Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Amsterdram snoeit houtkachels kapot

Van dik hout zaagt men planken

De aankondiging die u wist dat ging komen. "Amsterdam overweegt verbod op open haard en houtkachel." U kunt een houtrookfilter in de pijp plaatsen, u kunt de Zwitserse methode hanteren, u kunt alleen stoken als het waait, u kunt alleen oven- of windgedroogd hout stoken, u kunt met een vochtmeter het hout controleren, u kunt tuin- en sloophout gewoon lekker wegbrengen naar de stort, u kunt bewust niet stoken als het mistig is, u kunt elektrisch rijden, u kunt het Stookalert raadplegen en u kunt afspraken maken met de buren, maar terwijl de gemeente Amsterdam onder leiding van GroenLinks complete bossen in biomassacentrales pleurt (foto boven) moet uw consumentenhaardvuurtje gewoon kapot. Dit gezever voor de bühne van die wethouder over 'een verbod heeft een enorme impact'. Neem maar van ons aan: Amsterdam, de stad van de 100.000 regeltjes en verboden, krijgt er weer een verbod bij. Omdat een klein groepje het verpest voor de rest.

Team Boomsma (de leuke Boomsma)

Social

Reaguursels

Inloggen

De grootste kachel van heel Amsterdam: de biomassa verbrandingsoven in Diemen.
Mogelijk gemaakt door Groenlinks en D66.

hetmoetdanmaar | 08-04-21 | 19:25

Opzouten met die kut houtkachels in de stad. Gaat door alle kieren en gaten die stinklucht. Vooral de beter gesitueerden kunnen zo'n Jotul betalen, allemaal asociaal gedrag, ga lekker in het bos wonen ofzo en daar fikkie stoken.

romario..... | 08-04-21 | 18:04

Landelijk verbod invoeren svp, zeker in dicht bevolkt gebied. Als mijn buren voor de gezelligheid een houtkachel aansteken zit ik in de stank en verontreinigde lucht. Hoest mijn longen er uit. Bah. Snel landelijk invoeren svp.

Kattie | 08-04-21 | 17:50

Zolang GL alles in een biomassa centrale mag flikkeren stook ik rustig mijn kacheltje warm. Scheelt enorm in mijn energierekening namelijk. En ik ben GL bezig. Wat wil een mens nog meer te deugen hebben. Zo, nog een blokje schoon hout erop. Lekker man.

NorthStar | 08-04-21 | 15:22

"Omdat een klein groepje het verpest voor de rest."
Nee, omdat het merendeel het verpest voor de rest.

Mr. Happy | 08-04-21 | 14:10 | 1

Als mensen af en toe voor de gezelligheid de open haard aansteken dan zou er wellicht weinig aan de hand zijn. Maar hele volksstammen (hele wijken soms) met een open haard stoken dagelijks. Stookalert of niet. Gewoon om hun huis te verwarmen. De luchtkwaliteit in de straten is verschrikkelijk en veel mensen plakken uit wanhoop (tevergeefs) alle kieren in ramen en deuren dicht om zo te proberen de stank van de rook buiten hun huis te houden. En dat is inderdaad compleet gestoord.

Overigens is het wel ironisch dat dit verbod op open haarden juist uit (Groenlinks) Amsterdam komt! Groenlinksers met hun biomassa zijn juist vaak fanatieke houtstokers. Want “dat is zo goed voor het mileu”!

kunstliefhebber | 08-04-21 | 14:34

maar dan wel zgn afvalhout vanuit Noord Amerika en de Baltische staten per schip duizenden kilometers vervoeren naar Rotterdam, vervolgens in een vrachtwagen verder vervoeren om hier in een biomassacentrale op te fikken, de linkse logica.

lagelander | 08-04-21 | 12:59

Ik heb mijn kachel vervangen door een electrische openhaard.. Aangesloten op een Hatz aggregaat in de achtertuin. Rode diesel kost bijna niks. Hoor de buren nu ook niet meer.

grom | 08-04-21 | 12:14

prima, opbokken met die zogenaamde gezelligheid, zoek een bos op als je hout wilt verbranden.

Satria | 08-04-21 | 11:57

Er is hier zoveel 020 nieuws dat ik er bijna dunne ontlasting van krijg.

rotator | 08-04-21 | 11:31

Ik ben altijd benieuwd hoe ze dat willen handhaven.... zo'n verbod.. Denken ze daar ook over na voordat ze zoiets de ether in flikkeren?

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:27 | 2

Warmtecamera? Lijkt mij een makkie.

flame_me | 08-04-21 | 11:45

De Gestapo, die heeft ervaring in opsporen in 020.

Opajoop | 08-04-21 | 14:17

Dan moeten biomassa centrales ook dicht.

viejohuevon | 08-04-21 | 11:25 | 4

@Hollandse_blauwe | Alle? Begin vorige eeuw stookte iedereen en altijd kolen . Dat staat is geen verhouding met die gelegenheids fikkie stokers.

bigstone | 08-04-21 | 11:33

@bigstone | 08-04-21 | 11:33:
Gelegenheid? Hier 2 huizen verderop 12 uur per dag stank. Als je hem er op wijst dat hij verkeerd stookt denkt hij alles beter te weten. De Nederlander is veel te eigenwijs om de verantwoordelijkheid te dragen voor een goede stook.

flame_me | 08-04-21 | 11:47

@bigstone | 08-04-21 | 11:33: vroeger zaagde men ook asbest en strooide dit uit over wandelpaden, doen we nu ook niet meer omdat we nu wel beter weten. Vroeger stopte men ook zware metalen en chemicaliën in de grond, zware metalen in verf, en vervuilende stadsbussen maken plaats voor schone voertuigen....dat noemen we vooruitgang.

Hollandse_blauwe | 08-04-21 | 11:56
▼ 1 antwoord verborgen

Stookvergunning? Ook al heeft iedereen een hoog rendement houtkachel, geveegde schoorsteen enz schoon stoken bestaat niet. We leven veel te dicht op elkaar en de schadelijke emissies horen niet thuis in de slaapkamers van gezinnen en kinderen. Dus geen halve maatregelen maar een keihard stookverbod.

Hollandse_blauwe | 08-04-21 | 11:16 | 4

@Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:28: heb je te lang aan je schoorsteen gelurkt? het gaat niet om CO2 , maar om roet en rook die je gezellige buurman op straat gooit

geenjagergeenneeger | 08-04-21 | 12:02

@Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:28: CO2 zelf is reukloos, een onschadelijk gas waar bomen van gaan groeien. Rook zit vol kankerverwekkende stoffen. Toegegeven, ik vind een fikkie stoken soms ook best leuk (vuurkorf, open haard). Maar we leven niet meer in de 19e eeuw, je huis verwarmen op hout is debiel. En helaas gebeurd het op te grote schaal en veroorzaakt het grote gezondheidsproblemen. Als we ons druk maken over een relatief onbenullig virusje, dan moeten we ons zeker druk maken over de luchtkwaliteit in de wijken!

kunstliefhebber | 08-04-21 | 14:41

Eens, blauwe. Voor 100%.
Ik denk dat over 10 jaar niemand meer begrijpt dat houtstook ooit werd toegestaan of gedoogd.

NPOlitiekgekleurd | 08-04-21 | 16:37
▼ 1 antwoord verborgen

Rot toch een eind op met je regeltjes. Als RotterdammerT heb ik het zowiezo al niet zo op onze hoofdstad, maar het randstedelijke gemekker over alles wat het leven een beetje fijn maakt komt me zo langzamerhand de strot uit. Prima dat ze dat in Amsterdam willen regelen, maar hou het lekker daar.

Oh en dan nog iets; "In het dichtbevolkte Amsterdam komt daar de overlastcomponent nog eens bij. Vooral COPD-patiënten en mensen met astmatische klachten ondervinden hinder of gezondheidsproblemen door de open haard of houtkachel van de buren"

Als je tere COPD longetjes de grote stad niet aankunnen, misschien moet je dan wel overwegen om gewoon niet in Amsterdam te gaan wonen maar gewoon in de provincie. Heb je ook een stuk minder last van verkeer, biomassa centrales en andere geneuzel. Wel een windmolen in je achtertuin ... dat dan weer wel

Kwetsmeniet | 08-04-21 | 11:12 | 6

@Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:30: maar niet in je huis als je buurman dagelijks zn huis verwarmt op zgn pallets... de gemiddelde nederlander gooit echter veel meer in zn kachel

geenjagergeenneeger | 08-04-21 | 12:05

@Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:30: Vergeet het maar, 1 open haard is geloof ik qua uitstoot equivalent aan 6 vrachtwagens. En dan hebben we het alleen over het stoken van goed, droog en schoon hout. Maar dat gebeurd ook lang niet altijd, mensen gooien er van alles in. En als een hele straat een open haard heeft en dagelijks stookt kun je jezelf voorstellen wat dit met de luchtkwaliteit doet. Alsof er tientallen vrachtauto’s staan te ronken naast je huis. Wil jij constant, dag in dag uit, slechte lucht ademen en in de stank zitten?

kunstliefhebber | 08-04-21 | 14:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Door een bijzonder natuurverschijnsel WIND is er geen Nederlandse lucht wat men meet is meestal Duitse lucht. Het is mij een raadsel dat deze onzin zo makkelijk te verkopen is. De luchtverplaatsing stopt bij het bordje milieu zone, echt.
COREOLIS EFFECT.

Pensionista | 08-04-21 | 10:49

Ik ben geen voorstander van regeltjes en vergunningen enzo, maar in dit geval denk ik dat een particuliere stookvergunning een oplossing is. Deze vergunning krijg je als je installatie op orde is, dus een geveegde pijp, eventueel een filter of naverbrander in dichtbevolkte gebieden, en, wellicht het belangrijkste; bewijs maar dat je kunt stoken... Dat je je kachel met fatsoen aan kunt maken en dat je fatsoenlijk schoon en droog hout stookt. Ik durf te wedden dat er een hoop boomers en nimby's een houtkachel hebben, want gezellig en staat goed bij je midlife-houthakkers imago, maar geen idee hoe het ding eigenlijk werkt...

Ad Hominem Tu Quoque | 08-04-21 | 10:15 | 4

Dus feitelijk een hout stook diploma met praktijkexamen.
Wat een gaaf land, vooral veel schapen.

Pensionista | 08-04-21 | 12:08

Allemaal ambtenarij, geef handhaving de mogelijkheid iets te doen aan duidelijk rokende kachels, nu kan de gemeente niks doen..

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-21 | 12:22

Ik voorzie een commissie of 10 zwaarbetaalde politici.

NorthStar | 08-04-21 | 15:31
▼ 1 antwoord verborgen

Tja Amsterdam, u kreeg wat u stemde. Veel plezier ermee! Alleen jammer dat u de rest van Nederland ook met deze ellende opzadelt.

Sjefke7807 | 08-04-21 | 10:14 | 1

hoezo? Waar ik woon horen we deze kamelen niet schijten en zijn de pieten ook nog zwart.. echt PIKzwart...

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:32

Ik stook al vanaf november 2007 houtkachel en de cv-ketel staat uit in de hele winter. Ik heb uitgespaard aan CO2 van gad stoken 15 jaar x 6000kg= 90000kg. CO2 van hout is 15 jaar x 360 kilo = 9000 kili, dus 10x minder.

Ik heb bespaard aan €uro's 120 per maand x 15 jaar = €21600! Mijn investering was een 2e hands kachel van €375.

Groenlinks stookt ammaol biomassacentrales dus ik stook lekker mee. Al dat stof is slechts rekenkundig.

Twee Jeetjes | 08-04-21 | 09:55 | 3

21600 is een mooie belasting voor al die emissies die u heeft uitgestoten over de afgelopen 15 jaar. En mocht u in een dichtbevolkte wijk wonen dan heeft u mogelijk ook de nodige longen van uw buren beschadigt.

Hollandse_blauwe | 08-04-21 | 11:22

120 euro per maand bespaard? Kost dat hout niks dan?

TheManiac | 08-04-21 | 12:07

Je moet wat om de verontreiniging ten gevolge van die biomassa-centrales te compenseren. Zo denken de communisten. Vijfjarenplannen die mislukken, en dan regels en verboden om te redden wat er te redden valt. Totdat het systeem vastloopt, gewoon omdat het nooit een systeem geweest is maar slechts een natte droom. De mensen die zich destijds achter het ijzeren gordijn bevonden snappen dit, die hebben het dag in dag uit moeten ervaren moe het is om onder de knoet van mislukkelingen te moeten leven.

Schoorsteenveger | 08-04-21 | 09:33

ik krijg steeds meer het idee dat pro klimaat zijn betekent "I love NIMBY".. Kijk wij hebben windmolens, pelletkachels, zonnepanelen, allemaal CO2 neutraal en goed voor de natuur, kijk maar maar ons stikkertje op onze pelletkachel, daar staat t: "wij zijn lief voor de natuur". Ondertussen in China, Letland, USA..
(Kudteuropeanen.....)

nobodiesunmighty | 08-04-21 | 09:33

Ook vanwege compromis Groen Links eis tussen 7 en 19.00 uur snelheid snelwegen van 130 km naar 100 km, ook aantoonbaar verwaarloosbaar bühne effect.

william7055 | 08-04-21 | 09:11

Je krijgt wat je kiest. Helaas

Limburgse-Harry | 08-04-21 | 09:11

Weet je waar de lucht in 020 ook een stuk van opknapt? Als dat volk daar eens een stuk minder wiet ging roken, dan zien ze de dingen ook gelijk weer helderder.....

Nederlanddraaitdoor | 08-04-21 | 09:00 | 2

das toch bioweed?

nobodiesunmighty | 08-04-21 | 09:35

Hoeveel rokers zouden er onder de klagers zitten?

Harry.Langezwaal | 08-04-21 | 10:16

Is Amsterdam nog Nederland dan? Dat is toch allang een azijnzure republiek?

Nederlanddraaitdoor | 08-04-21 | 08:57 | 1

Vrijstaat groenlinkswappies

Rdock | 08-04-21 | 09:04

Waar haal je als stoker eigenlijk het recht vandaan de ademlucht van je medemens zowel binnen (jawel) als buiten significant te vervuilen?
Oké jongens en meisjes, kom er maar in.

NPOlitiekgekleurd | 08-04-21 | 08:35 | 10

Dat moet je aan degenen vragen die verantwoordelijk zijn voor die biomassa-centrales.
En had je ook kunnen vragen aan nagenoeg elke Nederlander die in de jaren vijftig van de vorige eeuw een kolenkachel in de huiskamer (de rest van het huis was in de winter steenkoud, met ijsbloemen op de ramen) had staan.

Schoorsteenveger | 08-04-21 | 09:37

Waar haal je als politiek eigenlijk de hypocrisie vandaan om een mega open haard (biomassacentrale) door de strot te duwen en je burgers een verbod oplegt voor een haard? Ik wil de hele co2-footprint wel eens zien vam die biomassacentrale, inclusief de gekapte bossen in de VS en het transport daarvan naar Amsterdam. Dat afgezet tegen lokaal geproduceerd hout voor de houtkachel. Kijken of het nog zo groen is... feit dat zo'n onderzoek niet plaatsvindt en tegengehouden wordt dopr diezelfde politici die nu dit verbod willen, zegt al genoeg over de uitkomsten...

kabouter prikkeprak | 08-04-21 | 09:37

Waar haal jij het recht vandaan om te leven? Elke zin die je uitspreekt is onnodige CO2 emissie.

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Leuk zo'n topic waar allemaal mensen zonder houtkachel woedend zijn om het verdwijnen van de houtlachel. De 19e eeuw belde, ze willen hun warmtebron terug.

ZureKoek | 08-04-21 | 08:31 | 4

Wel de fijnste warmtebron.

haddem | 08-04-21 | 08:57

Het gaat niet per se om het verdwijnen van de houtkachel. Het gaat om de bestuurlijke hypocrisie waarmee deze keuzes gemaakt worden.

naglfar | 08-04-21 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

Het blijft vooral ontzettend jammer dat GL ééndimensionaal naar klimaatvraagstukken blijft kijken. Dit soort burgertje pesten terwijl de biomassacentrales verderop vrolijk doorwalmend bossen blijven verslinden is natuurlijk funest voor het draagvlak en vergroot alleen maar meer de scepsis naar maatregelen. Waarom niet de eis dat pandjesbazen, in die zo geslaagde micro kosmos genaamd Amsterdam, verplicht hun onroerend goed beleggen met een flink pak zonnepanelen of anders een flink hoger OZB bedrag? Bril Bernhard heeft poen zat. Des te eerder kunnen die houtkachels van de overheid uit.

sweet_spot | 08-04-21 | 08:18

De ergernis van de een tot verbod voor de ander verheffen. Wat een prachtige toekomst hebben we.

Cor Netto | 08-04-21 | 08:16 | 1

Wordt roken nu ook verboden? En wasdrogers? Hoeveel fijn(kunst)stof komt daar eigenlijk uit?

Harry.Langezwaal | 08-04-21 | 10:17

Paniek op de GL app-groep “GL@IJburg”: “Hoe gaan wij hier met goed fatsoen onderuit komen, zonder dat het weer lijkt alsof wij Nimby’s zijn? Ideeen zijn welkom”

BASinnic | 08-04-21 | 08:11

Zorg dat je er wat energie uit wint, noem het een biomassacentrale en Groenlinks zaagt voor jou een Canadees bos omver.

wapster | 08-04-21 | 08:07

Als schoorsteenveger van beroep ben ik er niet echt treurig om. Amsterdam is verschrikkelijk om te werken. Je kunt nergens de bus parkeren. Loopt bijna de vierdaagse met je zware spullen.
In het centrum is het helemaal naar. Daar is zoveel opgebroken dat je helemaal niet bij de klant kan komen. Nee, laat die amsterdammers maar lekker hun 4 hoge huisje verwarmen met een warmtepomp ofzo.

plaksnorhater | 08-04-21 | 08:04 | 2

Groeten uit Den Bosch? ;)

Clubber | 08-04-21 | 09:24

Ik wil niet stoken ofzo.. (pun intended) maar ik ken iemand in jouw sector die een ietwat neutraler busje met daarbij een gaswacht sticker heeft en die parkeert gewoon op de stoep.. oranje zwaailampje erbij voor het effect....

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:36

Hebben ze in Amsterdam zó veel last van de rook van elkaars haarden?
Misschien kunnen Amsterdammers wel niet zo goed stoken, al kan er met een goed gemaakte haard en gedroogde blokken niet zo veel fout gaan.
Verder is het natuurlijk belangrijk wat Diederik zegt: zo veel pietluttigheid om zo veel gezelligheid.

Schwanzeleber | 08-04-21 | 07:46 | 1

Amsterdammers kunnen niets goed behalve blaten, zuipen en snuiven.

vranac | 08-04-21 | 07:56

Vaak 's winters in Italië geweest in zo'n pittoresk dorpje. Daar rook 't het heerlijk naar openhaardvuur. Iedereen heeft daar zo'n ding. Er wordt wat af gestookt en de mensen worden de r bijna allemaal om en nabij de 100 jaar....

Tjatiswat | 08-04-21 | 07:24 | 2

De vergelijking "Amsterdam" - "pittoresk Italiaans dorpje" is er een met weinig overeenkomsten.

djeemsbontjas | 08-04-21 | 07:30

Ik vond t ook overtrokken, maar het is ook wel zwaar irritant als de rook op je huis neerslaat. En het via ieder raam binnenkomt en je niet kan verluchten.
Laatst de meter er eens opgezet: 500 Pm10 300 PM2.5 en 2000 c02. Bij meer dan 40 voor Pm10 leggen ze snelwegen plat. Boven de 25 is ongezond volgens who. en boven de 800 CO2 moet het raam godganze dag open op scholen. Boven de 1200 is ongezond.
Dan mag je het best irritant vinden.

Shoarmamasutra | 08-04-21 | 06:28 | 3

Je moet die meter ook niet in de schoorsteen plaatsen joh!

NorthStar | 08-04-21 | 07:42

En daarom dus een filter in de pijp. Hebben wij de buren ook gevraagd en daar wilden ze wel aan meedenken. Scheelt nu aanzienlijk.

janalleman | 08-04-21 | 08:11

Laatst ook gedaan fijnstofmeting ongeveer 50 meter van een stoker af. Kwam op ongeveer 1/10 van jouw waardes uit. Echter de geur is dan al zo scherp dat de tranen in je ogen staan en je zeer zeker de ventilatie uit zet. Heb verder geen astma of andere longaandoeningen.

flame_me | 08-04-21 | 11:52

Ik vond op internet een Hummer H1 Alpha met eenb Duramax diesel uit 2006.
Volgens mij geldt daarmee in milieuzones rijden nog niet omdat dat verbod geldt voor diesels van vóór 2006?
Klein nadeel is dat de vraagprijs €189.000 is en dat ik zou leeglopen op wegenbelasting en brandstofkosten maar ik zou het toch haast doen.
www.autowereld.nl/hummer/h1/alpha-fes...
Zie nu ook dat hij inmiddels verkocht is... jammerrrr

loze stijl | 08-04-21 | 06:28

Verbiedt de bbq en vuurkorven van mij part ook maar.

Neuth | 08-04-21 | 06:09

Ik weet uit ervaring dat er bij bepaalde fabrieken ammoniak wordt ingespoten in de schoorsteen, dan krijg je een mooie witte rookpluim.
Dit werkt zelfs ook bij een kolen verbrander.
Als de rook wit is dan klaagt er niemand en denkt men dat het schone lucht is.

Piet-Kietelaar | 08-04-21 | 05:55 | 3

Het bind ook aan bepaalde stoffen. Dat AdBlue is zelfs ongeveer zelfde idee.

Shoarmamasutra | 08-04-21 | 06:30

Dan hebben we een nieuwe paus.
Habemus papam.

Hebbiehemookweer | 08-04-21 | 09:58

Rook hoort niet zichtbaar te zijn. Wit is maar net iets minder kut dan grijs.

flame_me | 08-04-21 | 11:53

Ze laten ook werkelijk geen kans onbenut om Zwarte Piet uit te roeien.

Wil1971 | 08-04-21 | 01:03 | 1

De Pijp,
Uit

V.Puffellen | 08-04-21 | 03:47

Halsema heeft toch ook buiten Amsterdam nog een hok? Iemand enig idee of daar een mooie schoorsteen op staat? Bedoel, Jesse heeft een dichtgetegelde tuin. Zal Fam wel een openhaard of pellet kachel hebben...

Fanshitter | 08-04-21 | 00:31 | 1

een calmix oliekachel denk ik, dat is schoner, minder stof in huis.

vranac | 08-04-21 | 08:30

Prima. Zouden ze in heel Nederland moeten doen. Asociaal volk met zo'n smerig ding.

buler | 08-04-21 | 00:29 | 2

. . .tot 1800 . . .1900 was 't " Ding "
de magnetron. . .
het Aardgas fornuis. . .
De kolenkachel. . .
dé-centrale verwarming
.
.
zelf voorzienend..
A-sociaal overleefdtdt

V.Puffellen | 08-04-21 | 03:52

Openhaard verbieden ok, maar eerst die CO2 emissies van dat gedram weg. Daarna hebben we het over haardvuur..

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:39

Een zeer goed idee, en ik kijk met name uit naar de succesvolle handhaving van het aankomende verbod. Iedere Amsterdammer weet tenslotte als geen ander hoe ge-wel-dig goed Amsterdam is in het handhaven van verboden. Denk bijvoorbeeld aan het verbod om met snorfietsen op fietspaden te rijden, of aan het verbod om afval naast de ondergrondse vuilcontainers te plaatsen. Dat is verboden, en zoals iedereen dagelijks kan zien, rijden er nooit snorfietsen op fietspaden, en zet nooit iemand afval naast de ondergrondse vuilcontainers. Amsterdam is door deze succesvolle handhaving een van de schoonste steden van Europa, dat is algemeen bekend! Een verbod op houtstook is hoog nodig. Misschien dat de handhavers binnenkort dan ook even in het Westelijk Havengebied kunnen langsgaan? Daar is iemand van plan om honderdvijftigduizend ton hout per jaar in de kachel te gooien. De boete zal mogelijk genoeg kunnen zijn om het begrotingstekort van de gemeente Amsterdam in een klap weg te werken!

Rhenium | 08-04-21 | 00:08 | 3

Rhenium, u bent de Bosma
maar de 21e eeuw slaven willen gecasteidt worden, mooi om de blindheid te zien. . .

V.Puffellen | 08-04-21 | 03:56

Dus er zijn maar 2 verboden in A'dam . Wat een paradijs moet dat zijn .

likmegaties | 08-04-21 | 04:28

Ambtenaren en technologie!
Gewone burgers controleren mag geld nog moeite kosten. Het is gewoon klein ussr daar.

yooooh | 08-04-21 | 05:03

Laat Amsterdam nou eerst gwn de milieuzone verleggen tot de stadsring. Dan zijn al die stinkende oude Marokkanen golfjes vd baan en is de lucht zo fris, niks meer te klagen.

Flow82 | 08-04-21 | 00:01 | 1

Autos is eigenlijk peanuts vergeleken met opennharaden en scooters. Laat die lekker rondrijden

Shoarmamasutra | 08-04-21 | 06:31

Uiteindelijk mag u 90 worden met een glas water op de bank tot D66 uw 'uit' komt spuiten.

klimaatsloper | 07-04-21 | 23:58

Als Amsterdam nu eens zou beginnen met alle dieselauto's voor te schrijven om HVO 100 te tanken, dan zou de complete milieuzone nóg symboolpolitiekeriger en nóg overbodiger zijn dan zij nu al is.

bisbisbis | 07-04-21 | 23:54 | 1

'K'wil een Dieseldt. . .

V.Puffellen | 08-04-21 | 03:58

Gelukkig woon ik onder de rook van Schiphol, ik hoef me geen zorgen te maken over een haardvuurtje in de straat.

intrigant | 07-04-21 | 23:51 | 2

Ik ben daar wel eens in een indoorspeeltuin geweest en het leek net alsof ik achter een uitlaat hing, zo n half verbrande kerosinelucht. Dat.mag blijkbaar weer wel want Schiphol is heilig en de burger kut.

Shoarmamasutra | 08-04-21 | 06:32

Biomassacentrale...

Braco.me | 07-04-21 | 23:50

Geweldig al die zeikerds die het gebruik van houtkachels bagatelliseren. Verdiep je eens in het leven van een longpatient. Probeer eens na te denken. Doet pijn in het begin, maar niet opgeven. Je kan het.

Von Knarrenstein | 07-04-21 | 23:46 | 7

@Jackson | 08-04-21 | 01:23: Misschien al gedacht aan COPD door dubbele longontsteking of werken met chemische middelen. Beetje inlezen voordat je je reageert. En nooit gerookt hebben?

Hebikhetnietgezegd | 08-04-21 | 08:02

Jij vast niet maar heel veel van de longpatienten van nu waren die zeikerds die vroeger het roken bagatelliseerden en net zo goed, zonder zich in mijn gezondheid te verdiepen en zonder het vooraf te vragen, lekker stonden te dampen in mijn directe nabijheid. Als daar aan gevraagd werd eens na te denken reageerden die toekomstige longpatienten net zo medemenselijk als jij: dat moest maar vooral het probleem en de schuld van een ander zijn. Zo maar een idee: ik denk dat je meer aanspreekt bij de niet longpatienten als je je wijzende vingertje thuislaat.

sweet_spot | 08-04-21 | 08:09
-weggejorist-
Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:41
▼ 4 antwoorden verborgen

In de USA zijn ze boos omdat daar bossen gekapt worden voor Hollandse bio ovens.
En dat het niet de bedoeling kan zijn dat het ecosysteem daar omzeep wordt geholpen met behulp van subsidies om in NL de klimaatdoelen te behalen...it's all about the money. Net als een Tesla, de duurste wegwerp auto ooit. Na 3 jaar is de accu naar de klote. Dan maar een nieuwe accu, sorry mijnheer die is niet meer geschikt voor het aandrijfsysteem in uw model. Dat wordt een heel duur grapje. U kunt beter het nieuwe model Tesla aanschaffen. En de oude dan? Jq mijnheer, die is eigenlijk afgeschreven.
Maar wel een fantastisch verdien model en iedereen trapt erin. Elon Musk denkt echt niet aan het klimaat, alleen aan zijn bankrekening, en dat recht heeft hij.
Het is een bussinessmodel en een hele goede.

Okami | 07-04-21 | 23:36 | 4

Onzin, die accu's gaan zeer lang mee.

guile | 07-04-21 | 23:41

Gelukkig wordt Okami niet gehinderd in enig kennis van zaken tijdens het bakken van zijn tegel.

Highwoodman | 08-04-21 | 06:57
▼ 1 antwoord verborgen

Houtkachel in een stad gaat natuurlijk niet, veel te dichtbevolkt.

guile | 07-04-21 | 23:33 | 3

Ik zeg, terug naar de kolenkachel. Dat ging namelijk wel.

DeEchteWaarheid | 07-04-21 | 23:43

En de pointe is?

guile | 07-04-21 | 23:59

De inwoners die het niet bevalt zijn uiteraard vrij om te verhuizen naar een plek waar hen geen groot onrecht wordt aangedaan

intrigant | 08-04-21 | 00:14

Waarom dan geen filter op de kachel/openhaard verplicht maken.

Febofiel | 07-04-21 | 23:26 | 1

Er is al mens-geheugenis een " naverbrander" voor houtverbranding.
1986 oost Nederland, in mijn eigen huis,al drie maanden die stink kachel,
met naverbrander,
toen de buren uitgenodigd....
die reacties...
die echte mens. . . .
die van:
"dat kan nie " voorhoofd rimpels...
. . . .
Hoe de mens
ver is van
R E A L I T E I T

V.Puffellen | 08-04-21 | 04:05

Oplossing is natuurlijk simpel: die windmolens harder aanzetten, dan blaas je die rook zo weg.

W_F | 07-04-21 | 23:26

Een prima idee. Maar dan ook consequent doorvoeren en stante pede alle biomassacentrales verbieden.

Argyronauta | 07-04-21 | 23:20 | 1

Bio-hout houdt
Echt Hout hauwdt nie. . .;;))p

V.Puffellen | 08-04-21 | 04:10

Ja Jongens, we gaan dus bomen verbranden voor een beter milieu.
Ja nee als jullie dat thuis doen is het slecht voor t milieu, snap je?!

MokumsMoppie | 07-04-21 | 23:16 | 2

Groen Links ergert zich groen en geel aan de vuige particuliertjes die bomen wegkapen voor de neus van hun stinkende biomassacentrales.

5611 | 07-04-21 | 23:30

Waarschijnlijk is het effectiever om de tweetakten uit de stad te weren. viertaktbrommers zijn er al meer dan 30 jaar, en die geven veel minder troep omdat ze niet continu olie verbranden. En dan aan houtkachels de nieuwste eisen stellen, open vuur(korven) en haarden afschaffen, en je hebt een schonere stad met ook nog een gezellig vuurtje hier en daar.

Harry.Langezwaal | 08-04-21 | 10:25

Prima idee want dat er ergens iets misloopt is duidelijk. Heb zelf als hardloper de luchtkwaliteit op IJburg (sorry) de afgelopen 10 jaar zeer duidelijk zien verslechteren, ja, door die ka-u-thee-vuurtjes die op je longen slaan.

tectonicos | 07-04-21 | 23:08 | 7

@Het brein erachter | 07-04-21 | 23:41:
-
Die woke kliek gaat u achtervolgen tot in Cadzand, Rodeschool en Vaals. Religieus fanatisme kun je alleen bestrijden met overmacht (en een honkbalknuppel van verantwoord hout)

bisbisbis | 08-04-21 | 00:00

@Het brein erachter | 07-04-21 | 23:41: Euh, liever niet. Rijke, oudere, randstedelingen die huizen wegkopen vóór de lokale bewoners een bod kunnen doen is een groot probleem op het platteland aan het worden! Blijf aub in de stad. Daar is het véél leuker.

NorthStar | 08-04-21 | 07:52

Hardlopers zijn doodlopers.

Cor Netto | 08-04-21 | 08:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja lekker, jaar nog mee mensen weg uit Amsterdam. Dan moet GS straks weer een breng-ze-terug-actie beginnen.

W_F | 07-04-21 | 23:05

Hout stoken is voor paupers. Ik heb net een gas inbouwhaard in mijn huis laten installeren. Net zo sfeervol als een open haard, alleen vele malen efficiënter, gemakkelijker en 100 % stankvrij. En nog 100 keer beter voor het milieu ook en vooral beter voor de volksgezondheid. Want eerlijk gezegd loopt het vaak de spuigaten uit als iedereen de houtkachel aansteekt, de overlast is soms enorm en mensen met aandoening aan de luchtwegen zijn de wanhoop nabij. Het is misschien leuk om een vuurtje te stoken, maar zoals gezegd zijn er veel betere alternatieven voorhanden.

kunstliefhebber | 07-04-21 | 23:00 | 10

@Jafco | 08-04-21 | 09:43: The real deal is de gezelligheid van een houtkachel. Ik heb zelf overigens lage temperatuur vloerverwarming in huis, en geen houtkachel, maar ik misgun mijn straatgenoten hun plezier niet. Ik vind het klimaatalarmisme maar heel dunnetjes onderbouwd, dus dat we van het gas afmoeten is wat mij betreft helemaal niet redelijk. Hout (biomassa) stoken wordt door de klimaatkerk als minder milieubelastend gezien dan het stoken van fossiele brandstof.

intrigant | 08-04-21 | 11:22

Waarom zou je het mileu belasten met het verbanden van aardgas en uitstoten van NOx (kankerverwekkend) terwijl je 100% CO2 neutraal kunt stoken op hout?

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:43

@Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:43: Jij moet groenlinks stemmen, die zijn net zo dom en kunnen ook niet rekenen. Die boom groeit natuurlijk NOOIT zo hard als de tijd die nodig is om hem te verbranden, of dat nu in een open haard is of in een biomassacentrale. Mensen die denken dat zoiets wel kan kunnen niet nadenken en niet rekenen, CO2 neutraal op hout is een fabeltje.

Jafco | 08-04-21 | 13:42
▼ 7 antwoorden verborgen

Volgende stap: de BBQ word VERBOTEN.

TheBigKirth | 07-04-21 | 22:59 | 5

@ Kunstliefhebber,
En ook dat wordt verboten, wegens stankoverlast van voedselgeuren. Na elk verbod blijft er wat te zeiken over voor een volgend verbod.

me163komet | 07-04-21 | 23:21

@kunstliefhebber | 07-04-21 | 23:04: er bestaat ook een opblaaspop, voor echte kerels. Geen geklooi met voorspel of gekreun, altijd een perfect voorspelbare en controleerbare ervaring.

intrigant | 07-04-21 | 23:59

Dat durven ze niet. Die Turkse families moeten natuurlijk wél het Westerpark blijven terroriseren (en de troep achterlaten)

bisbisbis | 08-04-21 | 00:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Welk probleem los je op?

V-styn | 07-04-21 | 22:36 | 2

Het probleem van een klein aantal zeer luidruchtige zeikerds, een een groter aantal meelopers die meer regels prima vinden omdat het ze toch niet raakt, of omdat het ze een klein ongemak bespaart.

Muxje | 07-04-21 | 22:45

Dat van biomassa

Eddy67 | 07-04-21 | 22:55

Bijzonder om te zien dat Amsterdam soms, heel soms iets goed doet. Dat de rest van Nederland dit voorbeeld maar snel overneemt, en daarna Amsterdam maar weer snel vergeten.

Astma, COPD en longkanker zijn jaarlijks goed voor ca 1,8 miljard aan zorgkosten. Houtstook is een aangetoonde boosdoener dus als zo’n verbod leidt tot 1/3e minder patientjes, reken maar uit wat dat voor extras voor ouderenzorg of wat voor hobbies ook, oplevert. Of, dare i say it, belasting verlaging? Ook wel prettig.

Martin007 | 07-04-21 | 22:20 | 9

Als dat de rede moet zijn, Martin, dan moeten ze per direct de verkoop van sigaretten en tabak verbieden. Scheelt een hoop longkanker en copd patiënten. Meer dan wat een verbod op houtkachels eventueel zou voorkomen.

Highwoodman | 08-04-21 | 07:12

@Gaat het niet dan? | 07-04-21 | 22:43: Jawel, en dan krijgen e ándere kwalen die geld kosten, én jarenlang allerlei uitkeringen. Maar dat wordt meestal niet meegerekend in dit soort stemmingmakerij.

Harry.Langezwaal | 08-04-21 | 10:30

Hootstook draagt 0,3% bij aan longkanker en verkeersemissies en roken de overige 99,7%
Dus dan moet je het verbod leggen waar het werkt..

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:45
▼ 6 antwoorden verborgen

Arrogantie + PLO = Kaag

Petrus de Dooper | 07-04-21 | 22:18

Leefbaar Amsterdam!
Amsterdam heeft veel vervelender elementen die de stad onleefbaar maken, maar daar lullen ze niet over.
Ach, je moet ergens beginnen, om te laten zien dat je goede bedoelingen hebt.
De aandacht afleiden van de echte grote problemen.
Amsterdam is Parijs in het klein.
En we weten allemaal wat een shithole Parijs is.

Ruimedenker | 07-04-21 | 22:15

En terecht. Houtkachel heeft meer uitstoot dan 50 Dieselbussen.

redanx | 07-04-21 | 22:11 | 3

Ja, díe moeten ze verbieden.

uisge baugh | 07-04-21 | 22:14

Uitstoot van wat? Over welke tijdspanne gemeten?

intrigant | 08-04-21 | 00:23

Mensen die COPD hebben moeten gewoon niet in een stad gaan wonen. Dat is de goden verzoeken. Je gaat toch ook niet in de Sahara wonen als je Eskimo bent?

Epistulae_Morales | 08-04-21 | 11:47

Ik denk dat ik de enige in nederland ben die de schoorsteen een stuk boven het dak heeft uitsteken, waar de rook vanuit opstijgt.
De rest heeft een schoorsteen bij de grond, waar de rook andere huizen binnendringt en daar blijft hangen.

(fictief, mijn vuurtje is zo schoon je ziet hem nooit roken)

IPNP | 07-04-21 | 22:10 | 2

Zo te lezen zit het goed met de verdunningsfactor, zie ook Bouwbesluit 2012, Afvoer van rook.

De Briemusketier | 07-04-21 | 22:14

Wat schoorsteenbezitters vaak niet doorhebben is dat het een huis of 6 verder alsnog tegen de grond gaat bij sommig weer ( vooral dat koude buiige weeer waarin die open haard zo lekker is).
Ik weet niet of dat bij jou is natuurlikk.
Het is ook vrijwel niet na te gaan waar t vandaan komt.
Een keer hing de hele wijk vol met stooklucht alsof het de buren waren maar waren het de paasvuren uit Oosr NL.

Shoarmamasutra | 08-04-21 | 06:36

Hahahaha, ze verstoken daar hele bossen maar wee je gebeente als jij zelfstandig een blok wil verbranden.
GL: wij verbranden bossen en u niets.

Dirk III | 07-04-21 | 22:07 | 2

Dude, serieus

ruudvangeelen | 07-04-21 | 22:57

Ken 1 shorttracker die er blij mee is.

dhrat | 07-04-21 | 22:05 | 1

Bruut...

Air van Boven Dorens | 07-04-21 | 22:16

Het platteland groet de Randstad. Succes er maar mee.

goedverstaander | 07-04-21 | 22:05 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

De meesten stoken hout voor de poen. Gas eruit. Die stoken bij klachten gewoon door. Anders zitten ze in de kou. Overwegend Groenlinks volk trouwens. Met zo'n ouwe vervuilende kut Volvo voor de deur vanwege de belasting. Allemaal zo lekker ''authentiek''. Leer me ze kennen...
How do you hide money for a hippie?
Put it under the soap.

hoejeheette | 07-04-21 | 22:02

Mijn Indiaanse buurman zal wel flippen, die kan geen bericht meer versturen

Datzullenwenogweleen | 07-04-21 | 22:02 | 2

lol

Watching the Wheels | 07-04-21 | 22:03

Gaat hij over op tam tam, ben je dan klaar.

uisge baugh | 07-04-21 | 22:07

Mag je nog makrelen en paling roken in 020 ?

De Briemusketier | 07-04-21 | 22:01 | 4

De Kort.

Lorejas | 07-04-21 | 22:03

Word je daar high van?

Gulliver | 07-04-21 | 22:05
▼ 1 antwoord verborgen

Alleen verbieden als het in incidentele gevallen serieuze overlast veroorzaakt, bijvoorbeeld door een schoorsteenuitlaat op de begane grond. Als je een schoorsteen voldoende hoog op de hoogste verdieping hebt dan zou het moeten kunnen, maar die malloten die tegenwoordig een uitlaat in de zijgevel zetten ... da's goed waardeloos als je ernaast woont. BBQ idem, maar dat is niet elke dag.

Watching the Wheels | 07-04-21 | 22:01 | 4

Ik heb weleens een rookgasafvoer gezien die onder een houten goot uit kwam, als je dan gaat stoken zit je er in geen tijd warmpjes bij.

De Briemusketier | 07-04-21 | 22:08
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer komt het echte probleem eindelijk op de politieke agenda? Dat er teveel mensen zijn. Hier in NL. En op de hele wereld.

Axolotl | 07-04-21 | 22:01 | 4

Zelfs Hugo de Jonge krijgt met zijn zinloze maatregelen de bevolking niet omlaag.

goedverstaander | 07-04-21 | 22:09

Dat durven de schijnheilige linksmensjes niet te erkennen of toe te geven. Is racistische discriminatie enzo.

Gaat het niet dan? | 07-04-21 | 22:47

Precies! Eerst moet het besef indalen dat het economische offer dat met bevolkingskrimp gepaard gaat de moeite waard is. Of niet, en dan wordt het uiteindelijk kwaadschiks wel weer geregeld

intrigant | 08-04-21 | 00:31
▼ 1 antwoord verborgen

Jaja, prima.. wij stoken alweer duitse bruinkool briketten.

boerk | 07-04-21 | 22:00

Op hout zit vaak geen belasting plus mensen die stoken gaan niet aan de dure stadswarmte.

Snap_het_ook_niet | 07-04-21 | 21:58

Ja Amsterdam, eerst allemaal op het GL gepeupel stemmen, en als ze dan aan de macht en doen waarvoor ze gekozen zijn gaan piepen. Nee hoor, gewoon doorgaan gemeente, openhaard verbieden, windmolens in de wijk, iedereen van het gas en steentegels in de tuin verbieden. Laat de Amsterdammers maar is een poepie ruiken, geen medelijden hier.

jan huppeldepup | 07-04-21 | 21:55 | 4

Nu Amsterdam een omezwaai naar D6666, daar gaan ze ook over 2 jaar over klagen.

robc | 07-04-21 | 22:04

Hoho, gl stem je voor het deugen. Consequenties zijn voor anderen.

Frits de Vriez | 07-04-21 | 22:42

@Lorejas | 07-04-21 | 22:01: De gemeenteraad wordt gekozen door de locals, dus die deugt wanneer ze doet wat de plaatselijke bevolking wil. Biomassa, houtkachel verbieden gaat onze lokale raad dus nooit in zijn hoofd halen.

Het brein erachter | 07-04-21 | 23:50
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een fijne diverse tolerante stad. Na het niet meer tolereren van homo’s zijn nu de houtkachels aan de beurt.

Eddy67 | 07-04-21 | 21:54

Ik woon m'n hele leven al onder de rook van Rotterdam, da's ook niet alles.

Mr_Natural | 07-04-21 | 21:54 | 3

Ben ik wel geboren maar met mijn negentiende gevlucht.

uisge baugh | 07-04-21 | 21:56

Rotterdam rookt al 70 jaar niet meer.

Gulliver | 07-04-21 | 21:58

Na vijftig jaar zware shag kan ik moeilijk iets van een houtkacheltje zeggen, ben er gelukkig wel vanaf nu.

uisge baugh | 07-04-21 | 21:53

Niets aan de hand.. Ze overwegen. 73 Luchtballentje.

robc | 07-04-21 | 21:51 | 3

Valse lucht..??

neonreclame | 07-04-21 | 21:52

Rookgordijn...

Lorejas | 07-04-21 | 21:55

Zeik niet, jullie wilden groen linksie en dan krijg je groen slinksie. Eigen schuld dikke bult, stelletje tofu-vreters en babubakfietsers!!!!

Captain Diehard | 07-04-21 | 21:51 | 3

Komt ie weer.... 23% van de Amsterdammers (lees: studenten en expats) stemde Groen-Links.

kapoerewiet | 07-04-21 | 22:49

@kapoerewiet | 07-04-21 | 22:49: behalve groenlinks zitten er nog meer woke inclusieve eurofielen in de Mokumse raad, dit kunt u niet afschuiven op een paar studenten, dit is de wil van het volk.

Het brein erachter | 07-04-21 | 23:52

Ingmar en Pauline van Stichting Houtrookvrij zullen het patrouilleschema opzetten.

BrutusBosch | 07-04-21 | 21:50 | 4

En uw internet history, uw kijkgedrag en hoeveel tandenborstels er staan.

Lorejas | 07-04-21 | 21:56

Deur intrappen, gebonk van laarzen en een emmer zand in je vuurtje.

uisge baugh | 07-04-21 | 21:59
▼ 1 antwoord verborgen

Een paar huizen verderop woont een buurman die regelmatig zelf gevangen vis rookt. Doen we hier niet moeilijk over.

oldandwise | 07-04-21 | 21:50 | 1

Wacht maar tot je goudvissenkom opeens leeg is....

Gulliver | 07-04-21 | 22:00

"Maar blijkbaar leefden ze verkeerd
Het dorp is gemoderniseerd
En nou zijn ze op de goeie weg
Want ziet, hoe rijk het leven is
Ze zien de televisiequiz
En wonen in betonnen dozen
Met flink veel glas, dan kun je zie, hoe of het bankstel staat bij Mien en d'r dressoir met plastic rozen."

kloopindeslootjijook | 07-04-21 | 21:48 | 3

* Walsje aanvragen doet *

Niet dat ik daar verstand heb, maar ok..

neonreclame | 07-04-21 | 21:50

Doe die hoge bomen ook maar in de open haard.

hoejeheette | 07-04-21 | 21:52

En langs het tuinpad van m'n vader
Zag ik de hoge bomen staan
Ik was een kind, hoe kon ik weten
Dat ze de biomassacentrale in zouden gaan

Mr_Natural | 07-04-21 | 21:52

Mwa, ik woon daar niet. Maar ik kan je verzekeren dat als je 's avonds laat thuis komt (uur of 19:30, noodgedwongen) met je kind en vervolgens niet even de slaapkamers kan luchten omdat iemand "het gezellig vindt" om de straat vol rook te zetten, dat je heel anders tegen zo'n verbod aankijkt. En dan helpt het niet als die GL gekkies er een zooitje van maken met hun onbegrijpelijke "biomassa".

cloudoflogic | 07-04-21 | 21:44 | 3

Even nergens om, en ik ben het volkomen met u eens, maar dan ligt dat toch aan wat ze in hun huis hebben qua houtkachel en wat ze er in donderen en wat ze stoken. Als eerder geplempt, ik stook ook, en heb buren met kinderen, wat, ik heb ze zelf, hier geen klachten maar ook geen overlast, zo loop ik zelf regelmatig even door de straat als de mijne brandt ter controle. Zo kan het ook.

Dus, ik ben absoluut geen voorstander van allemaal regeltjes en weet ik veel wat, maar als mensen last hebben van zo'n kachel, ligt dat meestal aan de eigenaar van die kachel en diens stookgedrag, en daar mag inderdaad best wel wat aan gedaan worden, maar dat is heel wat anders als een verbod.

GKJP | 07-04-21 | 21:49

@GKJP | 07-04-21 | 21:49:
Dat klopt. Ik zou hetzelfde van mijzelf kunnen zeggen met de kamado die hier elke week brand. Echter weet ik exact hoe ik hem aan moet steken, wat erin moet en check vaak de buren. Al kan ik je melden dat wij hooguit 1 op de 20 zijn. De rest doet maar wat, zoals pallets stoken, slecht vuur management.

cloudoflogic | 07-04-21 | 21:57

Daarom woon ik ook ergens in the middle of dipshit nowhere, zodat ik ook niet hoeft te dealen met andere mensen ten koste van wat forenstijd.

ReyNemaattori | 07-04-21 | 23:24

Veelzeggende kop uit Het Parool (van 16 februari 2021) :
"Overlast van houtkachels? De meeste klachten komen uit IJburg".

Asteroid-B612 | 07-04-21 | 21:43 | 1

Wat dan wel weer grappig is, want daar is het allemaal zo gebouwd, dat het ecologisch verantwoord is..

Weet je, zo min mogelijk kosten om te stoken... Ahh well, you get my drift...

neonreclame | 07-04-21 | 21:46

Laat eerst Halsema stoppen met roken,
En groot wassink mag ook stoppen, liefst met alles.

laurentius | 07-04-21 | 21:41 | 2

Ja inderdaad. De meeste doden en zieken door fijnstof gerelateerde problemen komen door roken.

Nuuk | 07-04-21 | 21:51

@Nuuk | 07-04-21 | 21:51:
COPD wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door langdurig roken

laurentius | 07-04-21 | 22:04

Gaat Amsterdam daar dan over?

AlexanderVissers | 07-04-21 | 21:39

Zullen de mensen leuk vinden die net een pelletkachel hebben gekocht met subsidie een paar jaar geleden...

A333aan | 07-04-21 | 21:39 | 2

Pelletkachels zijn fijnstofbommen.
Als je nog geen problemen met je longen hebt dan geven die ondingen je dat wel.

Gulliver | 07-04-21 | 21:42

Heerlijk die inconsistente zigzagkoersen.
Het kan elke verkiezing weer veranderen.

kloopindeslootjijook | 07-04-21 | 21:45

Het is koud buiten, dus drie keer raden wat hier brandt. Rookt slechts een kwartier, daarna krijgt hij z'n ( warmte- ) trek en is ie los. Amsterdam ligt zo'n 250 km. hier vandaan, buren heb ik wel eens gevraagd of ze het ruiken, antwoord "nee, helaas niet", en vriendelijk verzocht mij het te zeggen wanneer het wel zo is.

Wie zong ook al weer "het land van duizend meningen", dat mag nu wel aangepast worden naar "het land van 100.000 verboden".

Ik dacht laatst nog, met al dat corona geëikel vergeten ze de houtkachels, maar helaas.

't Wordt er niet gezelliger op, was het al niet, maar het krijgt nu op zijn impact op ondergetekende, daar ik me recent realiseerde dat mijn kinderen een jaar van hun jeugd kwijt zijn, wat ze zelf hier in en om huize GKJP niet in de gaten hebben, maar GKJP wel.

GKJP | 07-04-21 | 21:38 | 7

Er is niets zo heerlijk als de geur van een palingrokerij, zeer Nederlands ook...

Canis.bonus.es | 07-04-21 | 21:45

Haha; goed in de gaten houden!

Lorejas | 07-04-21 | 21:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Zwarte Piet zal dit toejuichen

Datzullenwenogweleen | 07-04-21 | 21:38 | 2

Weet je zeker dat het aquarium het niet toejuicht?

opblaasschaap | 07-04-21 | 21:39

In Amsterdam denken ze serieus dat zwarte piet zwart is door het roet uit de schoorsteen. Ze hebben een geheime agenda met dit stookverbod

zuurtjeregen | 07-04-21 | 21:51

Ik gooi nog een mooi ovengedroogd blok beukenhout in de Jotul. Prachtig rustig vuur en kalm dansende vlammen.Geen rook, geen overlast, heerlijke warmte.
Weet hoe je stookt!
Blij dat ik ver van amsterdam woon,
amsterdam met een kleine letter, dat verdient die stad niet, een hoofdletter.

laurentius | 07-04-21 | 21:37 | 4

Hier ook een Jotul. Een '8' om precies te zijn.

Majoor Pikindewind | 07-04-21 | 21:51

Hier een F163. Hij heeft vandaag nog heerlijk gebrand. Ik heb de buren ooit moeten vertellen dat we een houtkachel hebben, dat wisten ze niet eens, ondanks de grote schoorsteen op het dak. Als je een beetje normaal stookt ruik je vrijwel niks.

Bamberger Reiter | 07-04-21 | 22:08

@Bamberger Reiter | 07-04-21 | 22:08:
U moet uw buren niet op ideeën brengen!

demaup | 08-04-21 | 06:08
▼ 1 antwoord verborgen

Het hout niet op, niet vanzelf.

Mr_Natural | 07-04-21 | 21:36 | 1

Ha ha leuk.

Gulliver | 07-04-21 | 21:37

Mooi dat Amsterdam op een afstand van meer dan een uur rijden ligt.

Quib | 07-04-21 | 21:36 | 1

Met de trekker?

Gulliver | 07-04-21 | 21:43

Zomaar 5 pizzatentjes in 020 waar ze bereiden in houtovens.
Voor de juiste beloning lepel ik er nog zomaar 20 op,

La Perla (2e Tuindwarsstraat 53)
Michel-Inn (Steve Bikoplein 12)
De Italiaan (Bosboom Toussaintstraat 29)
YamYam (Frederik Hendrikstraat 88)
De Pizzabakkers (1e Sweelinckstraat 16)

Omzwicht | 07-04-21 | 21:34 | 4

Je haalt toch wel een stukje duur A'dam naar voren...

Bosboom Toussaintstraat..

Die mooi..

neonreclame | 07-04-21 | 21:38

Pizza Beppe (Roelof Hartstraat) - heeft niet zo maar een houtoven (ze moesten die halve voorgevel eruit slopen om dat gevaarte naar binnen te krijgen) maar dit is ook gecertificeerd Napolitaanse stijl pizza. Goed te knagen allemaal.

Asteroid-B612 | 07-04-21 | 21:48
▼ 1 antwoord verborgen

Als je nu nog niet begrijpt dat er voor de overheid andere regels gelden dan voor de burger dan ga je het nooit begrijpen. Rutte mag liegen, u niet. Ministers mogen corona-regels overtreden, u niet. De overheid mag 'foutjes' maken, u niet. De overheid mag biomassa stoken, u niet.

GroetenVanUrk | 07-04-21 | 21:34

Mensen die hout kunnen stoken zijn nog vrij. Die kan je niet dwingen tot meedoen aan collectieve projecten. Zou dat ook nog meespelen, ergens in die groene breintjes?

Francieux | 07-04-21 | 21:33 | 1

Nee man. Die lui stoken voor de gezelligheid, niet voor de warmte.

Super Vaagstra | 07-04-21 | 21:35

Overigens wordt ook hier (provincie) het steeds lastiger. Zo is het (tegen betaling) zelf door de boswachter aangewezen bomen rooien verboden wegens te veel ongevallen. Nu is er ook weinig gevaarlijker dan debielen met een motorzaag die hout op spanning te lijf gaan. Maar ja, weer iets wat niet mag. Straks moet ik nog een helm op bij het traplopen.

All_yall | 07-04-21 | 21:33 | 9

Krijg jij zo'n mooi leren schort met bbq master voor je verjaardag!

Lorejas | 07-04-21 | 21:54
▼ 6 antwoorden verborgen

*Laat ze maar eens wat doen aan die Corona brandhaard....!!*

Hahaha..!!

neonreclame | 07-04-21 | 21:32 | 1

Hij is leuk!

MickeyGouda | 07-04-21 | 21:39

Noem het gewoon een mini biomassa centrale dan is er geen enkel probleem...

Mark zit te Dutten | 07-04-21 | 21:32

stook je droog en schoon hout is het milieu vervuiling
verbrand de overheid restafval en natte houtsnippers heet het biomassa
het grote verschil dat heet belasting.

ben_tegen | 07-04-21 | 21:30

Hier in Assen (wijk Kloosterveen) is ook zo'n GroenLinks figuur bezig. Heb vorige maand te horen gekregen dat ik voor 2030 van het gas af moet. Kosten zijn zo'n 30.000,-. Wethouder Dekker (GL) zegt doodleuk dat je dat geld wel kunt lenen als je het niet hebt. "Je vervangt toch ook wel eens de badkamer of de keuken, dus dan is deze investering ook geen probleem."
MAAR, wordt gezegd, het is een vrijwillige keus. Ja, tot 2030, ben je dan nog niet van het gas af dan komt er een doorzettingsmacht die je dwingt om een andere keuze dan gas te maken. Een groot feest, als GL deel uit maakt van het college van B&W.

H.J.W. | 07-04-21 | 21:30 | 10

"Je vervangt toch ook wel eens de badkamer of de keuken, dus dan is deze investering ook geen probleem."
Wat een merkwaardige redenering. Blijkbaar weten ze van iedereen hoeveel geld er in het spaarpotje zit. En wat je er mee wil.

kloopindeslootjijook | 07-04-21 | 21:50

Gelukkig kun je nog bijna 9 jaar sparen voor die 30k......

Lorejas | 07-04-21 | 22:00

Karin Dekker is een beroeps-wethouder. Groningen, Leek en nu Assen.

Pardoes | 07-04-21 | 22:20
▼ 7 antwoorden verborgen

Eigen haard is hout waard.

Gulliver | 07-04-21 | 21:30 | 1

Wappie.

beldewouten | 07-04-21 | 21:34

Autobranden zijn nog wel toegestaan ? Vraag het voor een vage vrind in 020 Noord.

Omzwicht | 07-04-21 | 21:29

Wanneer GLers schaamluis hebben, zouden zij die laten zitten ivm natuurbescherming? En PvdD?

Olleke | 07-04-21 | 21:28 | 1

Ze hebben wel horren om de insekten te beschermen, begreep ik uit een reclame...

Canis.bonus.es | 07-04-21 | 21:32

-weggeselassied-

Selassie | 07-04-21 | 21:28 | 1

Als je het hout uit een ander land haalt
dan drukt het niet op je eigen milieu-huishoudboekje
dan voldoe je aan eisen
en die eisen zijn om de wereld schoner te maken
en dat is dus goed voor de hele wereld.

Groen Links logica.

kloopindeslootjijook | 07-04-21 | 21:31

De enige geur die ze in Amsterdam nog willen ruiken is de wietgeur.

Francieux | 07-04-21 | 21:28 | 3

Of een boslucht, maar niet dat type bos.

Canis.bonus.es | 07-04-21 | 21:40

Ik denk meer dat ze de deuggeur willen ruiken.

jan huppeldepup | 07-04-21 | 21:49

Dat wordt dan: geen alcohol, geen snacks, geen open haard, geen bezoek, geen uitjes, geen vliegvakantie. Dat er nog gesekst mag worden is zowaar een wonder

Canis.bonus.es | 07-04-21 | 21:28 | 4

Betaalde seks is er binnenkort ook niet meer bij anders

zuurtjeregen | 07-04-21 | 21:56

Het criminaliseren van prostitutie is al ter sprake gekomen (CDA weer), en men heeft al likkebaardend (sorry) staan kijken bij "de Zweedse aanpak". dit houdt dat betaalde seks wettelijk is verboden, en dat de klant per definitie strafbaar is. In Zweden met hun "feminist government" zijn ze op wel meer gebieden volkomen geschift. Het argument is uiteraard weer "om mensensmokkel en vrouwenhandel tegen te gaan" maar ik heb zo het vermoeden dat het er in Nederland meer om gaat, dat prostitutie vrijwel altijd 'cash only' is, en de overheid geen zicht heeft op alle transakties, en dus geld "misloopt".

Asteroid-B612 | 07-04-21 | 22:01

Breng nou niemand op ideeën.

VampyreOfTimeMemory | 08-04-21 | 02:16
▼ 1 antwoord verborgen

Stil zitten.
Mag dat nog wel straks?

kloopindeslootjijook | 07-04-21 | 21:27 | 1

Nee, want ongezond.

Slystar | 08-04-21 | 07:31
-weggejorist-
EdSpermaRaket | 07-04-21 | 21:27 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

"Dit is iets anders dan de stook van houtsnippers in biomassacentrales, die wel rookgassen uitstoten maar door geavanceerde filters en een hoge schoorsteen minder fijnstof verspreiden."
OK duidelijk het ligt toch iets anders dus
Vorige huis 2 haarden om lekker houtdingessen te stoken maar sinds kort een appartement met zo'n gashaard.
Afstandsbediening even klikken en het kreng brand
Net zo gezellig en geen rotzooi

Mauritskade | 07-04-21 | 21:27 | 4

Dat klinkt uiterst ongezellig. En u vergat een t na brand.

Juffrouw op de fiets | 07-04-21 | 21:30

Nephaard, zonnebank, pruik.

Lorejas | 07-04-21 | 21:32
▼ 1 antwoord verborgen

"Ik vinnut gewoon gesellig en das pech voor hullie!" is een slechte reden tegenover objectieve argumenten als volksgezondheid, milieu en stankoverlast. Ik vind naar de kroeg gaan gezellig maar dat mag nu ook niet ivm gezondheid van anderen.

ProMontagna | 07-04-21 | 21:27

Ik heb niets tegen houtkachels.
Vroeger ook gek op kampvuurtje,
Mijn overburen hebben een houtkachel en omdat ik copd heb nu krijg ik het altijd benauwd als deze brand,
Hetzelfde gebeurd met vuurwerk!
Maar dan denk ik,moet je alles verbieden of zijn er geen oplossingen te bedenken zoals filters en aparte plaatsen om vuurwerk af te steken?

Kdoemaarwat | 07-04-21 | 21:26 | 3

Staat in het artikel Parool.

Lorejas | 07-04-21 | 21:30

Of jij gaat lekker verhuizen naar ergens achteraf het liefst een beetje aan de kust met frisse zeewind.

Ronnie | 07-04-21 | 21:32

Qua spelling doet u ook maar wat.

Juffrouw op de fiets | 07-04-21 | 21:33

Als ze nou een stel windmolens nemen, dan kun je daar elektrische auto's op laten rijden. Dan heb je minder roetuitstoot.
Dan kan er wel weer een blokje hout op.

kloopindeslootjijook | 07-04-21 | 21:25

Hoe gaan ze dit handhaven?

smdyasc | 07-04-21 | 21:25 | 3

Je buren waar je ruzie mee hebt gaan je verlinken

Ronnie | 07-04-21 | 21:33

Met drones natuurlijk.

Gulliver | 07-04-21 | 21:38

Door het inzetten van werkloos gemaakte Zwarte Pieten.

CLoVis | 07-04-21 | 21:42

Lees dat filters in schoorsteen 20-80% uitstoot weg kunnen filteren..... waarom hebben die pipo's die zo nodig fikkie willen stoken dat dan nog niet verplicht?

Lorejas | 07-04-21 | 21:24

Ach stelletje zeikerds.

Dan ga je toch gewoon kolen stoken.

Knufter | 07-04-21 | 21:23 | 1

Of bruinkool briketten, die ruiken lekker!

laurentius | 07-04-21 | 21:24

Stoken is een kunst.

Naall | 07-04-21 | 21:21

Als je met een blacklight in het donker door de kamertjes van GL loopt ontwaar je een ware Polansky schilderij gemaakt door het cirklejerken van de leden van GL wanneer zij weer een niets toevoegende en peperduur idee hebben doorgedrukt.
Want het deugen werkt zo erotiserend.

Olleke | 07-04-21 | 21:21 | 3

Heratel Jackson Pollock

Olleke | 07-04-21 | 21:25

Volgens mij zie je dan ernstig veel sporen van GL beertjes op heteubair en op heup hoogte in de gordijnen.

Pieterman | 07-04-21 | 21:26

Slecht hout, en een slechte kachel stinkt. Kun je neerleggen bij je politieke allergie, maar ik zou de stoker daar vooral verantwoordelijk voor maken.

Naall | 07-04-21 | 21:27

Deugertje Boomsma tegen? Dan ben ik ervoor, hoezeer ik GL ook veracht. Go Femke go.

prins_flip_da_luxe | 07-04-21 | 21:21 | 3

Oeps foutje, verkeerde Boomsma. Eentje die wel oké is blijkbaar.

prins_flip_da_luxe | 07-04-21 | 21:23

Haha; maar je bedoeling was goed moet je maar denken.

Lorejas | 07-04-21 | 21:28

Zodra ik een keer of twee op GS heb geklikt is mijn bluetooth verbinding verbroken en heb ik geen muis en geen toetsenbord meer. Omdat dit echt alléén op GS gebeurd denk ik gehackt ben door een hater maar het zal mijn geliefde echtgenote wel zijn die wat meer aandacht wil.

uisge baugh | 07-04-21 | 21:20 | 4

Dat klinkt nogal wappie.

Gulliver | 07-04-21 | 21:35

@uisge baugh | 07-04-21 | 21:47:

Zolang je geen groene pixel in het startscherm van GS ziet ben je niet gehakt.

Gulliver | 07-04-21 | 21:53
▼ 1 antwoord verborgen

Wethouder Egbert de Vries, PvdA. Hij hoort bij het linkse college samen met de GL.

Troosteloos.

.

Thoth | 07-04-21 | 21:19

Tijd om meneer boomsma op te stoken. Houtstook is hetzelfde als de stoomtrein. Heel gezellig maar niet van deze tijd.

B2 | 07-04-21 | 21:19 | 1

Weer zo een. Houtstook blijft van alle tijden. Echt een uitspraak van zo'n zielige verbodsaanbidder. Bah

VP732 | 07-04-21 | 21:55

Het is Amsterdam, dus who gives a fuck.
Ze stemmen toch zelf die idioten de gemeenteraad in?

76435 | 07-04-21 | 21:19 | 2

Jou moet ik hebben..!!

neonreclame | 07-04-21 | 21:20

Zeker. Of niet. Belangrijk hier is dat goed zichtbaar wordt wat er gebeurt bij onnodig en vooral dom lage verkiezingsopkomst.

Pieterman | 07-04-21 | 21:24

De meeste houtkachelbezitters zijn toch VVD of D'66 stemmers, dus wat mij betreft gaat dat verbod per direct in. Jullie hebben op het partijkartel gestemd, hee, dan zul je het krijgen ook.

VanBukkem | 07-04-21 | 21:19 | 3

Ik wil hoogstpersoonlijk die openhaard wel komen dichtmetselen.

VanBukkem | 07-04-21 | 21:24

inderdaad villa-auto-subsidie-slurpers en belasting/accijns ontwijkers. Profiteurs van de ergste soort die ook geen herinnering hebben aan onwelgevallige zaken.

MaarFeitelijk | 07-04-21 | 21:36

De meeste houtstokers wonen buiten de stad en zijn zeker geen woke D66 Stemmers.
Die huilers wonen allemaal in de stad. Prima dat ze elkaar daar het leven zuur maken

zuurtjeregen | 07-04-21 | 21:46

Zwart als roet ...

Producent | 07-04-21 | 21:18

Nou, nog een reden om niet in die kudtstad te wonen. Er wonen kudtmensen, het heeft een kudtbestuur, het is kudt bereikbaar, het heeft voor alles kudtregels en het is kudt duur. Ik woon nog liever in Pyongyang dan in Amsterdam.

Old_Spice | 07-04-21 | 21:18 | 2

Halleluya

robc | 07-04-21 | 21:19

Pyongyang is ook een flinke stad hoor. Ik woon liever in Luyksgestel. Lekker rustig en geen gezeik. En een kachel.

Lochos | 07-04-21 | 22:25

Je staat gewoon machteloos tegen die aso's die je hele buurt aan het vergassen zijn. Prima verbod dus. Nu de rest van de bebouwde kom nog!

Hulporganisatie | 07-04-21 | 21:18 | 4

Alles maar toestaan is ook dom beleid.

Lorejas | 07-04-21 | 21:25

De redactie heeft het idee dat juist de vrijheid tot overlast belangrijk is. Duidelijk dat ze de voeling met de samenleving kwijt zijn. Ook de onderbuikers willen geen haardstook.

MaarFeitelijk | 08-04-21 | 11:38

@Lorejas | 07-04-21 | 21:25: Niet zo huilen. We kunnen ook een verplicht stookbrevet invoeren. Of schoorsteenfilters. Er zijn zat oplossingen om het iedereen naar zn zin te maken zonder iets compleet te verbieden.

Old_Spice | 08-04-21 | 13:24
▼ 1 antwoord verborgen

Voor de mensen die 020 niet zo goed kenne...

Op drie hoog is er geen houtkachel aanwezig...

Daar op die Apollolaan en rond het museumplein wel..!!

neonreclame | 07-04-21 | 21:17 | 3

Dus ?!?!?? Nou janken dat u tekort wordt gedaan? Zou wel errug malle benadering van realiteit zijn hoor.

Pieterman | 07-04-21 | 21:20

Je lult maar wat, kom er maar eens wonen .

robc | 07-04-21 | 21:22

@Pieterman | 07-04-21 | 21:20:

Ben je gek..

Als ik ergens niet van wakker lig, is dat het wel..

Geef alleen aan dat het niet aan de Driehoogbewoners ligt, maar toch echt aan de vrije huizen bezitters ...

neonreclame | 07-04-21 | 21:25

Had dan niet in grote getale op GL gestemd, had de gezellige haard ook niet uit gehoeven straks en hoef je ook niet te luisteren en kijken naar lampflikkerende windmolens die vogels en insecten vernietigen. En kwam er geen opvang voor uitgeprocedeerden bij u in de buurt. Eigen schuld, dikke bult? Amsterdam moet niet miepen over wat het zelf heeft veroorzaakt.

Jan, Leiden | 07-04-21 | 21:16 | 3

Amsterdam geeft het GL voorzetje. Straks gewoon overgenomen in uw gemeente. Geef het een jaartje.

Lorejas | 07-04-21 | 21:19

@Lorejas | 07-04-21 | 21:19:
Wat dacht u van landelijk wanneer GL toch in een volgend kabinet gaat zitten? Niet aan denken, maar ja. Gelukkig woon ik dan nog in het beschermde stadsgezicht, maar al te doen met medebewoners in buitenwijken.

Jan, Leiden | 07-04-21 | 21:34

Het gaat verschrikkelijk worden de komende jaren....

Lorejas | 07-04-21 | 21:51

Vooral woonboten stoken op de houtkachel, in de stad bijna niemand. Dus die zijn de klos.

Graaf_van_Hogendorp | 07-04-21 | 21:16

Even los van de biomassa, misschien is een houtkachel in een miljoenenstad (hahaha) ook wel niet zo'n goed idee.

All_yall | 07-04-21 | 21:14 | 2

Zelfs in de grote (haha) stad kun je nog verantwoord en zonder overlast hout stoken. Mits droog en onbehandeld natuurlijk. En goed heet).

Leduc | 07-04-21 | 21:19

@Leduc | 07-04-21 | 21:19: Zeker kan dat, maar onkunde heb je overal. Ook hier, waar iedereen een houtkachel heeft en ook gebruikt. Alleen heeft hier niemand er echt last van.

All_yall | 07-04-21 | 21:22

Houtkachel alleen voor gevaccineerde

rein9576 | 07-04-21 | 21:13

Tot zover de barbecue. Gelukkig stopt het gezellig knapperen zodat u ongestoord kunt genieten van de woesh ... woesh ... woesh .... woesh ..... woesh ...... ende draai molentjes op uw erf grens. Topkluppie hoor dat GL !!

Pieterman | 07-04-21 | 21:12

Ik ga een handleiding schrijven wat je tegen het milieu kunt doen. Tips?

Godsammekraken | 07-04-21 | 21:11 | 3

Bomen kappen en opfikken?
Elektrische auto's blijven pushen?
Vogelhakselaars op alle plekken waar vogels zijn?
Elke week 500 mensen extra het land inlaten met een bovengemiddeld grote carbon footprint?
GroenLinks stemmen?

jemagookniksmeer | 07-04-21 | 21:16

Heel veel mensen op een heel klein stukje aarde laten wonen.

All_yall | 07-04-21 | 21:17

@jemagookniksmeer | 07-04-21 | 21:16:
Oefff. Ik dacht even dat u 500 bovengemiddeld intelligente mensen wilde binnenlaten. Want die passen natuurlijk niet bij de rest.

Nivelleermarionet | 07-04-21 | 23:41

Je kiest GL, je krijgt GL beleid. Die kutstad moet niet janken.

sokkenpluisje | 07-04-21 | 21:11 | 1

Correct. Dit gebeurt dus als opgejut jeugdvolk wordt opgefokt en gevestigd fatsoen thuisblijft bij verkiezingen. Maar gelukkig implodeert GL tot een derde of zo. Kan niet wachten trouwens.

Pieterman | 07-04-21 | 21:18

Lijkt mij een prima plan voor een te drukke stad. Er zijn te veel debielen, en debielen kunnen niet stoken.

beldewouten | 07-04-21 | 21:11 | 2

Opstoken lukt ze aardig..!!

neonreclame | 07-04-21 | 21:12

Kan je dan niet beter meteen de debielen verwijderen? Die verzinnen toch wel weer iets anders.

nieuwe_Deen | 07-04-21 | 22:36

Een open haard, dat is pas gezellig! Gezelligheid kent geen fijnstof.

Broadsquire | 07-04-21 | 21:10

Eindelijk, een discussie waarin de egopaupers duidelijk te herkennen zullen zijn. Als je niet begrijpt dat andere mensen niet zitten te wachten op dat hun hele huis naar roet ruikt, dan heb je een plank voor je hoofd.

Versleten_Paddestoel | 07-04-21 | 21:10 | 1

Wel een roetveeg piet maar geen roet veeg huis? In de Amsterdamse Jordaan had ik een heerlijke openhaard , nu in het buitengebied drie houtkachles en een openhaard gestookt op hout van eigen bosbouw heerlijke warmte en roet is wel het laatste waar ik mij om bekommer . Als electrisch autorijder heb ik meer last van die miljoenen roetstook rijders om me heen dan van die eigen houtkachel.

Smoelensmid | 07-04-21 | 21:20

Ach, het postmodernistische calvinisme van al die progressieven van tegenwoordig en wat deze old skool katholiek graag met al die nieuwlichters zou willen doen. Is al dat kreupelhout niet voor niets gestorven.

Hetkanverkeren | 07-04-21 | 21:10

Met zo'n verschrikkelijke burgemeester en zo'n nare voetbalclub verdien je niet anders.

Degrelle | 07-04-21 | 21:09

Het volgende is een verbod op de bbq.

Ebolala | 07-04-21 | 21:09 | 2

Het soort mensen dat een houtkachel heeft, zijn niet de mensen die door partijen als GL met de fluwelen handscoen worden aangepakt.
BBQ-ers behoren wel vaak tot die categorie, dus een verbod zie ik zo gauw nog niet gebeuren.

jemagookniksmeer | 07-04-21 | 21:13

Dat zou veel mensen veel ergernis schelen en ook goed zijn voor de gemeenschap en leefomgeving.

MaarFeitelijk | 07-04-21 | 21:32

Wie heeft er niet uren in het vuur lopen turen?

Patje | 07-04-21 | 21:09 | 2

lopen turen

MaarFeitelijk | 07-04-21 | 21:32

Een verbod op menselijk leven zet pas echt zoden aan de dijk.

Feynman | 07-04-21 | 21:08 | 5

@Quib | 07-04-21 | 21:16: ja, en toen de mensch er ooit eens nog niet was, toen was het ook heul heet.

Leduc | 07-04-21 | 21:22

Nou daar begint het wel op te lijken.

keestelpro | 07-04-21 | 21:51

De homo conformis ziet de homo libertas als probleem voor het verval van de planeet. Andersom ziet laatstgenoemde eerstgenoemde als bedreiging. Het Darwinisme gaat nog eens heel groot worden.

sir Ockels | 08-04-21 | 00:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Huh, en al die mensen in Amsterdam die van het gas af zijn hebben toch een pelletkachel? Of mag je dat wel stoken omdat dat oerbossen zijn?

Patatter | 07-04-21 | 21:08 | 1

dat is helemaal niet zo.

MaarFeitelijk | 07-04-21 | 21:31

Mijn buren hebben ook zo'n stink open haard. Wie het zijn weet ik niet, maar de hele buurt stinkt naar die gore houtbrand. Lekker gezond.

MooseNL | 07-04-21 | 21:07 | 7

@Lochos | 07-04-21 | 22:15: En dat gesproken woord was niet mogelijk zonder controle over vuur. Geroosterd vlees/vis is eenvoudiger te verteren en stelde ons in staat veel meer voedingsstoffen op te nemen. Wat weer zorgde voor een groei van de hersenen.

Hier gingen uiteraard millennia over heen. Laat u dus vooral niet weerhouden om de BBQ aan te slingeren, maar dat geeft geen extra brainpower tijdens de volgende pubquiz.

H. Caulfield | 08-04-21 | 00:17

@H. Caulfield | 08-04-21 | 00:17: Wat u zegt is waar. Maar vuur was slechts één voorwaarde om het gesproken woord te ontwikkelen. Taal ansich is een skill of uitvinding die de controle over vuur alleen maar groter heeft gemaakt. De controle over vuur was slechts het begin, taal heeft de mensheid stoommachines en later elektriciteit gebracht. Vuur was belangrijk en cruciaal maar Taal lanceerde ons tot de Apex Creature om het in mooi Nederlands te formuleren.

Lochos | 08-04-21 | 00:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb een scooter uit 2025..!!

Mij krijgen ze niet...!!

neonreclame | 07-04-21 | 21:06 | 2

Alleen als die is opgevoerd.

zuurtjeregen | 07-04-21 | 21:49

U denkt serieus dat u die scooter langer dan een paar dagen heeft? Heeft u er misschien betonschaarbestendige kettingsloten op? Of laat u hem bewaken door anti-minderminderminder-bewakers?

Nivelleermarionet | 07-04-21 | 23:36

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino