Bericht op NU.nl over Erdogan dat te grappig is om waar te zijn, is te grappig om waar te zijn
De kloppende berichten staan tegenwoordig op De Speld en de onzin op NU.nl
Oeps
Social
Nou ja. We hebben wel gelachen. Bedankt anonieme Nu.nl redacteur die de rest van de middag weer NUJij-reacties gaat verwijderen waarin de opwarming van de aarde, het coronavirus en/of het bestaan van Patty Brard worden ontkend. Het bericht is inmiddels aangepast, maar nu is het helemaal niet zo grappig meer.
Reaguursels
InloggenJive turkeys.
Maar de Turkse taal klinkt helemaal niet als een kalkoen, toch?
Wel een groot leider....of toch halve zool?
Het jammere is altijd dat er toch op gestemd wordt....ook in nederland zitten figuren op stoeltjes die daar eigenlijk niet voor geschikt zijn...
Het spreekwoord geldt nog altijd...ieder volk krijgt het leiderschap wat het verdient
Dus een vrouwtjes kalkoen is een KutTurk?
Ik denk dat ome Erdi het niet begrijpt, hij gaat helemaal niet over hoe Turkije in een andere taal wordt genoemd. Hij mag uiteraard made in türkiye op zijn geproduceerde producten zetten, dat staat hem vrij, maar Engelssprekenden zullen Turkije gewoon Turkey blijven noemen.
Oeigoeristan dan
Eén ding moet je wél zeggen van die Turken: ze hebben in de afgelopen weken EEN MILJOEN Syrische vluchtelingen teruggestuurd naar Syrië - want: veilig.
-
En daar lees je dus nauwelijks iets over in deze contreien.
Blijft die arme beestjes dan helemaal niets bespaard? De kerst niet overleven, en tot die tijd met Turken vergeleken worden.
De grap is dat de mensen die in het huidige Turkije wonen helemaal geen echte Turken zijn. Die mensen zijn een samenraapsel van Grieken, Koerden en Armenen die daar al eeuwenlang woonden.
Totdat een groepje Turken (Ottomanen) daar de macht kreeg en besloot dat iedereen Turks moest spreken. Vreemd genoeg begonnen die mensen zichzelf ook als Turks te zien en hun eigen soort (Armenen, Grieken etc.) af te slachten.
Begrijp ik inderdaad ook niets van. Ik heb ooit een aantal keren de pont over de Bosperus genomen en me verbaasd over de diversiteit van de bevolking in Istanboel (dat was heel anders dan in de jaren 80 in Nederland, wij hadden hier dan wel rijksgenoten, maar Nederland werd toen nog vooral bewoond door, uh, Nederlanders, blanke mensen die redelijk op elkaar leken, qua bouw dan).
Zal toch wel ooit eens qua DNA in kaart zijn gebracht?
Maar eens opgezocht: Turkish population forms a cluster with Southern European and Mediterranean populations and that the predicted contribution from an Ancestral Central Asian component is 21.7%
Je hebt helemaal gelijk denk ik.
Toen ik op de middelbare school zat, moest ik voor Engels eens een boekje lezen met de titel “Turkey Thieves”. Ik had daar toen ook andere verwachtingen van.
"Turkey shoot" Vertaald uit het Engels- Is een kans voor een individu of een partij om met een aanzienlijke mate van gemak te profiteren van een situatie.
Klopt ook weer als een bus. De 'situatie' in deze context zijn dan de sociale voorzieningen in NL
Ninjaturkelstan
Erdoganistan
Da s toch een Recept?
De vogel kwam via Turkije naar Europa en is naar het land genoemd. Wees er trots op. Mooie zeperd van nu punt nl overigens.
In het Portugees is kalkoen Peru, dat wordt nog wat.
In het Hebreeuws is kalkoen en India beide "Hodu".
@Beste_Landgenoten | 21-01-22 | 11:09
Leuk hé, het verdraaien van de feiten. Geef even dat linkje waar RU eist dat deze landen hun lidmaatschap moeten opgeven.
Nu punt NL is altijd al een lachertje geweest.
Ik dacht altijd al dat ik poep kocht als er stond made in Turkey.
Welnee, dat slaat alleen maar op de shoarmasaus.
Geldmatie"?
Het wordt vast Erdoganistan.
Oh man, dít topic, ouderwets genieten gewoon van de tegels.
Nederland (Holland) wil toch altijd zo graag op het ziekelijke af, "Gidsland" wezen?
Noem het dan "Rolland".
.
We zij́n al jaren trouwens to-taal geen "gidsland" (meer). Op wat voor gebied dan ook.
Men doelde destijds m.n. op wietgebruik en de "sekswerkers industrie".
En verder ging het amper tot niet.
Gidsland waren we in de Gouden Eeuw. Tegenwoordig is het een dwangneurotische gedachte gebaseerd op het eeuwige minderwaardigheidscomplex en een ziekelijke arrogant paternalistisch deugcomplex.
@wijsvinger | 21-01-22 | 11:49: Hunderdandeighty!
En nu massaal het woord Türkiye aan een kalkoen foto linken s.v.p.
Laat het aub gewoon turkije heten want anders moeten we het straks over "tütür-kalkoenen" hebben en dat klnkt écht niet.
Cold Turkey, lijkt me wel iets voor Tuur.
Tùter Hindi?
Turkey betekent ook zeperd, een mislukking in elk opzicht.
In 'Murica is een turkey ook "domoor".
@Grijskijkert | 21-01-22 | 11:38: En zo is de cirkel weer rond.
Is er al gereageerd door de kalkoenen ?
Nee, ik identificeer me als een ongeboren kipkroket, ik heb verder geen connecties met kalkoenen.
Wordt het gezegde dan ook: "Rijden als een kalkoen"?
Wat een canard.
Ha! Prachtig! "Volland". Hoe kom je erop.
Overigens staat "Nederland" (de correcte term voor ál de provincies tezamen, in het buitenland wél vaak bekend als "Holland (Brits) / Holanda (Ólanda) / Hollande.
Een enkeling gebruikt "Les Pays-Bas" (wat al meervoud is en Vlaanderen in 1 adem meepikt, "the Netherlands', zelfde verhaal, "Los Paises Bajos" ,zelfde verhaal.
.
We zijn maar een raar landje. Het buitenland weet zich geen raad met ons.
Dees was voor @Kaal-dik-en-Lelijk uiteraard.
le plat-pays
Tx. Molland zou ook nog kunnen, aangezien John de M. zo'n beetje toch alles bepaalt en betaalt. The Kingdom of Talpania wordt het dan in het Engels.
Waren we niet ooit een republiek van verenigde Nederlanden? Ook in andere talen, zoals het Fins (Alankomaat, lage landen) zijn wij meervoud.
Nepvent - dat die Turken daar trots op kunnen zijn, in plaats van de Turkse vlag te wapperen zouden ze steunaankopen Turkse lira moeten doen, dan ben je pas echt met recht trots op Turkije
www.xe.com/currencycharts/?from=TRY&a...
Betekent het woord Lira niet 'van generlei waarde'?
Ok een naamswijzeging , prima Erdogan. Maar dan op Thankgivings day ook een Turk op het menu.
Hij kan het ook Keçiland noemen, dat zit dichter bij de waarheid.
Of Keçilië.
Foreskinnia
Toeterstan
Maak er dan heel wat anders van, ze mogen best "Amsterdam" hebben ofzo.
Rotterdam is passender aangezien daar de meerderheid turks is.
@2voor12 | 21-01-22 | 11:30:
Ja. Hofpleinrondjesrijdendland.
TCFNAT. The country formaly known as Turkey.
Erdogeit maakt zich druk om een kalkoen naam,
maar niet dat er op grote schaal in Turkije schaapjes
grensoverschrijdende worden betast!!
O Ses Türkiye, nog niets gehoord over misstanden.
Alle migratieverdragen zijn met Turkije/Turkey dus die komen dan ook te vervallen.
Meteen doen dus.
Mijn oma zaliger had het vroeger vaak over een "Turkenstreek".
Geen idéé wat daar de vertaling van moet wezen.
Gewoon Turkije?
rijden als een Turk is ook wat vroeger wel eens door de oudere generatie werd gezegd.
In de tachtigjarige oorlog was "liever turks dan paaps" een veel gebezigde uitdrukking. Nog even en ze hebben hun zin gekregen.
"Zo vies als een Turk" was vroeger ook een NL uitdrukking. Mijn oma zei dat wel eens.
TurkiYe. Beetje zoals Zoals Kain West nu Ye heet!
Let’s invade Turkey and call it chicken!
Het gezegde hier is 'wreed als een Turk'. Wat gaat die Turkse clown daar aan doen?
Vroeger zongen we.
Ik ben zo rijk als een Turk.
Ik draag een broek en een jurk.
Ik las ooit een brief die mijn opa had geschreven, uit de jaren zestig. Hij had het over iemand die op vakantie was geweest, en terugkwam 'zo bruin als een Turk'.
Grappig.
"Huur daar maar een Turk voor". Kon toen ook nog. Een van de mooiste is deze (Arabische): “Neem hem niet in huis, hij is een Turk”.
@Grijskijkert | 21-01-22 | 11:37: schoonmaakturk hoor ik soms nog.
Laat die pannekoek met zijn besneden lulletje zich eens druk maken om de economie aldaar.
Laat hem gewoon dead gaan, tyfus dictator en psycho.
Ottomania zou misschien een idee zijn? Of Mania?
Daar lopen mensen toch nog op handen en voeten?
www.fuzzyfun.nl/syndroom-van-uner-tan-...
Laat Erdogan zich maar druk maken over zijn noorderburen. Die eisen nu ook al van de NAVO dat Roemenië en Bulgarije hun lidmaatschap opgeven. Je zou evengoed kunnen eisen van de paus dat hij een abortuskliniek opent in het Vaticaan.
Maar die is er toch al eeuwen?
Mwah, Turkey heeft tenminste wel een leger.
Terecht dat Rusland dat wil. Europa heeft al vaak genoeg veroveringsoorlogen gevoerd dus een neutrale buffer geeft ze in ieder geval de tijd zich voor te bereiden.
@2voor12 | 21-01-22 | 11:21:
Oppervlakte van Rusland is 11% van het totaal aan land. Dat is vast niet ooit zo groot begonnen.
@Duwbak_Linda | 21-01-22 | 11:12: En Leopard-2 pantsers. Die van ons zijn destijds rücksichtslos de uitverkoop ingejorist. "Vredesdividend" heette dat toen. Ondertussen hebben we weer 18 heuse Leo-2's in de lease van de Oosterburen.
@Duwbak_Linda | 21-01-22 | 11:24:
Met op die manier redeneren zijn alle grenzen ongeldig.
@Grijskijkert | 21-01-22 | 11:26:
Dat is juist een meesterzet geweest. Je huurt het militaire arsenaal van je potentiële vijand zodat die het zelf niet tegen je kan inzetten.
@2voor12 | 21-01-22 | 11:26: Nee dat zeg ik niet. Maar Rusland mag altijd graag wijzen naar indianen en zwarte bevolking in VS (heeft gewerkt, kennelijk) en de militaire expansie van dat land. Ziet op u zelf denk ik dan. Rusland is ook niet ooit zo groot geworden door bloemen en opbouwwerk.
Krimtataren zijn ook een soort Turken.
Tijd om Holland ook te veranderen. Hol is een ander woord voor aarsgat. En voor de rest is het ook niet hol in de zin van lege ruimte. Dat stukje Nederland is zelfs goed gevuld met huizen, wegen, inwoners. Ik pleit voor Volland. Doet meer eer aan de intensieve menshouderij in die provincies, waarbij de inwoners in de toekomst waarschijnlijk in tijnie hauses moet wonen.
Bolland & Bolland?
Dank Beste Landgenoten. Bolland, het eerbetoon aan de dikke mens. Of Snolland, gelet op de berichten over tvoh. Kolland kan ook nog, gelet op de vice mp.
@Kaal-dik-en-lelijk | 21-01-22 | 11:12: kutland bedoel je zeker?
@bart 2653. Goed voorstel. Een eerbetoon aan het mooie vrouwelijke geslacht, en in figuurlijke zin de spijker op zijn kop.
Net zoals xi-jinping en Winnie the pooh
Dat Erdogan zich daar druk over maakt is nog grappiger.
Was een Turkey dan niet een vogel die oorspronkelijk uit Turkije kwam? Zoals Maltezers hondjes zijn van Malta. En Afrikaantjes bloemetjes uit Afrika?
En alle mongooltjes komen uit Mongolië.
@leo de pejo | 21-01-22 | 11:16:
Rukkers uit Rucpfen
Volgens Obelix zijn het klokloks uit noord Amerika die helemaal niet slecht smaken.
Ik snap het wel. Straks gaat Turkije ook zelf een auto produceren (ze produceren en assembleren al voor heel veel andere merken), de TOGG. Het zou een beetje lullig staan als iedereen weet te melden dat hij door een Turkey is gemaakt. Mooie auto trouwens die TOGG.
www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tu...
Het merk Tüter
Smaken verschillen.
Een inspiratieloze auto, lijkt mij zo.
Dat die auto geen ErdoGo heet of zo.
Het is een initiatief van Erdogan uit jaren 2010 om om een Turks automerk te produceren.
In 2017 was het zover.
Dat kunnen we Nederland dan weer niet.
De Ruttobil of zo.
@smirmoff, mooi is niet zo belangrijk. Een lage aanschaf- en onderhoudsprijs, laag verbruik en betrouwbaar vind ik veel belangrijker. Als je er in rijdt zie je toch alleen de binnenkant.
En buiten dat lijken al dit type auto's ongeacht het merk op elkaar op wat stroomlijn details na.
@Red shirt | 21-01-22 | 11:21: De inspiratie komt van Hyundai. Hebben ze al geklaagd?
Het valt nog mee dit. Dat hij nog niet op het idee gekomen is om alle kalkoenen te claimen als Turks.
Let maar op; niet lang daarna gaat iedereen een kalkoen Türkiye noemen.
Als hij nou eerst eens het analfabetisme in Turkije gaat verhelpen.
Gaan we het daarna wel hebben over hoe hoe Turkije schrijft.
Idee?
Doe uw eigen tegel eens teruglezen.
@normanius | 21-01-22 | 10:57:
Het woordje 'hoe' is toch maar liefst twee keer achter elkaar goed geschreven.
Het zal u verbazen, maar het percentage analfabeten in Turkije is bijzonder laag. Gezien de import vanuit Afrika in de laatste decennia, zou het hier in Nederland zo maar hoger kunnen zijn .
@normanius | 21-01-22 | 10:57:
Zeg jij nou maar niks met je debiele "Doe eens..".
@JohanF | 21-01-22 | 13:19: Google 'sociolect'.
Erdogan weer boos op lego
vrttaal.net/sites/default/files/image...
Is er ook maar iets of iemand waar Erdogan niet al eens boos op is geweest?
Ken uw klassiekers:
"These poor people have been bullshitted by the system into believing that if you change the name of the condition, somehow you'll change the condition. Well, hey cousin, doesn't happen. "
Tja, als je Kaan heet is het ook wat, als je in Nederland woont.
Waarom zoeken ze geen andere naam voor kalkoen?
Een Klokklokkip bijvoorbeeld. Dan kan Turkije gewoon Turkije blijven heten, of Turkey voor Britten, Amerikanen en studenten aan de TU Eindhoven.
Na dik 60 jaar, krijgen ze in eindje het nog niet voor elkaar om studenten uit Limburg Nederlands te laten spreken. De gemiddelde beta kennende is dit vooral een feestje van de 'diversity officer' en van de raad van bestuur om wat Chinezen te paaien die 10k per jaar aftikken.
Oorspronkelijk heette een kalkoen in Engeland zelfs een Turkeycock.
Ik dacht het geslachtsdeel van een kalkoen
Alles prima, zolang niemand maar een Tukker met een Turk verward. Want we hebben hier namelijk ook Tukkerse Turken en Turkse Tukkers. Probeer die maar eens uit elkaar te houden.
Hoe heet dan een tukker van Turkse afkomst die rukt ?
@Lukiluuk | 21-01-22 | 11:04: economische vluchteling.
Een aantal is ook nog trucker.
Gelukkig wordt het geen Turkeye, dat behoort toe aan Zeeuws Vlaanderen
Dat is naar Turkije genoemd. Aartsvijand van de Spanjaarden maar de Hollanders vonden dat Turkije vrijer was want daar werden andere geloven wel geduld. Men grapte toen " Liever Turks dan paaps!"
Ze kunnen namen verzinnen wat ze willen maar het blijven Turken.
Peppie & Kokki
'en denkt daarom na over de naam Türkiye.' [Turkey-yeah]
Heeft Erdogan het niet veel te druk met z’n land naar de kloten helpen door zich te bemoeien met het monetair beleid? ( en z’n familie rijker te maken)
Dat doe je die arme kerstmaaltijd dieren toch niet aan.
Hoezo, was is er mis met een mals stukje kalküün?
@Poeha | 21-01-22 | 10:48: Volgens mij heeft een kalküün geen tüüter..
@Wijze uit het Oosten | 21-01-22 | 10:54:
Wel als je er eentje in z'n reedt steekt
Erdogans.
Goed bezig Erdogan. We hadden ook al lang niks van je gehoord trouwens. Maak het weer eens iets spannender in Europa. Zet weer eens een grote bek op. Kom eens uit je luie stoel Erdogan.
Ik moet waarschijnlijk voor mijn werk een paar dagen naar Turkije dit jaar, dus: lang leve Turkije en zijn machtige president!
Haha.. Slim bezig.
Yesss! Nummer 6!
Beter wel de nieuwe naam leren uitspreken en typen, voor u van het vliegtuig stapt.
Even een tijdje je slecht gedragen en niet al te hygiënisch zijn, je moet je wel aanpassen.
Geen commentaar
www.youtube.com/watch?v=KXhesrnIcCY
Türkiye is ook kalkoen in het Turks. Het lijkt wel een nieuwspaal bericht.
Nee, kalkoen is hindi. Omdat Google Translate een paupervertaalalgoritme Nederlands - Turks heeft vertaalt ie eerst naar het Engels. Dan krijg je rare resultaten.
Bron: ik en mijn Turkse vrouw hebben tijd teveel en hebben een keer gechecked of kalkoen in het hindi ook weer een land of ander dier is. Antwoord is nee.
@JWZ_JMK | 21-01-22 | 10:41:
Kan je ook uitzoeken wat er op twaalf rijmt?
@JWZ_JMK | 21-01-22 | 10:41:
"Het Hindi is een Indo-Arische taal die voornamelijk in India wordt gesproken. " Is niet netjes hè.
@JWZ_JMK | 21-01-22 | 10:41:
Laat je vrouw dit niet lezen!
Het is natuurlijk “mijn Turkse vrouw en ik”.
@Kaas de Vies | 21-01-22 | 10:45: halftwaalf.
@Nuuk | 21-01-22 | 10:48: Turkse vrouwen komen toch altijd een meter achter hun man aan?
@JWZ_JMK | 21-01-22 | 10:41: Desperado!!!
Kalkoenen zijn slimme dieren, dus wel een goed idee om de naam aan te passen.
ik vraag me in hoeverre er nu rekening gehouden is met de kalkoenen die eigenlijk geen kalkoenen willen zijn. Met gelegenheids trans-Kalkoenen zoals rond thanksgiving kunnen we geen rekening houden.
Debilistan lijkt me een meer passende naam voor dat land
Tüterstan
@MargauxGrandCru | 21-01-22 | 10:34: Piggystan
REAGEER OOK