geconfronteerd wordt met misvattingen omtrent hem, zo kalm blijft.
Onacceptabel dat blood oil energy-filmpje.
Opeens nul representatie, alleen maar gemene domme blanken die staan te tanken.
Dit kan ik helaas niet serieus nemen.
Heeft evenveel effect als onsmakelijke plaatjes op pakjes sigaretten.
@gestoptmetroken | 09-04-22 | 13:52:
Klopt, we confronteren mensen met de gevolgen maar pakken niet de oorzaak aan.
Waarom maken mensen zoveel gebruik van de auto, waarom gaan mensen roken etc.
Waar is de inclusiviteit nu ineens, scherp gezien !
@Wattman | 09-04-22 | 13:56:
Tuurlijk staan er allemaal blanken te tanken. Het andere deel van de bevolking 'werkt' voornamelijk thuis.
@Keutels | 09-04-22 | 13:57:
Haha
Jesus wat een gesleepde poppenkast bij het zien van wat bodybags. Als het echt is, dan is het alleen vawege de "o, dat ze dat mij moeten laten zien". Ze wist toch wel dat als je een burgeroorlog uitlokt, de resulteert in een halve 3e wereld oorlog, dat er dan doden vallen?
Gek mens, neem maar een kopje thee voor de schrik.
Je moet ook de dode belastingbetalers zien natuurlijk.
De EU is voortdurend op zoek naar fondsen; dit zijn alleen maar uitgaven.
Ja het ligt aan de Oekraïners en de EU... nutcase!
Praat Olav nou met een aardappeltje in z'n keel?
Eens met Duk dat journalist Koens activistisch is. Dat zie je in NL helaas te vaak binnen die beroepsgroep. Bespaar me je moralistische, vingerwappende gezeik en doe verslag van het nieuws. De kijker/luisteraar is prima in staat zelf te beoordelen dat - in dit geval - Poetin een schoft van het zuiverste water is.
Ga anders lekker columns schrijven, andere tak van sport.
Wierd Duk zit er faliekant naast met zijn analyses over Rusland. Het hele narratief spat uiteen met de oorlog in Oekraïne die er volgens Wierd nooit zou komen. Wierd's stoeren jongens boeken over Putin zijn letterlijk de opgezette spin van het KGB. Volg en lees Bill Browder, een verademing op de Apekool van Wierd Duk.
@McCain | 09-04-22 | 13:51:
Klopt, Wierd Duk had deze oorlog niet verwacht. Ik ook niet. B_L weer wel. Duk heeft - net als velen - zijn mening over Poetin bij moeten stellen. Wat is daar mis mee?
Los van dat: ik weet dat het binnen een bepaalde kliek bon ton is om Duk onophoudelijk in de extreemrechtse, pro-Poetin hoek te drukken. Maakt niets meer uit wat de man feitelijk zegt of doet, daar wordt niet eens naar geluisterd. Duk vertolkt het kwaad. Prima joh.
Hij is gelukkig op tijd tot inkeer gekomen qua Poetin. Moest ook wel, want anders zou hij als journalist in het hoekje belanden van Ongehoord Nederland.
Wierd schuurt nogal tegen ver/extreemrechts aan en is een reinste Putinversteher. Als er 1 van die 2 activistisch bezig is dan is het wel Duk. Duk draagt heel kundig de propaganda van het Kremlin uit. Waarom hij dat doet? Geen idee. Waarschijnlijk dacht hij tot voor kort dat Poetin de enige hoop voor Europa was, misschien denkt hij het nog steeds. Le Pen heeft in ieder geval besloten om maar niet meer te koop te lopen met haar innige relatie met Poetin. Zegt alles eigenlijk.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 14:33:
Eens, zoals vaak.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 14:34:
Je lijkt net als McCain, een beetje vastgeroest in je mening over Duk. Weet je überhaupt wel wat Duk de laatste tijd zegt en schrijft t.a.v. Poetin en zijn regime? En wat is er zo ver/extreemrechts aan de visie van Duk? Kan aan mij liggen, maar ik zie het niet.
@Ad Fundum | 09-04-22 | 14:46:
Ik ben er (nog) niet van overtuigd dat Duk inziet hoe hij jarenlang Kremlin propaganda heeft verspreid en dat hij zijn (losse) associatie met ver rechtse Poetinverstehers heeft opgezegd.
Olaf ' ik interview alleen mensen met wie ik het eens ben en diep in hun reet kruip koens..
Wierd Duk zit 30 jaar lang aan de kant van Putin & het Kremlin. Lekker Rusland kenner spelen op easy mode met de press releases van press officer Dmitry Peskov. De puissant rijke inner circle van Putin. Terwijl het echte journalistieke verhaal sterft met de Russische oppositie in Siberie.
@McCain | 09-04-22 | 13:37: Grapje zeker.
@donkieshot | 09-04-22 | 13:44: Grapje zeker van Wierd om steeds maar weer MH-17 complottheorieen aan te wakkeren
@donkieshot | 09-04-22 | 13:44: je doet je naam eer aan, donkieshot.
Wierd Duk slingert 30 jaar lange alle apekool van het Kremlin de Nederlandse huiskamers binnen. via radio, televisie, krant, internet. Olaf Koens heeft in deze volledig gelijk.
Zoals Koens dat doet met de Westerse propaganda.
Een degelijke en strak onderbouwde analyse. Hulde.
@Toede_Le_Dokie | 09-04-22 | 13:32: U kan zich bij Putin aanmelden om ten strijden te trekken tegen Oekraïne. Tien duizenden Russische moeders zitten nu zonder een zoon. Laat staan de ellende die miljoenen in Oekraïne is aangedaan.
Luister jij wel eens de podcasts van Wierd?
@Toede_Le_Dokie | 09-04-22 | 13:32:
Geef eens een voorbeeld van Westerse propaganda?
@McCain | 09-04-22 | 13:41: Wanneer ga jij je melden bij het Oekraïense vreemdelingenlegioen?
@Battery!!! | 09-04-22 | 15:08: Volgens Wierd Duk zou Rusland nooit Oekraïne binnenvallen. Rusland en Oekraïne die landen zijn broeders van elkaar - Wierd Duk Februari 2022
@McCain | 09-04-22 | 17:07: Ja, en? Wanneer kan het Oekraïense vreemdelingenlegioen jou verwachten?
Alleen al dat toontje van Koens is om te kotsen. Wat je ook van Duk vindt, hij houdt tenminste nog de pretentie op journalist te zijn, terwijl veel journalisten tegenwoordig de activistische route op zijn gegaan zoals Koens.
Wierd Duk doet niet anders dan over tikken van de Kremlin PR releases. Heeft hij een boek geschreven over de vermoorde en opgejaagde bijna uitgeroeide Russische oppositie? Nee Wierd schrijft een stoer jongens boek over Putin, allemaal verhalen van de KGB die helemaal niet waar zijn.
@McCain | 09-04-22 | 13:30: Waarom zou hij moeten schrijven over Russische oppositie? Alsof dit niet bekend is.
@Battery!!! | 09-04-22 | 15:07: Wierd Duk zegt zelf dat hij beide kanten van het verhaal vertelt. Waarom zien wij dan jaren lang alleen de kant van de Kremlin spin voorbij komen?
Ik dacht dat "de toon" iets van links was.
@menage | 09-04-22 | 16:12: Van mij mag hij zo verongelukt doen, net als ik me hierover mag irriteren.
Ik dacht dat Wierd sowieso af was met 'zijn kennis' over Rusland, hij verklaarde Amerika toch voor gek toen die waarschuwde voor deze oorlog.
Duk is een journalist die een analyse maakt op de hem beschikbare kennis. Op basis daarvan deed hij die voorspelling. Die is onjuist gebleken. Dat kan. Als we alle journalisten (of weermannen) na een foute voorspelling op straat zouden zetten was er niet één meer over.
@goedverstaander | 09-04-22 | 13:30: Wierd Duk maakt een analyse van Rusland over wat hem toegestuurd wordt door het Kremlin. Hoor je Wierd ooit over Bill Browder of de Magnitsky Act? Mensen die al decennia proberen Putin te stoppen.
@McCain | 09-04-22 | 13:32: 'Wierd Duk maakt een analyse van Rusland over wat hem toegestuurd wordt door het Kremlin.'
Ik hoop maar dat ze het adres van Fidan hebben, anders raakt het zeker weg in post.
@goedverstaander | 09-04-22 | 13:30:
De beschikbare kennis was: Amerika die zegt dat Rusland Oekraïne gaat binnen vallen en Rusland die zegt dat het een oefening is. Maar omdat Wierd in Rusland heeft gewoond weet hij wat er in het hoofd van putiny omgaat.
Ik zeg niet dat hij op straat moet oid, met 'af' bedoel ik dat zijn kennis over Rusland niet verder strekt dan die van een gemiddelde hypehoerigetwitterrukker.
@goedverstaander | 09-04-22 | 13:38: Wierd Duk gebruikt de PR photos van het Kremlin voor de voorkant van zijn stoere jongens boeken over Putin. Over Oekraïne zit Duk er compleet naast, Wierd Duk valt helemaal door de mand met zijn 'kennis' op onze oost-flank.
Goed genuanceerd stuk van Ian Bremmer van die link. Veel had ook voorkomen kunnen worden wanneer aansluiting bij EU en lid laten worden van de voormalige Sovjet-staten bij de NAVO niet altijd was goedgekeurd juist vanwege de toen al spanningen. Rusland vond zichzelf de kat in het nauw blijkbaar. Laat onverlet dat Poetin natuurlijk nooit Oekraïne had mogen binnenvallen als agressor, maar iets heeft er wel aan toe bijgedragen. Namelijk de vanzelfsprekende expansiedrift van het Westen.
Nu mag je hopen dat personen zoals Wierd Duk niet door journalisten worden gecancelled, want wanneer nuance niet meer mag worden uitgelegd met het voorafgaande, hoe ben je dan anders dan een dictatuur zelf op den duur?
Ian Bremmer mag dat zeggen, Thierry Baudet niet. En nee, ik ben geen Baudet-versteher, verre van zelfs. De zwakke poging om Duk te cancelen kan inderdaad leiden tot toestanden die je zelfs in een bananenmonarchie als de onze niet wilt.
Op den duur? We leven al minimaal twintig jaar in de dictatuur van de Deugers.
"Namelijk de vanzelfsprekende expansiedrift van het Westen."
Poetin valt landen binnen, dat is expansiedrift. Landen die bij jou komen smeken of ze lid mogen worden van de EU en/of NAVO omdat Poetin last heeft van expansiedrift is geen expansiedrift. Het is niet zo moeilijk.
En voor alle mensen die echt uit de EU willen zeg ik altijd verhuis dan. Naar Rusland bijvoorbeeld. Daar zitten ze te springen om jonge halfgoden die ze naar Oekraïne kunnen sturen.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 14:39:
Dat Poetin agressor is gaf ik toch ook al aan. Neemt niet weg dat de kaart van 70 jaar geleden er heel anders uitzag dan nu. En ja, er is dus blijkbaar een gedachtegang van zelfsprekendheid dat we maar steeds meer landen onder het westen hebben verzameld in het grensgebied met Rusland. Wat is daar dan feitelijk niet juist aan?
@Grachus | 09-04-22 | 13:28:
Hmmmm... die cultuur van de MSM leeft inderdaad al langer, maar ik vrees dat wanneer genuanceerde meningen worden aangevallen zoals nu ze op een dag nog eens verstommen. En dan ben je gelijk als een Europa zoals Rusland nu is.
@Jan, Leiden | 09-04-22 | 14:46:
Het detail dat die landen allemaal naar ons kwamen rennen. Dat er niet zo bestaat als "het grensgebied" van Poetin of Poetin zijn "achtertuin".
Poetin kon bij de EU, wilde hij niet, logisch wat iets met corruptie, mensenrechten enzo. Poetin kon bij de NAVO wilde hij niet, logisch ergens want hij had zijn zinnen al heel lang gezet op het inlijven van landen in zijn "invloedssfeer" in de EAEU en CSTO. Probleempje was echter. Bijna geen enkel land wilde bij het EAEU of CSTO van Poetin, nou ja op wat corrupte ex-Sovjet republieken na dan. En daar morren ze ook.
Dat is er dus mis aan jouw betoog. Je doet alsof "WIJ" de aggressor zijn en wij die landen onder schot inlijven. Dit terwijl wij dat helemaal niet doen en die landen naar ons kwamen rennen. Weet je wie dat wel doet? Poetin. Daar zit de denkfout dus.
@Jan, Leiden | 09-04-22 | 14:49: Genuanceerde mening zijn hier al heel lang doodgeslagen. In het jaar voor de oprichting van de EU waren zo goed als alle economen in Nederland het er over eens dat de Euro een heel slecht idee was. Alle voorspellingen die destijds gedaan zijn, zijn uitgekomen. De kritische geluiden zijn in dezelfde periode echter totaal verstomd en niet meer ten berde gebracht. Idem dito met Corona. Bij de uitbraak in feb. 2020 was al overduidelijk dat Corona een ziekte is 'waar we mee moeten leren leven'. Dat roei je niet uit, zoals de hysterische wappies dachten. Pas onlangs durfde Kuipers deze woorden in de mond te nemen. Ook de gehele wetenschap ligt strak aan de ketting bang voor de consequenties van een ander geluid te laten horen. Want wie tegen de Karteldoctrine, of beter gezegd de hysterie van D66/GL ingaat zal uit het maatschappelijke leven verbannen worden. Zolang wij ons niet uit deze wurggreep bevrijden zal het alleen maar erger en erger worden.
Ik zat naast een chauffeur van Turkse afkomst en hij had het over Poetin. Poetin dit en Poetin dat, en "Poetin had de grondwet gewijzigd alleen om langer aan de macht te kunnen blijven". Ik zei "O, net als Erdogan dus". Ik keek hem aan om te zien of ik niet te ver was gegaan met mijn opmerking, maar de chauffeur begon te lachen en gaf me gelijk.
U heeft Istanbul heelhuids kunnen verlaten?
@goedverstaander | 09-04-22 | 13:21:
Ik heb heelhuids de taxi kunnen verlaten, haha ja, gelukkig maar. Het ging om een tweede generatie Turk die goed Nederlands sprak. Zelfs inclusief de rrrj. Heel apart.
Ja, heel veel raakpunten daar, inclusief landjepik bij de buren, om de Koerdische "terroristen" te verdrijven..
@Kameraansteker | 09-04-22 | 13:26: Ik ben blij dat u nog onder ons bent :)
@goedverstaander | 09-04-22 | 13:40:
Ik ook haha
@Sneerpoets | 09-04-22 | 13:38:
Goed gezien. Plus Armenië, ook zo'n raakvlak.
Er is nu al zoveel bloed vergoten dat dit vreselijke conflict nog meerdere generaties zal blijven door echoen. Ik denk dat de enige oplossing is om de Krim en Donbas aan Putin af te staan zodat 1) hij geen gezichtsverlies leidt, en nog raardere dingen gaat doen 2) je die seperatisten toch liever kwijt dan rijk bent. Zij ook blij. Die bevolking is Russisch. Laat de rest maar kiezen waar ze willen wonen. De rest van het land wordt 100 % onafhankelijk, en onderhoudt nauwe banden met de EU maar wordt geen NAVO lid. Je moet nu de focus leggen op het de-escaleren, niet op nog meer oorlogsgetrommel. Want dit kan helemaal de spuigaten gaan uitlopen. Je weet niet hoe crazy die Putin in. En als afstand doen van een relatief klein stuk territorium een nucleaire wereldoorlog kan voorkomen vind ik dat niet zo'n onoverkomelijke prijs.
Er zitten nogal wat kinken in jouw verhaaltje.
1.) Krim-Russen zijn (inmiddels) al helemaal niet meer zo blij. (geen tot weinig toerisme meer, geen zoet water, Krim is omgebouwd door Rusland van een toeristenoord tot een politiestaat en militaire basis)
2.) Er wonen daar ook nog andere mensen (o.a. Grieken, Tataren, Oekraïners etc.)
3.) De "People's Republics" zijn maffiastaatjes die geleid worden door criminelen veel van het volk daar is helemaal niet op de hand van Poetin.
4.) Het is voor bijna alle Oekraïners volkomen onacceptabel om de Krim en Donbas af te staan.
5.) Het Boedapest memorandum.
6.) Mijn mening en ook jouw mening doet er niet toe. De EU, NAVO en andere bondgenoten hebben allemaal gezegd dat Oekraine soeverein is en dat we ze steunen maar dat ze zelf moeten beslissen. Dit gewauwel over stukjes land dan maar aan Poetin geven zodat hij geen gezichtsverlies leidt is dus nutteloos.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 13:40: Wanneer schuift u weer aan bij de vredesonderhandelingen?
@goedverstaander | 09-04-22 | 13:43: er komt geen vrede zolang de Russen in Oekraïne zijn.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 13:40: kijk, dat is nu een toelichting waar de gemiddelde 'ja maar'-zegger en complotmarmot wat mee kan, als hij/zij zou willen. Dank voor de duiding.
Integer aka Hugo
Waarom wijkt het bewijsmateriaal van de OVV/NOS af van de foto die MH17 passagier Cor Pan heeft gemaakt?
Even over dat Putin-versteher. Letterlijk: Putin-begrijper.
Een oorlog win je door je tegenstander te begrijpen (hetgeen heel wat anders is als het er mee eens zijn). Wat zijn de doelen, wat is de motivatie. Wat we nodig hebben zijn meer Putin-verstehers en minder gillende idioten die alleen maar olie op het vuur gooien.
Je kunt wel hardnekkig weigeren te begrijpen wat de redenen voor een oorlog zijn, op die manier maak je er zeker geen einde aan.
En zo is het precies!
Exact. Als je als journalist ergens een analyse op los laat moet je niet vergeten een kamp te kiezen, anders gaat je kop op het hakblok. Een combinatie van objectiviteit en journalistiek moeten we immers niet willen.
M.a.w. je keurt het niet goed wat Poetin doet maar je begrijpt het wel. Poetin heeft gewoon gelijk. Duidelijk. Dat doet Wierd Duk inderdaad. Hoewel hij zijn toon inmiddels matigt. Hij ziet de bui wel hangen.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 13:29: Iemand proberen te begrijpen betekent niet automatisch dat je begrip hebt voor diens standpunt. Het simpele inzicht dat een ander misschien een ander referentiekader heeft dan uzelf is bij u nog niet geland.
@therealbraindump | 09-04-22 | 13:35: En hij is zeker niet de enige in deze panelen.
@therealbraindump | 09-04-22 | 13:35:
Klopt dat heet "appeasen". Werkte ook zo goed met Hitler.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 13:42: heeft niets met appeasen te maken maar meer met een gebrek aan persoonlijke ontwikkeling.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 13:29: Ik begrijp ook waarom sommige mensen bepaalde rekenfouten maken. Dat maakt het resultaat van de rekenfout niet ineens in orde.
Nou weet ik dat in de woke wereld geldt: "ik begrijp waarom jij denkt dat 2x3 5 is, dus dat is goed", dus ik weet waar ik je moet plaatsen. In de echte wereld kun je echter iets begrijpen zonder het er mee eens te zijn of het goed te keuren.
Zijn al die Poetinverwijters niet stiekem Poetinvriendjes? Zij zorgen voor meer verdeling en hun werkwijze komt wel erg totalitair over.
Ja, ik stel alleen maar een vraag.
Bij de coronatopics had ik ook wel eens zo'n vermoeden. 'Met zulke vijanden heb je geen vrienden meer nodig.'
Die indruk heb ik ook.
Olaf Koens heeft 100% gelijk over Wierd Duk. In deze postcast 50 minuten lang pro-Kremlin narratieve de wereld in spinnen en al helemaal overduidelijk op 27:27 - Wierd Duk op 27:27 over MH17: youtu.be/8_fR7sHchGU?t=1647
Wierd Duk "Het valt mij als journalist ook op dat ten eerste onmiddellijk Putin werd aangewezen als man die achter die racket zat." "
Wierd Duk "Deze mensen willen zo duidelijk Putin aanwijzen als het huidige internationale gevaar, terwijl ik zou denken waar is dat precies op gebaseerd."
Wat is er mis met jouw Wierd Duk?! Putin en zijn slachters hebben MH-17 uit de lucht geschoten. Een vakantie vliegtuig vol Nederlandse familietjes op reis tijdens de zomer vakantie.
Jaren lang doet deze man aan Kremlin propaganda de wereld in helpen. Er zijn nog veel meer voorbeelden dan alleen deze 50 minuut durende podcast waar je heel goed inzicht krijgt hoe geweldig Wierd Duk Rusland en Putin vindt.
NPORadio1; Wierd Duk heeft er een hard hoofd in dat Putin de dader is. "Was het Kremlin op de hoogte van de Buk raket die MH17 neerhaalde?"
Link: www.nporadio1.nl/fragmenten/dit-is-de...
Tweet van Wierd Duk. Ook hier weer stuurt hij met de richtlijnen van Kremlin propaganda. “Een proces over de MH17 is kansloos, geef het op”
Link: twitter.com/wierdduk/status/100408433...
Uw laatste alinea is de conclusie van twee alinea's daarvoor. Een wel heel ruime interpretatie als u het mij vraagt. Maar u vraagt het mij niet natuurlijk.
@McCain | 09-04-22 | 13:11: U bent goed in het valselijk beschuldigen van mensen waar u het niet mee eens bent. Waarschijnlijk heeft u het artikel dat door Wierd Duk wordt aangehaald niet eens gelezen. In het artikel schrijft Ab Gietelink zeer genuanceerd over de MH17 proces. Dat u dat propaganda noemt is een godspe
@evert49 | 09-04-22 | 16:39: die nuances waar u en Wierd Duk het over hebben is de wijze waarop Rusland zich van MH17 probeert los te maken. De schuld van Rusland stel je voorop als je het over MH17 hebt. Dat cijfer je niet weg met smoezen en nuances.
EU psychopaten ,je verwacht het niet.
Oorlog is vreselijk. Maar wat iedereen vergeet is dat er al jaren een burgeroorlog gaande is binnen Oekraïne. Met vele duizenden slachtoffers. Met artillerie en raketten worden hun eigen provincies in het zuidoosten bestookt door het leger en
fanatieke brigades.
Klopt,in de ogen van de Russen is de oorlog dan ook niet pas begonnen maar al 8 jaar bezig .
Ze hebben een punt met 14000 doden daar en naar ik begreep had 80 % daarvan een Russische achtergrond.
Europa heeft zich nooit zo uitgesproken daartegen zoals het nu doet met de Russische invasie.Dat gaf de Russen alleen maar een extra gelegenheidsargument naar de eigen bevolking toe voor een invasie (hoe fout die invasie ook is) van "meten met 2 maten"
Er is daar geen burgeroorlog gaande. Het ging allemaal prima totdat Poetin alcoholisten, "rashisten", criminelen en ander tuig ging betalen om te rellen allemaal onder leiding van zijn GRU agenten die op hun beurt weer honderden Russische "jihadisten" rekruteerden uit de achterbuurten en achteraf stadjes in Rusland omdat de lokale bevolking in Donbas bepaald niet gediend was van de Russische inmenging. Met hulp van dat tuig en meermaals met ingrijpen van het Russische leger hebben ze daar twee boevennesten gebouwd waar een waar schrikbewind wordt gevoerd onder de etnisch Russische/Russische bevolking en de boeven hun zakken vullen. Dat al acht jaar. En omdat deze criminelen en terroristen gesteund worden door het Russische leger blijven ze ook dagelijks Oekraïnse stellingen bestoken. Die uiteraard niet stil blijven zitten. Iedereen die zich positief uitlaat over Kyiv wordt opgesloten in "Isolatizya" een soort vnn concentratiekampen zeg maar of gedeporteerd naar Rusland.
En dat weet Wierd ook best wel hoor. De man is niet dom.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 13:12: Een burgeroorlog dus.
@chausson61 | 09-04-22 | 13:08: Dat meten met 2 maten is onderdeel van het probleem. Vanuit Russische optiek doen ze niets anders dan wat de VS de afgelopen 20 jaar heeft gedaan (Irak, Libië, Syrië, Afghanistan, enz). Ook een leuke: Putin moet voor het internationaal gerechtshof komen, aldus de president van een land dat een wet heeft aangenomen dat als er daar ooit eigen militairen voor zouden komen, ze hun eigen NATO partner aanvallen om die te bevrijden.
Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat India en China zo dwars liggen in de VN. Die zien geen verschil.
(Nee, dat betekent niet dat Rusland zijn gang maar moet kunnen gaan. Maar dat morele hoogpaardje daar mogen heel veel mensen best wel van af stappen.)
@chausson61 | 09-04-22 | 13:08:
"Ze hebben een punt met 14000 doden daar en naar ik begreep had 80 % daarvan een Russische achtergrond."
Ze vertellen er niet bij dat ze direct en indirect zelf verantwoordelijk zijn voor alle doden daar en voor de 1,6 miljoen mensen die naar elders in Oekraïne zijn gevlucht. Zijn er dan ook mensen naar Rusland gevlucht/gedeporteerd? Ja zeker. Ik kan niet vinden waar die mensen gebleven zijn. Maar we kunnen wel veilig stellen dat de meesten niet naar Rusland wilde vluchten. Veelal omdat ze daar als stront behandeld worden.
@goedverstaander | 09-04-22 | 13:15:
Nee. Een proxyoorlog. Als Rusland zich niet actief met "boots on the ground" had bemoeid dan was die oorlog daar al voorbij nog voor dat MH17 door de Russen uit de lucht werd geknald.
@TheEgg | 09-04-22 | 13:17: Exact.
Hetzelfde met het ons schuldgevoel opdringende deugfilmpje over benzinetanken .Zelfde filmpje maken over Saoedi Arabië dat burgerdoelen bomardeert met zelfde soort slachtoffers?
Op zich allemaal begrijpelijk ,want we kunnen niet zonder hun olie ,maar selectief is het wel.
Zag laatst een Indiase econoom die losging over het feit dat VS had gezegd dat "India wel olie mocht kopen van Rusland ,maar "niet teveel extra"(Rusland biedt nl olie voor een koopje aan daar voor 35 usd/barrel).Wat dan zegt die man ,waar bemoeien jullie je mee,wij importeren slechts 2% van onze behoefte uit Rusland."
"Laat Amerika dan eerst Europa aanspreken ,die spekken de kas van Rusland pas echt"
Op zich heeft hij een punt.
Tijdens de oorlog ging er 1 miliard naar Oekraïne en in dezelfde tijd 35 miljard naar Rusland.
VS heeft makkelijk praten ,in Europa moet ook gewoon de kachel het doen.
@Theodorus.Goldbach | 09-04-22 | 13:19: Klopt ,voor het grootste deel proxy.Maar zo zit het niet in de Russische geest geplant.De nationalistische inborst van m.n. ouderen icm de Noord Koreaanse MSM nieuwsvoorziening daar geven weinig aanleiding tot objectieve afwegingen.
Een verontrustende trend de laatste jaren. De vrijheid van meningsuiting staat steeds meer onder druk door een extreem moralisme dat geimporteerd is uit Amerika. Dissidenten mag je niet aan het woord laten want we weten zogenaamd altijd, en van te voren al, wat desinformatie is en wat terechte kritiek is. In plaats van argumenten te weerleggen moeten ze verboden worden. Wat niet overeenstemt met het dominante narratief is per definitie een complottheorie of 'radicaal-rechts' (nooit radicaal-links, want dat is ok). Wie toch dissidenten aan het woord laat is volgens de deugrakkers een slecht mens, strijdt niet voor de goede zaak, staat aan de verkeerde kant van de geschiedenis, moet zelf gecancelled worden.
Alsof dat andersom niet precies hetzelfde verhaal is.
@menage | 09-04-22 | 16:16: Nee, dat is het absoluut niet. Ik kan mij geen voorbeeld herinneren van een poging tot maatschappelijk 'kaltstellen' van een linkse persoon door een rechtse vleugel. Omgekeerd zijn er tientallen voorbeelden te noemen.
Heeft Olaf Koens wel een punt, Duk krijgt keer op keer ongelijk over RUsland
Duk zei dat RU echt niet UA zou binnenvallen.
Duk zei dat RU de bevolking van UA als broeders ziet
Duk zei dat als UA zich zou overgeven het leed snel geleden zou zijn
Duk zei dat UA niet kan winnen
2 en 4 zijn waar. 3 heeft hij vast niet gezegd, hij wil een diplomatieke oplossing in plaats van escalatie van oorlog, zoals ieder zinnig mens.
@Tempolier | 09-04-22 | 13:02: Zoals ieder zinnig mens. En toch is de oproep om dit te beeindigen niet overweldigend te horen in alle kletsprogramma´s, journaals, kranten enz.
Niemand verwachtte dat Rusland Oekraïne zou binnenvallen. Of ze handelden er niet naar.
Klagen over dat men zei dat Oekraïne niet kan winnen riekt naar achteraf praten.
@Battery!!! | 09-04-22 | 13:16: Niemand dacht dit omdat mensen zoals Wierd Duk werkend bij de Telegraaf/NPO1/DeMolMedia zichzelf 30 jaar neerzet in Nederland als de voornaamste Rusland kenner maar gewoon alle apekool van het Kremlin onze huiskamers in slingert.
@Battery!!! | 09-04-22 | 13:16:
Alleen slecht analisten verwachten het niet. Iedereen met gezond verstand wist dat het zou gaan gebeuren. Ik evalueerde mijn gezin om die reden tijdig.
@McCain | 09-04-22 | 13:25:
Zo is dat.
@Tempolier | 09-04-22 | 13:02:
Een diplomatieke oplossing kan alleen als beide partijen dat willen. Duk weet best dat RU blijft moorden, verkrachten en bombarderen totdat UA opgeeft.
RU stuurt lage diplomaten naar TR, onderhandelt niet serieus.
Daarnaast, gaat u met de verkrachters van uw dochter van 9 praten over vrede?
@McCain | 09-04-22 | 13:25: En die mensen worden nu opeens serieus genomen? Is dat wat je nu zegt? 'Putinverstehers' worden nu opeens al jarenlang serieus genomen?
@i-Wonder | 09-04-22 | 14:05: Dan was iedereen een slecht analist, want niemand handelde ernaar.
Deugen kun je leren.Uw d'66 buren helpen u graag zonder zelf bij te hoeven dragen.
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.tro...
Vreselijk! Is dit een Fatima Dakmar brief of echt? Overigens goed antwoord van die Beatrijs. Zoiets verwacht je niet in de Trouw (of NRC/Volkskant).
Kom kom Duk was een echte Poeton-wappie, toen dat buiten 'het kartel' nog hip was. Daarom mocht hij ook aanschuiven in het HQ van alle wappies: Café Weltschmerz. Hij stelde in die tijd precies altijd de vragen die Kremlin-bots ook oplepelden, bij de vergiftiging van Navalny bijvoorbeeld: " Waarom zou Poetin hem willen vermoorden en (weer) internationale verontwaardiging riskeren?".
twitter.com/wierdduk/status/130161108...
Omdat Poetin een fascistische psychopaat is misschien? Maar dat mocht je bij de 'Ost-realisten' niet hardop zeggen, want het was zo'n berekenende, intelligente KGB-er. En dan als 'nabrander' even aanhalen dat Navalny een mogelijk racistische uitspraak deed in 2007 (over 'jaren geleden' gesproken), letterlijk uit het playbook van alle Olgino-bots in die tijd.
En nu Poetin full Hitler is gegaan op Oekraïne, is Duk natuurlijk geruisloos van positie veranderd. Herken de Nederlander: in 1940 en masse Duits leren, en in 1945 zat iedereen bij het verzet.
U bent in dít opzicht eigenlijk een dukwappie. Vanwaar deze oogklepobsessie?
Voortschrijdend inzicht heet dat. Wellicht was het slechts gestoeld op hoop, weinigen zagen dit aankomen.
Helemaal mee eens
Wierd Duk mag weer op zijn ex klimmen (Fidan Ekiz). Ik ben jaloers.
De Vaalserberg is nog vrij.
@Kowalski11 | 09-04-22 | 13:07:
Haha
Ik ben blij voor ze, geweldig stel.
Weird Duk heeft een redelijk en inhoudelijk verhaal. Luister graag naar hem.
Juist.
Sowieso geen slecht idee om het nieuws van alle kanten te volgen.
Wierd Duk is al jaren 1 van de meest vocale Putinverstehers in Nederland met zijn eigen Twitter trollenleger. Nu matigt hij zijn toon een beetje omdat zelfs zijn fanatieke achterban wel inziet dat Poetin helemaal niet het bastion van westerse beschaving is. Dat Poetin in bed ligt met moslimterroristen. Dat Poetin slechts de "Godfather" voor ver/extreemrechts speelde om met de vijfde colonne Europa te doen verdelen. Deze mensen zien nu ook wel dat Wierd nogal vaak de Russisch agitprop en propaganda omhelst. Die man kan je dus gemakkelijk wegzetten als pro-Poetin.
Olaf aan de andere kant is een echte "hands-on" journalist die de kille realiteit laat zien. Ik ben TeamKoens dus.
U meneer bent een uiterst minderwaardig mens.
Een heel verhaal terwijl het mij allang duidelijk is dat jij maar 1 kleurtje in je kleurdoos hebt.
Wie financierde Al Qaida om Rusland in Afghanistan te vernederen?
Wie doet er al jarenlang zaken met o.a. Saoedi-Arabië?
Wie financierden het "Syrisch Verzet"?
Wie zette, financierde en faciliteerde ISIS?
Wie voert er een proxy oorlog in Jemen?
Wie beschiet, praktisch dagelijks, Syrië?
Wie stichtte een moslimland op de Balkan?
Wie vernietigde Libië?
Olaf Koens is geen journalist. Olaf Koens is een propagandamaker.
@bijna_raak | 09-04-22 | 13:05:
Waar basseer je dat op?
Ik heb wel wat beters te doen dan kijken naar de staatszender kijken, maar Wierd Duk is dus iemand anders dan Donald Duck?
BNR is geen staatszender.
@AdvocatusDiaboli | 09-04-22 | 12:51: BNR was eerder geen staatszender maar al sinds jaren zijn ze nog erger dan NPO.
Vijf jaar geleden, Wierd Duk laat bij Cafe Weltschmerz de mafklapper Karel van Wolferen leeglopen over de kwestie Rusland. Dat alleen al. De inhoud en dan vooral waar hij Karel mee weg laat komen is helemaal leuk.
youtu.be/8_fR7sHchGU
Wat wil je nou eigenlijk?
En dat allemaal terwijl we wisten dat de oorlog toen ook al begonnen was door de EU, Nato, NWO en Karl Marx. Het is toch wat.
Kijk het dan! Wierd was vijf jaar geleden een enorme Poetin apologeet. De laatste maanden krabbelt hij zo hard mogelijk terug omdat hij eindelijk inziet dat hij ongelijk had destijds. Hier zie je het bewijs. Olaf Korns heeft gelijk.
Überhaupt, dat je van Wolferen een podium geeft, je kunt ook Klazien uut Zalk interviewen over de nieuwste hartmedicijnen.
Uw wijd tentoongespreide tunnelvisie zou vermakelijk zijn als het onderwerp niet zo triest was. Probeert u zich vooral voor uzelf, maar ook voor anderen, eens te ontworstelen aan dat gewentel in het eigen gelijk zonder ook maar iets van een nuance. Leest u de zeer verstandige tegel van @AdvocatusDiaboli | 09-04-22 | 12:39 er eens op na.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 12:48: zou u een lijstje willen opstellen met personen die wel geïnterviewd mogen worden en die wel deugen en zij die geen podium mogen krijgen, alvast dank.
Kowalski 11
Deugen,deugen en vooral deugen.
@Mispel | 09-04-22 | 13:02: Ja, vooral dat laatste haha.
Je hoeft met beide niet op alle punten eens te zijn, maar beide zijn geen mafklappers, beide met verhelderende inzichten. Zal de video nog een keer integraal kijken, maar vwb de slotconclusie van Karel, dat maken we nu dus mee.
Van Woonerven is een totale mafklapper. Een kwaadaardige Poetin trol. Een levend gezwel. En Wierd geeft hem zeer, zeer ruim baan in deze podcast. Zonder enig puntje van kritiek.
Best wel wennen, een ontbijt zonder kaviaar en wodka.
Vandaag kibbeling en bier geprobeerd. Goed te doen hoor.
Toch altijd leuk hoe sommigen fanatiek proberen Duk in een zelfbedacht vakje te proppen.
Het enige dat schijnt te tellen : zit de ander in mijn vakje of niet.
Want dan kunnen ze een zelfbedacht labeltje plakken en zijn ze klaar en hoeven ze verder niet te luisteren laat staan na te denken.
Maar je zet niet alleen Duk weg, maar ook een analyse.
Een soort populistisch struisvogelgedrag.
Je kunt ook zijn analyse weerleggen. Dan ben je een stap verder.
Het is dom en schiet niet op.
Als dat al meer dan 3 decennia, en voor D66'ers 2 decennia, de 'modus operandi' is van dit soort figuren kun je niet verwachten dat dat ooit/voorzienbare termijn anders wordt.
Ze komen uit dezelfde emmer snot gekropen als Mark, Hugo en Sigrid.
Is er iemand die een Russisch tankje kan regelen. Handig voor grote boodschappen.
Grote boodschappen doe je toch gewoon op de plee ?
“brandstof pompen is ook al putinverstehen:”
Hoe je het ook draait, we draaien Poetin’s portemonnee alleen dicht door een autoloze zondag in te voeren
Wat een merkwaardige redenatie. En breng ze aub niet op ideeeen.
Mag een elektrische auto dan nog wel de weg op?
@Asteroid-B612 | 09-04-22 | 13:01:
Aan olie, gas en kolen betaalt het Westen een bedrag dat honderd (100x) zo groot is als de steun die het westen aan UA geeft.
Dus als de westerse consument werkelijk wat wil doen, dan moet je geen ouwe kleren in een busje naar UA brengen.
Dan moet je stoppen met autorijden, met all in vliegvakanties. En ja, dat doet echt pijn.
oke oke Rusland is nog steeds het evil empire van Reagan. Poetin is een eikel. Oekraine bij de EU en Nato en later bij de Euro. Aan Europese loyaliteit van Oekraine valt niet te twijfelen. Wel die van Hongarije en kandidaatlid Servie want daar is van de politici 50% tot 1/3 nog voor stevige Russische banden, maar wel aan de subsidietiet van EU willen hangen . Verder een Nato no-fly zone boven Oekraine. Een mits en maar volgens eerste inschatting wil de Nederlandse jeugd niet in dienst en is er een tekort aan 9000 soldaten. En Israel wil de Spike ATGM niet vrijgeven voor Ollongren want Israel heeft Rusland nodig in de regio met Syrie en Palestina
De EU was al aan het onderhandelen en bij de EU willen betrekken onder die chocolade president. Ze moesten zich kapot schamen.
Zelensky en co zien ook hoe de EU met geld strooit, die willen daar graag een deel van.
Als ze de buit binnen hebben wordt het Polen 2.0. (Ook) Polen willen graag Oekraïne bij de EU opdat ze dan samen een beetje kunnen dwars liggen in Brussel.
@Kanvanalleszijn | 09-04-22 | 12:57: De polen willen Oekraïne binnen de EU om Rusland dwars te zitten. Gezien de historie een uitermate goed te begrijpen sentiment, maar al die olie-op-het-vuur jongens verbeteren de situatie niet. Vooral niet voor de gewone Oekraïense burger.
@TheEgg | 09-04-22 | 13:04: Beste Egg, ik doel er op dat Polen een voorbeeld lidstaat van de EU was zolang er maar steun bij de EU binnen te harken was, de teller staat nu op meer dan 100 miljard. Nu ze weten dat de rek er uit is het niet meer dat lieve lidstaatje.
@Kanvanalleszijn | 09-04-22 | 13:18: Huh, wat is er in mis met Polen dan?
Een journalist behoort onafhankelijk en objectief verslag te doen en geen standpunt in te nemen, onderzoeken, doorvragen, wat klopt wel en wat niet. Ergo, Wierd Duk is een journalist en Olaf Koens een bekrompen moralist. Veel te veel journalisten menen dat hun primaire taak is het vertellen van het juiste narratief terwijl zij daar niet voor zijn. Daarbij is de achtergrondkennis van veel journalisten tegenwoordig abominabel.
En zo is het.
Dank U!!!
Geef eens een voorbeeld, ongelooflijke kwal.
Wierd Duk heeft gewoon gelijk, klaar.
Nu terug bij Fidan, ben ik helemaal blij.
Ook dat laatste verheugt mij zeer. Hoop dat ze nu een stabiel gezin zijn voor de rest van hun leven. Stabiele gezinnen zijn tenslotte de hoeksteen van de samenleving. Mooie CDA slogan.
Wierd is toch terug bij Fidan?
Las ik ergens.
Jammer dat ze niet wat knapper is, lijkt mij een top wijf.
Fidan is wonderschoon. Heeft alles wat een man nodig heeft.
@eerstneukendanpraten | 09-04-22 | 12:46:
Over smaken kun je niet twisten natuurlijk maar ze is wat grof in het gelaat.
De Rotterdamse vrolijkheid en gewoon zeggen wat je bedoelt maakt veel goed.
Van de Leyen. De vrouw die continue probeert om de brand in Oekraïne te blussen door er meer benzine op te gooien.
Maar goed, dit gesodemieter begon al in 2014, waar alles geoorloofd was omdat Oekraïne nou eenmaal bij de EU _moet_ komen. (De vlucht voorwaarts van de EU: De EU lost elk intern probleem op door verder uit te breiden, en dan de problemen daar aan te wijten). Van der Leyen ziet de EU kans schoon. En zoals altijd als de EU geopolitiekje wil spelen (en al helemaal een EU geleid door van de Leyen, lees haar track record in Duitsland eens na) gaat dit natuurlijk hopeloos fout.
Alles wat een GoenLinkser (Grünen) aanraakt verandert in de meest gore stront.
Zie de Berater Affaire. Dat zo iemand niet met pek en veren is weggejaagd snap je niet. Je wordt er voorzittend ambtenaar met keizerlijke aspiraties van bij de EU. De Franse revolutie kwam er niet alleen omdat iedereen de koning zat was, dat was nl. niet zo. Het stand/rijkdomverschil en bankroetheid van Frankrijk hielpen goed mee. De adel van toen is de huidige deugmaffia. Het aantal afhakers loopt hier al hard op.
Ik word vooral een beetje misselijk van die gele bnr plopkappen.
Inhoudelijk (soort van): Tsja... welles/nietes is geen discussie maar speelkwartier net na de Liga en het kwartlitertje lauwe schoolmelk. Wie wil z'n melk ruilen voor mijn Liga?
www.volkskrant.nl/cs-babfd275
Maar volgens Wierd moet je Rusland ook niet zo provoceren door de hele tijd maar soeverein te blijven. Onacceptabel.
Voor Wierd tegen idioten.
Zo te lezen slaan zowel Wierd Duk als Rob de Wijk de plank mis: het gaat er uiteindelijk alleen maar om of de bevolking van een soeverein land soeverein wil blijven en of het zich bij bondgenootschappen aansluit.
Ik vind de analyse van Ian Bremmer in de tweet in het artikel wel redelijk goed: mogelijk heeft het Westen na de ineenstorting te weinig gedaan om Rusland in het Westerse kamp te slepen. Maar Brenner geeft alleen niet aan wat de wederzijdse voorwaarden waren om de banden verder aan te halen.
Ik denk wel dat daar de sleutel ligt: Rusland hoort uiteindelijk bij Europa en die banden moeten goed zijn alleen niet zolang er criminelen in het Kremlin zitten. Eerst moet Rusland echt het democratische en liberale pad opgaan.
@Aristotalloss | 09-04-22 | 14:07: 'ineenstorting' = ineenstorting van de Sovjet-Unie.
Leuk om te lezen dat GeenStijl inziet dat Rob de Wijk eigenlijk altijd gelijk heeft.
Paar onvoldoendes voor begrijpend lezen gescoord?
Nou, had wel eens andere ideeen over Rob de W. zeker als het over Amerka gaat, ging.
Rob de Wijk leek een verkeerd pad, het Grote Deugpad, te hebben genomen, maar de laatste tijd lijkt het erop dat hij weer langzaam aan bij zinnen komt. Hopelijk zet hij deze lijn voort.
@Grachus | 09-04-22 | 12:49: Ja, inderdaad. Zo zie/zag ik het ook.
Lekker confronterende commercial ook, zo moet het, en stop met dat softe en vooral zwakke gezever, als je een kant kiest, ga er dan ook voor, ipv dat half zachte gewauwel van foei roepen en ondertussen gewoon gas kopen van Rusland.
Ja maar, gas moet. Want klimaat of zoiets. Getekend, de EU.
Idd. Ga er voor. Net als Harry uit Spakenburg. Maar blijf er dan ook.
@grapo | 09-04-22 | 12:39: Wat een gestoord antwoord, sinds wanneer is geen Russisch af willen nemen het zelfde als die debiel die naar Oekraïne ging om te "vechten"?
@zwellevertje | 09-04-22 | 13:35: Ga er voor vriend. Wat jij wilt.
Kies je kant. Gaap.
Is het al op de Joop van de aanrander met de witte onderbroek?
Maar ik begrijp dat het lastig is als de loop der dingen je keiharde ongelijk bevestigt. Ik herinner me nog een schrijver die letterlijk aan de vooravond van de Russische aanval wist te beweren dat het allemaal slechts drukte om niks was, maar we moesten uitkijken voor de Chinezen en hun invloed op TikTok.b ik heb me stuk gelachen.
Op geopolitiek vlak trekt men structureel een veel te grote broek aan. Schoenmaker blijf bij je leest.
Ja maar TikTok in China is om Chinezen te stimuleren om goeie dingen te doen. De rest van de wereld doet er domme dingen op. Althans dat hoor ik zo om me heen. Ik weet het niet meer hoor, maar ik heb meer vertrouwen in China. O wacht Oekraine,.. of nee Rusland. Laat ook maar.. ik ga een broodje eten.
Als je iemand interviewed heb je ongelijk, onnavolgbare logica en ja iemand interview en is niet kontkussen zoals de NPO.
Ik heb 14 keer de letter Z in uw stuk geconstateerd van Rossem. U dient te worden gegeseld.
Haha, de Z ook maar cancelen dan. Z zit ook in Benzine, kan geen toeval zijn.
Nederland om zijn smalst.
Het geheugen van activisten werkt maar beperkt.
Maar eh, klopt zeker. Wierd had bij MH17 bijzonder veel begrip voor allerlei wilde theorieën. Hij had beter moeten weten. Nu eindelijk komt ie een beetje terug van zijn geloof in het goede Rusland. Alleen idioten zoals Baudet houden stug vol.
Dat is je probleem. Je geniet te veel van deze oorlog.
Nee ik lach me dood om al die Poetin fans op GS die de laatste tijd doodstil zijn omdat hij een smerige schurk blijkt te zijn en niet die medestander tegen de EU. De totale domheid van die lui zie ik met enig genoegen blootgelegd door de recente oorlog. Dat nu spijtoptanten komen aanzetten met een fittie tussen twee Rusland kenners om toch nog een moreel gelijk puntje te scoren vind ik komisch. Maar ook een beetje sneu.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 12:33: Voor een fan van onze liegende Nokia trek je een grote broek aan.
Hij heeft de jaren 1990 in Rusland gezeten. Dat was geen beste tijd...
@AdvocatusDiaboli | 09-04-22 | 12:41: Dat is nog mild uitgedrukt...
Ook hier op de GS worden bijvoorbeeld mensen die alleen maar proberen in de gedachten van Putin te kruipen, uitgemaakt voor Putinvriendjes. Net zo makkelijk. Want dan sla je meteen elke discussie dood.
Als je een dankbetuiging van Pol Pot krijgt omdat je geld voor de Rode Khmer hebt gecollecteerd mag je van mij tot het einde der tijden worden opgesloten op Engelsmanplaat…
@eerstneukendanpraten | 09-04-22 | 12:23: of we maken zo'n iemand lid van de directie van het ABP pensioenfonds en laten hem de pensioenen van de deelnemers plunderen voor "het klimaat".
Doodslaan? Poetin lover!
Die grachtengordelhaat tegen Duk is echt ongekend. Wijze les voor iedereen aan de rechterkant van GroenLinks: het zal nooit maar dan ook nooit genoeg zijn. Dus fuck hen.
Duk doet nu net alsof hij altijd al de redelijkheid zelve was, maar dat is gewoon niet waar, pas de laatste maanden heeft ie ontdekt dat Poetin echt een enorme droplul is, terwijl iedereen met verstand dat allang had gezien.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 12:16: Dit is ook gewoon niet waar.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 12:16: als ‘iedereen met verstand dat allang had gezien’, waarom dan als land wiens huizen grotendeels met gas verwarmd worden je compleet afhankelijk maken van die man? En een miljard per maand overmaken? En tegen kernenergie en schaliegas zijn? En niets uitgeven aan defensie? Gewoon wat vragen.
Wierd Duk is al jaren eerlijk over de gevaren van Poetin. Een van de weinig echte fair en balanced journalisten out there. Klopt ook geen bal van wat je zegt.
Oh jazeker wel. Poetins politiek was in alle opzichten bijzonder redelijk volgens Wierd. En hij hield veel te lang een open oor voor allerlei complot onzin rond MH17.
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 12:22: Dan lees je wel zeer selectief en zonder open blik. Maar goed, welles nietes. Ik ga de schuur opruimen.
Olaf Koens vertegenwoordigd d66. Wierd Duk deugd in deze.
Die wijze les zou al twintig jaar bekend moeten zijn, maar het komt maar niet in die domme koppen op. GroenLinks zal altijd het vuur van de haat blijven opstoken. Dat is het verdienmodel van GroenLinks.
@prins_flip_da_luxe | 09-04-22 | 12:25: Ah, vandaar dat ik dat gezever niet kon afluisteren.
Heeft dat er iets mee te maken? Wie heeft het nu over GroenLinks?
@Beste_Landgenoten | 09-04-22 | 12:16: "Iedereen met verstand...", hmmm goh, laat me eens even denken, wie zou hij toch bedoelen!?.... verder wat JohnLocke hierboven zegt.
ergens gelezen dat al die mensen die andere uitmaken voor Poetinvriendjes, eigenlijk een wraak is van links op rechts. Links heeft namelijk Poetin altijd geassocieerd met rechts. Ze kunnen nu helemaal los gaan en iedereen verdacht maken. Er is nu ook geen enkele nuance meer bij links. Zie ook de oorlogszuchtige houding bij de linkse partijen.
Links: 0 geld naar defensie, voedsel- en energie-productie uitbesteden aan andere landen.
Ook links: Oekraïne is vet echt wel WW3 waard.
Ergens. Waar precies?
Klink als een Calimero-verhaal. Zou het niet te serieus nemen.
Het heeft niets met rechts of links te maken. Blind fanatiek nationalisme komt vaker voor bij rechts, blind fanatieke ideologie meer bij links.
En dan worden mensen opgefokt.
En af en toe komt er een Baudet langs.
Of een Vladimir Zjirinovski die de bevolking naar de mond praat.
Vladimir Zjirinovski beloofde een dictatuur te creëren als hij tot president werd gekozen. Hoe vind je die.
Finland en Alaska inpikken om het Russische Rijk uit te breiden..
En hij wilde grote ventilatoren te gebruiken om radioactief afval in de Baltische staten te blazen (alsof het nooit de andere kant op waait).
En hij kreeg miljoenen stemmen.
Rare mensen heb je links en rechts. Hopelijk zijn het er niet teveel.
BNR is een enge deugzender.
Vraag eens wat Marianne Zwagerman er van denkt. Of Jan Roos.
Erg jammer van die zender. In de begintijd hadden ze op woensdagavond altijd de mooiste soulmuziek en heerlijk columns van Kees de Kort (beleggings specialist). Uren naar geluisterd. Tegenwoordig ga je na 5 minuten al over je nek.
Olaf looks like a Stijn.
Het dode lichaam van je zoon zal maar misbruikt worden voor EU-propaganda. Viezeriken.
Over welke putin gaat het? De dierenvriend, sportman of politicus? Poetin, de politicus, is namelijk een grote klier.
De pony rijder.
REAGEER OOK