Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. Politie pakt uit Afrika Museum gestolen Afrikaans beeldje af van Afrikaanse activist

"Staan blijven!"

Perfromance kunst, wie houdt er niet van? Wij wel in ieder geval. Vandaar dat wij op de redactie dan ook al de hele ochtend lopen te smullen van deze video waarin een man, die uit Afrika lijkt te komen, een beeldje, dat uit Afrika komt, steelt uit het Afrika Museum, dat in Berg en Dal staat. Urgente kunst die de betekenis van eigendom, erfgoed, representatie, kolonialisme, kekke baretjes en/of de ideale lengte van YouTube video's ter discussie stelt. Helaas snappen ze bij de Nationale Politie helemaal niets van kunst en is de artiest, Mwazulu Diyabanza Siwa Lemba, gearresteerd. De politie laat weten dat er vijf mensen zijn aangehouden voor 'diefstal uit een bedrijf'. Het is maar goed dat 'diefstal uit een bedrijf' 350 jaar geleden niet strafbaar was, zolang je maar een eerlijke prijs in courante valuta zoals spiegeltjes en kraaltjes betaalde. Voor de fans: er is om 10 uur een protest begonnen bij de Nederlandse ambassade (wij vermoeden in Parijs). 

Complete video

Libére Mwazulu!

Wel gewoon een gezellige makker op Facebook

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Ikdoemaarwat | 12-09-20 | 04:03
-weggejorist-
BroncoII | 11-09-20 | 21:37

Dat scheelt weer een aflevering Opsporing Verzocht.

Frau Merkel | 11-09-20 | 20:35

Vanavond bij Op1 ?

dathebikweerniet | 11-09-20 | 19:27

Volgens mij hebben in hun eigen nu florerende kolonialistische periode al ruimschoots genoeg geroofd en uitgebuit om de balans flink naar de andere kant toe te doen omslaan.

Aanbaklaag | 11-09-20 | 18:45

Eigenlijk hebben ze wel gelijk. Er is gewoon veel kunst, of archeologische spullen gejat.
Wel leuk trouwens dat die deugende kunst klojo’s eens op hun eigen imperialistische, niet inclusieve, white privilige, kolonialisme worden gewezen.

Nu ook nog graag dat Ghanese aquarium meenemen dat nog steeds in ons land verblijft.

Nuuk | 11-09-20 | 18:42

Nu maar hopen dat hij het juiste beeldje terug-toeeigende. Voor je het weet pik je iets in van een naburige stam en dan zijn de rapen gaar. Daar waren ze niet makkelijk in destijds. We zien deze man nog wel terug in een kookpot, met dansende rieten rokjes eromheen.

Beste_Landgenoten | 11-09-20 | 18:28

neem al dat brandhout maar mee naar afrika en ook je broeders .en niet meer terugkomen hoor .want dit is het grootste racistische rovershol op de hele wereld

Hapselaar | 11-09-20 | 18:05 | 1

Zo is dat.

sprietatoom | 11-09-20 | 18:36

Waarom zijn die mensen nog hier? In hun eigen land is het zoveel beter en zijn de mensen stukken aardiger dan in dit land van dieven en onderdrukkers.

puntjeopdei | 11-09-20 | 17:54

Prima toch dat ze hun erfstukken komen ophalen. Wel eerst even aantonen dat je rechtmatig erfgenaam bent, mede-erfgenamen geen bezwaar hebben en een paar honderd jaar bewaarloon aftikken...

TEDJE | 11-09-20 | 17:44
-weggejorist-
stef3094 | 11-09-20 | 17:23

Sneuneus met zijn militante baretje.. Zo begaan met zijn vaderlandje.
Voor geen ton gaan ze terug.
Hij weet dondersgoed dat als hij dat beeldje terugbrengt hij zijn "broeder" met ook een kek baretje, oude joggingbroek, lakschoentjes en een roestige kalasnikoff tegenkomt en hem op handen en knieën naar diamantjes laat graven.

roy1312 | 11-09-20 | 17:02

Daar ik de Franse taal helemaal niet machtig ben:
zijn dit nu de voor of tegenstanders van Zwarte Piet?

spamzuiger | 11-09-20 | 17:01

hij en z'n obesi chikkie hadden wat mij betreft die lelijke pop mogen houden en mee naar huis nemen... vast nog wel plek op de boot... en in afrika's naam... wat lult die gast eigenlijk allemaal man.. en moet hij niet in klokken?

Y&T | 11-09-20 | 16:50

Het nadeel van Afrikaanse kunst is dat het vooral roofkunst is. Hebben ze gewoon gejat in die landen of geruild voor een paar kammetjes en spiegeltjes. In dat soort musea kom ik dus niet.

Rest In Privacy | 11-09-20 | 16:32 | 4

vraag me af of je zoiezo weet hoe n museum er van binnen uitziet..

Y&T | 11-09-20 | 16:47

Mert ruilhandel is toch niks mis? Gejat kan, maar dan is dat inmiddels al lang verjaard. Dus deze neger moet gewoon van andermans spullen afblijven. En als hij zonodig zo'n beeldje wil hebben, kan hij dat gewoon in de souvenirshop kopen van zijn uitkering. Zo werkt dat.

Jodelahie | 11-09-20 | 16:50

Vroeger was dat geen kunst. Toen maakte de Afrikaanse man een kek beeldje of een leuk stukje houtsnijwerk voor de witte gasten en hij kreeg er leuke spulletjes voor terug.
Hetzelfde zou zijn als je nu in India een leuk beeldje koopt voor een paar roepies en over 100 jaar staat je beeldje op een tentoonstelling en één of andere malloot die wellicht Indiase roots heeft komt hetzelfde beeldje ff stelen.

Tuinhekje | 11-09-20 | 19:00
▼ 1 antwoord verborgen

In Sint Petersburg schijnen ze ook mooie kunstschatten te hebben. Vreemd. Daar zie je nooit een Afrikaan. O wacht...

Rest In Privacy | 11-09-20 | 16:24

Kijk uit voor hellend vlak: nu is het de verfijnde Afrikaanse kunst, morgen eisen de Afrikanen alle uitvindingen en technische innovaties terug.....

Toeja | 11-09-20 | 16:04 | 1

Gaan ze dan zelf de uitkeringen betalen?

Arie Boom-SWA | 11-09-20 | 17:06

Afrika museum platgooien en een mooie woonwijk neer zetten, 2 vliegen in 1 land, knap verzonnen.

Uw Verzekeringsadvis | 11-09-20 | 16:03 | 1

Dat vindt Elly vast niet leuk :-)

Nice_Wheels | 11-09-20 | 16:16

Lieve redactieleden van GS ,

Kunt u het gezicht van martelaar/guru/messias/yogateacher / achterachterkleinzoon van tot slaaf gemaakte of verzin maar wat, afplakken om van deze schoorsteenveger maar geen martelaar te maken ?
3, 2, 1 ....

Ikbenhet6 | 11-09-20 | 16:03

Prima. Geven we elke Afrikaan een lelijk beeldje in de ene hand en een enkeltje thuisland in de andere hand. Tot ziens, het was gezellig.

Lorejas | 11-09-20 | 15:36 | 1

Potverdorie, U was me voor!

LoesjeP | 11-09-20 | 15:49

Kan aan mij liggen, maar rond 18:40 lijkt het net of hij Nederlandse aanwijzingen geeft "Die kant, die kant" of is dat een mama appelsapje?

vraag me af waarom ze daar zolang bleven treuzelen, volgensmij wilden ze gewoon aangehouden worden. Waarom zou je anders alles filmen? En waarom Nederland? kunnen ze als ze er toch zijn even wat wiet halen en de politie is erg vriendelijk :-)

EOSm5 | 11-09-20 | 14:52

Betekent deze actie dat alles wat Afrikaans is ook terug moet naar het land van herkomst?

jacobh-59 | 11-09-20 | 14:35

Ik heb het idee dat er best wel wat draagvlak is om de Afrikaanse kunst terug te geven.

poldergeiz | 11-09-20 | 14:34

Van mij mag 'ie het houden, die rommel. Sterker nog, alle rommel uit Afrika graag terug de Middellandse zee over! Wegwezen met die zooi

SicSeb | 11-09-20 | 14:31

Weet je wat al die bootreizen hebben gekost. Daar zeuren wij toch ook niet over?

Premier Trutte | 11-09-20 | 14:23

Al vóór dat de politie kwam, hadden ze deze stelende Shaka Zoeloe tegen de grond moeten werken met een mannetje of tien. Maar we laten het gebeuren, kijken passief toe en vertrouwen blindelings op overheidsinstellingen die het dan maar op moeten lossen. Die hele wegkijkende, passieve houding maakt de Hollander een laffe bange kwezel.

van der g | 11-09-20 | 14:04 | 1

eens... maar ik zou zeggen.. weg met die bende.. opmuggen met die troep uit welke een museum dan ook.. ouwe teringzooi man uit dat hoog gecultiveerde land...( volgend filmpje is als vderg die pieten probeert tegen te houden )

Y&T | 11-09-20 | 16:54

Was Ikea gesloten?

Rechtsdraaiend | 11-09-20 | 14:02

Ik heb het topic niet geheel doorgelezen (waarvoor excuses) maar is er enige onderbouwing dat het hier "roofkunst" betreft? Zo ja, is dit dan de Afrikaanse manier om dat terug te halen?

Scholletje | 11-09-20 | 13:51

Prachtig mooi, die Afrikaanse kunst. Ik snap wel dat ie het wil stelen.

aflaatverkoper | 11-09-20 | 13:47

Buitenlandse mensen die iets komen jatten in Nederland, wat is hier nou zo bijzonder aan?

Ins0mnia | 11-09-20 | 13:32

De hoeveelheid fouten in dat Franse berichtje is ook tenenkrommend. Te dom om te poepen!

gijsbert1308 | 11-09-20 | 13:26 | 1

geen idee na engels , en duits ben ik opgehouden met vreemde talen te leren

nickstert | 11-09-20 | 14:03
-weggejorist-
Pindacase | 11-09-20 | 13:20

Die Mwa... Nga... Kwazulu vindt dat een beeldje dat uit Afrika komt, in Afrika thuis hoort en dus terug naar Afrika moet. Desnoods kwaadschiks. Gedwongen dus.

Ik vind dat die Mwa... Nga.... Kwazulu die uit Afrika komt, in Afrika thuis hoort en dus terug naar Afrika moet. Desnoods kwaadschiks. Gedwongen dus.

Intussen begint het gedram van al die schreeuwerige aktiegroepjes mij kilometers de strot uit te hangen; veganisten die de beschikbaarheid van hun konijnen- en vogelvoer tot een 'recht' willen forceren. Klimaat-fascisten van 'Extinction Rebellion' die de "entartete" exposities in het Boerhaave-museum willen "umzwingen" naar de door de klimaatfascisten esthetisch en moreel juist geachte tentoonstellingen (en de lafbekken die het museum runnen nodigen die dwingelands en chanteurs nog uit aan tafel ook). Islamo-fascisten die alcohol-reclames willen verbieden (en daarna natuurlijk uw pilsje, uw wijntje en uw borreltje zelf). zwarte verziekers van een eeuwenoud nationaal kinderfeest (en hun Witte slaven) die oproepen tot geweld & moord en daarvoor NIET worden vervolgd, terwijl de volksvertegenwoordiger die mensen oproept hier juist minder van te willen, WEL. En dat al bijna zes jaar lang.

Nederland laat zich koeioneren door schreeuwerige linkse actiegroepjes bestaande uit laat-pubers en bipolaire wijven en regering & overheden lopen inmiddels aan de leiband van deze bloedzuigers.

Peter Emile | 11-09-20 | 13:19 | 1

Ik lees altijd met plezier uw plempsels. Fijn dat iemand tekst op papier zet, dat ik zelf niet zo goed kan verwoorden.

De Let | 11-09-20 | 15:23

Er staan nogal wat zeken in Afrika (dure auto's, luxe villa's) die van ontwikkelingsgeld zijn gestolen. Die gaan we dan ook maar even terug halen. Want daar hebben wij dus in de huidige slaventijd hard voor gewerkt.

Premier Trutte | 11-09-20 | 13:09

Ik quote even een witte rapper.
"Dat is bijvoorbeeld wat de mannen vroeger deden
Die gingen naar een ander land en stolen al het eten"
Lol.

kleybeuker | 11-09-20 | 13:08

Normaal lopen ze daar in de herfst met de Zevenheuvelenloop. Die eerste zien er ook zwart uit, maar die lopen wel iets harder dan dit gesjok...

Cum infamia | 11-09-20 | 13:00

Ik moet denken aan Monty Python's Holy Grail.
De hele film denk je: waar gáát dit over.
En aan het einde komt de politie opdraven en wordt iedereen gearresteerd.

Papa Jones | 11-09-20 | 12:56 | 1

1 van de beste films ever.

Rest In Privacy | 11-09-20 | 16:29

Het is een groot geluk dat die beeldjes in het Afrika museum zijn bewaard en worden tentoongesteld. Zodat ze niet als gevolg van stammenoorlogen in zwart Afrika teloor gaan, en zodat eenieder (witte en zwarte mensen) ze kunnen bewonderen. Ook als het zwarte mensen uit Parijs zijn, zoals dit clubje.

Verder is die diefstal van die uit zijn nek leuterende en lullende zwarte man totaal onacceptabel. Beeldje terugzetten, en hetzij zwarte man terug naar zijn stam in Afrika sturen hetzij hem immobiliseren en naast het beeldje permanent tentoonstellen in het Afrika museum.

ljcoster | 11-09-20 | 12:56

Wij hebben die beeldjes toch gewoon gekocht van die Afikanen. Normale handel dus. Wij een beeldje en zij te eten. Niks mis mee toch.

Ikblijfnietstil | 11-09-20 | 12:44 | 1

Vroeger betaalden de Europeanen met vuurwapens.

petersteenkamp | 11-09-20 | 13:08

Als je wetteloosheid wil, moet je zijn in ... Afrika!

hotmint | 11-09-20 | 12:43 | 3
-weggejorist-
Pindacase | 11-09-20 | 13:23

Stapje voor stapje.

LoperH2 | 11-09-20 | 12:38

Nooit geweest in dat museum want ben niet zo van de primitieve kunst. Maar Mwazulu Diyabanza Siwa Lemba heeft een punt. En al hebben wij er al die tijd goed op gepast, dat spul hoort thuis in Afrika. Zoals hijzelf en veel van zijn medeactivisten ook thuishoren in Afrika. Dus geef een beeldje voor Mwazulu Diyabanza Siwa Lemba plus een enkele reis Afrika.

jochum1980 | 11-09-20 | 12:34

Dat wordt nog gezellig, volgens mij liggen soortgelijke beeldjes ook bij de Xenos voor 14,95. van mij mogen ze die allemaal terug hebben.

muggetje | 11-09-20 | 12:33 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Oorlogsbuit is top. Wel triest dat ze het met zo'n stom houten beeld moesten doen.

kleybeuker | 11-09-20 | 12:31 | 1

Het was het meeste waardevolle dat er te krijgen was blijkbaar.

Frau Merkel | 11-09-20 | 20:34

Prima, jullie de lelijke beeldjes terug, wij de humanitaire middelen/ ontwikkelingshulp die we sinds die tijd gestuurd hebben. Is op? O wat jammer, nou dan houden we die “objecten” wel.

mr.money | 11-09-20 | 12:30

Jammer, had het hem best gegund. Wat moeten wij ermee?

Drs. Paco P. | 11-09-20 | 12:27

Deze mensen zijn doodeng. Die triomfantelijke koppen... ze zijn bewust uit op zuigen/rellen/stoken en hadden waarschijnlijk ook op meer verbaal geweld gehoopt zijdens de pliesie. Dat filmpje wat ze zelf in mekaar knotsten zal met veel knip- en plakwerk worden omgekat tot een SJW fähig dingetje waar de context nog slechts de arme, onderdrukte neger betreft.

de directeur | 11-09-20 | 12:23

Het Afrika Museum kan direct dicht..
Er was eind juli al gedoe van een enkele zeurpiet over een tentoonstelling waarin de slavernij natuurlijk weer niet genoeg zou worden belicht. Het museum ging direct door de knieen. Maar dat is dus nog niet genoeg.
Alles wat we hier over Afrika zeggen of tonen wordt uitgelegd als racisme, white privilege, kolonialisme of soortgelijke gekkigheid. Dus laat maar, geen interesse meer.
Gooi het spul in een container voor de deur, gratis af te halen.

Schmalz | 11-09-20 | 12:22 | 2

En er dan bij vertellen dat geen enkel land meer geinteresseert is in die goedkoop gemaakte houten troep dat alleen goed is voor de boktorren. Wedden dat ze dan weer gaan janken over racisme? Het is nooit goed bij die jankballen.

drekzooi | 11-09-20 | 12:30

Tropenmuseum, Afrikamuseum, ik kom er voorlopig niet meer totdat het huilebalken is afgelopen... en al die extra "duidingen".

Jan, Leiden | 11-09-20 | 12:35

" ... want jullie hebben dit uit Afrika gestolen." Dat moet dan eerst maar eens worden onderzocht, meestal werd er ruilhandel gepleegd. En dit is dan zeker niet stelen, maar rechtmatig weer toe-eigenen? Mooi de cel in deze man, gewoon diefstal!

Jan, Leiden | 11-09-20 | 12:19 | 2

Ja maar het zo fijn om een vijand te hebben waar je tegen te keer kunt gaan. En het is heel makkelijk, in dit geval zijn alle witte mannen in Europa schuldig. Allemaal.
Ook al leefde je in die tijd in Drenthe in modder en had je nooit een Afrikaans beeld gezien voor je levenseinde op je 45-ste.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 12:25

@kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 12:25:
Ja, blijkbaar hadden we dat beeld ook al geruime tijd.

Echt ook bijzonder dat ik niet 1 bewaker van dat museum zie die vraagt waar ze denken naar toe te gaan met dat beeld? Waar zijn die?

Krijg je straks nog het gebaar van dit kabinet dat ze het beeld aan land van oorsprong gaan teruggeven nu BLM toch wel een ding is?

Jan, Leiden | 11-09-20 | 12:33

Kijk, in principe vind ik dat nationale kunst in de landen waar ze vandaan komt zou moeten worden tentoongesteld maar we weten allemaal wat er in landen allemaal mee wordt uitgevreten, van stukslaan tot verminking, roof, plundering en verkoop, zeker ook als je het gemiddelde opperhoofd in Afrikaanse landen ziet of de uitvoerende tak van de Islamitische Kulturkammer. Dus poten af, zorg eerst maar eens voor een beschaving waar werelderfgoed als kunst veilig is, dan kunnen we over teruggave praten.
Maar da's slechts mijn mening...

Graaisnaaiert | 11-09-20 | 12:19 | 1

Als het beeldje in Afrika was gebleven was het al lang vernietigd geweest.
Die lui steken constant elkaars hutje in de fik.

Papa Jones | 11-09-20 | 13:11

Ze kunnen toch niet zeggen dat er niet voor betaald is.

Harrie7949 | 11-09-20 | 12:14

Misschien willen ze geld wel weer teruggeven in ruil voor wat houten beeldjes.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 12:21

Als land staan we compleet voor lul in de wereld. Wie laat dit nou allemaal toe joh?!

SoepKip | 11-09-20 | 12:09 | 1

Voor dit soort gevalletjes hebben ze de taser uitgevonden. Zit je met je klauwen aan andermans spul dan als straf een welgemikte stroomstoot.

drekzooi | 11-09-20 | 12:21

Amsterdam (die 54% van alle subsidie voor podiumkunst opeet) houdt wel van dit soort diversiteit-kunstuitingen. Daar worden ze helemaal wee van, van de eigen goedmensch-egotrip.
Maar in dit geval, geef de man subsidie. Een beetje.
Kijken of hij het wil aannemen en of hij in de war raakt: 'ze betalen nu geld voor stelen van een afrikaans beeld uit een museum'.
Of is dan het subsidie geven ook weer kunst.
Man man man.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 12:09

Waarom zijn alle schreeuwers van kleur altijd kunstenaar, artiest, rapper, schrijver, dichter, enz. Opvallend wel. Zijn nooit eens bankwerkers.

de ondode dichter | 11-09-20 | 12:06 | 2

Ze hebben niks anders te doen. Bankwerkers werken en hebben geen tijd om zich aan te stellen.

Drs. Paco P. | 11-09-20 | 12:29

Je zegt het al he? bank WERKERS..... daar ga je dus mank.... dat laatste zit er niet in want , Geen tijd om te schreeuwen op straat......

lilluke halve hoan | 11-09-20 | 14:22

ze waren vergeten parkeergeld te betalen. Daarom gingen ze maar terug naar Parijs lopen.

keesjemaduraatje | 11-09-20 | 12:04

Ook alle wereldwinkels graag dicht. Met hun blikken auto's en houtsnijwerk. Kunnen ze niks anders?

shimanski | 11-09-20 | 12:03

Negers en organiseren. Een beeld stelen, vervolgens minutenlang met dat ding rondzeulen, dan in een auto stappen en rondrijden, vervolgens weer te voet verder en uiteindelijk ingerekend worden door de politie. Hadden die lui dan geen plan? Hadden ze niet verwacht dat hun diestal zou lukken? Was dit een spontane actie? Het geheel maakt een klungelige indruk en bevestigt weer eens: negers kunnen niet organiseren!

Amsterdamsko | 11-09-20 | 12:00 | 2

Het gaat juist om de aandacht, ze WILLEN gearresteerd worden.
Daarna kunnen ze 'aantonen' dat de witte man hun onderdrukt, en dat er sprake is van racisme en kolonialisme.

Zo werkt dat, en is volledig logisch, in de activistisch gestoorde koppies.

Rest In Privacy | 11-09-20 | 12:02

@TeeJee | 11-09-20 | 12:02:
Dat zal best maar waarom in een auto stappen, rondrijden en dan uitstapppen? Blijf dan desnoods voor het museum staan en praat de film vol tot dat de politie arriveert. Enfin, ik ben duidelijk geen actievoerende neger.

Amsterdamsko | 11-09-20 | 12:27

Even de woordenlijst ophalen.

Identiteitspolitiek
Is het bedrijven van politiek vanuit de sociale identiteit van een bepaalde groep en de door deze groep gedeelde ervaring van maatschappelijk onrecht.

Granfalloon
Een granfalloon is een sociale groep mensen die kiezen voor of aanspraak maken op een gedeelde identiteit of doel,, maar waarvan de onderlinge vereniging strikt genomen betekenisloos is. Sociale groepen vormen een bron van eigenwaarde en trots.

Social justice warrior
'Warrior' is pretentieus politiek taalgebruik voor bestrijden van problematiek zoals in 'war on drugs'. Was vroeger iets positiefs (burgerrechten, vrouwenrechten), maar tegenwoordig negatief vanwege de agressieve gedragingen in groeperingen die zich als SJW willen profileren.

Regressief links
Aarzeling hebben om vormen van onverdraagzaamheid die kunnen voorkomen in minderheidsgroepen te bestrijden ter wille van politieke correctheid, het tolereren van 'andere culturen' en andere leefwijze.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 11:59

Prima neem maar mee terug de jungle in die zooi gelijk nog ff het Volkenkunde museum in Leiden langs gaan die hebben ook van die lelijke dingen staan, opgeruimd staat netjes.

Uw Verzekeringsadvis | 11-09-20 | 11:57 | 2

Stoffige ouwe meuk wat niemand interesseert.
Oemfoefoe uit Zimbabwe is er dolgelukkig mee, geef die troep maar lekker mee, en laten ze daar blijven.

tis_wat | 11-09-20 | 12:16

@tis_wat | 11-09-20 | 12:16: Precies, o,00 interesse wekt die zooi bij mij poppetjes met spijkers en dat soort gedoe.

Uw Verzekeringsadvis | 11-09-20 | 13:54

Ik stel voor dat we dan gelijk de factuur sturen voor de gedane infrastructuur werken, scholen, universitaire opleidingen, noodhulp etc, etc...

Lt-Kol Kilgore | 11-09-20 | 11:57

Denk dat het in deze volgorde zal gaan: Binnenkort bij Jinek, Op1. Kamervragen, protesten enz.enz. Die vertrekt nooit meer, krijgt van Femke in het kader van Wiedergutmachung een atelier in Amsterdam.

swapper | 11-09-20 | 11:56

En wat als dat beeldje indertijd is geruild of gekocht? Het is absoluut fout te denken dat die blanken alles gejat hebben. De meeste handel was ruilhandel.

namensmijnhond | 11-09-20 | 11:54

Prima als ze die zooi meenemen en zelf ook meteen weggaan en nooit meer terugkomen.

brawler | 11-09-20 | 11:48

Alles en allemaal terug.

inCol | 11-09-20 | 11:46

Moeten we ook de pepernoten teruggeven?

dekeerldatisdeboer | 11-09-20 | 11:44

.. maar goed. Geef iedere beroepsneger een beeldje uit het Afrika-museum en een enkele reis retour. Laat zij daar hun slavernij-exploitatie voortzetten, de slavernij is er nog lang niet afgeschaft.

Jan Passant mk2 | 11-09-20 | 11:44

Nu Mwazulu Diyabanza zijn beeld terug heeft, gaat hij weer met de stoomboot terug naar Afrika, aldus de conservator tegen de groep 70-plussers met Museumjaarkaart.

K. Westergaard | 11-09-20 | 11:42

Wat zijn er toch veel boze.zwarte kunstenaars?

Rest In Privacy | 11-09-20 | 11:39 | 1

Ah. Grappig. Lees deze reactie nu. Viel mij ook al op. Altijd kunstenaar, of op z'n minst iets met taal.

de ondode dichter | 11-09-20 | 12:08

De zwarte baretten zag je bij de black panthers ook. Ik weet dat het bedoeld is om stoer en militant over te komen, maar ik vind het altijd wat koddig staan bij die lui.

Tashtego | 11-09-20 | 11:36 | 2

Bij die zwarte gewaden moet ik altijd aan een mislukte medicijnman denken die ook al gefaalt heeft als stamhoofd.

drekzooi | 11-09-20 | 12:11

Mafklapper.
En hier zie je dat VVS filmen zo zijn voordelen kan hebben want anders krijg je zo'n grote lul niet goed in beeld.

En erger, vermoedelijk betaal ik zijn huisvesting en zakgeld. Dat wil ik niet, geachte minister-president. Ik heb er al genoeg achter op mijn fiets zitten.
-

Bernhard de II | 11-09-20 | 11:35 | 1

Schaf maar een karretje aan. Het worden er steeds meer. Gewoon wat harder trappen.

shimanski | 11-09-20 | 12:05

Omleiding:

Ik kan Sywert maar één gratis advies geven en dat is die Van Ojik een ban geven want: Een staalharde Marxist uit hetzelfde nest als Rosenvullert en Duijvendak. Hij kan natuurlijk ook zeggen: Brams mening doet niet ter zake want: Een staalharde Marxist van het kaliber Rosenvullert en Duijvendak. Mensen die HELEMAAL niets geven om moedertje aarde (zoals ze steeds beweren) en al helemaal niets om de deplorabelen wier belangen zei zeggen te behartigen (al schreeuwen zij dat wijselijk niet meer zo vaak van de daken).

fokkewoelf | 11-09-20 | 11:34

Misschien is dat beeld wel gekocht door een cultureel antropoloog in Afrika 20 of 60 jaar geleden.
Of is het geruild tegen iets anders destijds, misschien gereedschap.
Wie zegt dat dat beeld gestolen is.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 11:34

Prima actie, maar dan wel consequent zijn en dus àlles van Afrikaanse oorsprong terug naar Afrika!!

Rationa | 11-09-20 | 11:29

Ik ben hier allemaal zo ontzettend klaar mee.
Gooi de vonk maar in het kruidvat. Dit systeem heeft een harde reset nodig.
Wat een ellende.

Ketchupbadger | 11-09-20 | 11:27
-weggejorist-
Zatkniss | 11-09-20 | 11:26

Het houdt niet op...

laatjenietkisten | 11-09-20 | 11:25 | 2

niet vanzelf.

laatjenietkisten | 11-09-20 | 12:04

Als de media er geen aandacht meer aan besteed houdt het op!

Harrie7949 | 11-09-20 | 12:09

"De activisten, onder wie de in Congo geboren Mwazulu Diyabanza..."
"Wij zijn gekomen om terug te halen wat van ons met geweld is afgenomen”, schrijven de activisten in een verklaring."

Ja, en brengen de activisten het beeldje dan ook met zijn allen terug naar Congo, en blijven ze zelf daarna ook allemaal in Congo?

Of is het gratis geld van de witte kolonialisten en zijn de welvaart en de state-of-the-art voorzieningen toch te prettig om het te verruilen voor donker Afrika, waar je de handen uit de mouwen moet steken?

Dr_Johnson | 11-09-20 | 11:22 | 2

Wie zegt wat precies "met geweld is afgenomen" en wat niet.
Wetenschappers kunnen het ook gekocht hebben daar. of geruild tegen iets.
En wat gaan ze er dan mee doen daar?

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 11:36

Dit houdt nooit meer op. De Reggerop-mensen zijn boos en zijn niet meer te stoppen. De agressie komt van minstens drie verschillende kanten. Die zullen nooit tevreden zijn of bereid een compromis te sluiten. Benieuwd wie er gaan winnen? Ik niet.

Poesmobiel | 11-09-20 | 11:21

Maar naar welk Museum in zuid Sudan gaat dat beeld dan heen mocht het terug gegeven worden?

MeneerGuggenheimer | 11-09-20 | 11:20 | 1

Planet of......

Harrie7949 | 11-09-20 | 12:10

Weer een nep-kunstenaar die het koloniaal verleden weer eens onder de aandacht wil brengen.

Door iets terug te pakken want het is geen stelen want etc.

Wat origineel zeg. Ook echt nodig, want veel mensen weten daar nog niets van af.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 11:19 | 1

Het is een elite-verdienmodel geworden en U mag nee moet het betalen.

Slurfje | 11-09-20 | 11:26

Een raar afgebroken takje nou kunst noemen is ook weer zo wat. En waar is die man zijn eigenaar eigenlijk?

Pedronegro | 11-09-20 | 11:19 | 1

Die zit thuis bij de telefoon te wachten natuurlijk.. In de stress...

Remus McMillan | 11-09-20 | 11:25

Laten we een ruil voorstellen. Elk beeldje mag terug als het persoonlijk gebracht word door zo’n activist. Uiteraard mag dit slechts eenmalig, maar dat begrijpt de activist vast. Je wil hier toch ook niet zijn bij die vieze vuile ....

mr_awesome | 11-09-20 | 11:18
-weggejorist-
Kwelbeller | 11-09-20 | 11:15 | 1

Je kunt er op wachten dat onze Aquarium elite een actie op gaat zetten, deze criminelen "Hun" helden, financieel te gaan ondersteunen, teneinde hun boete te gaan betalen.

Slurfje | 11-09-20 | 11:15

Zijn die ook via Griekenland binnen gekomen? Dat beloofd nog wat te worden dan!

doskabouter | 11-09-20 | 11:14

Altijd weer die vooroordelen: die man komt gewoon z'n pasfoto's halen....

J.Thee.Cohen | 11-09-20 | 11:14

Is dat een nieuwe regel? Hoe meer pigment, hoe meer recht op stelen?

gekwetst | 11-09-20 | 11:13

Hij heeft in ieder geval ook een heuse militaire uniformen fetisj.

Als ik z'n gezellige plaatjes zo bekijk.

Strenge, boze heers en verdeel uitstraling / blik.

Een soort Amin van de zwarte kunstwereld.

Ooit noemden we zo'n persoon gekscherend een Hoofdpiet.

Maar dat doen we maar niet meer.

Dr.Mabuse | 11-09-20 | 11:13

Zoals gezegd; neem alles maar mee terug naar je eigen land en blijf daar.

knutsel_ | 11-09-20 | 11:12
-weggejorist-
Dubbelepunthoofd | 11-09-20 | 11:12

Maar, als de beelden terug moeten, moeten dan ook ...?

Mr. Happy | 11-09-20 | 11:12

Men mag denken dat dergelijke beeldjes niet het eigendom zouden moeten zijn van het Afrika Museum, maar het is op zeker géén bezit van die francofone zwarte activist. Stuur die maar met de stoomboot terug.

Guido | 11-09-20 | 11:11

Een museum probeert via een tentoonstelling enig inzicht te geven van geschiedenis en cultuur. Meestal in de positieve en waarderende zin.

Dat is heel wat anders dan een koloniaal heerscher die dat boven de open haard heeft hangen, het als investeringsobject ziet, of gaat verpatsen om met dat geld een zakje coke of sneue patsauto aan te schaffen of het uit te geven in een casino of bordeel. Of wat ze dan toen hadden.

Dus die man moet zoiets niet uit een museum stelen. Juist niet.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 11:11

Wij hadden in la familia een houten Afro (ebony!) masker aan den muur.
Totdat die weg was.

chicago river | 11-09-20 | 11:11 | 1

Dat zal dan wel flink tochten neem ik aan.

knutsel_ | 11-09-20 | 11:13

Staat deze actie los van die aanslag, busje rijdt, poging doodslag, in op politie auto met meerdere inzittenden? Agenten.

Slurfje | 11-09-20 | 11:11

Ze zou eens moeten weten wat ze met dieven doen in Afrika die door de lokale community worden gepakt. Dan moet je hopen dat er niet toevallig een oude autoband ergens rond slingert.

MeneerGuggenheimer | 11-09-20 | 11:10

Waar zijn de knielende agentjes,mis ze zo.

rein9576 | 11-09-20 | 11:09 | 1

Misschien kunnen ze er standbeeldjes van maken voor bij de BLM-mensen thuis als boekensteun. Je weet wel, boeken.

kloopindeslootjijook | 11-09-20 | 11:13

Hij wil het natuurlijk graag teruggeven aan ehhhh.....

Bolder | 11-09-20 | 11:08

Neem maar mee. Afrikaanse kunst kon mij nooit bekoren.

paramount | 11-09-20 | 11:08

youtu.be/x73PkUvArJY

Haha, moest gelijk aan deze sketch van Jamie Acaster denken. Hij is leuk.

OuweOuweLekkerMauwe | 11-09-20 | 11:07

Goed idee dat ze de zooi mee terug nemen naar eigen land.... neem dan ook maar alle Afrikanen mee terug... uitstekend idee!

Hollandse_blauwe | 11-09-20 | 11:07 | 1

Dat lijkt me een uitstekend idee... tuig de VOF-schepen maar weer op en we maken er een prachtig historisch spektakel van. Geen last meer van racisme en mijn witte privileges. Kunnen ze met hun makkers aldaar weer een afrika opbouwen. En ja, we geven alle kunstwerkjes terug.

Carden | 11-09-20 | 11:11

De NOS noemt het “””activisten”””.

Hupkeneuke | 11-09-20 | 11:06 | 2

De Taliban en ISIS zijn ook "activisten". Hitler is ook als activist begonnen.
Levensgevaarlijk, activisten ze zouden verboden moeten worden.

Abject | 11-09-20 | 11:08

Ja en Adolf Hitler was ook een één-europa-activist

Carden | 11-09-20 | 11:12

Musea waar enkel links volk op af komt, welke enkel door links volk gerund worden, zijn dus fout. Volgens hedendaagse schuld door associatie-regels zijn linkse mensen dus ook gewoon fout.

Abject | 11-09-20 | 11:06

Ik heb nooit slaven gehad, jij bent nooit een slaaf geweest. Pure inbraak. Oppakken die zwarte panters!

Clavo | 11-09-20 | 11:04 | 1

‘I never had any slaves, you never picked any cotton. So shut up, and be a goddam man.

OuweOuweLekkerMauwe | 11-09-20 | 11:06

“This act is the trigger for other powerful actions for the restitution of our stolen, looted and plundered goods,” Diyanbanza told Artnet News. “We are risking a lot, but what is this risk worth in the face of the corpses of women, children, young and old massacred before their deaths!”

Melde hij na verijdelde diefstal in juni te Parijs.

Een gezellig (beeldend) excuus weer.

Dr.Mabuse | 11-09-20 | 11:04 | 1

Een woordkunstenaar dus.

jan huppeldepup | 11-09-20 | 11:08

Zijn dat de hoektanden van zijn grootmoeder?

Pierre Lebon | 11-09-20 | 11:03

Ik probeer me nu voor te stellen een groepje Nederlanders dat een delftsblauw bordje rooft ergens uit een zaaltje in Mombasa...

BRR76 | 11-09-20 | 11:02

Kunst ? Van mij krijgen ze al die producten van huisvlijt meteen mee.

ivanhoe bergs | 11-09-20 | 11:01

Die gerefurbishte inboorling láát zich arresteren toch. Lijkt me onderdeel van de ‘publieksactie’. Anders stond het hele museum nu wel al in Congo.

Nick_Star | 11-09-20 | 11:01 | 1

Duh.. Anders zou het niet zo uitgebreid op z'n eigen FB staan

* Il Principe * | 11-09-20 | 11:03

Snel opgelost. Vreemde vogels. Als het echte roofkunst is kunnen ze officiele wegen bewandelen en veel meer resultaten behalen.

Nederland80 | 11-09-20 | 11:01

Toen Quinsy het salaris hoorde van een 2de Kamerlid tijdens het zorgdebat. Bedacht hij ineens das meer dan ik als activist/ kunstenaar/subsidie zuiger krijg dus ga ik 2de staan bij Sylvana op de lijst. Je weet het maar nooit.

dedwarsligger | 11-09-20 | 11:00

Was ook een paar keer in musea in Afrika, alles wat ze daar hebben, had ik ook en zelfs ouder. Gewoon gekocht bij bv. de Masai. Was niet echt een behoefte van het Museum om oude dingen te bewaren maar meer een info voor schoolklassen. De echt waardevolle spullen stonden bij de Arabieren thuis.
www.museums.or.ke/

jan huppeldepup | 11-09-20 | 11:00

In sommige dierentuinen hebben ze Nijlkrokodillen. Kunnen ze daar niet een stukje leuk mee wandelen? Of leeuwen. Ook leuk.

SNAFU | 11-09-20 | 10:59 | 1

Deze krijgers zoeken een leeuw om te doden. Dat treft want de leeuw lust ook wel een krijgertje of twee.

mr.money | 11-09-20 | 12:38

Goeie actie monsieur Lemba Dapper en goed voor de discussie. Maar het museum was al lang bezig om gestolen kunst te bestuderen en eventueel te laten toekomen aan de rechtmatig eigenaar. Beeldje was in 1968 rechtmatige gekocht van een of andere kloosterbroeders of zendelingenclub. Maar hoe het daar is terecht gekomen weet men (nog) niet. Voor alle 450.000 wordt dit uitgezocht.... Nu moeten wij natuurlijk alle Philips tv's radio's en grammofoonplaten terugroepen uit Afrika. De waar is hier gemaakt en hoort dus hier thuis. Ze mogen dan wel een deel van de waar gekocht hebben, toch zijn het spullen van de leucoderma's in NL. Zurück alles ja?!

ecologiste | 11-09-20 | 10:59 | 5

@Nederland80 | 11-09-20 | 11:03: Helemaal goed, of ze nu wit of zwart of bruin zijn, als ze geroofd hebben moeten ze het teruggeven, ook ons koningshuis en de andere kolonisten. maar dat is één zijde van de medaille, de andere is dat ze ook cultuur hebben gebracht. En die cultuur bracht van alles voort: auto's, muziekdragers, koelkasten, bioindustrie, kernenergie, treinen, vliegtuigen, oilietankers, windturbines, zonnepanelen, noem maar op. We leven nu in het antropoceen of we het nu leuk vinden of niet monsieur Lemba, we zullen ermee moeten leven. Ik heb als autochtoon niet gevraagd om me te laten koloniseren door Marokko, maar het gebeurt nu wel. Alles van waarde is weerloos. Dat geldt en gold voor de arme inboorlingen van Afrika tot Europa, van Amerika tot China en Australië. Arme inboorlingen tegenover de imperialisten en de grootaandeelhouders van de multinationals.

ecologiste | 11-09-20 | 11:12

Dat klinkt wel erg genuanceerd en nuance daar schiet je als kunstenaar-activist niet veel mee op.

Het probleem met dit soort kunst is dat het zegt mensen aan het denken te zetten, maar dat het vervolgens maar één uitkomst accepteert van dat zgn. denkproces.

Als een tinkebell bijvoorbeeld wil dat je stilstaat bij het lot van vluchtelingen op Lesbos mag de conclusie niet zijn dat we het beste boten kunnen charteren om ze allemaal terug naar Afrika te brengen.

Veldmaarschalk Sorry | 11-09-20 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Ampofo. Wie noemt zijn kind nu Ampofo?

Piet Karbiet | 11-09-20 | 10:58 | 2

Welk een toptegel.
Moest hard binnenpret lachen.
"Wat loop je nou te lachen", zegt dinnetje.
"Piet Karbiet", zeg ik.

chicago river | 11-09-20 | 11:04

Vader heet Ampofi, Ma heet Ampofa, dus......

Pierre Lebon | 11-09-20 | 11:09

Ze hadden nehoord over de jammerlijke beveiliging van Nederlandse musea... (en ze hebben vást wel even de boel vooraf verkend...)
-
In de Parijse ethno-antiekwinkels worden tienduizenden Euro's neergeteld voor oude Afrikaanse beelden.

bisbisbis | 11-09-20 | 10:57

Andermans eigendommen stelen.

En daarna over racisme gaan huilen in de media.

Ik herken inmiddels een patroon.

Dr.Mabuse | 11-09-20 | 10:57

Wat een dom museum. Plunderaars kunnen zo de hele meuk leegroven zonder dat er een belletje afgaat.

deoudererijperevrouw | 11-09-20 | 10:57

Er staat hier nog een standbeeld van Nkufo. Iemand?

Dubbelepunthoofd | 11-09-20 | 10:57 | 3

Dat is voor de Twente fans, ik ga meer voor een beeldje van Berry van Aerle

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:59

@lingo star | 11-09-20 | 10:59: Da's een blanke postbode en hoort in het Limburgs museum.

Dubbelepunthoofd | 11-09-20 | 11:03

Wat een slavendrijver die Akwakkie, om een andere zwartman voor ze karretje te spannen.

Vacuumbom | 11-09-20 | 10:57

Alweer zo'n akwasifrayerachtig persoon?

Jee-Dee | 11-09-20 | 10:53 | 1

Black Power!

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:55

En vervolgens dat dure beeldje verpatsen om er dan drugs van te kopen.

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:53 | 1

Ik vind het ook zo erg dat ze Zwarte Piet Aquarium zo een slechte naam geven, dat zou verboden moeten worden. Hoezo drugs kopen?

Theo-Pim-Riv | 11-09-20 | 10:57

Ik ken de omstandigheden niet waaronder alle kunstwerken in musea terecht zijn gekomen. Mogelijk dat er een deel geroofd is, er zal ook vrij veel gekocht zijn. Dat kan je later niet leuk vinden. Er zijn mensen die hun huis enige tijd geleden verkocht hebben. Nu zijn ze daar boos over: de prijs van huizen is omhoog gegaan.

De kans overigens dat houten beeldjes honderden jaren vochtigheid overleefd zouden hebben is niet heel groot.

El Rico Grande | 11-09-20 | 10:52 | 2

Al eens van hardhout gehoord?

bisbisbis | 11-09-20 | 10:55

Agenten pakken het prima aan. Aan de pliesies ligt het niet, debiele rechters en politici die het land verpesten.

Blasfemie | 11-09-20 | 10:52

Het gejammer kan weer beginnen. Overigens zijn musea al hun koloniale bezittingen aan het heroverwegen. Man heeft zeker punt al kan hij de objecten niet zelf meenemen hoe militant zijn baretje ook staat

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:52 | 3

Ja, maar we gaan die kunst niet meegeven aan een stel militanten.

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:53

de rooftocht van cultureel erfgoed vind ook plaats in Nederland door droeftoeters. Ik noem maar ZP en diverse mensen uit de Gouden Eeuw die op de kaapse wateren waren. Dus mogen wij nu ook eisen? ( Nee ; white privilege oid dus rsies)

vokfeez | 11-09-20 | 11:12

Vlak in de buurt in het mooie Berg en Dal ligt het museum Heilig Landstichting. Het was vroeger een museum waar bijbelse taferelen aanschouwelijk werden gemaakt, ik herinner het van poepsaaie schoolexcursie. Paar jaar geleden was ik daar weer en toen bleek het helemaal te zijn geïslamiseerd. Aan de naam is "Orientalis" toegevoegd en er is nu een aparte sectie voor de Mohammedanen. Ik kreeg er zo'n warm en inclusief gevoel bij.

Joris Beltsin | 11-09-20 | 10:52 | 6

Daar woonde Dries van Agt de palestijnenpijper toch? Die zal de islamisering wel hebben bespoedigd.

wijsvinger | 11-09-20 | 11:05

De patertjes worstelen met een klassiek probleem. Hun bijbel schrijft voor dat iedereen lief is. Hun eigen intenties, afgezien van jongenskontjes, zijn louter nobel. Maar ze gingen wel de pan in, destijds in de jungle. Nu maken ze hun museum inclusief, jat de gepleasde doelgroep het leeg. Je zou haast van je geloof vallen. Zowel het katholieke als het deugende geloof.

GregorVanPallandt | 11-09-20 | 11:07
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Ko Ranzig | 11-09-20 | 10:52

Kan aan mij liggen, maar rond 18:40/45 lijkt het net of hij nederlandse aanwijzingen geeft "Die kant, die kant"

EOSm5 | 11-09-20 | 10:51

Op Radio 1 sprak men vanochtend heel geforceerd over "Frans sprekende mensen"

priks | 11-09-20 | 10:51

Geef ze toch dat beeldje, kunst is toch alléén maar voor de linkse élite.

dooiestruik | 11-09-20 | 10:50 | 2

Boedhabeelden bij de intratuin, derde gangpad rechts.

horsteknots | 11-09-20 | 10:53

Dit gaat naar Afrikaanse regels.
A* Alles wat van jou is, is van mij.
B* Alles wat van mij is moet je met je gore jatten afblijven.

jan huppeldepup | 11-09-20 | 10:50

Hij denkt dat alles hier in Nederland gratis is. Het gekregen huis moet natuurlijk ook nog worden ingericht.

Bab01 | 11-09-20 | 10:50 | 1

Staat mooi op zijn Miele.

McSnor | 11-09-20 | 10:52

Mogen wij dan ook onze van goghs en rembrandts ongevraagd ophalen uit de paleizen en mansions in het midden oosten en azie?

bamitoren | 11-09-20 | 10:50 | 1

Maar die zijn waarschijnlijk wel gekocht en betaald door de huidige machthebbers.

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:54

Afrika museum: 'Het gaat hier om een live via Facebook gestreamde publieksactie van waarschijnlijk Franse activisten, die eerder ook in musea in Parijs en Marseille soortgelijke acties hebben uitgevoerd. De museale collecties die ze bij deze acties proberen mee te nemen zijn in de ogen van deze activisten geroofd en rechtmatig eigendom van de nazaten van herkomstgemeenschappen. In Frankrijk worden deze activisten inmiddels vervolgd, en ook wij hebben aangifte gedaan. Het is nog niet bekend of en zo ja waarvoor het Openbaar Ministerie hen zal vervolgen.'

'De beveiliging van het museum heeft, in de wetenschap dat de politie al zeer nabij was, de activisten niet belet om met het beeld het museumgebouw te verlaten. Een mogelijk handgemeen met alle gevolgen van dien, waaronder schade aan het beeld, werd hierdoor voorkomen.'

JorisvGost | 11-09-20 | 10:49 | 2

Oooh gelukkig!

Harrie7949 | 11-09-20 | 10:52

Ik vind dat hij een punt heeft. Jammer voor alle musea in alle grote, met name Westerse, hoofdsteden, maar ze staan vol met cultureel erfgoed dat niet het onze is,dus terug geven indien gevraagd.

guile | 11-09-20 | 10:49 | 4

Ze hebben in het verleden inderdaad gesnaaid wat ze konden. Aan de andere kant, als die artefacten niet gestolen waren, dan hadden ze nu misschien niet meer bestaan.

wijsvinger | 11-09-20 | 10:57

Prima, dan ook alle werken van Jeroen Bosch terug die de Spanjaarden (Alva) van Willem van Oranje hebben gestolen. Van de kunstroven van de Sovjets en Nazi's hebben we ook nog wat tegoed dat heel wat meer waard is dan die houtsnijrommel uit Afrika.

kapoerewiet | 11-09-20 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ooit had Lambik ook zo'n beeldje gekocht, met vreemde gevolgen.
https://www.bobbedoes.nl/item/detail/8cc9dc6c-8069-4056-86a2-46f3fddcd9b9

wijsvinger | 11-09-20 | 10:48 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Geef ze die rotzooi maar mee ben er wel klaar mee, weer een reden minder voor die lui om ons lastig te vallen.

zeertegendradig | 11-09-20 | 10:48
-weggejorist en opgerot-
McSnor | 11-09-20 | 10:48

Beeldjesmeneer kan zo met dat object naar buiten lopen, dat is toch ook wel frappant. Echter mag hij van mij dit rotsblok wel houden, ondanks dat hij het geeft gestolen.

FogerRederer | 11-09-20 | 10:48

In Nederland hebben we een WET, die jammer genoeg nimmer goed gebruikt wordt door D66 of nog meer naar links zittende rechters. Wel al bijna een decennia proberen, die eliterechters, een door zijn vijanden met de Dood bedreigde politicus Geert Wilders te naaien, maar deze import criminelen, deze handophoudende relschoppers, die waarschijnlijk ook nog een huis en Miele gratis hebben gehad gaan met een taakstrafje wegkomen. Dit kan ik U nu al meedelen. Ja Mark Rutte dit is de Ver van Uw bed show, maar wij zitten er dus mee opgescheept en terwijl hier Diefstal in vereniging heeft plaatsgevonden, maar waarschijnlijk worden ze niet eens terug geschopt naar hun eigen zandbak, terwijl hun uitkering ook nog eens gewoon doorgaat.
O ja en die Wet is heel duidelijk hoor, hier met ook nog eens hun telefoons afnemen, want waarschijnlijk hebben ze ook hun Diefstal in Vereniging gefilmd.
Dit is de Wet en laat het OM nu eens optreden, want minder minder minder Tuig.
Artikel 311 van het Wetboek van Strafrecht, Diefstal in vereniging, kan het hier wel neerpennen, want ken het nog steeds Paraat, maar kunt U ook opzoeken, daar ik onder censuur sta en geen linkje neer mag gooien. Zo gaat het nou eenmaal in dit verwarde Land, Hou van Nederland en Verdedig de Nederlandse Cultuur en je komt onder censuur.

Theo-Pim-Riv | 11-09-20 | 10:47 | 2

Begrijp ik goed dat jij wil dat de wet wel wordt toegepast op mensen met een kleurtje maar niet op Geert Wilders? Niet heel erg consequent, wel?

* Il Principe * | 11-09-20 | 10:51

@* Il Principe * | 11-09-20 | 10:51: Jij begrijpt alleen wat jij wilt begrijpen.

Theo-Pim-Riv | 11-09-20 | 10:53

Wel VVS filmed.
Hoe dan ook.
Toont direct aan waarom het niets zal worden in die contreien.
Oh, het "gaat om de TOON van het debat", Alexander Pechpiemol?!

chicago river | 11-09-20 | 10:47

Wees dan als zwarte activist consequent en ga zelf ook weer terug naar Afrika. Maar nee, dat willen ze natuurlijk ook weer niet want het is best wel lekker leven hier op kosten van de blanken.

2voor12 | 11-09-20 | 10:47 | 1

Daarom moet al die importnarigheid opgevangen worden in hun Regio, hou daar maar eens een Referendum over.

Theo-Pim-Riv | 11-09-20 | 10:50

1. Lui eruit
2. Grenzen dicht

oranjerood | 11-09-20 | 10:46

Weet iemand misschien waar het Europa Museum staat? Kan de Gouden Koets er naar toe.

Dubbelepunthoofd | 11-09-20 | 10:46

We kunnen gewoon bewijzen dat het gekocht is. Opstelten heeft de bonnetjes nog wel ergens...

Broedermans_Rikje | 11-09-20 | 10:46

Dat Afrika museum vangt jaarlijks bijna 20 miljoen euro subsidie. Zou zeggen hele inventaris op de boot naar Afrika en sluiten die tent.

JorisvGost | 11-09-20 | 10:45 | 3

Eens!

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:48

PLOP!

Acidstain | 11-09-20 | 10:54

Hoeveel bezoekers ontvangen ze jaarlijks?

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:57

Laten we nog meer van deze "vluchtelingen" uit Griekenland opnemen.

Ongetwijfeld zullen ze ons hun "dankbaarheid" tonen door ons uit te maken voor racisten en voor allerlei rellen te zorgen.

Swieberj | 11-09-20 | 10:44

Kan mijn Eiffeltoren sleutelhanger ook maar beter teruggeven. Ook van zo'n type gekocht vorig jaar. Je suis schuldig aan roofkunst.

Zack Hooi | 11-09-20 | 10:44

Hadden we hier maar Amerikaanse agenten, die weten zo'n gevalletje wel aan te pakken, iets met zeven kogels en een rug.
Hahaha, nee zonder dollen, ik wordt doodziek van dat übertolerante gedrag t.a.v. een klein groepje criminelen (hallo Kwasi!) dat hun gestoorde mening aan de meerderheid oplegt. Genoeg is godverdomme genoeg. Donderstraal lekker op naar Afrika, tuig.

L. Vis | 11-09-20 | 10:43 | 1

Dat steenrijke aquariumdinges gaat waarschijnlijk hun boetetje betalen. Met veel publiciteit in de "Hollandsche" media, heeft Jinek zich al gemeldt?

Theo-Pim-Riv | 11-09-20 | 10:52

Ik noemde het als klein kind zijnde schroeveniers. ipv souveniers. Wist ik veel, ik dacht dat het leuke dingen als herinnering waren die je stiekem los maakte met een schroevendraaier en in je tas stopte. Net als helestiekjes totdat ze kapot waren tijdens de muggenjacht.

Premier Trutte | 11-09-20 | 10:42 | 2

Mooi man.

Rohin | 11-09-20 | 10:44

Mooi verhaal gozer. Jij kan de Tweede Wereldoorlog terug relativeren tot een bord spaghetti met witte saus. Best knap wel.

Zeisss | 11-09-20 | 10:52

Ik begrijp dit niet. Aangezien ze over 50 jaar hier toch allemaal zitten is het toch lekker makkelijk dat de kunst hier ook al is. Hoeven ze zich geen zorgen te maken om dat leter over te laten komen.

Rara jongens die Afikanen.

Grote Smurf | 11-09-20 | 10:41

Ik 'mis' Akwasi in dit verhaal... Of komt dat nog..?!?

WippertNL | 11-09-20 | 10:41 | 3

Hij was toevallig in het museum 2 weken geleden maar dat is puur toeval hoor.

Vacuumbom | 11-09-20 | 10:43

Ik las het ja, thanks...

WippertNL | 11-09-20 | 10:44

Kunnen wij de miljarden ontwikkelingsgeld dat richting Afrika is gegaan ook terugvorderen?

de uitbater | 11-09-20 | 10:41 | 3

Moet je in Zwitserland zijn.

Glasgow Argus | 11-09-20 | 10:43

Nee, alles wat we daar weggenomen hebben wel. Voornamelijk waren dit Afrikanen maar fat lijken ze te zijn vergeten

Spiritus | 11-09-20 | 10:44

Ja perfect idee! Hoeven er nog niet eens naartoe kan gewoon via de bank

Galois256 | 11-09-20 | 10:45

Geef dat beeldje maar terug aan het land van herkomst samen met dat tuig er bij!

Vacuumbom | 11-09-20 | 10:41

Agossie, heeft het marxistengesticht een daggie uit?

Kom doorpakken, nog meer aanstellen, als we naar de USA kijken kunnen we concluderen dat dit erg goed moet zijn voor het aantal zetels van Wilders en Baudet

IkWilOokWatZeggen | 11-09-20 | 10:40

Ze hebben ongelijk, roofkunst is namelijk een verzinsel van (even nadenkt) psychosomatische fundamentalistische borderliners.....

Einde van de Domheid | 11-09-20 | 10:37

Leuk is dat het Afrikamuseum zich dubbel vouwt om maar zoveel als mogelijk te deugen. Ik zie een groot deel nog wel op de deugboot teruggaan naar diverse plekken waar de spullen vandaan komen, dan wordt een aantal corrupte heren en dames daar er lekker rijk van.
Ook kun je stellen dat zonder de 'diefstal'van de beelden in het verleden het hoogst waarschijnlijk is dat een groot aantal van de beelden nu niet meer zou hebben bestaan.

De Treinende Rechter | 11-09-20 | 10:37

Lekker boeiend, een neger die linkse hobbies sloopt.
Wat mij betreft kunnen we er daar niet genoeg van hebben.

MogeWijEveOvergeve | 11-09-20 | 10:37

Oh hier zit Akwasi... ik miste hem al; gelukkig leeft hij nog

WippertNL | 11-09-20 | 10:44

laat alle musea maar hun roofkunst terug geven. Ruimt lekker op zo. Scheelt ook weer subsidie.

yeps | 11-09-20 | 10:36

Geef Afrikanen al hun kunst maar terug. Liever vandaag dan morgen. Dan is dat gezeik afgelopen en die primitieve prut haalt het toch niet bij Braq of Rodin.

In Afrika zijn geen musea of goede beveiliging, zoals bij ons, dus die "kunst" wordt gejat en belandt op de zwarte markt. Weg kunst, maar dan hebben ze wel weer poen opgestreken en daar gaat het de nobele Afrikaan om.

Madame Poitiers | 11-09-20 | 10:35 | 1

@mMadame Poitiers. Prima idee, maar ze het wel zelf laten terugbrengen.

Bull-Sunnyboy | 11-09-20 | 10:39

Laten wij alle dure auto’s, horloges en andere luxe symbolen en gadgets uit Afrika ophalen. Hier gejat of met verduisterd ontwikkelingsgeld betaald.
Ik wil helemaal niets uit Afrika.

Ray Skak | 11-09-20 | 10:35

Waarom moet alles terug naar Afrika? Even geduld en Nederland IS Afrika.

Acidstain | 11-09-20 | 10:34

Dat beeldje past prima in zijn hol.

Drs. Paco P. | 11-09-20 | 10:34

Als je genoeg mensen uit probleemlanden importeert krijg je dezelfde mentaliteit, problemen en conflicten: of het nou Syrië, Iran of Afrika is. Simpel (ja), maar treurig genoeg waar.

TheseDays00 | 11-09-20 | 10:33 | 1

Was het maar waar daar de 'verlichten' boven ons dit ook inzagen...

Hojo24 | 11-09-20 | 10:55

Mooi dat het eigendomsrecht in Nederland nog steeds gehandhaafd wordt. Mag ik ook zeggen dat ik het mooi vind dat onze politiebeambten meneer hebben gestopt zonder dat daar kogels of schending van Fundamentele Negerrechten aan te pas zijn gekomen?

JvanDeventer | 11-09-20 | 10:33 | 1

mooi is een heel lastig begrip als het om kunst gaat

sockpuppet | 11-09-20 | 13:51

Wederom een mooi onderwerp voor Youp zijn oudejaarsconference. Wel doen hé!

Acidstain | 11-09-20 | 10:32

Ja HALLO ieders roots liggen in Afrika, dus volgens mij hebben we er allemaal net zoveel recht op. Of is dit weer zo'n huidskleur-dingetje?

John McClane | 11-09-20 | 10:31

Hier heb je je beeldje. Voor je gaat: ligt hier nog een bonnetje van je.

Tom Hagen | 11-09-20 | 10:31

De man komt voor het eerst van zn leven in een museum. Die denkt dat het een kringloopwinkel is.

small_town_dude | 11-09-20 | 10:31

Is dit nu diefstal of culturele toe-eigening? Lol

Johan1235 | 11-09-20 | 10:31

Duidelijk een "inside job"

HanMar2 | 11-09-20 | 10:31

Als hij met zijn familie en neven en nichten teruggaat naar Ghana, mag hij het beeldje wat mij betreft gewoon houden.

pibasso | 11-09-20 | 10:30

Verrekte mongol, breng jezelf terug naar afrika en neem je broeders en familie mee. Tjuuuuuuuuuuuuuuus

Gaat het niet dan? | 11-09-20 | 10:29

Inderdaad erg mooi beeldje. Je ziet ook meteen dat het uit Afrika komt. Hadden wij maar zulke kunstenaars. Dan was het niet nodig geweest om deze objecten te importeren.

frank123 | 11-09-20 | 10:29

Pure uitlokking dit. De blanke man is weer eens de slechterik in dit filmpje.

XverderNix | 11-09-20 | 10:28

Dit gaat nog groot worden. Spullen die hier in musea staan uit Afrika/M-Oosten/Azie terug jatten. Let maar op. Allemaal onderdeel van "Het Westen is verdorven en moet boeten, vooral het Blanke Westen". Ondertussen kunnen ze niet wachten om Fort Europa te bereiken in gammele bootjes om hier kansloos rond te zwerven want geen opleiding, geen arbeidsethos, geen normen en geen waarden waar wij wat aan hebben. Maar #DebielLinks staat erbij en zingt "U zijt wellekome"... Zum kotzen.

misty pain | 11-09-20 | 10:28

Waar veel van deze mensen/activisten mee bezig zijn, is oude grieven. Beelden die misschien destijds netjes zijn betaald, maar ook best waarschijnlijk gestolen, slavernij, kolonialisme, Zwarte Piet, titels van schilderijen in musea...

Ik zeg het zonder nijd en ironie: mens, kijk naar je toekomst. Vergeet de geschiedenis niet, en ook niet wat onrechtvaardig was, maar die eindeloze fixatie op terugkijken berooft je van de moed en het optimisme om een mooie toekomst neer te zetten. Met alle herbenamingen van schilderijen, of aanpassingen van Zwarte Piet, of betalingen voor beelden word je niet gelukkig, daar zit de oplossing niet in. Of je nou in Europa bent of in Afrika, toon het ongelijk van de racisten aan en maak iets van jezelf. Maak je land mooi.

Wie zich eindeloos opstelt als slachtoffer, is passief. Want jij mag alles doen, jij bent immers het slachtoffer, dus hoef je geen morele last op je te nemen (zoals empathie, of geen misdaden plegen, alles is immers omdat je zo onderdrukt bent) of je best te doen om er wat van te maken. Het resultaat is dat je niet op een positieve manier het heft in eigen handen neemt, echt wat dóet. Zélf je leven vormgeeft. Dat is immers de last van de witte onderdrukker. Dus dan ben je daar, zittend op de grond, huilend van woede, tot je weer wat wordt aangereikt van boven... maar het is nooit genoeg, want niemand haalt je van de grond af buiten jezelf. En die kansen krijg je niet alleen, die kan je maken. Zeker hier in Europa.

Jammer.

Vleugeltje | 11-09-20 | 10:28 | 3

Topbijdrage. Volkomen mee eens. Ik ben trots en blank maar heb net zo goed mijn kansen moeten pakken door te studeren en heb dat ook gedaan. Goede opleiding, partner met nog betere opleiding, enzovoort. Als je iets te klagen hebt over je situatie ben jezelf diegene die er wat aan kan doen. Verder moet je je muil houden en jezelf naar boven vechten. Kansen genoeg, meer dan genoeg!

pibasso | 11-09-20 | 10:34

goed geschreven.

horsteknots | 11-09-20 | 10:35

ijzersterk. Jammer dat ik dit geluid niet hoor bij de NPO!

Harrie7949 | 11-09-20 | 10:56

Offtopic: Jackass-ster Stevie Lee (54) overleden

McCracken | 11-09-20 | 10:28 | 3

Om één of andere reden worden die mensen niet echt oud.

Acidstain | 11-09-20 | 10:33

Zijn familie heeft in iedere geval geen grote kist nodig.
RIP little man

pibasso | 11-09-20 | 10:43

Rip Wee Man.
Peace

Ruimedenker | 11-09-20 | 10:45

Wel teleurstellend dat men dan een zo een barret draagt en een broek aan heeft en van die koloniale kistjes. Waarom geen Masai kleding of een peniskoker, of zo een guitig medicijnman masker. Ook wegblijven uit ziekenhuizen en medicijnen, dat zijn ook maar symbolen van westerse koloniale onderdrukking.

P-unit | 11-09-20 | 10:27 | 2

Dat zou zeker slim zijn, in zo'n uitdossing zouden de mensen denken dat hij bij het museum hoort, dat-ie traditionele volkskledij uitbeeldt. En als je dan naar buiten loopt met een attribuut...

Vleugeltje | 11-09-20 | 10:30

ook geen auto, fiets of telefoon meer. En geen electriciteit.

small_town_dude | 11-09-20 | 10:33

joh geef die ouwe meuk terug aan die knakkers wat kan jou die troep verblotekonten,het ziet er niet uit. en het is geen flikker waard dat beetje houtsnij gepruts.
Zolang ze maar van de grote meesters in het rijks afblijven

Loempia | 11-09-20 | 10:27 | 1

Brand goed.

Ray Skak | 11-09-20 | 10:32

Waar wilde hij met dat beeld heen? Terug naar Afrika? Ik zeg hoeveel beelden hebben we? Ieder eentje en nu vlot rennen jongens. Wel helemaal terug hé! Niet blijven hangen.

Miss Silly | 11-09-20 | 10:27

Nederland had helemaal geen kolonies in Afrika. Die negerts hadden derhalve niets te zoeken in dat museum. Sterker: de collectie schijnt te zijn aangelegd door geloofs-wappies die destijds zwarte zieltjes wilden winnen.
In de Telebelg stond iets van de paters van de "Congregatie van de ongewassen oksels" of iets dergelijks.

McPhart | 11-09-20 | 10:27 | 3

Zuid Afrika? Toch wel zeker 150 jaar. Tot dat de Engelse het pikte.

P-unit | 11-09-20 | 10:29

Forten in Dakar, Senegal en Ghana ook nog.
Afgepikt van de Portugezen en gelijk ook hun handel overgenomen.

KayakFun | 11-09-20 | 11:07

@P-unit | 11-09-20 | 10:29: Niet écht.
Jan van Riebeeck stichtte, op verzoek van de V.O.C., op de Kaap een tussenstation, zodat de V.O.C. schepen halverwege de reis tussen De Republiek der Nederlanden en de overzeese gebiedsdelen en andere handelspartners in de Oost (o.a. Japan).

Later is dat wel uitgebreid, maar Suid Africa is nooit een volwaardige Nederlandse kolonie geweest. D.w.z. in de zin van overheersing en uitbuiting, zoals in Nederlands-Indië en de Antillen.

McPhart | 11-09-20 | 11:13

Etnisch profileren --> vrijspraak.
/cynisme off

Bijtendehond | 11-09-20 | 10:26

Dit moet ook gewoon terug naar het Louvre van Mogadishu of het Hermitage van Harare.

Brentjeee | 11-09-20 | 10:26

Ik heb thuis nog twee eerlijk gekochte nette beeldjes van die roodgemantelde springnegers uit Tanzania (aardige lui trouwens). De meeste van die afro beeldjes hebben trouwens of te grote tieten of een veel te grote pik. Zegt genoeg over hun cultuur. Tegenwoordig moeten ze dan maar beeldjes maken naar Duits voorbeeld; met een te grote bek.

Tjemig | 11-09-20 | 10:26

ik wilde iets schrijven, maar ik ben murw.

small_town_dude | 11-09-20 | 10:26

Wijs deze activisten niet af maar moedig hen en hun lotgenoten juist aan om naar huis te gaan en hun rommel mee te nemen. Dat ruimt lekker op.

Astimar Teutis | 11-09-20 | 10:25

Dus als ik iets uit afrika koop, dan kunnen ze het hier weer komen ophalen? Omdat het gestolen is zeggen ze dan.

Atheist-Priest | 11-09-20 | 10:25 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Hé, dit komt me bekend voor. Opsporing verzocht?

McCracken | 11-09-20 | 10:25

Rustig! Rustig!! Rustig!!!

Joris Beltsin | 11-09-20 | 10:25
-weggejorist-
Mr_Natural | 11-09-20 | 10:24 | 1

Neem alsjeblieft al die rommel lekker mee terug naar waar het thuishoort. En blijf er dan vooral ook om er goed voor te zorgen en iedere dag naar te kijken. Liever kwijt dan rijk.

elfenstein | 11-09-20 | 10:24

Wedden dat het Afrika museum nu dingen gaat teruggeven? Ze waren al eerder in het nieuws omdat ze de primitieve gebruiken (menstruerende vrouwenhutjes ed) lieten zien en dat kan natuurlijk niet, want ze moeten juist de superieuriteit bewijzen.

Hadena | 11-09-20 | 10:23 | 1

Prima toch weg miet die rotzooi.

Uw Verzekeringsadvis | 11-09-20 | 12:01

Ik ben er klaar mee, vanaf nu boycot ik producten van Afrikaanse makelij.
Ik zal eens een lijst maken.

Joris Beltsin | 11-09-20 | 10:23 | 7

@small_town_dude | 11-09-20 | 10:28:
Nee ik beperk me tot makelij. Diamanten worden in Europa of India bewerkt. Ik ben wel bereid Afrikaanse grondstoffen te boycotten als die daadwerkelijk door 100% Afrikaans bedrijf worden gedolven. Nationalisaties zie ik door de vingers.

Joris Beltsin | 11-09-20 | 10:46

Bananen. Of mag dat niet meer gezegd worden van silly syl?

Jos Tiebent | 11-09-20 | 10:48

@Jos Tiebent | 11-09-20 | 10:48:
Geen probleem. Vrijwel alle bananen komen uit Midden-Amerika en da's apart voor een van oorsprong Afrikaanse vrucht.

Joris Beltsin | 11-09-20 | 11:01
▼ 4 antwoorden verborgen

.. beroepsnegers uit Afrika. De Verenigde Nazi's en de EU willen daar meer meer meer van om ons om te volken.
Rutte gaat daarvoor weer op het lijntje tekenen te Marra-kech 2.

Of hij er weer guitig bij gaat lachen zal blijken.

Jan Passant mk2 | 11-09-20 | 10:22

Ik denk dat we maar eens ongedaan moeten maken wat we al die jaren geleden aangericht hebben. Een paar grote schepen de wereld rond sturen en alles wat donkerder dan RAL 8008 terug brengen naar Afrika. Muur eromheen klaar.
Indianen in Zuid-Amerika blij, Rednecks in Noord-Amerika blij, wij blij en zelf zullen zo ook wel blij zijn om niet meer tussen die racisten te hoeven wonen.

Urbanus_2.0 | 11-09-20 | 10:22 | 4

Het werkelijke probleem zijn niet die enkele tientallen, activistische donkergekleurden die ons land rijk is, maar de miljoenen roomblanke, linkse apologisten die dit gedrag faciliteren. Op uw en mijn kosten welteverstaan.

Le Roi | 11-09-20 | 10:25

Een soort herstelbetaling in natura. Goed plan.

hoejeheette | 11-09-20 | 10:27

@Enter Yeti | 11-09-20 | 10:25: de Rednecks waren de Democraten. Always has been, never changed. Pas toen de industriële revolutie in het zuiden in opkomst was, veranderde de mentaliteit, nam racisme af en werd er meer op de republikeinen gestemd. Je kunt die 2 grafiekjes zo naast elkaar zetten: ze lopen paralel in de tijd

BrokenTipi | 11-09-20 | 12:21
▼ 1 antwoord verborgen

Westerse musea zijn "fout", en moeten dus worden leeg gehaald.
Goed denkwerk weer van het naoorlogse verzet!
En dan.
Beeldjes terug naar de landen van herkomst?
Ook als die geteisterd worden door corruptie en oorlog?
Als islamitische beeldenstormers aldaar die beelden stukslaan want haram?

Of ga je ze lekker zelf houden, om jouw krakpand op te leuken?
Of verkopen aan rijke particulieren, om jouw uitkering aan te vullen?

Wat je ook nog kan doen. Subsidie vragen voor een groot gebouw.
Daar al die beelden die je uit musea gaat stelen neerzetten.
En dat gebouw dan toegankelijk maken voor publiek, zodat iedereen ze kan zien. Goed idee of niet?

Moeten we alleen nog een naam hebben voor zo'n gebouw vol beelden.
"Gebouw vol Beelden" klinkt niet echt pakkend.
Iemand een beter voorstel?

Dandruff | 11-09-20 | 10:22 | 4

De beeldenhut van oom Tom?

lovekila | 11-09-20 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

Die mannen worden echte met de dag triester. Stelen, geweld prediken of in bed liggen. Veel beter wordt het niet.

Dirrek | 11-09-20 | 10:21 | 3

ja, zetten we eens Afrika in het zonnetje, is het weer niet goed.

small_town_dude | 11-09-20 | 10:28

Er is ook geen enkel plan.
Wat gaat hij nu met die beelden doen, zelf houden?

Al halen ze straks alle Europese musea leeg, ik wed dat nog geen potscherf daarvan in een Afrikaans museum zal belanden. Hun thuisland boeit ze geen ene reet, anders zouden ze daar wel wat opbouwen.
Ze gebruiken hun huidskleur hier alleen omdat dat hier gratis geld en privileges oplevert; tot en met het recht op diefstal aan toe.

Dandruff | 11-09-20 | 10:28

Hard werken is een wit privilege. Is lang in je bed liggen dan wellicht ene zwart privilege? Zou zo maar kunnen.

lovekila | 11-09-20 | 11:53

Zodra er geen prijskaartje aan zit zal het wel gratis zijn, moet hij hebben gedacht.

Reebensteeltje | 11-09-20 | 10:21

Grenzen <3

lirft | 11-09-20 | 10:21

Weten we zeker dat dit niet aquarium is?

born2killn00bs | 11-09-20 | 10:20 | 1

Ja, want die zien er niet uit als een houten beeldje. Ook M-UDC levert alleen een facebookpagina op. Wat moeten die malloten hier?

Rest In Privacy | 11-09-20 | 10:22

Toch weer mensen die nauwelijks Nederlands spreken: "Doucement..." klinkt als Congo, Angola, etc.

Wat doen al deze mensen toch hier? Wat dragen ze bij aan het verbeteren van Nederland? Zelfs extreem links moet zich dat toch ondertussen afvragen?

Odin | 11-09-20 | 10:19 | 3

Het boeit links niet of deze mensen iets toevoegen. Maar ze moeten wel de rest van hun leven gepamperd worden voor een slavernijverleden waaraan onze vermeende voorouders zich schuldig hebben gemaakt. Wel op uw en mijn kosten uiteraard. Dat deugt zo lekker.

Le Roi | 11-09-20 | 10:22

Angola spreekt portugees.

KayakFun | 11-09-20 | 11:11

Krijg je om in te burgeren ook direct de museumjaarkaart in Ter Apel?

Opajoop | 11-09-20 | 10:19

Er valt vast iets aan te merken op het boeien van deze meneer. Ik heb al tientallen keren de politie laten komen voor diefstal en mensen mee laten nemen. Nooit geboeid. Deze verdachte oogte ook rustig.

Leptob | 11-09-20 | 10:19 | 1

Ketenen klinkt toch boeiender!

Harrie7949 | 11-09-20 | 10:23

Ik ben het wel eens met hem, alles terug naar Afrika.

Mr_Natural | 11-09-20 | 10:19 | 2

inclusief hemzelf inderdaad

small_town_dude | 11-09-20 | 10:20

Hahahaha, ook de oetkering?

Harrie7949 | 11-09-20 | 10:22

Des te langer deze waanzin doorgaat, des te meer ik gewoon begin te snakken naar keiharde segregatie en apartheid. En dan niet per sé die van blank/donker, maar van links/rechts. Maak van Amsterdam maar een Nederlands Lesotho, een eigen mini-staatje in een staat, dan kunnen al die linkse idioten daar lekker met z'n allen multicultureel en divers gaan doen en zijn ze de rest van het land niet meer tot last. Kotsbeu word ik van al deze nitwits, deze losers die 0,0 hebben bereikt in het leven en hun eigen persoonlijke falen op hun huidskleurtje of roots gooien. En nog meer van al die roomblanke sneeuwvlokjes met een Messias-complex die dit zo faciliteren.

Le Roi | 11-09-20 | 10:18 | 16

@neonreclame | 11-09-20 | 12:00: Dus eerst beweer je dat Amsterdammers een grote bek hebben, en vervolgens dat honderdduizenden van deze großmaulen zich de wetten laten voorschrijven door enkele tienduizenden provinciale studentjes die ongetwijfeld allemaal op linkse clubjes zullen stemmen.
.
Hek om dat hele drAmsterdam, nadat arme zielen als kapoerewiet gevlucht zijn (mits ze niet in de provincie niet weer lekker links gaan lopen doen natuurlijk).

Le Roi | 11-09-20 | 12:18

@Le Roi | 11-09-20 | 12:18:

Ik heb het over Amsterdammers...

Niet over die sufkutjes die hier gaan bedenken dat de wereld een stuk mooier kan..

Ik neem het ze niet kwalijk..!! Je bent jong, je denkt aan eten neuken slapen eten en een studie...

Vertel mij dan eens waar deze enorme omgang vandaan komt... Niet door mij in ieder geval.. Geloof het of niet, ik ben netjes opgevoedT...

neonreclame | 11-09-20 | 12:24
▼ 13 antwoorden verborgen

Goed, ga allemaal maar terug naar huis. Niet alleen maar praten erover, maar doen. Daar liggen je roots, daar wil je naar terug. Prima. Kan ik alleen maar aanmoedigen. Wat van jou is is van jou en wat van mij is is van mij. Zo, uitkering terug naar mij, hier heb je je beeldje.

Wacht.. waar ga jij heen met die Miele? Die is van mij! Hier, deze vruchtbaarheidsbeeldjes zijn van jou. Stop maar weg ergens waar de zon niet schijnt.

BrokenTipi | 11-09-20 | 10:18

Nou er staat: "Deze PACIFIEKE actie past in het kader van de operatie herstel van onze kunstwerken die allemaal zijn verworven door plundering, diefstal, geweld tijdens COLONISATIE en SCHLAVE."

Dan wil ik ook alles hersteld zien wat de diverse broeders uit Afrika hier gesloopt hebben

Natte Washand | 11-09-20 | 10:18 | 1

Ik heb hier nog wel een koloniale bullenpees waar ze mee kunnen kennismaken
en nu Vort, van m'n erf af

Tobi | 11-09-20 | 10:38

Weet je, Siwa Lemba dinges, neem al die prullaria toch mee naar je hut
we hebben er een tijdje naar gekeken en waren niet onder de indruk
Toedeloe

Tobi | 11-09-20 | 10:18

Mooi. Eentje voor de onmiddellijke terugstuur. Of zijn de afspraken en kabinetsbeloften van gisteren alweer vergeten?

Knufter | 11-09-20 | 10:17

Ik krijg steeds meer een hekel aan ze. Meer zeg ik niet.

Poesman | 11-09-20 | 10:17 | 2
-weggejorist-
Harrie7949 | 11-09-20 | 10:20

Mmmm, wil ik wel zeggen, maar er wordt gejorist zie ik.

J-van-de-Bontekoe | 11-09-20 | 12:45

Doet vliegtuig nemen naar Madrid om Bosch mee te nemen uit Prado...

kapoerewiet | 11-09-20 | 10:17

Dit is de humorloze variant van Theo Maassen's trofee actie.

van Oeffelen | 11-09-20 | 10:17

Doe gewoon niet!

Schwanzeleber | 11-09-20 | 10:16

Blanken mogen niet van zwarten roven dus daarom roven zwarten van de blanken. De logica ontgaat mij een beetje. En de politie heeft het er maar weer druk mee.

Professor Superhirn | 11-09-20 | 10:16 | 1

Zijn ze in de cel gemieterd dan? Alles wat daar niet op lijkt is zinloos, dus hoeft de politie ook niet te doen van mij. Een foei-gesprek komt niet echt over bij die deug/kneus-negerts.

J-van-de-Bontekoe | 11-09-20 | 12:44

Kunnen ze niet gewoon dat hele Afrika museum opdoeken. Wat interesseert mij de geschiedenis van Afrika nu! Wissen die handel.

Harrie7949 | 11-09-20 | 10:16 | 4

Rijksmuseum is nu ook bezig om grootse inclusieve tentoonstelling van houten prulletjes uit de Antillen op te zetten. Reserveer uw kaartjes op tijd!

kapoerewiet | 11-09-20 | 10:19

Ja prima. Geef die troep mee en dan mogen ze het terugbrengen naar land van herkomst. Wij krijgen dan weer terug wat wij hebben gegeven natuurlijk.

Natte Washand | 11-09-20 | 10:21

Ik ben het met je eens. Alles terug, inclusief de laatste 5 generaties afstammelingen. Hoort allemaal niet in onze samenleving thuis.

marcoplarco | 11-09-20 | 11:16
▼ 1 antwoord verborgen

Zwarte baretjes. In Zuid-Afrika hebben ze rode baretjes. Daar dreigden ze eergisteren een ziekenhuis plat te branden omdat er een parmaceutisch bedrijf inzat dat een "racistische" advertentie voor een cosmetisch haarprodukt had gepubliceerd.

Beefbus | 11-09-20 | 10:16

activisten wijzen vrouw op onzedelijke kleding, activisten helpen oud vrouwtje met haar kasboekje, activisten op scooter geven les in conflictbeheersing, etc etc.

Shortganger | 11-09-20 | 10:15

Binnenkort lopen ze met giraffen over straat, een leeuw is net iets te spannend.

number668 | 11-09-20 | 10:15 | 1

Ik zeg doen die leeuw, levert leuke filmpjes op.

Acidstain | 11-09-20 | 10:29

Weet het goed gemaakt neem dat ding mee naar Afrika en blijf dan daar gelijk om te helpen het zooitje op te bouwen.

Barkruk2 | 11-09-20 | 10:15 | 1

De hangmatgeneraties hefbben een broertje dood aan het opbouwen van hun continent

Tobi | 11-09-20 | 10:33

Waarom pikken we dit allemaal? Trap dit soort gasten zonder pardon het land uit! Hoe ver moet dit gelazer allemaal gaan?

aardv@rk | 11-09-20 | 10:15 | 3

Helemaal mee eens. Ze zijn hierheen gekomen als zogenaamde 'vluchteling' en proberen ons nu de les te lezen. Meedoen of opzouten naar waar ze vandaan zijn gekomen.

Lupuslupus | 11-09-20 | 10:20

Ze zijn gelijk opgepakt door de politie..

BrokenTipi | 11-09-20 | 10:22

Laat die beeldjes staan en neem een paar landgenoten van je mee terug; daar hebben we meer aan.

langzullenweleven | 11-09-20 | 10:14 | 1

Een paar? Begin maar met 10.000, daarna praten we verder.

Lupuslupus | 11-09-20 | 10:21

Geeft dit mij als Nederlander het recht om schilderijen van bijv. Rembrandt of van Gogh te jatten uit buitenlandse musea?

dezakloper | 11-09-20 | 10:14 | 2

en stel dat je dat recht zou hebben wat gebeurt er dan met de 'buit'?
Gaat de Zwarte Baret dit delen met zijn lotgenoten of krijgt hij dictatoriale trekjes?

Harrie7949 | 11-09-20 | 10:18

Ja dan wil ik ook mn opa's fiets van Duitsland terug

Natte Washand | 11-09-20 | 10:14 | 2

En ik mijn vader's motor, een Indian.

Lupuslupus | 11-09-20 | 10:21

En voor dat malle houtsnijwerk heeft iemand al veels te veel voor betaald.
Ze vragen 100, je bied 40, en als het dan uiteindelijk afgemaakt word op 70 dan word je nog uitgelachen, want je had het voor 30 kunnen hebben.
Kralen, bedoel ik.

hotnot | 11-09-20 | 10:14 | 3

Nog simpeler blijf met je klauwen hiervan af!

aardv@rk | 11-09-20 | 10:16

Voor 5, heb me uit laten keggen dat ze die beelden gewoon in een draaibank maken, kosten een paar euro.
Net zoals m.n. in Kenia schilderijen die komen uit een drukstraat, waar verf op doek word gespoten.

Uw Verzekeringsadvis | 11-09-20 | 12:00

Als het niet was geconserveerd, was het er dan nog geweest?

Hemmenaar7 | 11-09-20 | 10:13 | 5

@Enter Yeti | 11-09-20 | 10:20:
Ik vond het ook al een sterk verhaal.

Mr_Natural | 11-09-20 | 10:22

Nee, als het niet was geconserveerd was het allang op de zwarte markt verkocht voor wapens enzo.

Met_baard | 11-09-20 | 11:55

@Met_baard | 11-09-20 | 11:55: Dan bestond het al lang niet meer omdat veel van de artefacten in het geheel niet houdbaar zijn. DAt werd er trouwens ook niet van verlangd. Men maakte frequent nieuw. Wel zo leuk.

AntiZanicz | 11-09-20 | 12:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Zegt veel over ons land dat dit gewoon hier los mag lopen over straat...

Zeisss | 11-09-20 | 10:13 | 4

Het viel me anders nog mee dat ze werden gearresteerd.

Professor Superhirn | 11-09-20 | 10:18

@Professor Superhirn | 11-09-20 | 10:18: Voor hoe lang? Een of andere rechter (als het al zover komt) of OvJ zal wel roepen: gebrek aan bewijs, seponeren. Ook al liegen de camerabeelden niet...

Bijtendehond | 11-09-20 | 10:28

@Bijtendehond | 11-09-20 | 10:28: Camerabeelden zijn ook maar een mening. En we hebben onlangs geleerd dat getuigen niet volledig betrouwbaar zijn.

lovekila | 11-09-20 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen

Het Jungle Commando, die maken altijd zoveel tamtam.

Mr_Natural | 11-09-20 | 10:13

'activisten lopen weg met flatscreen en koffiezetapparaat'

Shortganger | 11-09-20 | 10:13

Hij lijkt op general Butt Naked.

Super Vaagstra | 11-09-20 | 10:12

Tip: Amsterdam, grachtengordel.... VOC.

Harrie7949 | 11-09-20 | 10:12

Zet alles op de boot, maar eerst mijn kralen terug!

Habe das Gewust | 11-09-20 | 10:12 | 4

Spiegeltjes mogen ze houden voor de dagelijkse bezigheid. Mijn grasparkiet is er ook uren mee zoet.

lovekila | 11-09-20 | 11:42

En graag ff de uitkeringen terugstorten. Dank u.

Poeha | 11-09-20 | 13:49
▼ 1 antwoord verborgen

Staan blijven! Busje komt zo....

hotnot | 11-09-20 | 10:12

Ze komen beelden terughalen en geven er oorlog en wanorde voor terug.

De vries, Henk. | 11-09-20 | 10:11 | 3

Er staan er nog honderd te trappelen...

Ommezwaai | 11-09-20 | 11:05

ALs ik terugkijk op de afgelopen 40 jaar heb ik nog nooit een driehoek gezien van een negert met ene baret en ZONDER geweld o.i.d. Het is al vanaf de zwarte panters dezelfde ellende met baretjes.

lovekila | 11-09-20 | 11:41

Eigenlijk zouden wij zo ook onze Rembrandtjes en Vermeertjes kunnen terughalen. Om over de Mosa-saurus in Parijs niet te beginnen. Vreemd dat er bezwaar is tegen appropriatie terwijl men zichzelf vol hangt met Westerse kleding en goederen als auto's en telefoons. Men zou zichzelf dan ook moeten bepereken tot Afrikaanse uitvindingen en producten. Een woonlocatie ter plekke is dan ook vanzelfsprekend.

AntiZanicz | 11-09-20 | 12:11

Verdwaalde krijgers.

obi1 | 11-09-20 | 10:11 | 1

Franse jongeren... geen woord Spaans, ehh Nederlands bij.

lovekila | 11-09-20 | 11:40

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl