Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VPRO Tegenlicht begint War on Mountain Bikers

En terecht. Ecosystemen MORSDEAUD door stadsmensen op bergfietsen in bossen

Dat VPRO Tegenlicht slaan we doorgaans met liefde over, wegens urban geneuzel over maakbaarheid, meet-ups, institutioneel randstadisme en uiteraard Henneke Hagen. Maar gisteravond was er een uitzending met "natuurbeschermer" Jaap Dirkmaat. Die Jaap is een mooie kerel, die mooi kan vertellen, over heggetjes en boomwallen enzo. Japio sloot zich ooit aan bij de ChristenUnie, tot hij er opeens achterkwam dat die zwartkousen helemaal niet van hosmoos houden en sindsdien zit-ie bij GroenLinks, maar daar willen ze hem eigenlijk ook niet. Wij houden wel van Jaap Dirkmaat - hij zat ook in dit topic, over de enorme drukte in 's lands bossen door De Kerona - en sinds gisteravond houden we nog een beetje meer van Jaap Dirkmaat. Want Jaap noemt gewoon Man & Paard, of beter: man & mountainbike. De gansche natuur gaat naar de klote door MTB'ers die door bossen rossen en sinds gisteravond weten we ook hoe: ze maken MTB-paden in het bos bladvrij met benzine bladblazers!!!1!!  Echt waar. Niet gelogen. Vanaf minuut 43.

Reaguursels

Inloggen

Enige tijd geleden hoorde ik over zandhagedissen die doodgereden werden door MTB'erts. Dat is toch Darwinwaardig? Als je zo dom bent om in het grote bos exact op dat stukje pad te gaan liggen zonnebaden, reken ik dat als natuurlijke selectie...

Fritzl Sizzl | 28-09-21 | 08:52

Enorm irritant al die sporters in de natuur tegenwoordig. Daar hebben we te weinig natuur voor. Overal waar die schreeuwers in hun fel gekleurde pakjes rondraggen verstoren zij de dieren.

Poes Fiep | 27-09-21 | 22:12

heb eventjes gecontroleerd hier in de bossen en wat denk je? Een non-issue.

Lekker naar buiten gaan mensen, beetje normaal doen, leven, laten leven etc.

Bert Konterman | 27-09-21 | 19:44

De MTB-er op het bospad is net als de wielrenner op het fietspad, beide letten alleen op de eigen strava stats.

Yor_Kok | 27-09-21 | 18:51

Goh, de VPRO heeft weer iets ontdekt waarbij mensen plezier hebben zpnder muntthee te drinken: aanpakken dus.

ZoekEenVrijeNick | 27-09-21 | 17:48

Het mogelijk maken van mountainbiken geeft meer draagvlak voor het behoud van natuurgebieden. Laat mountainbikers verder een toeslag betalen dmv een verplicht vignet en je hebt nog extra inkomsten ook. Ik vind wel dat ze alleen op de daartoe bestemde paden moeten fietsen.

McStuiver | 27-09-21 | 16:43 | 4

@Max7310 | 27-09-21 | 16:54: Een belasting die uitgaat van wandelaars en zondagsfietsers.
Want men ging er in 1899 niet van uit dat iemand op de Gazelle dwars door het bos ging knallen maar gewoon op de paden bleef.
Als Mountainbikers bovenop wandelen en tourfietsen ook nog hun eigen stukje willen hebben zodat zij als een bezetene over heuveltjes bochtjes kunnen jagen moet daar meer voor worden betaald. Een vignet is dan helemaal geen gek idee.
Net als bij de Efteling voor VIP kaarten of 1e klas bij het OV.

Johanvb | 27-09-21 | 17:06

@Max7310 | 27-09-21 | 16:54: Ik vind het prima als wandelaars ook een bepaald vignet moeten kopen. Vroeger moest je lid zijn van Natuurmonumenten om bepaalde gebieden te betreden, maar daar zijn ze van afgestapt geloof ik.

McStuiver | 27-09-21 | 17:17

@Johanvb | 27-09-21 | 17:06: Het zijn niet de MTBers die hun eigen stukje willen hebben. Het zijn de wandelaars die het alleenrecht opeisen waardoor de fietser wordt verbannen naar een saai en betaald rondje...

Max7310 | 27-09-21 | 17:41
▼ 1 antwoord verborgen

Bladblazers voor MTB routes heb ik nog niet meegemaakt, maar hier op de Veluwe gebruiken de beheerders grote benzine slurpende tractoren om alles bladvrij te maken voor de wandelende natuurliefhebber. Maar de wandelaar is heilig dus alles is de schuld van de MTBer. Voor wie geïnteresseerd is moet maar eens zoeken op google naar een onderzoek wat mede-mogelijk gemaakt is door de WUR "SCHADE EN OVERLAST DOOR MOUNTAINBIKERS; PERCEPTIE OF REALITEIT" www.probos.nl/rapporten-2004/169-scha... Het is al wat jaren oud maar nog steeds actueel

Max7310 | 27-09-21 | 16:19

1. Wandelaars horen niet op MTB-paden te lopen. 2. MTB-ers betalen voor het rijden op de MTB-paden. 3. Bakfietsen en dito aanhangers moeten geen gebruik mogen maken van de, over het algemeen supersmalle fietspaden, want tegenliggers en inhalen supergevaarlijk. Dus kijk eerst naar 'je eige' voordat je gaat schelden op MTB-ers.

Sintjuttemuts | 27-09-21 | 16:18 | 1

Prima, maar dan ook opgerot van de wandelpaden.

Rotterdammert1965 | 27-09-21 | 16:30

Ik ken iemand van GroenLinks, en die rijdt gewoon in een bezineauto!

Beste_Landgenoten | 27-09-21 | 16:03 | 1

En ik ken GroenLinksers, en die nemen het vliegtuig om naar het buitenland te gaan.

Max7310 | 27-09-21 | 16:21

bij ons in de regio, hooguit 1 op de 30 MTB'ers welke zich als een strontvlieg-op-fiets gedragen. gaat hier in Drenthe redelijk gezapig, ook als mijn hond ze weer eens in de weg loopt. kwestie van geven en nemen. afgelopen jaar slecht 1 fietser aangeboden om zijn fiets om zijn nek te draaien. verder, fietsers fietsen waar ik met mijn hond wil lopen en mijn hond (of ik) lopen waar fietsers willen fietsen. accepteer dat en het leven is niet zo zwaar...

dinges_123 | 27-09-21 | 15:50

Net nog een rondje gedraaid op de MTB. Geen kip tegengekomen. Maar vermijd piekuren en weekenden. En het rijden in groepjes. Jarenlang in hetzelfde gebied gewandeld met de honden en wat had ik de schurft aan dat MTB volk. De MTB routes zijn eenrichtingverkeer dus zul je op een incidentele demente wandelaar ook niets tegenkomen.

Der Schnitzeljäger | 27-09-21 | 15:40

Dit is wel een groot probleem hoor. Vlug verbied MTB's. Beter is om mensen een pas te laten kopen die ze zichtbaar moeten dragen als ze door het bos fietsen. Hang camera's op. En alle mtb's een GPS code. Zal ze leren, die smeerpijpen.

Briver | 27-09-21 | 15:39

Gezien, hij heeft goede ideeën !

Uw Verzekeringsadvis | 27-09-21 | 15:25

Volgende keer bij Tegenlicht ook iemand van Shell uitnodigen. Of wilden die niet in het programma.

AdvocatusDiaboli | 27-09-21 | 15:24

Racen als mongolen over de paden waarbij wandelaars moeten wegspringen voor hun leven. Blijkbaar zitten op die fietsen geen remmen.
Schreeuwen het hele bos bijelkaar als ze aan komen en als ze voorbij zijn hangt er een walm van wasmiddelluchtjes van de kleding er nog honderden meters achter.

En inderdaad al het dierijk leven ligt daarna dood of zwaar gewond te creperen zoal doormidden gereden ringslangen etc.

Enige keer dat ik er een paar vol in de ankers zag gaan en gelijk 7 kleuren stront zag schijten was dat er een grommende wolf op het pad stond voor hun fiets. Kon het nog mooi aanschouwen op 30 meter afstand.

Rotterdammert1965 | 27-09-21 | 15:23 | 3

En het dan vreemd vinden dat de koning de kroondomeinen 3 maanden dicht gooit. Geef hem groot gelijk.

Rotterdammert1965 | 27-09-21 | 15:24

Deel probleem is rijden in groepjes. Menen dat ze dan alles mogen. En hoe serieuzer de zonnebrillen en dito kleding hoe asocialer het volk. Bij ons in de buurt zijn de MTB paden nu gescheiden van de wandelroutes dus de kans op problemen is minder.

Der Schnitzeljäger | 27-09-21 | 15:43

Kom op de wandelpaden zelden MTBers tegen als ik ga wandelen. Op de MTB kom ik daarentegen regelmatig wandelaars tegen op de (gemarkeerde en daartoe aangelegde) MTB routes. Liefst met fikkie los en midden op het pad, of aan de lijn maar met de lijn dan strak gespannen over de breedte van het pad. En dan boos zijn op de mountainbiker.

Gregovic | 27-09-21 | 17:17

Het enige dat echt helpt is minder mensen op de wereld.
Dus als iedereen in zijn/haar/hun leven 1 kind maakt met iemand anders, dan komen we pas ergens.

AdvocatusDiaboli | 27-09-21 | 15:23

Wie is er nou de echte homo? Die natuurbeschermingshomo of die MTB-homo's die met hun strakke broekjes geen blaadjes op een bospad willen zien?

Watching the Wheels | 27-09-21 | 15:17 | 1

MILF Mannen In Lycra Fietskleding

Johanvb | 27-09-21 | 17:09

Ging naar de veluwe om de kevertjes en unieke beestjes te bekijken. De mooie blauwe waren helaas massaal richting wat paardenmest aan met migreren, bij het fietspad. En daar kwamen de wielrenners al. Geen oog voor zo iets moois. Het halve pad paars. Gewoon door het gekraak heen peddelen; goede tijd neer zetten.

GeheidEenGeit | 27-09-21 | 15:11 | 1

Wat te denken van die witte fietsen in het Nationaal Park, menig rondje daar gefietst vanuit Schaarsbergen.

Watching the Wheels | 27-09-21 | 15:22
-weggejorist-
Super Vaagstra | 27-09-21 | 15:11

In Zoetermeer is een aangelegde MTB baan. Ziet er prachtig uit alsof je in een alpenbos rijdt. Veel hoogteverschil. Maak meer van die terreinen en gebruik er afval voor. Zijn we goed in hier te NL. Win/win heet dat geloof ik.

squadra | 27-09-21 | 15:10

Helaas zie ik voornamelijk steeds meer stads mensen met lak aan alles door de bossen scheuren op lood en loodzware e-bikes die meer weg hebben van een cross-motor dan een fiets. En juist die rijden echt alles naar de klote. En bladblazers om de paden vrij te maken is echt belachelijk. Dat hoort er juist bij.

Gregovic | 27-09-21 | 15:01 | 1

Ja, op het strand zie je ook die debielen. Op tractorbanden met 45km p/u langs de eblijn. Reuze sportief ook!

squadra | 27-09-21 | 15:12

Die man heeft nog gelijk ook. Het is cosmetica van grote bedrijven. Bomen omzagen om jongen boompjes te planten om te zeggen dat je iets doet aan de ontbossing. Marketing-flauwekul en Burgertje belazeren dus.

AdvocatusDiaboli | 27-09-21 | 15:01

Heb het toevallig gezien, was een positief goed programma. Voorstel was om boeren jaarlijks geld te geven voor het aanplanten en onderhouden van heggen langs weilanden, zodat er echt meer biodiversiteit en echte ecologische structuren ontstaan. Het is natuurlijk idealitisch gedacht, maar geloof wel dat het meer helpt tegen CO2 dan die plastic kokertjes met die paar boompjes die Shell in bossen probeert aan te planten op plaatsen waar bos ook al uit zichzelf opnieuw zou ontstaan en waar eerst gekapt wordt. Alleen zul je heel wat moeten omvormen om alle CO2 werkelijk te compenseren. Aandeel Shell gaat weer lekker trouwens! Over die mountainbikers zei men alleen dat er geen das gaat wonen tussen een druk mountainbike pad en een ander zandpad met verkeer, wat natuurlijk waar is als daar om de paar seconden een wielrenner schreeuwend langs scheurt. Zelfs als ze niets zouden gillen, dan zou dat al te druk zijn. Kan iedereen begrijpen.

Watching the Wheels | 27-09-21 | 14:56

Gewoon alle bossen in de biomassa verbrandingsoven. Dán zijn we pas goed bezig!

Merkwaardeloos | 27-09-21 | 14:41

Nederland is te vol en we gunnen elkaar niets, ergeren ons aan alles, komen op voor luchtkastelen en gebazel.
Gelukkig zit ik vlakbij de Duitse grens, gisteren avond terug van weekend crossen en zeikstress is daar 100% minder:
Mag ik hier met camper staan? antwoord: kijk maar het gehele terrein mag je staan vannacht en moeten we het hek open laten of op slot? bis morgen!

Kortom stadse fratsen over nep-natuur, maak elkaar naar druk.

28 | 27-09-21 | 14:34

Daarom woon ik niet meer in Nederland, heb hier een heel bos voor mezelf. In Nederland moet je elke boom met 5 man delen en het wordt iedere week met honderden insluipers nog moeilijker. Er is al bijna geen natuur meer maar alleen nog groen decor, veel succes dus.

jan huppeldepup | 27-09-21 | 14:33

Live in the pod eat the bugs.

Wat kun je nog doen zonder dat er een beschuldigend vingertje van een quinoakauwend tenenkaas tv programma voor je neus staat?

Schwanzeleber | 27-09-21 | 14:26

Snap zo wie zo niet al die mafklappers in het bos, lopend en fietsend. Kruipen ze niet op een festival of terras op elkaar dan maar in het bos. Sneu volk.

Lukiluuk | 27-09-21 | 14:22 | 1

Yep, gewoon in je bunker blijven en bekijk natuur of cultuur maar online.
Is ook beter voor klimaat en tegen pandemieen.

Merkwaardeloos | 27-09-21 | 14:45

Het is wel degelijk een probleem in de nederlandse natuur; recreatiedruk. Dierenpopulaties en plantenpopulaties verdwijnen of verzwakken door gebruik van de bossen als recreatiegebieden (wandelen, fietsen, MTB, etc.).
Oplossing is het inrichten van rustgebieden. Dat gebeurt te weinig. gebieden waar gewoon niet gewandeld en gefietst mag worden.m En meer natuur creeren door boeren met royale bedragen uit te kopen en de grond deels om te zetten in natuur. Maar dat mag je hier niet zeggen.

zeeman73 | 27-09-21 | 13:59 | 1

En als er dan 3 maanden de kroondomeinen dicht zijn zodat het wild rust heeft buiten 3 dagen jagen van de koning is het land teklein.

Rotterdammert1965 | 27-09-21 | 15:27

Met een fiets in het bos kan echt niet. Beter alle bomen kappen en opstoken in de biomassacentrale.

Tjoelker | 27-09-21 | 13:47

Dat wat voor ons voor natuur doorgaat is kwetsbaar gebied. Dus niet geschikt voor mountainbikers en brommers en motoren. Bovendien is er al zo weinig plaats voor voetgangers rustzoekers.

thanseeuwen | 27-09-21 | 13:39 | 5

@zuurtjeregen | 27-09-21 | 14:02: en wee je gebeente als je een keer wandelt op een mountainbike paadje. Van verre af hoor je dan bellen en blèren dat je aan de kant moet, desnoods schelden als het ze te lang duurt. Want het is hùn pad. Vergelijkbaar met wielrenners op een fietspad. De wereld draait alleen om hun.

volksvaderland | 27-09-21 | 14:15

@zuurtjeregen | 27-09-21 | 14:02: ~10 jaar geleden was het in de bossen bij Austerlitz nog redelijk rustig. Je kon van daar heerlijk tot Soesterberg ergens uren rondbanjeren zonder iemand tegen te komen. De meeste mensen bleven meestal bij Zeist/Driebergen ergens hangen en kwamen niet zo ver.

Blijkbaar totaal anders nu dus :( Jammer.

Shadowzz | 27-09-21 | 14:39

@volksvaderland | 27-09-21 | 14:15: wat lul je nou, de meeste mountainbike paden rond Austerlitz mag je helemaal niet betreden zonder vignet en fiets. Je hebt daar dus ook niets te zoeken.
Ga dan lekker op de snelweg lopen en ga klagen dat een auto naar je toetert.

PSYx | 28-09-21 | 06:44
▼ 2 antwoorden verborgen

en dit is nieuws omdat? Ik had het gisteren aan de stok met 2 wielrenners, dat is pas nieuws. Ze verleenden mij geen voorrang van rechts waardoor ik op de rem ging, zij overigens ook en toen ik zag dat ze stopten ik weer gas gaf, evenals de wielrenner. Gevolg was dat ik mijn voorrang op eist en een hoop lelijke handgebaren kreeg. Wielrenners zijn de kaagjes van de autoweg.

petrucci | 27-09-21 | 13:39 | 2

Nee, dat zijn hufterige chauffeurs.

van Oeffelen | 27-09-21 | 13:49

Het rare is dat die wielrenners aan hun conditie werken maar (blijkbaar) nooit ergens voor willen stoppen want dan moeten ze de snelheid weer opnieuw opbouwen. En als nu iets goed is voor de conditie ....

Der Schnitzeljäger | 27-09-21 | 15:47

Nog mooi dat de mountainbikers in de docu op hun eigen pad rijden. In het bos achter is mountainbiken verboden maar zijn er illegaal paden gemaakt door boompjes om te halen, takken bij te snoeien en obstakels te verwijderen. Zo racen ze door het bos tot vlak langs een dassenburcht. Ze zijn niet echt geïnteresseerd in grotere, doorlopende paden, het moet allemaal dwars door het bos over kleine paadjes. Ze lachen om dreiging met boetes want er komen toch maar heel weinig boa's in het bos die bevoegd zijn om boetes op te leggen.

Leoverig | 27-09-21 | 13:37 | 1

Gewoon die beesten uitroeien en jij hebt geen reden meer om te zeiken. Opgelost!

Mr_Pikibelly | 27-09-21 | 13:47

MTB? Ik was laatst in de duinen en daar reden ze gewoon met race auto’s rond.

Piet Karbiet | 27-09-21 | 13:36

Vorige winter kwam ik in midden in een enorm bos een tractor tegen die de bospaden aan het bladblazen was. De beste man heeft volkomen gelijk dat hij dit soort onzin benoemt.

zuurtjeregen | 27-09-21 | 13:34 | 2

Elke gemeente heeft bladblazers. En met een bezem gaat het het heus beter.

squadra | 27-09-21 | 15:03

Bladblazen in een bos? Please zeg me dat dit een grap iets. Heb namelijk nog nooit zoiets doms gehoord.

Overtwar | 27-09-21 | 15:24

Vroeger was het een super goed programma. Slavoj Zizek als gastspreker e.d.
Het lijkt erop dat de redactie in de afgelopen 7 jaar nogal is veranderd.

Errujd | 27-09-21 | 13:33

Heeft Jaap iets verkeerds gezegd? Is er in de hele docu iets verkeerds gezegd? Neen, het is zoals ze zeggen en laten zien. Niks geen klimaatgekkies of zeikerds, dit was gewoon een intelligente, wetenschappelijk onderbouwde documentaire. Maar Ja, 'links', dan ben je af.

deoudererijperevrouw | 27-09-21 | 13:27 | 1

Oud en rijp voor wat mij betreft ook ;-)

D-Fens_1963 | 27-09-21 | 13:34

Jaap Dirkmaat is ook de man die met een passie over zijn haat tegen dierenactivisten kan vertellen. Dat zit zo: Jaap is geen boerenhater maar wil gewoon oplossingen voor bepaalde dingen. Dus toen hij Korenwolven wilde vangen en fokken en terugzetten met medewerking van plaatselijke kreeg hij het onmiddelijk aan de stok met dierenactivisten:

"Jaap Dirkmaat van de vereniging Das & Boom: 'Wij kregen bekendheid met ons fokprogramma om de korenwolf te behoeden voor uitsterven. Faunabescherming sleepten ons voor de rechter. Die beesten stonden op uitsterven, en het was ongepast ze te vangen en te dwingen tot vermeerderen, waardoor het proces alleen maar langer zou duren.' Faunabescherming verloor.

Dirkmaat heeft Koffeman leren kennen als 'een starre, sektarische dogmaticus die buiten de realiteit staat.' Dat Das & Boom tijdens de Limburgse overstromingen samenwerkte met jagers om konijnen en andere dieren de verdrinkingsdood te besparen, noemde Koffeman 'hypocriet': zo werd alleen kanonnenvlees gespaard. Dirkmaat: 'In het blad Argus van Faunabescherming krijgen wij altijd een veeg, ook vorige week weer. Sinds ons bestaan is het aantal dassen aanzienlijk vermeerderd, onder meer vanwege dassenburchten die wij bewaken. Dat doen we samen met jagers. Helemaal fout, volgens Koffeman: de jager is de duivel. Zolang het goed gaat met de das, noemt Faunabescherming dat natuurlijke ontwikkeling. Zodra iets tegenzit, hebben wij het gedaan.'"

www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-bv...

omanders | 27-09-21 | 13:24

Dat mag dus ook al niet.
#Kutland

Reebensteeltje | 27-09-21 | 13:18

Overigens, laat me raden, Jaap Dirkmaat heeft een paar jaar geleden een huis pal onder de Kaagbaan gekocht, en klaagt nu elke dag over de geluidsoverlast van die dekselse vliegtuigen. (uitgezonderd die dagen dat hij in een ver land zit met een leuke vliegvakantie)

TheEgg | 27-09-21 | 13:12 | 4

@omanders | 27-09-21 | 13:33: Ik dacht: Ik beschrijf een type mens (andere voorbeelden: , zie Piet Karbiet hierboven, aan een dijk gaan wonen en klagen over motorrijders, naast een boerderij gaan wonen en klagen over de mest lucht. enz enz). Een type dat iedereen begrijpt. Helaas, dat was buiten omanders gerekend.

TheEgg | 27-09-21 | 13:45

@TheEgg | 27-09-21 | 13:45:

Nou, zoals je al uit het artikel had gelezen: Jaap Dirkmaat is nogal atypisch wat dat betreft.

omanders | 27-09-21 | 14:36
▼ 1 antwoord verborgen

Benr geen GL-aanhanger, wel een mountainbiker. Maar ik begrijp prima dat je als natuurbeschermer hier iets van vind. Misschien moeten we in NL starten met stoppen te denken dat we natuur hebben. Het is allemaal verworden tot recreatiegebied. Voor de natuur ga ik wel naar mooiere landen

deministerpresident | 27-09-21 | 13:12 | 7

Dat is ook vrij eenvoudig te voorkomen. Helaas is er hier run de bossen ook een MTB route. Of nou ja, helaas... Er is gewoon niet over nagedacht. De route maakt ook deel uit van een hondenlosloopgebied en een ruiterpad. Honden en paarden, paarden en fietsers en een combi van alles staat gewoon garant voor ongelukken.

bees-t- | 27-09-21 | 13:42

Nu wens ik je nichtje het beste. Maar de overlast en gevaarlijke situaties gecreëerd door (vaak veel te jonge) paarden(meisjes) die zo'n knol amper onder controle hebben ervaar ik dan weer als uitermate storend.

trottle | 27-09-21 | 14:23

@Ambiorix | 27-09-21 | 13:36: Natuur in Nederland? Natuur is ongerept. Welke vierkante meter "natuur" in Nederland wordt beheerd. Als er iets groeit dat ons niet zint dan roeien we dat uit. Als we te veel diertjes hebben slachten we ze af.
We hebben gewoon grote recreatieparken. Voor natuur moet je naar het buitenland.

Dat we de dieren en beestjes hun rust gunnen zou een stuk beter mogen. Maar noem die troep geen natuur.

Shadowzz | 27-09-21 | 14:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Benzine bladblazers….
Heb nooit begrepen waarom de deugroverheids- en diens socialeunterstutzungsdiensten daar ook nog steeds gebruik van mogen maken.
Slecht voor milieu en klimaat.
Terug naar ouderwetse harken en bezems.
Voorbeeldfunctie vervullen en dan pas burgers lastigvallen met dat gezeik.

D-Fens_1963 | 27-09-21 | 13:12 | 1
-weggejorist-
EpdNee | 28-09-21 | 07:46

Groenlinks dat zich druk maakt om natuur. Dat hadden ze moeten bedenken voordat ze eerst half Afrika uitnodigden (overbevolking), vervolgens overal zonne- en wind parken neer flikkerden, en uiteindelijk omdat die dingen veel te weinig energie opleveren, nu de bossen omhakt om ze in een subsidieverbrandingsoven te gooien.

TheEgg | 27-09-21 | 13:09

Nu zijn die lichtelijk corpulente middle age wegwielrenners op hun te dure fietsen en spandex broekjes en ook die mountainbike jokers gruwelijk irritant maar laat ze lekker aankloten.
het enige wat de VPRO waarschijnlijk leuk zal vinden is als een uitgemergeld lijk met kort grijs pittig kapsel (zij) of grijs Beethoven kapsel (hij) een halve of hele marathon rent in de grauwe regenachtige polder om daarna naar huis te gaan op een fiets met bruine canvas fietstassen. En ook die mogen van mij lekker aankloten.
Overdrijving natuurlijk van mijn tegel echter ik denk dat menig reaguurder wel begrijpt wat ik bedoel.

Basil Fawlty | 27-09-21 | 13:09 | 2

Boks ouwe

D-Fens_1963 | 27-09-21 | 13:14

check!

Isditandersgenoeg | 27-09-21 | 13:28

Hekel hebben aan mountainbikers is wel echt midlife gezeik. In Schoorl duurt het verleggen van het parcours al bijna 10 jaar door milieugekkies, er wordt geen boom voor gekapt. Bladblazers heb ik nog nooit in het bos gezien.

Ananas Skaiwokker | 27-09-21 | 13:07

Veel mensen van links tot rechts hebben totaal schijt aan de natuur.Ze beschouwen het als hun speeltuin, afvalbak of wingebied.

Kowalski11 | 27-09-21 | 13:06

Jammer, maar dat die video op de website werkt niet:
"Dit programma is niet (meer) beschikbaar (12)." Heeft Iemand een andere link ?

small_town_dude | 27-09-21 | 13:05

Poehpoeh. Blij dat ik niet in Nederland woon. Wat een aanstellers, zeg.

-Red het klimaat: geen gemotoriseerde voertuigen!
-Oke, dan pak ik wel de fiets.
-Nee! Niet met je fiets door het bos.
-Goed dan ga ik wel wandelen met de hond..
-Nee! Geen loslopende honden in mijn bos.
-Hmm, dan zet ik wel lekker thuis, knus de openhaard aan.
-Fijnstof!!
-Goed, bak wel een lekker biefstukje dan
-Dierenbeul!

Moet ik nog doorgaan? Stelletje jankerts.

Forex | 27-09-21 | 13:03 | 4

En waar wilt u die biefstuk op bakken? Zeker op russisch aardgas. Schande!

Schriever | 27-09-21 | 13:14

@Schriever | 27-09-21 | 13:14: Mag alleen nog maar gebakken worden op de niet te recyclen wieken van een windmolen.

Old_Spice | 27-09-21 | 13:24

@Old_Spice | 27-09-21 | 13:24: Gelukkig zorgen die windmolens voor veel vlees. Genoeg gevogelte, vis en zelfs walvissen die zich voor het klimaat opofferen.

Shadowzz | 27-09-21 | 14:44
▼ 1 antwoord verborgen

Bossen zijn straks alleen nog voor de elite, plebs mogen 3d filmpjes kijken.

Acidstain | 27-09-21 | 13:01

Waarom zou je overigens met je fiets door het bos raggen, als dat ook met een auto kan?

Ruimedenker | 27-09-21 | 13:01 | 1

Dan moet het wel een elektrische auto zijn, uiteraard.

Xbitt | 27-09-21 | 13:07

MTB'ers zijn de nieuwe wielrenners. Leuk totdat ze in bosjes tegelijk en in foute kleding het plezier van anderen vergallen. Ongezien de tyfus.

R. Skickr | 27-09-21 | 12:59 | 1

Verplicht in camo pak zeg ik!

Acidstain | 27-09-21 | 13:02

Ironisch wel dat je met je all terrain bike door het bos wil fietsen maar bang bent om blaadjes tegen te komen.

TDB | 27-09-21 | 12:59 | 4

Het komt uit de baanbeheerders. Het vocht dat de blaadjes vasthouden zorgt ervoor dat de baan niet snel droogt en een modderig parcour wordt snel kapot gereden, waardoor fietsers juist weer naast de baan gaan rijden.

trottle | 27-09-21 | 14:26

@ReyNemaattori | 27-09-21 | 13:23: "want ja als een MTB'er verongelukt op een door jou aangelegd pad in het bos, dan ben jij natuurlijk de lul". Dat valt wel mee. de meeste MTB'ers weten van de risico's die ze nemen waaronder mijn persoon. De nodige keren over de kop gegaan, buiten westen, bont en blauw en altijd daarna gedacht, die afdaling had ik toch echt net anders moeten doen of die bocht wat minder snel moeten nemen. Eigen schuld en letterlijk dikke bult. En zo zien de meeste, zo niet alle MTB'er het. Uitgezonderd de mietjes natuurlijk. Die hou je altijd. Hoewel nog nooit tegen gekomen.

forecastle | 27-09-21 | 16:01
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, overbevolking. Welk effect zou dat op de natuur hebben? Wat denken ze bij Groenlinks? Dat we allemaal thuis blijven zitten.

Tegenlicht, dat is toch dat programma waarin ze heel sterk doordenken. De wortel van problemen vinden. Dus zonder te kijken, weten we al dat overbevolking ter sprake is gebracht. Toch?

Sitting_targets | 27-09-21 | 12:58 | 1

Als je kijkt naar luchtfoto's van Nederland in 1900 en nu, is het enige dat mij eigenlijk opvalt dat ons land gigantisch verstedelijkt is en dat de natuur vooral plaatsgemaakt heeft voor bebouwing. Al hebben we de laatste paar decennia wel wat meer boompjes tussen de bebouwing geplaatst. Zee verdreven om landbouw heen te verhuizen, nu zijn we dat ook keihard aan het volbouwen.

Zolang Groenlinks hun bek houd over de overbevolking in ons land, kan ik ze niet serieus nemen.

Of meer mensen en minder natuur. Of minder mensen en meer natuur.

Shadowzz | 27-09-21 | 14:49

Ene bos is het andere niet. Is het ecologie in een recreatiegebied of recreanten in een natuurgebied. Soms moet 1 van de twee optieften.

dugo | 27-09-21 | 12:58

Maar over de stikstofdepositie van al die in het bos zeikende wandelaars hoor je die knakker dan weer niet...

Enter Yeti | 27-09-21 | 12:57

Zelf vind ik het heerlijk, rossen door de bossen. Vrijwel nooit problemen met anderen. Ik steun daarbij Staatsbosbeheer en MTB Noordwest zodat ik en anderen nog lang kunnen blijven genieten!

Metaalenzo | 27-09-21 | 12:56 | 1

Mij heb je mee. Wat een ophef!

forecastle | 27-09-21 | 13:01

Dus ze fietsen op de daarvoor ingerichte paden?
Typisch een Groenlinkser

Transgender-Airlines | 27-09-21 | 12:55

Wat een gelul.
Zeg toch eens keihard dat we hier 5 miljoen mensen teveel hebben.
Wil je natuur, rust, betere sociale controle, beter onderwijs, minder files en gezondere lucht dan is dat het enige wat logisch is.

pejoar | 27-09-21 | 12:55 | 7

Ja, dat schijnt toch altijd een heel gevoelig onderwerp te zijn waar geen enkele partij zich over durft uit te spreken. Maar mij lijkt het me niet meer dan logisch. Max. 2 kinderen (liefst 0 of 1) en grenzen dicht.

Blote Bertus 2000 | 27-09-21 | 13:26

Nou, inderdaad. Niet normaal hoeveel problemen dat zou oplossen. Minste wat ze kunnen doen, is het subsidiëren van kinderfokkerij stoppen. En dat zeg ik als vader van 2.

Badd Pritt | 27-09-21 | 13:31

Bij een goede inrichting van het bos, met vrijliggend MTB parcours hoeft er helemaal niet zoveel overlast te zijn. Helemaal geen overlast is toch nooit mogelijk.

Ananas Skaiwokker | 27-09-21 | 14:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Middle Aged Men In Lycra.
MAMIL

Dr.Utker | 27-09-21 | 12:54

Hier op de Utrechtse Heuvelrug - in het stiltegebied- rijden ze al jaren met een oude dieseltrekker met Euro 0 motor door het bos om met 95 decibel de wandelpaden bladvrij te blazen. Want met je wandelschoenen door de bladeren stampen moet je niet willen en het is heel gevaarlijk natuurlijk voor MTB-ers al die kastanje- en denneappels op het parcours. Bomen moeten zo snel mogelijk de Jesse Klaver ovens in.

Nathal | 27-09-21 | 12:54

Bomen zijn relaxed, Luuk.

nobodiesunmighty | 27-09-21 | 12:53

Big data en natuur.., de natuur trekt zich nergens iets van aan, trekt zijn eigen plan en past zich altijd en overal aan.

laurentius | 27-09-21 | 12:53

Een klein land met 18 miljoen mensen die prat gaan op hun eigenheid en die lak hebben aan al die anderen: wat kan er misgaan?

MickeyGouda | 27-09-21 | 12:53 | 4

@Acidstain | 27-09-21 | 12:58: Uhm, nee, wel eens per ongeluk over de genoemde ingesleten paden gereden. Was mij van geen kwaad bewust, en mijn oprechte verbasing heeft voorkomen dat ik een boete kreeg. Boswachter met zijn 4x4 reed daarna verder over zijn ingesleten pad het bos uit. Tja, regels zijn regels.

GoedGaan | 27-09-21 | 13:05

@GoedGaan | 27-09-21 | 12:55: Een poos terug stond een agent in het bos mountainbikers te bekeuren als ze niet op de aangegeven route reden. Meneer stond echter op de uitgepijlde route bonnetjes van 60 euro uit te delen. ( waar hij zelf na enig aandringen van meerdere arriverende bikers achter kwam.. dus bonnetjes gingen weer terug ) Meneer stond zelf overigens in het bos op een crosmotor!!! 1 crosmotor maakt overigens meer stuk in het bos dan 200+ mountainbikers die daar dagelijks hun rondjes rijden. Singletracks zijn mooie smalle geultjes door het bos. Die je als je er 10 meter naast staat soms al haast niet op merkt. 1 crosmotor erdoor en het terrein word flink omgewoeld. Dat duurt dan weer weken mountainbiken voordat die rullen en voren die een crosmotor maakt weer een beetje hersteld zijn. Kennelijk moeten we in Nederland altijd wat af te geven hebben. Die bikers zijn er overigens het he-le jaar door. Die wandelaars zie je alleen met mooi weer. De mountainbikers zijn de echte natuur en sport liefhebbers. Weer of geen weer. wij draaien rustig onze rondjes. En mijn persoonlijke missie? Ik raap elke dag een stuk plastic op van straat of uit het bos. herstel schade en ruim op. Ik probeer elke plek waar ik ben geweest een heel klein beetje beter achter te laten dan dat ik het aantrof. Als we daar nou eens wat aandacht aan gaven. In plaats van vinger wapperen en mag niet roepen. aanmoedigen wat goed is. Het hoeft niet altijd stick te zijn. Het mag ook wel eens carrot zijn. En toezicht houden in het bos?? Doen ze maar lekker op E-mountainbikes! Beter voor het milieu!

Blubberbazooka | 27-09-21 | 13:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben wel eens in een bos geweest.
Manman, wat een teringbende.
Alles ligt daar maar een beetje op de grond. Omgevallen bomen, losse takken, dooie varens, eikels, beukels (heten die dingen zo?) dennenappels, bladeren.
Eén grote zooi.
Als dat bij mij aan boord zou gebeuren, krijgt de bemanning met de Kat met Negen Staarten.

Het is maar goed dat er mensen zijn die tenminste de paden een beetje netjes houden.

Kapitein Sjaak Mus | 27-09-21 | 12:53 | 7

@Kapitein Sjaak Mus | 27-09-21 | 13:02: Precies, het dek schrobt zichzelf niet!

Old_Spice | 27-09-21 | 13:08

Je bent wel eens in een bos geweest. Je klinkt alsof je er nauwelijks komt, en dan ook nog geen janken dat het een tering bende is? Zoiets noem je natuur ik zou graag zien dat ze niets onderhouden en ook de bermen laten staan. Tis tegenwoordig een aangeharkte strakke doodse bende wat voor mij totaal niet als natuur doorgaat. Erg treurig dat er van bepaalde mensen per se alles er strak en glad moet bij liggen, want niet mooi ofzo iets.

Overtwar | 27-09-21 | 13:54

@Kapitein Sjaak Mus | 27-09-21 | 13:02: Sorry kapitein. Ook voor uw matrozen kan een bladblazer wel van pas komen om het dek droog te blazen na het schrobben.

SailingDuck | 27-09-21 | 14:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe durven jonge mensen plezier te hebben in het bos? Het mag niet, Nederland moet zuur zijn.

zeertegendradig | 27-09-21 | 12:52 | 3

Allochtonen niet, "we zijn toch geen dieren?".

Acidstain | 27-09-21 | 12:59

Ik tik bijna de 70 aan ben nog steeds op menig MTB parcours te bewonderen. Fietsend wel te verstaan.

forecastle | 27-09-21 | 13:18

Jonge mensen?

zuurtjeregen | 27-09-21 | 14:04

Maar ja, die bossen kunnen we toch beter gebruiken voor de stook in biomassa-centrales?

Glasgow Argus | 27-09-21 | 12:51

Meteen ook die smerige brommers verbieden, een zo'n brommer stoot meer vuil en co2 en lawaai uit dan een benzine slurper auto uit de jaren zestig.

meneer Q | 27-09-21 | 12:50 | 1

Je hebt dan ook geen plofkraken meer.

meneer Q | 27-09-21 | 13:16

Nog erger: Randstad volk zet crossmotor op aanhangertje, hier in Drente motor van aanhangertje en hoppa zo het natuurgebied in, zeer regelmatig, nou weten we wel oplossingen voor dit soort waanzin maar dan zijn we onze jachtvergunning weer kwijt

onesolution | 27-09-21 | 12:49 | 1

Ach, weer zo'n Randstad roepertje. Jullie hebben zelf nul crossers?

Lorejas | 27-09-21 | 13:23

Die das of een ander beest zal heus wel over het mountainbike pad wandelen in de nacht. Overdrijf niet zo.
Maar ik heb sowieso ook een hekel aan wielrenners, en ligfietsers, dat dan wel

laurentius | 27-09-21 | 12:49

't Is een plaag, ze maken veel kapot op allerlei plaatsen ook daar waar er helemaal geen min of meer officiëel track is.

Zwizalletju | 27-09-21 | 12:47

Snap t wel, maar zoals met veel, een klein clubje asobikers verzieken het voor de rest. Inderdaad regelmatig van die debielen die denken dat alle bospaden van hun zijn, pas weer ruzie met zo'n kleautzak gehad omdat de idioot dacht dat ik wel opzij ging, helaas voor hem dus niet.

Swaffelkaffert | 27-09-21 | 12:46 | 2

Natuurlijk niet aan de kant gaan! Het bospad is van jou, alleen van jou!

Tjoelker | 27-09-21 | 13:41

Niet boos worden, vraag ze liever naar hun relatie met hun moeder.

happen_maar | 27-09-21 | 15:32

tsja, met de snel groeiende bevolking zullen er alleen maar meer van dit soort ergernissen opspelen in onze samenleving.

Zwoeloe | 27-09-21 | 12:46

Jaap Dirkmaat is zo te lezen gewoon een doorgeslagen milieugekkie. Bij ons in de bossen mooie MTB paden niks mis mee. Bos is er niet alleen voor wandelaars paardrijders en gestreepte dwarskikkers en meer van die onzin.

metdedag | 27-09-21 | 12:45

War on Wielrenners vind ik persoonlijk ook wel een dingetje

Dr.Utker | 27-09-21 | 12:45 | 2

Ik ben zeer voor een war on wielrenners. En eigenlijk maar om 1 reden; die asocialen rijden op de autoweg terwijl er een fietspad ligt. Optyfen.

Old_Spice | 27-09-21 | 13:10

Die rijden op de weg omdat op het fietspad wandelaars lopen terwijl er een voetpad is, of paarden terwijl er een paardenpad ligt..

Wielercafe | 27-09-21 | 17:15

Everzwijnen, dat is de dierlijke variant van de mountainbiker. Alles wordt beestachtig omgewoeld en blijft jarenlang achter in verwoeste staat. Staatsbosbeheer komt er alleen om gezonde bomen te markeren voor biomassa centrales. En Eksters, die moeten nodig af van hun beschermde status.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-09-21 | 12:45

Sowieso bladblazers… De meest onzinnige lawaaierigste uitvinding ooit.

Blote Bertus 2000 | 27-09-21 | 12:44 | 4

Bladblazers op kernenergie en geluidsarm, dat is de toekomst.

laurentius | 27-09-21 | 12:51

Voor sommigen is het een libido surrogaat.

Acidstain | 27-09-21 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Van sommige dingen vind ik niks en dat is dit onderwerp er 1 van.

havannahapper | 27-09-21 | 12:44

Bizar die gasten op die ontzettende dure fietsen, met van die rare pakken aan. Ze verstoren de natuurlijke rust met hun gebler, tevens worden de zandpaden tot op de wortels van de aanwezige bomen weggereden, waarbij ook de wortels op den duur beschadigd raken. Wegblijven uit de natuur, ga Lekker op t asfalt rijden.

ademende aarde | 27-09-21 | 12:43 | 5

Wat is ontzettend duur? En wat zijn rare pakken? Nogal subjectieve observaties. Een beetje zeuren om het zeuren? De meeste parcours worden aangelegd, betaald door MTB'ers middels donaties en lidmaatschappen en onderhouden door vrijwilligers. Veel parcours zijn een combinatie MTB, wandel waar voor zover ik zie, men met elkaar rekening houdt. Het is inderdaad niet aan te raden voor diegenen die met hun neus in de Iphone zitten om een MTB / wandel pad te nemen. Dan kan je wel eens over een boomwortel struikelen.

forecastle | 27-09-21 | 13:13

Vandaar dat wandelaars de gewoonte hebben om waar mogelijk takken en bomen overdwars op het pad te leggen.

AntiZanicz | 27-09-21 | 17:46

Van die te strakke lycra broekjes over hun te vette pens met een grote pisvlek in het midden , ik vind dat raar

JustSomebody | 27-09-21 | 18:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Als we nu gewoon alles verbieden, maar dan ook alles, dan is iedereen gelijk.
Geen gezeur, iedereen achter de deur.

Toetsenbordcomplex | 27-09-21 | 12:42

Ligfietsers. Pak dat eerst eens aan. Compleet van de pot. Te hard, te laag, en geen enkel gevoel voor medeweggebruikers.

Naall | 27-09-21 | 12:40 | 5

Ik ga altijd volop de claxon als ik er één zie. Gewoon voor de lol.

Jos Tiebent | 27-09-21 | 13:42

@Jos Tiebent | 27-09-21 | 13:42: behalve die met een vlaggetje, want die snappen het probleem wel.

Jos Tiebent | 27-09-21 | 13:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Natuurlijk joh. Groenlinks en homo. Wat kan er verkeerd gaan?

forecastle | 27-09-21 | 12:40 | 1

Ik snap die combinatie wel. Ze duwen de poep in iemands anus verder naar binnen, oftewel, er komt minder stikstof vrij.

Old_Spice | 27-09-21 | 13:26

Maar die mensen met honden dan?
We wonen heel dicht bij het bos, en idd die MTB-ers zijn een stel fanatieke debielen.
Vroeger al, toen m’n vrouw nog paard reed.
Maar over die hondenmensen….. waarom schreeuwen jullie altijd zo naar die beesten?
Houd je grote smoel, of ga anders naar het stadion.

Ruimedenker | 27-09-21 | 12:39 | 2

Ik heb mijn hond gebaren geleerd.

Hiram | 27-09-21 | 12:41

Honden loslaten lopen in een bos. Dan ben je echt niet goed bij je cocosnoot.

Naall | 27-09-21 | 12:42

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com