Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bankblog - Euro drijft lidstaten uit elkaar

De gulden middenweg

Ik heb vele stukken geschreven over de onhoudbaarheid van de euro en de EU. Deze mening is gestoeld op vele argumenten (gebrek electorale steun, democratisch tekort, technische onuitvoerbaarheid, en zo verder) en vandaag zal ik er weer één behandelen: de beloofde convergentie door het voeren van de euro. 

Zoals de meesten zich nog kunnen herinneren, zou de introductie van de euro voor vergaande convergentie zorgen. Dat is een academisch woord voor "naar elkaar toe groeien". Toen de europlannen gemaakt werden, was de redenering bij de noordelijke EU-lidstaten dat de nieuwe gezamenlijke munt een sterke munt moest zijn en dat hiervoor de nog op te richten Europese Centrale Bank de fundering moest hebben van de Duitse Bundesbank; want een solide munt gedreven door prudent monetair beleid (en fiscaal beleid) is de beste weg om economisch succesvol te worden. Duitsland was daarin dus het grote voorbeeld. 

Bij de zuidelijke EU-lidstaten zal de redenering iets anders zijn gelopen. Argumenten over meer subsidiestromen naar het zuiden, meer export naar het noorden en de mogelijkheid om meer en goedkoper te kunnen lenen door de impliciete kredietdekking van de noordelijke lidstaten, zullen de boventoon hebben gevoerd (en voor Frankrijk was de euro de manier om Duitsland in zijn greep te houden na unificatie van West- en Oost-Duitsland). 

Om de euro te laten werken werden er criteria in het leven geroepen: de Maastricht-criteria

Deze regels zouden ervoor zorgen dat de lidstaten van de eurozone niet te verschillend zouden zijn om zo niet het succes van de euro in gevaar te brengen (bij een voetbalteam zetten ze de spits van het derde ook niet in het eerste). Het noorden dacht hiermee de zwakkere landen binnen de EU (elke lidstaat moet uiteindelijk op de euro overgaan) te motiveren om orde op zaken te stellen en zo de EU te laten uitgroeien tot een economisch powerhouse. Dit met het uiteindelijke doel om grote politieke macht te verwerven op het wereldtoneel. Het zuiden vond het allemaal prima, maar uiteindelijk hadden zij zo hun eigen plannen. Sinds de invoering (op papier al 1999 met in 2002 de invoering van de munten en biljetten) heeft het zuiden het voor elkaar gekregen om de ECB om te katten naar een centrale bank op Latijnse leest. Ook op andere vlakken is de EU in de Latijnse invloedssfeer geraakt. Het noorden keek ernaar en vond het blijkbaar best.

Hoe dan ook; welk systeem (Latijns versus Germaans) er ook gevolgd is, het idee om (de Maastricht) criteria te zien als de manier om convergentie af te dwingen is typisch iets voor de maakbare-samenleving-politici die de drijvende kracht zijn achter het Europese project. Dit is net zoiets als de kar voor het paard spannen. Immers, aansturen op uitkomsten om zo dezelfde som te creëren is niet hoe het werkt.

En dit is precies waar de schoen wringt. Criteria of geen criteria, de euro zal nooit convergentie kunnen brengen. Sterker nog, de euro leidt juist tot divergentie (uit elkaar groeien). Laat ik de cijfers erbij pakken:

Hierboven is goed te zien dat de inflatie van de verschillende lidstaten sterk uiteenlopen. De afbeelding laat de cijfers uit december zien, dus voor Corona in de eurozone toesloeg. Nu wisselen de cijfers per maand, maar elke keer weer zijn de verschillen groot en laten maar weinig relatieve convergentie zien.

Hierboven is te zien dat de overheidsschulden nog nooit van Maastricht gehoord hebben. De gehele eurozone ZAT op 86,3% in het eerste kwartaal van 2020 (dus geen volle impact van corona), wat ver boven de vereiste 60% ligt. De onderlinge verschillen zijn echt enorm te noemen, maar laten vooral duidelijk het verschil tussen Noord-Zuid zien. 

Hetzelfde beeld bij de overheidstekorten (zie hierboven).

Waar men ook kijkt, de verschillend (zie hierboven nog twee voorbeelden)

En als er dan naar de economische groei wordt gekeken (zie hieronder), is hier ook goed te zien dat de lidstaten van de muntunie verre van één zijn. 

Dus heeft 'onze' eenheidsmunt nou die convergentie gebracht? Nou nee dus. Het levert consequent divergerende uitkomsten op. Deze moeten dan achteraf worden gladgestreken met steun van noord naar zuid. Het recente EU-Coronasteunpakket van EUR 700 miljard is één van de vele steunpakketten die in het leven zijn geroepen om de eurozone drijvende te houden. En er zullen nog vele steunpakketten volgen want een one size fits all beleid (inherent aan een muntunie) losgelaten op zeer verschillende leden levert altijd uiteenlopende resultaten op. 

De Nexiteers zullen zeggen "zie je wel" en de D66-brigade zal zeggen "zie je wel". Jawel, allebei de kampen zullen uit deze cijfers hun gelijk halen. De pro EU/EMU-club zegt dat de cijfers laten zien dat er nog meer integratie nodig is om de EU en de euro te laten werken. Dit kan alleen door meer soevereiniteit over te dragen aan de EU. 

Maar de ware oorzaak van de divergentie wordt niet of nauwelijks besproken. De verschillen in cultuur, taal, demografie, sociale stelsels, educatieniveaus, educatiesystemen, juridische systemen, geografische ligging, beschikbare grondstoffen, klimaat, topografie, en zo verder leiden allemaal tot unieke situaties met ieder een eigen business cycle. Deze uniekheid vergt een unieke aanpak die speciaal is toegespitst op een bepaalde lidstaat (of regio). Dit is in een monetaire unie gewoonweg niet mogelijk. 

Daarmee is de euro dus onhoudbaar (daar zijn overigens nog meer redenen voor). Het heeft niks te maken met weerzin voor de EU of een liefde voor de oude gulden; de euro gaat het gewoon niet halen. Daarmee zijn alle stappen naar verdere (geforceerde) integratie een toekomstig gevaar voor de politieke stabiliteit op het continent. In combinatie met de EU-tactiek om de scheiding onmogelijk duur te maken (zodat er geen uittreding zal plaatsvinden, TINA), kan dit tot serieuze conflicten leiden. 

Ik weet niet of de lezer die ervaring heeft, maar ik ken geen enkel ongelukkig huwelijk dat gelukkig werd door geforceerd dezelfde ANWB-kleding te dragen. Ik ken echter wel genoeg vechtscheidingen. Bij deze scheidingen vindt het afscheid te laat plaats waardoor er twee totaal verzuurde partijen hun gram willen halen. De manier om dit te voorkomen: zo snel mogelijk en in samenspraak een punt achter de relatie te zetten. Wellicht moet het noorden alimentatie betalen aan het zuiden. Duur, maar vrijheid, economische voorspoed en uiteindelijke politieke stabiliteit zijn het wel waard.  

Reaguursels

Inloggen

Al dat hakken op de euro kan een self fulfilling prophecy zijn: als we de euro kapot willen praten is dit misschien de manier.

cugel | 10-08-20 | 14:17 | 1

Die euro praat zichzelf kapot, wij hoeven er niets aan te doen. Dat u graag blijft geloven in sprookjes is uw zaak.

DearMud | 10-08-20 | 14:50

@Sassen van Elsloo: u verkondigt hier exact mijn analyse en gedachten over de splijtzwam genaamd De Euro. Het is de bijl aan de wortels van een prachtig continent waar gelukkig niet iedereen Duits spreekt.......

VanOldenbarnevelt | 10-08-20 | 13:25

Welke Nederlanders hebben ons ook alweer de Euro ingerommeld met op dag één al een geldontwaarding van 10% omdat de gulden meer waard was dan in de ecu werd meegenomen?

Feitenpliesie | 10-08-20 | 12:39

Och ja.
Bestaat Nederland straks nog wel.
We geven alles weg. Denk aan degoed lopende bedrijven in handen van het buitenland.
Nu de boeren nog De tuinbouw is al verdwenen. Kennis land is ook aan hel afbrokkelen. Ziekte kosten bij verzekeingbedrijven welke vaak ook in buitenlandse handen zijn.
Wij langer werken straks tot wij er bij neervallen en andere handophouden culturen juist minder maar zeker niet meer werken.
Migranten die op te splitsen zijn in economische geldzoekers en terechte mensen op de vlucht voor de oorlogen.
Kerken sluiten Moskeeën worden geopend.
Pensioen ik heb medelijden met de mensen die na mij met pensioen gaan.
Misschien worden wij wel een provincie van een Arabisch land.
Al met al je kan beter buitenlander in Nederlander zijn dan Nederlander.
We zullen zien

easselt | 10-08-20 | 12:21

Nee, echt, goed verhaal! ;-)

welatenheterbijzitte | 10-08-20 | 11:09

Slecht verhaal opnieuw. Niets is nog uitgekomen van deze gefrustreerde doemprofeet met zijn negatieve tunnelvisie. Rijp en groen door elkaar, sla mensen met een tabelletje en doe net alsof je weet hoe de toekomst gaat verlopen. Ondertussen verdient van Oef iedere dag geld.

van Oeffelen | 10-08-20 | 09:46 | 3

Dat is het verschil tussen uw geblinddoekte opportunistische dansen op de vulkaan versus een nuchtere anticiperende strategische analyse.......

VanOldenbarnevelt | 10-08-20 | 13:28

En u niet begrijp ik?

van heinde en verre | 10-08-20 | 13:35

Goed verhaal. Het enige dat impliciet is gebleven, zijn de culturele verschillen. Die zijn groot in Europa. We voelen ons Nederlander, Duitser, Fransman. We voelen ons geen Europeaan. En dat is wel nodig om de solidariteit en (transfers) op te kunnen brengen voor de zuidelijke landen. We vonden het prima om Limburg te helpen toen de kolenmijnen sloten en we vinden het prima om provincie X te helpen bij een regionaal probleem. Dat is omdat we ons Nederlander voelen.
En daarbij is taal cruciaal. Als we allemaal dezelfde taal zouden spreken, zouden we ons beter kunnen inleven in de inwoners van de andere EU-landen, meer empathie kunnen opbrengen, en zouden we wél bereid zijn tot noord-zuid transfers. En daarom werkt de VS wel als monetaire unie en de EU niet. Helaas willen vele politici dit niet erkennen en maken de andere landen het moeilijk om eruit te stappen.

welatenheterbijzitte | 10-08-20 | 08:37

Goud Zilver Bitcoin

Banken zijn verleden tijd.
Wake up and smell the coffee

Bali Lovert | 10-08-20 | 02:37 | 3

Van bende die instrensiek niets waard is, naar bende die je fysiek niet in handen hebt. Zoiets ?

netniet | 10-08-20 | 03:43

@netniet | 10-08-20 | 03:43: Goud en zilver intrinsiek niets waard? Zolang je de fysieke variant hebt, heeft het ALTIJD een waarde.

Norman N. Warden | 10-08-20 | 11:08

@Norman N. Warden | 10-08-20 | 11:08: en OVERAL

Graaier | 10-08-20 | 14:01

NESARA dan maar?

J. Jarig | 10-08-20 | 00:36

Haha, dezelfde argumenten kun je opschrijven waarom de VS nooit een succes zal zijn... Ook daar bewegen verschillende delen van de unie in verschillende richtingen. Toch werkt het.
De waarheid is dat we in deze tijden geen andere keus hebben om macht te behouden dan het voor een deel af te staan aan anderen die dichter bij ons staan dan laten we zeggen een Rusland of China. Individueel stellen de Europese landen niets voor. Gezamenlijk zijn we een wereldmacht.

* Il Principe * | 09-08-20 | 23:45 | 10

VS is totaal andere situatie, daar heeft iedereen zelfde verleden, taal en cultuur.
En zelfs daar hebben sommige staten een hekel aan elkaar. Zolang een kind snapt dat 1 taal in heel Europa in geen 100 jaar gaat lukken, waarom zou het met de veel verder gaande andere gebieden de benodigde overeenstemmingen dan wel lukken? Mensen zijn trots en emotioneel en hebben van oudsher en nature wantrouwen naar sommige landen over en weer, dat los je niet met een ideaalsidee en een nieuwe bril van Rob Jetten zomaar op in paar decennia.

Verder is de enige reden dat de VS niet failliet is dat het de grootste wereldmacht is waardoor ze nog geld kunnen lenen uit buitenland en legertechnisch hun belangen kunnen verdedigen, dit maakt de dollar kunstmatig sterker dan die objectief economische gezien zou moeten zijn. Maar hoe dat over 20 jaar zal zijn is nog maar de vraag, ook de VS is door leningen voor de helft inmiddels van China

een_mike | 10-08-20 | 08:07

Voor zover ik weet worden verschillen tussen staten elk jaar uitbetaald. Daarmee kan er nooit zo'n schuldenberg ontstaan als tussen bijvoorbeeld Duitsland en Griekenland.

Frau Merkel | 10-08-20 | 09:03

Dat hoeft toch ook niet? Limburgers en Drenten zijn ook geen homogeen clubje. En Amsterdammers zijn praatjesmakers en Rotterdammers doorpakkers. Etc En toch zijn we Nederlanders. Kan dus best wel met wat meer geduld en duidelijke taal en afspraken. Maar alleen eten zonder de afwas te doen kan natuurlijk niet.

Amoebes | 10-08-20 | 12:19
▼ 7 antwoorden verborgen

Telkens duikt de naam op van Frankrijk als de kwade genius achter alles wat de EU tot zo'n politiek, economisch en sociaal-cultureel gedrocht heeft gemaakt. En Frankrijk is binnen de EU degene met de grootste militaire slagkracht. Het lijkt nu nog onvoorstelbaar, maar het is een kwestie van tijd tot Frankrijk een wapen meeneemt naar de onderhandelingen. Zeker met zo'n Napoleon 2.0 als Macron aan het hoofd. Heb je gezien hoe die daar van de week in Beiroet het volk toesprak? Alsof het land verdorie een Franse concessie is.

De EU zal het einde van het huidige interbellum inluiden. En dat einde is nader dan het begin.

Professor Superhirn | 09-08-20 | 23:30 | 2

Het is deels nog een Franse concessie: en.wikipedia.org/wiki/French_language...
Frankrijk, de VS en UK zijn samen nog feitelijk een bezettende macht in Duitsland. Dat laten ze merken ook. Dronebama liet alle vluchten vanuit de VS via een Duitse basis uitvoeren. Daarmee werden er juridisch gezien geen moordaanslagen vanuit de VS uitgevoerd. De basis heet Ramstein...

Frau Merkel | 10-08-20 | 00:46

Niet alleen Frankrijk, ook Turkije heeft ambitie om het oude Ottomaanse Rijk te herstellen:
Clash of Civilizations & Turkish Neo-Caliphate RISING
www.youtube.com/watch?v=0qH11oDU-X8

petersteenkamp | 10-08-20 | 02:17

Column van het gezonde verstand: rustig en beredeneerd. Ik zou nog wel eens een uitgebreide en doorlopende analyse willen zien over de MSM: haar werking,partijdigheid, haar eigenaren en aansturenden en de exacte krachten achter de niet aflatende autoritaire propaganda,misleiding,invloed en indoctrinatie van dit in veel landen ongekend eenzijdige,anti democratische medium-gebeuren.

hertogvanzottegem | 09-08-20 | 23:10 | 1

Dat is er, in het Duits. De schrijver is ervoor opgehangen.

kindapaas | 10-08-20 | 08:08

We zijn voorgelogen en vervolgens met zijn allen een fuik ingezwommen. De geschiedenis leert ons helaas dat foute machthebbers, waaromder ik de EU schaar, zelden vrijwillig afstand doen van hun macht. Nu de geldpersen op volle toeren draaien en spaarzame burgers via negatieve rente worden bestolen van hun spaargeld en pensioen teneinde de EU maar te redden, gloort er hoop dat we nu in de slotakte zitten van dit slechte verhaal.
Ik hoop daarom van ganser harte dat Alexander snel gelijk krijgt en de Euro ten onder gaat. Ik hoop daarnaast dat dit gebeurt voordat mijn eigen euro’s de qualificatie ‘Weimar-euro’s’ krijgen. (Of voordat de massa dit ook in de gaten krijgt.)

benjeallanggek | 09-08-20 | 23:02 | 4

Zet een deel van uw verliesleidende euro's vast om in edelmetaal. U zult er veel profijt van hebben.

Het brein erachter | 10-08-20 | 01:38

Het is van dommigheid aan elkaargenaaid.

van Oeffelen | 10-08-20 | 09:47

@5611 | 09-08-20 | 23:43: of zoals de Duitsers het mooi verwoorden: lieber ein Ende mit Schrecken als ein Schrecken ohne Ende

Norman N. Warden | 10-08-20 | 11:37
▼ 1 antwoord verborgen

Het allergenantste is dat dit verhaal geen makkelijke achterafpraat is, maar dat er twee decennia geleden al vergelijkbare waarschuwingen klonken, van minstens even gezaghebbende deskundigen, in de gevestigde dagbladpers. www.trouw.nl/nieuws/verzet-tegen-euro...

mpdeklerk | 09-08-20 | 22:55 | 4

Wat aardig van Rutte voor die € 1000.-- daarvoor mijn dank lieve Rutte ook aardig van U om Italianen en Spanjaarden ook€ 1000.-- te geven, wat lief van U.

Hoorneslaan | 09-08-20 | 23:25

Cultuurverschillen zijn moeilijk te overbruggen. Je hebt dit al binnen landen. Noord Italianen en Zuid Italianen. Een Fries en een Limburger.

EmilioEsteves | 10-08-20 | 00:59
▼ 1 antwoord verborgen

Nooit helemaal begrepen hoe een gezamenlijke, internationale munt de uitweg, die een nationale devaluatie biedt, onmogelijk zou maken. Dat zegt iedereen althans altijd: dat met de euro een land als Gr. zichzelf niet meer uit een crisis kan devalueren, dat men zichzelf niet goedkoper, concurrerender kan maken. Maar hoezo niet? Waarom zou je met de euro niet goedkoper kunnen worden, maar met de drachme opeens wel? Je kan toch gewoon voor minder euro per uur gaan werken - dat is toch een devaluatie. Hell, allerlei bananenrepublieken zitent a d dollar, daar lijdt de dollar toch ook niet onder
Is er iemand in de panelen die mij dat in jip en janneke-taal kan uitleggen?

Magdat | 09-08-20 | 22:52 | 3

Wat u hier beschrijft is een interne devaluatie, een pijnlijke langjarige aanpassing. Welke Italiaanse of Griekse politicus gaat de kiezers uitleggen dat zij de komende 10-jaar geen salarisverhoging meer krijgen? Dat is politiek eenvoudigweg niet haalbaar.

therealbraindump | 09-08-20 | 23:07

U stelt in feite een deflatie-scenario in een lokale economie voor. Dit is om meerdere redenen bezwaarlijk: Het is vooral levensgevaarlijk omdat dit leidt tot uitgestelde consumptie en de economie steeds verder naar beneden gaat en in vrije val terecht kan komen. Om de prijzen te kunnen verlagen is bovendien productiviteitsverbetering nodig en het probleem met de devaluatielanden is dat ze daar juist achterlopen t.o.v. het buitenland. Om de eigen economie ondanks de achterlopende productiviteit te stimuleren moet je je producten in het buitenland goedkoop maken en tevens de import duur. De gedachte om per decreet iedereen vanaf een zekere moment voor minder euro's per uur te laten werken, is interessant maar vooral ook strijdig met de werking van een vrije markteconomie waarin de prijzen door de partijen zelf tot stand worden gebracht (je kan niemand verplichten de halve prijs te gaan rekenen). Verder zal bijvoorbeeld de schuldenlast in één klap veel hoger worden (niet nominaal maar uitgedrukt in de inkomens en bedrijfswinsten) dat die niet meer opgebracht kan worden.

Joris Beltsin | 09-08-20 | 23:42

De euro drijft ons niet uit elkaar, de drugsbendes en “Het zijn slechts enkele recente voorbeelden uit een tsunami van zinloos geweld die Frankrijk overspoelt. De daders zijn bijna uitsluitend jonge migranten uit de moslimwereld. Ze hebben geen motief, en tonen bijna nooit berouw.”

Bill Cosby | 09-08-20 | 22:26

Wat gaan we doen als het geld straks ECHT op is? Bijdrukken totdat het nog alleen te gebruiken is als wc papier?(handig in corona tijd) Nullen bijplaatsen op de computer van de bank? Hetgeen nog eenvoudiger is. Geld is een ruilmiddel. U werkt en krijgt daarvoor een vergoeding in de vorm van Briefjes met de tekst I Own You. Waarom zou je nog gaan werken als iedereen die briefjes voor niets krijgt.

Weet ik veel!? | 09-08-20 | 22:24

Zou Duitsland ooit wakker worden, na Merkel wellicht. Alleen als Duitsland uit de Euro durft te stappen zal Nederland volgen, wel even die Fransen overtuigen dat het een dood paard is.

sprietatoom | 09-08-20 | 22:06 | 3

Dat denk ik wel. Onvermijdelijk. Duitsland gaat stijgeren. Ik vraag me af wat er dan gaat gebeuren.

jovank | 09-08-20 | 22:29

@jovank | 09-08-20 | 22:29: De Merkel boomerang zal veel ernstiger blijken zijn,dan dat broekpak ooit in haar meest deugende dromen kon vermoeden. Het politieke wrak Merkel en haar meelopers,ook hier in NL, zijn de hoofdschuldigen. Geen moed vaart niet.

hertogvanzottegem | 09-08-20 | 23:02

De Duitsers zijn veel te politiek correct om de EU of de Euro de nek om te draaien. De Duitsers gaan pas na heel veel druk van omliggende landen overstag en feitelijk pas als het te laat is. Ik wijs collega's er wel eens op dat ze nog niet doorhebben dat Duitsland WO3 aan het voorbereiden is, ongeacht welke rol Duitsland speelt, Duitsland de schuld weer gaat krijgen en dat Duitsland gaat betalen. Dat vinden ze niet leuk, maar een antwoord hebben ze niet.

Frau Merkel | 10-08-20 | 00:54

Heel blij met het bankblog, want feiten en logica. Echter MSM is propaganda in dienst van de EU als politiek project. Volk blijft dom. Buiten het zicht van de bevolking worden steeds EU verdragen gesloten, zonder democratisch toezicht. De EU voert bewust de politiek van de voldongen feiten. De EU trein dendert door. Dus kies voor Nexit en neuro anders wordt NL een wingewest van Brusselse bureaucraten, die uit zijn op macht en toeeigenen belastinggelden. De monetaire verruiming door ECB is bedoeld om de massa immigratie te financieren. Er moet volk bij dus ook meer geld. Alvast extra geld drukken omdat er volk bij moet komen. cultuur verwateren, verdelen en heersen, meer volk om over te heersen. Politieke macht.

Bacchus | 09-08-20 | 22:00

Ben die hele EU zo zat. Ben multikulti zijn ook zo zat. Mijn Nederland van vroeger is gewoon een grote typhusbende aan het worden, maar ooooh wat hebben we het zogenaamd goed. Laat de tanks van Poetin maar binnen rollen. Schijtklaar met die idioterie op alle vlakken hier.

Lorejas | 09-08-20 | 21:40 | 1

Is Xi ook goed?

kaasfondue | 09-08-20 | 22:06

@Alexander,
Sorry, ik kan de energie niet meer vinden om elke keer maar weer de kritiek of onderbouwde twijfels te horen van deze of gene die tegen de huidige situatie ageren.
Naast de huis trollen ( dr@l piet , Artberg en Kuifje wide open) is het preken voor eigen parochie.
U heeft gelijk, Maar hoe vaak moeten we dat nog tegen elkaar zeggen voordat er werkelijk wat gaat veranderen?
GS is een mooi/goed platform , maar elke Zondag staan we "ongehoord" met elkaar weer te zingen "Komt naar buiten aahlemaal dan zingen wij de wielewlielewaal" terwijl tegelijkertijd de "grauwe klauwier" ons de krenten uit de pap komt pikken.
Meer mensen horen dit maar dit ( GS) moet MSM zijn.

Datgingniegoed | 09-08-20 | 21:14 | 2

Tsja ... maar om MSM te worden mag je niet stout zijn en teveel eigenwijze meningen hebben.

daytripper | 09-08-20 | 21:39

GS is AlternativeSM. Niks mis mee.

kaasfondue | 09-08-20 | 21:45

Mijn complimenten voor deze column!

toetssteen | 09-08-20 | 20:58

Ja maar.... de EU zou ons toch vrede en stabiliteit brengen?
Kijk alleen al naar een land als Frankrijk dat het EU-lidmaatschap vooral misbruikt voor eigen gewin. Hoezo één Europa?
We zijn al te diep in het moeras weggezakt. Dank Rutte, dank.

NPOlitiekgekleurd | 09-08-20 | 20:53 | 2

Hoho. De EU met Timmerfrans heeft ons wel even van de Nazi's verlost. Nu een groot 1.000 jarig pretpark dankzij bovengenoemden.

Lorejas | 09-08-20 | 21:34

@Lorejas | 09-08-20 | 21:34: Die geschiedvervalsers in Brussel zijn nog in staat om de bevrijding toe te schrijven aan de EIu onder leiding van de Duitsers met toen al de Engelsen als fout volk.

5611 | 09-08-20 | 23:51

NL en D wáren voorafgaand aan de euro gelijk. Vanwege de richting waarin de handel voornamelijk plaatsvond was echter het banktarief (~10%) volledig op de gulden afgewikkeld en deze kosten welke de euro beoogde te elimineren werden een op een overgenomen in de euro. Daarom kregen wij 10% minder euro's voor onze guldens dan Duitsers voor hun marken. Buitengewoon lullig voor iedereen met spaargeld op dat moment, maar juist gunstig voor een ieder die daarna pas fortuin ging opbouwen. Waar het echter om gaat is dat dit duidelijk maakt dat de euro nooit de intentie had om te convergeren, zoals onder andere ons Franske beweert te denken, maar juist de monetaire status quo van toen te behouden.

Pierre Tombal | 09-08-20 | 20:32 | 1

Je denkt verkeerd. De EU drijft op massa-immigratie en omvolking. In discussie gaan, zonder dat de immigratiestromen stoppen, leidt tot zelf-vernietiging.. Het laatste wat nederland en west-europa nodig heeft, zijn mensen die denken dat ze met eindeloos discussiëren, deze zelf-vernietigings-problematiek op kunnen lossen

ericv911 | 09-08-20 | 20:36

Ik was in principe voor de Europese unie. Echter zal het alleen maar meer macht (en geld) naar zich toe trekken. Ploffen of nexit.

Schepvogel | 09-08-20 | 20:29 | 6

U vergeet omvormen, een heuse perestroika compleet met glasnost. Eruit stappen betekent gezegend blijven met hetzelfde visionaire leiderschap dat ons tot hier gebracht heeft. Weg met die lui, hervorm de EU en introduceer het federale model, zonder dynastieke vormen van leiderschap, zonder koningshuizen, alle landen dezelfde grondwet, alle wetgeving geharmoniseerd over de gehele EU heen. Met een industrieel produktie- en afnameplan gebaseerd op de werkelijke behoefte voor de gehele Europese Economische Ruimte (vijfjarenplannen van zand tot klant). Het doel: volledige grondstoffen, eindprodukten en voedsel onafhankelijkheid gebouwd op een sterke industriële basis. "Federation Now"!

kindapaas | 10-08-20 | 08:38

@Guiseppe | 10-08-20 | 11:46:
Weet u ook waarom dat uiteindelijk niet gewerkt heeft, ondanks de enorme hulp van buitenaf die vrijwel gratis verstrekt is (lend-lease). Er waren andere factoren. Bent u nieuwsgierig geworden, lees "Verratene Revolution" (Leo Trotzki). Zware kost alert maar de moeite van het zelfs maar doorbladeren waard.

kindapaas | 10-08-20 | 16:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Toch zijn er ook best goede landen binnen de EU waar je geen irritante allochtonen hebt = dus geen moslims = geen islam = geen haathutten. Ik heb het zo naar mijn zin in Polen na 10 dagen en krijg het steeds meer naar mijn zin. Geen tEUro maar gewoon lekker Zloty's en dus alle retegoedkoop. Nachie slapen 20,- euro met supergroot ontbijt, liter E10 slechts 95 eurocent. Polen lid van de EU, het zal wel maar ik merk hier de negatieve kanten totaal niet. Misschien toch maar emigreren?

Wetenschapper | 09-08-20 | 20:23 | 5

@tsjajaja | 09-08-20 | 20:48: beter dan het slinkse betalen van de islamo-fascistische dictatuur in Turkije, via alle subsidies en uitkeringen. Hopelijk vormen Polen, Tsjechie en Hongarije ooit de basis voor een blanke reconquista van het mooie christelijke west-europa

ericv911 | 09-08-20 | 20:59

@ericv911 | 09-08-20 | 20:28: Daarnaast heeft Polen niet de voorzieningen waar de strontvliegen graag op af komen.

daytripper | 09-08-20 | 21:40

Nee .. met de religie van de vrede weten ze wel raad in Oost-Europa . En dat weten de Mohammeds maar al te goed. Bovendien blijft bij handje ophouden die vrijwel leeg . Als je inderdaad de benzineprijzen bekijkt ( www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereidin...) dan vraag je je af waarom men dat hier doodgewoon pikt ... maar ja ... Nederland weekdierenland dus het antwoord is bekend .

daytripper | 09-08-20 | 21:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Een goed stuk! En wat mij betreft: nexit. Liever vandaag dan morgen.

VP732 | 09-08-20 | 20:18 | 2

Terug naar de EEG

Uw Verzekeringsadvis | 09-08-20 | 20:19

@Uw Verzekeringsadvis | 09-08-20 | 20:19: Exact. Kunnen Engeland, IJsland, Noorwegen en Zwitserland ook (weer) toetreden.

JohnLocke | 09-08-20 | 20:27

Gaat de kroeg vanavond nog open?

Frau Merkel | 09-08-20 | 20:17 | 1

*alvast breekijzer pakken doet*

VP732 | 09-08-20 | 20:19

de EU is een wanstaltig gedrocht, waar teveel mensen baat bij hebben. Het is een massa-immigratie conduit ten behoeve van onze zelf-vernietiging.. over 100 jaar, als de voormalige sowjet-staten (Polen, Tsjechië, Hongarije, slowakije, Oost-Duitsland etc, nog heerlijk blank zijn, zonder zeikende buitenlanders in een deug-corset, zullen er in west-europa niet veel blanken meer leven. Allemaal kapot-gedeud door zichzelf

ericv911 | 09-08-20 | 20:16 | 2

Psies, was vorig jaar op motorvakantie in Hongarije, ook zo'n heerlijk land zonder allochtonen, moslims, moskeeën, gewoon zwaar genieten. Mensen zijn veel relaxter, geen totaal waanzin in het verkeer zoals in Nederland waar je op elke meter weg omkomt in de totaal waanzinnige verkeersagressie.

Wetenschapper | 09-08-20 | 20:26

@Wetenschapper | 09-08-20 | 20:26: Hongarije is gevrijwaard van het massa-immigratie spook, een heerlijk paradijs over 100 jaar. Nederland en west -europa zijn allang verloren

ericv911 | 09-08-20 | 20:30

De Euro is een politiek project. Geen financieel/economisch project. Bekijk het eens door die bril Alexander, en je perspectief op de Euro wordt heel anders...

Trouwens, iedere munt is een "verzinsel". En zolang iedereen erin gelooft, behoud de munt zijn waarde.

Odin | 09-08-20 | 20:14 | 2

Inflatie is omgekeerd evenredig met het vertrouwen in de munt.

LiniaalRectaal | 09-08-20 | 20:24

Nee wordt niet anders. Zoaks gezegd is dit maar 1 argument tegen eu emu. Veel geschreven over de andere manco's

Sassen | 09-08-20 | 20:52

Als stemmen iets uitmaakte dan was het allang verboden.

Mozes Langebroek | 09-08-20 | 20:09 | 2

Vrij naar Emma Goldman

Glasgow Argus | 09-08-20 | 20:10
-weggejorist-
ericv911 | 09-08-20 | 20:18

Ik hoef verder geen ingewikkelde uitleg ......mijn pensioentje kalft steeds verder af , rente op mijn spaargeld krijg ik niet meer ,BTW wordt steeds hoger ,energierekening en ziektekosten per maand rijzen de pan uit. Maar ja , ik ben dan ook maar een eenvoudige burger/pensionado die geen economische waarde heeft . Ik wacht op de wet waarin staat dat mensen zoals ik een Drion pilletje krijgen op termijn om de kosten te drukken

Koning BongoBongo | 09-08-20 | 20:09 | 5

U krijgt tenminste nog pensioen.

tsjajaja | 09-08-20 | 20:51

vooral op de gevestigde orde blijven stemmen! dan kom het vast goed met je pensioen

ericv911 | 09-08-20 | 21:00

Daar wordt met corona hard aan gewerkt. Het kost een paar centen die corona maar bij de SVB werd er geregeld gebak gepresenteerd. We gaan nu voor de 2e ronde.

daytripper | 09-08-20 | 21:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft iedere werknemer ook de inflatie gecorrigeerd gekregen?
En dan heb ik het nog niet over de extra verhogingen die niet in het inflatie mandje zitten.

Deflatiemonster | 09-08-20 | 20:06

Kun je deze nog even afmaken?: Waar men ook kijkt, de verschillend (zie hierboven nog twee voorbeelden)
Want dat is me het cliffhangertje wel.

NiCeY | 09-08-20 | 20:06 | 1

Waar men ook kijkt zijn de verschillen duidelijk waarneembaar.

Sassen | 09-08-20 | 20:53

@Alexander Zou je volgende keer graag scherpe tabellen en/of figuren willen gebruiken? Zonodig typ je het over? Wazige letters en cijfers lezen niet fijn.

Ierse_Setter | 09-08-20 | 20:05 | 4

En anders EPS in vector. Of gewoon html natuurlijk..

Frau Merkel | 09-08-20 | 21:12

@Sassen | 09-08-20 | 20:54:
.PNG met minimum compressie geeft kleine en duidelijk leesbare foto's, ook van tekst. Bovendien is .png zo ingeburgerd dat bijna elke applicatie het kan lezen. .BMP is ongecomprimeerd dus groot, en al erg belegen.

Nivelleermarionet | 09-08-20 | 22:39
▼ 1 antwoord verborgen

De Euro verdwijnt de komende 100 jaar zeker nog niet.
Leer er mee leven.

Gulliver | 09-08-20 | 20:05 | 2

100 jaar weet ik niet, maar denk niet dat ik het einde nog ga meemaken.

Dikke_Tammo | 09-08-20 | 20:10

niks om blij om te zijn

ericv911 | 09-08-20 | 20:21

Goed stuk,al is het wel het paard achter de wagen spannen als je het niet goed doet en niet voor de wagen.

ger1306 | 09-08-20 | 20:03 | 1

True

Sassen | 09-08-20 | 20:07

Stel je een straat voor. In die straat wonen fatsoenlijke mensen met een baan, maar ook mensen die beroepsmatig aan een uitkeringsinfuus hangen, met daarnaast een ook nog paar criminelen en een setje mislukte tokkies met megaschulden maar te lui om te werken. De EU en de Euro kun je dan vergelijken met een woningbouwvereniging die besluit dat iedereen in die straat a) zijn huissleutels in moet leveren, en dat sloten vanaf nu verboden zijn en b) iedereen dezelfde bankpas krijgt van één en dezelfde bankrekening. En dan het idee heeft dat iedereen in die straat er dan op vooruit gaat.

De realiteit is anders.

De EU wás een goed idee toen er alleen landen mee mochten (gaan) doen als ze op een bepaald minimaal niveau opereerden. Het ging fout toen besloten werd dat álle landen in Europa mee mochten doen, of dat ze nu op een fatsoenlijk niveau opereerden of niet. En de spelregels die zo fraai opgezet en ondertekend waren bleken al rap het papier niet waard waar ze op stonden, want de 'grote jongens' (Duitsland, Frankrijk, Italië) deden niet alleen precies wat zij wilden, ze hadden ook prima in de gaten dat allerlei goedlopende kleinere landen (Benelux en Scandinavië) probleemloos en kritiekloos aan de leiband liepen. De idealen van de EU zijn toen een stille dood gestorven, de Euro is niet meer dan een eindeloos uitgerekte begrafenis van goedbedoelde maar onhaalbare idealen.

De enigen die nog belang hebben bij het blijven optuigen van het dode paard zijn de machthebbers.

Valse_nootjes | 09-08-20 | 20:01 | 1

Goed verhaal!

LiniaalRectaal | 09-08-20 | 20:04

Leuke analyse en goed op papier gezet.
De kern van het probleem wordt nu wel duidelijk en is ook genoemd, de zogenaamde maakbaar politiek....
Ondertussen is in de praktijk duidelijk bewezen dat dit niet gaat werken, hoeveel geld je er ook tegenaan gooit.
Ben benieuwd wanneer de vechtscheiding gaat beginnen en hoeveel ons als Nederlanders dat weer gaat kosten...

Camoflage | 09-08-20 | 19:55

Wacht maar tot je als burger direct belasting moet betalen aan de EU. Dan gaat het nog veel erger worden.
Ze zijn er druk mee bezig om het in te voeren.

Mr.Crowley | 09-08-20 | 19:53

Alleen Amerika en Goldman Sachs kunnen ons nog redden ... ohh nee wacht.

LazyTee | 09-08-20 | 19:50 | 1

Aan de naam kun je al zien dat het experts zijn in 'cooking the books'.

LiniaalRectaal | 09-08-20 | 19:58

De EU+Euromunt was toch samen met de U.S Dollar een opmaat naar een nieuwe supranationale wereldmunt?
Waarbij de hedendaagse en toekomstige schulden van desbeteffende landen juist goed uitkomen om gedwongen over te stappen naar een nieuwe munt.
www.google.com/url?sa=t&source=we...

steekmug | 09-08-20 | 19:44

www.volkskrant.nl/columns-opinie/pole...
Ook een interessante insteek. Een van de redenen waarom de EU zo tegen Polen ageert. Het voormalig oostblok kan wel eens onze redding worden.

Frau Merkel | 09-08-20 | 19:42 | 5

Absoluut waar. De 3 redenen uit de Volkskrant worden "negatief" neergezet tegen Europa, maar migratie, Rusland en Duitsland zijn absoluut interessante onderwerpen voor Nederland. Vooral de Frans-Duitse as wil migratie. Als de zuidelijke lidstaten en de oostelijke lidstaten samen gaan werken, zou de migratie-problematiek best eens kunnen veranderen. En als Merkel straks weg is (no offence Frau Merkel) dan verandert de interne machtsbalans snel..

Ben benieuwd hoe Nederland dit gaat omarmen....

Odin | 09-08-20 | 20:00

Ik kan dit alleen maar toejuichen. Hopelijk laat het oost Europese machtsblok de EU en de euro in elkaar storten.

cheops | 09-08-20 | 20:07

@Odin | 09-08-20 | 20:00: Het zou mooi zijn als ze weg is. Ze misbruikt mijn nick namelijk.

Frau Merkel | 09-08-20 | 21:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Sinds de crisis van 2008 heb ik het vertrouwen in ons monetaire systeem opgegeven. Een centrale alleshebbende macht die maar doet wat haar goed dunkt, zoals bijvoorbeeld ongeremd geld bijprinten of de rente dusdanig verlagen dat wij in het negatief terecht komen wekt geen vertrouwen op. Aan dat spel doe ik niet meer mee. Sinds 2013 heb ik mijzelf toegeweid aan crypto. Voornamelijk Bitcoin, maar ook andere shitcoins. Het was wellicht niet allemaal de jackpot, maar Bitcoin wel.... Door een beetje de pieken en dalen van de macro trend te volgen heb ik inmiddels een behoorlijke bag waar ik op zit... En dat voelt toch echt beter dan die paar k op de bank.

Voorbeeldige burger | 09-08-20 | 19:41 | 2

Heb ik al zo vaak gehoord joh, allemaal van die stoere prietpraat van voorbeeldige burgers die pas komen kijken.

Ikreaguuralzesjaar | 09-08-20 | 20:04

@Ikreaguuralzesjaar | 09-08-20 | 20:04: Dat het voor u na zo vaak te hebben gehoord nog steeds onbeduidend is, noem ik toch wel noemenswaardig. Zeker gelet op dat u mij het verwijt dat ik er pas pas bij kom te kijken. De ironie. Joh

Voorbeeldige burger | 09-08-20 | 21:09

Hoe zit/zat dat ook al weer met dat six-pack van Van Rompuy?

kweethetooknietbeter | 09-08-20 | 19:38

Het nare gevoel dat het mijn Nederland niet meer is groeide met de dag.
De steeds groter wordende problemen waar telkens niets aan gedaan wordt groeide mee.
Altijd maar weer leugens, als je wat ouder bent zie je ze allemaal, denk/hoop ik.
Nu ben ik 2 jaar geëmigreerd naar de overkant dus uit de EU.
Natuurlijk is dit niet zaligmakend, maar wel stukken beter.
Ik wens u veel sterkte.

bigstone | 09-08-20 | 19:37 | 2

Deserteur. Op afstand ons de ogen willen uitsteken. Je lijkt die Prince wel. Ik geleuv er geen drol van.

Ikreaguuralzesjaar | 09-08-20 | 20:02

@Ikreaguuralzesjaar | 09-08-20 | 20:02: ik zou zeggen, join the club. Heel veel zijn er al over, maar dat meld de media niet. Vermogens belasting kennen ze hier niet. Geweldig.

bigstone | 09-08-20 | 20:41

Stel de euro crasht. We hebben er destijds 2,20371 gulden voor betaald.
Wat zouden we er nu voor terugkrijgen? Stel u verwachtingen maar niet te hoog in.
De waarde van ons geld na de euro, zal u doen schrikken en het zal bewijzen dat er iets vreselijks is misgegaan.
Mensen die in de EU en de Euro blijven geloven zijn dezelfde mensen die er van overtuigd zijn dat een baksteen in een emmer water niet kan zinken.

Broadsquire | 09-08-20 | 19:33 | 5

De Duitsers kregen 1 tegen 2

dedwarsligger | 09-08-20 | 19:45

@bigstone | 09-08-20 | 19:41: Sinterklaas Rutte heeft een groot deel van die 2,20371 weggegeven aan Griekenland, Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal. Maar er is 1 hoop, het komt allemaal terug, met rente...
Hoe hoog is die rente eigenlijk?.........

Broadsquire | 09-08-20 | 19:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Pas als ze de pensioenpotten hebben worden de Nederlanders wakker. Helaas te laat.

ik.zou.haar.doen | 09-08-20 | 19:31 | 1

Dan is het mijns inziens volkomen terecht dat ze ons leegroven. De jongeren willen toch niet meedoen met pensioen.

piet7003 | 09-08-20 | 19:59

Er zijn maar twee redenen waarom Duitsland de EU wilde. Lebensraum en de andere, slechter producerende , landen gebruiken om hun munt af te koelen.

Victor_GS | 09-08-20 | 19:30 | 1

In twee zinnen veelzeggender dan een heel artikel :-) Hoewel elk land een soort game plan heeft over wat ze er uit willen halen. Het plan van Duitsland is realistisch omdat de realiteit van het continent en de culturen gewoon steeds dezelfde uitkomst gaan geven. En als je die ontwikkeling blokkeert, krijg je de oorlog hetzij fragmentatie en verzwakking van ons allemaal op den duur. Je kunt de werkelijkheid niet wegwensen!

GeenAccount | 09-08-20 | 22:52

Tjee. Goed stuk zeg! Goeie metafoor aan het einde! Eigenlijk heb ik dit zelf ook wel beredeneerd maar zonder die cijfers. Gewoon op je boerenklompen aanvoelend dat dit nooit gaat werken. Allemaal geforceerd zo snel mogelijk verdragen ondertekenen en dan maar onze gulden gratis weggeven. Dat was al in 2003 bekend. Maar zucht. Wat ben je kansloos als burger tegen zoveel naïeve romantiek.

Tiscali-2 | 09-08-20 | 19:29 | 2

Naïeve romantiek? Achter dit plan zitten zeer gehaaide mensen, die heel goed weten wat ze aan het doen zijn.

LiniaalRectaal | 09-08-20 | 19:55

@LiniaalRectaal | 09-08-20 | 19:55: Dat is 1 ding wat zeker is. Uitvoeren van een plan ten koste van de werkende mens. Letterlijk en figuurlijk.

Gokmaar | 09-08-20 | 22:39

Wat een schattige poging. Voor en na de EU, de divergentie tussen de Franse en de Zwitserse Franc. Het is dat de Krugerrand besmet is, maar we hadden een maatschappelijk bewuste munt, vergezeld van alle politiek/maatschappelijke instituties: de D-Mark. Gefukt door Frankrijk. Zie de Europese geschiedenis, Frankrijk is de destabiliserende factor (factor is geen vrijblijvend woord).

Wij de economische kracht, jullie onze vakanties. Een van zichzelf onwenselijke situatie, maar in het Zuiden hadden de fossielbrandstofbevoordeelden minder grip. Het werd er nou eenmaal zelden koud.

Inmiddels kan ik het zelf al jaren niet meer betalen, maar ik denk nog graag terug aan mijn mijn eerste zelfstandige vakantie op Gran Canaria. Ik de extra grote zeetong bestellen. Die hebben we niet in huis senor, wilt u genoegen nemen met een kleinere? Ik in mijn beste Spaans: si Senor.

Krijg ik me een ding dat significant over mijn grote bord hing. Tot dat moment had ik geen idee dat slibtongetjes ook groot konden worden. Dat opvoeden.

Tom Hanks die er chocola van probeert te maken: gewenning is de antithese.

Hetkanverkeren | 09-08-20 | 19:28 | 3

Maar even niet meer blowen lijkt me.

DrumPiet | 09-08-20 | 20:15

@DrumPiet | 09-08-20 | 20:15: Laat ik nou denken dat je definitief mocht oprotten, mijn beste. Maar daar ga ik gelukkig niet over. Drugs zijn mij vreemd, ik heb mijn portie psychoses van moeder natuur wel gehad.

Eigenlijk zit ik best wel kalm aan de koele pils. Een zaligheid. Maar hé, de beroerdste niet, op welke manier zit ik er macro-economisch naast?

Want het belangrijkste: de wijsheid is aan mij voorbij gegaan. Ik denk een hoop, maar weet geen moer. Ik vind het prima.

Maar vertel: een inhoudelijke riposte? www.youtube.com/watch?v=DjJE9f3fadw Slechts een scherts, natuurlijk.

Hetkanverkeren | 09-08-20 | 20:55

Als jij daar echt heen wilt?
Betaal ik je reis wel. Is geen liefdadigheid, maar gewoon van mens tot mens.

Gokmaar | 09-08-20 | 22:45

Ze zeggen dat álles altijd weer terugkomt zoals b.v. met de mode, retro en vintage zijn weer helemaal hip, elpees vliegen weer over de toonbank, mode uit de jaren 80 en 90 herleven weer en dát waren dan ook de mooiste jaren naar mijn idee. Nu maar hopen dat we straks weer de gulden terug hebben en onze eigen Nederlandse belangen, weg met die geldverslindende oneerlijke EU. Laten we in maart alsjeblieft strategisch stemmen!

potjandorie | 09-08-20 | 19:22 | 5

@Slurfje | 09-08-20 | 19:25: Ja hallo, mijn stem tellen ze echt niet hoor want ik stem niet op de VVD en soms betwijfel ik of dat tellen van die stemming wel écht eerlijk gaat want álles gaat tegenwoordig digitaal maar stemmen moet nog steeds met een rood polleutje, waarom dan? Met je digid-d code zou het ook moeten kunnen.

potjandorie | 09-08-20 | 19:34

@potjandorie | 09-08-20 | 19:34:
Dan krijg je in de toekomst een goed gesprek waarom je PVV stemde. En een kruisje achter je naam. Plus een spookaanslag van de belasting.

LiniaalRectaal | 09-08-20 | 19:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wil de fl. Florijn weer terug , dan wordt het bier ook weer goedkoper. Of moet je dan ineens fl. 7 ,- voor je fluitje betalen. Als dat zo gaat worden ben ik weg Hebbiexit.

Hebbiehemookweer | 09-08-20 | 19:22 | 3

Beetje naïef, vind u zelf ook niet?

nieuwe_Deen | 09-08-20 | 19:44

@nieuwe_Deen | 09-08-20 | 19:44:
Wie is hier nu naïef? Wanneer u die term gebruikt slaat dat wellicht op de totale Nederlandse bevolking en de politiek incluis.
Ik koop mijn bier trouwens in Duitsland, alwaar ik ook tank en mijn boodschappen doe, dus zo naïef ben ik nu ook weer niet, Slimpo !

Hebbiehemookweer | 09-08-20 | 19:53

@Hebbiehemookweer | 09-08-20 | 19:53: Ik ook wist u trouwens dat tot 31 dec 2020 de btw tarieven zijn VERLAAGD naar 16 en 5 %moet je in Nederland eens voor komen

berg545 | 09-08-20 | 22:18

Is een hele dure grap om niet meer te hoeven wisselen. Verder ziet geen hond nog enig nut in de EU of de euro. Maar zoals eerder hier gememoreerd. lekker Rutte en zijn vazallen blijven stemmen..... Die zijn altijd voor deze flauwekul.

Ommezwaai | 09-08-20 | 19:22 | 1

Meer pro-EU dan Rutte vind je ze bijna niet in Nederland. Wat heeft die kerel het verprutst door alles weg te geven, soevereiniteit en geld.

Het ergste is dat de eerste ronde van gratis geld aan het Zuiden nog maar het begin was.

sprietatoom | 09-08-20 | 21:30

Het pad naar de vooruitgang wordt aan het zicht onttrokken door Nederlands lelijkste bouwwerk, de mainstream media. Eenmaal verlost van de mainstream media zal het snel voorwaarts gaan. Afbreken die zooi.

Pithoigia | 09-08-20 | 19:19 | 1

Ook dat wordt al jaren geprobeerd, met Martin Bosma voorop. Ook dat is trekken aan een dood paard.

Ommezwaai | 09-08-20 | 19:23

Deze feitjes zijn toch wel redelijk oud en bekend

BobDobalina | 09-08-20 | 19:17

Ach en gelukkig staat er weer 750 miljard euro klaar voor herstel fonds.

Bartje01 | 09-08-20 | 19:13

De euro is een dood paard dat ben ik met de schrijver eens, maar vergis je niet hoelang men aan zo’n dood paard kan blijven trekken.

Tronald_dump | 09-08-20 | 19:12 | 1

Very true

Sassen | 09-08-20 | 20:09

Lalala geld...!

Witte_Willem | 09-08-20 | 19:12

Maar we kiezen toch elke 4 jaar hele verstandige leiders die namens ons hele verstandige beslissingen nemen?

Schriever | 09-08-20 | 19:11 | 2

Als er in 2021 nogmaals zo'n overwinning komt voor VVD en extreem linkse partijen hou ik het stemmen verder voor gezien en trek me terug in mijn zolderkamertje met mijn geliefde laptop.

Koning BongoBongo | 09-08-20 | 20:01

@Koning BongoBongo | 09-08-20 | 20:01: Daar zit je toch al?

marcoplarco | 09-08-20 | 21:01

Lekker nivelleren met de Euro, Nederland voorop! Hoezee!

Acidstain | 09-08-20 | 19:10 | 2

Nivelleren zou toch een feestje worden? Nou, niet in mijn portemonnee hoor!

potjandorie | 09-08-20 | 19:18

@potjandorie | 09-08-20 | 19:18:
En in mijn geldbuidel is nivelleren ook één en al verdriet. Wie is er met ons geld vandoor. Niet allemaal tegelijk svp.

Nivelleermarionet | 09-08-20 | 22:29

Misschien brengt een euroloog uitkomst?

Premier Trutte | 09-08-20 | 19:10 | 2

Ja denk het ook want ze zeiken teveel!

potjandorie | 09-08-20 | 19:23

De samenvoeging van 'Euro' en 'Loog'. Ja, dat lijkt me wel kloppen.

marcoplarco | 09-08-20 | 21:00

Voor de meeste mensen te lastig om te begrijpen en daarnaast heeft de decennia lang indoctrinatie via de staatsmedia zijn werk gedaan.

Tronald_dump | 09-08-20 | 19:09 | 2

Je vindt het nochtans direct terug in het straatbeeld .

likmegaties | 09-08-20 | 19:22

De decennia lange import van mensen die niets toevoegen of minder toevoegen aan de Nederlandse economie dan de gemiddelde kaaskop, is mijn inziens een veel grotere kostenpost dan de EU en de euro.

Tronald_dump | 09-08-20 | 19:26

Ik had een Franse manager, ik haat alle Fransen. Geen uitzondering. Nexit graag.

funkyd | 09-08-20 | 19:07 | 2

Franstalige Belgen in Knokke, die zijn pas erg..

Ommezwaai | 09-08-20 | 19:19

De fransen zijn binnen de EU wat de VS voor de wereld is. Voordat Trump kwam, vooruit.

Frau Merkel | 09-08-20 | 19:45

We komen er helaas nooit meer vanaf.
Met dank aan de zwijgende meerderheid die al 5 decennia pro Europa stemt.

de Voorzittert | 09-08-20 | 19:06 | 1

Pro EU...

Frau Merkel | 09-08-20 | 19:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken