Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'BuZa was maandenlang onbereikbaar voor mensen die weg wilden uit Kabul'

Evacuees van het kastje naar Kabul gestuurd

MinDef Ank Bijleveld is doodstil en MinBuZa Sigrid Kaag probeert juist luidkeels de indruk te wekken alsof de evacuatie-situatie onder controle is. De Taliban hebben immers beloofd dat iedereen weg mag. Dat is niet alleen tamelijk ongeloofwaardig, het is een deal die veel te laat gesloten is en makkelijk voorkomen had kunnen worden. Als er bij BuZa tenminste iemand was geweest die in juni de telefoon opnam voor mensen die vanuit Afghanistan probeerden om weggehaald te worden. NieuwNieuws belde het hele weekend met leden van een vrijwilligersgroep in Nederland en Kabul, die al maandenlang proberen om mensen uit Afghanistan weg te krijgen maar zich stuk liepen op de Haagse bureaucratie, overvolle mailboxen en topambtenaren die niet gestoord wilden worden op vakantie. We wisten al van dr. Sara de Jong en defensievakbondsvrouw Anne-Marie Snels dat het erg was. Nu weten we het ook van een hoge Afghaanse functionaris, die niet demissionair is maar wel in ballingschap: "De Nederlandse regering is een absolute  disgrace", fulmineert hij aan de telefoon.

Reaguursels

Inloggen

"De Nederlandse regering is een absolute disgrace" aldus de 'fulminerende Afghaanse 'hoge' overheidsfunctionaris aan de telefoon.

Nee,

Neem dan 'zijn' Afghaanse president. Naar verluidt is deze superheld weggevlucht met zakken vol dollars. Waarschijnlijk dat die dollars betaald hadden moeten worden aan de corrupte krijgsheren, en (uiteindelijk) ook aan de Afghaanse soldaten.
Misschien verklaart dat mede waarom de Taliban alles zo gemakkelijk kon innemen.

Hoe diep zat deze 'fulminerende' meneer zélf eigenlijk met z'n kop in de Afghaanse staatsruif? Een hoge positie aldaar betekent bijna per definitie dat je corrupt bent.
Is hij soms zo gefrustreerd dat de (inmiddels voormalige) president van Afghanistan met die zakken vol geld 'm gesmeerd is voordat hij zelf de kans kreeg nog even een flinke graai in de kas te doen? En poogt hij soms Nederland nu vervolgens emotioneel te chanteren, zodat hij met de Kaaglijn een enkeltje Nederland kan scoren en z'n financieel zorgeloze leventje alsnog hier te lande kan hebben?

Afghanen hadden zélf de verdediging in handen van hun land. Meer dan voldoende materieel, manschappen en training. Maar ze verdomden het (een kleine uitzondering daargelaten) om vervolgens te vechten.

En dan gaat zo'n Afghaanse 'hoge' overheidsfunctionaris tegen Nederland reppen over "absolute disgrace"?

Zal wel weer zo'n cultuurverschilletje zijn. Probleempje met zelfreflectie enzo. Zoals er zoveel cultuurverschillen tussen Afghanen en Nederlanders zijn. Maar daar komen we wel achter, zoals men er in bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk en Zweden ook achter is gekomen.

Ik mag hopen dat BuZa poogt aldaar in de regio opvang te regelen voor de Afghaanse schoonmakers en ander ongeletterd volk. En dat Emotioneel Doorgedraaid Nederland niet z'n zin krijgt en er een vrijbrief naar Nederland voor deze ongeletterde Afghanen wordt geregeld. Zoals dat Emotioneel Doorgedraaide Nederland (en Duitsland) z'n zin kreeg in 2015/2016. En we weten inmiddels allemaal waartoe dat kip-zonder-kop beleid geleid heeft.

De uitwassen van dat rampzalige asielbeleid blijven overigens maar binnen komen, ook nu anno 2021 nog.

Nu weer Gambia. Zelfs in een pauperland als Gambia dat aan de EU-infuus zit geeft de leiding uiteindelijk gewoon een grote bek wanneer het gaat om het terugnemen van haar onderdanen:
"The Gambia has formally blocked flights returning migrants deported from the European Union",
www.rfi.fr/en/africa/20210828-gambia-...

Dat wordt dus leuk wanneer 'wij' erachter komen dat die ongeletterde schoonmakers geen enkel gevaar liepen en lopen in Afghanistan, hetgeen voor de hand ligt.
En dat mensen als Kaag gaan pogen deze mensen te repatriëren. Ook de Taliban zit niet te wachten op terugkeer van schoonmakers. Het zal dus dit ongeletterde volk zijn dat de Taliban dus zonder problemen zal laten gaan.

Doet me een beetje denken aan de toenmalige koning van Marokko en die (voor hem lastige) Berberse schoonmakers uit het Rifgebergte destijds. Wat zal die man destijds gelachen hebben.

De geschiedenis herhaalt zich blijkbaar weer.

Kompromat | 30-08-21 | 20:37

"Beluister eerst het volgende keuzemenu. Wilt u zich aanmelden bij de Taliban? Kies 1. Zoekt u uw Nederlandse paspoort? Kies ook 1. Wilt u weg uit Afghanistan, of wilt u Sigrid, Ank, Ankie of een levende medewerker spreken? Kies 2 en u keert terug naar het keuzemenu. Fijne dag verder".

Cor Netto | 30-08-21 | 18:50

Die quote van die hoge Afghaanse functionaris, daar geen woord Spaans bij. Moet ik mij als burger nog wel gehouden voelen aan 'regels' die door de opstellers zelf niet worden nageleefd? Is het geen mijneed om ambtenaar te zijn en niet gestoord wenst te worden? Watis eigenlijk de tekst van de beëdiging?

TmC | 30-08-21 | 16:12 | 1

Betere vraag: zijn alle regels en wetten van deze demissionaire regering wel wettig en moeten we deze wel naleven?? Of kunnen wever onze gat mee afvegen en gewoon onze gang gaan???

Leffe Blonde | 30-08-21 | 19:01

Die Snels zit ook in de zieligemensenindustrie.

van Oeffelen | 30-08-21 | 16:11

Blijft apart: Afghanen met een Nederlands paspoort, die ze ooit gekregen hebben omdat het land onveilig voor ze was.
Vervolgens is er al jaren een negatief reisadvies en gaan ze niettemin vrolijk vakantie vieren in hun geboorteland.....

Verleden week ook zo'n leuke: Belgisch meisje (7) dat trots in beeld werd gebracht, want die was geëvacueerd. Blijkt dus in Belgenland geboren te zijn. Zat in Afghanistan vakantie te vieren. Moeten we dat soort gasten wel repatrieëren?

Het is te bizar voor woorden dat al die Afghanen, Eritreërs, Ethiopiërs en Somaliërs naar hun thuisland reizen en hun paspoort (plus outkiering en sociale hut) kunnen behouden.

McPhart | 30-08-21 | 16:06 | 2

Deze praktijk is al ruim 20 jaar aan de gang.

van Oeffelen | 30-08-21 | 16:12

Misschien wonen ze weer gewoon in Afghanistan en hebben ze de sociale hut in onderverhuur voor een leuk bedrag. Met hun uitkering en huurpegels leven ze als een pasha in Afghanistan. Totdat de Taliban roet in het eten kwam gooien.

Toos Bevergeil | 30-08-21 | 16:19

Bijlemuts & de Kaagedis doen een wedstrijdje met de Toeslagenffaire, lijkt wel: met ieder nieuw artikel blijkt het keer op keer erger te worden dan we na het vorige bericht nog dachten.

Kortom: al die niet zo fijn afkledende bijnamen heeft de Kaagedis toch echt wel zelf verdiend.
Al vond ik deze Kaagedis, gisteren op twitter gevonden, wel een van de fraaiste, naast mijn Hare Qauwe Qaq natuurlijk.

Tierelier | 30-08-21 | 15:24

En de opper heks vlucht met haar bezem tussen haar benen om maar niet in Nederland te zijn tijdens het kamer debat over het functioneren van die 3 Mcbeth heksen.

natit | 30-08-21 | 15:22

Kaaghaat: volledig gefaald laatste maanden …hol hol weg ermee komen. Dan de fiscus: 5 jaar lang ofzo ongehuwd geregistreerd staan (vlgs reaguurder), dus verkeerde belastingschijf en dan toch gehuwd zijn, niet melden op min., eruit worden geflikkerd. In Israel officieel getrouwd, niet regelen in Nederland en joepie holhol ermee wegkomen! MSM hol hol…….wegkijken. Je zakken lopen vullen freule, met je kakstem en glashard liegen tegen de fiscus en die slapen, want politiek jaja en nu hoor ik dat je snel je papieren in orde gaat maken, na aankoop van je 1.4 mljoen pandje. Tsja veel geleerd van de grootmeestergraaier peggold met zijn pandje in scheveningen…….

LoewiekedeVos | 30-08-21 | 15:07

Ah mevrouw Kaag krijgt gaat nu een kleine tour maken om de opgelopen imagoschade te herstellen. Kost slechts een paar miljoen, en een paar ton CO2. En levert uiteraard helemaal niemand iets op behalve mevrouw Kaag zelf.

Panos88 | 30-08-21 | 14:14

Hoe de Nederlandse overheid omgaat met haar onderdanen en/of mensen die alles geven voor dit land, is toch geen nieuws, De oranjes zaten in 40/45 als eerste aan de overkant. Molukkers werden uitgekotst en keihard van achter genomen voordat ze 1 voet op de loopplank hadden gezet. En ga zo maar door.
En al mijn lieve medelanders maar schijnheilig hossen in het oranje op K-dag en 5 mei,
gatverdammme, wat een #kutland.

ptrck | 30-08-21 | 13:19 | 1

Ja maar de Molukkers... We haalden ze tenminste nog hierheem. Een eigen staat voor ze gaan bevechten was misschien ook een tikkeltje te ambitieus.

Beste_Landgenoten | 30-08-21 | 13:40

Tot vlak voor de val van Kabul gingen Afghanen gewoon per vliegtuig op vakantie naar Afghanistan. Ondanks een negatief reisadvies. Niets dus dat hen belette toch gewoon te gaan. Dan zou je denken dat zoiets zonder beletsel van een negatief reisadvies en maanden voor de inname van Kabul ook andersom kon. Raar allemaal.

jochum1980 | 30-08-21 | 13:16 | 3

Inderdaad een beetje raar. Je weet dat er een risico is, de Taliban waren best met een aardige opmars bezig. Of had iedereen vertrouwen in het regeringsleger, met zijn 22.000 Humvee's en honderden pantserwagens, en honderdduizenen handvuurwapens? Daar hebben ze ook iets laten liggen, de Afghanen, denk ik.

Beste_Landgenoten | 30-08-21 | 13:42

Ethiopiërs, Jenenieten, Eritreërs, Congolezen, Soedanezen, Rwandezen… allemaal lekker hier wonen, uitkering vangen, lekker ieder jaar op familiebezoek naar het ‘ onveilige’ land van herkomst. Best handig: kun je meteen je dochters laten besnijden of uithuwelijken aan een twintig jaar oudere neef. En geen hònd, die het controleert: hoeveel ‘vluchtelingen’ wonen geheel of gedeeltelijk in het oude moederland?

bisbisbis | 30-08-21 | 14:05

@bisbisbis | 30-08-21 | 14:05:
Even dimmen hoor. Het kan best dat grote landen met een grote krijgsmacht en grote luchtmacht eerder personeel uit Afghanistan hebben gehaald.
Maar dat gedoe over dat de telefoon bij Buitenlandse Zaken niet snel genoeg wordt opgenomen?! Is BuZa tegenwoordig een reisbureau? Heeft Defensie een luchttaxi-Service die op afroep beschikbaar dient te zijn?

theo-is-dood | 30-08-21 | 14:47

Welke volmachten heeft een demissionair minister van buza ook al weer om met buitenlanden en (voor)NGO s te werken? en hoe lopen de geldstromen in zo n geval en moet de kamer daar vooraf geen kennis van hebben ? of de burger voor wie e.e.a. oh ja bedoeld was ?

2CVOcean | 30-08-21 | 13:14 | 2

--------
Zuiver juridisch is een demissionair kabinet volledig bevoegd: het kan wetsvoorstellen indienen, besluiten nemen, Nederland in het buitenland vertegenwoordigen. Wel is er een algemeen idee dat zo'n kabinet zich moet beperken tot spoedeisende zaken en onderwerpen die politiek niet controversieel zijn.
-------- dit is wikipedia
--------
Als een kabinet of minister ontslag heeft gevraagd aan de Koning(in), maar dit ontslag nog niet is verleend, noemen we dat demissionair.

De demissionaire status van een kabinet betekent dat er alleen nog 'lopende zaken' worden afgehandeld, en dat omstreden (ook wel controversiële) kwesties niet aan de orde komen. Daarbij dient te worden opgemerkt dat hoe langer de demissionaire status duurt, hoe meer de noodzaak kan toenemen om omstreden zaken wel af te handelen.

Een kabinet wordt altijd demissionair op de dag van vierjaarlijkse verkiezingen, omdat partijen dan aan de kiezers vragen een oordeel te geven over het gevoerde kabinetsbeleid. Op basis van dat oordeel wordt een nieuw, volwaardig kabinet gevormd.

Als een kabinetscrisis ontstaat, wordt het kabinet (en daarmee de ministers) eveneens demissionair. Indien die crisis wordt bezworen, houdt de demissionaire status weer op.
-------- dit is parlement.com
Let vooral op kleine letters in de laatste alinea, het is nog niet over.

En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet
En we gaan nog niet naar huis, want Kaag is op de buis.

ptrck | 30-08-21 | 13:24

team Omtzigt prakiseert zich ondertussen suf wanneer het strategisch het beste moment is om terug te keren naar Den Haag... de mogelijkheden overtreffen zichzelf contstant..

renootje | 30-08-21 | 13:10


Ik heb net een tweedehandse knuffelbeer met één oog naar de Harskamp gestuurd.
Meer kan ik ook niet doen vanuit mijn zolderkamer om de wereld te redden.

King of the Oneliner | 30-08-21 | 13:00

Sorry @joris, na de afgelopen maanden kan ik niet anders dan concluderen dat D66 stemmers rabiate landverraders blijken....

Odin | 30-08-21 | 12:55

Ongelooflijke kutprutsers van BuZa. Slap ouwehoeren en belangrijk doen op recepties met een riante buitenlandtoelage kunnen ze als de beste, maar een fatsoenlijke crisisorganisatie optuigen is blijkbaar teveel werk. Wederom een reden om dat incompetente flauwekuldepartement te saneren, ze alleen consulaire werkzaamheden te laten te verrichten en het grotemensenwerk bij uitvoeringsinstantie Defensie te beleggen.

Defman | 30-08-21 | 12:55 | 2

Yep, binnen 10 jaar verworden tot een GL (ha Bram van Oijk) en D66 (ha SIgrid Kaag) woke domein. Vreselijk, voordien was het het best een goed geoliede machine. Totaal kapot gemaakt door de politiek (wat niet?)

UpdateAvailable | 30-08-21 | 13:00

Zelfs het weer krijgt D66 neigingen. De hype van orkaan IDA in Louisiana gaat uit als een nachtkaars: van klasse 5 gedegradeerd naar klasse 2. Er is een boom omgewaaid...

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-08-21 | 12:37 | 3

zag het al bij NOAA. daar leiten ze katrina en idaa samen zien. op plaatje even groot, maar NOAA zei er tenminste wel bij dat het verschillende schalen waren. Bij het KNMI zouden ze dat "vergeten" er bij te zetten en de media zou dar hun angst verhalen op baseren. en als je naar staatsgrenzen keek was Katrina wel; een paar maatjes groter.

Snap_het_ook_niet | 30-08-21 | 12:44

Orkanen nemen wel vaker in kracht af. Misschien nieuw voor je?

RandyBiel | 30-08-21 | 12:56

@RandyBiel | 30-08-21 | 12:56: Desalwelteplus werd er al dagen geroepen dat het de zwaarste orkaan in de geschiedenis van Louisana was. Paniek trappen om (bijna) niks. Zo'n orkaan is altijd nog goed voor 10-tallen miljoenen schade en 1 of meer doden. Maar toch: Ida kan uiteindelijk niet in de schaduw staan van indertijd Katrina.

Eagle0511 | 30-08-21 | 14:44

"Nederlandse regering een 'absolute disgrace"
Inderdaad en wij hebben er iedere dag last van!!

Stijlloser_from_NL | 30-08-21 | 12:36 | 1

Die bureaucratie van ons en de arrogantie van eenstrepers met beslisbevoegdheid worden door expats en mensen die hier een aantal jaar op niveau komen werken als zeer stuitend ervaren. Een deeltaak van me was ooit om papierwerk etc. voor dat soort mensen te regelen en de verhalen die je van ze te horen kree,. onvoorstelbaar. Meerdere malen viel de term "stempelnazi's". Was toch wel een dingetje. Kon er gelukkig redelijk makkelijk mee omgaan, basically gaat het gewoon om de constructief gestelde vraag "wat hebben jullie precies van ons nodig om...". Het spelletje meespelen dus. Op een gegeven moment gaan ze dan zelfs proactief meewerken.

Graaisnaaiert | 30-08-21 | 12:44

Afghanistan vs Brexit.... om maar aan te geven hoe debiel deze regering denkt.

Freezzz | 30-08-21 | 12:36 | 1

Tienduizenden onheilsberichten dat het VK verdoemd is tot de ondergang. En in Afghanistan ging het eigenlijk wel goed. Dat verwacht je dan toch niet? Dat zo'n mooi schitterend land als Afghanistan eerder in de problemen komt dan het verdoemde VK?

Freezzz | 30-08-21 | 12:48

En weer zit de hele troep dus bunkerhard te liegen. Maar dankzij Rubberen Rutte's pluchelijm stapt als altijd geen mens op.

De luis | 30-08-21 | 12:34

Kaag doet aan politiek epibreren.

Knufter | 30-08-21 | 12:32

Ben je als Nederlander in buitenland in nood, is je ambasade in Madrid, vaak gesloten. Begrijp in Frankrijk ook, mag je naar Parijs.
Wat staat men toch achter de Nederlander, mag je nog blij zijn niet in de gevangenis te zitten, komt er helemaal niemand, jaren lang.
En nu vliegen maar dat rotland om hun eer te redden.

gato | 30-08-21 | 12:31 | 2

En dan zit ik ook nog op een eiland waar het consulaat wegens bezuinigingen gesloten is. Altijd naar dat kut Madrid moeten vliegen voor officiële dingetjes.

Wiezewalakristalix | 30-08-21 | 12:39

Ambassades zijn nu eenmaal vrijwel altijd gelegen in de hoofdstad. Ik dacht alleen in Israel niet. En vroeger was er natuurlijk nogal wat te doen om Berlijn.

Asteroid-B612 | 30-08-21 | 13:04

Deze bewindsvrouwen zijn niet echt een uithangbord voor meer diversiteit in topfuncties. Waarom zitten deze bibberende stottervrouwtjes op deze portefeuilles?

Odin | 30-08-21 | 12:30

Het zou al helpen om voortaan een minister van Defensie aan te stellen die zelf in dienst is geweest en benul heeft van militaire logistiek, communicatie enz. Liefst iemand met ook nog goede politieke antennes.
Flikker dat diversiteits-geleuter uit het raam en benoem vanaf nu iemand die minstens de rang van generaal heeft (gehad)...

Hendrick9999 | 30-08-21 | 12:30 | 7

Iemand met ervaring en uitstraling op Defensie wordt node gemist. Bijleveld en Jeannine Hennis waren en zijn beide mutsen eerste klas.

ofarim | 30-08-21 | 14:36

@Roadblock | 30-08-21 | 13:15: Best knap met de wapens van toen. Volgens mij alleen geëvenaard in WO1. Door een stupide genaraal aan engelse kant (ik meen Douglas Haig, die de bijnaam "Slager van de Somme" kreeg). Maar ook de derde slag om Ieper koste 75.000 geallieerden het leven en zo'n 50.000 duitsers. Ga je alle veldslagen in WO1 meerekenen waar Haig als opperbevelhebber verantwoordelijk was, dan gaan de getallen ruim over de 500.000 heen.

Eagle0511 | 30-08-21 | 14:55

@Eagle0511 | 30-08-21 | 14:55:
Mja, de Romeinen hadden zich met 6 legioenen toen in een positie gemanoeuvreerd, dat ze zo dicht op elkaar stonden, dat ze niet meer konden bewegen.
Het was dus wachten tot je aan de beurt was om neergehakt te worden.
100 per minuut.

Roadblock | 30-08-21 | 17:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Wie nu dan ook naar nu-punt-ennel surft, treft prominent op de voorgrond een driftig met dossiermapje onder de arm poserende Kaag aan met bijbehorende vermicelliletters die 'gepaste actie' lijken te suggereren.

Ik denk persoonlijk dat in dat dossiermapje een geyle bikini, een tubetje lube en een zweepje zit.

Boris Poepnagel | 30-08-21 | 12:28 | 4

@tis_wat | 30-08-21 | 12:45:
Dat bedoel ik dan ook te zeggen. De bol-punt-kom-reclames met vaginale en rectale smeermiddelen vliegen je om de oren als je op berichten van/met Kaag klikt.
Het is een zuur milieu.

Boris Poepnagel | 30-08-21 | 13:45

@Boris Poepnagel | 30-08-21 | 13:45: Boodschap was helder hoor :-)

tis_wat | 30-08-21 | 14:13

Nu punt ennel is zo ongeveer het polibureau van D66 !

Bena | 30-08-21 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

“Hier scheiden onze wegen” in het english betekent dat volgens Kaag dat je gewoon bij elkaar blijft. Dus dat zei ze toen tegen die Afghanen in Kabul. Die Afghanen blij natuurlijk. Blijkt het volgens Kaag in het English nu weer te betekenen dat je toch uit elkaar gaat. Dat is volkomen logisch aldus Kaag.

HoniSoit | 30-08-21 | 12:28

Waarom gaat alles mis als er vrouwen het moeten regelen ?

elevator | 30-08-21 | 12:21 | 5

Wat ook nog meespeelt is dat zowel Kaag als Bijleveld biologisch uitgerangeerd zijn, al verder voorbij hun vruchtbare tijd. Laat ik het zo zeggen, is dat in dit tijdsvak een slechte uitwerking op vrouwen in machtsposities heeft.

UpdateAvailable | 30-08-21 | 13:07

@UpdateAvailable | 30-08-21 | 13:06: Zelf meegemaakt bij een alarm in een winkelcentrum. Klopt als een bus. Moi, rennen als kip z. kop naar roltrappen, echtgenoot rationeel de noodexit gezien en toen rustig via de trappen het pand uit.

ChalinaRosa | 30-08-21 | 14:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Kaag, dat is een echt goede bestuurder!
Volgende de MSM dan

polletjepiekhaar | 30-08-21 | 12:20

En Daarom Vlucht Kaag nu weg om de debatten in de 2e kamer te ontlopen. Die gaat Champagne drinken in Islamabad. Dat is dus de "Kaag Doctrine" weglopen.

Snap_het_ook_niet | 30-08-21 | 12:19 | 2

En straks als een gebraden haan terugkeren met de bek vol andermans veren.

ZZP-er | 30-08-21 | 12:28

Nieuw leiderschap? Mis poes!
Nieuw misleiderschap bedoelde ze.

NPOlitiekgekleurd | 30-08-21 | 12:29

Spreekwoord...eigen lompigheid is goud waard

Den-Pol | 30-08-21 | 12:09

Terwijl er langs de zijlijn boos wordt geroepen werken de powervrouwen schouder aan schouder om tot een oplossing te komen

thanseeuwen | 30-08-21 | 12:09 | 1

Whahahaha, je ironie is weer hilarisch.

revolte | 30-08-21 | 13:12

Hoever is de NPO inmiddels met het vervolg op hun Kaag docu " het nieuwe normaal ! " ?

Castor12 | 30-08-21 | 12:08

Het geflopte kaagmens probeert met luid getoeter haar aanwezigheid te laten horen door te veinzen heel druk te zijn met het evacueren van tolken enz.
Maar iedere keer als ik hoor dat de paspoorten van veel vaste ambassade medewerkers (Afghanen) in Kabul in een afgesloten kluis lagen en het tuig van de vaste bezetting met de Noorder Zon als een dief in de nacht gevlucht was, denk aan die mooie jongen (was hij tijdens de gala-feesten aan boord) van de Costa Concordia idg. kapitein Schettino.
Met dit verschil dat een havenmedewerker hem met een schop onder zijn rectale zone weer naar het gekapseisde cruiseschip heeft getrapt.

biebop | 30-08-21 | 12:06

Kaag heeft elke dag andere modieuze kledjng van ministerieel niveau. Een modespecialiste moet vaak bij haar incognito aan de deur komen. En telkens heeft ze een andere kralenketting en oorbellen aan. Als je je afvraagt waar ze dagelijks mee bezig is, dan weet je het.

VolgendjaarkrygikAOW | 30-08-21 | 12:04 | 2

En een andere bril.
Ik dacht dat Hugo een ijdeltuit was maar deze is nog 100x erger.
Zal straks ook met een geweldig verhaal terug komen over wat ze (ZIJ!) allemaal gepresteerd heeft, terwijl dit al lang klaar lag.

ZZP-er | 30-08-21 | 12:10

@ZZP-er | 30-08-21 | 12:10: Hugo heeft nu een 1.5 meter van je scheerapparaat look, zijn stoppeltjes accentueren mooi zijn boeventronie.

revolte | 30-08-21 | 13:15

Sigrid Kaag is onderweg naar Pakistan, Turkije en Qatar.
In Qatar heeft de Taliban een kantoor en daar gaat zij met de Taliban onderhandelen over welke Afghanen zij nog het land uit moeten laten.
"Hier heeft U een lijstje van alle Afghanen die zich substantieel voor ons hebben ingezet en die wij graag geëvacueerd willen zien"
Wat kan er mis gaan met zo'n lijst aan de Taliban te geven?

Osdorpertje | 30-08-21 | 12:04 | 7

Op een cynisch moment denk ik wel eens dat dat juist de opzet is... we hebben geprobeerd om ze te redden, maar de Taliban heeft ze allemaal afgemaakt...

Odin | 30-08-21 | 12:51

De Biden administration was al zo slim on die lijst met Amerikaans personeel, green card holders en Afghaanse medewerkers aan de Taliban te overhandigen. President Joe Biden said he wasn't sure there were such lists, but also didn't deny that sometimes the U.S. hands over names to the Taliban."

"There have been occasions when our military has contacted their military counterparts in the Taliban and said this, for example, this bus is coming through with X number of people on it, made up of the following group of people. We want you to let that bus or that group through," he said.

Asteroid-B612 | 30-08-21 | 12:58

@Asteroid-B612 | 30-08-21 | 12:58:
Niet alleen Amerikaanse of Afghanen hebben op deze killists gestaan. Ook Nederlandse Staatsburgers in Afghanistan zijn gedoxxed aan de Taliban volgens Jason Jones.

KillerK | 30-08-21 | 14:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Kaag gaat nu in Qatar, Pakistan en Turkije wat, reeds in veiligheid zijnde, van Afghaans afkomstig volk bij elkaar zoeken en ze vervolgens naar NL overbrengen, doet namelijk goed zo'n vliegtuig vol Afghanen en dat zij al in veiligheid waren doet er niet toe. Ze zal als heldin terug komen. Het volk in Afghanistan zelf kan dood vallen want te gevaarlijk.

NLgaatnaardeklote | 30-08-21 | 12:03 | 1

In het dierenrijk noemen we zulke exemplaren aaseters.

ZZP-er | 30-08-21 | 12:14

Nieuw leiderschap, niet functioneren maar koken met Kaag!

funkyd | 30-08-21 | 12:02

Het lijkt een beetje op de mop met die wetenschapper in het bos en die beer die op hem afloopt. Zijn vriend gaat rennen maar de wetenschapper zegt "wacht, eerst ga ik berekenen wat de beste strategie is".

Ik bedoel: al die mensen die opgehaald moeten worden, leven die uberhaupt nog wel in goede gezondheid? Je kunt mensen toch niet twee weken na een brand uit een gebouw gaan evacueren? Is die hele trip van Kaag niet gewoon een show, net als die 'control room' van d'r waar wat stagieres zaten achter een schermpje?

Knufter | 30-08-21 | 12:02

Naief goedgelovig in 'het goede in de mens', dat presteert mw Kaag zelfs bij de ongelikte beren van de Taliban. De Taliban heeft een online cursus media manipulatie gevolgd bij D66 prominenten en gebruikt dat wapen nu sluw uitgekookt tegen de D66 goedgelovigen, die hun werkdag vullen met precies dezelfde methodieken van volksverlakkerij en ontlediging van democratie.

Eeuwig..Op..Vakantie | 30-08-21 | 12:02

Is er tijdens de Rutte-jaren iets wel goed gegaan in dit land ?.
Het vooruitzicht nogmaals vierjaar door dit tranendal te gaan, ontneemt me elk vooruitzicht op beter tijden.

Dzjengis-Somebody | 30-08-21 | 12:01

Nederlanders die op een of andere obscure wijze in shithole Afghanistan moesten wezen of mensen die geen woord Nederlands spreken maar wel een Nederlands paspoort hebben ontfutseld en daar toevalig op vakantie moesten.
Kan nooit zijn dat Kaag zich voor Nederlandse Nederlanders zo inzet!

TijdelijkOptimist | 30-08-21 | 12:00

Wie kan zich de tv uitzendingen over dat ene stoplicht in Kabul nog herinneren? (Stond uit trouwens.) Verder lijkt er niets te zijn veranderd in heel Afghanistan. In geen twintig jaar. Dit moet dan wel een heel duur stoplicht zijn geweest als je mag geloven hoeveel amerikaans belastinggeld er heen is gegaan. Zou dat ding er nog staan?

zeurmachine | 30-08-21 | 12:00

En nu is Kaag onbereikbaar voor kamervragen. Zo doorzichtig, wat een afgang.

Deflatiemonster | 30-08-21 | 11:59

Een Afghaanse functionaris die de Nederlandse regering een disgrace noemt! Het moet niet gekker worden. Afghaanse regeringen zijn echt letterlijk een criminele boevenbende.

du Roi Soleil | 30-08-21 | 11:58 | 1

Het verschil is dat de Afghanen openlijk voor uitkomen.

Deflatiemonster | 30-08-21 | 12:00

Naar schatting zijn er nu nóg honderden Nederlanders in dat land.

Wat doen al die Nederlanders daar? Stroopwafeltenten uitbaten? Koek en sopi?

kleybeuker | 30-08-21 | 11:57 | 1

Op familie bezoek/ vakantie

Zwizalletju | 30-08-21 | 12:24

" Bedankt voor uw email. Ik heb verlof tot en met 3 september en lees mijn mail daarom niet of nauwelijks. Indien uw bericht niet zolang kan wachten stuur het dan svp naar (de) plaatsvervangend SG.

Indien uw bericht toch dringend mijn persoonlijke aandacht nodig heeft, sms of bel mij dan svp op mijn mobiele nummer.

Met vriendelijke groeten,
Paul Huijts "

nettobetaler | 30-08-21 | 11:55

Lekker gewerkt, pikken!

kleybeuker | 30-08-21 | 11:52

Geldt die Taliban66-regel ook in Afghanistan als ze geen donorcodicil ingevuld hebben dat ze allemaal automatisch donor worden?

Watching the Wheels | 30-08-21 | 11:51

"Enige tijd geleden promootten Guy Verhofstadt en Sigrid Kaag een foto van een Afghaans meisje dat zo blij was dat ze in België aankwam dat ze ervan huppelde (of danste). Het was geweldig bewijs dat het zo fantastisch is om mensen te helpen; om vluchtelingen uit dat land op te vangen. Echt, wat leuk!

Alleen is er dus één klein probleem.

Het meisje in de foto, dat achter haar gezin aanloopt en huppelde, was helemaal geen nieuwe “vluchteling.” Ze woont al zeven jaar in België. En de reden dat ze huppelde was dat haar ouders dachten dat het een geweldig moment was om even vakantie te vieren in Afghanistan. Daarom moesten ze “gered” worden. Omdat mama en papa “vluchteling” vakantie aan het vieren waren in het land van herkomst; het land dat ze “ontvlucht” zijn."

Swieberj | 30-08-21 | 11:50 | 3

Even op bezoek bij opa en oma en ooms en tantes vlak voordat het nooit meer kan, snap dat wel. Die hebben optimistische gedacht dat de taliban op z'n vroegst volgend voorjaar Kabul in zouden nemen.

Watching the Wheels | 30-08-21 | 11:54

Maar ja, je moet iets verzinnen om de nieuwe immigratiegolf goed te praten.
Valsspelen is daarbij geoorloofd.

laurentius | 30-08-21 | 11:54

@Watching the Wheels | 30-08-21 | 11:54:
Dat deden ze de afgelopen 7 jaar dan ook

laurentius | 30-08-21 | 11:55

Tijd om wat mensen weg te sturen. O wacht...

Do-na-zi | 30-08-21 | 11:48

Ver(kekenje)kansie

Watching the Wheels | 30-08-21 | 11:47

De secretaris generaal van Buitenlandse Zaken, Paul Huijts wilde niet gestoord worden op zijn vakantie.
Wat denken die kudt burgers wel?
Dat zegt mij eigenlijk wel genoeg.
Paul Huijts (58) was van 2014 tot 2020 secretaris-generaal bij het ministerie van Algemene Zaken. Daarvoor was hij directeur-generaal Volksgezondheid bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Meneer lijkt zo weggelopen uit een Amerikaanse serie.
Welke mag u zelf uitzoeken.
www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/...

Roadblock | 30-08-21 | 11:40 | 2

Huijts is een Limbo achternaam, zegt genoeg.

Uw Verzekeringsadvis | 30-08-21 | 12:42

Nu hebben vrouwen de leiding en kunnen ze eens laten zien hoe het wel moet. Vooralsnog alleen maar berichten van grote faal en vluchten naar Afghanistan voor damage control. Voor de koppen die straks allemaal gaan rollen als de danes in de tweede kamer verantwoording eisen. Het ziet er nog niet naar uit dat deze vrouwen in de top de klus aankunnen toen bleek dat het Afghaanse leger waar ze op vertrouwden binnen een week de benen nam.

VolgendjaarkrygikAOW | 30-08-21 | 11:37 | 3

Koppen rollen in/van een demissionair kabinet, dat gaat niet gebeuren, de meisjes passen alleen op de winkel totdat de nieuwe uitbater op zijn post zit.

BadPatNL | 30-08-21 | 11:46

Artikel wel geschreven door een topvrouw anders. Just saying..

The-loopy-cowboy | 30-08-21 | 11:48

@The-loopy-cowboy | 30-08-21 | 11:48: Schrijven en een goed beleid voeren is nogal een verschil. Daarnaast zijn die twee kartel miepen geselecteerd door positieve discriminatie en niet op prestaties.

hisxxx | 30-08-21 | 11:54
-weggejorist-
nettobetaler | 30-08-21 | 11:35

Tja, volledig incompetente ambtenaren, met name aan de top. Lui bovendien. Er zijn enkele uitzonderingen, maar die verlaten de toko snel voor een betere baan in het bedrijfsleven.

Waar Sigrid Kaag wel ontzettend blij mee is: de NPO. Geen woord van kritiek op haar.

martymcfly | 30-08-21 | 11:34

Me al die incidenten en "akkefietjes" hoe diep kan die Kaag nog vallen tot ze in haar hautaine morele superioriteitsbubbel zelf doorkrijgt dat er met haar wat aan de hand is....

Galois256 | 30-08-21 | 11:34 | 1

mompelt iets over titanium plaat voor het hoofd hebben en totaal gebrek aan zelfreflectie

Boeloeboe | 30-08-21 | 11:48

Maar dit is toch al decennia bekend?

Kaas de Vies | 30-08-21 | 11:31

"Afghaanse minister: Nederlandse regering een 'absolute disgrace'"

Jaja, meneer de Afghaanse minister. Dat ben ik absoluut met u eens. Maar ja, als uw eigen regering niet een grote puinzooi en corrupt tot op het bot zou zijn had u wat dat betreft recht van spreken gehad. Als ik ergens geen medelijden mee heb, is het met de voormalig regerende kaste in dat shithole country. Pleng uw krokodillentranen elders, maffiose, corrupte mafkees.

Enter Yeti | 30-08-21 | 11:31 | 4

Inderdaad, ik had een hoog "Look Who's Talking"gevoel hierbij.

Roadblock | 30-08-21 | 11:42

Ik heb speciaal voor uw lompe reactie even een account aangemaakt.
U kent deze functionaris niet, maar ik wel, ik ben tenstlotte Marcel Mulder uit het artikel en weet precies wat er gebeurd is en wat voor een held dat deze mijnheer is en hoe hij as we speak zijn leven waagt voor mijn mensen nog in Kabul.

Of wel, scheer niet iedereen over een kam beste stuurman aan wal.

U gaat meer te weten komen, want dit was nog maar de opbouw in een artikel van meerderen die gaan volgen die vermoedelijk wel gaan zorgen voor nieuwe verkiezingen.

MarcelMulder | 30-08-21 | 12:20

@MarcelMulder | 30-08-21 | 12:20:
Mijn excuses als deze meneer een uitzondering is.
Wat ik over de Afghaanse regering gelezen heb, brengt een corrupt beeld over.
Respect voor uw inspanningen, en ik hoop dat de feiten inderdaad voor nieuwe verkiezingen gaan zorgen, maar ik ben bang dat de mainstream Media het laten afweten.

Roadblock | 30-08-21 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Kaag wordt terecht volledig afgebrand.
De NPO is druk bezig met 'Van Beiroet tot Binnenhof deel II' om nog wat te redden?

Eppo | 30-08-21 | 11:30

Goh waarom verbaast mij dit nou niet. Wij hebben met een mooi verrot zooitje te maken daar in Den Haag.

Trouwens dit was les 37 uit de cursus "hoe verneuk ik mijn land" door Mark Rutte.

Fedde71 | 30-08-21 | 11:28

"De Taliban gaan nu van deur tot deur. Doelwit zijn vooral mensen die hebben samengewerkt met buitenlanders en vooral met de NAVO" <-- Waarom geloof ik hier bar en bar weinig van? Noem nou eens een specifiek geval van zo'n kok die nu op het kerkhof ligt.. Doe dan!? Of gaat het om een stel exhorbitante zelfverrijkers (grifters tr?) die nu de sjaak zijn?

dugo | 30-08-21 | 11:28 | 6

Ik heb die gevallen wel voorbij zien komen hoor, maar ik dacht dat dat gedoe klaar was nu de coup zo'n beetje geslaagd is.

dugo | 30-08-21 | 17:14

De VS ging ook van deur tot deur en schoot mensen dood. Maar toen waren het natuurlijk "insurgents" "terrorists" of "ISIS-AlQUAIDA strijders".

Arachne | 31-08-21 | 00:13

@RandyBiel | 30-08-21 | 11:42: Geen naam, geen details. Waarom een Duitse journalist? Wat heeft die voor vlammends geschreven/bericht?

Arachne | 31-08-21 | 00:15
▼ 3 antwoorden verborgen

CCP>Joe Biden>Haagse bureaucratie

Er valt nog zoveel geld te verdienen in Afghanistan; dramatische video's van vermoorde Westerlingen/Afghanen gaan daar zeker bij helpen. De VS onder Joe Biden houdt op dit moment Amerikaanse Saatsburgers tegen die het land uit willen en stuurt ze terug naar Taiban checkpoints.
Mensen die het gelukt is via particulieren te ontsnappen worden in opdracht van het Witte Huis geweigerd bij de ambassades (oa Macedonie) waar ze aankloppen.
Dit is geen incompetentie; dit is zo gepland.

beetje.jammer.dit | 30-08-21 | 11:24

Ach Afghanen, net als insecten en net zo lastig. Een paar tolken meer of minder is toch geen probleem volgens kaag. Ze moeten niet zo zeuren dat ze doodgeschoten gaan worden, hun plaats in het vliegtuig moest voor belangrijkere levenswezen worden gebruikt.
www.standard.co.uk/news/uk/afghanista...

jan huppeldepup | 30-08-21 | 11:22

Bert Brussen had paar weken geleden ook zijn ervaring in de podcast gezet met een consulaat in Spanje, helemaal uitgekleed, geen eens een bankje om te zitten in de wachtruimte, mega omslachtig allemaal. Zeker voor de doelgroep daar in Spanje.
Ik snap dat niet, zo'n consulaat moet een uithangbord zijn, dat mag wel wat kosten, bezuinig dan al die onzinnige consulaten en ambassades in Belgie, Duitsland, Luxemburg etc weg (zie column deze week in de T). Service gerichtheid moet erin niet bureucratie. Mensen uit de praktijk geen mensen die al 200 jaar ambtenaar zijn.

Alexander | 30-08-21 | 11:21 | 5

@Henkie | 30-08-21 | 11:30: Ik neem regelmatig een taxi op Schiphol en naar schatting is iedere 2e taxichauffeur een Afghaan. M.i. niet de meest logische beroepskeuze, maar ze zitten tenminste niet thuis op de bank hun hand op te houden.

Boeloeboe | 30-08-21 | 11:57

Wegens bezuiniging in Spanje, een ambasade in Madrid. of voor je nieuwe paspoort helemaal naar Madrid of Schiphol, Ga niet naar Den Haag , moet je uren wachten.

gato | 30-08-21 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is idd opvallend dat Ank Bijleveld zo onzichtbaar is. De grote troef Van het CDA waar het CDA zo trots op is: Ank "ijzervreter" Bijleveld, en wat doet het CDA: die laat zich kaas van het brood eten door een Kaag die in demissionaire status een paar maanden geleden tot demissionaire minister van buitenlandse zaken benoemd is.

Freezzz | 30-08-21 | 11:20 | 1

Wij hebben haar ook nog proberen te benaderen maar gaf zero fuck.

MarcelMulder | 30-08-21 | 12:24

Belasting perikelen, georganiseerde misdaad liquidaties, coronacrisis, Afghanistan.
De rode draad is geen beleid, visie of verantwoording durven nemen vanuit de overheid of politiek.
En lijkt het een keer dat er verantwoording genomen wordt(belasting) dan is het gebrek aan geheugenverlies en wijzen naar hunnie stuitend.

Noobster | 30-08-21 | 11:20 | 1

Visie is voor de opticien. De gevleugelde uitspraak komt nu als een boomerang terug.

Schwanzeleber | 30-08-21 | 11:24

Op de ambassade hebben ze wel wat belangerijkers te doen. Er moet geborreld, genetwerkten en carrière gemaakt worden. Dan heb je geen tijd voor triviale zaken als burgers die dingen willen.

Het enige positieve dat ik lees dat de ambtenarij absoluut niet discrimineert: ze haten burgers ongeacht hun afkomst, nationaliteit of woonplaats. Kortom, er gaan ook dingen goed.

ratelaar | 30-08-21 | 11:19

Zo, nou horen ze het ook eens van een ander! Dat zal hen leren..........

Eminent | 30-08-21 | 11:17 | 1

Tank Bijleveld is doof(stom).

Henkie | 30-08-21 | 11:19

Leg mij eens uit waarom er van de momenteel 50.000 Afghanen in Nederland ("asielvinders") er dit jaar bijna 4000 op "vakantie" waren in die zandbak, tevens een negatief reisadvies.... het hangt aan de muur en het tikt.

hagelkruis | 30-08-21 | 11:16 | 2

Woody Woodpecker?
Verder helemaal eens. Geen excuus voor uitreizen met een asielpaspoort op zak naar het land waaruit je geclaimd te vluchten voor je leven. Dat soort reizen zijn wat mij betreft enkele reis.

marcoplarco | 30-08-21 | 11:19

Helemaal gelijk maar daar gaat het hier nu niet om het gaat erom dat we aan de ene kant het aantal vluchtelingen zo klein mogleijk willen houden dus niet iedereen die zegt wat voor Nederland te hebben gedaan binnen laten, kennelijk te lang hebben geloofd dat de Taliban misschien toch niet de baas zou worden en niet tijdig geregeld hebben hoe we de personen ten opzichte waarvan we kennelijk een morele verplichting voelen definiëren, identificeren en naar Nederland halen. Dat is zeker achteraf gezien slecht gelopen.

AlexanderVissers | 30-08-21 | 11:59

Ik heb ook een tijdje in het buitenland gewoond en gewerkt. Dan werd je wel eens uitgenodigd op zo'n consulaat.
Ik heb me er mateloos geïrriteerd. Totaal geen praktijk mensen, mensen die bezig zijn met LHBTQ rechten (overal posters van) te promoten, genderneutrale wc's etc. Het is echt geen grap dat hangt daar echt overal.
Maar als je ze echt nodig hebt (en daar kan niet altijd het consulaat wat aan doen) moet dat allemaal via mega omslachtige procedures. Daarom had de toenmalige consul ook maar haar eigen twitter account open gezet als je vragen had. Via BuZa kon dat allemaal niet.
Zo'n consulaat moet toch een uithangbord zijn, moet er zijn om mensen en bedrijven te helpen. Niet om ze te frustreren met procedures of om genderneutrale wc's te promoten in een ander land.
Het is allemaal zo doorgeslagen.
Vaak zitten er ook allemaal mensen (niet allemaal) die ook echt geen realiteitsgevoel hebben, via allemaal selectieprocedures, functietesten en ingewikkelde sollicitaties worden ze dan aangenkomen, maar in de praktijk heb je dan aan die mensen niets, ze hebben veel meer mensen uit de praktijk nodig.

Nogmaals er zijn ook goede mensen die echt helpen hoor maar het klopt wel vaak zit men echt in een bubbel en zo bureaucratisch.
Help mensen in den vreemde. Help bedrijven in den vreemde. Dat moet focus één zijn.
Neem "gewone, kundige mensen" aan en niet mensen die nooit buiten een ambtenarenfunctie hebben gewerkt.

Alexander | 30-08-21 | 11:15 | 5

@Alexander | 30-08-21 | 11:22: De directie waar ik werkzaam was kreeg een nieuw hoofd. De desbetreffende persoon wist inhoudelijk niets van het onderwerp, dus dacht zich eens te laten informeren door zijn medewerkers. Van de 60+ mensen waren er 2 functioneel beheerders en 3 externe medewerkers (waaronder ik) die kennis van zaken hadden. Maar wij waren niet van zijn niveau, dus nooit bevraagd en het desbetreffend hoofd heeft zijn 4 jaar slapend (letterlijk!) doorgebracht.

ItsOutThere | 30-08-21 | 11:28

@ItsOutThere | 30-08-21 | 11:28: Als ik dat zo lees kan ik er nog kwaad om worden. Belachelijk zeg! Echt erg vind ik dat. Het zou mooi kunnen zijn, Nederlanders helpen in het buitenland is toch een van de mooiste dingen die er zijn om te doen vind ik. Helpen, communiceren, adviseren. Maar dat soort mensen verschrikkelijk ik word gewoon kwaad als ik het lees.

Alexander | 30-08-21 | 11:30

@ItsOutThere | 30-08-21 | 11:20: Volgens mij zijn er ook al 2 stichtingen nederlanders in het buitenland (in elk geval ik weet van 2 het bestaan af) en als je dan leest welke issues ze tegen aan lopen, dat maakt je zo kwaad de meest simpele dingen kosten zoveel energie en tijd (als ze al kunnen).

Alexander | 30-08-21 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben een beetje klaar met de onderstaande jankverhalen van Afghaanse 'vluchtelingen' met Nederlands paspoort die gezellig op vakantie / familiebezoek zijn in het land van waaruit ze 'gevlucht' zijn. Blijf maar fijn daar, je allah heeft het zo gewild.

Op een Haarlemse basisschool blijven twee tafeltjes in groep drie voorlopig leeg: Hamid en Shabnam zitten vast in Afghanistan. Het gaat om een jongen en een meisje van zes jaar oud uit één gezin, dat de vakantie gebruikte om op familiebezoek te gaan. Het lukte het gezin niet om op tijd weg te komen.
bron: Haarlems Dagblad

Gebakkenvis | 30-08-21 | 11:15

We hoeven ons niet af te vragen waarom de lokale bevolking ons niet meer wil helpen bij een missie.

Mahatma | 30-08-21 | 11:15 | 1

Maar we weten nu wel tamelijk zeker dat we geen nieuwe missies ondernemen. Het is moeilijk te zien wat het nut is geweest maar wel wat de lasten zijn.

AlexanderVissers | 30-08-21 | 12:03

Sigrid Kaagbaan gaat nu die kant op dus alles komt goed!

24^7 | 30-08-21 | 11:14

Uiteraard wordt er op het laatste moment ingegrepen. Als er meteen in juli op was gereageerd dan hadden er al zes weken lang nonstop vliegtuigen Afghanen ingevlogen. En daarbij, dat is ook menseigen. Het is normaal dat mensen pas in aktie komen als de nood hoog is. Huizen in Groningen zijn ook niet verstevigd vóórdat de bevingen kwamen. Mensen gaan pas naar de dokter als de pijn echt niet meer te harden is. Kruispunten worden pas aangepast als er echt teveel doden zijn gevallen. Peter R. de Vries is nooit beveiligd. En ik doe mijn tuin pas wanneer ik niet meer door het keukenraam naar buiten kan kijken. En alle Nederlanders jaarlijks preventief door de scan halen om kanker te ontdekken doen we ook niet. Meestal is het te laat. Is nou eenmaal zo.

Leptob | 30-08-21 | 11:14 | 2

Als er zes weken een non stop pendeldienst was geweest dan zat ondertussen half Afghanistan in Nederland. Plus nog een zooitje volk wat zich dan voordoet als Afghaan

Gebakkenvis | 30-08-21 | 11:17

Pim Fortuyn is ook nooit beveiligd.

The7thGuest | 30-08-21 | 11:21

Onze overheid heeft gevochten als een ambtenaar.

RickTheDick | 30-08-21 | 11:13 | 1

Ze deed waar ze goed in is, rustig zonder teveel haast

Henkie | 30-08-21 | 11:21

Was het vliegveld daar dan dicht in juni?
Of gaat dit over visa, papiertjes en andere bureaucratie? Dan ben je natuurlijk wél volkomen genaaid als het dan af moet hangen van Nederlandse ambtenaartjes en volkomen onbenullen als SIegfried en Ankie.

elfenstein | 30-08-21 | 11:13 | 1

Ja, we hebben een vluchtelingenbeleid, mensen die "gevlucht" zijn kunnen alhier asiel aanvragen. De ambassade is geen profi mensensmokkel organisatie die je reispapieren voor je regelt.

dugo | 30-08-21 | 11:34

Leuke wending in politieke overtuiging hier. Dus we moeten ons maximaal inspannen om zoveel mogelijk vluchtelingen op te nemen?

BobDobalina | 30-08-21 | 11:12 | 7

Welnee, dat is helegaar de strekking niet.
Als u het mij zou vragen, had ik aangegeven dat we a.: daar geen moer te zoeken hadden, b.: als we daar dan toch heen moesten, er duidelijk had moeten wezen wát we daar dan zouden moeten doen, c.: er dan ook duidelijke doelen benoemd hadden moeten worden (anders dan 'we gaan die mensen helpen' en meer niet), d,: onze overheid absoluut ongeschikt is voor dit soort situaties, e.: ik persoonlijk vooralsnog de oplossing in de regio zou blijven zoeken en pas als het echt niet anders kan, f.: al veel eerder een systeem had opgetuigd (want potdorie daar zijn we goed in) om diegene die echt in de shit zitten door onze aanwezigheid, te helpen middels relocatie naar een veilig gebied (al dan niet in de buurt, met als uiterste mogelijkheid migratie naar een heel ver land, zijnde Nederland).
Maar ja, wij hebben gelukkig mensen in de politiek die 'ervoor geleerd hebben', zich 'heel goed in dossiers kunnen inlezen' en niet gehinderd door enig ervaring minister van defensie kunnen worden...

EEnzame SchizofrEEN | 30-08-21 | 11:25

@BobDobalina | 30-08-21 | 11:22:
Mensen die "ons" hebben geholpen aldaar en daardoor nu hun leven niet zeker meer zijn zou ik willen betitelen als echte vluchtelingen. Die laat je niet zitten. Wellicht is het dan een idee om versneld alle veiligelandiërs zsm weg te schoppen naar de betreffende zandbak zodat we wél ruimte hebben? Wat in dit hele verhaal sowieso als een paal boven water staat is het volledig disfunctioneren van buZa en Defensie. Tijd dat er hier ook eens wat echte koppen rollen, dus.

elfenstein | 30-08-21 | 11:29

Om zoveel mogelijk mensen die daadwerkelijk in gevaar zijn nu in veiligheid te brengen ja. Staat nergens iets over opname, als het al over opvang gaat is dat tijdelijk en het liefst in de regio zelf. En jouw messias Kaag heeft daar grondig in gefaald. Zoals eigenlijk in alles. Formeren, ho maar. besturen? Neuh. Op reis gaan voor fotomomentjes en geld uitdelen aan palestijntjes, ja, daar is ze heel goed in.
Sorry Bob, maar Kaag is wmb gigantisch door het ijs gezakt.

Graaisnaaiert | 30-08-21 | 11:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Na meer dan 5000 jaar geschiedenis nog niets geleerd.

nobodiesunmighty | 30-08-21 | 11:12

De belastingtelefoon mentaliteit.

GroetenVanUrk | 30-08-21 | 11:11

Afghaanse Nederlanders klagen terecht over de incompetentie van BuZa als een Frits Bom van de vakantieman omdat een Lynx helicopter ze niet zelfstandig uit de penarie hebben geevacueerd terwijl de situatie al maanden verslechterde met negatief reisadvies. Nederlandse Afghanen maar blij dat ze destijds als vluchteling een Nederlands paspoort hebben gekregen en nu na familiebezoek weer weg kunnen uit corrupt shithole

HetOorAakel | 30-08-21 | 11:11 | 6

@Kees Maf | 30-08-21 | 11:20: Ja dat zijn er een honderd tal de rest heeft nooit geen poot uitgestoken en loopt de boel op te lichten.

Bubske | 30-08-21 | 11:25

@BobDobalina | 30-08-21 | 11:14:
Ja, je had al maanden weg moeten wezen, maar dat neemt niet weg dat BuZa en Kaag al maanden aan het blunderen zijn.

ReyNemaattori | 30-08-21 | 11:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig hebben we over een maandje weer ander nieuws.

Het leven is zwaar | 30-08-21 | 11:10

Ik heb zelf een aantal jaren bij BZ gewerkt en het onvermogen om mensen "in den vreemde" te helpen is enorm. Zelfs een eenvoudige repatriatie van een lijk (wat een standaard procedure moet zijn) stuit keer op keer op problemen. Door de continue baantjes carousel zijn er maar heel weinig mensen met parate kennis en moet bij acute situatie alles uit handboeken en instructies gehaald worden, die vaak ook sterk verouderd zijn...

ItsOutThere | 30-08-21 | 11:10 | 6

@Graaisnaaiert | 30-08-21 | 11:38: waar gaat dit over? die fixer voor een particulier kan geen aanspraak maken op fixings bij ons de gemeenschap. Het zal even lekker worden wanneer een jaartje hand en span diensten een leven lang uitkering en later AOW op levert.

MaarFeitelijk | 30-08-21 | 12:03

Et voila (nog steeds een beetje spijt dat ik niet voor een Frans paspoort ben gegaan).

kapotte_stofzuiger | 30-08-21 | 14:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ook al poepen Bijleveld en kaag bij een ontbijt bij prins pils op zijn bord, dan nog zal er niemand wat aan doen. Deze twee zijn hoogstens met een snijbrander uit hun zetel te krijgen. En hoop maar niet op voortijdig nieuwe verkiezingen dat gaat never nooit gebeuren. Dank aan de vvd66 stemmers.

jan huppeldepup | 30-08-21 | 11:08 | 2

Ik ben nogal visueel ingesteld, wat u daar schetst in uw eerste alinea is behoorlijk beangstigend kan ik u zeggen.

Eminent | 30-08-21 | 11:20

@Eminent | 30-08-21 | 11:20: Hoezo? Ik had er toch niet bij geschreven dat ze tijdens het poepen zouden spetteren.

jan huppeldepup | 30-08-21 | 11:27

Een ANWB steunpunt Kabul was effectiever geweest.

Dubbelepunthoofd | 30-08-21 | 11:08 | 1

Moet je wel lid zijn. Krijg je korting.

nobodiesunmighty | 30-08-21 | 11:11

Frankrijk heeft gewoon snel en decisive actie ondernomen, met succes. Frankrijk, u weet wel, dat mooie land, maar er zouden geen Fransen moeten wonen.... Nou, ik ben 100% liever afhankelijk van die Fransen, dan van Nederlandse acties die stranden in halfslachtigheid en de angst om fouten te maken.... A Plus!

Pierre Lebon | 30-08-21 | 11:08 | 2

Met hoe het nu gaat in Frankrijk duurt het niet lang meer voordat er geen Fransen meer wonen.

Hersenletsel | 30-08-21 | 11:11

Wat een raar verzinsel. Frankrijk heeft ook honderden Afghanen en Fransen moeten achterlaten.

Bubske | 30-08-21 | 11:26

Weet je wat we met dusdanig opzichtig falende politici doen? Die worden op staande voet uit hun functie gezet en krijgen vervolgens een bestuurdersverbod aan de broek voor de duur van minimaal 10 jaar. Daarnaast komt er een onafhankelijk onderzoek of er sprake is van onbehoorlijk bestuur, opzet of op zij minst aantoonbaar verantwoordelijk voor doden als gevolg van dat wanbeleid of bewust misleiden van de controlerende macht... Oh, wacht, ik hoor net, ehm, dit is Nederland. Demissionair kabinet, dus zonder gevolg. Niet eens functie elders.
*zucht*

Graaisnaaiert | 30-08-21 | 11:07 | 2

U gaat nu toch alsjeblieft niet voorstelken dat wij politici of bestuurders gaan beoordelen op hun functioneren?

bisbisbis | 30-08-21 | 11:45

@bisbisbis | 30-08-21 | 11:45:
Ja, nee, sorry, was even een gedachtenspinsel van me.
*zich in een hoekje schamen gaat*

Graaisnaaiert | 30-08-21 | 11:58

Tijd voor een motie van wantrouwen tegen Kaag voor deze aanhoudende clusterfuck. Er zijn 13 Amerikaanse soldaten gestorven mede dankzij deze onzin. Je zou een kritische houding van de Tweede Kamer mogen verwachten, maar kennelijk lonkt het pluche te hard. Wat een aanfluiting allemaal.

JohnLocke | 30-08-21 | 11:07 | 1

Die 13 zijn ook nog de schuld van Kaag of Nederland. Begrijpt u het een beetje daar in st petersburg.

MaarFeitelijk | 30-08-21 | 12:01

Ik vind dit absoluut niet verrassend. Je hoeft van de NLse overheid helemaal niks te verwachten qua hulp in het buitenland. Was vroeger al zo dat als je de ambassade belde je een grote bek kon krijgen.

Diederik_Ezel | 30-08-21 | 11:07

Ik vraag me af hè, wordt Nederland geregeerd of "geregeerd"? De meerderheid van de mensen denkt het tweede. Om de een of ander reden zien ze het niet.

Adriel | 30-08-21 | 11:06 | 2

Nou... als je kijkt hoe en waarom wij in Afganistan zitten en dan naar de definitie van 'vassal state' kijkt.
"A vassal state is any state that has a mutual obligation to a superior state or empire"

nutsniet | 30-08-21 | 11:19

@nutsniet | 30-08-21 | 11:19: Inderdaad is Nederland door het artikel 5 van het NAVO verdrag er als vazal ingestonken. Art 5 is nooit bedoeld geweest voor non-state actors = Al Qaida.

MaarFeitelijk | 30-08-21 | 12:00

Scheelt weer wat Doodseskader66 voltooide levens, levert de Taliban een mooie win-win situatie op.

kapotte_stofzuiger | 30-08-21 | 11:06

miss hien moesten die 'nederlanders ' daar maar niet op vakantie zijn gegaan in de eerste plaats.

miko | 30-08-21 | 11:05 | 2

Volledig mee eens, maar helaas betreft dit niet alleen vakantiegangers. Het is inderdaad wel van de zotte dat wij dus "vluchtelingen" hebben die op vakantie gaan naar de plek welke ze zijn ontvlucht.

GoedGaan | 30-08-21 | 11:27

@GoedGaan | 30-08-21 | 11:27: dat is routine. Men gaat gewoon naar somalië, eritrea, sudan enz enz. Schijnbaar werkt een rood boekje uit Nederland ls beschermingsschild, of er was eigenlijk geen vluchtreden.

MaarFeitelijk | 30-08-21 | 11:58

Over clusterfuck gesproken...

neonreclame | 30-08-21 | 11:03 | 1

die is er niet.

MaarFeitelijk | 30-08-21 | 11:57

In juni kon je gewoon met het vliegtuig weg als je wilde, wat was het probleem om dat zelf te regelen?
Als je er naar toe kon gaan op vakantie in die periode, kon je ook weer terug.

Nuchternederland | 30-08-21 | 11:02 | 6

@Graaisnaaiert | 30-08-21 | 11:12: contractors van NGO of journalisten vallen helemaal niet onder rechthebbenden. Particulieren moeten hun eigen broek ophouden.
En Nederland accepteert geen gekochte afghaanse stempels. Men komt alleen binnen op verklaringen van een Nederlandse partner in overheidsfunctie.

MaarFeitelijk | 30-08-21 | 11:57

@MaarFeitelijk | 30-08-21 | 11:57:
Volgens mij is het standaard dat Nederland alle NL staatsburgers helpt die in het buitenland in moeilijkheden komen. Overigens zijn NGO'ers, en vooral contractors, geen deel van een Afghaanse oplossing maar van het Afghaanse probleem.

J.P.Drapeau | 30-08-21 | 12:33

@J.P.Drapeau | 30-08-21 | 12:33: Dat is helemaal niet zo. Normaal spant Nederland zich helemaal niet in voor burgers in het buitenland. Iedereen (blanke reizigers enz) mag het zelf uitzoeken terwijl het ambassadepersoneel weer naar een nieuwe receptie spoedt.

MaarFeitelijk | 30-08-21 | 13:26
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl