Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zondag met Lubach legt eurobonds uit

Voor wie geen NPO kijkt, maar misschien toch ff dit wil zien

Hier. De gymnasiumgrappenmakers van NPO1 leggen Eurobonds uit en die gasten zijn slimmer dan wij, én ook geen fan van het idee dat we tot in de eeuwigheid onze nationale omzetten van Belastingmoralië naar Olijfolistan moeten blijven overboeken om de permanente politieke crisis die we kennen als "Europese Unie" monetair te reanimeren. "We willen wel helpen met de coronacrisis. Maar nu zijn wij eikels omdat we geen Eurobonds willen. Dat zijn toch twee verschillende dingen? Ik wil je huis wel blussen, maar ik wil niet je hypotheek overnemen." Een beleidsmedewerker van het Europees Parlement heeft ook naar Lubach gekeken, en noemt hem een xenofoob. Als dat je retort (gymnasiumwoord!) is, dan zal Lubach wel gelijk hebben. Wie bovenstaande verhaal desalniettemin wat droger wil consumeren, kan ook Roderick Veelo ff lezen.

Reaguursels

Inloggen

1 miljard dus al gratis naar Italië. Een ijsje van 16 euro per Italiaan.
Maar wel bijna 60 euro aan "solidariteit" ingeleverd per Nederlander.
Da's een goede investering.
Als wij het moeilijk hebben, geeft elke Italiaan ons vast die 60 euro terug. Betalen ze zo'n 3,5 miljard.
Vast.

De verwarde man | 07-04-20 | 16:29

Je kan zeggen wat je wil maar Hoekstra was goed bezig vanmorgen, krijgt straks Zuid-Europa over zich heen en met een beetje geluk gaat de EU barsten!!!

old shaterhand | 07-04-20 | 15:22 | 3

EU is knettergek geworden. Willen ook al banken Unie. Laten we maar stoppen met belasting betalen aan Den Haag. Wij moeten ook al door tot 67. Knettergek!!!!!!!!!

Mart6037 | 07-04-20 | 15:29

@Mart6037 | 07-04-20 | 15:29: Moet kuzu trouwens na die zogenaamde ruzie nu burgemeester worden? Hoe gek zijn wij?

Mart6037 | 07-04-20 | 15:30

Ik voel me 100% Europeaan maar dat betekent niet dat ik tot in de lengte der tijden ga betalen voor mijn spilzieke mede Europeanen. De roekeloze en overhaaste invoering van de Euro, het negeren van uitkomsten van volksreferenda alsmede de aanstelling van incompetente zelfingenomen paljassen als Guy Verhofstadt leggen in toenemende mate de bijl aan de wortels van het in essentie prachtige continent Europa. Laat iedereen z'n eigen keuzes maken en zelf de gevolgen dragen.........

VanOldenbarnevelt | 07-04-20 | 16:12

Ik krijg het met moeite uit mijn mond maar Dijsselbloem had destijds toch gelijk. Beetje wijn zuipen en bunga bunga. Veel verder komt in ieder geval Italië niet.
Maar laten we niet al te negatief zijn. Geen enkel volk is volslagen nutteloos. Men kan altijd nog dienen als slecht voorbeeld.

F. Jacobse | 07-04-20 | 15:08

Lubach is ook de spreekbuis van de VVD geworden. Verpakt het leuk maar bottom line is dat we gewoon keihard gaan betalen en dus ons als land in de schulden steken. En hoe wat gebeurt er met iemand die schulden heeft? die doet wat de schuldeiser (EU) zegt.

We worden verkocht aan een kapitalistisch technocratisch verbond en we stonden erbij en klapten in onze handen.

Of heb ik het verkeerd en ben ik aan het doemdenken? Schiet mij maar lek

Koning één oog | 07-04-20 | 13:36 | 1

Volgen mij legt hij hier duidelijk uit waarom we niet akkoord moeten gaan met de wensen van Italië.

Animals | 07-04-20 | 15:07

Nexit! En dan om te beginnen met het UK verder in een ander nieuw verbond.

Jan de Vries | 07-04-20 | 12:50

Het programma van Lubach, wordt geproduceerd door Irene van den Brekel, de vrouw van minister Ollongren van D66.
Lubach leest zn - in mijn ogen matige D66 grapjes - voorvan een autocue.
Dat hoor je aan zijn enigzins lijzige stem en zn heen en weer blik.
Overschatte man.
Maar ja, wat wil je als verder op de Nederlandse TV hoofdzakelijk films van 25 jaar oud worden uitgezonden. Uit verveling kijk je dan naar Lubach.

outdoor | 07-04-20 | 11:52

Ik hoop eigenlijk dat het compleet escaleert en dat de eurozone in 2 delen wordt geknipt. Noord en Zuid. Laten we meteen dan alle schulden van die Zuideljke landen kwijt schelden want anders komen ze nooit uit de startblokken. Dan kan Italië met zijn grote bek het daarna lekker zelf uitzoeken. Die hele EU hobby heeft NL al te veel miljarden gekost. Het is nu klaar.

ILF2 | 07-04-20 | 11:48

Misschien moeten we eens een referendum houden over of we ons lidmaatschap van de EU wel moeten voortzetten.

WldPlssr | 07-04-20 | 11:20 | 4

Ja een raadgevend referendum in eerste instantie. Oh nee wacht....!

ILF2 | 07-04-20 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

De Fransen gaan met 52 jaar met pensioen. Pas de probleme, ze hebben de drie na grootste goud reserve van de wereld landen. Eisen nu ons geld?

bigstone | 07-04-20 | 10:53 | 1

Officieel scheelt de pensioenleeftijd binnen de EU nauwelijks. Maar: in de Zuid-Europese landen worden veel meer mensen ver voor die leeftijd geheel of gedeeltelijk voor arbeid afgekeurd. Ook wordt enorm veel zwart gewerkt en zijn er een wirwar aan regelingen voor zo ongeveer de helft van alle beroepen, waardoor veel mensen al kappen op 55, 58 of 60.
Dat frauduleuze zie je trouwens ook bij Italianen in Belgie quasi massaal: die zijn dan in Belgie afgekeurd of werkloos en wonen dan in Zuid-Italie waar alles lekker goedkoop is. Beetje zwart bijklussen, of gewoon genieten van het uitzicht.

drs. Levi Samsonov | 07-04-20 | 11:47

"De Nederlandse houding is in elk opzicht een voorbeeld van een gebrek aan ethiek en solidariteit."

Hoe krijg je het uit je bek.

nikolaos | 07-04-20 | 10:45 | 2

De maffia haalt er het vuilnis op, geen Italiaan betaalt trouw zijn belasting en al decennia leeft men op de pof. En wat hadden ze een anti-EU praatjes totdat de coronacrisis begon...

drs. Levi Samsonov | 07-04-20 | 11:38

De pot verwijt de ketel. Weigeren te hervormen en mede op onze kosten de staatsschuld op laten lopen, dreigen uit de EU te stappen en dan als het tegen zit, via dezelfde EU proberen ons nog een keer te naaien.

Ik vind het echt jammer dat Wopke zijn excuus heeft gemaakt wegens gebrek aan empathie. Ik zou hem eerder een gebrek aan gegronde antipathie willen verwijten.

De verwarde man | 07-04-20 | 16:33

Nederland had bijna de Italiaanse Fyra, die dan met 200 km/u door het polderlandschap zou gaan zweven. vergezicht naar utopia met eenhoorns, regenbogen en geile elfjes

HetOorAakel | 07-04-20 | 10:30

Italië heeft duidelijk geleerd van andere landen die voor wat voor reden iets willen en dan hun pijlen op de zwakste ruggengraat van Europa richten. Credo is 'wil je iets, word dan woedend op Nederland'. Nederland is altijd zo bezig met zijn imago dat ze zeven kleuren schijt produceren en dan alles doen om maar weer lief gevonden te worden. Werkte met Turkije, werkte met een of ander Midden Oosten land, werkt ook voor boze import in het land zelf. Gewoon 'woest worden', media tekenen dat braaf op en je krijgt gewoon alles gedaan.

Mooi is te zien hoe die geweldige EU (waar Nederlanders niet uit durven) zo enorm goed functioneert. Het kan geen virus de baas, het kan geen grens bewaken, het leeft noodgedwongen op de pof omdat ze landen toelieten tot de euro die niet aan de voorwaarden voldeden.
Italianen, Grieken en noem maar op moesten koste wat kost mee, of die burgers daarom hadden gevraagd, welnu, we kennen de EU en hun aanhangers inmiddels. Prompt begonnen die landen geld te verbranden als nooit tevoren tot de eerste eurocrisis losbarstte en we garant moesten gaan staan voor hun potverteren. Onheil soortement afgewend, uitgesteld tot de toekomst (want de EU geeft geen bal om de toekomst), en nu hebben we dus weer een eurocrisis die weer de schijnoplossing van meer lenen gaat opleveren. Dat de PvdA dat geweldig vindt, moet geen verrassing zijn.
Geweldig systeem, moeten we vooral mee doorgaan.

Rest In Privacy | 07-04-20 | 09:35

Tsja, Jammerr voor je Italië, dit zag je 10 jaar geleden al aankomen en nu beetje gaan huilen en drama doen. Maar dat drama doen ze al 2000 jaar lang, success spaghetti vreters...

Extra.Paracetamol | 07-04-20 | 09:27 | 1

Ik vrees gezien de euro... dat het eerder jamerrrrr voor ons gaat zijn. Zij hebben het goed bekeken. Met hele hoge schulden en nul hervormingsdrang in een unie gestapt met sterke landen. En dan natuurlijk die schulden op de sterke landen afwentelen. 100% in het belang van Bella Italia.

drs. Levi Samsonov | 07-04-20 | 11:41

Als Nederland dezelfde schuldgraad als Italie zou aanmeten, hebben we 1.200 miljard euro te verdelen mensen. 70.000 per persoon. Nou, dat klinkt eigenlijk best aantrekkelijk. Dan met de Duitsers samen Eurobonds ophalen en dan betalen we nog een schappelijke rente.

drs. Levi Samsonov | 07-04-20 | 09:24 | 1

Omdat de centrale banken geld blijven drukken, terwijl ze die machines ook zouden kunnen gebruiken om mondkapjes te printen. Dat is ook meteen de reden waarom we allemaal binnen zitten en de crisis nooit tot een einde komt.

Watching the Wheels | 07-04-20 | 10:13

Italië heeft op twee na de grootste goud voorraad van de wereld. Als we die eerst eens gaan verdelen in de EU. Iedereen erg blij.

bigstone | 07-04-20 | 08:57 | 1

Behalve de Italianen dan .

likmegaties | 07-04-20 | 09:38

Ga eerst eens collecteren bij de mafia, dan bij de vermogenden in Italie, gewoon het Cyprus model. Hoest zelf eerst maar eens wat op.
We moeten ook wachten tot de rook van dit Corona aka Chinese virus is opgetroken. Alleen als alle parameters duidelijk zijn kunnen we actie ondernemen. Afgezien hiervan vind ik het “old school” aanpak. Dit vergt echt een andere benadering. Hoe, dat weet ik niet, maar wil er eerst eens rustig over nadenken. Kalmte kan je redden.

Schilder58 | 07-04-20 | 08:57 | 1

Neeejh dat is nu eenmaal het cultuur verschil en wij Nederlanders hebben daar altijd respect voor, zoals Islam enzo, dus dat Italië de zwarte economie enz als cultureel erfgoed heeft mogen wij niets van zeggen, gewoon lappen.

boerk | 07-04-20 | 10:01

Met de kredietcrisis kwam later naar buiten dat er een noodplan klaar lag om terug te gaan naar de Hfl. mocht het echt uit de klauwen lopen. Ik neem aan dat ze dat plan nog ergens hebben liggen, tijd om daar de stof van af te blazen.

NLgaatnaardeklote | 07-04-20 | 08:52 | 1

Vannacht om 0:00 uur

Schilder58 | 07-04-20 | 08:58

Lubach kan er komende weken een feuilleton van maken, Italië presenteert 7 april een "reddingspakket"van 400 miljard, nou dat zullen ze niet van Hoekstra/Merkel krijgen als verpakt als EU-schulden en zelf ergens moeten lenen.....(gaat staatsschuld snel naar 160%....

grindbak | 07-04-20 | 08:44

We kunnen als stadsstaatje met 17 miljoen inwoners en een paar straaljagers niet elke (!) keer weer Zuid Europa redden. Laat ze zelf hun broek eindelijk eens ophouden.

Der Schnitzeljäger | 07-04-20 | 07:36 | 1

Mooi pech omdat ik lees dat we alleen staan tegenover een overmacht die zooo graag willen dat we de miljarden en miljarden gaan storten in Eurobonds, waren we maar uit de EU, dit wordt werkelijk een giga-ramp!
Ben echt benieuwd wat hier uit gaat komen, kijk ook even naar Lubach-Eurobonds!

old shaterhand | 07-04-20 | 08:22

Oké, dan gaan we eerst net as Italië de staatsschuld naar 134% van de begroting tillen. Ieder Europees land moet dat even doen. Lekker miljarden uitgeven aan alle inwoners. Daarna kunnen we gezellig samen geld gaan lenen. Dat is eerlijk toch?

johoost | 07-04-20 | 07:34 | 1

De Nederlandse politie waarschuwde niet heel lang geleden voor een groeiend probleem aangaande Albanese criminaliteit in Nederland. En wat denk je. We gooien de grenzen dus helemaal maar open voor die gasten. Top die hele EU. Helt NL volk mag de T*phus genieten. Bedankt Markie !!

DrachiR | 07-04-20 | 08:41

Het is maar goed dat Albanië en noord Macedonië er nog bij komen, anders zou het helemaal fout gaan

etwaboy | 07-04-20 | 06:12 | 4

netto betalers zijn altijd welkom... pffff

Acidstain | 07-04-20 | 07:26

Hahaha, ja dat gaat het verschil maken ... not.

vlotterik | 07-04-20 | 08:35

De EU wil deze boevenlanden graag erbij hebben om China en Rusland de pas af te snijden. Misschien dat ze beter eens naar de eigendomsverhoudingen bij de haven van Pireaus in EU-land Griekenland kunnen kijken.

5611 | 07-04-20 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

Italie wil eerst dat wij mede-aansprakelijk worden voor Italiaanse schulden, en de logische volgende stap is dat Italie zich dan failliet verklaart en dat wij vervolgens overblijven om de voorheen Italiaanse (en nu gezamelijke) schulden te betalen.

petersteenkamp | 07-04-20 | 02:40

Mijn bloed kookt, mijn bloed kookt, mijn bloed kookt...

s.a.dj | 07-04-20 | 01:34 | 1

laat je pasta maar koken. wat toepasselijker

SinisterNL | 07-04-20 | 08:04

Die zuidelijke EU landen gaan de Nederlandse hypotheek schulden ook niet overnemen, dusss.

Rest In Privacy | 07-04-20 | 01:15 | 1

Misschien een leuke vraag aan Brussel:
Hoe heeft die zo ver uit de klauw kunnen lopen dat nu de belastingbetaler het moet gaan oplossen.
Hebben jullie de andere kant op gekeken? Hoe kan dat nou?

kloopindeslootjijook | 07-04-20 | 01:15 | 1

De belastingbetaler heeft het jarenlang laten gebeuren. Heeft zich als een mak schaap laten uitzuigen.

Der Schnitzeljäger | 07-04-20 | 07:38

Italie zwemt in het goud, laat ze dat bezit eerst maar verkopen. Als ze daarna nog meer geld nodig hebben dan leveren ze daarvoor hun minster van Financien maar in, en mogen ze onder curatele van de EU verder. Even 10 jaar orde op zaken stellen. En anders moeten ze maar uit de EU, wegens "zo gaat het niet".

vlotterik | 07-04-20 | 01:01

Het wordt gewoon Griekenland II.
De schulden zodanig uit de klauw laten lopen dat het too big to fail wordt, en dan mogen de hardwerkende zuinige laat-pensioen landen ervoor opdraaien. Wij dus.
Intussen hebben een aantal mensen in Italië er lekker op los geleefd en lekker kunnen binnenlopen terwijl dat niet kon. En dat blijven ze doen als we ze gaan redden.
Zolang je daar niets aan doet, heeft geld doneren geen zin. Dat is dweilen met de kraan open.
Eigenlijk moet Italië in de schuldsanering. Dus de regering moet worden waargenomen totdat de zaak op orde is.

kloopindeslootjijook | 07-04-20 | 00:42

De redactie van Joop punt NL was erg boos over deze Lubach-uitzending, dus het moet een goede aflevering zijn geweest.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 23:46 | 1

Ja D66 de makers zullen ook niet echt tevreden zijn geweest.

Realist-1 | 07-04-20 | 00:07

Uiteindelijk heb je geluk wanneer je terug betaald wordt met onverkoopbare FIAT's, of gepelde tomaten in blik.

ron9129 | 06-04-20 | 23:40 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Enige goede oplossing: zo snel mogelijk uit de EU...

Gewone-Nederlander | 06-04-20 | 23:33 | 2

De EU moet wel gaan klappen. Ik kan er echt helemaal leip van worden als ik aan die boevenbende in Brussel denk.

Kotjung | 07-04-20 | 00:38

Hoe kan Italië lid van de EU zijn en het tegelijk zo uit de hand laten lopen.

kloopindeslootjijook | 07-04-20 | 00:43

Wel mooi van Lubach, ik durf te wedden dat het overgrote merendeel van zijn kijkers uit linksgekkies (D66 tot GroenLinks) bestaat. Die hebben hier allemaal hartelijk om gelachen waarschijnlijk, maar bij de verkiezingen stemmen ze weer op de pro-EU partijen die dit mogelijk maken. Wat een waanzinnige staatsschulden hebben de zuidelijke landen van Europa (te beginnen bij België, maar dat is een ander verhaal). Loskoppelen die handel! En dat heeft niks met niet willen helpen bij de Corona-crisis te maken!

duh! | 06-04-20 | 23:31

Italië is een dood paard wat in een zinkend schip ligt. Al 20 jaar probeert men wat anders het, eerst waren het kopjes. Daarna is er doorgepakt naar kliko’s en nu rijden de eerste cementwagens om het water na de zee te dragen.

Alex Delarge | 06-04-20 | 23:28 | 1

Italië heeft schulden. Maar aan wie dan?
Dus die bonds wordt gewoon het aflossen van schulden van Italië aan financiële instellingen door de belastingbetaler.
Hee.... dat hebben we eerder gezien.
Wel risico nemen, maar niet lopen.
Dat zouden we toch niet meer doen?
Noop, het gaat gewoon weer door. En weer draaien Henk en Ingrid er voor op.

kloopindeslootjijook | 07-04-20 | 01:00

Wat Arjan Lubach vergat en een belangrijke reden is waarom wolven in schaapskleren zoals bekende Rabobank medewerkers Barbara Baarsma & Co. zulke grote voorstanders zijn van de Corona-Bonds (Eurobonds) is omdat grote EUropese banken, waaonder Nederlandse banken al voor miljarden zitten in de huidige Italiaanse schulden bult die er al is. Geen bonds is geen aflossing.

litebyte | 06-04-20 | 23:21 | 5

Het punt is: eurobonds zijn er niet om de Italiaanse staat te redden (laat staan de gewone Italiaan of Italiaanse bedrijven), maar om de Euro te redden. En het ESM en daarmee de Italiaanse banken en uiteindelijk de grote Duitse banken die allemaal waardeloos Italiaans schuldpapier op de balans hebben staan. Eurobonds zijn niet bedacht om landen of mensen te redden maar om de Euro en bankiers te redden.

Dat moet je snappen. Als je dat snapt dan ben je mordicus tegen. Ook als je Italiaan bent. Want het lijkt eventjes een (tijdelijke) oplossing voor je staatsschuld, maar het geld gaat naar de schuldenmachine die Bank heet. En je laat gewone mensen (meest Duitsers, Oostenrijkers, Finnen, Belgen en Nederlanders, maar ook de gewone Italiaan en Spanjaard) ervoor betalen.

Er zijn mensen, vooral van D66, die vinden dat prima. Schrijven ze ook gewoon in hun verkiezingsprogramma (en nog krijgen ze genoeg stemmen voor zetels: onbegrijpelijk). Maar elk weldenkend mens met een baan buiten overheidsdienst of een eigen bedrijf kan daar nooit mee akkoord gaan. Dat is niet alleen taxation without representation, dat is serfdom. Feodaal lijfeigenschap aan Brussel. Dat is waar (vooral) D66 voor staat.
De VVD vindt dat ook, maar die hebben een ander waanidee. Als wij dat betalen, dan kunnen we onze tomaten, komkommers en tulpen aan Italië blijven verkopen en dan houden we hele sectoren (zoals transport) in de benen. Tot nu toe werkte die volksverlakkerij van de VVD, mensen trapten erin... de EU is voor de handel... blablabla, maar alle winst van die handel rechtstreeks weer teruggestort moet worden in de Brusselse of Romeinse staatskas: laat dan maar zitten. Kun je die komkommers beter verkopen aan geile Britse en Russische huisvrouwen en de winst in je tas houden.

Stormageddon | 07-04-20 | 02:35

Economen die werkzaam zijn bij een bank en die optreden in de media vertrouw ik per definitie niet omdat zij een belang vertegenwoordigen. En dat zij in niet de belangen van de belastingbetaler...

therealbraindump | 07-04-20 | 07:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte zegt dat eurobonds er niet komen. Daarmee bedoelt hij dus dat ze er wel degelijk komen. Iedereen die nu nog niet begrijpt dat die man altijd precies het tegenovergestelde zegt van wat hij wil, moet zich na laten kijken!

EenGoedBegin | 06-04-20 | 23:12 | 3

Beetje als een voetballert die zegt niet naar een nieuwe club te gaan.

P-unit | 06-04-20 | 23:24

Hij heeft het juiste aanbod nog niet gekregen. Hij gaat uiteindelijk door de pomp. Het is slechts een kwestie van tijd. #inlegvel #geitenpaadje

Frau Merkel | 06-04-20 | 23:56

Precies, eind van de week is rubberen Rutte om, zoals altijd.

vlotterik | 07-04-20 | 01:10

Engeland is net op tijd vertrokken.

Mr.Crowley | 06-04-20 | 23:12 | 2

Britse banken zitten ook voor miljarden in de Italiaanse schulden

litebyte | 06-04-20 | 23:22

@litebyte | 06-04-20 | 23:22:
Ze kunnen Engeland niets meer verplichten.
Nederland zit in de EU. Dat is ook waar Italië mee schermt.

Mr.Crowley | 06-04-20 | 23:29

Lubach brengt het slechte nieuws duidelijk, maar slaat een stapje over. Natuurlijk moet Italie een door hen uitgegeven bond (obligatie) zelf terugbetalen, met rente. Italie is geen Griekenland, ze betalen hun schulden.
De eurobonds zijn bedoeld om de renteverschillen tussen de lidstaten vlak te strijken. Als je middelt, gaat de rente natuurlijk omhoog voor het Noordwesten en omlaag voor het Zuiden. Nadeel voor ons nummer 1.
Nadeel nummer 2 is lastiger. Voordat de markt die eurobonds accepteert tegen een uniforme rente is er een uniform beleid nodig. Eenheid van beleid is ook wel bekend als federalisme. Meer macht voor Brussel dus.
Het grote nadeel van de eurobonds is dus niet die paar procentpunt rente, of een miljard voor de Italianen, maar het verlies van autonomie. Laten die Italiaanse kiezers nu ook meer autonomie willen. Eurobonds als recept voor het uiteenspatten van de EU.
Je zou haast voor eurobonds zijn, apres nous la deluge, om met Timmerfrans te spreken.

GregorVanPallandt | 06-04-20 | 23:12

67% van de Italianen wil uit de EU.
youtu.be/RmP69BdOq3M
Ik zeg: doen. Laat het Brusselse experiment maar inslapen.

Stormageddon | 06-04-20 | 23:05 | 2

Dan gaat Italië meteen failliet, omdat hun rente dan explodeert.

Rest In Privacy | 07-04-20 | 00:03

Dat doen ze pas als de buit binnen is.

kloopindeslootjijook | 07-04-20 | 01:04

Ik weet nog dat ik heel vroeger met mijn ouders naar Italie en Spanje op vakantie ging. Wij konden voor veel minder geld dan een beetje woning in Nederland een leuk huis kopen aldaar. We hadden het goed lieve huisarts, bijna altijd bereikbaar. IN het huidige Spanje/ Italie, Frankrijk kun je met de waarde van je Nederlandse woning geen leuk huis meer kopen in Frankrijk, Italië, Spanje.... en de huisarts is niet meer bereikbaar 's avonds. De tandarts in het weekend, is het ziekenhuis 20 km hier vandaan. Pakje peuken en benzine betaalbaar... wat is er veranderd? dat je in europa met 1 muntje kunt betalen? jippie

Geenjoris | 06-04-20 | 22:55

Laat het volk spreken in ALLE EU landen wat we echt willen.
Referendum in alle EU landen met een Voor / Tegen EU.
En van hieruit kijken we verder want dit kan zo niet langer , hier is niemand bij gebaat behalve de EP varkens.

Datgingniegoed | 06-04-20 | 22:49 | 6

@Animals | 06-04-20 | 23:16: onzin. Wanneer de referenumoptie niet door Rutte 3 was omgebracht had Rutte juist een machtig wapen in Brussel in handen gehad om Eurobonds tegen te houden, de Nederlandse bevolking gaat deze onoorbare voorstellen toch tegenhouden.

therealbraindump | 07-04-20 | 07:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind helpen blussen eigenlijk al een stap te ver.
Voor een land die altijd de regels voor begrotingen aan zijn laars lapt. Pun intended.

Als je buurman illegaal wiet teelt op zolder met afgetapte stroom en half loshangende elektradraden. Help jij dan zijn huis blussen, of denk je; "F* you, door jou is mijn stroomrekening altijd te hoog. Let it burn".

mark1487 | 06-04-20 | 22:43 | 3

By the way, net zo als het ZZP geneuzel.

Aan de ene kant heb je ZZPers die altijd hard gespaard hebben om een grote buffer aan te leggen voor tegenslagen.
Aan de andere kant heb je een grote groep die altijd in een te grote auto heeft gereden, te vaak uit eten ging, en niet gespaard heeft. En raad eens wie nu weer wie moet helpen. Het is altijd hetzelfde gezeik.

mark1487 | 06-04-20 | 22:45

Probleem is wel dat als ik het huis van mijn buren niet help blussen mijn huis ook zal affikken.

Mouth Of The South | 06-04-20 | 23:30

@mark1487 | 06-04-20 | 22:45:
Je vergeet al die verpleegsters die nu aan de bedden staan en die ze eruit getrapt hebben om ze weer als ZZP-er aan te nemen. Kan die domme verhalen over ZZP-ers en dikke auto's niet meer aanhoren. Ik ken er geen.

Der Schnitzeljäger | 07-04-20 | 07:45

Ooohh, een linkschgekkie die de EU laat vallen.... komt hard aan Bij Robojet, Asscher, Rutte en de Jessias.

funkyd | 06-04-20 | 22:40

Overigens komen Eurobonds helemaal niet bij de arme mensen terecht maar bij de overheden die ze uitgeven. Het is zelfs zo dat door de daardoor ontstane inflatie de mensen relatief armer worden

Rest In Privacy | 06-04-20 | 22:38 | 2

Het geld van de 2008 crisis is ook alleen maar bij de banken terecht gekomen.
De EU is verrot tot op het bot.

Datgingniegoed | 06-04-20 | 22:57

Ik heb dan toch gemist dat Italië dat geld wilt voor de arme mensen.

Animals | 06-04-20 | 23:00

Menselijk zijn ze daar veel zwaarder getroffen. Dus we moeten menselijke hulp geven.

Financieel zijn we net zo hard getroffen. Dus is het grote onzin dat wij ons geld aan hen moeten geven.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 22:36 | 2

Geen volk zo rijk als de Italianen. Italiaanse overheid zit in de shit, niet de mensen.

glaaf | 06-04-20 | 22:56

@glaaf | 06-04-20 | 22:56: Maar waar blijkt precies uit dat de bevolking zelf zoveel rijker is dan wij? Vraag dit uit oprechte nieuwsgierigheid,

2tribes | 07-04-20 | 13:25

Eerst zijn we jaren besodemieterd door de Italiaan Draghi, die met een negatieve rente de Nederlandse pensioenen sloopte om de Italiaanse schuld betaalbaar te houden. (En de Deutsche Bank overeind te houden.)
Nu hebben we te maken met de Italiaan David Sassoli die als “voorzitter van het Europese Parlement” even eist dat er toch Eurobonds komen. Want de economie redden in Italië gaat wel meer kosten dan de 420 miljard uit het EMS.
Eerst het zuur en dan nog wat zoutzuur erbij. En u kunt straks met uw spaarcentjes leuk uw kont afvegen, omdat toiletpapier meer waard is. Lekker leven op kosten van de spaarzame Nederlanders.

benjeallanggek | 06-04-20 | 22:35 | 2

Draghi heeft ons niet besodemieterd, hij heeft gewoon gedaan wat hij heel publiekelijk heeft verkondigd:: koste wat kost de euro overeind houden. En hij heeft maar 2 mechanismen/instrumenten om dat te doen: rentestand en geldhoeveelheid. En verder kon hij niks, en was het aan de politiek om begrotingsregels te handhaven en harmoniseren. Daar wilde niemand aan. Dus eigenlijk was die hele Euro vanaf dag 1 gedoemd te mislukken. Wat er nu -en in 2008- gebeurt was in 1993 al voorspeld. Zonder begrotingsdiscipline krijg je een transferunie van de landen die de overheidsfinanciën op orde hebben naar hen die dat niet hebben om de waarde van de munt stabiel te houden.

Waarom zou je dat als politicus willen? Dan geef je de grip op je nationale begroting weg en kun je nooit met enige zekerheid beloftes doen aan je electoraat of je nationale plannen uitvoeren, want je weet nooit of er geld voor is. Dan moet je een enorme masochist en idealist zijn en geloven in een verenigde staten van Europa met een sterk supranationaal bestuur die dat af kan dwingen. Maar het gevoel in de jaren ‘90 en ‘00 was dat zo’n gemeenschappelijke munt die begrotingsdiscipline vanzelf zou laten indalen bij de nationale parlementen en politiek en dat een supranationaal bestuur niet nodig was en de ECB en Europese raad van ministers dat wel in de klauwen kon houden. Onzin dus.

Dus Draghi heeft gewoon gedaan wat hij van te voren zei, met het enige instrument dat hij had. Dat kun je niet “besodemieteren” noemen. We stonden erbij en keken er naar.

Stormageddon | 07-04-20 | 12:48

zondagavond. wanneer het klootjesvolk hoort welke mening hij moet hebben.

Ir. Wilhelmus | 06-04-20 | 22:34 | 1

\wat op zich wel kut voor Rutte en consorten want die hadden natuurlijk weer gedacht alleen voor de buhne even verontwaardigd te doen en tegen te stribbelen. En over 2 weken "staken ze het verzet" net als bij de toelating van Albanie.

Ir. Wilhelmus | 06-04-20 | 23:07

Wij Italië redden? nl.wikipedia.org/wiki/Goudreserve... Italië 3 de qua goudvoorraad ter wereld. wie is hier gek? laten wij eens boos worden.. tegen de Italianen?

Geenjoris | 06-04-20 | 22:32 | 3

Goed plan, wij stemmen in met Eurobonds maar dan willen we wel de helft van hun goud.
Zou nog wel eens heel goed uit kunnen pakken.

Harry Turtle | 06-04-20 | 22:36

Zal dat goud al niet borg staan voor leningen.
M.a.w. van een kale kip kun je niet plukken.

Animals | 06-04-20 | 23:09

Lenen en borgstellingen is allemaal tijdelijk terwijl Italië permanent geld nodig heeft. Als Nederland gewoon een deel van de goudvoorraden van Italië koopt dan weet iedereen waar hij aan toe is en komt er geen gezeur over afspraken die natuurlijk nooit nagekomen worden.

Als we alleen maar blijven lenen aan Italië en de euro gaat alsnog ten onder dan heeft Italië een mooie goudvoorraad om de volgende dag hun nieuwe munt mee te ondersteunen en Nederland heeft helemaal niets.

W_F | 06-04-20 | 22:31

Wel het huis blussen maar niet de hypotheek overnemen vond ik een erg sterk metafoor.

frickY | 06-04-20 | 22:24 | 1

Het raakt aardig de kern van het probleem.

Rest In Privacy | 07-04-20 | 00:05

Nederland doet me denken aan dat schildje met die bedelaar. Daaronder stond de tekst: hij gaf altijd de hoogste korting.
Solidariteit en tolerantie hebben dit land niets dan schade berokkend.
Reken maar eens uit wat we daarvoor terug hebben gekregen.
Een goed gevoel? En bevalt het?

Broadsquire | 06-04-20 | 22:19 | 1

Misschien, maar internationaal zullen we het nooit goed genoeg kunnen doen want koloniaal en dubieus oorlogsverleden, diep racistische zwarte piet (VN), discriminatie moslims, uitbuiting seizoenswerkers en nu meedogenloze en egoïstische opstelling (Zuidelijk Europa).

2tribes | 07-04-20 | 18:14

Fantastisch gedaan door Lubach, het enige wat hij niet durfde te zeggen is Nexit.
Dat zal komen omdat hij door de VPRO betaald wordt.

Bolder | 06-04-20 | 22:18

Lekker verhaal met die Italianen die steun eisen. Nog geen twee dagen na onze ‘lockdown’ ken ik nergens meer pasta kopen. Waar waren ze toen? Nou dan !!!1!

A la snackbar | 06-04-20 | 22:08

Kajsa Ollongrens, de D66-minister van Binnenlandse Zaken . Zondag Met Lubach, , wordt gemaakt door haar vrouw Irene van den Brekel. Lekker objectief deze D66 show. NOT .

Realist-1 | 06-04-20 | 22:07 | 2

Eh... Ik vat m even niet. Kan je even uitleggen hoe Lubach volgens jou dus pro-EU was in deze aflevering?

Kwijldraad | 06-04-20 | 22:31

Heb je het fragment wel bekeken?

slobbersaus | 06-04-20 | 22:49

Wáár is Frans Timmermans als je hem nodig hebt?

BoerinFrance | 06-04-20 | 22:05 | 1

Ja inderdaad, waar is hij?

Alex Delarge | 06-04-20 | 23:16

Een Nexit zou helemaal niet zo gek zijn. Iedere vijf jaar een crisis is ook geen best vooruitzicht.

Stijlicoon | 06-04-20 | 22:05 | 1

Achteraf zal betoogd worden dat ook deze krisus door het klimaat komt. En het klimaat gaat niet weg met met een Nexit.

TonieKolonie | 06-04-20 | 22:26

En reden 9111200145 om uit E.U. te stappen.

Mo het varken | 06-04-20 | 22:00

Echte gymnaziasten lezen blijkbaar het AD. Heb ik nooit geweten, hier zijn de sportscholen al een tijdje gesloten.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 21:56

Die Eurobonds komen er.
En daarna worden de pensioenfondsen verplicht waardeloze ECB rommel op te kopen, dahaag pensioenbeloftes.
En daarna nog een bail-out voor failliete Italiaanse, Franse en Duitse banken.
Veel plezier met uw belastingaangifte over een paar jaar.
Rutte staat voor een hele fundamentele keuze, en hij is te slap om de juiste te maken.
Maar hij doet van die leuke crisis pr-momentjes nu, ook wat waard. Wat een leider hè.

Harry Turtle | 06-04-20 | 21:55 | 1

Klopt precies, Duitsland en ook Frankrijk gaat dat Eurobonds steunen, kan Nederland wel moeilijk over doen, maar onze invloed is maar 3,5% in de E.U.
Met het geld voor Griekenland, Italie en ook Spanje steun je in feite de Deutsche bank, die op omvallen staat.

Mo het varken | 06-04-20 | 22:04

Is het wc-papier in Maastricht op? Er ligt daar een verdrag waarin de EU landen afspraken elkaar niet financieel te steunen.

W_F | 06-04-20 | 21:49

Wel eurobonds en dan gaan wij ook als Italianen leven. Weg met die zuinigheid. Risico’s zijn er niet meer, de ECB kan altijd de eurobonds opkopen als de rente te hoog wordt. Japanners doen dit al sinds de jaren 80 en hebben een schuld die nooit meer terug te betalen is. En leven in rijkdom.

mok | 06-04-20 | 21:47 | 3

Ik zie hier kansen voor Thierry: if you can't beat them, join them.
Staatsschuld who cares, iedereen 1000,- euro? Welnee, 10.000,- euro!

Harry Turtle | 06-04-20 | 21:58

De Japanse bevolking heeft al die Japanse bonds gekocht. Ik denk niet dat de Italiaanse bevolking eurobonds zal gaan kopen. Deden ze dat nu al met Italiaanse bonds dan was er namelijk geen probleem. Maar die Italianen weten precies waar het over gaat, dus die kopen die rotzooi niet. Dit gaat dus niet werken voor Italië.

Peter_K | 06-04-20 | 21:59

@Peter_K | 06-04-20 | 21:59:
De ECB koopt al schuldpapier van Italië. In principe kunnen ze alle schuld van alle landen opkopen zonder probleem. Vroeger was inflatie het risico, maar door de globalisering is dat voorbij. Het bewijs ligt in Japan, stond trouwens een artikel over in de NRC.

mok | 06-04-20 | 22:31

2020 - eurobonds = 2022 - europese belastingen = 2024 verhuizen naar zuid europa om aan de extreem hoge belastingdruk in noord europa te ontkomen....

Tee Of Cup | 06-04-20 | 21:47

Brussel gaat ons helemaal kaal plukken en waar de Union Jack wappert lachen ze zich de ballen uit de broek. Het AD wist overigens nog te melden dat referendumsloper Ollongren toch hoopt om als dat corona wat bedaard is weer terug te keren.

Nehemia | 06-04-20 | 21:40 | 4

@deAmbtenaar | 06-04-20 | 21:46: Er is geen nuance. Dit is exact wat er gaat gebeuren. Ze gaan ons helemaal kaal strippen. Mettertijd zal het steeds duidelijker worden,

Nehemia | 06-04-20 | 21:48

Die Ollongren is inmiddels toch wel een pleefiguur van heb ik mij jou daar!
Minister Bruins had even een inzinking en stapte meteen op. Die ging ook niet als minister in de ziektewet zitten.
Maar de freule is van adel, en veegt overal haar derrière mee af.

Peter_K | 06-04-20 | 22:03

Is Kasja wellicht patient zero?

TonieKolonie | 06-04-20 | 22:32
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn de wedkantoren in de UK nog open?
Ik zet een tientje in op Jacob Rees-Mogg en 5 euro op Priti Patel. (Hedging my bets).

Stormageddon | 06-04-20 | 21:40

Het is net zoiets als dat een dakloze een hardwerkend persoon ervan beschuldigd hem niet te willen helpen.
Ten eerste betaald een werkend iemand al een torenhoge hoeveelheid belasting, waarmee die dakloze geholpen zou moeten worden.
Ten tweede, mocht iemand toch geroepen om zelf te gaan helpen, waarvoor hij dus ook al verplicht moet betalen, dan loopt hij tegen onderliggende problemen op bij die dakloze. Met euro's los je die problemen niet op.

En zo is het ook met zuidelijk Europa. Of het nu om een besmettelijke ziekte gaat, of de economie op orde krijgen, ze hebben overal maling aan Hun acties: te laat en te weinig. Wij sturen al heel veel euro's die kant op, die gaan hun problemen niet oplossen.

Ons is voorgelogen dat zuidelijk Europa een soort Duitsers en/of Nederlanders gaan worden, maar daar hebben ze helemaal geen zin in.

Deze noord/zuid tegenstelling is er altijd al geweest, en zal er altijd blijven. De EU presteert helemaal niets, en wil ook geen discipline aan zuidelijk Europa op gaan leggen.

Investeren in de EU, is als trekken aan een dood paard.

Peter_K | 06-04-20 | 21:40 | 1

Amen!

benjeallanggek | 06-04-20 | 23:07

Eurobonds zijn bedoeld om je land meer afhankelijk te maken van de EU. Hotel EU-fornia in de maak.

unshift | 06-04-20 | 21:39 | 1

We hadden allang een Nexit moeten hebben, allang. Rampzalig dit.

Jan, Leiden | 06-04-20 | 21:41

Hoop niet dat we met een inlegvel het laatste van onszelf verpatsen aan dat geschifte EU met die Eurobonds, want dan vrees ik voor een burgeroorlog in Europa. Wat een waanzinnige idioten in Brussel. Maar wat doen onze regenten in Den Haag?

Jan, Leiden | 06-04-20 | 21:39

Lubach zijn haar zit weer mooi. Zelf gedaan? Kapster mag niet meer natuurlijk. Lubach maakt altijd grappen maar dan op zo'n manier dat ik net niet keihard moet lachen. Alsof ik een uur aan het penetreren ben, en constant zo half tegen het hoogtepunt aan zit, maar het komt gewoon niet. Op een bepaald moment wordt het dan ook het tegenovergestelde van fijn.

Leptob | 06-04-20 | 21:38 | 1

Nee, dan wordt het corvee.

piloot47 | 06-04-20 | 21:39

Ik heb zo het idee dat we vanavond nog een topic over Boris Johnson krijgen.

VanBukkem | 06-04-20 | 21:35 | 3

U is op uw wenken bediend.

smdyasc | 06-04-20 | 21:37

En over André Hazes, die schijnt ook dood te zijn.

Mr_Natural | 06-04-20 | 21:37

@Mr_Natural | 06-04-20 | 21:37: Met zo'n vrouw had ik me ook dood gezopen. Ben het eigelijk wel aan het doen alleen over wat meer jaren verspreid.

AntonJansen | 06-04-20 | 21:39

Zeg lui, komt zomaar bij me op, maar eh... hebben jullie nog wat gehoord van Boris Johnson de laatste tijd?

Stormageddon | 06-04-20 | 21:35 | 2

Heel stil inderdaad.

Mr_Natural | 06-04-20 | 21:36
-weggejorist-
frank4444 | 06-04-20 | 21:36

OT, Boris Johnson ligt op de IC.

GuusHetSchaapje | 06-04-20 | 21:34 | 4

Gefeliciteerd, U bent nummer 10 met hetzelfde "nieuws".

Berbaar | 06-04-20 | 21:47
▼ 1 antwoord verborgen

Produciecapaciteit ligt noodgedwongen stil, waar wil je nu geld aan uitgeven dan?

dugo | 06-04-20 | 21:32 | 1

We zijn een kenniseconomie, alleen blijkt nu ineens dat die kennis ons helemaal niets oplevert, omdat we irrelevante kennis hebben en niets kunnen produceren.

smdyasc | 06-04-20 | 21:36

Het zal mij benieuwen HOE lang Rutte en Hoekstra hun poot stijf zullen houden, (met over 11 maanden verkiezingen).... ik denk dat NL en Duitsland wel weer zullen zwichten, om de EU te redden.

Keyboardspeler | 06-04-20 | 21:32

De Zuid-Europese landen opgeven betekent dat China in dat gat springt en zich net als in Afrika en dichter bij, Griekenland, settelt. In die landen weten ze dat wij dat weten en daar maken ze gretig misbruik van. Tja wat moet je er mee.

AntonJansen | 06-04-20 | 21:32

Het gaat niet goed met Boris Johnson?!

Gewone_mevrouw | 06-04-20 | 21:31 | 1

O/T Boris Johnson gaat naar de IC. Die gaat slecht.

de visser | 06-04-20 | 21:31 | 1

Zijn BMI is...?

BrutusBosch | 06-04-20 | 21:32

Breaking News
Boris Johnson op de IC.

ditotje | 06-04-20 | 21:30 | 2

En David Bowie is overleden.

Mr_Natural | 06-04-20 | 21:32

Sick hoor! Sterkte aan bojo.

born2killn00bs | 06-04-20 | 21:32

Wie is er nog nooit opgelicht door een Italiaan ?

Baron Clappique | 06-04-20 | 21:29

Italië moet gered worden, dan maar geen pensioen voor ons.

Mr_Natural | 06-04-20 | 21:28 | 6

Gered van wat, spilzucht? Een schuldenunie met eurobonds is een slecht plan en dat hebben Rutte en Hoekstra heel goed door.

revolte | 06-04-20 | 21:48

Geen pensioen? En dan? Waar mogen de NL'ers dan van leven? Geen pensioen, geen geld, geen inkomen, geen uitgaven dus geen economie. Denk je dat Italië ooit zijn problemen oplost?

Broadsquire | 06-04-20 | 22:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Italie en Griekenland zijn door en door corrupt. Staat lijnrecht op de N-Europese landen met strenge belastingstelsels en dito controle.
Z-Europese landen worden pas EU-waardig als een Nederlands/Duits/Zweeds team een belastingsysteem voor ze ontwikkelt, implementeert en controleert. Tot aan die tijd zullen ze corrupt blijven en op onze zak teren.

Madame Poitiers | 06-04-20 | 21:28

Niet gehinderd door enige vorm van economisch inzicht moet ik zeggen dat Eurobonds klinken als een wanhoopspoging om een vastgelopen schip met zware averij vlot te trekken.

MickeyGouda | 06-04-20 | 21:27 | 1

Waarna blijkt dat er een gapend gat in de romp zit waardoor het schip alsnog met man en muis vergaat.

witwas | 06-04-20 | 21:31

Euro?! Euro?! Duro!

Rest In Privacy | 06-04-20 | 21:26

Zolang de pensioenleeftijd hier voor jongeren al boven de 70 jaar ligt, en de rest van (zuid) Europa voor zijn 65e met pensioen gaat, is het niets meer en minder dan een vorm van slavernij.

Immers, de opbrengsten van onze hogere pensioenleeftijd worden in feite rechtstreeks naar het zuiden overgemaakt. Dat is eigenlijk nu al aan de gang, of denk je dat het toeval is dat onze koopkracht al 20 jaar stilstaat? Of dat onze koopkracht lager ligt dan het gros van de landen in de EU die nu weer om ons geld vragen? Hoe halen ze het in hun hoofd vraag ik me af, echt stuitend!

DMaN | 06-04-20 | 21:26

Lubach had er goed aan gedaan te vermelden dat het leeuwendeel van de Eurobonds niet bij Italië terecht komt. Overigens komt Arjen wat gespannen over sinds de koffieshops dicht zijn.

tectonicos | 06-04-20 | 21:25 | 2

Het is ook gewoon zelf een glibberig links lulletje

geenhakbar | 06-04-20 | 21:28

Oh, laat in dat geval die eurobonds maar komen dan.

Baron Clappique | 06-04-20 | 21:31

En dan Boris Johnson die as we speak nu handen schudt op de ic.

Pinocchio | 06-04-20 | 21:25

Glashelder verhaal en dan heb je niets anders in te brengen dan xenofobie. Graag naam EU lid

jaap932057795966 | 06-04-20 | 21:24

Krijg ineens een flashback.
Roofridders en horigen!!!!

Nico1000 | 06-04-20 | 21:23

BREAKING: PM Johnson moved to the IC

lenny | 06-04-20 | 21:23 | 6

Wat is er gebroken dan?

beldewouten | 06-04-20 | 21:28

Ai.... kan Farage niet voor hem invallen? Kon hier ook met Martin van Rijn.

piloot47 | 06-04-20 | 21:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Een land waar in sommige steden de maffia bepaalt wanneer het vuilnis wordt opgehaald en tegen welk tarief, dat is Italië...

eerstneukendanpraten | 06-04-20 | 21:22

"uitgifte staats obligaties" , "eurobonds" , "marshall hulp voor het zuiden". Klinkt lekker vaag voor de leek. Het komt er gewoon op neer dat het noorden voortdurend geld moet overmaken aan het zuiden. En dan het argument dat we aan het zuiden verdienen. Als we alles wat we eraan verdienen ook weer moeten terugstorten is het geen verdienen meer.

JamesYounger | 06-04-20 | 21:21

De euro is vandaag 7.5% gezakt in waarde (t.o.v. btc). En dit is alleen nog maar een plan.

W_F | 06-04-20 | 21:20 | 4

Ik heb idd wat extra verdient vandaag.
Bitcoin zit weer in de lift.

Ruimedenker | 06-04-20 | 21:28

Goed voor onze export. Bij Phillips (+1.97%) en Unilever (+3.30%) tellen ze hun winst al uit. Gewoon aanpassen en doorwerken, we worden er heus niet arm van.

heldheino | 06-04-20 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

Fijn die duidelijke uitleg van Lubach en Velo. Dan nog is het echt heel moeilijk wat te beslissen. Niet leuk dat Nederland als een soort van krenterigste jongetje van de school te boek staat. Italië heeft financiële hulp keihard nodig, maar.....
Verdorie wat maken die armere Europese landen er vaak een potje van. Met pensioen op je 62e. En wij maar door ploeteren tot ons 67e. Dit klopt gewoon niet. Moeilijk, moeilijk!

lezeres | 06-04-20 | 21:19 | 5

Ben het grotendeels met jullie eens Knufter en Vuurwezel.

lezeres | 06-04-20 | 21:25

@Vuurwezel | 06-04-20 | 21:23:

Zijn zelfs koploper eigen huis bezit in de EU als ik me niet vergis. Vaak ook nog grotendeels afgelost als het huis in de Lire tijd is gekocht door de hyperinflatie van die Lire.

sprietatoom | 06-04-20 | 21:32

Hmmm die 67 kan je wel vergeten, tenzij je nu 65 bent, maar dan moet je wel opschieten om 67 te worden en niet nog eens op je gemak 2 jaar wachten.

echtpaul | 06-04-20 | 22:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe Merkel het moet gaan verpakken om de Bundestag mee te krijgen, dat zal niet eenvoudig zijn. Destijds bij de banken crisis moest ze, nadat ze de VS had beticht van roekeloosheid, zelf diep door het stof bij de Bundestag om de Duitse banken te redden. De Bundestag ging met lange tanden akkoord, eens maar nooit meer. En toen Merkel korte tijd later voor de 2e keer (buitenlandse problemen) moest aankloppen, hebben ze Griekenland maar ausradiert.
Welke keus ze ook maken, de Euro ligt nog steeds op de I.C. en zal daar nog wel een generatie of wat blijven. Bij de banken crisis liep de koorts op tot 39,5, nu bij de Corona crisis gaat de koorts boven de 40, een volgende crisis, en waarom zou die niet komen, overleeft de Euro niet. De bodemloze put is uitgeput.

Broadsquire | 06-04-20 | 21:17 | 3

Weet je wie er ook op de IC ligt?

witwas | 06-04-20 | 21:23

ik herinner me nog een uitspraak van Jan Kees de Jager
iets in de trant van alles komt terug, met rente....

Need i say more ?

yokiamy | 06-04-20 | 21:17 | 3

Hij heeft er wel een extreme makeover aan overgehouden, ging een kilo of 50 af. Ik wil niet zeggen dat hem dat vantevoren beloofd was, en dat hij Nederland heeft uitverkocht, maar het is wel erg toevallig.

Vuurwezel | 06-04-20 | 21:20

Verstandig van Jan Kees, de man die ooit uit de kast kwam omdat hij er niet meer inpaste. Je kunt maar beter positief over ze zijn. Jeroentje Dijsselbloem deed dat niet en dat kostte hem een internationale politieke topjob.

Wedergeboren | 06-04-20 | 21:25

Negatieve rente.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 21:29

Die knoflook landen zijn een beetje de steuntrekkers van europa, die keer op keer hun schulden gesaneerd willen zien.
Stop met trekken aan een dood paard.
#NEXIT

Het leven is zwaar | 06-04-20 | 21:17

Boris Johnson ligt op de IC.

Mark_D_NL | 06-04-20 | 21:15 | 2

Yup. Mooi kudt.

beldewouten | 06-04-20 | 21:19

Tjee, heftig. Dat argument dat hij uit voorzorg naar het ziekenhuis moest gisterenavond was al een beetje downplayerig.

sprietatoom | 06-04-20 | 21:19

Het is in al die landen hetzelfde.
Hoe meer naar het zuiden, hoe groter de ellende.
Lega Nord wilde jaren geleden al onafhankelijk zijn van het Zuiden.
Padania zal er waarschijnlijk nooit komen.

Ruimedenker | 06-04-20 | 21:15

Nederland is van de consensus-cultuur, waar Zuid-Europa veel meer de emotie bespeelt.
Een aantal weken geleden is bekend geworden dat vader van de huidige Spaanse koning een Zwitsere bankrekening met 100 miljoen euro heeft, een kadootje van de Saudi´s. Voordat Nederland überhaupt geld uit gaat delen zouden ze eerst een kunnen zinspelen dat dat geld ook in de Spaanse economie gepompt zou kunnen worden, maar schijnbaar ligt dat politiek weer te gevoelig.

spanarchist | 06-04-20 | 21:14 | 5

Zulke kadootjes krijg je niet voor niks

Henk P | 06-04-20 | 21:27

@Henk P | 06-04-20 | 21:27: Van Nederland wel. Griekenland maakt zich alleen druk om de eisen die het IMF stelt, Nederland is over 200 jaar aan de beurt.

W_F | 06-04-20 | 21:44

@W_F | 06-04-20 | 21:44: Frankrijk wil af van het IMF, want dat wordt gedomineerd door Angelsaksische landen. Daarom is het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) er gekomen. Maar dat is naar Franse zin nog te veel op de zelfde leest geschoeid als het IMF. Frankrijk wil de teugels laten vieren. Iedereen mag dan maar een beetje aanrommelen dus en zich in de schulden steken.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 21:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Effe over die EU.... Wat een ongelooflijke onzinnig gebeuren is dat toch. GB staat nu lachend vanaf de zijlijn te kijken, want wéér komen die Zuid-Europeanen hun hand ophouden, want anders... Flikker toch eens op. Italië is 8x groter dan Nederland en heeft ruim 5x zoveel inwoners. Geen gezamenlijk rampenbeleid, compleet afwijkende Corona-aanpak, dwepen met China en Rusland, etc. Juist in deze periode verwacht je eenheid... waar we miljarden voor hebben betaald, maar juist op dit moment doet iedereen zelf maar wat en gaat in een Duitse krant lopen piepen over Nederland.... man, man, man... wat een bodemloze put.

salsaparilla | 06-04-20 | 21:14

Het gaat gewoon gebeuren. Betalen zullen we

schillenboer | 06-04-20 | 21:14 | 2

En zo is dat.

Piketty. Je moest eens weten hoeveel aanhangers die heeft.

Knufter | 06-04-20 | 21:19

Precies, rechtsom of meer waarschijnlijker linksom.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 21:23

Lubach legt de problematiek glashelder uit.

Die zg olijfoliestaten - en Frankrijk - willen al jaren die Eurobonds: maak van alle staatsschulden lekker één grote EU schuld en leen daarop geld om je economie op te krikken - of, zeker in het geval van Italië, 'leuke dingen voor de mensen' te financieren. En dat geld lenen gaat een stuk goedkoper als in de EU schuld ook de staatsschulden van de noordelijken vermengd zitten - die te verwaarlozen zijn, vanwege jarenlang bezuinigen en hervormen - dan wanneer de knoflookeconomieën zelfstandig geld moeten lenen.

Goedkoop geld voor Italië cs, lekker weer er op los leven, niks hervormen en bezuinigen, niks de zwarte economie aanpakken, je feestbegrotingen laten afkeuren door Brussel en je middelvinger naar Brussel opsteken (toch maar twee jaar geleden gebeurd met die Matteo "Selfini"), en na 7 á 10 jaar zien ze wel weer waar het schip strandt, en wordt er weer een beroep gedaan op de 'solidariteit'.

Jazeker, Italië en Spanje worden hard geraakt door de corona-ellende, en alle hulp die ze verstrekt kan worden op medisch gebied moet je ze geven. Maar niet uitsluitend Spanje en Italië hebben met dat virus te maken; alle EU landen hebben ermee te maken. En de economieën van al die landen worden hard getroffen, en het zal tot gevolg hebben dat alle staatsschulden zullen toenemen, ook de Nederlandse. Maar het kan niet zo zijn dat landen die er de laatste jaren tamelijk op los geleefd hebben, zeggen:

Ja, maak die 400 miljard uit dat ESM eens effe snel over op onze rekening; zonder voorwaarden ja, het is nou even crisis, ja. En, o ja, we willen eurobonds gaan uitgeven, zodat we makkelijk geld kunnen lenen...... Wat zeggen jullie? Dat willen jullie niet? Jullie vinden dat elk land zelf verantwoordelijk is voor zijn begroting en problemen niet mag afschuiven?

Wat zijn jullie toch een walgelijke, niet-solidaire klootzakken, zeg, die Wopke van jullie wel het meest van allemaal.

Dr_Johnson | 06-04-20 | 21:14

Roderick Veelo zit inderdaad goed in dit onderwerp, maar wie echt het naadje van de kous wil weten moet het werk van Arno Wellens volgen

Derkaderr | 06-04-20 | 21:13

Ik krijg tijdens deze crisis ook spookfacturen. Geen idee waar ze voor zijn en waarom ik ze zou moeten betalen. Ik stuur ze wel door naar Wopke.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 21:13

Hekel twee dingen. Racisme en Italianen.

gebruikesrnaam | 06-04-20 | 21:12 | 1

The European Central Bank is ready to do everything in its power to ease market turmoil, a top executive said on Wednesday, as the bank stepped up purchases of Italian bonds to stem the biggest sell-off since the euro zone’s debt crisis. www.reuters.com/article/us-ecb-policy...

Leuk dit gepruttel, maar als de Europese Centrale Bank al deze Italiaanse schulden opkoopt, zijn we zonder Eurobond al voor de volle 100% de lul.

Voor de coronacrisis had Italië al een schuldratio van ruim 130% BBP. Nu gaan de schulden snel omhoog, en de economie snel naar beneden. De euronorm is 60%, daar zat Italie twee keer overheen, en dat wordt drie keer. Ze waren failliet en dat blijven ze.

Italië heeft een schuld van 2500 miljard euro, en dat loopt snel op. Ter vergelijking, Griekenland heeft "slechts" 323 miljard euro uitstaan. Alles afkopen en heel hard kiet of dubbel roepen, is een beetje dure hobby in Rome. Dit probleem is acht keer zo groot.

Het is ook debiel om met vrij verkeer van personen te verwachten dat de Italiaanse of Griekse jeugd dit gaat betalen. Die kunnen zonder problemen, zonder visa naar Noordelijke lidstaten trekken, voor een hoger loon en minder belastingdruk. Deze zuidelijke landen worden na een paar rondes austerity lege hulzen waar niemand meer investeert in de toekomst.

Deze weeffout in het EU denken hadden we twaalf jaar terug al, en het antwoord ontbreekt nog steeds. De EU eet het ene andere arme land na de andere, overlaad het met schulden, trekt al het talent eruit, en snapt daarna niet waarom de boel implodeert. Dit bedrijfsmodel is niet valide. De ECB en de euro dus ook niet.

Feynman | 06-04-20 | 21:09 | 3

Hans Brusselmans?

Sinterbikske | 06-04-20 | 21:12

Gelukkig gaat de EU praten met Albanie, daar kunnen we miljardensteun van verwachten.
En hoe zit het met de door Timmermans zo begeerde gesprekken met Turkije over toetreding tot de EU?

Madame Poitiers | 06-04-20 | 21:14

Ik denk dat Italië nu al wel over die 3x 60% heen is. Het krimpen van hun economie telt veel harder aan dan dat beetje wat ze nu extra lenen.

W_F | 06-04-20 | 21:28

Ik heb een vermoeden dat we straks allemaal weer 1000 euro als zoethoudertje gaan krijgen.

Sinterbikske | 06-04-20 | 21:09 | 3

.... op papier. Later hebben ze 'er geen actieve herinnering aan'.

Crossing_The_Rubicon | 06-04-20 | 21:11

Je krijgt een voucher.

Binnenbaan | 06-04-20 | 21:14

@Binnenbaan | 06-04-20 | 21:14: hmmmm, ik had er al een gekregen voor m’n vakantie. Koop liever aandelen van dat geld nu.

Sinterbikske | 06-04-20 | 21:21

Italië heeft zo'n 2.400 miljard Euro aan staatsschuld. Welke idioot vond het in de afgelopen jaren verstandig om geld uit te lenen aan Italië? In waardeloze Lire's hadden ze nooit zo veel kunnen lenen.
Laat schuldeisers maar wat afboeken voordat Nederland moet lappen.
Ben benieuwd hoeveel pensioenfondsen in Italië zitten. Dan mogen de bestuurders uitleggen dat er weer niet geïndexeerd wordt.

Duifmans | 06-04-20 | 21:09 | 1

o.a. Duitse Bank. In de praktijk gaan wij dus garandeerden dat Duitse Bank hun geld terug krijgt van Italië.

W_F | 06-04-20 | 21:31

Kan iemand mij uitleggen waarom die landen die de staatsschuld hebben van meer dan 75% van BNP niet op hun kloten krijgen en door kunnen gaan met prutsen? Waarom grijpt de Eurogroep niet in? Waarom is mijn pensioen straks in Italiaanse handen?

Henk P | 06-04-20 | 21:07 | 1

Want EU..

Friepeltje | 06-04-20 | 21:21

Mooi systeem toch.
Schulden maken, schulden opkopen, schulden verscheuren, geldpers aan, verschil bijdrukken.
Och man, It’s good to be The King.

Ruimedenker | 06-04-20 | 21:07

Vond ik ook een mooie aflevering.

BrokenTipi | 06-04-20 | 21:09

Trouwens, er is helemaal geen crisis in Italië. Is gewoon een lui volk dat te laat in beweging komt en dan gaat janken dat ze de trein gemist hebben.

Nou, doei, ga maar wat geld ophalen bij de Cosa Nostra.

Ichneumonidae | 06-04-20 | 21:07 | 5

Don Corleone?

Mark_D_NL | 06-04-20 | 21:14
-weggejorist-
frank4444 | 06-04-20 | 21:31
▼ 2 antwoorden verborgen

En zo komt de strop steeds strakker om onze nek te liggen.. De Britten waren net op tijd.

Dommelsch | 06-04-20 | 21:07

Solidariteit is het opgeven van jezelf, is het teniet doen van je eigen realiteit en is het bij het vuil zetten van alles wat je bereikt hebt. En alleen maar om een ander een plezier te doen. Of beter gezegd je helpt jezelf naar de kloten.
Ik wil wel meeleven maar niet meelijden, dat laatste doe jezelf maar.

Broadsquire | 06-04-20 | 21:06 | 3

Dat vind ik wel een heel enge uitleg van het begrip solidariteit.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 21:12

@je_zusje | 06-04-20 | 21:12: U vindt dat eng en dat is het ook, precies zo bedoeld. Evenals tolerantie niets anders oogst dan intolerantie.
NL heeft zich immer tolerant opgesteld (naar allerlei bevolkingsgroepen) en daar verdomd veel shit voor teruggekregen.
Onze tolerantie en gastvrijheid, getuige de immigranten stroom is een molensteen die niet meer te torsen lijkt te zijn.

Broadsquire | 06-04-20 | 22:16

Kijk (en lees) dan gewoon Arno Wellens

haddem | 06-04-20 | 21:06

Het is de xenofoob die de ander beschuldigt van xenofobie. Niks meer en niks minder. Ik vind Lubach lang niet altijd compleet, maar dit heeft hij goed uiteen gezet. Die azijnpisser moet eens in de spiegel kijken, met zijn xenofobie. Wacht maar tot hij geen boterham kan aanbieden aan zijn kinderen, dan piept hij wel anders.

BrokenTipi | 06-04-20 | 21:03

Waar zijn al die economen die bij de financiële crisis riepen dat we uit de crisis moesten komen door veel geld uit te geven en het begrotingstekort maar moesten laten groeten. Dat was allemaal niet zo belangrijk. Dat zijn die zelfde economen die nu roepen dat we het zielige Italië moeten helpen. Italië heeft jaren lang hun strategie van geld uit geven gevolg. Hoe kan het nu dan toch zo zijn dat Italië in de problemen zit en Nederland niet???

Kom uit jullie holem
-

JanP999 | 06-04-20 | 21:02 | 1

Wie zegt dat Nederland niet in de problemen zit? Heb je de werkloosheidscijfers in de V.S. niet gezien?

BrokenTipi | 06-04-20 | 21:03

NL doet natuurlijk uiteindelijk gewoon wat Duitsland wil. Einde oefening.

Ichneumonidae | 06-04-20 | 21:01

Vrijdag om 20:00 kan iedereen op zijn balkon klappen tegen Eurobonds en de EU roof! Bestrijden met eigen middelen.

Frau Merkel | 06-04-20 | 21:01 | 3

Eurobondage, ik denk meer aan met z'n allen met een gagball op het balkon te gaan staan en dan 1 minuut heel hard gillen.

Mr_Natural | 06-04-20 | 21:04

Ik ga vlaggen!

Crossing_The_Rubicon | 06-04-20 | 21:08

Lubach, het leuke is er nu wel vanaf.
Net als zeuro landen. Doei. Met je bonds.

grapo | 06-04-20 | 21:00 | 1

Verder, de mafiosi hebben toch geld zat liggen.. eigen volk eerst Don Vito's van Tri colore.

grapo | 06-04-20 | 21:03

Reden 56436 waarom we zsm een NEXIT moeten. Die hele euro is een fars!

Henk P | 06-04-20 | 20:59 | 1

Reden 15342 is al het geld dat gestoken is in grensgebieden binnen de EU.

gebruikesrnaam | 06-04-20 | 21:02

Eurobonds, een nog slechter idee dan Albanie bij de EU halen en Frans Timmermans z'n klimaatplannen serieus nemen.

_pacman_ | 06-04-20 | 20:59 | 1

Timmerfrans laat zich lekker klimatologisch uitwonen door Didi 'radioactive' Samson.

kaasfondue | 06-04-20 | 21:13

Als eurobonds ervoor zullen zorgen dat we uit de euro zullen dan is het misschien geen slecht idee,..

Brabeaulander | 06-04-20 | 20:57

Bij De Witte Onderbroek liepen ze de laatste tijd weg met Lubach, maar met zijn verhaal over Eurobonds is hij nu weer in ongenade gevallen. Hij gaat, zo lees ik, "tekeer tegen in doodsnood verkerende Italianen", en zijn betoog is "nationalistisch"...

Schoorsteenveger | 06-04-20 | 20:57

Vrienden die structureel geld te kort komen en telkens weer geld komen lenen hoeven bij mij niet meer aan te kloppen.
Na drie keer geld lenen en daarbij het advies, dat ze een beetje rustig aan moeten doen met de centjes is de maat vol. Bij de laatste lening zeg ik dan: “Joh, laat maar zitten, houd dat geld maar”.
Als je dat zegt zijn ze nog beledigd ook.
Oké, lekker weg blijven.
Ze leren het nooit in die landen.
En voor Rusland en China is het broodnodige PR.

Ruimedenker | 06-04-20 | 20:57 | 3

Vriend, ik heb nog nooit iets van je geleend. Wat spreken we af?

Mr_Natural | 06-04-20 | 20:58

@Mr_Natural | 06-04-20 | 20:58:
Drie keer is de Max.
Oma zei altijd “Hé het is maar geld, goedkoper kom je niet van die stakkers af”.
Wees gewaarschuwd, Vriend ;-)
By the way, ik zoek nog een fiets voor weinig...

Ruimedenker | 06-04-20 | 21:05

Net als Italië zijn financiële problemen niet ingewikkelder dan meer uitgeven dan er binnenkomt, en dan in het bijzonder de uitgaven niet op tijd omlaag brengen als de inkomsten omlaag gaan. Je kan 10 miljoen per jaar verdienen en nog in de financiële problemen komen als het niet in balans blijft.

W_F | 06-04-20 | 21:40

Italië wil eurobonds. Dan kan Italië lenen op kosten van Duitsland (en Nederland) zonder dat Duitsland ook maar enige invloed kan hebben op het beleid in Italië. Behalve dan dat de eurozone dan snel bankroet gaat, wat is nou het nare? De Italiaanse burgers zijn gemiddeld rijker dan de Duitse burgers! De Italiaanse staat is arm, maar zijn burgers zeker niet. Het is de nationale hobby om de staat te belazeren en politici te kiezen die met kadootjes strooien. Laat die Italianen gvd zelf hun staat redden. Dat kunnen ze namelijk. Waar halen ze het gore lef vandaan om op hoge toon te eisen dat Nederland hun staat moet redden? Uit die euro, nu!

Rest In Privacy | 06-04-20 | 20:55 | 3

Je hele staatsschuld herfinancieren met eurobonds en dan uit de euro stappen. Dat zou mijn plan zijn als ik een 5 sterren populist was.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 20:58

De goudreserves van Italië zijn ook niet mis. Nr. 3 in de wereld.

impy | 06-04-20 | 21:14
-weggejorist-
Brabeaulander | 06-04-20 | 20:54

Eurobonds klinkt als een onbreekbare band. Gedwongen integratie. Het kan dus wel.

de visser | 06-04-20 | 20:54

Heb net in mijn tuin staan klappen tegen eurobonds. Basta.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 20:54
-weggejorist-
frank4444 | 06-04-20 | 20:54

Ik was vorig jaar nog in het centrum van Milaan, man man man, de armoede daar. Ferrari's van meer dan 5 jaar oud, palazzio's waarvan de ramen niet gelapt waren, terrassen met 2 lege stoelen enz enz. We moeten die mensen helpen.

Mr_Natural | 06-04-20 | 20:51 | 1

Private equity vs public equity.

_pacman_ | 06-04-20 | 20:55

En we gaan een Neuro en een Zeuro krijgen. Het zeuren doen ze nu al.

Frau Merkel | 06-04-20 | 20:51 | 6

@je_zusje | 06-04-20 | 21:16: Dat wordt je verlies nemen. Wel vind ik dat er daarna een gedegen onderzoek mag komen, en de verantwoordelijken ter verantwoording voor de rechter moeten komen. Ze hebben in die functie dan wel parlementaire onschendbaarheid gehad. Maar er heeft mismanagement plaatsgevonden. Een bestuurder van bv of nv wordt in zo situatie ook persoonlijk aangesproken. Juist die onschendbaarheid heeft ze aangezet tot roekeloze besluiten die de Nederlandse staat zwaar hebben benadeeld.

Kluukluuk | 06-04-20 | 22:11

@Kluukluuk | 06-04-20 | 22:11
Nee dat is niet mogelijk, ook niet wenselijk (imo). Het is wat het is. En dit is te groot. Daarnaast worden we bestuurd door haantjes. Wie niet.

Rest In Privacy | 06-04-20 | 22:43

@je_zusje | 06-04-20 | 22:43: Dat is wel mooi. Een detail, u beleeft de huidige leiders van nu als haantjes. Ik beleef ze als slappe vaatdoeken. Hierin hebben we al een heel andere beleving. Conclusie is dat deze situatie gaat exploderen in ons gezicht. En ons daar bedoel ik de gehele Europese bevolking mee.

Kluukluuk | 06-04-20 | 22:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Een paar jaar geleden heet Baudet voorgesteld om een parlementaire enquête te houden over de invoering van de Euro. De Nederlandse middenpartijen hadden hier geen zin in en Baudet werd weggelachen door d66 cum suis. Een paar jaar later wordt door Rutte de referendumoptie de nek omgedraaid, het ultieme slot op de deur voor de Nederlandse politiek om Eurobonds tegen te houden, immers de Nederlandse bevolking wil niet tot in de lengte der jaren krom liggen voor mediterrane schulden. Conclusie, de Nederlandse middenpartijen zijn het heimelijk eens met het gevoerde eurobeleid en weigeren categorisch om te leren van de gemaakte opportunistische politieke blunders uit het verleden.

therealbraindump | 06-04-20 | 20:50 | 10

@beldewouten | 06-04-20 | 21:16: Leg jij nu mee eens haarfijn uit waarom ik een gekkie ben. Maar dat zal je wel niet doen. Verder komen dan iemand persoonlijk aan te vallen, zijn simpele zielen zoals jij nu eenmaal niet in staat om dat ook te onderbouwen.

Kluukluuk | 06-04-20 | 22:04

@Kluukluuk | 06-04-20 | 22:04: "Dan is het landverraad, en dan moet je na een proces tegen de muur." Je eigen woorden leggen het haarfijn uit.

beldewouten | 06-04-20 | 22:25

@beldewouten | 06-04-20 | 22:25: Na een proces ja, dus voor de rechter, die daar uitspraak over doet. We volgen gewoon de rechterlijke wegen.

Kluukluuk | 06-04-20 | 22:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Kijk, als de EU valt, vallen wij ook. Daar is al niets meer aan te doen en gaat tussen nu en 10 jaar toch gebeuren.

Ik stel voor de Eurobonds in te voeren en zo snel als we kunnen geld gaan verbranden in NL. Binnen die 10 jaar de staatsschuld op 200% zetten en een jaarlijks tekort van minstens 8% op de begroting Dan hebben we er in ieder geval ook nog een beetje van genoten!

Oepsie1234 | 06-04-20 | 20:50 | 6

Mochten ze het ooit invoeren, laat ze dan eerst elke Nederlander 25.000 euro geven zodat we een beetje een gelijke staatsschuld hebben als de knoflooklanden.

sprietatoom | 06-04-20 | 21:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Erik "Lubach is een xenofoob" Hormes heeft sociale geografie gestudeerd. (Sociale geografie is een sociale wetenschap die maatschappelijke verschijnselen in heden en verleden bestudeert vanuit een ruimtelijke invalshoek. Moest ik opzoeken hoor.) Ongetwijfeld een UVA-student die 5 of 6 jaar in de collegebanken het groeien van zijn navelpluis heeft bestudeerd en nu denkt dat-ie anderen langs zijn deugdlat kan leggen. Erik Hormes zou met al z'n wijsheid moeten weten dat al die knoflooklanden onder valse voorwendselen in de euro-zone zijn gefrommeld met vervalste papieren, terwijl ze daar absoluut niet thuishoorden. Was dat indertijd voorkomen, zaten we nu niet met de problemen. En nu moeten we tot in alle eeuwigheid een kleine 200 miljoen Zuid-Europeanen op financieel sleeptouw nemen. La vita è bella!

FrankVeer | 06-04-20 | 20:50 | 4

@Frau Merkel | 06-04-20 | 20:59:
En dat vind ik veelzeggend. Met betrekking tot het Europees Parlement. En haar beleidsvorming.

DenBeert | 06-04-20 | 21:28
-weggejorist-
overVecht | 06-04-20 | 22:33
-weggejorist-
overVecht | 06-04-20 | 22:35
▼ 1 antwoord verborgen

Heel simpel: neem alle schulden van de inwoners en bedrijven van je dorp/stad, veeg ze op een hoop en herverdeel die schulden dan over iedere bewoner.

Eens kijken hoeveel voorstanders er dan nog voor zijn concept van Eurobonds zijn.

klaas24 | 06-04-20 | 20:49 | 1

Ja als spaarzame staat ben je uiteraard de klos.

Nu maar hopen dat Merkel niet zo idioot is om ooit akkoord te gaan want dit is uiteraard Merkels mening en niet die van Rutte. Rutte heeft geen mening of visie.

sprietatoom | 06-04-20 | 21:05

Die Erik Hormes vindt wel dingen, vooral hoe hij met ons geld moet smijten. Ik vind ook dingen, zoals het zuiden in z'n geheel uit de Euro gooien, want het zal nooit en te nimmer goed komen met de financieen van die landen. Frankrijk hoort ook bij het zuiden.

Vuurwezel | 06-04-20 | 20:48 | 1

En België. Ik ga wel weer Franks kopen om te tanken. Geen probleem.

Andersdenkend | 06-04-20 | 21:26

Roderick Veelo altijd +1. Dat NPO ken ik niet. Heb ik ook niet.

ikbenerweer! | 06-04-20 | 20:48

In de brand uit de brand maar dan op zijn Italiaans

priwax | 06-04-20 | 20:48 | 1

Carbonaro.

Vuurwezel | 06-04-20 | 20:49

Kritiek op de EU = xenofobisch. De rukking brutaliteit!

kaasfondue | 06-04-20 | 20:48

Lubach is geweldig.

Trumme | 06-04-20 | 20:48 | 3

Hoi, Arjen.

Mr_Natural | 06-04-20 | 21:10

Nee, lubach is vervelend

SoepKip | 06-04-20 | 21:12

Het wordt gewoon uitstekend uitgelegd. Mijn kinderen beide volledig ongeïnteresseerde middelbare scholieren er met hun haren bijgetrokken. Ze vinden er nu tenminste wat van

zuurtjeregen | 06-04-20 | 20:45 | 1

Dat klint wat onwaarschijnlijk dat onder dwang bekeken info instructief zou zijn.

MaarFeitelijk | 07-04-20 | 09:22

De Italianen willen van de Corona crisis eventjes fors misbruik maken door de deur open te zetten voor Eurobonds en daarmee de hele Europese unie verantwoordelijk maken voor de Italiaanse staatsschuld en ondertussen vrolijk door te blijven lenen alsof er geen morgen bestaat.
En tegelijkertijd heeft Italië naar de Verenigde Staten en Duitsland de grootste goudvoorraad ter wereld en weigeren ze die aan te spreken.
Vergelijk het met een gezin in de schuldsanering die weigeren hun auto, hun flatscreen en juwelen te verkopen.maar wel willen dat na 3 jaar hun schulden worden kwijtgescholden.

Osdorpertje | 06-04-20 | 20:45 | 5

@frank4444 | 06-04-20 | 20:47:
Alleen hebben ze nog steeds het idee dat wij die spaghetti-vreters niet door hebben. Moderne maffia praktijken van die lui.

Ommezwaai | 06-04-20 | 21:21

Een goudvoorraad is een borgstelling. Die kun je niet aanspreken. Dat hun voorraad zo groot is is gewoon een mythe.

MaarFeitelijk | 07-04-20 | 09:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Lees elders dat Spanje een basisinkomen gaat invoeren, dus die rekenen denk ik al op eurobonds om dat te gaan betalen

ZonderNaam | 06-04-20 | 20:43 | 2

Ik las dat ook op een goede site, waarbij mijn Spaanse mede-reaguurders het naar het land der fabelen verwezen.

ikbenerweer! | 06-04-20 | 20:52

Ging dat niet over een basis gat in de grond waar ze inkomen?

Mr_Natural | 06-04-20 | 20:55

NPO3...

datisgaaf | 06-04-20 | 20:41

Komt een chinees een pizzeria inlopen...

gebruikesrnaam | 06-04-20 | 20:41 | 3

Moet ik hem afmaken?

gebruikesrnaam | 06-04-20 | 21:03

Komt een chinees een pizzeria binnen en vraagt aan de barman: 1 lum cola. Nee zegt de barman, het is 1 rum cola. Doe maar opnieuw. Komt een chinees een pizzeria binnen en vraagt aan de barman: 1 lum cola. Nee zegt de barman, het is 1 rum cola. Wacht zegt de barman, jij gaat hier staan en ik doe het voor. Zo gezegd. Komt een italiaan een pizzeria binnen en vraag aan de barman: 1 rum cola. Zegt de barman: Wij schenken niet aan italianen.

gebruikesrnaam | 06-04-20 | 21:08

@gebruikesrnaam | 06-04-20 | 21:08: Dezelfde grap als gisteren. Echter, die grap werd weggeborist. Zegt veel over de boris. Neem een banaan, italiaan.

gebruikesrnaam | 06-04-20 | 21:10

Eén van de grootste voordelen van de crisis. De lachband is weg.

gebruikesrnaam | 06-04-20 | 20:38

In Nederland gaan er ook een soort van "Eurobonds" ingevoerd worden (om een andermans hypotheek te betalen) - dmv belastingverhoging danwel allerlei lastenverlichtingen voor huizenbezitters.
Dus gaat er alleen om met wie je solidair wil zijn (en de mensen die altijd financieel voorzichtig zijn geweest zullen weer het meeste bloeden zoals altijd..)

putinisyourfriend | 06-04-20 | 20:37 | 6

@putinisyourfriend | 06-04-20 | 20:55: Dat komt door het op communistische leest geschoeide Nederlandse belastingstelsel. Als jij jouw inkomsten op de bank wilt zetten, voor welke reden dan ook, dan belast de Nederlandse staat jou helemaal de moeder. Geef je het uit aan zaken die door de Nederlandse staat wordt beschouwd als bevorderend voor de samenleving, dan krijg je een deel van die betaalde belasting weer terug.

Dan kan jij hier wel doodleuk willen ontkennen dat de 10% hoogste inkomens nog steeds 90% van alle belastingen betalen, sterker nog dat de 30% laagste inkomens als regel netto meer overhouden dan ze bruto ontvangen, maar het komt er onder de streep op neer dat JIJ het spelletje niet wilt spelen overeenkomstig de opgestelde regels. De oplossing is echter simpel: als jij het spelletje liever volgens Spaanse regels wilt spelen, dan moet je gewoon naar Spanje verhuizen.

Pierre Tombal | 07-04-20 | 08:58

De VVD-villasubsidei mag er op lijken maar het frappante daarvan is dat arme mensen zonder huis bijdragen aan de belastingaftrek van de rijken. De suggestie is dat Eurobonds de rijken aan de armen zouden doen bijdragen. Terwijl het alleen om een garantiestelling gaat. Net als met de griekse steun gaan we daar dik aan verdienen. Goedkoop lenen en met een opzetje doorsluizen naar de Grieken die dat door de neus moeten betalen. Hadden ze zelf willen lenen dan was de rente nog veel hoger geweest.

MaarFeitelijk | 07-04-20 | 09:18
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
frank4444 | 06-04-20 | 20:37 | 2

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland