Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuwe windmolens en zonneparken nutteloos

Provincie Utrecht kan het niet meer aan

Gooi maar wat extra kolen op het vuur en ram een paar gezonde bomen in de biomassacentrale, want nieuwe groene alternatieven zitten er voorlopig niet in. Netbeheerder TenneT meldt dat de provincie Utrecht Timmermans natte droom niet laat uitkomen, want het hoogspanningsnet zit aan zijn grens. Dat betekent dat nieuwe windmolens en zonneparken in de regio volkomen nutteloos zijn, omdat ze niet kunnen worden aangesloten op het net voordat de capaciteit voor teruglevering van stroom is uitgebreid. Iets dat jaren kan duren. Allemaal de schuld van het in blinde klimaatpaniek zo snel mogelijk aanleggen van groene stroomopwekkers zonder naar de achterliggende infrastructuur te kijken en het onvermogen van de stroomboeren om deze problemen voor te zijn. "De snelle opkomst van wind- en zonneparken in Nederland vraagt forse aanpassingen van het bestaande elektriciteitsnet, dat hier oorspronkelijk niet op is ontworpen. Windturbines en zonneparken worden vooral aangelegd in gebieden waar veel ruimte is, maar waar de elektriciteitskabels van oudsher het dunst zijn", concludeert de netbeheerder. Greta moet dus even een stapje terug doen, want Utrecht kan meer groen geneuzel voorlopig niet aan. 
UPDATE: Daar gaan we al. Utrecht en Maarssen al uren zonder stroom

Reaguursels

Inloggen

Ik heb net in een elektrische boiler geïnvesteerd om minder gas te gebruiken en om mijn zonnepanelen beter te benutten. Is er dadelijk ook geen elektriciteit meer. NL een land met een incompetente regering die ook nog eens alles doen wat die machtswellustige van de EU voorschrijven. Het NL volk moet eens een geel hesje aantrekken en gaan protesteren en de werkende die hier het geld via belastingen binnenbrengen moeten eens gaan staken!

johnelec | 13-10-21 | 12:18

De gasprijsstijging is nog maar peanuts vergeleken met de netwerkkosten die er op uw rekening bijgaan komen de komende 20 jaar met huidige beleid EU/NL wordt dit de grootste economische crisis sinds 1973. Knel gezet tussen Putin en de Arabieren en weigeren kerncentrales te bouwen. In your face samson,timmermans,klaver,jetten.

Steifnek | 13-10-21 | 12:12

Ik weet eigenlijk niet of ik nog links mag dumpen als het van een kwaliteits krant is, maar helaas, onze wind heeft er zowieso geen zin meer in...

of de molens eten de wind op,
of uiteraard klimaatverandering zorgt ervoor dat het minder gaat waaien..

In beide gevallen is nog meer windmolens toevoegen geen oplossing..

www.ft.com/content/d53b5843-dbe0-4724...

geen_kwijl | 13-10-21 | 09:59

EU gaat gasexport (waarschijnlijk via Slowakije) naar Oekraïene opvoeren om de gasprijs voor de Oekraïeners te drukken. Want, zei von der Leyen, de Oekraïeners horen tot dezelfde familie en delen dezelfde waarden.
Oke. Dus de EU gaat de gasprijs voor Oekraïeners drukken?
Tegelijk was Merkel vaste gast bij Putin? Snapt iemand het nog?
Oekraïene krijgt ook 6,5 miljard euro btw. Omdat ze tot dezelfde europese familie behoren....

Bataafje | 13-10-21 | 09:04

De energiemarkt is compleet stukbelast, overgereguleerd en kapotgesubsidieerd. En dat is vaak zo met onderwerpen waar onze overheid zich mee bemoeid. Beeldvorming en "eerlijk via de breedste schouders" zijn dan belangrijker dan feiten. Wensdenkers maken de dienst uit boven ingenieurs die weten waar ze het over hebben. En toch zijn "we" iedere keer verrast over de stompzinnigheid van beleid. Woningmarkt. Energietransitie. Mobiliteit. Covid pandemie. Zorgsector. Etc. Etc. Etc. Wensdenken maakt veel kapot.

Odin | 13-10-21 | 07:19

"Allemaal de schuld van het in blinde klimaatpaniek zo snel mogelijk aanleggen van groene stroomopwekkers zonder naar de achterliggende infrastructuur te kijken en het onvermogen van de stroomboeren om deze problemen voor te zijn."

Jezus Christus. Ik had de scribenten van GeenStijl hoger ingeschat. Alsof er ideologische motieven achter deze economie- en cultuur- en landschapsverkrachtende maatregelen zouden zitten en niet het zoveelste cynische verdienmodel zoals we al kennen van de asielindustrie en knuffeldieren beschermen (in bedoel; greenpeace zal zich niet hard maken tegen de gruwelijke bestrijdingemethoden van emotioneel zeer ontwikkelde dieren als muizen en ratten).

Sans Comique | 13-10-21 | 00:07

Sowieso nutteloos. Het net is toereikend voor afname, dus alles wat je na miljarden investeren meer kunt terugleveren, wordt niet afgenomen. Tenzij waterstof, of een andere batterij. Maar daarvan is de efficiëntie weer ruk. Hou ermee op mensen, plaats in elke provincie zo'n mooie kleine 3G-kerncentrale, en NL is op tijd klaar.

borderlijntje | 12-10-21 | 23:40

en dan om te weten dat je bij elke aansluiting minimaal 20 Euro aan de netbeheerder betaald. Het zoveelste semi-overheidsorgaan naast b.v riolen en dijken waar er wel belasting wordt betaald voor onderhoud en uitbreiding maar het geld wordt gebruikt voor extra managers, dure kantoren, hoge bonussen etc ect. En als de kippen erbij zijn om hun poot weer op te houden bij de overheid..

nobodyknows | 12-10-21 | 23:09

Als je alleen maar naar de lulverhalen van mensen als Ed Nijpels, FRANTZ!!!, Klavert en Samsung luistert (en vergeet die compleet gestoorde klimaatkliek van d66 niet) komt dit gedoe vast als een grote verrassing. Maar oude, wijze mannen met goede rekenmachientjes voorspellen het al jaren.
Het huidige energiebeleid lijkt nog het meest op het verkopen van auto’s voor de uitvinding van het wiel, zo merkte een van hen eens op.
Hier en elders wordt geopperd dat men pas zal leren bij een flinke storing tijdens een extreem koude winter. Ik geloof daar niets van. Hoewel we (ook al heel lang) weten dat koude MEER dodelijke slachtoffers eist dan warmte zullen de redders van mens en planeet gewoon volharden in hun idealen. Vergis u niet: ze kijken niet op een lijk meer of minder.

fokkewoelf | 12-10-21 | 23:08 | 1

wacht maar bij deze gasprijzen als de "dunkelflaute" in de winter optreedt en vanwege de gasprijzen de net ondersteunende WKK (glastuinbouw) niet draaien...

tek | 12-10-21 | 23:13

En dat zien we nu pas?

Ik heb die vraag 10 jaar geleden al gesteld toen ik voor een netbeheerder werkte. En zelfs toen was dat helemaal geen rare vraag.

van heinde en verre | 12-10-21 | 22:56

Kritische vragen stellen door de media. Bestaat dat nog?

zuurtjeregen | 12-10-21 | 22:42

Voor het betere besef bij de politiek is waarschijnlijk een forse stroomstoring in de winter nodig. Dan doet de verwarming het doorgaans ook niet meer, kijken wat ze dan gaan zeggen.

Harry.Langezwaal | 12-10-21 | 22:14 | 1

Schuld van hamsteraars, elektrische auto’s, jaren 30 woningbezitters, blanken, Sinterklaas en ongevaccineerden. Kortom, u weet toch?

Canis.bonus.es | 12-10-21 | 22:23

TenneT weet al meer dan 10 jaar dat veel kabels te dun worden, maar in plaats van te investeren in Nederland moest dit 100% Nederlandse staatsbedrijf zo nodig het hoogspanningsnet van noord Duitsland opkopen, waar grote investeringen nodig waren om alle windmolens aan de Duitse kust aan te kunnen sluiten. En nu is er geen geld meer voor investeren in Nederland.

W_F | 12-10-21 | 21:53 | 3

Klopt en het mooie is als het echt koud in de winter wordt in West Europa, we een hoge druk gebied hebben.. dus geen solar, geen wind, en sky- high de gasprijzen. (Enigste grote snel regelende opwek eenheden zijn van gas type).. bovendien zullen met sky-high gasprijzen ook de glastuinbouw etc (paar Gigawatt) ook niet gaan draaien.. gaan ze nog wel achter komen.. maar ja tegenwoordig is het niet meer belangrijk dat je ir electrische energietechniek bent met 30 jaar ervaring in de netten; geslacht en wensdenkhouding zijn belangrijker op besluitvormingsnivo... maar deze ouwe lul is financieel op het droge en et al voorzorgsmaatregelen getroffen

tek | 12-10-21 | 22:02

Maar vergeet de rol van de ACM .. toendertijd Dte geheten... die boekhouders hebben vanaf 2006 gedwongen dat er minimaal geinvesteerd mocht worden, terwijl bekend was dat we tegen een vervangingsgolf aangingen lopen ... daarbij komt nog dat in 2012 al de eerste EZ publicaties waren, waarin ook nog de energie transitie groei van 100miljard extra investeringen werd aangekondigd... maar de nutsboeren werden door de overheid gefocusd op cost-cutting..

tek | 12-10-21 | 22:10

Het probleem van de inpassing van zonneparken en windmolens is trouwens ten dele door EZ veroorzaakt. De pieken die netten worden veroorzaakt doordat veel van die opwek slecht naar beneden afgeregeld kan worden, zelfs als de APX pris nul of negatief is (spotmarkt E).. daarnaast kreeg men voor die piek momenten tot afgelopen zomer gewoon nog SDE subsidie (van EZ).. Dus die aanvragen voor opwek komen er op neer om nog meer opwek in te passen , die op het moment van de opwek piek solar en wind , tot gevolg heeft dat de de APX nul of negatief wordt... dus energie die geen hond wil.. en vervolgens zegt de netbeheerder dat hij dit niet kan transporten. EZ geef SDE subsidie op de uren dat de solar en wind opwek slechter is, dus lager rendement en niet voor de piek momenten. Dan verdwijnen deze pieken als sneeuw voor de zon.... Voor de klunzen bij EZ... vraag eens bij de netbeheerders op wanneer de congestiepieken zijn en leg de APX prijs ernaast en ook een lijntje erbij zetten van de SDE subsidie... ga nu de eens kijken wat het effect van een stuurbare variable SDE subidie... en even nadenken... oeps.. hier had een consultant met gemak een 500Keuro voor consultancy kunnen vragen

tek | 12-10-21 | 22:24

Meh, deze stroomstoring lijkt toch helemaal niet op de Coronal Mass Ejection die was voorspeld voor gister en vandaag? -knipoogt- & succes aan de mensen in het donker

Canis.bonus.es | 12-10-21 | 21:44

De grootste centrale met de meeste MW productie staat in de Eemshaven. Iets van 1500 MW uit mijn hoofd. Waar is het verbruik? Juist niet daar maar zuidelijker. Dus dunne kabels wat een flauwekul. Gewoon weer een voorbeeld van een overheid die toch te weinig regie heeft.

JohnKarma | 12-10-21 | 21:18 | 4

als mijn info correct is, draait de Eems op ander gas ... Noordzee gas is hoog calorisch.. niet dat spul van je CV'tje

tek | 12-10-21 | 22:12

@tek | 12-10-21 | 22:12:
Russisch gas is ook HC; gas uit NL LC. Vandaar dat in Duitsland op veel (alle?) plekken de branders (in de CVs') worden vervangen om het russische gas te kunnen gebruiken.

PisFinger | 13-10-21 | 00:03
▼ 1 antwoord verborgen

Niet klimaatproblemen maar die timmermans wordt onze ondergang. Wat een gedrocht!

Piet_Derksen | 12-10-21 | 20:58 | 1

We kunnen Timmermans toch wegstemmen..... oh wacht

ChalinaRosa | 12-10-21 | 21:59

Duitsland en België gaan aan het gas met subsidie. Zouden ze daar zoveel dommer zijn dan hier ? Zonne-energie omzetten in waterstof en kernenergie lijken de beste oplossingen op lange termijn.

Lukiluuk | 12-10-21 | 20:48

Molens en panelen dus op de plekken waar ook het meeste verbruik is: aan de laadpalen van Tesla's, in de binnenstad van Amsterdam, Op het dak van gl-partijbureau een extra grote windmolen (energie label F voor het gebouw, dus...) en bij elke milieuclub in een hip historisch binnenstad pand een paar.

TheseDays00 | 12-10-21 | 20:41

Shit, wilde net wat panelen op het dak plaatsen hier, blijken we niet terug te kunnen leveren! Hoe zit dat dan met dat grote zonnepanelenveld dat een weiland verderop nu in aanbouw is? Zij wel, wij niet? Ze zijn de burgers voor, te slim af. $%^&*(!!!!!

mozaard | 12-10-21 | 20:25

Misschien dat de politiek ontwaakt als alles lange tijd uitvalt: geen stroom, geen gas, geen licht, geen warmte, en het land min of meer in elkaar stort. Het beste is om een overlevingspakket in huis te hebben, water, een houtkachel/-fornuis, voorraadkast vol blikken bruine bonen, voldoende kaarsen, lucifers en een fiets in de schuur voor vervoer. Deed mijn oma in de jaren ‘60 voor het geval de Derde Wereldoorlog zou uitbreken.

Cassandra | 12-10-21 | 20:22 | 4

Een dieselgenerator en 40 liter diesel in het tuinhuisje, kun je in elk geval netflixen en een elektrisch kacheltje gebruiken.

FrankVeer | 12-10-21 | 20:46

En een emmer met vuilniszakken en een goede deksel, vooral ivm al die bruine bonen

Canis.bonus.es | 12-10-21 | 21:45
▼ 1 antwoord verborgen

Terugleveren, delaT heeft net de multimeter even in het stopcontact gestoken .... bijna 240 volt.

JdelaT | 12-10-21 | 19:50 | 2

eh.. bestwel hoog voor het tijdstip 19:50... zit je zowat op een transformatorhuisje.. want tussen 17:00 en 20:30 zit de consumenten piek in verbruik

tek | 12-10-21 | 22:37

bekende truc, zonder betaalbaar accupakket geen panelen voor steifnek en kinders

Steifnek | 13-10-21 | 12:45

Wat er moet komen zijn verbruikers als b.v. wasmachines die op afstand gestart kunnen worden. Je zet de boel klaar, bij een verwacht overschot aan stroom kan de netbeheerder een standaardsignaal geven.

Der Schnitzeljäger | 12-10-21 | 19:42 | 2

Symptoombestrijding.
Energie moet er zijn wanneer je het nodig hebt, alle andere investeringen zullen op termijn toch weer worden ingehaald.

Veepert | 12-10-21 | 19:55

Ik heb wel gehoord dat ze met behulp van de slimme meters het andersom willen gaan regelen, dus bij nood gaat gewoon bij jou het licht uit, omdat de stroom ergens anders nodig is.

FrankVeer | 12-10-21 | 20:48

Bij een gewone elektriciteitscentrale is het stroomnetwerk als een wiel met spaken, met de centrale in het midden en de afnemers aan de rand. Als een van de afnemers meer stroom gebruikt, dan stuur je meer stroom over de betreffende spaak. Maar als je stroom decentraal opwekt met zonnepanelen en windmolens overal, dan wordt het netwerk ook een stuk ingewikkelder: het ene moment moet de elektriciteit de ene kant op stromen, en een uur later de andere kant op. Het netwerk moet hierop aangepast worden, wat duur is, en het wordt steeds moeilijker om alles te reguleren. De kans dat een specifieke leiding opeens overbelast raakt en kapot gaat wordt steeds groter, en dit kan gemakkelijk zorgen voor een cascade aan overbelasting, stroomstoringen en netwerkbeschadigingen.

DutchLion33 | 12-10-21 | 19:34 | 6

Het maakt voor een stuk koperdraad en een transformator echt niet uit welke kant de stroom oploopt. Ons net werkt met wisselstroom, dus de stroom loopt sowieso al 50 x per seconde heen en weer. De transformatoren en bekabeling moeten gewoon zwaar genoeg zijn om de maximale afname, of opwekking, van elektrisch vermogen aan te kunnen. Dat is in de buitengebieden en in oude stadscentra veelal niet het geval.

bdn01 | 12-10-21 | 20:50

@Captain Ahab | 12-10-21 | 20:16: Ik heb deze uitleg gehoord van iemand die bij een groot elektriciteitsbedrijf werkt dus de deskundigen weten het. Maar het zijn de politici (en met name degenen die een klap van de molen van de klimaatcult gehad hebben) die zon- en windenergie opleggen aan de elektriciteitsbedrijven.

DutchLion33 | 13-10-21 | 01:03

@Captain Ahab | 12-10-21 | 20:16: Die weten het wel maar die mogen het niet vertellen, of ze worden niet toegelaten door de redacties. Ik weet dit zelf ook al 8 jaar. Met dank aan mijn gepensioneerde buurman, 30 jaar ervaring op energiecentrale en netwerkbeheer.

Nu komt er bij de CDA een techneut van Stedin op zetel van Omtzigt, zo'n man kan dat haarfijn uitleggen. Maar als de alfa's in TK2 er stempeltje fakenews opzetten is het ineens iet waar. Tennet waarschuwt overigens ook al jaren dat netcapaciteit moet verdrievoudigen. Maar ja den Haag en argumenten is nogal een onwerkbare combinatie tegenwoordig.

Steifnek | 13-10-21 | 12:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Elon Musk verdiend veer meer aan de groen certificaten die hij krijgt voor elke afgeleverde auto dan de auto zelf.
Windturbines hebben een fictief opgegeven vermogen (door de maker) waarvoor de eigenaar heel veel certificaten krijgt zonder dat de turbine hoef te leveren.
Ze kunnen alleen energie opwekken met wind tussen de 3 en 6 Beaufort. Hoe vaak is dit?
Onder de 3 draait hij loos, boven de 6 staat hij in zijn vang stil.

De certificaten worden door u betaald met van alles wat maar CO2 veroorzaakt.

bigstone | 12-10-21 | 19:31 | 6

@Musje Hoeveel nieuwe windmolens staan er? Lang niet iedere windmolen wordt vervangen door een nieuwe. Windmolenparken afschrijving in 15 jaar.

KlaagGraag | 12-10-21 | 21:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Het huidige netwerk is voor minstens 50 jaar gebruik gebouwd. Meest betrouwbare van de wereld.
Koste 5 miljard dat nu moet worden afgeschreven omdat het in de verste verte niet lijkt op wat er nodig is binnenkort.
Iedereen wil tegelijk om 17.00 uur autoladen en elektrisch koken.
Dit geeft een immense gebruikers piek waarvoor het netwerk vertienvoudigd moet worden.
Uw netwerkbeheerder gaat u de kosten berekenen voor de afschrijving en vernieuwing van een 10 x zo zwaar netwerk.
Ik schat dat die kosten 50 x hoger zijn dan u nu betaalt.
Wees gerust, de uitvoering is volslagen onmogelijk door te kort aan alles.

bigstone | 12-10-21 | 19:16 | 7

@Muxje | 12-10-21 | 19:45: dan komt daar wel een beste kabel de woning binnen. Of het moet via het dak gaan .zal best kunnen kom nooit in engeland.

bowlfabriek | 12-10-21 | 22:33

@Muxje | 12-10-21 | 19:45: meeste woningen hebben een huisaansluitkabel van de netbeheerder die wel tot 3x50A kan , alleen zat er maar 1 fase op de meter... tegenwoordig leveren veel netbeheerders bij nieuwbouw geen 1x35A , maar 3x25A en voor dezelfde prijs

tek | 12-10-21 | 23:18

@Muxje | 12-10-21 | 19:45: en in Duitsland de 63A aansluiting standaard .. wij zitten zo laag met aansluitwaarde ivm gas koken en verwarming stoken uit het verleden.....

tek | 12-10-21 | 23:20
▼ 4 antwoorden verborgen

De maak/energie/grondstof/onderhoudskosten van een 200 meter windmolen zijn 4x de levenslange opbrengst aan stroom,
het volk wordt echt belazerd. Wie wordt er nu eens wakker

hagelkruis | 12-10-21 | 19:15 | 4

Neen.

bdn01 | 12-10-21 | 20:53
▼ 1 antwoord verborgen

Alles is maakbaar toch? Nou nog wat wind en zonneschijn.

squadra | 12-10-21 | 19:15

Nee joh, wat zeg je mij nou? Nooit verwacht.

Wassila | 12-10-21 | 19:13

En dan moeten er van die enorme jetsers van hoogspanningskabels in de grond van Draka of Prysmian, maar dat kost ook veel graven, veel machines en dus co2 en stikstof. Wat nu?

YoMoms | 12-10-21 | 19:13

Velen hebben hun zakken gevuld en vinden het wel prima, sommigen proberen eerst ook nog alle bossen te verbranden, zoals die oh zo betrokken vattenfallratten!

Ko Ranzig | 12-10-21 | 19:12

Fossile fuel FTW!1!

darmflora | 12-10-21 | 19:11 | 3

Maar niet voor eeuwig. Hooguit 40 a 50 jaar. Of wou je gewoon wachten tot het op is

YoMoms | 12-10-21 | 19:14

@YoMoms | 12-10-21 | 19:14: Olie schijnt gewoon weer terug te ontstaan in de bodem op den duur.

culture_vulture | 12-10-21 | 20:02

Ach ja. Had ik al voorzien. Kijk maar eens naar vissersboten die een tochtje op zee hebben gemaakt van een paar weken. Overal corrosie. Maar die schepen lap je op in een haven. Deze molens zijn ruim 100 meter hoog. Wat kost dat? En als ze uitgewaaierd zijn en ze naar de schroot moeten. Wat kost dat? Fatigue. Vervuiling met milieuonvriendelijke materialen. Nou doen de visjes er niet toe? Maar de groene poen is binnen. De vissers naar de klote. Job done.

squadra | 12-10-21 | 19:24

En zo weer een een stukje NL naar de klote…

Ernstige Zaken | 12-10-21 | 20:53

Is ook al bekend van de windmolens in de Ierse zee (rapport 2jaar geleden), was vorig jaar al bekend.. na 3-5 jaar zijn de wieken naar de filistijnen ... Bovendien zijn die bladen voor geen meter recycle-baar (zie californie) .. Ik hoop dat ze bij die dingen in de noordzee wel ervoor gezorgd hebben dat de voorranden van de wieken extra gehard of vervangbaar zijn... Nederland kennende niet .. ook is er best wel weinig onderzoek verricht naar effect zee leven... Maar ja we hebben zo'n haast met energie transitie.. Idem Solar op water... Zodra het groen wordt denken we niet meer na... zie windmolens zonder nood afdaallijnen (al zeker 2 doden in NL)... volgende die eraan komt is solarparken poetsen zonder uitzetten (zit gelijkspanning op hoog voltage !!)... Solar op huizen zonder zware aardings/veiligheids eisen zoals Duitsland (leuk voor de brand verzekeraars) etc...

tek | 12-10-21 | 22:45

Met stijgende verbazing, maar ook met boosheid en verdriet, moet je constateren dat er momenteel zoveel natuur naar de knoppen gaat om die kliminelen tegemoet te komen.
Niet alleen Nederlandse natuur, maar ook Duitse, Zweedse, Franse etc.
Zeeën worden gesloopt. Het is werkelijk niet te bevatten wat er aan de hand is.
Miljoenen tonnen staal, koper en beton verneuqen de natuur, zogenaamd om klimaat bij te sturen.
Welk weldenkend mens gelooft die onzin?
Welk weldenkend mens staat hier achter?
Zelfs de meest extreme hardcore Klimineel kan dit toch niet goed keuren.
Wat gebeurt hier allemaal joh!?

Ruimedenker | 12-10-21 | 19:06 | 4

Voor normale rationeel denkende mensen is het ook niet te bevatten. Geen idee ook meer hoe we de politiek kunnen laten bijdraaien of het laten vertragen. Het móet blijkbaar van hogere machten. De ooit nuchtere en rationele vvd is hierin ook helemaal de weg kwijt.

Zalluf | 12-10-21 | 19:16

En in het kader van duurzaamheid en hergebruik: het materieel van die grote loge windmolens kan niet worden gerecycled!

Roos | 12-10-21 | 20:03
▼ 1 antwoord verborgen

Dat hele hoogspanningsnet en dan de vertakkingen ervan. Hoe minder huizen, hoe beter de spanning? Al die energie: waar kom het vandaan? Overigens, de kapitaalmarkt: al dat geld en zo weinig energie. Transformatie: www.youtube.com/watch?v=Y6GiC28Dobk Alien Invasion.

Kom maar door met die 5G. Godt Meghan, waarom hebben jouw kerels je niet Tegen gehouden?

Hetkanverkeren | 12-10-21 | 19:05

Gewoon lekker fikkie stoken lui

Transgender-Airlines | 12-10-21 | 19:02 | 2

Yes! Burn open haard burn!

Wassila | 12-10-21 | 19:16

Moet nog een beetje wennen. Net mijn houtkachelpijp gesmolten.

zwenkwieltje | 12-10-21 | 19:35

Vroegah, in Afrika hadden we ijskasten, kaarsen en gaslampen. Die tijd komt weer terug. Derdewereldland Nederland. En maar deugen.

Louter Leuter | 12-10-21 | 19:01 | 3

Maar we hebben straks wel tienduizenden Afghanen aan een gratis huis geholpen.

wapster | 12-10-21 | 19:08

Er komen tussen 2000 en 2050 1 miljard mensen in Afrika bij. Met een mobieltje.

AdvocatusDiaboli | 12-10-21 | 19:24

De ijskast op petroleum vroeguhr. Boven op de koelkast zat een klein rokend schoorsteentje. Je moet wat om bier en cola koud te krijgen.

KlaagGraag | 12-10-21 | 19:45

Stookhout wordt het nieuwe goud. Er wordt al volop ingeslagen en de mensen die nog een schoorsteen in huis hebben zijn spekkoper.

Therapietje | 12-10-21 | 19:01 | 4

@Wassila | 12-10-21 | 19:18:
Vergeet niet nieuw aan te planten hè. Goed tegen co2 en u zit er warmpjes bij voorlopig. Regeren is vooruitzien.

zwenkwieltje | 12-10-21 | 19:34

Totdat uw gemeente komt net een verbod op open haard en stoken van hout en olie

miff | 12-10-21 | 19:57
▼ 1 antwoord verborgen

Wow, en we hebben nu het wagenpark voor... 1% geelektrificeerd?

wapster | 12-10-21 | 19:00

Het is geen 'onvermogen van de stroomboeren' maar 'niet hun probleem', de boel lekker de boel laten tot er geld van de overheid beschikbaar komt.

Der Schnitzeljäger | 12-10-21 | 18:57 | 2

En logisch, de overheid wil zonodig overschakelen dus die mogen dan maar het het geld komen.

2voor12 | 12-10-21 | 19:07

@2voor12 | 12-10-21 | 19:07: en daarvan heeft de VVD gezegd dat het bedrijfsleven niet hoeft mee te betalen, maar dat dat geld wordt opgehaald via een toeslag op de energierekening. Zie daar de hoogste gasprijs voor consumenten in Europa.

wapster | 12-10-21 | 19:20

gratis tesla's uitdelen daar maar.

newray | 12-10-21 | 18:56

Het overschot aan schone stroom moet gewoon lokaal uitgedeeld gaan worden.

Ruimedenker | 12-10-21 | 18:56 | 1

Schone stroom bestaat niet.

zwenkwieltje | 12-10-21 | 19:32

Verleden week dinsdag vanaf 22.15 tot 0.30 uur zonder stroom gezeten.
Zeg maar de Bilt N-W.
Over een paar jaar wil Amsterdam alle ondernemers dwingen elektrische auto’s te rijden.
Dat zijn er duizenden.
Duizenden.
Mooi schoon plan, maar onhaalbaar.
En zo is de hele green deal niet te realiseren.
Leuk verzonnen, maar onrealistisch.

Ruimedenker | 12-10-21 | 18:54 | 1

Straks kunnen ze in Amsterdam auto rijden vergeten en zitten ze ook nog in de kou.
Alle Amsterdammers op de fiets

Therapietje | 12-10-21 | 19:49

Ik bid voor een ijskoude winter, het gas onbetaalbaar of via milieudwang afgesloten, geheel afhankelijk van stroom om je huis te verwarmen.... en die valt dan uit.... voor een week...... een betere wake up call wil.mij niet te binnen schieten

miff | 12-10-21 | 18:51 | 4

Maar als Gerrit Hiemstra dan voor altijd zijn domme bek houdt over klimaatverandering dan heb ik het er voor over.

squadra | 12-10-21 | 19:28

@Blonde Nel | 12-10-21 | 18:53:
#metoo

zwenkwieltje | 12-10-21 | 19:31

bij voorkeur twee weken voor de volgende TK verkiezingen.

Steifnek | 13-10-21 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Kan nou echt niemand iets slims verzinnen voor de opslag van energie?

Vunzigheid | 12-10-21 | 18:49 | 8

Zolang mogelijk je poep ophouden.

squadra | 12-10-21 | 19:29

@AdvocatusDiaboli | 12-10-21 | 19:26:
Hm ja joh. De Duitsers en Zuid-Afrikanen kennen bijvoorbeeld het Fischer–Tropsch proces. We kunnen dat ja, en waterstof kunnen we ook maken. Maar... eh... heb je al eens uitgerekend hoeveel energie je nodig hebt, en je ook verliest? En dan nog even de hoeveelheden.

Louter Leuter | 12-10-21 | 19:30

kerncentrales dan is opslagprobleem ook weg.

Steifnek | 13-10-21 | 12:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Prutsers

nieuwe_Deen | 12-10-21 | 18:48

God, wat een onvermogen heerst er in dit land vol onnozele politici. klimaat Paus Timmerfrans leidt heel Europa naar de Filistijnen, en Rutte en oerdomme consorten volgen wel!

lanexx | 12-10-21 | 18:48
-weggejorist-
LiberoTroll | 12-10-21 | 18:47 | 2

Er wordt steeds geroepen: Ja maar, het duurt 10 jaar om een kerncentrale te bouwen. Maar dan zet je er toch 10x zoveel bouwvakkers op, dan staat dat ding er in een jaar. Kan iemand me dat uitleggen?

Octavio | 12-10-21 | 18:46 | 8

@Der Schnitzeljäger | 12-10-21 | 18:59: Toen in 1969 in 4 jaar, het kon dus wel. We zijn nu meer dan 40 jaar verder. Zou technisch gezien in 2 jaar moet kunnen. Ik zie mogelijkheden.

E.Colli | 12-10-21 | 19:10

Ken je die mop van die kerncentrales die 10 jaar geleden niet werden gebouwd? Ehh, die worden nog steeds niet gebouwd? Nee fout, die worden nooit gebouwd.

squadra | 12-10-21 | 19:36

@Blonde Nel | 12-10-21 | 18:54: Dacht je dat we de kennis nog hadden .. hoogstens de fransen... Duitsers en Belgen hebben ook al de kennis afgebouwd.. Dus kennis zelf en dan de hoogwaaardige ingenieurs hebben we veel te kort... ja projectmanagers , scrum-masters , directeuren, boekhouders en communicatie medewerkers voldoende

tek | 12-10-21 | 22:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Er zijn veelbelovende resultaten van testen met ondergrondse windmolens en zonnepanelen dus er is nog hoop.

goedverstaander | 12-10-21 | 18:44 | 1

Denktanks GL en D66 zouden dit nog serieus onderzoeken ook..

Steifnek | 13-10-21 | 12:50

Wat ik niet snap, is dat er een groep hippies met een hippie advocaat naar een rechter stappen en hun zaak voor leggen, dan moet zo een rechter toch overtuigd worden en alles in goed overleg doen besluiten.
Hippies hebben geen visie het moet nu, maar hoe en waarom snappen ze zelf niet.

Smeederick | 12-10-21 | 18:41 | 2

Iets willen verbieden zonder alternatief. Zo doordacht ook allemaal. Een ander mag het dan oplossen.

goedverstaander | 12-10-21 | 18:46

Zijn geeneens hippies, maar neohippies met veel te veel vrije tijd.

bqbq | 12-10-21 | 18:53

En stop ook maar met windmolens in de zee. De trillingen van de fundatie in het water zorgt voor desoriëntatie van bruinvissen en dolfijnen. Vandaar dat er zoveel aanspoelen. Maar waarschijnlijk is het belang van windenergie belangrijker dan het leven in de zee.

yeps | 12-10-21 | 18:41 | 3

Waar is Greenpeace als je ze nodig hebt? Als die nou eens zouden protesteren...

Adriel | 12-10-21 | 18:43

@VoltaireJohn | 12-10-21 | 18:43: Of een paar grote stenen hangt aan de wieken van die moordmachines, maar in dit geval zijn ze zelf de mededader en dan is het lastig actievoeren.

smdyasc | 12-10-21 | 18:46

@VoltaireJohn | 12-10-21 | 18:43: Onlangs op YouTube and een video gezien met ex-baas van Greenpeace en volgens hem zijn ze geheel van het padje. Hij had ook geen goed woord over voor 2 documentaire makers, waaronder David Attenborough die blijkbaar zaken zo framed dat ze de klimaatagenda ondersteunen.

Veel linkse rakkers zullen wel denken: het doel heiligt de middelen.

youtu.be/E5K5i5Wv7jQ

DolfWeerwolf | 12-10-21 | 19:43

Elektriciteitscrisis iemand?

Adriel | 12-10-21 | 18:40 | 2

Ik denk dat we alles onder de overkoepelende noemer Welvaartscrisis kunnen gooien.

naglfar | 12-10-21 | 18:46

Ja graag!

zwenkwieltje | 12-10-21 | 19:23

Je moet techniek ook overlaten aan technici, niet aan wensdenkende kut politici.

sokkenpluisje | 12-10-21 | 18:38

"De oorzaak van de storing is nog altijd niet bekend. "Wisten we dat maar", zegt Stedin-woordvoerder Else de Kwaasteniet."

Dat is een naam die Mosterd had kunnen verzinnen bij een van zijn fotoreeksen.

UnderTheDevil | 12-10-21 | 18:38 | 1

Moet zijn: Else de Kwaadsteniet, maar misschien is ze wel de kwaadste. Wie weet.....?

E.Colli | 12-10-21 | 19:05

50 keer mijn elleboog gestoten en ik heb nu genoeg stroom opgevangen om te koken.

Patje | 12-10-21 | 18:38 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

In Noorwegen reeds ook een rechterlijke uitspraak over het sluiten van 2 windparken. Ivm met het onteigenen van Native paxen

SinisterNL | 12-10-21 | 18:37

Bijkomend "voordeel" is dat op zonnige dagen de netspanning zo hoog oploopt met al die zonnepanelen dat die uit veiligheid afschakelen.
Dus op de moment dat je maximaal winst zou halen doen ze het net niet. Maar dat vertellen al die panelen-sites je niet want dan komt hun verkooppraatje niet uit.

2voor12 | 12-10-21 | 18:37

mag hopen dat ze het de eerste dagen niet kunnen herstellen.

likdoorn | 12-10-21 | 18:37

Veel stroom maar we hebben de netcapaciteit niet. Een uitmuntend gasnet en nog plenty gas maar dat gebruiken we niet. We gooien bomen van overal ter wereld in hele vervuilende biomassaovens. Waarom heb ik het gevoel dat hier iets fout gaat?

goedverstaander | 12-10-21 | 18:37 | 2

Het stroomnet is in 100 jaar opgebouwd. Het qua capaciteit verdubbelen, verdrievoudigen, of wat we nodig hebben, gaat gewoon niet. Niet qua materiaal, en vooral niet qua mannen die het moeten doen. Wen er maar aan, aan de Dunkelflaute.

Louter Leuter | 12-10-21 | 18:48

Ach joh, de vervangingswaarde van ons gasnet kan toch niet meer zijn dan enkele tientallen miljarden euro's? Pleur weg dat geld, hoe sneller, hoe beter!

Rhenium | 12-10-21 | 18:53

Zo zie je maar hoe onvoorstelbaar stupide de plannen van onze groene deugers zijn. Realiteitszin is bij deze spilzieke, dwaze dromers ver te zoeken.

Tietmier | 12-10-21 | 18:37 | 1

Urgenda rent al naar de rechter... hullie hullie doen het niet!

Louter Leuter | 12-10-21 | 18:49
-weggejorist-
mirical | 12-10-21 | 18:36 | 2

Uren zonder stroom, mu hu hahahaha

Adriel | 12-10-21 | 18:35

Zet een kerncentrale in Flevoland en we zijn klaar.

zegmaarwij | 12-10-21 | 18:34 | 2

Dat duurt zo lang!
Inmiddels had die al af kunnen zijn maar dat maakt niet uit.

SailingDuck | 12-10-21 | 18:38

In Amsterdam. Op de Dam.

goedverstaander | 12-10-21 | 18:38

De visieloze geldverbranders krijgen het wederom recht voor hun raap.
Deze wind en zon mengelmoes gaat niet vliegen.
En dan ook nog combineren met al die EV autootjes in de stedelijke gebieden?
Het grid zit vol.

Nucleair + Waterstof. Zet daar mar eens op in. En laat tussentijds de kolencentrales rustig doorbranden om in de 50% baseline energie te voorzien.

Repelsteel | 12-10-21 | 18:34 | 2

Vergeet ook het groningse gas niet, veel schoner ga je t niet krijgen!

4HoogAantWater | 12-10-21 | 18:45

Wel eerlijk de lasten en lusten, samen uit samen thuis verdelen: dus alle huidige toeleveranciers van wind- en zonne-energie ff een stapje terug om aan alle nieuwe erbij komende toeleveranciers een stukje uit de taart te gunnen. Zo krijg je de gekte - net als bij de asielzoeker instroom (waarom niet tienduizenden per maand toelaten; als je gek wordt, doe het dan goed. Laat de boel echt spaak lopen) - pas goed in beeld, wanneer niemand meer verdient aan wind- en zonne-energie. Waarom zou een oude windmolen wel energie mogen leveren en een nieuwe niet?

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-10-21 | 18:33

Zag laatst een docu over een grote Russische nucleaire ijsbreker.
Dat ding kan 5 jaar continu varen voordat er weer wat nieuwe staven plutonium of uranium in moeten.
En het ding is al 40 jaar oud.

jaja | 12-10-21 | 18:31 | 2

Vroeger wilden loodsen het liefst Russische schepen binnenloodsen. Vanwege de enorme warmte productie van radar etc. was het altijd lekker warm op de brug.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-10-21 | 18:37

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 12-10-21 | 18:37: Hahaha.... Deze loods weet hier van niks...

Prul66 | 12-10-21 | 18:53

... Ik was laatst bij een klant die nogal hoog in de technische boom zit, infrastructuur-technisch gezien qua stroomspul.

Die wist mij te vertellen dat het totale waanzin is waar momenteel op wordt gestuurd, hoogspanning-technisch gezien. Qua infrastructuur. Qua laadpalen, qua teruglevering, qua kopercapaciteit, dat soort dingetjes.

Waanzin. En gezien zijn staat van dienst kan ik niet anders dan hem geloven (ik ben maar een simpele telecom-engineer).

We gaan nog wat beleven met z'n allen.

Erratio | 12-10-21 | 18:30 | 7

@Erratio | 12-10-21 | 19:04: Het wordt vaak genoeg herhaalt. Hier in de wijk van ca. 250 huizen staat 1 transformator. 4 laadpalen iedereen stookt op gas op de openhaardlul na dan. Alles elektrisch lukt niet en zeker niet als alle 200 auto's elektrisch moeten, ga jij 'om twee/drie uur 's nachts je bed uit zodat de buurman het laadplekje kan gebruiken?

voldemort | 12-10-21 | 20:35

@Cannabooze | 12-10-21 | 18:56: Alleen kernenergie is geen oplossing.. zijn langzame regelende opwek eenheden.. je hebt ook snelle opwek eenheden nodig (gas turbines)... maar een kerncebtrale met daarnaast een waterstof fabriek (snel te sturen belasting) kan tesamen een snel regelende opwek eenheid vormen. (en waterstof kun je andere leuke dingen mee doen)

tek | 12-10-21 | 22:54

Hij heeft volkomen gelijk.. in de diepere netstructuren (middenspanning en laagspanning zijn de netbeheerders zo goed als blind) en mbt slimme meters mogen ze niets ivm zogenaamde privacy... (elke internetboer heeft veel gedetailleerdere informatie van zijn klanten en dat is zo interessant dat daar zelfs bewaarplicht geldt)

tek | 12-10-21 | 23:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat zou er gebeuren als je koste wat kost (letterlijk) de koploper wil zijn van een proces waarin je van een alles behalve ideale uitgangspositie gebonden bent aan een vastgesteld proces waarin degene waar je op vooruit wil lopen al veel verder gevorderd zijn of veel meer toegang tot grondstoffen en middelen hebben?
Gaat Europa het spelen op haar sterke handelsgeest en kenniseconomie? Om die dus in te zetten om, noodzakelijk om koploper te zijn in een lopend proces, middels een gehaaide competitieve mentaliteit de benodigde bronnen en middelen uit de handen van de competitie te onderhandelen? Een soort green-proxy-colonialism? Een beetje nederigheid is soms op z'n plaats en kan je veel verder vooruit helpen.

nsfl | 12-10-21 | 18:29

Van het weekend reden wij door Flevoland en natuurlijk stond de Ketelburg open, ik zou bijna beginnen te denken dat het een complot is want altijd als ik daar ben staat die brug open maar wat ik vooral verschrikkelijk vind is de hoeveelheid gehaktmolens daar. Jezus Christus wat een verneuking van de horizon.

Brabeaulander | 12-10-21 | 18:29 | 3

Langs de snelweg? Tja, ze hebben zo omgebouwd. Ik neem bijvoorbeeld de trein naar Leiden en terug, en bij zo'n plek zie ik dan tientallen zonnepanelen op een verlaten (bouw)terrein, op zich kan het wel, alleen ziet dat zo raar uit.

Adriel | 12-10-21 | 18:37

Ja, heel flevoland en n.o.polder worden volgeplemd. Nu N.Holland Utrecht en Z.Holland nog. Daar is de meeste vraag.

bqbq | 12-10-21 | 19:04

Niemand in Flevoland op het idee gekomen om een pianosnaar aan een heliumballon te knopen en die met de wind in de rug op te laten? Zo werden in WOII propellorvliegtuigen neergehaald.

ole guapa | 12-10-21 | 19:13

Heerlijk nieuws dit.
Wat zou het top zijn als er hagelstenen zo groot als meloenen al die 'zonne-weides' tot gort hagelen en die klimaat-minaretten met een flinke orkaan tegen de vlakte gaan. Pure misbruik van technologie tgv kapitalistische klimaatlobby, dat is het en meer niet.

hallofreen | 12-10-21 | 18:28 | 3

Ja wat zou dat geweldig zijn,.. Je neemt dan ook even voor lief dat alle auto's dan hamerslag profiel krijgen de kassen geen ruiten meer, gewassen verloren gaan, en door de wind half Nederland zonder dak zit. Want huizen in Nederland zijn niet bepaald stormbestendig

miko | 12-10-21 | 18:34

@miko | 12-10-21 | 18:34: Ik hoop dan op plaatselijke hagelstenen uiteraard, alleen boven die klimaathaat-weides.

hallofreen | 12-10-21 | 18:37
-weggejorist-
mirical | 12-10-21 | 18:43

Heeft er aan die klimaattafels niet iemand met rekenmachientje gezeten om te kijken of al die plannen überhaupt wel mogelijk zijn?

de honden blaffen... | 12-10-21 | 18:27 | 4

Dat is nou groen populisme. Nederland heeft ook zonder morren de stikstofregels van de EU geaccepteerd zonder ook maar na te denken wat hier de gevolgen van zouden kunnen zijn.

yeps | 12-10-21 | 18:45

Nee dat soort mensen zaten er niet. Alleen klimaat wappies die geloven dat Nederland het gidsland is en zij de wereld kunnen redden van de klimaat ondergang.

Blonde Nel | 12-10-21 | 19:02

Nee, want dagdromers zonder toekomstvisie.

zwenkwieltje | 12-10-21 | 19:17
▼ 1 antwoord verborgen

Beste nieuws van het jaar. Al betwijfel ik of er ook maar een windmolen minder om gebouwd gaat worden, die projecten zijn immers al beloofd aan vriendjes enzo.

C1O2 | 12-10-21 | 18:26

Verassend, eerst doen dan denken.
Terwijl de klimaathysterie er al bijna 2 decennia aan zat te komen, had men ook vooraf kunnen gaan investeren en dat net robuuster maken(want dat moesten ze toch om de extra 1.8miljoen veilige landiërs van prik te voorzien)

ReyNemaattori | 12-10-21 | 18:25

Nu snel beginnen met graven om de capaciteit te vergroten.
En wel even doorpakken graag.

jaja | 12-10-21 | 18:25 | 2

Gaat niet, de jeugd van tegenwoordig wil manager wotden, geen electrotechnicus, timmerman, slager enz.
Manager....

nobodiesunmighty | 12-10-21 | 18:31

Zoveel mogelijk zelf gebruiken zou verplicht moeten zijn. Ook de teruglevering moet sofort afgebouwd worden. En wel binnen een jaar en niet 10 jaar. We zullen wel gek zijn om stroom zo duur af te nemen in plaats van het voor 7cent per kWH van de centrale te laten komen.

AntiZanicz | 12-10-21 | 18:24 | 2

Dit zegt niemand iets. Leg beter uit.

Zwizalletju | 12-10-21 | 18:28

*Infraroodpanelen plus airco tegelijkertijd aanslingeren doet*

goedverstaander | 12-10-21 | 18:29

Zonnepanelen zijn helemaal niet duurzaam. Die worden in China met energie uit kolen gemaakt, daarnaast komen de grondstoffen uit de armste landen van Afrika waar ze kinderen dat spul laten opgraven zonder enige vorm van veiligheid.

Mali | 12-10-21 | 18:23 | 6

aha, vandaar de mooie dansjes en liedjes van Extinction Rebellion. Dat waren de blijdevergissingsecodansjes. Mooie demo dames en heren en anderen, heel mooie demo.

nobodiesunmighty | 12-10-21 | 18:33

Maar Timmerfrans van de pvda, ziet dat heel anders.

bqbq | 12-10-21 | 19:05

Mali | 12-10-21 | 18:23
Koop Duitse SolarWatt panelen, glas glas.

Der Schnitzeljäger | 12-10-21 | 19:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik kan hier alleen maar onbedaarlijk om lachen.

Graag enorm groen willen deugen met een groene klimaatminaret in de broek, maar teruggefloten worden door de harde technische waarheid.

Kosteloos....

Wijze uit het Oosten | 12-10-21 | 18:22 | 1

Het gaat wel ten koste van een hoop gemeenschapsgeld. Geld waar ook u hard voor moet werken.

Tietmier | 12-10-21 | 18:41

Oh, dat is zo op te lossen met wat datacenters.

Deflatiemonster | 12-10-21 | 18:21

Tjongejonge, zouden ze ondertussen al doorhebben dat ze meer koper in de grond moeten jassen en/of meer kabels aan paaltjes? 't lijkt wel alsof degene die de beslissingen maakt geen ingenieur is. Oh wacht, dat is ook zo? *opzoekt hoeveel dieselaggregaten kosten*

vermeubelmaker | 12-10-21 | 18:21 | 1

"'t lijkt wel alsof degene die de beslissingen maakt geen ingenieur is." .. je moest eens weten hoeveel ingenieurs (met visie) bij de nutsbedrijven uit het management gewerkt zijn..

tek | 12-10-21 | 23:10

Mevrouw de burgemeesters kan wel wat kilo'tjes kwijt.
De hometrainer aan het oplaadnet.

bqbq | 12-10-21 | 18:20 | 2

rare opmerking, Dijksma is al flink slanker dan voorheen.

AntiZanicz | 12-10-21 | 18:26

Gewoon een kernreactor plaatsen, in Amsterdam..
Toch niemand die dat zal missen als 't mis gaat.

bcsk | 12-10-21 | 18:19 | 3

Want dat zouden ze alleen in Amsterdam merken als het mis\gaat?

miko | 12-10-21 | 18:22

@miko | 12-10-21 | 18:22:
Nou hier in zuid-limburg zal ik er weinig van merken ;)
't is ook niet meer zoals in de tijd van Chernobyl he, 't is nu al heel wat veiliger.. zelfs als 't mis gaat.

bcsk | 12-10-21 | 18:34

Netten verzwaren, en kerncentrales bouwen of langetermijn-afspraken met buitenlandse leveranciers regelen. We weten nú hoe, wat, waar en hoeveel, en we kunnen er nú mee beginnen. En dat moet ook omdat het even tijd kost om die infra neer te zetten. Daar moet het klimaatdebat over gaan, niet over warmtepompen, Tesla-subsidies, vliegreisjes of autootje pesten.

Muxje | 12-10-21 | 18:19 | 1

En steek die warmtepomp ook maar in je kaneeltunnel…

degelukkigehollander | 12-10-21 | 18:18 | 3

Net geprobeerd.
Denk niet dat het lukt zonder vaseline...

jaja | 12-10-21 | 18:23

Het zweet breekt er me van uit bij de gedachte alleen al.

Nostra da Mus | 12-10-21 | 18:31

Ja d8 ik ook meteen aan, dan ben je mooi double fucked

Ovideenznvrienden | 12-10-21 | 18:37

iedereen met zonnepanelen verplichten een batterypack te nemen en electra auto

miko | 12-10-21 | 18:18 | 5

@Muxje | 12-10-21 | 18:20: en waar gaat de stroom van de particulieren naar toe. Automagicly het net op?

AntiZanicz | 12-10-21 | 18:25

@AntiZanicz | 12-10-21 | 18:25: Grotendeels lokaal gebalanceerd. De lokale energiebeheerders hebben daar de reservecapaciteit (nog) voor.

Muxje | 12-10-21 | 18:29

@AntiZanicz | 12-10-21 | 18:25: naar de buren verderop in de straat ,als
die de wasmachine aanzetten is het alweer verbruikt...

Smoelensmid | 12-10-21 | 18:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Zou het iets te maken kunnen hebben van Netbeheerders die liever hebben dat de belastingbetaler deze infrastructuurkosten gaat dragen?

Denkhetnjet | 12-10-21 | 18:17 | 2

Wie anders?

goedverstaander | 12-10-21 | 18:18

De netbeheerkosten zijn flink gestegen de laatste jaren. Al die windmolentroep moet ook betaald worden.

voldemort | 12-10-21 | 20:30

Goh. Wat een verrassing. Luchtfietsen blijkt ook echt luchtfietsen.

P-unit | 12-10-21 | 18:17 | 2

Dit wordt al 15 jaar geroepen door de Technische Universiteiten en netbeheerder. De eerste 20-30% procent vergroenen is makkelijk en kun je inpluggen op het bestaande net, daar komen we een beetje in de buurt. Ondertussen gaat de vraag kant als een raket omhoog (hallo ev-auto, hallo warmtepomp). De politiek heeft een grote bek over klimaattransitie, maar verder als fossiel slecht, windmolen goed komen ze niet. Over de transitie denken ze al helemaal niet na. Het enige wat ze kunnen is blaten over warmtepompen en energiebelastingen invoeren. En hoewel warmtepompen voor huishouden niet per definitie slecht zijn, moet gezien het totale energieverbruik van Nederland en vervanging van relatief schoon aardgas dit absoluut geen prioriteit zijn op dit moment.

Incitatus | 12-10-21 | 18:51

Ze noemen zonnepanelen en klimaatminaretten altijd duurzaam.
Maar hoezo duurzaam? Hoe lang denk je dat volgende generaties nog zonnepanelen en klimaatminaretten kunnen bouwen?
De grondstoffen zullen binnen enkele generaties uitgeput zijn.
Hout blijft voor eeuwig beschikbaar als warmte- en energiebron.

keestelpro | 12-10-21 | 18:17 | 6

Teveel mensen, te weinig hout... verzin maar een mondiale genocide dat zet meer zoden aan de dijk. Oh wacht daar zijn de Chinezen al mee bezig (huidige vleermuizenhoest en nu de super quantumcomputer die snel nog meer enge dingen kan doorrekenen).

Zuma | 12-10-21 | 18:32

In Polen staat hij bekend als oxytree, een Engels vlechtwoord voor zuurstofboom. Zo heet ook het bedrijfje dat de boom hier vier jaar geleden introduceerde. Sindsdien zijn 600 hectare aangepland. Als het aan Oxytree ligt worden dat er de komende jaren systematisch meer. In de negentiende eeuw kwam de boom uit Azië naar Europa. Hij was populair in adellijke tuinen vanwege zijn gigantische bladeren en overvloedige bloemen. Het was de favoriete boom van Anna Paulowna, dochter van de Russische tsaar en echtgenote van koning Willem II.

Spaanse wetenschappers kweekten in deze eeuw de commercieel bruikbare variant die nu oprukt in Europa. Een stekje groeit binnen zeven jaar uit tot een 15 meter hoge stam met een basisomtrek van een meter. Klaar voor de zaag. Opnieuw planten hoeft niet, want uit de stronk schiet een nieuwe boom op die na vijf à zes jaar weer even groot is. De snelgroeier absorbeert veel meer CO2 dan gewone bomen, dankzij bladeren die een meter doorsnede kunnen bereiken.

“Een hectare van deze bomen neemt in een jaar evenveel CO2 op als een dieselauto in 1000 kilometer uitstoot”, zegt Jacek Linder. Hij richtte vier jaar geleden met een collega Oxytree op. Maar in weerwil van de naam, is schone lucht niet de belangrijkste ecologische winst van de zuurstofboom, legt hij uit.

Potentieel commercieel
“De vraag naar hout neemt toe, ook als vervanger voor minder duurzame materialen, zoals plastic.” Het hout van de keizersboom is geschikt voor sommige soorten timmerhout, voor de productie van meubels, industriële toepassingen en voor muziekinstrumenten. De snelgroeiende plantages kunnen de druk op natuurlijke bossen verminderen. “Eén boom van de plantage produceert evenveel hout als vier bomen in het bos.” Potentieel commercieel dus.

Vooralsnog is ecologische nieuwsgierigheid echter de belangrijkste beweegreden van planters zoals Jacek Glezer. Twee jaar jonge staken, staan strak in het gelid naast zijn huis. Ze zijn al zo’n 10 meter hoog. Grootschalige landbouw is hier in Sierakow aan de rand van het Notec-woud, een uitgestrekt natuurgebied, onmogelijk. Jarenlang probeerden de Glezers het hoofd boven water te houden met appelboomgaarden. “Daar zijn we nu gelukkig mee gestopt”, zegt Glezer. “Appels zijn tegenwoordig goedkoper dan uien.” Daarom kijkt de familie naar alternatieven. Binnenkort moet een deel van de grond worden bedekt met zonnepanelen. En er groeien steeds meer keizersbomen, naast het huis en verderop langs het riviertje, waar de prei het veld moet ruimen. “We doen het vooral om te leren hoe het werkt.” Hij vertelt enthousiast over zijn jongste ontdekking: de bomen doen het beter als je ze ’s zomers in de pot houdt en in het najaar plant.
www.trouw.nl/nieuws/polen-experimente...

E.Colli | 12-10-21 | 18:50

Vooral als de streepjes niet helemaal parallel lopen. Die zijn 2x woord waarde waard.

echtpaul | 12-10-21 | 19:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Als kippen zonder kop.
En iedereen er maar achteraan lopen. Want anders vergaat de wereld.

ZZP-er | 12-10-21 | 18:17 | 1

Het enige waar de overheid echt een taak heeft, omdat het een utiliteit is en de kosten voor de baten komen, of te wel het netwerk. Als we de tesla-subsidie voor ondernemers met toch al geld zat nu eens hadden besteed aan decentralisatie van het stroomnetwerk en oplaadinfrastriuctuur voor elektrische voertuigen. Maar nee visie is hinderlijk

Incitatus | 12-10-21 | 18:40

Bomen kweken voor de bio-centrales kan gelukkig nog wel.

goedverstaander | 12-10-21 | 18:16 | 1

Gas oppompen ook...

Zuma | 12-10-21 | 18:29

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland