TK LIVE - Debat over de Gruwelijke WoonCrisis
Een eigen huis. Een plek onder de zon.
En altijd iemand in de buurt die van me houden kon.
Toch wou ik dat ik net iets vaker.
Iets vaker simpelweg gelukkig was .
O Ho Ho
Rob Jetten die *kuch* zomaar 25.000 huizen in Almere uit zijn mouw schudt. Woedende Wilders die eiste dat MinPres Mark Rutte bij dit debat aanwezig moest zijn, en daar een meerderheid voor kreeg. Kabinet dat een dozijn Hollandse polders van de weidevogeltjes wil confisqueren. Studentenkamers van 4 vierkante meter voor 800 euro. Martijn Krabbé op tv omdat iemand z'n hypotheek niet kan betalen. Prins Bril met z'n 500 melkhuisjes. IND (lees: partner van Rob Jetten) die wekelijks de asielinstroom open zet. COA dat roept geen slaapplekken meer te hebben. Zwervers in tentjes in de bosjes. Heel veel bejaarden in hele grote huizen. Idioten in Trouw die zeggen gelukkig te zijn in een tiny house. Amsterdam dat 500 illegale(n) krakers een huis geeft. Amsterdam dat daklozen niet meer kan huisvesten. Zoetermeer. En de Rijksuniversiteit Groningen dat vandaag meldt dat HET AANTAL WONINGEN IN AANBOUW IS AFGENOMEN. Kortom: genoeg stof voor een Prettig Gesprek met de Minister-President Stientje Graafmachientje.
Reaguursels
InloggenDit krijg je dus met 10 jaar een premier die zich er op beroept géén visie te hebben: een complete puinhoop in alle sectoren van de maatschappij door beleid dat van tegenstrijdigheden aan elkaar hangt!
En natuurgebieden willen en extra migranten willen in het dichtstbevolkte land van Europa en economie op peil willen houden en mobiliteit willen en enz willen op een postzegeltje grond gaat nu eenmaal niet samen. Alleen onze linkse voormannen (vrouwen doen ze niet aan in die kringen) willen hier nog niet aan....
Het gaat om balans en die is zoek. Aantal mensen vs banen of welvaart of vs huizen en manage op basis van bevolkingsdichtheid. We hebben niet te weinig huizen, de balans is zoek. Er zijn te veel mensen gekomen in korte tijd.
Teveel zonder enige, positief toegevoegde waarde, anders dan voor politie &justitie natuurlijk.
Overbevolking is een belangrijke oorzaak van de meeste problemen in de wereld.
Of het nu om een tekort aan woningen, voedsel, drinkwater of energie gaat, ieder land in de wereld heeft ermee te maken of zal ermee te maken krijgen.
Het "beleid" is dus: er moet veel meer ruimte voor natuur komen, er moeten veel meer mensen geïmporteerd worden, we moeten meer hergebruiken, we moeten meer consumeren, er moeten heel erg veel windmolens en zonneparken komen, dat mag niet ten koste gaan van de uitbreiding van de natuurgebieden, er moeten huizen gebouwd worden, er mogen geen huizen gebouwd worden.
Dat klinkt als een geweldig beleid.
We staat in de top 20 van dichtstbevolkte landen van de wereld. Het welzijn van velen wordt ondergeschikt gemaakt aan de welvaart van enkelen. Op naar de top 10.
www.populationpyramid.net/nl/bevolkin...
Dank voor je linkje.
Ik ben al bijna 24 jaar donateur van de Club van Tien Miljoen.
www.overpopulationawareness.org/nl/
Deze is niet eens correct. Dit staatje neemt volgens mij ook wateroppervlaktes mee die binnen de landgrenzen vallen. In het geval van Nederland is dat 18 procent...
@Langshetrandje | 20-02-20 | 08:38: Straks ook geen waterpartijen meer. Alles volplempen.
De 2e kamer kan wel debateren maar ze kunnen niks. De provincies samen met de gemeentes zijn verantwoordelijk
Een overschot aan migranten is het probleem, niet een tekort aan huizen.
Juist. En teveel kuiffies die op kutpartijtjes stemmen.
Het illustreert maar weer dat het ze nooit om het milieu te doen is geweest, want hoe meer mensen des te groter de collectieve ecologische voetafdruk.
Men kan ze ook in de krimpgebieden plempen!
www.dvhn.nl/groningen/Versnellende-kr...
@anti-fatwa | 20-02-20 | 05:53: idd
Met de komst van de Omgevingswet zal de productie nog verder teruglopen. Dan worden weer meer taken op het bordje van de gemeenten gelegd, en ik kan je voorspellen dat met al die lokalo's (Leefbaar Dit, Onafhankelijk Dat) in de college's men er qua bestuurlijke slagkracht niet op vooruit is gegaan. Die lokalo's willen vooral niks, want hun hele achterban bestaat uit facebookende kankeraars.
In 020 wil Halsema de wallen opdoeken en een afwerkflat in een buitengebied neerplempen zodat haar vrindjes de vrijgekomen grachtenpandjes kunnen betrekken c.q. ene schele prins de sexkamertjes als woonruimte kan verhuren.
Rob Jetten: We moeten huizen bouwen want woningnood.
Rob Jetten: We moeten 250.000 Afrikanen binnen halen.
Wat is het nu Jetten, waar gaan die Afrikanen wonen ?
In die nieuwe woningen ?
Almere
@MaatJan | 19-02-20 | 23:09:
Wie gaat ze bouwen ? Jetten: we halen wel wat immigranten hierheen om ze te bouwen. Waar gaan deze bouwvakkers wonen ? enz enz...
@sprietatoom | 19-02-20 | 23:16: Volgens mij zijn er al zo'n 4 miljoen immigranten in Nederland. Als die naar huis gaan is er huizenoverschot van heb ik jou daar. Maar zover kan die mafklapper van Jetten niet kijken. Hem van Jetje geven is iig niet op hem gebaseerd.
@sprietatoom | 19-02-20 | 23:16: We hebben hier zal mensen die nu nog aan de kant staan om die huizen te bouwen. Desnoods ga je ze omscholen.
@MaatJan | 19-02-20 | 23:30:
Er zijn al gemeenten die een maximum aantal migranten in hun gemeente toelaten: "ZALTBOMMEL - Maasdriel en Zaltbommel hebben als enige Gelderse gemeenten vastgelegd hoeveel arbeidsmigranten maximaal in hun gemeente mogen wonen. Samen met het Brabantse Deurne trekken ze een grens, al is die niet strak. Maar hij is er wel, om het draagvlak onder de inwoners te behouden. Dat blijkt uit een landelijk enquête van de NOS onder wethouders die belast zijn met integratie en inburgering."
Zie: www.omroepgelderland.nl/nieuws/243777...
Stelselmatig verzuimd de overheid om hier een punt van te maken.
Er wordt al zo lang niet meer voldaan aan de quota om op het tekort in te lopen dat het realistisch gezien pas ergens rond 2050 pas redelijk kan zijn.
Mits er nu wordt ingegrepen.
Want we kunnen wel zeggen bouw maar 25k woningen daar, maar dat zijn er nog geen 200k+ die elk jaar gebouwd moeten worden.
Die 25k in almere, dat is een meerjaren bouwplan smeer dat maar uit over 3 tot 5 jaar (als het niet meer is).
Leuk om even iets te roepen, maar daar ligt het probleem. Zo wordt het elke keer "opgelost," en dat is dus precies de reden dat we nu zo veel woningen tekort komen.
Met 25.000 woningen ben je minstens 30 jaar zoet. Voordat de eerste paal geslagen is, ben je al 4 jaar verder.
@wapster | 19-02-20 | 23:15: In de jaren 50 en 60 werden er honderdduizend huizen per jaar gebouwd. Gewoon met de hand, baksteen voor baksteen. Waarom lukte dat toen wel?
@theo-is-dood | 20-02-20 | 08:52: Overschot aan bouwvakkers. Nu is er een chronisch tekort aan goede bouwvakkers.
Nou dat is je antwoord.
En wat is het allemaal weer erg terwijl dit gewoon een gecreëerd probleem is. Als je duizenden migranten toelaat moet je ook duizenden extra woningen bijbouwen en de hele sociale infrastructuur (artsen, tandartsen, leraren, zorgmedewerkers enzovoorts) navenant uitbreiden. Gaan die zaken niet gelijk op, dan krijg je vanzelf een groot probleem. Dat wisten alle partijen, van VVD tot GroenLinks/D66, 30 of 40 jaar geleden ook al.
Idd; do the math.
Inderdaad.
Vroeger woonde men in een qua afmeting kleinere ruimte maar dan met een veelvoud aan bewoners. Het is tegenwoordig ook belachelijk: gedurende je zogenaamde loopbaan werken voor de hypotheek van je huis, waar je eigenlijk nooit bent. Er is nog wel wat efficiency te halen. Maar eerst de grenzen dicht.
Het is zeker niet zaligmakend, maar wel een goed begin; de grenzen dichtdoen.
@canis lupus | 20-02-20 | 01:41: Dat gaan ze nooit doen. VVD is de onbetwiste immigratiekampioen. Het is beleid.
Nederland is gewoon vol, verder is het groeimodel niet te handhaven. We kunnen makkelijk een welvarende economie hebben op een vast aantal inwoners. Ouderen kunnen makkelijk concurrerend werken, daarvoor moet de wet wat aangepast worden. Helaas is er geen lange termijn beleid en geen visie in de politiek.
Stientje Nietmachientje, sluit beter aan bij haar kennis en werkervaring.
Wat zei Minister Blok van Woonzaken destijds:Er zijn zat huizen alleen we hebben scheefwoners(alleen t woord al of je schurft hebt of zoiets),deze mensen moeten naar de vrije sector of anders kopen en dan is het woonprobleem opgelost.
Wat een 1e klas pedante VVD oetlul is die Blok en nooit eens iemand die m ff aan zijn taas trekt of die wellicht op zijn standpunten wil terugkomen.
Veel grachtengordelbewoners zijn inderdaad trots op hun 'scheefwoonwoning'. Daar vertellen ze ook zeer vaak vol trots over. Dit laat onverlet dat Blok een pedante man is.
Ik zag nog steeds geen bericht dat voorstanders van instroom zelf nieuwkomers in huis nemen, dus, wel voor, maar ánderen mogen de lasten er van dragen.
Ehm.... je kunt welzeker ook zeer gelukkig zijn in een tiny huis hoor! En vaak met meer ruimte er om heen dan die volgepropte kavels met veel teveel huizen.
Met mij gaat het goed, maar met Nederland....
Woningtekort? Immigratieoverschot!
Er komen iedere week gewoon teveel immigranten naar Nederland. DAT geeft een tekort aan woningen en niets anders. Dit kabinet liegt en bedriegt alles bij elkaar en wij, de brave werkende burger, betalen het gelag. Stop met deze onzin. Grenzen dicht.
Precies dit!
Als de kraan lekt sluit je de hoofdkraan en bel daarna de loodgieter.
Niet in West Europa waar de instroom bij ongewijzigd beleid nooit zal stoppen totdat het systeem instort.
Afgelopen jaar mijn grondposities verkocht en geïnvesteerd in een Oost Europees bouwproject.
De rollen zijn tegenwoordig omgedraaid het nieuwe communisme is hier gevestigd.
Daar zet je in een middelgrote stad binnen een jaar een A label appartement complex neer, gemeente,bank, projectontwikkelaar alles gaat razendsnel.
Dit land zit totaal op slot men is druk bezig om papier rond te schuiven maar er gebeurd niets.
De dociele inwoners van dit land halen hun schouders op en stemmen volgende keer weer voor een status quo.
Zélf een kraan vervangen kan men ook al niet meer
Wat keek het vrije westen toch neer op die oostblokkers die in de rij stonden voor hun brood. Hier in Nederland staan er veel langere rijen om een dak boven je hoofd te krijgen. Nederland is zogenaamd een gaaf en rijk land, en toch de armoede is alom.
Weet je wat ? Ik heet Kaag en ik en mn, waarschijnlijk vrouwelijke ,ambtenaren hebben een zielig land ondekt uit de 10tallen afrikaanse landen; Soedan !!!
En we hebben besloten een half miljard van uw geld door de plee te trekken, gewoon omdat het kan en zo goed is voor ons zelfgevoel, besloten in onze boidanza groep waar een leuke soedanees ook was
Noordrijn-Westfalen:
nl.wikipedia.org/wiki/Noordrijn-Westf...
Meer inwoners en dichter bevolkt dan Nederland. Maar geen woningnood, huizenprijzen zijn lager dan in NL en kavels van woningen doorgaans veel groter. Al is er ook daar wel een stijging merkbaar, wellicht door oorzaken die niet genoemd mogen worden in Deugland:
www.immowelt.de/immobilienpreise/bl-n...
Meest opvallende verschil wellicht, de grondprijs. Waar koop je in NL nog een kavel van 500+ m2 voor 150 á 200 euro per m2? Zeker niet in de Randstad en zelfs niet ruim daarbuiten:
www.immowelt.de/immobilienpreise/bl-n...
Nederland is gewoon een regelziek land. We zijn zogenaamd een vrijemarkteconomie, maar in de praktijk zijn we haast meer een centraal geplande staatseconomie. Elke hartslag moet gecontroleerd worden, elk stikstofmolecuul is een probleem, elke snelwegstrook die wordt aangelegd is zogenaamd "volbouwen" terwijl je zo'n weg op een satellietfoto vrijwel niet met het blote oog kunt waarnemen, maar slechts op een zwaar overdreven wegenkaart.
En we zijn een corrupt, hypocriet land. Waar we enerzijds bierfabrikanten of telefonie-aanbieders bestraffen met boetes voor prijsafspraken die de prijs miniem opdrijven, of dwingen binnen de hele EU dezelfde prijs te hanteren als binnen NL (waar we verreweg het meeste bellen), vinden we het anderzijds volkomen normaal dat onze overheid het merendeel van de alcoholprijs uit accijns laat bestaan (en tegelijk het niet verbiedt of onbetaalbaar duur maakt), of net als in Hong Kong het aanbod van een zee aan ruimte kunstmatig beperkt.
Waardoor boeren kunstmatig op "goedkope" landbouwgrond zitten, die ze eigenlijk tegen een veel hogere prijs kunnen verkopen aan burgers en bedrijven die een leuk vrijstaand huisje of een eigen ontworpen wijkje kunnen neerzetten, terwijl gemeentes zich helemaal rijk en vol zuigen aan de paar postzegelkaveltjes die ze per jaar met een pennenstreek aanwijzen als bouwgrond. We zijn een land waar de prijs van een beetje bouwkavel al ruimschoots de kosten van het gebouw en arbeidsloon zelf overtreft...
Maar hoe zou het nou toch komen hè die woningnood en torenhoge huizenprijs? Vast niet door de hypotheekrenteaftrek: afpakken van geld en teruggeven als je het maar aan een huis bestaat. Vast niet het achterlijke ECB-beleid met megaschuld tegen een bizar lage rente (en dito spaarrente). Het heeft vast niets met bovenstaande te maken, waar bouw slechts mogelijk is door een kongsi van schimmige projectontwikkelaars en overheden die zichzelf maximaal willen verrijken ten koste van woongenot en inkomen van de burger.
Het heeft vast ook niks te maken met die zogenaamde "solidariteit" van kunstmatig spotgoedkope sociale huurwoningen, waardoor Jan Netbenedenmodaal of Guus Gelukszoeker op een A locatie kunnen wonen voor een appel en een ei, met ook nog huurtoeslag en een uitkering, terwijl Jan Modaal in exact hetzelfde huis woont, maar zich helemaal blauw betaalt en als trap na ook de voornoemde heren mag subsidiëren.
Gewoon het aanbod vergroten, liefst door burgers en bedrijven zélf te laten kiezen wat en waar ze willen bouwen, en dan als je al wilt herverdelen dit gewoon te doen met algemene inkomenspolitiek zodat iedereen een bepaald deel van de bestaande en groter wordende koek kan kopen en zelf mag weten waaraan men de centen besteedt, dat is zo 19de eeuw...
Of dan wordt het zogenaamd "een rommeltje", want gewone burgers en bedrijven weten niet wat de meest praktische lokatie is voor een huis of een flat. Of wat "mooie" architectuur is, zoals de Vinex-wijken die op de bucket list van elke toerist staan. Burgers of bedrijven zouden maar van die irrationele afwegingen gaan maken over dat het dichtbij een bebouwd gebied met werkgelegenheid als de Randstad moet komen, of juist een beetje verder met langere reistijd maar meer rust en groen... En dan ook nog in verhouding met vraag en aanbod vanuit de vrije maatschappij. Nee zeg, daar moet echt een afgestudeerde en goed netwerkende planoloog het arrogante hoofd over buigen.
Of het land wordt "volgebouwd", weer diezelfde drogreden. Het overgrote deel van Nederland is niet bebouwd in wat voor vorm dan ook. Als mensen juist uit de grote steden wegtrekken en vrijstaand met flinke tuinen zouden gaan wonen is voor meer mensen juist meer open ruimte en groen zichtbaar. Die groene grasmat zie je anders slechts tijdens je onvrijwillig stilstaan in de file of als sardien in een NS-blik, mits je nog naar buiten kunt kijken....
En als je echt wilt voorkomen dat Nederland op hele lange termijn letterlijk moet worden volgebouwd met varkensflats waar links en deugend Nederland zo'n aanstoot aan neemt, ook al heeft nog nooit een varken geklaagd over het feit dat hij\zij voor zichzelf onzichtbaar op een verdieping zit, maar men het geen enkel probleem vindt voor mensen die roepen dat ze dat echt niet willen: hou dan op meer mensenvarkens te importeren en te fokken.
Sorry Wol, lees je tegel nu pas volledig. Weer een puike. Dank.
@Wol: Tussen Almere, Lelystad en Biddinghuizen groeit mais en bieten. Waarom geven we die boeren niet de kans om hun grond voor woningbouw te verkopen?
In die polder is plaats voor honderdduizenden huizen, desnoods kunnen die bloksgewijs op terpen worden gebouwd.
ik heb ergens gehoord dat die zielige beestjes, die op/bij een eventuele bouwgrond aanwezig zijn, neem bv. de korenwolf , of de Allahkever...…... NIET meer meetellen voor de woningen...…….. Had Stientje gezegd.
Remigratie en vergrijzing hun werk laten doen. Stel een doel 15 miljoen mensen max. Dan is er echt nog wel markt voor bedrijven etc. Eindeloze groei is een niet reëele wens.
Dan als de mensen zich in NL weer rijk (lees mogelijkheid op wonen voor nu en volgende generatie, veilig, super onderwijs/zorg etc etc) voelen komende de geboortes wel weer.
Op 30 september 2019 is de landelijke taakstelling voor het huisvesten van
vergunninghouders gepubliceerd in de Staatscourant.’ Voor de eerste helft van
2020 is de taakstelling door de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
vastgesteld op 5.500 te huisvesten vergunninghouders en is daarmee 500 lager
dan de afgelopen taakstelling (tweede helft 2019).
(Brief BZK 2019-0000505272 Taakstelling huisvesting vergunninghouders, eerste helft 2020)
Bij een aanname van 10.000 benodigde nieuwe woningen per jaar voor alle asielzoekers met een verblijfsvergunning in Nederland, kan de Amsterdamse buitenwijk Almere dus 2,5 jaar vooruit met de landelijke opvang.
Je vergeet dat heel gemeenten hun taakstelling voor 2018 en.2019 nog niet gehaald hebben. Komen dus nog wat aantallen bij.
De woningnood is volledig door het Rijk gecreeerd.
- Gemeenten zijn zwaar onderbezet en financieel door het Rijk compleet uitgewoond. Bovendien slurpen pfas, stikstof, doelgroepenhuisvesting, het gedrocht van de Omgevingswet,energietransitie en aangescherpte accountancyregels de schaarse capaciteit weg.
- De corporaties - toch goed voor zo'n 30% van de productie - zijn ook door het Rijk ontdekt als melkkoe.
- Dan komt daar bovenop nog de klimaatadaptatie, het Welkom-in-mijn-land-hier-heb-je-een-huis-beleid, het beleid om ouderen langer thuis te laten wonen en het rode-contouren beleid, dat maakt dat nieuwbouw vooral binnenstedelijk moet (de polder is voor distributiecentra), waardoor bouwen vele malen complexer is.
- En tot slot vond de VVD het woonbeleid totaal onbelangrijk, waardoor we nu wèl een ministerie hebben voor infrastructuur en waterstaat, maar niet voor ruimtelijke ordening of wonen. Dus enige overkoepelende visie ontbreekt volkomen.
En dan nu met z'n allen lekker klagen dat er niet genoeg gebouwd wordt.
Kunstmatige schaarste jaagt de prijs omhoog.
Je zou bijna denken dat de verkiezingen in aantocht zijn. Wat een betrokkenheid vanuit dit kabinet voor de zorgen van de burger, werkelijk hartverwarmend.
We zien het al 25 jaar aankomen.
Sociale woningbouw wordt opgekocht,
er komen geen betaalbare starters woningen bij,
vrouwen gaan steeds meer werken, dus tweeverdieners dus ook eenverdieners kunnen steeds meer gaan betalen hetzefde (we doen het dus dom).
Dus, ze weten het, maar er was een reden om er niets aan te doen.
Je ziet het aankomen maar je doe niets omdat...
Welke reden was dat?
Geld. Duh.
@elfenstein | 19-02-20 | 19:51:
Visie
Ik denk dat nu het woord immigratie voor het eerst gaat vallen
De olifant stond al die tijd geduldig te wachten in de kamer.
Betaal in nootjes en ja echt waar je krijgt aapjes. Maar goed nog een paar dagen dan is het gelukkig carnaval (mag dit?) en hebben we hier in Breda andere prioriteiten dan dit gezwats. Prutsers het zijn.
Ik herinner me nog de demonstraties en acties van linkse groeperingen ten tijde van woningnood: "wonen is een recht" werd er gescandeerd en stond op de spandoeken.
Maar thans is dat recht met de wind weggewaaid, voor zover en nog een volgorde bestaat in de leniging van woningnood staan de langst wachtenden en noodgevallen achterin de rij, incl. de linkse hap. In het voorste rijtuigje zitten met een 1e klas kaartje, de nutteloze sloebers die vanuit Afrika naar 031 komen.
Hoe je gore lef kunt ontwikkelen om dit je eigen bevolking, die de economie bestieren, aan te doen.
Nederland is verlaagd door Rutte c.s.
Natuurinclusieve woningen... klinkt al onbetaalbaar.
Een tunnel dwars door een natura2000 gebied heen, onder water in een moeras. What could possibly go wrong.
@elfenstein | 19-02-20 | 19:18: Ze smijten werkelijk met geld die gasten van D66. Knettergek.
@elfenstein | 19-02-20 | 19:18: Klinkt als de HSL all over again. Miljoenen om de trein in een tunnel onder anderhalve paardekop en een paar schapen door te laten lopen, maar een stukje zuidelijker loopt het ding gewoon bovengronds vlak langs een woonwijk, en een geluidsschermpje kon er niet van af.
@Muxje | 19-02-20 | 19:30: ja maar de trekganzen!!!
@Langshetrandje | 19-02-20 | 19:22:
Het trieste is nog wel:
We cúnnen dat! Zou je dat werkelijk willen doen, doe het dan in godesnaam in 1x goed. Budgetteer het realistisch, huur de beste architecten, maak er een klapper van wereldformaat van. In de orde van grootte van de afsluitdijk ofzo. Wellicht krijg je er zelfs Eu soepsidie voor. Maar alsjeblieft, verkloot het dan niet voor te weinig geld, kansloze faal op faal, duurt 10 jaar langer, komt er nog eens een dwarsgebekte kruisfluiter voorbij en ligt de hele handel weer stil.... Dat wat er normaal gesproken altijd gebeurt zeg maar. Ik heb onderhand al in 2 steden gewoond waar op dat moment iets met een tunnel aan de hand was. Al 2 keer heb ik alles mis zien gaan wat er maar mogelijkerwijs mis had kunnen gaan en toch was het allemaal zo voorspelbaar als een aflevering van het Theater van de Lach. U mag raden welke steden dat waren.
@elfenstein | 19-02-20 | 19:59: 070 020
Op komst is ook weer enorm
ik heb liever dat ze elders iets nuttigers doen dan voor uw goede gemoed te gaan duimendraaien tijdens een debat van een uur of 8.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 19:15:
Mwoah, ietsje meer aandacht voor een van de meest actuele grote problemen van Nederland mag best, dit lijkt nergens naar. Zo te zien is het een soort oefenavondje voor B-garnituur. Dat gristengrietje van net, waren de echte politici op bij CU? Hulde trouwens voor Knopmans, nul keer eeeeuh gezegd en een overtuigend pleidooi. Als er prijzen zouden zijn voor politicus-van-de-dag had hij 'm bij deze gewonnen.
@elfenstein | 19-02-20 | 20:03: symbooldebatje. Geen enkele progressie door te verwachten. Coalitie is verdeeld tot op het bot en gaan hier geen heibel over maken. Helaas lieve huiszoelende burgerts. Volgende coalitie wellicht beter.
De Kamer is hier echt enorm aan het navelstaren.
Welke bouwer wil lage koop of huur woningen bouwen aan de rand van Amsterdam? Worden die bedrijven binnenkort verplicht verlies te draaien?
Bouwer is het probleem niet, de gemeenten houden de grondprijs hoog. Goedkope grond uitgeven levert betaalbaar(dere) huizen op
@Petroselinum crispum | 19-02-20 | 19:15: En dat lukt dus niet in de grote gemeenten, dan zijn ze allemaal failliet. Grondopbrengsten vormen belangrijk deel van de begroting. Linkse hobbies kosten geld.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 19:19: Door de grondopbrengsten van de gemeenten kon de Rijksbijdrage aan gemeenten omlaag, en kon het Rijk meer uitgeven/verspillen ..
Wat is dit in hemelsnaam voor een GL lul? Hij praat alsof hij voor de kleuterklas staat. Past in ieder geval goed bij de doelgroep van GL.
Smerige communist.
Niet om aan te horen inderdaad.
Nou inderdaad
Met z'n tekenfilm stemmetje.
Beetje Jetten maar dan een graadje of 0.00007 graden erger.
De bouw word stil gelegd wegens een nep crisis, en dan een debat over dat er meer gebouwd moet worden. Maar een bouwvergunning krijgt men bijna nergens meer. En een Hypotheek om te bouwen is voor beginners bijna niet te doen.
Wat een poppenkast. Om te janken
Kreeg een aanbod om te investeren in duurzame nieuwe woningbouw (huurwoningen).
Rendement van 7% per jaar en een jaarlijkse waardestijging van 2% per jaar... Wat rijmt er niet met "sociale woningbouw"?
Ze waren de a vergeten ervoor te zetten
@boerk: Ik zou ook graag willen participeren. Mijn huidige liggende gelden bij de Rabobank renderen nul procent. Daarom sta ik open voor voorstellen.
Wat is dit nu weer voor halve zool, gaat hij nog eens alles herhalen wat al 66 keer gezegd is.
Ik vraag me af er een stichting komt die in statuten heeft op te komen voor het algemeen belang, en die vergelijkbaar met Urgenda een proces tegen de staat aan gaat spannen, maar dan om te eisen voor daklozen en andere woningzoekenden voldoende woningen te bouwen. Daarbij kan de stichting zich net als Urgenda beroepen op de mensenrechten. De woningnood is bovendien een veel concretere zaak. Veel beter verdedigbaar. Er zit alleen niet zo'n massahysterie van zeg maar de juiste mensen achter, waar de dikastocratische klasse zo voor gevoelig is gebleken.
Neen. Die Urgenda activisten hebben geen werk nodig en wonen zeer gedegen ergens binnen de Amsterdamse gracht zeer comfortabel (en het liefst zo scheef mogelijk).
@Langshetrandje | 19-02-20 | 19:03: Ik zit niet aan Urgenda zelf te denken. Zo'n eliteclub geeft niet om de woningnood van de minderbedeelden: allemaal deplorables, racisten, tokkies. Maar zou vanuit de SP of PVV niet actie ondernomen kunnen worden.
@Sitting_targets | 19-02-20 | 19:18: Mogelijke een interessante casus voor een aantal partijen inderdaad
Weinig ruimte en toch huizen nodig? Dan de hoogte in. Kijk hoe ze dat in Azié doen. Wel even de snelwegen en het OV verbeteren . Je zet ze neer in de voorsteden van de grote steden zodat de centra beschikbaar blijven om te winkelen, voor toerisme en in beperkte mate te wonen. Goede voorbeelden: Singeapore, Dubai, Hong Kong. Het vraagt alleen visie en voorstellingsvermogen en met een regering die niet verder kijkt dan de leider van ons land, Jesse Klaver over wat ze moeten doen, kun je op die visie nog heel lang wachten.
Genoemde steden rollen ook de rode loper niet uit voor gelukzoekers allerhande
Of Chroesjtsjovki-flats.
@likmegaties | 19-02-20 | 19:01:
Nee, het is geen Amsterdam of Rotterdam!
Een 'drijvende' fundering in slappe alluviale grond voor een woontoren van veertig verdiepingen zoals je in Chinese steden tegen komt kost in China - naar verhouding- vrijwel niets. In Nederland is zoiets onbetaalbaar.
Is één Bijlmer, Kanaleneiland en/of Overvecht niet al veel te veel van het 'goede'?
Weg met de boeren.
Woningbouw!
"stikstof"
Zeg.. dat Pampus in Almere ligt toch direct aan een Natura 2000 gebied? Hoezo 25.000 huizen? Voorgesteld door die narcist van D’66 en het heertje van het CDA, die beiden verantwoordelijk zijn voor het stikstofbeleid. Kan iemand mij dit uitleggen?
NEE!
NEE !!
Ach, die 25000 woningen zetten op de tekorten en vooral op de snelheid waarmee die op blijven lopen, ook de komende jaren, een druppeltje op een gloeiende plaat. Bovendien zullen er woningen worden weggezet die zo voorspel ik, vanaf 375000 VON zullen gaan kosten.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 18:58:
Wie gaat/kan dat betalen?
Achmed?
Mohammed?
@Is dit nog nieuws? | 19-02-20 | 19:05: en welke bouwers gaan lage huur woningen of middenkoopwoningen bouwen? Hobbyistenbouwvereniging Gekke Henkie?
@Is dit nog nieuws? | 19-02-20 | 19:05: Als je woningen bouwt vanaf VON 400K dan brengt dat doorstroming op gang. Er zijn tienduizenden gezinnen die graag verhuizen naar een grotere e/o luxere woning. Die laten dan weer huizen tussen de 200 en 300K achter.
@theo-is-dood | 19-02-20 | 19:13: Verwacht maar geen doorstroming of een korte schok van 3 jaar. Almere Pampus is nu de missing link die Almere op laat gaan in Amsterdam. Almere Stad, dat nu het stadshart is van Almere, wordt dan een buurtcentrum. Almere Pampus wordt het nieuwe stadshart met de bebouwing volledig gericht op Amsterdam. Ik zou er niet eens vreemd van opkijken als Almere dan op bestuurlijk niveau helemaal wordt ingelijfd in gemeente Amsterdam, omdat Almere dan als oostvleugel fungeert van Amsterdam. Die huizen in Amsterdam gaan niet weg voor 200-300k, maar minstens voor 400k, omdat anders die gezinnen hun hypotheek niet rond kunnen krijgen. Een onbetaalbaar Almere is natuurlijk goed nieuws voor Zeewolde, Dronten, Lelystad en zelfs de Noordoostpolder, maar een drama voor het Rijk, gezien er dan echt flinke infrastructurele investeringen nodig zijn; Meer afritten voor Lelystad, een snelweg naar Dronten, een upgrade van de Vogelweg en natuurlijk de Lelylijn. Natuurlijk is dit fantastisch voor de economie, maar die Europese stikstofregels gaan ervoor zorgen dat al deze investeringen niet worden gedaan, waardoor de onderklasse steeds verder van het werk komt te zitten.
@Alexander des Burgus | 19-02-20 | 20:26: "waardoor de onderklasse steeds verder van het werk komt te zitten."
Steeds meer grote bedrijven komen erachter dat ze grote kantoren in A'dam hebben staan, maar dat nog maar een minderheid van hun werknemers daadwerleijk in A'dam woont. ING is bijv al jaren geleden begonnen met Service Centers waar het backoffice werk (administratieve verwerking) wordt gedaan. Ook callcenters (en die zijn er nogal wat) kunnen Amsterdam uit en naar Almere, Purmerend of Hoofddorp.
Het is toch GVD godgeklaagd dat je je eigen mensen geen woning kan bieden omdat er elk jaar +100.000 mensen van buiten de grenzen komen binnenwandelen. En dan bedoel ik niet 'eigen mensen' blank ofzo, maar iedereen met een Nederlands paspoort. Volgens mij is dat ook de opdracht aan de regering die in de grondwet staat; zorg dragen voor je éigen mensen, niet de hele wereld!
Wollah.. jaij geef geld ja...
Dankzij de narcisten die op VVD/CDA/PvdA/CU/D66 stemmen, en zelf uiteraard een prima dak boven hun hoofd hebben.
Het enige doel van het Ordo-liberalisme is om de staat te gebruiken om zo gunstig mogelijke omstandigheden en omgevingsfactoren voor de markt te laten scheppen.
Dat is alles.
De rest is bijzaak.
Het Ordo-liberalisme is de primaire economische doctrine van de EU maar ook van het kartel kliekje PvdA/VVD/CDA/D66/CU/GL. En dat al 40 jaar.
De enige interesse die dat kartel heeft is hoeveel mogelijkheden de woningmarkt voor de markt bied.
Schaarste is geld.
Daarom gaat er nooit iets veranderen en vinden ze het toppie joppie als de druk alleen maar groter wordt op de woningmarkt.
Prins Bril moet tenslotte ook wat kunnen verdienen.
@Reaguurdeskundige | 19-02-20 | 18:53: Laten ze een voorbeeld nemen aan Baudet. Die geeft het goede voorbeeld en woont niet in een weelderig 020-grachtenpand maar uit piëteit met woningzoekenden in een bescheiden optrekje in een treurige achterstandswijk.
@Ridde Rogter | 19-02-20 | 19:12: Baudet heeft voor zichzelf een leuk inkomen weten te realiseren waardoor hij een weelderige woning op een voor mij onbegrijpelijke plek kan veroorloven en daar ook woont, hetgeen betekent dat een wat minder fortuinlijk persoon gebruik kan maken van dat bescheiden optrekje in die treurige achterstandswijk. Baudet doet wat betreft keurig mee aan het volkshuisvestingsprogramma dat de PvdA ooit voor ons land heeft opgezet. Kan jij dat ook zeggen, of ben jij een scheefhuurder?
Ik heb even zitten kijken. Een ding is mij duidelijk. De coalitie neemt dit enorme probleem totaal niet serieus. Ze maken er zelfs grapjes over.
Rot toch op met je tandems.
Ook dit ja.
Tekort aan woningen of teveel aan mensen?
Absoluut het tweede. Dat of het land is gewoon te klein.
Tekort aan woningen.
VVD.
De kip of het ei?
Nederland verandert langzaam aan in een multi-etnische kookpot.
En hoe gaat een Nieuwe Nederlander een woning van 4 ton betalen?
En hoe doen 130.000 Nieuwe Nederlanders per jaar dat?
Pia heeft de oplossing toch al? Alleen nog even voor stemmen, gaat helemaal goed komen met dat woningaanbod. /sarcasme
Ben ik de enige die die Sandra Beckerman er vandaag lekker uit vindt zien?
is dat een biermerk?
Of ze kómt van een feestje of ze gaat er straks nog naar eentje toe. Al gekheid op een stokje.... Hoe dan ook; ze ziet leuk uit.
Het zou mij niet verbazen
Is dat die Sandra van Boris?
Zou d'r idd ook doen! Wel eenmalig overigens.
Droplul Koerhuis. Als je centjes nodig bent kan je ook je vriendjes die multinations zijn WEL belasting laten betalen. Die buitenlandse toko's mogen ook wel een paar centjes betalen als ze gebruik maken van de door ons betaalde infrastructuur. En als je minder minder MINDER mensen binnenhaalt, dan ben je die centjes ook niet kwijt. stomme lul dat je bent!
Even zonder alle gekheid op een stokkie.
We moeten blijven bouwen.
Iedereen wil een betaalbare woning, dat is duidelijk.
Woningtekorten kennen we al 40 jaar.
Dat het nu nóg langer duurt, een woning te vinden, heeft natuurlijk met instroom te maken.
Daar ligt een oorzaak van woningnood.
En ipv de randstad onleefbaar te maken moeten politici eens 30 jaar vooruit kijken.
Die metro van Jetten is prima, alleen moet deze niet uit Almere komen, maar uit Meppel, Raalte, en Lelystad.
Veel meer woontorens aan de randen vd Randstad.
25000 huisies en een metro vanuit 036.
Nou nou, daar gaan we de oorlog niet mee winnen.
En begin eens met bouwers beter te betalen.
Anders is er geen bouwer te vinden.
Investeren ipv kapotmaken met stikstofsmoesjes.
Bouw ambitieus. Platte daken met panelen etc.
Stop met agrarische grond te stelen van boeren, voor een paar kudtpanelen.
Houd het gas er voorlopig bij.
Staatsschuld aflossen is niet interessant, volgens Wiebels, nou pomp die miljarden dan rond.
Houd de bevolking tevreden en stop met bevoordelen van nieuwkomers.
De regering creëert enkel scheve gezichten en die noemen ze vervolgens nazi’s en fascisten, lekker makkelijk.
U denkt wel heel erg ruim.
@Red shirt | 19-02-20 | 18:35:
Met een beetje polderen komen we er niet...
Ohw, wacht.
Ruimedenker | 19-02-20 | 18:26 |
Ga toch weg.
We moeten blijven bouwen.
Iedereen wil een betaalbare woning, dat is duidelijk.
Woningtekorten kennen we al 40 jaar.
*welkom welkom welkom*
Daarom is er een "woningtekort".
U gewoon gelijk. Vreselijk hoe alles word verkwanselt. En als je het er niet mee eens bent, ben je een soort Hitlertje
@Is dit nog nieuws? | 19-02-20 | 18:48:
Je bent gestopt met lezen, na “jaar”.
Er is geen tekort aan woningen, er zijn gewoon stomweg teveel mensen in NL - and counting, helaas.
Natuurlijk kun je onze laatste stukjes rust-en-ruimte in het groen óók nog eens volplempen met 120.000 stuks lelijke nieuwbouw en snelwegen, maar als er niets aan het 'welkom welkom, allemaal'-'beleid' verandert, zitten we over 10 jaar opnieuw met hetzelfde probleem. Alleen raakt op die manier de stukjes ruimte steeds sneller op, en het houdt echt op een gegeven moment op.
Die laatste opvatting koester ik al vanuit de overtuiging dat Nederland In zijn huidige omvang maximaal 200.000 inwoners zou moeten bevatten.
Als we zo doorgaan komen we nooit van het probleem af. Zelfs met 75.000 huizen per jaar houden we de instroom voor de welkom welkomroepers niet bij. En dan heeft ons beste kabinet sinds WOII ook nog bedacht dat de bouw met stikstof en PFAS kapotgemaakt moet worden. Oh ja, en tussendoor moeten de 8 miljoen bestaande huizen compleet verbouwd worden want gas is ineens viesbah. Kabinet Afbraak-III.
Stop onbeperkte import, en zet illegalen ook daadwerkelijk uit.
Hou op met die nep Co2 crissis en alles komt langzaam weer goed.
De afbreuk heeft lang genoeg geduurd
Zonder import, hoe lossen we dan de vele tekorten op in bepaalde sectoren?
@Erikjan79 | 19-02-20 | 18:34: je bedoeld de sector bijstand?
@Erikjan79 | 19-02-20 | 18:34:
Welke sectoren ?
De sectoren die door uitkeringtrekkers gevuld worden ? Of de sector die 5 x per dag met de kont naar het westen zit ?
@Erikjan79 | 19-02-20 | 18:34:
Kom je weer met je loze opmerkingen?
Fantast.
@Erikjan79 | 19-02-20 | 18:34: De tekorten voor apothekers en raketgeleerden zijn langzamer hand wel ingelopen. Die zogenaamde tekorten zijn vooral een smoes om nog meer kansloziers binnen te halen.
Mijn god, wat een droplul, die Koerhuis. Hoe komen zulke figuren op de kieslijst??
Dankzij knappe koppen in de kandidatencommissie. In het geval van de VVD een bejaardensocieteit.
Herstel, ik bedoel een Stuntelende Koerhuis. Hond.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 18:23: En dan zijn er nog mensen die er op stemmen ook. Help!
@Reaguurdeskundige | 19-02-20 | 18:31:
Beter stemmen op de partij die niet eens aanwezig is?
@Erikjan79 | 19-02-20 | 18:34: u zult binnenkort nog moe worden van hun aanwezigheid.
@Erikjan79 | 19-02-20 | 18:34:
Die partij heeft op dit moment slechts twee man op het toneel daar waar ze onderhand de mening van een aanzienlijk electoraat moeten verkondigen. Helaas zijn ze slechts een miniscuul oppositiedingetje en kunnen niet doen wat ze zouden willen doen. Geen nood, komt allemaal goed.
@Erikjan79 | 19-02-20 | 18:34: Lijkt me verstandig. Met een stuk meer dan 2 zeteltjes kunnen ze daar misschien orde op zaken gaan stellen.
En weer een deuntje in mijn hoofd.
Iets met 15 miljoen mensen.
1996, wat vliegt de tijd als het gezellig is.
Dat wordt nog een keer een belangrijk liedje.
Deze toneelvoorstelling heb ik afgezet. Het niveau van deze "Haagsche" acteurs is zo dramatisch.
het is inderdaad weinig verheffend. De slippendragers van het kabinet mogen dit opknappen. Groot gelijk dat Baudet iets anders is gaan doen. Fakedebatje.
Het kan toch niet zo zijn dat alleen bij de reaguurders op GS die mateloos irritante tekortkomingen van dit kabinet opvallen. Ik mag toch hoen dat dit ook allemaal blijft hangen bij al die echte Nederlanders bij de volgende verkiezingen. Met angsten en beven zie ik een zgn " cordon sanitaire " voor Pvv en FvD aankomen zoals bij het VB in België.
Definieer ‘echte Nederlanders’ svp, graag ook uw stamboom tot aan 1650.
Dat vraag ik me nou óók steeds af bij dit soort dingen. Maar het lijkt er inderdaad op dat alleen de reaguurders hier over enig realisme beschikken.
@niels5142 | 19-02-20 | 18:20:
Wollah ik weet niet wanneer mijn opa geboren is ja... kk.
Rob Jetten: "Wie wil er nou niet in Almere wonen?". 3, 2, 1...
Heet binnenkort Amsterdam Oost. Dan gaat de prijs meteen sky high.
Hij zelluf!
* krekels *
Aantal inwoners Nederland : 17,4 miljoen
Aantal Autochtone inwoners: 13,2 miljoen
Aantal inwoners met migratieachtergrond: 4, 2 miljoen
Per jaar komen er ongeveer net zoveel asielzoekers bij als nieuwe huizen dus wen er maar aan Jan met de pet dat jij of je (klein) kinderen of duur moeten kopen of tot hun veertigste op een redelijk betaalbare huurwoning in een normale wijk moeten wachten of moeten verkassen naar een middle in the nowhere gebied waar en geen werk is en ook geen ene zak te beleven is.
De babyboom sterft uit dus die huizen komen vrij.
13 miljoen blanke Nederlanders zullen snel 10 miljoen worden.
Bedoeld u nu dat u niet duur wilt kopen maar goedkoop sociaal wilt huren of heeft u simpelweg een hekel aan de buituhlanders?
@Miezerig | 19-02-20 | 18:15: Nee hoor die wonen al bij pap en mam thuis.
Komt dus niets vrij.
@Miezerig | 19-02-20 | 18:15: In die huizen gaan steeds vaker alleenstaande autochtonen wonen, dus dat niets op. Netto zal het woningtekort verder stijgen als gevolg van immigratie, gezinshereniging en andere kinderrijke gezinnen van woningsubsidie-afhankelijke allochtonen.
Daar valt niet meer tegenop te bouwen.
De olifant die ze niet willen zien, dweilen met de kraan open.
Geeft niks Baudet.
Volgens jaar heb je op elk onderwerp een mannetje.
Er is voldoende geld, maar die centjes zijn niet voor middelen zoals onderwijs, politie, zorg, woningen. Onze euris zijn nodig om al die mensen op te vangen die deze kant op komen en de ambtenarenmolens. Dit gaat in geen 20 jaar goed komen... Je zal maar kleine kinderen hebben zeg. Wat gaan die het moeilijk krijgen.
Gewoon emigreren. Ga ik ook doen.
@ja-ja-nee-nee | 19-02-20 | 18:19:
Naar?
@ja-ja-nee-nee | 19-02-20 | 18:19:
Dit probleem is nu overal in het westen, zelfs in het mooie Nieuw-Zeeland.
Als ik die PvdA pipo hoor zeggen dat hij niet geloofd dat er zonder zak geld woningen komen op de beschikbare plekken dan realiseer ik me hoe door en door verrot onze overheid en woningbouwverenigingen (semi overheid) zijn die op bakken met geld zitten.
Moest denken aan een filmpje wat iemand hier gelinkt had van een Amerikaan die tegen belasting is.
Er is al 75 jaar woningnood. Het ligt aan de gemeentes, Amsterdam bijvoorbeeld heeft miljoenmiljard m2 aan kantoorruimtes leegstaan. Verder valt er in het hele land niet te bouwen. Dat ligt aan de gemeentes, had ik dat al gezegd?
Zinloos debat, er mag niet worden gebouwd. Het woningtekort wordt relatief wat getemperd omdat we wegen 100km per uur later thuis zullen zijn.
Leegstand kantoorruimtes 020: 'In 2015 was dat bijna 1,3 miljoen vierkante meter. Dat is omgerekend ongeveer 18 procent van alle kantoorpanden. Dat is nu teruggeschroefd naar 8,8 procent. '
@Einde van de Domheid | 19-02-20 | 18:08:
Mag niet worden gebouwd.
Dus Almere.
Nou we weten hoe we Klein-Mogadishu spellen;
Almere.
Er worden nog steeds woningen aangeboden, dus dat rijmt niet echt met het begrip woningnood. Het voornaamste probleem is dat het systeem van volkshuisvesting zoals dat ooit is bedacht door de PvdA(!) niet werkt zonder dat er iets van een stok achter de deur zit. Laat diezelfde PvdA er nu mede voor gezorgd hebben dat die stok is weggenomen door voor sociale huurwoningen dezelfde hoge standaarden op te leggen als voor dure koopwoningen. Daarnaast stond de PvdA ook in de basis voor het afschaffen van de financiële mogelijkheden om in de koopmarkt door te groeien door hogere kosten aan het tweede huis te verbinden. Het resultaat van dit destructieve beleid is tweeledig. Enerzijds betekent het dat gemeenten meer goedkope woningen moeten bouwen, maar dat doen ze niet omdat ze in de geest van het oorspronkelijke plan mensen willen verleiden om toch door te stromen naar een duurdere woning. Anderzijds willen instromers die goedkopere woningen helemaal niet omdat ze er geen vertrouwen in hebben deze ooit nog te kunnen verkopen wanneer de woning te klein wordt (door gezinsuitbreiding). En dan met z'n allen naar Asscher kijken, want die gaat het vast en zeker oplossen. Haha!
Spijker kop helemaal mee eens
@Einde van de Domheid | 19-02-20 | 18:08: Ideetje voor D666: Als we de files nou nog wat langer maken, kunnen de mensen in hun auto gaan slapen. Hun huizen kunnen dan bewoond worden door asielzoekers. De mensen hoeven dan alleen nog maar thuis te komen om schoon te maken en de proviandkast aan te vullen.
Men durft nog steeds geen man en paard te noemen, hoe het nou grotendeels komt dat we 75 jaar na de 2e wereldoorlog nog altijd woningnood hebben.
Tja, de babyboomers, de zonen en dochters van de mensen die ons land hebben opgebouwd na WOII, kijken wel uit. Hun papa's en mama's laten ze verpieteren in de 24-uurs-luiers, maar zelf worden ze liever dood onderaan de trap gevonden van een ruim herenhuis, dan dat ze even inschikken.
@De verwarde man | 19-02-20 | 18:11:
Alles meteen over maken naar de rest van de wereld ?
@De verwarde man | 19-02-20 | 18:11:
En gelijk hebben ze.
@De verwarde man | 19-02-20 | 18:11: Het zijn de babyboomers die van 1968 de basis gelegd hebben voor dit krankzinnige beleid. Daarnaast hebben ze alles opgesoupeerd wat hun ouders gespaard hadden. Babyboomers, de meest schadelijke generatie ooit.
Ik zie op het lijstje alleen maar C-artiesten en een marokkaan. Zoiets wekt niet mijn interesse.
Azarkan heeft doorgaans wel goede punten. Ook nu weer, ondanks het standaard DENK gewauwel over discriminatie.
NL is weer het monopoly-spel geworden. het gaat om huisjes en hotels. het gaat om zoveel mogelijk deelnemers aan het spel zodat de intensieve menshouderij door politiek, bankenwereld, bouwwereld en de topaandeelhouders in luilekkerland kunnen leven. Jetten is een van de zetbaasjes van die lobby.
Niet alleen Nederland. Dit probleem speelt in veel meer EU landen. Het lijkt erop alsof men het bewust uit de hand heeft laten.lopen.
En nog steeds begrijp ik niet dat dit kabinet er nog zit. Zwakke ministers, slecht beleid, onzichtbare Rutte, onderling gedoe...
Het oogt soms als een piramidespel maar uiteindelijk klapt elk piramidespel.
@Gazelle | 19-02-20 | 19:35:
Klopt spanje het zelfde als hier
Hoe zou het land er uit zien als we zo rond de 14 miljoen mensen zouden zijn blijven hangen ?
Wat een ruimte,geen gezeik over bouwen.
De dag dat ik niet wist dat ie zou komen. Volledig eens. Geen extra geen voor infra nodig, geen files, geen CO2 probleem, geen politietekort, geen lerarentekort, geen etc etc etc. Deurtjes wijd op laten. Top!
: geen files
: geen stikstof
: genoeg ruimte voor natuur
Geen 'Opsporing Verzocht'...
Geboortebeperking zou prioriteit nr. 1 moeten zijn ivp de gemaakte ophef om het klimaat. In 2050 leven we naar schatting met 10 miljard op deze planeet...
@ploppy | 19-02-20 | 18:12:
touwtjes uit brievenbussen, veldwachter die ronde doet...
Kennen we Bram van de Commune ( typetje van Paul van Vliet) nog?
"Is de minister het met Bram eens?"
"Wat dan, Bram?"
"Dat regeren is vooruitzien"
"Jazeker, Bram"
...
"O, DUS U WIST HET WEL"
Wat zijn we al die jaren veel opgeschoten, de grootste kracht is de terugwerkende kracht...
Lekker hoor PVDA, kabinet verwijten dat ze alleen praatjes leveren en dan motievariant kiezen die voor praten gaat.
Volgend jaar kabinet PvdA, VVD, D66 en GL. Want wedden dat het gekker kan? Mwoehaha
Denk erbij.
Méér Hoerhuizen moet bouwen.
dan mist u waarschijnlijk nog wat zeteltjes.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 18:04: De NPO zet de propaganda machine weer op vol. Die boosten de PvdA ff naar 35 en wachten op een slippertje van Baudet.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 18:04: klein gristelijk erbij of desnoods 50+ en als echt nodig liever denk dan een partij met echte standpunten en vergezichten.
@First Contact | 19-02-20 | 18:08: ongetwijfeld.
De Bankrn blijven op hun gat zitten, ZZP’ers kunnen bijna geen hypotheek krijgen.
En permanente bewoning in vakantiehuisjes toestaan.
Is het woord ' asielzoekers' al gevallen, of kan ik nog beginnen (en vermoedelijk direct stoppen) met turven?
Die komen de vergrijzing tegen gaan
@piet7003 | 19-02-20 | 18:02: Én de arbeidstekorten aanvullen.
@piet7003 | 19-02-20 | 18:02:
Het eindstadium van de vergrijzing zou voldoende zijn om dat woningtekort op te lossen.
Maar nee, onze toekomst ligt in handen van die asielzoekers, schijnt; de welvaart die zij ons bezorgen !!! Je woont dan weliswaar in een stapelcontainer van 15m2, maar dan heb je wel onderdak, he!
@canis lupus | 19-02-20 | 18:03:
Én apothekersoverschot aanvullen.
Woningen bijbouwen is het paard achter de wagen spannen. Misschien moeten we in plaats daarvan eerst eens heel veel mensen terug gaan sturen naar hun land van herkomst. Remigratie heet zoiets. Dan hoef je namelijk ook geen woningen bij te bouwen. Het is geen raketwetenschap, zelfs mijn zoontje van zes kan dat begrijpen. Het is "common sense", maar laat dát nou juist totaal afwezig zijn bij mensen van de linkse ideologie.
Omdat al die migranten meer CO2 en Stikstof uitstoten, hebben we minder ruimte om te bouwen.
Het Nederland van Timmerfrans.
Als we onszelf opruimen komt er weer ruimte voor die mensen.
Het enige juiste plan tegen wooncrisis, is stoppen met mensen binnen blijven halen en degene die nog binnenkomen geen voorrang meer, maar ook gewoon 10+ jaar op een wachtlijst
Een goed bestuurder ziet vooruit en maakt plannen voor de lange termijn, middenlange - en korte termijn maar lulhannes Rutte met die kliek om hen heen komt alleen in actie als het kalf al is verdronken.
En toch stemt dom en laf Nederland dat zooitje niet weg.
Iets wat ik ook niet begrijp. Al die leugens, al die loze beloften, het gegraai en rommelen met cijfers. Doodmoe wordt je ervan.
Trump zou gewoon in 1 jaar bijbouwen wat nodig is. Die man heeft verstand van vastgoed.
Tja, waar de Chinezen zo in een half jaar een complete miljoenen stad uit de bodem stampen, moeten wij het hebben van tiny houses en gestapelde containers.
Waanzin ten top.
Er zouden 15 jaar lang iets van 100.000 woningen per jaar gebouwd moeten worden om de woningnood op te lossen.
Dan red je het niet met eenmalig 25.000 woningen in Almère.
Als we nou gewoon ieder jaar de 100.000 vervelendste Nederlanders of medelanders het land uit bonjouren, dan hoeven we helemaal geen woningen te bouwen.
Denk je dat iemand in Den Haag geïnteresseerd is om de woningnood op te lossen?
Want wat zou dat doen met de huizenprijzen? Met de overdrachtsbelasting? Met de hypotheken? Met de WOZ? Met de makelaars en de banken?
Nee hoor, fijn als u goed woont, en jammer voor uw kinderen, maar we doen er alles aan om het zo te houden. Al moeten we er een crisis voor verzinnen met een vervuilinkje dat in de lucht zit (maar het historisch gezien het qua vermindering prima goed doet).
Natuurlijk is Rutte niet aanwezig, en als ie aanwezig is zit ie met z'n mobieltje te spelen. Het interesseert die klootzak echt niks. Nul.
Mark heeft zo zijn prioriteiten.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:51: Duidelijk niet die van ons. Bij hem is wel heel duidelijk dat hij geen ruk om de burgers geeft en geen notie heeft om de wens te hebben op jezelf te wonen en een gezin te kunnen stichten. Het is en blijft een moederskindje.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:51: Braaf gehoorzamen aan de marsorders uit Brussel.
'99 eerste woning gekocht. Nadien gehouden in plaats in de gekte van 2006/2007 te verkopen, was altijd al de opzet geweest maar was destijds wel verleidelijk.
Toevallig afgelopen week de waarde van mijn huidige woning eens laten bekijken, €35.000,00 erbij in nog geen drie jaar, in een klein plattelandsdorpje met een trillende bodem. Ze worden hier verkocht bij de vleet, ik vraag me af hoe lang dit goed gaat. Dit moet kunstmatig in stand gehouden worden.
Klopt. Het is inderdaad kunstmatig en het heet minimumloon.
@Pierre Tombal | 19-02-20 | 18:15:
Die begrijp ik niet, sorry.
@GKJP | 19-02-20 | 18:29: Onderdeel van het sociale stelsel is dat jij geacht wordt bepaalde kosten te maken welke afhankelijk zijn van jouw inkomen. Een van die kostenposten is wonen en daarmee is de prijs van een woning afhankelijk geworden van het kunstmatige inflatiecijfer dat de overheid hanteert voor het minimumloon.
@Pierre Tombal | 19-02-20 | 19:15:
Hmmm, ik dacht dat de prijs van woningen enorm wordt opgedreven door het tekort eraan. Ik begrijp u dus nog steeds niet. Wederom sorry.
@GKJP | 19-02-20 | 19:20: Er is primair geen tekort en het heeft voor een eigenaar van een bestaande woning ook niet heel veel zin om deze voor veel meer aan te bieden dan een gelijkwaardige nieuwbouwwoning. Het vrije markt principe is hier dus totaal niet van toepassing, de overheid bepaalt de prijzen op basis van voornoemde doelstelling en slechts in buitengewone gevallen wordt daarvan afgeweken in de bestaande woning markt, meestal naar beneden maar heel soms ook naar boven.
@Pierre Tombal | 19-02-20 | 20:32:
Geachte, ik heb u hoog zitten, maar ik denk waarschijnlijk anders als u. Ik heb de woningen die ik in mijn leven gekocht heb gehouden en richt me op mensen die qua inkomen geen hypotheek kunnen krijgen, en tegelijkertijd, vanwege datzelfde inkomen, niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning.
En ik vraag een Christelijke huurprijs, mijns inziens.
Bouw eens een paar honderdduizend woningen er bij, niet dat we er dan zijn, maar dat zet nog geen zoden aan de dijk. Bouw er meer, en er is meer aanbod dan vraag, dan knalt de huidige bubbel kneiterhard uitelkaar.
Toch?
@GKJP | 19-02-20 | 20:48: Er is geen bubbel en als verhuurder bent u zich er ongetwijfeld bewust van dat u aan allerlei door u niet gewenste voorwaarden zult moeten voldoen wanneer u uw "christelijke" prijzen onder de sociale huurgrens brengt. Dat u er anders over denkt mag verder prima zijn, maar de realiteit is dat u in uw handelen zelf deel uitmaakt van die zogenaamde bubbel waar u over rept.
@Pierre Tombal | 19-02-20 | 21:54:
Sorry, maar als u denkt dat er geen (gigantische) bubbel is, zit u er ver, ver naast. Mijn handelen dateert vanaf '99, daar heb ik één en ander op ingericht voor mijzelf. En mijn Christelijke prijzen liggen ver onder de sociale huurgrens, als gezegd, ik richt me op diegenen die buiten de pot pissen. Dat ik meer dan twintig jaar geleden de juiste gok heb genomen, neemt u me dat kwalijk? Temeer daar ik woningen heb, waarvoor ik twee keer zoveel kan vragen als wat ik nu krijg?
Het spijt me, maar nogmaals, ik heb u hoog zitten, maar hier slaat u de plank ver mis.
@GKJP | 19-02-20 | 22:05: Ik geloof niet zo in filantropen...
Je kan toch zien aankomen wat je over xx jaar nodig bent? Zelfde als bij het CBR. Je weet van iedereen, echt alles, en nog loop je met je kop in het zand. Ik hoor al mensen praten over wachttijden van 15 jaar voor een huurwoning! OMG!
Het Centraal Bureau Rijvaardigheid gaat voorspellen hoeveel woningen er nodig zijn?
De Pechtold is ook van alle markten thuis.
@Osdorpertje | 19-02-20 | 17:53: Ik wil daarmee zeggen dat je als overheid van de burgers alles weet, dus je kan bijna tot op de dag -in de toekomst- kijken wat je moet inzetten in bepaalde sectoren.
Woningnood? www.youtube.com/watch?v=sFz482cPaVc&a... ;)
LOL
Meest incompetente regering ooit, laat de boel gewoon klappen, dan kunnen we door ipv nog een jaar door rotzooien met onbetaalbare nonsens-idealen in de verkeerde marge.
Weg met die stomme milieuplannen en ook een einde aan asielzoekers met voorrang op de huizenmarkt, gewoon achteraan aansluiten, echt, eindig dat alles nu.
Niemand heeft ervoor gestemd dus weg met deze horde idioten.
Die nieuwe huizen zijn voor de nieuwe arbeidsmigranten die D66 over wil laten komen. De Afrikanen en Arabieren die wel werken en die niet ook voor 90% in de bijstand terechtkomen.
Ik geloof meteen dat D66 dit plan zorgvuldig heeft doordacht, er is geen speld tussen te krijgen. [homerisch gelach]
Misschien krijgen we er als burgers met verstand wel gewoon hallucinaties opwekkende drugs bij? Drugs66 weet vast wel welke we nodig hebben, hop net als de jodiumpillen door de brievenbus. En je weet, als er beleid is hoeft er niet meer nagedacht te worden. Ik ga ff kijken wat de Pharma in de aanbieding heeft.....
Een 'woedende Wilders'... dat is zijn basisemotie.
U kent hem?
@Langshetrandje | 19-02-20 | 17:46: We zien hem zo vaak boos, dat we dit best een basisemotie kunnen noemen.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:52: Uw Roerganger lacht de bevolking dus van nature uit?
@Langshetrandje | 19-02-20 | 17:57: Hij lacht ze vriendelijk toe.
Exact; een lachende Rutte = basisemotie.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 18:02: minzaam
Ik snap "Zoetermeer" niet in het artikel. Wat bedoelt de auteur?
Precies dat, niet meer en niet minder...
Stad die bijgebouwd moet worden vanwege immigratie
@Ruler | 19-02-20 | 17:46:... jaarlijks...
Jezus, wat een sof. Ik heb ongeveer 40 jaar geleden een woning aangevraagd in A'dam. Ik woonde toen in een studentenflat. Ik moest tenminste 10 jaar wachten voor ik een woning toegewezen kreeg. En nu, met de zoveelste asielzoeker zo maar een woning krijgt, moet de autochtoon minimaal 25 jaar wachten. Tss.. Nederland moet overal de 'beste' zijn.
25 jaar wachten. Dan is het feitelijk gewoon onmogelijk een gezin te stichten.
@harry21 | 19-02-20 | 17:43: Zelfs Russen hoefden maar 10 jaar op een auto te wachten.
@harry21 | 19-02-20 | 17:43:
Die importeren ze dan ook uit Afrika.
@harry21 | 19-02-20 | 17:43: het is ook niet de bedoeling dat wij gezinnen stichten, wij moeten vooral werken om deze instromers te blijven onderhouden
Al een eeuw is de overheid hier mee bezig, als de overheid er zich aan bemoeit gaat het fout maakt niet uit welk onderwerp, maar dit onderwerp specifiek, helemaal vast gedraaid in hun eigen kl*te regeltjes.
Thierry vind dit niet interessant? Of valt er op dit onderwerp niet hoogdravend te citeren?
Aan de lijst van sprekers kun je ook het belang aflezen van de grote fracties. Wie is van Eijs? Wie is Koerhuis?
@Langshetrandje | 19-02-20 | 17:34: Koerhuis kun je voor een boodschap sturen.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:35: Postbode dus.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:35: Hoe is het met Klaas D?
Rustig, rustig. De ondergang van het avondland van Spengler is een lijvig werk.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 17:35: Al weken niet gezien.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:35: Dus niet " om "
@Langshetrandje | 19-02-20 | 17:34: Precies en Baudet kan zich moeilijk in 3-en hakken.
@Uw Verzekeringsadvis | 19-02-20 | 17:37: Debat stond om 14 uur gepland bovendien. Het leuterclubje leutert te lang.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 17:39: Ook nog eens, kan je nagaan !
Volgend kabinet er mee opzadelen, laffe loser.
3 mnd geleden moesten de boeren dood.
Bouwers moesten hun hamer in hun togus proppen.
3 mnd later:
100 km per uur en 500 miljoen om boeren uit te moorden.
En nu blijkt dat we 260000 migrantenvacatures open hebben staan.
Hé! Plots hebben we bouwdrift.
Stikstof was a Joke.
Stelletje MotherPrutsers! Bah!
Tja er is een dikke 15 jaar veel te weinig gedaan. Terwijl het probleem toch al sinds de jaren 80 speelt. Zeker onder Rutte is er een piramidespel gecreëerd met hypotheken en de markt. Cashen zonder investeren, Makkelijk verdiend door hypotheek verstrekkers en investeerders en Bos maar de abn redden. Niet investeren in een crisis maar zwaarder belasten, wat een schande . Ondertussen half Nederland in huizen die ze nooit zullen afbetalen, enorme privé schuldenberg. En nu? Massaal bij bouwen, wat doet dat met de huidig prijs? Mega rest schulden als de boel niet meer stijgt met een miljoen meer huizen? Poef al die ‘overwaarde’ weg? Nee Rutte wil de hand op uw portemonnee houden, crisis gaat wel even duren.
Er is geen tekort aan woningen, er is simpelweg veel te veel immigratie. 600 per week. PER WEEK. Nexit!
En dan mochten ze hier zogenaamd komen voor een TIJDELIJKE verblijfsvergunning, maar vertrekken ho maar, nee, de hele familie hierheen halen.
@Yumi | 19-02-20 | 17:50: en dat volk is precies juist opgeleid voor het werk ook nog is. Stel dat dat nog zou zijn is het nog triester omdat je dan kennis weghaald van een plek waar het nog harder nodig als hier.
Heerlijk. Op mijn 21e gestart. Direct vanuit het ouderlijk huis een premie-A woning gekocht met soepsidie. Daarna alleen maar veel geld verdiend aan het met winst kopen en verkopen van huizen. Voor de invoering van dd euro huis gekocht en betaald in guldens. 2 jaar na de euro verkocht in euro's voor het aantal euro's dat ik had betaald in guldens. Nu in 2018 weer nieuwbouwhuis gekocht dat binnenkort wordt opgeleverd en dan direct voor 100k meer in de verkoop gaat. Heerlijk. Daar valt niet tegen op te werken, 100k winst in 2 jaar.
OK Boomer
En waar ga je dan wonen?
Als je dat slim aanpakt kun je inderdaad goud geld verdienen.
Nou gefeliciteerd hoor. Fijn voor je. Je behoort tot de generatie die dit land diep in de schulden heeft gestort (o.a. met je premie-A woning) en je bent er nog trots op ook. Uitvreter.
Ligt er aan wat voor baan je hebt.
Klinkt goed, bijna als gratis geld. Eigenlijk ben je dus ook voor massa-immigratie net zoals veel VVD'ers puur om te cashen door woningschaarste ?
Enneh.... dit heeft u kunnen doen door eeuwig bij uw ouders te blijven wonen?
Knap. Netjes gedaan!
In je nopjes zijn met een pervers systeem.
Zo, word je geil van jezelf? Wel makkelijk deugen zo hè.
Dat klopt, als je verhuizen en eventueel verbouwen geen probleem vindt, is dit een goede manier, maar wordt minder leuk als je je kinderen mee moet slepen omdat die geen huis kunnen kopen en je geen zin hebt dit proces 8 keer te herhalen.
Of dat iemand ergens een baan heeft die ze/hij graag doet en niet in de buurt van je verhuisprojectjes woont.
Ik hoop dat de markt onderuit gaat en je diep onderwater komt.
@Pot Vol Koffie | 19-02-20 | 17:54:
Alleen gaat dat de eerste 10 jaar niet gebeuren door de schaarste tenzij het financieel systeem inklapt door al dat gratis geld wat er nu ingepompt wordt door de ECB.
@Dutch_Holland | 19-02-20 | 17:31: in mijn woning die ik heb verkregen via de woningbouwvereniging en die we altijd op naam van mijn partner hebben aangehouden uiteraard. Wat dacht je dan?
@Pot Vol Koffie | 19-02-20 | 17:54: jeetje wat wreed. Nou ik ben benieuwd. Veel succes op de zolderkamer van je moeder dan maar, oke?
@ikbenerweer! | 19-02-20 | 17:30: sorry. GenX. Geen boomer.
@Yumi | 19-02-20 | 17:54: ach, geen kinderen dus verhuizen is geen probleem. Hecht me ook niet echt aan huizen na 10 eigen woningen in 30 jaar. Doe een goed bod en je hebt het zeg ik altijd. En tot nu toe gaat dat prima.
@soldier-of-fortuyn | 19-02-20 | 17:33: dank je. En jij veel succes met het afbetalen van mijn schulden.
Stientje Graafmachientje is nog steeds op zoek naar de onderste steen.
Tekort aan woningen dateert al vanaf WW II. Willem Drees (pvda) zei al “Nederland is vol”. Ga emigreren.
Koningin Juliana ook al destijds...
Haha, misschien wel genoeg aannemers, maar een giga tekort aan electriciëns en loodgieters etc.
Of moeten allemaal die vmbo-rtjes van vandaag dat aan komen leggen ???
Komt straks 't water uit de stopcontacten...
Die Rijksuniversiteit Groningen zou ik ook niet al te serieus nemen als ik jullie was. Da's gewoon net zoiets als de UvA, maar dan in Groningen. Een ultralinks deugbolwerk.
Is het stikstof gedoe even niet meer belangrijk?
Met dank aan regeltjes, regeltjes, regeltjes en zo nog 1000 keer.
Een ding staat als een Paal boven Water, Klimaat dit Klimaat dat, maar Schiphol blijft de komende 20 Uitbreiden.
Deze Overheid al 40 jaar heeft enkel oog voor Bedrijven, en Immigranten.
Welke Voll-idioot bedenkt het om mensen binnen te halen , als je geeneens GENOEG woningen hebt voor je eigen Volk.
In het verleden heeft Nederland Immigranten toegelaten , maar bij gebrek aan ruimte, deze mensen in een gevangenis geplaatst, en dus klachten van Amnesty..
De Incompetentie is hilarisch, als het niet zoveel geld zou kosten.
Ik weet niet welke bedrijven je bedoeld, want mijn lasten stijgen sneller dan de pik van een puber die voor de eerste keer neukt.
@Dutch_Holland | 19-02-20 | 17:26: Shell die ongehinderd 40 jaar lang Groningen Plundert zonder Winstbelasting af te dragen..
Zonder voor de kwalijke consequenties op te draaien.
En Shell die Miljarden verdient in de Luchtvaart, dus iedereen moet betalen voor Milieu maatregels, en Shell en Schiphol blijven lekker uitbreiden.
www.ad.nl/binnenland/eigen-berekening...
Wat ieder voor zichzelf nadenkend mens al aanvoelde is nu becijferd. Een grof schandaal, zou genoeg moeten zijn om een kabinet te doen vallen.
Becijferd door wie? Een gerenommeerd instituut?
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:30: he daar hebben we de fulltime troll weer, wanneer ga je nou eens naar Joop.nl? Een respectabele organisatie ja, in samenwerking met wetenschappers van de UVA en juristen.
@paulis | 19-02-20 | 17:38: Jij laat je wel heel makkelijk om de tuin leiden. Deze uitslag stond van tevoren al vast. Iets met WC-eend.
Een logisch gevolg van "ruimtegebrek". We hebben eenmaal een kabinet voor vier jaar. Verder vooruit kijken dan dat, heeft voor de meeste partijen niet heel veel zin.. Ruimtegebrek is al decennia in het verschiet. Bredere snelwegen? Nog meer bouwen? Meer treinsporen? Meer natuur? Tja... Moskou - oppervlakte 2500km2 met 17 mio (on)geregistreerde inwoners.. Nederland 41500km2.. Hoogte of dieptebouw of helemaal geen bouw. Zeg het maar.. Alles moet meer - want kapitalisme.
Vroeger begon je in een sociale huurwoning als je jong was en nog niet zoveel inkomen had, daarna groeide je door naar een koophuis of een beter huurhuis. Nu zit je tot je dertigste thuis bij je ouders die inmiddels ook stapelgek worden van thuiswonende kinderen en die ook wel weer eens toe zijn aan een eigen leven. Een huurhuis voor jongeren is echter niet meer haalbaar. Daar zitten alleen nog maar immigranten in, bij ons echt een complete hoofddoekenwijk waar onze kinderen hadden moeten wonen. Gek zijn we in dit land.
Onzin. Ik heb mijn huis voor iets meer dan honderdduizend gulden gekocht. Enkele jaren nadat ik met werken was begonnen. Waar heb jij het over?
Voor de goede orde: ik ben wat ouder.
Als men die kinderen nu gewoon tot hun veertigste thuis laten wonen, dan kunnen zij mooi voor hun oudjes zorgen voor en na hun werk. En die oudjes kunnen op hun beurt dan weer hun kleinkinderen opvangen en thee met ze drinken als ze van school thuis komen. Kortom, win-win-win.
@Hetkanverkeren | 19-02-20 | 17:26: En ik heb een vaste baan en torenhoge vrijesectorhuur, waardoor ik met geluk een paar 100 per maand kan sparen. Een studieschuld waardoor ik 30K minder kan lenen. Zonder hulp zal ik pas over 20 jaar een huis kunnen kopen. Het is van de zotte.
@kweethetooknietbeter | 19-02-20 | 17:35: Ergens heb ik het gevoel dat jij helemaal geen kinderen hebt. Wat een slap gelul.
@kweethetooknietbeter | 19-02-20 | 17:35: Maar op welk moment en waarom vond het omslagpunt plaats? Eerdere grafiekjes zij de glorie.
Maar zie dat perspectief, een Nederland dat was, nog maar te hervatten.
Reken ze en succes. Echt. Wat is eigenlijk Nederlands voor benchmark?
De wondere wereld der parameters. Reeds.
@Pot Vol Koffie | 19-02-20 | 17:52: Voor mij geldt het omgekeerde. Als een gek (letterlijk) begonnen met werken en vrijwel meteen huiseigenaar. Inmiddels ben ik arbeidsgehandicapt en woon ik bijna voor niets. Want op tijd versneld afgelost. Binnen alle boeterentes.
Met al mijn economische achtergrond: het plaatje klopt niet. Ook al breekt mij 'snachts nog vaak het zweets mijn aanschijns uit. Want ik heb werktechnisch uiteindelijk snoeihard gefaald.
Waarschijnlijk net niet calvinistisch genoeg om mezelf op te knopen. My bad mijn aarsch.
Leuke discussie op de radio hierover, tussen een VVD-wethouder uit één of ander durp, en kamerlid Paternotte van D66. De gemeente heeft besloten op de voorkeursregeling voor vluchtelingen te schrappen, en die D66'er vond dat maar niets: "slechts 1 op de 17 woningen gaat naar statushouders, dus zij veroorzaken de woningcrisis niet". De VVD'er pareerde: "Er komen 50 woning vrij en we hebben 30 statushouders op de lijst"; een prima reden om de voorkeursregeling af te schaffen in plaats van meer dan de helft van de woningen aan statushouders toe te wijzen.
Terloops trapte hij ook nog even richting de provincie die nogal veel vluchtelingen had toegewezen. En richting Amsterdam, waar het (hilarische) geval wil dat de gemeente 500 woningen heeft toegewezen aan *illegalen* (!!!), en nu van de provincie een aanwijzing heeft gekregen dat ze niet genoeg vluchtelingen met een daadwerkelijke status zullen huisvesten. Het zijn daar inmiddels echt de dwazen die het gesticht besturen.
Ik snap ook niet waarom D66 zo op vluchtelingen kickt. Vroeger waren dat inderdaad intellectuelen of dissidenten of journalisten, tegenwoordig vooral mensen uit arme landen met een dictatoriaal regime of een burgeroorlog. Niet het type mensen waar Nederland veel plezier aan gaat beleven.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:28: Maar ze stoten wel veel minder stikstof uit, of misschien wel geen, zo redeneert GL en Dombo's66
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:28:
En veelal uit landen met een achterlijke cultuur die zover van ons afstaat dat het bijna de wereld rond gaat.
@A333aan | 19-02-20 | 17:31: ze nemen deze positie alleen maar in om de PVV te tergen. Rationele gronden zijn er niet.
Ze kunnen wel weer allerlei dingen willen en roepen, maar de burocratie in NL is van een dusdanige stroperigheid dat die 100k+ nieuwe woningen er de komende 10 jaar niet zullen komen. En als alle benodigde vergunningen er al komen, worden die woningen door Bouwbesluit versie 2020 zo duur dat J.Modaal hier niks aan zal hebben.
De woning nood komt door de groenlinkerd en andere linkse rakkers ,proberen
bezwaarschriften in te dienen en de gestoorde milieu groepjes gooien er nog een schepje boven op.Met hun ZG stikstof Volgens de NASA komt de opwarming van de aarde doordat de aarde iets is anders komen testaan tegen de zon ivm met het draaien om de zon.
Inderdaad, GL zit al decennia in het kabinet, dus allemaal hun schuld.
HET wachten is op het draaien van de zuid-westenwind naar noord-oostenwind door GL en Dombo's66.... Lukt ze vast wel met meer,meer,meer belastingen...
Woningnood komt door alle partijen die ooit geregeerd hebben.
Tweede kamer en kabinet zouden zich eens wat meer druk moeten maken om de betaalbaarheid van huizen; veel belangrijker.
Maar dat zal nevernooitniet gebeuren.
Gelukkig weet 99% van Nederland geen onderscheid te maken tussen het woningtekort en de betaalbaarheid van woningen (en denkt men dat als er woningen worden bijgebouwd, ze weer naar een betaalbaar niveau zullen dalen.
Welterusten Nederland.
Bejaarden moesten langer thuis blijven wonen. Minder zorgkosten, minder gezelligheid en minder gezinswoningen beschikbaar.
Gezinshereniging, ongecontroleerde arbeidsimmigratie binnen de EU, eindeloos gedoogde arbeidsmigratie vanuit Noord Afrika geeft een verdere druk op de woningmarkt.
Woningen die niet meer gebouwd mogen worden, vanwege stikstof. Een element dat gewoon in de natuur hoort 78,5% van onze atmosfeer. Extra ammoniak en stikstofoxiden bleek de biodiversiteit in het Nederlandse tuintje verhoogd te hebben. Dat is mooi, want het laatste Oerbos werd twee eeuwen geleden gekapt. We stoppen met het bouwen om een verlepte tuin te behouden, we willen niet de ene verwilderde tuin inruilen voor de volgende.
De woningnood rust op drie peilers, die allemaal uit het torentje komen.
Dat, en al zo'n 100 jaar een beleid rond ruimtelijke ordening dat als hoofddoel schaarste van bouwgrond lijkt te hebben. Er is al een tekort sinds het rijk zich actief met de woningmarkt is gaan bemoeien.
@Muxje | 19-02-20 | 17:30:
Klopt, de gemeente waar ik vandaan kwam gaf dorpsbewoners altijd de gelegenheid om te bowen.
Daar stak later de provincie en het rijk een stokje voor, het was immers geen groeigemeente dus de onder dwang werd de bouw stopgezet.
men mocht dus zelfs niet bouwen voor de eigen gemeente.
Stikstof, CO2 en andere goedjes waar teveel van zou rondzweven, spelen geen enkele rol als het gaat om de boeren en de autochtone Nederlander een hak te zetten. Deze goedjes spelen opeens geen enkele rol meer als het gaat om de bouw van AZC's of verse woningen voor statushouders.
Oh maar de villa's met gesponsorde Tesla's op de oprijlaan schieten hier als paddenstoelen in de herfst uit de grond.
Met de vastgoedvriendjes van Rutte gaat het toppie.
Crisis is een zeer relatief begrip.
projectontwikkelaars laten midden en laagsegment volledig links liggen. Die willen ook een centje verdienen.
@Langshetrandje | 19-02-20 | 17:32:
En de gemeentes,die steeds vaker speculantje en ontwikkelaar spelen
@miko | 19-02-20 | 17:53: Ja, en dat is pas echt link. Die snappen er de ballen van.
Opvallend, de afwezigheid van FvD. Thierry is zeker bang dat hij wederom gebashed wordt.
Hij ging er vanmiddag in met boter en suiker. Het wordt nooit wat met die jongen, hij wil nergens voor deugen.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:18: Hij vertoont steeds meer gelijkenis met Alan B'stard.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:18: gelukkig maar, deugers hebben we al genoeg.
Was kennelijk nodig in Den Bosch.
@oldandwise | 19-02-20 | 17:21:
Daar heeft hij inderdaad wel wat van weg.
Zie die hele kamer er nog toe in staat om sjerry overal de schuld van te geven.
Er is meer een teveel aan mensen dan een tekort aan woningen.
Met 100.000 per jaar(ieder jaar meer) instroom zal er nooit genoeg gebouwd kunnen worden...
Er landen weer vliegtuigen in Aleppo.
Ik denk eerder vanuit oa Aleppo....
Hiddema weet niks van wonen? En Thierry staat met klompen aan op het Malieveld?
Jouw VVD is kampioen immigranten binnenhalen. Laten we het daarover hebben Kuifje.
Thierry heeft zijn spreektijd voor het gehele jaar al opgemaakt bij het debat over het Ceta verdrag.
@Je_zeulende_zusje | 19-02-20 | 17:14: Niks mis met hoogopgeleide migranten, of met Oost-Europeanen die de handen uit de mouwen steken en werk doen waar Nederlandse uitvreters te beroerd voor zijn.
Volgens mij zit je op de verkeerde website Kuifje?
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:17:
Wooncrisis Kuifje. Wooncrisis. Ogen op de bal houden. Blijf het proberen.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:17: Nederlandse uitvreters de arbeidsmarkt op stimuleren vind ik zelf een beter idee.
@Knitty | 19-02-20 | 17:22: Ja, maar dan heb je niks. Want dat zijn mensen die slecht bemiddelbaar zijn en/of nauwelijks gemotiveerd. Trekken aan een dood paard.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:25:
Overgrote deel statushouders blijft bijstandsafhankelijk.
@Je_zeulende_zusje | 19-02-20 | 17:27: Die kun je beter in de eigen regio opvangen, maar daar wordt nu ook aan gewerkt.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:17: Arbeids-omstandigheden zijn op bepaalde plekken zo slecht geworden , dat er enkel nog Polen willen werken, ik zie dat dagelijks.
Dit komt mede omdat ARBO en n I-SZW (arbeids-inspectie) nooit controleren!
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:25: er zijn velen die wel willen werken Kuifje, maar te oud bevonden worden of niet de juiste opleiding hebben. En deze mensen krijgen helaas geen opleiding aangeboden want geen geld voor.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:29: Heb je nu alweer een micro pauze? Op hoeveel tegeltjes zit je inmiddels........ in neem aan dat je dit zelf wel een beetje bij houdt........ Ouwe uitvretert!
@Torquemada | 19-02-20 | 17:31:
Andersom. Werkgevers willen Polen omdat die niet zo "zeiken". Doen ze dat wel dan kunnen ze vertrekken.
@Fatwabuster | 19-02-20 | 17:32: Ik tik heel snel, dat begrijp je wel. Heb me op de lagere school eens laten testen, en toen bleek ik hoog-productief.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:25: Helemaal waar, daar kun je werkgevers niet mee opzadelen. Maar ik vind het stuitend dat 'niet willen' blijkbaar genoeg reden is om niet te hoeven werken. Ik hoor mensen in de buurt hier letterlijk zeggen dat ze er geen zin in hebben, gaan liever de hele dag op de bank tv kijken met Aldi bier en shag. In de zomer liggen ze lekker de hele dag in de tuin.
Vervolgens worden er wederom mensen uit andere landen binnengehaald om tekorten op de arbeidsmarkt te vullen. Waanzinnig.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:34: Hahaha. Hoog-productief op de lagere school...
@Knitty | 19-02-20 | 17:37: Ach man je kletst uit je nek.
@Je_zeulende_zusje | 19-02-20 | 17:33: Andersom ,werkgevers in de Detailhandel kunnen niemand anders meer krijgen, enkel nog de domme polen , die geen Engels of Nederlands praten.
DUS 3X alles uitleggen , en dan kijken of het goed gaat....
Dat ze zoden aan de dijk...
Oftewel , je gaat iedere dag de Bietenbrug op !
@Je_zeulende_zusje | 19-02-20 | 17:40: Ik heb er ook 2 in mijn kennissenkring zitten. Grijpen alles aan om niet te hoeven werken, en dat doen ze vaak erg uitgekookt.
@Torquemada | 19-02-20 | 17:43:
Dat detailhandel niemand meer kan krijgen vind ik niet zo vreemd.
Vaak slechte werkgevers.
@Torquemada | 19-02-20 | 17:31:
Dat kun je gewoon aangeven als een werkgever over de schreef gaat. weet zelfs een Pool.
@Kuifje-naar-Brussel | 19-02-20 | 17:46:
De participatiewet is al een tijdje van kracht. Zelfs als je niet (direct) bemiddelbaar bent zijn er nog de aangeboden voorzieningen of tegenprestatie. Gemeentes worden daarop gecontroleerd. Niets doen en niets willen is alleen voor de categorie die daadwerkelijk zorg nodig heeft. Al zal er af en toe wel eens iemand doorheen glippen.
Want?
@Je_zeulende_zusje | 19-02-20 | 17:40: Hoe bedoel je?
@Je_zeulende_zusje | 19-02-20 | 17:56: Oh, een wet! Gelukkig, dan komt het goed! Of toch niet...?Volgens mij zijn de mazen in die wet behoorlijk groot als ik zie wat er hier zoal doorheen glipt....
@Knitty | 19-02-20 | 18:29: oeps
Wooncrisis? Immigratiecrisis zal je bedoelen!
Dat is een vies woord in Den Haag....
REAGEER OOK