Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bret Weinstein bij Joe Rogan is het beste gesprek van dit moment over BLM en intersectionalisme

Pret met @Bret.

Voordat u verder leest, volg Brets YouTube-kanaal omdat zijn (bijna) dagelijkse Dark Horse podcast met vrouwlief @Heather Heying tot de meest verhelderende vraaggesprekken van dit moment horen. En doe dan meteen even hetzelfde met zijn broer Eric, hier op YouTube, hier op Twitter, en hier op Insta, waar hij live wandelingen doet met inbellende volgers. Maar goed, bovenstaand dus het meest toegankelijke én informatieve gesprek tot nu toe over de tweefrontenoorlog die het intersectionalisme, het postmodernisme, cultuurmarxisme en critical theory - wat inmiddels allemaal ongeveer dezelfde dingen zijn - nu in de hoogste versnelling tegen de Westerse beschaving voeren. 

En nogmaals, dat zeggen wij niet alleen hè. Dat zegt de officiële organisatie Black Lives Matter zelf: "We’re guided by a commitment to dismantle imperialism, capitalism, white-supremacy, patriarchy and the state structures (...)."

Waar het op neer komt: dit gedachtegoed ziet de blanke heteroman als universele onderdrukker en bestrijdt deze door de Westerse abstracte denkwereld te zuiveren van alle concepten die bijdragen aan het voortzetten en in stand houden van beschaving. Daarom heten vrouwen bijvoorbeeld niet langer vrouwen, maar "people who menstruate". Daarom wordt er een sluipmoordenaars-oorlog gevoerd tegen science itself onder #ShutDownStem en @ShutDownScience omdat feiten en wetenschap inherent racistisch zouden zijn.

En dit alles net zolang tot de Westerse abstracte denkwereld zó verlamd en ontzield is dat we niet langer het spirituele kapitaal hebben de barbaren binnen en aan de poorten het hoofd te bieden, en zij de kinetische strijd beslechten. Dat laatste zegt Bret niet zozeer, maar zelfs als het niet klopt, is het nog steeds wel waar. 

Maar, los van al het bovenstaande, geeft Bret tegelijkertijd ook de meest invoelbare en aannemelijke analyses over hoe het Amerikaanse systeem ook weer wel degelijk tegen de Afro-Amerikaanse gemeenschap gerigged is. Van het breken van hun oorspronkelijke cultuur tijdens de slavernij, tot red lining, tot hoe het opsluiten van veel mannen uit een gemeenschap leidt tot alleenstaande moeders omdat de overgebleven mannen teveel keus hebben. In zijn woorden: "A dishonest conversation about race in America is preventing us from having an honest conversation about race in America." En ja, we kennen de cijfers over criminaliteit.

Na de breek het bindende drieluikje over Brets (verloren) strijd tegen de intersectionele geestesziekte op Evergreen State College, wat toch wel geldt als het allerbeste kijkmateriaal voor wie echt wil begrijpen waar we nu eigenlijk mee te maken hebben. Vind je Bret ook zo'n enorm mooie lul? Overweeg dan even hem te steunen op Patreon.

Dit is geen oefening

Social

Het Evergreen Drieluik

Reaguursels

Inloggen

Toch ook nog even over generationele armoede. Nederland gidsland kampt natuurlijk ook al langdurig met dit probleem en heeft diverse pogingen ondernomen dit om te buigen. Vroeger op de hardvochtige manier (tot in de jaren '60). Daarna meer de sociale invoelende manier. We hebben het geprobeerd met herlocatie, repressie, wijkvernieuwing, toegankelijke zorg en onderwijs. Heel veel geld en subsidies.

Kun je stellen dat NL dit probleem heeft opgelost? Is er ook in NL sprake van een oververtegenwoordiging van eenoudergezinnen binnen bepaalde bevolkingsgroepen, en in hoeverre is het slavernijverleden - zoals Bret dit stelt - hierop nog steeds van invloed? Waarom werkt generationele armoede dan ook vaak door in autochtone gezinnen? Of noemt Bret eigenlijk een heleboel correlaties op die niet per se causaal hoeven te zijn? Dit is geen ontkenning van de problemen, overigens.

Dikke_Tammo | 21-06-20 | 10:08 | 3

Piet Emmer kan u wat inzicht geven in het verschil tussen correlatie en causaliteit: "Daar wilde Patrick Moynihan, een viceminister van arbeid in de regering van president Johnson, meer van weten en in 1965 verscheen zijn rapport The Negro Family: the Case for National Action, waarin de achterstand geheel werd verklaard vanuit het slavernijverleden. Dat zwarte vaders hun vrouw en kinderen vaak in de steek lieten, was niet meer dan logisch, want ten tijde van de slavernij werd ook ieder gezinslid apart verkocht. Die verkooppraktijk uit het verleden vormde ook de verklaring voor het feit dat zwarte vrouwen vaak van seksuele partner wisselden. Weer gooide het wetenschappelijk onderzoek roet in het eten. Waarom zouden de zeden en gewoontes van meer dan honderd jaar geleden nog noodzakelijkerwijs moeten doorwerken tot het heden? Andere immigranten in de VS hadden zich toch ook aangepast en een groot deel van hun vroegere tradities afgezworen? Bovendien liet het onderzoek zien dat verkoop maar een klein aantal slavengezinnen uit elkaar haalde, waarbij het bovendien meestal om volwassen kinderen ging. Ook onder de vrije kolonisten verliet die leeftijdsgroep meestal het gezin."

Joris Beltsin | 21-06-20 | 10:27

@Joris Beltsin | 21-06-20 | 10:27:
Beiden kunnen waar zijn. Dat verleden kan doorwerken (programmering, rolmodellen, maatschappelijke positie), maar niet per se. Sommigen redden het wel, veel niet. Of; het is een van de vele ingrediënten die maken dat de kans om te slagen in het leven kleiner is. dan gemiddeld.

Of Bret bedoelt (en dan hou ik op) dat het gewoon een gegeven is dat elk marktgedreven systeem ook in bepaalde mate ongelijkheid voortbrengt en in stand houdt. Bret merkte terloops op voorstander te zijn van een Universal Basic Income. Als dat je vertrekpunt is, dan kan ik me voorstellen dat iemand van mening is dat er veel herstelwerkzaamheden te verrichten zijn. Jammer dat hij dat punt (UBI) niet verder heeft besproken.

Dikke_Tammo | 21-06-20 | 10:41

@Dikke_Tammo | 21-06-20 | 10:41:
Nou ik denk niet dat beide waar kunnen zijn. De kracht van statistiek is namelijk dat 'sommige wel, veel niet' en 'vele ingrediënten' uitmiddelen als data op groepsniveau geanalyseerd wordt en zo de essentie in de verschillen komt bovendrijven. Deze kracht is tevens een gevaar omdat er altijd het risico bestaat dat er variabelen zijn vergeten. Punt blijft dat de natte-vinger-hypothese al meer dan een halve eeuw wordt verworpen en die andere variabelen nooit werden gevonden. Niettemin wordt bepaalt het ons denken, dogmatisch zelfs, vooral door diegenen die er belang bij (denken te ) hebben.

Joris Beltsin | 21-06-20 | 11:07

Net laatste stukje geluisterd, want 3 uur aaneen was te grote tijdspanne voor generatie niks. Ja, interessant. Maar Iets begint toch te knagen. De man is heel, heel erg "progressief". En als ik alles goed heb begrepen dan deugt er bijna niets. Zo'n beetje alle vitale systemen zijn systemisch corrupt: politiek, wetenschap, economie, farmacie, politie, gevangeniswezen. Eigenlijk deugt er he-le-maal niets in dat land op dit moment. Alleen de idealen; beschreven in the Constitution.

We hebben op dit moment te maken met wat lijkt op een revolutie in westerse landen. Omdat niets deugt, he-le-maal niets. Mijn inschatting is dat maar weinigen in staat zijn zoveel woorden te geven aan hun grieven als Bret dat kan. Oftewel; is Bret niet gewoon het eerste kind van deze revolutie dat dreigt te worden verslonden? Hypothetisch dan hè mensen. .

Dikke_Tammo | 21-06-20 | 09:04 | 4

Dat denk ik ook. Bret en zijn vrouw zijn niets meer of minder dan een stel halve idioten die de volidioten niet meer trekken. Die laatsten mogen nog wat langer blijven.

Joris Beltsin | 21-06-20 | 09:18

@Joris Beltsin | 21-06-20 | 09:18:
Nou wil ze geen halve idioten noemen. Hij snijdt interessante onderwerpen aan en geeft gedegen onderbouwing voor zijn stellingen. Daarnaast blijft hij continu opmerkelijk kalm. Maar kun je dat verwachten van je achterban?

Als ik 24/7 naar Tegenlicht zou kijken, dan zou ik al heel snel geloven dat werkelijk niets in dit land nog naar behoren functioneert. Hoe kanaliseer ik mijn woede? Blijf ik nog opmerkelijk kalm als de bom in de straten barst? Loop ik achter valse profeten met simpele verklaringen aan (alles is racisme). Bret wil praten. Demonstranten zien dat praten niet helpt en willen actie. Nu! Goed. Koffie.

Dikke_Tammo | 21-06-20 | 09:29

@Dikke_Tammo | 21-06-20 | 09:29:
Bret en zijn vrouw zijn half idioot omdat ze niet hebben geanticipeerd op het feit dat de kwalijke praktijken van de sociale 'wetenschappen' dit zou veroorzaken. Nu ze ten halve zijn gekeerd lijkt de rede zijn ingedaald. Inderdaad koffie.

Joris Beltsin | 21-06-20 | 09:53
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds mei 2012 is er ook een Nederlands tijdschrift met de naam Vonk, uitgegeven door Nederlandse aanhangers van de International Marxist Tendency. De Nederlandse sectie heeft echter sinds maart 2018, de naam Vonk naar Revolutie gewijzigd. Er is ook een Utrechtse afdeling opgezet, bekend als 'Marxistische Studenten Utrecht',
(Facebook. com/pg/MarxstudentUtrecht)
waartoe een groep socialistische studenten behoren die actief zijn aan de Universiteit Utrecht, en in de arbeidersbeweging.
In Nederland zijn onder andere het Communistisch Platform, de Internationale Socialisten, de NCPN, Socialistisch Alternatief en de SAP aanwezig. Ook binnen de SP vindt men her en der marxisten, onder andere gelieerd aan het Communistisch Platform, maar als officiële partijideologie heeft het marxisme daar afgedaan. In België is dit onder andere Vonk en de PVDA.

DutchJudas | 21-06-20 | 03:08

Tsja Brett Weinstein. Graaf je iets dieper in het verhaal over Evergreen State University, dan ontdek je al snel dat Weinstein de zaken nogal heeft lopen aandikken. Er was al decennia een traditie daar, dat er één dag per jaar zwarte studenten buiten de campus zouden bezig gaan met "equity". In 2017 besloten studenten het om te draaien, de blanke studenten zouden deze keer off-campus gaan, en ja waarom ook niet? Weinstein bracht het alsof de hel zelf was losgebroken, hij niet welkom was, dat er discriminatie was tegen blanken. Het is allemaal overdreven, sterker nog, erna werd de campus zo ongeveer bezet door extreem rechtse groepen.

Weinstein heeft een pak boter op zijn hoofd en zijn vrouw ook. Ze hebben ervoor gezorgd dat een liberal arts college, dat toch al bekend was als een soort experimentele vrijplaats qua onderwijs, opeens als exemplarisch werd bestempeld dit rechtse media voor alle campussen in de VS, alsof massaal de gekte was uitgebroken over de SJW studenten. Niets is minder waar. Het is gewoon onderdeel van de turf-war van rechter tegen links in de media maar zeker niet exemplarisch voor het onderwijs in de VS. Verre van dat.

Beste_Landgenoten | 21-06-20 | 00:32 | 4

Het is niet alleen exemplarisch voor grote delen van het onderwijs (liberal arts kwatsch) maar ook al voor delen van de samenleving zelf. U hoeft alleen maar naar de irrationele eisen van de BLM-beweging te kijken of knielende burgemeesters en capitulerende raadsleden van Amerikaanse steden die de politie willen gaan afschaffen en denken dat dit een goed idee is. En dat volgens u direct erna rechts-extremistische groepen de campus bezet hebben, is juist een indicatie dat deze weerzinwekkende identiteitspolitiek leidt tot extreme polarisatie en anarchie. Niet bepaald een geruststelling of een ontkenning dat het allemaal zo lekker loopt omdat het in evenwicht is.

Joris Beltsin | 21-06-20 | 09:13

Beste BL, als je nog iets dieper zou graven, verder dan de wens om je eigen perspectief te bevestigen, dan zou je zien dat blanken ONDER DWANG de campus moesten verlaten. Toen Bret hier niet aan mee wilde doen vanwege juist dat facistische element, kwam een gillende marxistische meute hem belagen en moest hij voor zijn eigen veiligheid van de campus geëscorteerd worden. Later is hij (en zijn op de campus werkende vrouw) ontslagen. Geef op zijn minst een geheel beeld van de gebeurtenissen.

Verder over het onderwijs in de VS;als 40 % van de universiteiten geen POC als leraar of professor zouden hebben zou dit het bewijs zijn voor racisme. Nu hebben 40 % van de universiteiten geen conservatieve leraren/professoren in loondienst en bij de andere 60 % is het ook zeer karig gesteld. Neem als voorbeeld de klasse assistent die een discussie van J. Peterson toonde in haar klas en voor een kangaroo-court moest komen.
Neem de vele rellen en pogingen om het vrije woord kalt te stellen wanneer er conservatieven (Ben Shapiro, Micheal knowles, Candice Owens, Steven Crowder e.v.a) komen praten op universiteiten als Evergreen, Greendale en andere veelal Californische universiteiten. Want kritisch denken worden deze studenten niet geleerd.
Nee, veel liever worden er safe-spaces gecreëerd voor tere zieltjes die enige cognitieve dissonantie ervaren wanneer hun ideologische waanbeelden worden getoetst door de realiteit.
Ja, best wel eng allemaal.
Maar om nou de mars door de instituties te bestempelen als een “turf war” is een slechte poging om het onstaan hiervan te ontkennen. Maar zo kennen we u als het beste. Waarvan akte.

RtotheB | 21-06-20 | 11:45

PS; “erna werd de campus zo ongeveer bezet door extreem rechtse groepen”. Een zeer vage en misleidende duiding. Wat is extreem rechts voor u? Freedom of speech? Outcome of quality ipv equity? Ik volgde destijds dit nieuws op zeer uitgebreide basis en heb hier niets van vernomen. Zijn hier beelden van? Bronnen zeggen me niks, media herhalen elkaars leugens ronduit met geknipt en geplakte filmpjes. Dus, graag beelden van extreem rechts op de campus graag. Wat dat dan ook moge zijn. De voorbeelden waar ik het eerder over heb zijn breeduit gedocumenteerd door niet onderbroken streams. Bewijs uw claim. Anders kan ik niet anders concluderen dan FAKE NEWS.

RtotheB | 21-06-20 | 11:57
▼ 1 antwoord verborgen

Van ca 0:11 tot ca 0:15 in maar drie minuten wordt al uitgelegd wat er werkelijk mis is: de westerse libdem regeringen hebben de gewone burger in de steek gelaten, besturen niet meer, handhaven de orde niet meer, beschermen de burgers niet meer en bevorderen en financieren juist de tegenstellingen tussen mensen. Alles om de macht te houden. "Liberaal" "sociaal" "democratische" bureaucratieën voldoen niet meer aan deze stromingen, maar groeien alleen nog maar tot supranationale machten in samenwerking met grote multinationals en miljardairs. Er is weer een krachtige stroming nodig om de onzin te stoppen en weer gewoon burgers te beschermen tegen criminaliteit.

Cepalislam500mg | 20-06-20 | 23:25

Ben een klein stukje over het uur heen, boeiend wel. Ik vind die Rogan wel fijn, als het interessant is laat hij zijn gasten gewoon praten, ipv een msm interviewer die dan snel over het volgende onderwerp begint, want ja, er staan nog vier onderwerpen op het lijstje. Aan de andere kant praat hij zijn gast niet naar de mond als hij er kennis van heeft, bijvoorbeeld over die vraag van Weinstein of er wel een moord te zien was op die beelden van Floyd. Vond zijn interview met Sanders ook goed.

Tashtego | 20-06-20 | 23:22

Mooi interview. Hij kan goed vertellen, stukje over test-muizen was ook heel interessant.

Ron_Paul | 20-06-20 | 22:00

Wowww, 3 uren maar zeer indrukwekkend en intrigerend.

roevka | 20-06-20 | 20:50

Die vrouw op video 3. Sinds wanneer zijn honden toegestaan op scholen?

CzMichiel | 20-06-20 | 20:03

Academia fell decades ago. This is just rooting out the last zealots

Feitenpliesie | 20-06-20 | 19:53

Het staat me bij dat in de jaren ‘80 de Sovjets via de KGB in Nederland financiële steun gaven aan van die 'Ban de Bom' organisaties.
Sure, demonstreren tegen 48 krijsraketten, met de vriendelijke groeten van de opperste Sovjet, die SS20’s waren alleen maar een 'logische' consequentie daarvan.
Men, de pers en linkse polletiek, vrat het ook nog
Hoor je ook vrijwel niemand meer over,
dus, hoe lopen de hazen heden ten dage?

vander F | 20-06-20 | 19:06 | 1

In diezelfde tijd werd het nucleaire energie plan afgeschoten,
kern centrales om uiteindelijk de fluks verkochte gasvoorraden te vervangen.

Had men toen doorgezet hadden we nu vrijwel geen stikstofceejootwee problematiek gehad.
Helaas wisten de groene marxisten, ook anti kernbom dus betaald door Rusland, het debat te kapen, de russen weten al tientallen decennia de Europese politiek uitstekend te bespelen.

vander F | 20-06-20 | 19:13

De Evergreen College documentaire van Weinstein bevat een vreselijk horror-scenario en geven een inkijkje in de totale maatschappelijke ontwrichting die ons te wachten staat als dit haatzaaien blijft doorwoekeren. Ik heb de documentaire ook doorgestuurd naar een bevriend linksmensch om hem ook wakker te schudden, maar die reageerde compleet onaangedaan en zei heel relatieverend 'iedereen heeft een eigen opvatting van de werkelijkheid'. In het besef dat dit soort idioten in ons land vaak aan de knoppen zit, kun je wel concluderen dat alle hoop is verloren. Het kan niet zo erg zijn of ze relativeren het weg en het wordt nooit gestopt.

Joris Beltsin | 20-06-20 | 18:38 | 6

Dat van die bevriende linksmensch herken ik. Die denken meteen dat ik een complotdenker ben. Maar dan ben ik dat mijn hele leven geweest. Ik ben gewoon geen globalist. Ik wil de menselijke maat terug en de mens centraal. Soort van humanist. Libdems zijn meer van ontworteling. Ben wel met Berbaar eens dat je niet moet panieken. Het schiet zo erg door met die marxistische beeldvorming van mensen dat er genoeg jongeren zijn die daar absoluut niet intrappen. Ik vind het dan weer leuk als ik jongeren met een NL vlag een standbeeld zie beschermen. Er is ook altijd tegenkracht en zo heurt het ook.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 08:06

Kan zijn. Ik zie dat een paar overdreven ijverige studenten zo'n beetje alles bepalen wat er gebeurt, het personeel intimideren en vernederen en irrationele haat aanwakkeren. Ik zie een dweil van een rector en overige verantwoordelijkheden die al die vernederingen lijdzaam ondergaan of zelfs mee gaan staan juichen. Welk deel is precies aangedikt?

Joris Beltsin | 21-06-20 | 09:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Under his eye.

Rammstein | 20-06-20 | 18:28 | 1

Precies.. je voelt aan alles dat het behoorlijk mis gaat. Alles wat niet PC en pro BLM is wordt monddood gemaakt

Devox85 | 20-06-20 | 18:30

Aldus het aloude Teletekst heeft het buitengewoon witte Europees Parlement inmiddels ook een duit in het zakje gedaan. In een vergadering over de dood van George Floyd (uiteraard een typisch Europees onderwerp) heeft men de oplossing voor dat onrecht gevonden in een oproep tot het afschaffen van Zwarte Piet. Dat is echter slechts een stapje in de totale agenda van het vermijden van “elke vorm van wit superioriteitsgevoel”. Persoonlijk ken ik dat gevoel niet, maar ik hoef slechts beelden van de objectieve werkelijkheid in het Westen en Afrika naast elkaar te bekijken om te zien dat wij allerlei zaken aanzienlijk beter voor elkaar hebben en in dat licht kun je ons dus gerust superieur noemen.
Uiteraard begrijpen de postmodernisten en aanverwante kliek dat ook en dus komen ze tot de enige conclusie om het verschil tussen blank en Afrikaans zwart te nivelleren; het afbreken van alles waar wij al vele eeuwen succesvoller in zijn, met uiteraard wetenschap als belangrijke speerpunt.
Aangezien veel van deze waanzin in de samenleving is binnengedruppeld juist via universiteiten (althans de koekwausfaculteiten daarbinnen) vraag ik me al tijden af waarom echte academici niet allang die funeste hersenkanker uit hun midden hebben weggesneden. Angst? De redelijke denkers waren toch ooit met meer.
Maar goed, in afwachting van wat komen gaat, ga ik alvast een rieten rokje breien in het kader van de Gleichschaltung en wens ik de Chinezen veel succes met hun erfenis van de Beschaving.

Hetze Haatstra | 20-06-20 | 18:18 | 4

@Cepalislam500mg | 21-06-20 | 08:26: De reden dat ik het postmodernisten noem en geen marxisten, is dat ze ook uit sommige marxistische kringen wel kritiek krijgen. Maar goed, welk etiket we er ook op plakken, het doel blijft hetzelfde: het slopen van alle ‘witte’ verworvenheden, ook al hebben die ervoor gezorgd dat we het als mensheid nu beter hebben dan op elk eerder moment in de geschiedenis.

Hetze Haatstra | 21-06-20 | 09:29

@Hetze Haatstra | 21-06-20 | 09:29: Je zou idd zeggen dat de westerlingen het nog niet zo slecht gedaan hebben op enkele grootschalige uitzonderingen na (Fr.Rev, WO1, WO2 die allemaal socialistisch waren), vergeleken met de Afrikanen die elkaar nog steeds deaudhakken én nog steeds heel nare slavernij hebben.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 11:42

@Cepalislam500mg | 21-06-20 | 11:42: inderdaad. Zelf ben ik er overigens van overtuigd dat juist WO1 en WO2 de aanleiding waren voor alle narigheid van nu. Ondanks een ongeëvenaarde welvaart begon de jeugd in de VS zich in de jaren ‘50 meer dan ooit eerder in de geschiedenis af te zetten tegen vorige generaties, iets dat wel verklaard wordt vanuit het feit dat met die oorlogen die vorige generaties hun morele gezag hadden verloren. Dat ontaardde uiteindelijk in The Sixties toen jeugd en jeugdcultuur heilig werden verklaard, terwijl natuurlijk bekend is dat het onvolgroeide puberbrein niet het meest rationele ding op aarde is. De war of the generations werd meteen vervangen door the war of the sexes met hetzelfde doel: het ondermijnen van het gezag van ‘oude witte mannen’ die die vreselijke oorlogen hadden veroorzaakt (voor het gemak werden daarbij natuurlijk moordpartijen van mensen met een ander kleurtje maar even vergeten). En nu lijkt dus de war of the races aangebroken.
Het nare van de parallel is overigens dat al die oorlogen zijn gevoerd zonder dat er een schot is gelost en al die oorlogen zijn door de ‘oude witte man’ verloren. Ik maak me geen illusies dat het ditmaal anders zal gaan.

Hetze Haatstra | 21-06-20 | 12:05
▼ 1 antwoord verborgen

"intersectionalisme, het postmodernisme, cultuurmarxisme en critical theory - wat inmiddels allemaal ongeveer dezelfde dingen zijn"

Kijk, dat is dan weer het intellectuele niveau van een aardappel, zo'n statement. Zelfs als grapje is het dom in belegen zin dus laat staan als roze analyse.

Dat een sociale context en de structuren ons gedrag sturen is "triviaal waar" en daar zal ook racisme bij kunnen zitten. Maar het geldt dubbel voor het veroorzaken van onze sociale woede, angsten, verontwaardiging, gevoel van vernedering, vervolging enzovoorts. Dat zijn systematische passies die vanuit elders in ons hoofd opgewekt worden. Het is tijd dat iedereen dat 's door krijgt. U bent het product en niet de boze protestant of "rechtsstemmer".

GeenAccount | 20-06-20 | 18:04 | 5

"onze" sociale woede, angsten, enzovoorts. "onze" is de crystal meth van de linkse kerk, waarmee neuzen gelijkgericht worden 'in ons hoofd'. In 'ons' hoofd?? Wat is dat voor een hoofd?

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-06-20 | 18:34

@bijna_raak | 20-06-20 | 18:32:
Ik gok dat het een sociaal-psycholoog is die gewend is om met wollig gebrabbel indruk te maken op andere ambtenaren. Die blijven in de normale wereld meestal niet zolang overeind staan.

Joris Beltsin | 20-06-20 | 18:42

Ik ben het product. Letterlijk Ik ben voortgebracht. Klopt. Zelfs dat ik een voortbrengsel ben van mijn sociale omgeving. Als dat uw punt is, OK. Mensen hebben daarnaast ook nog een intuïtie, waar postmodernisten en marxisten zich niet door willen laten hinderen. Die intuïtie zegt, godvrrdegodvrr waarom ben ik nu opeens een racist en moet ik opeens een kleur wit zijn. Ik ben gewoon een normale beschaafde westerling en iedereen die ook normaal doet, die is mij even lief. Ik heb nooit op kleur gelet dus dring het mij niet op! Ga weg met je anti zwarte piet gedram, ga eens werken of zo en laat mij met rust. Dat is een intuïtief gevoel en wie je gevoel gaat ontkennen, en jou een gevoel gaat opdringen, die kan opzouten, opflikkeren, wat dan ook. Zo simpel is het, geen moeilijk woord daarbij.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 08:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Vond vooral Joe Rogan ontzettend irritant als interviewer. Hij liet in veel gevallen Weinstein niet uitpraten. Hij maakte precies het punt dat Weinstein opperde, mensen luisteren alleen naar hun gevoelens en nemen voor waarheid aan dat wat ze menen te zien. Ook zeer terechte van Weinstein kritiek op Dave Chappelle laatste video die door de redactie van GS bewierookt wordt als ware het een van de belangrijkste bijdrages aan de discussie mbt BLM. Weinstein lijkt een van de weinigen die nog een beetje nuchter kan denken. Daarvoor petje af!

ultraman | 20-06-20 | 17:51 | 1

Joe Rogan is een reus, niets voor niets de meest beluisterde podcast. Oprecht geinteresseerd in zijn gasten wil graag hun boodschap heel duidelijk hebben, altijd respectvol en niet vooringenomen.

bijna_raak | 20-06-20 | 18:35

Een van de meest bijzondere vloggers op YT (164k volgers) is Alex Brezhnev. Hij is een Odessiet, kreeg de maffia op zijn dak en vluchtte halsoverkop naar Canada, waar hij sindsdien in zo'n machtige vrachtwagen rondrijdt tussen de VS en Canada. Hij bericht vrijwel dagelijks over het leven in Amerika. Door de Coronacrisis rijden er nu geen vrachtwagens meer en werd de grens gesloten tussen de VS en Canada (hij heeft een woonplek in Toronto). Dus zit hij nu in het Russische ghetto van Detroit, vanwaaruit hij als 'oorlogsverslaggever' met typisch Odessietische humor verhalen filmt en vertelt. Twee dagen terug liep hij mee in een BLM demonstratie. De sfeer doet hem aan Maidan (Kiev) denken, na de putsch tegen Yanukovich. Tijdens de mars kreeg hij een reep chocola aangereikt en later nog eens. Mmmm, lekker. "One, two, three four!" met de vuist omhoog. Gisteren vertelde hij, hoe ziek hij was geworden. Hoogstwaarschijnlijk was de chocoladereep bewerkt met drugs. Hij voelde zich licht in het hoofd worden, maar later kwam het kokhalzen en de koppijn. Brezhnev meldt dat al die BLM demonstraties perfekt en strak georganiseerd zijn. Net als destijds bij Maidan. www.youtube.com/channel/UCWgnMN3hXyEw...

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-06-20 | 17:50 | 2

Hij mag wel eens wat harder aan zijn Engels werken. Is redelijk onverstaanbaar.

lekgoot | 20-06-20 | 17:57

.... En zo bevinden we ons midden in een nieuwe 'Culturele Revolutie', ditmaal niet ten uitvoer gebracht door de rode terreurbrigades van de communistische dictator en massamoordenaar Mao Zedong, maar door de Rode Brigades van de cultuur-marxistische 'woke'-beweging die zich, gewapend met even holle als hypocriete begrippen als 'intersectionalisme', 'diversiteit' en 'inclusie' inmiddels heeft meester gemaakt van het exclusieve eigendom van de moraal, en keihard bezig is een complete beschaving naar de gallemiezen te helpen.

Wat nu gebeurt is op alarmerende wijze identiek aan de catastrofe die China in de jaren '60 en '70 trof door toedoen van de 'Grote Roerganger' Mao, en die, behalve de vernietiging van historisch en cultureel erfgoed op ongekende schaal, miljoenen doden eiste.

Doden zijn er in het huidige pandemonium van linkse waanzin nog niet gevallen, maar het is naar mijn overtuiging een kwestie van tijd totdat dit gaat gebeuren.
Destijds, onder Mao, werd elke criticus (of vermeende criticus) van diens communistische bewind uit zijn huis gesleept, mishandeld en publiekelijk te schande gezet of vermoord. Het dragen van een bril was al genoeg om je tot slachtoffer te maken van een lynch-partij; want dan was je immers geheid een intellectueel, dus iemand die nadacht.

De slachtoffers die momenteel al worden en werden geschandpaald door de Rode Brigades zijn al niet meer te tellen: cabaretiers, filmmakers, schrijvers, columnisten, artiesten, presentatoren, universitair docenten, professoren, gewone burgers die nét iets te luid publiekelijk hun kritische standpunt laten horen. Allemaal overdekt met de stront van de irrationaliteit, de waanzin en de hysterie van de zoveelste kwalijke trend die is komen overwaaien uit de overspannen samenleving van de Verenigde Staten.

Er is sprake van volledige intellectuele kaalslag op Amerikaanse universiteiten; professoren en docenten die niet politiek correct genoeg zijn, worden gecensureerd, monddood gemaakt, bedreigd of erger; zonder pardon ontslagen.

Het complete Amerikaanse politie-apparaat wordt weggezet als een zooitje primitieve, racistische, 'trigger-happy' geweldplegers. Talrijke agenten zijn klaar met deze hysterische hetze en gooien - terecht - het bijltje erbij neer; niets minder dan een eerste stap op weg naar een gewelddadige, anarchistische chaos.

Net als de monomane extremisten van IS, zijn de 'warriors' van wat zij ten onrechte 'Social Justice' noemen, uit op de vernietiging van historisch en cultureel erfgoed. In de door IS bezette gebieden werden Boeddha-beelden, kerken en de unieke historische overblijfselen van een complete stad verwoest, omdat de domkoppen van IS die beschouwden als representaties van 'foute' religies. De extreem-linkse beeldenstorm die we nu aan ons voorbij zien trekken, is in wezen precies het zelfde mechanisme.

Bij die middeleeuwse beeldenstorm moet elk vermeend symbool van 'racisme', 'slavernij' of 'white supremacy' kapot. Als je deze primitieve logica zou doortrekken, zou je eigenlijk de complete grachtengordel van Amsterdam moeten platbranden of opblazen, evenals bijvoorbeeld grote delen van Jakarta, dat immers vol staat met (verwaarloosde) monumentale gebouwen die daar door Nederlanders zijn neergezet.
Het complete, fijnmazige (en eveneens slecht onderhouden) spoorweg-net van India moet dan ook maar eraan, want door de Britten gebouwd.
Complete steden zoals Algiers, Tunis en Tanger zou je moeten platgooien, want gebouwd door de koloniale Fransen.

De piramides van Gizeh zijn tot stand gekomen door de inzet van duizenden slaven; slopen die handel!
De beroemde Sphinx van Gizeh: een lading C4 erin en opblazen!
Ruimtevaart-centrum Cape Canaveral: met de grond gelijk maken! Want 'witte' wetenschap en 'witte' technologie, dus 'white supremacy'!
Het Internet: weg ermee! want 'witte' uitvinding van 'white Privilege'-mannen!

En zo kunnen we doorgaan met de vernietiging van alles waar ook maar een béétje de zweem van 'racisme', 'slavernij', 'kolonialisme', of 'White Supremacy' aan kleeft.
Met andere woorden: steek de hens maar in heel de westerse beschaving.
Met de langzame sloop ervan zijn we sowieso al 40 jaar bezig. Geïnstigeerd door 'links', met inbegrip van schreeuwerige pressiegroepjes als MilieuDefensie, Greepeace, Urgenda, KOZP, de hele rest van de milieu-beweging, de fascisten van Antifa, de dieren-activisten, de vega-religie, de volgelingen van de Heilige Greta Onbevlekt Ontvangen, en nu de Black Lives Matter-beweging.

Er moet écht, écht iets gebeuren tegen deze waanzin. Willen we niet terechtkomen in een exacte kopie van de Culturele Revolutie van Mao. De oppositie tegen deze collectieve verstandsverbijstering stelt vooralsnog veel te weinig voor; wat marginale protest-groepjes, helaas gedomineerd door hooligans en extreem-rechtse joden- en homo-haters, een enkele grote krant (en dat in beperkte mate), een paar columnisten, een roze blog, en een enkele bejaarde acteur.

Er moet toch méér potentieel zijn met Gezond Verstand; als er niet snel een manier wordt gevonden om dit te mobiliseren, verzuipen we in een kolkende zee van waanzin, dwingelandij en - wie weet - fysiek geweld.

Peter Emile | 20-06-20 | 17:46 | 7

Maar PE, vergeet niet dat de Amerikaanse burgers in meerderheid op Trump hebben gestemd. Wat je ook vindt van Trump zelf, ik vond dat een hele opluchting. In de VS werkt de democratie nog steeds. Als burgers datgene zat zijn wat u beschrijft, dan stemmen ze daar gewoon niet meer op (in de EU proberen de libdems de democratie daarom af te schaffen). De onzin en vooral de hysterie van nu lijkt mij vooral een interne crisis van links, de democraten, socialisten, liberalen, hoe mooi ze zichzelf ook noemen, maar het geen van al meer zijn. Dit links heeft haar achterban in de steek gelaten, de gewone werkende mensen, en is haar leegheid gaan projecteren op "zielige" minderheidsgroepen, van islamieten (wtf juist helemaal niet zielig) tot genders (die verbazen zich over al die aandacht) en nu dus huidkleurigen. Links is natuurlijk pislink door de overwinning van rechtse politici en überhaupt politici met een fout standpunt (fout = alles wat niet links is) en die schelden ze dan uit voor populisten. "Diversity is our strength" of "Diversity. Or war!" zijn verbluffend eerlijke leuzen. Het gaat namelijk altijd en alleen over hun zelf en hun machtsgeilheid: Verdeel en heers is onze marxistische kracht! En: Als je je onze tegenstellingen niet laat opdringen, dan doen we dat met geweld! Gewoon stevig tegenstemmen zolang het kan en nuchter en stevig blijven naar de krijsende peuter, dat lijkt mij het beste. Niet toegeven. Dan wordt het inderdaad alleen maar erger.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 09:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Anderhalf uur verder en 120 reacties. Vast allemaal het 3 uur durende interview beluisterd.

he goh tsjee | 20-06-20 | 17:35 | 3

Interview is al 2 dagen oud en aangezien zowel Joe Rogan en Bret Weinstein bij veel reaguurders bekend zijn denk ik dat het interview al door veel mensen hier inmiddels al gezien is.

ultraman | 20-06-20 | 17:42

Daar heb je een inderdaad een punt. 3 uur is wel lang hè, ik heb net na 1 uur even een bierpauze ingelast.

he goh tsjee | 20-06-20 | 17:45

@he goh tsjee | 20-06-20 | 17:45: Dat is nu net de charme van JRE, er is bijna geen limiet

nikolaos | 20-06-20 | 20:02

"... state structures that disproportionately harm black people in Britain and around the world."
Around the world, dus op korte termijn kunnen we blm demo's verwachten in Afrika, het Midden Oosten, Zuid en Midden Amerika, grote delen van Azië zoals China en India? In al die broeinesten dus waar sprake is van white supremacy?

ArieR68 | 20-06-20 | 17:27 | 3

Misschien worden die acties daar wel bedacht.
Je kunt je afvragen wie de migratiestromen op gang hebben gebracht. Die hebben gewoon tot doel westerse landen te beschadigen.

Mr.Crowley | 20-06-20 | 17:30

Waar de nobele religie staats godsdienst is kunnen kleurlingen, joden en christenen zich veilig voelen, denk eraan alleen blanke mannen (en TERFs) discrimineren. Zie uit naar de eerste pride in Mekka.

bijna_raak | 20-06-20 | 17:58

@Mr.Crowley | 20-06-20 | 17:30: De meeste mensen "daar" weten helemaal van niks en doen daar gewoon hun dagelijkse ding net als wij. Die achterlijke migratiestromen worden op gang gebracht door linkse antidemocratische krachten hier in ons westen. Verdeel en heers. "Maak kapot wat jou kapot maakt" (lees: wat niet luistert naar jouw gejank en gedram).

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 09:32

Een Frisbee! Daar word je tenminste weer blij van.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 09:33
-weggejorist-
bijna_raak | 20-06-20 | 17:14

Waren de Nazi`s niet net zoiets?
Een clubje totale gekken die aan de macht kwamen.
Uiteindelijk heeft het iets van 10 jaar geduurd.

Mr.Crowley | 20-06-20 | 17:05

Zet een pistool op de buik van en zwangere vrouw en je wordt als een heilige vereerd, maak een stereotype grapje en je wordt veroordeeld.

Zeg als serieuze mening dat je mensen in hun gezicht gaat trappen en het is goed, maak een stereotype grapje over diezelfde persoon en je wordt veroordeeld.

Grappen over homo's, vrouwen dikke mensen is prima maar maak een stereotype grapje en je wordt veroordeeld.

Stereotype grapje boycot je maar voor miljoenen voetballen in stadion over de rug van 1000en slaven is geen punt.

Niets geen gelijkheid, wederzijds respect of leren van verleden maar enkel vandaag iedereen op z'n huidskleur veroordelen. Elke onschuldige blanke man is altijd nog schuldiger dan een criminele person of colour. Enige dat bereikt wordt is dat IEDEREEN nu naar elkaars huidskleur kijkt en afvraagt of die ander het inderdaad zo goed/slecht heeft als je nu verteld wordt dat je exact aan de kleur kunt zien, en hoe zou die ander over mij denken, wantrouwen en vooroordelen worden onvermijdelijk. Iedereen is gereduceerd tot zijn kleur en alles is gepolariseerd. Degene die echt racistisch zijn en die je wilde aanpakken voelen zich slechts gesterkt in hun vooroordelen, "Zie je wel op basis van huidskleur zijn er geërfde verschillen". Is dat echt wat ze wilden bereiken?

Je leert groepsdenken op basis van huidskleur niet af door te stellen dat er een groep op basis van huidskleur is die daar verantwoordelijk voor is. Als de boot lek is moet je hozen niet nog een gat maken.

een_mike | 20-06-20 | 17:03 | 1

Amen

Gen. Maximus | 20-06-20 | 17:25

#ShutDownBlackLivesMatter voorgoed.

Usumani | 20-06-20 | 17:02 | 1

Als je per ongeluk het woordje 'Matter' vergeet, krijg je al gauw last met Justitie.
Of erger nog, met Anouk en/of Sylvana...

Iknowall | 20-06-20 | 17:53

Ik begin NU te begrijpen waarom westerse landen jl februari massaal toiletpapier hamsterde, en in USA wapens.

Hét vrije woord | 20-06-20 | 16:53

Wordt weer dit onderwerp aangehaald, negeren, schouders eronder en verder met geld verdienen. Uhm ben ik nu slaaf van die demonstranten die een uitkering ontvangen en weigeren aan de maatschappij bij te dragen?

salembot | 20-06-20 | 16:52 | 1

Ja. En erger nog. Al jouw medeslaven stemmen op jouw meester. Twelve years a slave. And Rutte IV is yet to come.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 09:37

De eeuw van de Rede lijkt links te worden ingehaald. Iemand heeft de lamp uit de "Verlichting" gedraaid.

roevka | 20-06-20 | 16:51 | 4

Misschien een elektrische storing?
5G straling?

Mr.Crowley | 20-06-20 | 17:00
-weggejorist-
grindbak | 20-06-20 | 17:05

We moeten gewoon het kaarsje uit de meterkast aansteken. Jezus waar zijn die lucifers dan.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 09:43
▼ 1 antwoord verborgen

Is er al een rode boekje verschenen?
Ik maak overigens ZELF uit wie ik wel en niet mag en wie ik toelaat tot mijn kennissenkring, daar heb ik geen oelewappers en sneue druiloren voor nodig.

meneer Q | 20-06-20 | 16:50

Lijkt de Kmer Rouge wel.
Academici kalt stellen is wel een gevaarlijke en ook zorgelijke zet!

Krijgtheenenweer | 20-06-20 | 16:41

Het grootkapitaal, de rijke stinkerds, vindt het allemaal prima dat het om racisme, sexisme, homofobie, transfobie enz gaat. Dan gaat het tenminste niet over de enorm scheve welvaartsverdeling in de USA.

Het grootkapitaal wil af van de democratie, want die kost teveel. Democratie leidt tot spreiding van geld.

Het grootkapitaal steunt BLM en aanverwante bewegingen, want die brengen onrust en conflict in de maatschappij, en die richten al hun pijlen op de gewone man. Het volk wordt zo verzwakt en daarmee zijn democratie.

Het grootkapitaal wil globalisme. Massa immigratie met behoud van eigen cultuur leidt tot een incoherente bevolking. Een bevolking die bestaat uit groepen die elkaar niet vertrouwen, die met elkaar ruziën. Vanuit zo'n bevolking kan nooit een vuist worden gemaakt tegen het grootkapitaal. Het grootkapitaal kan verdelen en heersen. De democratie bestaat alleen in naam nog maar.

In Nederland zie je dat de VVD het best wel goed kan vinden met GroenLinks. Het is weer hetzelfde monsterverbond tussen het grootkapitaal en extreem links. Weer dat ondermijnen van de democratie. Weer globalisme en massa immigratie.

Sitting_targets | 20-06-20 | 16:39 | 9

@El Rico Grande | 20-06-20 | 16:41: Het is toch helemaal goedgekomen met Duitsland, of vergis ik me nu?

Iknowall | 20-06-20 | 18:47

@Mr.Crowley | 20-06-20 | 17:23: De economie gaat altijd door. Mensen blijven de droom kopen omdat het buiten zo'n ellende is.

Cepalislam500mg | 21-06-20 | 09:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Het ergste BLM schorem vind ik eigenlijk steeds meer onze regering en een groep burgemeesters,rechters en bestuursambtenaren.Door hun faciliteren en buigen zijn ze minstens zo erg. Rutte(en de VVD) de Judas onder de Judassen,die Zwarte Piet onder de bus gooit om BLM -de gekende doodsvijand van het Westen - te pleasen. Zelfs Chamberlain zou zich in zijn graf omdraaien.

Vannacht onze tijd houdt Donald Trump zijn rally in Tulsa. Er zijn kwaadwillende activisten aanwezig en onderweg om grootschalige rellen uit te lokken,te midden van de tienduizenden Trump aanhangers die aanwezig zullen zijn. Deze rally is een ijkpunt hoever BLM (ook het gezicht van de DNC heden) in staat is de verkiezingen te gaan ontregelen. Zolang niemand keihard optreedt tegen dat uitvaagsel,ook in de VS, denken ze te kunnen gaan winnen en zullen ze steeds overmoediger worden. In de VS moet de ommekeer tegen dat BLM komen.

hertogvanzottegem | 20-06-20 | 16:38 | 4

Het wordt tijd voor keihard ingrijpen.

Usumani | 20-06-20 | 17:06

Eind dit jaar wordt Trump gewoon keihard herkozen omdat de meerderheid van de bevolking deze chaos dan helemaal zat is. En Biden - als hij überhaupt nog leeft en goed bij z'n hoofd is - de chaos verder dreigt te faciliteren.
Trump was voordat de Chinezen Corona uit de reageerbuis loslieten heel goed bezig: de banen terughalen uit China! De banen die de 'zwarten' en andere etniciteiten, keihard nodig hadden om weer een heel klein beetje zelfrespect te krijgen - en om de dollars natuurlijk; de keiharde pegels.

Aristotalloss | 20-06-20 | 17:31

@Aristotalloss | 20-06-20 | 17:31: Ga ik ook van uit,maar de DNC kan de chaos in 'haar' steden en staten zo opjutten en uit de hand laten lopen dat het hele land steeds chaotischer wordt. De DNC stuurt BLM/Antifa aan en verder alle onrust waar maar mogelijk is,ook via haar mondstukken in de MSM. En de partij is uiterst kwaadaardig. Ze willen het liefst 1917 in de VS herhalen alleen maar om aan de macht te komen. Totaal krankzinnig,maar eigenlijk is er voor zoveel kwaadaardigheid maar één term: duivels.

hertogvanzottegem | 20-06-20 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

Kan iemand Paul Witteman (1946 Bloemendaal, VARA, PvdA, NPO) wakker maken? Die had in zijn hele leven nog nooit van het cultuurmarxisme gehoord. Kende bij Buitenhof geen enkel voorbeeld.

Piet Karbiet | 20-06-20 | 16:38 | 4

Leuk, Witteman was als 'verslaggever' en journalist/propagandist het vleesgeworden cultuur marxisme,net als Karel Roskam in die tijd,maar de arrogante elitaire policore dwaas doet net alsof hij niets weet.

hertogvanzottegem | 20-06-20 | 16:43

@grindbak | 20-06-20 | 16:42: NEt zoals die bejaarde Frits Spits blijft ook maar dom lullen op radio 1 en houdt een arbeidsplaats van een jongere bezet, +/- 70 die ouwe communist.

Uw Verzekeringsadvis | 20-06-20 | 17:00

Die heb ik er niet hoog op gehad in mijn leven, vorig jaar heeft hij nog 4 maanden de dood van zijn vrouw op radio 1 mogen exploiteren, 4 jaar heeft hij de domme rappers als kunst verheven... en net als met de gabbers is het geëindigd in niks. Gelukkig staan er weer jonge mensen op die echte liedjes waarderen met goede lyrics/bridge en afsluiting.

grindbak | 20-06-20 | 17:16
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien moet academia ook maar vallen. Het was al behoorlijk flabby en waardeloos geworden.

Dit gebeurt nou eenmaal als iets afhankelijk wordt van overheidspoet: dan trekt het laffe uitvreters aan en rot het van binnenuit weg. Die afhankelijkheid van de staat ontstaat namelijk, als mensen er zelf niet (meer) voor willen betalen. Dan wordt het een afvoerputje voor linkse drek. Zie je met de NOS ook.

Wat voor bestaansrecht heb je dan nog?

Datgene waar daadwerkelijk wel vraag naar is, dat ontstaat dan wel ergens anders. En als de overheid het dan met rust laat, blijft het gezond.

HP-premium | 20-06-20 | 16:36 | 2

Academia heeft de overseas student ontdekt en weet daar zijn bestaan op te rekken. Inhoudelijk miet het niet al te veel voorstellen en vooral niet te botsen met de leerstellingen van de Chinese Communistische Partij.

Glasgow Argus | 20-06-20 | 16:47

@Glasgow Argus | 20-06-20 | 16:47:
Tja, dat is hier in Australie dus zo in het kwadraat. Wij zijn vermoedelijk al wat verder in die richting afgezonken dan bij jullie. Chinese studenten vormen de kurk waar dat zootje op drijft hier.

De studenten krijgen er bovendien een verblijfsvergunning bij hier. Dat drijft de university fees nog verder op.

HP-premium | 20-06-20 | 16:59

De organisatie Black Lives Matters is een marxistisch front van heel erg enge linkse mensen. Nul respect.

JohnLocke | 20-06-20 | 16:34 | 1

0.0%
Die organisatie zou verboden moeten worden.
En snel een beetje.

Usumani | 20-06-20 | 17:09

Het heeft er veel weg van dat BLM een soort knokploeg van de Democratische Partij is. Volg het geld dat door BLM wordt opgehaald middels donaties. Zie dat gearresteerden door de Democratische Partij worden vrijgekocht (borgtocht betaald).
In Nederland is het helaas zo dat Rutte zonder man en paard te noemen deed of hij 10 jaar institutioneel racisme heeft laten woekeren. Interessant genoeg is huidskleur nu hier op plaatsen een issue waar het nooit een issue is geweest.

El Rico Grande | 20-06-20 | 16:31 | 1

Ja maar knokploegen dragen bruin, zij dragen zwart. Er is hier duidelijk een stap overgeslagen.

Nohara | 20-06-20 | 16:32

Klein beetje off topic, maar heb je die zogenaamde dreigbrief gezien die Airfryer gehad zou hebben? Veel te doorzichtig met duidelijk opzettelijke fouten als hoofdletters, punten komma's etc. Wedden dat zijn vriendjes van KOZP / BLM die brief zelf gefabriceerd hebben! Pure misleiding. En het OM staat natuurlijk te trappelen (denken niet na, als je die brief ziet een leest dan weet je genoeg als onderzoeker!) Tuig van de richel...

Fubar | 20-06-20 | 16:27 | 3

Die 'aanval' was ook in scene gezet toch?

sjef-van-iekel | 20-06-20 | 16:38

Die brief heeft inderdaad een hoog Jules Croiset gehalte. Dat hij geen aangifte heeft gedaan doet alle alarmbellen rinkelen.

Gulliver | 20-06-20 | 16:38

Hij was ondertekend met een handtekening.

omanders | 20-06-20 | 17:30


Dr. Hannibal Lecter : Black Livers Matter.

Eat that.

King of the Oneliner | 20-06-20 | 16:20

Op historiek punt net staat een artikel 'waar haalden Nederlanders hun slaven vandaan'.
Bijzonder interessant.
Zwarte mensen werden door zwarte mensen tot slaaf gemaakt. En verkocht aan o.a. de Nederlanders.
Wie staan er dan nu aan de wortels van de slavernij?

SchimmelSchwanz | 20-06-20 | 16:20 | 5

@Berbaar | 20-06-20 | 16:22: U zat toch op een terras, of was dat slechts een fantasie op uw zolderkamer. Erg sneu dat wel.

BrutusBosch | 20-06-20 | 16:35

Kwestie van vraag en aanbod. Of was het een vorm ontwikkelingshulp? Sarcasmemodus uit. We zouden ons beter druk maken om een einde te maken aan kinderarbeid wereldwijd en moderne slavernij (bv in Quatar).

Krijgtheenenweer | 20-06-20 | 16:36

Voordat de trans-atlantische slavenhandel begon, bestond 30-70% van de bevolking van Afrika uit slaven. Eigendom van Arabische en inheems-Afrikaanse slaveneigenaars.

petersteenkamp | 20-06-20 | 19:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens, dit gaat over BLM. Mag dan hier wel de mededeling dat de oorzaak van deze golf van BLM-geweld, de dood van George Floyd, steeds minder op politiegeweld lijkt? Een vorige reactie was weggejorist, ik denk vanwege offtopic.

George Floyd riep al dat hij niet kon ademen toen hij nog gewoon stond. Hij riep ook claustrofobisch te zijn. De bron daarvoor is zeer betrouwbaar: De aanklacht tegen Derek Chauvin.

context-cdn.washingtonpost.com/notes/....

omanders | 20-06-20 | 16:19

Heb dat drieluik over het Evergreen College helemaal gekeken, ondanks de waarschuwing dat veel mensen gerapporteerd hebben er 'literally sick' van te worden.

Ik heb niet gauw last van erge of enge beelden, maar hier werd ik toch letterlijk onpasselijk van. Het verhaal ook een paar dagen door mijn hoofd spoken omdat dit verhaal zo griezelig makkelijk te extrapoleren valt naar wat er nu op macro niveau gebeurt.

Het engste vond ik de bizarre totale onderwerping (geestelijk knielen) van docenten en bestuur door een klein groepje nogal domme, maar extreem luidruchtige militanten.

SarahPalindroom | 20-06-20 | 16:18 | 2

Als de rede verdwenen is, is er alleen nog maar chaos.

Mr.Crowley | 20-06-20 | 17:03

Check dan ook even de andere kant van het verhaal, dat niet door Weinstein zelf en zijn vrouw in elkaar is gezet. Je komt tot de ontdekking dat Weinstein heel wat nuanceringen bewust weglaat uit zijn docu. Zoals het feit dat het al decennia traditie was dat één dag per jaar de donkere studenten off-campus zouden besteden aan onderzoek naar gelijkheid. De niet zwarte studenten bleven dan on-campus. Deze keer wilden studenten dat omkeren en besloten dat de blanke studenten off-campus zouden moeten gaan. Weinstein presenteerde het alsof de Spaanse inquisitie de campus had bezet.

Beste_Landgenoten | 21-06-20 | 00:43

Onder dit politieke gesternte heb je er als voorstander van de Westerse beschavingstraditie geen zak meer aan dat het primaat van het gebruik van geweld bij de staat ligt, integendeel zelfs.

Schulzie | 20-06-20 | 16:16 | 1

Exact, zelfs de "vertegenwoordigende" Virgil-voetballers vallen de normale mensen af.... maar gaan wel voor veel geld voetballen in Qatar waar 2300 gastarbeiders(lees slaven) zijn gesneuveld voor die blinkende stadions, stelletje hypocrieten. Hup Johan, blues er nog een paar uitspraken OVERHEEN....

grindbak | 20-06-20 | 16:20

Ga eens naar www.blacklivesmatters.com en druk eens voor de lol op de "donate" button. En kijk eens op welke site je land. En Google die organisatie eens...

Drunken_Pumpkins | 20-06-20 | 16:15 | 4

Meh, ik draag geen T-shirts.

Berbaar | 20-06-20 | 16:28
-weggejorist-
aamert | 20-06-20 | 17:13
▼ 1 antwoord verborgen

Het was de blanke man die als eerste de slavernij bij wet afschafte.

LangeJannetje | 20-06-20 | 16:14

Eigenlijk zou "Het Evergreen Drieluik" op tv moeten worden uitgezonden zodat de Henk en Ingrid's van Nederland ook kunnen bevatten waar we mee te maken hebben, maar die leven nog achter een rookgordijn wat is opgeworpen door de media.

Voor nu huppelen ze van incident naar incident, van standbeeld naar straatnaambord en de kleur van een piet, zonder te de overkoepelende of onderliggende stroom te zien.

Misschien dat Ongehoord Nederland zoiets in de toekomst op tv kan krijgen, die overigens ook interessante docu's van Martijn Poels hebben uitgezonden op Youtube, maar de NPO van nu zie ik 'de waanzin van nu' niet verklaren door het volk dit soort 'onwelgevallig' beeldmateriaal te tonen.

GroetenVanUrk | 20-06-20 | 16:14

Vervang "blanke man" door "Jude" en "whiteness" door "Judentum" en je hebt de speeches van Hitler.

Echt, elke keer als ze hun uitspraken leest of hoort moet je dat doen en ze in het Duits vertalen.

omanders | 20-06-20 | 16:14

Na het debacle van het EK ‘96 met “de Kabel” deed bondscoach Hiddink een meesterzet door Frenk Rijkaard toe te voegen aan zijn staf, waarmee het hele Kabelgezeik in één keer van de baan was.
Ik stel voor dat Rutte ook een persoon van kleur aanstelt die iedereen sympathiek vindt en die ver boven de partijen staat. Dan is dit kinderachtige gezeik zo over.

DrumPiet | 20-06-20 | 16:13 | 11

Gerda Havertong
Ruud Gullit??

King of the Oneliner | 20-06-20 | 16:46

Memphis?

Kuifje-naar-Brussel | 20-06-20 | 17:04
▼ 8 antwoorden verborgen

Kijk ook de aflevering met Jordan Peterson en Bret Weinstein, onder andere over Hitler.

JJMS | 20-06-20 | 16:12 | 3

Nee.

DrumPiet | 20-06-20 | 16:13

Hoe meer ik over Hitler lees, hoe minder ik de man mag.
Iemand zou hem echt eens moeten aanpakken.

Turbulentie? | 20-06-20 | 16:14

Het zijn de zogenaamde intellectuelen zelf die de boel om zeep helpen. Dat zijn degenen die dit allemaal in gang hebben gezet en nadat ze er op gewezen zijn gewoon doorgaan met "deugen".

harry19612 | 20-06-20 | 16:12

Denk dat Bob Dylan gelijk krijgt met zijn recente uitspraak; de vreemde naakte aap nadert zijn einde op deze planeet.

grindbak | 20-06-20 | 16:11

Daar zat ik op te wachten.. het rustige, genuanceerde, wetenschapelijke verhaal achter al het geschreeuw. Ik paalde dit onlangs op mijn gezichtsboek en kreeg meteen kritiek. De weinsteins zouden niet gerespecteerde, pseudo wetenschappers zijn. Meteen karaktermoord plegen als je het inhoudelijk niet kunt weerleggen. De wereld heeft meer "weinsteins" nodig..

Devox85 | 20-06-20 | 16:10 | 1

Paalde? Wie, wat op facebook?

lovekila | 20-06-20 | 20:25

Lol, die Spartacus weet het te verkopen voor. Het beste gesprek van dit moment over BLM en intersectionalisme... Ja, ik ga luisteren. Maar eerst een gloeiende breinaald in beide oren prikken.

beldewouten | 20-06-20 | 16:09 | 3

Doe gewoon wat jij altijd doet: vingers in de oren, lalala zingen en met het rode potlood in je neus het vakje bij Rutte aankruisen.

NoMoreMrNiceGuy | 20-06-20 | 16:51

Briefje voor de standbeelden slopers
In Amsterdam heb je een monument voor Kemal Atatürk. Hij was mede verantwoordelijk voor de genocide in Dersim in 1937-1938 waarbij tienduizenden Koerden omkwamen.
twitter.com/EwoutKlei/status/12740597...

komtdatschot | 20-06-20 | 16:09 | 1

Gaat meer over een Turks barakkenkamp uit de tijd dat Turken nog exotisch waren.

Jimmy Mc Clure | 20-06-20 | 16:35

Ik hoop dat het Bret niet zo vergaat als het Jordan Peterson is vergaan. Een aanvaring met het instituut waar hij werkzaam was maakte hem in één klap beroemd als een soort van Asterix die zich als een van de weinigen verzet tegen het leger der SJW's, en vervolgens geeft hij volledig vorm aan zijn heldenstatus. Laten we hem niet al te gemakkelijk verafgoden.

Schoorsteenveger | 20-06-20 | 16:09 | 6

@DrumPiet | 20-06-20 | 17:07:
Ik heb het nog niet geluisterd want balkon, zon, buurmeisje in bikini en zal er vanavond eens naar luisteren. Die documentaire over de Evergreen State College vond ik boeiend om te volgen en als dit er een vervolg op is lijkt het mij wel waard om eraan te beginnen. Als dit voor u te lang duurt kunt u altijd nog een interview terugkijken van Sonja Barend.

NoMoreMrNiceGuy | 20-06-20 | 17:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar hoe groot is dit nu eigenlijk. Waar is de stem van de rede, van het gematigde midden. Ik mag toch aannemen dat er een moment komt waar Joe Sixpack zegt dat het zowel genoeg is geweest. Dat we weer effe lekker normaal gaan doen met z’n allen.

Plaktong | 20-06-20 | 16:08 | 4

Joe Sixpack, of onze Jan Modaal zijn over het algemeen uiterst slecht geïnformeerd, hebben overal de ballen verstand van en zijn makkelijk te manipuleren. En ik heb vaak genoeg met burgers te maken gehad om te weten dat je hun klachten wel serieus moet nemen, maar niet hun oplossingen.

Red shirt | 20-06-20 | 16:14

Joe Sixpack zegt helemaal
Niks als een horde massahysterische groep mensen met honkbalknuppels je opzoekt.

Cable | 20-06-20 | 16:24

@Red shirt | 20-06-20 | 16:14:

Eens.

JJMS | 20-06-20 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

Wanneer is dit gezeik eens klaar!? In Nederland gaan we al over de zeik voor een crimineel die te hard aangepakt wordt door de politie. Dit was geen issue geweest als de verdachte blank was en de agent zwart. Direct zijn we hier in Nederland ook racistisch en moet zwarte piet er ook maar aan geloven. Overal direct duiding moeten geven en dan nog vaak de plank mis meppen. De discussie is in werkelijkheid geen racisme, hooguit dat het systeem kapot is..

DeutschlandUberAlles | 20-06-20 | 16:08 | 2

Kortom gewoon weer de gebruikelijke slappe hap

DeutschlandUberAlles | 20-06-20 | 16:08

Het systeem wordt actief kapot gemaakt door mensen die daar van hopen te profiteren.

petersteenkamp | 20-06-20 | 19:23

Is dit die vent van #metoo. Ik dacht dat die vast zat.

DrumPiet | 20-06-20 | 16:07

Ik voorzie een nieuwe tweedeling van onze moderne maatschappij. Geen scheiding tussen blank en de rest, maar tussen rationelen en koekwauzen. Waarin, voor alle duidelijkheid, beide groepen alle kleurtjes kunnen bevatten.

gekwetst | 20-06-20 | 16:06 | 1

Het probleem is dat koekwauzen denken dat zij de rationelen zijn, en de rationelen koekwauzen. Daar zijn het koekwauzen voor.

Red shirt | 20-06-20 | 16:35

"Dozens of professors suddenly face cancellation this week" ... Gaat hier ook gebeuren/gebeurt hier ook al op universiteiten... Je politieke overtuiging bepaalt je carrière mogelijkheden. Stalin en Marx zouden het niet verzonnen hebben...

Odin | 20-06-20 | 16:06 | 2

Sowieso een raadsel dat Cliteur er nog zit in Leiden.

Piet Karbiet | 20-06-20 | 16:40

@Piet Karbiet | 20-06-20 | 16:40: Ik dacht hetzelfde.

Gewone_mevrouw | 20-06-20 | 18:25

Dus als er in Nederland veel blanke mannen in de bak verdwijnen, gaan andere blanke jongens hier van profiteren, want een vrouwenoverschot. Mmh, niet eens een heel afschrikwekkend scenario toch?

Kuifje-naar-Brussel | 20-06-20 | 16:04 | 5

De onderliggende premisse bij deze redenering is dat zwarte mannen en vrouwen het alleen met elkaar doen; idem voor blanken. Hoezo is dat dan geen racisme?

OverdaanDerOnderheid | 20-06-20 | 20:52

@OverdaanDerOnderheid | 20-06-20 | 20:52:
Als je fysiek aangetrokken wordt door iemand van je eigen kleur, kun je dat scharen onder de noemer "racisme"? Lijkt me niet iets wat je zelf in de hand hebt.

Binkoo | 20-06-20 | 21:27

@Binkoo | 20-06-20 | 21:27: Welnee, wanneer je seksualiteit op individueel niveau bekijkt denk ik dat zeker niet. Maar als je veronderstelt dat *iedereen* stelselmatig alleen binnen zijn eigen ras neukt dan wordt dat wellicht anders.

OverdaanDerOnderheid | 21-06-20 | 00:17
▼ 2 antwoorden verborgen

De Weinstein broers zien heel scherp wat er aan de hand is. Ze waarschuwen ook heel duidelijk waar dit toe gaat leiden

moonshiner3519 | 20-06-20 | 15:58

Dit drieluik is best interessant, maar meer wat voor een druilerige dag..

Wijze uit het Oosten | 20-06-20 | 15:57

Ontsla inderdaad alle academici van al die softe universiteiten.
Ze hebben al jaren er met de pet naar gegooid, nu oogst je wat je hebt gezaaid.

Dombo's.

Kaas de Vies | 20-06-20 | 15:57 | 2

Ben jij nou al klaar met je genderstudie?

Kuifje-naar-Brussel | 20-06-20 | 16:04

Het zijn juist de laatste rationele academici die slachtoffer worden van de zuiveringen. Niet nep professoren van nep studies.

Scepticus | 20-06-20 | 16:10

3 uur Joe Rogan in gesprek over een probleempje aan de overzijde van de plas?
Nee bedankt, de zon schijnt en het terras lonkt.
Maar veel plezier allen.

Berbaar | 20-06-20 | 15:55 | 6

Ik heb niet de kracht om hier inhoudelijk op in te gaan. Hoe bevredigend zou het zijn je te wentelen in je eigen onvermogen iets langer na te denken over iets dat niet recht voor je staat.

JJMS | 20-06-20 | 16:06

@JJMS | 20-06-20 | 16:06:
Beste, luister: Berbaar is een trol. Probeert alles om een reactie uit te lokken.
Onthoud die nick.
And let it go.

Rammstein | 20-06-20 | 16:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit drieluik heb ik eerder gezien. Verontrustend te zien waar we hier naartoe onderweg zijn.

Gelly P. Sprite | 20-06-20 | 15:53 | 1

Tja, het einde der beschaving komt niet zonder ongemakken. Het postivieve is wel dat je dat allemaal mag meemaken. Spannond!

aflaatverkoper | 20-06-20 | 16:55

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken