Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Veteraan: 'Ik wil Bijleveld nog even herinneren aan haar ontmoeting met Rocky en Alam'

Kent u ze nog, mevrouwtje Bijleveld?

'De Afghaanse tolk'. Dat is toch een abstract begrip. Een persoon zonder vorm. Maar nu niet (helemaal) meer: ze krijgen een, weliswaar onherkenbaar gemaakt, gezicht in een indrukwekkend verhaal van Afghanistan-veteraan Dennis van der Kraats. Het begint met de zin: "Met grote frustratie en walging zie en lees ik hoe de dames Kaag en Bijleveld zich hullen in een kleed van onschuld." Zo schrijft Van der Kraats over de bij Afghanistan-veteranen bekende Bob Pashtun, die een winkeltje runde op Kamp Holland. Ook Bob, die zich 'de afgelopen periode meerdere malen met zijn paspoort op de ambassade heeft gemeld', kon in de stront zakken. En dan het volgende: "Ik wil met name mevr Bijleveld nog even herinneren aan haar ontmoeting met Rocky en Alam, inmiddels 2 jaar geleden, waarin deze 2 tolken de vraag aan de toenmalige minister hadden gesteld waarom Nederland haar Afghaanse medewerkers niet naar Nederland haalt, net als vele andere landen. Beide heren zijn meerdere keren doelwit geweest van aanslagen. De toenmalige minister was, zoals ze zelf aangaf, enorm geschrokken en zou meteen actie ondernemen… Ze lijkt zo oprecht op de foto. (...) Je, jullie hebben gefaald! Zoveel mensen, ook defensiemedewerkers, hebben dit onderwerp regelmatig aan de kaak gesteld maar zowel Ank als Sigrid keken weg." Het complete verhaal (hieronder in de post alsook knip-plak na de klik) krijgt veel bijval van andere veteranen. Derhalve. Dag mevrouwtje Bijleveld! Kent u Rocky en Alam eigenlijk nog? 

Social

Met grote frustratie en walging zie en lees ik hoe de dames Kaag en Bijleveld zich hullen in een kleed van onschuld.

“We zijn overvallen door de snelheid waarop het land gevallen is” en “het is allemaal niet zo makkelijk”.

Ik wil met name mevr Bijleveld nog even herinneren aan haar ontmoeting met Rocky en Alam, inmiddels 2 jaar geleden, waarin deze 2 tolken de vraag aan de toenmalige minister hadden gesteld waarom Nederland haar Afghaanse medewerkers niet naar Nederland haalt, net als vele andere landen. Beide heren zijn meerdere keren doelwit geweest van aanslagen.

De toenmalige minister was, zoals ze zelf aangaf, enorm geschrokken en zou meteen actie ondernemen… Ze lijkt zo oprecht op de foto.

Alam heeft vervolgens 2 jaar in stilte in een AZC gezeten terwijl zijn gezin nog in Afghanistan zat. De oorzaak dat dit zolang geduurd heeft is vrij simpel, Alam was namelijk vergeten…

De IND zat te wachten op een signaal vanuit Min v Def en dat signaal kwam niet. Niet dat IND dan even een belletje pleegt. Nee, dat is niet hun taak…

Godzijdank is Alam 3 weken geleden herenigd met zijn gezin. Enkele dagen voordat het vliegveld van Herat vernietigd werd door de taliban waren ze gevlucht. Dankzij een stevige tussenkomst van de Nationale Ombudsman werden enkele ambtenaren wakker geschud en konden de gezinsleden afreizen naar Nederland.

2 jaar is geen uitzondering. Een beveiliger van Kamp Holland mocht na 4 jaar pas zijn gezin weer in de armen sluiten.

Beveiliger??? Toch alleen tolken? Niet dus…
Vraag niet hoe en alleen maar prima maar waar blijft de rest?

Mark Rutte twitterde eergisteren dat alles in het werk wordt gesteld om…. Wordt??? Nu pas? Mark lag waarschijnlijk onder de zelfde steen als Ank en diva Kaag! Ferd, als verantwoordelijke van de IND, lag een steentje verder.

Maar even terug naar de niet tolken.

Welke Uruzgan Veteraan kent Bob Pashtun niet?

Bob runde midden op Kamp Holland een winkeltje waar vrijwel iedere Nederlandse militair wel eens iets gekocht heeft. Van een burka tot een moskeewekker. Het deuntje van die wekker zit nog in mijn hoofd.

Volgens een enkeling had Bob een goud leven en verdiende bakken met geld. In werkelijkheid moest Bob er hard aan trekken en had Bob zelfs onofficieel toestemming om op het kamp te wonen. Bob werd toen namelijk al stevig bedreigt.

In 2019 leende Bob zijn auto aan zijn broer. Terwijl Bob kijkt hoe de broer weg rijdt wordt de auto opgeblazen.

Sindsdien leeft Bob op de vlucht. De afgelopen periode heeft Bob zich meermalen met paspoort gemeld bij de ambassade. Bob kreeg 0 op rekest.

Bob is net als al die andere Afghanen onbelangrijk. Alle “pogingen” die nu gedaan worden zijn een farce! Dikke vette mosterd na de maaltijd. Bob mag het uitzoeken.

Redden die we redden kunnen zei Sigrid vandaag nog… Je, jullie hebben gefaald!

Zoveel mensen, ook defensiemedewerkers, hebben dit onderwerp regelmatig aan de kaak gesteld maar zowel Ank als Sigrid keken weg.

Alle respect voor Roy en andere die zich op hun manier uit de naad hebben gewerkt om zoveel mogelijk tolken uit Afghanistan te halen. Zonder hun inspanning was het drama waarschijnlijk nog groter. Ik hoop van harte dat de tolken ook de zorg krijgen die ze verdienen.

Mijn ISAF missie in 2008 is niet zinloos geweest. Iedere opdracht die wij gekregen hebben is uitstekend uitgevoerd. Met trots kan ik terugkijken en hoop dat mijn collega veteranen dat ook doen. Wij hebben geleverd.

Mijn gedachte zijn bij hen die met ons streden en hoop dat ze een veilig heenkomen vinden in een land met een betrouwbaar bestuur…

Reaguursels

Inloggen

Niet zo lopen klagen hier, hebben we eindelijk ministers die hun best doen om asielzoekers te weren hierheen te komen is het nog niet goed.

GuruOuwehuru | 19-08-21 | 18:08

Iemand ooit nog iets gehoord van Saskia van der Elst van GL die beweerde dat ze geen geweld had gezien en de bevolking dolblij was met de Taliban? Opvallend stil daar. Dat was nog wel voordat er executies plaatsvonden en mensen uit vliegtuigen vielen.

Toverkol | 19-08-21 | 17:47 | 1

Nadat ze de schuld niet bij zichzelf maar bij "ontbrekende nuance op Twitter" gaf? (Altijd makkelijk, iets of iemand anders de schuld geven)

Nee. Niks.
Alleen een geretweet niks zeggend plaatje over een stom en slecht geschilderd schilderij van e.o.a. surrealist die denk ik aan iets van drugs zat toen hij het schilderde.

gaffelbaard | 19-08-21 | 18:36

Goh, valt dat nu pas op? Nou, dat heeft lang geduurd! Het is al een tijdje aan de gang.

Wie herinnert zich nog de cartoonrellen? Het werden rellen genoemd maar het waren demonstraties voor de vrijheid van meningsuiting. Na Westergard en Hebdo hadden we in NL hier ook zulke demonstraties. Links en de AFA kwamen tegendemonstreren. Men heeft geprobeerd de demo's te laten verbieden zgn ging het om extreem rechts. Maar het was links die aan het vechten was. En de demonstranten niet.

Zo'n zelfde verhaal ook met KOZP en die blokkade in Friesland. KOZP waren en zijn agressievelingen. De Friezen gewoon lui die het NLs immaterieel erfgoed willen behouden. Er werd een weg geblokkeerd, iedereen veroordeeld. Maar KOZPer Akwasi riep openlijk op tot geweld tegen blanken en werd vrijgesproken.

Het gaat zelfs nog verder terug!
Ik herinner me nog discussies over eergerelateerd geweld. 30-40 jaar terug al. Eerwraak. In debatten op tv werd toen door linkse mensen de termen "cultuur" en "gewoonte" of zoiets gebruikt, maar dan in de context van wee je gebeente als je tegen eerwraak bent, want je bent een vieze rechts-extremist als je kritiek hebt op een mensonterende gewoonte uit een andere cultuur. Tegenwoordig zijn we wat korter van stof en zeggen dan gewoon "islamofoob" maar dat woord hadden we toen nog niet.

Maar, je hebt gelijk. De rollen zijn omgedraaid.

Links geeft 0.0 om mensenrechten.
Rechts nog wel.
Je zou dus kunnen zeggen: Links is het nieuwe extreem-rechts. Maar ja, dat is weer zo'n clichématige oneliner, en juist omdat oneliners zo populair zijn onder woke links doe ik daar liever niet aan mee.

gaffelbaard | 19-08-21 | 18:51

En dan even dit :
"While homosexuality has always remained illegal in Afghanistan, laws making it punishable by death were repealed when the United States invaded in 2001. But that will surely be reversed, given Taliban judge Gul Rahim’s recent assurance, in an interview with Bild (Germany), that gays, under a new Taliban regime, would be “crushed to death by toppling walls.”

Asteroid-B612 | 19-08-21 | 16:49 | 1

Just saying ...

Volgens de Sha'ria hoef je echt niet alleen maar homo te zijn om de doodstraf te krijgen. Iedereen heeft het nu over homoseksualiteit, alsof dat het enige is.
Maar nee hoor. Doodstraf kan je ook krijgen voor blasfemie dus vloeken, of een nummertje maken met een man die veel leuker is dan je eigen echtgenoot waar je door je moeder en vader aan werd uitgehuwelijkt. Dat is héél erg, vinden die boze baarden, en dan moet je ook dood.
Vrouwen lopen in die landen net zoveel risico als homo's. Dat lijkt soms te worden vergeten.

gaffelbaard | 19-08-21 | 19:01

Ok, nu is het vluchtvliegtuig van de koninklijke vluchtmacht weer stuk. Ik hoor Pechtold al roepen: "Dan wapperen de piloten toch gewoon even met hun armen HAHAHAHA"

Reaguurdeskundige | 19-08-21 | 15:48 | 2

Tsja, wat vindt Babs ervan, zij is als Stas verantwoordelijk voor het materieel, heeft ze al gereageerd of laat ze zich verwennen in Sibenik?

vranac | 19-08-21 | 16:33

En die was van de week al stuk en toch hebben ze hem meegenomen om onderweg te repareren, wat dus niet gelukt is. Dacht toen al "gaan ze werkelijk vluchtelingen halen met een toestel dat defect is?". Het zijn knoeiers. Wat doen ze met die 11,2 miljard die jaarlijks naar defensie gaat?

Watching the Wheels | 19-08-21 | 16:50

Wat een intens lelijke vrouwen die KBB. Niet aan de buitenkant. Maar van binnen door en door verrot. Zo erg dat de toekomstige crematie waarschijnlijk gepaard gaat met een enorme lichtflits tijdens de verbranding vanwege alle zure, giftige en dodelijke bestanddelen die in hun lichaampjes aanwezig zijn.
Voor alle zekerheid alle resten daarna nog resomeren. Gewoon voor de zekerheid.

F. Jacobse | 19-08-21 | 15:05

In dit soort situaties ben je als uitvoerende niet meer dan onderdeel van een pion op het politieke schaakbord. Als er geopolitieke belangen spelen ben je als de vlo op je hond. Je moet er zelf wat van zien te maken en uit zien te slepen. Politieke figuren zijn op een enkele witte raaf na opportunistische rotlui die hun moeder zouden verraden voor een greintje macht. Ik vind dit stuk nog behoorlijk gematigd, er zijn er ook die moeten vechten tegen wurgneigingen.

Eppo | 19-08-21 | 14:27

Falen?
Is dat wel het goede woord?
Het lijkt meer op het bewust en opzettelijk hulpbehoevenden in de steek laten, vergeten, weigeren je vetantwoordelijkheid te nemen.

Ik wil nieuwe verkiezingen.
Zonder de klungels Kaag en Rutte.
Kan iemand dat even regelen?

gaffelbaard | 19-08-21 | 13:44

Ambassadeur ging zelf met de helicopter maar ok.

Vula | 19-08-21 | 13:39

@Vula | 19-08-21 | 13:39:
Mensen in hoge posities zijn bijna per definitie laf. Denk dat je juist beter beschermd bent als de ambassadeur zelf onderdeel van zo'n konvooi is. Maar zoiets had Nederland en Amerika dus ook kunnen doen, dan verloopt het allemaal iets minder chaotisch.

Watching the Wheels | 19-08-21 | 13:56

Hahaha ‘betrouwbaar bestuur’? Lolwut? Van overheid? In een sociaaldemocratie?

5000 jaar overheidsgeschiedenis en nog steeds geen reet geleerd.

De overheid is het probleem, niet de oplossing.

dedemocratievoorbij.nl
georgeoughttohelp.com

Bastiat | 19-08-21 | 13:28

Hoe meer Kaag en die andere bezemsteel praten, hoe ongeloofwaardiger ze worden. Ik snap ook niet dat ze niet allemaal binnen no time demissionair worden, wie wil er nou zo'n bende leugenaars in de Tweede Kamer. Huh? Hebben we al een demissionair kabinet? Hoe lang al?? Dat wist ik niet, zo lang is het al geleden dat ze aftraden, ik dacht we hebben allang weer een nieuwe regering man! Wanneer doen we de poll? Gaat Nederland België verslaan als langst stuurloze land in Europa?

onesizefitsall | 19-08-21 | 13:16

Waar komt het vandaan dat tolken, koks, winkeleigenaren en beveiligers die worden ingehuurd door de Nederlandse staat automatisch een one way ticket naar Nederland krijgen + Miele wasmachine en sociale huurwoning? We hebben het hier over duizenden mensen, ben geen voorstander van het naar Nederland halen van deze mensen omdat veteranen een emotionele band hebben met Bob van het winkeltje.

Old_Spice | 19-08-21 | 13:15 | 4

@Geenjoris | 19-08-21 | 13:24: Nederland is pas na de Amerikaanse invasie betrokken geraakt in Afghanistan in NAVO verband. Dat wil zeggen, we zijn op verzoek van de toenmalige nieuwe Afghaanse regering onder Karzai gevraagd te helpen met veiligheid. We waren dus wel degelijk uitgenodigd. Aanvankelijk de Amerikanen natuurlijk niet toen ze binnenvielen.

Old_Spice | 19-08-21 | 14:18

@Old_Spice | 19-08-21 | 14:18:

Ik luister liever naar veteranen dan naar politici. Het gaat ook om een eenmalige actie van een paar duizend mensen; helemaal niets vergeleken met die 800 man die hier wekelijks binnenmarcheert.
Deze Afghanen hebben voor ons gewerkt, hebben ons geholpen. In tegenstelling tot die dagelijkse stroom asieleisers die onuitgenodigd de peperdure procedures in duikt. Waarvan een groot deel tot de dood door de belastingbetalers onderhouden zal moeten worden.

Ander punt, Afghanistan is ooit binnen gevallen omdat het een terreurbolwerk was. Dat zal het de komende jaren opnieuw worden, net als veel andere islamitische landen. Ik ben zelf niet voor dit soort missies, maar hou er rekening mee dat dit vaker voor gaat komen. Het is daarom ook eigenbelang om als land de naam te hebben dat je je bondgenoten echt beschermt.

Dandruff | 19-08-21 | 15:40

Nou kan ik heel naar op u gaan reageren met uw "Bob van het winkeltje", maar ik ga er gewoon van uit, dat u totaal niet weet waar u het over heeft, en ook totaal dat soort dingen niet begrijpt.
Het gaat om het krediet wat Nederland heeft in de toekomst, als ze weer mensen gaan inhuren, die daarmee levensgevaar lopen, omdat ze zonder die mensen niet kunnen.
Van de Amerikanen weten we inmiddels dat ze hun mensen laten barsten.
Zie Vietnam, De Koerden (2x).
Reken maar dat de tolken in Mali dit ook met argusogen volgen.
Verder zeg ik voor de tig-ste keer dat dit vergeleken met die 800 per week peanuts is, en het om mensen gaat, die vaak hun leven voor ons gewaagd hebben, alleen al door het feit dat ze voor ons werkten/werken.
Maar dat maakt u niets uit zo te horen.

Roadblock | 19-08-21 | 16:00
▼ 1 antwoord verborgen


Ze hadden de evacuatie van Afghanistan moeten uitbesteden aan Al Qaida, kijk eens hoe perfect en goed gepland zij in het verre New York 3 flatgebouwen perfect konden slopen op één dag, ook nog eens het super beveiligde Pentagon bijna konden opblazen, en zonder fouten alle inlichtingendiensten en de luchtdefensie konden outsmarten.

Zulke jongens wil ik wel in mijn team hebben.

En dat allemaal zonder tolken, hè?

King of the Oneliner | 19-08-21 | 12:52
-weggejorist-
76435 | 19-08-21 | 12:44

Blijf weg uit zandbakken.

bisbisbis | 19-08-21 | 12:39 | 3

Een oproep aan pedofielen is een beetje off topic.

HeerVanStand | 19-08-21 | 12:49

Krijg je wormen van.

Sjeintje | 19-08-21 | 12:54

Je komt er ook veel Duitsers tegen. Die graven veel.

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 16:20

Staan de pelotons slachtofferhulp al klaar voor de gevluchten uit Afghanistan?

van Oeffelen | 19-08-21 | 12:37 | 2

Die zitten allemaal al aan hun maximale caseload, achteraan aansluiten, over 8 jaar bent u aan de beurt.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 12:39

De tolken maken geen enkele schijn van kans meer, om de airport veilig en wel te bereiken, de fanatieke Taliban zal als vergelding waarschijnlijk hun tongen eruit trekken en hun beide oorschelpen afsnijden. Mede mogelijk gemaakt door minister Kaag van BuZa welke volgens zeggen vakantiekiekjes met vrienden zat te bekijken ln het weekend, en minister Bijleveld druk met bioscoop en kerkbezoek, beide totaal overrompeld. Niet vreemd want in den Haag sluiten de ministeries reeds donderdagmiddag eveneens de informatievoorziening. De vele woordvoerders zijn er meer dan Afghaanse tolken zijn ook pas maandagochtend weer aanspreekbaar.

Goedverdoemme | 19-08-21 | 12:24 | 2

Voorlopig zijn daar geen berichten noch bewijzen van.

van Oeffelen | 19-08-21 | 12:38

Dus nu willen de meeste reaguurders wel asielzoekers?

sohee | 19-08-21 | 12:16 | 10

@Weetikveel.. | 19-08-21 | 12:40: snap ik - en eens hoor - maar waar leg je de grens?
Wat is een asielzoeker en wat is een gelukszoeker en hoe en wie bepaalt dat?
Het is gewoon moeilijk.

sohee | 19-08-21 | 12:45

@76435 | 19-08-21 | 12:42: Daar werden ze gewoon voor betaald. Er is nooit sprake geweest van je mag naar Nederland komen omdat je voor ons gewerkt hebt. Zo blijven we bezig. Je kan het ook anders bekijken trouwens: Omdat we jaar in jaar uit al 600 á 800 gelukzoekers per week binnenlaten hebben we nu de plek en capaciteit niet meer om echte asielzoekers op te vangen, bijvoorbeeld deze tolken en andere medewerkers.

Old_Spice | 19-08-21 | 13:20

@sohee | 19-08-21 | 12:45: dit lijkt me niet zo moeilijk itt de meeste landen in Afrika waar geen oorlog aan de gang is.

Toverkol | 19-08-21 | 17:53
▼ 7 antwoorden verborgen

Ff wat nuancering, wat er in Afghanistan gebeurde ontwikkelde zich ook wel erg snel. Laten we ook niet vergeten dat de verdwenen machthebbers zelf de handdoek in de ring hebben gegooid. Een leger wat zelf niet wil vechten, en dan krijgen wij ook nog eens de zwarte piet toegespeeld. Laat dit nu voor eens en altijd een les zijn: nooit weer naar zulke landen om onze jongens te laten sneuvelen. Want bij alles wat er misgaat, wij krijgen toch de schuld als westerlingen.

Sytsevandekameleon | 19-08-21 | 12:14 | 7

@Sytsevandekameleon | 19-08-21 | 12:31:
We hadden er nooit 20 jaar moeten zitten, maar als je het doet dan heb je ook medeverantwoordelijkheid. Je wilt toch ook betrouwbaar zijn richting toekomst als je nog eens onverhoopt in zo'n situatie terechtkomt. Dat met die lonen weet ik niet, maar zou best kunnen. Het lijkt er ook op dat het leger onvoldoende munitie had, dus misschien zijn er ook wel wapens richting taliban gegaan. Zou me niet verbazen als Amerika achteraf wapens aan de taliban blijkt te hebben geleverd. Washington heeft een deal met de taliban dat ze al-Qaeda buiten de deur houden, dus misschien bood de taliban wel betere garanties dan die corrupte regering. Amerika kijkt altijd pragmatisch naar het eigen belang. Gewone mensen zijn altijd de l*l.

Watching the Wheels | 19-08-21 | 12:46

@Watching the Wheels | 19-08-21 | 12:46: Als ze het zelf 3 dagen na de terugtrekking, die overigens al 1,5 jaar geleden aangekondigd was, opgeven, hoe kan de westerse wereld dat ooit zijn verantwoordelijkheid nemen?

Sytsevandekameleon | 19-08-21 | 12:50
▼ 4 antwoorden verborgen

De Nederlandse regering wil domweg niks weten van tolken, koks en andere personen die we nodig hadden. Ook de veteranen kunnen van Den Haag in de stront zakken. Altijd al zo geweest.

DenkenDanDoen | 19-08-21 | 11:59 | 3

Hier is de opmerking van Eerdmans wel relevant, want waarom zou iedereen die een keer iets voor Nederland heeft gedaan en daarvoor geld heeft ontvangen nu ook nog eens mogen emigreren? Beetje overdreven allemaal.

van Oeffelen | 19-08-21 | 12:04

@van Oeffelen | 19-08-21 | 12:04:
Omdat ze anders vermoord worden of is dat geen goede reden voor Joost? Makkelijk praten met z'n modieuze brilletje twitter.com/bai_mina/status/142790347...

Watching the Wheels | 19-08-21 | 12:06

@Watching the Wheels | 19-08-21 | 12:06: Ik ken heel wat mensen die heel veel voor Nederland gedaan hebben maar die worden hier vakkundig geplukt en mogen dan doodvallen.

Waar-is-niets | 19-08-21 | 12:54

Herkent niemand een patroon in de politiek? Niemand??! Echt niet!? Het is dat ik een leek ben als het gaat om medische diagnose stellen, maar ik zou toch zeggen dat ze allemaal aan alzheimer lijden eenmaal op het pluche. Gezien het feit dat ze allemaal geen actieve herinneringen meer hebben.
En toch blijven we lekker stemmen en dan ook nog op dezelfde partijen? En dan is dit vreemd? Echt? Met dit soort praktijken vindt men het ook nog raar dat er een groep, tegenwoordig geduid als wappies, het niet zo nauw neemt met overheidsadviezen. Voeg advies en betrouwbaarheid eens samen. En lees bovenstaand bericht nog eens. En trek dit eens door op alles wat de overheid beloofd. Is het dan nog steeds gek? Gewoon wat vragen. Ik verwonder mij slechts.

upbeat | 19-08-21 | 11:58 | 1

Het is prima mogelijk de overheid tot op het bot te wantrouwen en je gewoon te laten vaccineren tegen een besmettelijke ziekte heur.

funda | 19-08-21 | 12:23

Ik kijk terug op 3 zinloze uitzendingen .. Het was alleen zinvol voor Northrop Grumman , Raytheon, Boeing & Lockheed Martin en nog een paar andere zakkenvullers.

hackxor | 19-08-21 | 11:53 | 1

Jammer dat je er zo over denkt, misschien helpt het de bekende joodse zegswijze te overdenken; wie 1 leven redt, redt de hele wereld. Wie weet heb je iemand daar aan het denken kunnen zetten om minder extremistisch over de islam te kunnen denken en heeft die gene anderen kunnen overtuigen, gek genoeg zijn het vooral de relatief kleine gebaren die een grote impact op iemand kunnen hebben. Zo iemand zou kunnen opgroeien tot een mens die andere mensen redt, of en politieke kentering teweeg kan brengen. Ook moet ik dan denken aan Nelson Mandela, in zijn jonge jaren een terrorist maar uitgegroeid tot president van Zuid Afrika, was zeer beinvloed door de goedheid of aanwezigheid van goedbedoelende medemensen. Zuid Afrika is er nog niet waar het wezen moet uiteraard maar is op weg, kost nu eenmaal veel tijd en geduld.

GuruOuwehuru | 19-08-21 | 18:20

Hocus pocus 2

Habe das Gewust | 19-08-21 | 11:46

Dat 'we' ons niet aan gemaakte afspraken houden is toch al langer bekend.
Deden we met die ( ik meen KNIL ) lui in het verleden toch ook?
Maar wat ik me afvraag, die systemen die dus ontvreemd zijn met biodata, ik kan me niet voorstellen dat militairen er niet rekening mee houden dat die in verkeerde handen vallen. Dat zou toch in een keer gewist moeten kunnen worden lijkt mij in een geval als dit? Of zouden ze nu expres verkeerde informatie er in hebben zitten, dus mensen van de taliban staan er nu in als samenwerkend met het westen?

helaas-nederlander01 | 19-08-21 | 11:46 | 2

L

Ik kook ook | 19-08-21 | 16:10

Juist. De Indonesische KNIL militairen. je ziet de effecten hiervan nog generaties verder. Vreselijke incompetente NL-brallers, niet bepaald betrouwbaar, historisch gezien, uitzonderingen nagelaten.

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 16:23

Stop direct met die wekelijkse import van kanslozen en ga die Afghanen helpen. Vort…. an de slag.

Klaasje | 19-08-21 | 11:43

Deze hele evacuatie-faal en het niet zien aankomen van wat iedereen met internet wel zag aankomen is een veroorzaakt door incompetente militairen en inlichtingendiensten, óf een politieke keuze.

We hebben echter inlichtingendiensten die tot de besten der wereld behoren en een zeer competent leger.

DeJemelscheet | 19-08-21 | 11:37 | 2

De Amerikanen hebben het Afghaans leger wel leren schieten, maar blijkbaar geen enkel moreel of discipline bijgebracht.

Toverkol | 19-08-21 | 17:56

Kunnen deze werkers met gezinnen niet beter worden ondergebracht in een veilig buurland met een andere ID en een vergoeding om een jaar voor uit kunnen en iets op te bouwen?

jitro | 19-08-21 | 11:32 | 5

Ze dienen te worden ingekwartierd bij de leden van de partijen die het Kunduz akkoord mogelijk maakten.

discriminazie | 19-08-21 | 11:53

@Dr_Johnson | 19-08-21 | 11:40: U gaat er dan gemakshalve van uit dat 'die' landen dan net zo naïef als Nederland zijn. Dat daar burka-mensjes met zwarte vlaggetjes met alahu akbar tekst staan te wapperen, ondertussen 'ahilan wasahlan bikum fi baladina' zingend?'

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 11:54

@EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 11:54:

Nou, dat lied zegt me niets (is het zoiets als ''wees welkom in mijn land''?). Maar gisteren stond in de Volkskrant hoe de diverse buurlanden staan tegenover Afghaanse vluchtelingen:

"Iran huisvest al sinds de jaren tachtig grote aantallen Afghaanse vluchtelingen - meer dan 780.000 geregistreerde en zeker 1 miljoen niet geregistreerde''
"Pakistan (geen ondertekenaar van het VN-vluchtelingenverdrag) telt al sinds de Russische inval in Afghanistan in 1979 de meeste Afghaanse vluchtelingen ter wereld: eind vorig jaar waren het er volgens de UNHCR nog 1,6 miljoen, plus nog bijna eens zo veel Afghanen zonder papieren."
"Nu bereidt Oezbekistan zich voor op een vluchtelingenstroom over dezelfde brug. Begin juli liet de Oezbeekse regering er vlakbij zo'n tachtig tenten opzetten, maar het land lijkt niet van plan om de meeste vluchtelingen daadwerkelijk de brug over te laten"
"Van de Centraal-Aziatische buurlanden heeft Tadzjikistan verreweg de meeste banden met Afghanistan. De grens met Afghanistan is na die van Pakistan het langst (1.350 kilometer) en ongeveer een kwart van de Afghaanse bevolking bestaat uit etnische Tadzjieken. Deskundigen verwachten dat de Tadzjiekse president Rachmon de deur open zal zetten voor broeders en zusters in nood. Maar de vraag is hoeveel hij er binnenlaat.''
"Turkmenistan is zo gesloten dat het bekendstaat als het Noord-Korea van Centraal-Azië. President Berdimoechamedov regeert het land als een dictator en zijn beleid ten aanzien van Afghaanse vluchtelingen is het onduidelijkst van alle buren.
Ze lijken in ieder geval niet erg welkom te zijn."

Ik miste alleen nog info over China, dat in het oosten toch ook een stukje grens deelt met Afghanistan.

Hun beste kansen liggen m.i. in Iran, Pakistan, en Tadzjikistan. En nee, niemand zit op al die vluchtelingen te wachten, maar moet Nederland ze dan maar opvangen?

Ik wil er hier helemaal niks meer bij. We slagen er totaal niet in lieden die hier niet mogen zijn, uit te zetten, en een eind te maken aan de 'instroom'. Dan vind ik niet dat je ook nog eens proactief derdewereldlanders hier moet gaan invliegen, ook al hebben ze dan wat hand- en spandiensten voor Kamp Holland en de Ned. ambassade verricht. Zullen ze trouwens goed voor betaald hebben gekregen.

Dr_Johnson | 19-08-21 | 12:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Schijnt dat de tolken hun paspoorten in moesten leveren, die op de ambassade zijn blijven liggen toen het ambassadepersoneel hals over kop volledig, zonder iemand achter te laten voor het afhandelen van die zaken, vertrok. Schiet lekker op.

Watching the Wheels | 19-08-21 | 11:31 | 2

Dat maakt het wel heel makkelijk voor de Taliban.

Pje911 | 19-08-21 | 13:09

De 300.000 wel bewapende Afgaanse troepen zijn foetsie.
Ank is op de hoogte gesteld.
De taliban kon ongehinderd oprukken naar Kaboel, omdat er geen verzet geboden werd.
Het ambassade personeel is door aliens opgehaald.
Het Nederlandse vliegtuig kon eerst niet landen , en later zijn ze leeg teruggekeerd.

wiers | 19-08-21 | 11:31 | 5

@Watching the Wheels | 19-08-21 | 11:44: Dit. Ga er niet van uit dat er nog iets van informatie uit dat land / situatie klopt..
Aantallen worden overdreven, feiten verdraaid, fabels bedacht en véél zaken verzwegen.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 11:56

@EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 11:56: Dat lijkt me voorlopig heel verstandig.

Waar-is-niets | 19-08-21 | 12:58

Hier heb je je 300.000 welbewapende troepen
nos.nl/collectie/13870/video/2388930-... en die mensen hebben we gewoon laten stikken. De Amerikanen hebben rustig een deal met hun tegenstander (taliban) gesloten. Zou er niet trots op zijn.

Watching the Wheels | 19-08-21 | 13:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Alle drie steken ze hun handen en flapje in het vuur voor ongeletterde kanslozen.
En nu heb je de kans om mensen met enige ervaring binnen te halen en dan zien ze wel meer kansen in het thuisland.
Ik snap het niet of is men niet overtuigd van de loyaliteit (ik vind die tolken onbetrouwbaar, als de taliban je dood willen ben je dood, dus als ze leven zijn ze taliban, lekker simpel)

28 | 19-08-21 | 11:27

Het blijft toch een rare argumentatie, dat als je voor meneer A hebt gewerkt in land B dat je dan kunt eisen dat meneer A jou ook maar in huis neemt in land A na gedane zaken.

van Oeffelen | 19-08-21 | 11:25 | 8

@van Oeffelen 11:56
Oh nee? En dat Thaise hoertje dan? Wanneer was het ook alweer, 1996? Ging die niet mee terug naar huis?
En verder, ja: misschien heeft van Oef nooit mensenlevens in gevaar gebracht met zijn werkzaamheden. Dan liggen de verantwoordelijkheden anders.

HeerVanStand | 19-08-21 | 12:06

@Krijgtheenenweer | 19-08-21 | 11:36:
Twee serieuze vragen:
1. Die afspraak: staat die echt zwart op wit ergens opgetekend?
2. Die veiligheid: is die ook vastgelegd als zijnde evacuatie naar Nederland of elk ander land waarin meneer B veilig is?
Ik kan me vergissen maar ik vermoed dat er alleen sprake is van een morele verplichting die ik tot op zekere hoogte kan begrijpen.

Amsterdamsko | 19-08-21 | 12:24

Die ijle lucht daar in de Alpen doet wat met je.

Gokmaar | 19-08-21 | 13:22
▼ 5 antwoorden verborgen

Voor de meeste politici zijn onderdanen (van NL, maar ook die van andere landen) niet van interesse en worden pas interessant als we tenminste onze reet met ze kunnen afvegen.

viejohuevon | 19-08-21 | 11:25 | 1

We zijn heel soms heel even van interesse: als er verkiezingen aankomen. Direct na de verkiezingsuitslag zijn we niet meer van interesse en gaat het weer en alleen om en over hen, de politici.

Boeddha18 | 19-08-21 | 11:46

En dan net als de Ambonezen en KNIL soldaten in een kamp of camping stoppen?

van Oeffelen | 19-08-21 | 11:24 | 1

Die stopten we destijds in verlaten concentratiekampen. Dachten we dat dat een goed plan was.

DenkenDanDoen | 19-08-21 | 12:03

Tja, er moeten toch meer vrouwen op hoge posities komen?
Nu, die zitten er.
En wat die tolken en anderen betreft, ik heb er geen moeite mee als die allemaal hierheen gehaald worden ( of eigenlijk al gehaald hadden moeten zijn ).
Maar wel graag die lui van we are here en anderen het land uit.
Alleen zal dat beide niet gaan gebeuren, links heeft liever kladlopers dan mensen die echt iets doen.
In dit geval hun leven willens en wetens op het spel zetten voor onze militairen.
Maar goed, er moeten meer vrouwen op hoge posten komen.
En die zitten er gelukkig....... ( zucht ).

helaas-nederlander01 | 19-08-21 | 11:21

Zijn er eigenlijk nog wel genoeg militairen voor een staatsgreep?

Dubbelepunthoofd | 19-08-21 | 11:20

ja lieve tegelbakkerts; en dan moet het kabinet met hoofdrol voor al deze nietsnutten nog haar aanvang krijgen!

Ik drink nog een bak, doe een kak, en hou m'n gemak.

dopinie | 19-08-21 | 11:19

Vernietigend.

Die drie komen zo uit Jiskefet, 't zijn net de dames die de asielzoeker moeten opmeten en zo.

In de Kamer met een pak paperassen komen vertellen hoe het ambtelijk zus of zo wel of niet ging en zou moeten gaan, maar hoe het had gekund weet iedereen; door het te regelen no matter what de regeltjes.
Nog geen kikker kunnen die failliete faalhazen van de kant duwen en ze doen meer schade dan een olifant in een porseleinkast.

Bijleveld is een sukkelig wanhopige tenatante, Kaag tot d'r kruin gevuld met qaue qaq en Broekers-Knol is een ezel waar een paard de hik van krijgt.

Tierelier | 19-08-21 | 11:19 | 3

Opmeten? Rocky en Alam lijken (naast de demissionaire minister voor de schaal) een soort bergdwergen. Ik heb ooit gehoord dat men in Afghanistan als babyvoeding dikke vingers opium geeft zodat ze niet dag en nacht liggen te janken.

OverdaanDerOnderheid | 19-08-21 | 11:26

Oda, Femke en Guusje van Cultureel Centrum de Moefflon.

Watching the Wheels | 19-08-21 | 11:54

@Watching the Wheels | 19-08-21 | 11:54: You got it.
En sinds een maand heeft Jiskefet weer alles online gekwakt en is het dus weer op de JijBuis te zien. Effe zoeken naar Jiskefet De Dames en je kan weer in je broek pissen, zoals om Brood voor homo's...

Tierelier | 19-08-21 | 11:58

Koloniaal gedrag 2.0. Heeft Bij1 al gereageerd?

Dubbelepunthoofd | 19-08-21 | 11:18

Die onbeschofte, van elk fatsoen ontdane arrogantie en minachting welke afstraalt van Dedain '66 is rijp voor de galg. Wat een gruwelijk volk zijn die D'66'ers toch; werkelijk van alle realiteit en ratio ontdane leeghoofden die zich liever drukker maken over genderneutrale schijthuizen en regenboogvlaggetje dan zich in te leven in alle lagen van de samenleving.

Broadsquire | 19-08-21 | 11:16

Waar is Tom Staal om bij ieder van die 3 heksen de microfoon onder de neus te duwen? Ze te vragen, nee beter te smeken, om per direct op te stappen en om nooit meer terug te komen. Door dit incompetente optreden van deze kak-dames lopen er straks honderden Nederlandse veteranen met een Vietnam(Afghanistan) syndroom. Het is een schande. Geef een paar oud KCT commandanten de leiding om nog te redden wat er te redden valt.

enkelereisretour | 19-08-21 | 11:15

Wat een Kutwijf met hoofdletter ben je als je belooft de tolken naar NL te halen maar ze al 2 jaar ongezien de tiefus laat krijgen. Ga eens deaud Ank

pibasso | 19-08-21 | 11:09 | 1

Jep!

vanDeudekom | 19-08-21 | 12:41

Zou hypocrisie een vak zijn in de politieke opleiding? Of krijgen ze een workshop als ze gaan solliciteren.

de SENSEI | 19-08-21 | 11:07

Het kabinet is afgetreden vanwege de toeslagenaffaire. Hoe gaat het daar nou mee? Zijn alle slachtoffers schadeloos gesteld?

HankHill | 19-08-21 | 11:06

Mevrouw Bijleveld heeft het druk gehad op defensie, om Marco Kroon aan het kruis te nagelen, nota bene een oorlogsheld die in Afghanistan door de Taliban tussen zijn roomwitte billen werd genaaid. Dit waren haar hoge prioriteiten plus het beschilderen van de gezichten van beroeps militairen. Tevens liggen er tig marineschepen werkloos tegen de kade vanwege personeelsgebrek, om over het tekort van munitie, onderdelen, kleding maar tezwijgen. Zie hier de daadkracht van de falende minister der Nederlandse strijdkrachten, een old lady welke zich met steunkousen en korset overeind moet houden, van hetzelfde laken een pak haar evenknie mevrouw Broekers-Knol gehuld in parelketting, daarbij nog Kaag in broekpak dat is dan compleet het trio van ons falende landsbestuur, aangestuurc door Rutte, die zelf uit de wind blijft.

Goedverdoemme | 19-08-21 | 11:05 | 2

Precies, Kroon was erger dan de taliban, want daar wordt wel actie op ondernomen. Marco moest hangen

pibasso | 19-08-21 | 11:11

Op alles is bezuinigd, het is net de zorg.
Maar wij zijn met zijn allen meer gaan betalen. Faal is nog te zacht uitgedrukt.

Krijgtheenenweer | 19-08-21 | 11:41

Gewoonlijk ben ik tegen immigratie - met name doordat veiligelanders het land verkankeren - maar in deze vind ik dat Afghanen die 'onze jongens en meisjes' hebben geholpen beloond moeten worden. Dankzij die tolken, beveiligers enz. zijn families in Nederland begrafenissen bespaard gebleven.

We weten welke Afghanen geholpen hebben, want dat staat allemaal geregistreerd, maar de Taliban hebben die gegevens en biometrische data ook buitgemaakt dus het is voor die mensen een race tegen de klok.

Vind het sowieso een bijzondere gang van zaken dat bij wijze van spreken de kapitein het schip als eerste heeft verlaten om de bemanning en passagiers achter te laten. Je zou denken dat de soldaten pas weggaan als de helpers met gezin en het ambassadepersoneel het land uit zijn. Ach, ik ben ook maar een armchair general.

GroetenVanUrk | 19-08-21 | 11:01 | 5

@GroetenVanUrk | 19-08-21 | 11:18:

Maar ik lees in dat artikel ook. zoals te verwachten is, dat de Taliban daar niks mee kunnen, want eea is veel te hightech voor ze. Ze hebben dan de hulp van Pakistan nodig, en dan gaat er nog wel wat tijd overheen, denk ik. Genoeg tijd in ieder geval om naar de buurlanden te vluchten.

Dr_Johnson | 19-08-21 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Nieuwste stukje van Jan: www.briefjevanjan.nl/
Daaronder staat de nieuwste pod-cast van de Nare Jongens.
Die hadden het ook even over de 'megafaalmokkels' (dank Jan).
Begint zo rond de 8 min.

Lenco | 19-08-21 | 11:00

De 3 heksen uit Mcbeth, Kaag, Bijleveld en die niksnut van broek en nog wat.

natit | 19-08-21 | 11:00 | 1

“Double, double toil and trouble. Fire burn and caldron bubble."

Dr_Johnson | 19-08-21 | 11:05

Statistisch gezien moeten we hier nu niet gaan klagen. Als je de lijst er op naslaat, is Nederland helemaal niet vol!
Er zijn 28 landen waar het nog véél drukker is. Geloof het of niet, maar waar we hier 416 neuzen per vierkante kilometer hebben, zitten er bijvoorbeeld 19.500 mensen op een vierkante kilometer... in Monaco!
Geleuft u het zelf? Dus hup, bek dicht, alle eitjesbakkers, parkeerwachters en winkelbedienden uit Afghanistan naar Nederland! Hup, kan makkelijk! Als Monaco het kan, kan ons grote ruime land het ook!

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:57 | 8

@EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 12:12: ben inderdaad Zwitsal. Kan niet beloven dat ik alle reaguurders ga leren kennen.

Malle moer | 19-08-21 | 12:38

@Malle moer | 19-08-21 | 12:38: 't is u vergeven.
U zult wellicht rap een aantal vaste tegelleden gaan herkennen en hun insteek doorgronden, ook als er een indicator zoals sarcasme mist.

(Extragratis tip, geen smileys plaatsen!)

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 12:52

Taiwan is voller.

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 16:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Een bewindspersoon die dit op haar geweten heeft, moet gewoon weg, demissionair of niet.
Het smerige, huichelachtige duiken voor de duidelijk niet genomen verantwoordelijkheid dat ik gisteren in het debat heb gezien... Ik volg graag een goed debat, maar gisteren hield ik het niet meer uit.
Gebabbel over hoe goed je nu bezig bent, hoe je de scherven aan het bijeenrapen bent nadat je alles op een misdadige manier kapot hebt laten gaan.

HeerVanStand | 19-08-21 | 10:56

Toet toet, boink boink,
Sigrid en Ankie, Ankie en Sigrid.
Kansloze trutten, zaten te dutten.
Ze zat in de bios, en Bob is de klos!

KritischeKrikker | 19-08-21 | 10:56 | 2

Bob moet gaan rijden,
pas op voor bermbom,
hoepla en knal.
Bob vloog in stukjes
Ankie sliep verder
Wat een gebral.

funda | 19-08-21 | 10:58

KritischeKrikker | 19-08-21 | 10:56 LOL

@funda | 19-08-21 | 10:58: ROFLOL

King of the Oneliner | 19-08-21 | 12:26

Schouder aan schouder met de poten in de modder werken de bekwame bewindslieden doortastend en energiek aan een goede oplossing

thanseeuwen | 19-08-21 | 10:54

'Bob runde midden op Kamp Holland een winkeltje waar vrijwel iedere Nederlandse militair wel eens iets gekocht heeft. Van een burka tot een moskeewekker. '
God ja. Een kennis van mij diende ook in Afghanistan en had voor de gein zo'n zelfde moskeewekker en burka meegenomen.
Die knaloranje burka heeft lange tijd aan de kapstok gehangen op de afdeling en met die irritante moskeewekker hebben we nietsvermoedende collega's de stuipen op het lijf gejaagd.
Waarschijnlijk gekocht bij diezelfde Bob.

leo de pejo | 19-08-21 | 10:54

Vraag me af hoe de 3 kruidenvrouwtjes reageren na het lezen van dit hartverscheurende verhaal. Ik vermoed iets in de trant van: "we doen er alles aan, .. we zijn erg druk .. herhaaldelijk het begrip "twenty four seven" (Kaag).... het is verschrikkelijk wat er daar gebeurt... we zijn overvallen door de gebeurtenissen maar ook Frankrijk en Duitsland... bla bla ,, etc... En zoals GS het al stelde: "het is gewoon een teringzooi" en alweer is Nederland medeverantwoordelijk voor dodelijke slachtoffers die gered hadden kunnen worden. Slaap lekker dames !

johnyl | 19-08-21 | 10:54 | 1

Gelukkig zijn de mannelijke kabinetsleden ook incompetent, je zou bijna gaan denken dat vrouwen hier niet geschikt voor zijn.

Malle moer | 19-08-21 | 11:07

Wat leefden onze grootouders toch onzalige onwetendheid. Verder dan het durp kwamen ze niet en wat er aan de andere kant van de wereld gebeurde wisten ze niet en kon ze niks schelen. Hedendaags weten we alles meteen en moeten we met alles en iedereen solidair zijn. Gevraagd wordt je niks.

Zatkniss | 19-08-21 | 10:52 | 2

En op het tuinpad van mijn vader zie ik Afghaanse tenten staan.

funda | 19-08-21 | 10:59

“Het is allemaal niet zo makkelijk”

Klopt, Sigrid. Daarom kun je jouw vak ook beter aan competente mensen overlaten.

Je verwart competentie met arrogantie. Gebeurt in jouw sociale kringen wel vaker.

Malle moer | 19-08-21 | 10:51 | 2

"Dit probleem los je ook niet op met een druk op de knop". Gouden lingo.

funda | 19-08-21 | 11:01

Polen heeft de eerste vliegtuigen met Afghanen al naar Polen gehaald. Het kan dus prima.

Bataafje | 19-08-21 | 12:23

Normaliter ben ik voorstander van een streng asielbeleid, maar in dit geval mag daar (voor een keer) van afgeweken worden. Uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke maatregelen.

Hendrick9999 | 19-08-21 | 10:50 | 3

Zo uitzonderlijk is Dit niet. Over een paar maanden is het een ander islamitisch land.

Qwatz | 19-08-21 | 11:08

@Qwatz | 19-08-21 | 11:08: Nee, nee. We hebben nu toch wel geleerd ons niet meer met landen uit die regio te bemoeien. Wegblijven daar. Laat ze maar lekker doen wat ze willen doen. Men wil daar niet anders, net zo min als dat we hier anders willen. Dus niet vermengen en gewoon leven en laten leven, ook als dat betekend dat veel mensen aldaar niet in vrijheid leven. Ze willen de "vrijheid" die "wij" hebben niets eens.

Peerkeoud | 19-08-21 | 11:46

@Qwatz | 19-08-21 | 11:08: Een islamitisch land, met dank aan de Britse lijnentrekker van 100 jaar geleden.

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 16:29

Schrijnend.
Stuitend domme en/ of harteloze bewindslieden.

Ben Adam | 19-08-21 | 10:49

In Groningen denken ze ook wel eens dat een toezegging ergens toe leidt hahahaha wie zijn die mensen

Shoarmamasutra | 19-08-21 | 10:46 | 1

Zodra een politicus een toezegging doet is dat een reden om een kort geding te starten aangezien een toezegging...

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 16:30

Het politieke schip ligt inmiddels op de bodem. Toch maar zuurstof heen gebracht...

Purk | 19-08-21 | 10:45

Het is niet slechts die ene minister of staatssecretaris, dat departement, de ambtenarij, het provinciale bestuur, het lokale bestuur, de rottigheid en smeerlapperij zit werkelijk overal in alle lagen van de overheden van Nederland. Met Rutte als boegbeeld is de kwaliteit van ons bestuur als een rotte peer uit de boom gevallen.
Arrogantie, corruptie, leugens, verdraaiingen, doofpotten en dergelijke, het is de norm geworden. Met onmensen als Kaag, Ollonkreng, en die geriatrische Bijleveld en Broekers Knol plus onbenul Kojak Grapperhaus hebben we het zoveelste bewijs dat we een bananenrepubliek zijn van ongekende omvang.

Broadsquire | 19-08-21 | 10:43 | 4
-weggejorist-
indernaad_datisjuist | 19-08-21 | 10:59

En zo is het.

Masturwasbeert | 19-08-21 | 11:00

Maar hoe heeft het zover kunnen komen? Wat is de oorzaak? Of de oorzaken.
Iemand?

Pietie | 19-08-21 | 11:28
▼ 1 antwoord verborgen

De rol van defensie inzake Srebenica en het vernietigde fotorolletje.

Het raadsel rond het fotorolletje ging een eigen leven leiden. Op de opname zou duidelijk te zien zijn geweest dat Defensie van het begin af aan op de hoogte was van de massamoorden.

Krijgtheenenweer | 19-08-21 | 10:42 | 3

Die laatste zin, schei toch uit man.

SixBravo | 19-08-21 | 11:03

De foto's zijn door mensen gemaakt die daar aanwezig waren. Die mensen hadden dus ook in staat moeten zijn om te vertellen wat ze daar gezien hebben en wat er op de foto's stond. Zijn die verhalen er? Waarom werden die mensen destijds niet naar voren gehaald om te vertellen wat ze gefotografeerd hebben?

Frau Merkel | 19-08-21 | 11:54

Ook hier weer politici en bestuurders die jonge mensen in de steek hebben gelaten en eigenlijk de aanstichters zijn van leed. Voorhoeve is er een van.
Bron: o.a. Argos.

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 16:31

Als iets hier een keertje goed gaat, is dat puur toeval. Of een wonder. Voor de rest wordt consequent precies de verkeerde keuze gemaakt op het verkeerde moment. Nog nooit heb ik zoveel debatten gevolgd als de laatste anderhalf jaar. Ik kan inmiddels zinnetjes zoals 'er wordt kei- en keihard gewerkt' of 'het is ingewikkeld', niet meer horen.
Soms vraag ik me af hoe de verantwoordelijken zichzelf nog kunnen dulden. Waarom ze zelf niet constateren dat ze hun werk niet doen. Dat er teveel fout gaat en er geen/weinig resultaten zijn. Terwijl ik ook wel weet dat dit soort vragen niet eens bij ze op komen. Juist omdat dat ook een van de competenties zou moeten zijn.

Poesmobiel | 19-08-21 | 10:40 | 6

Ik weet niet precies hoeveel woorden je nodig hebt om een taal redelijk te kunnen spreken, wat zullen we gokken, 10.000 woorden?
Politici hebben d'r denk ik maar 200 nodig. Die taal is internationaal, ik zou 'm "zwetspraat" kunnen noemen. Altijd dezdelfde spreuken. "hard aanpakken", "strenger straffen", "we zijn geschokt" hou toch op man, ook die stompzinnige spindokters erbij. Je reinste domologen. Bah.
(moest dit effe kwijt).

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 16:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Als er dan toch per se een vrouw op Defensie moet zitten, zet er dan een lekker wijf met beste prammen neer. Heb je inhoudelijk ook geen ruk aan, maar ze kan voor de moraal van onze jongens bij bezoeken overzees wel een leuk stripshowtje opvoeren.
*wegduikt*

goedverstaander | 19-08-21 | 10:39 | 2

Aangezien onze militairen met regenboogvlaggen op hun gezicht rondlopen hebben ze denk ik meer behoefte aan een dragqueen als minister.

2voor12 | 19-08-21 | 10:42

"Hoi Ankie, ken je me nog?".

Phantomas | 19-08-21 | 10:38 | 1

"Ik jou binnenkort niet meer." Vreselijk.

Watching the Wheels | 19-08-21 | 10:48

Het zou nu toch duidelijk moeten zijn dat Kaag, tena lady en die van defensie NOOIT meer in de buurt van het landsbestuur mogen komen.

Stijlicoon | 19-08-21 | 10:36 | 4

@starbuck280 | 19-08-21 | 10:37: Er ziteen er een paar die het wellicht wel kunnen, maar die nimmer in de buurt van de knoppen mogen komen wegens een 'cordon sanitair'.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:39

Oh? U dacht werkelijk dat u van clowns als Hugo de Jonge af was? Nou dan !

bisbisbis | 19-08-21 | 10:40

Ach, hierna komt de generatie '80-'90 achter de knoppen te zitten. Als je mocht denken dat dit slecht is, houd je dan maar vast van wat er nog in het vat zit.

UpdateAvailable | 19-08-21 | 10:54
▼ 1 antwoord verborgen

Nederlanders in nood worden ook niet of nauwelijks geholpen. Dat is structureel voor Nederland, je burgers en helpers in de excrementen laten zakken.

Nivelleermarionet | 19-08-21 | 10:35

Alles goed en wel maar als we het beleid nu ruimhartig gaan toepassen en ook bijv. alle ‘fixers’ en dergelijke gaan toevoegen, kan ik je op een briefje geven dat er opeens 500k fixers op de stoep staan.
Ik heb eens een keer een paar dollar aan een betrokkene (fixer avant la lettre?) betaald om mij überhaupt in een normaal tempo langs de paspoortcontole op HKIA te krijgen toen ik een keer civiel vloog.
Echt, in Kabul worden nu t-shirts gedrukt met ‘Je sui Fixer’ op de voorkant.
Let maar op.

Repliek_in_stijl | 19-08-21 | 10:35 | 2

'Je suis un eitjesbakker'.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:38

Dit dus, niet zomaar iedereen hier naar toe halen. Betreffende mensen waren zich ook terdege bewust van welke risico's ze namen door met de vijand, lees het Westen, samen te werken.

2voor12 | 19-08-21 | 10:41

snap de ophef rond ivoren toren elite Kaag niet. Zijzelf geeft op camera toe dat de formatie prioriteit 1 heeft, achterkamertjespolitiek met Groenlinks ipv gristelijk rechts met een ingehuurde cateraar. Waarschijnlijk lijngevangen sockeye zalm en een goede witte wijn ipv een balletje gehakt met bloemkool. Tolken die een nekschot zeer waarschijnlijk krijgen in handen van Taliban staat op prioriteit twee. Kaag heeft dan wel Stalinistische trekjes : ' 1 geval is een tragedie, wordt het miljoenen dan is het statistiek '

HetOorAakel | 19-08-21 | 10:34 | 1

Die tolken staan niet op 2: ze staan niet eens op de lijst. En inderdaad: Kaag heeft Stalinistische trekjes. Vandaar ook haar voorkeur voor GL.(Er zijn nog mensen die zich herinneren dat GL de CPN is onder een valse vlag)

sailor 1 | 19-08-21 | 10:40

Wat willen die veteranen nu? Dat we zonder controle iedereen hier heen halen? Dus ook alle Afghanen die van de situatie handig gebruik maken om weg te komen (wat ze toch al wilden)? En dan ook nog schrijven "niet zinloos geweest" en "Wij hebben geleverd". Ik begrijp dat hij dat tegen zichzelf zegt voor zijn eigen gemoed maar het is natuurlijk onzin.

Vula | 19-08-21 | 10:33 | 3

Nee, nee, nee!
Niet weer!
De normale gang van zaken is dat er vooraf afspraken worden vastgelegd waaraan een overheid gehouden kan worden. Dat geldt (in slechts het gunstigste geval) ook voor Nederlandse onderdanen.
Zonder afspraak geen verantwoordelijkheid.

jemagookniksmeer | 19-08-21 | 10:43

Hoezo onzin? Defensie heeft geleverd wat de politiek van ze heeft gevraagd met het mandaat wat ze hebben gekregen. Dat de politiek verder geen zinnige dingen heeft gevraagd kun je defensie, en de vele veteranen, niet kwalijk nemen. Iets meer respect graag voor hen die in extreem moeilijke omstandigheden hun leven riskeren voor de grillen van jolande sap

de count | 19-08-21 | 10:52

Lul niet zo slap.

wiers | 19-08-21 | 10:52

Amen!

ratelaar | 19-08-21 | 10:33

Ter herinnering: in Afghanistan sneuvelden twee landgenoten omdat Defensie een partij afgekeurde mortiergranaten uit Bulgarije op de kop had getikt. Kosten geen drol, jonguh! Conclusie van het daarop volgende (uiteraard onafhankelijke) onderzoek? Het lag aan de can do mentaliteit van de krijgsmacht zelf.

Deze hele farce die voor openbaar bestuur moet door gaan in Nederlandje, doet mij vooral denken aan de wel amusante film Hot Fuzz. Wie die film niet gezien heeft, kan de plot vast wel ergens op het interweb vinden.

Hetkanverkeren | 19-08-21 | 10:32 | 2

Dat van die mortiergranaten was in Mali..

starbuck280 | 19-08-21 | 10:36

@starbuck280 | 19-08-21 | 10:36: Klopt. Mijn fout. Het onderliggende principe wordt er helaas niet anders van. Dank!

-edit- Dit dus: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5213312/mortierongeluk-mali-vervolging-openbaar-ministerie-nabestaanden

Hetkanverkeren | 19-08-21 | 10:40

Ik ga even flink seksistisch zijn, en dat mag omdat het kan, maar een vrouw als MinDef en dan in het bijzonder deze MinDef, is een belediging voor onze militairen.

Masturwasbeert | 19-08-21 | 10:31 | 6

Dat argument raakt kant nog wal, kijkt u niet verder dan al die bekwame mannen in Rutte III. De Nederlandse krijgsmacht heeft de nodige professionele vrouwen binnen de gelederen, inclusief in de strijd geharde veteranen.

Hint: op dit moment draaien twee vrouwen mee in de eindselectie van de Britse SAS. Wellicht ben ik de enige kerel die ze dat beslist niet na doet.

Hetkanverkeren | 19-08-21 | 10:38

@Hetkanverkeren | 19-08-21 | 10:38: Dat soort top-wijven zouden absoluut niet in ons huidige stelsel passen; die hadden na twee dagen driekwart van de tweedekamer omgelegd uit pure frustratie.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:41

@Hetkanverkeren | 19-08-21 | 10:38: Oh absoluut. Maar het is een volstrekte uitzondering. Als het echt spannend wordt heb ik het liefst een hard-ass rambo voor de deur. Eentje met genoeg testosteron om eerst te schieten en dan te praten. Heeft iets met nature te maken.

Masturwasbeert | 19-08-21 | 11:40
▼ 3 antwoorden verborgen

In Nederland is een mensenleven niet zoveel waard.

Rennieflox | 19-08-21 | 10:30

Ook door niets te doen kan je bloed aan je handen krijgen.

Henk1357 | 19-08-21 | 10:29 | 1

Dit vind ik een hele goede en diepe oneliner.

King of the Oneliner | 19-08-21 | 12:35

De T.H.T datum van deze arrogante heksen zijn allang overschreden.
Gaarne direct meegeven aan de GFT of grofvuilwagen.

Paaldanseres | 19-08-21 | 10:26 | 1

Ze zijn demissionair. Ze kunnen alleen nog op persoonlijke titel worden weggestuurd. Dat dan maar doen?

sailor 1 | 19-08-21 | 10:46

Regering met schijt aan alles. Behalve aan zichzelf, hun naasten en hun eigen huigelachtige grijns. Ik wil nog meer plempen, maar dat wordt weggejorist.

TmC | 19-08-21 | 10:25

Zou ze het nog leuk vinden?

Odin | 19-08-21 | 10:25 | 2

Ze had liever 4 jaar op dat plekje gezeten om vervolgens een of andere nietzeggende kutbaan bij de VN of NAVO te pakken om dan lekker te brallen in dure hotels.

BBRDWR | 19-08-21 | 10:27

@BBRDWR | 19-08-21 | 10:27: Oh, maar dat kan altijd nog. een van de weinige zaken die dit soort carrieres in de weg staan, is wat Joris Demmink geflikt heeft. Zoek maar eens wat die tegenwoordig doet.... Succes, die is compleet van de radar verdwenen.
Maar voor deze drie dames is hun kostje al gekocht.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:44

MOLUKKERS
in Nederland-Indië werd de orde in die kolonie gehandhaaft door het KNIL, het Koninklijk Nederlands Indisch Leger.

Veel inwoners van de eilandengroep de Molukken namen dienst in dat leger. Toen Nederland na de Japanse bezetting z'n kolonie terug wilde vochten de loyale Molukkers aan hun zijde. Maar deze oorlog verloren ze en terug op de Molukken wilde de nieuwe republiek Indonesië ze niet hebben. Op dienstbevel komen de militairen met hun gezinnen dan naar Nederland.

Wat een verblijf voor zes maanden zou worden mondde uit in een verblijf voor altijd. De beloften die Nederland de Molukkers deed werden verbroken. Reawaruw: "Ze zouden worden opgevange in kazernes. Maar werden doorgestuurd naar voormalige concentratiekampen als Vught en Westerbork. Een pensioen kregen onze vaders niet ofschoon ze ooit in dienst waren van het Nederlandse leger."

Krijgtheenenweer | 19-08-21 | 10:24 | 2

Millennials die op academisch niveau functioneren zie Molukkers als verraders tov hun "eigen" (lees Indonesische bevolking) dus geen aandacht waardig. De aandacht gaat vnl uit naar Afrikanen want specifiek naar slaventransporten/ slavernij uit een verweggelegen verleden omdat hier de perfecte slachtoffers van koloniaal beleid vallen te vinden. Waarbij men voorbijgaat aan dat daders in de handel in de eerste plaats de mede Afrikanen waren. Deze nazaten van deze mede Afrikanen (dus daders in de slavenhandel) zijn nu de aanjagers van hele dekolonialisatie debat omdat deze geprivilegieerde groep nu allemaal met voorrang aan westerse universiteiten studeert.

ultraman | 19-08-21 | 11:09

Ook "gewone" indonesiers kwamen in de problemen. De vader van mijn moeder werkte bij het spoor in Bandoeng, hierbij veel onder nederlands gezag. Toen de Jappanners kwamen is ze als kind in een "jappenkamp" terecht gekomen.
De inheemse bevolking zagen de Japanners als bevrijders (van de Nederlanders) en wezen de families aan die de Nederlanders geholpen hadden.
Van mijn moeder heb ik nog wat Japans geleerd. Genoeg om een keertje uit naam van mijn moeder een Japanse toerist verrot te schelden.
Na de capitulatie van de Japanners werden de Nederlands gezinde familie uitgekotst door de inheemse bevolking, en de toenmalige president gebruikte dat sentiment om zelf aan de macht te komen. De verhalen die zij ons vertelde waren verschrikkelijk en komen overeen met wat er nu in Afganistan plaats vindt.
Om het maar niet te hebben over de lange reis op een boot, en uiteindelijk de aankomst in Nederland, niks, berooid waren ze, en werden in een houten huisje met twee kamers neergezet. Ze moesten hun hele leven opnieuw opbouwen in een vreemd koud land, met veel mensen die hun met de nek aankeken.
Dank zij een paar aardige mensen die hen hielpen, zijn ze gelukkig wel gesetteld, en ben ik geboren.
Dus vraag me niet wat ik er van vind; Ik zou de Afganen het liefst allemaal helpen, maar ik weet dat dit niet mogelijk is....

Delfts Blauw | 19-08-21 | 11:58

Met alle winden meewaaien is wat we graag doen hier. Geen standpunt innemen, dingen op z'n beloop laten, laten gebeuren. Veel politieke dossiers ontstaan hier door deze houding. En dat is niet iets van één partij, meer een bijwerking van polderen.

zeeman73 | 19-08-21 | 10:23

De nederlandse overheid heeft een erg slecht track-record, alsnhet om dit soort zaken gaat;

Oud militairen KNIL
Nabestaanden van tienduizenden ex-KNIL-militairen en ambtenaren uit Nederlands-Indië krijgen geen achterstallige salarissen van hun ouders uitbetaald.
Tijdens de Japanse bezetting (1942-1945) kregen 82.000 voormalige militairen en ambtenaren in de toenmalige Nederlandse kolonie geen salaris. Decennialang vochten ze voor uitbetaling van deze schuld van – omgerekend - 5,7 miljard euro.
Nederland heeft dit altijd geweigerd, omdat deze financiële verplichtingen zouden zijn overgedragen aan Indonesië. Dat blijkt niet te kloppen. Eind 2015 sloot het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) alsnog een overeenkomst met het Indisch Platform als 'morele genoegdoening'. Rechthebbenden die op 15 augustus 2015 nog in leven waren, krijgen een eenmalige uitkering van 25.000 euro. Uiteindelijk gaat het om nog geen 600 personen.

Krijgtheenenweer | 19-08-21 | 10:23

Wat een organisatorisch onvermogen weer. En zijn weer een hoop bewindslieden en ambtenaren die hun taak verzaakt hebben.

Was het nou echt zo moeilijk om de lokale Afganen op de loonlijst even een identiteitsbewijs te geven waarmee ze met hun gezin geëvacueerd konden worden? Zodat we ze niet en-masse en ongecontroleerd binnen hoeven te halen?

Chuck the plant | 19-08-21 | 10:23

Onbetrouwbare cda'ers, Bob had het kunnen weten. Waardeloos.
Bizar dat we helemaal nooit dergelijke verhalen hebben gehoord uit Afghanistan. Op het moment zelf zal het om veiligheidsredenen zijn, maar ook jaren later niet. Hoorde van de week voor het eerst dat afschuwelijke verhaal van die Rotterdamse marinier met die Feyenoord tatoeage. Ze hebben het allemaal heel clean en op afstand van de mensen gehouden (waarschijnlijk om debat te voorkomen).

Watching the Wheels | 19-08-21 | 10:22 | 1

John Stuart Mill: 'War is an ugly thing, but not the ugliest of things: the decayed and degraded state of moral and patriotic feeling which thinks that nothing is worth a war, is much worse.'
De hele quote is er overigens een waar veel Nederlanders eens over zouden moeten nadenken.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:32

Bijleveld en Kaag zijn beiden personen die vanuit de theorie, de abstractie regeren.
Vandaaruit toetsen ze alles aan regels en wetten .

Deze mensen zijn niet gewend om vanuit de mens naar een situatie, dossier zo je wil, te kijken. Een oplossing wordt dus niet bedacht vanuit de mens, maar vanuit de kaders.

Mensen zoals Rocky en Alam zijn dus nooit het hoofdonderwerp, zij staan niet centraal bij een probleem(oplossing) dat zijn voor hen die regels.

Goede leiders beschikken over empathie.
Denk aan een Nelson Mandela

Roos | 19-08-21 | 10:22 | 6

@EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:26: zeker lastig, dat vooropgesteld. In dit geval gaat het om de specifieke beloftes die kennelijk eerder zijn gedaan aan o.a. deze 2 mannen.

Noem me ouderwets, maar voor mij geldt nog steeds : belofte maakt schuld.
Als ik deze toezegging zou hebben gedaan, dan zou ik daar dus alles voor in werking stellen en me er desnoods in privé tijd mee bezig houden.

Roos | 19-08-21 | 10:32

@Coolcalmcollected | 19-08-21 | 10:31: precies dat.
Beloftes worden makkelijk gedaan en weer vergeten.

Het is holle retoriek, evenals de woorden 'nieuw leiderschap' en 'transparantie'

Roos | 19-08-21 | 10:35

Goeie analyse Roos! Ik heb mijn woede nog nooit zo keurig verwoord gezien.

HeerVanStand | 19-08-21 | 11:12
▼ 3 antwoorden verborgen

hypocriete politici is toch een pleonasme?

Dr.Utker | 19-08-21 | 10:21 | 1

Anders ben je geen politici.

polletjepiekhaar | 19-08-21 | 10:22

Die moskeewekker moeten ze aan Rutte, Kaag en Bijleveld geven dan kunnen ze er vast aan wennen en worden ze misschien op tijd wakker.

Kris | 19-08-21 | 10:21

Maar mevr.Kaag zei het toch: "onze eerste prioriteit ligt bij de formatie" , hoezo is zij niet eerlijk?

Eminent | 19-08-21 | 10:21

Wat mij mateloos frustreert is de ‘toon van het debat’ kaart die wordt getrokken zodra een discussie op de inhoud gevoerd wordt, gevolgd door emo termen als ruimhartig, samen, man en macht (niet inclusief) en team. Waarom zeggen beleidsmakers niets meer op persoonlijke titel?

De Pilsvogel | 19-08-21 | 10:21 | 3

Omdat je dan er op gepakt kan worden. Je moet je altijd verbergen achter functie en ambtenaren. Verantwoordelijkheid is iets voor het plebs.

TeeJee | 19-08-21 | 10:24

Die woorden wekken bij mij ook ergernis op.
Van de week hoorde ik Kaag zeggen dat ze 'er keihard aan heeft gewerkt' toen de eerste 4 Afghanen in het vliegtuig naar NL zaten.

Dat bleek dus met een Frans vliegtuig te zijn.

Dan vraag ik me af, hoe ziet dat keiharde werk er dan uit? Heeft ze die Fransen moeten overtuigen? Was het vliegtuig al aan het taxiën en tóch omgekeerd door het harde werk van Kaag?

Roos | 19-08-21 | 10:28

@Roos | 19-08-21 | 10:28: Over aantallen in vliegtuigen. Uit een bericht in de T maak ik op dat er 51 pax in een C-17 zaten die op Schiphol landde. Yep! Keihard gewerkt! Een andere C-17 is met 640 pax uit Kabul vertrokken. Misschien zou Kaag eens wat minder hard moeten werken. Gaat de evacuatie wellicht stukken beter.

sailor 1 | 19-08-21 | 10:54

Het zal wel tegen het zere genderbeen zijn, maar als minister van defensie heb je een stevige kerel nodig, niet een muts van de huishoudschool.

Blok aan je been | 19-08-21 | 10:18 | 4

kletsverhaal, het is een poltieke functie.

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:32

@MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:32: Een gesjeesde schoolmeester op Gezondheid. Is toch maar een politieke functie. Ook zo'n succesverhaal.

goedverstaander | 19-08-21 | 10:46

@MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:32: Totdat er daadwerkelijk stront aan de knikker is. Nederland heeft al zo lang geen oorlog meer op eigen bodem gehad, dat inhoudelijk de functie veranderd is. Als we het dan gaan opzoeken in zandbakkië blijkt dat een politieke functie voor daadwerkelijk krijgsgeweld iets minder geschikt is.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:49
▼ 1 antwoord verborgen

Zouden D66 stemmers al door hebben dat ze hebben gestemd op de zoveelste incompetente politica? Oh nee wacht, die stemmen op een tafeldansje tijdens verkiezingstijd...

D66 stemmers krijgen exact wat ze verdienen. Het is alleen zo jammer dat de rest van NL er ook onder moet lijden.

TeeJee | 19-08-21 | 10:18

Maar goed, niemand zag dit aankomen. Niemand. Echt niet. Eerlijk. Daarom snap ik wel dat Kaag wegduikt. Die is te druk om nogmaals haar waarheid te verkondigen en wil zich bezig houden met zaken die er wel toe doen zoals de formatie.

Deflatiemonster | 19-08-21 | 10:18

Incompetentie ten top…..

Cor Zakov | 19-08-21 | 10:18

Kunnen wel allemaal zeer verontwaardigd, boos en verdrietig zijn maar de regering kan er helemaal niets aan doen dat ze bevriende en hulpzame Afghanen niet terug kunnen halen. Ze zitten niet eens allemaal in Kabul maar over het land verspreid. Zodra de Taliban zijn opmars begon was de 100% al niet meer haalbaar. En daar is het waar de overheid heeft gefaald, ze hadden al veel eerdere moeten evacueren. Maar nu eisen dat iedereen gered wordt is totale waanzin. De Taliban laat geen Afghaan meer vertrekken, heel misschien nog uiteindelijk als ze een buitenlands paspoort hebben (door diplomatieke en economische sancties druk). De rest wordt gedood omdat ze als collaborateurs worden beschouwd. Kortom kansloos.

Zuma | 19-08-21 | 10:17 | 2

De overheid stuurt ook een vliegtuig alleen de amerikanen selecteten bij de poort en laten alleen NAVOburgers het terrein op

Shoarmamasutra | 19-08-21 | 10:19

Je maintiendrai. Ik zal handhaven. Zo waarlijk helpe mij God almachtig.

Iedere militair heeft deze eed afgelegd en trouw gezworen aan Koning en Grondwet. Ik ook. En volgens mij leggen ambtenaren ook een dergelijke eed af?

Het is onbegrijpelijk dat politici dan mogen liegen, stelen en bedriegen uit naam van de bevolking. Draaien. Ontkennen. Liegen. Plichtsverzuim. Nalatigheid. Alles mag als je maar politicus bent.

Kaag, Bijleveld, Broekers-Knol.... ga jullie diep, diep, diep schamen. En niet eens om je aangeboren incompetentie. Maar gewoon omdat je je straatje aan het schoonvegen bent over de rug van militairen, veteranen, Afghanen en ambtenaren. Walgelijke heksen.

Odin | 19-08-21 | 10:15 | 2

Ze zijn gewoon ongeschikt. Zeg dat maar gewoon .

Jos Tiebent | 19-08-21 | 10:25

u heeft geen enkel bewijs van liegen. Het landsbelang is wat anders dan het belang van deugende kamerleden die hun stemmen willen veiligstellen met voorbeeldige kortzichtigheid.

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:31

Ik stel een nieuw spreekwoord voor: Stank voor Ank.

Albert61 | 19-08-21 | 10:14 | 2

Stank van Ank

dathoujetoch | 19-08-21 | 10:17

Ank geen dank.

knutsel_ | 19-08-21 | 11:02

De gehele politiek en door en door verrot, enkel en alleen bezig met eigenbelang. Defensie/BuZa is hier slechts een klein voorbeeld van.

Prioriteiten liggen volledig op de verkeerde plekken.

De vries, Henk. | 19-08-21 | 10:14

Dit is wel lekker inspelen op de gevoelens van de mensen. Wat was dat een paar jaar geleden, toen een minister voor lul werd gezet door een kind omdat ie uitgezet moest worden? Ik zie hier op GS vaak opmerkingen voorbij komen over vluchtelingen maar blijkbaar waait men met alle winden mee. En is nu iedereen welkom. Wir schaffen das. En ik blijf erbij dat 'wij' hebben geprobeerd de Afghanen te helpen. Dat wordt nu helemaal omgedraaid.

Leptob | 19-08-21 | 10:14 | 5

@TeeJee | 19-08-21 | 10:21: de wind is hier altijd tegen. nu boos over niet halen van halen, wanneer die wel komen weer boos over inkomende afghanen.

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:30

@BBRDWR | 19-08-21 | 10:22: Ik ben het eigenlijk best helemaal eens met jouw plempsel.
Lastig is en blijft dat velen de import zat zijn. Er is alleen altijd wel een reden waarom we er niet onderuit kunnen. En ja, gevoelsmatig gun ik die Afghanen waar Nederland mee heeft samengewerkt ook wel een veilig heenkomen.

Leptob | 19-08-21 | 10:32

@Leptob | 19-08-21 | 10:32: Import zat vanwege het type import. De meeste mensen willen prima oorlogsvluchtelingen helpen, maar hebben problemen met hoe vervolgens omgegaan wordt met al het kaf wat meekomt met de echte slachtoffers. Het proces en de totale machteloosheid, ehhh... incompetentie, van ons immigratiessyteem bij uitgeprocedeerde asielzoekers komt daar natuurlijk nog eens bovenop. Het is simpel, eenmaal binnen, nooit mee weg.

BBRDWR | 19-08-21 | 10:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Opvangkamp in Amsterdam zuidoost inrichten en de afghanen met piemel inzetten bij bagage afdeling KLM en Transavia. Natuurlijk met een passende bezoldiging.

Henri | 19-08-21 | 10:13

Hele hordes mensen zijn hier onterecht toegelaten of hebben hier niks te zoeken maar weigeren simpelweg weg te gaan en dat kan allemaal maar, zoals veiligelandiërs. Jarenlang heeft de kraan onbeperkt opengestaan en heeft de asielindustrie goede zaken gedaan. Maar nu mensen echt moeten vluchten blijft de poort dicht. Ik vind dat echt heel erg beschamend.

osolemio | 19-08-21 | 10:13 | 2

Dat is het ook..

starbuck280 | 19-08-21 | 10:17

Je zou bijna zeggen: al die uitgeprocedeerde asielzoekers uti veilige landen op een vliegtuig onder het motto: wij hebben straks jullie plekken nodig voor mensen die uit een oorlogsgebied komen. Wegwezen. De echte aso's zijn die profiteurs uit veilige landen. Die zitten op een plek van een vluchteling. Leg dat eens uit, GroenLinks en Gristenunie. Die mensen die straks door de taliban worden opgehangen, incluis familie, die kunnen hier niet terecht doordat jullie weigeren om Achmed met z'n iPhone op het vliegtuig te zetten.

BBRDWR | 19-08-21 | 10:25

Toch wel een geluk dat er nog geen kabinet is. Dit zou zo maar tot een nieuw aftreden kunnen leiden. Vooruitziende blik van de heren en dames. Als Bijleveld echt die belofte heeft gedaan aan de heren mag ze aan de schandpaal.

BobDobalina | 19-08-21 | 10:12 | 1

Daarom: zo lang mogelijk demissionair blijven. Dan kun je over deze dossiers niet struikelen.

goedverstaander | 19-08-21 | 10:16

De vraag is wie er feitelijk controle heeft over de toegang tot de luchthaven. Ik heb het idee dat de Amerikanen de dienst uit maken en kan mij ook voorstellen dat het in die chaos moeilijk zo niet onmogelijk is om het allemaal zo te organiseren als wij zouden willen. Noem mij één terugtocht uit de geschiedenis die niet chaotisch verlopen is.

Bigi Bana Boy | 19-08-21 | 10:12 | 6

@goedverstaander | 19-08-21 | 10:15: de capaciteit is beperkt, alleen grote vliegtuigen die maar kort mogen blijven staan. Dus wij moeten met de A400 van de Fransen, Engelsen of Duitsers meeliften. Duidelijk dat we er zelf een stuk of zes zouden moeten hebben.

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:29

Regeren is vooruitzien. Met behulp van ondersteuning van het Amerikaanse leger en contractors had het Afghaanse leger controle. Toen hadden we de reddingsoperaties uit moeten voeren. Het Westen moet zichzelf de vraag stellen of het niet beter was geweest om deze beperkte militaire support (sinds begin 2020 geen Amerikaans slachtoffer) voort te zetten: geduld, geduld!! En de bondgenoten van Amerika hadden een bijdrage moeten leveren aan de kosten. Met een veilig, stabiel Afghanistan hadden de vluchtelingen in het Westen weer terug kunnen keren. Met alle in de bodem aanwezige grondstoffen had Afghanistan wellicht zelfs een deel van de kosten kunnen vergoeden.

PR0FESSOR | 19-08-21 | 11:24

@PR0FESSOR | 19-08-21 | 11:24: Het ding is wel. Trump vroeg Europese landen mee te helpen om Afghanistan tot een goed einde te brengen. Wij hebben allemaal nee gezegd en het nog steeds Amerika's probleem gemaakt (was eigenlijk ook hun probleem).

Ik ben van mening dat we naar de Afghaanse bevolking de morele verplichting hadden om ze proberen te helpen. Dan hoefde we ze hier ook niet heen te halen en zou het ontiegelijk veel onschuldige doden kunnen voorkomen.
We zijn niet voor de wereld verantwoordelijk, maar we hadden hier als EU het verschil kunnen maken. Maar nu wijst iedereen lekker makkelijk naar de VS....

Shadowzz | 19-08-21 | 12:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Tante Ank is wel flink afgetakeld de afgelopen twee jaar.

Prieelvogel | 19-08-21 | 10:10

Het zijn geen politici , maar eigenlijk gewoon smerige vuile huichelaars, opportunisten en ze vertegenwoordigen de zwakste schakel in de maatschappij. Alleen al de lichaamstaal en de onzekere gelaatstrekken van dat onbenullige mens in het midden zegt me genoeg In de marketing en ook de tandartspraktijk geldt de eerste indruk en de eerste 2 minuten van een gesprek zijn bepalend voor de koop en het vertrouwen..nou deze mevrouw heeft nog nooit in 2 minuten met al haar obligate gezever enige indruk op mij weten te maken..Ik walg van de hele gang van zaken , een vingerwijzende excuustruus is het ...zo dat moest er even uit...Je wordt er zo woest van ,betaalt je hele leven 50% van je inkomen aan belasting in de verwachting dat hier een goed staats apparaat van wordt opgetuigd en dan deze verzameling aan sukkels met een brevet van onvermogen aan te zien is verwoestend voor al je vertrouwen in de politiek.

Smoelensmid | 19-08-21 | 10:08 | 1

Niet te veel generaliseren. Dit krijg je als mensen CDA stemmen. Met als bonus Hugo.

Shoarmamasutra | 19-08-21 | 10:26

Ach fuck it ook, haal ze allemaal maar op. ALLEMAAL. Iedereen die ooit "hoi" heeft gezegd tegen een Nederlands militair mag naar Nederland komen. Of weet je, doe gewoon net als Duitsland; men hoeft niet eens een paspoort te kunnen laten zien! Stap gewoon volledig ongedocumenteerd het vliegtuig binnen en weest welkom!

Do-na-zi | 19-08-21 | 10:08 | 2

Inderdaad, laat vooral de grote steden vol raken. Wat de consequenties ervan zijn? Niet ons probleem. Ze zullen het voelen ook.

VoltaireJohn | 19-08-21 | 10:11

@VoltaireJohn | 19-08-21 | 10:11: Welnee, flikker ze ergens ver weg in een drop dat notabene 'kamp' in de naam heeft. Leuk voor de bewoners daar, die weten niet wat hen nu weer overkomt! Plotseling vertienvoudigd het inwoneraantal, vooral met tolken en eierkokers.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:15

Tja nederland, tienduizenden mensen die hier niets te zoeken hebben komen binnen en gaan weer naar hun land terug op vakantie, maar wat Jezidi's, afrikaanse boeren, en afghaanse tolken die echt hulp nodig hebben kunnen oprotten. Dat krijg je met 225 ministers en 30 partijen om slechts 17 miljoen mensen te leiden ...

vlotterik | 19-08-21 | 10:07 | 2

Als je dacht dat wij veel ministers hadden, in Belgie hebben ze er 3x zovee, doen ze 2x zo lang over een formatie, maar die hadden al wel vliegtuigen gestuurd...

ReyNemaattori | 19-08-21 | 10:54

Ik ken trouwens Rocky nog wel maar in zijn rol als Rambo was hij toch iets effectiever in Afghanistan.

Met excuses naar de betrokkenen want eigenlijk is zo'n topic niet om te lachen vanuit een veilige stoel.

Knufter | 19-08-21 | 10:07 | 1

Rocky vocht gewoon aan de kan van de Mujahedeen dat is nu zo ongeveer de Taliban.
Want Rusland was voor de regering toen. Dus de CIA heeft al die baardfiguren die langs kwamen wapens gegeven.
Let wel, in de jaren 60 70 had je in Kabul universiteiten vol minirokmeisjes met losse haren in een opgeruimde stad. Je vind ze zo op google.

Shoarmamasutra | 19-08-21 | 10:31

Typisch Nederlands weer. Een ieder die Nederlanders steunt wordt verraden zodra de bruikbaarheidsdatum overschreden is.
Waarom kan iemand twee jaar in en AZC zitten en doet er niemand iets? Zijn de AZC plaatsen gratis? Het is tegenwoordig toch hip om een "case manager" te benoemen?

Frau Merkel | 19-08-21 | 10:06 | 1

U weet hoe dit werkt?
Bij ál die instanties is het verloop bizar. Als je al een casemanager te pakken krijgt, want het gros is part-timer. Schrijnend geval? Tja, dan zult u tot volgende week moeten wachten, Ibtihal, de nieuwe casemanager van deze cliënt heeft nu verlof, zij is inderdaad al een maandje even met extra verlof vanwege overspannen maar nee, ik kan u niet helpen want mijn caseload is al zo zwaar.

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-21 | 10:18

Ik zeg; grenzen opengooien en heel Afghanistan, Pakistan, Iran, Irak en Afrika binnenhalen. Geen mensch is illegaal! Nederlanders kunnen ook prima in tentjes wonen.

YoMoms | 19-08-21 | 10:06

En deze wond is nog lang niet uitgeetterd. Er komt nog veel meer.

Faant | 19-08-21 | 10:05 | 5

er is geen wond. zaak is om zoveel mogelijk mensen niet naar NL te laten komen. Er zijn 8 miljard mensen op de wereld en 6 miljard willen wel graag in Nederland komen wonen. Vreemd genoeg, dat past niet.

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:27

@starbuck280 | 19-08-21 | 10:14: Raak! De Nederlandse politiek is een en al drama. Maar wat de vaccinaties betreft is het ineens hosanna, en elk tegengeluid wordt weggezet als ‘wappie’.

Wayfaring stranger | 19-08-21 | 10:46

We zijn Srebrenica nog aan het verwerken, knul. En met wij bedoel ik niet het nationaal trauma, maar de jongens en meiden die daar gediend hebben en voor de bus zijn geflikkerd. Inclusief Karremans. met dank aan VVD Joris V

vokfeez | 19-08-21 | 12:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Bijleveld en Kaag moeten gewoon allebei weg.

En eventueel voor een internationaal gerechtshof worden aangeklaagd wegens meervoudig dood door schuld en nalatigheid.

Mevrouw 'ik heb veel ervaring in oorlogsgebieden'.

Taartjes eten in beveiligde paleizen. Champagne drinken. Oh, nee, gauw champagne terug zetten op de tray want er is een cameraploeg van de publieke omroep bij.

Knufter | 19-08-21 | 10:05 | 3

'Ik heb veel er ervaring in oorlogsgebieden.'
Haar lichaam is een lappendeken van slecht geheelde schotwonden? Nee, hooguit een streepje van een blindedarmoperatie, uitgevoerd in een dure privékliniek.

goedverstaander | 19-08-21 | 10:10

Bijleveld willen ze vast nog wel opofferen want dat is een onbeduidende clown
maar Kaag zal zich nevernooit laten wegsturen want zij verdient! het (vice-)premierschap omdat ze zo fantastisch bekwaam is
Aldus geschiedde, die krijgen we dus niet meer weg

Tobi | 19-08-21 | 10:45

Het ergste is, ze zijn al weg. Maar demissionair he. En ze komen gewoon weer terug. Heb zo het idee dat Ank een zwaargewicht binnen het CDA is en Kaag heeft alle NPO- en X66 touwtjes stevig in handen dus die gaat nooit meer weg.
Kijk, in het oude Athene had democratie een noodventiel, namelijk schervenrecht. Zou je situatie als dit ( Rutte, Kaag, B-K en Bijleveld ) makkelijk kunnen oplossen door ze weg te stemmen en ze te verbieden 10 jaar lang nog een politieke functie te bekleden. En in het geval van grove integriteitsschending/machtsmisbruik er nog een boete op kunnen drukken. Ik vind het jammer dat de commissie Remkes daar niet naar heeft gekeken.

Graaisnaaiert | 19-08-21 | 11:03
-weggejorist-
L. Vis | 19-08-21 | 10:05 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

De Nederlandse overheid heeft niet eens oog voor eigen bevolking, laat staan voor de Afghanen die ons hielpen. Stelletje incompentente zakkenvullers.

usb stok | 19-08-21 | 10:04 | 1

*Wij hielpen de Afghanen

Patje | 19-08-21 | 10:05

Kaag zichzelf ook compleet overschat door Buitenlandse Zaken er nog even bij te pakken na de geflateerde tweede plek in maart.

de Voorzittert | 19-08-21 | 10:04 | 2

Kaag ziet dat natuurlijk geheel anders want onbeert enige zelfreflectie
en de mensen om haar heen durven zoiets niet te zeggen want dan vliegen ze eruit
Nee, Kaag is geweldig joh, een aanwinst voor de polletiek

Tobi | 19-08-21 | 10:40

Bob Dobalina vindt dat ze het geweldig doet. Toevallig. Nu u weer.

Graaisnaaiert | 19-08-21 | 10:58

"Kent u Rocky en Alam eigenlijk nog?"

Nee, zelf had ik nog nooit van Rocky en Alam gehoord. Maar hoe gaat het nu met deze twee jongens? Hebben ze (ongesubsidieerd) werk? Dragen ze hun steentje bij aan de Nederlandse samenleving? Kunnen ze hun eigen broek ophouden? En hoe is dat gesteld met de andere 100+ tolken die hier al langer in ons land bivakkeren?

Dr_Johnson | 19-08-21 | 10:04 | 4

@goedverstaander | 19-08-21 | 10:06:

Natuurlijk. Waar zouden ze anders zijn? Terug naar Afghanistan? Dat doe je alleen als je een Nederlands paspoort hebt gescoord, zodat je ervan verzekerd bent dat je na 'familiebezoek' weer probleemloos terug kunt naar je sociale huurwoning, je uitkering en toeslagen in Luilekkerland-aan-de-Noordzee.

Dr_Johnson | 19-08-21 | 10:13

Een tolk spreekt mag ik hopen in elk geval een taal naast Afghaans, waarschijnlijk Engels
daar heb je in principe nog iets aan, maar het geeft vooral aan dat je iets minder dom bent dan je landgenoten

Tobi | 19-08-21 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Prima dat we voor die mensen opkomen en ze niet laten vermoorden maar ik kan er niet zo goed tegen dat er rechten worden ontleed door het feit dat wij hun zijn gaan helpen in hun land.

Patje | 19-08-21 | 10:03 | 4

@Fele | 19-08-21 | 10:07:
De VS moet natuurlijk ook niet piepen als er aanslagen worden gepleegd. Ja we hadden de Taliban gewoon zijn gang moeten laten gaan natuurlijk. Dan hadden we weer het gezeik gehad dat de Westerse Wereld het allemaal maar toe liet.

Patje | 19-08-21 | 10:15

Echt hè, Patje! Wij kwamen de Afghanen helpen. Kom op, joh! Wij kwamen de Amerikanen helpen die zichzelf kwamen helpen.
De Amerikaanse inval in Afghanistan in 2001 was bedoeld als wraak voor de aanslagen van 11 september en om de terroristische netwerken te raken die onderdak en bescherming genoten bij het Taliban-regime.

HeerVanStand | 19-08-21 | 10:35
▼ 1 antwoord verborgen

Ank Bijleveld was een lichtgewicht compromis van het CDA. Een nietszeggend vrouwtje op Defensie. Want daar gebeurt toch geen hol. Weerzinwekkende inschattingsfout van Hoekstra en het CDA. De zoveelste.

de Voorzittert | 19-08-21 | 10:02 | 2

De governance van Defensie is zodanig dat ze onder volledige controle staan van Buitenlandse Zaken en Financien. Bijleveld heeft als enige bevoegdheid de inkoop van potloden HB tot een maximum van 1000 euro per jaar. Staatssecretaris Barbara - PINO- Visser gaat alleen over de CAO die al drie jaar "pending" is.

Glasgow Argus | 19-08-21 | 10:15

Straks mag CDA nog één staatssecretaris leveren

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:26

Sorry Bob, maar de lijn is getrokken en je valt er net buiten.

geheelvergeter | 19-08-21 | 10:02

"Wie zijn die mensen?" Of zoiets

dathoujetoch | 19-08-21 | 10:01 | 1

De nieuwe compente beroepspolticus. Niks weten, liegen, charmant zijn, fotoshoots, geen binding met "het stompe en cynisch gepeupel" en vooral omgaan met mensen die je ergens door het bestuur kunnen duwen, "omdat het zo leuk is".

nobodiesunmighty | 19-08-21 | 10:13

Het Waterloo van de beide dames. Maar de NPO gaat Kaag echt niet voor de bus gooien. Incompetent^3.

Frau Merkel | 19-08-21 | 10:01

Om je kapot te schamen dat wij zulke mensen aan de macht hebben geholpen.
Incompetentie , willekeur en bedrog. Niets is te gek om als minister aan de slag te gaan. WALGELIJK!!!!!

vokfeez | 19-08-21 | 10:01 | 3

exact. Als het mijn personeel was geweest dan had ik ze op staande voet ontslagen. Echt helemaal niets kunnen ze. Ja, zeggen hoe hard ze wel niet werken..

Boeddha18 | 19-08-21 | 10:02

@Boeddha18 | 19-08-21 | 10:02: In feite is het ons personeel zelfs. Maar dat andere personeel van ons wat de regering hoort te controleren doet het niet en zo kan dit gebeuren.

bart1234 | 19-08-21 | 10:04

De dames proeven de macht en laten niet los.
Het lijken wel klitten.

Kijkeensaan | 19-08-21 | 10:08

"Een beveiliger van Kamp Holland mocht na 4 jaar pas zijn gezin weer in de armen sluiten."

Ja wacht even, we sturen fucking LEGER ergens heen, hebben ze BEVEILIGING nodig ook? What the fuck? Is dat niet waarvoor ze daarheen gaan xD

ReyNemaattori | 19-08-21 | 10:01 | 3

Er waren 2 ringen rondom Kamp Holland in Uruzgan; binnenste ring werd door NLse militairen bewaakt en de buitenste ring door Afghanen.

Diederik_Ezel | 19-08-21 | 10:02

Ja en nu wil de beveiliging beveiliging

Shoarmamasutra | 19-08-21 | 10:41

eigenlijk zou dit demissionaire kabinet nog een keer moeten vallen en nieuwe verkiezingen moeten laten uitschrijven. Wat een farce en een beschamende vertoning van deze "bewindspersonen". 2 x demissionair kan helaas niet.

Boeddha18 | 19-08-21 | 10:00 | 2

Er is een wettelijk vacuum. pRutte kan dit eindeloos rekken. De bewindspersonen zitten zelf in de Tweede Kamer, houden daarmee de stoeltjes bezet en controleren zichzelf. Ministers horen niet uit de politieke partijen te komen! Een bewindspersoon hoort wat te kunnen en daarmee is elke partijcoryfee uitgesloten.

Frau Merkel | 19-08-21 | 10:04

En dan? Er word weer een publiciteitsstunt uit de mouw getoverd en het falende korte termijngeheugen van de kiezer doet de rest. Weer dezelfde meuk in het kabinet. Het beste is om gewoon ALLE politici te verbieden ooit nog in de politiek te komen en de hele bups te vervangen voor vers vlees. Niet dat je daar wat mee opschiet want je vervangt de ene lamzak voor de andere.

Hangtietsmurfin | 19-08-21 | 10:06

Als Nederlander in het buitenland hoef je niks te verwachten van de NLse overheid qua hulp. Als je de ambassade belt kun je een grote bek krijgen. Dus vind het niet eens verrassend dat men deze mensen in de stront laat zakken. Cynisch eigenlijk.

Diederik_Ezel | 19-08-21 | 09:59 | 4

De hele politiek is er sinds J.P. Bakellende al niet meer voor de Nederlander/burger.

Hangtietsmurfin | 19-08-21 | 10:08

Ik heb dezelfde ervaring met Nederlandse ambassades. Als ze je al helpen, lijkt het met tegenzin.

Usumani | 19-08-21 | 10:08

de ambassade is geen ANWB voor gestrande millenials.

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:26
▼ 1 antwoord verborgen

Geen actieve herinnering.

BrutusBosch | 19-08-21 | 09:59 | 2

twee jaar geleden wat doet het er toe. kon men toen in de toekomst kijken.
Het hele concept dat tolken recht hebben op een aanvullende beloning van gratis levensinkomen en pensioen en zorg voor de hele familie. Dit na een paar jaartjes werken is volkomen geschift.

MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:25

@MaarFeitelijk | 19-08-21 | 10:25: Onder nomale omstandigheden zou ik ja zeggen. Maar als je bijna 100 % zeker weet dat die mensen welke met westerse strijdmachten hebben samengewerkt, gedood zullen worden door de Taliban, dan lijkt het mij niet meer dan fatsoenlijk dat zij hier naar toe worden gehaald. Dit lijkt mij niet mensen die van die uitvreters zijn.

loser | 19-08-21 | 17:05

Wegens de "teringzooi" in Nederland zijn al de eerste asielzoekers in Duitsland fotografeert. Merkel vind dat niet goed en zegt WTF ga weg, we hebben al genoeg uitvreters hier.
i0.gmx.net/image/022/35979022%2cpd=2%...

jan huppeldepup | 19-08-21 | 09:59 | 4

Volgens de ambtenaar beweerde die meneer een Duitse vader en opa te hebben en had hij daarom recht op versnelde naturalisatie

Shoarmamasutra | 19-08-21 | 10:44

Wat heeft die vrouw trouwens voor composthoop op haar hoofd? Mijn hemel. Zij denkt zeker ook, moet me een beetje aanpassen aan die lul, anders is het contrast zo groot.

Graaisnaaiert | 19-08-21 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen

En maar met de regenboogvlag wapperen. Daar zijn we beter in.

shimanski | 19-08-21 | 09:58 | 3

En zeiken over inclusiviteit…dat ook nog.

Masturwasbeert | 19-08-21 | 10:02

en alles woke gaan opschrijven he, dat is ook belangrijk

vokfeez | 19-08-21 | 10:02

Lekker op kosten van de belastingbetaler tegen iedereen sorry zeggen.

trekarm | 19-08-21 | 10:49

Iedereen die met Rutte werkt beroept zich op: "ik heb daar geen actieve herinnering aan".

loser | 19-08-21 | 09:57 | 3

#precedentwerking

OverdaanDerOnderheid | 19-08-21 | 10:16
-weggejorist-
Matenwerk-NL | 19-08-21 | 10:40

Sluit rutte op.

rotator | 19-08-21 | 12:37

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com