Symbolische EU-sancties gaan gekidnapte journalist in Wit-Rusland niet redden
Grote woorden, maar niets verandert
Social
De EU-leiders hadden gisteravond 2,5 uur nodig om te concluderen dat het kapen van een vliegtuig om een kritische journalist te pakken onwenselijk is. Misschien komt dat omdat Europese landen een paar jaar geleden een soortgelijk trucje uithaalden in de jacht op klokkenluider Snowden en nu moesten controleren of hun selectieve verontwaardiging een geloofwaardige spin kon krijgen. De boter op het EU-hoofd doet overigens niets af aan de smerigheid van de Wit-Russische actie en daarom zijn de aangekondigde strafmaatregelen en mogelijke economische sancties volkomen terecht, maar helaas te symbolisch om het enige echte slachtoffer, Roman Protasevitsj, te helpen. De journalist zit nog steeds vast en liet in een video op de Wit-Russische staatstelevisie weten dat hij goed wordt behandeld en schuldig is aan verschillende aanklachten. En als een kritische journalist plots zo'n draai in zijn standpunten maakt, weten we vrijwel zeker dat hij belabberd wordt behandeld en zichzelf onschuldig vindt. Papa Protasevitsj zag het ook. De nu aangekondigde maatregelen veranderen daar niets aan. Dergelijke sancties waren namelijk te verwachten en zijn dus gewoon ingecalculeerd door Loekasjenko, zoals Poetin extra sancties rond Navalny incalculeerde. Het is een prijs die de Oostblokdictators lachend betalen om de oppositie het zwijgen op te leggen.
Social
Reaguursels
InloggenDergelijk incident is NIET ongekend. Eén van de vele voorbeelden: in 2013 sloten Amerikaanse bondgenoten (Frankrijk , Spanje , Portugal en Italië) hun luchtruim voor een vlucht met de Boliviaanse president Evo Morales vanuit Moskou. Het vliegtuig moest uitwijken naar Oostenrijk waar de autoriteiten erop stonden het vliegtuig te doorzoeken op zoek naar de "voortvluchtige" Edward Snowden voordat het weer kon vliegen. Snowden was niet aan boord.
Hoe belachelijker die bende in Broessel erbij staat, deste beter... misschien helpt dat het ontbindingsproces van dat stinkende kadaver te versnellen...
En de kop van Kaag in de Telegrap.... ik denk L. gaat een foto van die tante op zijn wc hangen, voor als hij teveel boerscht gegeten heeft...
Met dat snorretje en zijn kapsel hoef je niet te vragen wie het rolmodel van Loekasjenko is.
Ow als je het ergens niet mee eens bent ben je gelijk een Russische trol ...? Lekkere mening jo..!
Let wel! Wat de oppositie in wit-rusland is, is hier de VVD/D666 etc.
White Lives Matter demo op het Malieveld?
Hier is je kans op je eigen minute of fame!
Rutte wil "maatregelen nemen die ze in de portomonnee treffen". Lijkt me een goed idee want wij Nederlanders burgers kapen nu ook geen vliegtuigen meer.
Hij is dus toch naïef in een vliegtuig gaan zitten. Zelfs zijn vriendin is meegenomen.
Een mooie testcase voor de EU of ze ook wat kunnen. Wit-Rusland was er niet bang van . . . maar ja, een Belarus ergens bang van zijn was geloof ik nog niet voorgekomen.
Straks blijkt dat Roman Protasevich extreem-rechts is. Dan is het probleem voor de media en Brussel opgelost?
Dan heeft Roman ' een Navalnietje' gedaan. Navalny bleek opeens een antisemiet en moslimhater te zijn. Zo'n club als Amnesty trok direct de handen weg van Navalny.
Roman heeft algemeen bekende banden met het Azov-legioen, hoor. Google maar even. Dat zijn erkende neofascisten en daar schamen ze zich absoluut niet voor. Ook daar kan een korte zoektocht op het internet je veel schokkende beelden opleveren. Het feit dat de VS zich met lieden van het allooi van hem en Navalny inlaat, is tamelijk schokkend en veelzeggend. Maar ach, Henry Ford had ook altijd al een prima relatie met de nazi’s en is daar ook nooit op afgerekend. Blijkbaar vonden de Amerikanen het hooguit iets van ‘foei’.
Een wijdverbreide eigenschap in (wit) rusland.
@Spie | 25-05-21 | 14:15: zeg eens, niet om het even maar dat jij hier dit soort vieze praatjes ( vlg ook eerdere reacties ) ongestraft
kan neerplempen moet jou toch verbazen ? ..
@justinianus | 25-05-21 | 17:51: nazisme is hier verboden, gelukkig maar.
Maar ze is oogluikend toegestaan voor het "goede" doel in Oekraïne, lees en vermaak u: www.groene.nl/artikel/in-oekraine-wer...
Beetje roeptoeteren voor de bühne en ondertussen zit Julian Assange nog steeds in een cel.
En nu weet Rutte opeens KLM te bewegen om niet over een land te vliegen terwijl er geen oorloghandelingen plaatsvinden.
Hoe straalt dat in godsnaam af op het MH17 dossier?
Ja dit is inderdaad een klap in het gezicht van al die nabestaanden van MH17. Toen had Rutte (of de ministers van Infrastructuur of Defensie) ook moeten ingrijpen, maar dat liet(en) hij/zij bewust na.
EU: ‘Vlieg niet langer boven Wit-Rusland’
Dat zal ze leren, die Wit-Russen!
FREE JULIAN ASSANGE!
Wat is nou eigenlijk wel het voordeel van een Europese Unie?
In landen als Wit-Rusland en Rusland is men er zich zeer van bewust dat dit zowel verontwaardiging als Schadenfreude teweegbrengt binnen de Europese 'Unie'.
Hij is ongetwijfeld goed in elkaar getimmerd, dat hij nu zo braaf praat over zijn "goede behandeling". Maar het grappige is, daarover lees ik dan weer heel erg weinig afkeuring. Wel dat de EU zo slap is. Zoiets zou hier gebeuren, met laten we zeggen en criticus van Rutte. Stel dat Pieter O eens flink in elkaar werd geramd, en zo'n gedwongen statement moest laten maken op de staats TV. Dan denk ik dat de panelen hier de 3000 tegels per topic zou overschrijden. Maar nee, een autocratische leider, dat levert vaak weinig kritiek op. De Sterke Leider hè..
Ik denk dat u daar heel erg mis over denkt. We zitten hier niet op een webstek die niet genoemd mag worden. Als iemand Peter O. of Rutte zou omleggen, dan is de verontwaardiging hetzelfde. Gelukkig wel, want uw wens zou zijn, dat ik als andersdenkende monddood gemaakt moet worden, om me daarna via marteling in een massagraf te flikkeren. De kritiek op de zwakheid van de EU is volledig terecht. De EU moet mij beschermen tegen griezels uit de randgemeentes van Europa. Ik durf daar mijn moeder niet om te verwedden dat dit ook zal zijn, als de pleuris uitbreekt. U bent de Jan Klaasen, de trompetter in het leger.
Hoe zou je het vinden als Jürgen Conings werd opgepakt en voor 20 jaarin een heropvoedingscentrum komt? Op papier is Connings geen journalist (iedereen mag hiervoor spelen) maar verzet zich wel tegen de lokale regering.
Of dat kritisch denkende het zwijgen wordt opgelegd? Zoals RIP P. Fortuin, G Wilders, T Baudet bedoeld u?
@LV-225 | 25-05-21 | 13:33:
-
De EU zou u niet alleen stevig en éénduidig moeten beschermen tegen griezels uit de randgemeenten, de EU zou u eerder moeten beschermen tegen interne griezels: de Russen zullen niet morgen bij u op de stoep staan, maar acht miljoen Erdofans in Noordwest-Europa kunnen een heleboel ongein uithalen.
Oh ja , Dus we houden hier 17 miljoen mensen een jaar lang opgesloten en verplichten iedereen een muilkorf te dragen.
Maar nu wordt er 1 menneke in Wit-rusland vast gezet en dan is de wereld te klein want dat mag niet?
Dit kan in Nederland niet gebeuren,Wij hebben namelijk geen kritische journalisten, wel kritische politicus maar die worden buitenspel gezet,(Wilders, Omtzigt).
Ja maar. De EU is een verzameling soevereine staten met ieder een buitenland beleid en een eigen minbuza. Omdat ze 27 neuzen dezelfde kant op moeten krijgen is dat niet gemakkelijk. Daarom dus, altijd een halfbakken beleid.
Maar, daar kan je dan schamper over doen, het is precies dat wat rechts populisten graag zien, want maximale eigen inbreng in Europa, nietwaar? Geen gemeenschappelijk buitenland beleid. Nou, dan krijg je dus dit. Dus, graag, daar past de rechts populist geen schamper maar slechts blijheid. Het is namelijk precies wat men wil. Nietwaar?
En dan nee, Luka gaat zich niks aantrekken van welke sanctie dan ook, sterker nog, de halfzachte Europese reactie is precies in zijn voordeel, het toont de zwakte van de EU aan. Hij laat zijn tegenstanders zien dat hij vrij spel heeft en dat de EU niks klaarmaakt.
Als de EU wél een éénduidig buitenland beleid had dan zou u nu naar alle waarschijnlijkheid wachtrondes lopen om Gaza.
Wit-Rusland heeft een heel fout regime. Dat weten wij en dat weet Protasevich ook heel goed. Waarom dan toch in een vliegtuig stappen dat via Wit-Rusland vliegt? Hij heeft ook nog aan een vriend geappt dat hij zeker wist dat er KGB-ers meevlogen. Hij had ook niet in kunnen stappen en zijn vlucht om laten boeken naar een bestemming en desnoods via een tussenstop naar Vilnius kunnen vliegen. Het is uiteraard zijn eigen keuze, en ik keur het handelen van Wit-Rusland absoluut niet goed. Protasevich had dit zelf kunnen voorkomen.
Hij had waarschijnlijk niet gerekend op dit scenario, dat Luka een Mig zou laten opstijgen om hem in te rekenen. En terecht, want zoiets verwacht je toch ook niet?
@Beste_Landgenoten | 25-05-21 | 13:00: Hoezo? Oekraïne deed dat een paar jaar geleden nog met een vlucht die naar Minsk onderweg was! De president van Bolivia was zelf voor dit soort geintjes niet veilig. Dacht Protasevich soms dat hij een belangrijker figuur was? Een dwaze fout, dat was het.
Tegen Wit-Rusland durven ze wel, de Europese Unie ' helden'.
Rutte weer gebalde vuist en grootspraak vingerwijzend naar Wit-Rusland. 'wie stand toegetter' Ondertussen zombie onderdelen roof bij schepen, vliegtuigen en rollend materieel. 2% Natonorm Rutte, dat maakt pas geloofwaardig
Inderdaad. Een beetje zwaaien met een vuist die we niet hebben, daar is Poetin echt niet van onder de indruk.
Stel een ruil met Julian Assange voor. Dat lijkt me een echte win-win situatie. Zo belangrijk is deze Wit-Rus ook niet en zo kan iedereen het morele gelijk claimen en zijn 2 burgers bevrijd uit voor hen een zeer problematische situatie. Dan is iedereen blij.
Wie dacht dat de EU hier invloed op zou hebben, die krijgt nu een portie realiteitszin gepresenteerd. Belarus zit op schoot bij Putin, en de hele EU is kansloos, ook met dit onderwerp.
Lijkt me wel dat Rusland vrij kansloos is tegen NATO/EU als die echt de handen in een slaan (ja ik weet van de atoomwapens en dat is buitencategorie). Maar het westen is wat huiverig om een paar miljoen jonge mannen op te offeren. En zeker niet voor 1 gozer. Helaas is er volgende keer weer een gozer de klos. Dus schiet maar eens een keer zo’n spionagevliegtuig uit de lucht. Taal die ze begrijpen in Minsk/Moskou.
@Risingson | 25-05-21 | 12:44: Droom lekker verder. Ten eerste hebben wij hier in Europa maar vrij beperkte militaire voorraden, maar ten tweede zijn Russische militairen heel wat fanatieker en opofferingsgezinder dan hun Europese tegenhangers. Kijk maar hoe het ons in Srebrenica verging en vergelijk dat met het stelletje oudere (want geen reguliere troepen) 50-plussers die in Oost-Oekraïne even orde op zaken stelden. Het reguliere Oekraïense leger ging er als een haas vandoor. Maak je geen illusies. Gelukkig heeft Rusland interesse in West-Europa noch in Oekraïne, want met ons drijft men liever handel en in de failliete bende van het huidige Oekraïne zijn ze niet geïnteresseerd. Die bodemloze put van corruptie en oplichting laten ze liever aan de EU.
@Spie | 25-05-21 | 14:05: Juist!
Goh, wie zou de dupe zijn van economische sancties? Niet degenen, die aan de macht zijn, in ieder geval.
Kunnen we het eens hebben over de (kast)fascisten.
Je kent ze wel. De mensen die een zin starten met 'je mag het eigenlijk niet zeggen maar..'
En kunnen we dan ook erop duiden dat zij helemaal geen liberale westerse samenleving willen waar homo's homo kunnen zijn, waar vrouwen gelijke rechten hebben als iedereen anders en waar we het maar allemaal met elkaar moeten klaren.
Kunnen we dat zeggen? Mag dat nog?
@rieldiel | 25-05-21 | 12:21:
Het is clownesque.
Maar goed. Het is duidelijk dat Nederlands niet jouw eerste taal is.
Wel grappig om te aanschouwen dat de Russen hier komen.
Kunnen we het eens hebben over de (projectie)fascisten.
Je kent ze wel. De mensen die er altijd bijzonder duidelijk op hameren "tegen fascisten" te zijn.
En kunnen we dan ook erop duiden dat zij in werkelijkheid helemaal geen gelijkwaardige westerse samenleving willen, waarin hard werken beloond wordt, iedereen gelijke kansen heeft en waarin je vrijelijk een eigen mening mag hebben én uiten, ook al staat hij lijnrecht tegenover de linkse idealen.
Kunnen we dat zeggen? Mag dat nog?
Ik geef je het antwoord: ja we kunnen dat zeggen. Maar het is niet meer zonder gevolgen. Tegenwoordig wordt je al gecancelled op het moment dat je het waagt kritiek te uiten op de linkse kerk, geheel naar fascistisch concept. Alleen de wapenstok ontbreekt nog, hoewel zogenaamd "anti-fascistische linkse clubs" er alles aan doen om dat salonfähig te maken.
Dat je de realiteit liever niet onder ogen ziet en liever alle anderen voor gek verklaard betekent nog lang niet dat het niet waar is.
Je bent zo hypocriet als de pest, want je gedraagt je zelf als een fascist tegenover mensen die jouw politieke idealen niet delen. Ooit gehoord van leven en laten leven?
@Gladiator Fap | 25-05-21 | 12:42:
Aperte analyse. Vol met 'whataboutism'.
Ik ben rechts, en behoorlijk rechts. Maar ik verwerp fascisten. Daar heb jij een probleem mee?
@GrandMechantLoup | 25-05-21 | 14:02: he, ik wist niet dat je thuis een spiegel hebt. Heb je daar soms even in gekeken? En beviel het beeld je een beetje?
@Spie | 25-05-21 | 14:08:
Ik snap jou niet. Je mag van mij zeggen wat je wil zeggen. Maar sinds wanneer moet ik het daar mee eens zijn?
Krijg je weer zo'n betwetering NOS titeltje:
-"waarom is er een diktatuur in Wit Rusland?"
-"wat gebeurt er met mensen die niet luisteren naar de president?"
-"Wat doen Wit Rusland en Rusland samen?"
-" Kun je veilig vliegen in een vliegtuig?"
Ik word zo ongelofelijk simpel van dit soort titels. Maar nog simpeler van de uitleg.
Kunnen deze mensen niet gewoon bijles krijgen 4 jaar lang bij de PABO (hopelijk halen ze het) en dan les geven aan kinderen van groep 1 tot en met 3? Doen ze ook wat nuttigs.
@nobodiesunmighty | 25-05-21 | 12:14: wat hebben die kinderen misdaan dat je ze zulke lieden op hun dak stuurt? Zijn ze net blij dat ze Hugo Schoenen de deur uit hebben gewerkt, scheep jij ze met meer van die misbaksels op. Foei!
De EU is een papieren tijger. Vol met symboliek tenzij het om de eigen burger gaat, dan is er ineens wel allerlei belasing/klimaat/asiel/vaccinatie dwang.
De EU is zeau machtig dat zelfs AstraZeneca zich lachend niet aan gemaakte afspraken houdt. Als je een bedrijf niet de baas kan, hoe dan een natie als Belarus.
Wit-Rusland.
En dan hebben wij hier van die jankers zoals Willem Engel, Baudet en al dat andere nazi-volk.
Je zou ze eigenlijk Belarus wensen. Zooitje ondankbare teringlijers.
Baudet is volgens mij tegen extremisten.
Die positie zouden meer politici dienen in te nemen.
"Nazi volk" - U bent van de linkse overtuiging?
Koningin Wilhelmina zou gevraagd hebben: ¨Wat zijn dat, teringlijers?¨
@putinisyourfriend | 25-05-21 | 11:38:
Hahaha Baudet doet de SPG als verlepte trutjes lijken. Baudet is een rechtsextremist. En als je dat niet ziet dan ben jij dat ook.
@viejohuevon | 25-05-21 | 11:42:
Nee hoor. Gezond rechts. Zoals velen. Maar ik kan fascisten gemakkelijk vinden. En ik praat liever met linkse mensen dan met fascisten.
@GrandMechantLoup | 25-05-21 | 11:45: Nou, nou, nou...
@rieldiel | 25-05-21 | 12:00:
www.inburgeren.nl/u-gaat-inburgeren/c...
@GrandMechantLoup | 25-05-21 | 11:46:
Leg mij het verschil dan eens uit, want liberale, ruimdenkende linksmensen ben ik nog niet tegengekomen. Over het algemeen zijn zij net zo dogmatisch als de wat extremere rechterflank van het politieke spectrum.
Weet t goed gemaakt: stuur gelijk de milieuterroristen, het fascistisch geweldadig tuig van de Antifa, de racisten van BLM, het indoctrinerende propagandajournaille, de vrijheids- en bezittingenrovende marxisten, communisten en socialistenclubs, de weg-met-ons-brigaden, de strijdlustige geschiedenisontkenners, de arrogante kartel-beroepspolitici, de antisemitische en homo-vijandelijke moslims, de antisemitische linkse haatclubs, de corrupte linkse rechters, burgemeesters, ambtenaren uit de baantjescaroussel en de zogenaamde flut-sociale-wetenschappers mee met hetzelfde vliegtuig richting Belarus en we kunnen allemaal weer gezellig aan het bier. Zooitje vrijheidsbedreigende fascistische klaplopers. Deal?
"Journalist": www.foiaresearch.net/person/roman-pro...
Gelukkig weten ze in Rusland en Wit-Rusland wel hoe ze zo iemand aanpakken!
Beetje martelen, en hij draait zijn mening wel bij!
Heeft idd beste pak slaag gehad,dat poeder je niet zomaar weg.
@Roger-Rabbit | 25-05-21 | 11:32: Daarom: niet iemands gezicht en handen beschadigen bij het martelen, maar delen die door kleding worden bedekt. Wit-Rusland kansloos land door machthebbers daar, maar toch blijven proberen. Foei meneer Loekasjenko, niet meer doen.
Is eigenlijk bekend hoe Wit-Rusland aan de benodigde passagiersinformatie is gekomen? Dat lijkt me cruciaal om deze hele gang van zaken te kunnen duiden..
Hij werd waarschijnlijk full time geschaduwd door de inlichtingendiensten.
KGB . Yep zo heet dat daar nog. Zelfs in Rusland heet het FSB en GRU.
En ja, die maken geen grapjes.
KGB! Zijn het ook nog commies?
@Jezus_Boeddha | 25-05-21 | 11:56:
Nee. Gewoon autocraten.
Je moet geo-politiek snappen als je de situatie rond Wit-Rusland wilt begrijpen. Rusland is in tot drie keer toe aangevallen door legers die door Wit-Rusland trokken en dat trauma zit diep verweven in de Russische ziel. Het land zal dus nooit accepteren dat er een op het Westen georiënteerd regime komt, laat staan dat het een NAVO partner wordt. En ik begrijp dat. En de kans is vrij groot dat dat precies de koers wordt van een democratisch gekozen Wit-Russische regering. Wil je een oplossing voor het probleem Lukachenko dan moet je met de Russen werken aan een alternatief dat geen bedreiging vormt voor Rusland. Hoe dat precies zou moeten weet ik niet, maar dat is de enige weg om van die dictator af te komen. Vergeet ook niet dat Putin een kind van de Koude Oorlog is. Misschien moet de NAVO en de Europese Unie een keer duidelijk zijn over wat de grenzen van die instituten liggen en misschien moet NAVO zichzelf opheffen. Maak duidelijk dat Oekraïne en Wit-Rusland nooit bij deze twee clubs zullen komen. Hoe dan ook, het verder isoleren van de Russen is een heilloze weg.
Wellicht, maar niet met Putin. Gelukkig heeft ook die man niet het eeuwig leven.
Als je ook kijkt naar wat de afgelopen 30 jaar gebeurde,zie je duidelijk een Lijn dat Europa zich nooit aan een afspraak houd.
Begint met geen navo uitbreiding,geen Permanente bassis in oost-europa.
Geen zwaare wapens,budapest memorandum.
Elke keer weer is het Europa die de fout in gaat.
Maat de Russen krijgen de wijsvinger.
Geen wonder dat ze het voor geen cent meer vertrouwen.
Komt yugoslavie nog bij,Libië,raketschild,wapens voor de korte afstand,die kleuren revoluties.
Waarvan de vs zelf toegeeft dat ze er achter zitten.
Zeg het nog maar een keer,als het westen gaat kloten in witrusland dan kan je er donder op zeggen dat er een roode lijn word overschreden,zu zullen dan zeer snel een militaire campagne opzetten en overgaan tot pre emptive strikes.
Hebben ze trouwens al x keer aangekondigd dat ze geen andere keuze meer hebben.
Dus we zijn gewaarschuwd.
Dom gelul dit.
We moeten maar accepteren dat Rusland is wat het is en niet wat wij willen wat het is. Het is een maffiaclubje met een land. Alles is KGB daar en dat is niet goed.
@Roger-Rabbit | 25-05-21 | 11:27:
Jij bent niet "we" altijd als er iets over Rusland komt sta jij met je brakke Nederlands aan de zijlijn te schreeuwen. Op zijn best ben je een infiltrant. Op zijn slechts een landverrader met een kut-grammatica. Ga weg.
@Phreack | 25-05-21 | 11:26: Dan moet je de potentiële opvolgers van Poetin eens horen spreken. Geloof me, die zijn een heel stuk agressiever in toon dan hij! Poetin heeft zich verbazingwekkend terughoudend opgesteld bijv. in Syrië, maar ook in reactie op de sancties die de VS en EU met trouwe regelmaat opleggen en alle andere rotzooi die het land naar het hoofd gesmeten krijgt. Er is in Rusland ook een stroming die voor bikkelharde militaire actie in Oekraïne en in de Baltische staten pleit en dan zijn de rapen pas echt gaar! Dus tel je zegeningen.
@GrandMechantLoup | 25-05-21 | 11:35: Wij moesten lachen om uw opmerking. Mijn Russische vrouw antwoordde: 'NL is maffia zonder land'.
@GrandMechantLoup | 25-05-21 | 11:36: Als Jij denkt dat je iets zinnigs hebt om toe te voegen en dit het enige is wat je te zeggen hebt dan zwijg. Wat een ongelooflijke (3letterwoord)
De NATO opheffen zou een hoop ellende schelen, maar dan zijn wij in Europa de sitting ducks. Wij, de NATO, hadden dit al moeten doen na de val van de Sovietunie. Dat hebben we niet gedaan, en dan maak je deals met Rusland/GoS. Daar is duidelijk afgesproken dat de NATO geen oprukkende beweging zou maken richting Rusland. Dat deden we dus wel, en nu vechten de Russen om hun bufferstaten te houden. Stel je voor dat de EU de Turken zou inlijven. Voor je het weet staat heel het Midden Oosten op de stoep. Dat willen wij ook niet.
@Spie | 25-05-21 | 11:40: Het grootste gevaar voor het Kremlin zijn de eigen Russen zelf. Putin is niet voor niets nu al bezig met een talentenjacht voor zijn opvolging. Het moet iemand zijn die alle fracties binnen de top (reformers vs. Ouderen zware industrie) moet kunnen verbinden. Iemand die goede banden heeft met het leger, de inlichtingendiensten én de erven Putin. Net als de erven Jeltsin mogen die absoluut niet in gevaar komen na een machtsoverdracht. Om over onrust bij het normale voetvolk nog maar te zwijgen.
Nee, de dood van Poetin biedt nieuwe mogelijkheden voor iedereen en daar moet Europa beter gebruik van maken dan in de jaren 90.
@LV-225 | 25-05-21 | 11:49:
Wat een achterlijk verhaal dit.
Je moet kiezen.
Totalitair regime zoals Erdogan of Poetin.
Of toch maar EU?
Kies.
@Phreack | 25-05-21 | 11:54:
Dat land is hopeloos corrupt. En omdat de Russen hebben 'geleerd' om niet te protesteren worden ze keihard genaaid.
Mijn hart bloed voor Rusland en die mooie prachtige mensen die daar wonen. Het is erg. Maar wij slappe zakken doen niets om die mensen een beter leven (Rusland is ongeveer het meest rijke land ter wereld, in potentie) te gunnen.
@GrandMechantLoup | 25-05-21 | 11:57: Er zijn wel meer arme zielige volkeren op deze wereld die we niks gunnen. Gaat erom dat het geopolitieke spel tegenover de Russen goed wordt uitgespeeld. Putin regeert momenteel als een machtige tsaar en dat is een enorm probleem voor zijn opvolger. Iets waar Putin zelf zich ook bewust van is.
@GrandMechantLoup | 25-05-21 | 11:55: Poetin
@Spie | 25-05-21 | 11:40:
opvolgers ?
volgens mij worden dat loopjongens maar poetin zelf zal nog wel aan de touwtjes trekken.
De NAVO opheffen, alsjeblieft niet. Dat is zo ongeveer de laatste tool die ons beschermt tegenover barbaren uit het zuiden en oosten en stelt ons tevens in staat onze geopolitieke belangen te verdedigen tegen ons vijandig gezinde staten en ideologieen. Tuurlijk, over de inzet en de expansiedrift kun je twisten maar NAVO weg = wij weg.
@Phreack | 25-05-21 | 11:54: Ja, hoewel je de populariteit van Poetin bij de gewone Russische burgers niet moet onderschatten. Die populariteitsonderzoeken (door Westerse instituten, mind you!) geven steevast een beeld waar Rutte en andere westerse leiders alleen maar jaloers op kunnen zijn! We hebben vrij veel contacten in Rusland, gewone burgers, hoor, en waren toen al na dat akkefietje in de Krim al verbaasd hoeveel steun er was zelfs bij kennissen die helemaal niet als rechtse Russen bekend staan, maar eerder als vrij gematigd. Die steun is er nog steeds en Poetin heeft electoraal helemaal niets te vrezen van die schertsfiguur die nu zijn straf uitzit. Die haalt landsbreed gezien niet meer dan een paar procent steun bij verkiezingen, net als die Guaido trouwens.
@Roger-Rabbit | 25-05-21 | 12:04: Nee, er is wel degelijk oppositie in Rusland. Ten eerste de communisten van Zjoeganov, maar die denkt hetzelfde over de Krim en is zeer kritisch over de opheffing van de Sovjet-Unie. De rest van de partijen staat ver, heel ver rechts van de positie van Poetin en de partijen die een meer pro-westerse politiek voorstaan, hebben echt hooguit 5 procent aanhang, Navalny zelfs niet meer dan 2 procent landelijk gezien. Geloof me: een opvolger zal duidelijk agressiever en veel minder diplomatiek zijn.
Na een alcoholist denk je dat het niet erger kan totdat je weekdieren, kneuzenkoppel, excuus Truus uit mofrika en bebrilde drol uit België erbij ziet staan. Dit zijn toch niet de leiders die het volk verdient!?
Beide stralen niet de daadkracht en standvastigheid uit waar andere wereldleiders wakker van liggen, zoveel is duidelijk.
Zouden er al sancties klaar liggen voor Turkije met al die journalisten, ambtenaren etc in de bak omdat ze Gullen aanhangers zijn?
Natuurlijk! Net als die strenge sancties tegen Saoedie-Arabië wegens dat akkefietje laast in hun ambassade in Istanbul. De EU is echt consequent, streng en rechtvaardig. De Amerikanen hebben ze ook bikkelhard aangepakt toen die het vliegtuig van de president van Bolivia tot een landing in Wenen dwongen. Daar zijn ze in Washington nog steeds diep van onder de indruk!
Fijn dat we nu zo'n daadkrachtige minister van BuZa hebben, vlieg er maar in, madam AlQaq, al een reactie?
Hier scheiden onze wegen?
Blok.
W/s is dit veel meer een interne witrussische aangelegenheid dan een vinger naar europa.
Dit betekend dat het regime zwak is of ernstige zwakheden kent. Die kan die EU uitbuiten.
Als de EU iets wil doen moet het aan touwtjes zien te trekken die het regime onderuit halen.
"Als de EU iets wil doen "
Misschien moet de EU zich meer richten op de EU in plats van zaken van buiten de EU.
Dat probeert de EU (lees: de VS) al een tijdje, maar het feit dat ze geen betere persoon dan deze konden vinden, is volgens mij tamelijk veelzeggend. Deze meneer blijkt namelijk vrij nauwe banden met het Azov-regiment te hebben en die lieden gaan prat op hun neonazi-sympathieën, getuige hun wapenschild en verscheidene leden, inclusief leiders, die zich laten fotograferen met een geheven rechterarm. Dus Lukashenko is vast niet heel erg populair in Belarus, maar zijn collega’s hier in de EU zijn dat ook niet. Of vindt iedereen hier Rutte een toffe leider en vinden de Fransen Macron een zegen voor de mensheid?
Dan zou de EU het moeten opnemen tegen Putin en consorten. Ziet u dit al gebeuren? Een tandeloze tijger tegenover een geavanceerde despoot. Als de EU er vol ingaat, zijn we straks de Baltische staten kwijt. En dan? Gaat die ene F22 van de Amerikanen ons dan helpen om die staten terug te veroveren? Nee, dat wordt een ordinair Krimmetje, en daar sta je dan als EU in je hemd. Ooit ving de mosad meneer Eichmann ergens weg uit Zuid Amerika. Die werd veroordeeld en later opgehangen. Dat zou de EU ook eens kunnen proberen met Putin of voor mijn part die sokpop uit Wit Rusland. Maar nee. Wat loze sancties is het maximale dat de EU kan bereiken. Zelfs de UN heeft nog een tand om mee te kunnen bijten.
@LV-225 | 25-05-21 | 11:21: ja gezellig! Laten we een wereldoorlog beginnen en dan met een land als Rusland dat zeker tegenwoordig over een indrukwekkend wapenarsenaal beschikt en waartegen zowel Napoleon als Hitler helemaal niets konden uitrichten. Als jij vooraan in de linies gaat staan met je kinderen ervoor of erachter, dan boek ik even een vakantiereis naar een heel ver buitenland.
@Spie | 25-05-21 | 11:32:
Rusland kan het niet winnen. Daarom is Rusland zo enorm populair onder rechtsextremisten. Het is allemaal net niet.
Kijk. Als Rusland wil dan lopen ze zo Litouwen, Estland en Letland binnen. Maar dan tegen de tijd dat ze Polen tegen komen, en Finland en Zweden. Dan word het lastiger.
Tussentijds gaan de Duitsers, Fransen en Amerikanen hun messen slijpen en lopen de Spanjaarden en Italianen naar het front.
Rusland komt ver. Dat is zeker.
Maar ze zijn bij lange na niet sterk genoeg om verder dan Polen te komen.
Willy moet gewoon een pilsje met Putin gaan drinken en dan komt het wel goed
Putin heeft schijt aan pisvlek nederland.
@Bjorn19851111 | 25-05-21 | 11:03: Wel een van de weinige EU landen waar Rusland een lange relatie mee heeft en waar wellicht naar geluisterd wordt
Rutte gaat er ook kei en keihard in.
De onderste steen moet en zal boven komen.
O wacht.....
Mevrouw is er helemaal klaar mee schijnt het.
Veel meer kan de EU dan ook niet doen. Altijd kudt, dictators.
Gekozen.
@Is dit nog nieuws? | 25-05-21 | 11:03:
Weet je wie ook...?
@elfenstein | 25-05-21 | 11:09: Mark?
@Is dit nog nieuws? | 25-05-21 | 11:03: Grapjas.
Toch wel fijn om te weten dat Roman Protasevich in goede gezondheid verkeerd, wetende dat de Belarussische veiligheidsdiensten hem goed behandelen.
Ja zijn gezicht ziet er verrassend ongeschonden uit. Het kan natuurlijk zijn dat hij besloten heeft om mee te werken en straks allerlei schandaaltjes vertelt over de inmenging van buitenlandse mogendheden in de Wit-Russische binnenlandse aangelegenheden. Dat zou een ‘verrassende’ draai zijn. Daar hoeft hij niet eens voor te liegen en dat gaat hem vele jaren gevangenisstraf schelen.
Het is toch van de zotte dat een overheid de oppositie het leven onmogelijk maakt, vervolgd en uitsluit van regeringsdeelname. Wat is dat toch in Belarus? Lijkt Nederland wel!
Precies! We herinneren ons nog de inmenging van de regering in de beide Wilders-processen. We geven als het vrije westen wel voortdurend zelf het goede voorbeeld, he! En vervolgens zijn we kwaad als allerlei buitenlandse regeringsleiders / potentaten zich een goede leerling tonen en in hun land hetzelfde doen.
De EU meent te kunnen bepalen hoe de spelregels zijn, maar ze snappen zelf het spelletje niet. De EU is op mensenrechtenvlak een peuter die gaat schreeuwen in de supermarkt. En dat is alles. De EU is de zwakste schakel in het grote spel en de rest van de spelers weten dit ook. Mijn pa zei ooit, dat als je het spelletje niet snapte, dan leer je de regels maar, of je slaat de hoofdrolspeler keihard op de neus. Dan wordt je zelf de hoofdrolspeler en kan je zelf de regels bepalen. Ondertussen kijkt ome Erdo met genoegen naar deze klucht. De huidige EU gaat onze ondergang worden, en dat is een griezelig vooruitzicht.
Individueel als land richt je ook niets uit. EU maakt wel keer op keer duidelijk dat de landen moeilijk op 1 lijn te krijgen zijn. Dat is ook precies wat Poetin uitspeelt.
Die Snowden, overigens - En waarover voor zover ik het mee krijg, niet of niet voldoende over wordt gerapporteerd door (nep) nieuws media - Snowden is in Rusland, en sindsdien worden de Russen erg internet savvy. 1 en 1 is 2.
Bedankt Snowden, voor het actief meewerken aan active measures. Vluchten is een ding, landverraad iets geheel anders ..
P.s.: Let op hoe het aantal pro-(Wit)Russische commentaren in de tegels toeneemt.
Troll farms (Of "useful idiots") die in de tegels plotseling als nieuwe leden, pro-Russische commentaren komen verkondigen. Iedereen, verbaasd reageren!
Dubbelspion misschien. Hij heeft de NSA en de wereld een 'dienst' bewezen door de spionage praktijken uit het geheime wereldje te halen. Een sleepwet was voor die tijd ondenkbaar, een complottheorie bijna. Nu weten we niet beter.
Men moet niet denken dat de kennis van Edward Snowden uniek is voor Rusland, dat is het niet. Het verblijf van Edward Snowden heeft een geopolitieke reden en is niet zozeer gebaseerd op een unieke kennispositie.
@Nederlandop1 | 25-05-21 | 10:58: zie alleen mensen die dom meelopen en die zelfstandig kunnen denken.
Jij hoort bij de eerste groep.
@Roger-Rabbit | 25-05-21 | 11:13: #Kuch - Daar denken meerdere universiteiten, anders over..
Een hoop van de huidige Europarlementariers uit Oostbloklanden is voormalig communist. (Voorbeeld Tatjana Zdanoka uit Letland - mocht niet meedoen aan nationale verkiezingen vanwege haar communistische verleden).
En toch denkt de gemiddelde GS lezer dat de EU 'aan de goede kant staat' in dit hele verhaal.
Laat Rusland dit aub oplossen ipv een nieuwe vorm van Communisme te laten implanteren in Oost Europa door US en UK...
Door het buitenland gefinancierde politieke activisten vermomd als journalist. Waarschijnlijk heeft deze journalist meer gedaan dan een aanslag met een waxinelicht op het staatshoofd of een bedreiging geuit naar de lokale Marc van Ranst.
Ik lees "Waarschijnlijk".
@DenBeert | 25-05-21 | 11:03: Gefeliciteerd.
Dus gaan we vliegtuigen onder begeleiding van een gevechtsjager aan de grond zetten om die verrekte activisten te pakken te nemen. U wil dat rechtkletsen? Wat schuift dat nog, in dienst van ome loekie?
Dit komt Rutte wel goed uit. Kan hij weer eens zijn krachtige proteststem laten horen naar het oosten. Samen met de EU dan want zelf kan hij niets. Dat heeft hij wel bewezen met MH17. Als Rutte de onderste steen boven moet halen doen we een glas en een plas en alles blijft zoals het was. Als die journalist het van Rutte moet hebben dan zit hij nog heel lang gevangen.
In Wit-Rusland ziet de overheid Roman Protasevitsj als een oproerkraaier.
Wil men een staatsgreep (en dan bij de EU) met bijbehorend gedoe? Nee.
Maar goed, wij volgen de media en de opinie die daarin geschetst wordt.
Fout! Laat hem vrij enzo....
Ging ook allemaal goed in Libië, Syrië, Oekraïne, Birma....
Wit-Rusland heeft geen enkele ambitie om bij de EU willen. Wit-Russen zijn enorm georiënteerd op Rusland. Het zijn broedervolken. Geheel anders is dat voor Oekraïne die de Russen bijna tot op het bot haten voor wat en is aangedaan zoals tijdens de Holodomor.
@roevka | 25-05-21 | 11:23: De Krim is grotendeels Russisch qua bevolking, vandaar dat men zich graag bij Rusland aansloot.
En de EU? Och, kijk naar het zuiden en het noorden, ook groot verschil, daar kan Wit-Rusland best bij, vraag onze leiders in Brussel maar.
Wat een onzin weet je daar aan elkaar vast te knopen.
Free Jamai
Wie?
Wat een ongelooflijk domme vergelijking.
@BobDobalina | 25-05-21 | 10:49: Niet helemaal. Naast de vervolging van Wilders, die op z'n minst zeer dubieus is, misleidt de overheid de oppositie al jaren. Er wordt bewust informatie niet gedeeld terwijl die wel overlegd moet worden. De Nederlandse overheid is geen totalitair regime zoals in Wit-Rusland, maar schuurt er inmiddels wel aardig tegenaan.
@BobDobalina | 25-05-21 | 10:49: Wat een slecht onderbouwd "argument".
Toen de IRA in Nederland twee Australische toeristen omlegde, en tig autobommen plaatste, waren de Nederlandse politici gelukkig met het laten wandelen van deze terroristen. Tig maal zijn om juridische of politieke redenen moordenaars een paar gratis vakjes gegeven op de Bingo kaart. Issie vol? Nou dan mag je prijsje trekken: Seponatie, privacyrecht, uitlevering, verlof? Oh, het was Foruyn maar, het was onhandig qua Ierland, de tram camera beelden van Tanis zijn niet voor slachtoffers bedoeld, schaamtecultuur in overweging. Laat het niet te bekend worden dat het hier zo gaat en mag.
@BobDobalina | 25-05-21 | 10:49:
Het is geen vergelijking. Ik geef alleen aan dat we vooral naar ons zelf moeten kijken als Nederland, voordat we de moraalridder gaan uithangen richting andere landen.
Het overgrote deel van NL zien clubjes als de PVV, het FvD of hoe ze ook mogen heten, helemaal niet zitten. En terecht, ze zijn niet alleen een bedreiging voor de volksgezondheid maar ook voor onze Internationale betrekkingen. Het OM klaagt namens de burgers van NL aan. De beklaagde bevindt zich wellicht in een bijzonderlijke positie, de aanklacht is niet zo bijzonder.
Interessant om te zien hoe FvD ook in deze de kant van (Wit) Rusland weet goed te praten.
Ik vermoed dat Thierry heel wat roebels uit Rusland krijgt. De vergiftiging van Navalny was volgens hem ook niet door Rusland gedaan. ''De KGB is een professionele organisatie, als die iemand willen vermoorden, dan lukt dat'' aldus Baudet. Hij kopieert hier echter gewoon het standpunt van Poetin (en weet bovendien niet eens dat de KGB in Rusland niet meer bestaat).
Totaal niet interessant, het boeit me helemaal niet wat FvD ergens van vindt.
Er zijn genoeg domme lullen in nederland die dat slikken. Kijk maar in deze panelen.
@BobDobalina | 25-05-21 | 10:49:
"Er zijn genoeg domme lullen in nederland". Ja, daarmee ben ik het eens BobDo. (Na het lezen van een aantal van jouw tegels.)
Link?
@BobDobalina | 25-05-21 | 10:49:
Het dedain van linkse elite richting de lagere geschoolde arbeiders verwoord.
In een aantal Afrikaanse landen gebeurt precies hetzelfde en daar leggen we geen sancties op, maar sturen we bakken met geld.
Maar Kaag heeft in de koran gelezen dat dat hoort
Je moet als land ook niet willen dat zo'n premier oneindig lang op zijn stoel blijft zitte... Oh, wacht.
Oh nu is het in de media ineens wel weer "Wit-Rusland" in plaats van het woke "Belarus" (Wat hetzelfde betekent)...
Interessante ontwikkeling.
Even met mijn Italiaanse buurman overlegd en we zijn het eens.
Wij geven de voorkeur aan bella russina.
Russia will take care of this.
EU Children, please focus on your own problems.
thank you and God bless Putin.
In Moskou hebben ze zo te zien ook een Praxis.
Hij knippert wel erg vaak en apart. Ik kan geen morse maar het zal niet de eerste keer zijn dat er iemand op deze manier om hulp vraagt ed.
Je moet de vodeo achteruit afapelen, dan wordt het allemaal duidelijk.
Ik ga dit nu op Facebook zetten! Dan is het waarheid.
Toch wel weer bijzonder hoe journalisten overal ter wereld voor elkaar opkomen door misbruik te maken van hun eigen podium. Als ergens op de wereld in oorlogsgebied een timmerman wordt vermoord, is de verontwaardiging een stuk minder. Ook timmermannen horen vrij te kunnen timmeren. Overal en altijd.
Journalisten zijn de hoeders van rechtsstaat en democratie.
Ja, behalve in ons land dan.
Hier zijn het de verhoerders van rechtsstaat en democratie.
Is het meervoud van timmerman niet timmermans?
@jemagookniksmeer | 25-05-21 | 10:41: Journalisten zijn personen die betaald worden voor stukjes die ze schrijven over van alles en nog wat. Verslaggevers worden betaald (althans dat zou moeten), voor verslaglegging en verslaggeving over echt nieuws.
Journalisten zijn voor hun inkomen afhankelijk van het medium waar zijn voor werken, welke afhankelijk is van betalende lezers (abonnees, in afnemende mate) en adverteerders. Als de adverteerders, de toon van het gebrachte niet aanstaat, nemen ze hun geld mee en gaan naar een ander. Journalisten zijn dus gewoon broodschrijvers.
Hoeders van de rechtstaat en democratie.... Laat Me Niet Lachen.
Wacht maar Russen. Wij hebben Stef Blok!
We hadden Stef Blok. We hebben nu Sigrid Kaag.
Nee, Blok is voor Van 't Wout, de minister van Economische Zaken aan het invallen. Kaag doet nu de Buitenlandse Zaken. Nou, dat zit wel goed, dan. Hoofddoek om en gaan!
Ooit hadden we Frank de Grave, voor wie iedereen sidderde van angst. Nou ja, dat dacht hij zelf dan.
Ik moest even denken aan Bert Koenders. En in mijn gedachten zie ik hem dan helemaal richting de Russen rijden in zijn Geronimo's Cadillac, om problemen op te lossen.
Tjonge jonge.... om conflictgebieden heen vliegen? Onmogelijk.... tot het onze elite goed uitkomt,dan kan het ineens wel... doet me denken aan diegenen die niet dicht/bewaakt kunnen worden... ook al zo onmogelijk... tot covid dan,want als onze elite gevaar loopt(of denk te lopen),dan kan dat opeens ook... hypocriete honden.... en wij tolereren ze boven ons,zoals uitde laatste verkiezingen maar weer blijkt...
Sigrid Kaag, bij WNL vanmorgen nog op het schild gehesen als "een diplomate pur sang", is inmiddels op slinkse wijze in stelling gebracht om namens het demissionaire kabinet en ferme taal te gaan uitslaan en daarmee dezelfde weg te gaan als onze minister-president die nog niet zo lang geleden ook van haar een motie van afkeuring aan zijn broek kreeg. Samen zitten ze, dapper als ze zijn, op schoot van Ursula von der Leyen. Het wordt dringen op die plek, want plots kan de EU weer een belangrijke geopolitieke rol spelen en kan alles weer een beetje opgeschoven worden richting een Europese Federatie, richting de Verenigde Staten van Europa, en ook richting een Europees leger.
Dus je gebruikt dit nieuws om Kaag te bashen. Lekker relevant.
@BobDobalina | 25-05-21 | 10:51: Kaag bashen is ten aller tijde relevant!
@BobDobalina | 25-05-21 | 10:51:
Nee, ik neem waar hoe de één na de ander zich bij gelegenheid vastbijt in de oude politiek. De gelegenheid doet zich voor en ze weten precies welke rol ze het beste kunnen spelen om samen eezelfde weg te gaan.
Rutte is er "helemaal klaar mee".
Nu zal er zeker iets gebeuren.
De onderste steen gaat vast boven komen.
Deze keer...
Rutte is weer helemaal de oude. Dit soort geopolitiek geneuzel komt hem erg goed uit. Nu kan hij weer de rol spelen van de staatsman die Nederland in bange dagen nodig heeft. Hij hoopt op een eetje meer escalatie nog. De komende dagen zal het viirtje opgepookt worden en zal er meer en meer gesuggereerd worden dat het "eigenlijk" Poetin is waar we mee te maken hebben.
Ik begrijp ook dat er al vóór deze kaping sancties van kracht waren; zo'n beetje al sinds Loekasjenko aan de macht is. Die hebben ook niet gewerkt. Maar wat moet de EU anders doen? Van Baalen kunnen we er niet meer naar toe sturen. Ik vind de aangekondigde sancties heel redelijk. De wereld zit niet eerlijk in elkaar en daar kan een EU niet zo veel aan veranderen.
Ikook!
Hopelijk een land heel ver hiervandaan?
Met een kogel door de kop vind ik niet per definitie subtieler.
Maar welk land is dat dan?
@Mr.Crowley | 25-05-21 | 10:47:
Dit land misschien?
www.welingelichtekringen.nl/samenlevi...
Mag je wel naar Wit-Rusland op vakantie zonder corona paspoort Hugo ? De code is natuurlijk wit dus goed.
Zoals gelezen op twitter: Loekasjenko moet gewoon zeggen dat hij zich het voorval niet weet te herinneren, daarna sorry zeggen, opstappen, 4 maanden demissionair aanblijven en daarna weer gewoon voor de volgende termijn van 25 jaar president worden. Weet je i.i.g. zeker dat je steun krijgt van de VVD en D'66!
Nou, als Rutte hierom nu boos is, dan zal hij die gehele EU top wel beloofd hebben dat hij die achterbakse Loeschenko hard gaat aanpakken!
Dat zal meneer dictator wel leren!
Polen, VS en UK zijn erg happig om Wit-Rusland in chaos te storten. Blijkbaar vinden Rutte en EU collegas dat allemaal ok.
Voor de GS lezers hier: leer uw geschiedenislesje - Rusland heeft bijna altijd de optie gesteund die de minste impact heeft op nationale bevolkingen. Maar nee, blijkbaar is de US interventie in Afghanistan, Libie en andere landen goed geweest voor de gewone man daar.
Als morgen Sores in NL een legertje van BLM / LGTBVWQ en moslim terroristen op de been brengt om 'benodigde verandering in te voeren in NL samenleving', bent u dan ook 'vóór' ??
Je vergeet de 'interventie' van Moskou in de Afghanistan te noemen, ouwe Olgino trol. die 'minimale impact' kostte maar 2 miljoen Afghanen het leven.
Belarus zou een tweede Litouwen kunnen zijn, maar zakt inmiddels steeds verder weg in een Sovjet-moeras. Dat je Protasevich, die een beschaafd Telegram-kanaal heeft opgezet om al het geweld van de politie te documenteren, vergelijkt met een terrorist is bijna net zo pijnlijk als het niet kunnen spellen van Soros.
@Festen | 25-05-21 | 10:47: Je vergeet de 'vredesmissie' van Den Haag in de Afghanistan te noemen, ouwe Yankee trol.
@Festen | 25-05-21 | 10:47: En Afghanistan, daar zijn de sovjets ingelokt door Reagan (Reagan c.s. vonden dat de Russen hun eigen Vietnam moesten hebben). En wie werd er door de VS gefinancierd, aangemoedigd en ondersteund om tegen de Russen te vechten? De verzetsstrijders, de moedjahadien o.l.v. de door de CIA getrainde Osama bin Laden. Inmiddels zitten de VS (en wij dus ook) zo'n 20 jaar in Afghanistan. Het enige wapenfeit waar men over spreekt zijn: dat meisjes naar school mogen/kunnen. Inmiddels is de taliban praktisch heer en meester in Afghanistan, wat slecht uitpakt voor de heroïnehandel (CIA).
Daarnaast is het gevaarlijk om je achter iedere "kritische noot" tegen welke overheid dan ook, automatisch en enthousiast te gaan staan.
Redelijk uniek dat Lukashenko het voor elkaar heeft weten te krijgen de EU eens eensgezind te laten zijn.
Gezamenlijke vijand.
Als witte blanke Nederlander ben ik er zwaar op tegen dat we dat achterlijke apenland met die achterlijke dictatoriale idioot aan het bewind WIT Rusland noemen. Ik wens niet op die wijze geassocieerd te worden met al dat kwaadaardigs daar en pleit ervoor dat we hier dat land noemen zoals ze het zelf noemen: Belarus.
WLM !!!
Zo te zien hebben ze m aardig geraakt aan de linkerkant... of lijkt het maar dat zn wang helemaal dik is?
En de gebroken neus.
www.flightglobal.com/safety/belarus-d...
Het begint op te vallen dat het frame van zowel topicschrijvers als reaguurders altijd de zwakke EU is. Nooit gaan ze er eens met gestrekt been in tegen de ware veroorzakers van de ellende: de proleten uit het Oostblok. Sterker: velen voelen een lichte opwinding in de onderbuik als zo'n Sterke Man weer eens een gave streek uithaalt. Kijk eens hoe de hardball het weer eens wint van de groene softies uit het westen! Hadden wij maar zo'n sTerKe mAn!1
Ongemakkelijke waarheid is dat de EU gewoonweg niks kán doen. De VS ook niet, of Trump er nou zit of een BLM-president. Los van het feit dat je dan je eigen waarden geweld aandoet, is het resultaat dat de EU daarmee de wortels van de eigen welvaart te grabbel gooit: open samenlevingen en vrije handel.
Het gaat om het buitenlandbeleid wat je voert. Poetin is daar sterk in en de EU zwak. Er zit gewoon geen lijn in. Zie het beleid omtrent de Oekraïne met het gedoe rond MH17 als top van ellende. Er is geen communicatie tussen oost en west, want in het oosten regeren de boeven. daar wordt niet aan gewerkt.
Alles wat Poetin doet is per definitie fout in de ogen van de EU.
@Mr.Crowley | 25-05-21 | 10:31: hier regeren de boeven ook, wat dat betreft zijn we geen haar beter. Maar we staan wel constant met ons vingertje naar anderen te wijzen, dat is het verschil. Het is lachwekkend.
Hoe zat het ook weer met dat vliegtuig waar Snowden in zou zitten, die is toch ook vriendelijk verzocht om op het dichtstbijzijnde US/EU controlled airport te landen?
Dat is zo’n dingetje waar “men” in Brussel liever niet over praat. Zeker Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal niet...
Rutte over Belarus: ‘Moeten maatregelen nemen die ze in de portemonnee treffen’
Zijn oplossing voor alles eigenlijk.
Heb net nog ff in de mijne gekeken maar inderdaad...
'Moeten maatregelen nemen die ze in de portemonnee treffen'
Inderdaad, dat merken we elke dag!
Sancties werken niet, de enige manier om hem in de portemonnee te treffen is met een kruisraket.
Gewoon net als voor de burgers in NL: meer belasting heffen!
Rutte over Wit-Rusland...
@BlolB | 25-05-21 | 10:27: Welja, oorlogshitser?
Haarscherpe analyse!
Onder dwang schuld bekennen gebeurt in Nederland niet. Of vraag anders eens aan Herman du Bois en Wilco Viets of zoiets in Nederland bestaat. Of er een filmpje van uitgezonden wordt vind ik bijzaak.
Journalist komt misschien wel weer vrij. Gaat hier vermoedelijk vooral om de boodschap. Je bent nergens veilig.
Rutte: 'Iedereen was echt helemaal klaar met Wit-Rusland'. hahahaha, zo gênant dit.
Pak aan! Zal jullie leren, Russen van Geen Kleur!!!
We vliegen om jullie heen, allemaal!
En nou jullie weer!
Brandstofverbruik doodleuk doorberekenen aan de passagiers, dan gaan ze minder vliegen. Winwin!
Dat is precies de reden waarom de EU niks kan uitrichten, rants op GS ten spijt.
@De echte Stolwijker | 25-05-21 | 10:21:
De EU richt al teveel aan. Een ESV op bi- of multilaterale basis was veel beter geweest. De EU is een bestuursorgaan dat er puur zit voor zelfbehoud, als baantjesmachine en als geldmachine. Jan in de straat heeft er meer last dan gemak van.
@goreju2 | 25-05-21 | 10:16: Met mij wel
klopt helemaal !
Uw lijst is nog kort. WOZ weer omhoog, zorgpremie idem maar een bezoek aan een ziekenhuis kunt u schudden.
Kan me niet herinner dat het vliegtuig waar Snowden inzat met dreigende gevechtsvliegtuigen werdt gedwongen te landen.
Nee, maar aan de andere kant was het ook erger, want een diplomatiek vliegtuig. En functioneel hetzelfde (vliegtuig landt waar jij wilt).
Maar wel met een brandstof tekort.
Helemaal juist. Maar Geenstijl blijft een zwak houden voor autoritaire mannetjes als Poetin, vandaar dat gedweep met Snowden.
Ik wacht even de mening van onze politieke leiders (...) af.
Heeft Syl al gereageerd?
Hihi. Nee, maar haar witte tegenpool komt nog wel af want die wordt nu ook ons buitenlandgezicht en ze geniet ervan, van al die macht. Loekaagsjenko, bedoel ik.
@langzullenweleven | 25-05-21 | 10:23: Goed gevonden, Loukaagshenko...
De Eu pakt nu iets meer door, maar zijn leven redden zal het niet. Hij wordt gemarteld en de hele Eu zal verontwaardigd zijn. En dit gebeurt in hartje Europa. arme burgers van Belarus.
Ik maak me meer zorgen om onze eigen burgers met het aanstaande kabinet als vooruitzicht.
@wakker worden | 25-05-21 | 10:15:
Die zorgen deel ik hoor. Maar die op één lijn stellen met de situatie in Belarus is onnozel geklets vanuit een vrijblijvende luxepositie. In Belarus zou een site als GS niet bestaan, laat staan de reaguurders.
Ik daag u uit om als Wit-Rus op een Wit-Russische site te schrijven dat u zich zorgen maakt over de aanstaande zoveelste ambtsperiode van de heer Loekasjenko.
Belarus hartje Europa?
Wat zijn dan de randen, Mongolië en India?
@De echte Stolwijker | 25-05-21 | 10:24:
Wie zegt dat GS er over een paar jaar nog is?
EU is druk bezig om alles onder controle te krijgen.
We zitten nou nog op een luxe positie, maar men begint al om te kijken of je je moet legitimeren bij het aanmelden op social media.
Tweede stap is je controleren en bijsturen.
@Nuchternederland | 25-05-21 | 10:26: Australië doet mee aan het EU songfestival....
@tis_wat | 25-05-21 | 10:30:
Dat zijn zeker ook mijn zorgen. Bij de universiteit van Cambridge ben je nu al verplicht om medestudenten te melden als die "hun wenkbrauwen fronsen wanneer er iemand van kleur aan het woord is".
Maar GS is er nog over 10 jaar hoor. Of het moet zijn uit commerciële overwegingen of omdat de bloggers er geen zin meer in hebben.
Of omdat ze die niet weg te scollen rotgrijns van Hugo de Jonge rechts op het scherm niet als de donder weghalen.
@De echte Stolwijker | 25-05-21 | 10:54:
https://www.bbc.com/news/uk-england-cambridgeshire-57156553
En die website is weer offline:
https://www.telegraph.co.uk/news/2021/05/24/cambridge-removes-website-dons-can-reported-raising-eyebrow/
Dus vliegmaatschappijen kunnen wel om conflictgebieden vliegen zo plotseling?
En blijven ze dan over risicogebieden vliegen als de politiek dat wil?
Ja, zo niet dan had MH17 gewoon op zijn bestemming geland.
Scherp.
Wij in Nederland, dwz, de mensen die voor en over ons beslissen, besluiten pas tot symkbolische actie over te gaan als het kalf al verdronken is. En dan dempen we de put niet, dan gaan we praten over het kalf, stellen we een commissie in die het probleem in kaart brengt, vervolgens komt er een taskforce die met de uitkomst van dat rapport aan de slag gaat om vervolgens tot een advies te komen dat het kalf een door een commerciele partij gefabriceerde trackingsapp moet kopen om te monitoren waar het zich bevindt en te beboeten als het zich buiten de hem gestelde grenzen begeeft.
REAGEER OOK