GeldBlog — EU burgeroorlog?
Vorige week werd Ray Dalio’s verwachting van een burgeroorlog op Amerikaanse bodem in GeldBlog besproken. De vervolgvraag was of de essentiële ingrediënten die Dalio heeft aangestipt ook in de EU te vinden zijn.
Eén van de ingrediënten is zeker aanwezig: het lage vertrouwen in de overheid en de rechtspraak. Voor de gemiddelde Nederlander zijn deze (zie hieronder) OECD-cijfers geen verrassing. Immers, hoe vaak heeft Rutte, de Jonge, Opstelten, Kaag, Hoekstra, etc. etc. gelogen de afgelopen jaren? Het kabinet is er zelfs op gevallen. Maar we hebben nu doodleuk dezelfde regering met dezelfde poppetjes! Dat doet het vertrouwen natuurlijk weinig goeds. En hoe vaak hebben parlementsleden het partijbelang laten prevaleren boven het landsbelang? Soortgelijke ontwikkelingen zijn bij vele EU lidstaten waar te nemen.
Maar ook de polarisering is alleszeggend. In Nederland hebben we al drie verkiezingen achter de rug waar de kiezer in meerderheid aangeeft een “rechtser” beleid te willen, maar precies het tegenovergestelde kreeg. Het is de gevestigde politiek, die via o.a. een cordon sanitaire en een banencarrousel, desperaat blijft vasthouden aan de wereld zoals zij die graag zien in plaats van zich te schikken naar wat de kiezer wil. Hetzelfde zien we wederom op EU-niveau, waar de kiezers in de lidstaten compleet genegeerd worden; kiezer wil minder EU maar EU eigent zich juist steeds meer soevereiniteit toe.
Ook de rechtspraak kan niet op veel vertrouwen rekenen. Genoeg voorbeelden waar het Openbaar Ministerie en de rechters van gekleurd handelen beticht kunnen worden (Wilders, Urgenda, Covid, Zorreguieta, etc.). Ook in andere landen (denk aan gele vesten of de veroordelingen van separatisten in Spanje, Covid arrestaties & geweld, etc.) hebben dergelijke situaties het vertrouwen geen goed gedaan.
In een dergelijke politiek en rechterlijk klimaat is het niet zo verwonderlijk dat kiezer steeds opstandiger wordt en de polarisering toeneemt. Voor de partijen aan beide extremen is dit een mooi businessmodel, want ze jagen de kiezers in elkaars armen. Net als Dalio vrees ik dat deze wisselwerking geen halt toegeroepen kan worden; eenmaal op gang, wordt het midden zo goed als onbereikbaar. Dus op dat vlak kan fase van “internal conflict” wel degelijk worden aangevinkt.
Maar de fase van burgeroorlog wordt pas bereikt als de economie door het putje gaat. Pas dan gaat de grote meute zich echt roeren en zal het voor één van de politieke extremen moeten kiezen. Dit is dan de opmaat naar een burgeroorlog, aldus Dalio. (Deze burgeroorlog kent overigens vele variaties, van onderdrukking tot en met breed gewapend conflict).
De EU geeft nog een extra dimensie aan dit geheel, want de lidstaten zitten samen in dezelfde boot maar zijn niet hetzelfde. Het zwakke gedeelte van de EU/eurozone lidstaten heeft last van grote staatsschulden en slecht lopende economieën. Dit verklaart ook grotendeels waarom de ECB niet (te lang) wil ophouden met het opkopen van staatsobligaties; zonder de ECB zouden deze zwakke landen in een schuldencrisis geraken. Dit zou het einde van de eurozone en wellicht zelfs de EU kunnen betekenen.
Echter de gekozen route verhoogt het systeemrisico juist; het gekozen beleid zorgt dat de boel nu drijvende blijft, maar als het misgaat dan gaat het ook flink mis. Een gokverslaafde kan je steeds meer geld lenen zodat de betalingsproblemen niet eindigen in een afranseling, maar als het geleende bedrag steeds hoger wordt terwijl er niet meer geld wordt gewonnen/verdiend, dan kan dit uitmonden in iets permanenters dan een afranseling.
Zo moeten de Target2 saldi worden vereffend bij uittreding van de eurozone, maar als een land als Italië dat doet, kan het natuurlijk nooit de rekening voldoen. Dit zal veel kwaad bloed zetten bij de lidstaten aan wie het saldo was verschuldigd. Deze zullen eisen dat een uittredend land op allerlei manieren de schuld zal vereffenen, waardoor zware bezuinigingen en verkopen van staatseigendommen zullen worden afgedwongen.
Maar dit zal weer tegen de zin zijn van het electoraat van de uittredende lidstaat; zij zal de afgedwongen maatregelen zien als een onderwerping, waardoor de politieke extremen in deze lidstaat juist nog groter zullen worden. Wat natuurlijk weer leidt tot eenzelfde effect binnen de lidstaten waaraan geld is verschuldigd. De gehele eurozone (en EU) wordt daardoor uiteengereten.
Social
Wat dat betreft staat de EU/eurozone op scherp. De ironie wil dat de politieke beslissingen die de fases 16 en 17 op Dalio’s Curve moeten voorkomen, dus juist zorgen dat fase 16 en 17 gaan plaatsvinden. Met andere woorden, de EU is opgetuigd om een Europees conflict te vermijden, maar leidt juist (uiteindelijk) tot het conflict wat het probeert te voorkomen.
Nu ziet Dalio dit als een proces, een curve, alsof het een onvermijdelijke gang van zaken is. Wellicht kan er wat worden vertraagd waardoor de curve wat wordt uitgerekt, maar daar is de kous mee af, volgens zijn theorie. Het is bijna een soort lotsbestemming want er is geen voorkomen aan.
Is dit wel juist? Het individu is toch in staat zijn eigen lot te bepalen? Kunnen we zo naar fase 2 springen op de Dalio Curve? Of zit het individu gevangen in een meute die alles en iedereen mee de afgrond insleurt? U mag het zeggen.
Reaguursels
InloggenWe staan al op nummer 14.
De EU is een blind en lam lichaam, wat van een gezonde eist dat het een oog bij zichzelf uitsteekt en een been afhakt.
Dus weg uit die oplichtersbende. Gulden en D-Mark. Wij komen wel weer eens goedkoop op vakantie. Krijg ondertussen de tyfus maar.
Ik denk dat zowel keuzevrijheid als lotsbepaling van het individu in het moderne westen schromelijk wordt overschat.
Wie van jullie kan zeggen dat de huidige persoonlijke situatie het product is van weloverwogen keuzes van 10, 20 jaar geleden?
Kunnen we daarna een Amerikaanse style grondwet aannemen met allerlei vrijheden die een overheid in z’n hok moeten houden? 2A bijvoorbeeld?
Het is wachten tot het in Duitsland klapt. Dat kan nog een aantal jaar duren maar dan gaat het snel allemaal kapot.
Ik haat politiek Nederland, er valt niets te kiezen, allemaal kleuters eerste rang. Alleen maar inleveren en inleveren en we krijgen er nix voor terug maar dan ook helemaal nix. Boodschappen zó duur, eerste levensbehoefte niet te betalen en dan maken ze zich druk of tomatenpasta onder de groenten valt. Ga toch weg, alle etenswaren op laag btw niveau zou terecht zijn. Mijn buren, waar de buurman suikerziekte heeft en op tijd móet eten, hebben niet eens altijd te eten, en ja hij werkt fulltime en zij noodzakelijk parttime en toch tekort, geen kids in huis, geen auto voor de deur en vakantie??? Wat is dat?? Geen tanden maar gaten in hun gebit want geen geld, tandarts te duur want 500 euro vergoeding per jaar tegen een torenhoge tandartsrekening dekt niet. Zeg het maar......
In het land der blinden is eenoog Koning. Laat dat nu Rutte zijn. En laat de meute nou niet weten dat ze niet weten dat ze belazerd en geminacht worden door de boven hun gestelde.
"het individu is in staat zijn eigen lot te bepalen", hoe dan? Door o.a. rechts te stemmen? Via demonstraties ander beleid af te dwingen? Via referenda hun eigen wensen op specifieke onderwerpen kenbaar te maken?
Door integere dossier-freters als volksvertegenwoordigers in de kamer die de overheid kunnen controleren, stemmen zonder partij-last, en een onafhankelijke media die kritisch blijft, ondersteund door onafhankelijk juridisch apparaat met onafhankelijke rechtspraak, waar de overheid verantwoording afgeld over zijn beleid, transparant?
Dat boelde u?
De burger is gekneveld.
Afgeld=aflegt. Stop de tijd!
De euro gaat klappen. Het beste is om er zelf voor die tijd uit te stappen. Maar dat durven we niet.
Ermee stoppen gaat veel geld kosten. Als het zichzelf opblaast, gaat ons dat heeel erg enorm veel geld kosten.
Ik ga voor optie 1.
Corona, iemand?
Willen we wel allemaal achter aan de rij aansluiten de overheid, Rusland, China, Amerika, PvdA, Groenlinks willen ons ook allemaal al vermoorden…
De gemiddelde alt rechtse complotter die een beetje internet moet inmiddels bezig zijn aan wereldoorlog nummer 13. Is op 716 verschillende wijzen vermoord en vergiftigd.
Je zal dit soort shit allemaal maar serieus nemen… dan heb je toch geen leven meer.
Je hoeft er niet de hele dag mee bezig te zijn, maar zo nu en dan even alle mogelijke scenerio's bedenken zal toch geen kwaad kunnen?
De belastingdruk, direct en indirect, is al zo hoog dat daar de rek uit is.
Voor dat geld levert de overheid tekort aan de eerste levensbehoefte, woningen, zorg, vervoer enzv. Na afschaffing van de horigen en lijfeigenen zijn we weer bij af. Men zorgt duurzaam en klimaatneutraal voor een luchtkasteel.
De klassieke oplossing verdeel en heers, oorlogsdreiging, crisis, noodwetten, cancelen van anders denkenden, zijn in gang gezet.
Niet overdrijven. In Nederland wordt je van de wieg tot het graf door de overheid vertroeteld. Om maar een voorbeeld te geven, een asieltoerist die hier de taal wil leren krijgt daarvoor €10.000,- studiefinanciering van DUO.
Weet iemand nog een land waar dit ZO goed geregeld is?
@theo-is-dood | 21-02-22 | 08:05:
Plus huis, wijf, Miele en een Indesit vaatwasser.
Alle mensen die persoonlijk belang hebben in het rekken van het voortbestaan van de EU zitten aan de knoppen. Na hun de zondvloed.
Of mensen die die ambities hebben (klaas knot, timmer-frans, etc.).
Over die staatsschuld, ik weet 2 regeringsleiders te noemen die de staatsschuld hebben afgelost. Een was Ceausescu, twee was Khadaffi. Met beide heren is het niet zo goed afgelopen.
Wie zonder schuld(-en) is, is niet chantabel
Er zijn planken vol geschreven met theorieën over cycli en curven. Het deel wat er altijd waar is: een begin, meestal een middenstuk en het eindje snel of langzaam ligt voor de hand bij alles. Het is verleidelijk een model op het verleden te leggen en te zeggen: zie je wel? Er zijn ook voorbeelden in de geschiedenis te vinden waar iets heel anders gebeurde binnen de ontwikkeling. Het onverwachte. Het gekke. Het bijna "buitenaardse". Dus alleen daar al om kun je niet al te hard vasthouden aan een model. Het "neigt" naar verschillende fases maar soms zijn ze zichtbaar en distinct maar soms bijna onmerkbaar op individuele tijdschalen en vloeit de ene fase in de andere over. En kun je pas later curve fitten. De vraag is dus of het uiteindelijk iet toevoegt. Ik vond het begrip decadentie van Nietzsche wel helpen. De overrijpheid, de zwaarte.
Eens, "geschiedenis herhaalt zich" is heel makkelijk te roepen (vooral achteraf). Echter zullen van de hige heren toch eerst de oogkappen af moeten om niet hetzelfde pad te blijven bewandelen.
Maar vooralsnog lijken ze vooral binnen de eigen bubbel te blijven (bewust dan wel onbewust).
You own nothing, kan met een korte oorlog a bewerkstelligd worden ja. Alles voor het "algemeen belang", geforceerde eenheid (want anders!).
Het lijkt of er steeds meer geofferd mag worden voor dat doel (MH17, klimaat, oorlog rusland).
Het verkoop praatje "EU" slaat niet aan bij de mensen, dan maar de (klimaat) goden wakker maken en oorlogen voeren.
We zijn nu bij Ray's nummer 13 t/m 17, toch?
Het vertrouwen in rechtspraak is al jaren hoog en erg stabiel. Terecht, want we hebben in Nederland een van de betere rechtsstaten op aarde, wat niet wil zeggen dat er niets fout gaat. Dus daarna maar gestopt met lezen. Gaat het weer over de drang van sommige economen/beursmensjes om de werkelijkheid in cycli te willen vangen zodat ze zichzelf toekomstvoorspellende kwaliteiten kunnen toedichten? Cherry picking galore!
Stoppen met lezen, vervolgens komen vragen waarover het gaat en dan zonder antwoord een conclusie aan ons opdringen.
Rechters hebben vooroverleg met de officier van justitie en liegen hier onder ede over. (NRC: Spraken de betrokken rechters al vóór het proces met elkaar over camping Fort Oranje?)
@Joris Beltsin | 20-02-22 | 21:22: als het in alinea 1 al compleet misgaat en het een vervolg lijkt op eerde onzinnig cycli-geneuzel, dan lijkt mij dat vrij verstandig.
@mikes43357369 | 20-02-22 | 21:23: En nu?
@Komjehiervaker | 20-02-22 | 21:35:
Zijn de rechters geschorst tot er nader onderzoek is gedaan?
Zijn de gedane uitspraken nietig verklaard?
Er zijn nog andere zaken die bij mij het vertrouwen in rechtspraak niet verhogen.
Ik wil graag vertrouwen hebben in rechspraak hebben, maar het wordt me wel moeilijk gemaakt.
@mikes43357369 | 20-02-22 | 22:20: Je bent een van de weinigen. Er gaat weleens wat mis, dat is niet te voorkomen. Maar dat neemt niet weg dat het vertrouwen in Nederlandse rechtspraak structureel hoog is. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat we het op dat vlak hier reete goed hebben…
@Komjehiervaker | 21-02-22 | 06:04: zolang het niet raakt met de belangen van de overheid
-wilder proces
-belasting dienst toeslag affaire
-stikstof
...
@Komjehiervaker | 21-02-22 | 06:04:
Het vertrouwen in onze rechtsspraak is vrij hoog omdat onze rechtsspraak ooit vrij goed was. Maar daar zit al jaren de klad in, en mensen worden straks best wel wakker.
In de toeslagenaffaire werden duizenden mensen benadeeld zonder serieus proces. Zelfs de raad van state nam blind de mening van de belastingdienst over.
Sinds Janmaat 300 keer (!!!) werd aangeklaagd zijn er ook diverse schijnprocessen tegen Fortuyn, Hirsi Ali, van Gogh en Wilders gevoerd. De poging van raadsheer Schalken om getuige Hans Jansen vooraf te beïnvloeden verdient ook geen schoonheidsprijs. Tegenover al die gedachtenprocessen staan reeksen oproepen tot moord die werden gedoogd (oa van Riessen, Akwasi, Insayno, etc). Google ook eens op blokkeerfriezen. Het meten met twee maten is regel.
En allemaal zonder gevolgen voor de betrokkenen.
@Dandruff | 21-02-22 | 09:07: Vergeet niet dat de grondwet kennelijk erg makkelijk aan de kant kan worden geschoven als het aankomt op vrouwenrechten: quota die overduidelijk discrimineren op sekse worden er zomaar doorheen gejast en geen haan die er naar kraait.
@IslamPislam | 21-02-22 | 13:23:
Dat geldt trouwens voor alle quota, ook die op huidskleur, zelfbedacht gender of islam.
'eenmaal op gang, wordt het midden zo goed als onbereikbaar.'
Ik blijf gewoon zitten waar ik zit.
De cyclus die door Dalio's zijn beschreven, zijn misschien niet wetmatigheden. Echter het zijn wel eigenschappen die het verval van een samenleving aangeven. Ik zou er nog een willen toevoegen. Een elite die steeds verder verwijderd is van de rest van de bevolking. Een elite die denkt dat ze het privilege heeft om het land te besturen echter niet om de bevolking te dienen. Een bevolking die zich niet meer door deze elite vertegenwoordigd voelt. Ik zie dit niet goed eindigen. Geen enkele zelfreflectie bij de elite.
Een minister van financiën (Kaag) die liever het verzonnen stikstofprobleem oplost dan arme burgers een warm huis te gunnen. Zie het gesprek met de minister president van vrijdag waar zij Rutte verving.
De EU: best belangrijk.
Nee, het is het belang dat er aan wordt gegeven dat van belang is. Een interne markt unie is het allang niet meer. De EU is feitelijk nu een fantoom unie stevent af op een rampspoed
Een oorlogscrisis komt de EU heel goed uit - niet om er sterker uit te kunnen komen, maar om het te resetten.
@litebyte | 21-02-22 | 00:16:
Schulden vereffenen in ruil voor "rust en vrede". Er lijkt geen andere (politieke) uitweg meer. Links om of rechts om, iedereen zal verliezen (kwijtschelding, bezuinigingen, gedwongen verkopen, etc).
De EU heeft er een zooitje van gemaakt.
De target2, eerst bedoeld als smeermiddel, is een enorm risico geworden. Niet alleen voor de landen die met grote schulden op deze balans staan, maar nog veel groter voor landen met ‘vorderingen’ op deze balans, zoals Nederland. Gelukkig hebben de geldmarkten Italië op z’n plek gezet toen ze dreigden de Eurozone te verlaten. Als de geldmarkten niet hadden gereageerd waardoor Italië terugkwam van z’n plannetje, had Nederland echt een giga probleem gehad.
Dat heeft Nederland, met dit (min of meer) uitstel van executie, toch nog steeds? Of ziet u verbetering?
U heeft gelijk. Het verslechtert steeds verder. Het is echt een molensteen geworden die nog steeds groeit en waarvan Nederland straks de zure vruchten zal plukken.
@goedverstaander | 20-02-22 | 20:34:
De Italiaanse overheid saneert de failliete Binnenl bankensector. Door slechte leningen onder te brengen bij een staatsonderneming. ( it.m.wikipedia.org/wiki/Amco )
Volgens mij wordt daarmee het risico van die slechte leningen-NPL’s- doorgeschoven naar de ECB & Target2
Ik weet het niet hoor, al die financiële bespiegelingen. Zo verwijt mijn nieuwe vriendin mij dat ik een boekhoudtechnische ramp ben en mijn uitgaven niet op orde heb. Ondertussen lach ik in mijn vuistje. Wacht maar tot ze hoort dat ik de Nigeriaanse loterij heb gewonnen.
Gefeliciteerd bofkont. Wat kostte het lotje? Jij krijgt er zoveel vrienden voor terug. Een vriend
Hahahahahaha!
Net ook een mooie aanbieding gekregen van een Nigeriaanse Prins; hoef alleen nog maar 500 euro te storten.
‘Genoeg voorbeelden waar het Openbaar Ministerie en de rechters van gekleurd handelen beticht kunnen worden (Wilders, Urgenda, Covid, Zorreguieta, etc.).’
Dit mag echt wel in de categorie fake news. Niet een voorbeeld is er. Dikke onzin. Als de uitkomst je niet bevalt betekent dat niet dat de rechters vooringenomen zijn.
Kom nou, een rechter die zelf bijna staat te juichen als ze Shell een oor aannaait. Een Wilders die echt om niks wordt veroordeeld. De Urgenda zaak.
Allemaal puur politiek bedrijven.
@Wattman | 20-02-22 | 21:06: kan me een een politicus herinneren die na wilders een zelfde uitspraak deed, maar dat werd dan weer niet vervolgd.
Toen ik nog in de industrie werkte zei het hoofd van de engineering afdeling een keer tegen me. Wij bouwen de installatie op en zodra we klaar zijn begint hij te vervallen en moet je onderhoud plegen om dat te vertragen. Er is namelijk een natuurwet, die zegt dat alles naar de staat van de laagste entropie wil terugkeren. De staat van de laagste entropie is een hoop roest en geen glimmende installatie. Misschien is die wet ook wel van toepassing op sociale constructies, het past wel bij de curve. De soevereine democratische rechtstaat Nederland vertoont wel fors wat achterstallig onderhoud en dat geldt voor zo ongeveer de hele westerse samenleving.
Mooie metafoor.
Een gesloten systeem tendeert altijd naar hogere entropie, niet de de laagste.
Natuurkundige Geoffrey West past o.a. dat principe toe op biologische, en als verlengstuk hiervan, sociale systemen. Dit heeft fascinerende inzichten opgeleverd.
@Joris Beltsin | 20-02-22 | 21:03: Sorry, ik had het omgedraaid. De strekking blijft.
Er is een kleine bubbel van boze burgers dat echt denkt dat de politiek en de rechtspraak van nu slechter zijn dan vroeger. Het tegendeel is waar. Vroeger kwam een gemiddelde politicus en ook een gemiddelde rechter met veel meer wangedrag weg. De slechtste rechters van dit moment zijn vaak de oude lullen die rechter werden in een tijd dat de selectie aan de poort minder voorstelde. Overigens, als je naar de rechtspraak kijkt van meer dan 20 jaar geleden zie je ook maar een paar veroordelingen voor corruptie. Dit delict werd bijna niet opgespoord of vervolgd. Er wordt tegenwoordig gewoon veel meer blootgelegd. Er is met andere woorden geen enkele reden om op dat vlak enig verval te zien in Nederland. Ik durf de stelling wel aan dat zeker op het gebied van witte boordencriminaliteit veel meer wordt opgespoord en zwaarder wordt gestraft dan ‘vroeger’. Qua politiek zou ik zeggen: denk je dat Rutte in het huidige tijdperk net zo coulant als Den Uyl kan zijn ten aanzien van keiharde corruptie in het koningshuis? Vroeger werd veel meer met de mantel der liefde bedekt.
Ik zal je niet overtuigen maar laat ik toch maar even de argumenten op een rijtje zetten;
- De regering heeft volgens de laatste opinie peiling nog maar 54 zetels ipv 78 bij de kamerverkiezingen.
- staatsschuld voor Nederland tegen de 70% en gaat daar de komende jaren dwars doorheen. De eurozone heeft een gewogen gemiddelde van bijna 100%.
- De "populistisch" partijen worden uitgesloten van enige politieke invloed.
- Rechters hebben vooroverleg met de officier van justitie en liegen hier onder ede over. (NRC: Spraken de betrokken rechters al vóór het proces met elkaar over camping Fort Oranje?)
- Maxima lobbied openlijk voor het digitale paspoort (Koningin Máxima houdt online toespraak over het belang van digitale identiteitsbewijzen. bron het koninklijk huis)
- We zijn een narco-staat geworden met alle zaken die we vroeger alleen in Italie zagen.
- Hele sectoren(landbouw, energiesector, petrochemie etc.etc.) worden gesloopt door deze regering.
- Het gewone volk houdt steeds minder over. (je hebt nu twee modalen salarissen nodig om een huis te kopen)
etc.etc.
Het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. Het blijkt dat ofwel opstand/ burgeroorlog, interstatelijke oorlog of catastrofale (natuur-) rampen zorgen voor een herverdeling van rijkdom of een ‘great reset’ (alleen dan niet zoals de WEF leden die graag voor henzelf zien).
Alles komt in cycli, dus de Rai Dalio circle zal zoals zoveel cyclische modellen redelijk nauwkeurig blijken. Kijk maar naar de omgang met corona in diverse westerse landen. Met name in Canada, Australië en nieuw-Zeeland is de overheids repressie (een expressie van burgeroorlog) het meest zichtbaar. Dan is er de enorme inflatie, waarvan het maar zeer de vraag is of die nog gaat zakken of juist steeds sneller gaat stijgen. Kortom: brace for impact.
https://youtu.be/O5b7tgkdFH0
Overheidsrepressie in Can, OZ en NZ stelt niks voor vergeleken met Coronabeleid in China en Vietnam
@theo-is-dood | 20-02-22 | 20:28:
Vergeleken met die socialistische landen niet, voor westerse begrippen gaat het overheidsingrijpen wel erg ver. Als het socialistische Vietnam en China ons voorland zijn ziet de toekomst er dystopisch uit.
Dit is persies de reden dat de Britten het spuugzat waren, en de EU nog steeds niets bijgeleerd heeft. Arrogantie ten top.
Eensch. En iedereen maar lachen om die malle Boris. Zijn grootste schandaal is dat ie op een feestje was. En wij? Wat hebben wij? Rutte, de man die zoveel schandalen op z'n naam heeft staan dat hij daar zelf geen actieve herinneringen meer aan kán hebben al zou hij het willen.
@elfenstein | 20-02-22 | 20:22: Het is vooral de NOS die daar dagelijks over bericht. Een hetze. Trump 2.0.
@goedverstaander | 20-02-22 | 20:24: hier ook, die verwarde bejaarde man die wat belangetjes is kwijtgeraakt in VK en nu boos op Boris is en zegt dat het heel erg slecht gaat aldaar. Valt mee.
@elfenstein | 20-02-22 | 20:22: Ik neem het niet iedere dag voor Rutte op, maar volgens mij heeft hij nog geen smetje op zijn blazoen wat betreft zijn privé-leven: nooit uitspattingen. En dat is best knap na meer dan een decennium in een maatschappij waarin alles gefilmd en vastgelegd wordt.
@guldenmiddenweg | 20-02-22 | 20:36: Ik vind het juist heel zorgwekkend dat het onbekend is of Rutte af en toe goed van bil gaat. Het ontbreken van geilheid verklaart wel waarom de man alleen maar met het vergaren van macht bezig is. Hij heeft verder niets wezenlijks in zijn leven.
@guldenmiddenweg | De Britse media is tegen Boris en maakt een hetze.
Hier is de media 100% van Rutte, dus die doen hem niets, alles in de pot.
@bigstone | 20-02-22 | 21:21: De BBC en ITV om de grootste maar te noemen zijn gewoon links en Boris is niet links. Boris is net zo dom overigens als prins Andrew. Hadden allebei meteen de handen in de lucht moeten gooien, sorry, beterschap beloven en de media had niks gehad. En nog steeds laten ze Blair toe om af en toe advies te geven...(waarschijnlijk tegen zijn normale gage want onze Tony is niet vies van geld als goed socialist)
De kamer wijdt dat gebrek aan vertrouwen vooral aan de toon van enkele oppositie partijen. Daarom is er donderdag een debat over omgangsvormen. Men zoekt een manier om te voorkomen dat geluiden die de kamer en vooral het kabinet ondermijnen worden gehoord, onder de noemer dat die geluiden de democratie ondermijnen. Je moet wel een heel groot bord voor je kop hebben om te denken dat dat de oorzaak van je probleem is, en dat je dat op deze manier op lost.
Je kunt wel een beetje normaal met elkaar omgaan toch? Als ik op mijn werk roep dat de directeur opgepakt en berecht moet worden voor misdaden, alleen omdat ik het niet met hem eens ben, is het snel einde oefening voor mij. En terecht.
@mok geval van appels/peren. De directeur is je baas en jij bent daar niet aangesteld om het handelen van de directeur te controleren.
“de EU is opgetuigd om een Europees conflict te vermijden, maar leidt juist (uiteindelijk) tot het conflict wat het probeert te voorkomen”! Precies wat ik (en velen met mij) al jaren verkondig! Helaas hebben wij na Brexit geen kans of mogelijkheid meer voor een EU-uittreding / Nexit! Wij gaan rechtstreeks af op de afgrond. Wij zijn verraden (D66?) en al jaren voorgelogen!
Geen paniek.
@van Oeffelen | 20-02-22 | 20:08:
En dat zeg je terwijl jij zelf in Zwitserland zit.
@van Oeffelen | 20-02-22 | 20:08: wat is uw oplossing van oeffelen, doormodderen kan niet meer...
@mikes43357369 | 20-02-22 | 20:15: Ach welnee, die zit in Lelystad.
Emigreren naar de overkant. Dat is wat ik gedaan heb. En het bevat erg goed.
De meerderheid moet voor uittreden EU zijn, maar die meerderheid is er niet.
@van Oeffelen | 20-02-22 | 20:08: weer geen oplossing, mekkeren langs de zijlijn
@dathoujetoch | 20-02-22 | 20:21: ik wacht nog steeds op een messcherpe analyse van beursgoeroe van Oeffelen...
@van Oefelen,
Toen ik enkele tientalle jaren geleden in Zwitserland werkte,lag daar onder in de kelder van bedrijven altijd een
Strategische voorraad huisbrandolie.
Daar kunnen ook dieselvoertuigen mee getankt worden enz.
Is dat nog zo,slimme jongens die Zwitsers.
@mok | 20-02-22 | 20:20: Ik geef de media de schuld.
@van Oeffelen | 20-02-22 | 20:08: het stadium ‘paniek’ is allang gepasseerd! Uw en mijn kinderen zijn de werkelijke dupe. Onze (groot)-ouders hebben ons een redelijk land nagelaten. Maar wij hebben het redelijke land weggegeven, verraden. In vroegere tijden stonden daar sancties op maar nu wordt alles door de daders weggelachen en zelfs glashard ontkent!
Wie kan tevreden zijn met het huidige beleid? Zelfs u meneer / mevrouw Van Oeffelen zal moeten erkennen dat ons financiële systeem doodziek is en wij als simpele burger er geen enkele invloed op hebben? Het is voor ons lijdzaam ondergaan!
@therealbraindump | 20-02-22 | 20:23: lang wachten, aanhangers van de KVP leven nog in de tijd van RKSP, SDAP en NSB.
Burgeroorlog in Nederland.
De goegemeente stemt in plaats van op de VVD op JA21 en in plaats van op D66 op Volt.
Daarna is het weer vier jaar rustig.
Geef ze twee weken geen eten en drinken en het worden de meest nare, gemene rotbeesten die je ooit meegemaakt hebt. De historie van Nederland zit vol gruwelverhalen die een heel aardig plaatje schetsen van waar die goegemeente toe in staat is als ze pissig worden. Niet best, brrrr.
Vreemd he. En toch een slavernijverleden. Die nette Nederlanders.
@elfenstein | 20-02-22 | 20:18:
"They say that every society is only three meals away from
revolutiuon. Deprive a culture of food for three meals, and you'll
have an anarchy."
A.J. Rimmer, Bsc, Ssc.
Niemand over Hoogervorst die vanochtend een bommetje gooide richting EU en Euro?
Zie @ therealbraindump | 20-02-22 | 19:52
Dat is weer actueel. Hoogervorst heeft al enkele jaren eerder een soort verlaat boetekleed aangetrokken wat betreft de euro. Die had volgens hem nooit zo ingevoerd moeten worden. Hij noemde toen al expliciet Italie en de koehandel hoe dat land toch tot de euro is toegelaten. Ook heeft hij eerder gesteld dat we misschien uit de euro moeten. Ik weet niet meer of hij ook met dat voorstel kwam van een euro voor sterke, sparende landen en een voor de verkwistende landen uit het zuiden.
@Nuuk | 20-02-22 | 20:08: Hoogervorst zei in 2011 al: "De euro is een misgeboorte. We hadden het beter niet kunnen doen.''
Fantastisch wat die man zei. Was geen topic over, hoopte dat het later ter sprake kwam.
Verdeel en heers, zet mensen in hun klasse tegen elkaar op.
Op 15 maart, een dag voor de verkiezingen staakt de zorg, maar de meesten zullen denken: zorg?, heb ik niet nodig, ver van mijn bed.
Toch zou het goed zijn als meer mensen op komen dagen, dus niet per cao en beroepsgroep maar iedereen.
www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws...
Is er ook een tijdsspanne voor het eerste plaatje?
Met het hamsteren van toiletpapier, pasta en blikken bruine bonen zou ik niet te lang wachten. Morgen is het immers 3 maal 7!
In het land van Dalio is de kans op het uitbreken van een burgeroorlog wellicht te verwachten in zo'n eindspel; ik denk dat het in Europa maar vooral in Nederland niet zo'n vaart zal lopen. Mocht de hele Euro- en EU-bubbel in de gezichten van de boosaardige aanstichters uiteen spatten dan krabbelen landen met veel inventiviteit, zoals Nederland, wel weer op. Op het gevangen zetten van de verantwoordelijke politici (tribunalen!!11!), maar zonder verder bloedvergieten, vat ons land de economische koe bij de hoorns. Het is natuurlijk wel zaak dat de hele handel als een kaartenhuis ineenstort voordat de Klaus Schwab-fanboys het spel op de wagen hebben.
Als een land economisch op zijn gat ligt moet die inventiviteit van de overheid komen. En daar ben ik helemaal niet gerust op
Sassen van Lunteren tot Waterloo.
E V E R G R A N D E.
Het heeft zo veel invalshoeken, duidt het eens.
Dit hierboven kan ik niet schrijven, want ik heb kwaliteit en inzicht. Mag je ook wel eens laten zien.
Ik ben namelijk niet de enige zelfverklaarde extreem hoogbegaafde hier, je publiek kan echt iets.
Hoho, hoeft niet natuurlijk. Behalve reaguren, fappen en bierdrinken kan ik eigenlijk niet zoveel.
Elke reaguurder is hoogbegaafd. Beetje afhankelijk van tijdstip en consumptie, maar soit.
Evergrande lijkt mij voorlopig een intern Chy-na probleem. Maar als daar een bubble barst zal het, gezien de positie van deze economie, ook wereldwijd grote gevolgen kunnen hebben.
Soort van de vlinder in Brazilië die de opmaat is voor de storm in Europa.
EVERGRANDE, niet echt Europees, niet voor in deze tegel, maar haar invloed zit overal, Evergrande had zelfs een bedrijf in Apeldoorn dat automotive onderdelen ontwikkeld (electromotoren op de assen van bussen en vrachtwagens). Een Chinese vastgoedreus die eigenaar was van het Nederlandse e-Traction. Chinese invloed in Europa: havens, transport, telecom. Het maakt ons zo kwetsbaar en afhankelijk van Chinees geld.
@KlaagGraag | 20-02-22 | 20:01:
Dan verzinnen we wel weer een manier om die ook een poot uit te draaien. Het blijven toch die Hollanders hé?
@KlaagGraag | 20-02-22 | 20:01:
Nee het is juist ons geld.
Dat maakt het extreem pervers.
ADP heeft grote belangen in Evergrande.
Ik weet niet hoe die fases te lezen, er zit altijd een bandbreedte in. Zo zou je binnen de EU aan zwak leiderschap kunnen denken: het is besluiteloos en bv Amerikanen ergeren zich er kapot aan, en Russen, Chinezen, Adolf Erdogan, lachen ons uit. Maar zitten we dan echt in fase 17?
Wat is bv large debts op 13? Zijn de schulden in de EU te hoog voor zijn model, of moet het nog erger worden?
Wealth gaps? Hoe te lezen.
“ Several banks offloaded fairly large NPL portfolios in 2020, through a mix of securitisations with state guarantees, portfolio sales and transfers to AMCO (the asset management company owned by the Italian state), and we expect the trend to continue. Disposals, alongside workout activities, were instrumental to the reduction in the sector gross impaired loan ratio to about 7% at end-2020 from a peak of about 17% in 2016.”
Klik: www.fitchratings.com/research/banks/i...
Italiaanse banken worden door de staat geholpen om hun leningen aan failliete bedrijven aan AMCO (een staatsonderneming) te lozen. Op die manier gaan die banken niet failliet. En de Italiaanse staat wordt vervolgens weer geholpen door de ECB. Waarvoor alle Eurolanden borg staan. Zo worden Italiaanse bankschulden gecollectiviseerd.
@theo-is-dood | 20-02-22 | 19:53:
Door de staat?
Door de ECB.
En die betaal jij direct en indirect, laatste door je pensioenfonds.
De blinde eurofilie zal de ondergang zijn van de hoge Nederlandse levensstandaard en welvaart. We zijn geknecht, slaaf geworden, omdat politici van eurofiele partijen als de VVD, D66, CDA, PvdA, GL, CU blind overal hun handtekening onder hebben gezet. Zelfs als we in een referendum aangeven dat we dit niet willen! Eigenlijk is het ook nooit een verkiezingsonderwerp geweest, we hebben dus ook nooit democratisch kunnen beslissen of we dit wel willen. In een gemiddelde regeringsperiode worden er tig zaken behandeld op Europees niveau met verstrekkende gevolgen voor onze soevereiniteit, maar eigenlijk hebben maar weinig partijen eerlijk hun standpunt hierover toegelicht of opgenomen in hun partijprogramma. Ook de media bericht weinig over dit soort onderwerpen. Alles wordt in het geniep maar even doorgedrukt. Zeer fout.
Ha, de hoge levensstandaard betekent het einde van de levenstandaard want deze is onhoudbaar omwille van de "duurzaamheid". En als je wilt dat de rest van de wereld blijft bijten op een houtje omwille van "onze" levensstandaard ben je moreel corrupt.
@Neuth | 20-02-22 | 19:44:
Morality is the idiosyncrasy of decadents having the hidden desire to revenge themselves upon life - and being successful.
Friedrich Nietzsche
@Neuth | 20-02-22 | 19:44: Moraliteit komt altijd om de hoek kijken bij lieden wanneer feiten hun beweringen niet staven. Onze levensstandaard is zeker niet onhoudbaar. Alles wat we nu doen om deze af te breken is omdat wij verkeerde keuzes maken. De bizarre uitgaven voor duurzaamheid en tevens de illusie dat wij het westen enige significante invloed hebben op de totale mondiale uitstoot van CO2, zijn keuzes.
@Old_Spice | 20-02-22 | 19:54:
Hier wat argumentatie tegenover je feiten loze gegorgel. www.nature.com/articles/s41467-020-16...
www.nature.com/articles/s41893-021-00...
@Joris Beltsin | 20-02-22 | 19:52: Ik ben niet decadent en het succesvol erin zijn zou mij iets moeten leren? De "1%" vormt wel het overgrote probleem.
@Neuth | 20-02-22 | 19:44: De levensstandaard is zo hoog dat twee mensen de hele dag moeten zwoegen om een beetje de rekeningen te kunnen betalen. Nieuwere generaties kunnen niet of nauwelijks een huisje kopen.
@Dattis-Natoer | 20-02-22 | 20:10: Begin jaren 70 kon mijn vader een huis kopen en een gezin met vijf kinderen en vrouw onderhouden. We hadden een auto en gingen ieder jaar op vakantie.
@Zapata10 | 20-02-22 | 20:15: Mijn vader had LTS als hoogste opleiding.
@Dattis-Natoer | 20-02-22 | 20:10: Knap, ik werk 24 uur per week en houd aan het eind van de maand 700 euro over met ongeschoold werk. Dat huizen zo duur zijn is jammer maar geen groot probleem.
@Neuth | 20-02-22 | 20:18:
Je hebt geluk of je lult uit je nek.
@Kaas de Vies | 20-02-22 | 20:26: Ik denk datk gewoon niet zo dom ben als veel anderen en vooral liever niet corrupte overheden en corporaties fasciliteer met mijn arbeid..
@Zapata10 | 20-02-22 | 20:15: Bij ons was het soortgelijk en als ik hoor hoe mijn overgrootvader leefde, die werkt tot 13:00 als schilder en zat om 14:00 met een jenevertje bij het voorraam te zwaaien naar voorbijgangers en met mooi weer reed hij rondjes op de Solex met zijn maat door zijn dorp 4 kinderen had hij en een eigen huis.
Straks als we allemaal slaven zijn zullen er nog steeds de mensen zijn die zullen zeggen dat onze levensstandaard zo hoog is omdat er mensen zijn die minder toegang hebben tot John de Mol producties oid.
@Neuth | 20-02-22 | 20:02: Je kan wel leuk Nature artikelen publiceren, maar wat is je stelling? Wat beargumenteer je met deze artikelen?
@Neuth | 20-02-22 | 20:37: Fasciliteer, wat is dat?
Schuld lijkt niets te betekenen wanneer je de geldpers bedient. Zie de V.S.
Bij die regen is zo'n lapje best handig.
Echte volksvertegenwoordigers hadden allang wat gedaan aan de inflatie. Ons kabinet geeft niks om het volk. Hoe meer accijnzen en belastingen kunnen ontvangen des te beter. Btw verhogen is heel gemakkelijk. Maar btw verlagen schijnt een enorme lastige klus te zijn. Idioterie!
En de mensen blijven er gezien de peilings van Maurice, nog steeds ruim intrappen.
Kaag die zichzelf minister van financien maakt, ook zoiets ongelovelijks.
Opstelten opvoeren in een geldblog. Het moet niet gekker worden.
De heer Sassen van Elsoo is geen domme man.
Maar in dit verhaal ben ik hem volledig kwijt terwijl ik zelf commerciele economie gedaan heb.
@jaja | 20-02-22 | 19:39: '
Dit is dan ook meer macro-economie.
@jaja | 20-02-22 | 19:39:
Heb geen economie gestudeerd in welke variatie dan ook.
Toch lees ik een redelijk coherent verhaal over de politieke gevolgen van de economische keuzes door diezelfde politiek gemaakt.
@Joris Beltsin | 20-02-22 | 19:48:
Daar heb je gelijk in.
Maar ik vind het veel te ver gezocht.
@jaja | 20-02-22 | 19:52:
Target2 is een enorme bom als de EU uiteen zou spatten, daar is niks vergezochts aan.
@Joris Beltsin | 20-02-22 | 19:53:
Dan verschillen we qua mening.
CdA opvoeren in de regering, moet niet veel gekker worden
@jaja | 20-02-22 | 19:39: MEAO?
@theo-is-dood | 20-02-22 | 20:35:
Nee.
De huishoudschool.
Ik verwacht dat Dalio gewoon gelijk heeft met zn voorspelling, echter hoop ik dat het conflict links en rechts uiteindelijk zal verenigen, en ze gezamelijk de aanstichters verantwoordelijk zullen houden ipv elkaar de harses in te slaan.
Uw hoop is ijdel. Zie de covid-discussies.
Links en rechts verenigd gebeurt niet snel, WO2 heeft echter op dit gebied wel wat laten zien. De geallieerden hebben 4 jaar hun verschillen opzij gezet om gezamenlijk Nazi-Duitsland te stoppen. Het was echter vrijwel direct daarna dat rechts en links (het westen vs de communisten) weer lijnrecht tegenover elkaar stonden.
Ach, als ze bezig zijn elkaar de harses in te slaan hebben ze geen oog meer voor het grote plaatje. Best handig, vooral als je het godgruwelijk hard verkloot hebt.
@Old_Spice | 20-02-22 | 19:42:
Dat was vóór Kerstmis 1944 al duidelijk. Lees maar eens wat generaal Patton daarover schreef
@theo-is-dood | 20-02-22 | 19:56:
Jalta 1944
@reservebelgië | 20-02-22 | 20:02: jalta was in 1945, geeft niet hoor
@dathoujetoch | 20-02-22 | 20:23:
My bad. Klopt. Was wel de opmaat naar de koude oorlog.
@dode theo, Zjoekov wilde doorstoten naar Rotterdam, Patton naar minimaal Warschau. Tsja, de generaals hé.
Je ziet wel in bijna alle EU landen dat "het individu" samen met andere individuen in protest bijeenkomen omdat zij zien dat de Europese beslissingen de verkeerde kant opgaan. Dat is te zien in de landen waar de regeringen alleen nog de EU volgen ook al is dat contrair met de eigen landsbelangen.
Dit is een prachtig voorbeeld van hoe de knoflooklanden de ECB gebruiken : www.whitecase.com/publications/insigh...
Sassen van Elsloo zal er wel mee bekend zijn.
Kern van de zaak is dat banken geen directe staatssteun mogen ontvangen. Vooral niet in het geval dat die banken teveel leningen hebben verstrekt die niet worden afgelost. Dat soort leningen wordt Non Performing Loans genoemd (NPL).
Welke truc haalt men dan rond de Middellandse Zee uit? Men richt een AMC op. Uitleg: asset management companies (AMCs— vehicles set up by governments to consolidate and sell down bad loan books).
Zo‘n AMC leent voor niks bij de ECB en koopt vervolgens tegen de hoge boekwaarde de NPL‘s over. Resultaat: bank gered. Probleem doorgeschoven naar Europa.
Ik zal het vast te simplistisch uitleggen. Maar dan mag Van Elsloo een keertje wat schrijven over Italiaanse banken en NPL‘s.
Ze lachen zich een hoedje in die landen, lekker op tijd met pensioen in Italië en Frankrijk en wij dokken dat.
@Wattman | 20-02-22 | 19:41: Griekenland, gemiddelde pensioenleeftijd 56…
Wij vechten liever niet op Nederlandse bodem tegen andere Nederlanders: 1945 1949. Burgeroorlog? Zo werd het indertijd wel gepresenteerd om de term oorlogsmidaden te ontwijken.
Een onafhankelijkheidsoorlog is ook exact dat, een burgeroorlog, wanneer het internationaal erkend is dat het gebied bij een bepaald land hoort. Nederlands-Indië was internationaal erkend Nederlands gebied. De term politionele acties is dan ook niet een verkeerde term. Tevens is het gebied Nederlands-Indië alvorens het onder Nederlands bewind viel nooit 1 entiteit geweest, maar een gebied van eilanden met verschillende volkeren en culturen. De Indonesische cultuur en taal bestaat ook pas sinds de onafhankelijkheid. In Nederlandse tijden werden de verschillende culturen en staten gerespecteerd en in stand gehouden, men sprak Maleis. Wat wel benadrukt moet worden is dat Nederland dit deed mede om de bevolking onder de duim te houden, de verschillende staatjes werden ook nog wel eens tegen elkaar uitgespeeld met als doel de Nederlandse belangen positief te beïnvloeden.
@Old_Spice | 20-02-22 | 19:49: mavo gehad?
@dathoujetoch | 20-02-22 | 20:24:
U niet eens zo te lezen.
@dathoujetoch | 20-02-22 | 20:24: Ik weet niet of ik automatisch ook een Mavo diploma heb wanneer ik een Atheneum diploma heb gehaald?
Nederlanders zijn zeurderige mietjes. Die vechten niet mee, die keren meteen na de eerste tik de andere wang toe.
Praat voor jezelf. Ik lees dit nu al meerdere keren in de panelen en ik kan me daar dus totaal niet mee identificeren, ook mijn omgeving niet.
Hoe vaak ik niet terecht ben gewezen als ik hier in de panelen over eigen rechter spelen sprak. Foei, mag niet. Veel burgers die geweld ervaren slaan niet terug. Homo's die in elkaar gebeukt worden, zonder massaal zelf op bijvoorbeeld Krav Maga te gaan, enzovoort. Gelatenheid is de norm
Ja want homo’s uit andere landen gaan wel allemaal kickboxend over straat? Je trekt met je stelling eerst alle Nederlanders op een hoop om er vervolgens een voorbeeld van een minderheid bij te halen.
Je hebt een veel groter punt dan je denkt.
Het eindspel van de Euro is begonnen nu de inflatie torenhoog en langdurig blijkt. Het mandaat van de ECB is inflatie beteugelen op 2%, het is niet uit te leggen dat ze de rente dit jaar niet eens omhoog gooien.
De hoge inflatie is de prijs van het ongebreideld opkopen van staatsleningen en het niet verhogen van de rente. Zelfs Hoogerhorst zag in Buitenhof dat dit zo niet kan blijven duren.
Frankrijk ook op een staatsschuld van 120%, wat een toeval dat Lagarde baas van de ECB werd..
Hoogervorst zij bij Buitenhof ook dat de Nederlandse regering tijdens de onderhandelingen met de EU bereid moet zijn om de Eurozone te verlaten wanneer er geen serieuze hervormingen worden doorgevoerd in de mediterrane landen. Hij had het o.a. over de pensioenleeftijd die in NL 3-jaar hoger ligt dan in een land als Italië. En laat nu net de eurofiel en inhoudelijk onbekwame Kaag minister van financiën zijn... We are fucked up.
Hoogerbordt heeft dit ook besproken met
Rutte inlegvel. Mijns inziens kan hij het met een ieder van dat smerige politieke tuig bespreken maar zal bot vangen.
Het zal dus wel de bedoeling zijn dat het allemaal bankroet moet !
Zit duidelijk een plan achter dus.
Als de zogenaamde leiders dit vanaf afstand op hun gemak zitten te bekijken en daar ook een handje in meehelpen door massaal geld te lenen zodat het over de plinten kan klotsen is dat niet zomaar.
Wat nu gratis te lenen is zal ons binnenkort opbreken.
Weten zij ook!
@therealbraindump | 20-02-22 | 19:52:
Nu lijkt het me ook weer een verkiezingsstunt van de VVD om Euro sceptische VVD kiezers terug te winnen maar toch goed om eens het eerlijke verhaal te horen.
Van Rutte hoef je het eerlijke verhaal nooit te verwachten, die behartigt allerlei belangen behalve die van Nederland.
@Mispel | 20-02-22 | 19:53:
Kan niet eeuwig goedgaan zo, het is überhaupt een wonder dat de Euro al lang niet geklapt is. Maar ja Merkel hè..
@therealbraindump | 20-02-22 | 19:52: Ah wij mogen dus weer wat vroeger met pensioen? Oh wacht, het is er nooit beter op geworden met de Eurofielen.
@Wattman | 20-02-22 | 20:01: Hoogervorst verkondigt al langer een realistische kijk op de ontwikkelingen rondom de euro. En van een premier die al meer dan 10 jaar premier is hoef je niet meer enige kritiek te verwachten op het gevoerde eurobeleid, vooral omdat Rutte zelf mede verantwoordelijk is voor dit desastreuze beleid. En voor Knot geldt hetzelfde. De prijs van jaren lang wanbeleid, kicking the can down the road, gaan wij nu betalen.
@Zapata10 | 20-02-22 | 20:07:
Het ironische is dat het er dan op uitdraait dat wij de zuidelijke landen moeten bijbrengen, of zelfs dwingen om net zo doorgedraaid te gaan leven en werken als wij. Gaat nooit lukken, ander klimaat, andere volksaard dus dat wordt ouderwets knokken of op tijd scheiden. Wat denkt u, gezien het kaliber politici in europa op het moment? Wat gaan we doen?
@elfenstein | 20-02-22 | 20:12:
Wat gaan we doen? Hetzelfde als in de USA. Daar betalen rijke deelstaten ook voor arme deelstaten.
“ The states with lowest balance of payment ratios (collecting more federal taxes than they receive in federal funds) are Connecticut, New Jersey, Massachusetts and New York. The states with the highest balance of payments (receiving more federal funds than they collect in federal taxes) are Kentucky, New Mexico, Mississippi and West Virginia.“
U dacht toch niet dat Rutte en Macron ‘Bella Italia’ in de steek laten?
Leuke plaatjes van buitenlandse onderzoekjes, niets eigen aan Nederland. Graag aanvullende feiten over de situatie hier. Aub.
De plaatjes heeft u dus gezien. Nu de tekst nog even lezen.
@goedverstaander | 20-02-22 | 19:31: nee, dank
De meute in Brussel moest en zou een onmogelijke unie afdwingen, en zodra je dat soort 'Rijken' optuigt ga je onvermijdelijk voor de bijl. De geschiedenis laat dat zien, maar niemand van de 'elite' schijnt dat te willen begrijpen.
Maar ach, is ook niet hun probleem heh? Zodra het mis gaat hebben zij de zakken gevuld en een (vakantie)huisje op een ander continent.
Die Euro is toch echt ingevoerd door onze nationale politici. En niet door Brussel of Frankfurt (ECB). Immers;
-Het Verdrag van Maastricht, officieel het Verdrag betreffende de Europese Unie, kortweg EU-Verdrag, werd op 7 februari 1992 in Maastricht ondertekend en diende ter oprichting van de Europese Unie. Met de ondertekening van het verdrag gaven de lidstaten een deel van hun soevereiniteit op, kreeg het Europees Parlement wetgevende macht en werd op termijn de euro als gezamenlijke munt geïntroduceerd.
@theo-is-dood | 20-02-22 | 19:45:
Wel degelijk, en het hele gezeik begon al in 1950. Toen was die visie op de EU er al, en het gehele onzalige idee van een monetaire unie leefde al in 1980.
Maar ja, historische kennis, kom er maar eens om in Nederland.
@TeeJee | 20-02-22 | 19:57:
U heeft het over historische kennis? EGKS en zo?
- - De EGKS kwam tot stand door het Verdrag van Parijs, dat werd ondertekend in 1951 en van kracht werd in 1952. De zes oprichtende landen waren Frankrijk, West-Duitsland, Italië en de drie landen van de Benelux (België, Nederland en Luxemburg). Het initiatief werd genomen door de Franse Minister van Buitenlandse Zaken Robert Schuman, die op 9 mei 1950 het plan-Schuman gelanceerd had. De strekking hiervan was oorlogen tussen de erfvijanden Frankrijk en Duitsland "materieel onmogelijk te maken" door "de gehele Frans-Duitse productie van kolen en staal te plaatsen onder een gemeenschappelijke Hoge Autoriteit". —-
@theo-is-dood | 20-02-22 | 19:45: Kok is daarvoor vorstelijk beloond met een commissariaat bij banken en verzekeraars. En voor het privatiseren van onze Nutsvoorzieningen is hij beloond met commissariaten bij Energiebedrijven. Maar een substantieel deel van ons volk vindt hem toch een toffe peer want Joop de Uyl.
Het politieke besef om te wijzigen is er (nog) niet, in ieder geval niet bij de heersende partijen die blind zijn voor de nadelige gevolgen op de burger van hun beleid. Ik denk dat als er zich geen toevallig politiek drama voltrekt waarbij het politieke landschap grondig word opgeschud, dat de tendens gewoon blijft zoals hij is en we een donkere toekomst voor Europa tegemoet zien.
T’is niet meer de vraag of, maar alleen nog maar wanneer. Voormalig Min.Fin. Hoogervorst was ook al niet meer zo blij vanmiddag bij Buitenhof.
De vele voordelen waren duidelijk groter dan het virtuele soeverein zijn over iets onduidelijks. De Deense en Zweeds Kroon zitten zo vast aan de Euro als de gulden vroeger aan de Deutsche Mark. Men wil terug naar iets wat men helemaal niet kent.
Snap ik helemaal, dat Hoogervorst niet blij is. De rente laag houden zorgt voor meer inflatie en een zwakke Euro. De rente verhogen zorgt voor faillissement van Italië en Spanje, respectievelijk de 4e en 6e economie van Europa. Linksom of rechtsom zie ik een groot verlies van welvaart in de Europese Unie. En dat is nog bovenop het normale wanbeleid t.a.v. immigratie, klimaatverandering en het uitzuigen van de middenklasse.
Dus die Britten hebben nog redelijk op tijd het zinkend schip verlaten?
Met dat verschil dat de Britten niet in de Euro zitten. En, m.i. terecht, weigeren mee op te draaien voor de kosten van dit fantoom.
Die waren sowieso al zo wakker dat ze niet in de muntunie zijn gestapt.
Die hebben inderdaad al eerder de beslissing genomen om niet in de Euro te stappen, zeer verstandig.
@reservebelgië | 20-02-22 | 19:26:
Is de euro zo'n drama dan?
Ik vind van niet.
@jaja | 20-02-22 | 20:05:
Het drama wordt voorlopig zorgvuldig onder het tapijt geschoven. De enorme transitie van noord naar zuid is nog steeds op te brengen, maar daar gaat eens een wal het schip keren.
27 Landen met evenveel verschillende economiën en structuren die de kracht, koers en richting van een munt beheren is toch werkelijk een fantoom.
Zolang de belasting betalende noordelijke landen blijven schuiven is de Euro wel handig ja. Maar nu al wordt onbeperkt bijgedrukt. En eens komt de dag dat de rek eruit is.
@reservebelgië | 20-02-22 | 20:14:
Er had inderdaad beter een Noordelijke en Zuidelijke euro kunnen zijn.
Maar wat denk je van de VS?
Daar staan de gelddrukpersen dag en nacht aan.
En inflatie?
Nein.
Vluchten naar het VK of Skandinavie, waar de Euro nog heerst,
lijkt me voor Den Krtitische Nederlander nog het beste alternatief binnen de EU
@Tobi | 20-02-22 | 20:27:
Alleen bangeriken vluchten.
@jaja | 20-02-22 | 20:29:
Het is niet WO2, jaja
naar een ander land verkassen, om welke reden dan ook, doen wel meer Nederlanders, al eeuwen
@Tobi | 20-02-22 | 20:33:
Zijn die allemaal bang?
@jaja | 20-02-22 | 20:21:
Voorlopig betaalt daar de onderklasse het gelag. En steeds meer de middenklasse.
Maar wel 1 centrale regering die bepaald. Maakt het wel wat overzichtelijker.
@jaja | 20-02-22 | 20:43:
Dat betwijfel ik, jij begon overigens over bange landverlaterts
mijn overgrootvader verkastte eind 19e eeuw naar Argentinie
kocht een lap grond, trouwde een Italiaanse grafin (kan ook omgekeerd zijn) en behield zijn Nederlanderschap (ondanks aandringen Arg. autoriteiten) zodat hij tzt weer terug kon keren
Which he did, en daarom zit ik nu hier achter mijn NL pc te typen
@Tobi | 20-02-22 | 21:07:
Ik begon daar niet over maar snap je punt.
Het gedrag van de meute in wat men als een pandemie probeert te verkopen stemt mij bepaald niet hoopvol hr Sassen van Elsloo.
Alles wat over de Euro of ECB of rentepolitiek gaat is sowieso te ingewikkeld voor de gemiddelde BBB-stemmer
@theo-is-dood | 20-02-22 | 19:34:
Zeer zeker.
Is ook bepaald geen licht verteerbare kost.
Maar ik acht een BBB toch zeker in staat terzake kundigen op de daartoe geëigende posities te benoemen.
In tegenstelling tot het huidige landsbestuur die, bijvoorbeeld, diplomaten op financiën zetten en onbenullen technische zaken laten beheren.
Krek wak wol
Beren op de weg willen zien is van alle tijden.
Maar een burgeroorlog?
Nederland is niet van de burgeroorlogen. Te gezapig. Wel veel boze, mopperende mensen. Maar vechten? Laatste keren dat dat gebeurde binnen Nederland was tussen Patriotten en Orangisten (18e eeuw), tijdens de Tachtigjarige Oorlog en daarvoor de Hoekse en Kabeljauwse Twisten.
men koestert het click bait en universele boosmakertje. Duidelijk dat de EE in 6-7 verkeert. Terwijl volgens de bozen de boel in het eindstadium zal verkeren.
Het vertrowuen is helemaal niet laag, er hoeft maar iets aan de hand de zijn en de hand wordt massaal opgehouden, vooral door VVD en CDA boosmensen.
@AntiZanicz | 20-02-22 | 19:28:
Uw haast iets boosaardigs te plempen resulteert in iets heel warrigs.
@reservebelgië | 20-02-22 | 19:30: Inderdaad. Als ik een touw had zou ik het er niet aan vast kunnen knopen.
@AntiZanicz | 20-02-22 | 19:28:
Inderdaad, de hand wordt massaal opgehouden.
Uit zo’n onderzoek kan dan best blijken dat het vertrouwen in de overheid laag is. Maar de Nederlander rent voor het minste of geringste probleem naar diezelfde overheid voor hulp, een financiële ondersteuning of subsidie.
Hoeveel sportclubs kent u die géén subsidie van de gemeente krijgen?
@theo-is-dood | 20-02-22 | 20:09:
Jij begrijpt het.
@theo-is-dood | 20-02-22 | 20:09: er staat net een stuk in de krant over BVO's die allemaal aan het gemeente-infuus hangen en per sclub ondertussen tientallen miljoen uitgeven aan spelers zodra de subsidie binnen is. Stafions verkopen voor veel geld en later terug eisen voor een Euro. Allemaal overheid, van ons niet-voetbal-geld.
REAGEER OOK