Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hugo legt zich "niet neer bij je recht, je vrijheid om nee te zeggen tegen vaccin". Die vaxplicht komt er tijdens de eerste omicron-paniek hoor

We citeren minus het toontje van een lichtgewicht van de allerergste soort

Hugo gisteravond tijdens de persco: "En hecht je je zo vreselijk aan je recht, je vrijheid om nee te zeggen tegen vaccinatie, daar leg ik me niet bij neer. Want dat recht, die vrijheid, kan nooit belangrijker zijn dan het recht van een ander om niet ziek te worden. (...)

Da's interessant, want dat kan het nadrukkelijk wel. Is het "recht om niet ziek te worden" een grondrecht verankerd in de Nederlandse grondwet of de universele/Europese verklaringen van de rechten van de mens? Nee en nee - en dan hebben we het ook nog eens niet over de builenpest hè, maar over een gemeen griepje dat zelfs Jan Roos ongevaccineerd overleefde. Weet je welk grondrecht er trouwens wel verankerd ligt in de Nederlandse grondwet en universele/Europese verklaringen van de rechten van de mens? Het "recht op onaantastbaarheid van het lichaam".

Maar tussen de regels valt het inmiddels eigenlijk wel te lezen. Omicron is zo'n 2,5 keer zo besmettelijk en wordt hier waarschijnlijk ook dominant. Eerste studies uit Zuid-Afrika suggereren dat de ziekteverschijnselen een stuk milder en ziekenhuisopnames dus lager zijn. Maar de eerste cijfers uit Denemarken suggereren juist weer dat omicron-ziekenhuisopnamen gelijk zijn aan die van delta. 

Genoeg onduidelijkheid dus voor paniek bij een nieuw kabinet dat iets te bewijzen heeft. Rutte wilde de vaccinatieplicht al niet meer uitsluiten, Hugo ook niet. Het fundament ligt er en omicrons hoge besmettingsgraad laat zich makkelijk als rechtvaardiging presenteren. Die vaccinatieplicht komt er, en we gokken dat de formele aankondiging plaatsvindt tijdens een omicron-piek rond 23 januari. Tuurlijk, Hugo is dan geen minister VWS meer. Maar zoals Rutte gisteravond herhaaldelijk benadrukte: "dit is een estafette-race, waarin het stokje al rennend doorgegeven wordt."

Wel benieuwd of het aparte omicron-vaccin (3 shots exclusief boosters) dat Pfizer in maart uitrolt - maar dan nog (lang) niet massaal beschikbaar heeft - tzt ook verplicht wordt. Hoort u dat trouwens? Nee? Nou, dat klopt, want dat is het filosofische vacuüm waar een vaccinatieplicht toe leidt. Hugo's gehele bijdrage, na de breek.

Reaguursels

Inloggen

Het kan niet. Het mag niet. Dit idee mag niet normaliseren. Het is krankzinnig. We mogen het niet toelaten, nooit.

Ramsesz | 15-12-21 | 22:48

Glijdende schaal dit. Durf geen vergelijkingen te maken met een historische periode. Wel weet ik dat er toen veel wegkijkers waren.

mozaard | 15-12-21 | 21:31

Ik vind het ronduit schandalig dat mensen die longkanker krijgen misschien wel moeten wachten op een behandeling/operatie omdat die ongevaccineerden horken de ziekenhuisbedden bezet houden!
En dat, terwijl slechts 9 van de 10 longkankerpatienten rokers zijn.

Cousin Eddie | 15-12-21 | 20:32 | 1

Is ook horkerig, dat de zorg niet opgeschaald is bedoelt u?

mozaard | 15-12-21 | 21:25

Wel goed om te weten: De coronavaccinatie blijft vrijwillig en er komt nooit een vaccinatieplicht. Rutte heeft het beloofd, Hugo heeft het beloofd, en de Tweede Kamer heeft hier diverse moties tegen aangenomen. Maar ik vrees dat al die beloftes geen cent meer waard zijn in de toekomst.

www.youtube.com/watch?v=06wBqnPz1qA

sir Ockels | 15-12-21 | 19:58 | 1

Mooi! Dan gaat de vaccinatie plicht dus door!

heppykemper | 15-12-21 | 20:01

Als al überhaupt, maar sinds wanneer ligt de verantwoordelijkheid voor “het recht van een ander om niet ziek te worden.” dan bij mij?
Bij welk kruisje heb ik daar voor getekend?
Ligt de verantwoordelijkheid voor dat ‘recht’ dan niet bij die betreffende ‘andere’?
Of ben ik gek en Hugeau niet?

Darwinian | 15-12-21 | 17:14 | 1

Vergelijk het met rechter over Baudet. Baudet heeft vrijheid tot de vrijheid van een ander(Joodse org.) in het geding komt.
Is perfect gespind, perfekte onzin.

ger1306 | 15-12-21 | 19:42

Ik zou graag zien dat Dhr. De Jonge live op tv een drugstest doet. Dit soort uitspraken doe je niet nuchter lijkt mij. Mocht die uitslag negatief zijn dan mag hij op de wachtlijst voor de GGZ. De verkeerde politicus staat vandaag verantwoording af te leggen voor de rechtbank voor gedane uitspraken.

zegmaarwij | 15-12-21 | 16:45

QR maatschappij?

Dan ook een QR fabriek.
Op Nederlandse bodem.
Medicatie betaald voor en door de Nederlandse belastingbetaler.
Een Covid ziekenhuis.
Betaald voor en door de Nederlandse belastingbetaler.
Dit alles zonder winstoogmerk.

Oh ja,

En een vliegticket voor Hugo.
Betaald voor en door de Nederlandse belastingbetaler.

Papualist | 15-12-21 | 16:26 | 2

Enkele reis bedoelt u?

antfukker | 15-12-21 | 19:35

Siberië

More_Bazz | 16-12-21 | 10:07

De reden dan de horeca zo hard aangepakt wordt is dat het voor ontspanning zorgt. En dat helpt niet als je een volk wilt mennen en wilt loodsen naar de QR maatschappij.

Atheist-Priest | 15-12-21 | 16:12

In precies diezelfde (grond)wet staat ook dat de overheid zijn burgers moet beschermen. Dat een vaccinatieplicht gerechtvaardigd kan zijn, blijkt ook wel uit een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. In april van dit jaar oordeelde dit hof dat een Tsjechische vaccinatieplicht voor kinderen tegen infectieziekten toegestaan was. Datzelfde argument kan dus ook gebruikt worden voor coronavaccinatie.

Jeroen1234 | 15-12-21 | 15:56 | 5

Is wel waar want volgens de dikke Van Dale is een vaccinatie een inenting met een vaccin.

Het mRNA is GEEN inenting.
Enten betekent dat je een verzwakt of afgestorven virus in je bloedstroom brengt om hiermee je afweersysteem te triggeren.

Het mRNA vaccin is een ‘werkinstructie’ voor bepaalde cellen in je lichaam om een deel van het SARS-CoV-2 spike-proteïne te produceren om daarmee je afweersysteem te triggeren

Darwinian | 15-12-21 | 17:26

@Darwinian | 15-12-21 | 17:26: De dikke Van Dale is niet als medisch handboek te gebruiken. U componeert een eigen definitie van het begrip enten. Voor medici is vaccinatie gelijk aan inenting. Waar het gaat is dat er antistoffen worden geproduceerd. De methodiek doet er verder niet toe.

Pardoes | 15-12-21 | 20:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Roep dat maar als u al happend naar lucht opgenomen wordt.

botbot | 15-12-21 | 15:48 | 5

@botbot | 15-12-21 | 16:31: Dat happen naar lucht heb ik meegemaakt en dat is echt eng. Je ademt maar je voelt dat je niet optimaal zuurstof opneemt. In maart 2020 ben ik echt erg ziek geweest maar toen werd niemand getest. Nu wordt ik weggezet als antivaxer en heb de status niet genezen verklaard.

Voor zover ik lees is de wetenschap verdeeld en heb ik ontzettende moeite met om Hugo klakkeloos te vertrouwen. Als mij nu de belofte kan worden gemaakt dat we nooit meer naar een QR maatschappij gaan en mensen uitsluiten dan laat ik die prik vanavond nog zetten.

Brabeaulander | 15-12-21 | 17:02

@Brabeaulander | 15-12-21 | 17:02:
Zo heeft iedereen zijn verhaal maar feit blijft dat als iedereen gevaccineerd was er ruim vierhonderd IC bedden niet nodig geweest waren en wij zonder al teveel beperkingen de Kerst en oud en nieuw hadden kunnen vieren.

botbot | 15-12-21 | 17:15
-weggejorist-
antfukker | 15-12-21 | 19:39
▼ 2 antwoorden verborgen

‘Het recht van de ander om niet ziek te worden…’

Dat is een breed begrip en stelt op die manier ook dat dit mogelijk is. Bijzonder, de mensheid komt als organisme nogal wat bronnen tegen op de aarde die zijn/haar fysieke gezondheid kunnen ondermijnen. Dan zijn er ook nog legio factoren die mentale ziektes veroorzaken.

En deze minister blijft dus herhalen dat ik het recht heb niet ziek te worden. En als ik dat nu wel zou worden? Wil hij het dan mogelijk maken dat ik de veroorzaker aansprakelijk kan stellen? Of is het loze retoriek, wetende dat dit zou ontaarden in allerlei juridisch getouwtrek, laat staan de overbelasting van hulp daarbij, want er gaat nogal wat mis elke dag, op vele terreinen, als niet-ziek-worden tot hoogste levensdoel wordt gesteld door vadertje staat.

De overheid kan bij zichzelf beginnen. Is dit ministerie al in de plannen opgenomen? Kan ik al mailen naar Nooit-meer-ziek@utopia.gov ?

HebjeHemweer | 15-12-21 | 15:46

Liever dood dan dwang en sterf met je QR maatschappij.

Brabeaulander | 15-12-21 | 15:34 | 5

Vriend!

TonyMontana010 | 15-12-21 | 19:19

Correct.

ger1306 | 15-12-21 | 19:44

Hear, hear....

More_Bazz | 16-12-21 | 10:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik lees dat het vaccinatiebewijs straks beperkt geldig wordt. Dan kunnen we dus gezellig met regelmaat terug naar de prikstraat. Zou het nu juist daarom gegaan zijn. Hoe zou je als belanghebbende Pharma producent kunnen zorgen dat je niet allen nu, maar ook straks interessant blijft voor de aandeelhouders...?
Ik geloof niet in de opzet van besmetting met Corona van de wereldbevolking, De absolute onkunde van overheden in de aanpak van het virus tonen dit aan, maar we staan straks gezellig iedere 9 maanden elkaar in de prikstraat aan te staren. Doe of wil je dit niet, dan wordt je leven zo ver beperkt dat je uiteindelijk toch de booster gaat halen. Of sterker nog, je iedere 9 maanden ook nog een boete kan betalen.
Dan ga ik ook een keertje mee 'demolesteren' in Rotterdam, je wil toch wat in je leven beleven :)
o ja, ik heb het virus gehad en was er bijna niet ziek van en ik heb me al een keer laten vaccineren, maar ik blijf niet bezig.

amoniton | 15-12-21 | 15:26 | 2

Uw vrijheid hangt straks af van een aankoopbewijs van een product van een buitenlandse for-profit organisatie.

Hans Kwalzan | 15-12-21 | 16:15

Die 9 maanden is erg optimistisch. Ga eerder uit van enkele keren per jaar, met de huidige mutatiesnelheid.

lekgoot | 15-12-21 | 17:02

lijkt wel ingefluisterd door Duitsland of Europa en/of de farma. Die prikken móeten gezet worden, of het nou helpt of niet, ongeacht je basisrechten... wordt steeds enger die polarisatie en is voedsel voor de complotters.

springstuff | 15-12-21 | 15:18

Ik heb mijn vrijheid om nee te zeggen tegen Yugooo (girl)

Papualist | 15-12-21 | 15:15

Doe mij Irma maar

borus | 15-12-21 | 15:03

Ik word toch zo depressief van die twee, als mijn fantasieën uit zouden komen…..
Manmanman wat een blaartrekkend duo.

Rest In Privacy | 15-12-21 | 14:50

De testgroep moet zo snel mogelijk weggewerkt.
Zodat ze over een paar jaar kunnen zeggen :
Tja, met de kennis van nu hadden we misschien beter ……. Kunnen handelen. Sorry, we zijn geschokt van de feiten.

Het leven is zwaar | 15-12-21 | 14:18 | 1

dat dus

kale tornado | 15-12-21 | 16:36

De laatste woorden van Huig de Groot luidden: "door veel te begrijpen heb ik niets bereikt". De huidige Huig heeft veel bereikt door niets te begrijpen. Het is een gouden zet geweest om deze schoolfrik aan te stellen en hem de burger de les te laten lezen. Hij slaat met een strakke blik het rietje ongenadig hard op ongehoorzame ongevaccineerden. Sultan Mark IV kijkt vanuit zijn minbar voldaan en instemmend toe. De deterioratie der democratie demarreert. De bestuurder noemt het nieuw elan, de burger denkt er het zijne van.

INTP | 15-12-21 | 14:10

Maar hoe groot is het probleem van ongevaccineerden nou echt? Er is nog een hele kleine minderheid die nooit corona heeft gehad en ook ongevaccineerd is. Je moet echt onder een steen geleefd hebben..

Maar met omicron komt hier wel snel een einde aan. Duurt nog hoogstens 1 maand voordat iedereen danwel hersteld is, danwel gevaccineerd. Dus waarom nog op het laatste moment iedereen een prik proberen aan te naaien?

Nappa | 15-12-21 | 14:09 | 19

@Nappa | 15-12-21 | 17:39:
Ik zal het nog een keer uitleggen.
Men kan ruwweg stellen dat 30% van de covid patiënten die op de IC afdeling verpleegd worden het niet overleeft.
300 bedden betekend 100 doden.
600 bedden betekend 200 doden.
Wil men doden voorkomen zal men de instroom van covid patiënten moeten verminderen.

botbot | 15-12-21 | 18:09

@botbot | 15-12-21 | 18:09:
Dat zijn dus 30% van de OPGENOMEN Covid patienten. Als iemand er zeer slecht aan toe is en niet wordt opgenomen , gaat hij/zij 100% dood. Met andere woorden, IC’s redden levens, en verkleinen de kans dat iemand die een ernstige infectie doormaakt, komt te overlijden. Moeilijk te begrijpen? Ik snap nog steeds niet hoe jij kan denken dat een hoger IC capaciteit tot meer doden leidt… Of je moet een troll zijn

Nappa | 15-12-21 | 18:18

@Nappa | 15-12-21 | 18:18:
Nee,..
En ik hou me bij de cijfers.
U kunt toch ook lezen dat 3/4 van de IC opnames te wijten zijn aan de ongevaccineerden.
En dat in Duitsland en Oostenrijk ondanks dat ze veel meer IC bedden hebben als hier zeer strenge maatregelen neemt.
Men moet de bron aanpakken anders is het dweilen met de kraan open.

botbot | 15-12-21 | 19:12
▼ 16 antwoorden verborgen

Hugo: "we hebben onze vrijheid te herwinnen op het virus", "het recht op je vrijheid van keuze stel je niet boven het recht van een ander zijn onderneming te openen" "niet vaccineren = een ander z'n vrijheid ontnemen."
Aha, I see what you did there. Dat virus is allemaal beroerd zat, maar de maatregelen ontnemen ons (gevaccineerd of niet) de vrijheid, niet het virus hoor. En wie voert die maatregelen door, Bloemschoen?

breakingnews | 15-12-21 | 14:07

Zou het met die boetes straks uitmaken of je één prik of drie prikken hebt geweigerd? En is er kwantumkorting?

Egerius | 15-12-21 | 13:43 | 2

Zijn er mensen die iets geweigerd hebben. Ik ken alleen mensen die geen gebruik hebben gemaakt van een vaccinatieaanbod.

lekgoot | 15-12-21 | 13:49

Als je in juni volgend de eerste vaccins, incl. dan beschikbare boosters niet genomen hebt, krijg je 100 euro per prik boete. Dat is dus volgend jaar juni 1.800 euro boete.

breakingnews | 15-12-21 | 14:08

Dan nog de iedereen boven de 18 een booster voor halverwege januari. Genoeg mensen zitten dan niet eens aan de 6 maanden. Dus dat gaat ook al nergens over.

Tevens slaat de verlenging nergens op want de cijfers liepen al terug voor de avondlockdown inging, de avondlockdown heeft ook niet voor een extra dip gezorgd. Logisch want met de maatregelen daarvoor was veel van de dingen die je met 3G kon alweer aan banden gelegd, en zoals gezegd was 3G waarschijnlijk de reden voor de piek. Die avondlockdown haalt dus niets uit. De verlening is vooral omdat ze de feestdagen nog even stuk willen maken.

En wil je dan echt dat meer mensen prikken en boosters halen, bied dan wat meer keuze. Er zijn 3 type vaccins. Maak het dat je als burger kunt kiezen. Maar dat betekend meer keuzevrijheid, en vrijheid dat vinden ze in Den Haag een vies woord.

DerUnterMensch | 15-12-21 | 13:42

Dan de vrijheid om niet te vaccineren. Ik snap dat Hugo moeite heeft met vrijheden. Dat hebben autoritaire regiems sowieso en ze werken meer en meer die kant op.
Echter klopt het vervolgverhaal weer niet. Als het vaccin jezelf beschermt, heb je dus zelf de keuzen je te beschermen. Ongevaccineerden vormen daarmee weinig risico voor jou.

Maar ze zorgen dat de ziekenhuizen vol komen te liggen, ook daar sprak Hugo over. Echter roepen “deskundige” ook al een tijd dat zelfs bij 100% vaccinatie we op dat vlak nog een probleem zouden hebben doordat gevaccineerde elkaar ook kunnen besmetten en je dan nog altijd te veel doorbreek gevallen hebt.
En omdat ik dan weer ga horen “Maar het helpt wel een beetje tegen besmettelijkheid”, ja wel een beetje. Tegelijkertijd zorgt het ook voor meer mensen zonder klachten, die daardoor onwetend besmet door het leven gaan en toch andere mensen ziek maken. Een beetje minder besmettelijk maar meer mensen die rond lopen andere te besmetten. Het vaccin kan daarmee op dat vlak dus zelfs averechts werken.

De hele logica achter het “iemand anders zijn vrijheid niet ziek te worden” gaat dus ook al niet op. Sterker nog, de huidige piek is waarschijnlijk door het mislukte 3G beleid gekomen waarbij vooral gevaccineerde elkaar liepen te besmetten.

DerUnterMensch | 15-12-21 | 13:42

Ik volg de persconferenties al een jaar niet meer want zodra ik ze volg hoor ik de ene naar de andere leugen. Ik hoor achteraf wel wat ze nu weer verzonnen hebben.

Nou wordt ik overal doodgegooid met dat fragment van Hugo en weer leugens. Laat ik het hier dan toch nog maar eens aanhalen in een drieluik (Want het lijkt hier steeds meer op twitter).

Hugo zegt dat de boosters nog werken voor de Delta en niet meer voor Omicron. Dat is puur bangmakerij in een poging mensen aan de booster te krijgen. Het is echter een leugen, dat wilt zeggen, Hugo weet dat helemaal niet.

We weten nog niet veel over Omicron en we weten ook niet in hoeverre boosters belangrijk zijn specifiek voor Omicron. Wat we vooralsnog denken te weten over Omicron is dat het besmettelijker is maar je er minder ziek van wordt. De huidige vaccins (en boosters) beschermen tijdelijk redelijk goed tegen ziekte maar heel beperkt tegen besmettelijkheid. Daarmee kun je logisch beredeneren dat die boosters verhoudingsgewijs juist weinig helpen tegen Omicron.
Dus logischerwijs is het waarschijnlijk niet waar wat Hugo zegt, maar feitelijk weten we het nog niet. Als Hugo dat dus als een feit roept is het een leugen.

DerUnterMensch | 15-12-21 | 13:42

Grond- en mensenrechten leiden in “goede” tijden een sluimerend bestaan. In tijden van crisis en als ze er echt toe doen blijken ze met voeten te worden getreden, waarvan akte.

Kwelbeller | 15-12-21 | 13:38 | 2

Grondrechten zoals rechten die zijn vastgelegd in de Grondwet? Lees hem eens helemaal, vooral artikel 22.

BoerKoekoek | 15-12-21 | 13:42

@BoerKoekoek | 15-12-21 | 13:42:
De ene wet gaat niet boven de andere. Dus als de overheid de volksgezondheid in Nederland moet bevorderen, is dat nog altijd met in achtnamen van andere grondwetten.

Dat gezegd hebbende is onze grondwet een gatenkaas. Bijna overal staat dat de wet er uitzonderingen op kunnen maken. Daarmee zijn ze redelijk nutteloos. En zelfs bij de artikelen waar dat niet bij staat (Artikel 1 bijvoorbeeld) staat ons wetboek toch vol uitzonderingen op die wet. En rechters mogen er niet op toetsen. De eerste kamer die dat wel hoort te doen, doet het duidelijk ook niet.

Dus veel heb je er niet aan. Nou staan veel van die rechten ook in het EVRM. En daar zie die uitzondering dan weer niet op.

DerUnterMensch | 15-12-21 | 13:48

Dat recht om niet ziek te worden, geldt dat ook voor omwonenden van bijv. Tata Steel?

Mascal | 15-12-21 | 13:29 | 1

Nee, als je in Beverwijk e.o woont ben je een pauper en dus bij voorbaat af.

BoerKoekoek | 15-12-21 | 13:42

Wie denkt die man wel niet dat hij is? Dat ie boven de wet en onze rechten staat? Grote smurf zal het wel even vertellen hoor. Met z'n 'Dikkie-dik'-toontje.
En wat een drogreden, alsof het ook maar iets uitmaakt voor de gezondheid van een dikke driedubbel-gevaccineerde boomer van 73 of mijn gezonde kind van 13 gevaccineerd is .

Root_Of_All_Evil | 15-12-21 | 13:24

Recht om niet ziek te worden? Ziektes houden geen rekening met uw rechten. Er zijn mensen die gezamenlijk bepaalde risico's willen nemen om een leven van betekenis te kunnen leiden. Daar hebben we geen gore fascisten zoals hugo voor nodig.

etwaboy | 15-12-21 | 13:22

Jammer dat die Hugeaux zo geradicaliseerd is. Van vrije keuze naar verplichting in een paar maanden tijd...

Hans Kwalzan | 15-12-21 | 13:20

Onze regering is volledig van het padje af en regeert bij de waan(zin) van de dag. Als visie en basis principes niet meer gelden glijden we af naar het nivo van de eerste de beste dictatuur. Hopelijk kan onze politiek zichzelf op tijd uit het moeras trekken.

Stuffed Human | 15-12-21 | 13:18

Volgens Hugo heb ik dus het recht om niet ziek te worden. Nou, daarom neem ik dat vaccin dus niet.

Nou jij weer Hugo.

Braboblanke | 15-12-21 | 13:09

Ja Hugo. Ik heb over deze variant nagedacht. En nee, ik laat mij niet prikken. En nee, ik heb niet de wens om gezond te blijven. Ik zorg er voor dat ik gezond blijf. Leg je daar maar bij neer.

loser | 15-12-21 | 13:09

Vaccinatieplicht gaat naar inkomen.
Als je de boete kunt betalen heb je geluk.

Arendsoogje | 15-12-21 | 13:09 | 2

In Oostenrijk begint het daar wel op te lijken.
Even afwachten of het het kabinet wel lukt om voldoende celcapaciteit te creëren voor wanbetalers. Misschien dat IC-verpleegkundigen die vanwege de werkdruk zijn gestopt in een paar maanden tijd kunnen worden omgeschoold tot gevangenbewaarder.

lekgoot | 15-12-21 | 13:45

Exact dat! Velen zullen zich die boete niet kunnen veroorloven (nadat ze de Belastingdienstenveloppen hebben ontvangen).

mozaard | 15-12-21 | 21:29
-weggejorist-
priks | 15-12-21 | 13:04 | 2

Hugo gooit weer eens een onnavolgbare drogreden in de strijd. Want als je niet gevaccineerd bent is Omicron helemaal geen reden om je alsnog te laten vaccineren, waarom zou je? Nergens blijkt nog dat je meer gevaar loopt dan met vorige varianten. Vaccineren tegen verspreiding (om je kwetsbare omaatje te beschermen) is inmiddels ook een wassen neus gebleken.

Thuinman | 15-12-21 | 12:58

Zou er iemand al onderzoek gedaan hebben naar de impact van vitamine D en Omikron?

Tis natuurlijk hoogzomer in Suid-Afrika en hartje winter in Denemarken,
dan heb je twee populaties met dezelfde variant en een verschil in vitamine d level

Ook bij de delta en alpha varianten was vitamine D tekort nogal van invloed op hevigheid van verloop van de ziekte,zeker onder de gekleurde (en geriatrische) populatie op noordelijke breedtegraden...

ReyNemaattori | 15-12-21 | 12:56 | 2

En selenium en zink tekort spelen in België een rol. Nou ja, slechts 1,5 jaar na Maurice kwam het RIVM er al achter dat ventilatie helpt. In 2024 zullen ze hier ook wel mee komen, heb geduld!

quazi | 15-12-21 | 13:00

Het is zeer de vraag of die vergelijking opgaat. In Suid-Afrika zijn velen pigment-verwend. Dat schijnt de aanmaak van vitamine D niet ten goede te komen.

marcoplarco | 15-12-21 | 13:26

Het schijnt dat er in die boosterprik een stofje zit dat je hersens vervormd naar de staat van die van Hugo en Mark. Of het waar is...

BoetoeVoetoe(btvt) | 15-12-21 | 12:53 | 1

Vervormt ook

BoetoeVoetoe(btvt) | 15-12-21 | 12:54
-weggejorist-
NerdAlert | 15-12-21 | 12:48 | 2

Weer wat pushen met groepsdruk en tweedeling, met zulke figuren zoals Hugo heb je geen vijanden meer nodig.

Reebensteeltje | 15-12-21 | 12:48

Het kabinet heeft er een enorm zooitje van gemaakt. Ze lopen constant achter de feiten aan. Er is geen geen visie en dus ook geen plan. Reageren op wat er gebeurd en dan ook nog veel te traag. Ik haal al mijn vaccins en leef gewoon mijn leven en houdt nergens rekening meer mee. De kans dat je met vaccins op de IC komt is heel laag, De kans dat je anderen die niet zijn gevaccineerd besmet is aanwezig. Maar dat is hun eigen keus. Dat Interesseert me geen bal. Wie er in het ziekenhuis wel of niet geholpen wordt oftewel een ongevaccineerde of iemand die een operatie of een chemo nodig heeft is een probleem van de overheid. Tot op heden kunnen de mensen met kanker de pot op.

metdedag | 15-12-21 | 12:46 | 2

en het mooie is........ Ze komen weer terug!!!

sinecker | 15-12-21 | 13:13

@sinecker | 15-12-21 | 13:13: Ja, onbegrijpelijk
Om een reaguurder verderop te citeren "ik ben een demissionaire burger in dit kapotte land"

metdedag | 15-12-21 | 15:10

Hé Hugo misschien moet je dan stoppen met die stompzinnige lockdowns die niet werken, stoppen met een gepolariseerde QR-maatschappij. Want mensen hebben het als ik uw woorden hoor 'het recht om niet ziek te worden'.
Die lockdowns, QR-maatschappij en uw uitstaanbare nonsense geblaat maken mensen ziek. Kijk alleen al naar die ontelbaar veel jongeren die depresief thuis zitten omdat ze niet 'jong' kunnen zijn.

Cherrybouwdet | 15-12-21 | 12:45 | 7

Als jong-zijn betekent uit gaan; dronken worden; naar dance festivals gaan; en nog meer van dat soort hedonistische zaken, dan ben ik nooit jong geweest.

loser | 15-12-21 | 13:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Als Hugo straks door Rutte omgeruild wordt voor VVD minister Ernst Kuipers, zal de toon en boodschap aanmerkelijk indringender worden. Of hij de GS virologen kan overtuigen is natuurlijk de vraag.

P. Breidel | 15-12-21 | 12:44 | 1

U moét zich laten vaccineren, u moet doen wat ik zeg! Alleen vaccinatie kan ons redden!
Waarvan eigenlijk? Van het tekort aan ziekenhuiscapaciteit? Ernst heeft hetzelfde probleem als de rest van het kabinet, gevangen in dogma en is deel van het probleem. Het is tijd voor iets nieuws.

ratelaar | 15-12-21 | 14:20

Alleen maar rechten, geen plichten. Walgelijk.

van Oeffelen | 15-12-21 | 12:41 | 1

Hashtag Samen.

Lorejas | 15-12-21 | 12:47

Misschien moet Hugo maar eens een tijdje stoppen met poedertjes in zijn neus stoppen.
Hij is er niet gezelliger door geworden.

Boeloeboe | 15-12-21 | 12:40

Hersenspoel mij meer ajb

naamengetal | 15-12-21 | 12:39

vorige persco was het nog, laat je vaccineren, want eind januari is toch iedereen besmet geraakt

en nu moet je je laten boosteren omdat het na 3 maanden is uitgewerkt, grondrechten worden verkwanseld, 2G... hoe zotter de maatregelen, hoe minder vertrouwen, gelukkig heeft de bevolking dat inmiddels ook door

parterretrap | 15-12-21 | 12:39 | 1

Ik zeg, neem het voortouw in deze onbetrouwbare maatschappij!

P. Breidel | 15-12-21 | 12:47
-weggejorist-
ParaPiet | 15-12-21 | 12:38 | 3

Dus ik mag straks ook niet meer verkouden worden van/door iemand anders? Of iemand anders aansteken? Want dat zegt hij nu ook?

En als ik nu mentaal ziek word van Hugo, wat dan? Succes Hugo…

LuNaTeeQ | 15-12-21 | 12:36

Recht om niet ziek te worden, ben gevaccineerd, toch ziek geworden, hoe zit dat nou Hugeaux? Wie maakt er eigenlijk inbreuk op mijn rechten als ik ziek van iets anders dan corona, bij welke rechter kan ik dan terecht?

Dat dit soort mensen voor de klas hebben mogen staan is een wonder, maar dat hij het dan ook nog tot minister van VWS schopt. Wat. De. Fuck.

Terra | 15-12-21 | 12:34 | 1

Mijn lieve huisgenoten zijn ook gevaccineerd. Deze dames zijn normaal topfit en hadden na de vaccinatie 2 dagen hoge koorts en sindsdien heel rare kwalen.
Fuck you Hugo ik heb de politie gebeld.

keestelpro | 15-12-21 | 12:43

Ik maak mijn handen niet meer vies aan dit soort berichten. Ik doe me eigen ding en zie het allemaal wel, ik ben een demissionaire burger in dit kapotte land.

keistad | 15-12-21 | 12:33 | 2

Interessante omschrijving "demissionaire burger". Ben het met je eens

metdedag | 15-12-21 | 12:52

de beste tegel van de dag.

sinecker | 15-12-21 | 13:17

Het lijkt mij verstandig om nu en voortaan tijdens coronagolven een 2G-beleid te voeren, op zijn minst voor 50+. Daarmee voorkom je ziekenhuisopnames en stimuleer je vaccinaties. Een harde vaccinatieplicht lijkt me rechtstatelijk niet wenselijk.
Verder via de buurtcentra, moskeen, kerken de kwetsbare ongevaccineerde groepen continu blijven stimuleren de prik te nemen. Want de IC's schijnen nog steeds vooral bevolkt te worden door ongevaccineerde turkse, arabische en gereformeerde oudere mannetjes.

bamitoren | 15-12-21 | 12:29 | 1

Zo, jou lijkt ook wat.

ParaPiet | 15-12-21 | 12:39

Bel de wouten.

keestelpro | 15-12-21 | 12:29 | 1

Gedaan. Ze gaan het balletje opgooien.
Mooi toch zo'n service...

keestelpro | 15-12-21 | 12:38

Omicron is al een tijdje onder de mensen en de laatste telling wereldwijd kwam op 2400 gevallen. Wereldwijd. Dat was vijf dagen geleden. Over doden lees je vrijwel niks. Eén bericht een tijdje terug repte van twee doden. En dat is het dan.
Vorig jaar overleden er 36.579 mensen in Nederland aan hart- en vaatziekten en 47.046 mensen stierven als gevolg van kanker. Er lijden ongeveer 600.000 mensen aan één of andere vorm van kanker. Als er twee mensen sterven in Nederland is het er één aan kanker. Omikron is een farce. Typisch Hugo.

squadra | 15-12-21 | 12:27
-weggejorist en opgerot-
wolfje65 | 15-12-21 | 12:24 | 3

Uw woordkeuze verraadt ook wel een bepaalde intelligentie.

johnyl | 15-12-21 | 12:28
-weggejorist-
wolfje65 | 15-12-21 | 13:46

Die lul met vingers gaat er steeds rotter uit zien, hij is toch niet ziek?, of is dat de reden dat hij steeds vreemdere uitspraken doet, vragen, vragen, vragen.

ademende aarde | 15-12-21 | 12:24 | 2

Die slikt wat op zeker.

squadra | 15-12-21 | 12:29

Vaccinatieschade.

Saboteerik | 15-12-21 | 13:37

Los van de lichamelijke schade is de psychische schade van deze massahysterie ook aanzienlijk. Interessant interview met Belgische Dr. Mattias Desmet over die massahysterie o.a. hier: m.youtube.com/watch?v=N814IP5ZjH0

Fujoshi | 15-12-21 | 12:22

Valneva dat is..

Ben-Bataaf | 15-12-21 | 12:23

Waarom zou ik me nog aan de wet houden?

Zoelense Hobbyboer | 15-12-21 | 12:21

"Het recht van een ander om niet ziek te worden."
Ik moest het tien keer lezen om me ervan te vergewissen dat ik echt las wat er stond. En toen ging ik toch nog maar even luisteren naar wat hij zei, want ja, er kon iets zijn misgegaan met de transcriptie. Maar nee, hij zei het echt, letterlijk, en de ondertitelaar had het ook goed gehoord en correct in de ondertiteling opgenomen.
"Het recht van een ander om niet ziek te worden."
We leven, zo wordt mij verteld en zo dacht ik zelf ook, in een democratie, met democratische vrijheden, geborgd in een Grondwet die, zo wordt mij ook verteld en zo dacht ik ook, door ons allen dient te worden gerespecteerd.
Maar wat Hugo de Jonge hier zegt is allesbehalve in lijn met onze grondrechten, is een regelrechte aantasting daarvan. Hij ontneemt ons een grondrecht, en dat doet hij dan ook nog eens door het te betrekken op een recht dat in het geheel niet bestaat, een recht dat hij uit zijn duim zuigt.
En als dat recht zou bestaan, zouden we het dan ook niet meteen moeten betrekken op het gebrek aan IC-capaciteit? Op de bezuinigingen in de gezondheidszorg? Op het feit dat we met het boosteren weer helemaal achteraan lopen?
Wat bezielt die man?

Schoorsteenveger | 15-12-21 | 12:19 | 6

Sterke conclusie.

Wattman | 15-12-21 | 12:29

Er is ook een plicht om goed bij je hoofd te zijn. Als minister dan...

squadra | 15-12-21 | 12:30

o,u wordt wakker..... Deze man staat al een hele tijd aan z'n duim te zuigen hoor.....

sinecker | 15-12-21 | 13:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Met dezelfde kromme redenering kun je ook de islam verbieden. Ik heb het recht om niet opgeblazen te worden op een Kerstmarkt.

Piet Karbiet | 15-12-21 | 12:16 | 4

Zo gelooft een allah strijder dat ie het volste recht heeft, zo niet de plicht, om de kerstmarkt op te blazen. Mensenrechten, culturen, godsdiensten, Pffff...

squadra | 15-12-21 | 12:33

@Piet Karbiet Het bezoeken van een Kerstmarkt is een openlijke daad van agressie jegens de islam, je weet toch?

Eric Newby | 15-12-21 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Grondrechten zijn niet voor mensen zonder kleurtje.

Merkwaardeloos | 15-12-21 | 12:15 | 3

Ik wil wel eens zien hoe de regering een vaccinatieplicht gaat afdwingen bij weigeraars uit de bevolkingsgroep waar Erica Meiland geen kritiek op mag hebben en waar veel boven ons gestelden bang voor zijn.

J.P.Drapeau | 15-12-21 | 12:23

@J.P.Drapeau | 15-12-21 | 12:23: Vaccin weigeren? Dan korten op de uitkering. Rennen ze wel in sprintje naar de spuitstraat.

Ikblijfnietstil | 15-12-21 | 12:40

@J.P.Drapeau | 15-12-21 | 12:23: Wie had dat ooit gedacht, kunnen we ons straks verstoppen achter de boekenkasten bij de Marrekane. Wordt multiculti misschien toch nog een success.

klaasjanhenk | 15-12-21 | 12:47

Als je een omroep wilt en je doet Floortje Dressing als vijandbeeld dan snap ik dat wel enigszins. Is ook wel lollig. Maar vanwege wat referendumfrustratie hele bomen opzetten hoe fout alles wel is wordt wel wat sneu.
Wetenschap, dingen maken is altijd mooi , maar wetenschappelijk een vaccin maken dan weer niet. Vreemd. Vergelijk eens met biblebelt artikelen. Antroposofen worden als 'meedogenloze killers' omschreven, en de 'wil van god' aangaande inenten als debiel.
Al met al geef je een valse legitimiteit en argumenten die levens kosten.
Ik pis op Rutte, en zijn hele kliek. Maar dat neemt niet weg dat je een virus bestrijdt met een vaccin.

Alquest | 15-12-21 | 12:12 | 8

@ikworstelengadouchen | 15-12-21 | 12:20:
Griep muteert als een dolle. Er zijn altijd meerdere varianten in omloop. Er wordt gegokt welke varianten komende winten dominant zijn en daar wordt een vaccin op gebouw. Het vaccin heeft is niet in een dag klaar en dus altijd ouder (minder effectief) dan het virus.
En dan, met vaccin ga je niet dood, maar je miljarden minder virussen aan en verkort je je (eventuele) ziekbed aanzienlijk.
Biologie is (bijna) nooit alles of niets. En toeval bestaat.

Alquest | 15-12-21 | 12:39

En? Hoe bevalt die bestrijdingsaanpak van u?

rjnl | 15-12-21 | 12:58

Ze bestrijden het virus met een vaccin.
De vraag is alleen of dat werkt. Niemand kan het garanderen. Je gelooft erin of je gelooft er niet in.

president osama | 15-12-21 | 14:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik heb een betere drogreden:
Ik heb last van mijn prostaat! dat komt door jullie allemaal, ik vind daarom dat het grondwettelijk vast moet komen te liggen dat zodra ik last heb van mijn prostaat een ieder per maand 1500 euro extra van de Minister van Volksgezondheid moet krijgen. En nu eens een keer niet verontwaardigd reageren.

nobodiesunmighty | 15-12-21 | 12:10 | 3

Heeft u dat van een ander gekregen tijdens een massale dansparty of zo ? Ik hoor nu voor het eerst dat uw last van de prostaat besmettelijk is. Ik twijfel daar aan , dus ik betaal niet mee.

johnyl | 15-12-21 | 12:19

Vaker ejaculeren brengt uw psa naar beneden, prostaat speelt op bij onvoldoende gebruik.

P. Breidel | 15-12-21 | 12:29

@P. Breidel | 15-12-21 | 12:29: Of zoals wijlen Willem Oltmans zei, de zaak goed bijhouden anders verkroepoekt het zaakje.

deKerrieKip | 15-12-21 | 12:43

Logica van een Wappie:

Winterbanden!
Ik weiger om winterbanden onder mijn auto te doen, omdat het mijn auto is, mijn keuze, mijn vrijheid.

Het is niet bewezen dat winterbanden goed werken behalve uit studies van de bandenfabrikanten zelf (dat was te verwachten). Mijn buurvrouw Ingrid heeft een ongeluk gehad nadat haar auto van winterbanden was voorzien.

Sommigen mensen hebben nu al de 3e set banden, dat bewijst dat die banden niet werken. We weten ook niet waar ze van gemaakt worden. De bandenfabrikanten maken ons bang met de winter om er zelf rijk van te worden.
Trouwens, het zijn de bandenfabrikanten die de sneeuw hebben uitgevonden en 's nachts verspreiden terwijl we slapen. En met winterbanden onder mijn auto, kan de overheid me volgen in de sneeuw.
Informeer u zelf, open uw ogen, stop met schapen te zijn!

Ik zeg NEE tegen winterbanden!

Nefret | 15-12-21 | 12:09 | 14

Ik heb geen auto moet ik dan toch verplicht winterbanden nemen?
Ik ben onder 65 jaar (geen extra risico op Corone) moet ik dan toch de vaccinatie nemen?

waarom dan | 15-12-21 | 12:47

Ik heb geen auto.

LewsTherinTelamon | 15-12-21 | 13:01

U spuit zichzelf in met winterbanden?
Graag hoor ik na de winter het resultaat.

vic_typh | 15-12-21 | 13:23
▼ 11 antwoorden verborgen

Waarschijnlijk wel, er is in de digitale wereld een gapend gat gevonden in een veel gebruikt stukje software. Daar is nog niet echt weerstand tegen bij veel bedrijven.

Dlareg | 15-12-21 | 12:26

Vaccija vaccinee. Iedereen doet niet meer mee. Prikje ja prikje nee. Hou Hugo tevree ( op de melodie van Bauer)

Naall | 15-12-21 | 12:08

Zoals de meeste CDA-ers is De Jonge H E L E M A A L van god los. God is voor hem een tooltje, een kaart die bij gelegenheid uit de mouw wordt getrokken en een andere keer wanneer het niet erg schikt schielijk weer wordt terug gestopt.

fokkewoelf | 15-12-21 | 12:05 | 5

@johnyl | 15-12-21 | 12:11:
Nu had ik wel het idee dat ik naar een preek in een kerk luisterde...

Stoned Hengst | 15-12-21 | 12:24

@johnyl | 15-12-21 | 12:11: Dag sjonnie. Hugo de Jonge is lid van een gristelijke partij. Veel van onze normen en waarden komen voort uit de christelijke traditie, of u dat nu leuk vindt of niet.
Wat de Jonge doet is echter geheel andere koek: hij speelt voor god. Dat is nu eens tegen het zere been van mensen die geen vaccin, vaccinatieplicht blieven terwijl het in de smaak valt van de mensen die het vaccin zien als uitweg uit de ellende.
Maar blijft het hierbij? De Kamer heeft al besloten dat de QR eventueel ook voor andere dossiers kan worden gebruikt.
Alles bij elkaar een doodenge ontwikkeling m.i.

fokkewoelf | 15-12-21 | 12:59

@fokkewoelf | 15-12-21 | 12:59: Jammer dat u zo bang bent en het allemaal doodeng vindt. Dat is vaak bij een aantal van ons ook één van de bijwerkingen van het virus.

johnyl | 15-12-21 | 13:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Het meest verontrustende vind ik , dat hij weg gaat en de ander met een schone lei begind.

HansGranaat. | 15-12-21 | 12:05

"Want dat recht, die vrijheid, kan nooit belangrijker zijn dan het recht van een ander om niet ziek te worden."

Dat is hetzelfde als zeggen dat we auto's gaan verbieden, omdat voetgangers het recht hebben niet ondergereden te worden.

Met dit soort drogredenaties kunnen bestuurders letterlijk alles gaan verbieden wat ze in de weg zit.

_Roy_ | 15-12-21 | 12:04 | 1

Pcies.

Stoned Hengst | 15-12-21 | 12:24

Het gaat ook niet om de vaccinatieplicht, maar om de daaraan gekoppelde QR-app, tzt omgezet naar EU-variant. Als je meeloopt in het narratief dat 100% gevaccineerd zou moeten worden, ben je een erop uitgestuurde verkenner voor de big data boertjes.

HebjeHemweer | 15-12-21 | 12:04

Het recht om niet ziek te worden.

Ga verdomme dan eens gezond eten leven. Vuile vetzak. Laat die koolhydraten staan, eet fruit eet groente.

Omdat JIJ verzaakt moet ik mijn vrijheid inleveren?

SinisterNL | 15-12-21 | 12:04 | 5

U wilt de vrijheid van een ander inperken om te bepalen wat hij moet eten ?

johnyl | 15-12-21 | 12:20

Twee jaar lang de hele bevolking opsluiten zal de volksgezondheid ook niet ten goede komen, maar ja, corona...

4HoogAantWater | 15-12-21 | 12:21

De zorg kan het niet aan dat 20% niet gevaccineerd rondloopt. En dus mag de rest zuchten onder de regels. Da's een dictatuur van de minderheid. Niks democratisch aan, en die democratie is de basis van uw vrijheid.
Overigens vind ik ook prima om ongevaccineerden toegang tot zorg te ontzeggen. Ik ben voor zelfoplossende situatie's.

Alquest | 15-12-21 | 12:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Als De Jonge daadwerkelijk opgevolgd wordt door Prikplicht Paternotte, dan maak je borst cq borsten maar nat....

Ome_BW | 15-12-21 | 12:04 | 4

Zo snel mogelijk invoeren. Door al die figuren die geen prikjes willen zitten we nog steeds in de ellende. Werk zelf in onderwijs. Ook zo’n collega die geen prikken wil want hij laat het wel of niet ziek worden over aan de Heere.
Maar staat wel voor de klas zonder mondkapje kinderen en collega’s wellicht te besmetten.

Kattie | 15-12-21 | 12:25

@Kattie | 15-12-21 | 12:25: ik vrees dat je in het frame trapt: eerst kregen de ongevaccineerden de schuld (valt iets van te zeggen), daarna kregen de middelbare scholieren de schuld (valt misschien iets van te zeggen), nu krijgen de basisschoolkinderen de schuld (terwijl men tot kort altijd riep dat die niet zoveel virusdeeltjes uitstoten en dus minder besmettelijk zijn). Je voelt nu al op je klompen aanvoelen dat die prikplicht straks ook voor basisschoolkinderen geldt, aangezien Prikplicht Paternotte al vragen had gesteld of kinderen ook een QR-code moeten krijgen en of ze zonder vaccinatie straks wel naar de (basis)school mogen. Dat was nota bene nog vóór het vaccin goedgekeurd was voor 5-tot-11-jarigen.

Ome_BW | 15-12-21 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

Een vrije samenleving brengt onvermijdelijk met zich mee dat ook totale stupiditeit in alle vrijhheid beleefd mag worden. Zoals een vaccin weigeren dat ongevaarlijk is en beschermt tegen een ziekte. Of zoals jezelf doodroken, zuipen of spuiten. Het mag allemaal.

Het brengt ook mee dat je mag geloven in elk belachelijk opperwezen, je mag daarmee je eigen leven zuur maken en anderen het oleven tot op zekere hoogte mee verzuren, ook dat mag allemaal. Je mag zelfs zeggen dat je andersdenkenden naar de hel wenst, als je ze maar niet naar de hel stuurt.

Er mag dus heel veel en dat alles is geweldig uiteraard, maar het heeft dus soms ook een prijs. De prjs is extra doden en zieken, de prijs is extra ellende door aanslagen, door onnodige ziekte en dood. Dat is wat wij willen, die vrijheid is ons veel waard.

We wensen geen overheid die daarop radicaal ingrijpt want wie is tenslotte de overheid en op welke gronden baseert zij haar beleid? In een dictatuur is het antwoord simpel, je hebt geen andere keuze. Bij ons is dat lastiger, maar nog steeds dient de overheid bijzonder terughoudend te zijn. Toch kan er een conflict ontstaan waarbij de individuele vrijheid zodanig botst met de bescherming van de ander dat harde keuzes onvermijdelijk zijn. De veiligheidsgordel stuitte eerst ook op exact hetzelfde verzet in ons land. Het rookverbod in de horeca ook. Waar het heengaat met een prikplicht, geen idee, maar het recht op domme besluiten mogen nemen, is een groot goed in onze samenleving.

Beste_Landgenoten | 15-12-21 | 12:03 | 6

Echt een toppertje dit qua quatsch. Risico’s uitsluiten is heel makkelijk door geen moslims meer toe te laten tot ons land bijvoorbeeld, zie het als vaccineren. Die prik plicht gaat er komen, D’66ers lopen nu eenmaal in het Europees gelid.

Sinterbikske | 15-12-21 | 20:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben voor een vaccinatieplicht, ik verwacht dat de overheid mijn grondrecht waarborgt preventieve gezondheidszorg en medische verzorging (art. II-35 Grondwet.) Nu gebeurt dit in onvoldoende mate omdat operaties worden uitgesteld en ongevaccineerden onverantwoordelijk met hun medeburgers omgaan. Hierdoor blijft de staat in gebreke. Als de anti-vaxxers zelf deze verantwoordelijkheid niet aankunnen wordt het tijd om het te verplichten. Ik wil ook mijn vrijheid terug !

johnyl | 15-12-21 | 12:02 | 16

U krijgt uw vrijheid niet terug, ook niet als 100% gevaccineerd is.
U zult altijd een geldige QR-code nodig hebben: dat is geen vrijheid!

spamzuiger | 15-12-21 | 12:55
-weggejorist en opgerot-
LewsTherinTelamon | 15-12-21 | 12:57
▼ 13 antwoorden verborgen

Met de donorwet ging het al mis en nu met dit, zo langzamerhand begint het lichaam bezit te worden van de staat maar waarom zou ik iets verzekeren wat niet van mij is? Misschien maar is geen ziektekostenverzekering meer betalen en als reden gemoedsbezwaard opgeven.

Vacuumbom | 15-12-21 | 12:01 | 1

Mooie gedachte. Als de overheid zichzelf eigenaar vindt van het lichaam van de burgers, dan mogen ze er godver wel eens zorg voor dragen. Verbied dan alles wat slecht is voor het lichaam en stimuleer de dingen die uiteindelijk goed zijn voor het lichaam. En toch is omgekeerd.

Theo? | 15-12-21 | 12:23

Mochten er hier nog mensen zijn die denken dat Hugo gewoon iets doms zegt omdat hij nu eenmaal niet zo slim is: Deze tekst is voor hem geschreven en daar is heel goed over nagedacht om ons "het domme volk" vast voor te bereiden en onze simpele hoofdjes klaar te maken voor de vaccinatieplicht.

Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe ze de grondwet daarin willen omzeilen. Je zou toch zeggen dat dat juridisch gezien onmogelijk is behalve als je de grondwet aanpast waar ze nooit de 2/3e meerderheid voor gaan krijgen.

Centicuub | 15-12-21 | 12:00 | 5

Het CU zit in het kabinet, ik vrees dat vaccinatieplicht een lastige dobber gaat worden.

flame_me | 15-12-21 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Les 1: 'Geef alleen macht aan zij die het niet willen hebben.'

Nederland kan rustig gaan slapen.

MarkiesDeBalzaque | 15-12-21 | 12:00

Tja, vaccins hebben bijwerkingen, in sommige gevallen ernstig. Ondanks dat bijwerkingen weinig voorkomen, komen ze wél voor.

Als je dus meent -wat ziekelijk pathologisch en narcistisch is- de verantwoordelijkheid te moeten nemen, te bepalen, wat voor medische behandeling iemand moét ondergaan, neem je dus ook verantwoordelijkheid voor álle consequenties.
En zo manoeuvreer je jezelf in een hoek.

De voorzitter van de EU-commissie, voormalig arts von der Leyen, pleit voor een vaccinatieplicht. Tja dat snap ik! Als je partner Heico von der Leyen ‘Medical Director of the US biotech company Orgenesis’ is. en.wikipedia.org/wiki/Heiko_von_der_L... Belangenverstrengeling iemand? Wij van wc eend....

Financieel gewin en gezichtsbehoud spelen hier een grotere rol dan de volksgezondheid. Wees verstandig en hou andere mogelijkheden en uitkomsten open om uit de corona crisis te komen. Omicron kan een zegen blijken te zijn.

ratelaar | 15-12-21 | 12:00

Ik erger me aan de onlogica. Zeg dan 'het recht op reguliere zorg'.
Dat is een andere discussie. Het recht om niet ziek te worden klopt niet; mensen kunnen elkaar besmetten, op mijn werk enórme uitbraken onder gevaccineerden.
Wanneer je gevaccineerd bent is de kans zeer klein dat je in het ziekenhuis komt (tenzij vaccin uitgewerkt is etc). Dus de enige die jou kan beschermen tegen ziek worden ben je zelf.
En de enigen die last hebben van teveel ongevaccineerden zijn mensen op wachtlijsten.

letopuwzaak | 15-12-21 | 11:59

An terecht.
- mensen die recht hebben op zorg die dit niet meer krijgen
- kinderen die recht hebben op scholing die niet dit niet meer krijgen.
- ondernemers die recht hebben om te ondernemen die dit niet meer kunnen
- mensen die in een sociaal isolement komen
Allemaal dankzij 15% vinden dat zij een recht hebben.

Op z'n minst mensen een informatieplicht geven. Een slimme Belg heeft dit bedacht (ja ze bestaan). Je laat mensen verplicht naar een vaccinatiecentrum komen waar ze verplicht worden geïnformeerd en geadviseerd, en ook vragen kunnen stellen die dan door experts worden beantwoord. Dus even geen faceboekrommel. Daarna kan men geïnformeerd een keus maken.

Maar mocht ook dat uiteindelijk niet helpen dan vind ik een plicht ook niet meer erg gezien de gevolgen.

flame_me | 15-12-21 | 11:59 | 3

Zwarte piet is door een lager percentage van de bevolking om zeep geholpen.

Het leven is zwaar | 15-12-21 | 12:05

Jij was zo op zn plek geweest onder het bewind van Idi Amin, Pol Pot, Fidel Castro en al die megalomane dictators van de afgelopen 100 jaar.

4HoogAantWater | 15-12-21 | 12:28

Ik vraag me af of antivaxxers ook massaal tegen anticovid-pilletjes zijn.

Joris Beltsin | 15-12-21 | 11:58 | 2

Volgens mij krijg je een medicijn pas als je ziek bent, dus het lijkt me veel minder een probleem.

Nuchternederland | 15-12-21 | 11:59

Ik denk dat de afwezigheid van aansprakelijk, het niet willen monitoren van de controlegroep, de matige effectiviteit, de gebruikte mRNA techniek én de QR bijlage zwaarder wegen voor "antivaxxers" dan de afweging tussen slikken of prikken.

Veepert | 15-12-21 | 12:23

Er is ervaring met ondergeschikt maken van individuele belangen aan een collectief, dat wil je niet meemaken.

Nichtsneues | 15-12-21 | 11:58

Nou Hugo, eens kijken hoe je opvolger er mee omgaat.

Het leven is zwaar | 15-12-21 | 11:57 | 1

Teletubbie? Ehh.. Paternotte?

Merkwaardeloos | 15-12-21 | 11:59

Gewoon allemaal direct na 5 (vijf !) uur mandje in.
Ja, ook je hond in de mand. Jammer dan, dog, wég, je avond uitje.
Want geef het actief-avondjagende virus geen kans!
/sarcasme OFF.

chicago river | 15-12-21 | 11:57

“Want dat recht, die vrijheid, kan nooit belangrijker zijn dan het recht van een ander om niet ziek te worden.” Maar ondanks je gevaccineerd bent kan je nog steeds ziek worden, koekoek

Vacuumbom | 15-12-21 | 11:55 | 9

@Duwbak_Linda | 15-12-21 | 12:15: Je hoeft mij niet te overtuigen dat het een covid besmetting ernstige gevolgen kan hebben. Degene die denkt dat het "een griepje" is , onderschat de gevolgen.

johnyl | 15-12-21 | 12:24

Hugo heeft een lesje Newspeak gehad van zn big pharma spindoctors...

4HoogAantWater | 15-12-21 | 12:29

Daarom begrijp ik deze redenatie van de schoen ook niet.

ChalinaRosa | 15-12-21 | 13:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Deze man is zo ongelooflijk dom.

“ Want dat recht, die vrijheid, kan nooit belangrijker zijn dan het recht van een ander om niet ziek te worden. (...)".

Het recht is dus geen recht is zijn redenering maar meer een gunst. In welke verhouding staan de twee rechten tot elkaar? Wie is de “ander”? Wat is “ziek”?
Is iedereen dan straks verantwoordelijk voor elkaars kanker, hartproblemen en suikerziekte?
Man, man. Laat die dombo toch wat anders gaan doen.

J.Cash | 15-12-21 | 11:54 | 10

@johnyl | 15-12-21 | 12:10:
Roken (kanker) en dus het meeroken is besmettelijk.
U bent erg voorspelbaar.

Stoned Hengst | 15-12-21 | 12:39

@Stoned Hengst | 15-12-21 | 12:40: ja vooral over wat ‘vrijwillig’ betekent en of het recht om er geen gebruik van te maken wel opweegt tegen economische belangen van de anderen.

president osama | 15-12-21 | 15:21
▼ 7 antwoorden verborgen

"recht op onaantastbaarheid van het lichaam". Ok, hoe zit het dan met de verplichte bloedafname bij een alcoholtest in het verkeer? Dat hebben we kennelijk wel met z'n allen geaccepteerd. En als je weigert? Dan wordt dit als een positieve test gezien en krijg je de zwaarste straf. Als dat geen dwang is...
Hier wordt dus ook het belang van anderen boven jouw individuele grondrecht geplaatst. De context is natuurlijk heel anders. Hier ben je een verdachte en igv een vaccinatieplicht natuurlijk niet. Maar kom niet met het argument dat een regel uit de grondwet niet onaantastbaar zou zijn

BASinnic | 15-12-21 | 11:54 | 6

@flame_me | 15-12-21 | 12:01: Nee het gaat er om dat er bloed wordt afgenomen, je krijgt gewoon een injectienaald in je arm en de staat neemt jouw bloed af. Allemaal netjes grondwettelijk geregeld. Hoor je inderdaad niemand over. Of bij de paspoortcontrole, even alles uittrekken en een ander zit aan je lichaam om te fouilleren hoor je ook niemand over... nou ja daar heb je nog een keus, als je niet wilt kan je niet vliegen.

johnyl | 15-12-21 | 12:26

Mijn lichaam, mijn keus. En het argument van bloedafname valt daar prima mee te verenigen. Bij bloedafname wordt er slechts iets uit je lichaam gehaald en niet in je lichaam gespoten.

4HoogAantWater | 15-12-21 | 12:33
▼ 3 antwoorden verborgen

De overheid is zelf niet bezig met het indammen van corona. De pandemie wordt op zijn Rutte's 'gemanaged'. Besmettingen niet helemaal uit de klauwen laten lopen, zaken deels openhouden indien mogelijk. Vervolgens wordt het vaccin gepromoot als 'magic bullit'. Dat is opportunistisch en flauw. Zo wordt alle schuld neergelegd bij ongevaccineerden, wat maar voor een klein gedeelte terecht is.

StiekemeBunzing | 15-12-21 | 11:54

En toen ik gister zei dat de lockdown wordt verlengd totaan de vaccinatie-verplichting danwel tot QR-verplichting, was ik een wappie

Vunzigheid | 15-12-21 | 11:53

Een clown wiens partij in de peilingen op 6 zetels staat legt zich niet neer bij onze rechten. Mussolini had een grotere aanhang.
Ik was en blijf, tussen twee haakjes, voor vaccineren.

J.P.Drapeau | 15-12-21 | 11:53

Er valt weinig meer te dwingen als die covid-pillen goedgekeurd worden. Dan kan dat hele vaccinverhaal in de prullenbak, behalve voor de mensen die die spuitencyclus echt willen zelf.

VP732 | 15-12-21 | 11:52 | 3

Ja waar blijven die dingen? In Amerika al beschikbaar en voorkomen een hele hoop ziekenhuisopnames, daar is het allemaal om te doen toch? Je hoort er niks over.
Met die pillen kan ook het hele QR gebeuren de prullenbak in namelijk

LonelyWanker | 15-12-21 | 11:56

Hier heeft hij groot gelijk. En die zwakzinnigen hier met hun grote antivax muil piepen wel anders als ze op de IC liggen, of wanneer hun operatie uitgesteld wordt omdat er gen plek is, of wanneer hun geliefde overlijdt omdat de kankerbehandeling steeds opgeschort werd.
Echt, de tergende achterlijkheid van het weigeren van een vaccin, ik kan er niet bij.

TheBigKirth | 15-12-21 | 11:51 | 20

@flame_me | 15-12-21 | 12:53: Als je zo denkt, wat klopt, snap ik niet waarom je dan gaat vragen hoeveel. Naar mijn weten geen. En daar houdt het ook wel op.

Fujoshi | 15-12-21 | 13:54

@Fujoshi | 15-12-21 | 13:54:
Ze hebben jou gejorist maar uit mijn hoofd gaf je aan dat het niet vaccineren van jonge mensen de zorg niet schaad wat onterecht is omdat vaccineren de transmissie remt en daarmee ook de druk op de zorg. Jij gaf aan dat dit in jou geval niet zo was omdat je niemand besmet kunt hebben omdat je bij klachten thuis bleef. Ik gaf toen aan dat dit niet zo is, omdat dit virus juist succesvol is door asymptomatische verspreiding. Kortom je weet niet of je iemand hebt besmet, en je weet niet of je indirect hebt bijgedragen aan een hogere golf besmettingen en ziekenhuizenopnames.

flame_me | 15-12-21 | 14:15

@flame_me | 15-12-21 | 12:54: wetenschappelijke consensus bestaat niet anders hadden wij nog steeds gelooft dat onze aarde plat was...
de hele term bestaat in de (echte) wetenschap niet dus het feit dat u deze gebruikt, diskwalificeert u eigenlijk al volledig.

u roept ook dat de overdracht minder is na vaccinatie, daar is nog steeds (helaas) geen enkel bewijs voor geleverd, het was een claim van de verkopers en die is overgenomen door de overheid, maar een groot gedeelte van diezelfde overheid gelooft dan een man een vrouw is simpelweg omdat deze persoon dat claimt, oftewel, ook al geen betrouwbare bron.

the_w | 15-12-21 | 21:35
▼ 17 antwoorden verborgen

Gaat Rutte persoonlijk de vaccinatieplicht aankondigen? Denk het niet want dan wordt hij persoonlijk verantwoordelijk voor het uiteindelijke clusterfuckresultaat. Ben benieuwd wie het slachtoffer wordt. Ik gok op Grapperhaus.

ChatBot | 15-12-21 | 11:50

Denk dat we aan de relatieve kracht van de volgende minister kunnen zien wat de intenties van het kabinet zijn. Een krachtige oud-generaal of gezaghebbend arts - het kabinet heeft het het beste voor met het volk. Een laffe, draaierige, omhooggepromoveerde partijlaaf die zonder ervaring in medische zaken of crisismanagement het huidige schutteren mag voortzetten - de farmalobby en de Europese neiging naar meer controledrift over de nukkige bevolking. Gezien de strategie van de gewezen personeelschef om vooral niet teveel competente mensen te benoemen om hem in de weg te lopen lijkt me optie twee het meest waarschijnlijke. Sad, arm Nederland.

Zentgraaff | 15-12-21 | 11:50 | 3

Hmm, dit doet je carriere in de politiek geen goed hoor!

Beste_Landgenoten | 15-12-21 | 11:51

Wiebes !

Piet Karbiet | 15-12-21 | 11:53

@Piet Karbiet | 15-12-21 | 11:53:
Wiebes is de dokter Vogel in het zieke lichaam van de staat.

ChatBot | 15-12-21 | 11:56

Hugo de Jonge is een verschrikkelijke, machtsgeile man. Subiet functie elders.

VP732 | 15-12-21 | 11:50

Als iemands gezondheid belangrijker is dan iemands recht op zelfbeschikking, sta je als gezond iemand dus altijd ten dienste van ongezonde mensen. Hoe ver kan je daarin gaan zonder dat je bij een vorm van slavernij uit komt?

Wobbit | 15-12-21 | 11:50 | 4

Prachtig verwoord! Zo werkt totalitair fascisme (pleonasme).
En we zien dit afglijden naar totalitair fascisme overal in de wereld en dat kan volgens mij geen toeval zijn.

discriminazie | 15-12-21 | 12:14

Mooi gesproken Wobbit.

Stoned Hengst | 15-12-21 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Vaccinatieplicht?
Is er al iemand aansprakelijk/verantwoordelijk gemaakt voor de spuitbrouwsels?
De controlegroep van dit medisch experiment moet dus weg zodat niemand meer kan vergelijken. Want de uitkomst staat al vast voor velen, dat hoeft niet meer bewezen te worden.
Lang leve de politieke wetenschap!

Veepert | 15-12-21 | 11:49 | 5

Hier een bericht uit de controle groep. Ik hou me al vanaf mei '20 aan geen enkele corona regel, ben niet geprikt of geboostert. In december '19 een weekje
grieperig geweest, daarna al bijna 2 jaar geen griepklachten.

4HoogAantWater | 15-12-21 | 12:43
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Zapata10 | 15-12-21 | 11:49 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Rot op, prutsers! Oh, die waren al opgerot. Oh nee, toch niet. Hey, het is groen. Oh nee, toch niet. * zand opzoeken gaat om hakken in te zetten*

LoesjeP | 15-12-21 | 11:49

Deze samenleving en haar leiders zijn ziek.
Te walgelijk dit.
Zogenaamde zorg voor mensen en bedrijven ect.
Alles gaat stuk. Het kleine en kwetsbare.
En dat weten ze..

Ben Adam | 15-12-21 | 11:49

Hoe verhoudt dit zich dan met met recht op lichamelijke integriteit en een vaccinatieplicht als ik ziek wordt van die vaccinatie?

-PR- | 15-12-21 | 11:54

@-PR- | 15-12-21 | 11:54: Dat is het lastige met een conflicterend grondrecht. Je zou zeggen: de rechten van een groep gaan boven de rechten van het individu.

Sqbar | 15-12-21 | 12:40

@Sqbar | 15-12-21 | 12:40: oke..
dus als we met zijn alle besluiten de 1000 rijkste nederlanders volledig financieel uit te kleden en het aan iedereen uit te delen....
- dan kan iedereen met dat geld gezond eten kopen.
- dan kan met dat geld betere educatie worden gegeven over gezond voedsel.
- zijn veel mensen uit de financiële zorgen, die stress verkort hun leven ook.

volgens uw voorbeeld zou dit dan ook prima kunnen.

the_w | 15-12-21 | 21:25
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja zou best kunnen. Maar uiteindelijk is het een droge afweging tussen "lichamelijke integriteit" en de hoeveelheid lijden door vastlopende zorg. Ergens zit een kantelpunt.

En even grof gezegd: Van dat prikje ga je niet dood (tenzij je Haga gelooft) dus de weigeraars baseren hun weigering vooral op een onjuiste overtuiging. Moet je de vrijheid van een domme eigen overtuiging laten prevaleren boven het voorkomen van echte doden en wie bepaalt dat dan allemaal? Vragen vragen, maar ik kan me voorstellen dat ergens dat punt kantelt.

Edoch, zelf ben ik tegen een plicht, de vrijheid van mensen om dom te willen mag een paar doden kosten. Dat is nu eenmaal de prijs van vrijheid, net zoals het de prijs is voor vrijheid dat er af en toe doden vallen door extremistische aanslagen.

Beste_Landgenoten | 15-12-21 | 11:48

fra.europa.eu/nl/eu-charter/article/5...

"Met inachtneming van het evenredigheidsbeginsel kunnen slechts beperkingen worden gesteld, indien zij noodzakelijk zijn en daadwerkelijk beantwoorden aan door de Unie erkende doelstellingen van algemeen belang of aan de eisen van de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen" -lid 1

Duwbak_Linda | 15-12-21 | 11:47

Hugo is nou typisch zo'n man waar ik geen tweedehands vaccin van zou kopen.

goedverstaander | 15-12-21 | 11:47

Daarnet even gekeken waar en wanneer ik een boostershot kan krijgen. Blijkt het over twee weken te zijn op drie verschillende lokaties op minimaal 50 kilometer afstand van waar ik woon.
Ze kunnen de pot op.

2voor12 | 15-12-21 | 11:46 | 6

Wmbt ; beter stoppen ze hun kóp erin, in die pot.

chicago river | 15-12-21 | 11:51

@TheBigKirth | 15-12-21 | 11:47:
Als ze het zo belangrijk vinden dan regelen ze maar dat de lokaties in de buurt niet al weken of langer volgeboekt zijn.
En met 2 vaccinaties kwam je toch al zo goed als niet op de IC?

2voor12 | 15-12-21 | 11:59

Ik zou maar wel gaan 2v12, voor je het weet loop je achter.

J.Cash | 15-12-21 | 12:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Rechten zijn belangrijker dan levens, want zonder rechten is leven een stuk minder aangenaam.

Battery!!! | 15-12-21 | 11:46
-weggejorist-
Piet Karbiet | 15-12-21 | 11:46 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

"En hecht je je zo vreselijk aan je recht, je vrijheid om nee te zeggen tegen vaccinatie, daar leg ik me niet bij neer."

Maar beste Hugo, dat is helemaal niet de reden waarom vele mensen zich niet willen laten vaccineren. Het gaat de meesten niet om hun 'recht' of om hun 'vrijheid', het gaat niet eens om hun geloof.

Het gaat er vooral over dat mensen de overheid, jou, allang niet meer vertrouwen.

De crisis 'at hand' is dan ook een gigantische vertrouwenscrisis tussen een bepaalde groep burgers, en de overheid. En dat is ook te verklaren, dat beschadigde vertrouwen.

www.maurice.nl/2021/12/04/tweedeling-...

Dutchbeaurouge | 15-12-21 | 11:45 | 9

@Dutchbeaurouge | 15-12-21 | 12:00:
Arjan van verVeelen? Ja dat past in het straatje van Maurice ik weet het. Maar dan nog: Maurice die zich druk maakt over een tweedeling, dat is echt een grap.

Beste_Landgenoten | 15-12-21 | 12:07

Interessant stuk om te lezen inderdaad.

staat het bier koud? | 15-12-21 | 12:08

Heel goed stuk. Zelf eerst een tweedeling maken in de maatschappij en vervolgens onterecht ongevaccineerden in een hoek drukken i.p.v. met ze te praten. Goed stuk.

Jan, Leiden | 15-12-21 | 12:29
▼ 6 antwoorden verborgen

wat als ik weiger?

Spychopaat | 15-12-21 | 11:45 | 2

Uitlevering aan Marokko, ze zijn met een verdrag bezig, zie vorig topic.

2voor12 | 15-12-21 | 11:47

Boete van €95,-

Wattman | 15-12-21 | 11:48

Het antwoord is nog steeds nee.
Het recht om niet ziek te worden is niet overstijgend, tbv het recht op lichamelijke integriteit.
En daar eindigt hugo's droom.
Kappen met die onzin. Als je ook maar een seconde nadenkt, weet je dat we deze individuele rechten om JUIST deze reden hebben. Om overheden die zichzelf zwaar overschatten en misdragen, niet opnieuw de fout in te laten gaan.

Hebben ze dan echt echt helemaal niets geleerd van het verleden?
Mafketels.

IndoorexpaT | 15-12-21 | 11:44 | 1

nee, ze hébben niets geleerd van het verleden, heeft u trouwens al gekeken met wie Ursula von der Leyen getrouwd is?
toeval? I think not.
Open en blote corrupte, daar lijkt het meer op.

the_w | 15-12-21 | 21:20

VaxxVerplichten? Hoe dan.
Lees terecht de verwijzing en omgekeerd gedraaide niet rechtmatige wetsdrang, zoals uiteengezet in bovenstaand artikel.
De Mens, of de pamperende politicus, zo je wilt, heeft géén recht op het claimen van angst voor een ziekte (griepvariant ook nog) door medemensen.
.
Ik prik niks.
Al komen ze met 40 paarden.
DIY Hugo Schoentje.

chicago river | 15-12-21 | 11:44

Genezon van Corona. Bewijs tot midden mei geldig. Daarna dus eerst de eerste riedel prikken in mijn lijf plus booster. En dan die omnicron voordeel bundel. Of mag ik direct aan de omnicron. Vragen….want wil natuurlijk wel met Melissa naar de Costa deze zomer.

Ruben Landzigt | 15-12-21 | 11:44

Het recht op 'iets' is niet belangrijker dan een anders recht om niet ziek te worden.

Oke interessanr, Tata steel en de regio vergeten? Uitstoot schiphol vergeten? Noem er maar even twee.

Baksteenbakker | 15-12-21 | 11:44

Gewoon Nee. En dat zou meer dan genoeg moeten zijn.

Scepticus | 15-12-21 | 11:43

'Het verplichte vaccinatieprogramma van Tsjechië maakt inbreuk op de lichamelijke integriteit, maar deze inbreuk is volgens het Hof niet onrechtmatig. De landen die zijn aangesloten bij het EVRM hebben een grote mate van beleidsvrijheid bij het inrichten van een vaccinatieprogramma. Deze grote mate van beleidsvrijheid komt de verdragsstaten op het gebied van gezondheidszorg dikwijls toe en in dit geval in het bijzonder nu er een algemene consensus bestaat ten aanzien van het belang van vaccineren als zodanig. Er is minder consensus over hoe een hoge vaccinatiegraad bereikt moet worden. Belangrijk hierbij is in ieder geval wel dat de vaccinatieplicht niet afdwingbaar mag zijn. Er mogen geen vaccinaties worden toegediend tegen de wil van de mensen in. Het Hof oordeelde dat dit bij het verplichte vaccinatieprogramma in Tsjechië niet het geval was. Ouders moesten dan wel een boete betalen wanneer zij weigerden hun kinderen te laten vaccineren, maar zij hadden daarmee nog steeds de mogelijkheid om hun kinderen niet te laten vaccineren.

Verder kent het Hof waarde toe aan de volgende omstandigheden. Op grond van het recht op leven (artikel 2 EVRM) en het recht op privéleven (artikel 8 EVRM) hebben de verdragsstaten een positieve verplichting om passende maatregelen te treffen om de gezondheid en het leven van de mensen die binnen hun jurisdictie vallen, te beschermen. Volgens het Hof weegt het collectieve gezondheidsbelang zwaarder dan de belangen van individuen. Andere relevante omstandigheden zijn onder andere dat de vaccins worden vergoed door de staat, dat de ouders van de gevaccineerden een beroep kunnen doen op een schadevergoeding indien er bijwerkingen ondervonden worden als gevolg van het vaccin, dat de boete voor ouders die de vaccinatieplicht niet naleven relatief laag is en dat kinderen met bepaalde gezondheidsproblemen niet verplicht zijn om zich te laten vaccineren.

Volgens deze uitspraak hangt het dus van alle omstandigheden van het geval af, waaronder voorgenoemde, of een verplicht vaccinatieprogramma ook in Nederland kan worden ingevoerd. Het Hof laat deze keuze voor een vaccinatieprogramma over aan de verdragsstaten'

www.paulussen.nl/nl/nieuws/het-europe...

Edit, als de boetes hier hoog zijn dan kan het al zo zijn dat het niet mag lees ik..

Wattman | 15-12-21 | 11:43 | 2

Alleen doet Nederland al jaren aan cherry picking bij uitspraken van het Hof. Dan zijn ze opeens niet bindend. Voorbeelden genoeg.

Piet Karbiet | 15-12-21 | 11:50

@Piet Karbiet | 15-12-21 | 11:50:

Met levenslange gevangenisstraf ook, die houden we er liever in.

Wattman | 15-12-21 | 11:54

Doe mij maar een Omikronnetje ipv een booster.

Ananas Skaiwokker | 15-12-21 | 11:42 | 1

Al naar gelang de ernstigheid van omicron gaat daar ook mijn voorkeur naar uit. We moeten het nog even afwachten.

goedverstaander | 15-12-21 | 11:44

Wat ik niet uit het Denemarken verhaal kan halen, is of de mensen in het ziekenhuis liggen met omicron of vanwege omicron. Dat is een belangrijk verschil. In Zuid-Afrika is het gros van de omicronpatiënten opgenomen vanwege totaal andere klachten, en alleen omdat er standaard een test afgenomen wordt, wordt er omicron gevonden. Met andere woorden, als ze hun enkel niet verzwikt hadden dan hadden ze nooit geweten dat ze omicron hadden.

Daarom mijn vraag, is dit in Denemarken hetzelfde, of worden de mensen daar opgenomen vanwege omicron?

marcoplarco | 15-12-21 | 11:42 | 1

Volgens ene @sailerooscout op Twitter is een kwart 48 uur na opname positief getest en waren op 13 december inmiddels alweer 14 van hen uit het ziekenhuis ontslagen.

Context doet er toe. Of deed er toe...

Mea_Maxima_Culpa | 15-12-21 | 13:27

Helpt vaccinatie nou wel of niet tegen besmettelijkheid?
Heeft vaccinatie nou wel of niet soms ernstige bijwerkingen?
Werkt vaccinatie nou wel of niet goed tegen nieuwe varianten?
Allemaal op zn minst niet zeker/duidelijk, maar toch verplichten. Voor iedereen, inclsuief kinderen. Ziek.

Root_Of_All_Evil | 15-12-21 | 11:42 | 5

@Pardoes | 15-12-21 | 11:54: mantelzorgers ook. Heb als vijftiger in maart/april een uitnodiging gehad voor AZ.

president osama | 15-12-21 | 15:42

@president osama | 15-12-21 | 15:42: Klopt. Had ik inderdaad even niet aan gedacht.

Pardoes | 15-12-21 | 15:50

@president osama | 15-12-21 | 15:42: az was patentvrij gemaakt door zijn makers (Oxfort) en dat vonden de rijksten ter wereld denk ik geen goed idee.

the_w | 15-12-21 | 21:17
▼ 2 antwoorden verborgen

De angst regeert. Ze proberen dit feit niet eens te ontkennen, ze zeggen het haast letterlijk dat ze zich door angst laten leiden.

Positivar | 15-12-21 | 11:42

Succes met je vaccinatieplicht aangaande "" jongeren"" .

Nuchternederland | 15-12-21 | 11:40

En nog steeds wappies die denken dat dit om de gezondheid draait. Om je de haren van uit de kop te trekken. In mijn omgeving zijn mensen zo totaal wappie, dat zelfs mensen die genezen zijn zich laten boosteren. Koekoek.

opblaasschaap | 15-12-21 | 11:40 | 3

Niet moeilijk doen, gewoon iedere week even een boostertje scoren.
De reclame zei het vroeger al: "did you have your shot today?"

Nuchternederland | 15-12-21 | 11:41

Als ze vanaf 20 december een feesthoedje moeten dragen van hugoshenko zouden ze het ook doen.

Jiet Panssen | 15-12-21 | 11:44

u ziet toch ook de mensen met een mondkapje alleen op straat lopen en fietsen. compleet gek gemaakt door onze regering, en hoeveel gezonde levensjaren zou al die stress kosten....

the_w | 15-12-21 | 21:15

Hij bouwt het ook echt zo bewust op. Met z'n zich er niet bij neerleggen

jeweettochniet | 15-12-21 | 11:40 | 1

Hmm de vaccins zijn op.
Jij boft.

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:41

Toch jammer dat we in bijna 2 jaar tijd zijn afgegleden naar een chaotisch land met dictatoriale clowns aan het roer. Een land in puin en een bevolking in een nog steeds voortdurende angstpsychose.

Jouw angst is niet mijn angst.

Jiet Panssen | 15-12-21 | 11:38 | 10

@pibasso | 15-12-21 | 12:08: Denk dat ik hier langer rond zweef dan jij. Net terug van m'n 30 dagen ban. Ik ben ook niet blij met die zwitsal. Is wat het is.

Jiet Panssen | 15-12-21 | 12:41

@Jiet Panssen | 15-12-21 | 12:41: Welkom terug in ieder geval Piet! Ik ben ook meerdere keren opnieuw begonnen, boks ouwe! Al ruim 10 jaar hang ik hier rond (kan ook iets korter zijn).

pibasso | 15-12-21 | 12:48

@pibasso | 15-12-21 | 12:48: in februari 2020 heb ik zeker ruim 3 weken last gehad van de griep, 1 week plat, 1 week thuiswerken en de week erna een 'weekje weg' vooral in het huisje doorgebracht.
Corona was 3 dagen ziek en de week erna mijn best doen de conditie weer op peil te krijgen.
dat is hoe de ziekte normaliter verloopt voor een 30'er, als ik een dikke 70 plusser was dan was mijn situatie anders en had ik GEKOZEN om mij te laten prikken, nu is dat simpelweg niet nodig.
dat ik persoonlijk 3 meiden/dames ken die na de prik enorme problemen kregen met hun menstruatie helpt ook zeker niet... ze krijgen alle 3 een bloed onderzoekje, dokter zegt dat ze niet weten waar het vandaan komt en klaar... verder onderzoek gebeurd niet.

en angst voor prikken, ik heb bloedgroep b+, is vrij zeldzaam en om die reden doneer ik vrij vaak bloed, vind het niet aangenaam maar ben er niet bang voor.

the_w | 15-12-21 | 21:14
▼ 7 antwoorden verborgen

art 22 GW, 1. De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.

Maatregelen treffen ze wel, elke 3 weken.

Wattman | 15-12-21 | 11:37 | 2

Even op de grondwet bijten, prik.
Nou was dat nou erg?

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:38

@Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:38:

Overigens is en vooral blijft het aantal antistoffen na een natuurlijke besmetting veel hoger dan na 2 vaccinaties.

Wattman | 15-12-21 | 11:40

Zou Jezus je verplicht een spuit in je donder douwen?

knutsel_ | 15-12-21 | 11:36 | 4

Nee, die kon toveren, dus die had dat hele virus weggetoverd.

John McClane | 15-12-21 | 11:39

@John McClane | 15-12-21 | 11:39: Tenzij het een straf van zijn vader was dan he?

knutsel_ | 15-12-21 | 11:46

Hij kan corona vaccin in wijn veranderen
daar schiet dus niemand wat mee op

Tobi | 15-12-21 | 11:49
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja, moeilijk, moeilijk...

Uiteindelijk ben ik denk ik tegen een harde vaccinatieplicht, maar zolang ongevaccineerden buitenproportioneel vertegenwoordigd blijven in de ziekenhuizen en op de IC's, vind ik het wel legitiem dat je ze meer beperkingen oplegt dan de rest van Nederland.

Dr_Johnson | 15-12-21 | 11:36 | 8

@Pontius Vulgaris | 15-12-21 | 11:38:

"moeten we een 82-jarige met allerlei kwalen nog wel 'redden'?"

Die komen en kwamen - al tijdens de eerste golf anderhalf jaar geleden - nauwelijks terecht in het ziekenhuis en op de IC. Er vindt en vond voor heel oude mensen met onderliggende gezondheidsproblemen al gewoon 'triage' plaats. Die liet men vredig en pijnloos sterven in hun verzorgings-/verpleeghuizen of thuis. Ja, er zullen wel wat uitzonderingen geweest zijn, maar niet veel.

Een hard feit blijft dat 70% op de IC's ongevaccineerd is. En ongevaccineerden beperken in hun doen en laten vind ik niet erger dan 'de kwaal'. Het is grotendeels de kwaal.

Dr_Johnson | 15-12-21 | 12:59

@pibasso | 15-12-21 | 11:44: wat een bizarre opmerking.... mensen moeten maar doen wat u vind dat juist is.
mensen moeten volgens deze stelling wél voor de gezondheidszorg betalen, maar mogen er geen gebruik van maken....
dat is nogal wat

the_w | 15-12-21 | 21:04

@Dr_Johnson | 15-12-21 | 12:59: een directeur van de gelderse vallei te Ede gaf aan dat dit bij hen inderdaad zo was, maar deze mensen ook al zó ziek waren, dat het vaccin gevaarlijk voor hen was, wat voor u wellicht 2 dagen ziekjes betekend, zou voor hen de dood kunnen betekenen, dus dat veranderd deze cijfers enorm.
dat 80% of 70% bleek trouwens niet in Maastricht en Nijmegen toen zij als enige de cijfers de wereld instuurden op het moment dat de jonge het over 8 op de 10 had.

los hiervan, Gibraltar, 100% gevaccineerd en toch code zwart.. ik weet zeker dat u dit heeft gehoord of gelezen, hoe kunt u dan nog steeds in het vaccineren dé oplossing zien?

the_w | 15-12-21 | 21:08
▼ 5 antwoorden verborgen

Hugeau lijkt van het democratisch pad af, afgedwaald van menselijk inlevingsvermogen, totaal niet meer uitgaande van christelijke naastenliefde, zijn geloofsartikelen verzakende. Wellicht allemaal weggebrand op de zonnebank.

dathoujetoch | 15-12-21 | 11:35 | 1

Krijgt ie iig z'n vitamine D nog.

ReyNemaattori | 15-12-21 | 12:49

Goede timing dit artikel. De duur van het felbegeerde groene vinkje krijgt een houdbaarheidsdatum. Goh zagen we ook totaal niet aankomen natuurlijk.

Overigens ook in denemarken en gb zien omikroncijfers er beter uit dan delta, ware het niet dat ze nog niet zo sterk milder ogen dan in zuid afrika.

Joris-maar-weg | 15-12-21 | 11:35 | 2

Prik!

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:37

In veel landen is de groen vink al beperkt houdbaar. En dat is ook logisch. Het is niet logisch om prikken als enige optie te zien om hier vanaf te komen. Maar dat inzicht komt wellicht pas over een paar jaar.

Harry_Witkamp | 15-12-21 | 12:10

Man o man wat een ziekelijke video weer. Bij twijfel is er dus volgens de Jonge maar een juiste oplossing en dat is je laten prikken. Er is dus volgens hem nooit twijfel mogelijk, alleen maar een verkeerde gedachte kronkel die snel moet worden verholpen. Wat een sneu figuur.

tjongerschans | 15-12-21 | 11:35 | 2

Booster in je oogbal! Je QR code is over 9 maanden geüpdate als die net is verlopen.

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:36

@Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:36: Ben ik blij dat ik niet meedoe met die QR gekte.

tjongerschans | 15-12-21 | 11:37

Overvaccineren.nl vind ik dan wel weer ongelukkig gekozen, ik las het in eerste instantie als "OVERvaccineren", als in overdrijven, overdaad. Je moet je wel vaccineren, maar zeker niet overvaccineren.

John McClane | 15-12-21 | 11:35 | 2

Bam! Overgevaccineerd!

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:35

Twijfeltelefoon, ook een mooie (ja sorry, heb het niet live gekeken). "Hallo, spreek ik met de twijfeltelefoon?" - "Ehh ja.. goh.. ehh ik weet het eigenlijk niet.. wat denkt u?"

John McClane | 15-12-21 | 11:37

Nee...!!!

neonreclame | 15-12-21 | 11:34 | 2

Hop en weer een gevaccineerd.

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:34

@Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:34:

Ik kuch ze in het gezicht, potverdorie..!!

neonreclame | 15-12-21 | 11:38

FU Hugo!

4HoogAantWater | 15-12-21 | 11:32 | 1

Prik zit er in, dank u voor uw stem op Hugo.

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:35

Ik mag wel nee zeggen.
Alleen binnenkort geen nee doen, maar dan mag ik nog wel nee zeggen. We leven in een vrij land.

En allemaal door aanhoudend gefaal van de overheid.... en weet je waarom?
Omdat het wordt beloond.

Bij elke faal beloon jij ze met meer macht.
Dus zoek lekker de fout bij jezelf luie burger.
Je laat ze er al decennia mee wegkomen.

Kaas de Vies | 15-12-21 | 11:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland