Nog even over de dictatorservice van Ryanair
Laf communicatieteam, geen laffe piloot
Social
We gaan het toch nog even over dat Ryanair-toestel hebben dat Wit-Rusland gisteren kaapte om staatskritische journalist Raman Pratasevich in handen te krijgen. Dat de budgetvlieger denkt weg te komen met bovenstaand persbericht spreekt uiteraard van een Ferry Doedenesque naïviteit. Maar dat neemt niet weg dat het gaat om een grote-ballen-actie van dictatorkarikatuur Aleksandr Loekasjenko, waarmee hij ongetwijfeld punten scoort bij Godfather Poetin. Dan kan iedereen vandaag wel boos zijn op Ryanair, maar de budgetvechter zonder staatssteun kon weinig anders dan deze staat in de kaart spelen na de bommelding. Toetsenbordstrijders claimen dat andere vliegvelden dichterbij waren, maar vergeten dat Loekasjenko naast de bommelding ook een motiverende en volledig bewapende MiG29 naar het toestel stuurde om subtiel aan te geven dat het gemelde explosief gewoon per straaljager bezorgd kon worden. Geen budgetpiloot die zijn onderbetaalde baantje en het leven van al zijn passagiers op het spel zet om dan toch door te vliegen. Ryanair was slechts een pion in deze opvallende zet op het geopolitieke schaakbord. Een zet waarvan Wit-Rusland op een Saeed al-Sahaf-achtige manier ontkent dat ze hem hebben gespeeld en waarop EUrsula al tegenzetten aankondigde. Grote taal, maar waarschijnlijk komt de bureaucratische Unie niet verder dan economische sancties. Iets dat weinig indruk maakt zolang een machtige Russische hand bemoedigend op de schouder van Loekasjenko rust.
Een knap vrouwmens? Dan eisen we ook actie!
Social
Social
Social
Ryanair geeft geen fuck
Social
Reaguursels
Inloggenwww.flightglobal.com/safety/belarus-d...
Kijk eens aan, Rutte verbied de KLM om over Wit Rusland te vliegen. Dat had hij een paar jaar eerder ook moeten doen omdat hij wist dat het gevaarlijk was boven Oekraine. Dan hadden we de MH17 ramp niet gehad en had het kabinet zijn tijd kunnen steken in regeren ipv de onderste steen nog dieper te begraven.
De EU gaat vast een heeeeele boze brief schrijven. Dat zal ze leren.
Update net in nos journaal: Raman is er zeer slecht aan toe en ligt met hartfalen in ziekenhuis. Oftewel die wordt dus opgeruimd
Bizar als ze hem zouden ombrengen.
Overigens hoe kunnen 3 KGB agenten ongestoord door de EU reizen zonder opgemerkt te worden door onze geheime diensten ?
Nou rutte heeft gesproken. Ik zie een onderste steen nooit meer boven komen.
Piraterij? of zie ik dit verkeerd?
het wachten is op "dit is onacceptabel" en "sancties" en "eisen voor onmiddelijke vrijlating".
maar je moet wel met die mensen blijven praten anders doen ze nooit het goede. (kijk maar naar turkije)
Als Europa ballen had. Een raket zonder lading in de slaapkamer van Loekeschenko of hoe die Vodka slurper ook heet deponeren..
En je krijgt er een met kernkop terug.
Heel handig dit.
Ja was schokkend. Liep vannacht ook iemand over te mekkeren. Maar wat doe je eraan? Niets toch.
Wat wel schokkend is zijn de 'verstehers' er zijn dus mensen die Nederlander zijn of doen alsof ze dat zijn die met 'whataboutism' alles goed praten wat daar gebeurd.
Je mag hopen dat ze tenminste goed betaald krijgen.
Het blijven landverraders.
Wat pas erg is zijn die,die alles goed praten zolang uit uit eigen hoek komt,maar zodra een ander iets doet dan is het moord en brand.
Vs heeft dit geintje al 3 x geflikt,maar daar hoor je die meelopers niet over...(zal wel aangestuurd worden vanuit Brussel.)
Bij mijn weten betaalt elke vliegtuigmaatschappij om over een land te mogen vliegen. Hoeveel? Nou het zal wel minder zijn dan de kosten van het omvliegen.
Echter in dit verband: stop te vliegen over Belarus, en weiger elk vliegtuig uit Belarus in de EU>
Had Belarus het Ryanair toestel neergeschoten?
En KLM vliegt, als 1 van de weinigen (net als in Oekraïne in die tijd!) gewoon nog over Belarus.
Dat vraag ik mij dus ook af. Ik vermoed dat de piloot het risico niet wilde nemen.
De waarheid is altijd ver te zoeken .
Was gewoon spion en geen journalist.
De messenprikker in a-dam heette ook geen kees.
Vijanden van een dictator worden vaak spionnen genoemd.
Was gewoon een jonge Nexta-blogger. De waarheid is verrassend simpel: Poetin kan elders een oorlogje beginnen (Syrië, Oekraïne) om van binnenlandse problemen af te leiden, Loekasjenko heeft die luxe niet, en gaat de laatste tijd vol Noord-Korea 2.0.
@BobDobalina | 24-05-21 | 16:31:
Zelfs al zou het een spion zijn. Laten we zeggen dat rein9576 geen desinformatieagent is. Zelfs dan... Het is wel een beetje raar dit alles. Of niet?
@Schout-bij-Nacht-J | 24-05-21 | 16:54:
Net zo raar als met tanks op een persoon te jagen
@Festen | 24-05-21 | 16:52:
Als je ff zoekt fan kom je er snel achter dat hij vooral voor radio free Europe werkt.
Dit is een instelling die vooral Amerikaanse belangen nakomt.. een die van de navo..
Zeg niet dat 99% zo dom is om niet even te kijken wie wat is.
Met deze info die je zo kan opzoekenweet je dus dat er meer aan de hand is..
De incheckpoorten sluiten met nog een rijtje netjes wachtenden waardoor je vakantie in puin valt hebben ze dan weer geen enkele moeite mee bij die laaienlichters van Ryanair.
Ze zitten er in die contreien ook niet mee om een passagiersvliegtuig naar beneden te halen, dus ik begrijp die EasyJet crew wel. Maar goed, zolang die schurkenbende in Moskou er zit, kn die Loekashenko doen wat hij wil. Het zou alleen mooi zijn als NAVO landen de regeringsjet van die zak tot landen zou dwingen als die toevallig over Westers grondgebied vliegt. Eens kijken wat Putin dan gaat doen.
@Bigi Bana Boy,
De NAVO is niet in staat zichzelf tegen Poetin te verdedigen, dus laten we dat vooral maar niet doen. We kunnen wel gepast reageren, door bijvoorbeeld vluchten op Wit Rusland te schrappen. Tot die gijzelaars vrij zijn. Dat valt heel goed te motiveren als "veiligheidsmaatregel", tegen vliegtuigkapingen en gijzelingen van passagiers "in die regio".
En verder zouden we minder geld aan het verveelvoudigen van corruptie en wanbeleid moeten uitgeven, en meer geld aan onze verdediging. Of anders leren accepteren dat de hele wereld stampvoetend over ons heen wandelt, zowel op NL als EU niveau.
Qui vis pacem, para bellum.
Ryan air is geen easyjet
“We”?! Ik hoop dat u voor uzelf spreekt. Ik heb nul tot generlei invloed op welke (geo)politieke beslissing what so ever.
@bijna_raak | 24-05-21 | 17:32: Foutje.
Een medewerker van ons vrije westen opgepakt. Assange kreeg geen gehoor bij onze nationale pers. Deze keer is het een ander geluid. Zou dat nou in opdracht gaan of eigen geluid ?
Ik weet dat ik als 'betrokken westerse wereldburger' hier iets van moet vinden. Neen, sterker nog: ik moet meegaan in het frame van de goeden en de slechterikken. Maar ik weet eerlijk gezegd helemaal niet precies wat er in die landen speelt. Ik weet wel: 's lands wijs, 's lands eer. Ieder land lost zijn problemen op zijn eigen manier op.
Ik ga daar niet over oordelen. Misschien niet betrokken en cosmopolitisch, maar ik weet gewoon te weinig. En wat tot mij komt, is altijd gefilterd.
Helemaal eens. En vanwaar moeten we opeens medelijden hebben met een regeringscritische Rus? Ga maar in de rij staan, daar zijn er miljoenen van. En daarnaast, if it comes from nowhere and is suddenly everywhere, it's the agenda. Kortom, allemaal in scene gezet om de roep om een EU -leger op te bouwen kracht bij te zetten. Nou, neen dank u
Volgens mij gaat dit niet over politiek in een ver land, maar over het kapen van vliegtuigen.
@Dandruff | 24-05-21 | 16:10:
Ach, kapen is wat de één vanuit zijn perspectief ziet en een ander ziet het vanuit zijn perspectief weer anders.
Wat het écht is, ik zou het niet weten.
We zouden natuurlijk Belavia op elk Europese / EU vliegveld kunnen weigeren, en ook een EU vliegverbod op kunnen leggen. Maar ja.. dat kost geld, dus dat gaat niet gebeuren.
Dit is de facto het ontvoeren van iemand uit een westers land. Een vliegtuig is grondgebied van het land waar het is geregistreerd. In dit geval denk ik Ierland. Dit is dus hetzelfde als iemand vanuit Ierland kidnappen.
Hoe kom je daar bij? Iets van lectuur zou in deze welkom zijn.
Dit is wel van toepassing in de scheepvaart geloof ik, maar of dit ook in de vliegvaart van toepassing is????
De vliegfart. LUCHTVAART heet dat!!
@Wiezewalakristalix | 24-05-21 | 14:23: er zit wel enige waarheld in. Op een KLM vlucht geldt bijvoorbeeld de Nederlandse arbeidstijden wet. Een baby geboren tijdens een vlucht, krijgt de nationaliteit van het land van registratie.
Neemt niet weg dat piloten gewoon moeten voldoen aan de regels van het land waarover zij vliegen. Airspace behoort een land toe, tot 200 km hoogte. Een vliegtuig op de grond staat in een land en dat land heeft het recht dat toestel en haar passagiers vast te houden als daar een reden toe is.
@Epistulae_Morales | 24-05-21 | 15:13: naar internationaal recht is een valse bommelding voor een politiek doel, terrorisme. Wat Wit Rusland dus op het lijstje Syrië, Noord Korea en Iran zet.. maar daar stonden ze dus al op.
@Epistulae_Morales | 24-05-21 | 15:13: Nee dus NL werkt met afstamming niet met geboorteplaats Dld ook.
O, nu is het de schuld van Ryanair? Hou toch op man
Het enig bedrijf dat zonder staats en coronasteun, schijt aan woke, klimaat en milieu-activisten fier overeind blijft
heeft iemand eigenlijk enig idee wat de tarieven zijn om van het luchtruim van een land gebruik te mogen maken? Is het gratis om over te mogen vliegen en gebruik te maken van de plaatselijke luchtverkeersleiding, of kost dat geld? Zo ja, hoeveel? hoeveel betalen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen aan landen als Wit Rusland om over te mogen vliegen en hoeveel krijgt Nederland van alle maatschappijen die gebruik maken van het Nederlandse luchtruim om over te mogen vliegen? Worden die diensten eigenlijk meegeteld bij de berekening van CO2 en NOx uitstoot? Zo nee, waarom niet?
Vragen, vragen, vragen..
www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...
Dat is een goede vraag, zou best kunnen.
Wat in ieder geval geld kost is vliegen op zich en dus vliegen ze liefst de kortste route. Wit Rusland is wel een bubbeltje, zeker als vanuit een aantal west -en midden Europese landen naar Moskou vliegt. Er om heen kost een hoop brandstof,
Dat was indertijd een een opmerking, waar de autoriteiten vakkundig stil over blijven, tav de MH17 in Oekraïne. Kort na de ramp al een goed onderzoek bij Elsevier, die lange tijd later bijna naadloos aansloot bij het officiële onderzoek.
Elsevier vroeg zich daarnaast af waarom in hemelsnaam over een oorlogsgebied werd gevlogen. Het antwoord was wel duidelijk: omvliegen is knetterduur.
Landingsrechten op vliegvelden kosten geld. Die gaan per seconde nauwkeurig.. Daarom doet Schiphol ook alles om koffers en passagiers zo snel mogelijk in zo’n toestel te krijgen, want een maatschappij die een vertraging in bagage als reden opgeeft om langer aan de gate te staan, heeft een claim.
Westerse landen en vliegtuigmaatschappijen zouden in ieder geval af kunnen spreken niet meer naar en / of over Wit Rusland te vliegen. Minimaal tot die gijzelaars zijn vrijgelaten. Gewoon duidelijk motiveren; "uit angst voor bommeldingen en ontvoeringen".
Kijken hoe snel die 2 mensen weer vrij zijn.
Het is onmogelijk alle ellende in de wereld aan te pakken met;
- economische sancties die onszelf net zo hard treffen;
- militair dreigen met een kleuterleger dat "pang pang" moet roepen;
- etc.
Maar hier kun je gewoon de luchtverkeersveiligheid als argument gebruiken.
Want serieus. Stel dat er morgen een echte bommelding is op een vliegtuig boven Wit Rusland. En stel de piloot negeert die melding en vliegt lekker door; en het vliegtuig klapt uit elkaar.
Dit soort fratsen moeten we gewoon niet tolereren.
lees swapper, en dan reageer pas
@Roger-Rabbit | 24-05-21 | 13:56:
Klopt niet wat er, u vind?
En op uw let woordvolgorde, begrijpelijkheid ivm.
Eens. Defensiebudget op 2% BBP.
@Dandruff | 24-05-21 | 14:01: lees wat swapper zegt.
verwijten Wit-Rusland wat ze zelf ook doen ??
dat met Bolivie was zelfs nog een stap extremer,nooit een woord gehoord over sancties tegen de VS of Oostenrijk............
Las zojuist een artikel uit september 2016. Een regeringsvliegtuig werd de toegang tot het luchtruim van enkele Europese landen geweigerd. Een tussenstop in Oostenrijk was noodzakelijk. Een oponthoud van bijna 1dag. De reden: Edward Snowden zou aan boord zijn. Snowden had/heeft politiek asiel.
Lijkt toch verdacht veel op de actie van Wit Rusland.
Niet helemaal, onder andere omdat er geen sprake was van een valse bommelding, bevelen van de luchtverkeersleiding en een begeleidend jachtvliegtuig.
Maar los daarvan maakt het ene incident het andere niet minder kwalijk.
@Dandruff | 24-05-21 | 14:03:
Wel degelijk een straaljager bij geweest omdat er eerst geweigerd werd,was namelijk een diplomatieke vlucht,en dat valt onder de conventie van wenen( de toeval ook nog eens lol)
@Dandruff | 24-05-21 | 14:03:
Het tegengaan van dissident geluid is van alle landen/machten. De toestand in zo’n land bepaalt hoe men dat doet. Wit Rusland haalt zoiets uit en min of meer kaping.
Ten aanzien van Assange en Snowden zijn er tal van nare zaken uitgehaald door de VS en haar Europese vrienden.
In Nederland werd Oltmans kapot gemaakt omdat hij een luis in de pels was tav buitenlands beleid, en hij benoemde de toestand tav Indonesië in een tijd dat dit hier not done was.
Omtzigt wordt niet met bruut geweld zoals WitRusland, maar met fluistercampagnes en achterkamertjespolitiek kapot gemaakt.
In de basis allemaal het zelfd, de uitvoering is verschillend van geniepig tot bot en gewelddadig.
@Nuuk | 24-05-21 | 14:21: klopt,maar als het een ander doet schreeuwen ze het van alle daken.
@Nuuk | 24-05-21 | 14:21:
Over het algemeen ben ik #TeamOmtzigt. Maar ik zie toch wel wat verschillen tussen een vliegtuigkaping en een fluistercampagne.
Snowden en Assange is een ander verhaal, maar daar speelt wel mee dat zij staatsgeheimen hadden gestolen en verspreid. De discussie of dat goed of slecht is heb ik nu geen zin in, maar spionage wordt in elk land als zeer ernstig gezien. Zeker als die gegevens op straat gegooid worden, met alle gevaren van dien. Niet te vergelijken met het organiseren van vreedzame demonstraties.
Hierbij de link www.parool.nl/cs-b2f05f31. Het ging om het vliegtuig van de president van Bolivia, Evo Morales. Gedwongen landing in Oostenrijk omdat plots Frankrijk, Portugal, Spanje en Italië op verzoek van de VS hun luchtruim sloten. Hierdoor ontstond er een accuut brandstofprobleem en moest Morales gedwongen landen in Oostenrijk. Daarna werd het vliegtuig doorzocht om te kijken of Edward Snowden aan boord was.
uit het nieuws ..
.. maar ruim een dag later lijkt de maatschappij minder zakelijk naar het incident te kijken. Ryanair-baas Michael O'Leary sprak vanochtend op de Ierse radio over een "kaping die door een staat is gefinancierd". O'Leary gelooft dat het de intentie was van de Wit-Russen om Protasevitsj en zijn vriendin van boord te halen. "En we denken dat er ook wat KGB-agenten het toestel hebben verlaten op het vliegveld".volgens de Litouwse minister van Defensie waren er bij terugkeer in Vilnius zeker vijf stoelen leeg .. etc
Je zou toch verwachten in deze tijden dat de meesten stoelen leeg zouden zijn....
de Ryanair Captain had kunnen weigeren te vertrekken als niet alle passagiers weer aan boord waren. De aktie van Witrusland is kaping en ontvoering en alle daders zullen vervolgd moeten worden. De vraag is welke KGB en ook Russische FSB agenten in Minsk zijn achtergebleven. Het betekent misschien dat het een gezamenlijke aktie was met Rusland. Het verstrekken van EU Visa aan Russen en Witrussen gaat te lichtzinnig, ze konden ongehinderd opereren in Athene. de EU zal alle landingsrechten voor Belavia moeten opschorten tot dat Raman Pratasevich weer is vrijgelaten en andere sancties moeten volgen als dit geen resultaat oplevert.
Uiteraard in samenspraak met het Kremlin. Die Loekashenko slaat zonder toestemming vanuit Moskou nog geen deuk in een pakje boter, want anders is het de volgende dag over en uit voor hem.
Wit-Rusland heeft nog een KGB,in Rusland is het nu FSB.
Als ik het zo lees dan is Rusland er niet echt blij mee met wat er gebeurt is.
Als ie had geweigerd, dan was hij waarschijnlijk ook gearresteerd samen met de passagiers. Dit verwacht je toch gewoon niet in Europa?
@Roger-Rabbit | 24-05-21 | 13:43:
Dat zal wel voor de bühne zijn. Denk niet dat er snel sancties uit Rusland zullen volgen.
@RandyBiel | 24-05-21 | 13:50:
Russen delen niet zomaar sancties uit,dit kan officieel pas nadat de VN er een besluit toe neemt.
daarom noemen ze het zelf tegenmaatregelen als ze er weer een zooi voor de kiezen krijgen.
maar altijd pas nadat het "westen" ermee komt...... let maar op is altijd zo.
Nederland verdient 250 miljoen per jaar op WitRusland, dus gebeurt er van Nederlandse kant niet veel, aan sancties. Ondernemend Nederland nietwaar?
Dat is ook niet veel.
Met een beetje beter regime valt dat zo heel veel meer te verdienen.
@RandyBiel | 24-05-21 | 13:33: Er werd vorig jaar al over sancties gesproken, gebeurde niets, dus ....
Moet je elk land dat niet democratisch bestuurd wordt gaan boycotten?
@dathoujetoch | 24-05-21 | 13:37:
Zal iig niets met die 250 miljoen te maken hebben. Dat stelt geen klap voor.
@Sitting_targets | 24-05-21 | 13:37: Hoe wil je dat hier doen?
250 miljoen? Dat pist Hugeau elke week weg...
De ophef gaat niet over het nemen van voorzorgsmaatregelen tegen een eventuele bom, maar het feit dat er één of meerdere personen gearresteerd zijn. En dat het om opzet lijkt te gaan: men wist dat die oppositiefiguur aan boord was, en de kans is erg groot dat de geheime dienst zelf die bommelding heeft gedaan.
Ja, stel je voor dat die denkbeeldige bom eens afgegaan was. Daar moet je wel rekening mee houden.
Die hadden gebruld dat de onderste steen boven moet komen om vervolgens weer weg te duiken...
@Muxje | 24-05-21 | 13:32: idd wad alleen een smoes in het aan de grond te krijgen.
Las ook dat er een paar kgb medewerkers aam boord waren.
Zou dat bom verhaal niet lukken zouden ze ruzie zoeken en zo die toestel tot landen dwingen.
U bent niet westers? U zit in een trollenfabriek in Petersburg? Deze westerse nietdeuger wil graag de zekerheid hebben dat als hij in een vliegtuig stapt hij niet onderweg door machtsgeile dictatoren met een persoonlijkheidsstoornis wordt gedwongen elders te landen met alle gevolgen van dien.
Dat noemen we beschaving, zou u eens een boekje over moeten lezen ( als dat tenminste mag van uw baasjes ).
Als de Witrussen onschuldig waren en ervan uit gingen dat er wél een bom aan boord was, dan hadden ze dat vliegtuig laten landen in Vilnius.
Let aub ook eens op het exacte punt waarop het vliegtuig werd gedwongen om van koers te veranderen. Vlak voor de grens met Litouwen, zodat de hele wereld heel goed zou snappen dat Lukashenko erachter zit. Dat is de Russische manier om duidelijk te maken wie er aan de touwtjes trekt.
Er was geen bom. Next.
@van Oeffelen | 24-05-21 | 13:45:
Jawel hoor. Meerdere. Onder de vleugels van die straaljager die er naast vloog. Ook niet van die zelfgeknutselde prutsdingen, nee gewoon echte, serieus goeie bommen. Het trolletje hierboven vergeet dat even te vermelden maar verder heeft ie wel een puntje. De dreiging was zeker reëel.
LoekePoek heeft met fraude en veel geweld
de verkiezingen “gewonnen”.
Duizenden arrestaties en gewonden.
Die ene journalist en dat moppie gaan het verschil niet maken.
EU doet niet veel dan wijzen en schreeuwen.
Natuurlijk is Loekasjenko een schoft, een dictator.
Maar wat kunnen we eraan doen? Schreeuwen? Rusland aanvallen?
En de Ryanair piloot afbranden is ongeveer hetzelfde als Tom Karremans verwijten wat er in Srebrenica gebeurde.
Ik heb een uitgesproken haat tegen dictaturen en dictators, ongeacht hun 'politieke' kleur.
Wie wint er zonder leugens en bedrog? Je hoeft niet gelijk de knieschijven van je halve bevolking aan barrels te schieten, maar laten we wel zijn, als we toch diversiteit willen en inclusie, dan moeten we ook niet al te moeilijk doen over de tsaristische methoden om dat soort landen een beetje op orde te houden.
Een Rusland zonder Putin, daar zouden we voor moeten vrezen.
Juist democratie brengt dictators en non-valeurs aan de macht. Zie NL, met name voor het laatste.
Eens met je Karremans-vergelijking, al waren die Serviërs ook geen lieverdjes.
Wat wij eraan kunnen doen is weigeren over Belarus te vliegen of alleen passagiersvluchten over te laten vliegen met F16-escortes.
@Ichneumonidae | 24-05-21 | 13:34:
Ben het met je eens.
De aanstaande coalitie in NL komt voort uit een vies spelletje.
De natte droom van Kaag.
Kaag kijkt vooruit en wil MP worden, zonder Rutte en mét GL.
Dat terzijde.
De (wit) Russen hebben sterke leider(s) nodig, dat zag je ook in het Midden-Oosten, met Saddam bijv. en Mubarak van Egypte.
Daar liep de boel volledig uit de hand.
Hoewel in Turkije gebeurde het andersom
Dat terzijde ;-)
Niemand gaat/kan/wil iets doen voor deze twee mensen.
Zei worden opgeofferd voor rust en stabiliteit.
Helaas maar waar en soms de beste oplossing.
@Ruimedenker | 24-05-21 | 14:07:
Zij worden….. pfff
@Ruimedenker | 24-05-21 | 14:07:
Witrusland heeft helemaal niet zo een gast nodig,zou idd beter zijn als die opdonderen.
Over een jaar of 2 zal het wel gebeuren vermoed ik zo.
Stel dat de piloot doorhad dat het om een valse melding ging en dacht, ik vlieg gewoon door want als die straaljager ons neerhaalt heeft Loeksjenko heel wat uit te leggen. Is niet realistisch, maar toch, hij zou hun bluf hebben kunnen callen
Dan waren we er nooit achter gekomen dat het hier eigenlijk om een ontvoering ging. Dan had iedereen dus gedacht dat er een echte bommelding was geweest.
En dan had die piloot nu dus uit moeten leggen waarom hij de bevelen van de luchtverkeersleiding opzettelijk negeerde en zijn eigen gang ging. Dan mag je blij zijn als je er met een officiële waarschuwing vanaf komt.
Dit is staatsterrorisme. Moeten we niet ongestraft laten, want er is hier dus een nieuw piketpaaltje geslagen door een waanzinnige dictator. Volgende keer zit u of ik in dat vliegtuig en voor je het weet zit er een tiggerhappy Ivan in die MIG of heeft de civiele piloot last van misplaatste heldhaftigheid.
Ik zeg, tegoeden bevriezen van die maffiosi, Witrussische vliegtuigen aan de grond, beslag leggen op onroerende zaken van Witrussen in de hele EU. Wit-rusland uit internationale sporttoernooien trappen, Witrussische teamspelers een sportbreed een speelverbod opleggen en Poetin op het matje roepen. Protesteren heeft geen zin, keiharde sancties tegen dat tuig. Er speelt namelijk ook nog iets met Oekraine op de achtergrond en de Baltische staten zijn als volgende aan de beurt. Dus, die idioot van een Loekashenko het normaal functioneren buiten zijn eigen landsgrenzen onmogelijk maken en onze ballen laten zien, anders gaat het telkens weer een stapje verder.
Voor straf ook zijn snor afscheren
Ligt er niet een gaspijpleiding door Wit-Rusland naar Duisland? We hebben helegaar niets in de pap te brokkelen.
@Jan, Leiden | 24-05-21 | 13:30:
Mwoah, als er geen gas door stroomt heeft Poetin ook een probleem. Daar gaat het economisch ook niet al te lekker. Bottom line, als we met ons laten sollen gaat het elke keer een stapje verder. Iets wat onze politici hier maar niet willen snappen.
@Graaisnaaiert | 24-05-21 | 13:35:
Dat sollen gaat, op wat gekef van een klein hondje tegenover een buldog na, vrees ik gewoon door.
@Jan, Leiden | 24-05-21 | 14:11:
Ben ik ook bang voor. Keutels intrekken zijn ze goed in, in Brussel.
Precies dat. Keihard aanpakken dat operettetuig. En als die gasleiding dan een probleem zou zijn, weet je meteen dat je daar niet aan had moeten beginnen. Maar ga er vanuit dat dat die Loek dan op zijn donder krijgt van ome Vlad.
.
Helemaal mee eens. Ik ben klaar met die schurkenstaten en de EU hopelijk ook. Leve de EU, dood aan de Russen en hun vazallen.
Of topic: burn out minister economische zaken Bas van ''t Wout, sinds januari minister pas. Wat zal hij hebben gezien aan cijfers dat hij er niet meer tegen kon?
Vervanger: Blok.
Bas van't Wie?
Waarheden,vrees ik zo.
Nu al? Waar zijn de mannen van ijzer en de schepen van hout, eh,,VOC mentaliteit... eh...
@frickY | 24-05-21 | 13:26:
Denk het ook.
@Graaisnaaiert | 24-05-21 | 13:26:
Tja, gaat allemaal wel snel tegenwoordig, niet bij te houden.
@dathoujetoch | 24-05-21 | 13:26:
Denk met de huidige cijfers en welkicht komende recessie dat ik in een maand al was gevloerd.
Besmettelijk daar. Wanneer is Rutte zover?
't Is ook niet zo dat we van Balen (RIP) nog naar het oosten kunnen sturen om de bevolking verder op te jutten. Dat stampij maken heeft ook perfect gewerkt in de Oekraïne. NOT!
Kan Hugeau dit er niet even bij doen? Hij had ook tijd voor het Songfestival. En voor een foto hier, en een foto daar, en een bezoekje hier en een bezoekje daar. Kan dus best wel even naar WitRusland om de zaak op te lossen, want Hugeau, de allesprikker, prikt alles door.
Grappig eigenlijk dat Putin een paar dagen eerder nog iets geroepen heeft over dat mensen die problemen in Rusland veroorzaken zelf problemen kunnen verwachten. Oh ja, het word nog leuker als je ziet wie de rekeningen betaalt voor die universiteit..
Rekeningen... mag ik raden? soros@opensociety.foundation
Link ? hoor dit voor het eerst anders.
Kan mij herinneren dat de EU het vliegtuig van de Boliviaanse president liet landen omdat men dacht dat Snowden aan boord was. Hypocrisie ten top.
Whataboutism ten top. Classic Kremlin. Volgertje.
@De echte Stolwijker | 24-05-21 | 13:23: Inderdaad. En niet willen dat een vliegtuig op jouw grondgebied landt, is nog iets anders dan een vliegtuig onder het mom van een bommelding een noodlanding laten maken om iemand te kunnen arresteren.
Dit incidentje is over een week weer vergeten. Vooral omdat het in wezen nergens over gaat. We kunnen natuurlijk alles wel opblazen...
Die Wit-Rus krijgt de doodstraf. Waar hebben we het over.
jij lijkt me een type om in de gaten te houden .. maar goed wie ben ik ..
@justinianus | 24-05-21 | 13:18: Lijkt me heel verstandig besluit. Als ik ergens iets van vind, kun je de rest rustig ongelezen laten.
Wartaal heb je immers thuis ook al.
Opblazen is meer iets voor vredelievende haatbaarden hoor.
Het is volledig uit de hand gelopen na de laatste verkiezingen. Ik kom er al ruim 15 jaar (daarom mijn nick) en Lukashenko kwam altijd weg met het manipuleren van verkiezingen. Vorig jaar was het echter afgelopen met de pret en kwam de bevolking in opstand. Met dit soort dingen tot gevolg. De EU gaat er niks aan doen, helaas. Amerika ook niet. Alleen Putin zou iets kunnen doen, maar die is tevreden met z'n schoothondje.
De EU moet er ook niets aan doen. De bevolking van Wit-Rusland moet zelf de klus klaren. Als ze het willen en de offers willen brengen. Je kunt een land niet van zichzelf redden. Dat is wel wat de neocons, imperialistische globalisten beweren en willen, maar het blijkt telkens dat het dan alleen maar erger wordt.
Ze moeten het zelf oplossen zonder buitenlandse acteurs,zoals in Oekraiene want dan gaat het helemaal fout.
Want als ze nu net zo een geintje uithalen in Wit-Rusland als wat ze gedaan hebben in Oekraïne dan weet je nu al dat het echt ruzie word met Rusland,een oorlog word zeer reëel dan.
@Sitting_targets | 24-05-21 | 13:25: mee eens inderdaad. Zonder offers zal het nooit veranderen.
Het deugt natuurlijk niet wat hier gebeurd is, maar grote onzin om Ryanair mede-verantwoordelijk te houden. Als burgerpiloot kun je namelijk weinig anders dan de bevelen van een gevechtsvliegtuig (MIG29) op te volgen.
Lees anders die persverklaring even terug
Het probleem is de persverklaring.
@geenjagergeenneeger | 24-05-21 | 13:18:
Die is inderdaad intens laf. De piloot kan je niets verwijten wanneer je door een militair vliegtuig gedwongen wordt te landen. Er was dus ook van de vluchtleiding een bericht dat er een veiligheidsprobleem aan boord was? Wat moest die piloot anders.
Dat management is treurig.
Reaguurder DirkeBouten had een interessante opmerking dat de piloot had kunnen weigeren zonder al de passagiers te vertrekken. Maar ja, wist hij dat dit dissidenten waren en geen boefjes? Blijft toch een beetje de chauffeur van dienst die dit op zijn bord krijgt en wellicht beste om voor het welzijn en veiligheid van de passagiers en bemanning te kiezen.
Nederland levert Julio Poch uit aan Spanje. Niet zeiken hier. Net zo’n kutstreek.
Was ook een opzetje
Wat een vergelijking.
Is Ryanair een soeverein land?
Argentinie
Zou allemaal niet gebeurd zijn als de passagiers voldoende beenruimte gehad zouden hebben.
Humane actie van Wit-Rusland en mss een goede les voor die budgetlutsers van Ryan.
Dat soort boevenstaten zou een voorbeeld moeten nemen aan Nederland.
In Nederland zijn namelijk geen kritische journalisten.
Haaa... haaa ..... die is goed.
Loekashenko is daarom ook jaloers op Mark Rutte.
Ik snap aanvankelijke terughoudendheid van redactie dit item op te voeren .. ervaring leert dat trollen en ander ongedierte bij items over of met link naar rusland over elkaar heen buitelen om onappetijtelijke ranzigheid uit te strooien .. ook nu weer ..
justinianus | 24-05-21 | 12:56
Valt wel mee. Tot nu toe zie ik slechts 2 EU-trollen die doen alsof GS-lezers massaal achter Poetin en Lukashenko staan.
Hee justinianus, je vrouw is een hoer.
nl.wikipedia.org/wiki/Theodora_I
Zie duidelijk wat mensen op de loonlijst van het voormalig tsarenrijk in deze comments ja
@Sitting_targets | 24-05-21 | 13:01: (gniffelt).
@Sinterbikske | 24-05-21 | 13:09: Whahaha!
Ga lekker D666 stemmen!
Dit is gewoon een daad van piraterij van Wit-Rusland. Eigenlijk wel een reden om niet meer op Minsk te vliegen en er voortaan ook maar omheen te vliegen. Dan is het maar iets duurder en dan gaat er maar een ijsbeertje meer per jaar dood.
Nadat deze door de.vs.uitgevonden aktie,die ze nu al 3 x hebben uitgehaald gaan we moord en brand schreeuwen... beetje hypocriet denk je niet.
Als je ff zoekt dan weet je ook voor wie deze persoon werkte,dus als landverrader zal hij zeker voor het hekje komen.
Dat "iemand" een kleuren revolutie oo touw zette in Oekraïne en u via het zelfde recept het wilde overdoen in witrusland,
Kan je wel va uitgaan dat er diensten zijn die hier heel scherp op zijn.
Vooral na 3 x de zelfde opzet bij zo een aktie... weet je wel waar ik op doel
@Roger-Rabbit | 24-05-21 | 13:12: Deze actie is door de VS uitgevonden? Graag bronnen.
Als Ryanair een melding krijgt dat er een bom aan boord is is het logisch dat het vliegtuig begeleid wordt door een militair vliegtuig, het zou immers ook over een mogelijke kaping kunnen gaan a la 9/11. Ryanair valt hier dus niets te verwijten. Het persbericht is idd laf nadat er 2 personen van boord gehaald zijn om duidelijk politieke redenen. Dat Ryanair nog steeds over Belarus vliegt is waanzin.
Ze waren bijna Wit-Rusland uit, vlak voor Litouwen moesten ze opeens naar Minsk. De eindbestemming in Litouwen was ook dichterbij dan waar ze nu heen moesten.
Het is een onzinverhaal en iedereen weet het en zij weten dat iedereen het weet. Ze permitteren het zich.
@kloopindeslootjijook | 24-05-21 | 12:58:
Onzinverhaal of niet; zou jij als piloot tegen de vluchtleiding en tegen dat jachtvliegtuig in gaan?
Er was op dat moment geen enkele reden om aan te nemen dat er iemand van boord ontvoerd zou wordn.
@kloopindeslootjijook | 24-05-21 | 12:58: Op het moment dat dat vliegtuig boven het grondgebied van Belarus vliegt is Belarus verantwoordelijk, de verkeersleiding van dat land staat tijdens het deel van de vlucht over dat land in contact met dat vliegtuig. De luchtvaartmaatschappij betaald ook voor die luchtverkeersleiding. De juiste procedure is gevolgd. Dat dat onder valse voorwendselen was is een ander verhaal. Belarus heeft het slim gespeeld.
EU Lidstaat zeker …???
@Sinterbikske | 24-05-21 | 13:03: De Oekraine is dus verantwoordelijk voor de MH17.
Een blogger.
www.tijd.be/dossier/europareeks/wie-i...
Volgens het gelinkte tijd-artikel deed hij niet veel meer dan demonstraties organiseren vanuit het buitenland.
De CEO van Ryanair buigt zo diep dat ie zijn eigen reet kan kussen.
Onzin verhalen gaan ophangen waarvan zij zelf weten dat niemand die geloofd.
Wat een raar spelletje eigenlijk.
Hoe wisten ze dat deze meneer aan boord zat? Moet de passagierslijst van elk overvliegend vliegtuig aangeleverd worden oid?
Daar gaat het nu eenmaal zo. En in Iran doen ze andere dingen met vliegtuigen. En in Gaza doen ze dingen lanceren als vliegtuigen.
In NL en EU doen we ook dingen.
De EU gaat morgen een zware sanctie afkondigen: Wit-Rusland mag niet meer meedoen aan het heaumeauvisiesnolfestival.
Ziezo, dat zal ze leren.
Dat gaan ze voelen hoor.
Roman Protasevitsj heeft recht op een vergoeding,
Ryanair: Geldelijke compensatie wordt bepaald op basis van de volgende afstanden tussen de luchthaven van vertrek en aankomst:
€ 250 voor alle vluchten tot en met 1.500 km, of
€ 400 voor alle intracommunautaire (EU) vluchten van meer dan 1.500 km, en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km, of
€ 600 voor alle niet-interne EU-vluchten van meer dan 3.500 km
"The distance from Vilnius to Athens is 1,155 miles (1,859 kilometers)."
Dus waarom niet 400 euro dan?
Het EU luchtruim sluiten voor alle vliegverkeer van en naar Belarus is de enige zinnige en passende maatregel. Je wilt dit niet nog een keer laten gebeuren.
Ja, maar dat gaan ze niet doen, omdat ze daar het lef niet voor hebben.
Poetin lacht zich in een deuk.
KLM blijft gewoon over Belarus vliegen.
Daar heb je het.
@Mr.Crowley | 24-05-21 | 12:41:
Ze wisten niet hoe snel ze dit bekend moesten maken.
Oh mijnheer Poetin, we blijven wel vliegen hoor.
Maar was die Raman nou met een veels te jonge stagiair op een werktripje?
Als je door de dictator van een Oostblok land gezocht wordt is het misschien niet zo verstandig om met een vliegtuig over dat land te vliegen.
Hij had zijn reis beter per trein kunnen plannen.
En dan het liefst met een route die niet door Wit-Rusland gaat.
Je verwacht toch ook niet dat regeringen een passagiersvliegtuig kapen.
Als ze daar toe in staat zijn kunnen ze ook je trein kapen, of je uit je hotel ontvoeren.
Blaming the victim.
Hoezo, Wit?
Binnen Malta werd journalist Daphne Caruana Galizia opgeblazen met een autobom.
Malta is nog lid van de EU. De EU hield wel een minuutje stilte.
De daders zitten achter slot en grendel.
@van Oeffelen | 24-05-21 | 12:36: De daders of de pionnen?
Omtzigt heeft zich daar anderhalf jaar mee bezig gehouden om op z'n minst een eerlijk onderzoek te krijgen. Dat vonden ze niet leuk.
De journaliste moest dood omdat ze in de weg liep. Belangen dus, corruptie. En dan moet democratie wijken.
Waar niet veel aandacht voor was in de media.
Vreemd, wat dit gaat over mensen die gewend zijn hun corrupte zin te krijgen ten kosten van de democratie en de bevolking en er mee weg komen.
Best belangrijk, want er zijn genoeg grijstinten en glijdende schalen.
Ach ja, internationale ophef.
Whatever.
In Wit-Rusland is beste man een oproerkraaier.
Net zoals in Birma dat gedoe om die vrouw.
Maar wij in het westen zijn superieur qua wetten, regels en moreel.
Tijd voor een dame van kleur die invalide is als premier. Want skills don't matter.
Ik herinner me de luidruchtige woede van de Europese politiek toen Oostenrijk op Amerikaans bevel een Boliviaans regeringsvliegtuig dwong te landen om deze door militairen te laten doorzoeken, of het toestel nu diplomatiek beschermd was of niet.
Ik denk dat je verschillende dingen door elkaar haalt.
Ik moet ineens aan Julio Poch denken
Die leverde maatwerk bedoelt U?
Ja, ik ook hoor.
Zelfde concept, maar wel want minder James Bond uitvoering door Nederland toendertijd.
Lastig weigeren, met een MIG-29 die je escorteert..
Ik begrijp die piloot wel.
Die Wit-Rus had echt niet geschoten .
Lukasjenko is een idioot, maarniet zo gek.
@elevator | 24-05-21 | 12:41: Als piloot had jij vast een andere keus gemaakt
Is natuurlijk heel moeilijk om lukasjenko kritiek te geven. Liever bashen we de EU of de NAVO wegens impotentie. En als ze wel blaffen klagen we dat ze oorlogshitsers zijn.
Niemand hieronder verdedigt Lukashenko of Poetin, het zijn de EU-trollen die met die stropop komen.
U wordt op uw wenken bediend voor een artikel over Belarus, en nog is het niet goed.
Kom maar met een voorstel.
Laat me raden, als sanctie gaat Timmerfrans niet meer uit eten in Wit-Rusland?
Hij vliegt uit wraak 30x heen en weer tussen Brussel en Minsk. Dat zal ze leren.
Dat is wel een klap voor de horeca in Minsk.
@van Oeffelen | 24-05-21 | 12:30: Valt wel mee. Hij wordt per parachute gedropt (per drie parachutes eigenlijk)
@Sans Comique | 24-05-21 | 12:52: Dat zal dan weer de eerste keer in 100 jaar zijn dat er een Zeppelin over Wit-Rusland vliegt.
Minsk is wel een veilig landje voor Frans met alleen maar andere landjes eromheen, want als Frans ergens op een strand ligt sleept men hem voortdurend weer terug naar zee.
@van Oeffelen | 24-05-21 | 12:30: Hebben die Witrussen zelf een keer te eten.
In 2013 werd de presidentiële vliegtuig van Bolivia uit de lucht geplukt door de Europese Unie omdat Snowden erin zou zitten. Nog geen 8 jaar later schreeuwt de EU moord en brand over een soortgelijke incident.
Lijkt net alsof het allemaal opportunistische demagogen zijn die politici; oost en west, zuid en noord en niet te vergeten; links en rechts.
Veroordeeld crimineel die Snowden. Deze journalist niet, free speech?
@van Oeffelen | 24-05-21 | 12:31:
Weer en waarvoor zou hij veroordeeld zijn dan?
Onder totaal valse voorwendselen van een bommelding onder begeleiding van een MIG een vliegtuig dwingen om te landen waar jij dat wil om een politiek tegenstander op te pakken uit een vlucht....
Opzichtiger kan het niet. En er wordt enkel door de EU wat gekeft, want Duitsland heeft gas nodig van Putin.
"want Duitsland heeft gas nodig van Putin." Wij ook.
@Zwizalletju | 24-05-21 | 12:39:
Klopt, alleen denken ze nu nog in windmolens waar geen ruimte voor is en waar vogels en insecten worden weggevaagd.
@Jan, Leiden | 24-05-21 | 14:13: We kunnen niet zonder:
"Is Nederland meer bondgenoot van Moskou dan van Brussel?
Het lot van Nederland raakte de laatste dertig jaar nauw verbonden met Rusland. Steekwoord: aardgas. De banden zijn zo nauw, dat ze alle conflicten en ook de aanslag op de MH-17 overstijgen. Tegen de zin van Brussel dient Nederland meer de relaties met Moskou dan die met de EU. En de Russisch-Nederlandse onderonsjes, die zijn ook al lang weer begonnen.
Ik sprak voor Wynia’s Week TV met Wendelmoet Boersema, verslaggeefster van dagblad Trouw.
Kabinetten-Rutte zeggen het een en doen het ander
De macht van het gas is doortrokken van hypocrisie. Boven tafel kritiseren de kabinetten-Rutte de mensenrechten van Rusland, het optreden van Rusland tegen Oekraïne en de vergiftiging van opposanten van Poetin, maar onder tafel werkt Nederland al weer jaren nauw samen met Rusland aan het uitbouwen van het distributienet voor Russisch gas in West-Europa.
Dezelfde kabinetten-Rutte die in hoog tempo de Nederlandse woningen ‘van het gas af’ zeggen te willen, geven ondertussen leiding aan de Nederlandse staat die nog steeds een grote speler is en wil zijn bij de Europese gasvoorziening. Naarmate er meer huizen van het gas af gaan zal de vraag naar gas voor Nederlandse elektriciteitscentrales alleen maar groter worden."
Bron : www.wyniasweek.nl/is-nederland-meer-b...
Hondjes doodtrappen?! Ben jij wel helemaal fris?!
@Toos Bevergeil | 24-05-21 | 12:26:
Nou, dat hoeft toch niet met opzet te zijn?
Bij een Chihuahua krijg je bordje voor de voordeur:
"Wacht u voor de hond.
Trap er niet op!"
@Toos Bevergeil | 24-05-21 | 12:26: Ik hou niet van schoothondjes en van mij hoeven ze niet dood. Nou ja, de Chinees geeft er niet veel voor, dat is m'n eigenlijke motivatie. Sta je daar, mompelt zo'n man 'Wil jij geld voor die mislukte cavia?'.
Mooi kut, als je als student wat krap zit.
@Ichneumonidae | 24-05-21 | 12:39:
Zoek hulp.
@De echte Stolwijker | 24-05-21 | 12:45: Nooit krap gezeten of wat? Dat doet wat met je.
Iets vergelijkbaars is waarschijnlijk gebeurd met de MH370.
Alleen vloog de piloot toen door.
www.google.com/amp/s/www.dailymail.co...
De EU is een lachertje. Feitelijk had dit bijna een MH17 incident kunnen worden.
Overigens ziet KLM geen veiligheidsproblemen en blijft gewoon over Belarus vliegen.
Idd voor wat betreft KLM, nog even een link:
nos.nl/artikel/2382087-klm-blijft-ove...
"Vliegen over Wit-Rusland is altijd nog veel veiliger dan autorijden (door Wit-Rusland)"
Die ga je zeker nog eens krijgen,vs is nu al voor de zoveelste keer betrapt dat ze stiekem spionage vluchten camoufleren als burger toestel.
Doen ze doordat ze expres een lijnvlucht heel dicht naderen en een zelfe lijn aanhouden,en gelijk nemen zr alle vluchtdata over op hin responded.
En zo heb je plots 2 toestellen... met alle ge olgen van dien.
Dit heb ik al een paar keer gezien bij flightradar.
Met name bij china en iran flikken ze dat nu.
Als ze omvliegen gaan ze Timmerfrans op hun flikker krijgen.... vanwege teveel CO2 omstoot...
@xpto | 24-05-21 | 13:54: uitstoot
@Roger-Rabbit | 24-05-21 | 12:53: Als jij het kan zien op flightradar hebben ze niet genoeg hun best gedaan. De methode is bekend maar wij zien dat echt niet.
Ik had het wel aangedurfd om door te vliegen. Wat gaan ze doen? Je echt neerschieten? Dat zie je toch nooit gebeuren. En als ze je neerschieten, dan krijgen ze Ursula von der fokking Leyen op hun dak. Dat weten ze heel goed.
Oh en vergeet niet dat Blok direct een signaal had afgegeven namens onze regering. Die Russen kijken wel twee keer uit.
Volgens mij schijten ze alle kleuren als Verhofstadt zich er mee gaat moeien .
Als je als piloot zijnde een instructie krijgt van ATC dan volg je die blindelings, altijd.
@Lorejas | 24-05-21 | 12:22:
Niemand fuckt met Ursula.
Hoewel.. zeven kinderen...
Makkelijk praten achter je pc.
@likmegaties | 24-05-21 | 12:24: Ja logisch, met zo'n gebit kan je het leger van Dzjengis Khan tot stilstand brengen.
@Sitting_targets jij denkt blijkbaar dat de piloten doorhadden dat ze in het ootje werden genomen. Veel aannemelijker is dat ze in het moment echt dachten dat er een terroristische actie op het vliegtuig plaatsvond.
Was van Baalen er nog maar.
Als dat gebeurd dan zullen wij dat nooit te weten krijgen. Zoals MH370.
Als ze het vliegtuig uit de lucht schieten zeggen ze gewoon dat de bom afging. Kun je jaren volhouden. Onderzoekers weigeren vanwege een lopend onderzoek naar terrorisme. Bewijs planten en veranderen etc. Als ze het goed speelden zouden ze er noch mee wegkomen ook.
@likmegaties | 24-05-21 | 12:24: Verfopstadt is al zijn koffers aan het pakken, om in Minsk op het plein een daverende speech te houden. Hij neemt polyglot Timmerfrans mee, om te übersetzen !!
@xpto | 24-05-21 | 13:58: Het Witrussisch van Frenske is slechts toereikend voor het bestellen van een rijkelijk besproeid zevengangendiner.
Ik zit me de hele tijd af te vragen waarom die man met een vliegtuig reist wat over dat foute land gaat?
Spionnen zitten overal. Een trein door Polen ontvoeren is een stuk moeilijker.
* kuch de Punt *
Waarschijnlijk is dit toch nog nooit eerder gebeurd? Moeilijk rekening te houden met iets dat 'never happens'.
Zoek jij van te voren altijd op welke route jouw vliegtuig neemt naar je vakantie bestemming? Ik denk dat er niemand aan boord van de Malaysian wist dat ze over BUK-country vlogen. Behalve de piloten dan, maar die waanden zich veilig
Ok Wir-Rusland is fout, maar waar waren de sancties toen Oostenrijk (in opdracht van de US) een vliegtuig dwong te landen omdat Snowden aan boord zou zijn
Ja? Heb ik destijds niet meegekregen, heb je daar een bron van??
U gaat toch niet appels met appels vergelijken toch?
@BrutusBosch | 24-05-21 | 12:21: dat van morales is nog wel een stap extremer omdat dit een regeringtoestel was.
En nog eens een diplomatieke vlucht was.
Net zoiets als air-force one tot landen dwingen.
@MargauxGrandCru | 24-05-21 | 12:20: EVO Morales grounding incident.
Een veroordeeld crimineel vergelijken met een vrije journalist? Je moet maar het gore lef hebben.
Idd, en wat was de EU woedend toen Oekraine een Russisch verkeerstoestel neerschoot met een BUK, en dat aanvankelijk probeerde te verbergen.
@Van Oeffelen: Je kan het misschien nog een paar keer herhalen, maar het blijft een vergelijking die niet in je voordeel uitpakt. Voor Wit Rusland is deze man ook een crimineel (of wij het daarmee eens zijn of niet doet er niet toe). Maar een diplomatieke vlucht die tegen alle internationale verdragen in wordt opgebracht is echt van een hele andere orde.
@van Oeffelen | 24-05-21 | 12:32:
Ah, u kent de naam Snowden slechts van een oude horoscoop, zie ik.
Alstublieft. nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Snowden
Het verschil is dat, als ik het goed heb begrepen, hier werd verteld dat er dreiging was van een bom oid aanboord, die Mig aan de vleugel is dan redelijk standaard.
De vliegers zijn dus uiteindelijk met een valse bommelding naar beneden gelokt.
Het strafbare feit zit hem dus eigenlijk in het doen van een valse bommelding, toen de kist aan de grond stond en de passagiers zijn uitgestapt, waren ze natuurlijk vrij om te screenen en aan te houden.
Als het (fake) bewijs van de bom aan boord goed in elkaar zit, kan niemand ze eigenlijk iets maken. (tenzij ik iets belangrijks over het hoofd zie natuurlijk)
Raman Pratasevich kan zomaar de nieuwe Frans Ferdinand worden.
Had hij geen handen gewassen?
De Amerikanen hebben ook wel eens een Italiaans vliegtuig tot landen gedwongen omdat er een terrorist aan boord werd vermoed. Ook hebben ze getracht Snowden zo in handen te krijgen.
Niettemin gaat het hier om een niet crimineel die de burgerlijke vrijheden wil behouden en die heeft wat meer recht op onze sympathie.
Dat was in Oostenrijk, en betrof het vliegtuig van Morales. President van Bolivia. www.bbc.com/news/av/world-latin-ameri...
Bleek nog een valse melding te zijn ook.
Als je ff googled dan kom je er ook snel achter dat hij op de loonlijst staat van radio free Europe.
Wat ook weer stijf staat van navo en vs belangen.
Dua die pakken ze zeker op hoogverraad.
@Abject | 24-05-21 | 12:19: was ook eens een toestel die boven de Middellandse-Zee vloog en werd door de us-navy gedwongen tot landen
Goeie truuk, hadden wij ook gedaan voor Obama als bv Snowden hierboven vloog, toch?
dat is niet waarschijnlijk. Voor Bonkers of Biden doen we het ook niet.
@AntiZanicz | 24-05-21 | 12:17: Tuurlijk niet, en Evo Morales stond destijd zeker voor "technische redenen" aan de grond in Oostenrijk.
@AntiZanicz | 24-05-21 | 12:17: Voor Argentinie deden we het wel.
Loekasjenko is een smerige dictatoriale rat, die door een andere smerige dictatoriale rat in het zadel wordt gehouden.
That's all there is to it.
Klopt. Maar datzelfde kan ook gezegd worden van de ongekozen bestuurders van de EU. En dan zou je nog kunnen stellen dat Loekasjenko meer democratisch mandaat heeft, want die heeft tenminste nog de moeite gedaan om verkiezingen te organiseren waar vast wel een paar mensen op hem gestemd hebben. Echt geen meerderheid, maar wel een paar mensen. En dat is al meer democratie dan hoe Von Der Leyen aan d'r baantje gekomen is.
Jullian Assange zit ook al elf jaar vast. Een glas, een plas en alles blijft zoals het was....
Bukt u ook?
Geen medelijden met díe kerel. Honderdduizenden stuks interne communicatie van de Amerikaanse diplomatieke dienst (per definitie geheim) zonder onderscheid online kwakken is een anti-Amerikaanse daad die te vergelijken is met een terreuraanslag. Die knakker die nu al jaren in Rusland zit had nog een punt; Assange niet.
Assange is een laffe crimineel.
@van Oeffelen | 24-05-21 | 12:33: En het stikt hier van de laffe reaguurders
@J.P.Drapeau | 24-05-21 | 12:29: Dat was Assange niet maar waren reporters van the Guardian. Lees je eens in, verdorie.
Iedere piloot van welke maatschappij dan ook had de instructies van de luchtverkeersleiding opgevolgd en dat toestel in Minsk geland. Wat een complete onzin om Ryanair welke verantwoordelijkheid dan ook in de schoenen te schuiven.
Juist dáárom had ik een redelijker persbericht verwacht van Ryanair.
@Papa Jones | 24-05-21 | 12:13: Psies. Zeker aangezien in het persbericht gewoon hard gelogen wordt. "Authorities cleared the aircraft to depart together with passengers and crew" kun je alleen maar stellen als _alle_ passengers mochten gaan.
Idd die jongens kunnen niet anders.
Ook niet zo handig om over een land te vliegen waar je gezocht wordt.
Maar hoe wisten ze dat Raman Pratasevich in dat vliegtuig zat? Spionnen op het vliegveld?
@TRUMP | 24-05-21 | 12:19:
Iemand heeft simpelweg de passagierslijst ingekeken
dat kan gewoon door een hack vanuit desnoods Minsk
@TRUMP | 24-05-21 | 12:19: Zaten ook aan boord volgens bronnen.
Ursula von der Leyen@vonderleyen
The outrageous and illegal behaviour of the regime in Belarus will have consequences.
Those responsible for the Ryanair hijacking must be sanctioned.
Journalist Roman Protasevich must be released immediately.
EUCO will discuss tomorrow action to take.
bron:twitter
Af en toe heb ik wappie-achtige hersenimplosies. Wat zie ik nou aan deze foto? Is het té perfekt? Té schoon? Té georganiseerd? Gewoon té?
Of is deze foto geschoten m.b.v. een Samsungetje en heeft iemand de foto door een filtertje getrokken?
images.app.goo.gl/sKXb4DxxAuNxBBY5A
Meer rommelig. Overal rondslingerende koffers.
Dat hadden ze bij een Amerikaans toestel nooit gedurfd.
Alleen de Groenlinksachtigen denken dat een leger overbodig is.
Big Stick diplomatie werkt hier wel. EU onderhandelt met de witte vlag op tafel. Binnen de EU prima, maar erbuiten heb je meer aan bv. Engeland of zelfs Frankrijk alleen.
Duitsland is een zich verontschuldigende papieren reus op lemen voeten.
Waarom zou Ryanair of de piloot nu ineens de held hebben moeten uithangen?
Benieuwd hoe de Putinbuttboys dit weer zo gaan spinnen dat Hans zaliger Van Baalen hier weer de schuld aan zou hebben.
Is ongeveer het zelfde als in 2013 toen Oostenrijk de regeringtoestel van Bolivia met aan boord de president tot landen dwong op aandringen van de VS,dachten toen dat Snowden aan boord was.
Of de dochter van een machtige Chinees in Canada van boord plukten.
Of wacht.... wad ook een geval dat de us-navy een toestel in internationale luchtruim dwong tot landen omdat er ook personen aan bord zaten die ze zochten.. maar dat is intussen al heel lang geleden.
@Roger-Rabbit | 24-05-21 | 12:14: dit is zo’n kansloze en kinderachtige manier van redeneren die hier zo vaak wordt gebezigd. Dat andere ook weleens iets slechts hebben gedaan, is geen excuus om dit dan maar goed te praten.
Hans zaliger heeft de relatie Europa Rusland flink opgeklopt.
@Roger-Rabbit | 24-05-21 | 12:14: niet echt. Snowden is een veroordeeld landverrader, de journalist niet.
@Roger-Rabbit | 24-05-21 | 12:14:
Snowden werd (en wordt, volgens mij) nog steeds Internationaal gezocht door een EU bondgenoot voor een misdrijf waarvan Snowden zelf niet ontkend dat hij het heeft gepleegd.. Bolivia heb ik niet zo scherp, maar ook Oostenrijk en de VS zijn bondgenoten. Was dat ook dwang onder valse voorwendselen van een bom, onder druk van een gevechtsvliegtuig?
Oh oh wat zijn die Wit Russen redelijk..
@Williz | 24-05-21 | 12:37:
Dit wad een diplomatieke vlucht,met een president aan boord.
Dit had nooit mogen gebeuren,is net als de air-force one met de president tot landen dwingen.
Groteske schending van diplomatieke onschendbaarheid.
@Roger-Rabbit praat het niet goed, hij is alleen verbaast over de eenzijdige verbazing.
>>een machtige Russische hand >> Jaja, alleen kan niemand van putin kader nog het land uit en dat is toch waar je van de geld van de staat moet genieten. Binnen kun je altijd nog gepakt worden.
Benieuwd of we ooit horen hoe het echt zit allemaal. Russen houden niet van transparantie, zie MH17.
Is er iets onduidelijks aan hoe het zit?
@TheOtherWhiteMeat | 24-05-21 | 12:19: nog wel ja.
Rutte gaat ze, net als bij MH17 'keihard' aanpakken,
Unprecedented and unacceptable diversion of Ryanair flight from Athens to Vilnius, which was forced to land in Minsk. ALL passengers must be able to continue their travel to Vilnius immediately and safely. Any violation of international air transport rules must be investigated.
bron:twitter
Wat een verbaal lawaai toch weer. Als het erop aankomt buigen we voor een dictatortje als Loekasjenko, zoals we ook knipmessen voor Marokko.
INmiddels zijn de daders van de MH17 200x moord bekend. Dus we komen ergens.
Juist, en hoe zit het met de plannetjes van justitie voor het toendertijd aanhouden van Julio Poch?
Of is dat op het moment even onhandig om zo ongelofelijk hypocriet te zijn?
Rutte, die slapjanus die geen criminele illegaal zijn land uit kan zetten en zijn soldaten Paf laat roepen.
Wit Rusland zal wel bibberen nu.
@Dezenaamhier | 24-05-21 | 12:29:
Juist, precies dat. Maar ik gok dat Meneer Rutte dat even is 'vergeten'
Ergens wel knap als je dit soort vergelijkingen weet te plempen. Heeft ook iets van dommig sneu, wat het dan ook weer - soort van - knap maakt...
mafkees
Slaat nergens op, belachelijke actie.
Feli's met je intelligente opmerking
zelfde categorie als mondkapjes met Jodenster vergelijking
Toch netjes, van Ryanair, dat ze hun excuses aanbieden voor de vertraging. Doen ze anders nooit.
Terugbetalen ook niet bij een annulering of vertraging. Kortom, op alle fronten boycotten die club. Betaal voortaan wel wat meer, verdom het nog om bij die ladelichters aan boord te gaan.
Kijk. Dat!
REAGEER OOK