Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GS Science. 'Bouw tien kerncentrales in Nederland'

Unite behind Michael Shellenberger!

Doen. Meteen doen.

Het MoetLees Interview du Jour is te lezen in een titel van een uiterst politiek correct Vlaams Mediahuis (waar ook nrc onderdeel van uitmaakt), met een man die er voor zorgde dat Obama 150 miljard aan windmolens uit gaf. Ja, dat is maf hè, dat wij dat aanbevelen? Nou, wacht maar tot je het verhaal van "hero of the environment" Michael Shellenberger (#FF) leest. Hij verkettert de "dark green" orthodoxen van de Groene Kousenkerk, slóópt de linksmoralistische klimaatreligie van apocalypsedenkers, bepleit een moratorium op vogelmoordende windmolens en dierenleven verziekende zonnepaneelweilanden vol hoogtechnologisch afval, EN biedt en passant & aan de hand van feiten ook nog eens een schoon, veilig, zuinig en duurzaam alternatief: Kerncentrales. Tien stuks, in Nederland. Goed idee. Vernoemen we de eerste naar Ronald Plasterk. Eerste ontwerp van het Nieuwe Nederland Met Behoud Van Natura2000 Gebieden En De Agrarische Familietraditie hierboven, powerkwoots hieronder en voor wie de Telegraaflink niet kan lezen, vonden we tijdens het afvalscheiden hierrr de papieren versie. 

Na de breek: Een Masterclass Stikstofpaniek, een MiniClass Politieke Waanzin en een Korte Cursus 'Mensenlevens redden met kernenergie'. 

Greetje Tuindwerg

gereduceerd tot

klein chemisch afval

MasterClass. De stikstofgekte in 20 minuten ontrafeld

MiniClass. Lijntje op de kaart bepaalt leven & dood voor boer

More Nukes! More Nukes! More Nukes!

Reaguursels

Inloggen

Kijk eens wat verder in de wereld. Japan stopte na 2011 met kernenergie. Waarom stapten ze niet over op zon en wind, maar bliezen de atmosfeer zo snel vol co2 dat ze inmiddels met de staart tussen de benen weer nuclear plants aan het openen zijn. Het is gewoon óf fossiel, óf nucleair. In NL raken we thans allen in schele paniek omdat ons energienet al op tilt slaat zodra op een zonnig dagje de drie eerste zonneveldjes binnen te leveren. Dat wordt weer vet lachen in gidsland NL. Problemen worden doorgaans technisch opgelost, vrijwel nooit door die ambtenaren in de politiek. Wat weten die nou helemaal? Komt nog eens bij, dat alle democratische instituties (referenda, verkiezingen) steeds meer worden genegeerd, ten gunste van clubjes zonder democratisch mandaat: rechters, EU bureaucraten, inspraakclubjes, "tafels" enz. Ooit gaat dat uit de pas lopen.

borderlijntje | 20-10-19 | 21:38

He, een praktische en uitvoerbare oplossing die het land ten goede zal komen. Dit wil Rutte vast niet.

Datsun_Cherry | 20-10-19 | 12:09

Tja, vergeet het maar. CDA/VVD hebben jaren geleden al publiek aangegeven dat er in NL een kerncentrale bij kan komen. Bedrijven willen er niet aan want te duur. Het is niet rendabel om zo'n ding neer te zetten tegenover de steeds efficiëntere wind en zonne-energie. Kerncentrales zijn simpelweg te duur. Zie ook: fd.nl/ondernemen/1319801/opnieuw-grot...

* Il Principe * | 20-10-19 | 11:56 | 3

:D:D:D:D dream on

Datsun_Cherry | 20-10-19 | 12:09

Centrale (kern) verwarming, zeg maar.

cat22 | 20-10-19 | 10:33

Opslag van energie is het enige probleem dat opgelost moet worden. Zodra je energie kunt opslaan is het op te wekken met wind en zon en gas als backup.
Opslag kan ook regionaal dus het is ook nog distributie. Opwekking met een giga windpark op de Noordzee kun je zo uitsmeren over het hele land. Ook overproductie op de regionale netten kun je zo opvangen.
En omdat Nederland vlak is, is de enige manier om energie op te slaan het gebruik van LiIon powercells.. batterijen dus.. bijkomend voordeel: die hebben een reactietijd vN milliseconden dis ze stabiliseren het net ok nog.
Ze zijn nog duur.. maar nu al goedkoper dan het aantal kerncentrales dat we nodig zouden hebben. en met de prijscurve van Lithium ion technologie halveert de prijs elke 7-10 jaar.

Een probleem.. het gaat niet gebeuren want de combinatie wind/zon en battery cells breekt het monopolie van de energieproducenten. Dit kan nl lokaal en zelfs buiten het hoogspanningsnet om door lokale investeerders bereikt worden.

Epistulae_Morales | 20-10-19 | 04:32 | 4

Litihium zit namen in de bodem van Chili, Brazilië en Argentinië. Het is niet zo schaars als Kobalt maar het is ook zodanig in overvloed dat we hier het aantal accu's mee kunnen produceren van wat nodig is. Er zal ergens schaarste ontstaan wat de prijs weer zal opdrijven.

MathiasRots | 20-10-19 | 09:26

Als iedereen electrisch rijdt is er genoeg opslag beschikbaar in de gezamenlijke voorraad auto-accu's.

Beste_Landgenoten | 20-10-19 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Dutch_Holland | 20-10-19 | 00:56 | 1

Probleem is met kerncentrales. Er zijn maar enkele bedrijven die die centrales kunnen bouwen. Als Nederland nu zou besluiten om voor 10 centrales te gaan mogen ze achteraan sluiten in de rij. Losstaand van de politieke toestand gaat het helaas minimaal een jaar of 15 a 20 duren voordat ze gebouwd zijn. Met dank aan de linkse stupide hysterie die kerncentrales al sinds de jaren '80 bah vies eng vonden en nu opeens als optie zien. Remember die linkse jokers met hun "kernenergie nee bedankt" buttons op hun jas en linnen tasjes? Die Schellenberger is gewoon een schapenzak die nu hypocriet gaat janken onder het motto: "met de kennis van nu." Eigen aan links. Janken maar nul toekomstvisie.
Je kunt veel zeggen over de Fransen maar ze waren wel verdomd intelligent om in de vorige eeuw (ver voor Macron) al veel van die centrales te bouwen.

Basil Fawlty | 19-10-19 | 23:56 | 8

@tipo | 20-10-19 | 13:14:
Tipo, waarom importeren wij dan niet de Franse overcapaciteit? Economisch goedkoop en het landschap wordt niet vervuild met die windmolens. Heeft dat te maken met die lokale lobby groepen hier in Nederland die aan de klimaattafels zaten? Maw het draait dus zoals gewoonlijk om de centen.

Basil Fawlty | 20-10-19 | 13:33

@Basil Fawlty | 20-10-19 | 13:33: Doen we al,regelmatig wordt de overcapaciteit van de Super Fenix bijgeschakeld in het Europese electriciteitsnet net

De Profundus | 20-10-19 | 14:51

@De Profundus | 20-10-19 | 14:51: Nepnieuws, kreng is al sinds 1996 niet operationeel.

De Profundus | 20-10-19 | 14:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Nederland is een zeer dicht bevolkt klein land. Als er iets met 1 centrale gebeurt heeft dat zeker in de helft van het land gevolgen. Sta open voor kernenergie, maar ben er nog wel huiverig voor eerlijk gezegd.

Jan, Leiden | 19-10-19 | 23:49 | 8

Wel jullie zijn nogal overstromingsgevoelig bvb. Maar dat kan opgelost worden.

Lt-Kol Kilgore | 20-10-19 | 06:37

De kans dat iets zo grondig mis gaat dat gebieden moeten worden ontruimd is verwaarloosbaar ten opzichte van de kans op andere grote rampen.

Beste_Landgenoten | 20-10-19 | 10:37

Wel eens, in de Sahara zou mooier zijn.
Met een supergeleidende kabel hierheen.
Alleen zal daar eerst een landje geannexeerd moeten worden om de rust rond de centrale structureel te garanderen. Ligt wat gevoelig... ;-)

hotmint | 20-10-19 | 13:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Op het IJsselmeer kunnen we wel een paar kerncentrales kwijt. Beter dan die nutteloze windmolens.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 23:15

Hah, eindelijk een wetenschapper die durft te zeggen waar het op staat.
Het is even wennen natuurlijk na veel bangmakerij er over
en terechte zorgen over oude kerncentrale ontwerpen van bv Tchernobyl en Fukishima.
Die hebben een "positieve energie coefficient", dat samengevat wil zeggen dat ze ontploffen als de stroom naar de koeling uitvalt.
.
Het kan veel veiliger, en ook nog eens op afval van oude kerncentrales.
Hier het projectje van Bill Gates: en.wikipedia.org/wiki/TerraPower
Bekijk zijn docu, 3e deel, voor een makkelijke samenvatting.
.
Nuclear F*cking Power.
Wen er alvast maar aan, "groentjes"....

hotmint | 19-10-19 | 22:43 | 4

Tsjernobyl was een zeer gevaarlijk ontwerp. Bij uitval van de koeling zou die centrale zonder verder menselijk ingrijpen altijd ontploffen. Dat type RBMK centrale bestaat is het westen dan ook niet. Zo'n ramp kan hier ook niet plaatsvinden. Fukushima was qua kernramp niet heel erg, wel qua tsunami.

Maar zet dat nou eens af tegen alle doden door fossiele centrales, in de mijnbouw van kolen, de winning van olie, de fijnstof uitstoot, de co2 uitstoot en alles wat in die keten slachtoffers maakt. Deel dat door de hoeveelheid opgewekte energie en je hebt een relatieve maat voor het gevaar van kerncentrales. Dan winnen die laatste hands down in veiligheid, inclusief Tsjernobyl..

Beste_Landgenoten | 20-10-19 | 10:42

@Epistulae_Morales | 20-10-19 | 03:59: Over Chrernobyl is een mooie miniserie gemaakt met de zelfde naam. Dat is een zeker een kijktip voor je. Er wordt uitgebreid uitgelegd dat dit ontwerp gevaarlijker (en goedkoper) is dan alle kerncentrales van die tijd al.

hotmint | 20-10-19 | 13:10
▼ 1 antwoord verborgen

Eindelijk breekt het gezond verstand door.

Bataaf | 19-10-19 | 22:42

Windmolenparken die verantwoordelijk zijn voor “uitsterven” van insectenpopulaties? Seriously? Is er dan niemand op de redactie die dit klimaatgekkie zn diarree laat spuiten zonder na te denken hoe achterlijk dat idee is en daar een disclaimer bij zet?

Epistulae_Morales | 19-10-19 | 22:27 | 4

@Gulliver | 19-10-19 | 23:12: gewoon obv lagere school rekenen.
Denk jij dat een middagje door de polder rijden in Nederland met je auto en daar ongeveer 500-2000 insecten oppikken erger is dan die paar windmolens in Nederland of minder erg?
Oh ja, en dat x 10 miljoen auto’s x 80 km / werkdag x 100 zomerse dagen gemiddeld. Krijg je het vakantieverkeer
denk.toch.na

Epistulae_Morales | 20-10-19 | 04:05

@Epistulae_Morales | 20-10-19 | 04:05: Mwah.. de wereld is soms wat gecompliceerder dan je met al te simpele redeneringen kunt doorgronden. Het gaat om specifieke insecten met name bepaalde trekkende vlinders en kevers die op deze hoogten vliegen, zeg rond 20 meter, tijdens de migratie, dus van volwassen insecten op weg naar voorplantingsseizoen. En natuurlijk de dieren, vogels en vleermuizen die daar op jagen en de grotere roofvogels die daar dan weer op jagen etc. Vogelbescherming houd een mooie nationale windmolenrisicokaart bij.

www.sciencedirect.com/science/article...

Soms moet je nòg verder kijken naar secundaire impact op de (simsalabim) biodiversiteit door selectieve verwijdering van predatoren.

www.nature.com/articles/s41559-018-07...

Mazzelstof | 20-10-19 | 07:23
▼ 1 antwoord verborgen

Toch mooi he... Zeg kernenergie en mensen buitelen over elkaar heen om te roepen: "Wie gaat dat betalen?", ondertussen gaan de aankomende jaren 100'en en 100'en miljarden naar een energietransitie die een een druppel op de gloeiende plaat is en daar hoor je niemand over. Dan is het "ja we moeten allemaal de broekriem aantrekken", "We zijn het meest welvarendste land ter wereld" ,"blablababla".. Tegelijkertijd zie je dat die energietransitie in Duitsland volkomen mislukt is en nu al tegen de 500 miljard aantikt. No problem. Gewoon met zijn allen de schouders eronder.

peterdh | 19-10-19 | 22:02 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Beter even wachten op de nieuwe generaties. Kerncentrales zullen waarschijnlijk wel een oplossing zijn maar onderzoek naar kernenergie is te lang verwaarloosd. Als een fractie van de subsidies voor wind en zon voor kernenergie waren uitgegeven hadden we nu waarschijnlijk een werkende oplossing.

AlexanderVissers | 19-10-19 | 21:38

Waar laten we het afval? Nee, pas als Greta en Jessias het zeggen heb ik vrede met kerncentrales.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 21:14 | 4

Ruimte zat onder de grond in Groningen.

Rest In Privacy | 20-10-19 | 00:10

Naar de maan

SlimmeBelg | 20-10-19 | 08:51

Op dezelfde plek als de batterijen van die zogenaamd milieuvriendelijke auto's.

a4p | 20-10-19 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland gebruikt 33000 MW aan elektriciteit per jaar. Dat zijn 20 EPR kerncentrales van 1650 MW per stuk, die 11 a 12 miljard per stuk kosten zoals in Frankrijk en Finland. Op de enige 3 waarborglocaties in Borselle, Eemshaven en Maasvlakte passen er tot max 6 zulke centrales. 6 zulke centrales zouden dan wel in 30% van de totale electriciteitsbehoefte van NL voorzien voor circa 72 miljard Euro.

Als de gasbaten uit Slochteren (210 miljard Euro in totaal tot nu toe) aan kerncentrales waren uitgegeven, dan was de hele electriciteitsvoorziening in NL nu CO2-vrij, gasvrij, kolenvrij en toekomstbestendig. Maar het is aan linkse hobbies uitgegeven.

tipo | 19-10-19 | 20:23 | 4

Wacht even, hier gaat iets mis met de eenheid: 33000 MW, betekent: 33000 miljoen joule per seconde. Niet per jaar. Nederland gebruikt ongeveer 120 miljard kWh aan elektrische energie per jaar.

the_physicist | 19-10-19 | 21:28

@the_physicist | 19-10-19 | 21:28: Klopt. De basisafname bedraagt in de orde van g GW (9.000 MW) en bij mijn weten komt het maximum niet boven de de 16 GW uit. @tipo verwijst wellicht naar het direct inzetbare vermogen dat in ons land is opgesteld.

Pierre Tombal | 19-10-19 | 23:05

@Pierre Tombal 23:05: @the_physist 21.28: Ja, ik bedoelde dat het maximale vermogen om electriciteit op te wekken in Nederland nu 33.000 MW is. En dat je dat met 20 centrales van 1650 MW moet vervangen om dat zo te houden. Beetje te simpel, maar toch ook weer niet..

tipo | 20-10-19 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen

Fijn hoe alle experts (en "experts") het toch altijd zo roerend oneens zijn. Daarom blijf ik erbij dat de overheid zich verre moet houden van micromanagement, centrale planning, willekeurige subsidies en vriendjespolitiek of het maken van keuzes op terreinen waar ze zelf geen verstand van heeft en waar je altijd wel een deskundoloog naar keuze je gewenste verklaring kan laten geven.

Is CO2 (of methaan, NOx, NH3 noem maar op) een probleem? Probeer eerst die vraag eens eerlijk te beantwoorden zonder gelijk in ijlende angstdromen te vervallen. Kom je dan tot de conclusie van wel, belast de uitstoot (met verlaging van andere lasten) en geef die heffing terug bij een gelijkwaardige compensatie. Laat aan de experts (de echte) en de bedrijven die daadwerkelijk een winst/verlies afweging moeten maken en de burgers\consumenten die met hun portemonnee en gevoel voor comfort stemmen het lekker samen uitzoeken. Is kernenergie veilig genoeg, of even veilig of minder onveilig als de risico's die we wel accepteren? Hopelijk volgens de echte deskundigen en niet de kersenplukkerij van voor- en tegenstanders? Dan zal het gewoon moeten concurreren met de andere alternatieven: afvangen van CO2 uit kolen en in lege gasvelden injecteren, scrubben uit de lucht met olivijn of andere manieren, bomen planten of gewassen die je vervolgens niet meer laat ontbinden maar veilig opslaat, windmolens, zonnecellen, synthetisch gas gemaakt met welke neutrale energiebron dan ook, biomassa, wat dan ook. Bevoordeel niets, benadeel niets, beoordeel gewoon op hun merites en bestraf en beloon gelijk o.b.v. de werkelijke netto uitstoot(reductie) van de ongewenste stof in kwestie.

Wat betreft kernenergie ben ik persoonlijk als leek een beetje huiverig, gezien de mogelijk grote gevolgen ondanks minieme kans op een probleem. Maar tegelijkertijd accepteren we ook honderden doden in het verkeer en als ik me niet vergis duizenden doden in de kolenmijnbouw wereldwijd, elk jaar opnieuw. Risicovrij en vrij zijn tegelijk is nou eenmaal een moeilijke, zo niet onhaalbare combinatie. Maar als mensen hebben we een slecht gevoel voor verhoudingen, mede verstoord door het vergrootglas van de media, zodat één dagje vuurwerk per jaar, een paar zieken of doden (vermeend) door vapen of illegale drugs, één kernongeluk in tientallen jaren met een miniem aantal doden tot gevolg, een paar aardbevingen in Groningen waarbij over decennia 0 (zegge: nul) doden zijn gevallen, ineens zoveel erger lijken dan een veelvoud aan slachtoffers van natuurlijke aardbevingen, tabak, alcohol, pijnstillers of andere reeds ingeburgerde risico's die niet te pas en te onpas worden opgerakeld bij elke individuele dode.

Wol | 19-10-19 | 20:22

In de Spiegel van vandaag (zeer links, dus uit onverdachte bron…) een interview met een echte klimaatwetenschapper, die als wiskundige aan klimaatmodellen gerekend heeft. Voor zijn verdiensten in het klimaatonderzoek kreeg hij onlangs het Bundesverdienstkreuz. Dus niet wat je noemt een “klimaatontkenner”. Maar wel iemand met een nuchtere kijk op het probleem. Een paar citaten uit het interview:

Spiegel: Ist die Panik der streikenden Jugendlichen begründet?
Storch: Nein. So schnell wird die Menschheit schon nicht untergehen. [..]Auch wir Klimaforscher liefern stets nur vorläufige Erklärungen und müssen bereit sein, diese möglicherweise wieder über den Haufen zu werfen, wenn neue Daten das erfordern.

Spiegel: Was macht Ihnen an der steigenden Erwärmung am meisten Angst?
Storch: Vor dem Klimawandel selbst fürchte ich mich nicht. Steigender Meeresspiegel und höhere Temperaturen sind zu bewältigen, daran kann sich der Mensch anpassen, wenn genug Zeit ist und die Änderungen begrenzt bleiben. Sorge bereitet mir derzeit die Veränderung des gesellschaftlichen Klimas. [..] Einige Klimaaktivisten sind ja sogar bereit, für den Kampf gegen die Erwärmung die Demokratie einzuschränken.

Spiegel: Ist generell zu viel Hysterie in der Klimadebatte?
Storch: In der Tat. Wir beobachten im öffentlichen Diskurs ja leider den Irrsinn, dass inzwischen jedes Wetterextrem auf die globale Erwärmung zurückgeführt und damit die Illusion geweckt wird, der Klimaschutz könnte solche Naturereignisse künftig verhindern.

Argyronauta | 19-10-19 | 20:21 | 1

Zeer interessant, dank! Dit zegt eigenlijk alles:
Vor dem Klimawandel selbst fürchte ich mich nicht. Steigender Meeresspiegel und höhere Temperaturen sind zu bewältigen, daran kann sich der Mensch anpassen, wenn genug Zeit ist und die Änderungen begrenzt bleiben. Sorge bereitet mir derzeit die Veränderung des gesellschaftlichen Klimas. [..] Einige Klimaaktivisten sind ja sogar bereit, für den Kampf gegen die Erwärmung die Demokratie einzuschränken.

Gen. Maximus | 19-10-19 | 21:26

Leuk al die dromerij over kerncentrales maar de olifant in de kamer is natuurlijk wie gaat het betalen. De markt wil het niet ondanks dat de vergunning voor een nieuwe kerncentrale praktisch op de plank lag.

Van hernieuwbare energie verwacht de markt dat snel zonder subsidie kan. Besluiten we nu om kernenergie te gaan subsidiëren zodat er over 20 jaar eindelijk stroom uit komt, zal je zien dat wind, zon in combinatie met waterstof vele goedkopere stroom oplevert. Niet ondenkbaar als je denkt dat afgelopen 10 jaar zonne-energie en accu's 80% goedkoper zijn geworden en windenergie ruim 60%.
Het is niet zo gek dat kernenergieland Frankrijk zijn nucleaire ambities heeft bijgesteld en meer gaat inzetten op hernieuwbaar. Puur en alleen omdat kernenergie uit nieuwe centrales te duur is. Dan hebben we het nog niet eens over de tientallen miljarden die het kost om de oude centrales op te ruimen.

stekkel | 19-10-19 | 20:21 | 5

@tipo | 19-10-19 | 20:28: Van kernenergie heb je geen afval blijkbaar wordt ook buiten beschouwing gelaten?? Nooit aan beginnen veel te kwetsbaar en veel te duur. Gas genoeg en de rest zon en wind.

DerkArie-ut-de-Achte | 19-10-19 | 21:03

Wie het gaat betalen? Gewoon jij en ik, voor de verandering eens belasting geld inzetten op een thema waar iedereen daadwerkelijk wat aan heeft.... Voor de rest, lees eens de groene mythe. Het is niet simpel een kostprijs verhaal, het is vooral een volume issue. Gegeven de energiebehoefte (nog altijd gewoon groeiende) kan er simpelweg niet 100% op hernieuwbaar geleund worden. Je zult naar een mix toe moeten. Waarin ook nucleair een belangrijke rol kan spelen. Onontkoombaar.

Gen. Maximus | 19-10-19 | 21:33

@DerkArie-ut-de-Achte | 19-10-19 | 21:03:
Kernenergie heeft natuurlijk wel afval, maar dat is erg weinig. Kerncentrale Borsele produceert jaarlijks iets minder dan 2 m3 aan hoogradioactief kernafval. Een hoeveelheid die makkelijk onder je keukentafel past. Daarnaast middel- en laagradioactiefafval dat in bunkers wordt opgeslagen en over een aantal decennia volledig stralingsvrij is.
Elke andere vorm van energie-opwekking verzaakt honderden tot duizenden keer meer afval. Ook zon en wind!

the_physicist | 19-10-19 | 21:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Doe maar 10 kerncentrales in het waddengebied. Er woont niemand en er komt nooit iemand.

sjef-van-iekel | 19-10-19 | 20:07 | 1

Not in my back wad!

piloot47 | 19-10-19 | 20:10

Maar dan wel een Thorium gestookte MSR graag. Laat Nederland daar maar koploper in zijn.

leegethas | 19-10-19 | 19:45 | 4

@stekkel | 19-10-19 | 20:23:
In Kamini (India) worden is een proefcentrale, die hele aardige resulaten laat zien. Waar nog onderzoek voor nodig is, is de optimale chemische samenstelling van het gebruikte zout en hoe dat reageert bij 800 graden celsius met de leidingen waar het doorheen moet. Geen makkelijke klus, maar ook neker niet onmogelijk!

the_physicist | 19-10-19 | 21:47

@stekkel | 19-10-19 | 20:23:
rendabele zonnepanelen die Nederland kunnen voorzien van voldoende stroom zijn ook nog vaporware. Daar hoor ik niemand over klagen. Gooien we gewoon miljarden tegenaan met als argument: ja dat is innovatie, de high density panelen die Nederland kunnen voorzien komen dan vanzelf. Die goeie batterijen komen vanzelf. Gewoon investeren en innoveren.

peterdh | 19-10-19 | 22:05

@the_physicist | 19-10-19 | 21:47: van proefcentrale naar stabiele productie voor grootverbruikers is gewoon 20-50 jaar. Belangrijk, maar niet voor nu.

Epistulae_Morales | 20-10-19 | 04:11
▼ 1 antwoord verborgen

En als we de Markerwaard inpolderen, kunnen we daar 2 kerncentrales bouwen. Dat scheelt al veel en is ver van ieders' tuintje.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 19:45

Heerlijk dit soort babbel onder de noemer science. Gaan we nooit doen natuurlijk. Maar elke ideetje van brugpieper tot wetenschappert mag aan bod komen. Gezellig.

Shareholder II | 19-10-19 | 19:43

Voor wie zich zorgen maakt over de zeespiegel, die stijgt nauwelijks. De zeespiegel wordt in Nederland al sinds 1880 bijgehouden en de grafiek is een rechte lijn. De gemeten zeespiegel stijgt zo'n 1,9 mm/jaar en bestaat uit 1,7 mm/jaar zeespiegelstijging en 0,2 mm/jaar bodemdaling.
Bron: compendium voor de leefomgeving, zeespiegel.

petersteenkamp | 19-10-19 | 19:41 | 6

Ik woon momenteel 3 meter onder NAP. Laat dat lekker 3,5 meter zijn over 150 jaar. We kunnen wel een dijkje ophogen toch in 150 jaar?

peterdh | 19-10-19 | 22:06

Zeespiegelstijging is de issue niet. Geopolitieke afhankelijkheid van landen die terrorisme steunen is wel een probleem. Geldt ook voor Uranium trouwens

Epistulae_Morales | 20-10-19 | 04:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Ook vreemd dat je amper wat hoort over getijden energie. Dat zou het schoonste alternatief van allemaal kunnen zijn lijkt me. Eiland op zee bouwen, Schiphol er op, zooitje turbines plaatsen en gaan met die banaan. En in de dood-tij uurtjes bijstoken met schone gascentrales

Stevo365 | 19-10-19 | 19:40 | 1

Dat werkt in NL misschien bij zeeland en anders zeker wel bij Clais daarzo. Niet noordelijker. Ik weet niet precies hoe dat zit maar er stroomt wat tegen elkaar waardoor het bij ons voor (m.u.v. zeeland) wel tegenvalt die getijden.

sjef-van-iekel | 19-10-19 | 20:05

De klimaatcrisis wordt naar mijn mening flink overdreven maar je moet een goede crisis nooit verspillen ook al is hij nep. Daarom is dit een goed moment om Thorium energie te promoten.

Wat is Thorium energie? Dat is kernenergie op basis van Thorium in plaats van de normale Uranium-235. Thorium energie heeft ontzettend veel voordelen ten opzichte van Uranium kernenergie, en met name dat het veel veiliger is. Alvin Weinberg, een van de uitvinders van de Uranium kerncentrales, heeft in de jaren '60 een werkende proefcentrale op Thorium gebouwd, maar toen stopte de Amerikaanse regering opeens zijn project om politieke redenen, en er werd vol ingezet op Plutonium. Maar Plutonium bleek te veel nadelen te hebben dus dat werd uiteindelijk niets.

China heeft onlangs de Thorium research weer opgepakt, heeft er miljarden in gestoken, en beweert de meeste technische problemen opgelost te hebben. China is nu voor 3,3 miljard dollar twee grote proefcentrales aan het bouwen in de Gobi woestijn die in 2020 klaar moeten zijn. Dus over een tijdje heeft China goedkope Thorium energie en wij zitten met een flinke berg aan versleten zonnepanelen vol chemisch afval. Zonnepanelen die in China gemaakt zijn en waarmee China mede zijn investeringen in Thorium kan betalen.

petersteenkamp | 19-10-19 | 19:26 | 7

Amerika had plutonium nodig voor de kernwapens. Vandaar de stopzetting van alle betere alternatieven.

piloot47 | 19-10-19 | 20:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Deze man heeft ook in België op het N-VA-congres gesproken: veel heibel, maar wel in het Belgische Buitenhof te gast. Halfjaar geleden, overigens. In Nederland dood gezwegen. Bewust waarschijnlijk, want voor het klimaatakkoord was zijn mening bij TEDx al te horen. Plasterk was ook niet bezorgd over het klimaat, want waarom ga je dan met de grootste scepticus van kernenergie als vice-premier in het kabinet zitten? Verder is de goede man een extremist: veganist en wil iedereen in de stad opsluiten.

arlen | 19-10-19 | 19:26

Analia von Solmsch | 19-10-19 | 19:15
Weet ik zo goed als dat roze niet groen is.
En laat B-L nou gewoon zelf antwoorden - op deze manier kan B_L er makkelijk vanaf komen, slimpie.

Kudtkip | 19-10-19 | 19:20 | 4

B_L was gewoon aan het trollen. Gewoon niet op ingaan. Over zijn grote auto en zijn bijbehorende kleine pik.

Analia von Solmsch | 19-10-19 | 19:24

ziet u? Ik negeer Berbaar gewoon. Niet op de man, maar op de bal. Ik speel wel op zijn bal-lorige geloofsovertuiging, dat dan weer wel.
Ben trouwens al een wegejorist en opgerot wegens een tirade jegens de vvd-spiritualiteit.

Analia von Solmsch | 19-10-19 | 19:29

Hohoho k heb een heel kleine auto hè...

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 20:09
▼ 1 antwoord verborgen

Kernenergie is wel een dure manier om water aan de kook te brengen.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 19:09 | 7

@arie-hoax | 19-10-19 | 19:26: Ja, en dan? Die Vattenfail VØgelblënder-turbines van jou staan wel op de verkeerde plaats in het circuit de meeste tijd nix te doen en anders vogeltjessoep te maken ipv een fatsoenlijke bak staroom te leveren. Rendement nihil, niet rendabel te krijgen en moeten sloten belastinggeld bij. Rekenen we de medische kosten voor de rest van 0031 nog niet mee die knettergek van die krengen worden.

Kerncentrales graag, zet maar in m'n achtertuin. Ehmmm, kan je nu even over de veiligheid beginnen en meer van dat linkse deuggeleuter? Please? Pretty please?

Kinkfactor | 19-10-19 | 19:55

Het is natuurlijk wel zo dat grondprijs ook moet worden meegenomen in de berekeningen. Er zijn 20 windmolens à 3MW nodig om één prefab en modulaire NuScale reactor HFR-reactor van Petten te kunnen vervangen of zelfs 160 voor de kerncentrale Borssele à 475MW. En met zo'n NuScale-reactor heb je relatief weinig kosten wanneer deze in bedrijf is. Er zitten maar 3 compartimenten in die kunnen bewegen: De splijtstaven, de turbine en de pomp die het water terugpompt de reactor in. Geen enorme koeltoren nodig met koelwater van een rivier, geen risico op lekkend radioactief afval in het koelwater zoals dit wel eens in Petten en Borsele gebeurt, want circulair systeem. Bouwkosten zijn wel het 2-3× zoveel als die van een kolencentrale (3 miljard voor 650MW tegenover 1 miljard voor een kolencentrale van 800-1100MW), maar kerncentrales schrijven over het algemeen veel minder snel af dan bijvoorbeeld kolencentrales en onderhoudskosten moeten een stuk lager liggen.

Alexander des Burgus | 19-10-19 | 20:36

Met gas water aan de kook brengen om er electriciteit van de te maken om een koelkast te laten draaien en met de restwarmte van die koelkast je huis te verwarmen is een nog duurdere (en zeer inefficiente) manier om je huis te verwarmen, wegens erg omslachtig en laag rendement.

tipo | 19-10-19 | 20:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Klimaatgekte is opzettelijke ontwrichting van Nederland.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 19:07 | 1

Ik krijg steeds sterker het idee dat er externe partijen (te denken valt aan EU of zelf VS of Rusland) een sterke lobby hebben om dit opzettelijk ze te sturen.
Het is een gevoel, maar omdat in Den Haag het lobbyen echt een topsport is, is alles mogelijk.

tis_wat | 19-10-19 | 19:21

Hmzz, nog een ander dingetje qua energie.
B_L (zoiets als Beste lage Landgenoten?) komt er voorzichtig in met deze:

"Tsja. De planeet opzadelen met een drie meter hogere zeespiegel is ook niet fraai. Beetje afweging maken.."
Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:11

En ja, het moment dient zich vroeg of laat altijd aan. Anderen aanspreken op waar zij zich NIET druk om maken:

"Iedereen maakt zich druk over drie twee doden wegens straling in Fukushima maar niemand over de 20.000 ten gevolge van de tsunami".
Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:29

Weinig respons, dus dan het charme offensief met een tikkeltje bravoure en schuldbekentenis:

"Elke dag dat ik auto rijd pleeg ik een massamoord op insecten. Zielig! En slecht voor de lak..."
Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:35

Hoe is dat nou, B_L, om je te mengen in deze discussieclub op een onderwerp waarover je met een veilig bijltje kunt hakken, maar welke je de volgende keer weer volledig hypocriet moet verklaren van je hoogstaande brein?
Hoe rijm jij je eigen houding?

Kudtkip | 19-10-19 | 19:04 | 2

Kudtkip: het is hier GeenStijl.
Weet je nog wel.

Analia von Solmsch | 19-10-19 | 19:15

Hoezo. Ik heb gewoon een mening over kernenergie. Dat het een goed alternatief is voor fossiel. De discussie daarover is even veilig als kernenergie zelf.

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 20:28

De boeren hebben hetbondanks hun boerenverstand nog steeds niet in de gaten. De hele stikstofwetgeving is gebaseerd on EU-wetgeving en het Duitse en Franse Herrenvolk weet dat het braafste jongetje uit de klas, samen met procederende subsidiesponzen, er alles aan doet om de boeren de nek om te draaien. Wie profiteert ervan ? Het gebeurt recht onder de ogen van de mijnheer op het filmpje.
De EU-landbouwsubsidies die boeren vangen hebben we overigens zelf 3 x betaald als “beschermgeld” aan deze supranationale maffiaclub.

B.Spiritus | 19-10-19 | 18:42 | 1

Nederland geeft tientallen miljoenen uit om een hoogveengebied te behouden (uitkopen van boeren zal daarbij in zitten). En intussen graaft 100 meter verderop Duitsland die hoogveengebieden af om daar honderden hectaren aan landbouwgrond te realiseren.
De Nederlandse boer moet weg en tegelijk dienen zich twee Duitse kippenboeren met enorme stallen aan, op steenworp afstand.
Hoe stom is Nederland?? Kijken die progressieven niet over de grens?

Rest In Privacy | 19-10-19 | 19:00

Grappig: Jan Terlouw (D66, kinderen) stelde jaren geleden al dat alleen kernenergie de oplossing was als alternatief voor fossiele brandstoffen. www.nemokennislink.nl/publicaties/ker...

Hommel | 19-10-19 | 18:39

youtu.be/YjFWiMJdotM
Dit geeft een aardig juiste analyse van kernenergie, vind ik. Lubach legt het helder uit..!

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:34

Die heeft kennelijk het licht gezien. Beter laat dan nooit!

En oja, de massamoord op insecten en vogels door die windmolens... het mag nog steeds niet hardop aan de orde gesteld worden door de GL-elite, maar het lijkt er op dat er toch steeds meer dissidenten uit het GL-geloof aan het opstaan zijn.

EefjeWentelteefje | 19-10-19 | 18:33 | 8

@Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 18:39: Niet met dank aan de boeren, maar te wijten aan de politiek. Want die stopten het kringloopje: mest uitrijden, ergo insecten en daarna dus weidevogels om ze op te eten.

Mocht niet meer, dus geen mest, ergo geen insecten en dus ook geen vogeltjes meer om ze op te eten.

Natuurlijk wel Vattenfail VØgelblënder-prut voor de ratten ende palingen. Tel uit je policor Groene Khmer winst.

Kinkfactor | 19-10-19 | 20:07

@Wol | 19-10-19 | 19:55:
Het aandeel van windmolens in de dood van insecten en vogels valt in het niet bij andere oorzaken. Zo is de Hollandse huiskat 4000 x dodelijker voor vogels dan alle Hollandse windmolens. En insecten, ach ja, insecten. Gaan vooral dood aan heel veel andere dingen. Aan vogels bijvoorbeeld.

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 20:59

@Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 20:59:
Zijn we het zowaar eens ergens over eens. Al kan ik je cijfers over katten niet bevestigen, en we hebben denk ik best veel katten vergeleken met windmolens. Maar insecten, mweh... Vast heel nuttig en smakelijk voor de vogeltjes, maar niet mijn ding.

Wol | 20-10-19 | 13:00
▼ 5 antwoorden verborgen

We moeten echt iets bedenken om verantwoord energie op te wekken zodat de digitale vensters naar de wereld geopend kunnen blijven. Doen we dat niet, dan nemen we de Groene Dom Kie-Sjotjes hun windmolentjes af om tegen te huiliehuilieen. Nu zijn ze anno rubberen-snowflake-tegeltjes tijdperk een verslaafde geworden van hun digitale drugskoerier die al swipend de spelonken van de diepe leegheid in hun bestaan moet vullen. De zure regen, de neutronenbom, biafra, zeehondjes, apartheid, aids, kernernergie, studiebeurs, maagdenhuis, baas in eigen buik, aniti-rook-magiek, alleenstaande krakers, anti-goon, anti-held…klimaat, stikstof, de dieren, de bossen, de egels….Zonder stroom geen idioom! De Groene Inquisitie laten we ontwaken uit hun regenachtige herfst en humorloze co-existensie tijdens pitloze zonnegroeten, meloenpikverfen, heksenkringlikken, zuurkijktrekken en verbazingfaken. Inside Out Bill’s Brain. Brain-Fart-Gates. Als stunt laten we Billy Idol in een geel anwb agu unisex regenpak de artiesteningang van die depressieve snowflake Billie Eilish opleuken tot een noodkanaal als aankondiging van het luchtalarm van de voorstanders van vooruitgang, diepgang en zingeving zodat eindelijk tot de kern van de zaak kan worden gekomen. Rebel Yell. Het zielige klimaatgeneuzel is psychologische aandachtsverwenproblematiek dat wordt gesponsored door blauwe pillen monsters op zoek naar nieuwe verdienmodelen en sabelt alle positieve innovatie energie uit Nederland. GO FUCKING SEE THE DOCTOR! Neem het UWV als windmolenthema ipv maatschappelijke onderwerpen. Het klimaat, het weer, de zeehondjes, de hele kutzooi. Het is tijd voor brainpower en oudhollandsche nuchterheid. Kom op met die kernenergie en dood aan de warmtepompen! Rebel Yell…

hetgingperongeluk | 19-10-19 | 18:31

Het probleem met Groen is dat ze niet Groen handelen en dat het ondemocratische Drammers zijn

frisenfruitig | 19-10-19 | 18:25

Dit moet Diederik Samson toch als muziek in de oren klinken.

Trumme | 19-10-19 | 18:25 | 2

SamsoM, die eikel heet Samsom, leer het nou toch eens.

Kinkfactor | 19-10-19 | 20:12

@Kinkfactor | 19-10-19 | 20:12: Ja maar Samsom klinkt zo dom. Doe maar weer met een n. Niet dat het dan beter klinkt maar het is in ieder geval rebellie tegen Samsom

echtpaul | 19-10-19 | 21:00

Als we alle platte daken volplempen met zonnepanelen zijn we al een heel einden zijn er al minder centrales nodig. Ik genereer zo'n 3800 KwH per jaar. Genoeg voor een gemiddeld huishouden.

Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 18:20 | 11

@Bigi Bana Boy 18:46: Is de gasvoorraad ook oneindig?

tipo | 19-10-19 | 20:42

Zag toevallig vanavond op tv (EenVandaag of zoiets) dat alle platte daken in Nederland nodig zijn om groen te maken. Met sedumplantjes & zo. Moet van één van de vele facties van de Groene Khmer. Dus u kunt al die zonnepanelen wel vergeten. Wees maar blij dat u ze al heeft, en bereid u maar vast voor op het gewapenderhand verdedigen van uw paneeltjes tegen die andere factie van de Groene Khmer, die u verplicht aan de sedum-plantjes wil hebben.

Peter Emile | 19-10-19 | 21:50

Nee, helaas.. U verbruikt veel, veel meer energie dan wat er op uw elektriciteitsrekening staat. U hebt ook veel geld betaald voor deze panelen, dat geld zult u er amper uit halen door bijv. de beperkte levensduur. Dit geldt ook de energie benodigd voor de productie van de panelen en wat de ze zullen hebben opgeleverd eer ze op zijn. Dat betekent slecht rendement, dus zeer dure stroom.

6638-12345 | 20-10-19 | 12:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Kijk Inside Bill's Brain maar eens. De enige, en dan ook de enige reden, waarom we nog geen "schone" nucleaire energie hebben is de kernramp in Japan. En niet omdat de reactor onveilig is/was, maar door de angst en linkse campagnes welke hierop gevoerd zijn. TerraPower heeft de sleutel in handen om zelfs uranium wat nu als afval ligt te rotten te gebruiken totdat het daadwerkelijk op is. Geen half-life praktijken, maar echt schone energie. De innovatie is al lang zover, de politiek daarentegen...

Kanon Bier | 19-10-19 | 18:18 | 5

De ramp in Japan is een ramp geworden, omdat de noodaggregaten op een verkeerde plek stonden. Stonden die namelijk hoog en droog, dan kon men de centrale netjes stilleggen.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 18:31

@Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 18:23: wat zeg je nu dan? Dat we daarom maar niet door moeten gaan met innovatie? Exact de reden van al dat klimaatgezeik. En wie durfde er wel? China.. en dan krijg je weer Trump met zijn geëmmer. Het moge dus duidelijk zijn dat wederom de politiek het probleem is, en dat de oplossingen voor het oprapen liggen.

Lees dit maar eens:
www.researchgate.net/publication/2869...

Kanon Bier | 19-10-19 | 18:31
▼ 2 antwoorden verborgen

netwerkplatteland.nl/zeewier-voor-koe...
"Khan, klimaat entrepreneur en SeaEO: “Zeewier is een veelbelovende biomassa waarbij studies naar de methaan reducerende eigenschappen worden gedaan.” Op zich is dit type onderzoek niet nieuw. In Australië hebben onderzoekers al in 2016 een zeewiersoort gevonden (Asparagopsis taxiformis) dat de uitstoot van methaan in vitro (in het lab) met 99% reduceert, maar wat maakt dit project dan zo bijzonder? Volgens Muizelaar zit hem dat vooral in dat het gezamenlijk onderzoek dat zich richt op regionaal teelbare wieren. Daarnaast bevatte het Australische zeewier de toxische stof Bromoform, daarom is de keuze gemaakt om andere wiersoorten te onderzoeken. Diergezondheid is namelijk een belangrijke randvoorwaarde. Inmiddels zijn er zo’n 10 soorten zeewier geselecteerd."

kloopindeslootjijook | 19-10-19 | 18:20

@Croxifoxio | 19-10-19 | 17:33:
Duitsers betalen nu 31 cent per kWh waar wij bijvoorbeeld op 20 zitten en de Zweden op 11. Duitsland zat een jaar of tien geleden rond de 17 cent en dat was in 2011 al naar 20 gestegen en nu dus nog 50% erbij naar 30.
De landen met de laagste energieprijzen in Europa zijn Frankrijk vanwege de kernenergie en Zweden vanwege kern- en waterenergie.

Verbandmeester | 19-10-19 | 18:15

Kernenergie is verreweg de meest veilige manier van energie opwekking. Tsjernobyl kan nooit weer gebeuren. Dat was een rechtstreeks gevolg van de totale faalcultuur van de Sovjet-Unie. En centrales met zo'n ontwerp eisen niet meer gebouwd. Zo'n ongeluk gaat nooit weer plaatsvinden.

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:14 | 14

Natuurlijk hadden er al lang 10 tot 15 nieuwe centrales in de Benelux moeten staan. En groot onderzoeksprogramma naar het vervolg. Opwerking/Thorium en dergelijke.
Borssele draait nog prima. Maar Tihange en Doel kampen met ouderdomsproblemen.
Maar ja. Politiek en wappies. De anti-kern toenertijd. Deed het zo lekker bij deugend links. Zoals het klimaat nu.
Hebben het benul van een 16-jarige kabouter en de vooruitziende blik van Stevie Wonder.

reservebelgië | 19-10-19 | 19:00

Veilig, efficiënt en goedkoop. Helaas zijn mensen zo geïndoctrineerd en bang gemaakt dat het er in Nederland wel nooit meer van zal komen.

SlimmeBelg | 20-10-19 | 09:07
▼ 11 antwoorden verborgen

Mijn paranoia-brein denkt dat er ook veel reeds uitgevonden vormen schone en duurzame energieopwekking stelselmatig zijn kaltgestelt in het verleden om de andere energievormen rendabel te houden.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 18:11 | 1

Je hebt er wel een goede nickname voor..

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:15

Goed plan. Mag bij mij in de buurt.

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:10

Tante Gretha zegt; stop met al die gekke windmolen-parken(op land en zee),
zonnepanelen; de nieuwe kerntechniek komt er zeer binnenkort aan.
Lockheed Martin( bouw en ontwerp JSF) is bijna klaar met de revolutionaire zeer veilige kern-fusie reactor. Kijk even op hun web-site : fusion-reactor!
De klimaattafel oplichters doen net alsof zij hiervan niet afweten.
Weekend groetjes van Kobus en...…..

mevr.Kribo | 19-10-19 | 18:09

Jammer dat nog niet de helft van het artikel hierboven afgedrukt staat. Klik met de rechtermuisknop op de link en open een incognitovenster en u kunt het héle artikel lezen !
En dit TG-artikel én dit GS-topic moet zeker in de Kamers terecht komen !
Baudet en cs kunnen jullie dit niet op beeld vertonen in de Tweede Kamer ?

A333aan | 19-10-19 | 18:04 | 1

Zou hij maandag bij Pauw zitten?

Trumme | 19-10-19 | 18:31

Schellenberg heeft wel gelijk qua kernenergie als enige oplossing voor aankomende eeuwen (in verschillende vormen), maar blijft nog wel in z’n oude religie hangen dat fossiel vooral slecht is (kolder cijfermatig en realistisch) en dat CO2 een probleem is. Zou mooi zijn als hij echte wetenschap nu leert herkennen naast pseudowetenschap (mooie duurzame sticker van de communisten maakt iets geen wetenschap).

omineuze omnipotent | 19-10-19 | 17:55

Kernenergie is nergens op de wereld ooit winstgevend geweest en dat zal ook in de toekomst zo blijven. Dat blijkt uit onderzoek van Duitse economische denktank DIW, die alle 674 gebouwde kerncentrales doorlichtte.
Lijkt me genoeg om het niet te doen.

dejuistevraag | 19-10-19 | 17:55 | 11

@Zapata10 | 19-10-19 | 17:57:
Zonder goedkope energie is winst behalen bijna onmogelijk op landelijk niveau, dromerT.

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 18:36

Waarom is dan de kWh prijs voor stroom in Frankrijk voor de consument significant lager dan in Duitsland? En wat is “winst” in geval van elektriciteitsvoorziening? Wat reken je dan mee? (En wat niet!) Welke wijze van opwekken maakt dan wél winst?
Ik heb die “studie” toevallig wel gelezen, maar er is geen comperatief model, er wordt op geen enkele manier vergeleken met andere bronnen, en de kosten-baten analyse is nogal eenzijdig (om het zachtjes uit te drukken).
Als argument gebruiken om er dan maar tegen te zijn is op z’n minst kortzichtig (maar eigenlijk gewoon dom).

Stormageddon | 19-10-19 | 18:43
▼ 8 antwoorden verborgen

Ondertussen heeft deze l#l wel met zijn activisme meegeholpen het land vol nutteloze windmolens te zetten. Eerst nadenken voor je je bek open trekt ! Over 20 jaar krijgen we op dezelfde manier klimaatbekeerlingen...

Lebowski72 | 19-10-19 | 17:54 | 1

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Trumme | 19-10-19 | 18:34

Twisted_Faith | 19-10-19 | 17:38
Hm. Slecht plan dus.
Zeegehakt, kiloprijs mensen!
Ingrediënten? Waterdieren - reeds plastic in&out geconserveerd.
Brr ende grr.

Laatste poging. Wat als nou iedereen gewoon z'n eigen energie opwekt met dynamo's tijdens het bewegen - lopen, rennen, fietsen, neuqen (hallow, da's rendement!) en bijvoorbeeld trampoline springen?
*dodomodus off*

Kudtkip | 19-10-19 | 17:54

Wat vindt kernfysicus Samsom?

Schoorsteenveger | 19-10-19 | 17:52 | 2

Die heeft alleen verstand van het laten ontsporen van treinen met nucleair afval, de terrorist...

Bill le Koek | 19-10-19 | 17:55

Die is voor zonneenergie, want dat is schoon. Echter, blijkt de zon aan fusiereactie te doen.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 18:07

Tja kernenergie is natuurlijk het schoonste, wat er overblijft is niet veel maar wel zeer radioactief. Moeten we het daarom 300.000 jaar opsluiten, ik zeg nee. Als we zien wat we de laatste 200 jaar technologisch hebben gepresteerd en deze vooruitgang steeds sneller lijkt te gaan verwacht ik in de komende 200 jaar een oplossing voor dit probleem. Of we kunnen het daar verwerken of we hebben stabiele ruimteschepen die het richting zon sturen. Dan is er nog de veiligheid, als ik zie wat er Frankrijk, Rusland en Tsjechië voor oude meuk nog draaiende wordt gehouden kan een technologisch nieuwe kerncentrale relatief veilig werken.

jan huppeldepup | 19-10-19 | 17:52 | 5

De gemiddelde persoon kan niet eens een jaar vooruit plannen. En dan praten die kernenergieboys over 300.000 jaar. Ik zou in mijn broek pissen van het lachen als het niet zo triest was.

Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 18:26

BBB, maar je moet je afvragen of we überhaupt die 300.000 jaar gaan halen als we doorgaan met fossiel. Dan denk ik aan een limiet van zo'n 300 jaar. Dan is een discussie over zo'n lange tijd niet erg zinvol...

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 18:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Liever vandaag dan morgen heb ik een kerncentrale in mijn achtertuin. Hier op een flinke steenworp afstand net over de grens staat er ook een. Ik weet zeker dat Nederland een vele betere kan bouwen dan onze Belgische zuiderburen. In mijn omgeving merk ik ook dat er steeds minder weerstand is tegen een kerncentrale hier in de regio. Het is een schone & stabiele energie bron.

Brabeaulander | 19-10-19 | 17:52

Kernenergie gaat er op deze schaal nooit komen omdat links dat gaat tegenhouden vanuit emotie zoals bijna alle beslissingen van deze partijen.
Het lijken wel emotionele wijven. Tegen iets zijn omdat jijzelf het eng vindt.
Iedereen met werkend verstand weet dat de enige oplossing voor energievraagstukken (als die er al zijn) kernenergie is.

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 17:51 | 1

Hear hear !

Lebowski72 | 19-10-19 | 18:01

Ik vind: de boel netjes achterlaten! Ik ben niet zo zeer bang voor ongelukken met kerncentrales: de techniek is wat dat aangaat lichtjaren verder dan dat ding uit Oekraine wat in de 80,s ontplofte. Maar: zolang wij nog geen middelen hebben om het kernafval te vernietigen, vind ik het onethisch.

kotelet | 19-10-19 | 17:49 | 14

@kotelet | 19-10-19 | 18:09:
De hoeveelheid kernafval uit reactoren is overigens minimaal. Het overgrote deel komt uit de medische sector.

Maar Schalk | 19-10-19 | 18:12

@Maar Schalk | 19-10-19 | 18:12:
Ja, en waar wordt dat opgewekt denkt u? In de operatiekamer?

kotelet | 19-10-19 | 18:14
▼ 11 antwoorden verborgen

Gisteren kwam in een nieuwsbericht nog voorbij dat Frankrijk de minste CO2 uitstoot heeft in Europa t.g.v. zijn kerncentrales en dat men er nog zes bij gaat bouwen. Iedereen noemt al snel Tjernobyl en Fukushima als reden om geen kernenergie te willen, maar in T vielen er direct 31 doden en later zijn er door de toenmalige trage reactie van de overheid wel meer mensen door gegaan, maar in F zijn er bijvoorbeeld direct geen slachtoffers gevallen en in het traject daarna ook geen.
We kunnen uranium gewoon uit het zeewater winnen en daarmee een goede kringloop maken.

Verbandmeester | 19-10-19 | 17:41 | 13

@Man-Van-De-Rekening | 19-10-19 | 17:53: Natuurlijk, en er zijn zelfs mensen blijven wonen. Wat het effect is op het DNA van die mensen komt pas weer jaren later naar boven.

Zapata10 | 19-10-19 | 18:01

@omineuze omnipotent | 19-10-19 | 17:50: Dus volgens u hadden ze geen sarcofaag om T hoeven te bouwen? En die hoeven ze de aankomende 10.000 jaar ook niet te onderhouden?

Zapata10 | 19-10-19 | 18:02

@Castor12 | 19-10-19 | 17:49: een test bewust laten mislukken en feiten door de autoriteiten achterwege houden ook niet.

Maar Schalk | 19-10-19 | 18:14
▼ 10 antwoorden verborgen

Wel een mooie beeldspraak vergelijking met betrekking tot ratio vs emotie: vliegen (kernenergie) is veiliger dan autorijden (renewables).

LuNaTeeQ | 19-10-19 | 17:41

Zeker, een zeer verhelderende kijk op het geheel. Genoten...

Air van Boven Dorens | 19-10-19 | 17:44

Ik sta er niet negatief tegenover maar we hebben wel te maken met techniek.
En daar kan altijd iets mis gaan. Nu is dat niet zo een ramp met servers, auto's, scheerapparaten of andere technische zaken maar met een kerncentrale wel.
Dan is er nog het probleem van de winning van pekblende en de verwoestende gevolgen daar van op de omgeving.
Ja het zou een goede oplossing kunnen zijn maar er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan.

Zapata10 | 19-10-19 | 17:37 | 2

Op een mistige dag in de winter mag jij lekker op de techniek vertrouwen van je windmolens en je zonnepanelen.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 17:49

Het is momenteel het enige serieuze haalbare alternatief. Dat ook het rijden op waterstof / electriciteit mogelijk maakt. Al de rest is stierenstront. Kernenergie / fusie en zijn afgeleide technologien. Tenzij met met anti zwaartekracht of iets magnetisch zou aankomen.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-19 | 17:53

Macroglossum | 19-10-19 | 17:23
Je omschrijft iets wat ik me al langer afvraag: de productie van windmolens (en bijv. zonnepanelen), wat dat wel niet kost aan energie en milieu (natuur) belasting.
Qua rendement kan het me als leek gewoon niet efficiënt lijken - is het dus ook niet niet.

Ik laat me graag onderwijzen. Kun je ook iets vertellen over winning van energie uit waterkracht? Ik bedoel, net zoals de wind toch wel waait (meestal), stroomt zeewater ook eindeloos.
Zou het rendabel (en voor de fauna onder water zo weinig mogelijk schadelijk) zijn om die weg te bewandelen?
Of is dat net zo dom als windmolens?

Kudtkip | 19-10-19 | 17:35 | 3

Geen idee...

Macroglossum | 19-10-19 | 17:38

Onder water turbines zou wel kunnen.. Maar zou een ramp zijn voor de zee dieren. Ik bedoel stroming is er wel, maar de turbines maken natuurlijk een on natuurlijke stroming. Soort onderwater stofzuiger en hak molen in een?

Twisted_Faith | 19-10-19 | 17:38

Probeer eens een niet functionerend foto-voltaïsch paneel in te leveren bj uw Gemeente.

De Gemeente ziet een dergelijk paneel als een industriele productie eenheid en neemt het dus niet aan in de millieu straat of slechts tegen de betaling van een forse aflever boete van ca. €959,- per M2.

Windmolenbezitters verschooieren hun bezit, incl. verplichtingen, voor €1 naar een katvanger maar probeer dat eens met de panelen op uw dak.

TriestGeval | 19-10-19 | 17:50

Ik ben heel erg voor de natuur. Sperwers zijn prachtig en ik hou van vogels in het algemeen. Ik ben tegen windmolens, maar zonnepanelen lijken me geen probleem. Stikstof verschraald natuurgebieden, maar zou nooit alleen het probleem van de boeren mogen zijn.

van heinde en verre | 19-10-19 | 17:35 | 3

Hoe wil je de zonnepanelen afbreken of recyclen? Dat is dus niet mogelijk. Een enorme belasting voor de natuur.

ja-ja-nee-nee | 19-10-19 | 17:40

"Stikstof verschraald natuurgebieden"
Doe maar andersom.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 17:40

Wat wil je? Kans op een meltdown of thousand ecosystems are dying, how dare you?

Rest In Privacy | 19-10-19 | 17:33 | 2

Een meltdown is niet eens impliciet onveilig. Ongewenst zeer zeker, maar zolang goed gekoeld en met boorzuur aangevuld stopt het proces gewoon. Gaat ook niet in een paar seconden hoor, gaan dagen overheen.

Maar Schalk | 19-10-19 | 18:16

Zolang het valt in te dammen wanneer het is vereist dan valt het wellicht allemaal mee.

Ik denk dat 40% van de bevolking wat met angst in onbewezen doemscenario's geloofd en blijft opdringen veel schadelijker voor de natuur is dan wat 10 kerncentrales op een heel Nederland klaar kunnen spelen.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 18:30

Bekeerlingen, in dit geval heb je er wat aan

hotbrasil | 19-10-19 | 17:28

Vernoem dan ook een centrale naar Jan Terlouw.

gebruikesrnaam | 19-10-19 | 17:28

Terug naar 10 miljoen.

Ronnie uit Helmond | 19-10-19 | 17:26

Ik weet het niet zo goed....
Als je het hebt over rentmeesterschap:
kun je een volgende generatie opzadelen met jóuw kernafval, en zoek het maar uit!?

kotelet | 19-10-19 | 17:25 | 7

Niemand zegt zoek het maar uit als het om kernafval gaat, wat een waardeloze linkse bangmakerij weer.

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 17:57

@kotelet | 19-10-19 | 18:04: Maar de samenleving met multiculturele wanorde opzadelen mag volgens koteletje wel, want dat is zo lekker links progressief.
Bah!

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 18:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Als we het nu roetveeg centrales noemen doet links misschien wel mee .

Castor12 | 19-10-19 | 17:24 | 2

Er is wel niet veel roet te vegen.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-19 | 17:54

@Lt-Kol Kilgore | 19-10-19 | 17:54:
Steenkool is racisme?

Rest In Privacy | 19-10-19 | 18:24

Waar blijven de plannen om de steenkolencentrales in China en India te gaan bombarderen?
OverdaanDerOnderheid | 19-10-19 | 17:21
In jouw hoofd hopelijk.

Kudtkip | 19-10-19 | 17:24 | 2

Daar hebben we obersturmbahnfuhrer Thunberg toch voor?

Rest In Privacy | 19-10-19 | 17:37

Doe eens gewoon reaguren door op "reageer" te klikken onder de desbetreffende plempsels, Kudtkip.

OverdaanDerOnderheid | 19-10-19 | 20:02

Het probleem met kernenergie is natuurlijk wel het afval. Als daar een oplossing voor is, dan is dat de oplossing voor veel problemen. 300.000 jaar opslaan is echter geen oplossing.

jezusisonzin | 19-10-19 | 17:23 | 7

Het is inderdaad apart dat men dat spul wel weet te verrijken, maar hoe het terug te verarmen, dat weet men (nog) niet.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 17:58

Als je hoog en middel actief kernafval verbrand met pure waterstofgas is de halfwaardetijd ca. 2 minuten.

Door de hoge verbrandings temperatuur van ca. 30.000 K ontstaan er dan allerlei direct bruikbare elementen, waarvan plutonium, platina en goud het leeuwendeel van uitmaken.

Denken in werkbare oplossingen is dom links nooit gegeven maar wellicht kunnen zij dan een nieuwe religie bouwen over het dentaal kwik en het conserveringskwik in chemokuren en geneesmiddellen dat vrij komt bij de crematie van senioren.

TriestGeval | 19-10-19 | 18:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk vrij hallucinant dat de zelfverklaarde "groenen" het een béter idee vinden om met 1 miljard overheidssubsidie 64 duizend hectare bos (=natuur=groen) te kappen en op te stokenMaar er staat maar liefst 11 miljard subsidie klaar. Reken maar uit. Al die prachtige groene natuur stoken ze dan op als brándhout in de eufemistisch vernoemde 'bio massa centrales' ipv een volkomen CO2 neutrale kerncentrale te subsidiëren.

64 DUIZEND hectare bos. Maal 11. En dat noemt men dan 'de natuur redden'? Als in: HOE dan? Het is de waanzin ten top. Tel daar nog de krankzinnig hoge druk op het milieu, en op de mens, bij op die windmolens veroorzaken, de productie van die krengen, het eindeloze onderhoud, de vervanging, kortom; het volledig onrendabel zijn van die rotzooi, niet alleen financieel maar ook op het vlak van natuurbehoud. Insecten, vogels. vleermuizen, de hele rotzooi flikkeren ze met wind in de gehaktmolen, en met 'biomassa' hele bossen domweg in de open haard.

Hernieuwbare energie mn reedt. Het is volkomen losgeslagen megalomane waanzin.

Macroglossum | 19-10-19 | 17:23 | 1

Je hebt de vervoerkosten nog niet benoemd! Deze zijn een onwaarschijnlijk gigantische aanslag op het milieu.

ja-ja-nee-nee | 19-10-19 | 17:44

Wauw, iemand genaamd Shellenberger die oproept om het radicaal 'anders' te doen. Not even surprised.

Nanker Phelge | 19-10-19 | 17:23 | 1

Ook hier fronsende wenkbrauwen bij het herlezen van zijn naam, Shell...

schijtzat | 19-10-19 | 17:35

Nou, dan komt Macron binnenkort wel met een zakenmissie in zijn kielzog met Rutte praten over een nucleaire deal: 10 kerncentrales, dat is dan 110 miljard Euro. De kosten zouden eigelijk 60 miljard moeten zijn maar omdat alle nucleaire kennis uit Nederland is wegbezuinigd is er niemand meer die Rutte kan waarschuwen. "Nou, doe dan maar, het zal wel"

skoftig | 19-10-19 | 17:23

Hoe naïef, alsof we met een plan voor Nederlandje een globaal probleem zouden kunnen oplossen. Waar blijven de plannen om de steenkolencentrales in China en India te gaan bombarderen?

OverdaanDerOnderheid | 19-10-19 | 17:21 | 1

China heeft al 46 NPP's, bouwt er op dit moment 11 en heeft er nog een stuk of 30 gepland.... Die wel!

Kernsplijter | 19-10-19 | 17:28

'Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' zeggen we dan.

VanBukkem | 19-10-19 | 17:20

Geweldige uitspraak van Michel Shellenberger.... mensen moraliseren om zich beter te voelen, vroeger was het God en nu is het de natuur (= groene religie)

oakmont | 19-10-19 | 17:18

Fascinerend artikel inderdaad. Staat een hoop zinnigs in. Jammer dat verloren is gegaan waar NL juist zo lang sterk is in geweest... het sluiten van compromissen en het zoeken van een middenweg. Ook in de energie-omslag. Waarom het een of het ander? Beiden kan ook... nog steeds.

Ciconia | 19-10-19 | 17:18

Gas is een prima alternatief. Infrastructuur ligt er nog.

azijnseikerT | 19-10-19 | 17:17

Even voor de praktische vraag van de locaties van die 10 kerncentrales: wie heeft ze ingetekend?
Is het met oog op mogelijke watersnoodramp niet beter om ze op de hoogste plekken van NL te zetten?

Kudtkip | 19-10-19 | 17:16 | 4

Tja ik zou ze ook op bergen zetten, Bergen op zoom, Bergen aan de maas, Berg en dal, beekbergen om er maar een paar te noemen.
heloohaloo.blogspot.com/2018/06/25-mo...

jan huppeldepup | 19-10-19 | 18:07
▼ 1 antwoord verborgen

Grappige verdeling over geheel Nederland.
Kijk eens bij enkele landen in onze buurt en daar worden de kerncentrales zo dicht als mogelijk bij de buurlanden {buitengrens} geplaatst.

Zouden ze in andere landen andere kwaliteit kerncentrales bezitten?

Meesteres Belgie | 19-10-19 | 17:16 | 1

1 per provincie lijkt me beter.

paridae | 19-10-19 | 17:36

Zoals de man zegt:

Duitsland heeft 580 miljard in zon en windenergiegestoken en de co2 uitstoot is niet gedaald en de electriciteitsprijzen zijn 50% gestegen.

Net als Dld moet California andere staten geld betalen op zondagen om electriciteit af te nemen omdat er teveel geproduceerd wordt. In California is electriciteit 16% meer in prijs gestegen dan in de andere staten.

Mijn idee:
Zoals vaker geroepen: de energiewende heeft niks met het klimaat te maken maar is gewoon een methode om macht te verkrijgen bij nieuwe partijen.

Tee Of Cup | 19-10-19 | 17:16 | 6

@Verbandmeester | 19-10-19 | 18:08:
Ok, thanks voor de info.
Ach, zolang je het bier en vlees ongemoeid laat vinden de Duitsers het schijnbaar prima.

Croxifoxio | 19-10-19 | 18:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Kernenergie oké, maar dan is vei-lig-heid nog wel even een dingetje wat mij betreft, want als t mis gaat, gaat t goéd mis, hebben we in Tsjernobyl gezien. En dat moeten we nie willen met z'n allen.

Zenzeo | 19-10-19 | 17:16 | 7

Tsjernobyl is een verouderd type reactor, waarbij ondanks dat het bekend was bij de autoriteiten, de grafiet punten niet werden vervangen. Deze punten zijn radioactiviteit verhogend, waardoor na een falende test de activiteit een kernbom werd. Werd veroorzaakt door de beroemde AZ-5 knop. Hedendaagse reactoren zoals in Borssele zijn intrinsiek veilig doordat er altijd koelwater in de buurt is. Is een kokend water reactor, dit type is zeer betrouwbaar.
Fukushima is derhalve de meest in de buurt komende ramp, waarbij de oorzaken van de ramp daar gemitigeerd zijn in alle andere reactoren die onder toezicht staan. En dat zijn ze allemaal. Fukushima heeft uiteindelijk "slechts" 1 dode gekost, terwijl kolen, wind, gas en zonnepanelen veel meer doden te betreuren hebben gehad.

Maar Schalk | 19-10-19 | 17:28

@Lompiedompie | 19-10-19 | 17:21:
Terecht of onterechte angst, toch even feitelijk, want u bent nogal feitenvrij

welke grootheid gebruikt u om de vergelijking
schade nucleaire ramp < schade chemische ramp
te kunnen stellen ?

Lijkt me echt appels met peren vergelijken. Vergeet trouwens ook niet de halfwaarde tijd van de radioactieve verontreiniging mee te nemen in uw vergelijking.

thephysicist | 19-10-19 | 17:31

Tsjernobyl is een sovjetcatastrophe. Nederland is geen sovjet.

Rest In Privacy | 19-10-19 | 17:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat worden dan wel small modular reactors, die zijn te betalen. Om een of andere reden is de prijs van een grote kerncentrale in 10 jaar van 6 miljard naar 11 miljard gegaan, ALS dat waar is. Dat kan ook een politiek (links) complot zijn: nu de mensen veiligheid en radioactief afval als acceptabel gaan beschouwen, vergeleken met de klimaat apocalyps, moeten we wat anders verzinnen. NU is dat: "ja maar het is te duur".
Qua brandstof (Uranium): die komt voornamelijk uit Australie en Canada (met daarna geloof ik Kazachstan). Dat is geopolitiek ook wat aantrekkelijker dan olie.

skoftig | 19-10-19 | 17:15 | 1

Komt voor groot gedeelte uit wijzigingen tijdens de bouw, als reactie op maatregelen uit Fukushima.

Maar Schalk | 19-10-19 | 18:25

Het blijft kiezen tussen kwaden, want een kerncentrale in je achtertuin is toch ook wel een dingetje. De dag dat het mis ging in Tsjernobyl klaagde iedereen bij ons thuis over prikkende ogen. Pas toen we het NOS-journaal zagen begrepen we waarom. Maar goed, wat moet dat moet. Met z'n allen aan de bedelstaf vanwege dure en onzinnige aanpassingen aan de huizen is het minst wenselijke scenario.

MickeyGouda | 19-10-19 | 17:13 | 12

@kotelet | 19-10-19 | 17:34: beter een stel vaten met nucleair afval, dan CO2 in de lucht.

Die vaten zijn op te slaan, CO2 blijkt lastig uit de lucht te halen.
Dus ja, moreel en ethisch geen issue.

Maytheforcebewithyou | 19-10-19 | 20:16

@kotelet | 19-10-19 | 17:34: ik zie dat probleem niet zo. Het afval wordt in een bunker bewaard onder de grond, waarbij het overgrote deel na 100 jaar vergaan is. Blijft er nog een heel beperkt gedeelte over, wetende dat de hele aardkorst vol zit met uranium dat ook gewoon straalt.
Ik snap het bezwaar en het is keus niet wenselijk, maar in hoeverre is het ethisch verantwoord om lukraak windmolens te plaatsen die de fauna sterk aantast. Daar zijn decennia lang de gevolgen van te merken terwijl het afval gewoon keurig onder de grond zit in glas gegoten canisters.
Dus ja, ik vind het ethisch zeer goed te verantwoorden.

Maar Schalk | 19-10-19 | 21:33
▼ 9 antwoorden verborgen

En u dacht dat we nu stroom met goedkope en schone kernenergie gaan opwekken ?

Bolder | 19-10-19 | 17:10 | 3

Terwijl Linkse Drammers dit jarenlang tegen hebben gehouden

Bolder | 19-10-19 | 17:12

Met sabotage acties

Bolder | 19-10-19 | 17:15

Dan liever roken???? Zoals indertijd die activist tegen kernenergie die tijdens het protesteren hartstochtelijk stond te paffen.

Leffe Blonde | 19-10-19 | 17:31

De Linkse doctrine: alleen klimaatmaatregelen die meehelpen de neoliberale kapitalistische maatschappij omver te werpen zijn acceptabel.

skoftig | 19-10-19 | 17:08 | 2

En andersom: lieden die de kapitalistiese maatschappij goedschiks of kwaadschiks omver willen werpen zijn ook op het bootje van Greta geklommen. Die zien hun kans schoon. Kijk bijv. naar Extinction Rebellion.

Muxje | 19-10-19 | 17:10

Inderdaad je ziet die vermenging. Het is geen zuivere koffie. Radicaal links wil ons allemaal kapot hebben. Dat is hun axioma. Voor hen is de rest gelegenheidsargument,

Rest In Privacy | 19-10-19 | 17:43

People, get behind the sc... reaming like a little girl who didn't get her pony for her Sweet 16... How dare you.

Muxje | 19-10-19 | 17:05

Hoe komen we aan plutonium?

Turbulentie? | 19-10-19 | 17:05 | 9

The Lybians!

Nuchternederland | 19-10-19 | 21:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Hoop voor de man dat tie financieel binnen is want vanaf vandaag voorgoed een paria in deugland. Zomaar met een oplossing komen die heel veel Eneco’s voorgoed buitenspel zet. Foei.

de Voorzittert | 19-10-19 | 17:03

De wetenschap is overduidelijk, CO2 neutraal met kernenergie is de redding van de aarde. Vraag is of GL en D66 werkelijk de aarde willen redden, of meer gebaat zijn bij het zaaien van haat en verdeling in de samenleving met hun asociale waanbeelden?

smdyasc | 19-10-19 | 17:03 | 2

Die zijn alleen bezig met het aantrekken van de nieuwe jonge en argeloze kiezers.

Leffe Blonde | 19-10-19 | 17:33

Haat en verdeling zullen er ook zijn als kernenergie gepromoot wordt, voor- en tegenstanders zijn er altijd. Ik hoop alleen dat in dergelijke discussies de rede het wint van de emotie en er realistisch beschouwd moet gaan worden door beide partijen

hotbrasil | 19-10-19 | 17:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl