Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Berichten (maar geen nieuwe beelden): "Taliban lief in Kabul maar wraakmoorden vrolijk elders"

We houden de ogen open en schrijven op wat we zien en wat we (nog) niet zien

De claim is als volgt: de Taliban zijn gewoon heel media savy bezig, zeggen precies wat de wereld wil horen namelijk dat ze geen buitenlandse strijders meer zullen huizen, vrouwen en minderheden gerespecteerd worden en dat aanhangers van het oude regime vergeven worden. Parallel aan die claims zagen we beelden van vrouwen die openlijk mogen demonstreren (onder laatste subkop hier), meisjes die naar school blijven gaan (The Independent dropte er zojuist een videorepo over), vrouwelijke docenten nog steeds les mogen geven aan jongens, de Taliban die een sjiietische processie bijwonen, buurten bij de Sikh-gemeenschap, hoe een Afghan National Defense and Security Forces-battalioncommandant en Taliban gemoedelijk war stories met elkaar delen over hun gevechten tegen elkaar, dat de ANA-politiechef van Kandahar die vorige maand nog opriep alle gevangen Taliban-strijders te onthoofden nu 'werkt' als 'chauffeur' voor de Taliban, dat de buitenlandse Taliban-woordvoerder gaat zitten voor een interview met Israelische journalisten (okay LOL hij wist niet dat het Israeli's waren), dat zelfs de laatste Afghaanse jood geen reden ziet Afghanistan te verlaten en dat de verwachte vluchtelingenstroom richting Pakistan dus heel erg meevalt.

Maar ondertussen zou dit alles smoke and mirrors zijn om hun ware aard lang genoeg te verhullen tot ze uit het publieke oog verdwenen zijn, en dan eindelijk hun wraakcampagnes kunnen starten en vrouwen thuis op te sluiten/publiek te stenigen in plaats van een internationaal erkende en geaccepteerde overheid te worden. Want zo ging het in Iran na '79 immers ook ongeveer. Ja, misschien, en misschien ook niet. De chef van de Britse strijdkrachten zegt in ieder geval dat de Taliban 2.0 niet dezelfde is als uit de dirty 90's, en we hen een kans moeten geven zich te bewijzen.

Bovenstaande blauwvinken claimen dat de Taliban hun wraakcampagens al gestart is in Kandahar, Zabul, Ghazni, Helmand enz. Uit Kandahar zagen we op 13 augustus inderdaad beelden van ongeveer twintig lijken op straat (video hier en hier). Deze moorden werden door plaatselijke bewoners op social media aan de Taliban toegeschreven. Dit filmpje claimt de omstanders te tonen tijdens de executie van vier ANA-commandanten in Kandahar, maar de executie zelf is niet te zien. Belangwekkende noot: dit gebeurde voordat de Taliban in Kabul verklaarde dat iedereen vergeven was. Op deze beelden is naar verluidt te zien hoe tolken extreem zwaar mishandeld worden, maar de context en authenticiteit is nog niet geverifieerd.

Beelden van executies en wandaden door de Taliban uit andere steden dan Kandahar moeten we nog tegenkomen, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze niet niet gebeuren. De Nederlands-Afghaanse Aryan zag het naar verluidt nota bene in Kabul zelf gebeuren: "Eenmaal in het appartement zagen ze dat in de straat oude Afghaanse militairen werden neergeschoten."

Er zijn ongetwijfeld nog legio aan tribale rekeningen te vereffenen, en zelfs al spreken officiële Taliban-woordvoerders in Kabul naar eer en geweten, dat betekent nog niet dat hun maten ergens honderden kilometers verderop het er doorleefd mee eens zijn. Hij spreekt zeer waarschijnlijk niet voor de gehele beweging.

Ook gaat er uit Kabul zelf een video rond waarin geclaimd wordt dat de Taliban van deur tot deur gaan om 'mensen' op te pakken en te martelen. Terwijl andere bronnen weer claimen dat hier juist gewapende plunderaars gearresteerd worden. Maar hoe dan ook shout out naar deze makker die alle arrestanten point blank met z'n RPG onder schot houdt LOL.

De grootste lakmoesproef staat echter nu al op de deurmat. Want in Jalalabat en Asadabad zijn anti-Taliban-protesten uitgebroken (onderstaande video's) waarbij de Afghaanse nationale vlag nogal demonstratief vertoond wordt. Durft de Taliban het aan deze protesten de kop in te drukken tijdens in de eerste week van hun media-offensief, of vinden ze een andere manier om de boel te kalmeren? De eerste berichten dat de Taliban in de lucht of op de demonstrerende menigten vuren komen al binnen. We gaan het meemaken.

Oh, en die nieuwe Noordelijke verzetsalliantie in de Panjshir-valei natuurlijk, beelden hier, hier, hier en hier. Want dat is de enige Afghaanse regio die de Taliban nog niet veroverd hebben. We verwachten niet dat die alliantie voor een herovering gaat of uberhaupt een kans zou maken als ze dat wel deden. Maar mogelijk blijven ze wel een onafhankelijke valei.

UPDATE: Al-Jazeera meldt drie doden en 12 gewonden bij de protesten "after shots fired at protest against removal of Afghan flag by Taliban in the eastern city of Jalalabad."

UPDATE: Dit hadden we gemist. Talibanleden hebben gister het standbeeld van Hazara-sjiitische militieleider Abdul Ali Mazari 'onthoofd' en opgeblazen. De Taliban doodde hem in 1996.

UPDATE: Belangwekkend leesvoer in The Atlantic: This Is Not the Taliban 2.0. "When the Taliban first sacked Kabul 25 years ago, the group declared that it was not out for revenge, instead offering amnesty to anyone who had worked for the former government. “Taliban will not take revenge,” a Taliban commander said then. “We have no personal rancor.” (...)"

UPDATE: Taliban (na sneer naar Facebook? lol) gebanned van Facebook.

UPDATE: Voormalige tolk voor de VS Hamdullah Hamdard is naar verluidt door de Taliban gedood in Jalalabad.

UPDATE: De oprichter van inlichtingenbedrijf Palantir tweet dat "“An Afghani interpreter I have come to know well over the years was hung in the streets last night. They melted his DoD ID into his chest. Cut off his arms. And killed his family.  His 10 year old daughter was spared and handed off to leadership.” (From a note to my friend)". Het bericht is ongeverfieerd en bovendien de enige bron over een dergelijk voorval. Maar we houden het in de gaten.

UPDATE: Vrouwelijke anchor van Afghaanse staats-tv RTA Pashto mocht vandaag niet de straat op om haar werk te doen. "Despite wearing a hijab & carrying correct ID, I was told by Taliban: The regime has changed. Go home." Een grillige voetsoldaat, of doorseipelende beleidsintenties? 

Anti-Taliban protesten in Jalalab, Taliban openen vuur boven/op (?) menigte

Social
Social
Social

lef

Social

shots

Social

Mr. Worldwide

Big oof

Social

Schooiers vs Talibs

Social

eens

Gelukkig zijn er nog memes

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Jullilia17 | 19-08-21 | 04:27
-weggejorist-
IkissJorisAss | 18-08-21 | 21:49

Laten wij als goede democraten nu eerst maar eens beginnen met debateren en onze afschuw uitspreken. Wellicht dat hier en daar nog eens een pittige brief geschreven gaat worden.

Drs. D. | 18-08-21 | 20:11 | 1

Laten we eerst een rapport schrijven, en dat aan de GL wethouder van Amsterdam Groot-Wassink geven, die heeft daar een speciale la voor in zijn bureau.

Bolder | 18-08-21 | 20:29

Uit De Telegraaf van vandaag:

"Joe Biden had kunnen weten dat de opmars van de Taliban zo snel zou kunnen gaan. Dat meldden woensdag onder meer de New York Times en de Wall Street Journal op basis van geheime documenten van Amerikaanse inlichtingendiensten.

Een rapport in juli [!] voorspelde zo’n beetje de gang van zaken van de afgelopen dagen."

Dit wat betreft het geblaat dat werkelijk niemand dit had kunnen voorzien. Tijd om een reeks Nobelprijzen toe te kennen.

Argyronauta | 18-08-21 | 20:04

De kamer wil dat iedereen die met ons gewerkt heeft hierheen komt en ook een verblijfsvergunning krijgt. Belachelijk. Ze hadden een baantje in Nederlandse dienst. Maar dat betekent toch niet dat ze deugen? Laat staan dat hun aanhang deugt? Mensen kunnen van meerdere walletjes eten. En als het meevalt met die Taliban, waarom zouden ze dan niet weer terug kunnen naar Afghanistan? We gaan weer problemen importeren. Wat niet werkt moet je niet herhalen. In dit land wordt voortdurend herhaald wat niet werkt.

Poes Fiep | 18-08-21 | 19:55

Eerst de sharia willen en dan klagen dat mensen aan flarden worden geknalt. Zoiets als elke dag Kapsalons met extra saus als ontbijt, lunch en avondmaal eten en dan klagen over je gewicht.

whitechocolateface | 18-08-21 | 19:15

www.thepullrequest.com/p/we-are-no-lo...

"It's a pleasant LARP, with self-reinforcing loops of hashtags, New York Times puff pieces and Psaki 'circling back', until one day the Taliban roll in and everyone is running for the helicopters. It's like US elites finally had the VR headset knocked from their faces and actually had a look around. And what they saw was a roomful of men with faces out of an illustrated bible looking like they’d just pillaged a Cabela’s—that’s how much top-shelf, modded-out AR hardware they captured—sitting down for a super-awkward Zoom meeting announcing a sudden change of plans for American foreign policy."

omanders | 18-08-21 | 18:35

's lands wijs, 'lands eer. Het gaat daar al eeuwen zo. Het zou nu anders gaan omdat er een paar jaar een Amerikaans vlaggetje gewapperd heeft?

Frau Merkel | 18-08-21 | 18:28

In Panjshir is de noordelijke alliantie zich weer aan het vormen, begint het spel binnenkort weer van vooraf aan.
www.youtube.com/watch?v=cWHEUEBcq9Y

zeertegendradig | 18-08-21 | 18:26

Is Biden al publiekelijk aan de schandpaal genageld door de npo of rtl?

zoalsikhetzeg | 18-08-21 | 18:14 | 2

Die zijn op zoek naar een uitspraak of beelden van Poetin om hem ergens van te kunnen beschuldigen. Na dat item wordt de voortvarende aanpak van Sieg getoond. Als ze nog wat beelden kunnen vinden waarop ze geen heks lijkt. Schijnt nog best een klus te zijn.

Graaier | 18-08-21 | 18:57

Het is de schuld van Trump anyway.

TheseDays00 | 18-08-21 | 19:33

Als ik die gasten bezig zie moet ik steeds aan die orthodoxe joden denken. Als je die de ruimte geeft is Palestina ook na een maand van de aardbodem geveegd. 1 pot nat natuurlijk. Mafkezen heb je in iedere religie.

Rest In Privacy | 18-08-21 | 17:49 | 5

Als je de palestijnen hun gang laat gaan (en eerst geld en wapens geeft) is Israël binnen een maand van de aardbodem gevaagd. Keer op keer op keer bewezen. Wat jij typt.....

TheseDays00 | 18-08-21 | 19:35

@TheseDays00 | 18-08-21 | 19:35: Israël zal nooit en te nimmer van de aardbodem verdreven worden.
Als u dat gelooft heeft u geen idee van de geschiedenis van het Israëlische volk.
En al helemaal niet van hun toekomst!

Bolder | 18-08-21 | 20:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp iets niet, waarom dragen de Taliban geen mondkapjes en houden ze geen 1,5m afstand, ze zijn totaal onverantwoord bezig, superspreaders!
We hebben met een wereldwijde pandemie te maken, zegt Rutte altijd.
Hoogste tijd dus dat daar orde op zaken wordt gesteld, al die ongeteste buitenlanders vliegen zomaar de wereld over.
Hopelijk gaat de WHO ingrijpen, straks is de zorg daar overbelast.

Bolder | 18-08-21 | 17:48 | 5

@Basil Fawlty | 18-08-21 | 19:14: Corona is veel gevaarlijker, zegt Rutte, echt waar!

Bolder | 18-08-21 | 20:16

Hebben de Taliban geen boa's om de coronaregels te handhaven?

Schweinchen Dick | 18-08-21 | 21:10

@Schweinchen Dick | 18-08-21 | 21:10: ja, ze zijn al in actie gekomen zegt de Telebelg:
’Wanhopige evacués bij vliegveld worden beschoten’
Afghaanse Nederlander in Kabul: ’Taliban zijn begonnen met executies’

Bolder | 18-08-21 | 21:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Krijg toch wel een beetje kippenvel van die protesten in Afghanistan, zeker als je weet wat de risico's zijn. Hopelijk krijgen we een Berlijnse muur moment, waarbij het volk de taliban dictatuur omver werpt, maar ik vrees een bloedbad.

zeertegendradig | 18-08-21 | 17:23

Redactie, Spartacus, waarom 780 woorden gebruiken om het islamitische begrip taquiya uit te leggen. Dit 1300 jaar oude islamitische begrip maakt onderdeel uit van de jihad, de strijd naar de islamitische wereld overheersing, waarbij de islam stelt dat het een plicht is om tegen vijanden te liegen om hun vertrouwen te winnen op weg naar de uiteindelijke zege.
Vergeet niet dat "Islam, geloof van de vrede" slechts betekend dat vrede zal heersen als de hele wereld voor Allah op de knietjes gaat.
Wat in dit verhaal is omschreven zijn dus slechts voorbeelden van Taquiya.

Peter-Rissing | 18-08-21 | 17:01

Ah, de TK heeft al motie aangenomen dat iedereen die ooit iets voor de missie heeft gedaan naar Nederland moet kunnen komen. Of je nu gevaar loopt of niet. Zei iemand omvolkingspolitiek en ongecontroleerde migratiestromen?

Vula | 18-08-21 | 17:00 | 4

@Cor Netto | 18-08-21 | 17:18: Vergeet de 'nareizigers' niet.

Asteroid-B612 | 18-08-21 | 18:08

Herstelbetalingen, erfschuld en excuses.

TheseDays00 | 18-08-21 | 19:36
▼ 1 antwoord verborgen

Effe voor de reaguurders die zeggen dat een meerderheid van de VS burgers de terugtrekking steunt. Das war einmal. Nieuwe poll van 16 augustus toont dat nog maar 49% erachter staat tov 69% in april dit jaar.
Artikel:
"Poll: Support for Afghanistan withdrawal plummets as Taliban seize control."
www.politico.com/news/2021/08/16/poll...

Basil Fawlty | 18-08-21 | 16:58 | 2

Ja, volgen alleen maar wat de hardste schreeuwers op tv roepen. Politieke opinie beïnvloeden is niet zo moeilijk. Dit is de minst slechte uitkomst.

Vula | 18-08-21 | 17:01

Oh Politico.
Altijd goed voor gekleurd nieuws!

Bolder | 18-08-21 | 20:26

ze zijn niet meer zo dom om hun koppensnellerij online te plempen. Op theync nog geen nieuwe filmpjes gezien.

RdeFriesch | 18-08-21 | 16:42 | 3

Ik net nog 1 in Kabul 2 minuten lang, waar een protesterende hoofddoek, na een lange speech door wat baardmannen, met 1 kogel door haar hoofd, midden op straat wordt afgemaakt. Allahu Ekbar werd er wild gescandeerd. Deze moslima had denk ik niet moeten gaan protesteren daar. Maar goed, Taliban 2.0 is zoooo lief....

Omnisofos | 18-08-21 | 17:24

Dat is een oud filmpje. Andere kledij andere baarden . Syrië

Qwatz | 18-08-21 | 18:01

Is er ook Corona?

Naall | 18-08-21 | 16:39 | 2

Corona is daar nu even niet interessant,
wordt het ook niet, jonge bevolking, de rest is al onthoofd, no probZ mate!

vander F | 18-08-21 | 17:51

Bedoel je Mexicaans bier of het virus?

Schweinchen Dick | 18-08-21 | 21:13

Het is wel mooi weer daar. En zij hebben wèl al een nieuwe regering.

Dickie1908 | 18-08-21 | 16:38 | 1

En een inclusieve, dus de vrouwelijke ministers zullen geen tijd hebben om een filmpje te pikken.

Cor Netto | 18-08-21 | 17:19

Afghanistan heeft bijna 40 miljoen inwoners. Stel dat de helft het niet eens is met de nieuwste strenge sharia. Dan is het toch niet meer dan logisch dat deze 20 miljoen opgenomen worden in ons landje?
Verwacht binnenkort wel een motie in de 2eKamer.

meneer Q | 18-08-21 | 16:22 | 4

en waarschijnlijk komen alleen de mannelijke Afghanen naar NL. De vrouwen worden binnen opgesloten door de talibananen.

WalterSobchack | 18-08-21 | 16:35

De helft van die 40 miljoen is deze eeuw nog geboren.

De-P(s)aus | 18-08-21 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

Het is vrij naief om te denken dat de Taliban zich koest houdt voor de westerse pers in Kabul dus dat betekent dat zij dat ook zijn buiten het oog van de pers in het rest van het land ?
Dat is hetzelfde naief als denken dat Amsterdam synoniem is voor Nederland.

loser | 18-08-21 | 16:13

It's a huge shit sandwich and we are all going to have to take a bite... [Lt. Lockhart, Full Metal Jacket]

Odin | 18-08-21 | 16:09 | 1

"Son, all I've ever asked of my Marines is that they obey my orders as they would the word of God. We are here to help the Afghans, because inside every sandn*gger there is an American trying to get out. It's a hardball world, son. We've just got to keep our heads until this peace craze blows over."

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 16:33

Net zo naar eer en geweten als het verdrag dat ze met Trump overeenkwamen? Even stompzinnig als Sigried, Ankie en seniel (Broekers-Knol niet Biden)

bijna_raak | 18-08-21 | 16:06

De Taliban zijn 3 keer niks, maar een Jorisban is ook niet leuk....

Pierre Lebon | 18-08-21 | 15:57

Waarom wordt steeds bij de beoordeling van een niet westers land steeds vergeleken met onze manier van leven ? Dat is wat de asielindustrie bij uitstek doet. Wij zijn goed. De rest is zielig want niet zoals ons. Dus moeten we ze redden. Stop daar eens mee ! Laat die mensen daar hun ding doen zoals zij dat vinden. Bemoei je er niet mee. Nu trapt GS ook al in die val.

LucaBrasi | 18-08-21 | 15:57 | 1

Daarom komen ze ook zo graag hier en maken er een leuk intercultureel feestje van totdat het net zo' n hell hole is geworden als waar ze vandaan kwamen.

bijna_raak | 18-08-21 | 16:08

En ondertussen had minister van Buitenlandse Zaken een gezellig etentje met Klaver en Ploumen. Benieuwd of het nog gesmaakt heeft.

jochum1980 | 18-08-21 | 15:57 | 2

Er waren vast geen varkensworstjes.

Hadena | 18-08-21 | 16:05

De Taliban is beter georganiseerd dan ooit met vele jonge aanwas. Ze willen helemaal geen vrouwenrechten etc. Ze willen de Sharia en al het andere zoals in de Koran staat. Wat ze nu zeggen is mooi weer spelen maar ondertussen doen ze het tegenovergestelde. Op VICE vanochtend een interessant item gezien. De Taliban beantwoorde de vragen netjes en dat was niet echt wat ze de afgelopen dagen roepen.

EmilioEsteves | 18-08-21 | 15:57 | 2

99% van de afganen will sharia, dus als ze hierheenkomen worden het vast vredelievende democraten.

bijna_raak | 18-08-21 | 16:10

Dit is wat er gebeurt als je een echte leider vervangt door een flapdrol met kerstballen....

Pierre Lebon | 18-08-21 | 15:54

Laten we wel wezen: de taliban treft geen blaam. Het is de schuld van het imperialistische westen dat Afghanistan onrechtmatig bezette. De witte man moet de schuld niet afschuiven op de taliban.

thanseeuwen | 18-08-21 | 15:49

Blijven dadelijk 75.000 Taliban strijders over in heel Afghanistan. De rest is vertrokken. Waarna ze elkaar de hersens in gaan slaan want die 75.000 zijn niet allemaal van dezelfde stam.

Rotterdammert1965 | 18-08-21 | 15:46 | 2

Reken daar maar niet op. Er moet wat te neuqen over blijven voor die jongens. Dus ze zorgen dat er wat vrouwen (vanaf 9 jaar) over blijven in het land.

matatwork | 18-08-21 | 15:52

Banksy nu ook actief in Afghanistan.

TRUMP | 18-08-21 | 15:34 | 1

wel in zijn stijl maar hij zou nooit kritische kunst over moslims maken, die zijn namelijk onderdrukten

parlinone | 19-08-21 | 01:06

Wel mooi dat ook hier mensen in de Disney/knuffel campagne van de baardmensen leken te trappen. Alle vrouwen die nu dapper protesteren kunnen beter heel snel het land proberen te verlaten. Ik ben bang dit ongekend bloederig gaat worden. Ze weten al dat er nul tegenstand is, dus ze kunnen hun lusten botvieren. Psychopatistan.

BobDobalina | 18-08-21 | 15:29 | 3

Daar ben ik ook bang voor. Wat we zien is een mediaoffensief. Het tweede offensief zal 'shariadriven' zijn. Landen die het niet zo nauw nemen met de mensenrechten, China en Rusland zullen dit faciliteren vanwege grondstoffen. Dit gaat een groot drama worden.

Opblaas_boot | 18-08-21 | 15:37

Ze houden zich even moest omdat de tegenstand die er was (westerse militairen) zich uit de voeten maakt. Vrijwillig. Als die weg zijn (m.n. de Amerikanen) kan het feest beginnen

naglfar | 18-08-21 | 16:00

@naglfar | 18-08-21 | 16:00: Natuurlijk. Het meest domme is om nu iets te doen, waardoor die Amerikanen terug zouden komen.

Grachus | 18-08-21 | 19:48

Het is wel wachten op de eerste Talibanopsplitsing. Ik vereacht dat er binnen die groep weer subgroepen ontstaan. De meest bloeddorstige en meedogenloze groep gaat dan weer de macht overnemen. Totdat over 15-20 jaar de Chinezen er een atoombom op gooien. Zo, dat is mijn voorspelling.

Hadena | 18-08-21 | 15:27 | 1

precies, zet 3 mossels bij elkaar en je hebt een stammenoorlog

BASinnic | 18-08-21 | 16:48

Als de kiezer hier in NL in meerderheid de sharia wenst dan ”lijkt” het een democratische zaak dat die ook ingevoerd wordt. ‘Lijkt’ als die meerderheid dat wenst, aangemoedigd door zelfmoordaanslagen, en daardoor naar rust verlangt en verder geen gezeik meer wil.

HogeNood | 18-08-21 | 15:26 | 1

Eigenlijk net zoals met het vaccineren. Verplichten doen ze nog niet daar de meeste het vaccin nemen om van het5 gezeik af te zijn.

Rotterdammert1965 | 18-08-21 | 15:48

Bijleveld probeerde de Nederlandse inzet nog goed te praten: de levensverwachting was gestegen van 40 naar 60 jaar.

Hier klopt geen hout van. In de periode 2001-2019 is de levensverwachting gestegen van 56 naar 63 jaar. Dit is de periode waarin het Westen het land 'hielp'.

In de periode 1995-2001, toen de Taliban de scepter zwaaide, steeg de levensverwachting van 53 naar 56 jaar.

De-P(s)aus | 18-08-21 | 15:25 | 2

Het aantal schoolkinderen steeg van 1 naar 9 miljoen. Maar: de bevolking explodeerde in de periode van 2001-2020 ook van 21.6 miljoen naar 38.9 miljoen inwoners. Het percentage schoolgaande kinderen tegenover niet-schoolgaande kinderen per jaar zal dus stukken minder zijn gestegen.

De-P(s)aus | 18-08-21 | 15:30

@De-P(s)aus | 18-08-21 | 15:30: Van de zogenaamde behaalde resultaten:

"De militaire bijdrage was onderdeel van een bredere Nederlandse inzet op politiek vlak en ontwikkelingssamenwerking en gericht op een stabiel Afghanistan. In twintig jaar zijn belangrijke resultaten geboekt. Zo steeg het aantal schoolgaande kinderen van 1 naar ruim 9 miljoen, nam de gemiddelde Afghaanse levensverwachting toe van 44 naar 60 jaar en groeide de Afghaanse economie. Er werden een professioneel leger en politiemacht opgebouwd. In Afghanistan zetelt inmiddels een democratisch verkozen regering, er is sprake van mediavrijheid en er bestaat een actief maatschappelijk middenveld." www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

Blijft dus heel weinig over.

De-P(s)aus | 18-08-21 | 15:32

De taliban heeft geleerd hoe je de westerse linkschmens lief kunt sussen en voor de gek houden terwijl ze ondertussen gewoon doorgaan. Een heel blabla verhaal hoe ze vrouwenrechten gaan respecteren en dan afsluiten met ... "within the limits of Islam". Je weet toch dat die baardapen Afghanistan terug in het stenen tijdperk sturen, net als IS deed.

vlotterik | 18-08-21 | 15:21 | 2

Die lui zitten juist het westen te trollen. Of liever gezegd onze MSM en mainstream politici. Ze sussen helemaal niemand, iedereen weet dat vrouwen en homosensuelen nu f*cked zijn.

Alleen door cognitieve dissonantie en ondermijning in moraal slaan de (s)linksemensjes nu wat om zich heen en zoeken een zondebok (the Orange Man en zijn mean tweets). Maar iedereen weet heus wel hoe laat het is.

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 15:24

Zoiets als democratie, maar wel binnen de Ruttedoctrine.

Schweinchen Dick | 18-08-21 | 21:24

Misschien nog het meest praktisch om andere Arabische/soennitische landen zoals Egypte, Saoedi-Arabië en de Emiraten geld te geven/om te kopen om meer Afghanen op te vangen ipv ze naar NL te halen.

Diederik_Ezel | 18-08-21 | 15:15 | 1

Ze komen naar tataland EN Egypte/Saoedi-Arabie/Emiraten krijgen doekoe bedoelt u. Want dat gaat er gebeuren. Tienduizenden Afghanen naar het westen, mossellandjes krijgen bribes om rustig te blijven en de olie en gas te blijven pompen richting westen.

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 15:17

Net op CNN Nederlands vliegtuig leeg vertrokken.

Ebolala | 18-08-21 | 15:14 | 2

Denk dat ze daar strakke land en opstijgtijden hanteren, heb de lijst gezien van landen en vliegtuigen zijn er heel veel en neem aan dat er geen lange discussies mogelijk zijn met de VS military.
Trouwens wel interessant om het hele proces op dat vliegveld e.d. te regelen, zal daar later wel eens over willen horen wie en wat dat deden en hoe dat ging, dat is pas crisismanagement.

Uw Verzekeringsadvis | 18-08-21 | 15:18

We staan weer internationaal voor lul.

VanBukkem | 18-08-21 | 15:25

Wat mij betreft geven we die Taliban het voordeel van de twijfel.

VanBukkem | 18-08-21 | 15:11 | 9

@MoonBeebe | 18-08-21 | 15:46:
Eigenlijk zijn we het gewoon eens dus. Met dien verschil dat ik het misschien iets makkelijker van mijn schouders laat glijden.

VanBukkem | 18-08-21 | 16:11

@MoonBeebe | 18-08-21 | 15:46:
Ik vind het ook sneu voor die vrouwen, maar ja, wat doe je er aan. Plus de meeste van die vrouwen zijn net zo religieus fanatiek als die man van hun.

VanBukkem | 18-08-21 | 16:14

Dat is niet zo slim, want de doctrine blijft gegarandeerd hetzelfde. De taliban implementeert (net als de vorige keer) een extreme versie van sharia "wetten" waarbij mensenrechten worden geschonden, en verdachten ter dood gebracht zonder eerlijk proces. Wie zich niet aan deze wetten houdt is in de ogen van de taliban geen echte moslim en derhalve de vijand.
BONUS : According to the United Nations, the Taliban and their allies were responsible for 75% of Afghan civilian casualties in 2010, 80% in 2011, and 80% in 2012..

Asteroid-B612 | 18-08-21 | 18:32
▼ 6 antwoorden verborgen

"De chef van de Britse strijdkrachten zegt in ieder geval dat de Taliban 2.0 niet dezelfde is als uit de dirty 90's, en we hen een kans moeten geven zich te bewijzen.''

Niks hoor. Zodra de laatste westerling in Afghanistan zijn hielen heeft gelicht, zal de Taliban min of meer tegen de 'internationale gemeenschap' zeggen: "We would like a little privacy now, if you don't mind'', om vervolgens in alle beslotenheid en uit het zicht van westerse camera's, een weerzinwekkend, bloeddorstig, repressief, middeleeuws islamitisch schrikbewind te gaan voeren.

Die lieden kunnen eigenlijk ook niet anders. Het is ze met de middeleeuwse, tribale, islamitische paplepel ingegoten. Moslims zijn in principe totaal niet geïnteresseerd in wat wij hier 'moderniteit' noemen, met normen en waarden en instellingen en overheden die in de loop der tijd zijn geëvolueerd tot wat ze nu zijn.

Daarom lopen al die islamitische heilstaten, de een wat meer, en de ander nog wat meer, hopeloos achter bij het westen, en ook allang bij vele Aziatische landen (Japan is het beste voorbeeld van een land dat aanvankelijk achterliep, maar het westen is gaan nastreven qua moderniteit: eerst de westerse technologie nabootsen, vervolgens zelf ontwikkelen dmv R & D. Maar er zijn er meer: Zuid-Korea, Taiwan. Zelfs het communistische, staatskapitalistische China is die weg ingeslagen).

Maar islamitische landen? Nee, die zijn min of meer 'bevroren' in het jaar 632, het jaar waarin Mohammed stierf (misschien muv Turkije, waar Kemal Ataturk zijn land ook wilde moderniseren, zoals Japan, en de islam op een zijspoor wilde rangeren; Erdogan is dat nu allemaal aan het terugdraaien).

Ik las eea in dat verhelderende boek van Ruud Koopmans "Het Vervallen Huis van de Islam; over de crisis in de islamitische wereld" (2019). Koopmans schrijft oa dat moslims dus niet geïnteresseerd zijn in 'uitvindingen', 'vooruitgang', en dergelijke. Hij geeft als voorbeeld dat het drukken van boeken in die landen nog eeuwen na de ontdekking van de boekdrukkunst, verboden was. De enige uitzondering op die regel was - hoe kan het ook anders, zou je zeggen - de ontwikkeling van moderne wapens. Daar waren de moslims uitermate geïnteresseerd in, en die bemachtigden ze graag door veel te betalen aan het westen.

En die Taliban schooiers zijn nog exact zo. Een achterlijke mongolenzooi, meer kan ik er niet van maken.

Dr_Johnson | 18-08-21 | 15:10 | 4

@Uw Verzekeringsadvis | 18-08-21 | 15:22: Er zijn wel 19 miljoen kindertjes indoctrineerbaar/traumatiseerbaar daar.

Hadena | 18-08-21 | 15:28

@Uw Verzekeringsadvis | 18-08-21 | 15:22:-
Ach, armoe en hongeren, wat zou dat als je enorm van je geloof geniet.

HogeNood | 18-08-21 | 15:32

Hoe kan een ervaren militair dit nou beweren? Of is hij politiek benoemd?

BASinnic | 18-08-21 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb inmiddels teveel conflicten meegemaakt (toegegeven: vanaf de bank) om berichten zomaar voor waar aan te nemen. Het zou best kunnen dat buiten het zicht van de camera's moordend tekeer gaan maar het kan net zo goed propaganda zijn.

Frits de Vriez | 18-08-21 | 15:07 | 1

Ik vindt dat beeld van die man die op en neer springt op de borstkas van een vrouw nou niet bepaald " gephotoshopped".

MoonBeebe | 18-08-21 | 15:29

Irakezen en Syriers gaan zich ook voordoen straks als Afghanen als de vluchtelingen stroom weer op gang komt, alles is zielig maar wij hebben genoeg problemen. Deze mensen kunnen nauwelijks lezen en schrijven en laten zich de les voorlezen door een radicale imam die het allemaal beter weet, onze veiligheid staat gewoon op het spel.

zilverrug | 18-08-21 | 15:05 | 2

En negers 'gaan zich ook voordoen straks als Afghanen'? Je mag als functionaris natuurlijk niet zien dat het een neger is, want racies.

HogeNood | 18-08-21 | 15:11

Goh, letterlijk net op het nieuws sprak men over 20.000 mensen hierheen halen..

eigen-mening | 18-08-21 | 15:05 | 2

Best een knappe schatting zonder gedegen administratie.

eigen-mening | 18-08-21 | 15:06

Voorlopig keert ieder NL toestel met 0 terug. De taliban laten ze gewoon niet gaan. Die hebben andere plannen.

metdedag | 18-08-21 | 17:17

Natuurlijk gebeurd dat nog niet openlijk. Je wilt niet hebben dat die oude gek uit Amerika besluit te blijven. Taliban neemt rustig de tijd voor hun nation building activiteiten.

SailingDuck | 18-08-21 | 15:05

Welke club het ook is, als het de sharia aanhangt is het nooit te vertrouwen. Niet als club, niet als mens. Snap niet dat partijen ook maar één woord van die Taliboem geloofd.

Zoelense Hobbyboer | 18-08-21 | 15:04

Vrouwen zullen op de brandstapel terechtkomen, toch zijn het altijd alleen mannen die hierheen komen. Duizenden tolken.

K. Westergaard | 18-08-21 | 15:04

"betekent natuurlijk niet dat ze niet niet gebeuren"

Te veel nieten, lijkt me.

Argyronauta | 18-08-21 | 15:03

Geloofsextremisten gonna Geloofsextremisten.

verrassend.

Baksteenbakker | 18-08-21 | 15:02 | 1

Ben je een geloofs-extremist als je een geloof met weinig korrels zout neemt?
-Een strakkere definitie graag.

HogeNood | 18-08-21 | 15:16

'De Taliban' bestaat niet. Het is niet een strak georganiseerde vereniging. Ze doen overal maar wat, die Talibannen.

EnzoIshet3 | 18-08-21 | 14:59

Kabul helemaal peaceful. Mooi moment voor onze regering om een bezoekje te brengen aan Kabul en even lekker op een terrasje aldaar bij te praten.

Drukvandaag | 18-08-21 | 14:58 | 1

Even gezellig een opium pijpje roken.

Wattman | 18-08-21 | 14:59

Het is "savvy", niet "savy". Gebruik geen Engels wanneer je de taal niet beheerst.

Argyronauta | 18-08-21 | 14:58 | 1

Liever ''Amerikaans van .....'' overkomen, dan "Surinaams van ....." overkomen??

HogeNood | 18-08-21 | 15:06

Wij, de burger, wisten het al toen US zich terug trok. NL hobbelt er achteraan en weet nog steeds niet wat er gebeurd. Terwijl Afghanistan langzaam weer terug naar de middeleeuwen wordt geworpen. En Kaag & Co. is alleen maar verbaas, want zij zagen het niet aankomen. Terwijl Jan Lul het op z'n boerenklompen het wel zag gebeuren. Kaag & co. staan voor lul en weigeren dat te erkennen. Want ja.. zij zijn superieur aan het klootjesvolk met hun feesboek en wappie-verhalen.

upbeat | 18-08-21 | 14:56 | 3

Kaag is een klassiek voorbeeld van de werking van het Peter principe: gepromoveerd worden tot boven je competentieniveau. Kaag leek heel wat, veel rondvliegen, diplomatengedoe, champagne zuipen, een superieure indruk maken... noem maar op, ze geloofde zeker zelf in haar superioriteit. Maar als minister is ze door de mand gevallen, volkomen incompetent, voortdurend falen en dan nog uit de hoogte doen alsof ze ik weet niet wat is. Nou, dat is ze dus niet. Niet geschikt.

Argyronauta | 18-08-21 | 15:21

Begin april was het al bekend dat de VS zijn troepen zou gaan terugtrekken en wel voor september van dit jaar. Er hebben (wereldwijd) mensen liggen snurken.

Ommezwaai | 18-08-21 | 16:13

Daarom is die Maarten van Rossem ook zo'n druiloor, met zijn verwoede anti-referendum retoriek en gezanik over de "gevaren van populisme !" "We moeten belangrijke beslissingen overlaten aan de politici ! Hoe kunnen de mensen dit soort complexe vraagstukken nu begrijpen als ik het al niet begrijp ?" Dat soort dingen zegt die orakelende zak de hele tijd. Er zijn talloze voorbeelden waar met een beetje "boerenverstand" allerlei vervelende situaties (en miljarden euros) bespaard waren gebleven. Daarom zeg ik : LEVE het populisme !

Asteroid-B612 | 18-08-21 | 18:42

Die mensen die zeggen dat er onhoofdingen zijn etc. hebben daar vaak direct belang bij. Zij stellen de situatie zo ernstig mogelijk voor om kans op evacuatie groter te maken. Ook veel fake berichten. Niet dat ik ze iets kwalijk neem. Gewoon een vaststelling. En met Afghaanse vlag gaan lopen zwaaien is ook een soort "suicide by taliban".

Vula | 18-08-21 | 14:56

Tsja. Het is nu even dolle dinsdag in dat shithole-land. Over een paar weken zijn de kruitdampen opgetrokken en gaan we zien hoe eea verder zijn beloop gaat krijgen. Ik houd mijn hart vast voor wat er allemaal deze kant op gaat komen. IMHO gaan we hier opportunisten krijgen die even de verkeerde keuze hebben gemaakt qua collaboreren, in de ogen van de taliban dan hè, en hier ach en wee komen doen. En over een tijdje met de nederlandse nationaliteit op zak op verkanse gaan naar het thuisland. Zie je ook bij andere vluchters. Gelukkig heb wij beiden een goed inkomen en kunnen helpen om dit gajes en geteisem van alles te voorzien; van huis, van miele, van gratis geld en allerhande toeslagen. Kutzooi.

RGV42 | 18-08-21 | 14:55

Zodra de media weg zijn, gaat ook in Kabul de Taliban de huizen langs met de dodenlijsten. Die zulllen lang zijn. Nu nog een charmeoffensief, maar zonder toezicht staat bijltjesdag overal op het programma.

Maar ik begrijp dat de Nederlandse ministers verantwoordelijk zijn voor de chaos bij het vliegveld. Misschien is het een idee om een eigen bataljon mariniers te sturen om de zaak daar een beetje te stroomlijnen. Echter houd er dan rekening mee dat Renske Leijten als eerste op hoge toon het debat zal voeren als daar dan weer doden uit te betreuren zullen zijn. "Hoe kon de minister nu toestaan dat we NOG meer soldaten zouden sturen, wetende dat..." etc etc. Renske weet alles achteraf alles beter Leijten zullen we nog veel van gaan horen.

Beste_Landgenoten | 18-08-21 | 14:53 | 8

@jan huppeldepup | 18-08-21 | 15:09:
Doet mij niet pijn maar volgens mij is een land besturen meer dan alleen maar vingers op zere plekken leggen. UIteindelijk heb je daar geen zak aan. Het gaat Leijten om politiek scoren en daar word niemand beter van. Nog net iets minder erg dan Marijnissen maar het scheelt weinig. Benieuwd wat Leijten er zelf van zou bakken als ze eenmaal op die plek zou zitten. Dan had ze uiteraard alles voorzien. Ver van tevoren aan zien komen en adekwaat gehandeld. Van stuurlui aan wal raak ik niet onder de indruk, wel van doeners aan het roer.

Beste_Landgenoten | 18-08-21 | 15:57

@jan huppeldepup | 18-08-21 | 15:09: Ja zeg, hoe durft ze Kaag zomaar te bekritiseren, wie denkt ze wel niet dat ze is!

Argyronauta | 18-08-21 | 16:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Tragisch natuurlijk wat er in Afghanistan gebeurd. Maar na de "deal" van Trump om 5,000 Talibanstrijders vrij te laten en zijn vertrouwen in de conservatieve Taliban om het land met harde hand te regeren kon je dit wel verwachten. En ja, hij zegt het zelf.

twitter.com/MeidasTouch/status/142739...

Wat het echte nieuws is, is dat Biden de "America First" lijn van Trump doorzet (waarschijnlijke vanwege binnenlandse politiek). En als je goed kijkt snap je wel waarom.

twitter.com/ab_haren/status/142757410...

Wat natuurlijk lullig voor Europa en Nederland is want wij mogen het oplossen. Tijd voor een "Europe First" en "Make Europe Great Again" aanpak. Toch?

GrandMechantLoup | 18-08-21 | 14:52 | 6

Europa mag het oplossen? Wat een grap. Als ergens echt ingegrepen moet worden dan is het altijd Amerika die doorpakt. Neem bijvoorbeeld Kosovo, letterlijk de achtertuin van Europa maar mooi dat de VS het bevrijd heeft. Europa kan en wil niets.

Frits de Vriez | 18-08-21 | 15:01

Ik zou al blij zijn met The Dutch first and Make the Dutch great again.
Klein beginnen.

Roadblock | 18-08-21 | 15:16

Omdat Europa al decennia lang niet voldoende investeert en bijdraagt aan defensie en Amerika het lekker liet oplossen maar WEL altijd een grote bek had en de moralistische Pipo uit hing. Op een gegeven moment is het genoeg en dan zegt de US "zoek het lekker uit". Groot gelijk.

Leviticus_ | 18-08-21 | 15:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Als 1 ding duidelijk is is dat de geschiedenis zichzelf herhaald...

Drs. D. | 18-08-21 | 14:51

Met de boodschap dat oud militairen en tolken in vrede verder kunnen bedoelen ze natuurlijk de eeuwige vrede. Het wachten is dat de laatste westerse getuigen vertrokken zijn. Daarna gaat het internet af en worden de Telefoonmasten uitgeschakeld en begint voor de Taliban het grote opruimen. Kaag zal dan weer vertellen dat als je dat had zien aankomen je de Nobelprijs krijgt. Dus bij deze dan.

jan huppeldepup | 18-08-21 | 14:51

"de Taliban zijn gewoon heel media savy bezig,"
Niet proberen indruk te maken met een vreemde taal als je die niet beheerst. Het woord is "savvy".

Tapu | 18-08-21 | 14:50 | 5

En ook Duits en Nederlands gaan nog wat moeizaam (überhaupt, vallei). Tijd voor een eindredacteur.

Tapu | 18-08-21 | 15:05

@van Oeffelen | 18-08-21 | 14:52: Popi gebrukken is niet popi dus?

dathoujetoch | 18-08-21 | 16:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Trump word door Twitter gecensureerd................ maar de Taliban en Iran kunnen vrijuit gebruik maken van Twitter.
==========
Talibanleiders gebruikten Twitter en WhatsApp om Kaboel te veroveren

brabosh.com/2021/08/18/talibanleiders...

Swieberj | 18-08-21 | 14:49 | 1

Over 3 jaar krijgt hij zijn unban

Drs. D. | 18-08-21 | 15:05

Over die paar Afgaanse tolken gaan we moeilijk lopen doen terwijl die toch vrij duidelijk een mogelijk probleem hebben, terwijl het kansloze tuig wekelijks met scheepsladingen onze grens wordt overgereden. Zucht, ambtenaren, politici ….

Overigens is de waarheid altijd het eerste slachtoffer in een oorlogssituatie, dus zal hier ook wel het geval zijn.

rman | 18-08-21 | 14:45 | 1

Verwacht u nou daadwerkelijk dat ook maar een van de spreekpoppetjes om Afghaanse tolken geeft?

eigen-mening | 18-08-21 | 14:51

Pakistan, India, Afghanistan, Azerbeidzjan, etc. Allemaal poepgatlanden met als enig verschil de gradaties in hoe slecht ze met mensen en dieren omgaan. Ik snap dat je daar als normaal denkend mens die wel hersens heeft en internet heel erg graag weg wil.

YoMoms | 18-08-21 | 14:42

De belangrijkste vraag is natuurlijk of de Taliban nou wel goed voor het klimaat zijn. Want anders verzuipen we straks tijdens een droge helse zomer.

Hadena | 18-08-21 | 14:41 | 3

Ga je nu in dit topic nou je onvermogen om klimaatproblemen te begrijpen etaleren? Ja, je verzuipt inderdaad sneller als je stortregens hebt door die droge helse zomer of ben je dat in Duitsland, Belgie en zelfs Limburg al weer vergeten?

Sessine | 18-08-21 | 14:54

Kan Greta Thunberg daar binnenkort in Kabul niet even uitleg over kunnen geven?

Schweinchen Dick | 18-08-21 | 21:32

Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die iets anders hadden verwacht. De Taliban zijn fundamentalistische extremisten, die gaan geen millimeter afwijken van hun geloof, daarin is in twintig jaar niets veranderd en datzal over tweehonderd jaar niet anders zijn.

Rennieflox | 18-08-21 | 14:41 | 3

Wat men per ongeluk expres vergeet te vertellen. Een zeer groot gedeelte van de Afghaanse bevolking is behoorlijk extreem en ondersteund de machtgreep.

Wij krijgen (uiteraard) vooral de 'tegenstanders" te zien.

eigen-mening | 18-08-21 | 14:45

Er werd gister/eergister ook iemand van het hek af geschoten van het vliegveld van Kaboel door de Taliban.
Ook Kaboel is niet vredig zoals velen hier in het westen wel lijken te denken.

Shadowzz | 18-08-21 | 14:47

Groot hoog hek omheen zetten, hoe moeilijk kan t zijn? Dat vluchttuigh moeten we hier niet willen hebben!

Swaffelkaffert | 18-08-21 | 14:40 | 1

De Chinezen wel, die willen wel de grondstoffen van de Taliban, en een pijpleiding door hun land heen knallen.

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 14:42

Je hebt met primitieve moslims te maken.
Voor dat volk staat de koran, hadith en de sharia op nummer 1.
Er bestaan, in hun ogen geen gematigde moslims laat staan democratische moslims.
Voor dit volk bestaan er geen nuances alleen dogma's.
Westerse gedachten passen daar niet en op de e.o.a manier invloed lukt niet hoeveel slijmen je doet en hoeveel geld je ook maar geeft.
Taqiyya is daar gemeengoed dus blijf daar weg.

pejoar | 18-08-21 | 14:39 | 3

Er bestaan juist heel veel gematigde moslims. Helaas zijn veel verbonden culturen zo verrot dat moslims het niet aandurven om afvallig te klinken. Fundamentalisten zullen altijd meer grip op de vrijer-denkende moslims hebben dan westerse invloeden. Die verlichting komt niet binnen 300 jaar en wellicht nooit. De jihad wel want is dit een succesverhaal wordt, dan zal dat aanstekelijk gaan werken zoals je ook in Afrikaanse landen ziet.

geheelvergeter | 18-08-21 | 15:09

Westerse gedachten worden anders ook steeds dogmatischer....

EenGoedBegin | 18-08-21 | 17:13

@geheelvergeter | 18-08-21 | 15:09: De grote minderheid is gevaarlijk. De fundamentalisten zijn de grote minderheid (schatting 1/3 van de moslims) die met bruut geweld de grote meerderheid moeiteloos onder de duim houden.

metdedag | 18-08-21 | 17:27

Het charme offensief zal niet zo lang duren, nu ff de woestijnbink uit hangen en als het hele land ingepikt is dan gaan de shariawetten gelden, steentje hier en een flatje boven en gooien maar, gewoon 600 jaar terug in de tijd.
Hoe veel kansen moeten die papaver paffers nog krijgen, stik erin.

Zitvlak | 18-08-21 | 14:38 | 5

Er zou helemaal niets mis mogen zijn met plekken waar men 600 jaar terug in de tijd leeft. Maar respecteer dat dan. En laat ze vooral geen gebruik maken van wapens, communicatiemogelijkheden en allerlei andere middelen, die hun ontwikkeling 600 jaar vooruit zijn. Dát schept in mijn ogen de problemen.

Leptob | 18-08-21 | 14:55

@Zitvlak | 18-08-21 | 14:47: In de donkere middeleeuwen leefden in die dreven hindoes. De koran moest toen nog uitgevonden worden. Niet alleen 'het westen' heeft zich in de luren laten leggen door een levenswijze die sinds zijn ontstaan niet meeontwikkeld is met de tijd.

Lu_Tze | 18-08-21 | 15:22

De Taliban heeft tijdens haar vorig machtsperiode de heroïnehandel afgeschaft. En de bacha bazi (anale seks met jonge jongens). Onder de alhier bejubelde VS, werd bachi bazi toegestaan en tierde welig. De opbrengsten van heroïne zijn het zwarte budget van CIA. De heroïne crisis in de VS komt ergens vandaan.

Arachne | 18-08-21 | 22:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Lastig, geschiedenis bedrijven via Twitter-informanten. Feit is dat er voldoende mensen motieven hebben om de overname door de Taliban als zo slecht en onmenselijk mogelijk af te schilderen omdat er dan "hulp" wellicht komt of wraak op de Taliban. Zo zit het land in elkaar tenslotte: hulp en wraak.

Aan de andere kant hebben de Taliban ook redenen zichzelf af te schilderen als milder of beter georganiseerd dan de werkelijkheid. De Taliban zijn andere georganiseerd. Het kan best zijn dat elders er andere regels gevolgd worden of helemaal geen regels. Je kunt de Taliban dat punt nauwelijks kwalijk nemen want NATO troepen hebben 20 jaar lang ze geprobeerd te vernietigen en desorganiseren. En dan nu klagen dat ze slecht georganiseerd zijn! Hahahuil.

GeenAccount | 18-08-21 | 14:38 | 1

Geen twitter informaten nodig, de Taliban neemt hun eigen gruwelijkheden op en deelt deze op het internet. Die beelden kom je op Twitter, in de media of zelfs hier op GeenStijl echt niet tegen.

Genoeg websites waar deze beelden wel staan.

Het is geen anti-Taliban propaganda, het is de Taliban hun eigen propaganda.

Shadowzz | 18-08-21 | 14:57

Goh, fundementalistische moslims en takiya.. Nothing to see, move along.

eigen-mening | 18-08-21 | 14:36

Kabul != Afghanistan ?

Der Schnitzeljäger | 18-08-21 | 14:36 | 2

Hoeveel aders?
Hoeveel mm2 per ader?
Soort mantel ?

Vragen, vragen...

-edit- ah, aangepast tijdens het typen..

Wijze uit het Oosten | 18-08-21 | 14:44

U is elektricien uit het Oosten ?

Plaque-doctor | 18-08-21 | 14:52

Zo een hebben we ook hier in werkplaats gehad. Hij had bouwkunde gestudeerd aan de universiteit in Kabul. We moesten hem uitleggen hoe een ronde ring te walsen. Toen we over het getal Pi begonnen stond hij te kijken alsof hij water zag branden. Nadat hij z'n eerste loonstrook (met alle inhoudingen) kreeg, kwam hij langs om door te geven dat er waarschijnlijk iets niet klopte, want het netto bedrag onderaan de streep was lager dan z'n uitkering. We hebben hem nooit meer teruggezien.

Prieelvogel | 18-08-21 | 14:35 | 4

Mooie anekdote

Diederik_Ezel | 18-08-21 | 14:48

@TentakelChinees | 18-08-21 | 14:40: Iemand in de bijstand heeft een netto inkomen dat net onder modaal ligt. Je harkt als nutteloze zak hooi makkelijk 2500 euro per maand binnen. Bijstandje a 900 euro. Toeslagen hier, toeslagen daar, kwijtscheldingen overal, 'krachtfonds' bonnen, gratis lidmaatschappen bij verenigingen... Noem het maar op.

Shadowzz | 18-08-21 | 14:59
▼ 1 antwoord verborgen

Als je ziet hoe iedereen zich persoonlijk aan het profileren, emotioneel leegloopt en aan het mierenneuken is, zie je hoe erg deze politici met nieuwe verkiezingen rekening houdt.

De wens om elke Afghaan die via-via ooit indirect gewerkt heeft voor een aannemer met een opdracht vanuit de Nederlandse wederopbouwmissie, is echt onhaalbare ellende. Dan wil je iemand die een paar stenen gedragen heeft om een schooltje te bouwen ook evacueren. Terwijl je daar helemaal geen documentatie van die personen hebt, laat staan de rest van het gezin.

Om die vervolgens OOK nog onder de tolkenregeling te laten vallen, waarbij direct ook asiel wordt verleend, voor een onbekend aantal slecht te identificeren bouwvakkers en andere dienstverleners is al helemaal een open einde onbegrensde migratie.

Nu een kort overleg waarbij alle aanwezige kamerleden hutje mutje staan. Theatraal de ridderzaal claimen vanwege corona, en daarna 10% van de zaal daadwerkelijk gebruiken. Als je het goede voorbeeld niet geeft, ben je aan het dweilen met de kraan open.

Feynman | 18-08-21 | 14:34 | 1

Als ze ooit een ei hebben gebakken voor een Nederlandse militair, dan zijn ze wat GroenLinks betreft welkom.

gestoptmetroken | 18-08-21 | 15:06

Jalalabloedbad? Nee u hebt gelijk. Te vroeg.

funda | 18-08-21 | 14:34

Geen nieuwr beelden. Dat komt omdat de socials flink modereren. Met covid wordt alles al een bepaalde kant op gemodereert.

Shiny happy people...

sjef-van-iekel | 18-08-21 | 14:32 | 2

*nieuwsflash* Dat was lang voor covid al zo.

funda | 18-08-21 | 14:36

@funda | 18-08-21 | 14:36: klopt. Maar toen kwamen er ook ruwe beelden (naast gelikte ISIS producties ) ook via de socials overal tevoorschijn. Onthoofding van een kind achterin een pick up bijvoorbeeld. En andere executies.

sjef-van-iekel | 18-08-21 | 14:49

Vraag ik me af: Wat moeten al die jonge Talibanstrijders eigenlijk nu ze min of meer overbodig zijn geworden? Groot deel heeft nimmer iets anders dan oorlog gekend, is gewend met geweld hun wil op te leggen, geen enkele vaardigheden anders dan oorlog.
Waar moeten die heen?

Abject | 18-08-21 | 14:32 | 8

Geitenhoeder schijnt niet zo moeilijk te zijn.

Sinterbikske | 18-08-21 | 14:50

Naar NL natuurlijk. De jihad voortzetten. Wat dacht je dan?!

Flightless bird | 18-08-21 | 14:53
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik snap niet waarom dit nieuws is. Is dit een soort verkapte promotie van de overheid/nos/npo zodat we nog meer mensen daaruit kunnen terughalen? Ik hoor niets over allerlei andere zaken waar mensenrechten worden geschonden. Waarom is dit hele verhaal momenteel zo breed uitgemeten in t nieuws?

brawler | 18-08-21 | 14:32 | 1

Daar begrijp ik ook helemaal niks van.
Het is nu ook nog helemaal niet te beoordelen.
Natuurlijk houden de taliban zich nu nog gedeisd want wat kan voor hun een mooier scenario zijn dan dit?
De president vlucht het land uit, de Amerikanen en hun bondgenoten zijn in blinde paniek bezig met het terughalen van hun burgers en aanhang, terwijl ze geavanceerde apparatuur en artillerie achter laten.
Het is rustig wachten totdat de allerlaatste Amerikaan van huis is ( of juist naar huis gaat ) en dan pas dansen de taliban op de tafel.

Fele | 18-08-21 | 14:39

Doet het mede door Nederland getrainde Afghaanse leger nou eigenlijk nog iéts, of heeft dat leger meteen de slingers opgehangen toen de Taliban zich weer meldden? Sorry hoor, ik snap echt helemaal niks van 'die' landen. Soms mis ik Hans Jansen enorm.

Leptob | 18-08-21 | 14:31 | 3

Ze houden van hun grote families, die onbeschermd in die rechtenloze barbarij wonen.

funda | 18-08-21 | 14:39

Ze hebben de slingers opgehangen. Tenminste dat is de indruk.

Afghaanse militairen worden al maanden gewoon lukraak overal in Afghanistan voor hun flikker geschoten. Niet terwijl ze in dienst zijn, maar in hun vrije tijd. Ze worden echt opgejaagd en veelal op brute wijze onthoofd.

Degene die niet afgeschoten worden geven zich gewoon over. Vele zijn gewoon undercover Taliban of sympathisanten of vrezen gewoon voor hun leven en hebben geen trek in een langzame onthoofdingsdood.

Shadowzz | 18-08-21 | 15:02

@Shadowzz | 18-08-21 | 15:02: Afghanse militairen, opgeleid door de VS, betaald door de VS, materieel uitgerust door de VS. Gewoon een huurlingenleger. Een PR operatie van de VS.
De Taliban en een flink deel van de Afghani zien het leger als een vreemde bezettingsmacht. Idem dito voor de marionettenregering en president.

Arachne | 18-08-21 | 22:54

Waar zijn de Palestijnen demonstranten nu - het ging toch om onrecht en helemaal niet gevoed door anti-semitisme :-) Kauthar kan weer een mooi spandoek maken tegen Taliban lijkt me

Galois256 | 18-08-21 | 14:31

Ach, dit weten we toch? Sharia, etc wordt nu al een 'wettige' verplichting. Daarna moeten vrouwen thuisblijven, geen leerplicht voor ze en de soldaten van het leger, media, etc. worden geexecuteerd. Oja, de externe barbaren c.q. moslims komen het weer land binnen. Binnen 2 jaar is het zover : moslims doen een gruweldaad en de buitenlandse troepen gaan wederom op processie in Afghanistan. Tja.

Thoth | 18-08-21 | 14:31 | 2

Sharia is ook in Dubai. Prima hoor.

feiten_en _cijfers | 18-08-21 | 14:35

De buitenlandse troepen moeten helemaal niet wederom op processie in Afghanistan. En dat gejank over de vrouwen en meisjes naar school. Dat is een PR argument.

Arachne | 18-08-21 | 22:51

Nog even en de Taliban komt met betere charmeoffensieven dan ons koningshuis.

Reebensteeltje | 18-08-21 | 14:31

Wie had dat verwacht..... Vrijdag gaan de zwarte vlaggen uit bij de plaatselijke mosketen, reken maar.

bqbq | 18-08-21 | 14:31

Minister Kaag en Saskia van Noort kom er maar in via uw Twitter account. Thaliban is vrede toch?

Pummetje | 18-08-21 | 14:29 | 1

Violent but mostly peaceful hostile takeover.

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 14:30

Vervang in Nederland 'islam' maar door 'taliban'. Dat is wat ons wacht alhier.

Verderkijkert | 18-08-21 | 14:29 | 1

Nee. Eigenlijk iets nog ergers (ja dat kan). Een totalitaire test/controle staat die op papier democratisch is, en waarbij via technologische middelen het kantklossend belastingvee keurig in de gaten gehouden wordt en waar nodig bijgestuurd. Onderwijl hele banlieus ontstaan van wijken waar geen controle is en waar criminaliteit normaal is. Waar verschillende etniciteiten en religies gangs vormen en elkaar en onschuldigen te lijf gaan. De slippendragers van onze beteren (bestuurders, policiti, NGO medewerkers, MSM, onderwijs etc.) zitten in beveiligde compounds en vervoeren zich in bewapende colonnes. Onze beteren zelf leven in grote weelde op reusachtige landerijen met privé legers.

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 14:33

Als iets absurds, dat verliezende partijen zoals GL en PvdA in een democratie toch in een regering komen mogelijk is , dan is het toch ook mogelijk dat de Taliban vredelievender wordt ? Dan is echt alles mogelijk wat je gezonde verstand te boven gaat .

Koning BongoBongo | 18-08-21 | 14:28
-weggejorist-
oldandwise | 18-08-21 | 14:26 | 2

Op de Talibanga-lijst staan voornamelijk kinderen, echt goor.

Patje | 18-08-21 | 14:26 | 1

Het is ook een ranzige club vol lieden die geloof slechts gebruiken voor propaganda doeleinden (lees domme keutelboertjes omlullen) en rekrutering (lees domme keutelboertjes rekruteren). De lijding doet ondertussen alles wat allah verboden heeft.

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 14:29

Je komt dus enkel voor NL in een vliegtuig als je het volgende ter plekke kan bewijzen:

Zichtbaar voor NL gewerkt,
situatie is accuut,
situatie is schrijnend.

Dat gaan er niet veel worden.

Schemerlamp | 18-08-21 | 14:26

Heel erg allemaal maar ik wil niet dat ze hier weer Nederlandse huizen gaan bezetten en zich brutaal gedragen

stipjes | 18-08-21 | 14:26 | 1

Deze keer is anders, echt waar.

Cunts-en-kitsch | 18-08-21 | 14:33

Amsterdam is ook niet Nederland, maar ja, ze willen het zo graag.

funda | 18-08-21 | 14:26

Ik zit hier in een randstedelijk ziekenhuis te wachten, wat dan een leuk tijdverdrijf moet zijn is mensen spotten. Maar nondeju wat lopen hier veel pinguïns rond. De Afghanen zullen zich thuis vielen hier! Blij als ik weer in de auto zit richting oosten straks.

HD50 | 18-08-21 | 14:25

"De islam is een verrijking voor de wereld"

kibambam | 18-08-21 | 14:25

De duimschroeven zijn vroeg dit jaar.

BrutusBosch | 18-08-21 | 14:24

Dit is nog niet in vergelijking met de shit die daar los gaat barsen als alle westerlingen Afghanistan uit gezet zijn.

Als de camera’s en de journalisten weg zijn gaan die Talibaarden pas echt los..

Wijze uit het Oosten | 18-08-21 | 14:23

Vraag me af wie er echt zo naïef zijn te denken dat de Kabulbeelden enigzins staged zijn...? Mevrouw Cnn zou daar anders echt niet zomaar kunnen lopen toch?

Purk | 18-08-21 | 14:22

Misschien dat ze bijgeleerd hebben?
Homo's in plaats van gebouwen uit vliegtuigen gooien?
D66 zal ze er wel op wijzen dat we toch niemand uitsluiten, (op de PVV na).

meneer Q | 18-08-21 | 14:22
-weggejorist-
JosVanBrunsveen | 18-08-21 | 14:22 | 3

Volgens GroenLinks Deventer wil de Afghaanse bevolking dit. Dus waarom zouden wij er ons druk om moeten maken.

Plaque-doctor | 18-08-21 | 14:21

Wraakmoorden? Die hebben we in NL ook nooit, net zo goed dat moslims hier geen terroristische aanslagen plegen dus dat betekend automatisch dat het elders in de wereld ook niet gebeurd…= #Hysterie!

Hollandse_blauwe | 18-08-21 | 14:19

Ja, Kaag c.s. maken er een vertrouwd voelende troep van, capabel als ze zijn. En na de Engelsen, Russen en Amerikanen is het nu de beurt aan de chinezen. Veel plezier in Afghanistan. Misschien een paar virus-experimentjes?

Klapsigaar | 18-08-21 | 14:17

Kans geven zich te bewijzen? We moeten ze vooral isoleren, net als N-Korea of Iran. Jammer voor de lokale bevolking die niet van Taliban houdt. Organiseer zelf maar een binnenlandse tegenmacht met mensen die daadwerkelijk ergens voor willen vechten, dan kun je vast wel steun krijgen van het westen. Maar een Westers puppet-regime met bijpassend puppet-leger is duidelijk niet de oplossing. Probeer het over 50 jaar nog eens.

snakedogman | 18-08-21 | 14:17

In de Afghaanse provincie Helmand ligt het stadje Limburgul.

Patje | 18-08-21 | 14:16 | 4

LOL

King of the Oneliner | 18-08-21 | 14:26

Daar groet men elkaar met : Alaaf Aleikum.

funda | 18-08-21 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

De Talibaarden zijn niet helemaal gek. Iedere Afghaan die het land verlaten wil, die heeft -in hun ogen- in potentie wat te verbergen.
Er zal ze veel aan gelegen zijn deze vluchters eens aan de tand te voelen.
Maar in ieder geval respect voor de demonstranten, tenminste nog mensen die in verzet komen in plaats van er als een haas vandoor proberen te gaan.

Ommezwaai | 18-08-21 | 14:16

Iedereen die de Taliban het voordeel van de twijfel gunt is buitengemeen naïef.

Schoorsteenveger | 18-08-21 | 14:16 | 4

Ze zijn alleen wat beter geworden in infowar. Mediagenieke momenten en precies zeggen wat we willen horen.

Wattman | 18-08-21 | 14:20

Eerder wanhopig, in Amerika probeert MSM en open riool twatter talking heads de bliksem van Sleepy Joe af te leiden door te wijzen naar the Orange Man en smeken/omkopen bij de Taliban.

Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 14:27

@Graaf_van_Hogendorp | 18-08-21 | 14:27:

Een president die meteen na zijn autocue sessie wegloopt zonder de zee van vragen te beantwoorden is geen knip voor de neus waard.

Biden is bijna een jaar geleden gekozen en dan nu Trump de chaos aanwrijven is een gotspe.

Wattman | 18-08-21 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
MrPermaban | 18-08-21 | 14:15

Het is ‘savvy’ en dat doen ze om zich zelf te ‘savy’ tegen USA bombing..

Risingson | 18-08-21 | 14:15

Het probleem is dat "de taliban" helemaal niet bestaat. Het is een samenraapsel van strijdgroepen die gemeen hebben dat ze wortelen in islamitisch fundamentalisme. Het is geen goed georganiseerd leger met een landelijk bevelstructuur. De grote baas in Kabul kan misschien best menen wat hij zegt (en misschien ook niet) maar dat wil nog niet zeggen dat strijders in een andere provincie 500 km verder daar enige notie van nemen, of zich gebonden voelen aan die uitspraken.

Jafco | 18-08-21 | 14:14 | 2

Dat zelfde argument wordt vaak aangehaald als het over antifa gaat, toch weten die zich zonder dat ze bestaan over grote afstand te verenigen en afspraken te maken. Laat je niet voor de gek houden.

HA BIER!1! | 18-08-21 | 14:44

@HA BIER!1! | 18-08-21 | 14:44: Ik zeg niet dat ze niet bestaan hè... Ik zeg dat het niet één georganiseerde groep is. Dat is juist gevaarlijker omdat de plaatselijke krijgsheren zich niet storen aan afspraken gemaakt door anderen.

Jafco | 18-08-21 | 15:52

Ik ga zo naar een Turk om mijn remvloeistof bij te laten vullen. Ik zal eens vragen wat hij er allemaal van vindt.

Leptob | 18-08-21 | 14:14 | 5

Leptob | 18-08-21
Dat dopje eraf draaien en tot aan de markering bijgieten zal toch zelf nog wel lukken neem ik aan ?

Der Schnitzeljäger | 18-08-21 | 14:41

@Der Schnitzeljäger | 18-08-21 | 14:41: De Breezan is onlangs gesloten. Bemande tankstations met flessen van deze troep hebben we niet meer. Dat wordt dan twintig kilometer rijden om een flesje remvloeistof te bemachtigen en twintig kilometer weer terug. Geen zin aan.

Leptob | 18-08-21 | 14:44

@amateurrr | 18-08-21 | 14:19: En het zorgt voor haaruitval: Zie Gabberhouse. De schedel gaat er wel mooi van glimmen, dat dan weer wel.

Lu_Tze | 18-08-21 | 14:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Het kabinet heeft dus gewerkt met lokale uitzendbureaus en die uitzendkrachten die voor NL hebben gewerkt hebben dus geen direct contract met NL, dus vallen ze niet onder de regeling. Doei!

Schemerlamp | 18-08-21 | 14:14

Ik ken wel drie strijdsters die er met de volgende vlucht naar toe kunnen.
Zijn experts. De een weet álles van je land verdedigen, de tweede spreekt vloeiend arabisch en de derde... Ach, da's zo'n lief vrouwtje, die kán me verhalen vertellen, je valt zo in slaap.

EEnzame SchizofrEEN | 18-08-21 | 14:13

Taliban 2.0 is inderdaad verder ontwikkeld.
Ze hebben het liegen en bedriegen voor eigen gewin ontdekt.
Kortom: ze zijn gepolitiseerd.

jemagookniksmeer | 18-08-21 | 14:12 | 1

Zouden ze soms stage hebben gelopen bij Mark Rutte?

Ommezwaai | 18-08-21 | 15:05

Wordt het niet ook tijd om ons te gaan bemoeien met Sudan, Jemen of Jerkmioffistan?

van Oeffelen | 18-08-21 | 14:11 | 3

Waarom precies?
of wil je ons bommenoverschot wat verminderen

Tobi | 18-08-21 | 15:30

Over popitaal gesproken..... triest.... en dat voor iemand uit een studentenhuis (maar ik begrijp het, schoonmaker)

dathoujetoch | 18-08-21 | 16:15

Wat doet de Taliban met heksen?

MargauxGrandCru | 18-08-21 | 14:08 | 2

Je bent toch niet van plan Sigridje uit te leveren ?

Plaque-doctor | 18-08-21 | 14:12

iemand die teef van groenlinks al gevraagd om nuance?

Snoorderlag | 18-08-21 | 14:07

"Want zo ging het in Iran na '79 immers ook ongeveer."
Heb van de week nog even Argo zitten kijken.

hotnot | 18-08-21 | 14:07

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn.

Wat lijken we weer grenzeloos naïef. Stuitend.

Von Bliksum | 18-08-21 | 14:06

Het Westen zou eens moeten inzien en begrijpen wat Taqiya is. Taliban 2.0 is Taqiya, pur sang.

Omnisofos | 18-08-21 | 14:05

Het is en blijft de islam.

Ko Ranzig | 18-08-21 | 14:04 | 1

islam wordtkut

veel beter woord voor die religie

Knufter | 18-08-21 | 14:06

Vandaag op Radio1; ,,we moeten stoppen met toelaten van nieuwe omroepen op de publieke omroep op basis van ledentallen maar we moeten kijken naar hun inhoud". Stel je voor dat we partijen in de kamer toelaten op basis van inhoud en niet op het aantal stemmen dat ze behaald hebben. Bijzondere gedachtengang.

Brabeaulander | 18-08-21 | 14:04 | 6

Tsja, op maatschappelijk bestuurlijk niveau heeft D66 een staatsgreep gepleegd en die macht wil ze graag behouden. NPO, voor alleen dat wat in het D66 straatje past.

Grachus | 18-08-21 | 20:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens GroenLinks valt het allemaal wel mee.

Diederik_Ezel | 18-08-21 | 14:03 | 7
-weggejorist-
MrPermaban | 18-08-21 | 14:11

GL Deventer toch?

van Oeffelen | 18-08-21 | 14:12

@van Oeffelen | 18-08-21 | 14:12: hahaha, wat een humor. Moet u geen middagslaapje?

dathoujetoch | 18-08-21 | 16:15
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland