Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS begint War on Bladblazers

BETRAPT OMA! Racist! Egelhater!

Toegegeven, je hebt als NOS-directeur weinig last van blaadjes in de grachtengordel. Ze wapperen gewoon de gracht in, áls er al bomen zijn, want die zijn allemaal weggehaald door GroenLinks. Maar wat natuurlijk echt NIET meer kan, is die gore bladeren wegblazen met een bladblazer. Hadden we net een paar bladblazers gekocht bij de Volkskrant, mag het niet meer van de NOS, wegens zeventien mensen in Nederland die last hebben van het kabaal, zielig voor de egels, en vervuiling. Dat is ook wat! Er zijn kennelijk wat afspraken gemaakt om collectief de bladblazer te verneuken: eerst nrc, toen de Volkskrant zelf, nu de NOS, en De Telegraaf. Waar ze die blaadjes wel gewoon laten liggen, en waar het tevens mooi wonen is, is ACHTERAF. Maar zie er maar eens te komen met een trein... Onze keuze is trouwens deze 63cc beuker van Kibani, of met accu deze jongen van DeWalt.

Reaguursels

Inloggen

Nu kan ik wel de bladeren laten liggen in mijn groenstrook, maar dat is zo belachelijk veel dat alle planten in mijn groenstrook zouden gaan composteren. Dus haal ik ze weg. Overigens zonder bladblazer.

Jan, Leiden | 08-11-21 | 16:59

In onze gemeente hebben ze alvast bepaald dat je zondagmorgen tussen 02:10 en 07:48 geen bladblazer meer mag gebruiken. Neem nu gewoon de stofzuiger maar het is iets moeilijker.

jan huppeldepup | 08-11-21 | 16:03

Ze hebben qua herrie zeker een punt, met name omdat die dingen meestal gebruikt worden door medewerkers "met een afstand tot de arbeidsmarkt" die met z'n zessen 2,5 uur bezig zijn op 10 strekkende meter.

Bewezen-De-Gekste | 08-11-21 | 15:34

Voor één keer eens met de NOS.... er is niks mis met een ouderwetse bezem en bladhark. Niks zo irritant dan uit je nest getetterd te worden door luie klapharken met bladblazers na een zware nachtdienst!

Nederlanddraaitdoor | 08-11-21 | 15:00

Even wat groene hartjes kwetsen.
Met een team van vier man tegen een ander team blaasvoetbal doen in de straat. Als bal gebruiken wij een egel.
En nu rap huilie huilie.

F. Jacobse | 08-11-21 | 14:09 | 4

Zo'n egel is echt wel een nuttig dier, dit is toch een vorm van dieren mishandeling. Warom neem U geen kat.

jan huppeldepup | 08-11-21 | 16:05

Wauw... stoer zeg! Ben enorm onder de indruk van u.

lezeres | 08-11-21 | 16:07
▼ 1 antwoord verborgen

What's next? War on motormaaiers?

Duwbak_Linda | 08-11-21 | 14:05

Egocentrischer wordt het niet, zo’n bladblazer.

Naall | 08-11-21 | 13:45

Alsof ik elke keer 750m2 met een harkje ga doen.

DoOne | 08-11-21 | 12:54

Gebruik hem eens per 2 weken tien minuten. Dikke voor je.

(Nee, gaat niet over mijn lul. Die gebruik ik minder.)

QuelleFromage | 08-11-21 | 12:43

Kom op zeg, echte mannen op het platteland hebben een bladblazer! Kan natuurlijk wel in de randstad verboden worden, postzegeltuintjes kun je gewoon harken.

Azijnist | 08-11-21 | 12:33 | 2

Echte mannen doen het gewoon met een hark.

Lorejas | 08-11-21 | 14:08

Die dingen zie je eigenlijk alleen in de stad. Hoe kleiner de tuin hoe groter de bladblazer.

Patatter | 08-11-21 | 15:51

Bij elkaar blazen, blik diesel erop en een lucifer. Vroeger gebruikte ik een gasbrander, maar dat wordt te duur. En gas schijnt slecht te zijn voor het milieu. In Belgie miet trouwens. Daar is het goed voor het milieu

Happy People | 08-11-21 | 12:28

De randstedelijke dwazen zonder bos of postzegeltuin beginnen weer met hun gehuil.
Hier de Stihl BR350 in combinatie met een zitmaaier. de John Deere X146R. Ideaal om blad mee op te zuigen.

zuurtjeregen | 08-11-21 | 12:15

Volslagen debiel: die blaadjes vooruit blazen op een hoop door een mentaal uitgedaagde met die doppen bovenop zijn kop in plaats van op zijn oren. Blijkbaar ook nog last van artrose, zodat je er weer bovenop moet springen om die wijsvinger met duct-tape vast te tapen aan dat apparaat...

Als het regent is het helemaal bal: de "special Forces" van het werkvoorzieningsschap lopen dan met meerderen rond: de eerste blaast de blaadjes droog en de volgende verplaatst het blaadje naar een hoop, die blijft liggen, omdat er geen veegmachine meer beschikbaar is door de bezuinigingen....

jvc | 08-11-21 | 12:05

Als je een groot erf met monumentale bomen in je eentje moet bijhouden, kun je niet aan de slag met een bladharkje. En een puinhoop er van maken is ook geen optie. Maar als iedereen (nouja) met betegelde voortuin en dus meer tijd wil komen bladharken, dat is ook prima! Koffie met kruidkoek staat klaar.

denouden | 08-11-21 | 11:48

Je kunt zo ook met de benzinemaaier weghalen.

metdedag | 08-11-21 | 11:48

Geldt dit topic ook voor bladzuigers?

Kwakjeszalver | 08-11-21 | 11:47

Zijn hier nog uitkeringstrekkers op GS die al jaren geen baan kunnen vinden, maar wél een bladblazer kunnen hanteren?

Gewoon een vraagje.

Papa Jones | 08-11-21 | 11:44

Gevallen blad is onderdeel van het ecosysteem dus waar het kan laten liggen.
Bij een oprit of op wegen kan het gladheid veroorzaken dan is het logisch dat het opgeruimd wordt. Met of zonder hulp van een bladblazer.

dijkbewaker | 08-11-21 | 11:29 | 1

Op het gras na sneeuw krijg je kale plekken in het gras. Wordt in Wageningen in de vierde klas behandeld. Zover zijn ze nog niet.

metdedag | 08-11-21 | 11:47

Eerst lekker onkruid schoffelen in de woonwijk, en vervolgens de boel onder de struiken blazen met zo'n prachtig ronkende bladblazer.

Het was mijn eerste (vakantie)baantje, als pubertje Jones, bij de plantsoenendienst.

Mooie tijd. Snif.

Papa Jones | 08-11-21 | 11:28

Een bladblazer moet gewoon hogere accijns op, ter hoogte van 1 fte. medewerker Groenvoorziening.

mozaard | 08-11-21 | 11:07

Het is me duidelijk: men zit te springen om conflicten, gezeik en tegenspoed. En dat is masochisme.
Als je honderd eerstewereldproblemen creëert kan het vanzelf een megaprobleem worden.

SIogra | 08-11-21 | 11:06

Blijf af van die lieve egeltjes

thanseeuwen | 08-11-21 | 11:05

Ik snap dit gezever niet.
Hier verordoneert de Gemeente dat je de stoepen (=die van jezelf, de mandelige én over een breedte van 1 die van de Gemeente) schoon en beloopbaar moet houden.
Dus vrij van sneeuw, blad en andere ellende.
Dus vrij van alles wat gladdigheid veroorzaakt.
En Handhaving controleert.

Dusseh: hallo bladblazer, hoge druk spuit, sneeuwschuiver, strooizout etc.

MK27 | 08-11-21 | 11:03 | 1

Helaas... handhaving mag helemaal niets (meer) controleren....
Op grond van het Europees verdrag voor de rechten van de mens en het verbod op dwangarbeid (ik verzin het niet ...) hebben wij met z’n allen een jaartje of tien geleden in Europa besloten dat burgers niet verplicht kunnen worden om stoepen schoon te houden. Maar dat neemt niet weg dat in landen met iets meer burgerzin en discipline ( dus niet in het doorverhufterde Nederland) het nog steeds goed gebruik is dat je even de bezem of de sneeuwschuiver ter hand neemt.

bisbisbis | 08-11-21 | 11:25

Mijn lijf, mijn bladblazer.

klimaatsloper | 08-11-21 | 10:59

Wat een ongelofelijk ontzettend non-probleem. Nou, nou, de buurman heeft een bladblazer, en ik heb een hoge bloeddruk. The unbearable lightness of complaining.
Laat uw mening ook horen, de Telegraaf organiseert er een enquete over. ctsurvey.mwm2.nl/Questionnaire

ole guapa | 08-11-21 | 10:56

Het is ook waar trouwens als ze een dag in je buurtje bezig zijn kun je niet meer werken of lezen. Geldt niet voor afgestompte mensen.

GeenAccount | 08-11-21 | 10:56 | 1

Net wat je gewend bent. Als je in de aanvliegroute van Schiphol woont, zul je je aan moeten passen. Heb je de hele dag een huilende baby in je buurt ook.

Watching the Wheels | 08-11-21 | 11:04

Bladblazers zijn natuurlijk decadente onzinnigheden. Gewoon ouderwets bezemen en schuiven waar nodig. Als je bomen wilt moet je wel op de bla'ren durven zitten!

GeenAccount | 08-11-21 | 10:55

Had Lubach nou ook al kritiek op bladblazers in 2019?
www.youtube.com/watch?v=goXuGeKq--Q
1 uur met een benzine-bladblazer is even vervuilend als 1700 km autorijden (volgens Lubach).

Watching the Wheels | 08-11-21 | 10:33

Zal wel een geintje zijn.

Watching the Wheels | 08-11-21 | 10:40

Ik heb toch altijd een beetje medelijden met het volk dat zielloos voor zich uit starend achter zo'n lawaaiapparaat aan sjokt. Waarschijnlijk is de hersenactiviteit nauwelijks meetbaar.

Sr Semtex | 08-11-21 | 10:22

Mensen met een blasblazer zijn sneu! Waarom zou je in godsnaam een (elektrische of brandstof) bladblazer hebben voor die paar dagen per jaar? Gewoon bezem+sneeuw schep gebruiken, op de compost hoop (sommige plaatsen hebben van die kooien, ook goed!) en klaar.

Dit weekend was er nog een oude baas zijn oprit aan het vrijblazen....toen we terugkwamen had de wind alles netjes teniet gedaan....sneu was dat net als op de foto hij vreselijk onhandig voorovergebogen moest werken omdat de blaasmond veels te kort was...

Dit is wel waar ons ubserconsumerisme op gebaseerd is...een vreselijk inefficient gebruik van energie en resources. Mensen dingen laten kopen die ze maar een paar dagen per jaar nodig hebben....noem me dan maar een commie, maar wat is er mis met gezamelijk gebruik?

Als_je_me_nou | 08-11-21 | 10:19

was laatst speelbal van een bevriend stel inzake een bladblazer, hij wil met alle macht 1 hebben voor de 30 bladen op zijn gras en zij vindt het de grootste flauwekul. Ik heb naar buiten gekeken en moeten concluderen in deze de vrouw gelijk te geven. En in het algemeen ben ik tegen die dingen.

Fedde71 | 08-11-21 | 10:11

Ik blaas altijd blad met mijn benzinemaaier. Telt dat ook?

Cojan | 08-11-21 | 10:07

Afgelopen zaterdag nog een rondje blad gedaan in de achtertuin met de bladblazert op benzine. Om en nabij een kuub blad.

Vanilla | 08-11-21 | 10:07

Bladblazers zijn voor luie klojo's.

van Oeffelen | 08-11-21 | 10:02

Deze probleempjes? doen zich alleen voor in de door GL en Demonen66 gestuurde steden. Hier op het platteland maakt niemand er zich druk om/over.

wakker worden | 08-11-21 | 09:57

Dit land wordt gegijzeld door klaagkutten. Steek je een houtkachel aan dan is er drie straten verderop wel een of andere kuchende klaagkut met tranen in d'r ogen die snotterend haar verhaal mag doen bij de NPO. Of die mislukte gendertransitie die spontaan moet janken als de NS een mededeling begint met "dames en heren". En nu uiteraard de jaarlijkse bladblazerklaagkut. Niemand kan meer iets hebben, iedereen is speciaal, bijzonder, miskend, zielig en gekwetst.

Zeddegeizot | 08-11-21 | 09:57 | 4

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel...

steekmug | 08-11-21 | 10:11

Wat zit je te klagen, klaagkut?

Usumani | 08-11-21 | 10:20

@Usumani | 08-11-21 | 10:20: Ja, nu heb je me wel een beetje gekwetst. Gelukkig heb ik een konijn waar ik even mee kan knuffelen.

Zeddegeizot | 08-11-21 | 10:46
▼ 1 antwoord verborgen

De bladblazer. Jawel. Bestaat er ook aandacht voor het leger aan gare, lawaaiige, stinkende, zwaar vervuilende stink scootertjes, in dit land ? Of het leger aan Verrijkiërs, wat in gammele autootjes (= Ongezonde uitstoot) eten bezorgd.

Of, krijgt de bladblazer, net als de 'biblebelt' ook al, van alles de schuld.

Nederlandop1 | 08-11-21 | 09:56

d'n Ollander is verslaafd aan herrie. Waarom? Omdat hij daarmee zijn innerlijke leegte overschreeuwt.

Zenzeo | 08-11-21 | 09:54 | 1

"d'n Ollander bestaat niet." - Maxima

Usumani | 08-11-21 | 10:23

Laat u niet gek maken. Het gaat natuurlijk gewoon hierom:
"California Bans Small Off-Road Gas Engines, Including Lawnmowers And Chainsaws"
bron: www.infowars.com/posts/california-ban...

Rest In Privacy | 08-11-21 | 09:52 | 1

Kettingzagen verbieden...
Dat gaan ze leuk vinden bij de bosbouw. Nog maar te zwijgen over het noodzakelijke onderhoud voor de brandveiligheid, het ging afgelopen jaar al zo fantastisch.

Abject | 08-11-21 | 09:56

Gewoon lekker in de frisse buitenlucht zelf vegen dan spaar je meteen weer een avondje sportschool uit. Is dat nog te veel voor je, nodig dan wat egels uit door een schaaltje lekkere verse slakken klaar te zetten. Na afloop rollebollen ze dan samen prikkend door de bladeren om vervolgens toevallig met bladeren en al af te druipen naar de buren waar je een pesthekel aan hebt.

Waar-is-niets | 08-11-21 | 09:48

Mijn bladblazer loopt op elektriciteit en dat komt uit het stopcontact dus is het, analoog aan de E-auto, klimaatneutraal, CO2 vrij, stikstofloos, geurvrij, fijnstof arm en relatief luidruchtig.

bergsbeklimmer | 08-11-21 | 09:47 | 4

Eindelijk iemand die toegeeft medeverantwoordelijk te zijn voor kinderarbeid en slavernij voor z'n lithium-ion accu www.amnesty.org/en/latest/news/2016/0... het is allemaal een ramp, maar de marketinglui verkopen het als oplossingen. Een ouderwetse hark zou een oplossing zijn, maar dan word je moe. Liever overdag bladblazen met een accu en dan 's avonds binnen hardlopen op een elektrische hardloopband om het gebrek aan beweging te compenseren.

Watching the Wheels | 08-11-21 | 11:12

@Watching the Wheels | 08-11-21 | 11:12: Even goed lezen Wheel. De stroom van bergsbeklimmers masjien komt uit het stopcontact, dus niets niks geen accu.

Kwakjeszalver | 08-11-21 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
GwendolynYeager | 08-11-21 | 09:47

Ik lijm de slingers ( ja slingers, van inmiddels circa 3 meter, ik gebruik toplijm) van blaadjes altijd weer aan de boom, rond het voorjaar is het af. Erg mooi, ik ben trots, trots op het resultaat, altijd. Geen dag gaat voorbij dat ik niet ergens in mijn lichaam die trots niet kan voelen. Het lekkerst is het als de trots zich manifesteert op de plek waar in verhouding het grootste plekje in de hersens aan toegewijd is.

Kalorkie | 08-11-21 | 09:47 | 1

Goed bezig.

matatwork | 08-11-21 | 10:32

Heb zaterdag weer twee 240 bakken vol gekregen met blad.
ja, alles aangeharkt met de bladerhark. Heb wel zo'n bladblazer, maar met snoer. en is alleen handig over de randen waar blad zich ophoopt en in de grindstukken. want daar kun je weer niet harken.
Al met al is het een kwestie van een wankel evenwicht tussen de hark en de blazer.
Wordt vervolgd over twee weken.

Nuchternederland | 08-11-21 | 09:42

Gisteren gewoon ouderwets geharkt in de buitenlucht. Heerlijk !

LucaBrasi | 08-11-21 | 09:40 | 1

Voel je sentimiento, Brasi.
Klinkt toch alsof het al lang niét deed dan.
5 million dollar ($) question is dan: waarom, nu, beste Brasi?

chicago river | 08-11-21 | 09:45

Bladblazers zijn ondingen. Nemen veel ruimte in en een hark werkt net zo goed.

lekgoot | 08-11-21 | 09:39 | 1

Beter.

Usumani | 08-11-21 | 10:26

De bladblazer is de meest overbodige uitvinding ooit!

Rationa | 08-11-21 | 09:37 | 2

Nounou, wel graag een beetje respect voor de moderne heks!
Zo'n tweetaktbezem vliegt een stuk beter dan een ouderwetse takkenbos.

Kapitein Sjaak Mus | 08-11-21 | 09:43

Ik heb een bladzuiger die na het opzuigen de blaadjes direct vermaald. Hoef dan alleen nog de volle opvangzak over de schutting van de buren te legen. Werkt hartstikke goed. Geen overbodige uitvinding wat mij betreft.

Kwakjeszalver | 08-11-21 | 11:46

Mensen die dagelijks met de bladblazer in de weer gaan lijken mij toch een beetje de Open Corsarijders van de maatschappij. In het weekend een fijn tochtje op de elektrische fiets. Kleurig bosje Gerbera's op tafel. Tuintje 's avonds lekker bladvrij en heerlijk aan de sukadelapjes met dit grijze herfstweer. Hartstikke fijn allemaal.

nietzomoeilijk | 08-11-21 | 09:36 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Bladblazers en plantsoenendienst... Niet enkel de buurt terroriseren met herrie, wie ze een tijdje aanschouwt ziet vooral dat ze bezig zijn om blaadjes van A naar B en weer terug te blazen tot het 17:00 is. Die mongolen kunnen er niet eens mee overweg, en dat zou ook niet mogen kunnen.
Geef ze een bezem!
Sowieso, hier hebben we Bureau Halt en de taakstraf voor uitgevonden toch?
Geef ze een tandenborstel!

Abject | 08-11-21 | 09:36

Is ook irritant. We hebben hier in het appartementencomplex een kleine binnentuin. Vorige week kwamen ze de vier dakplantanen snoeien. Lekker groot blad zou je zeggen Helaas gingen ze daarna anderhalf uur aan de slag met een bladblazer om al het blad richting poort te krijgen waar de bedrijfswagen stond om het op te laden. Ze maken er een soort spelletje van, met een bezem waren ze in 20 minuten klaar geweest

Lomo | 08-11-21 | 09:35 | 1

@Lomo Mannen van nu zijn niet meer te vergelijken met de mannen van mijn generatie. En die hadden geen sportschoolabonnement. Of zeg ik nu iets raars.

Wachtmaar! | 08-11-21 | 09:48

@redactie, ja, die goedkope amateuristische meuk? De Ankie Broekers-Knol onder de bladblazers? Als je gaat bladblazen, doe het dan goed. Hier een bladblazer voor daadkrachtige mensen: youtu.be/tvKWuyozMJ4 Een bladblazer die zegt: ‘Build that wall’, een bladblazer die ‘the dreamers’ zo terugtrapt naar de shithole natuur waar ze vandaan komen!

ratelaar | 08-11-21 | 09:35 | 2

Hebben ze ook pushbackbladblazers voor Frontex toevallig?

Binkoo | 08-11-21 | 09:38

Je moet je personeel de blaadjes laten plukken vóórdat ze afvallen, dan heb je nergens last van.

Kapitein Sjaak Mus | 08-11-21 | 09:32

Ik had er ooit een...weggeven..wat een pokkeherrie maakt zoiets.
En het resultaat was ook nog zeer matig

Den-Pol | 08-11-21 | 09:31

Ben ik voor het eerst in mijn leven een keer blij met die nepnieuwsfabriek.
Bladblazers, teringdingen! Oorspronkelijk ontworpen om landbouwgif over akkers te verspreiden. En giftig blijf ik er van worden. Jarenlang iedere zondagochtend vroeg terreur van die buurman die sinds zijn pensioen de broek niet meer aan heeft en dat moet uitleven op de buurt. Iedere keer wakker worden van het geluid van een Stuka op het punt staat z'n bom op je kop af te werpen, en dat anderhalf uur lang. Pak verdomme een bezem, of nog beter, de pil van Drion!

Abject | 08-11-21 | 09:31 | 1

Nou idd, en dan die badmutsen van de gemeente de hele dag te blazen in het park terwijl de bomen nog vol hangen.

wilmeister00 | 08-11-21 | 09:36

Maar als de gemeente Zaanstad de blaadjes niet meer mag inzamelen, waar moet ze dan die plastic soep van maken die als "bokashi" in het park wordt uitgestrooid?

Inverdan | 08-11-21 | 09:26 | 1

Zaanstad, huilgemeente.

Zitvlak | 08-11-21 | 09:50

Doe al het tuinwerk zonder die lawaaiapparaten en dat bevalt prima. Blijf daardoor ook in beweging. Kan een sportschoolanbonnement niet tegen op. Regelmatig vegen geeft ook nauwelijks aangroei, dus ook geen gifgebruik.

Neem aan dat al die klimaatfanatisie in ieder geval geen overbodige apparaten aanschaffen en er al helemaal geen extra elektra aan besteden.

Wachtmaar! | 08-11-21 | 09:23 | 2

Het wij zij principe gaat niet op in deze discussie.

Naall | 08-11-21 | 09:26

Doe ik ook. Prima beweging in mijn tuin van 1000 m2. Ben 2 maanden bezig, maar dat scheelt een sportschoolabbo en dure apparatuur.

Grasgriezel | 08-11-21 | 09:31

Inderdaad verbieden die dingen want als alle blaadjes gelijk opgeruimd worden wat moet de ns dán voor een smoes bedenken voor de treinvertragingen.

pa_niek | 08-11-21 | 09:23

Tja, dat zit een beetje in de genen van de NOS. Zij vinden zichzelf superieur en hebben dan ook dagelijks de behoefte, meermaals dagelijks, om inferieure mensen/activiteiten een standje te geven.

Freezzz | 08-11-21 | 09:21 | 1

In deze casus geef ik ze geen ongelijk. Bladblazen ís een inferieure activiteit.

Zenzeo | 08-11-21 | 09:44

blaadjes op het fietspad. dat is pas erg. Met je speedpedelec.

Dr.Utker | 08-11-21 | 09:20 | 2

Winterbanden voor de
E fiets in 1,2,3.

Naall | 08-11-21 | 09:29

Wat hebben egeltjes en katten met mekaar gemeen?

chicago river | 08-11-21 | 09:19 | 4

Poepen in de tuin.

steekmug | 08-11-21 | 09:28

@Plaque-doctor | 08-11-21 | 09:25:
Gheh. Ook dat.
Hint; het zijn 2 overeenkomsten die melkander overlappen als de wet van de communicerende vaten.
De Mens speelt hierin de hoofdrol, niet het egeltje, niet de katachtige.

chicago river | 08-11-21 | 09:31

@chicago river | 08-11-21 | 09:31:
Ze zijn beide gek op kattebrokken.

Binkoo | 08-11-21 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen

De omgeving verschraalt door bladeren weg te blazen. Ja heel erg als de weg en de stoep verschralen. Die zijn al zo verschraald.

Sitting_targets | 08-11-21 | 09:16

Leaf them alone.

dhrat | 08-11-21 | 09:16

De lokale plantsoenendienst staat hier tegenwoordig ook lekker voor lul met zo'n accu blazer... waar ze vroeger hun laatste greintje mannelijkheid haalde uit die brute twee-takt stihl op de rug, staan ze nu met zo verwijfd blaasding te wapperen... wat een aanfluiting... Net zoals Kibani trouwens, Sjineese troep...

Ad Hominem Tu Quoque | 08-11-21 | 09:16

Thuis heerst er nog altijd een staakt-het-vuren over afgevallen blad.
Mijn vrouw wil ze zo goed als allemaal weg hebben wegens de bloembollen.
Ze zegt, als die uitkomen en ze groeien door het bladerendek krijgen ze bruine vlekken aan de stelen of knoppen en dat vind ze niet mooi om te zien.
Van mij mogen ze wel wat liggen wegens voer voor het bodemleven en het tegengaan van bodemverschraling en water vast houden.
Onze konijnen in de ren zijn trouwens dol op beuken en perenboom blaadjes.

steekmug | 08-11-21 | 09:15

Idiote, die gasten met bladblazers! Hoop lawaai en het leidt tot niets. Gewoon laten liggen, beter voor het milieu en dieren . In het voorjaar gewoon bijeen harken en opruimen.

Eminent | 08-11-21 | 09:13 | 1

Juist

Den-Pol | 08-11-21 | 09:32

Wanneer begint de NOS een war on storm? Die blaast ook allemaal fijnstof de lucht in.

Sitting_targets | 08-11-21 | 09:13 | 1

Wat dacht je van de vulkaan op La Palma?

steekmug | 08-11-21 | 09:16

Vegen, scheppen, vegen, scheppen. Ik beleef er geen lol aan. Afgelopen winter een dikke laag sneeuw. Dan zie je aan de stoepen voor de huizen van de mensen wie er wel en niet sporen. Ik heb de sneeuw lekker laten liggen.

Leptob | 08-11-21 | 09:12

Blad op het terras en gras haal je weg net een hark of bezem, tussen de planten laat je het liggen. Bladblazers zijn voor de COVID-IC doelgroep gemaakt, beetje bewegen is teveel gevraagd.

_pacman_ | 08-11-21 | 09:12

Blaadjes worden glad en daarvan glijd je uit. En we kunnen geen druk op de zorg hebben, sorry egels, wij winnen.

letopuwzaak | 08-11-21 | 09:11

Blad blazen is zó 2020, blad zuigen is je ware!

Dr. Worstenbroodje | 08-11-21 | 09:10 | 1

bladbranden is ook leuk. Met de onkruidbrander op hoogste stand, want moet eerst drogen.

Dr.Utker | 08-11-21 | 09:18

Wij vegen de bladeren gewoon onder de heg. Wij blij, beestjes blij. Buren niet blij, maar die kankeren sowieso over alles.

Trekhaas | 08-11-21 | 09:09

Wat betreft die egels: hoe schil je die krengen om ze te kunnen bakken? Ik haal altijd mijn handen open aan die scherpe punten.

2voor12 | 08-11-21 | 09:08 | 6

Gewoon net als met hamsters, gewoon compleet in de frituur gooien en zodra het gieren ophoudt, zijn ze klaar.

Eminent | 08-11-21 | 09:15

zelfde als met kreeft. easypeasy

Dr.Utker | 08-11-21 | 09:16

In de klei rollen en die bal in de hete sintels leggen van het kampvuur. Na een half uurtje is de egel gaar. De gebakken bal kapot laten vallen en voila: de stekels blijven in de klei vast zitten. Eet smakelijk.
Naar een origineel zigeunerrecept.

Dr. Worstenbroodje | 08-11-21 | 09:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Een bladblazer, motorzaag en haakse slijper... wat kan een man zich meer wensen?

Ichneumonidae | 08-11-21 | 09:08 | 11

@Dr.Utker | 08-11-21 | 09:22: plus zaagtafel. En natuurlijk een rups-hoogwerker om het op hoogte veilig te kunnen monteren.

ThePozz | 08-11-21 | 09:28

Hogedrukreiniger.

Zenzeo | 08-11-21 | 09:46

Een John Deere

zuurtjeregen | 08-11-21 | 12:20
▼ 8 antwoorden verborgen

Heb het gisteren echt gedaan, met een hark de helft van de voortuin aangeharkt, daarna de bladeren in de groene bak geflikkerd. Kom nu toch zeker in aanmerking voor een groenlinksd66 speldje. Moet nu nog de andere helft aanharken, bak was vol. Maar ga toch eerst even naar de Gamma, om zo'n bladblazer/zuiger aan te schaffen.

Karel Kruizenruiker | 08-11-21 | 09:07

Het zijn vooral de bladeren van uitheemse soorten die voor problemen kunnen zorgen, maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden.

happen_maar | 08-11-21 | 09:06

Heb een Makita accublazer 2x 18V. Echt een wereldding. In stand 6 moet je die echt met twee handen vasthouden want anders blijf je gewoon niet staan.

Repliek_in_stijl | 08-11-21 | 09:05 | 2

Waarom heeft u zo’n hekel aan wat bladeren?

JJMS | 08-11-21 | 09:08

Blaaskaak heeft hobby.

Naall | 08-11-21 | 09:30

Een betegeld achtertuintje van 5 bij 5 meter, dan moet je toch wel lekker mogen bladblazen om je nog een beetje mans te voelen ofnie?

JJMS | 08-11-21 | 09:05 | 1

Tegels eruit, gras erin.
En dan zo'n fijne zitmaaier.
Diesel, natuurlijk.

Kapitein Sjaak Mus | 08-11-21 | 09:37

Man man op het mediapark hebben ze een heel peloton blazers in dienst die weer of wind
eindeloos de bossages rond de bunkers blad vrij zullen blazen. Ik heb er daar eentje een uur achter drie blaadjes aan zien gaan. Mmmmhhhhhhrrrrrrrrrrrrrr klinkt het de hele dag over het mediapark. Zelfs in de zomer.

P-unit | 08-11-21 | 09:02 | 1

Da's fijn om te horen. Dat gun ik mijn ergste vijand dus gewoon wel.
Verklaart ook meteen waarom die NOS met dit artikel komt.

Abject | 08-11-21 | 09:46

"Deze irritaties spelen al langer, maar een algeheel verbod zit er niet in, zei toenmalig milieuminister Van Veldhoven in een Kamerbrief van januari 2020. De minister wees daarin op Europese regels."

Nog los van of ik voor of tegen bladblazers ben: blijkbaar gaat Europa opeens over de bladblazeres in Wassenaar.

Die Polen hebben het zo gek niet bekeken met hun hakken in dat Europese zand.

Knufter | 08-11-21 | 09:01

Er is een grote groep werklozen. De overheid zou hen kunnen voorzien van werk. Maar in plaats daarvan schaffen ze liever bladblazers aan en delen ze uitkeringen uit. Snapt u het?

De gemeentelijke afdeling Beheer Openbare Ruimte zou gewoon eens om tafel moeten gaan met de afdeling Werk en Inkomen.

mozaard | 08-11-21 | 09:00 | 2

Kunnen al die schoffelende jongeren zich niet laten omscholen tot harkende jongeren vraag ik me dan af.

Knufter | 08-11-21 | 09:02

@Knufter | 08-11-21 | 09:02: Het is niet alleen de gemeente, maar ook de semi-overheidsinstellingen zoals bijvoorbeeld het onderwijs. Vacatures voor mooie beroepen zoals concièrge zijn bijvoorbeeld zeldzaam geworden. Er moeten voor de meer kwetsbare doelgroepen gewoon meer buitenberoepen worden gecreëerd, met name in de middelgrote steden van de G40, dat scheelt in de uitkeringen en in de zorgkosten.

mozaard | 08-11-21 | 09:31

Tip van een pro,
Als je een 2 of 4 takt bladblazer aanschaft doe dan vanaf aanschaf brandstof aspen 2 of 4 takt erin want door ethanol in e5 en e10 benzine van de pomp gaan je caburateurmembramen gegarandeerd rot (vooral bij de goedkopere machines) wat zorgt voor afregel en ergelijke startproblemen.

steekmug | 08-11-21 | 08:59 | 4

Is wel meer dan 4 euro per liter.

knutsel_ | 08-11-21 | 09:05

Mijn zitmaaier (4-takt) laat ik gewoon op E5 lopen, komt geen Aspen meer in. Geeft veel minder power is mijn ervaring.
En voor 2-takt: eenmaal over op Aspen is niet meer terug op gewone benzine.

Repliek_in_stijl | 08-11-21 | 09:08

@knutsel_ | 08-11-21 | 09:05: 3 euro de liter Aspen 4t koop ik het voor. Mijn gazonmaaier (geen zitmaaier) draait er al bijna 6 jaar storingsvrij op zonder onderhoud door winkel. Olie,filter en mes vervang ik zelf.
10 a 15 liter per jaar verbruik ik afhankelijk van de groei.

steekmug | 08-11-21 | 09:25
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een marginaal probleem, hè?

Jimmydepimmy | 08-11-21 | 08:58

Nooit begrepen dit soort apparaten, maar ach als het therapeutisch werkt laat ze lekker. Andere mensen hebben weer als hobby om heel de dag mensen te haten en te zeuren. Werkt voor hun blijkbaar therapeutisch. Laat ze lekker, maar ga er aub niet serieus naar luisteren.

Isditandersgenoeg | 08-11-21 | 08:55

Persoonlijk ben ik voor het afschaffen van alle tweetaktmotoren. En wel hierom:
fallows.substack.com/p/gas-powered-le...

Voor elke machine met een tweetakt motor zijn er prima elektrische alternatieven.

Sqbar | 08-11-21 | 08:55 | 3

Leuk verhaal, maar still, het getoonde mwrk, maakt ook gewoon 4 takt.

rifraf | 08-11-21 | 08:59

@rifraf | 08-11-21 | 08:59: Viertakt heb ik een stuk minder problemen mee. Maar verreweg de meeste bladblazers zijn (dacht ik) tweetakt.

Sqbar | 08-11-21 | 09:02

@Sqbar | 08-11-21 | 09:02: Electrisch op accu is the way to go. Stuk stiller en geen stinkding op je rug met uitlaat (zo'n dikke Stihl). Geen dure benzine. Alle consumer tuingereedschap gaat binnen een paar jaar allemaal naar electrisch.

ThePozz | 08-11-21 | 09:18

Blaadjes zijn goede mest en goed voor isolatie in de winter. Ze houden ook nog eens het onkruid tegen. Gewoon laten liggen die dingen.

W_Drees | 08-11-21 | 08:54 | 2

Maar niet overal zoals nu vaak gebeurd. Levensgevaarlijk op de weg vanwege slipgevaar en op de stoep levert het ook vaak een gebroken enkel op. Majaa, 't deugd zo lekker voor het muljeui hè?

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 09:00

@Conan de Rabarber | 08-11-21 | 09:00:
Je vergeet, dat er maar weinigen zijn die in een zo lommerrijk gebied wonen als jij. Je overdrijft trouwens.

Wachtmaar! | 08-11-21 | 09:32

Gewoon de bomen kappen, heb je ook geen last van bladeren. Scheelt weer vogelstront en andere bomentroep op mijn auto.

MichelDenHaag | 08-11-21 | 08:53 | 1

Ah, u is groenlinkser in Amsterdam?

Monkey Cabbage | 08-11-21 | 09:16

Zie door de bladeren ‘t bos niet meer.

dhrat | 08-11-21 | 08:52

Gelukkig maar een enkele fanatieke buurman met zo'n lawaai ding, het meeste wordt hier door de gemeente gedaan.

Reebensteeltje | 08-11-21 | 08:50 | 2

Ik hoor ze eigenlijk nooit.

VoltaireJohn | 08-11-21 | 08:53

Hier zijn we slachtoffer van de herindeling, samengeveegd met een gemeente 10km verderop. De plantsoenendienst komt hier eens per jaar om de bossages bij de stam af te zagen, en om meteen de (alweer verhoogde) gemeentelijke belasting envelop door de bus te duwen.

marcoplarco | 08-11-21 | 09:28

Blow slechts wiet, niks ander.

Toki | 08-11-21 | 08:50 | 1

+s

Toki | 08-11-21 | 08:52

Die overgevoeligheid voor harde geluiden, dat is een syndroom dat succesvol te behandelen is door een ervaren psychiater. Flauw kleinzielig gezeik over alles en nog wat hier in NL altijd.

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 08:49 | 4

@Jos Tiebent | 08-11-21 | 08:51: Jawel, al kan het ook de buurman zijn geweest die zich met de hamer op de duim sloeg.

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 08:55

Nederland is te VOL.

JJMS | 08-11-21 | 09:12

@Jos Tiebent | 08-11-21 | 08:51: U wel eens twee geraamtes op een zinken dak?

pa_niek | 08-11-21 | 09:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kies bewust voor een tuin waar vlinders en egels de ruimte krijgen. Dus bladeren lekker laten liggen, groen laten groeien en niet te veel stenen er in. Geen bladblazer nodig dus.
Tenminste, dat zeg ik in ieder geval. Eigenlijk heb ik gewoon er een schurfthekel aan om in de tuin te werken en egels zijn liev. Dus 2 vliegen in 1 klap, ik doe bijna niks, de tuinman doet het zware werk en de egels en vlinders hebben het ook fijn. Win-win situatie wat mij betreft.

BoerKoekoek | 08-11-21 | 08:48

Een goede bladblazer is niet zo erg. De dingen die er op lijken, die van Praxis/Gamma/Formido, in de aanbieding voor 89 Euro, dat is de terreur.

Normpje | 08-11-21 | 08:48

Vier grote moerbeien en nog wat Japanse esdoorns... Ik heb een bladzuiger, die verhakselt al die blaadjes en leuke organismen in een grote zak, die je dan weer kunt legen in een groene kliko. Je kunt hem ook op standje ‘ blazen’ zetten, maar dan gaat de buurman jodelen. En die egels gaan maar lekker ergens anders slapen.

bisbisbis | 08-11-21 | 08:47

Er is toch ook niets zo triest om mensen met zo'n bladblazer in de weer te zien. Blaadjes vallen en ze vergaan vanzelf.

deministerpresident | 08-11-21 | 08:47

Ik heb een bezem achter de deur waarmee ik stoep en portiek veeg, ook bij de buren. In Duitsland moeten mensen verplicht hun stoep schoonhouden.

Madame Poitiers | 08-11-21 | 08:47 | 6

@Madame Poitiers | 08-11-21 | 08:54: We doen het hier in de straat ook nog, als we toch bezig zijn.

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 08:56

Op grond van het Europees verdrag voor de rechten van de mens en het verbod op dwangarbeid hebben wij met z’n allen in Europa besloten dat burgers niet verplicht kunnen worden om stoepen schoon te houden. Maar dat neemt niet weg dat in landen met iets meer burgerzin en discipline ( dus niet in het doorverhufterde Nederland) het nog steeds goed gebruik is dat je even de bezem of de sneeuwschuiver ter hand neemt.

bisbisbis | 08-11-21 | 08:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Terecht, bladeren vergaan, ga plastic prikken met die tijd.

Naall | 08-11-21 | 08:47

Het heeft ook wel iets treurigs, van die knakkers die de achtertuin van hun vinexhut staan te bladblazeren. Koop gewoon een hark, klaphark.

Enter Yeti | 08-11-21 | 08:45 | 2

Je kunt ook een visnet onder je boom spannen.

Jos Tiebent | 08-11-21 | 08:49

@Jos Tiebent | 08-11-21 | 08:49:
-
Jawel, maar wat moet je dan met al die afgevallen vissen?

bisbisbis | 08-11-21 | 08:59

Vroeger hadden we van die bladharken.
Maar toen was personeel praktisch gratis.

Kaas de Vies | 08-11-21 | 08:43

Bladblazende babyboomers zijn het alleraller treurigste.

dihydrogenmonoxide | 08-11-21 | 08:42

Ik heb er eentje op benzine. Klagen gebeurt hier nooit. Ik neem altijd even de tuin van de buren mee, want zo doen wij dat hier. Voor al het gezeik en geklaag moet je inderdaad in Amsterdam zijn. Wat een land, ten westen van de IJssel

pibasso | 08-11-21 | 08:41 | 6

Achter de IJssel begint Azië.

W_Drees | 08-11-21 | 08:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus, een paar mensen die normaal hun gazon laten schoonblazen door Pavel terwijl ze zelf van huis zijn, hebben iets te klagen gevonden over de activiteiten van hun buren? Bel de krant!

konjodebonjo | 08-11-21 | 08:41

Onzin allemaal. Ik doe amper wat aan mijn tuin. Op een of andere manier verdwijnt al het herfstblad in de loop der tijd vanzelf. Ik heb echt in de zomer geen herfstbladeren meer in de tuin liggen. Bladblazers zijn voor psychiatrische patienten die hun psychiatrische tuintjes er altijd psychiatrisch perfekt bij willen hebben liggen.

Leptob | 08-11-21 | 08:41 | 6

En ja hoorrr. Blijft toch een leuke sketch, met de moeder van Van Kooten.

W_Drees | 08-11-21 | 08:59

@W_Drees | 08-11-21 | 08:59: Op 3:09 "Griezelig hoe u op mijn moeder lijkt, die heb namelijk net zo'n stoel."

FrankVeer | 08-11-21 | 09:37
▼ 3 antwoorden verborgen

In mijn stad die beheerst wordt door GL en D66 wordt onkruid op straat verwijderd met heet water. Wordt gedaan door grote wagen met chauffeur. Kwartier per sprietje onkruid want beter voor milieu. Dat doe je met een schoffel in 1 seconde. En figuren zat die je zo aan het werk kan zetten.

Gebakkenvis | 08-11-21 | 08:41 | 3

Op die figuren zat die je zo aan het werk kunt zetten verdient de ambtenaar die klussen aan bedrijven uitgeeft niks ..

bisbisbis | 08-11-21 | 08:42

dat is wel gruwelijk voor de larven, rupsen, wormen en lieveheersbeestjes. Partij van de Dieren is zeker heel klein in uw stad?

small_town_dude | 08-11-21 | 08:43

Hier in Nijmegen idem ditto, terwijl ze de plicht hebben om goed werk af te leveren ipv van al die halfzachte """milieuvriendelijke""" fratsen die geen zoden aan de dijk zetten. Het begint hier op een overwoekerd Tsjernobyl te lijken alleen ligt er hier ook nog overal zwerfvuil en geven de ratten geen zacht groen licht af in het donker.

Conan de Rabarber | 08-11-21 | 08:54

Zielige zinloze apparaten, meer kan ik er niet over inkloppen.

DeCynischeAmbtenaar | 08-11-21 | 08:40

Ho, wagguseffe wat zullen we nu krijgen, de mijne is elektrisch hoor.

pa_niek | 08-11-21 | 08:40

De enige die hier een bladblazer gebruikt is de gemeente zelf. De rest pakt gewoon een bezem en een mestvork.

small_town_dude | 08-11-21 | 08:40 | 3

Herkenbaar. Ook op een winderige dag gaan ze gewoon verder met de bladblazer.

BrutusBosch | 08-11-21 | 08:56

@BrutusBosch | 08-11-21 | 08:56:
Logisch, in de planning staat van 10 tot 12 uur bladblazen in de Kerkstraat. Dus gaan ze van 10 tot 12 uur bladblazen in de Kerkstraat want nergens staat in die planning dat dat met harde wind niet hoeft.

2voor12 | 08-11-21 | 09:04

@2voor12 | 08-11-21 | 09:04: Zo zag ik ze laatst in het dorp, in de stromende regen, onkruid wegbranden. Na een kwartiertje hadden ze het toch maar opgegeven.

Hersenletsel | 08-11-21 | 09:54

Een bladblazer is voor mensen die te lui of te zwak zijn om te harken.

Mahatma | 08-11-21 | 08:38 | 8

@marcoplarco | 08-11-21 | 09:21:
Als je begint met de plekken waar het zich ophoopt, kijk je er nog van op hoe weinig tijd het kost. Niet alles hoeft op een dag gedaan te worden.

Wachtmaar! | 08-11-21 | 09:40

@Heau even | 08-11-21 | 08:55: iemand met tweehonderd meter oprit heeft een borstelwagen tot zijn beschikking. I call bull.

JWZ_JMK | 08-11-21 | 09:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Haalt t - qua overlast - niet bij de Kärcher terreur bij de eerste dag mooi weer in iedere willekeurige treurige woonwijk.

Thaiseladyboy | 08-11-21 | 08:36 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 08-11-21 | 08:42:
-
Zelfs Kauwes.
Gaat overklast zijn bek nu hauwes.

bisbisbis | 08-11-21 | 09:10
▼ 1 antwoord verborgen

Je moet bladeren ook niet verwijderen. Ze dienen als mest/voeding voor paddenstoelen en de planten volgend seizoen en beschutting voor insecten en andere kleine diertjes.

keestelpro | 08-11-21 | 08:36 | 5

@Kaas de Vies | 08-11-21 | 08:44: Nee, hier doen we dat gewoon met een oude bezem en en mestvork.

small_town_dude | 08-11-21 | 08:49

In één woord: Gazon.

knutsel_ | 08-11-21 | 09:00
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com