GeenPeil LIVE: Peilloos debat met Richard de Mos en Bert Blase, burgemeesterskandidaten 070
Even wat anders, want de democratie moet ook door.
Onlangs maakte Bert Blase (op dit moment burgemeester in Heerhugowaard) zijn kandidatuur bekend de het burgermeesterschap van Den Haag. Daarmee hoopt hij de schimmige achterkamertjes van het ambtskettingenkartel open te breken. Richard de Mos - nog een eitje te pellen met het kartel - volgde prompt met dezelfde bekendmaking en nu zijn er dus twee heren die openlijk aangeven gekozen te willen worden als burgemeester van de Hofstad. Your move, Alexander Pechtold!
Vanuit de GeenPeil-gedachte leeft alhier nog steeds een wens voor directere democratie en daarom houden we vrijdag 27 maart om 13u00 uur een live & lockdown-proof online dubbelinterview: Niesco Dubbelboer (Stichting Meer Democratie en oud-PvdA Kamerlid) en Bart Nijman (bekend van een succesvol GeenPeil-referendum en een gefaalde Kamercampagne) interviewen Bert Blase en Richard de Mos via een internetachtige constructie, namelijk via YouTube op het kanaal van Café Weltschmerz.
Het debat zou eerder al fysiek in Den Haag plaatsvinden maar werd om de bekende reden afgelast. Meer info na de breek, het livedebat is vrijdag om 13:00 uur op de front page van GeenStijl te volgen.
“Tijdens het debat voelen we Richard de Mos en Bert Blase aan de tand over hun plannen voor Den Haag en waarom zij gekozen hebben voor een openbare kandidatuur en waarom zij de beste persoon denken te zijn voor deze job”, zegt Niesco Dubbelboer. “We willen hiermee laten zien dat een open, democratische selectie van burgemeesters de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn.”
In februari riep Meer Democratie de Haagse gemeenteraad op om een verkiezing te organiseren voor de nieuwe burgemeester waar alle Hagenaars aan kunnen deelnemen. Dubbelboer: “De raad kan dit eenvoudig doen omdat de minister bij de benoeming in de praktijk altijd de aanbeveling van de gemeenteraad volgt. Die kan haar aanbeveling eenvoudig laten afhangen van de voorkeur van de burgers.”
Meerderheid wil gekozen burgemeester
Volgens bijna alle opiniepeilingen willen burgers zelf hun burgemeester kiezen. Nederland is vrijwel het laatste land in Europa waar de burgemeester nog benoemd wordt.
Meer Democratie en GeenPeil zijn blij dat twee kandidaten zo moedig zijn geweest om hun sollicitatie in het openbaar te doen. Bert Blase maakte zijn kandidatuur bekend op 19 februari. Hij is momenteel burgemeester van Heerhugowaard, was eerder burgemeester in Vlaardingen, Alblasserdam en Hardinxveld-Giessendam en is mede-oprichter van de democratische vernieuwingsbeweging Code Oranje. Op 11 maart maakte ook Richard de Mos zijn sollicitatie publiek. De Mos is oud-Tweede Kamerlid voor de PVV, oud-wethouder en oud-loco burgemeester van Den Haag en momenteel leider van de grootste Haagse raadsfractie, Hart voor Den Haag.
Reaguursels
InloggenGeweldig hoe PvdA’ers toch altijd weer aan dat pluche hechten. Bert Blase: Nieuwe Partij, Unie55+ en daarna PvdA: vanaf dat moment cashen voor Bertje
@dathoujetoch : U bedoelt dat de burgemeesters nu wel gekwalificeerd zijn ?
Dat moet nog blijken tijdens de uitvoering van die functie.
En wat is er mis met Wilders ? Dat hij zegt wat hij denkt is alleen maar verfrissend, en bovendien heeft hij vaak gelijk.
Ik hoop wel, dat ze voor de zekerheid bij een eventuele benoeming ruim vooraf even Bellingcat consulteren naar goed Nederlands gebruik...
Wauw. Wat een achterlijke vragen.
"Bent u niet bang dat er populistisch gekozen gaat worden?" Wat is populistisch kiezen en in welke mate verschilt dat van andere verkiezingen.
"Zullen mensen die niet op de burgemeester gestemd hebben zich niet buitengesloten voelen?" Nee, dat is nu veel beter geregeld, waarbij vrijwel niemand zich vertegenwoordigd voelt. Zie Halsema.
Het kan ook anders: Bij Binnenlandse Zaken een lijst bijhouden van de ex-politici, die in een burgemeestersfunctie ge-interesseerd zijn, op volgorde van het aantal jaren als kamerlid.
Bij een vacature de eerstvolgende van de lijst benoemen, zonder overleg tussen politieke partijen en zonder overleg met de betreffende gemeenteraad.
Tenslotte is de burgemeester geen lid van de gemeenteraad of de plaatselijke politiek, maar een vertegenwoordiger van de Staat.
Verplicht pensioneren met (nu) 67 jaar, en direct de volgende aanwijzen.
De verbetering is in de snelheid en duidelijkheid van de benoeming.
Zijn alle Kamerleden echt gekwalificeerd? Stel dat Wilders sollicteert in Den Haag, Wilders heeft de meeste dienstjaren. Accepteert u hem dan als burgervader?
Kon je maar kiezen tussen corona of een verstuikte enkel.
Alles is beter dan die mislukte geblondeerde ouwe taart.
Volgens mij heeft Maxima niet gesolliciteerd hoor.
Patricia Paay?
Bert Blase, onze eigen Bill de Blasio
Wat een logica houdt die interviewer erop na zeg, alsof een ongekozen burgemeester NIET gekozen zou worden. Het enige verschil is dat bij een gekozen burgemeester het volk democratisch erover beslist, en bij een ongekozen burgemeester een klein groepje erover beslist in een achterkamertje.
Klopt. Maar wat een interessante vraag is in deze: levert een systeem van democratisch gekozen burgemeesters ook betere bestuurders op?
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 23:54: in ieder geval burgemeesters die loyaal zijn aan de kiezers en niet loyaal aan politieke partij x/y/z, dat is al een hele vooruitgang.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 23:54: Het feit dat er nog nooit één PVV-burgemeester is gekozen zegt mij genoeg.
@JackStick | 27-03-20 | 00:31: Mooiste zou zijn als kandidaten uit de samenleving komen en zich kandidaat stellen omdat ze iets voor de stad/gemeente willen betekenen. Dus ze however uberhaupt geen partijpolieke achtergrond te hebben. Maar ja, de machtspartijen willen dit soort baantjes blijven verdelen, dus komen ze met arrogante non argumenten om het gekozen burgemeesterschap af te schieten
Jackson van de week het journaal interview met 3 "voorzitters alle 3 ex 2de kamerleden 1 groen links 1 pvda en 1 d66 hoezo alleen rechts partijen verdelen de baantjes
Het verlenen van nachtvergunningen aan een van corruptie verdachte ondernemer was waarschijnlijk niet heel verstandig....
Naja, gekozen of niet.. nepotisme is van alle tijden.
Nee maar wat onvergefelijk was dat hij de plaats innam van een corrupte VVDer
Arme Blase, doe je als burgemeestertje een vrij kansloze gooi naar het burgemeesterschap van een grote stad, word je op 1 lijn gezet met een niet al te snuggere, van corruptie verdachte B-artiest.
Niet zo vervelend over Pechtold. Zijn vriendin hield echt van hem.
Haha!
Ja, die De Mos heeft wat uit te leggen. In het beste geval heeft hij slechte vrienden.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 22:36: hij komt natuurlijk nooit door de veiligheidsscreening. Is wel een must voor een burgemeester.
@beldewouten | 26-03-20 | 23:05: Ja, want een risico.
Ok ik heb het geprobeerd langer dan 1 minuut en 8 seconden houdt ik het niet uit
Burgemeester van Den Haag?
Tsja, je hebt burgemeesters en je hebt Italiaanse burgemeesters. Kijk hier hoe Italiaanse gezagsdragers fantastisch kunnen ranten (Engels ondertiteld) www.youtube.com/watch?v=ktGOpXc7lpQ
www.youtube.com/watch?v=Gjnw112uBtY
In Napels worden ijsjes verkocht met coronavirussmaak....
Alsjeblieft niet Richard de Mos. De man heeft teveel de schijn tegen. De zaak betreffende belangenverstrengeling is nog steeds gaande.
Nee het krijgen van een penthouse, zomaar als kadootje strekt wel tot aanbeveling. Net als EdJe Nijpels die het over democratie durft te hebben, met zijn klimaat tafels.
@bijna_raak | 26-03-20 | 23:29:
Precies. Verschil moet er zijn natuurlijk.
Vergeet niet dat De Mos ook oud-schoolhoofd is, althans dat zette hij op zijn cv.
Hij zat ooit op een school?
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 22:36: hij was adjunct-directeur en natuurlijk ook leraar, wat beter gekwalificeerd als een veilingmeester met een eerlijk gekregen penthouse.
@bijna_raak | 26-03-20 | 23:26: Die veilingmeester was ook ooit wethouder en daarna minister. En burgemeester van Wageningen. Heeft dus een beter CV.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 23:50: Heeft de veilingmeester ook zijn functie als loverboy op zijn CV staan?
Wat zou het mooi zijn als door de gedragingen van Halsema 020 de politiek in Den Haag zou beseffen dat het tijd wordt voor gekozen burgemeesters.
Interviewer: "Nee, maar goed, de burgemeester is nu iemand die boven alle partijen staat, die neutraal is. "
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je vasthoud aan schoolboekjes theorie zonder enige verificatie aan de echte werkelijkheid.
Dan moet er toch iets heel erg mis zijn met je intelligentie.
Nou... in het geval van DH moet ik eerlijk zeggen dat CDA-ert Wim Deetman het voortreffelijk deed en idd boven de partijen leek te staan.
Ja de naiviteit van sommige vragen was stuitend . Net of de vragensteller zijn leven lang alleen NPO heeft gekeken.
Beiden zijn kansloos. De eigen kandidatuur bekendmaken staat wel mooi en transparant maar dat wordt niet gewaardeerd door de gevestigde bestuurlijke orde.
Als jij ergens solliciteert, schreeuw je dat vooraf toch ook niet van de daken?
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 22:45: Nee dan lik je je in bij het partijkartel
Nu al een warm applaus voor dit initiatief en de uitzending! Chapeau!
HEE! Gooi die kroeg eens open!
Kan Remkes niet gewoon blijven? Die is wel relaxed en richt niet zoveel schade aan, in tegenstelling tot al die flapdrollen met dadendrang die nu in de coulissen staan te wachten.
Van mij mag de Mos het worden. Geweldige vent, niet dat ik hem ken, maar wat ik zoal van hem tegenkom past wel in mijn straatje. Heeft de Mos dan ook de uitstraling/charisma die gewenst is bij de burgemeester van deze enorme wereldstad? Daar gaan onzichtbare mensen over.
Leuke gozer met hart voor de stad.
Niet bijster snugger en inmiddels met een vlek dus die gaat het zeker niet worden.
De kartelcarrousel draait al rond. Wie gaat het worden? Pechtold zit al de buitenste ring van de carrousel, op een paard. Maar er zijn andere bevlekte onbekwame mensen die 'm op zijn nek zitten. Wordt nog spannend.
@Berbaar | 26-03-20 | 21:19: 'Niet bijster snugger en met een vlek'kan alleen als je het kartelnetwerk zit . Dan wordt er wel een oogje dichtgeknepen door colleganetwerkers.
Democratie is een achterhaald concept. Doe Berbaar maar kronen tot Zijne Doorluchtigheid.
Ik bedank, leukere dingetjes te doen.
@Berbaar | 26-03-20 | 21:11: Zoals je rollator poetsen, ouwe AOW-ert.
@Berbaar | 26-03-20 | 21:11:
Kom op Berbaar, wordt lachen. Organiseer een jaarlijks defilé of zo. Beetje terugzwaaien naar de mensjes.
Ik wil u wel leiden in een Nieuw Nederland.
Tikkeltje fascistisch.. ja. Dictatoriaal.. een beetje. Maar vooral pragmatisch.
@je_zusje | 26-03-20 | 21:18:
Lachen doe ik toch wel.
Maar werken daar ben ik, bijna, klaar mee.
Ons mooie stadje achter de duinen zal vast een prima burgervader/moeder vinden maar die 2 knakkers worden het zeker niet.
@RickyLaRue | 26-03-20 | 21:19:
Berbaar heeft zijn sporen verdiend als ondernemer en kapitein.
U heeft alleen een mooi klinkende nickname.
@je_zusje | 26-03-20 | 21:23:
Klopt helemaal. Jarenlang gebuffeld voor een tweede huisje op geranium eiland. Blijkbaar zijn deze mensjes al succesvol in nederland.
@Nascardude | 26-03-20 | 21:28:
Nou en? Dat hij maar veel plezier mag hebben van zijn succes.
Lekker zeilen.
@je_zusje | 26-03-20 | 21:23:
Valt mee hoor.
Hard gewerkt en de wind een beetje mee gehad.
Dan is er een moment om te stoppen en had ik het geluk om dat te doen voor deze corona problemen.
Oh en over mijn kunsten als stuurman daar zijn de meningen over verdeeld. lol
@je_zusje | 26-03-20 | 21:34:
De standaard voor succes ligt wel erg laag in nederland.
@Nascardude | 26-03-20 | 21:39:
Zu groß, zu klein
Er könnte etwas größer sein
Ik ben bang dat je aan 1 kroon niet genoeg hebt. HIJ kent vele gedaanten.
Hij zou het kunnen, maar hij wil niet.
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 22:37:
Slijmjurk
@Kuifje-naar-Brussel | 26-03-20 | 22:37: U is beide VVDtrol, wat schuift dat?
@bijna_raak | 26-03-20 | 23:32: Om het te kunnen worden moet je geld meebrengen. Verder doen we het natuurlijk voor de eer.
Het is nog te vroeg voor het OM om met de aanklacht tegen De Mos te komen. Ze hebben hem de vorige keer op het laatste nippertje kaltgestellt. Met Wilders was de politieke vervolging een geweldig succes en dat kan dus prima nog een keer gedaan worden. Waar blijft de WOB overigens naar de inmenging van externen in het besluit tot vervolging? Ik doel op fractievoorzitters, ministers en andere kartelleden.
Wobben kan iedereen, net als jankeballen op de Internetz.
Sprak de ervaringsdeskundige..
@Berbaar | 26-03-20 | 21:10: maar u bent verheven tot de kunst van het doorsnijden, zoals geen ander dat kan. Maar ik denk eerder: de kunst van het niet doorsnijden.
Geen van tweeën gaat het worden, gelukkig.
Het is een beetje als Fortuna tegen MVV kijken.
Vermakelijk maar ze doen niet mee voor de prijzen.
Wel de sympathie van het volk én de prijs voor fair play. En in de toekomst, de toekomst na Corona..!
Inderdaad in de coulissen staat de geweldenaar Pechthold met zijn verheven morele principes al klaar, net zo' n schot in de roos als Halsema, maar ja na van Aertsen is alles een verbetering.
@bijna_raak | 26-03-20 | 23:36: bijna_raak ?? ik zou zeggen Die is raak!!
hummm, iedereen zit nog in het café van hiernaast. P
Nuken dat den haag, dan asfalteren en een parkeerplaats van maken. Make asfalt great again.
You steelt me tha words uit de mond.
Nee joh, leuke stad. Je kan niet alles volplempen met vakantiehuisjes.
Waarom nog speculeren welke kandidaat het gaat worden?
Linke Japie (Smit), ook zo'n figuur die tot het kartel behoort gaat echt geen kandidaat neerzetten die niet tot het kartel behoort.
Wat gaan we eraan doen om het kartel uit hun pluche zetels te trappen mensen?
Met z'n allen de straat op? lol
Zeer consequent met feiten liefdevol afzeiken: en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_abs... www.youtube.com/watch?v=6xfH1JWbmCg
Hoofs iets met geiten zeg maar.
Bla bla verbindend bla bla samenlevimg bla bla voor alle hagenezen bla boven de partijen bla bla steakholders bla bla krachtig bestuurder bla bla dus Pechtold
Deze Haagse stoot heb voor hetere vuren gestaan, al dan niet achter het raam: www.youtube.com/watch?v=9TdnuEaI_UQ Mooie bos Haagse Hout voor de deur ook meteen.
Zeg maar nee: krijg je er meteen twee. Mooi netwerk ook. Asielindustrieel avant la lettre. Financieel onafhankelijk: www.youtube.com/watch?v=ITuOddPeYoc Wat kan er mis gaan?
Lang geleden. Heerlijk om weer een keer te zien en te horen! Ik mis de jaren 80. Maar het valt me op dat het in de popmuziek weer een beetje terug begint te komen.
Vrij naar Hans Teeuwen: kutmuziek!
@Sinterbikske | 26-03-20 | 21:09: Oh? Bedenkt een bitchfight tussen Beyonce en Taylor Swift: everybody was kung fu fighting www.youtube.com/watch?v=I_2D8Eo15wE
@Hetkanverkeren | 26-03-20 | 21:17: Beyoncé en Taylor Swift heb ik niets mee. The Weekend heeft nu een nummer dat heet ‘blinding lights’ en Dualipa heeft een nummer dat heet ‘physical’. In beide nummers zijn duidelijk jaren ‘80 invloeden te horen. Normaal niet de artiesten waar ik naar luister, maar dit kan ik wel toejuichen.
@RGV42 | 26-03-20 | 21:12: Wait 'till they get a load of me: www.youtube.com/watch?v=IUEfYpARJCw
@RGV42 | 26-03-20 | 21:12:
Precies: Ze moet kennelijk heel nodig, gezien haar bewegingen.
@Hetkanverkeren | 26-03-20 | 21:23: super gay, naar wel leuk om naar te luisteren (persoonlijke mening). Ik wordt zo onpasselijk van die Nederlandstalige bagger van non-talenten Maan en Boef, Snelle en Ronnie Flex etc. Dan liever Jimmy Sommerville, Duran Duran, the Cure en vele vele anderen.
Mijn jaren ‘80 favorieten zijn o.a. Anne Clark- Our darkness ( veel gecoverd later) en Propaganda- Duel. Die staan ook ieder jaar in mijn lijstje voor de Top 2000, om maar vast een voorsprong naar het eind van het jaar te nemen, want de zomer wordt toch kutd
@RGV42 | 26-03-20 | 21:48: Oei!!! Quarantaine?
Shit, is het morgen pas vrijdag? Ik zat al aan de vrijmibo. Verdomme, is ook geen doen zo. Het hele dagensysteem is naar de kloten door die corona. Kinderen vrij. Het lijkt elke dag wel vrijdag.
Ik ben de tel ook kwijt welke dag het is.
tweede week al !
Democratie is prima, zolang u maar op ons stemt. Hahaha.
Zie referendum.
Bruno Bruins for mayor!
Die ligt ff languit.
@anti-fatwa | 26-03-20 | 20:51: opvorderen dan.
Nieuwe faalkans
Ik weet het niet. Liever de keuze tussen 2 PvdA-ers. Dan voelt vertrouwder.
We hebben niet voor niks een Kartel.
Hahaha. En een enorm baantjescarrousel. Oftwel een kartelcarrousel.
Als ik tussen die 2 moet kiezen als hagenees. (Hagenaren? Wat zijn dat?) Dan zeg ik als PVV stemmert, doe maar de Mos. Maar GEEN vvd66 engbek. Al was het alleen maar om berbaar en snuiffie te treiteren. Ik als echte hagenees die onder 55% allochtonen gebukt ga in mijn voormalig mooie stadje achter de duinen zou dat graag zien!
De Mos is niks minder corrupt dan de vvd'ers die we hiervoor hebben gehad. Sterker nog hij kan bij geen enkele corrupte vvder in de schaduw staan. En Trutte is de grootste.
WTF is nu weer populistisch gekozen worden? Als je de meerderheid van de bevolking hebt heet dat toch democratie?
Volgens mij ook.
Dat zie je toch echt verkeerd. Het heet pas democratie als je een verkiezingsuitslag op je naam geschreven krijgt en je van de juiste partij bent met de juiste mening.
Die interviewer heeft zijn leven lang alleen NPO gekeken ...
Twee honden die vechten om een been en Alexander Pechtold loopt er mee heen.
Pechtold woont ook al in de stad. Dat pleit voor hem.
@Frau Merkel | 26-03-20 | 21:07: Heeft niet voor niets een penthouse eerlijk gekregen.
Oja, we leven in een democratie. Je zou het haast vergeten.
Dat heeft '66 wel duidelijk gemaakt,
toen die Zweedse heks het referendum vermoordde,
dat we in een democratie leven!
Directe democratie, een kudde kneuzen die hun neus over tal van zaken willen snuiten? Dwazen die zich laven aan het pathetisch gezever van Jensen en dan denken 'het te weten' en dan zich overal een ziener in wanen? Hordes huisvrouwen die op de televisie een uitgemergeld negerkind hebben gezien en dat zielig vinden en met die emotie over zaken als een handelsverdrag met Klein-Tjadzikistan een weldoordacht oordeel denken te kunnen geven?
Wat u op Urk meemaakt is niet representatief voor de rest van Nederland.
@Van Urk: Tja onze gekozen ministers tekenen helaas ook ongezien allerlei verdragen. Voorbeelden genoeg dat ze niet eens weten wat ze getekend hebben. Na de uitkomsten van de adviserende referenda heb ik toch meer vertrouwen gekregen in een bindend referendum. Waarmee we eventueel beslissingen ongedaan kunnen maken.
Den Haag is ver van mijn bed, maar ik hoop dat Aad de Mos ‘t wordt.
Of Dick Advocaat. Feyenoord voetbalt toch niet meer.
Zijn die beschuldigingen tegen de Mos al bewezen?
Nee tuurlijk niet.
Mooi.
Moet mijn butler weer flyeren?
Bart Nijman? Who tha fuck?
Hmmmm die naam rinkelt een belletje.
Nooit van gehoord.
Nart Bijman ken ik wel.
Heeft van die mooie honden.
Wie?
@RickyLaRue | 26-03-20 | 20:54: Ja Husky`s ofzo.
Neh. Van die Jappenhonden.
NEIJMAN nondedju!
De Mös gaat het niet worden.
De Mos wil een Trumpje doen. Denken dat je immuun bent voor rechtsvervolging wanneer je in functie ben. De burgemeester is dat niet en de president ook niet (na afloop van zijn presidentschap). De Mos gaat de gevangenis in en Trump iets later ook.
De mos heeft iets teveel Turken om zich heen hangen. Das jammer.
Ach, we kijken niet op een Grijze Wolf meer of minder.
REAGEER OOK