Klimaatdrammen is een elitehobby, deel XXVI

Waarom zijn dit soort duurzame dogma's toch altijd zo'n enorm CLICHÉ?
Janneke en Bernlef "proberen zo duurzaam mogelijk te leven" en daarom zijn ze van een appartement in Leiden verhuisd naar een veel grotere woonboerderij (meer oppervlak voor jezelf, niet duurzaam). Ze doen of ze ver van de drukte van de stad wonen, waar "consuminderen automatisch gaat", maar ze wonen gewoon hartje Randstad in een aan Leiden vastgegroeid dorp op 10 minuten rijden van een winkelcentrum. Ze besloten duurzaam te worden, toen ze de film van Al Gore zagen. In het vliegtuig terug uit Argentinië. Ze hebben hun woning (met zwembad) van het gas gehaald, een warmtepomp aangelegd en het dak betegeld met zonnepanelen. Kosten: 180.000 euro. Dat is niet voor iedereen haalbaar & betaalbaar - zelfs niet nu D66 ons voedsel nog niet in prijs heeft verdubbeld. Bernlef en Janneke hebben niet één maar twee elektrische auto's (waaronder een peperdure Tesla). Maar Bernlef en Janneke verdienen dan ook zes keer modaal. Maar ze doen verder weinig grote uitgaven: de laatste was - geen grap - een lang weekend New York. De volgende grote uitgave? Wederom geen grap: met hun duurzame driekindergezin (kinderen, niet duurzaam - red.) lekker naar Zuid-Afrika. Fijne vakantie alvast, Bernlef & Janneke! (pdf)
Reaguursels
InloggenDit is waarom ik de wereld haat. De scheiding tussen echt en nep vervaagt steeds meer en het is steeds minder duidelijk of iets serieus is of een lang aanhoudende hoax.
zoals flat earthers of anti-vaxxers. Wie is serieus wie zit te trollen en wie is serieus (en daarmee een bedreiging voor de sociale cohesie)?
Kan deze wereld alsjeblieft weer terug naar factory default?
"Klimaat"-drammen is een linkse elite-hobby.
Betaald uit subsidies = ons belasting-geld.
Ik dacht eerst dat dit een parodie was op de alhier reeds lange tijd bekende hypocrisie van de gemiddelde GL/X66 klimaatdeuger, maar verdomd, het is ECHT!
Ongelooflijk.
Oh ja, en natuurlijk ook nog eens drie kindertjes hè.
Want over de echte oorzaak van zowat alle wereldwijde problemen - veel te veel mensen - hullen we ons natuurlijk in oorverdovend stilzwijgen.
Cyril Wentzel ontmantelt de groene religie
www.youtube.com/watch?v=GMH2jCC09qA
Vooruitlopend op zijn toespraak op het congres van ‘Cultuur onder Vuur’ verscheen een boeiend interview met Cyril Wentzel van De Groene Rekenkamer.
Een breed scala aan onderwerpen kwam aan bod, waaronder de polarisatie in het klimaatdebat, dubbele agenda’s, taalverhaspeling, de aanval op onze economie en de ‘groene religie’.
Ow ja lekker deugen: youtu.be/TMTkedIUX8U
Een electrische auto is een soort 3-D televisie (miljoenen gezinnen hebben nu een tv met een matige kijkhoek). Over tien jaar staan de straten vol met afgedankte, de ons opgedrongen electrische auto's waarvan de accu kapot, waarvan de prijs veel hoger is dan de restwaarde van auto.
Je kunt er gewoon nieuwe batterijen instoppen hoor.. tenminste, bij een design dat een beetje voldoet.
En ja, batterijen kunnen gerecycled worden en moeten zelfs inleverbaar zijn.
Zum kotzen. Het type parteimitglieder wat zich graag enorm deugend voordoen maar feitelijk ordinaire patjepeeërs zijn.
Het volk waar een Groen Links, D66 e.d. op gedijt maar parasieten van de gewone burger met al hun voordelen (auto's zonder BTW en BPM) het type wat na de bevrijding met pek en veren het land uit getrapt wordt.
Ik zou haar niet doen; Bernlef kennelijk 3 keer wel, zelfs nadat hij die Gore docu had gezien.
Het is misschien moeilijk te geloven, maar ‘groen’ is gewoon big business en kan gewoon economisch uit.
Die 180k panelen en die EVs zijn niet gekocht omdat ze groen zijn, maar omdat ze goedkoper zijn. Ok, het break even point duurt wat langer dan een seizoen van je favoriete kutserie, maar uiteindelijk is het gewoon een slimme investering.
Heeft dis niets met milieudeskundigen te maken, anders dan dat het wel zo verkocht is..
Dankzij die 100k subsidie die er op zit
@Fijn_dat_je_er_bent | 30-12-19 | 05:09: dat helpt wel ja.. bedankt.
Grootverdieners in mijn vriendenkring zijn nu op Bonaire, of madeira, of in Valencia. O ja, ik vergeet Barcelona. Eentje is net terug uit Madrid. Een vriendin boekt een treinreis naar Japan, maar zij haat vliegen. Zij is al wel een keertje rond de aarde gevlogen.
Maar geen kinderen.
Dus zij mogen dat.
Kinderen krijgen is vliegende kankercholeraaids voor de aarde.
En zo is ‘t. Overbevolking is probleem nr1
Nou nou toe maar zeg. Gelukkig compenseren uw vrienden genoeg. Kunt u zelf lekker dieselen, 3 kindertjes erbij, naar de camping in Frankrijk. Geen -schaamte voor u.
@BoerBob | 30-12-19 | 04:47: gelukkig heb ik ook geen kinderen. Geen walmdiesel.
Ik woon bewust op 50 m2, wat moet ik met meer?
Ik verdien modaal, en zit niet aan de subsidietiet.
Van die €180.0000,- aan groene investering hoeveel subsidie heeft dat opgeleverd? Als die rommel gekocht is van mijn belastingafdracht dan zijn het echte deugnieten.
Kan je rekenen? Er zit natuurlijk genoeg bijdrage bij van ons want ze bedenken dit soort regeltjes met hun D66 vriendjes om er vervolgens als eerste bij te zijn ;)
Vast aftrekposten van Bernlefs bedrijf...
@batvoca2 | 30-12-19 | 10:19: Ze is psychologe aan huis. Die panelen zullen toch wel op haar bedrijf zijn afgeschreven. Net als een deel van de kosten van die woonboerderij.
Dit is Greta over dertig jaar. enorm hard geroepen dat ze keihard aan het deugen zijn omdat ze 'alternatief' leven maar ondertussen wel profiteren van subsidies mede betaald door sappelende arbeiders werkend in 'foute' industrie.
Gadverdegadverdamme, wat een paupers.
Inderdaad en helaas zijn er de laatste jaren steeds meer van komen wonen in de gemeente Kaag & Braassem waar Oud Ade onderdeel van is... :'(
Met hoeveel eigen bomen ben je zonder vliegvakanties of tesla klimaat neutraal ?
Leefbaarheid van
Als aannemer kan hij de leefbaayvan Nederland flink verbeteren. Minimale kavel grootte 250m2 geeft veel meer ontspannen mensen.
Leefbaarheid van
Wereldvreemd?
Iets met ongezien en de tyfus voor dit soort lui.
Bernlef en Janneke willen vast ook vliegen onbetaalbaar maken.
Dan is het lekker rustig bij het inchecken, hebben zij geen last van die Tokkies.
Ik dacht even dat Sterfbed & Jannekut fictieve personen waren.
Blijken ze echt te zijn.
En ze bestaan echt! Er bestaan heel veel van dit soort hypocriete, betweterige bijnaBoomers.
Omhooggevallen succesnummers.
Ik mot ze niet. Ongezien.
Ze mogen bakken geld verdienen, prima.
Ze mogen hun hele hebben en houden verduurzamen, prima.
Maar loop er eens niet zo mee te koop ende te pochen.
Janneke gaat om 22:00 naar bed.
Bernlef om 23:30.
Ik geef ze nog twee jaar.
@Papa Jones | 29-12-19 | 21:43: En dan komt Bernlef uit de kast.
Ik wil nog even refereren aan de eerste tegel alhier van Buerman waarin deze link:
youtu.be/1FdItN4mr7Q
Een must see voor iedereen op deze aarde. Het meest ironische is nog dat al die klimaathippies met hun communistische denkbeelden hebben meegeholpen om de grootste, door macht en winstbejag gedreven kapitaslisten, hun hoax wereldwijd door te drukken. Wat nog triester is, is dat nog niemand van die gehersenspoelden beseft hoe goed CO2 is voor de hele wereld. Dat door de opwarming en CO2-toename grote delen van zuidelijk Afrika, maar ook grote andere delen van de wereld, aan het vergroenen zijn waardoor een gebied als de Sahel nu weer bewoonbaar wordt waar eerder mensen omkwamen door de droogte. Zoals in de docu gezegd: How come that something we breathe out and plants and trees live by, is called pollution." Een ander quote, niet woordelijk maar qua strekking: "Without CO2 the earth and all of it's living inhebitants will die." Alle angst voor global warming is onterecht. In plaats daarvan zou men bang moeten zijn voor gevolgen van global cooldown. Want als dat gebeurt dan gebeurt er met de mensheid hetzelfde als wat er in de laatste kleine ijstijd gebeurde en dat is heel veel sterfte door ondervoeding en ziektes. Als je je zorgen maakt om de toekomst van je kinderen ga je dan alsjeblieft zorgen maken om de hysterie die nu al jaren aan de gang is, maar vooral: kijk deze documentaire!!
Kort antwoord: Het is de dosis wat het een gif maakt.
Maar goed, CO2 is één van de vele broeikasgassen. We hebben er nog geen enkele grip op, de modellen zitten er allemaal naast: veel te hoog.
Maar ja, als wetenschapper gaat je kop er af als je er iets over zegt.
De documentaire is overigens volkomen kudt: de muzak op de achtergrond, de Eindeloze sfeerbeelden, ik zit echt niet te wachten op of Al Gore open doet als er aangebeld wordt. Effectbejag dat afbreuk doet aan de boodschap.
De oplossing geven ze hier echt. Iedereen moet verplicht 6 keer modaal gaan verdienen en elke jaar met het vliegtuig naar New York en Argentinië en Zuid Afrika en het milieu is gered!
En alle 17 miljoen een boederijtje op het platteland. Hoe moeilijk kan het zijn.
@Harry Turtle | 29-12-19 | 21:17: en iedereen wordt psycholoog of oplichter. Ik bedoel “”aannemer””.
Rukkers met het verstand van een pinda. Zie: de instortende gebouwen in Nederland.
Woningen in de kou door warmtepompen.
Met name de toon waarop dit eventjes als "gewoon" wordt uitgelegd.
Kom jongens, allemaal de stad uit en een vrijstaand huis met tuin kopen, met zwembad. Twee ton er tegen aan gooien om het groen te maken, hoe moeilijk kan het zijn?
Oh en meneer ontwikkelt groene projecten, hij deugt dus niet alleen prive (links lullen) maar ook op het werk (rechts vullen)! Hulde!
Leuk dat ze het zo goed voor elkaar hebben. Maar duurzaam is het natuurlijk allemaal niet.
De werkende moeder die het hele jaar alles op de fiets afdoet, en bespaart op de douche en naar de supermarkt haar eigen netje voor het fruit meeneemt en op vakantie gaat naar de camping in Zeeland, is duurzamer.
En die het liefst sla met aardappelen eet.
Klopt. Maar daar zijn er ook meer van.. dus dat moet ook wel.
Toch is de oplossing eenvoudig om de welgestelden bij de les te houden. Maak de kosten van alle producten die een inbreuk zouden kunnen maken op het klimaat inkomensafhankelijk, zodat een miljardair die een vliegreis naar b.v. Hongkong maakt dit even zwaar voelt in zijn beurs als iemand met een modaal inkomen. Zolang een dergelijke maatregen niet genomen wordt is het dwijlen met de kraan open. Net als het toestaan van de ongebreidelde toename van de wereldbevolking. Alle andere maatregelen ten spijt zal het jaarlijks resulteren in een nieuw record aan co2 uitstoot. Overigens is het onzin dat het klimaat hier door beinvloed wordt. Dit komt door de zon! Het wachten is op iemand die ons probeert uit te leggen dat er ook menselijke invloed is op de fusie processen in de zon.
Nou daar gaat u al in de fout. Klimaatgekte is een verdienmodel. De rijke wil juist rijker worden en de arme blijft meestal arm. Juist die armere mag dokken voor die onzin zodat de rijkere nog rijker word.Beter uitgelegd. Wij het volk mogen voor de uitstoot van die multinationals en hun grote fabrieken betalen. Waarna zij ons daarna nog voor de door ons betaalde reductie van die uitstoot ons in de winkel nog een keer laten dokken. Mede mogelijk gemaakt door dit klimaatgekke kabinet die die multinationals en die elite graag steunt. Het komt hun ook ten goede.Zo'n greta is hun reclame chucky.Ze zijn er erg blij mee!!!
Ik wist het al, Deugen is voor de rijken.
Arme mensen hebben hier geen geld voor.
Arme mensen mogen straks lenen bij de overheid, excuus, zich in de schulden steken bij de overheid voor het klimafaat.
@Analia von Solmsch | 29-12-19 | 20:46:
.. of een contract afsluiten met de orgaanhandelaren van '66, voor recycling van bruikbare onderdelen.
Armere mensen leven vaak al duurzamer. Dit soort compensatie is onnodig als je kleiner zou wonen en sober zou leven.
Ieder zijn ding maar duurzaam zijn ze niet.
Duurzaam voor hun niveau leefstijl wellicht.
Ik wou juist dat de rijken niet deugden. Dan hadden zee en vlaktax van 40% ingevoerd.. met dat kutgenivileer.
.. maar goed. Ook in Nederland en EUropa zijn er 97% knappe koppen die een oplossing gevonden hebben voor de klimaat-crisis! Voor een paar honderd luttele miljarden gaan klimaat-technici in de kelder van het paleis te Brussel de knopjes van het klimaat zodanig instellen dat wij niet allemaal binnen nu alweer 11 jaar DOOD zijn.
Knap hé!
Oh - 2 januari allemaal weer even mee-spijbelen?
Ik dacht eerst dat ik een sketchscript zat te lezen van de Sluipschutters, de Vliegende Panthers of Koot en Bie. Maar nee, deze mensen zijn serieus. What.... the.... fuck.
Precies dezelfde reactie alhier. Serieus, ik dacht dat dit een parodie was.
Helaas. Dit soort types bestaan dus ècht.
Op uw en mijn kosten.
5 jaar later.
Bernlef:
Na de ineenstorting van de beurzen in de VS ging het snel.
Wiebes riep nog, we staan er goed voor, dit gaat aan Nederland voorbij.
Ik was ook totaal niet ongerust, we hadden immers een sterke unie en munt. Maar de dag nadat Deutsche Bank viel kon ik opeens niet meer pinnen bij de Marqt.
De volgende dag op werk werdt 90 procent van de projecten stil gelegd door de opdrachtgevers. Een jaar later waren we failliet.
Janneke:
Met de voedselbonnen halen we brood, helaas geen speltbrood maar je moet toch wat om te overleven. De eerste maanden na het faillisement hadden we mijn inkomen nog, maar dat viel ook weg.
Bernlef:
Het kwam zo plotseling, we hoorden er nooit iets over bij DWDD of Jinek. We dachten het gaat goed, op aanraden van Rutte hebben we een Tesla en dit boederijtje toen gekocht.
Janneke:
Het was verschrikkelijk koud in huis afgelopen winter, we hebben alles wat brandbaar was in de kachel moeten stoppen, inclusief de plastic kerstboom en de banden van de Nissan.
De buurmanheeft ons nog een vat rode diesel geschonken om op te stoken, anders hadden we het niet overleefd.
En na onze mislukte oogst hebben we nog twee zakken aardappelen gekregen van hem in ruil voor wat batterijen uit de Tesla. Had ie nodig voor zijn trekker.
Bernlef:
Nu je het erover hebt, Ik moet hem nog even attenderen dat die vlag ondersteboven aan zijn trekker hangt. Weet zo'n man veel.
Echt geweldig grappig verhaal, zou zo maar eens kunnen gebeuren. U is niet toevallig familie van Nostradamus ?
Hehe heerlijk!
En zeker niet onrealistisch.
Dit reaguursel is puur goud.
"Gotta love cynicism." +Veel!
Lol ! Hadden misschien nog tulpenbollen bij gekund...
Voor sommige meer gelijke dan gewoon gelijke mensen is "het klimaat" een bron van inkomsten. Handel op de klimaat-effectenmarkt heeft ons al de eerste klimaat-miljardairs opgeleverd.
Al Gore bijvoorbeeld. Meneer kocht (net als meneer en meneer 0bama) een landgoed op de kust waarvan hij dertig jaar geleden voorspelde dat die twintig jaar geleden onder water zou staan vanwege "klimaat-opwarming". Zoals dat toen nog heette.
Dankzij dit kapitaal hebben de klimaat-mogols deze ramp voorkomen en omgedraaid naar "klimaatverandering".
Ken Janneke en Bernlef niet, maar die scoren blijkbaar ook goed in de klimaat-business.
Wou dat ik zo lucratief Deugen kon man! *jaloers*
Bernlef?
Deze lui stoten meer uit dan Henk en Ingrid. Die overigens wel de ambities van Bernwat mogen subsidiëren in de vorm van Tesla-subsidie, warmtepomp-subsidie en nog wat extra geld voor zonnepanelen.
En hoeveel IB korting subsidie krijgen Henk en Ingrid elke maand? Zullen we het daar ook eens over hebben?
In de Middeleeuwen kon je aflaten kopen om ondanks je zondige leven toch nog in de hemel te komen. Je kocht je in bij God. De armen hadden geen geld en moesten, om in diezelfde hemel te kunnen belanden, met de moed der wanhoop proberen om een deugdzaam leven te leiden. Voor hen geen aflaten.
Deze klimaatdrammers zijn nog een graadje hypocrieter dan die Middeleeuwse elite die zich met geld een weg naar de hemel kocht, ze kopen rechtstreeks deugdzaamheid in, per kilo, vinden dan warempel dat ze ook echt gaan deugen, en tot overmaat van ramp gaan ze die ingekochte deugdzaamheid ook nog uitdragen. Het is te triest voor woorden eigenlijk, te triest voor woorden.
Nou ja drammers... Dat valt toch wel mee?
Het drammen zit 'm wat mij betreft in het op ijdele wijze pontificaal uitdragen van een zichzelf aangemeten deugdzaamheid die in wezen helemaal niet deugt. Bij Jetten zie je dat ook, dat-ie zichzelf afficheert als deugdzaam ("Ik probeer zo veel mogelijk dit, ik probeer zo veel mogelijk dat...") maar in feite 'sans gene' een vals beeld creëert, met z'n in China geproduceerde katoenen klimaatrui aan poserend naast zijn golden retriever. Een 'goed mens' zijn als pose.
@Schoorsteenveger | 29-12-19 | 20:31:
Verschil is dat Jetten ons actief een onhaalbaar en onbetaalbaar klimaatkalifaat door de strot douwt. Dat bovendien veel vervuilender is dan de huidige energiebronnen. Dat maakt hem een enorme l*l.
En dan ook nog eens een l*l die de hele wereld over vliegt.
Deze mensen vallen niemand lastig met hun naïeve wereldbeeld.
Ze geven hun eigen geld uit aan hun eigen woning. Ze hebben 6 warmtepompen PLUS een palletkachel (wat aantoont dat warmtepompen niet werken), maar ze leggen anderen die troep niet op. Edje Nijpels, "toevallig" handelaar in warmtepompen, legt ons die krengen wel op.
Het "drammen" zit hem in het anderen veroordelen, en anderen van alles opleggen. Dat doen deze mensen niet. Ik vind het jammer dat sommigen in de panelen (gelukkig maar een enkeling) vanwege een stuk dat ze kennelijk niet gelezen hebben fantaseren over een brand bij een gezin, en orgaanhandel.
@Dandruff | 29-12-19 | 20:45:
Het zijn geen politici, accoord, en ze dringen de ander niks op, klopt, maar ze zetten zichzelf kennelijk met graagte in de spotlights van de etalages der deugd.
@Schoorsteenveger | 29-12-19 | 21:00:
In kranten en TV-programma's zie ik voortdurend interviews met onbekende mensen. Dat gaat dan over hun huizen, over hun werk, hun hobby's of weet ik veel wat. Men noemt dat "human interest", en dat lokt lezers / kijkers.
En inderdaad, veel mensen vinden het leuk in de krant te staan.
En meestal proberen ze dan een beetje sympathiek voor de dag te komen.
"Deugen" gaat niet om politicus zijn, maar om anderen veroordelen.
In dit hele artikel wordt niemand veroordeeld, beledigd, etc.
In de reacties hieronder daarentegen...
Kinderen niet duurzaam? Zolang de grenzen openstaan is, is een kind minder een uitnodiging voor een immigrant om de plaats van dat kind in te nemen.
Het zullen vast hele aardige mensen zijn, maar al lezend kreeg ik ergens het gevoel dat het NRC ze hier vooral te kijk wil zetten. Man zit in de bouw, vrouw zit in de rouw, in doorsnee verdienen zij zes keer modaal...
Je ziet een docu van politicus en hypocriet in optima forma Al Gore en zegt: schat, nu Groenland sneller gaat afsmelten moeten we lekker onder zeeniveau in een polder gaan wonen. En ik wil ook zo'n groot energieverslindend huis als Al al heeft. Liefst met een uitstootbrakende kachel erbij, waarvoor jij jezelf in de knoop en uit de knoop kunt halen met yoga als je even niet aan het professioneel meejanken bent als moderne klaagvrouw.
Hoeveel energie zou die warmtepomp wel niet vreten om dat huis uit 1821 (!) warm te houden? Met een oude koeienstal met zwembad... Is dat waar ze bewaard worden als ze niet in de sloot liggen? Maar weest gerust, in de winter laten ze die bevriezen tot ijsbaan en het ding lag er al. Je zou niet de indruk willen wekken dat een zwembad veel energie, water of grondstoffen kost om aan te leggen en te onderhouden. Net zoals Tesla's niet op hete lucht rijden, ook al produceert Elon het als hernieuwbare bron. Mag hopen dat de zonnecellen qua energie en levensduur toch wel minstens evenveel opleveren als dat hun productie, vervoer en installatie kost, plus dat hun elektrische wagenpark ermee gedekt is. Anders vreet dat ook nog (groene?) stroom.
Maar "ze scheiden afval" en "houden de deuren dicht". Behalve voor gelukszoekers als het op de publieke buitengrenzen aankomt, durf ik zomaar te gokken? Je deugt of je deugt niet immers. Nou die druppel op een gloeiende plaat zal vast enorm helpen... Beetje jammer dat de meeste consumptie van energie, water en grondstoffen en de meeste uitstoot en afval toch van niet-huishoudelijke aard zijn, maar wel worden gekocht en gebruikt door mensen. Die kindertjes leven ook niet van lucht en courgettes alleen, en een reis naar NY of ZA is ook niet gratis en impactvrij.
En ze eten minder vlees. Maar zagen onlangs wel een havik hun kip opvreten, als "lesje biologie". Ja, de Natuur geeft niets om vega kwezelarij en die kip had vast graag gekozen voor een snellere dood in een professioneel slachthuis of zelfs maar een vlug ferm hakmes of gebroken nek, dan levend door klauwen en snavel doorboord en ontweid te worden door een wild dier, zoals het in die mooie, lieve Natuur gaat.
De supermarkt is niet om de hoek. Nee, en je werk ook niet, dus wat je nou precies bespaart met maar één keer per week langs de super rijden is me een raadsel. Kom je op weg naar en van je rouwkransje niet toevallig ook langs een paar winkels? Of anders vaderlief die regelmatig op stap is in zijn dappere poging om toch nog ergens in Nederland iets gebouwd te krijgen ondanks alle lobby's en activisten van het Gifgroene Hart?
Kennelijk ligt de school op fietsafstand, want soms worden de minder taalkundig uitgedaagde kinders (die andere kan zeker alleen woorden als "duurzaam", "groen" en "Gretha" uitspreken?) daarheen gefietst, maar meestal dus kennelijk met de energievretende Nissan of Tesla. De BSO kart de kinderkens ook nog eens wat extra nodeloos rond voor een paar sporten die ze ook op hun eigen grond kunnen beoefenen.
Dan, oh deugd, doet men nog aan "Kolonisten van Catan"? Stelletje racisten... En ze vangen mollen? Hoop wel dat ze levend worden gevangen en humaan uitgezet om vervolgens zich weer terug een weg de tuin in te banen? Of krijgen ze bed, bad en brood in een kooi? En dan hebben ze nog een batterij aan dieren die toch ook allemaal gevoed moeten worden. Neem aan dat minstens de poes niet op de restjes of kliekjes of groente leeft. Misschien op (half)dode mollen. De konijnen en kippen zouden eventueel nog al die courgettes kunnen opvreten die hun moestuin kennelijk produceert.
Al met al: wat is precies het doel en de meerwaarde van zo'n artikel? Laten zien hoe het heurt, ook al kunnen 9 van de 10 mensen dit niet betalen? Ook al is je ecologische voetafdruk waarschijnlijk ook meermaals modaal doordat je op dergelijke, eh, grote voet leeft? De ogen uitsteken dat je gerust ruim in het groen kunt wonen als je maar centen genoeg hebt en het concept van humaan versnelde zeespiegelstijging cognitief niet dissoneert met in een polder gaan wonen?
Doet denken aan dat filmpje van Hong Kong over kooiwoningen. Op kleinere schaal doet NL exact hetzelfde: kunstmatig de nieuw uit te geven bouwgrond tot bijna nihil beperken, om zo een monopolieprijs te kunnen beuren. Zodat alleen "ons soort mensen" nog vrij kunnen wonen, en de rest van het grauw in een legbatterij mag gaan zitten. Boeren moeten kennelijk kapot, maar tegelijk moet hun grond kunstmatig "goedkoop" worden gehouden en die van de andere 99% van Nederland stik(stof)duur.
Het is ze verder van harte gegund, hun gezapig leventje hoor. Maar het groene voorbeeld maakt op mij geen (goede) indruk. Het zou ook fijn zijn als de rest van de mensheid gewoon mag leven, zonder een schuldgevoel aangepraat te krijgen voor het feit dat je bestaat, of aflaten te moeten kopen tegen een prijs waar de Rooms-Katholieke Kerk van voor Luther nog het schaamrood op de kaken zou krijgen.
Heb je de indruk dat mensen die enorme lappen tekst van je lezen? Ik zal je een geheimpje vertellen,doe ze niet,misschien als een reactie op iemand. Solliciteer je nu als stukjes schrijver hier? Dan zou ik beginnen met de helft van Feynman.
Wol lees ik altijd. Milo nooit want die zeikt slechts.
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 29-12-19 | 20:15: Hij heet Miko, geen Milo.
Ik zeg, de spijker op zijn kop.
Net gelezen, atijd leuk de tegel van Wol
atijd -> altijd
Spijker, kop, raak...
Topper
Prachtig hoor Wol. Blijf schrijven want een aantal van ons genieten ervan.
Torpedo in de midscheeps.... sinking fast; top !
@Overmar | 29-12-19 | 22:33:
... verreweg de meesten vermoed ik.
Prachtig stuk weer Wol. U kunt tenminste echt schrijven!
Ja en de elite heeft het voor het zeggen, dus zorg voor een andere elite.......
Drie kinderen. Dan ben je af. En die kinderen willen straks met de buitenlandse reis op school met het vliegtuig naar Barcelona. Niet met de bus naar Berlijn...
of op de fiets naar Zandvoort
Dat je met zo weinig realiteitsbesef 'elite' kunt zijn...
Niets elitairs aan heur, een cursus psychologie en een aannemersbedrijf.
@Berbaar | 29-12-19 | 19:48:
Zeker sneu volk. Die elite. Vooral die arrogante elite dan.Denken dat ze andere stront poepen als de gewone werkende nederlander. Want die elite word bedoelt.Denkende dat ze meer rechten hebben. Dat ze alles mogen en ook dingen die wij bij wet niet mogen. En neerkijken op ons als de tokkies. Wat zowat in hun ogen heel nederland betreft.Het zijn wel vaak die tokkies waardoor zij zo rijk hebben kunnen worden. Voor het nog rijker gedeelte zorgt dit kabinet!!En dat geheel van de gewone werkende tokkie hun centen. Tot zover weer die arrogante elite die op ons neerkijken.
@tweetybird | 29-12-19 | 20:05:
Met gewone elite heb ik weinig problemen. Die laten zich meestal ook weinig horen. Maar je hebt er ook. Die maar krampachtig zich voor willen doen als elite. En dat ook graag van de daken schreeuwen. En dan vaak graag de andere als minder willen wegzetten. Die elite. Daar heb ik nou echt weinig tot niks mee. Ik zeg doe normaal. Dan ben je al maf genoeg!!!
Oh, dat is best verklaarbaar. Heel veel mensen willen om begrijpelijke redenen bij de elite horen. En kleppen vervolgens alles na waarvan zij denken dat ze dat moeten zeggen om daarbij te horen.
Dat kunnen mensen zijn die niet bij de elite zitten (hopen zo toe te treden of willen onterecht de indruk wekken dat ze elite zijn = de overgrote meerderheid). Maar ook mensen die er wel bij zitten (hopen zo te voorkomen dat ze eruit vallen of willen ermee pronken = kleine minderheid).
@tweetybird | 29-12-19 | 20:13: Een goede voornemen voor het nieuwe jaar: op plempsels van Berbaar die elitair en arrogant zijn, alsmede plempsels die sneuneus of ad hominems bevatten
Niet meer op reageren. Daar geilt hij op.
@Olleke | 29-12-19 | 20:27: goede=goed
Het klootjesvolk is altijd de lul vooral als het klootjesvolk steeds op dezelfde Groene Neoliberale partijen blijft stemmen.
Gij krijgt wat gij stemt. Zo simpel is het.
Verder snap ik de jaloersheid niet zo,ik dacht dat iedereen hier minimaal drie keer modaal verdiende en HBO opgeleid was,..... minimaal.
Als HBO-er verdien je niet zomaar 3x modaal. Dat is kroegenpraat.
Het is geen jaloezie, maar de hypocrisie die hier wordt aangekaart.
Begrijpend lezen is moeilijk, kennelijk.
Leuk dat ze hun afval scheiden, maar gewoon *verplicht* tegenwoordig.
Op verkeerd aanbieden staat een boete.
Niets is wat het lijkt, Miko.
HBO opgeleid betekent niet ook intelligent.
@Berbaar | 29-12-19 | 19:46:
Dus jou zolder is nu voorzien van isolatie en straalkachel. Nou toch best een verbetering. Staat je blinde cavia er nog!!!
@opblaasschaap | 29-12-19 | 19:38:
Iedereen was hier minimaal HBO opgeleid EN verdiende meer dan drie keer modaal.
@Berbaar | 29-12-19 | 19:46:
Waarom doet u zo uw best om de grootste lul van GS te zijn? Vroeger had u als ongeletterde vaak nog iets te melden maar sinds de ban doet u alleen maar vervelen. Best sneu.
@miko | 29-12-19 | 19:54:
Dat mag U hier niet zeggen heur.
Guust Flater draait zich in zijn graf om.
@Analia von Solmsch | 29-12-19 | 19:41:
Ik zie de hypocrisie er ook wel van in maar lees uit veel comments toch ook veel kritiek op hun salarissen. En vooral dat meneer Bernlef het allemaal wel zou verdienen door dingen op de zaak te zetten etc. Tja,dat zijn aannames die me erg aan jaloezie doen denken.
De roep om gelijkheid komt hier wel erg vaak voor. Lijkt wel een bijeenkomst van de roze sosjale steilisten.
Heb een van mijn huizen ook zowat of grid gemaakt. al was het maar omdat ik het beu ben om mensen te spekken die geen reet uitvoeren( maar dat is een ander verhaal) Verder zou je mensen die gebruik maken van subsidies om elektrisch te rijden niet veroordelen maar het belachelijke systeem dat het mogelijk maakt.
Waarom niet? Voor kleinere afstanden is een elektrische auto ideaal,geen onderhoud,stil,kractig.
@Randall3.0 | 29-12-19 | 19:57:
Ik heb gewoon mijn eigen mening.
Dat lijkt lastig te zijn voor sommige mensjes,
Soit.
@Berbaar | 29-12-19 | 20:08: Dat heb je niet. Tenzij jij persoonlijk het partijbeleid van de VVD opstelt
@Berbaar | 29-12-19 | 20:08:
Nee, dat heeft u niet. U kijkt naar de heersende mening hier en gaat daar dan lijnrecht tegenover staan. Ooit was u verfrissend hier in de panelen, nu probeert u alleen maar om zoveel mogelijk reacties te krijgen. Dat lukt u trouwens vaak! + 1 daarvoor,
Voor de rest.,,.,,,, Best sneu
Onbedoeld is eigenlijk echt een prachtig persoonlijk profiel van de moderne mens.
Eigenlijk doen ze ook maar wat omdat ze het ook allemaal niet meer weten. Vol goede bedoelingen, maar verward achtergelaten in de klimaatdebat.
Je ziet ze bijna voor je, twijfelen bij de aankoop van de plastic kerstboom, maar gelukkig gaf Google antwoord en bleek die over 20 jaar 3% minder CO2 impact te hebben.
Volgen verder maar zo veel mogelijk gedwee en veilig de D66 doctrine, uit angst voor sociale uitsluiting.
Dit alles vermengd met wat aloude menselijke emotie als status gevoeligheid. Een Tesla en warmtepomp als nieuw maatstaf voor maatschappelijk geslaagd.
Trots op de bovenste helft van de apenrots.
Goede analyse.
Yep, en natuurlijk ook nog met duujjjjjjzaam deugdiploma aan de geïsoleerde muur, trots onder de VVD66 gouden lidmaatschapsplaquette.
Ja maar als duurzaamheid voor anderen niet betaalbaar is dan eten ze toch gewoon cake?
Ach ja, mensen die Al Gore als voorbeeld nemen wat betreft hun "milieuvriendelijke" gedrag. Dat is net zoiets als zeggen dat je een kindervriend bent, en dat Josef Mengele je belangrijkste inspiratiebron is.
Volgens mij zijn ze helemaal niet zo PC. Ze spelen immers kolonisten van Catan en niet CAtan.
Warmtepomp zou ik niet gauw aan beginnen maar als ze een flink zwembad in de schuur hebben liggen is het misschien een idee om dat flink te verwarmen in de zomer naar een dikke veertig graden met hun warmte pomp. Gewoon via zonneradiators.
vrouwlief krijgt natuurlijk veel te veel voor haar nepwerk maar ja,de zorg he,die is heilig daar moet geld bij. Ik denk dat deze muts wel het voorbeeld is dat die zorg wel wat in kan leveren.
Verder kunnen drie kinderen echt niet en Bernlef gaat er bij zijn volgende vrouw ook nog wel een paar maken.Zijn toekomstige ex is er dan al te schraal voor.
Weer een les geleerd. 1 gezin van het gas af kost 180.000 euro. Voor minder zit je in de kou.
Je zou er maar naast wonen.
Ik dacht even dat ik in de zeik werd genomen door GS, maar dit drukt het NRC dus gewoon echt af?? Zelfs bij die kudtkrant zijn er mensen geweest die de broek niet hebben droog gehouden. Zin in 2020. U ook?
Het zij maar weer even gezegd: deze mensen zijn in elk geval niet de gemiddelde Groenlinksers. Die bestaan in mijn observatie voor het grootste deel uit buurthuismedewerkers, geitenwollensokkenvolk, studenten volkenkunde en dat soort. Mensen die zelden boven het modaal inkomen gaan uitkomen in hun leven.
Ik zeg hen vaak: als die partij van je straks de economie en het sociale bouwwerk van Nederland om zeep heeft geholpen, zul je in de moeilijkheden zitten. En anders je kinderen. Kun je doen of je wat voorstelt, maar de realiteit zal je inhalen.
Misschien dat de gemiddelde D66'er er dichter bijzit, al heb ik ook daar wat twijfels.
U ziet het niet goed. Groenlinksers zijn niet zelden elitaire lui die het nogal wat te makken hebben, zeg maar types als Femke Halsema. Rooie praatjes verkopen en rechts leven.
Hartje klimaat+trein=Groen Links
Hartje klimaat+Tesla=D66
@Stratum | 29-12-19 | 19:25: Dat de elite voor een deel uit Groenlinksers bestaat, wil nog niet zeggen dat alle Groenlinksers elite zijn. Evenmin zegt het dat de elite grotendeels uit Groenlinksers bestaat. Geldt ook voor D66'ers.
Wel beheersen deze mensen inmiddels een groot deel van de oude media en de rechtsmacht. Echter, er zijn nog heel veel andere soorten elites.
Maar die lui met rooie praatjes en rechts leven ken ik, en mij ergeren ze ook. Hypocriete onzin.
@Stratum | 29-12-19 | 19:25: Bedenk ook: echte elite is maar een paar procent van de bevolking. Die mensen kunnen nóóit al die miljoenen stemmen voor Groenlinks, PvdA, CU en D66 zijn. Onmogelijk. Temeer daar een deel van die echte elite juist weer VVD, CDA en FVD stemt.
@6638-12345 | 29-12-19 | 19:40: Elite is ook dynamischer dan je denkt. Je hebt opkomst en ondergang.
@Harry Turtle | 29-12-19 | 19:27: vanmorgen nog gezien; Mondjeklimaat+trein+vieze hond=GroenLinks
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 19:43: Zeer juist. Heb de indruk dat er thans op dit gebied allerlei dingen door elkaar lopen in de verschillende elites. Op de ene plek is "rechts" in opkomst, op de andere "links", verschillende combi's en mensen in clubs die er onenigheid over krijgen.. Al is mijn waarneming als buitenstaander hierin beperkt.
Dat kunnen anderen veel beter. Lees hieronder.
Kunnen we ze niet preventief ruimen en de organen laten oogsten door Pia? Das pas echt cradle to cradle en levert ook nog eens een bijdrage aan de vermindering van de overbevolking.
The Onion News Network: Anonymous Hero Donates Hospital 200 Human Kidneys
www.youtube.com/watch?v=D_5nLxZVoPo
Als ik zo veel geld had zou ik ook keihard deugen en duurzaam leven.
Maar dat is niet voor iedereen weggelegd dus dat mag je niet als voorbeeld stellen.
Neem eens een vrachtwagenchauffeur die met een verpleegster is getrouwd en die alle eindjes aan elkaar moeten knopen. Die hebben geen geld voor 6 warmtepompen in hun huis. En die kunnen zich ook geen elektrische auto veroorloven. Zelfs niet tweedehands.
Deugen is makkelijk als je geld hebt. En vingertje wijzen ook.
Een tweedehands electrische auto is sowieso een aanrader. Bij Topgear hadden ze zo'n Nissan Leaf, die haalde nog 50km op een laadbeurt.
Typische koppel vrachtwagenchauffeurs + verpleegster hoeven niet "de eindjes aan elkaar knopen". Niet dat ze zich kunnen overgeven aan het soort decadente gekkigheid als boven beschreven. Maar dat zou niemand moeten.
Dan doen ze iets niet goed. Verder ben ik niet verantwoordelijk voor andermans zijn eindjes aan elkaar knopen.
Osdorpertje | 29-12-19 | 19:06,
Punt is dat dit gezinnetje helemaal niet met de vingertjes wijst.
Ze hebben een flink inkomen en geven dat uit, zowel aan niet-duurzame als aan wel-duurzame zaken. Hun geld.
Zoals ook mensen met minder inkomen hun geld soms aan niet-duurzame, en soms aan wel-duurzame dingen uitgeven.
Maar ik zie nergens een vingertje.
@Dandruff | 29-12-19 | 19:57:
Precies. Laat ze lekker doen wat ze doen met hun geld. je kunt het ook als een pauper uitgeven aan merkkleding en smerige bubbelwijn uit Frankrijk.
@Dandruff | 29-12-19 | 19:57: Ook weer zo. Point taken.
Yep. En het probleem begint te worden. Dat als jij al dat klimaatshit niet kunt betalen ze je weg beginnen te zetten als harteloos want het klimaat. En de generaties die hier na komen.
Maar ze willen vaak niet inzien dat vele mensen dat geld er gewoon niet voor hebben. Weinigen zijn er die zomaar even een elektrieke auto kunnen aanschaffen. Of een warmtepomp.
Het zijn ook nog klimaatgekke dingen want zijn halve produkten.Maar voor vele mensen een hele flinke investering.Dit kabinet zet juist mensen extra in de zorgen met hun klimaatgekte.
Ik zeg wacht beter op wel goede alternatieven en zet daar op in. Het uitvinden van klimaatvriendelijke betaalbare alternatieven die wel zin hebben. Zolang dat er niet is blijft gas toch het redelijkste alternatief.
Windmolens ook zo'n half alternatief. Straks alle auto's op stroom en je kunt ze omhakken. Omdat ze nooit de stroom kunnen leveren die benodigd is. Het is dus puur landschapsvervuiling. Niks meer niks minder.Auto's honderd laten rijden. Ook zoiets belachelijks.
Maar wel schiphol uitbreiden en lelystad opengooien. Ze zijn echt de weg kwijt. Het volk pesten en aan de andere kant meer uitstoten.Maar raceauto's in nederland in zandvoort. No problem.
Yep ik zeg als dat kabinet zo doorgaat komen ze zich vanzelf tegen. En zegt het volk. En nou houd die gekkigheid op!!!En daar maken ze het zelf naar.
@tweetybird | 29-12-19 | 20:32: Ja, plus continu meer volk importeren die ook weer meer stroom gaan gebruiken, maar daar hoor ik verder niemand over. Klopt allemaal geen zak van.
2 interessante tweeps uit de twitter van Harald Doornbos die het allemaal beter duidelijk maken. En wij hier maar bezuinigen.
"Van de 1.880.000 auto's die er in India tussen april-nov dit jaar zijn verkocht, waren er 1309 elektrisch. Oftewel: 0.069627%"
"Of bekijk het zo: buiten het Westen geven mensen niet echt een moer om het milieu omdat meeste mensen hun socio-economische status willen verbeteren en hun familie uit de armoede willen helpen. Mensen in andere landen hebben totaal andere prioriteiten dan mensen hier"
Ben nu in Angola. In Europa geen plastic rietjes meer en hier overal waar je kijkt bergen plastic en troep op straat. Werkelijk overal! Heeft niks met inkomen te maken maar met culturele luiheid.
@Winter_is_coming | 29-12-19 | 19:14:
Niet helemaal waar. Als wij ons plastic afval zouden moeten scheiden en zelf zorgen dat we ervan af kwamen (want ophalen, verzamelen en verbranden of recyclen kost geled en dat hebben ze niet), dan flikkerden we het ook maar op straat, gewoon om ervan af te zijn.
Mooi toch, nog miljarden mensen waar je als deuger je koloniale groene zendingsdrang op kan botvieren.
@Winter_is_coming | 29-12-19 | 19:14
Nee hè? U gaat mijn vooroordeel over luiheid van negroïde mensen hier toch niet bevestigen hè? Ik mag hopen dat het zuiver een voor mij niet te bevatten cultureel issue is, wat lichtjaren verwijderd is van het beargumenteerd racisme wat mij in toenemende mate belaagt.
*"say it ain't so, Joe, say it ain't so"; the Who*
Heerlijk die bloedhonden van GS, pak ze!
Jammer dat we geen reet voorstellen als weldenkenden. 70% lijkt wel deugmens in ons land
Wat een tenenkrommend 'kijk ons een deugen' verhaal. Ik heb helaas ook dat soort mensen in mijn kennissenkring. Ik kreeg een mail (want we doen niet meer aan kerstkaarten vanwege papierverspilling) waarin ze vermelden dat er inmiddels 24 zonnepanelen op hun nieuwe huis staan. Er 2 nieuwe auto's zijn: een Tesla en een hybride want de caravan moet ook getrokken kunnen worden natuurlijk. Verder nog een reisje geboekt naar Patagonie voordat het te toeristisch wordt.
En iedereen een schoon en klimaatvriendelijk 2020 wensen.
Zit ik dan in mijn galerijflat met 1x modaal en een oude Fiesta die ik hard nodig heb om al het vrijwilligerswerk te doen.
Sorry hoor, ik heb het geld niet om te deugen.
U lijkt wel jaloers.
Wees vooral trots op uzelf en gooi die gekken uit uw bestand. Scheelt ook veel energie.
@Langshetrandje | 29-12-19 | 19:02: Als ik iets niet ben is het jaloers. Het gaat mij om het gemak waarmee anderen ervan uitgaan dat je wel meegaat in dit soort doorgedraaide goeddoenerij. Ze kunnen zich ook helemaal niet voorstellen dat niet iedereen hierin kan meegaan. Die kortzichtigheid, dat zit me dwars.
@Von Mutzenbacher | 29-12-19 | 19:11: Dat was dan ook gewoon een dooddoener van iemand die duidelijk niet het scherpste potloodje uit het etui is hier.
@Mazzelstof | 29-12-19 | 19:15:
Eensch.
Deugen kent vele categorieën, Von M.
Nog steeds denken hele volksstammen dat een pelletkachel goed voor het milieu is. Waarschijnlijk alleen omdat de overheid het sponsort door middel van subsidie. Ik heb nieuws, het is gewoon ordinair hout wat met (vervuilende) schepen hierheen wordt getransporteerd en enorm vervuild bij verbranden. Ook deze twee deugers zijn eigenlijk gewoon deugnieten....
Doeslief. Geen NAW plempen aub.
Ja dus? Deze mensen verdienen veel geld en gebruiken een groot deel daarvan om milieubewuster door het leven te gaan. Niets mis mee hoor! Next!
En dit zal ongeveer de scherpte van de milieubewustere geesten karakteriseren die zo'n brute nietsontzienende moordaanslag op satire kunnen lezen met een serieus gezicht.
Amen.
Maar de kift van jankeballers is nu eenmaal sterk.
Milieubewuster? Ook en vooral fijn voor de portemonnee. Ik heb geen schuur waar ik 100m2 (of zo) zonnepanelen kwijt kan. Ben ook benieuwd of de btw netjes is afgedragen, mijnheer heeft een eigen bv. Buren van mij waren ook reuze creatief. Bakstenen aanvoeren in bakken van de visafslag Urk.
Rrrraaarrr.
@Analia von Solmsch | 29-12-19 | 19:12: Oh, je woont op Urk. Nu begrijp ik je veel beter.
Bij de vliegreisjes zijn ze dan zeker milieubewusteloos? Want daarmee maken ze al het andere weer ongedaan.
Denk dat er genoeg mensen die niks doen een kleinere aanslag op het milieu plegen dan deze mensen (die anderen rustig de les aan gaan lezen).
Milieubewust. Ga toch weg man. Reishe hier, reisje daar, twee auto's die barsten van de schaarse en milieuschadelijke grondstoffen. Niks milieubewust, decadent, overconsumerend en hypocriet.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 19:25:
Nee, andere haven in de buurt.
Maar goed.
Laten we zeggen: vis zwemt gratis in zee, na wat tussenhandel betaal je hetzelfde als biefstuk.
Buurman boert heel goed met deze handel.
Als ik met een Buick Riviera uit 1972 (1 op 3) naar mijn werk ga, ben ik nog altijd 58x zo duurzaam bezig als deze kinderfokkers.
Heeft u er een? Mag ik 'm lenen?
Hahaha, te grappig. Zouden sommigen op de NRC redactie dit ook inzien?
Ik zou willen dat ik me het nog oprecht kon afvragen, maar waar is die bijna atomaire kruimel grond voor een vermoeden van twijfel?
Ik vrees dat zowel de NRC als de geïnterviewden zelf totaal niet door hebben (hadden) hoe zelfs de beste comedy skit hier onmogelijk tegenop kan.
@nick.name | 29-12-19 | 19:08: Ik denk dat u gelijk heeft. Janneke and whats-his-face staan hier behoorlijk voor lul.
Na het eten doen we weleens een spelletje. Yahtzee, SET, Koehandel en in het weekend Kolonisten van Catan. De jongens gamen nog niet.”
Omfg; kolonisten van Catan! Kolonisten=Fascist!
-1 op de deugmeter, Janneke!
Alleen blanken kunnen kolonist zijn. Als mensen uit de derde wereld naar Europa gaan dan zijn het geen kolonisten maar "cultuurverrijkers" dan wel "vluchtelingen".
Het schijnt dat die palletkachels best vaak brand veroorzaken. Daar moet je toch niet aan denken! Nou, even dan...
Elk nadeel heeft zijn voordeel.
@Frau Merkel | 29-12-19 | 19:51: Het origineel is nog mooier. “Elk nadeel heb se voordeel”.
Pelletkachel.
Je moet kachels dan ook niet van pallets maken.
@dagpauwoog | 29-12-19 | 20:48: je hebt helemaal gelijk. Zelf heb ik gewoon een VC, kun je tenminste geen taalfouten in maken.
Die gasloze wijk die Bernlef heeft opgeleverd, staat die toevallig in Zutphen?
Was ook mijn eerste gedachte.
Narcistische deugingsdrang. Wordt lachen als iedereen in de stad hetzelfde besluit neemt als Bernlef & Co. Dat er miljoenen boederijtjes beschikbaar gemaakt moeten worden zodat alle stadskindjes netflixvrij kunnen rommelen buiten. Dat iedereen een Bernlefje wil zijn. Hoe zou dat gaan?
Vraag 't Edje Nijpels. Hij weet de weg.
Mooi. Dan heb ik de hele stad voor mezelf.
Jammer dat Janneke geen piemol heeft anders komden ze samen een cirkeljerk doen.
Wat een hypocrieten. Argentinie, zuid-Afrika,New York.
En 2(!) Elektrische auto's die aanslag plegen op waardevolle materialen iov een bakfiets.
Ook wij hebben inmiddels 2 elektrische auto's.
Komt wel dichtbij hoor zo. LOL
De welgestelden onder ons hebben er belang bij dat vloeibare brandstof zolang mogelijk beschikbaar is voor hun prive vliegtuigen, jachten en dergelijke. Daarom moeten de plebs zuinig aan doen. Het enige dat een rem op de co2 uitstoot zal zetten is de invoering van een persoons gebonden maximale uitstoot gedurende je leven ongeacht je rijkdom. Waarom mag een rijkaard (Al Gore is een mooi voorbeeld) meer vervuilen dan een gewone man. Waarom moet ik korter doucen zodat onze koning met zijn speedboot over de Griekse wateren kan racen.
Het enige dat een rem op de CO2 uitstoot gaat doen is dat fossiele brandstoffen ergens opraken, waarsschijnlijk ruim voor het einde van deze eeuw. En dan gaan we de klimaatcrisis-tijden nog missen, zeg ik jullie.
@omanders | 29-12-19 | 18:57:
Opraken? Fossiele brandstoffen?? Zal wel iets langer duren, als ze schaarser worden zullen teerzanden leisteen olie en vele offshore bronnen rendabel worden,misschien gooit Duitsland zijn bruinkool mijnen weer open.
En wie gaat dat hoe controleren?
@Frau Merkel | 29-12-19 | 19:51: Gaat waarschijnlijk gekontroleerd woden door mensen die omkoopbaar zijn.
Die kerel is een duurzame aannemer, het is zijn werk om huizen energie efficiënt in te richten. Ze wonen buiten de stad, zouden meer mensen moeten doen. En verder vinden ze het leuk om te doen alsof ze een boerenleven hebben, dat doe.n er hier ook wel meer. Weinig mis mee, ze pretenderen volgens mij ook niet dat ze klimaatgoeroes zijn ofzo. Gewoon een rubriekje over geld, uitgaven en leven. Meer niet.
Klopt,maar het is op GS een sport om er dan een draai aan te geven, en die wending hoeft niet perse gunstig uit te pakken voor de hoofdrolspelers in dit interview.
Prima analyse.
Maar dat zal de jankeballers en afgunstigen niet stoppen heur.
Wat hier beschreven staat is gewoon een oefening in decadentie. De schaamteloosheid ervan is misschien te legitimeren door het onverstand waarop het leunt. Dat is niet verboden. Maar dit heeft allemaal geen met goud beslagen reet te maken met "duurzaamheid."
Lees eens goed, ze zijn ‘bekeerd’ door de film van Al Gore, maar hebben intussen een gigantische carbon footprint. Maar wel één keer per week boodschappen doen ... en jawel, trots zijn ze daarop.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:57: omdat die paar zonnepanelen het verschil niet maakt? Als je ondertussen naar New York vliegt of zuid-Afrika voor vakantie?
Het staat gewoon in de tekst.
@Analia von Solmsch | 29-12-19 | 20:04: een documentaire heeft indruk op ze gemaakt en daarom leven ze wat anders dan ze eerst deden. Boeiend, laat ze. Of mag je alleen zonnepanelen, een warmtepomp en wat bio meuk als je nooit meer in het vliegtuig stapt? Wat een moral fags hier zeg.
Hahahaha, Janneke en Bernlef hebben een pelletkachel en doen aan yoga. Wat een prutsers zeg.
En gewoon lekker iedere vakantie lekker ver met het vliegtuig. Man man!
Vroeger hadden huizen grotere tuinen. Zodat mensen met een kleine beurs zelf hun groenten konden verbouwen.
Doen we niet meer, volstampen met woningen voor investeerders en object-beleggers..
Nu is het zelf groenten verbouwen voor de elite.
Logisch allemaal.
Not.
Nou volgens een sociaal democrate Klijnsma moeten we allemaal een moestuintje nemen.
@Zapata10 | 29-12-19 | 18:46:
Lol, dan mag Klijnsma eerst wel eens zorgen dat zoiets te betalen is.
Laat die mensen lekker plezier hebben met hun 6x modaal. Het is ze gegund.
Wel zijn het oersaaie mensen die in een bubble leven. Maar dat neem ik ze niet kwalijk.
ik heb ook van die klimaatgekkies op mijn werk. Als ze een woning zoeken, dan moet het wel een oude woning zijn want dat heeft meer karakter dat zo'n sfeerloze nieuwbouwwoning. Verder vliegen ze de hele wereld over want ze zijn zo verzot op andere culturen. Maar voor de rest wel iedereen de maat nemen over het klimaat.
Greta hipsters.
Wanneer nemen deze gütmenschen een asielzoeker in huis?
Dit zijn géén klimaatgekkies maar deugers. In een deugdelijk artikel uit een deugdelijke krant. Aanhalingstekens naar eigen deugen in te vullen.
@Olleke | 29-12-19 | 18:53:
Wanneer U dat ook doet.
We horen het wel.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:57:
Wat bent u toch een heerlijk uithangbord voor de VVD.
@kaasfondue | 29-12-19 | 22:25: En ik dan?
Deaud moeten ze. Meer wil ik er niet aan kwijt.
Kan jij er op 31 december na 24.00 uur niet even langs?
Toch lijkt me Bernlef me wel ok.
HTS bouwkunde, down to earth beta studie. Goedlopende zaak, Tesla vooral uit fiscale overwegingen. Heeft hier en daar wel sympathie voor FvD maar zegt daar natuurlijk niks over tegen haar.
Die moestuin en dat potsierlijke interview zijn natuurlijk een idee van Janneke de Rob Jetten bakvis.
Ik heb een hekel aan mensen met hipsterbaarden.
Tante Mien uit Hilversum (78) probeert helemaal niet duurzaam te leven.
'Wij waren de eerste bewoners in deze flat. Het is nu zo'n 55 jaar geleden dat mijn man en ik hier kwamen wonen. Mijn man is al 12 jaar geleden overleden en kinderen hebben we niet gekregen, dus ik woon hier nu alleen. We hebben altijd gewerkt allebei. Mijn man als stratenmaker en ik achter het loket op het postkantoor. Je hoort de laatste tijd dat je allerlei dingen aan je huis moet aanpassen, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en ik heb er de huisbaas ook nooit over gehoord.
Er is hier in de jaren '70 wel centrale verwarming gekomen, maar echt warm wordt het nooit hier. Ik durf 'm ook niet hoger te zetten, want je hoort steeds dat de rekening elk jaar hoger uit gaat vallen. Dan ben ik bang dat ik in de problemen kom. Moet ik zelf alle ramen laten vervangen? Of de geiser? Ik zou wel iets willen doen, maar ik heb het eigenlijk opgegeven. Ik weet ook niet wat ik moet doen als er straks geen gas meer is en ik kan ook niet meer overleggen met mijn man.'
'Nee, vliegschaamte heb ik niet. Ik heb nog nooit gevlogen. Wij gingen altijd een weekje naar mijn zuster, die woont in Katwijk en soms kwam zij met haar man een weekje bij ons. Want wij wonen natuurlijk dichter bij het bos. Maar we gingen altijd met de bus en de trein.'
We hebben altijd zuinig gedaan en ik kan met heel weinig toe. Maar ik begrijp niet zo goed dat alles steeds duurder wordt. Heeft dat ook iets met duurzaam te maken, denkt u?'
Fantastische bijdrage.
Tante Mien heeft ook al moeten meebetalen aan de bankencrisis, terwijl Tante Mien juist heel voorzichtig met geld om is gegaan.
Ik gun tante Mien alles, maar die prutsers van dat artikel niets met dat gebral van ze....
Als die arme Mien uit Hilversum nu al in de kou zit met d’r centrale verwarming dan wordt dat straks nog wat met die warmtepompen. Voor Mien kan ik ruim compassie opbrengen, voor dat gekke stel uit dat durp daar bij Leiden dus helemaal niet.
Wat een zielige familie, fantastisch dom ook, en die kleffe deugsaus erover, poe, en dat allemaal via de belastingbetaler.
Iedereen heeft zijn design flaw, de enige oplossing is dus geboortebeperking want de ideale mens bestaat niet.
"We hebben kippen die eieren leggen."
Tja. Zo zijn kippen nou eenmaal. Doe je niks aan.
LOL
Niet iedere kip legt een ei.
@Baron-barry | 29-12-19 | 19:12:
Een halve kip niet nee
buttplug?
Ze verbranden de bomen. Is waar.
Bernlef & Janneke vinden het kennelijk niet erg dat er ergens aan de andere kant van de wereld mensen (en vaak kinderen) in gevaarlijke en vervuilende mijnen moeten werken om in de behoefte van elektrische auto's en zonnepanelen te kunnen voorzien. Dat als de accu's en zonnepanelen kapot zijn, deze ongetwijfeld ergens in het buitenland zullen worden gedumpt. Net zoals afgedankte benzineauto's en schepen. En dat er massaal gezonde bossen worden gekapt om hun pelletkacheltje en andere 'duurzame' hobbies mogelijk te maken. En dan staat er ook nog zo'n 'made in China' kunstkerstboom in de kamer. Goed bezig hoor!
Het schijnt dat een kunstkerstboom 16 jaar moet staan en dan pas minder CO2 gaat verbruiken tegenover een echte elk jaar.
www.hetkanwel.nl/2018/12/08/duurzame-...
@sprietatoom | 29-12-19 | 18:49: Denk dat er maar weinig mensen zijn die dat weten.
Ach Zuid-Afrika is allang niet meer wat het geweest is hoor ik wekelijks van Zuid-Afrikaanse leraren op de internationale school waar ik werk. Kans dat je daar het leven laat door een verkeersongeval, roofoverval of gewoon zomaar is levensgroot.
Teveel geld doet soms rare dingen met mensen.
Zo duur zijn die Tesla’s ook weer niet, fiscaal heeeeel voordelig, vast een auto van de zaak. Zijn eigen zaak, dat dan weer wel.
Bijzonder hoor, dat ze alleen op zaterdag de boodschappen doen, maar dat doet half Nederland.
Bijzonder hoor, zo’n inkijkje bij de rijkste 5%. Jammer dat ze geen artikel bijstandsmoeder er naast hebben gezet.
Klopt elektrisch rijden is/was fiscaal heel fijn.
Zat artikelen te lezen over bijstandsmoeders heur.
Ter correctie; ik lees nergens dat dit *drammers* zijn.
Wat mij betreft had hun CV'tje hier niet hoeven staan.
Bij klimaatdrammers denk ik aan die Extinction Rebellion eikels die tussen 2 wereldreizen door wat kruispunten blokkeren. Gesubsidieerde extremisten die zich op kosten van de belastingbetaler actief inzetten om eten, onderdak en energie onbetaalbaar te maken voor belastingbetalers.
Wat ik hier lees zijn mensen die van hun eigen geld hun eigen ding doen. Zonder mensen met minder geld te veroordelen, of een D'66 in de rug te douwen.
wat u zegt.
Drammers zijn het misschien niet, maar ze zijn wel een beetje hypocriet.
Hee, dat rijmt.
Ze zijn gevraagd voor dit interview en hebben iets te argeloos toegestemd. Ze lijken heel open en eerlijk, maar dat kan in deze periode van Internet eigenlijk niet meer. Want het word je nog eeuwen nagedragen.
Ik lees het als een soort tragi-komische Jiskefet sketch.
@VanBukkem | 29-12-19 | 18:40:
Iedereen is hypocriet, als je het zo ziet.
Ik vlieg vrij weinig maar rij vrij veel.
Moet ik nou extra vliegreizen boeken om niet hypocriet te lijken?
Van kinds af is mij bijgebracht afval te scheiden.
Moeten we voortaan glas, papier en plastic in de GFT-bak mengen, of is het gewoon oké als iedereen een beetje zijn eigen ding doet?
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:46:
Kan best, maar ik vind het jammer dat GS het zo brengt.
Die titel lokt uit dat sommige figuren volstrekt los gaan.
@Dandruff | 29-12-19 | 19:00: Sommige reaguurders hebben nu eenmaal weinig aanleiding nodig om flink los te gaan. Daar helpt geen moedertjelief aan.
Zelf electrisch rijden, maar de kids rond laten bezorgen met busjes die 9 van de 10 keer oude diesels zijn. Hypocriet volk !
Naschoolse opvang, wat kost dat de belastingbetaler ...
Ik ga D66 stemmen: de postnatale zilveren lepel. Al heb ik voor de zekerheid ook een Oudejaarslot van de Staatsloterij aangeschaft. Statistisch gezien een veel betere belegging. Van van belastinggeld betaalde EU subsidies wordt ons dagelijks brood te goedkoop, het zijn al die oudjes die hun organen weigeren af te staan die ons zorgstelsel onbetaalbaar maken, ISwijfies zijn de ideale poetsvrouwtjes voor je duurzame eikeltjespiama, Von Clausewitz zag het goed: democratie is het plebs maar dan met doorgeleerde macht, dat je van lesbie ook aids aan je oogballen kan krijgen (?!), dat de Tweede Kamer uitsluitend qua drugsgebruik een democratiefestival is, dat een dildo het enige echte genderneutrale speelgoed is (batterijen zijn zelfs oplaadbaar slecht voor het milieu), maar vooral Rob Jetten. Het boegbeeld van ons vaderlandse toegepaste intellect. Twee zwarte gaten (en een wat minder donkere) die zelfs laserstralen wel rauw lusten: www.youtube.com/watch?v=2ssCL292DQA
Hoe kom je eigenlijk in aanmerking voor zo'n interviewtje?
Ik vraag dit voor een narcistische vriend.
Gewoon net doen of je heel goed bezig bent maar ondertussen een voetafdruk van een mammoet achterlaat.
Gewoon een journalist van het NRC kennen, de eikel valt niet ver van de boom.
Wat kunnen en wat hebben Harry.
Doen ze goed.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:49:
Dat, en een flinke scheut narcisme en gebrek aan zelfinzicht om vervolgens nee te zeggen?
Het meeste van hun goedemensenleven gebeurt ten koste van de gewone belastingbetaler.
De elite harkt enorme bedragen aan subsidie binnen via hun auto's, zonnepanelen enz.
Ik heb het al vaker gezegd: "ALLE subsidies afschaffen".
Subsidies bevorderen alleen maar ongelijkheid.
De kinderen heten Joep, Gijs en Daan. Tja, dan weet je eigenlijk al wel genoeg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat juist leuke namen vind. Leuker dan Lente, Seven, of dingen met een x. Van die moderne meuk.
@Deksmaat | 29-12-19 | 18:46: Ja, eindelijk weer eens gewone Hollandse namen, al moet ik bekennen dat ik bij "Joep" toch minder prettige associaties krijg.
@Argyronauta | 29-12-19 | 20:03: meloen?
Stoppen met de kinderbijslag bij meer dan 1 kind en daarboven inkomensafhankelijke kinderbelasting invoeren, anders koopt de elite het gewoon af.
Sowieso geen soepsidie meer als je 40k naar binnen harkt.
Klein, goedkoop huis op het wijde platteland van Friesland, Mijn vrouw verdient één keer modaal, ik als freelancer minder dan één keer modaal. Grote tuin, veel bomen en planten, eigen moestuin, twee kleine benzine-auto's, één oud diesel-camperbusje waar we zo nu en dan een weekendje mee weg zijn, geen kinderen. We kunnen prima rondkomen omdat we bescheiden leven. En al verwarmen en koken wij op gas, ik kan mij niet voorstellen dat we het veel slechter doen dan mijnheer Bernlef en mevrouw Janneke...
En nu nog kijken hoe we in de randstad de huizenprijzen weer op normaal niveau krijgen zodat je met 1 baan een huis kan betalen.
Desnoods alleen nog een hypotheek afgeven op basis van 1 FTE.
@kloopindeslootjijook | 29-12-19 | 18:30:
De prijscorrectie komt er aan. De klapper zal groter zijn dan ooit te voren.
@kloopindeslootjijook | 29-12-19 | 18:30:
Gewoon zorgen voor een beter betaalde baan.
Is niet zo moeilijk voor mensjes die wat kunnen momenteel.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:45:
Dan jagen tweeverdieners de prijzen weer verder op. En dan staan we weer bij af, alleen betalen we meer voor hetzelfde in FTE gezien.
Onder de rook van Schiphol, precies onder vliegroute? TOPPERS hoor gekkies waahahaa
Over elektrisch deugen gesproken,
De winning van kobalt is bij dit alles bijzonder vervuilend. De lucht in de Congolese provincie Katanga is ernstig vervuild door trucks die rondrijden met zware metalen en radioactief materiaal. En de rivieren zijn verontreinigd doordat fabrieken die het erts verwerken hun afvalwater erin lozen.
Kinderen in het hart van de mijnstreek hebben tien keer zo veel van het giftige kobalt in hun urine als kinderen die elders wonen.
bron: het parool
Laat dat laatste D666 maar niet horen, want die gaan die kindertjes nog oogsten voor kobalt voor hun Tesla's.
Daarom de vliegprijzen flink omhoog, Bernlef en z'n doos kunnen dan nog gewoon 6x per jaar op verkansie maar die zijn al zo super duurzaam bezig. Daar mag het gepeupel best een voorbeeld aan nemen.
Wanneer hebben die mensen tijd voor ge*le ne*ks*x ?
Bernlef twee avonden per week zo te lezen. Alleen niet met Janneke.
@Harry Turtle | 29-12-19 | 18:28: Met 6 keer modaal mag je een secretaresse met minirok en pumps eisen.
@Harry Turtle | 29-12-19 | 18:28: Janneke doet iets met rouwverwerking. Dat komt dan mooi uit als manlief er vandoor gaat met de 23-jarige Olga.
@AntonJensen | 29-12-19 | 18:35: Olga de warmtepomp.
Film van Gore hebben ze bekeken.
Deze zullen ze wel niet bekijken want dat zal voor hun te inconvenient zijn:
(nogmaals)
An Inconsistent Truth:
youtu.be/1FdItN4mr7Q
Mooie kijktip, bedankt.
Dank voor de link.
De dood gemepte “ stront vliegen”
Jammer voor dit kortzichtig vollk.
Nederland is verre weg van perfect maar WAS een goede basis.
Is deze basis nog te redden?
Vervang de Tesla door een mercedes C220 CDI combi en ik herken mezelf er nog niet in. 'Janneke en Bernlef', de namen alleen al.
Ik kwam dat soort types meestal tegen bij de gemeente Dordrecht. Mensen met heel vreemde namen als Jaring die overduidelijk met een gouden lepeltje in de mond waren geboren en heel de wereld wijsmaken dat je in de lucht kunt fietsen.
Ik ben zo'n type die van baan naar baan rolt, dan speel ik secretaresse (waar ik waardeloos in ben), dan project assistent, dan servicedeskmedewerker, werkplekbeheerder of nu applicatiebeheerder. Ik heb dus niet echt een uitgestippeld leven en maak gebruik van datgene dat me op een of andere manier op het pad komt, en loop dan wat harder dan de Jarings om mijn doel te bereiken.
Ik heb dus geen rijke familie, ik woon 40 kilometer van mijn werk af omdat het me na 50 jaar eindelijk gelukt is uit de stad te geraken. Ik heb op heel veel plekken gewoond, meestal 1 hoog of soms 6 hoog. Ik ben blij eindelijk buiten te mogen wonen, iets wat me met hard werken is gelukt.
Ik ben dus niet van plan me op wat voor manier dan ook gek te laten maken door wat een stel miljonairs in de NRC met hun leven doen. Wil je een waterpomp of een Tesla, ga je gang, maar ik trek de grens bij het idee dat iemand zijn levensstijl aan mij wenst op te dringen. En velen met mij.
+ veel! Stelletje aandachtshoeren zijn het. Nou die aandacht kunnen ze krijgen, ghehehe..
Hard werken, hoe dan ?
Werken heeft weinig zin als je voor een landgoed gaat, denken, doen en ondernemen !
Heel herkenbaar! Blijkbaar heb ik meer met een Datsun Cherry dan met een Bernlef. Wie had dat gedacht? Raar maar waar.
Jeetje wat een prachtig verhaal.
U bent niet blijven plakken bij een en dezelfde werkgever, maar u heeft de kansen gepakt die op uw pad kwamen. Getuigt van lef, doorzettingsvermogen en een brede kennis.
Hulde.
Chapeau. (en ook herkenning)
Tja ik herken me helemaal in dit verhaal afgezien van die Tesla, 180.000 even in de verwarming steken, boerderij kopen, even een wippie naar NY of ZA maken, drie kinderen hebben. Ik vind bloemkool en snoep tommaatjes namelijk ook lekker.
Daarmee moet je het milieu redden??
Met zo'n zelfingenomen houding?
Jesus!!
_________________
IN HET KORT
Bernlef de Vries (42) deed hts bouwkunde
en studeerde civiele techniek aan de
Universiteit Twente. Hij is aandeelhouder
en mededirecteur van Vink Bouw in
Nieuwkoop. Hij is 12,5 jaar getrouwd met
Janneke.
Janneke de Vries (45) deed post-hbo
rouwtherapie en hee! psychologie
gestudeerd aan de Universiteit Leiden. Ze
houdt drie dagen per week kantoor als
rouwtherapeut in Leidschendam.
Janneke en Bernlef hebben drie zoons:
Joep (10), Gijs (9) en Daan (7). Ze wonen in
een boerderij in Oud Ade, een dorpje bij
Leiden. Samen verdienen ze zes keer
modaal.
HOE DOEN ZIJ HET?
Woning
Een grote woonboerderij in Oud Ade, een
dorpje bij Leiden.
Laatste grote uitgave
Een lang weekend naar New York met zijn
tweeën. Bernlef: „Deze zomer gaan we naar
Zuid-Afrika met het gezin. Daar hebben de
jongens nu al zin in.”
Huisdieren
Kippen, konijnen en een poes. Janneke: „’s
Ochtends hebben de jongens óf een
tafelafruimbeurt óf ze doen iets met de
dieren. Laatst hee! een havik een kip in
het kippenhok verslonden: dat was even
biologieles.”
Spitsuur
Tussen vijf en zes: koken, vriendjes
wegbrengen, sporten, eten.
Boodschappen
Janneke: „Ik rijd één keer per week tien
minuten naar een winkelcentrum in de
buurt.”
Bedtijd
Rond acht uur gaan de jongsten naar bed.
Janneke gaat rond tien uur en Bernlef om
half twaalf.
“Janneke gaat rond 10 uur en Bernlef om half twaalf.”
Dus... er wordt nooit meer geneukt in de boerderette.
Ik vermoed dat @Vega Mindy | 29-12-19 | 18:06 gelijk heeft.
Ik weet wat Bernlef in dat anderhalve uurtje doet.
@Deksmaat | 29-12-19 | 18:26: Zijn memoires schrijven.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:31:
Nee.
Nou maar hopen dat Berntje niet een of andere sloot in kiepert met de Tesla, oud Ade linke soep in het donker met een borrel op langs die slootjes.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:31:
Narcist dus, net als jij.
@kaasfondue | 29-12-19 | 22:18: Ik schrijf geen memoires.
Toppunt van de circulaire economie; Bernlef haalt met zijn bouwbedrijf wijken van het gas af (gesubsidieerd), steekt dat in zijn eigen woning dmv investeren in warmtepompen (gesubsidieerd), zonnepanelen (gesubsidieerd), een Tesla (gesubsidieerd), een Nissan (gesubsidieerd) en een pelletkachel (oeps! Oh nee, Jesse heeft er ook 1).
Fijn al die subsidies! Het bewijst dat duurzaam leven haalbaar is.
Begint met een "P" en eindigt op "arasieten"
Pelletkachel ? Oude houtstokers.
Tja wat moet je anders, een warmtepomp is leuk als het buiten nog 12 graden is, wordt het kouder dan pelletkachel aan en stoken maar.
Het zou beter zijn als Beflepke en Drammeke eens een documentaire zouden kijken over hoe de grondstoffen van de accu van hun Tesla gedelft worden.
Gedolft....
@Hellooder | 29-12-19 | 18:14:
Gedolven
Bron:
www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/delv...
@Hellooder | 29-12-19 | 18:14:
Gedalven. Toch? Of eh... gedulft?
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat mensen die zo dom toch zes keer modaal verdienen? Wat doe ik -twee keer modaal- verkeerd?
Je had uit 050 moeten vertrekken. Leuke stad, maar geld verdienen doe je elders.
@Kuifje
Hee, ik verdien liever wat minder en dat ik kan wonen in de Stad die mij lief is dan dat ik het dubbele verdien in die compleet overspannen randstad met al zijn files en andere ongemakken die ik niet bij naam zal noemen omdat ik niet voor racist uitgemaakt wil worden.
Tja u doet het verkeerd, ik ken iemand die vierduizend euro verdiend in 2 dagen.
www.npostart.nl/narcostaat/18-11-2019...
Misschien ben je nog dommer?
nee wij zijn dom we hebben een manneke met een te groot hoofd en gigantisch geheugenverlies een geschiedenisleraar onze ministerpresident gemaakt zoooo gaaaaf en lachen dat ie doet.
@VanBukkem | 29-12-19 | 18:17: Wat kleinere steden als Haarlem, Delft of Leiden zijn echt prima te doen. En mij bevalt Den Haag ook heel goed.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:42: Mij ook, maar hangt af in welke wijk je woont.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:42:
Den Haag of all places. Nee, schiet mij dan maar lek.
@VanBukkem | 29-12-19 | 18:56: En waar heb jij je onderkomen ??
@Drake69 | 29-12-19 | 18:52: Dat geldt ook voor Groningen, waar Van Bukkem resideert.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 19:01: Er gaat niets boven Groningen.
@Drake69
*boks*
@VanBukkem | 29-12-19 | 19:18: Ok, prima, maar dan niet zeuren dat je te weinig verdient!
Met je plastic kerstboom.
In Ruinerwold is laatst zo'n deugboerderette ontmanteld. Met schuilgezin en al.
Maar die vlogen niet.
Deze mafklappers geloven heilig in hun eigen universum. Niet zoveel mis mee, zou ik zeggen. Waar wel iets mis mee is is het feit dat dit soort lieden een platform geboden krijgt om deze gekkigheid te verkondigen. Dat zegt alles over de kwaliteit van het medium waar dit op gepubliceerd is.
Zonder tonnen aan subsidie was dit project mislukt. Niks eigen universum.
Wij zwemmen na seks, zwembad blijft op temperatuur.
Zonder te douchen ?
Drie kinderen op de wereld schoppen, da’s ook goed voor het milieu. Kan ik lekker met mijn brullende 12-cilinder blijven scheuren. Is mijn bewust kinderloze carbon footprint nog steeds veel lager dan die van deze vijf!
En ze willen naar Zuid Afrika. Oeioei. Europa is een soort speeltuin, Argentinië is wat wilder, maar ik ben bang dat dit stel de perfect prey is in ZA.
Ga ergens anders naar toe, Sint Maarten, het franse deel ofzo. Daar is voor hem nog genoeg te doen, na die storm in 2017
Zolang je de grote steden mijdt en vooral niet stilstaan bij een stoplicht kom je misschien ongeschonden weer thuis
Of allemaal !
Vervang de Tesla voor een v70 en ik herken mij helemaal. Enerzijds zijn wij in de Achterhoek biologisch aan het tuinieren en eten en leven wij zo energie-arm. Aan de andere kant hebben we ook in Lyon en Moscow een appartement en zijn wij beide frequent flyer. Soms voelt dat wat ongemakkelijk. Andere andere kant: voor internationaal zakendoen zal er gereist moeten worden.
Een appartement in Moskou. Bevalt dat?
Gereisd big shot.
Een appartement in Lyon en Moscow en dan ook nog tijd hebben voor biologisch tuinieren in de Achterhoek Ik ben om.
@sprietatoom | 29-12-19 | 18:09: U heeft gelijk. Ik schaam mij diep.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:09: Mijn vrouw beter dan ik. Ik heb het gevoel de stad niet uit te kunnen. Er zijn 3-4 vliegvelden en het is, afhankelijk van de verkeersdrukte, twee uur rijden vanaf huis.
@Je_zeulende_zusje | 29-12-19 | 18:11: Mijn vrouw is van Russische komaf en heeft het appartement ingebracht. Lyon is puur werk.
Je koopt wel je CO2 af als frequent flyer neem ik aan?
De V70 en frequent flyer zijn doet het biotuinieren compleet teniet, dus we hebben er niets aan..
Maar het gaat ook om het goede gevoel een goed mens te zijn he.
@Red shirt | 29-12-19 | 18:16:
Meen ik hier als provinciaal even de blits uit te hangen, zit ik verdulleme tussen de kosmopolieten. Op me eigenste Geenstij!
Hoi, ik ben ook frequent flyer bij KLM... maar gewoon door het heel vaak op vakantie gaan, voelt fantastisch al die extra aandacht.
@Je_zeulende_zusje | 29-12-19 | 18:20: LOL
@Red shirt | 29-12-19 | 18:14: Dat lijkt me inderdaad het nadeel van zo'n grote stad. Wel een interessante cultuur, de Russische
Geweldige literatuur.
Pak eens ‘t kofschip voor uw reizen.
@Baron-barry | 29-12-19 | 18:43: Ik neem meestal een fokschaap mee.
Ik geloof geen zak van dat verhaal
Mooi, dan hoeven we dus ook niet naar welk milieugeleuter ook meer te luisteren. D666?
@redactie
Die Nespresso-reclame zorgt ervoor dat delen van de tekst wegvallen. iPad. Dank u beleefd.
Als ik dan echt klimaatneutraal 180.000 Euro uit wil geven, bestel ik gewoon luxe hoeren. Dan ben ik wel even bezig.
Is die 180 bruto of netto? Bruto is het nou ook weer niet wereldschokkend.
Bernlef is twee avonden per week niet thuis ivm een ‘vergadering of zakendiner’. Janneke is op meer fronten goedgelovig vermoed ik.
Haha, zelden zo hard gelachen. Dank u!
Janneke is anders maar wat blij met de kippetjes van Bernlef
@Bon-sens | 29-12-19 | 18:21:
Zo blij... zij gaat om 22 uur te bed, mannetje om 23:30, na een uurtje op Tinder en Pornhub.
Dit. De rouw voor haar komt nog.
@Normpje | 29-12-19 | 18:27: De kinderen zijn dan wel van haar, daar heeft Bernlef geen tijd voor.
@De Ongematigde | 29-12-19 | 18:18: Graag gedaan Ongematigde. Lachen is belangrijk als inwoner van dit gave land.
@Vega Mindy | 29-12-19 | 18:55: Heel goed Mindy, that's the spirit!
Precies wat ik dacht.
Waarom wéét je gewoon 100% zeker dat dit soort nitwits D66 stemmen... ik word er altijd een beetje verdrietig van, dit soort mensen. Of nou ja, verdrietig... Verdrietig is het woord niet... ik bedoel eigenlijk genocidaal.
Als ze op de fiets naar Putten gingen zou het nog enigszins geloofwaardig zijn.
Wat hebben die stikstofmaatregelen voor zin als de bevolking in Europa stabiel is, maar tussen 2000 en 2050 een groei is:
Azië 3,6 miljard naar 5,3 miljard (1,7 miljard erbij)
Afrika 0,7 miljard naar 1,7 miljard (1 miljard erbij)
Dan moeten we dus alle 700 miljoen Europeanen 3x laten ophouden met bestaan en dan staan we op nul. Nou goed, 1x dan omdat we hier meer auto's hebben. Maar dan nog.
Lekker onder de avondspitsuur-aanvliegroute van Schiphol. Denk niet dat ze daar lang blijven.
Kopen ze toch wat anders.
Geld is niet echt een probleem in dat huishouden.
Nooit maar dan ook nooit zal ik gaan ziten patsen met mijn kinderen en spulletjes in de media. Ergste stukje toch: "In 2007 zijn we samen naar Argentinië
gegaan en daar word je echt overweldigd
door de natuur. In het vliegtuig terug zagen
we die documentaire van Al Gore over het
klimaat. Toen besefte ik: we zijn echt met
zijn allen de wereld naar de klote aan het
helpen." Zijn die mensen van God los?
Nee gewoon D’66 plebs, hoezo?
idealisten. in principe niets mis mee. zolang het mij niets meer gaat kosten wil ik graag groen doen.
deze 2 pipo's hebben het wel een hele hoge pet van zichzelf op, zoals de meeste d66'ers.
idealisten. in principe niets mis mee. zolang het mij niets meer gaat kosten wil ik graag groen doen.
deze 2 pipo's hebben het wel een hele hoge pet van zichzelf op, zoals de meeste d66'ers.
Egogeilerij is het, meer niet.
idealisten. in principe niets mis mee. zolang het mij niets meer gaat kosten wil ik graag een beetje groen doen.
deze 2 pipo's hebben het wel een hele hoge pet van zichzelf op, zoals de meeste d66'ers.
Ze zijn links.
Ze Deugen. En dat doe je in woord, niet in daad.
@Schepvogel | 29-12-19 | 18:07:
Verrassing: dat kost je al geld. Zie mijn plempsel boven.
Helpt wijken van het gas afhalen. Gewoon een collaborateur dus.
Verplicht een weekje laten preppen dit volk. Geen geld, geen voedsel, geen kleding. Ik weet zeker dat die gast; Bernief (wie noemt iemand nou zo) keihard om zijn moeder gaat schreeuwen.
Lol. Typisch D66’ers. Van dit soort mensen ken ik zoveel!
Ik ook. Erug volk is het. Wat helemaal irritant is, dat ze Geenstijl wel kunnen waarderen.
Ik ook. Hoogopgeleid maar niet in staat zelf kritisch te kunnen nadenken.
@luto333 | 29-12-19 | 18:06:
Tuurlijk het is vaak humor om (uit) te lachen.
Ik mag niet eerlijk zeggen wat ik vind van Janneke en Bernlef, Joristechnische kwestie.
Dus ik doe het maar niet.
Het was overigens wel een gevleugelde kreet destijds, de vroege jaren van GS.
Eigenlijk waren het er 3. Eentje over de tijdelijkheid van het leven, eentje over een ongeziene enge ziekte en de laatste met een plotselinge blessure in de bovenste wervels.
Hoe word je zo rijk als je zo dom bent?
Beide ambtenaar gok ik
Omdat "intelligentie" uit twee factoren bestaat; geheugen en patroonherkenning.
Voor veel goed betaalde beroepen moet je een goed geheugen hebben, maar hoef je nooit zelf conclusies te trekken.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:27: daar gaat t toch niet om? Wie het voor elkaar heeft? Zij stellen met het klimaat bezig te zijn terwijl ze de wereld overvliegen. Gaat hier om schijnheiligheid.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:27:
Jij bent natuurlijk helemaal Hazes. Pak alles wat je kan. Misselijk mannetje
@Berbaar | 29-12-19 | 18:27: Gratis geld mensen zoals u...
Prima bewuste mensen, beetje softies maar lijkt me een leuk gezin dat het prima voor elkaar heeft.
Die hoor je niet jankeballen.
Danke Herr Honecker Kameradski
Hier zien we de VVD in innige omhelzing met nieuwlinks.
Sorry Berbaar, dit is waarom je geliefde VVD blijft krimpen.
Als het leven makkelijk en comfortabel is, is het makkelijk idealistisch zijn.
@kloopindeslootjijook | 29-12-19 | 18:07:
De grap is dat als je geen geld hebt, je per definitie klimaatneutraal bent.
Geen verre vakantiereizen, geen dure auto`s, geen luxe leefstijl met veel energieverbruik. Prive zwembad?
@Mr.Crowley | 29-12-19 | 18:14: Dat is ook wel weer waar.
@kloopindeslootjijook | 29-12-19 | 18:07:
Gewoon goed je best doen dan wordt het leven al snel makkelijk en comfortabel.
@Mr.Crowley | 29-12-19 | 18:14: Wat doe jij hier als armoe zaaier tussen de stinkend rijke GS reaguurders, ze zijn niet alleen geniale en zelfstandige denkers maar barsten ook van de centen, mooi man.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:24: Lang leve de subsidies (zo lang het nog kan)..
Zouden Janneke en Bernlef dit nu werkelijk geloven?
Als dat zo is, is dat een interessante maatstaf in hoeverre je een bevolking kunt beïnvloeden.
Iets doet mij vermoeden dat Janneke en Bernlef D66 stemmers zijn, Groem-Links kan ook nog.
Als ze echt zo goed zouden zijn voor het milieu zouden ze ook wel een paar asielzoekers warm kunnen laten slapen. Anders stoken ze die hele boerderij warm voor 5 personen, dat kunnen er makkelijk meer zijn met zo'n groot huis, dan was de twijfel niet zo groot meer en waren het zeker groen slinks stemmers
Je bedoelt dat ze succesvol zijn, dus moeten ze wel op een partij stemmen met hoogopgeleiden? Ja, dan kom je bij D66 en GL uit inderdaad.
@Erikjan79 | 29-12-19 | 18:03: klopt, op een torenflat
@Erikjan79
Volgens mij is het verstandiger om de drank te laten staan en even te gaan liggen, morgen weer nuchter nieuwe kansen.
@Erikjan79 | 29-12-19 | 18:03: Hoog opgeleid maar dommer dan een varken! weten van 1 dingetje veel maar de algemene kennis en realiteitzin is vaak om te huilen, zeker bij dat linkse dramvolk.
@Erikjan79 | 29-12-19 | 18:03: Ik denk vooral de hypocrisie.
Bijna alsof ze de ultieme karikatuur van de D'66-stemmer hebben geprobeerd neer te zetten.
Hypocriet tot op het bot. Als gezin vervuilender dan een kleine woonwijk bij elkaar. Iemand wiens ouders hem Bernlef hebben genoemd, vrouw heeft een fopstudie gedaan en heeft nu een fopbaan. Volledig overtuigd van hun 'juiste' wereldbeeld en helemaal trots op hun goede werken (anders geef je sowieso als niet zo'n zelfbevlekkend interview). Kinderen zijn speciaal en hebben speciaal onderwijs nodig. Mensen die zichzelf als intellectuelen zien maar wier intellectuele ontwikkeling niet verder strekt dan de laatste netflixserie die ze hebben gezien...
Hij is Fries, en Bernlef is de naam van een oude Friese Bard. Net zoiets als echte Amsterdammers die hun kinderen Johnny, Willy of André noemen.
Tsja maar ze zijn niemand tot last, verdienen 6x modaal en lopen niet te jankeballen.
Helemaal prima.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:03: moet er godverdomme bijkomen dat ze me lastig vallen! Gruesse Alexander P.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:03:
Niemand tot last? Ze slurpen gigantische hoeveelheden subsidie betaald met door anderen opgebracht belastinggeld. DIt soort mensen zijn iedereen tot last met hun walmende D'66-kerkmoraal waar iedereen middels verboden, belastingen en steeds duurder wordende huizen voor moet boeten, terwijl ze zelf lekker de wereld overvliegen en in een gigantsiche woonboerderij wonen.
@Berbaar | 29-12-19 | 18:03: Je bent een beetje te aanwezig hier.
Ik schijt op dit volk... Zes keer modaal verdienen en vervolgens anderen de maat meten...
Nounou, die peperdure Tesla is natuurlijk wel medegefinancierd door de paupers van dit land he, die braaf belasting afdragen opdat de rijken al cruisend de planeet kunnen redden , eerlijk zullen we alles delen immers en 180.000 euro voor 56 zonnepanelen en een warmtepomp?
Das echt niks, dat is een druppel op de gloeiende planeet!
56 panelen, dat gebruik je dagelijks immers... met je courgette-kas en je toompje kippen...
Staat natuurlijk gewoon opnaam van zijn bedrijf. Wat denk jij....
@Risingson | 29-12-19 | 18:01:
ja zijn wereldreddende bedrijf!
Wat een bijzonder gutmeschkoppel is dit toch he,....
Zelfde als al die bakfietsmoeders die GroenLinks stemmen omdat ze de weg moeten delen met 'vervelende' auto's van forenzen die wel voor hun inkomen moeten werken en dat niet kunnen in de stad waar ze wonen. Dat groene gedeug komt te vaak voort vanuit een bevoorrechte situatie, een hypocriete ongeinformeerde houding en misplaatste superioriteitsgevoel.
Boe! Hypocrisie heerst
Alle maatregelen worden teniet gedaan als er meer mensen bijkomen.
Allemaal 1 dag per week geen vlees is teniet gedaan zodra de bevolking 14% is gegroeid.
Allemaal 1 dag thuiswerken idem.
Wat we ook verzinnen, de wereldbevolking zal naar beneden moeten.
En dat is nou net wat niet lukt in de landen waar dat het snelste gaat.
En we worden massaal gemarteld en gegangeld en gepest met 100km/h op "snel"wegen. Tergende traagheid in Nederlandje wat natuurlijk helemaal NIETS oplost met al die 2-taks brommertjes die 100x meer uitstoten bij 25km/h dan bij personenwagens die 150 rijden. Heel het land moet Bloeden dankzij de weekdiertjes bij de vvd die zich laten gijzelen door 1 of andere Nijmeegse milieudefensie terrorist
Christus te paard. Ondanks vrijstaande woonboerderij is er een universum dat mij scheidt van deze 66-stemmers.
Jij hebt waarschijnlijk geen zwembad in je boerderij.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 17:53: Nee en ook geen Tesla
@Je_zeulende_zusje | 29-12-19 | 17:56: Daar ga je al...
Ik ben dan ook sine nobilitate Kuifje. Val ik even door de mand nu.
@Je_zeulende_zusje | 29-12-19 | 18:08: Nou ja, zo slecht is Peize toch niet om te wonen?
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:11:
Vanaf hier zal de renaissance beginnen Kuifje. Nieuwe ideeën, aardappelen en het vrije woord!
@Je_zeulende_zusje | 29-12-19 | 18:14: Tonny van Leeuwen woonde ook in Peize.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:17: Ik ken alleen Dikke Tonnie. Wee mij.
@Je_zeulende_zusje | 29-12-19 | 18:24: Ja, die drinkt veel Hopbel-bier.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:36:
Neen³ Een literair connaisseur als ik heeft het natuurlijk over het personage uit het oeuvre van Kouwes. Verder wat Rick had kunnen zeggen, maar heeft nagelaten te zeggen.
@Je_zeulende_zusje | 29-12-19 | 18:43: Uiteindelijk draait het leven om boksen, atletiek, waterpolo en voetbal.
@Kuifje-in-de-EU | 29-12-19 | 18:54:
Godverdomme jongen, wat weet jij het toch weer mooi samen te vatten.
Jezus ,nooit verder gekomen dan het wangedrocht dat al 10 x gedebunkt is van Al Gore. Nou ja ze kunnen het zich veroorloven, de hypocrieten.
De Urgenda advocaat heeft trouwens ook An Inconvenient Truth als leidraad in zijn leven ,niet te geloven.
Volg Heller, elke dag nieuwe filmpjes, waarin de smeerlapperij, fakenews en nonsens aan de kaak wordt gesteld : twitter.com/Tony__Heller/status/12111...
Tony Heller verdient een medaille en een veel breder publiek. Die lijzige stem is niet fijn, maar zijn informatie is geen speld tussen te krijgen.
In het vliegtuig terug vanuit Argentinië de klimaatfilm van Al Gore bekeken. Hahaha, grappig detail.
Je kunt toch helemaal geen rampenfilms kijken in het vliegtuig?
@Mr_Natural | 29-12-19 | 17:53: Tegenwoordig wel, maar dan krijg je wel een parachute.
Tsja,
En de ironie zelf niet kunnen zien..
Ik gooi ter compensatie van het deugen van Janneke en Beflap nog wat plastic tussen het restafval.
Dat is werkverschaffing, iemand haalt het er ook wel weer uit
Heerlijk zo’n stukje over een deuggezin in de deugkrant. Mooiste dat die deugjournalisten het niet doorhebben wat een totale waanzin dit is, wat een elitair gebral.
Ik ken ook wel van die types met een grote bek over klimaat, Baudet bah enz, etc, unz, maar wel geregeld op vliegvakantie gaan.
Ik heb ook veel kritiek op Baudet, maar mag ik daarom niet vliegen? Ik betaal tenminste mijn eigen tickets, en dat kun je van Tjerry niet altijd zeggen.
jama die vliegvakantie was hun en onze planeetredding he; toen besloten ze vanaf grote hoogte, neerkijken op t vuile gepeupel de planeet te gaan redden, al vliegende vanaf de ander zijde van deze planeet die wij volgens hen naar de klote helpen.
Nu vliegen ze dus eerdaags weer, wie weet tot wat voor brilliant inzicht ze dan komen!
Misschien dat ze nooit meer zouden moeten vliegen!
Nog zo'n eentje die denkt dat je niet meer mag vliegen. Daar gaat het niet om. Het gaat om dat er minder gevlogen moet worden. Niet elke pauper hoeft naar Benidorm te vliegen, gewoon net als vroeger met de auto.
@Erikjan79 | 29-12-19 | 18:01: Of nog beter: op de brommert.
@Erikjan79 | 29-12-19 | 18:01: jij bedoeld dat D66ers paupers zijn?
@Bram-Jr | 29-12-19 | 18:30:
BedoelT. Leuk geprobeerd.
Stop making stuid people famous.
Gewoon keihard uitlachen - of nog beter hun twitter profielen op GS belachelijk maken (zeker met alle reisjes). Dan zijn ze hun kanaal kwijt om de wereld in te blazen hoe goed ze zijn. Dan weten alleen hun buren (couldn't care less) en vrienden (die net een cruise maken) nog ontvangers van hun geblaat.
Lekker makkelijk lullen met 6 keer modaal. Er was toch crisis in de bouw niet zo lang geleden?
Als je een bedrijf een beetje goed runt dan hoef je zelf bij een crisis niet teveel in te leveren.
Er wonen wel meer gezinnen in dorpen die aan Leiden vastzitten, 3 kinderen hebben, goed verdienen en ook wel eens in een vliegtuig uit Argentinië zitten.
Maar due zitten niet te zeuren dat ze o zo goed bezig zijn. Deze mensen wekken bij mij vooral kotsneigingen op met hun zogenaamde consuminderen
Janneke en Bernlef (kots wat een namen) hadden beter een woning gekocht in een of andere geflopte ecowijk bv in Zutphen hadden we dit gezeur ook niet gehad.
Hou die wouzen even lekker daar hebben er hier al genoeg!
Pas als er een fatsoenlijke oplossing komt voor de alleenstaande ouder op minimumloon, praten we verder.
Deugen godverdomme!
Als het vriest, ga ik altijd schaatsend naar mijn werk, in plaats van met de auto. Zover mijn bijdrage aan het klimaat.
Dat wordt wel moeilijker met de global verwarming aan.
@kloopindeslootjijook | 29-12-19 | 17:51: Ik denk erover om te verhuizen naar Groenland.
Bizar, die zelfvoldaanheid terwijl ze vrijwel alles verkeerd doen t.o.. v. het klimaat.
Kinderen zijn heel duurzaam volgens Darwin en de Bijbel. Voor de rest: het meeleef-probleem van onze bestuurders. Verdienen zelf veel te veel om modaal en lager te begrijpen, misgunnen zichzelf niets, alleen een ander wel. Anders voelen zij zich niet goed begrepen. Ik zie het als omgekeerd Marxisme, weer terug naar de Romeinen/Grieken. Anderen en gewone mensen als slaven om hun "hobby" te kunnen uitvoeren. Dit soort onzin krijg je, wanneer je niet luistert naar de Man aan het Kruis!
Het gristendom heeft ook zo z'n slaven gehad. Nederland was in ieder geval geen paganistisch land meer toen de WIC bestond. En religie in het algemeen bevordert standenmaatschappijen.
Ik neem aan dat deze 'wereldverbeteraars' ook nog eens een bak soepsidie hebben gekregen waar een 'normaal' gezin ruimschoots een jaar van kan leven.
Bernlef is mede directeur van een bouwbedrijf, die weet wel aan welke subsidiekranen je kan draaien.
Dat boerderijtje en die hele verbouwing staat vast wel ergens op de balans verstopt als vaag innovatie projectje.
En ze zien dat zelf niet hè. Ongelooflijke prutsers. Trouwens, Gore heeft een nieuwe film gemaakt over het klimaat, een waarin hij oplossingen aandraagt. Voor die film is hij de wereld rondgegaan, per vliegtuig natuurlijk. Some are more equal than others.
Ze zeggen ook niet dat je niet mag vliegen, maar dat vliegen gewoon veel duurder moet worden. Zoals vroeger, dat alleen rijke mensen konden vliegen. Mooie tijd was dat.
@Erikjan79 | 29-12-19 | 17:49:
Leeft u onder een steen? Hier: "Vliegen, het zou verboden moeten worden"
www.rtlz.nl/opinie/column/4308471/vli...
Hier:
"Stop met vliegen in Europa, onze planeet heeft ook rechten"
www.ad.nl/buitenland/stop-met-vliegen...
Etc., etc. Googel eens en u ziet tig van dit soort "ideeën".
@Erikjan79 | 29-12-19 | 17:49: He Robo, jij ook hier!?
earthobservatory.nasa.gov/images/1451...
Do as we say, don’t do as we do..
fuck zeg. van die lui die hun hele leven gepest zijn. En nu ons terug willen pakken.
Ze geven keurig om en om een paar woorden om je dood aan te ergeren. Nee, keurige plaaggeesten.
Gezien de hypocrisie 99,99% kans dat ze bruinlinks of demafoob66 stemmen.
Ze kunnen beter Thierry stemmen, dan houden ze die 6x modaal tenminste in hun eigen zak.
Klimaat-aflaten gaan nog eens heel groot worden. Koop je schuldgevoel af en deug.
Doe ik Joey. Bedankt voor de tip!
Ik laat mijn auto altijd bij bevroren ramen binnen en buiten twintig minuten warm draaien zodat ik geen ijskrabber, gemaakt in helemaal China, hoef over te laten vliegen. Ook scheelt dat kinderarbeid in Bangladesh want op de fiets zou ik handschoenen en een sjawl nodig hebben.
Wees geen Bernlef. Hoewel de man wereldberoemd is in Friesland. En dat is geen hersenschim.
Aannemende dat Janneke een voornaam is, heet deze persoon dus Bernlef van zijn voornaam. Het wachten is nu op de zeer verwarde ouders die hun kind Van Haersma Buma (ook een bekende Fries) als voornaam geven.
@JvanDeventer | 29-12-19 | 17:51: Of Grutte Pier.
Bernlef? Zurich, op weg naar de eilanden. Voor mij als kind wereldberoemd.
Mensen die iets voor de wereld willen doen. Wat een engerds.
Uiteraard eerst voor zichzelf en dan voor de wereld. D66'ers in optima forma.
En daarom continu de wereld rondvliegen, in een mega grote boerderij wonen, twee grondstoffenverslindende auto's hebben, nee het zijn echte deugerds!
Verkeerde film gezien. Deze is veel leuker: youtu.be/1FdItN4mr7Q
Thsanks! vrij recent gepubliceerd, ga hem kijken. Zouden al die klimaathysterici ook moeten kijken, al is dat natuurlijk tegen dovemansogen gericht.
REAGEER OOK