Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

#Kaaggate. Commissariaat v/d Media doet niks

Lijkt wel een brede campagne om VPRO-gepruts wit te wassen

Social

Toch gek. Afgelopen januari was de NPO-film over Sigrid Kaag op de NPO helemaal geen probleem omdat er volgens de NPO altijd streng wordt toegezien op het handhaven van journalistieke normen bij de NPO en werd de propagandafilm verdedigd als "een zuiver journalistiek product". Maar nu helemaal niemand buiten de NRC-redactie dat nog gelooft, zijn de toezichthouders van de NPO opeens veranderd in Chef Gaan We Niet Over en Directeur Valt Buiten Onze Opdracht. Het Commissariaat voor de Media schreef in het jaarverslag over 2020 letterlijk dat het erop toeziet dat redacties "onafhankelijk van politieke en commerciële belangen" werken, maar klaagt er nu opeens over dat het er geen toezicht op kan houden dat redacties onafhankelijk van politieke en commerciële belangen werken: "Op dit moment biedt de Mediawet onvoldoende handvatten voor toezicht op de naleving van de redactiestatuten. Hierover is het Commissariaat met de demissionair minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media in gesprek." Ja kom nou. 

Fake news kennelijk

Reaguursels

Inloggen

Persoonlijk vind ik de VPRO de beste omroep, vind ik het NRC en de Volkskrant de beste Nederlandse kranten. En zal ik tot mijn einde der dagen lid blijven. Betere televisie en actualiteit word er niet meer gemaakt, maar ik ben dan ook extreem linksrechts natuurlijk.

Tishetnetnie | 14-07-21 | 11:55 | 1

Gelukkig bent u ook nog op GS, voor de rest van het nieuws.

NPOlitiekgekleurd | 14-07-21 | 12:26
-weggejorist-
PolitiekIsKut | 14-07-21 | 09:30

Nog even op een rijtje:
De Kaag-documentaire/propaganda in verkiezingstijd werd betaald van uw en mijn belastinggeld.
1. Het programma is gemaakt door de VPRO, die wordt geleid door Lennart van der Meulen, een oud-campagneleider van D66.
2. Er is overleg met de publieke omroep die onder leiding staat van D66’er Shula Rijxman.
3. De film is mede gefinancierd door het Nederlands Filmfonds (waar D66’er  Thom de Graaf voorzitter van was), en kreeg
4. een extra subsidie van minister Van Engelshoven (D66).
Nee hoor, niets aan de hand, het was allemaal 100% onafhankelijk en de stembusuitslag werd op geen enkele manier beïnvloed.
Het D66-verkiezingsprogramma vat het in 5 woorden voor u samen: "Vóór sterke en onafhankelijke media".

NPOlitiekgekleurd | 14-07-21 | 08:52

Je kunt toch ook niet verwachten dat zo'n commissariaat zijn eigen baantjesmolen gaat saboteren....

Zeurders | 14-07-21 | 08:15

Bij een aanval op het NPO systeem, dus incl de losse omroepen en hun controlerende instanties zoals CvdM sluiten de rijen zich.

Meer dan wat boetes uitdelen voor veronderstelde sluikreclame is dus niet nodig vlgs CvdM. Deze staatsruif eters stellen dus ook hun eigen baan en instituut boven hun opdracht. Het belastinggeld willen ze wel hebben.

Er is iets goed mis in het Nederlandse medialandschap.

Nichtsneues | 14-07-21 | 06:51

Ik kijk er al niet meer van op, publieke omroep heeft al langer dan vandaag een politiek kleurtje. Dit is gewoon een voortzetting daarvan.

Niemand gaat er iets aan doen want het is allemaal doorgestoken kaart

niemand specifiek | 14-07-21 | 06:04

Geen onderzoek door het D66 Commissariaat voor de Media, dan maar een strafrechterlijk onderzoek door een D66 rechter.

echtpaul | 14-07-21 | 05:06

Typisch Nederland anno 2021; de regels worden alleen gehanteerd als dat uitkomt, en anders komt er een of andere smoes.

Harry.Langezwaal | 13-07-21 | 23:12 | 2

Die smoes komt zelfs ook niet altijd meer. Er wordt toch geen donder aan gedaan en het interesseert ze ook geen fluit. Waarom zou je het dan nog verdoezelen?

Kopieerapparaat | 14-07-21 | 00:15

En als gewone burger ben je de sjaak als je paar km te hard rijdt. Betaal je niet tijd gaat het enige wel werkend ICT systeem u vanzelf achteraan rot in de kist.

Dwarsdenker | 14-07-21 | 12:10

Hiermee maakt het "commissariaat" zichzelf dus overbodig. Afschaffen dus? Scheelt weer belastinggeld

einz | 13-07-21 | 22:10

Het enige wat je eraan kan doen is strakjens het juiste hikje aankruisen.. in "onze democratische samenleving" ... nou ja.. proest.............

grapjasz | 13-07-21 | 21:55 | 1

o

grapjasz | 13-07-21 | 21:55

Past binnen de eenzijdige programmering..

Aardappelplantje | 13-07-21 | 21:53

We hadden toch niet verwacht dat dit commissariaat daadwerkelijk iets zou gaan doen tegen het door en voor D66-promofilmpje van Kaag toch?

Jan, Leiden | 13-07-21 | 21:20

Wij van wc eend.....
Wat hadden wij hier anders verwacht van het commissariaat van de media, als aluminium onafhankelijk orgaan...

pibasso | 13-07-21 | 20:40

"Op basis daarvan ziet het Commissariaat op dit moment geen aanleiding voor onderzoek naar de documentaire, omdat geen sprake lijkt te zijn van de schending van de redactionele onafhankelijkheid"
.
Ow, het proberen weg te photoshoppen van (verkeers)overtredingen uit al opgenomen documentaire materiaal is blijkbaar geheel integer en niet meteen
onderzoekswaardig.
Oke dan...

hotmint | 13-07-21 | 19:55

De linkse infiltratie van de NPO is zo obsceen dat het eigenlijk ondoenlijk is om er nog een vinger op te drukken. Je hebt een hele bibliotheek nodig om te beschrijven wat daar gebeurt.

Maar opdat we het niet vergeten maak ik alvast een beginnetje:

-Divibase
-Divibokaal
-Hetze tegen Omtzigt (MH17)
-Zwarte Piet: 1000 items in 5 jaar tijd voor dit urgente onderwerp
-De dagelijkse diversiteitsrubriek
-Het totaal negeren van Hilary’s WikiLeaks
-Hetze tegen studentenverenigingen
-Doorvoeren van activistisch taalgebruik:Wit, mensen van kleur, etc..
-Negeren van het feit dat Amsterdam een D66 wethoudster heeft die ooit in een Moskee heeft gezegd dat homoseksualiteit nooit geaccepteerd zal worden in de Islam.
-Jordan Peterson een rechts extremist noemen

Iemand nog meer aanvullingen?

Panos88 | 13-07-21 | 19:53 | 8

Het verbod voor NOS journalisten om plaats te mogen nemen bij de vooravond.

Panos88 | 13-07-21 | 21:17

Vraag maar aan Karskens.
www.nrc.nl/nieuws/2021/07/08/minister...
Je mag niet het fake news van de NOS aanvallen in Nederland. Niet meedoen met de klimaathype is ook niet de bedoeling.

Nichtsneues | 14-07-21 | 06:56

Weigeren de juiste politieke vragen te stellen, het is een cirkeljerk daar bij de NPO. Ik wacht nog op het bindend referendum, maar geen journalist die D66 erover zal aanspreken.

Statix | 14-07-21 | 10:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Heeft iemand de docu overigens gezien? Ben heel erg benieuwd naar een reaguurdersrecensie.

BobDobalina | 13-07-21 | 19:53 | 1

Ken zelf niemand die vluchtelingen tv kijkt.
Iedereen streamt tegenwoordig, ik begrijp daar niets van

Aardappelplantje | 13-07-21 | 20:17

Heeel toevallig, ofschoon de adressen heel verschillend zijn, zijn de VPRO en Commissariaat buren, met een paadje verbonden achter de gebouwen... Iets met symboliek.

buler | 13-07-21 | 19:50

Deze regering en regenten zijn corrupt en incompetent
logisch dat die stronthoop op lagere politieke opinie organen ook uitsmeerbaar is,
dan kan het daarna als "echt nieuws" via de media verspreid worden naar verzorgingshuizen en mensen die te lui/dom zijn om verder te kijken naar wat men voorgeschoteld krijgt! Een gezonde dosis argwaan richting je regering, koningshuis en people of power, is tegenwoordig helemaal geen overbodige luxe meer!

TijdelijkOptimist | 13-07-21 | 19:42

Het ‘gewone’ volk zal hier nooit achterkomen, zover heeft de staat de MSM al kapotgemaakt. En gemakzuchtige/schijterige hoernalisten natuurlijk, dat vooral. Tfoe.

Normpje | 13-07-21 | 19:40 | 1

Dat ligt toch het aan het klootjesvolk, er zijn meerdere methodes om aan je nieuws te komen dan suf voor de treurbuis hangen en naar de Nationale Propaganda Omroep te koekeloeren.

Graaf_van_Hogendorp | 13-07-21 | 20:03

Het is zoals Wilders zei, dat het journaille 'tuig van de rIchel' is. Ze leveren allang niet meer onafhankelijk en objectief nieuws, maar filteren het nieuws om de linkse 'woke' deugmensen naar de mond te praten. Zij zijn daardoor onprofessionele proleten, politieke activisten in de samenleving in plaats van een neutrale beroepsgroep. Honderd procent onbetrouwbaar.

Aisie | 13-07-21 | 19:40

Ze vallen door de mand als een Rutte. Je moet wel debiel of zwaar politiek geëngageerd zijn om dit te geloven.
Die Van Engelshoven met haar monsterwokeplan ook: valt door de mand als een Rutte.

SIogra | 13-07-21 | 19:38 | 4

@Normpje | 13-07-21 | 19:41: Was ze maar achterlijk! Ze is slimmer dan wij samen, heeft een dikkere plaat voor haar hoofd en is vals tot in haar merg.

Aisie | 13-07-21 | 20:21

@Aisie | 13-07-21 | 20:21: Ik gok dat Normpje slimmer is dan Kaag, voor wat het waard is. Misschien is Kaag sluwer?

Usumani | 13-07-21 | 20:28

Als een Rutte appel.

likdoorn | 13-07-21 | 21:39
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand verdient fluitend bakken geld.

Roze_bril_drager | 13-07-21 | 19:36 | 2

Hele kantoren vol met verkapte overheidsmedewerkers, allemaal onderzoekjes doen voor de overheid, en die mensen moeten dan managers hebben, en ook bij de overheid moet dan iemand die de inhuur managed. Oh dacht je dat de dan overheidsbreed is, nee dat is voor elke tak apart. Ja het kan zijn dat ze dezelfde inhuren, maar dat is toeval.

Gijsbert | 13-07-21 | 19:46

Het Commissariaat voor de Media geeft hier dus expliciet toe volslagen overbodig te zijn. De Omroepen kunnen doen wat ze willen en hoeven zich niet te houden aan hun redactiestatuten. Er is een Mediawet, maar handhaving van die wet is kennelijk niet mogelijk en nooit mogelijk geweest.
Is dit geen grote schande?

Schoorsteenveger | 13-07-21 | 19:35 | 2

Gezien het rijke archief van rants van Martin Bosma door de vele jaren heen over de NPO nee.

Graaf_van_Hogendorp | 13-07-21 | 20:00

nee, aangezien Nederland niet handhaafbaar is. Het klopt als een bus.

nobodiesunmighty | 13-07-21 | 22:56

Never bite the hand that feeds you....

Odin | 13-07-21 | 19:29 | 3

Leg dat maar eens uit aan je Raven, Alvader.

Hetkanverkeren | 13-07-21 | 19:36

Je schijt niet in je eigen voerbak..

nuchterbekeken | 13-07-21 | 19:54

@nuchterbekeken | 13-07-21 | 19:54: Kijk, als Gristus Jezus dit soort dingen van te voren had geweten!

Want waar was u, "internet"? Riekt me allemaal toch teveel als naoorlogs verzet. Maar goed. Nieuwe eindoplossingen, nieuwe kansen.

Paul Verhoeven en de Vierde Man. Maria in je Kruis. En hoe niemand een profeet uit eigen land eert. Wij hebben die Venlose parlevinker op het droge. Sterkte Helmond e.o. Helmond. Toch een beetje het Cannes van de Lage Landen.

Hetkanverkeren | 13-07-21 | 20:17

#Kaagmoe. Niet van dit soort topics, daar kan ik er niet genoeg van lezen. Maar gewoon, van Kaag. Ik krijg een chronische moeheid over me heen als ik haar zie. Yuk

The-loopy-cowboy | 13-07-21 | 19:28 | 1

ze is helemaal niet in het nieuws. alleen deze klikbijt onderwerpen melken maar door.

MaarFeitelijk | 14-07-21 | 01:09

Maak van CNB een rondetafelgesprek. Nodig voor S02A01 niet alleen miss T&A van Groenlinks uit, maar gewoon nog een paar lekkere wijven. Uit de politiek e.o. Gewoon waar het in de politiek echt om gaat: sex appeal. Voor Mark Rutte zou ik het overigens wat subtieler inkleden. Wat minder liberaal zeg maar.

Niet te verwarren met vrijpostig uiteraard.

Hetkanverkeren | 13-07-21 | 19:22

Bananenmonarchie, bananenmedia.

Sitting_targets | 13-07-21 | 19:22

Net zoals Hugo de Jonge morgen zal aftreden zal dit commissariaat vd media ook haar biezen moeten pakken om geloofwaardig te blijven.

Baardvansinterklaas | 13-07-21 | 19:22

Wie van de commissie is lid van d666? Check hun geldelijke vergoedingen eens, of die van hun voorgangers. Het werd zelfs Arie Slob teveel. En dat clubje noemt zich onafhankelijk.

dathoujetoch | 13-07-21 | 19:21 | 1

"Het media-aanbod pluriform", laat me niet lachen. Dit is toch echt om te janken.

Waar-is-niets | 14-07-21 | 07:49

Zou niet verbazen als Shula Rijxman een interne richtlijn heeft dat krtiek op Kaag niet toegestaan is en iedere overtreding tot sancties zal leiden en Arie Slob slikt alles. En verder wat Abject zegt, tijd dat het CvdM zelf onderzocht wordt.

smdyasc | 13-07-21 | 19:20 | 1

Die Arie Slob moet wel een baal hooi zijn.
Zo bedonderd worden door een mede-Minister, en er dan niets beters uit kunnen persen dan een vraag aan de VPRO: Zeg nog eens dat jullie een echt onafhankelijke documentaire gemaakt hebben, dan ben ik er weer van af.
Ik persoonlijk had die Kaag in de MInisterraad alle hoeken van de kamer laten zien (no pun intended).

Roadblock | 13-07-21 | 19:25

Het Commissariaat voor de Media zegt dus eigenlijk dat het er altijd voor spek en bonen bij gezeten heeft. Dat Commissariaat komt nu plots met de mededeling dat "de Mediawet onvoldoende handvatten voor toezicht op de naleving van de redactiestatuten" biedt, maar dat wist dat Commissariaat dus altijd al, of zou het al die tijd hebben móeten weten.
Impliciet zegt het Commissariaat dat er nooit controle is geweest op de naleving van de redactiestatuten en dat die controle in het onderhavige geval óók niet mogelijk is.
Wat het Commissariaat er niet bij vertelt is of het van mening is dat inzake die Kaag-film controle erg op z'n plaats zou zijn. Ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Maar is het geen grote schande dat het Commissariaat voor de Media openlijk toegeeft er voor Jan Lul bij te zitten en al die jaren vrolijk heeft toe zitten kijken hoe de diverse omroepen de redactiestatuten aan hun laars lapten?

Schoorsteenveger | 13-07-21 | 19:18 | 8

Ik krijg zo'n beeld in mijn hoofd van een concierge bij een kinderdagverblijf die als taak heeft op te letten dat de kinderen geen drugs gebruiken...

BBRDWR | 13-07-21 | 19:54

Eigenlijk zegt het Commissariaat (sowieso, wtf is het met die Sovjet naamgeving?) gewoon dat ze geen bestaansrecht hebben en kunnen worden opgeheven.

ReyNemaattori | 13-07-21 | 20:58

weer een zoveelste sociale werklpaats van nuttige nuttelozen. En maar op feestjes leeghoofdig melden hoe belangrijk ze zijn. Bakluchtdiepvriesfricandellen zijn het.

nobodiesunmighty | 13-07-21 | 22:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat is er eigenlijk mis met producties die niet onafhankelijk zijn? Moeten we de downies die totaal geen idee hebben bij of iets (on)afhankelijk danwel iets sturend is, in bescherming nemen? Elk weldenkend mens voelt toch verdomme op z'n/haar klompen wel aan of iets onafhankelijk wordt gebracht of zogenaamd onafhankelijk?

SchimmelSchwanz | 13-07-21 | 19:16 | 5

"Wat is er eigenlijk mis met producties die niet onafhankelijk zijn?"
Alles. Tenminste, als die tot stand zijn gekomen binnen een context die de kijker onafhankelijkheid zegt te garanderen.

Schoorsteenveger | 13-07-21 | 19:21

Alleen zijn het niet uitsluitend weldenkende mensen die mogen stemmen.
Dus hoewel ja, bestaat het merendeel van 't land uit meeloop schapen die alles behalve kritisch nadenken, zie de verkiezingsuitslag en dus is het wél een probleem.

Daarnaast is die onafhankelijkheid dus een voorwaarde voor belastinggeld, zou raar zijn als de VVD van gemeenschapsgeld hun verkiezingspropaganda produceren, niet waar?

ReyNemaattori | 13-07-21 | 21:00

Begin dan met bv “Dit VPRO programma is gemaakt voor Zendtijd Politieke Partijen”.
Klaar.

Nichtsneues | 14-07-21 | 07:00
▼ 2 antwoorden verborgen

En het allerergste was wel dat ze haar gordel niet om had!

Johnny_Corona | 13-07-21 | 19:15 | 2

Haar gordeltje?
Dat hadden de ratten er misschien afgeKaagd.
Net als die zin: Dat mens.

Roadblock | 13-07-21 | 19:29

haar Kaagheidsgordel

small_town_dude | 13-07-21 | 20:00

Heel Hilversum wordt gevoed met belastingcenten. Je gaat natuurlijk niet bijten in de hand die je voedt.

HoniSoit | 13-07-21 | 19:15 | 3

Onzin, de STER betaalt een groot deel en de rest komt de kijk en luisterbijdrage.

MaarFeitelijk | 14-07-21 | 01:08

Een kartelpolitiek toezichtsorgaan zal nimmer objectief handelen.
Dat geld voor alle commissariaten en overige baantjescarrousel-fopbanen.
Daarom dienen deze posten eigenlijk los gekoppeld te worden van politiek en belanghebbenden. Maar dan moet eerst het kartel kapot.
Oftewel, gaat nimmer gebeuren.

Abject | 13-07-21 | 19:14

Kaag heeft een free pass op bijna alle regelgeving die wel geldt voor de rest van ons.

Hypno2050 | 13-07-21 | 19:13

Ehm ehm ehm ehm ehm, die mevrouw?

Hebbiehemookweer | 13-07-21 | 19:12

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos