Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kan iemand die gore halsbandparkieten terugsturen naar hun eigen land?

Grenzen dicht voor halsbandparkieten

Genoeg is genoeg lieve mensen. Dit land is het zat, c'est ça. Aanvankelijk dacht iedereen nog: heee wat leuk een groene vogel in mijn tuin en hij eet zo leuk van mijn appeltjes en hij maakt van die leuke geluidjes. Maar toen werden het er twee. En toen werden het er tien. En toen werden het er vijftig. En toen werden alle appeltjes uit de boom gepikt. En nu is er in geen grote stad geen park meer te vinden waar die smerige halsbandparkiet de rust en pais en vree verstoort met zijn irritante gekwaak. Continu maar die grote bek opentrekken, blablabla, het is om gék van te worden. En niet dat ze zich houden aan de avondklok voor vogels, he. Ho ho ho nee hoor. De halsbandparkiet doet waar hij zelf zin in heeft. En een SEGREGATIE bij die vogels jongen. Beetje socializen met het andere gevleugelte, de inheemse roodborst of de ekster bijvoorbeeld, zit er natuurlijk niet in. De halsbandparkiet claimt zijn eigen plek in het park van een ander en als iemand er dan wat van zegt is het mekkeren geblazen. En ondertussen Nederland in een hongersnood storten. Want ze komen hier om te profiteren maar een beetje bijdragen aan de maatschappij ho maar. Telegraaf, week geleden: 'Halsbandparkiet sloopt fruitoogst'. Dan denkt de Volkskrant: o De Telegraaf heeft iets laten wij met hetzelfde stuk komen maar dan acht dagen later: 'Halsbandparkiet drijft fruittelers tot wanhoop'. En dan dropt de regiomedia weer later voor het regionale haakje: 'Fruitteler heeft 10 duizend euro schade door parkieten'. Volgens de teler is het 'niet leuk'. Nee, het is inderdaad niet leuk, want de halsbandparkiet is een lul. Het is geen parkiet maar een parasiet. De halsbandparasiet. Oprotten naar je eigen land. DION GRAUS. Melden.

Daar zitten ze dan, gore profiteurs

Op weg naar het buurthuis

Reaguursels

Inloggen

" De Groene Golf "

regenbuit | 02-08-19 | 22:26

Zeikverhaal. Die fruittelers zijn gewoon te gierig om een paar boompjes in te wisselen voor zonnebloemen.

wapster | 31-07-19 | 20:51

Ik vind helemaal mooi.

Schemerlamp | 31-07-19 | 20:41

Uitheemse diersoort mag het hele jaar bejaagd worden. Haal je cal 12 & cal 20 van zolder en knal ze uit de boom. Leuk, en je helpt de ECHTE natuur ook nog eens. Waar is Gretta als je haar nodig hebt om reclame te maken voor de natuur??!
Ohh, en als je pinguins in groepen ziet rondlopen, dat is OOK een uitheemse diersoort, maar die mag je NIET afknallen! Die MOET je tackelen, er bovenop gaan zitten, de politie bellen, ondertussen de uitheemse hyena's van je af schieten, en ondertussen heeeeel rustig blijven totdat Oom Agent de pinguin van je kan overnemen. Die hyena's kan je laten liggen wegrotten - de wurmen vreten die wel op.

Du-u-u-h | 31-07-19 | 20:01 | 1

Als je wel even een ontheffing voor het gebied regelt... is binnen bebouwde kom nestveren dingetje. Moet je dacht ik een aanwijzing van de provincie voor hebben.

Braco.me | 31-07-19 | 21:44

Er zijn verschillende uitheemse soorten die niet in Nederland thuishoren en onze inheemse soorten steeds meer verdringen. En in de ochtend heb ik iets rond half zes geen wekker meer nodig.

Maar omdat iedereen het blijkbaar eerst leuk en gezellig vond, is het nu ineens wel een enorm probleem voor inderdaad fruittelers, hobbytelers en andere vogels.

Ziet er naar uit dat er niet veel meer aan kan worden gedaan gezien de enorme populatie ervan in het westen van het land Maar willen we de inheemse soorten behouden moet er wel iets tegen worden gedaan. Vraag is: hoe?

Jan, Leiden | 31-07-19 | 19:38

Ze hebben hier alle holletjes van de eekhoorns gekraakt. Als er een eekhoorntje op een boomtak loopt zitten er meteen 5 van die illegale parkieten bij om hem te grazen te nemen met zijn allen..

Elessir | 31-07-19 | 18:30 | 1

Het zijn net m...... Laat maar.

Mart6037 | 31-07-19 | 18:44
-weggejorist-
Rotterdammert1965 | 31-07-19 | 17:16 | 2

Natuurlijke vijand importeren?
Gezellig, nog meer vreemd volk in ons land
Mja lijkt mij de enig oplossing, want jah wij krijgen die groene monsters niet weg
Hier in de buurt wonen een zooi van die pokke parkieten

Beffel0Bill | 31-07-19 | 17:04 | 1

ik ben een natuurlijke vijand

pomodorus | 31-07-19 | 17:51

Halsbandparkieten zijn de Marokkanen onder de vogels;

- Grote bek;
- Een hoop lawaai;
- Altijd in groepen;
- Jatten & vreten alles dat los & vast zit;
- Horen hier eigenlijk helemaal niet thuis;
- Vermenigvuldigen zich explosief;
- Schijten alles onder, dus hebben overal schijt aan.

Peter Emile | 31-07-19 | 17:04 | 6

Heb zelfs al verhalen gehoord dat die parkieten het aanstootgevend vonden dat de bloemkolen op het land niet waren afgedekt met een zwart zeil. Echt hoor, dit gaat nog een keer mis...

Good Meuning | 31-07-19 | 18:08

En geen baan

austinhealey | 31-07-19 | 18:43

Onzin. Halsbandparkieten zijn slin.

redanx | 31-07-19 | 21:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit gaat een armageddon worden die zijn weerga niet kent.
Kinderen die aangevallen worden door snoeken,halsbandparkieten die nederland terroriseren en een paar maanden geleden zagen demense ook al een wolf en wat welpjes.
We gaan er allemaal aan.

komtdatschot | 31-07-19 | 17:03

Verschilt per mens dus.. ik vind ze geweldig en leuk klinken. Hoe groter de zwerm des te mooier om naar te kijken.

Mertom | 31-07-19 | 17:03 | 1

Tot ze massaal in je voortuin bivakkeren, zoals bij mij. Daarbij zijn ze ook nog eens niet te vreten.

BenPakdee | 31-07-19 | 17:45

Al weer iets wat afkomstig is uit Amsterdam (Vondelpark) en waar de rest van Nederland dus helemaal niet op zit te wachten..

HAL 9000 | 31-07-19 | 16:26

Mensen bij wie therapie niet heeft geholpen kunnen altijd aan de teler vragen of ze mogen helpen met verdelgen.

pomodorus | 31-07-19 | 16:05 | 2

dat was niet bedoeld als politiek correcte opmerking

pomodorus | 31-07-19 | 16:51

't Zijn eigenlijk een soort tijgermuggen, maar dan groen.

pomodorus | 31-07-19 | 16:02

Wat een heerlijk topic is dit. Meer. Meer. Meer!

dagpauwoog | 31-07-19 | 15:59

Ze verjagen inheemse soorten. Eekhoorn niet meer te vinden. Nestplaatsen ingepikt door die beesten.

pomodorus | 31-07-19 | 15:58

Het is geen wonder dat ze zo vervelend zijn. Als jullie altijd maar zo klagen en mopperen over deze arme beestjes, wegzetten als minderwaardig, nb op ze willen schieten... dan ligt dat toch eerder aan jullie. Niet iedere halsbandparkiet maakt lawaai en het ligt aan de omgeving. Aan jullie!

Fuis-Cklam | 31-07-19 | 15:43 | 1

Je vergeet dat die beesten ook geen stageplek krijgen. Is de rot schuld van de huismus

Rotterdammert1965 | 31-07-19 | 17:18

Kunnen we die parkieten niet zo africhten dat ze processierupsen eten?

Ad Hominem Tu Quoque | 31-07-19 | 15:38

Stop de exoten! Eigen vogels eerst!

lingo star | 31-07-19 | 15:31

Eind jaren 60 had je al broedende paartjes in Ockenburg maar toen dachten ze nog dat ze gingen werken en naar aantal jaar weer terug gingen.

vinzDH | 31-07-19 | 15:22

Elke dag is er wel een andere natuur vervelend van de eienprocessierups waaevoor mezen en.eiken worden geslacht via de reuzenteek tot de buxusmot en nu dan weer de halsbandparkiet. DE predactylosaurus was een inheemse soort misschien kunnen we die terugkweken en uitzetten in de oostvaardersplassen?
Natuur is natuur. Get over it.

zazkia | 31-07-19 | 15:21

Regiomedia is meervoud van regiomedium. Mosterd: "dropPEN"! Smet op je krachtige tekst.

chroll | 31-07-19 | 15:15

Het is nog erger. Ze vreten de eieren op van andere (kleinere) vogels en ook de kuikens die wel ter wereld komen hebben geen kans. Ik schiet die uitheemsen dus met 5.5 hollow kapot. Als vogelliefhebber.

squadra | 31-07-19 | 14:59 | 3

Ik vraag het voor een fruitteler: mag u met die luchtbuks ook de boomgaard vrij houden van die groene perenvreters?

theo-is-dood | 31-07-19 | 15:25

@theo-is-dood | 31-07-19 | 15:25: Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Belgie, mag niet gejaagd worden met luchtbuksen. (al mag je er zeker van zijn dat met een 4.5 uit een krachtige buks (12 Joule) dat vogeltje RIP is.

Lt-Kol Kilgore | 31-07-19 | 15:49

Luchtbuks mag je gebruiken op eigen terrein/tuin, alleen niet daarmee op dieren schieten want dat valt dan weer onder stropen en dat is strafbaar.

Rotterdammert1965 | 31-07-19 | 17:19

Er zit hier een kolonie van duizenden van die schreeuwers in het darwinpark. Mag ik er al (legaal) op schieten? (legale) wapens (legaal) aanwezig in huize hangtiet. Misschien dat manlief het een keer wint van me, op de schietbaan lukt het die pannekoek namelijk niet.

Hangtietsmurfin | 31-07-19 | 14:34

De symboliek druipt er vanaf. Want de eerste schijnen ooit, lang geleden, door een Amsterdammer te zijn uitgezet in het Vondelpark. En vooral in deze stad vinden de inwoners 'het wel iets hebben', 'goed voor de diversiteit' en 'weer eens wat anders dan die saaie huismus'...

Zenzeo | 31-07-19 | 14:30 | 2

Bij mijn weten is dat zo'n 40 jaar geleden in het Sarphatipark gebeurd. Van daaruit hebben ze zich over de stad verspreid, dus ook naar het Vondelpark.

polderslootje | 31-07-19 | 15:17

By the way, die Amsterdammer was Sietze...…. Sietze Vliegen.

polderslootje | 31-07-19 | 15:24

Die kutvogels kunen alleen maar schreeuwen, vreten en schijten. Vooral dat irritante geschreeuw van die beesten maakt mij verlangen naar een ontheffing om deze terroristen per stuk van een paar gram lood te voorzien.

De waard zijn gast | 31-07-19 | 14:22

Deze Terror Parrots hebben wel een probleem met onze inheemse gevleugelde Special Forces: "De Slechtvalk". Zijn weer terug van weg geweest en zijn in staat in bebouwde omgeving te wonen, zeker met zoveel groene hapjes. Slechtvalken uitzetten in de door Terror Parrots bezette gebieden... Wie weet werkt het?

hetgingperongeluk | 31-07-19 | 14:05 | 3

Vergeet het maar, je hebt in een oogwenk gezeik dat er meer diversiteit binnen die afdeling van de special forces moet komen en dat er dus ook halsbandparkieten aangesteld moeten worden om die hele kolonie een goed aanspreekpunt te bieden.

elfenstein | 31-07-19 | 14:08

Nee dan is het huilie, huilie bij de duivenmelkers. De stomme tamme duiven worden eerst gepakt.

redanx | 31-07-19 | 21:13

En dan heeft nog niemand het over zijn broert de Grote alexanderparkiet, ook een branie onder het gevleugelde uitschot

Hairdiapercameltoe | 31-07-19 | 13:56

Hier in de buurt zie je alleen maar Eksters en Vlaamse Gaaien. Onbegrijpelijk dat deze jonge vogeltjes terroristen beschermde vogelsoorten zijn.

Eeuwig..Op..Vakantie | 31-07-19 | 13:48

En dan hebben we het nog niet eens over de meerkoet gehad. Grote bek (24/7), slechte zwemmers, behandelen hun vrouwtjes slecht, vechten met jan en alleman, vooral de eendjes zijn daar slachtoffer van, behalve als er een zwaan in de buurt is dan zijn ze nergens te bekennen. De amfibische evenknie van de naffer parkiet.

Basil Fawlty | 31-07-19 | 13:38 | 5

Heej, dat zijn wel ónze meerkoeten he?

elfenstein | 31-07-19 | 14:06

En hun huis lijkt wel een vuilnisbelt. Viespeuken zijn het.

osolemio | 31-07-19 | 15:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Een probleem waarvoor de mensheid de PCP karabijn heeft uitgevonden.

Lt-Kol Kilgore | 31-07-19 | 13:29

Willen wij minder halsbandparkieten ?

ronin1962 | 31-07-19 | 13:27

Minder, minder, minder....

Zzzzooooffff | 31-07-19 | 13:26

Puur Hitchcock, maar dan in het groen.
Eerst de pinguins, nu de parkieten. The horror.

MistaRazista | 31-07-19 | 13:21

Als ik zo naar de bovenste inzet kijk zijn t wel ideale toppenknippers.

Drosofila | 31-07-19 | 13:20

Hadden het vrolijk fluitende veugels geweest alez, maar het zijn f**king schreeuwers, zo,n beetje de afspiegeling aan tweevoeters die er in NL bij zijn gekomen.

william7055 | 31-07-19 | 13:18

Deze parkieten zijn een verrijking van onze natuur. Ze zorgen voor diversiteit en leren ons veel over vogelsoorten die van ver komen. Wij moeten blij en dankbaar zijn voor hun aanwezigheid.

Tietmier | 31-07-19 | 13:17 | 1

Zeg je vast ook over al die lelijke auslanderganzen die hier in NL 'onze' grauwe ganzen verdrukken?

Gazzerop | 31-07-19 | 14:15

Deze parkieten zijn een verrijking van onze natuur. Ze zorgen voor diversiteit en leren ons veel over vogelsoorten die van ver komen. Wij moeten blij en dankbaar zijn voor hun aanwezigheid.

Tietmier | 31-07-19 | 13:15

Heel Amsterdam raakt overspoeld met die rotbeesten, eisen alle bomen voor zichzelf en hun schier eindeloze stroom nakomelingen op en je begrijpt niks van dat stomme gekwetter. Kijk een merel ofzo kan ik nog wel volgen, een kauw kan je zowat verstaan maar deze krengen doen ook geen enkele moeite om nog enigszins normaal te klinken, wát een dom gekrijs komt daar dan uit zeg. Ik heb hier in de achtertuin een vogelafweergeschut geplaatst, zo'n knalbus van het vliegveld die om de 5 minuten een enorme klap geeft. Op gas, jawohl. Uit mijn achtertuin blijf je weg met je rare kleurtjes en je vieze gescheld en gefluit.

elfenstein | 31-07-19 | 13:13

Dit betreft mijn buurman op de Charloisse Lagedijk in Rotterdam - Zuid. Een van de laatste authentieke stukjes Rotterdam. Heerlijk wonen hier tussen de boomgaarden en het groen, maar die klote parkieten mogen ze van ons afschieten.

RickRD | 31-07-19 | 13:13 | 1

Heb er jaren geleden iets over in de krant gelezen.
Het was een Amsterdammer die op zijn werk (moest ie niet werken dan?) op zolder jaren lang halsbandparkieten fokte en dat liep helemaal uit de hand en werden er maar meer en meer. En toen ze moesten verhuizen zette ie de ramen maar open want het waren er te veel om te vangen.
www.parool.nl/nieuws/groepje-halsband...
Sta daar maar eens bij stil als je je reaguursel typt op een Remington schrijfmachine alvorens het per post naar GeenStijl te sturen.

Osdorpertje | 31-07-19 | 13:12 | 1

In de jaren 80 vlogen er er ook al groepjes halsbandparkieten rond in de Bijlmer, daar werden ze vooral door Surinamers en Antillianen gehouden die graag een stukje tropisch oerwoud beleving in huis wilde hebben. Vaak ontsnapte die beestjes en dan kocht je voor een knaak een andere bij de buurman.

Jackson | 31-07-19 | 13:47

Dit gaat uit de hand lopen, let op mijn woorden...Straks gaan ze eisen stellen als eigen kooien, haram zaadjes, aparte ruimtes voor man en vrouw en de kruisbesnijding niet te vergeten.

Scorpyo | 31-07-19 | 13:11

Tranen over mijn wangen, een vragende blik van mijn wederhelft: "Nou gewoon, de halsbandparkiet is een lul. Bwahaha...".

MickeyGouda | 31-07-19 | 13:10

Maar ze zijn allemaal vredelievend. En de Verlichting heeft ook al toegeslagen. Echt waar.

Leffe Blonde | 31-07-19 | 13:05

zijn ze te eten?

reetjemoose | 31-07-19 | 13:04 | 2

Nee, niet echt. Zit te weinig vlees aan dus je kan er hooguit bouillon van trekken.
Van foodlog.nl:
Lekker
Al die dieren hebben één ding gemeen, ze zijn lekker. Nu, op de halsbandparkiet na, wellicht. Er zit geen vlees aan en ook indertijd in Suriname waren de kleurrijke ara’s (Ara spp.) en groene amazonepapegaaien (Amazon spp.) enkel goed om bouillon van te trekken. ‘Popokaisoepoe’ (papegaaiensoep) is er een steeds weerkerende grap: wanneer op een feestje om onduidelijke redenen de gesprekken stilvallen, vraagt iemand snel om het recept ervan en de conversatie is weer aan de gang.

elfenstein | 31-07-19 | 13:18

@elfenstein | 31-07-19 | 13:18:
Aanvulling:
Misschien de eieren, als die beesten zo manisch veel fokken moeten er ook flinke bergen eieren te vinden zijn in die nesten. Halsbandparkietenomelet. Mooi scrabblewoord.

elfenstein | 31-07-19 | 13:20

vroegah schoten mijn grote Broer en ikke alles wat kan vliegen en fladderen met
luchtbuks&(zelfgemaakte.!) katapult uit onze dakgoot...... wat een tijden....

grapjasz | 31-07-19 | 13:03

Vermenigvuldigen kunnen die geile vogeltjes wel, de Engelsen noemen ze niet voor niets love birds.

Mr_Natural | 31-07-19 | 13:01

Ah, ik begrijp dat halsbandparkieten voortaan als "vogels" geduid moeten worden, om stigmatisering van halsbandparkieten te voorkomen.

Jan Passant mk2 | 31-07-19 | 13:01 | 1

Zijn er ook zwembad-haksbabdpatkieten???

Leffe Blonde | 31-07-19 | 13:06

De boosdoener in Belgie: Hij liet 50 parkieten vrij, nu zijn ze met 20.000: “Of ik me verantwoordelijk voel? Natuurlijk niet” www.hln.be/de-krant/hij-liet-50-parki...

Basil Fawlty | 31-07-19 | 12:58 | 1

Guy Florizoone, toenmalig directeur van het Melipark in Brussel (!), ziet eruit als een echte Brusselmans. Zo eentje van de EU/Verenigde Nazi's.

Die doen immers nog steeds soortgelijke experimenten in het groot en met mensen - en met boze opzet.

Jan Passant mk2 | 31-07-19 | 13:03

In het begin vond ik ze wel leuk maar dat gekrijs begint tegenwoordig aardig op mijn zenuwen te werken.

BozePaarseMan | 31-07-19 | 12:56

Jullie mogen ze niet over één kam scheren. Er zitten ook goeie tussen, die behoren zelfs tot de meerderheid.

dagpauwoog | 31-07-19 | 12:54 | 2

Zo ken ik er ook nog wel een paar .

likmegaties | 31-07-19 | 12:57

Waarom roepen de goede halsbandparkieten hun misdragende soortgenoten niet zélf tot de orde? Nu heb ik het idee dat ze het allemaal prima vinden en eigenlijk gewoon goedkeuren.

Papa Jones | 31-07-19 | 13:37

Oplossingen en kennis van zaken zijn er wel, Nederland kent 30.000 jagers waarvan iets meer dan 20.000 echt actief en dicht op de natuur, vaak met meer kennis van zaken dan menig boswachter.
Deze jagers willen zich inzetten voor beheer, maar de politiek buitelt in onkunde over elkaar. Experimenteert liever dalend dan dat men op tijd beheert.
Zie Oostvaardersplassen, zie weidevogels, zie oprukkend wild zwijn, explosief grote hoeveelheid ganzen, reeën en ongevallen ermee etc etc.
www.jagersvereniging.nl/exoot-column-...

Braco.me | 31-07-19 | 12:48 | 7

@arie-hoax het is en-en. Boeren zijn te netjes, maar ook door enorme bureaucratie wat hen tot marge-management drijft. Iedere m2 moet benut worden, er is nauwelijks vrije tijd. Vossen en kraaien en ook andere roofdieren hebben het voor het oprapen.
Vergeet niet de geëxplodeerde in aantallen reigers, ooievaars... allemaal kunstmatig gestimuleerd.

Braco.me | 31-07-19 | 13:48

Nee. Jagers hanteren ook een zekere erecode en moeten aan veel veiligheidsregels voldoen.

Braco.me | 31-07-19 | 13:49

@arie-hoax | 31-07-19 | 12:56:
Helaas is de politiek al jaren geleden geïnfecteerd door de onzin van kritisch faunabeheer en de PvdD die niet met verstand maar vooral met emotie redeneren.

Jackson | 31-07-19 | 14:03
▼ 4 antwoorden verborgen

eerst op de landelijke vrijstellingslijst zodat ze net als ganzen met schade bestrijding geschoten mogen worden en daarna opnemen op de nationale wildlijst! Enige manier om onder controle te houden anders wordt het de nieuwe ganzenplaag.

WeirJack | 31-07-19 | 12:45 | 8

Is het wel nodig om ze op die vrijstellingslijst te plaatsen? Ik dacht dat je exoten gewoon mocht bestrijden? Het wordt wel tijd om er wat aan te gaan doen. Als die beesten zich straks ook in de Betuwe en Limburg vestigen (gebieden waar fruitteelt plaatsvindt) dan wordt de schade nog groter.

theo-is-dood | 31-07-19 | 15:30

@theo-is-dood | 31-07-19 | 15:30: Als ze niet op de vrijstellingslijst staan moet iedere keer de provincie toestemming geven. Als je ze schiet zonder een of andere vorm van vrijstelling ben je direct je jachtakte kwijt. Nederland regeltjesland !! :(
Het is dus helaas een fabel dat exoten zomaar bestreden mogen worden.

WeirJack | 31-07-19 | 16:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Uitroeien die groene pest.

brughslurph | 31-07-19 | 12:45

Wanneer alle bekende Nederlanders met een grote bek dat ze een vluchteling in huis gingen nemen (not) nu wel een halsbandparkiet binnen halen, dan is het probleem opgelost. Ook exotisch. Stop ze in een kooitje en als ze luidruchtig zijn, gooi je een boerka over de kooi. De wezentjes schijnen dan te denken dat het nacht is, en gaan slapen.

Nuuk | 31-07-19 | 12:41

Vermoedelijk weer zo'n typisch randstedelijk verschijnsel. Wij hebben hier geen (last van) fruittelers. En een halsbandparkiet heb ik hier evenmin gezien.

jochum1980 | 31-07-19 | 12:41

Hier vliegt er ook eentje, denk ik. Zeker weten doe ik het niet, heeft een boerka aan.

kwark001 | 31-07-19 | 12:40 | 1

Da's gewoon een verwarde kraai, niks aan de hand, doorvliegen.

elfenstein | 31-07-19 | 13:29

Wees blij dat we de Javaanse Myna hier niet hebben.
Dat kreng doet geluiden na. En laat in de stad nu net het geluid van verkeer het meest te horen zijn.
Dan zit er zo een kreng op je balkon het geluid van een wegracer na te doen.

Zapata10 | 31-07-19 | 12:39

Ik zie overeenkomsten met andere invasieve exoten...

Wijze uit het Oosten | 31-07-19 | 12:38

Eten ze ook processierupsen?

Langshetrandje | 31-07-19 | 12:36 | 4

Je verwacht het niet, maar als je er wat tijd voor uittrekt kun je ze ook gewoon Nederlands leren.

Good Meuning | 31-07-19 | 13:01

@Good Meuning | 31-07-19 | 13:01: Het schijnt zelfs dat ze sneller Nederlands leren dan andere exoten, met een betere uitspraak ook nog eens.

Pimp my Voortuin | 31-07-19 | 13:09

@Pimp my Voortuin | 31-07-19 | 13:09: Precies! Het zijn buitengewoon getalenteerde vogels. Maar hou ze in de gaten, want voor je het weet nemen ze het hele land over en gaan ze jou vertellen welke appelbomen je wel en niet mag planten.

Good Meuning | 31-07-19 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds ik een zilvermeeuw een levende duif langzaam zijn hersens heb zien uitlepelen, kijk ik qua vogelgebroed nergens meer van op.

En nee, ik greep tijdens die 20+ minuten doodsstrijd niet in.
Wijntje erbij, lopende film/witte doek zelf erbij bedenken.

chicago river | 31-07-19 | 12:35 | 5

@knutsel_ | 31-07-19 | 12:40: Het zijn niet voor niets de afstammelingen van T-rex en Velociraptors. Ze hebben een eer hoog te houden.

Bad_Pritt | 31-07-19 | 12:48

@joppo0 | 31-07-19 | 13:49: Dat mag niet meer! Dankzij Dierenpoes en enkele andere parlementaire dwaallichten is de wet- en regelgeving rond schadebestrijding in landbouw en fruittteelt enorm ingewikkeld geworden. Zodanig dat effectieve bestrijding vaak niet meer praktisch uitvoerbaar is.

theo-is-dood | 31-07-19 | 15:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig sissen ze niet naar mooie meiden.

Gulliver | 31-07-19 | 12:35 | 1

Ze tsjirpen naar de kipjes op de kinderboerderij.

Basil Fawlty | 31-07-19 | 13:20

Allemaal terug naar Halsbandpakietië!
Minder van die groengevleugelde eierleggers!

Dezenaamhier | 31-07-19 | 12:34

Massaal Uilen van Minerva inzetten om de ornithipatische verdunning door halsbandparkieten tegen te gaan.

Schoorsteenveger | 31-07-19 | 12:34

Zo jammer dat die uil van Minerva nu niet thuis geeft. Die had zich nu bij rechts én links kunnen ontpoppen als de redder des avondsland.
Maar ja... de uil is even vleugellam.

Amsterdamsko | 31-07-19 | 12:33

Nee, ze houden hun hand niet op een scharrelen hun eigen kostje bij elkaar. Migratie is iets van alle tijden alleen de verzorgingsstaat niet... Daar gaat ook Theo Lucassen de fout mee in.

mrXL | 31-07-19 | 12:33 | 2

Leo.
Leo Lucassen.
Leo de linkse lul, maar dan niet onze ex-medereaguurderT.

chicago river | 31-07-19 | 12:39

@chicago river | 31-07-19 | 12:39: u vergeet: Leo de Leugenaar?

oliebolletje123 | 31-07-19 | 21:18

Oplossing:
De Uil
The Eagle
De Buizerd
De Zeearend
De Zwarte Wouw
De Ruigpootbuizerd
De Slangarend

ProAsfalt | 31-07-19 | 12:33 | 4

@ProAsfalt | 31-07-19 | 12:42:
Huiskatten kijken wel uit. Die kunnen niet op tegen een groep krijsende halsbandparkieten.

Synecdoche | 31-07-19 | 13:28

De gun.

puszuiger | 31-07-19 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Brabeaulander | 31-07-19 | 14:48

@De waard zijn gast & Joris, excuses.
www.roofvisnet.nl/de-baars-biologie/
En dan naar beneden scrollen tot het stuk 'Van supergroei tot zwarte baars.'

Brabeaulander | 31-07-19 | 16:08
▼ 1 antwoord verborgen

Er was eens een multiculti superdivers deugvogeldorp in de randstad, alwaar de groene parkieten, de witte meeuwen, de zwarte raven, merels, eksters, musjes, meesjes en turkse tortels vredig samenleven.
Oké de meeuwen moeten soms agressief op hun voedsel af, omdat de tortels en eksters de halve buurt bezet hebben. En de groene parkieten zitten altijd van achter een boomtak te krijsen, voordat ze sneaky hun graantje van de mensen meepikken. Er is desondanks geen vogelcriminaliteit: de fruittelers zijn reeds 40 jaar geleden verjaagd door de industrie, maar door de bloeiende industrie voorzien de mensen alle vogels van voldoende voer (ook in de winter). Alle vogels zijn ruim voorzien van natuurlijk voedsel en voer van de mensen.
Op de meeuwen na (die door alle andere soorten als bedreigend wordt ervaren) accepteren alle vogels elkaar. Er is stabiele vrede en welvaart. En ze leefden nog lang en gelukkig, in het raarste dorp van NL.

Toos Doos | 31-07-19 | 12:32

Er zijn ook van die brutale parkieten die gewoon hun halsband doorknippen !

laurentius | 31-07-19 | 12:31 | 1

Ja tuigh is het.

Gemeen Mosje | 31-07-19 | 12:34

Voor die fruittelers is het natuurlijk kudt maar die heb je hier niet.
Hier komen ze inderdaad soms met tientallen uit de duinen 's avonds en vreten ze de bloesem uit je bomen in de tuin.
Dat is het wel zo'n beetje qua overlast.
Ach weekje strenge vorst en een groot deel legt het loodje.

Berbaar | 31-07-19 | 12:30 | 4

Ach, je betaalt je Syrische tuinman een centje extra om wat nieuwe boompjes te planten. Of is hij ondertussen al geïntegreerd?

Toos Doos | 31-07-19 | 12:38

@Toos Doos | 31-07-19 | 12:38:
Die beperkt zich tot grasmaaien, schoffelen en aanharken. Voor nieuwe beplanting is er de tuinarchitect natuurlijk.

Berbaar | 31-07-19 | 12:56

Oorspronkelijk komen ze o.a. uit de Himalaya. Daar vriest het harder, dus die paar graden hier doen het niet. Bovendien holenbroeders, dus lekker warme nesten.

Synecdoche | 31-07-19 | 13:31
▼ 1 antwoord verborgen

Een poffertjeskraam daar voor de deur, kan dat eigenlijk nog wel? Dat is toch maatschappelijk onverantwoord? Moet de minister van volksgezondheid niet ingrijpen? Een snackbar binnen een straal van een km van ene school is tegenwoordig ook al crimineel.

ItsNoStyleAtAll | 31-07-19 | 12:38

Is halsband een eufemisme voor (-)kraag of v.v.?

Whisper | 31-07-19 | 12:28

Is er al een verwarde halsbandparkiet, met een afwijkende suikerspiegel, aangetroffen die op een menigte huismusjes en pimpelmeesjes invloog??

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 31-07-19 | 12:27

Vergeet spreeuwen niet. Vreten jaarlijks met luid kabaal mijn kersenbomen leeg.
Als dank nog even schijten in mijn tuin. Stelletje gereformeerden dat het zijn.

Rest In Privacy | 31-07-19 | 12:26

Invasieve exoten zonder natuurlijke vijanden, nemen de hele boel over, zie de konijnenplaag in Australië.

Kanarie_Geil | 31-07-19 | 12:26 | 3

Vroeger had ieder huis een windbuks, nu wordt je daarmee als verwarde man opgesloten.

grindbak | 31-07-19 | 12:30

Hoezo natuurlijke vijanden. Ze moeten zich gewoon aan de NL wet- en regelgeving houden. Dat doen onze mussen en merels toch ook als ze daar heen gaan? Gewoon integreren!

GWB | 31-07-19 | 12:34

Dit probleem kunnen we alleen maar oplossen met voldoende stageplekken en gratis kickbokslessen

Haatgenerator | 31-07-19 | 12:26

@Mosterd
Ze snappen hem.

Superior Bastard | 31-07-19 | 12:26

Die hoofddoekparkieten die zijn nog erger dan die halsbandparkieten!

laurentius | 31-07-19 | 12:25 | 1

Vlak die paar niqabparkieten niet uit. Dat zijn de ergste onruststokers, maar je ziet ze bijna niet. Af en toe een puntje van de vleugel of een stukje poot. Maar een herrie!

GWB | 31-07-19 | 12:36

Raciest ik kom je tuin slopen met mijn gevederde vriendjes!

Simon_GS | 31-07-19 | 12:24

Heb hier nog een windbuks liggen maar zal wel een hoop gedonder geven als ik er mee over straat loop op zoek naar die etters.

2voor12 | 31-07-19 | 12:23

Geen grappen maken over Halsbandparkieten, aub...! Is zeer kwetsend namelijk... Halsbandparkieten zijn een minderheidsgroep en hebben dagelijks te maken geïnstitutionaliseerd racisme... Daarover mag niet gelachen worden, het is een serieuze zaak...

Nemo_Tenetur | 31-07-19 | 12:22 | 1

Mag je eigenlijk de vederslavernij ontkennen??

JeSuisErKlaarMee | 31-07-19 | 12:26

Vuile Australiërs

zoefff3 | 31-07-19 | 12:22

De ene parkiet is de andere niet.

ikdenkwat | 31-07-19 | 12:22

Ja, doe maar leuk, GS.
Zo'n vliegende allochtoon, daar MAG je helemaal niet leuk over doen.

vliegende knorrepot | 31-07-19 | 12:22

Maar eerst graag ALLE aalscholvers over de kling jagen, dat zijn pas nutteloze parasieten...

eerstneukendanpraten | 31-07-19 | 12:21

Gebraden parkiet uit de oven. Met knoflook en aardappeltjes. Lekker!

42 | 31-07-19 | 12:20

Onbetrouwbare kutvogels met hun haaksnavel en hun galama galama.

Rest In Privacy | 31-07-19 | 12:20

Prachtig paradijsvogeltje hoor.

ItsNoStyleAtAll | 31-07-19 | 12:19

‘’Ze zijn lichtgetint, komen uit Noord-Afrika, veroorzaken veel overlast en gaan hier niet meer weg: ............‘’

Haha, hoe verrassend: www.omroepwest.nl/nieuws/3125816/Ganz...

JI-HAAT | 31-07-19 | 12:19 | 2

LOL, een redacteur met gevoel voor humor. Dat kan geen linksmens zijn.

Crusher | 31-07-19 | 12:25

Bericht van DINSDAG 12 APRIL 2016, 13:39
Zou nu , anno 2019 , niet meer kunnen.

Zwizalletju | 31-07-19 | 12:31

Vind het wel grappig al die exoten in de planten en dierenwereld. Spring Balsemien moet ook uitgeroeid worden tegenwoordig. Krijg je nooit meer weg al die exoten en hoe zit het dan met exotische groenten die hier verbouwd worden? Krijgen we wel weer meer ruimte in NL.

Tishetnetnie | 31-07-19 | 12:19 | 1

Springbalsemien hadden we 50 jaar geleden al.

borgmonster | 31-07-19 | 13:43

Eerlijk is eerlijk die beesten zijn ook stront vervelend. Een typhus herrie, bijna net zo erg als meeuwen. Ik zou het ermee eens zijn dat ze allemaal afgemaakt zouden worden.

WatZalIkErvanZeggen | 31-07-19 | 12:19 | 1

En ook die meeuwen zijn beschermd, ook hun nesten en eieren. Volkomen van de gekke dat in Den Haag, IJmuiden, Leiden of Katwijk je om half vijf in de ochtend door die krengen wordt wakker geschreeuwd.

theo-is-dood | 31-07-19 | 12:23

De halsbandparkiet. Ooit ontsnapt uit een volière in Voorburg, zo'n 25 jaar geleden, en neemt nu gestaag Nederland over. Een soort islam dus.

bixiers | 31-07-19 | 12:18 | 4

25 jaar gelden zaten ze al in park overvoorde tussen den haag en rijswijk... die pokkedingen zijn dus eerder ontsnapt.

P.redgleuf | 31-07-19 | 12:25

Gerucht gaat ook dat ze een jaar of 40 geleden zijn ontsnapt uit een pand aan de Overtoom in Amsterdam of dat ze zijn uitgezet.
"Groepje halsbandparkieten op Overtoomse zolder mogelijk oorzaak populatie." www.parool.nl/nieuws/groepje-halsband...

Basil Fawlty | 31-07-19 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Er moet nodig een herverdeling komen over Europa. Roep de EU-leiders bijeen!

miss error | 31-07-19 | 12:18 | 3

De EU-lijsters zal je bedoelen

JeSuisErKlaarMee | 31-07-19 | 12:29

Zodra sommige medelanders te horen krijgen dat ze geheel halal klaar kunnen worden gemaakt zal dit probleem zich vanzelf oplossen.
mmmmm, parkiet met cranberrysaus en gebakken aardappeltjes !!!

The2Amendment | 31-07-19 | 12:17 | 2

couscous!

Shitting Bull | 31-07-19 | 12:19

Of dat ze een lekker hapje vormen bij de Poolse wodka

Hemmenaar7 | 31-07-19 | 13:35

Komt voor in de Randstad, vooral in Den Haag en Amsterdam. Ik zie overeenkomsten.

goedverstaander | 31-07-19 | 12:17 | 1

Ja daar zitten die fruittelers die er enorm last van hebben.
Zucht ....

2voor12 | 31-07-19 | 12:26

allemaal afmaken net als de snoeken. en doe de chihauhau's ook maar.

De_Helderse_Kaaskop | 31-07-19 | 12:15

De halsbandparkieten, een beetje de Noord-Afrikanen onder de vogels zeg maar.

Crusher | 31-07-19 | 12:13 | 5

@Vrouwtje_haram | 31-07-19 | 13:12:
Maar die planten zich niet zo snel voort. Op 1 ekster hier in het Vondelpark zijn er minimaal 50 naffer parkieten (en groeiend).

Basil Fawlty | 31-07-19 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Moet die parkiet op de pica geen zwart balkje krijgen ?. Dit vanwege de privacy van de parkiet ?

Gemeen Mosje | 31-07-19 | 12:12

Hoe is het trouwens met Ramsey Nasr ? Hij is zo stil. Komt dat misschien omdat het nu al de hele dag aan het regenen is ?

ja,diedus! | 31-07-19 | 12:12

Introduceer natuurlijke vijanden van de halsbandparasiet om het probleem te endlösen.

Hetze Haatstra | 31-07-19 | 12:12 | 4

Sharia Valk?

RickTheDick | 31-07-19 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Niet inheems of beschermd. Ze zijn vogelvrij. Luchtbuksen dat krijsende tuig. Wel duurzaam doen uiteraard.

GormSuil | 31-07-19 | 12:12 | 2

Weet u dat zeker ? Een fruitteler mag de halsbandparkiet wegvangen met een vangkooi of (laten) schieten?
Graag uw bron.

theo-is-dood | 31-07-19 | 12:25

Lees de wet eens

Wolfje_Tungsten | 31-07-19 | 13:21

Hebben ze een uitkering, huurhuis en gratis Miele en e-bike?
Nee?
Dan zie ik geen probleem

Wolfje_Tungsten | 31-07-19 | 12:11 | 1

dat is inderdaad een geruststellende invalshoek

pomodorus | 31-07-19 | 16:18

Woutertje Koolmees,aktie,nu.
Asociaal wat dat spul hier doet.

De Profundus | 31-07-19 | 12:11

"Want ze komen hier om te profiteren maar een beetje bijdragen aan de maatschappij ho maar ...

Remi 1 | 31-07-19 | 12:11

Hoezo maak je een plaatje en dan laat je "bloedvergieten" niet rijmen door "halsbandparkieten"; in wat voor wereld leef je dan?

Do-na-zi | 31-07-19 | 12:10

Irritante kwekkeraars. Altijd in groepjes. Verdrijven inheemse spechten uit hun holen. Minder, minder, minder!

darmflora | 31-07-19 | 12:10

De metafoor is treffend. Het aankomende, wettelijke, verbod op halsbandparkieten zal echter amper te handhaven zijn. Vergassen, afschieten, vangen en terugsturen, in kooien interneren... dat allemaal licht nogal gevoelig. Temeer omdat we hier wel degelijk met een echt ras te maken is racisme zeer wel aan de orde indien we minder/minder/minder halsbandparkieten wensen.

de directeur | 31-07-19 | 12:09

#teamhalsbandparkiet

Fatwabuster | 31-07-19 | 12:09

Een goede winter en ze vriezen allemaal dood. Of in de pellet kachel ermee.

goedverstaander | 31-07-19 | 12:08 | 1

Flauwe koel. Maart 2018 was een bijzonder koude periode met gevoelstemperaturen tot -18 toe.

BrutusBosch | 31-07-19 | 12:30

Iets van de Randstad waarschijnlijk. Nog nooit gezien hier.

koeberg | 31-07-19 | 12:08 | 5

@2voor12 | 31-07-19 | 12:25:
Volgens de Teleleugen in Noord-Holland: ‘’Het probleem speelt vooral in de Noord-Hollandse Beemster, waar de vogels vanuit Amsterdam makkelijk kunnen komen.’’

JI-HAAT | 31-07-19 | 12:40

Bij ons in Den Haag zie je ze veel. Past wel bij de stad. Veel herrie, zien er grappig uit, presteren niets en helpen alles naar de klote.

deHoestendeMan | 31-07-19 | 13:15

Ah, Ik dacht al dat het fout gespeld was, Randstadparkiet.

HA, BIER!1! | 31-07-19 | 14:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Vogel van de verbinding. Dan rot je toch op, Merel.

RickTheDick | 31-07-19 | 12:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken