Live! ONZE eerste eigen F-35A Lightning II Joint Strike Fighter landt op vaderlandse bodem
We verwachten de touchdown rond 15:00.
Tot die tijd orkesten die Eye of the Tiger spelen terwijl mevrouw de staatssecretaris en mevrouw de minister gewichtige praatjes houden over vrede en veiligheid. We citeren staatssec Visser: "Met de F35 kunnen we op plekken komen waar we nu nog niet kunnen komen. (...) Het geluid van de F35 is het mooiste geluid ter wereld... voor sommigen." Spannende taal dame! En extra banen natuurlijk. Meer foto's na de breek.
- EDIT: Collega's, nogal propagandistisch evenement, dus wees voorzichtig met ankeilers. Mag er in dit Faalfyra-topic svp ook nog een paar zinnen kritiek op de peperdure prutstoestellen waar we we eerst 85 van zouden kopen en nu minder dan de helft van kunnen betalen omdat hij twaalf jaar te laat en vier keer zo duur is geworden sinds we de hanenpoot onder dit aankoopje zetten, waardoor andere krijgsmachtonderdelen bovendien minder middelen ter beschikking hebben om hun eigen slagkracht op peil te houden? -
UPDATE: Lol, dat blusschuim (tijdcode) was niet helemaal de bedoeling
Reaguursels
InloggenGek dat (ondanks het feit dat @Reinoudoelen GS en PowNed getagd heeft in zijn tweets op Twitter) GeenStijl geen melding maakt van de enorme fuck-up van de brandweer om SCHUIM te gebruiken bij de ontvangst van de eerste F35.
Dat schuim is ontzettend corrosief, en dringt tot in de kleinste kiertjes van een vliegtuig. Dan moet je niet alleen maar denken aan de motor (fan- en turbinebladen) maar bijvoorbeeld ook aan inlaten die lucht aanzuigen voor de koeling van de enorme hoeveelheid peperdure "avionics" (computers in een vliegtuig), waar dit schuim waarschijnlijk is ingedrongen. Ik ben zelf 'pileaud' en ik ben benieuwd hoe hoog de schade is.
Deze bewuste F35 is nu waarschijnlijk "AOG" ("Aircraft On Ground," dat wil zeggen "grounded" en niet luchtwaardig) totdat een grondige inspectie is uitgevoerd om te kijken wat de schade is en de betroffen onderdelen zijn gereinigd of vervangen.
Your tax Euros at work! /sarc
Hier zijn de bewuste Tweets en foto's: www.rt.com/news/472365-dutch-air-forc...
Kunnen we ons nu dan eindelijk eens mengen in de strijd in Noord-Syrië?
Alles wat tüütert platbombarderen
potver wat maakt dat ding een herrie,dacht dat mijn laatste uur geslagen was.
Was het niet april 2002 dat de Amerikaanse ambassadeur J. Sobel een bezoek bracht aan Pim Fortuyn in zijn Rotterdamse woning, vergezeld van 2 niet nader geduide lieden om "een gesprekje" te voeren over de JSF?
Nadat Fortuyn - die tegen de F35 was - uit de weg was geruimd tekende vrijmetselaar en defensie pion Herben als nieuwe leider namens de LPF bij het kruisje. In goede familietraditie hield Bea Bilderberg de pers weg die er bij alle andere LPF acties wel vol ingingen. Hoe is het eigenlijk met haar nieuwe paard Volkert?
Hamvraag is of er genoeg personeel is dat vakkundig genoeg is om al die computers goed te laten werken. Bij de huidige auto's is dit al een groot probleem.
Ingenieurs maken erg ingewikkelde dingen maar het moet op de rails worden gehouden door MBO mensen met wat lager IQ. De beroemde DC3 kon nog worden gerepareerd door simpele lieden. Met de F35 kun je dit vergeten.
Misschien een stel briljante Russen inhuren?
We krijgen 700 hooggeleerden per week binnen. Wordt een makkie.
Geldt overigens voor alle beroepen. Nee, dat gaat helemaal goed komen hiero, over pak hem beet 50 jaar.
@Deksmaat | 31-10-19 | 20:17: 2000 blijkt uit de laatste cijfers van vandaag, niet te geloven die Rutte.
Lillik gedrocht. Als je toch centjes over hebt, en je wilt een nucleaire bommenwerper (alsof wij kernbommen gaan gooien hahaha, maar goed) waarom dan niet de B-2 Spirit? Die is pas badass.
m.youtube.com/watch?v=ORyn0Zm3oeM
Al die gedrochten inruilen voor eentje van deze graag.
"alsof wij kernbommen gaan gooien hahaha, maar goed". Dat doen de Amerikanen, via 'onze' JSF's. Het zijn ook hun kernbommen die op Volkel liggen. In principe kan de piloot met zijn armen over elkaar gaan zitten, het bombardement wordt vanuit de VS gestuurd. Maar goed, blijf lachen, dat is gezond.
Nederland is nog in staat om de nabestaanden slachtoffergeld uit te keren bij een oorlogshandeling.
Een B-2 kost meer dan 2 miljard per stuk. Per vlieguur 135.000. Met een nationaal defensiebudget van 5 miljard kunnen we er 2 kopen en moet de landmacht en marine dat jaar op een hout gaan bijten.
Het lijkt erop dat een JSF niet eens zo heel moeilijk is waar te nemen met een radar uit de jaren veertig, de passieve radar die verstoringen in de achtergrond-radiosignalen meet.
www.popularmechanics.com/military/avi...
Passieve radar vereist wel geavanceerde methoden om de signalen van de achtergrondruis te kunnen interpreteren. Met deep-learning methoden kan een detector getraind worden in het herkennen van langsvliegende vliegtuigen, omdat er veel verkeer is met bekende routes, hoogten en vliegtijden. De combinatie van een paar radioantennes, een goede computer en bekende passages van vliegtuigen kan al genoeg zijn. De kosten van zo'n systeem zijn een fractie van de JSF.
Die hele JSF is dus eigenlijk weggegooid geld. Voor minder kan je een hele vloot aan moderne drones aanschaffen, iets waar we veel meer aan hebben.
popularmechanics, wetenschap op maat voor de communistjes uit China en anti-amerikanen. Het tijdschiftje was instrumentaal voor het in de doofpot houden van de aanval op de twin towers in New York.
Als je het artikel leest staan er ook de redenen waarom dit systeem niet gaat werken. Of de F-35 moet militair ingezet worden op civiele vluchtroutes en protocollen gebruiken dus. Ow en de reflectors die het signaal van de F-35 versterken en alleen gebruikt worden als de F-35 van basis naar basis vliegt tussen ander vliegverkeer.
Opstijgen en landen lukt blijkbaar al, gaaf !
Maar waar gaat 'ie mee schieten ? Een verbaal "Pang" "pang" .. ?
Wat is dat nou? Opeens enthousiast? Volgens mij werd deze straaljager hier ook “faaljager” genoemd. Tja, een mens kan zich vergissen.
We hebben onze tanks weer terug! Maar dan in de lucht en net zo snel!
De radar cross-section (RCS) van een F35 heeft de grootte van een metalen golfbal.
Nu maar hopen dat "de Russen" niet achterdochtig worden als ze op hun radarscherm een golfbal met mach 1.6 naar zich toe zien komen.
Een golfbal bij één specifieke golflengte en vanuit een bepaalde richting. De russen zie gewoon een vliegende JSF op de radar.
@W_F | 31-10-19 | 19:08: Ja de S-400 op een afstand van wel 20-35 km! En nee, X-band radar heeft niet de potentie om ook maar een beetje nauwkeurig zaken als afstand, richting en snelheid te bepalen.
@Moonwarrior | 01-11-19 | 08:25: nee geen x-band, maar lage frequentie bedoel ik
Het kost je je hele defensiebudget en dan heb je ook echt helemaal niks.
Die banen? Die mensen kunnen beter bejaarden gaan verzorgen, dan zijn ze nuttiger bezig. Kost ook overheidsgeld.
F35 is gewoon een keigoed vliegtuig.
Goed ook dat nederland in het project mee gedaan is vanaf het begin.
Die lat ligt erg laag, bijna elke Navo shithole heeft meegedaan.
Ja er waren ook erg veel banen bijgekomen hiervoor de laatste 10 jaar. De kranten stonden vol vacatures en er werden zelfs technici uit buitenland ingevlogen. Toch?
Stealth ???
Nee hoor, als' ie nat is werkt dat niet meer, even door een wolk vliegen en een mooie "Bliep" op de radar..
Euh, voor de westerse radarsystemen, de Russen gebruiken lange golf radar, dan werkt Stealth niet.
Conclusie, dure troep !!!
De russen gebruiken juist lange golf radar, waardoor de Stealth inderdaad niet werkt. Niet dat het wat uit maakt als we Brussel bombarderen, of wat voor andere zinnige toepassing die vliegtuigen gebben.
www.quora.com/Why-is-the-F35-invisibl...
However, it doesn’t mean that stealth is useless against VHF/HF bands. What it means is that Low Frequency radars have greater detection range against stealth aircraft compared to X band. This is not just for stealth aircraft but non-stealth aircraft as well – those aircraft suffer from Rayleigh scattering far worse than stealth aircraft.
According to the Serbian SAM Commander Zoltan, the P-18 radar VHF radar (with a 250 km range) detected the F-117 with weapons bay opened at only 30 km at its lowest frequency of 125 MHz – despite F-117 flying a known route.
-
For most part, many do. However, the single most important reason why VHF bands are not a reliable counter to VLO aircraft is because they can’t provide firing solution. VHF bands are exclusively used as Search radars because the physics that help them detecting LO aircraft also significantly reduce their resolution and make them prone to clutter.
Integrated Air Defence systems use these radars to cue their Fire-control radars – which operate at X band. You can’t engage F-35 until your X band targeting radar can get a reliable firing solution. Moreover, Low frequency bands are much easier to deceive or jam because of their poor resolution and smaller bandwidth.
@Moonwarrior | 01-11-19 | 08:46:
Yeah, dat werkt totdat de een of ander slimmerik op het idee komt om IR voor de terminal guidance te gebruiken.
Betreffende slimmeriken hebben inmiddels een jaartje of dertig de tijd gehad om op dat slimme idee te komen.
En IR is nergens zover ontwikkeld als in Rusland.
Verder gaat de hele vlieger voor de F-35 sowieso niet op.
Het ding beschikt namelijk enkel over stealth tegen vuurleidingsradars die zich zowel onder de horizon als redelijk recht voor het toestel bevinden.
Dat is handig tegen een bij het doelwit opgesteld luchtverdedigingssysteem, maar tegen geïntegreerde luchtverdedigingssystemen zoals degene waar de Russen over beschikken is de waarde ervan zeer beperkt.
En tegen vijandelijke jagers is het van zo goed als geen waarde, die vallen namelijk gewoon van ergens buiten die vrij kleine affectieve stealth arc aan.
En vervolgens is de F-35 dan simpelweg een traag, slecht manoeuvreerbaar, en zeer brandbaar, doelwit.
Miskoop van de eeuw.
Benieuwd wanneer de eerste in de Waddenzee plonst. Sinds 1980 zijn er 33 F-16’s verongelukt.
Alle wapenexperts, en zelfs een malloot met piloot als nickname, zijn weer aanwezig. Nou is dit geheel toevallig het enige zinnige onderwerp waar ik best wat verstand van heb, en wat de onderbuik ook roept, dit toestel is gewoon het allerbeste wat er op dit ogenblik te koop is, en het wordt alleen maar beter naarmate de software doorgroeit.
Iedereen die oprecht denkt dat het niet zo is, werkt voor de concurrent, of is als goed Hollander standaard tegen alles wat hij/zij/X niet begrijpt.
Iets wat alleen maar beter kan worden als de software doorgroeit krijg ik de kriebels van. Zal met het woord "soft" te maken hebben denk ik.
Of praten met een F16/F35 (test)piloot geeft ook opheldering.
Zijn letterlijke woorden een F16 is net als een Porsche 911 met vaste voor en nadelen.
Een F35 is als een Tesla altijd in ludricous mode met mogelijkheden waar nog geen (goede) software voor geschreven is.
Hoi! Zelf heb ik geen verstand van straaljagers, i.. t.t. jouw persoontje blijkbaar, maar wel van projectmanagement en de Engelse taal. En de propaganda op last van LM blijkt keer op keer inconsistent (dat betekent overigens dat het vol met tegenstrijdigheden zit). De door mij geciteerde bronnen zijn stuk voor stuk onafhankelijke instanties met een toezichthoudende taak in het F35 project. Uiterlijk begin volgend jaar komen ook weer de tussentijdse rapportages van GAO en OT&E. Wellicht dat die voor het eerst in 20 jaar een keer met een positieve opmerking komen, maar dat lijkt me sterk.
Ik ben toch heel benieuwd hoe jij het beter weet dan al die officiële instanties.
@captain-caveman | 31-10-19 | 18:10: Die laatste zin betekent dus inderdaad dat de F35 geen effectief wapensysteem is. I.t.t. de concurrentie: F15-X, F16-V, Rafale, Typhoon II en vermoedelijk ook de gloedjenieuwe Gripen E.
Vergeleken met de huidige F16C, waarvan de MLU trouwens maar heel beperkt is uitgevoerd, is elk van deze toestellen een enorme sprong voorwaarts. Plus dat van de inmiddels nieuwste EW en sensorsuites van de Europese concurrenten is te verwachten dat deze beter werken dan die van de F35, ook al omdat de DAS (de "AI" die alles moet coördineren) vorig jaar opnieuw moest worden aanbesteed, omdat deze na 20 jaar ontwikkelen nog steeds niet werkt.
Het enige wat de F35 goed kan is omzet generen voor Lockheed Martin c.s., inclusief het hele lobbycircus er om heen.
@Hetkanverkeren | 31-10-19 | 18:43:
"Het enige wat de F35 goed kan is omzet generen voor Lockheed Martin c.s., inclusief het hele lobbycircus er om heen."
Exact!
Het is een mooie lawaaibak om naar te kijken bij een airshow maar ik heb grote vraagtekens bij de effectiviteit van dit blok staal als het echt oorlog wordt. Kwaliteit wint dan niet altijd van kwantiteit en al helemaal niet als allerlei support-systems zijn uitgevallen, zoals datalinks met andere F35s en grondsoldaten. Als al die mooie gadgets wegvallen bijft een toestel over dat in een 1-1 dogfight geen sterke jongen is en nog steeds door een simpel 30 mm kanon uit de lucht kan worden gehaald. Ben je er een stuk of 8 kwijt dan is je hele eigen luchtmacht uitgeschakeld. Veel meer kunnen we niet gelijktijdig operationeel inzetbaar hebben namelijk.
Kwantieit en dan met name bewapende drones zijn sowieso het wapen van de toekomst en dat voor een fractie van het geld,
ja hoor ik werk voor de Russen!
@Hetkanverkeren | 31-10-19 | 18:43: " Plus dat van de inmiddels nieuwste EW en sensorsuites van de Europese concurrenten is te verwachten dat deze beter werken dan die van de F35, ook al omdat de DAS"
Dat kan wel eens tegenvallen. Tijdens de Red Flag kon een F-35 met een piloot met nog geen 20 vlieguren rustig achter een 4e generatie EU vliegtuig vliegen zonder opgemerkt te worden door de piloot die 3000 vlieguren had.
@Moonwarrior | 01-11-19 | 08:50: Gelukkig begin je niet over de bijbehorende kill ratio's! Wat ik moet denken van scripted oefeningen als Red Flag weet ik niet precies, ik ben geen piloot, maar de VS hebben er al minstens 20 jaar een handje van om die naar hun hand te zetten. Overigens is het vooral de US Navy die in in dit opzicht in de vakpers met de grond gelijk gemaakt wordt.
Het moet gezegd, als je als piloot achter je tegenstander weet te komen ben je 9 van de 10 keer spekkoper (als je tenminste geen Sidewinder gebruikt, want die kan nog geen hoogbejaarde SU 24 raken). Dat van die 20 vlieguren zal best, maar daar moeten honderden uren op de simulator en idem op andere toestellen aan vooraf gegaan zijn.
Tactisch komt het bij mijn weten zelden voor dat een jet alleen op missie gaat. Waar de wingman van de achtervolgde piloot het dan wel druk mee had (whatsappen?) laat zich alleen maar raden.
Overigens complimenten over je bijdragen inzake radar, heel leerzaam. Maar toch. Kijk bijvoorbeeld eens naar de complete radaropbouw van de S-400. Het westen heeft niets dat er zelfs maar in de buurt komt. Die SAM 6 die een F117 wist neer te halen gebruikte technologie uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Zie de staat van dienst in de Vietnam oorlog.
Veel van de ontwikkelingen binnen de radartechnologie draait om de software die de gegevens moet verwerken. Zie bijvoorbeeld wat Thales doet voor de marine. De grap van het radiosysteem van Hensoldt is dat dit systeem niet te detecteren is. Wat dit systeem precies wel en niet kan weet ik niet, maar ik heb met stomme verbazing gelezen hoe (het tot voor kort door mij redelijk objectief geachte) The War Zone met grote stelligheid wist te melden dat dat dat Duitse radarfabrikantje peop praatte. Reken maar dat de F35 terecht komt in een omgeving (contested airspace) die bol staat van de uitermate krachtige radarstralen van de huidige luchtafweersystemen. Dan is die radiosensor op zijn minst een bijzonder nuttige aanvulling.
Tot slot: kijk ook eens naar de doelzoekcapaciteit van moderne air-to-air raketten. Goed gedocumenteerd is de Meteor van MBDA. Ook zitten onze "vijanden" op dit gebied beslist niet stil, de VS trouwens wel.
Maar eigenlijk vind ik het nog het gevaarlijkst om in een concrete oorlogssituatie min of meer blind te vertrouwen op zelfverklaarde technologische suprematie. Dat vindt de vijand alleen maar fijn.
En dan laat ik de onvoorstelbare kwetsbaarheid van de logistieke keten van de F35 nog maar even helemaal buiten beschouwing. Gegeven de enorme onderhoudsbehoefte van de F35 heeft onze Koninklijke Luchtmacht in een serieus conflict zichzelf binnen een dag verslagen. En dan zit er al gauw inderdaad weinig anders meer op dan om met atoombommen te gaan strooien.
Hiep hoi.
Zie 28:34 in het youtube filmpje. Wat moet Mr Sybrand Haersma Balboa hier een stijfje krijgen zeg. Ik lach mijn kont af.
De volgende keer nodigen ze George Noble (van het darten...) uit om aan te kondigen.
En nog een ander dingetje: Waarom zijn onze F35's voor dat geld niet voorzien van een oranje kleur? Daar heb je in de zandbak meer camouflage van, dan leger groen.
youtu.be/OQoQ6YlJrdg?t=1714
Ik wil mn geld terug.
Dat kan.. belastingen zijn giften... doe er uw voordeel mee t-biljet..
@All_Anonymous | 31-10-19 | 17:06: Volgens mij gaat die vlieger niet helemaal op. Je mag wel alle belastingen van de afgelopen 10 jaar doorberekenen als je ooit een overheids instelling als klant krijgt.
Maar goed dat hij elektrisch is anders hadden we GL en D 66 weer in de gordijnnen.
Ik heb Rutte niet gezien.
Mijn vraag is kan die goed voetballen en is die niet beledigend voor moslims als je de F-35 gebruikt om een bom te gooien op een van hun ISIS geestelijke leiders?
Woon in Leeuwarden en had wel verwacht dat dat ding even een rondje boven de stad maakte.
Maar helaas niet gezien.
Mazzelaar!
Lol +1
Stealth toestel ;-)
Piloten schijnen aan boord enkel echte nespresso cupjes te kunnen gebruiken. Die van de jumbo doen niks.
Beste mensen, laat je niet vernachelen door alle mooie praatjes rond dit toestel. Het is een veel te duur rotding, en dat weet iedereen, ook de defensietop. Het is ons alleen maar door de strot geduwd omdat het het enige toestel is dat de atoombommen die op Volkel (toevallig ook de thuisbasis van de JSF) liggen opgeslagen (recent geupgraded en slimmer gemaakt) kan en mag afwerpen (vanuit die dikke buik ja. Past precies en toestel blijft 'stealth'), uiteraard geheel geleid vanuit de VS dmv de geavanceerde electronica aan boord. Alle betere Europese jagers waren bij voorbaat kansloos omdat de VS absoluut zijn geheimen niet met Europese fabrikanten wil delen.
En al die enthousiaste spotters langs de runway: usefull idiots.
Vanaf nu doet Nederland dus mee in het hoogste geweldsspectrum. Muziek! Champagne! En trek de portemonnaie nog maar eens.
"de VS absoluut zijn geheimen niet met Europese fabrikanten wil delen"
BAE is een van de grotere tech leverantiers aan de VS dus dat klopt totaal niet. Zelfs het mega geheime Suter programma is van BAE, net zoals diverse belangrijke systemen voor de F-22 en F-35.
@Moonwarrior | 31-10-19 | 16:31:
Met name de electronica gerelateerd aan de atoomwapens aan boord van de JSF willen de VS absoluut niet in andere toestellen hebben, vanwege het risico van weglekken naar andere mogendheden. Daarom mocht NL geen ander besluit nemen dan kiezen voor de JSF. Zoek nog maar eens op hoe die lobby hier in Nederland op de parlementsleden heeft gewerkt.
Er maar 1 europesche jager beter en dat is de Russische SU 57 Pak Fa. Dan moeten we dus net als Erdogan zaken met Putin gaan doen.
@Trumme | 31-10-19 | 16:46:
Daar gaat het niet om! Het gaat om die atoombommen! En die moeten juist op Rusland gegooid worden, volgens ons wijze kabinet en defensietop, want dat is de Vijand. Met de JSF.
@Trumme | 31-10-19 | 16:46: ehhhh het bericht dat het hele PAK-FA project geflopt is nadat India al het vertrouwen er in verloren had en de Rafale ging kopen is nog niet bekend bij je? Lijkt me een geweldig idee om een vliegtuig te kopen wat ze in India niet willen!
@Moonwarrior | 31-10-19 | 16:54:
-
Dit is GS; zodra het over oorlogen, wapens of defensie gaat, kan en mag iedere zelfbenoemde ‘wapenexpert’ uit 3 VWO die ook wel eens een filmpje op You Tube heeft gezien z’n scheur opentrekken. En dat gebeurt dus ook.
@bisbisbis | 31-10-19 | 17:14:
Nog tegenargumenten misschien?
@bisbisbis | 31-10-19 | 17:14: Nu ga ik lekker mijn bek dichthouden over hoe je het beste met een katapult en afgekeurde oude verzonken boutjes van de huidbeplating van een F16 de bierdoppen van flessen bier kunt afschieten .
Dorst zullen ze hebben die 3 VWO ers hehehehe
@bisbisbis | 31-10-19 | 17:14: Trek jij dan jouw scheur eens open !!
Die atoombommen komen nu gelukkig minder ver omdat de JSF minder ver kan vliegen dan een F16. (door de hoekige vorm die 20 jaar geleden een beetje Stealth was)
@W_F | 31-10-19 | 18:40:
Tanken in de lucht misschien?
Was er eigenlijk ooit een F-35A Lightning 1 ?
De P-38 uit WOII was de Lightning 1
.. die van de film Grease toch..? Van Grease Lightning..?
Ja, de P-38, de 'Cadillac of the sky'. De JSF is de Fiat Multipla van de sky.
@piloot47 | 31-10-19 | 16:38:
-
Met dien verstande dat bij de Multipla sprake is van een iets betere prijs/kwaliteitverhouding ...
ja dat kreng was zo snel als de bliksem, 1 flits en weg was ie
grrrrrrrrrr dubbel
De JSF heeft de aanbesteding gewonnen omdat het veel functies (zoals verticaal opstijgen, veel bommen meenemen en ver vliegen) allemaal mogelijk waren met hetzelfde toestel. Na de aanbesteding zijn die functies gesplitst in verschillende toestellen omdat de fabrikant de beloftes niet waar kon maken. Het Bestelde vliegtuig bestaat dus helemaal niet en is ook niet geleverd. We kunnen dus gewoon ons geld terug krijgen.
@bisbisbis | 31-10-19 | 17:16: Die van de Fyra was dan weer niet zo goed !!
de tijd gaat ons leren of dit een faal is, of een apparaat wat oorlog en vrede kan brengen en eindigen, op een manier die wij willen.
"Met de F35 kunnen we op plekken komen waar we nu nog niet kunnen komen. "
Hebben we daar wat te zoeken dan?
Nederland is 200km² en plat. Als ze daar maar kunnen komen, is het genoeg.
Is ook gewoon niet waar.
Nee, hoor, wij gaan ze lekker mee nemen naar verre zandbakken. Sinds de ‘ inzet’ van onze Patriots op Incirlik weten wij precies hoe dat werkt.
U zeit allen azijnpissers, sneuneuzen.. Is prima bakje voor dat geld en uw vrijheid.
Mogen wij de pisgrill gebruiken?
U bent wel erg urinegeoriënteerd.
Menig Kwik-fit schoolt om en is er blij mee?
Dat onze defensie onze vrijheid waarborgd, durf ik ten zeerste te betwijfelen, met telkensweer schuimbenevelde blikvelden zaken aanschaffen ,op buitenlandmissies gaan en dan de shit over ons land afroepen en binnenhalen
Vak P. Ja, gooi daar maar een bom op.
In de handen van een ruggengraatloze natiestaat is elke straaljager nog geen stuiver waard. We durven hem niet in te zetten, we zijn besluiteloos om hem in te zetten maar nog vooral: de mensen die ons openlijk tot oorlijk verklaren zitten al in ons midden.
Nou... een aantal Irakezen hadden recent nog aangegeven dat wat minder inzet van Nederland wel gewenst was. Dat wordt netjes afgekocht.
Voor 80 miljoen per stuk zijn ze eigellijk ook niet echt duur. Ankie gaat er zelf ook mee vliegen heb ik gehoord. Stoer mens die Ank !
Ik heb ook wel eens een bloesje gekocht waarvan ik dacht o die is gaaf, die wil ik hebben.
Bij thuiskomst blijkt dat ie nergens bij past en zit ie in ene ook niet zo lekker meer. Vervolgens hangt ie twee jaar stof te vangen in de kast om dan te eindigen in de bak van het Leger des Heils.
Maargoed.... Je hebt wel de economie geholpen... Dus goed bezig geweest....
Tja was dat blousje van jou. Heb het van het leger des heils gekregen maar zat niet zo lekker. Blijkt dat de spelden van de oude verpakking er nog inzaten.
@Thijsz | 31-10-19 | 16:13: Nou mooi is dat. Dan moet dat de reden zijn van aanschaf van die JSF's. Want inzetten gaan we niet doen. Bende gek. Dan komt er een krasje op.
te langzaam,
te weinig vliegbereik,
niet wendbaar genoeg,
met wapens "uit" niet stealth,
relatief héél licht bewapend,
wél zichtbaar op de lage freq radar, paar km. minder nauwkeurig, maar dan kun je hem toch al ook met het blote oog zien,
veel te duur,
géén zeggenschap over de technologie; want USA,
enz.
Hee, verpest het feestje nou niet met feiten. Muziek!
Verblind door het HUD in de helm
Spareparts niet voorhanden
Batterij valt uit bij kou
Vertikaal landen bij warme lucht resulteert in een vrije val
Verf laat los > mach 1,2
Klapband bij landen resulteert in een totale fuckup van het landingsgestel en uitval hydraulica
enz.
@Busverhuur | 31-10-19 | 16:07: Riemen niet in stijlloos roze.... wat een kut fighter
Je vergeet de extra giga teringherrie die deze zeepkisten maken. Speciaal voor tijdens het vele oefenen boven ons land. Serieus meer mensen irriteren. En dat voor slechts veel teveel geld. Kontjes omhoog.
@Busverhuur | 31-10-19 | 16:07:
Slecht zicht rondom.
Geen zelfdichtende tanks.
Geen fire supression.
Brandbare hydraulliek vloeistof (kerosine).
Verouderde niet te upgraden sensor suit.
Geen all aspect stealth (enkel in het lower front aspect)
De lijst is eindeloos.
@Busverhuur | 31-10-19 | 16:07: Onderhoud in Italië. Alle onderhoud dus.
Als een piloot zijn been breekt tijdens het voetballen moet de nieuwe piloot eerst 2 weken naar Amerika om de helm(400k euro) en software te kalibreren voor het nieuwe hoofd. Lekker handig tijdens een oorlog.
@Mark_V | 31-10-19 | 16:44: Bij die lui van de Fyra trein ?
Jeutje, wat een geyl ding.Staat gewoon te soppen. Sneue spotters ook boos omdat ze hun lieverd niet goed op de plaat hebben kunnen zetten. Je zou maar van de Randstad naar Friesland zijn gereden om een blauwtje te lopen. Overigens zie ik dat die haatbaard die de mei herdenking overschreeuwde daar nu geld voor gekregen heeft. We weten onze vijand goed te raken...
"Je zou maar van de Randstad naar Friesland zijn gereden om een blauwtje te lopen." heb ik de KOZP demonstratie van dit jaar gemist?
Joint Soap Fighter zie ik al op twitter :D
Dit kost ongeveer 350 Eypos per burger. Daar had heel wat beters voor in de plaats kunnen komen.
Daar kan je heel veel ' migranten' voor binnenhalen en levenslang financieren. Oh wacht, dat is niet iets beters. Maar we hadden ook onze F16' s kunnen oplappen zoals de kopers ervan hebben gedaan. Dan hadden we nog een grote zak geld over gehad.
Het dubbele aantal Chinese J20 fighters kon er voor worden gekocht. Maar ja... kleine cock.. pitjes... geen dikke gun, ende VS staat nu eenmaal niet toe dat haar kernwapens middels een ander-dan-VS gebouwd vliegtuig worden gebruikt, dat met de 'kern'taak van NL.
Dan hebben we nu nog altijd €650,- p.p. tegoed van Markiemark!
@litebyte | 31-10-19 | 16:02: klopt niet de Tornado( Europees toestel)kon dit ook
@sparky07 | 31-10-19 | 16:44: de Tornado is antiek.
Ongeveer onze eigen bijdrage zorgkosten ! Nou dat hebben we graag over hoor, voor die geweldige dingen !!
youtu be/i1lD1r5TvLc rofl f35 versus s400
Tot nu toe zijn de 'testjes' in opdracht van het westen boven Syria nu niet echt in het voordeel van het S400 systeem geweest.... waarschijnlijk nog niet met een F35 uitgevoerd.
Alles wat het afgelopen uur door Defensie is gepresenteerd, is nergens op gebaseerd. De testen waarin de F35 in nagebootste "realistische" combat scenario's uitgeprobeerd zou moeten worden, zijn inmiddels met meer dan een jaar vertraagd. Zie: www.defensenews.com/air/2019/10/18/th... Alle 5e generatie eigenschappen waar zo ver geroeptoeterd wordt zijn dus nog nooit, maar dan ook echt helemaal nooit, proefondervindelijk bevestigd.
Het is ëën groot toneelstuk, maar Lockheed Martin hoeft er niet wakker van te liggen: breakingdefense.com/2019/10/f-35-read... Het is maar net hoe je readiness definieert.
Tot slot: de hubris van de Westerse luchtmachten, de USAF voorop, is inmiddels officieel onbetaalbaar: www.janes.com/article/92277/study-say...
Ik kan alleen maar hopen dat onze mannen en vrouwen van de krijgsmacht voor hun overleven nooit van deze vliegende knolcitroen afhankelijk hoeven te zijn.
Tot slot: de berichtgeving in de msm is om te janken zo triest. Uiteraard spant de vvdbode de kroon: hun defensie expert haalt in een video rustig de B en C variant door elkaar. Als bonuslink de op dit moment enige roepende in de nieuwswoestenij die hier in dit land voor onafhankelijke pers moet doorgaan: www.nrc.nl/nieuws/2019/10/09/met-de-f... Dit was voor het bekend worden dat de F35 voor zijn operationele testen is gezakt.
Gelul.
@captainobvious | 31-10-19 | 17:54:
Geen gelul, helaas.
Lelijk lomp ding. Rondvaartboot met vleugeltjes. Hebben we het bonnetje nog?
Ja en nee.
@Shareholder II | 31-10-19 | 16:06: Even Fredje en Ivo vragen!
De enige geschikte en waardige opvolger van de F-16. Dikke lolproest voor degenen die zich in oude meukartikelen en interviews van proleten zoals Sprey hebben gezogen. Enige onjuiste is dat we er nu slechts 47 zullen hebben. Liefst zie ik 4 squadrons gevuld op LWD en Volkel. Dan straks alsjeblieft snel minstens 4 M-fregat en Walrus onderzeer opvolgers, of nog beter 6 van elk.
Jij snapt het tenminste.
Ja, nu nog volk om erin te vliegen en om 'm te onderhouden. Al het goede personeel is bij defensie al weg geklierd.
Met voorsprong de slechtste keuze die er voor een F-16 opvolger te maken was.
Dit is geen oorlogsmachine maar een (VS) werkgelegenheidsmachine, en een Lockheed-Martin zakkenvul machine.
En dit ding gaat het Nederlandse defensie budget nog minstens dertig jaar leegzuigen, ga je nog wel achter komen.
Nederlands gestuntel, schuim ipv schoon water, man man man..
Champagne, lutser.
Hij was erg vies. Nu is ie perfect schoon.
Blusmiddel
Ouwe bak roest. Achteruitkijkspiegeltjes waren al afgebroken, zag ik.
Wat een waanzinnig wijs toestel.
Wijs!? Het is vliegende stupiditeit.
@piloot47 | 31-10-19 | 15:46:
Je bent zelf stom, stommerd.
@Von Knarrenstein | 31-10-19 | 15:52:
Wat je zegt dat ben je zelf, lekker puh, lekker puh, sliep uit.
Om je maar even op je eigen niveau aan te spreken. Het gaat over het toestel en het beleid er omheen, niet om jou. Ik heb het hele traject op weg naar dit toestel intensief gevolgd, en mijn enige conclusie kan zijn: vliegende stupiditeit. Maar men komt er wel achter, de komende jaren. Jammer alleen dat het leergeld door o.a. mij en jou moet worden opgebracht.
Kan me nog herinneren that LPF ook voor de JSF stemde. Misser.
Wordt werd gebouwd door hetzelfde italiaanse kwaliteits bedrijf dat ook de Fyra in elkaar zette........ Het is dus gewoon wachtten tot die dingen naar beneden storten, op het binnenhof mag ik hopen.
Doe ff normaal man
@wilmeister00 | 31-10-19 | 15:45: U is onder de indruk van Italiaans kwaliteit??
Het is een samenwerkingsverband van bijna alle Navo landen (en nog een paar andere landen), een soort EU in de lucht.
Dat commentaar, dat commentaar...... staatspropaganda van de bovenste plank. Wie is die idioot?
“Als het goed is, gaat het goed”.
@Stormageddon | 31-10-19 | 15:47:
"De kennopie gaat nu open". Heeft ook wat woordjes geleerd.
Maaaar heeft deze ook 5g?
Ja, tijdens het neerstorten.
Dat trekt ie makkelijk, ik denk zelfs wel 9.
Heeft Mat Herben toch zijn zin gekregen.
Is nu lobbist bij ..... juist ja heeft judas penningen gekregen, Pim was mordicus tegen.
Jij snapt het!
Heb 'm gezien op de open dagen van de luchtmacht in Volkel dit jaar. Mooi ding, daarmee verder niets zeggende over het feit of we hem wel of niet hadden moeten kopen.
Wel opvallend toen was dat met de Air Power demo 12 F16's meededen maar de JSF enkel opsteeg en wegvloog. En de andere JSF stond drie weken kapot aan de grond.
Alle JSF's staan binnenkort aan de grond, in de opslag. Net als de Fyra destijds. Het wachten is op het moment dat er van alles af begint te vallen.
En spareparts zijn nogal een probleempje:
www.defensenews.com/air/2019/06/12/th...
Tja mijn lievelings-vliegtuig is nog altijd de A10 Thunderbolt II, in Duitsland liefdevol Warzenschwein genoemd omdat hij zo lelijk is. Ook als de halve staart of vleugel weggeschoten is, komt hij nog thuis. Ik begrijp niet dat dit meer als 40 jaar oude vliegtuig niet in een iets moderner jasje opnieuw gebouwd gaat worden. Zijn taak zal de F35 ook overnemen, ik zie het niet gebeuren. Een kogel of scherf in de romp en hij stort neer.
i.pinimg.com/originals/b2/52/ff/b252f...
U heeft er werkelijk absoluut geen verstand van want de A10 (die overigens ook Warthog heet in het Engels) is hoogstens geschikt om cavalerie en andere grondtroepen ondersteboven te schieten met een kanon maar kan geen dog fights doen, is niet snel, doet geen grote bombardementen, is gewoon een compleet ander vliegtuig dan de JSF.
jan huppeldepup | 31-10-19 | 15:41
Overgenomen van de USA nickname : A10 Warthog....
en.wikipedia.org/wiki/Common_warthog
@Draak uit Brabant | 31-10-19 | 15:44:
De JSF is in een dog fight enkel een schiet doel, ook wel een "turkey" genoemd.
@Draak uit Brabant | 31-10-19 | 15:44: Tja voor de dog fights heb je de F22 maar voor de steun aan grondtroepen is de A10 niet te evenaren met zijn 30mm GAU Avenger kanon. Heeft in de Golfoorlog en in Afghanistan zijn sporen verdiend. Deze steun aan grondtroepen moet de F35 eerst nog maar is bewijzen, ik geloof er niets van.
De A-10C blijft nog heel wat jaartjes vliegen, tot na 2030 zelfs dus heb je geluk.
@jan huppeldepup | 31-10-19 | 16:02: Ok dus de discussie gaat over aan de ene kant een bejaard langzaam vliegtuig met een geweldig kanon en aan de andere kant een vliegtuig dat u nog niet de kans wil geven om zich te bewijzen
Tja in dat geval zou ik ook altijd een Peugeot kopen
Even via Groningen zou wel op z'n plaats zijn geweest, zijn nu alweer vergeten waar die toestellen mee betaald zijn...
Teveel eer voor die jankboeren met hun scheurtjes in de gevel, boehoehoe. Dankzij hun geen extra gasinkomsten meer, kudtvolk.
@Von Knarrenstein | 31-10-19 | 15:46: Vervelend verwend janknest bent u. Vanuit Drenthe mag ik hopen dat uw verblijfplaats ook in elkaar zakt.
@tis_wat | 31-10-19 | 15:48:
Aaah, drente, nog meer kudtboeren.
@Von Knarrenstein | 31-10-19 | 15:50: en wat zei je psycholoog? Neem nog wat pilletjes en ga iets eerder naar bed? Er komt wel heel veel frustraties ononderbouwd naar buiten vanuit de onderbuik.
Ik heb hem hier al een keer over mijn huis horen komen. Horen en zien vergaat je en je duikt automatisch onder de tafel. Wat een t.phuskreng! Ja ja, 'the sound of freedom' (Hennis)."Een mooi geluid, vinden sommigen". Knettergek.
@tis_wat | 31-10-19 | 15:48:
Mag ik mij vanuit Groningen daarbij aansluiten?
Als Trump dit feestje had georganiseerd zouden DWDD en Pauw vanavond weer vol zitten met deugtypes die hem zouden beschuldigen van pervers feestgedruis rond een massavernietigingswapen. How dare you! De vuige nationalist!
Haha foto's verneukt door met een sopje te spuiten.
Bizar dit.
Niet zomaar een sopje. Schuim van de brandweer zit vol met PFAS. Maarja, kleinigheidje.
Ja, maar dat moet omdat je het vliegtuig anders gewoon kunt zien ( en zo stond het niet in de folder)
Wat een blunder van de brandweer weer.
Die sukkel snapt niet dat dit champagne moet voorstellen
Leuk met een sopje....
Alsof het jezus christus is man man de zelfpijpers
Lamme Jazz doet me denken aan Catch-22. Col Cathcart - of course I can raise the number of missions to eighty! Who is going to stop me?
Als boeing de toeleverancier van de software is komt ie in ieder geval zeker weer beneden.
Is de koepel nu beslagen?
Lijkt me redelijk doeltreffend inzetbaar tegen KOZP?
Mag die muziek weg? Jeez.
Echt he! Man man mijn oren bloeden nu..
Kost wat maar dan kun je wel ongezien een atoombom werpen wanneer de VS zegt dat je dat moet doen.
Maar hunnie bij de amerikanen nemen dan toch gewoon de controle van zo'n jet over? Of is dat deze versie niet?
@Shareholder II | 31-10-19 | 15:51:
Ja, dat kunnen ze en doen ze in geval van atoomaanval ook. De piloot zit erbij en kijkt ernaar.
Supergaaf vet ding maar in handen van een slap Haags zootje stelt het niets voor. Las net dat ‘ons’ bestuur doodleuk geld geeft aan de verstoorder van de dodenherdenking. Dekker moet zelfs uitleggen aan de bevolking hoe het zit.
Worden ze direct ingelijfd in het EU leger zodat Brussel er het opstandige Polen en Hongarije mee kan bombarderen of mogen we ze zelf houden?
Hé het leeggewicht van dit toestel is onder de 10 ton, mag dus gewoon op het Malieveld staan om te rellen.
Wordt er nu gewoon gezongen bij het binnenhalen van zo'n mach2 doodskist? Welke briljante meneer of mevrouw van Defensie zit hier nu weer achter?
Ik noem dat pervers.
"Happy birthday to ye"
Briljante liedkeuze ook.
mach 2 hahahahahaaaaa! eeeeh neu....
@KlauwnBassie | 31-10-19 | 15:36: Mach 1,6 dan... Ik ben nogal van het afronden, zoals afronden met die kutmuziek...
Ik had het wel briljant gevonden om juist nu dat liedje “wees welkom in mijn land” te doen. Gemiste kans.
www.youtube.com/watch?v=ylZqvNHRHzI
Die band... omg... en dan vooral die zangeressen..... die gefaalde mijnentester snap ik(denk ik)... maar kolere wat slecht....
Verschrikkelijk indeed.
Zet k die stream aan krijg ik een of andere politek correcte kutjazz naar mijn mijn kop geslingerd... optyfen.. die F35 moet geen suffe jazz uitstralen... Maiden, AC-DC of op z'n minst de soundtrack van Top Gun...
Leuke muziek.
Zeg Joris, wat zijn dat voor irritante balken aan de zijkant? Hierdoor is het eerste artikel amper te lezen! Op de iPad pro that is.
Moet je fatsoenlijke hardware kopen, niet die voor knotjes-dragende hipsters.
@Busverhuur | 31-10-19 | 15:45:
Te duur voor je?
@Von Knarrenstein | 31-10-19 | 15:48: Te duur ja, want voor dat geld kun je beter iets kopen dat wél werkt.
Prachtige moordmachine! Hoe zit het met de CO2-uitstoot, stikstof en dergelijke?
Tja dat is niet relevant want het geld is nu op dus geen kerosine. Hij vliegt alleen nog maar op open vliegtuig dagen.
Muziekje erbij... Jeetje.
Over een paar jaar zijn er slaughterbots en dan zijn zowel de F35 als kernwapens grotendeels verouderd. Zoek op youtube op: Horror Short Film "Slaughterbots"
Goed en mooi ding. F-16 na 30 jaar wel wat verouderd. Jammer, dat het er geen 100 zijn.
40 jaar.
Ik val in slaap van die verslaggever.
Hoe bestrijd je daar illegalen mee?
Lelijke, lompe kist en weggegooid geld.
Dit gedrocht van een vliegtuig is ontwerpen door een Star Wars fanaat.
Kssst, terug naar keuken.
Dat ding is zo lomp omdat hij stealth moet zijn en er toch atoombommen onder gehangen moeten kunnen worden. Die mogen dus niet uitsteken dus zitten ze in de buik.
@piloot47 | 31-10-19 | 15:37:
Die passen niet in die "buik".
Maar daar past wel meer niet in.
Stikstof en fpas?
Chroom 6?
Supersonic flight in excess of Mach 1.2 can cause structural damage and blistering to the stealth coating of the F-35B and F-35C.
@Busverhuur | 31-10-19 | 15:44: Je vergeet een deel van het probleem te vermelden:
www.defensenews.com/air/2019/06/12/su...
At extremely high altitudes, the U.S. Navy and Marine Corps’ versions of the F-35 jet can only fly at supersonic speeds for short bursts of time before there is a risk of structural damage and loss of stealth capability, a problem that may make it impossible for the Navy’s F-35C to conduct supersonic intercepts.
en wij kopen de A versie waar het probleem zich niet voordoet.
Dat wordt voorlopig geen huizen bouwen in Enschede nadat die F35 overvloog, stikbelasting voor de komende 10 jaar overschreden.
Wel een goede foto van die F35 boven het FC Twente stadion, als we het dan toch over weggegooid overheidsgeld hebben... kan het haast niet treffender in beeld dan dit!
Zeur niet. Er is 20 jaar onderhandeld om voor 4,5 miljard aan F-35's te kopen. Terwijl er zonder enige discussie 11,4 miljard wordt uitgegeven om biomassacentrales te bouwen.
@El Gouda | 31-10-19 | 15:21: maar die zijn er dan wel eerder die biomassacentrales!, dat dan weer wel!, net als bordjes van 130 naar 120 veranderen kan ook in een dag tijd.. zo zie je maar gaat mij theorie wel op dat als je ECHT wat wilt veranderen het dus ook kan..
@El Gouda | 31-10-19 | 15:21: " Bio massa centrale" is new speak voor "Hout kachel". Iets wat de gewone burger niet meer mag gebruiken.
@JamesYounger | 31-10-19 | 15:45: Ik denk, dat als je er een warmtepomp in de schoorsteen van inbouwt, je er mee wegkomt als CO² neutrale persoonlijke energieopwekker die je huisverwarmt met de restwarmte. Wel het overschot terugleveren aan het net, anders vangt de staat geen BTW.
Mooi toestel, maar wel een wapensysteem dat in de vorige oorlog ideaal zou zijn geweest.
In de moderne derdewereldoorlog komt den vijand gewapend met slechts de laatste versie I-phone in de hand met een gammele rubberboot binnen, terwijl onze krijgsmacht welkom welkom liedjes moet zingen en voor de huisvesting zorgt door op te bokken van de kazerne en er een AZC van te maken.
@Jan Passant mk2,
Heel goed opgemerkt.
Als er oorlog komt wordt dat hoogst waarschijnlijk op ons eigen grondgebied uitgevochten.
Invasie zonder wapens, die krijgen ze hier wel via de iPhone
@Datgingniegoed | 31-10-19 | 15:27: Hoe vang je hier drones met een IED erop mee?
Dat proces begon al eind jaren 80 van de vorige eeuw. Ik heb mijn dienstplicht vervuld in de Adolf van Nassau Kazerne ( 44painfbat) in Zuidlaren en slechts een paar jaar nadat ik afzwaaide werd de zaak ontruimd en omgebouwd tot AZC.
Nu pas, hij was er toch allang?
Doet u er ook maar gelijk een vliegdek schip bij.
Hopelijk gebruiken we die toestellen om o.a. ISIS uit te roeien.
Zonde om alleen maar oefeningen mee te doen.
Maar dat zal het wel zijn.
Las net dat, als je op dodenherdenking in de gevangenis Alla-akbar roept,je geld krijgt.
Want wij zijn zo politiek correct dat we onze eigen familie nog liever in de bak gooien dan dat we een linkse advocaat of een moslim niet zijn zin geven.
Wat is dit een lelijk toestel! www.defensenews.com/air/2019/06/12/th... Er worden 13 tekortkomingen opgesomd in het gelinkte artikel over de F35. Nummer 1: alle data gaan rechtstreeks naar de VS. Daarna volgen er nog 12 andere. Er wordt melding gemaakt dat de genoemde problemen gedowngraded worden naar de tweede, niet-levensbedreigende kategorie. Via een administratieve maatregel wordt deze lelijke eend vliegklaar verklaard. Behalve dat het een lelijk ding is, is het ook nog eens een duur speeltje. De VS bouwt peperdure vliegdekschepen als sitting ducks voor Chinees/Russische slimme torpedo's. Dit vliegtuig is dé opsteker voor de Russische S-400 raketten. Laat maar eens een dogfight video zien, hoe een F35 ontsnapt aan zo'n relatief spotgoedkope raket.
Jup, het lijkt de F16 wel toen we die in gebruik namen. (of ben ik de enige met enig historisch besef?)
@BasBr | 31-10-19 | 15:17: De F16 heeft tenminste iets oogstrelends; dit voelt al meteen als een echte loser.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 31-10-19 | 15:25: Zelfs dat is historisch geen nieuwe kritiek. De F16 zag er heel anders uit dan de Starfighter. Ik wil je er daarnaast aan herinneren dat de F16 bijna het einde betekende van de monarchie in Nederland, omdat Bernard steekpenning had aangenomen om de F16 aan te bevelen.
@BasBr | 31-10-19 | 15:33:
Dat was de Starfighter...
Is er wel een acceptabele maximale stikstofuitstoot in de aanbesteding meegenomen?
De PFAS die van de afbladderende verf brokkelt, is die ook meegenomen? Straks mag de F35 niet harder dan 80.
Supersonic flight in excess of Mach 1.2 can cause structural damage and blistering to the stealth coating of the F-35B and F-35C.
Zag ik nou Jack de Vries er staan?
Onmogelijk, die is nu zijn secretaresse aan het aanduwen...
Die Spitsfire gaat zowat harder dan de F-35.
jup, de F16 en F35 hadden moeite zo traag te vliegen voor deze flyby.
Je zag ze instabiel worden.
Lockheed.. dus dat.
Ik twijfel er aan of dit soort peperdure superwapens hun geld wel waard zijn. In 1944 produceerden de VS bijna 100.000 oorlogsvliegtuigen, en hebben mede daardoor de tweede wereldoorlog gewonnen. Voor de prijs van 1 F-35 hadden ik weet niet hoeveel ander militair speelgoed kunnen kopen. In een oorlog is kwantiteit soms effectiever dan kwaliteit.
Yep, zijn voorloper P-48 Lightning.
Prachtig vliegtuig
@Datgingniegoed | 31-10-19 | 15:21: P-38 ... ken je klassiekers.
Een van de belangrijkste bijdrages aan de winst in WOII was het superwapen genaamd Colossus
nl.wikipedia.org/wiki/Colossus_(compu...)
Dus het is een combinatie van beide zaken die de winst brengt
Fijn, we tellen weer mee!
Oei. Wedden dat ze in Den Haag de stikstof uitstoot van deze zijn vergeten...
Wat istie toch lelijk!
Wat is dit voor opgeklopte flauwekul. Het is maar een vliegtuigje.
Als Mcgyver uit dat vliegtuig stapt, weet je dat je Apeldoorn kan gaan bellen...
Als oud spotter zeg ik: Wat een onzin. Peperduur ding. Doe mij maar een zooi nieuwe F-16's en/of A-10's . Daar hebben we meer aan.
Jup, we moeten altijd de spotters hun mening hoger inschatten, dan de luchtmacht hun mening om het land te verdedigen.
Nieuwe A-10's? Hoe gaat dat gebeuren, de tooling om ze te bouwen is al decennia geleden vernietigd en ze maken nu alleen nog reserve onderdelen om de bestaande vliegende te houden.
@BasBr | 31-10-19 | 15:25:
Op de Lockheed-Martin loonlijst staande lobbyisten zul je bedoelen...
Maar liefst 43 stuks. Putin zeikt zijn broek helemaal vol (van het lachen).
Rusland heeft 3 moderne vliegtuigen in gebruik. De rest kunnen ze niet betalen.
Rusland komt altijd ook met groote plannen. Zelfde met hun moderne tanks, waarover ze al 30 jaar praten. Ondertussen hebben ze er 300 in gebruik.
Van Rusland hebben we geen last, dat vijandsbeeld word alleen in stand gehouden om zo de bevolking braaf in de EU pas te laten lopen.
@2voor12 | 31-10-19 | 15:37: lol, dan volg je geen Russische televisie. Die zijn volgen hun elke dag bezig met de vernietiging van Rusland. Mooi voorbeeld: Een Russisch parlementslid geloofd dat MH17 is opgestegen van schiphol met lijken aan boord om Rusland in de val te laten lopen.
@BasBr | 31-10-19 | 15:10:
Wij kunnen ze ook niet betalen.
We hebben er onze hele defensie voor uit moeten kleden, om de helft van het gewenste aantal aan te kunnen schaffen, wat dan weer de helft was van het aantal dat we echt nodig hebben.
Laat ik nog maar even buiten beschouwing dat deze faaljager de miskoop van de eeuw betreft.
Boe
Fake
Gaan die piloten nu pauw pauw roepen bij het oefenen of echte oorlog?
Ze gaan heel zachtjes pauw pauw fluisteren, want stealth.
Volstrekt nutteloos apparaat. Het stealtaspect bestaat al niet meer, en de landen waar hij ooit tegen zou moeten kunnen vechten, hebben betere toestellen. Zelfs de makers/bedenkers van dit apparaat, hebben zelf betere toestellen.
Volslagen faalproject. Zeg nu niet 'achteraf kijk je een koe in de kont', het was van meet af aan duidelijk dat dit een faalproject zou worden. Drones hebben de toekomst, en dit apparaat is volstrekt nutteloos in moderne oorlogsvoering, even afgezien van het feit dat er met 1 toestel weinig oorlog te voeren valt.
De kracht van dit apparaat zou zijn dat de vijand je niet ziet, je van grote afstand onzichtbaar je bommen/rakketten afvuurt. Alleen ziet de vijand je wel, is het project mbt de helm mislukt, faalt de ICT in dit apparaat, en zitten er structurele fouten in het ding, waardoor ie snel kapot zal gaan.
We hadden gewoon de F16 nog 1 ronde updates moeten geven, en dan geheel overgaan op drones. Had ons HEEL VEEL geld bespaard.
We hadden de Saab Gripen van de plank kunnen kopen: half zo duur en voor een groot deel werkgelegenheid voor Nederlandse toeleveranciers. Maar nee, we kopen iets wat niet bestaat.
Saab zit bomvol Amerikaanse, Britse en Franse tech. En dan is een nieuwe block F-16 nog beter ook. Saab doet tevens ook aan creatief boekhouden om die prijs lekker laag te doen lijken. Enkel geschikt voor tweede rangs landen met een slechte VS verhouding.
@Busverhuur | 31-10-19 | 15:39: Ga eens in Zuid-Afrika vragen naar de Gripens die veelal op de grond staan.
FTW The Spicegirls??? Kijk dan hoe dat in Murica gaat: youtu.be/C9rvKpAWDTA
Is het al geland? Ik blijf control F35-en...
Wat zouden de belastingen omlaag kunnen als we dit soort geldverspilling, maar ook de subsidie op biomassa en Tesla's, met referenda konden tegenhouden.
Susidies op Tesla's afschaffen levert nul komma nul niets op en is populistisch borrelgezeik. Geen biomassa had wél een hoop gescheeld.
Misschien is het een idee deze vliegende wanproducten te verbranden?
Ik kan nog wel een heel aantal zaken noemen waarop geminderd kan worden. Maar Defensie is juist een van die grondtaken van een overheid waar in NL wel wat meer naartoe mag. Overigens maakt het niet uit of er ergens op bespaard wordt, want het geheel van overheidsuitgaven gaat vrijwel nooit omlaag. Dus als ze het niet aan het een of uit te geven, gaat het wel naar iets anders. Terug naar de burgers zit er niet in. Politici weten immers beter waar het geld aan uitgegeven moet worden dan de burger zelf.
Tesla subsidie is ook 5,5 miljard, die we na 4 jaar ook nog naar het buitenland exporteren aangezien tweedehands elektrische auto's daar veel duurder zijn dan hier, juist dankzij de subsidie. Geld uitgeven aan defensie is volkomen zinloos zolang het niet gebruikt wordt om onze lands- dan wel EU grenzen te bewaken.
Hippe tent, die luftmacht. Swingen!
Omgebouwd uit een lucifer door the A-Team!
Boeeee hij is te laat.
Een paar decennia te laat...
Klopt.... een van de begeleidende F-16's kreeg panne en rook in de cockpit en die moest eerst veilig landen.
Commentaar is geknipt en geplakt van aankomst Sinterklaas...
Benieuwd bij welke stakingen die Strike Fighter gaat worden ingezet.
Grondpersoneel Schiphol?
Zitten we met brakke JSF's te kijken in plaats van goedkopere moderne drones.
Ik neem aan dat een evenredig deel van de piloten Mohammed heet met allochtone achtergrond? Misschien even een attentie puntje .. dan wel Kamervragen ?
Rambo pleurt dat ding zo uit de lucht. Met een steen.
Matt Herben loopt al de hele week met een stijfje in zijn broek.
Geldt zeker niet voor de stikstofnorm?
Zou me niet verbazen als dat ding binnen een paar maanden neerstort.
Zo duur zijn die krengen niet. Ten tijde van de aanschaf weleens berekend dat het geld waarmee je jezelf 30 jaar van die JSF’s kunt voorzien, elke 4 of 5 maanden in de AWBZ werd weggepist. Daar kraait dan weer geen haan naar. Je komt gewoon niet zover met 1.2% van je bbp aan defensie.
Kan dat ding al raketten meenemen?
Die zitten binnen in het vliegtuig vanwege de aërodynamica.
Yup, B61 nukes. Zoals de NAVO van ons wil.
@eerstneukendanpraten | 31-10-19 | 14:56:
Nee, die zitten daar vanwege de stealth, die overigens enkel in de lower front aspect werkt.
Dat het een faal van de eerste orde zou worden wist werkelijk iedereen, maar net als de Betuwe-lijn en de HSL gingen de ambtenaren gewoon door. Gewoon omdat er teveel geld mee gemoeid is en was en omdat de stromen niet goed gemonitord worden. Net als Waddenzee verhaal van gisteren. dat dit weer eens bewees. Geen of nauwelijks controle op miljarden aan rondgestrooid geld, daar kun je aardig wat van laten verdwijnen...
Bij iedere faal komen er meer ambtenaren en meer advies commissie's. En die komen allemaal weer met voorstellen die falen.
Het heeft NIETS te maken met dat er teveel geld mee gemoeid waren of stromen niet gemonitord zijn. Het heeft ALLES te maken met ego's. Ego's van ambtenaren en politici. Want als je eenmaal ergens voor gekozen hebt, en je moet dan toegeven dat het een foute keuze was... brr.. nee, dat is niet goed voor je ego. Dus ga je, hoe dan ook, door.
46 is meer dan de helft beste geenstijl.
Is het ook niet nog een keer zo dat de JSF alleen ingebed in (radar)systemen van de VS fatsoenlijk kan functioneren. Dus mocht Trump uiteindelijk de NAVO vaarwel zeggen zit je helemaal met een vliegtuig dat niet fatsoenlijk werkt.
Dat is dan nog het minste probleem.
Betaal de afgesproken bijdrage dan. Dan gaat trump ook nergens heen met de navo.
Nederland heeft nochtans het beste radarsysteem met onze fregatten. Met een bereik van ca. 2.500km hebben ze een groot voordeel t.o.v. de AWACS die voortdurend in beweging moeten zijn. De F35 is volledig op die radarsystemen toegerust dus daar kunnen we best mee voor de dag komen. De VS krijgen nog last van een vertrek uit de NAVO (wat ze dus ook niet zullen doen).
Kijk uit voor tic-tac-achtige ufo’s.
nederland dump land !
dutchdown vanaf 15.00 uur
Het is een heel goed toestel en maakt van de F16 een T-fordje.
F22, vind ik persoonlijk beter.
@Twisted_Faith | 31-10-19 | 14:51: Die kan alleen air to air. Natuurlijk is die beter als een alleskunner. Een vrachtwagen is ook beter in goederen vervoeren als een mini.
Alleen gebruikt niemand de F16 meer en maken drones en hedendaagse jagers korte metten met dit wanproduct.
Overigens zou ik mijn geld ook niet blind op de JSF zetten, in een strijd tussen een leger met de laatste update F16 of een leger met JSF's, zou waarschijnlijk het leger met de F16's winnen.
@Twisted_Faith | 31-10-19 | 14:51:
Die houden ze voor zichzelf, wordt niet verkocht aan andere landen....
@BasBr | 31-10-19 | 15:07: Klopt, zeer goede jager.
@the namster | 31-10-19 | 15:38: Ja ik las zoiets net, was ik nog niet bekend mee, dank!
@BasBr | 31-10-19 | 15:07: De F-22 kan ook A2G met JDAM's en Small Diameter bommen
Tja en wat doen we ermee.
Burgers zoo misschien.
Dat er door die dingen nog maar veel bommen&granaten op #1 shitholes afgeworpen mag worden!
Kraters gaan niet mogen van het RIVM vanwege pfas in de grondverplaatsing.
Wacht even met Amsterdam, ik wil nog een keer naar het Rijksmuseum.
Waar zou de knop zitten waarmee de amerikanen het kreng uit kunnen zetten?
die kijken mee en besturen waar nodig
En nadat hij aankomt moet hij gelijk 100 uur onderhoud hebben zodat hij daarna 10 kan vliegen... Ben verder erg benieuwd waar een F35 kan komen waar andere vliegtuigen zoals de F16 niet kan komen behalve hogere hoogtes...
De F35 komt meer in de hangar dan de F16, ik denk dat ze dat ermee bedoelen.
@Busverhuur | 31-10-19 | 15:33: Ik moest lachen! Hahaha
Nope, F-35 15.000 mtr, F-16 17.000 mtr.
@Busverhuur | 31-10-19 | 15:33:
Yep, (veel) minder beschikbare vluchturen per maand dan een piloot nodig heeft om zijn vaardigheid in stand te houden.
Is in de VS al een stevig probleem inmiddels.
Zou wat zijn.. Land dat apparaat, breekt landingsgestel af. Haha
Landt! :-)
Oops! :)
VaalVaalDee vandaag ook nog pronken op twitter met hun F35. Te schijterig om faal bij de naam te noemen: Joint Strike Fighter.
Want dan weten we meteen wat we praten. Allemaal.
Kan Kaas ons verder inlichten of is alles ZOPR?
REAGEER OOK