Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlands Dagblad <3 GeenStijl & Reaguurders

Wij bidden altijd in de missionarishouding!

Kijk. Zo kan het ook.

Dit is de dag dat het "liberale" NRC en de "diverse" Volkskrant op pluriformiteit links, rechts, onder én boven worden ingehaald door de protestante pepermuntsabbelaars van het Nederlands Dagblad. Want wat lezen wij vandaag in ons favoriete kerkblaadje? Dat we een beetje op ons naaktgebruik moeten letten (verdomme, Thierry - red.) maar dat dit fijne weblog 'regelmatig verrast met diepgaande analyses en verfrissende inzichten'. En ook - en hier wordt het pas echt ongemakkelijk met die lof  - de reaguurders krijgen een dikke pluim van de protestante zendingswerkster die dit goddeloze blaadje graag mag lezen. Althans: het regressiefrechtse gedeelte onder u dat zich kritisch toont jegens de vrije keuze van een vrouw om in dit land een abortus te ondergaan. Ook in onze uiterst diverse commentpanelen willen sommigen nou eenmaal graag & helaas terug naar de tijd van de breinaald in de baarmoeder, zijn zelf helaas die dans ontsprongen en hebben zich dientengevolge weten te ontwikkelen tot een klompje cellen dat in strenggelovige contreien al snel als "mens" wordt aangemerkt. Ze prijst u dus om precies de verkeerde reden, maar ook dat mag in een vrij land waar zelfs een dode boom van christelijke signatuur dit roze webstek de hemel in prijst als het goddeloze godsgeschenk dat het is. Amen.

Reaguursels

Inloggen

Grappig hoe hardcore defenders van abortus altijd schaamteloos toeteren dat een foetus een 'klompje cellen' is. Als ik één ding geleerd heb in 12 jaar Geenstijl lezen is het wel dat zodra men feiten gaat overdrijven, of het standpunt van de tegenstander gaat verdraaien om zijn punt te maken, hij meestal onbewust wel weet dat hij eigenlijk geen inhoudelijk argument heeft. Ga eens op zoek naar een video van een abortus op een 18-24 weken foetus en je zult zien of het een 'klompje cellen' is die niks voelt van wat hem overkomt. Bovendien, de meeste critici van abortus willen gewoon de legale termijn inkorten, dus dan moet je niet doen alsof er alleen maar te kiezen valt tussen alles of niets. En ik ben zelf een atheïst voor de duidelijkheid.

stampertje85 | 02-08-18 | 13:03

Ik heb wel eens een sjekkie gedraaid van bijbelpapier omdat mijn vloeitjes op waren, was niet echt een verruimende ervaring.

cat22 | 02-08-18 | 09:36

Ik vind niet dat kinderen krijgen (nemen?) een recht is wat iedereen heeft. Als je amper voor jezelf kan zorgen, begin dan alstublieft niet aan een kind! Bovendien zijn er al meer dan genoeg mensjes op deze aarde. Ik ben voor het afschaffen van de kinderbijslag. Sterker nog, belast het nemen van kinderen maar! Het moet niet helemaal een privilege worden voor de rijken, maar het lijkt me wel gezond als het alleen is weggelegd voor de mensen die financieel hun eigen broek kunnen ophouden.

Timide_Aso | 02-08-18 | 09:22 | 2

Met een kind erbij moet je drie broeken ophouden met z'n tweeën. Dus het wordt dan wel een hobby voor rijke(re) mensen.

zwarte_weduwe | 02-08-18 | 10:25

Dat weet iedereen van te voren. Niks mis mee toch?

Timide_Aso | 02-08-18 | 10:54

Het is geen compliment als religekkies vinden dat reaguurders best goede punten hebben, maar ik kan het me goed voorstellen want de bekrompenheid springt er vaak vanaf. Reaguurders doen me vaak denken aan aluhoedjes en refo's.

Gehaktbalmetketjap | 02-08-18 | 08:01

Lieve Van Rossum, ik begrijp waar je op doelt als je suggereert dat een deel van de reageerders terug zou willen naar de naald in de baarmoeder. De vrees dat we verworven rechten gaan inleveren en dat we qua opvattingen teruggaan in de tijd.

Maar ik denk dat de dieperliggende reden van dit deel van de reacties precies hetgeen is wat jullie heeft geïnspireerd tot het organiseren van een referendum rondom de donorwet: het niet lichtzinnig omspringen met het menselijk leven.

Net zomin als je wilt dat een mens wordt beschouwd als een ding, gereduceerd tot een verzameling bruikbare onderdelen, als een wandelende organenzak waar naar believen uit geoogst kan worden, zo wil je ook niet dat een mens, een individu in wording, als iets ongewenst wordt beschouwd wat als het niet uitkomt gewoon verwijderd en weggegooid kan worden. Dat is dezelfde zakelijke koude aanpak als die je voelt bij zoiets als een donorwet en die we als niet-wenselijk beschouwen.

Dat wil niet zeggen dat er geen omstandigheden kunnen zijn waarin abortus de beste oplossing kan zijn, dat kan best. Ik ben er daarom ook niet principieel tegen. Het moet alleen niet de vanzelfsprekende oplossing zijn. Seks kan nu eenmaal leiden tot kinderen, zo is de natuur. Als de betrokkenen in kwestie zelf onverantwoordelijk zijn geweest en dat tot een zwangerschap heeft geleid kan je niet het kindje daarvan de dupe laten worden. In zo'n geval vind ik dus abortus niet gerechtvaardigd. Nogmaals, er kunnen echt wel omstandigheden denkbaar zijn waarin het de beste of enige oplossing is. Maar de vanzelfsprekendheid ervan stoort me soms wel en ik ben er daarom ook niet echt op tegen dat er verplicht andere opties worden aangeboden. De optie tot abortus is tenslotte algemeen bekend, maar de andere opties misschien veel minder. En als je van bepaalde opties niet op de hoogte bent heb je ook niet de mogelijkheid ervoor te kiezen.

Braboblanke | 01-08-18 | 22:42 | 3

Wat u vindt over abortus doet er helemaal niet toe. Dat is enkel aan een zwangere vrouw en haar arts. En nee, vrouwen zijn echt niet zo dom dat ze denken dat abortus de enige mogelijkheid is. Dat u dat meent en daarvoor verplichte voorlichting als oplossing ziet geeft enkel aan hoe dom en seksistisch u zelf bent.

Maar wanneer we toch ongwenste medische voorlichting gaan verplichten vindt u het vast niet erg indien u bij ieder bezoek aan een dokter eerst een half uur verplichte uitleg over euthanasie krijgt. Dat is tenslotte ook altijd een alternatief voor hetgeen u wel van uw dokter wilt.

Lagging | 01-08-18 | 23:49

U heeft volkomen gelijk dat vrouwen niet dom zijn, bedankt voor het compliment. Ook een compliment aan u: overdrijven is ook een kunst.

Braboblanke | 02-08-18 | 08:34

Helemaal met u eens braboblanke, en zelden zo'n stuk bagger van een reactie tegengekomen.

SlimmeBelg | 02-08-18 | 08:43

Abortus. Je zou moeder willen worden, terwijl je links en rechts vriendinnen het ene na het andere kind uit hun lijf ziet rukken alsof het niks is. Je zou net je levenloze kindje begraven hebben. Terwijl een ander net het leven van een kindje wegneemt.

Wie voor abortus is, heeft een lesje voorbehoedmiddelengebruik nodig. Maar top van het ND. Leuk! Goeie krant.

Christoforus | 01-08-18 | 21:51 | 1

En sommige mensen geloven ook dat de aarde plat is. Maar wat is er dan aan de andere kant?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-08-18 | 22:05

Waar staat precies in de Bijbel dat expliciet abortus niet mag? Er staat wel in om de kinderen van Babylon dood te slaan op de rotsen en dat je opstandige (desnoods volwassen) kinderen mag doden. Een meer opstandig (en riskant) kind dan een ongewenste zwangerschap kan ik mij niet indenken.

Waar komt dat enorme "medeleven" van Christenen met een wezentje dat niet of nauwelijks bewustzijn heeft, zeker niet meer dan een rat of muis die we desnoods massaal doden als ze ongevraagd ons huis binnendringen, of de talloze dieren die we afmaken om op te eten, toch vandaan? Maakt men zich even druk over reeds geboren kinderen die wél bewustzijn hebben, of volwassenen overal ter wereld die met miljoenen lijden aan ziekte, onderdrukking, armoede of honger?

Denk liever aan het onnoemelijke leed dat bespaard wordt dankzij abortus. De duizenden zo niet miljoenen kinderen die ongewenst of ongepland worden geboren, of in gezinnen die eigenlijk beter geen kinderen zouden kunnen krijgen omdat ze niet of nauwelijks in staat zijn om kinderen een veilig, gezond, gelukkig of zelfs maar gewoon vrij leven te geven. Het is niet voor niets dat sinds de legalisering van Roe vs. Wade in de VS de criminaliteitscijfers aanzienlijk zijn gedaald. Kan ook een andere oorzaak hebben, maar de correlatie is frappant en ook wel logisch als je er even over nadenkt: minder kinderen uit "the getto" of "the hood". Er worden wereldwijd eerder te weinig abortussen gepleegd dan teveel, wat dat betreft.

Roepen dat je toch ook voor een alternatief kunt kiezen komt puur voort uit totaal onrealistische dogma's. Die alternatieven, een condoom, een spiraaltje, een prikpil, een morning-after pill, zijn zeer gewenst, maar dat is bij het stadium dat je abortus vraagt een gepasseerd station. Verwachten dat een vrouw en kind liever zouden hebben dat ze levenslang in onzekerheid moet verkeren over hoe het met een kind gaat dat is afgestaan, of waarom je bent afgestaan, zou bijna lachwekkend zijn, ware het niet dat het aantoont hoe het inlevingsvermogen van de "Christen" spontaan verdampt als er aan het dogma moet worden voldaan.

En "worstelen met porno"? Alsjeblieft zeg, je bent een volwassen mens. Je worstelt ook niet als je je eigen man of vrouw naakt ziet mag ik hopen? Tenzij ter wederzijds plezier wellicht. God ziet mensen wel ergere dingen doen dan zichzelf bevredigen bij een aangenaam aangezicht. Zoals die Oostenrijker Joseph Fritzl die zijn dochter in een donkere benauwde kelder opsloot, haar verkrachtte en de daaruit voortgekomen (klein)kinderen ook opsloot. Waar zou jij je het meeste druk om maken, als je je even inleeft in God i.p.v. een foetus?

Wol | 01-08-18 | 20:21 | 2

Ik trok mij ooit af! Ben ik nou schuldig?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-08-18 | 22:09

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-08-18 | 22:09
Volgens mij niet.

Wol | 02-08-18 | 21:53

Vreemd dat de ND schrijfster doet alsof de SGP haar krantje leest. Van der Staaij hoort bij het RD, zoals Segers bij ND. ND is een GrrristenUnie spreekbuis met als enige conservatieve dinosauruseieren: anti-pornografie en anti-abortus. Porno kijken zit vastge-niet in de agenda's van Refo's en islambuigers. Mag niet, mag niet, en daarom is de PC en smartphone niet meer uit die huizen weg te denken. Over abortus geeft GeenStijl dikwijls genoeg te denken via de aanzwellende bevolkingsexplosie in donker Afrika. Donker Afrika is door de missie, de zending en ontwikkelingshulp omgeturnd in een groot versekst matras. Vrijwel niemand leeft normaal, vrijwel iedereen is van jongsaf groot geworden op Westers/Chr./Gr. hulp geld. Wanneer gaat het ND en haar lezersschaar eens inzien, dat die mensen gebaat zijn met zelfstandig op eigen benen staan en niet met post-koloniaal blijven doorpompen van hulpgeld via de navelsnoer van Oxfam Novib etc. Is het zo gek, dat al die Afrikaanse Chr/Gristenen maar aan twee dingen kunnen denken (porno-seks en geen abortus)?

Eeuwig..Op..Vakantie | 01-08-18 | 19:20 | 2

Misschien dat veel Afrikanen ook tien tenen hebben en minder woorden nodig dan jij?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-08-18 | 22:12

Maar ook veel mensen hebben lepra (als ik de spotjes van de goede doelen mag geloven), dus er zijn ook veel mensen die geen tien tenen hebben.

Timide_Aso | 02-08-18 | 09:18

Wanneer de NPO ex-PvdA'ers zoals bijvoorbeeld Willem Drees sr., Ayaan Hirsi Ali of Femke Halsema ter sprake brengt, wordt er bij de intro nimmer benadrukt dat het gaat om ex-PvdA'ers.
Evenals bij Geert Dales niet door de NPO geïntroduceerd wordt als ex-VVD'er.
www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderw...

Jaar in jaar uit geldt voor politicus Richard de Mos een andere regel. Dan krijgt de NPO-journalist van dienst van zijn redactie wel steevast opdracht om tijdens elk mediaoptreden expliciet te benadrukken dat hij ex-PVV'er is. Nou, we gaan het zo voorspelbare standaardzinnetje zo weer zien en horen bij Eenvandaag in de eend.
Politieke discriminatie. Zo treurig.

drs.Nee | 01-08-18 | 18:14 | 2

drs.Nee | 01-08-18 | 18:14 |
Er zijn redenen dat sommige mensen niet PVV willen stemmen. En dat ligt niet aan Geert, Bosma of Agema maar wel aan idioten zoals jij!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-08-18 | 22:17

Grutjes nog aan toe...
Jan-Joris-Jaap-Joop behept met de intelligentie van een doperwt, etaleert hier sneu dat hij geen jota snapt van begrijpend lezen.

drs.Nee | 02-08-18 | 01:22

Over die naakte beelden hebben ze natuurlijk wel gelijk, dat moet gewoon van het internet af want dat heeft een slechte invloed en de productie is vaak uitbuiting.

ik_ruk_nooit | 01-08-18 | 17:52

In plaats van gangbare verstokte reacties: 'gggrrristenen zijn tegen abortus' dus... wij van WC eend zijn er voor. De gemiddelde GS lezer zou zich eens moeten afvragen of 10.000den abortussen op jaarbasis echt zo broodnodig zijn in een tijd van ontelbare mogelijkheden rond voorrbehoedsmiddelen, morning after pillen, vroegtijdige zwangerschapsonderbrekingen, etc. Ik heb nog nooit christenen zich negatief horen uitlaten over het niet mogelijk aborteren van verkrachtingskinderen, medische omstandigheden of andere zwaarwegende ingrepen. De vooringenomen reacties van veel GS reaguurders is slechts gebaseerd op vooroordeel alsof iedere christen grommend de Psalmen van David doorspit hopend op een goddelijk antwoord rond deze netelige kwestie. Zo zitten de meesten gggrrristenen echt niet in elkaar. Het zou juist getuigen van evenwichtige meningen als men de pro en contra van iedere individuele situatie tegen elkaar zou afwegen. Abortus als 'nodige medische ingreep' contra abortus als 'heb er geen zin in' of ' kind komt ff niet uit'. Het is niet zomaar een ingreepje. Als ouder ben je ook emotioneel betrokken als jouw kindje een medische ingreep krijgt. Zo zijn veel vrouwen na een abortus emotioneel van slag. Terecht. Het 'klompje' ongestructureerde cellen hebben na een paar weken een herkenbare vorm gekregen, namelijk dat van een mens.
Jouw kindje...
www.gezondheidsplein.nl/dossiers/abor...

matrixbluepill | 01-08-18 | 17:50 | 2

Goed gezegd !

Bolder | 01-08-18 | 18:02

Bolder | 01-08-18 | 18:02
Wat zei 'ie dan?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-08-18 | 22:23
-weggejorist-
Sitting_targets | 01-08-18 | 17:15

Allemaal leuk en aardig mevrouw Van Dalen, Maar ik kan me niet voorstellen dat 5% of meer van de reaguurders graag zien dat abortus weer verboden wordt. Het gaat niemand geen reet aan wat ik met mijn lichaam doe. En zodoende zouden ook alle drugs gelegaliseerd moeten worden. Baas in eigen buik. En dat geldt uiteraard ook voor vrouwen. Verder strijd ik gaarne voor uw recht op abjecte en achterlijke middeleeuwse meningen.

Bastiat | 01-08-18 | 16:59 | 3

U beseft dat legalisering van (hard)drugs 100% zeker leidt tot meer criminaliteit (want: dure hobby)?

Goldfinger | 01-08-18 | 17:40

Goldfinger | 01-08-18 | 17:40
Drugs zijn duur omdat ze illegaal zijn. Alcohol is ook gewoon betaalbaar te krijgen in de slijterij en daarvoor worden mensen ook niet crimineel om het te kunnen kopen. Door de Drooglegging kreeg de Mafia ook vrij spel, wat door legalisering van alcohol grotendeels weer teniet is gedaan.

Wol | 01-08-18 | 20:05

"En zodoende zouden ook alle drugs gelegaliseerd moeten worden"

Inderdaad het is aan u te doen met uw lichaam, wat u wilt, maar als u in een keenelijke-verdovende-middelen-staat ander leden van de samenleving schade berokkent dan wil de samenleving daar wel regels voor opstellen.

Deden we met alcohol ook. Is ook zelfs een tikje strenger geworden. Kan trouwens nog beter met een avondklok voor jeugd + extra sport- en ander activiteiten-aanbod, maar dat IJslands voorbeeld volgen krijgen we er hier nog niet door.

Overigens begrijp ik Duterte, gezien de situatie daar.
Jammerlijk. Evocatus

Evocatus | 02-08-18 | 00:40

Nu toch maar hier wat meer met respect schrijven over het christendom, want meestal wordt hier toch lacherig over gedaan. GeenStijl is lang niet bij iedereen populair, maar opvallend is wel dat het een grote naamsbekendheid heeft. Dus er lezen heel wat mensen de items en reacties. Het taalgebruik is, ook van de reaguurders, is over het algemeen erg goed. Dit dan wat spelling en zinsopbouw betreft. Inhoudelijk is het soms erg triest, maar dat maakt het ook weer leuk.

Mannes | 01-08-18 | 16:57 | 1

Jammer dan weer van 1 "is" te veel.

sprietatoom | 01-08-18 | 17:01

GeenStijl is hardcore VVMU. Dus je vindt er al snel iets van je gading. GeenStijl wordt vaak als rechts gezien, maar ik zie er antipolicor progressief in. Voor mij is GeenStijl eerder links dan rechts. GeenStijl is zelden ergens voor, kritiek staat centraal, heilige huisjes omver halen, waanzin en hypocrisie aantonen. GeenStijl is voor kankeraars.

Sitting_targets | 01-08-18 | 16:50 | 2

Een kankeraars is helemaal niet fijn: ik geloof ook niet daar de GS daar nou echt lyrisch van gaat worden. Slip of the pen ongetwijfeld, maar gewoon af en toe nadenken. Dat is meer roze.

Hetkanverkeren | 01-08-18 | 16:58

Hetkanverkeren | 01-08-18 | 16:58 |
Ja af en toe even nadenken, maar daar gaat het dus mis vaak. Meer af dan toe

Uilenspiegel | 01-08-18 | 18:55

Dit gaat voor eigen parochie verder dan Joop en Jinek ooit durven. Daar ga je op de brandstapel als je Geenstijl prijst. Het zijn fatsoensrakkers bij ND, maar geen deugers.

Vod Kanockers | 01-08-18 | 16:48

Alle zegen komt van boven, maar dat lijkt al gauw zo bij ons laagbijdegrondse reaguurders. #waardezonnietschijnt

Hetkanverkeren | 01-08-18 | 16:38

Als je kijkt naar de mensen om je heen waar je om geeft, je zou toch niet willen dat ze niet bestonden ? Blijft moeilijk dit in een overbevolkte wereld. Het is al heel snel een klein mensje dat wellicht al een vorm van besef heeft in de baarmoeder.

sprietatoom | 01-08-18 | 16:23 | 6

Aah zo.
Aapjes lijken ook verdacht veel op mensen en daar halen we allemaal hele gore testjes en truckjes op uit voor een berg met voornamelijk onzin.
Die beesten hebben pas echt een vreselijk kudtleven waar ze nooit om gevraagd of keuze in gehad hebben.
Dat vind ik persoonlijk net als die kuikentjes een stuk triester dan een klompje cellen weg-
nilfisken bij een massaproduct als de mens.

En nee, ik ben geen vegetariër maar U is wel een hypocriet.

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 17:06

@ schoon-schip-maken | 01-08-18 | 17:06 |

Hoe intelligenter het dier hoe meer moeite ik ook met dierproeven heb, behalve met ratten. Dat laatste is dan wel weer hypocriet maar soit.

sprietatoom | 01-08-18 | 17:09

Al het leven is de moeite waard.

SlimmeBelg | 02-08-18 | 08:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Die reli-broexers hebben best wel punten. Verliest een vrouw haar kind tot 22 weken dan spreekt men van een miskraam. Abortus mag tot 24 weken. Er zijn ook kinderen die dan al geboren worden en het redden, men spreekt dan van een immatuur.

Ongewenst zwanger zijn is best vervelend maar baby's vermoorden is op zijn zachts gezegd immoreel. Men doet alsof het om een of andere kosmetische ingreep gaat of het verwijderen van kankercellen maar het gaat om een levend wezen, dat daar compleet buiten eigen schuld is ontstaan.

De maatschappelijke en gemakszuchtige opvatting omtrent abortus is op zijn als gezegd immoreel, terwijl er deugdelijke oplossingen zijn om van een voldragen kind afte komen als je er zelf niet op zit te wachten.

Men moest zich er eens in verdiepen hoe een foetus en een abortus eruit ziet met 24 weken, dan kwam er misschien eens wat besef.

www.allesoverkinderen.nl/zwanger-weke...

netniet | 01-08-18 | 16:08 | 2

Ja, zo'n kind is véél beter af bij een moeder die haar haat, echt wel.
Kom niet met andere opties, iemand die haar kind houd door dit soort druk van jou, zal ook géén adoptie meer willen.
En hoeveel abortussen worden in week 12 gedaan? Hoeveel in 14?

MarcS | 01-08-18 | 16:11

Ik zet niemand onder druk hoor. Adoptie is zeker een optie. Die 12 of 14 weken is geen argument want dan leeft het kind eveneens, in mijn tegel geeft ik echter de uiterste grens aan waarin een levensvatbare baby wordt vermoordt.

Verder snap ik de lastige positie van de zwangere vrouw heus wel maar dat veranderd niets aan de feitelijke uitkomst. Vergeet niet wat te drinken af en toe beste marc het is warm en liefde kan groeien hoor.

netniet | 01-08-18 | 16:20

Religies maken meer kapot dan je lief is.

beau van rtl | 01-08-18 | 16:00 | 5

Heb nog nooit iets negatiefs over Budhisme gehoord,

menage | 01-08-18 | 17:29

beau van rtl | 01-08-18 | 16:50 Nu even scherp. Omdat er priesters en bisschoppen zijn die kinderen hebben misbruikt is het christelijk geloof an sich kut. Zoiets?

Willibald von Klúúúk | 01-08-18 | 17:43

Religie maakt niets kapot. Mensen wel. Niet verschuilen achter religie. Eigen verantwoordelijkheid.

SlimmeBelg | 02-08-18 | 08:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze geven dus hun eigen trollen een compliment dat ze op GeenStijl met ogen gesloten en neus dichtgeknepen wat juiste commentaren hebben geplaatst namens god.

Premier Trutte | 01-08-18 | 15:58 | 2

Exact!

DrumPiet | 01-08-18 | 17:01

Verrassend hoeveel mensen hier weten wie of wat God is. Gelovig of niet. Volgens mij is God, de bron, niet in beeld of geschrift uit te drukken. Daarom is de top van de piramide van Gizeh ook rond. Om dat aan te geven.

SlimmeBelg | 02-08-18 | 09:03

Leuk dat je GS leest "om feeling te houden met wat meer gemiddelde Nederlanders denken over bepaalde zaken" en dat compleet bonkers gaan over een SGP-bash stukje waar sommige reaguurders, genuanceerd als ze zijn, een paar vraagtekens bij de nogal extremistische invalshoek van de GS-redacteur zetten. Dat is toch al wat. Dan ben je toch behoorlijk de feeling met de gemiddelde Nederlander kwijt, als Christen. De meerderheid van die nuance ging niet zozeer of het al dan niet zijn van een bonkje cellen, of faliekant tegen abortus zijn. Het ging over iets simpels: zou het niet goed zijn als een huisarts op zo'n moment, ook nog andere opties opnoemt. Zeg maar omdat ik ook wel blij ben als een dokter gewoon een drukverbandje voorschrijft bij een gekneusde enkel, in plaats van gewoon de decoupeerzaag erin, alleen omdat ik er om vroeg.

BBRDWR | 01-08-18 | 15:57

Zolang t niet tastbaar is is t gewoon een waste of energie.
Mn ex ging vreemd en werd zwanger.
Eerst de boel laten wegzuigen en de week erop heb ik r alsnog gedumpt.
Ik niks, jij niks.

Tadaaaa.

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 15:52 | 9

Niks van mij bij. Dat had ze graag gewild.
Overspel is tot daar aan toe maar gebruik dan je hersens en doe t veilig.
Niet met hangende pootjes uit komen janken bij mij dan.
Koekoek speel je maar lekker bij n ander.

Opbokken.

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 16:16

U bent een fijnbesnaard mens.

sprietatoom | 01-08-18 | 17:23

@schoon schip
Wow, ben je nu trots op jezelf? Dat je dat met een bankstel, televisie of dure mobiel doet, alla, maar met een kind???? Die heeft er niet om gevraagd om verwekt te worden. Hou dan tenminste de eer aan jezelf. Wat ben jij een eikel.

Braboblanke | 01-08-18 | 22:52
▼ 6 antwoorden verborgen

"Ook in onze uiterst diverse commentpanelen willen sommigen nou eenmaal graag & helaas terug naar de tijd van de breinaald in de baarmoeder"
Wat is dat nou voor gelul. Het betreffende artikel ging over het al dan niet overwegen van alle opties door aanstaande moeders. GS is daar om onbeduidende drogredenen op tegen, terwijl ieder weldenkend mens weet dat het overwegen van opties nooit verkeerd kan zijn. Dat is namelijk ongeveer wat de term 'weldenkend' is. Dat GS het later ontstane psychische leed bij vrouwen die spijt krijgen gemakshalve vergeet in het relaas betekent niet dat dit geen bestaand probleem is. En een klompje cellen? Dan heb je nooit een 20 weken echo gezien. Ik zeg niet dat ik tegen abortus ben maar het is gewoon meer dan een klompje cellen op dat moment en daar kun je best even voor stoppen met netflixen en even goed nadenken. Wat is daar nou mis mee, waarom zo agressief daar tegen zijn? Ik verbaas me daar echt over.

RigouReus | 01-08-18 | 15:45 | 1

Bij spijt gewoon nog een keer neuqen.

Deflatiemonster | 01-08-18 | 15:48

Jaren geleden heb ik eens een uitzending gezien over abortus. Daar werd een mevrouw, afkomst doet er niet toe, geïnterviewd over haar komende abortus en de reden daarvoor. Ze ging een paar manden op bezoek bij haar familie in een failed state (dixit Stef) en dus kwam het nu even niet uit.

Sindsdien heb ik mijn bedenkingen bij abortus gewoon omdat het kan.

bergsbeklimmer | 01-08-18 | 15:39 | 2

BS. Als een vrouw een vakantie belangrijker vindt dan een kind, is het echt veel beter dat ze geen kind krijgt. Voor haar, voor het kind en voor de samenleving.

spanarchist | 01-08-18 | 15:46

@bergsbeklimmer | 01-08-18 | 15:39

A ja. De feiten omtrent abortus zijn.. ja.. wat minder ideologisch fijn te verteren. Om maar eens wat te zeggen, abortus als middel tegen ongewenste zwangerschap is geheel en al een gebeuren van niet-Nederlanders. Blanke Nederlandse vrouwen aborteren alleen maar vanwege een geboorteafwijking.

omanders | 01-08-18 | 15:55

Pornografie op GS? ze doelt toch niet op het linkje naar de Patricia Paay-video?
Schijnt trouwens dat in de moskeëen ook uiterst positief over GS gesproken wordt, aangezien er ook hier nogal wat aanhangers van lijfstraffen en doodstraffen reageren.

spanarchist | 01-08-18 | 15:37 | 3

Ik dacht juist vanwege de homohaters en antisemieten.

Deflatiemonster | 01-08-18 | 15:39

LOL!!

DrumPiet | 01-08-18 | 15:40

Volgens de koran is het toch: ‘Wie één mens doodt, doodt de mensheid’? Dat hoor ik althans vaak.

E-Burke | 01-08-18 | 16:16

Wanneer je heel de tijd aan alles iedereen de linkerwang toekeert om daar met gods genade vol op kapotgemept te worden, dan voel je rechts niets.
Don't stick your dick in crazy.
Do NOT multiply before you die.
Blinde schapen en hun dove herders, het bljjft een wonderlijk ingevuld leven van velen.

chicago river | 01-08-18 | 15:37

Als Hogepriester van het atheisme en als ambassadeur van het fundamentalistisch secularisme ben ik ook geen voorstander van ongebreideld recht op abortus. Mijn grondhouding is dat als mensen oud en volwassen genoeg zijn om te mogen drinken, autorijden, stemmen en zich voort te planten, dat ze ook de verantwoordelijkheid dragen voor de consequenties daarvan.
Dus als je vrijwillig onveilige seks hebt gehad en je neemt geen maatregelen, dan moet je niet lopen piepjanken als je zanger blijkt te zijn. En al helemaal niet als je al drie keer niet ongesteld bent geraakt, want daar ligt in Nederland (helaas) nog zo'n beetje de grens voor een abortus "without questions asked". Een week of vier later is de foetus zelfs levensvatbaar buiten de baarmoeder, dus het gaat dan nmm wel degelijk om "mensenleven".
Kortom, wat mij betreft blijft abortus legaal, maar gaat de grens in het aantal weken zwangerschap een behoorlijk stuk terug.
En mensen moeten hun verantwoordelijkheden gaan nemen. En dan heb ik het natuurlijk niet over medische complicaties, verkrachtingen of ander vormen van dwang, of psychische aandoeningen. Nee, gewoon nadenken voordat je gaat neuqen.

Chiant | 01-08-18 | 15:33 | 9

@Chiant | 01-08-18 | 15:47

Onzin, ook wettelijk gezien niet.
2. Ik kan mij voorstellen dat ze eerst door een periode van angst heen moet. Dan waarschijnlijk thuis vertellen, mocht ze niet gestenigd worden, dan alle opties overdenken. Ik ga niet bepalen wat lang genoeg is. Maar ik ben een man, dus kan niet oordelen over wel niet ....
C. Er zijn vrouwen die niet iedere maand bloeden, er zijn vrouwen die prikpil gebruiken. Daar oordeelt u vrij gemakkelijk over. Maar nogmaals, ben een man, weet er weinig van.
IV. In, ik vind ze pas levensvatbaar als ze zelfstandig met een beetje voer blijven leven.

MarcS | 01-08-18 | 15:54

@spanarchist | 01-08-18 | 15:41
Sterker nog, je verlaat de kerk voor het zingen begint.

TheEgg | 01-08-18 | 15:55

Was eerder altijd 100% voorstander van vrije abortuskeuze etc. Maar ben er wat genuanceerder in gaan staan. Is het inderdaad wel zo'n 'verworvenheid' dat je een foetus in week 23 nog mag weghalen, als er verder niets aan de hand is behalve sex zonder condoom. Kan geen kwaad lijkt me dat een huisarts ook gewoon de verschillende andere opties doorneemt. Net als bij elke andere behandeling wil je toch ook keuzemogelijkheden hebben.

Fcknwckd | 01-08-18 | 16:09
▼ 6 antwoorden verborgen

De kerkgangers die worstelen met pornografie zijn dus een apart aan te spreken deel van kerkgangers. Vind ik mooi.

Alquest | 01-08-18 | 15:29 | 1

Dat zijn vooral die , die hun pornocollectie op een of andere manier zijn kwijtgeraakt denk ik.

Lt-Kol Kilgore | 01-08-18 | 15:41

Een open minded persoon die ondanks (bovengemiddeld?) religieus te zijn andermans perspectief inneemt om een beter beeld van de wereld en zoveel mogelijk mensen daarbinnen te vormen. Dat wil ik meer zien.

Dit is de essentie van een samenleving, ondanks andere standpunten te hebben elkaar toch proberen te begrijpen en te laten leven.

Hartje.

Noltie | 01-08-18 | 15:28 | 3

Precies, daarom kom ik hier ook.

Rest In Privacy | 01-08-18 | 15:37

Reaguurders alhier,kunnen op enkele uitzonderingen na,zo trots zijn als een aap,met zeven lullen.

De Profundus | 01-08-18 | 18:56

Helemaal mee eens, Noltie!

zwarte_weduwe | 02-08-18 | 10:33

Kindje kan er ook niks aan doen dat de vader een verkrachter is, daarom verplicht 18 jaar je teauma en nactmerrie herbeleven.

Abortus is niks lichts, maar dat soort kwats kan mijn rug op. En ja een hoopje cellen, mijn hamburger had meer gevoel

menage | 01-08-18 | 15:28 | 4

Kind opvoeden duurt gemiddeld 18 jaar, maar je bent er 21 jaar financieel voor verantwoordelijk en volgens mij kunnen bij erge schulden je zelfs tot 27 jaar aangesproken worden tot betaling.

Alexander des Burgus | 01-08-18 | 16:47

@MarcS Dat kind blijft altijd van een gast die je niet in je wilde hebben. Neem anders geforceerd even 18 jaar een adoptiekind in huis.

menage | 01-08-18 | 17:31

Vervolgens kan verkrachter nog omgangsregeling eisen zodat slachtoffer van verkrachter wekelijks met het heerschap wordt geconfronteerd.

Rotterdammert1965 | 01-08-18 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

Francisca van Dalen lijkt me iemand die na een dag koudvuurwonden verzorgen, kinderen met hongeroedeem en diarree volproppen met rijstepap, wat zendelingenwerk doet bij de plaatselijke boeren en schrijven van stukjes over al dit nobele werk, zichzelf woest tevreden in slaap vingert. Uiteraard onder de dekens.

Deflatiemonster | 01-08-18 | 15:27 | 3

Tsk, echt niet .....
Dat soort gruwt van orgasmes, en heeft nog een minder maak maken.

MarcS | 01-08-18 | 15:30

@MarcS | 01-08-18 | 15:30
WAT? Serieus WAT?
En heeft nog een kindermaaklaken

MarcS | 01-08-18 | 15:35

MarcS | 01-08-18 | 15:35
En uiteraard eentje die als erfstuk is doorgegeven sinds overgrootmoeder.

Deflatiemonster | 01-08-18 | 15:43

Nou... lekker, Van Rossem. Doe er maar eentje.
*hoopvolle blik*

Kouwe Kees | 01-08-18 | 15:27

In 2018 is een klompje cellen nog steeds een klompje cellen hoor. Laten ze dat nou maar aannemen van iemand die niet gelooft dat de vrouw uit de rib van een man gemaakt is.

Solar666 | 01-08-18 | 15:26 | 3

Je bent zelf een klompje cellen!

mark1487 | 01-08-18 | 15:39

@mark1487: maak daar gerust maar 'klomp' van.

Solar666 | 01-08-18 | 16:05

Ik zou eerder zeggen één cel...

IWAB | 02-08-18 | 22:57

Lupuslupus, hebben ze het over jou ....... of jij over ons?
Vragen, vragen ......

MarcS | 01-08-18 | 15:25 | 1

Dat was inderdaad ook de eerste die bij mij op kwam.

DrumPiet | 01-08-18 | 15:34

Waarom ook een breinaald, punniken is toch veel effectiever?

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 15:25 | 5

@schoon-schip-maken | 01-08-18 | 15:37: Met dit weer?

H. Caulfield | 01-08-18 | 15:53

Enig idee hoeveel werk daar in zit?

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 16:40

@schoon-schip-maken | 01-08-18 | 16:40: Uh, nee. Maar lijkt me nogal warm.

H. Caulfield | 01-08-18 | 18:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Francisca heeft geluk dat ze van Nederlandse praatprogramma's slechts kramp in de tenen krijgt. De mijne staan vaak zo krom dat ik ze met een tang weer recht moet trekken.

SamKoeman | 01-08-18 | 15:23 | 1

Wat je zegt. Een paar dagen geleden heb ik als experiment naar een of ander deug talkshow gekeken met Clairy Polack. Binnen enkele minuten kramp tot in mijn anus, man man man....

Kukooo1 | 01-08-18 | 19:05

Met die breinaald heeft m'n ex vrouw ook geflikt bleek later pas , 30 jaar terug (blijft hangen sorry)

mokkokhe | 01-08-18 | 15:23 | 1

Dat heeft je wel een paar ton alimentatie bespaard. Ik weet niet waar je dat aan op hebt gemaakt, maar je leven 18 van de afgelopen 30 jaar had er een stuk armoediger uitgezien.

Stormageddon | 01-08-18 | 15:44

GS zit weer lekker in de krantenbak vandaag. Is de telex stuk?

Diotima | 01-08-18 | 15:19 | 3

De fax had het waarschijnlijk begeven door de warmte.

Solar666 | 01-08-18 | 15:28

Philip Bloemendal stond voor de deur.

DrumPiet | 01-08-18 | 15:41

Met deze warmte kleurt het faxpapier vanzelf onleesbaar donker.

Stormageddon | 01-08-18 | 15:46

In 1970 stond in de Nieuwe Leidsche Courant en wel op 24 februari 1970 een artikel over de D66 "Werkgroep Bevolkingspolitiek". Hierin wordt onomwonden gesteld dat D66 het onverantwoord vond dat de gewone Nederlander - lees het plebs- meer dan twee kinderen mocht hebben gelet op de op gang gekomen explosie van de wereldbevolking. Men stelde zelfs te overwegen gedwongen sterilisatie toe te passen aldus de inmiddels niet meer bestaande Nieuwe Leidsche Courant. Nu , 38 jaar later is dit hele item bij D66 niet meer aan de orde en hun politiek lijkt erop gericht immigratie ("we gaan in het groen bouwen" dixit mw. Ollongren "om de immigranten te huisvesten" een impuls te geven. Bij mijn weten was de Nieuwe Leidsche Courant van katholieke signatuur dus niet goddeloss...

Jan Boule | 01-08-18 | 15:18 | 1

...48 jaar later...

Jan Boule | 01-08-18 | 15:23

Ik ben door dit alles in de war.

Heau even | 01-08-18 | 15:17 | 1

EU heaven .....
There I fixed that for you.

MarcS | 01-08-18 | 15:28

Zoals het hoort: GeenStijl - 'van (voor) alle markten (een) thuis'.

Willibald von Klúúúk | 01-08-18 | 15:16

Ik vraag me maar 1 ding af, wie waren die reaguurders?

Lood om oud ijzer | 01-08-18 | 15:14 | 3

Ah verhelderend, dank Piet1

Lood om oud ijzer | 01-08-18 | 15:27

@DrumPiet | 01-08-18 | 15:18

Mooi om te zien, dat iedereen haar eigen mening hier mag hebben. Onafhankelijk van het onderwerp.

MarcS | 01-08-18 | 15:31

Ik ben vaak een groot voorstander van abortus. Meestal met terugwerkende kracht welliswaar maar ik neem aan dat eenieder die naar Rutte of een Timmerfrans kijkt bij zichzelf zoiets heeft als hadden ze t maar gedaan..

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 15:14 | 3

Timmermans was in de baarmoeder al beschermt. Daar zit zo'n laag blubber omheen, daar komt een breinaald niet meer doorheen.

TheEgg | 01-08-18 | 15:16

En begin nou niet gelijk over DeugPiet of Berber want die zouden zonder kunstgrepen niet eens verwekt hebben kunnen worden.
Dat was een doelbewuste misser van sjw om GS naar de klote te helpen.

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 15:22

@schoon-schip-maken | 01-08-18 | 15:22

Koffie over foon ........
Dank

MarcS | 01-08-18 | 15:33

Francisca is onbekend met de eerste wet van Lucas. Daar is alles wel mee gezegd.

Stormageddon | 01-08-18 | 15:13

Hier, speciaal voor Francisca:
www.dagelijksestandaard.nl/2018/07/kne...

Francisca, het bewijs dat sommigen dan wel ademend uit de baarmoeder kruipen, maar helaas nog steeds niet verder dan een niet denkend klompje cellen gekomen is.

TheEgg | 01-08-18 | 15:12

We ain’t all that bad...
Maar ze lezen dus mee, dat is wel duidelijk.

Wijze uit het Oosten | 01-08-18 | 15:11

... (doorgaans niet bepaald christelijke) lezers... Dat is een vooroordeel.

Leptob | 01-08-18 | 15:11 | 2

Zo is dat.
Menigeen hier aanbid het kruis met liefde.

schoon-schip-maken | 01-08-18 | 15:23

Hoezo, niet bepaald is toch correct?

MarcS | 01-08-18 | 15:41

Namen en rugnummers van breinaaldhaters, graag. Ik wil van hen wel verfrissende inzichten horen.

Deflatiemonster | 01-08-18 | 15:10

Ik zou haar niet doen. Echt niet.

Stormageddon | 01-08-18 | 15:09 | 3

Aah.... take one for the team.

Solar666 | 01-08-18 | 15:31

Nu werd ik toch wel nieuwsgierig en heb haar maar even gegoogeld. Morgen afspraak bij de oogarts vanwege acute blindheid.

knutsel_ | 01-08-18 | 19:07

Grrrrrrr.......
Sterk zijn.
NIET googelen.

J-van-de-Bontekoe | 01-08-18 | 19:37

Kunnen die soennieten en refo's niet fuseren, dat maakt het makkelijker voor ons goddelozen.

Pelforth | 01-08-18 | 15:08 | 3

Pelforth | 01-08-18 | 15:08 |
Liever niet, we hebben zo al gezeur genoeg.

Notenkraker | 01-08-18 | 15:10

"Ook in onze uiterst diverse commentpanelen willen sommigen nou eenmaal graag & helaas terug naar de tijd van de breinaald in de baarmoeder"
Wat is dat nou voor gelul. Het betreffende artikel ging over het al dan niet overwegen van alle opties door aanstaande moeders. GS is daar om onbeduidende drogredenen op tegen, terwijl ieder weldenkend mens weet dat het overwegen van opties nooit verkeerd kan zijn. Dat is namelijk ongeveer wat de term 'weldenkend' is. Dat GS het later ontstane psychische leed bij vrouwen die spijt krijgen gemakshalve vergeet in het relaas betekent niet dat dit geen bestaand probleem is. En een klompje cellen? Dan heb je nooit een 20 weken echo gezien. Ik zeg niet dat ik tegen abortus ben maar het is gewoon meer dan een klompje cellen op dat moment en daar kun je best even voor stoppen met netflixen en even goed nadenken. Wat is daar nou mis mee, waarom zo agressief daar tegen zijn? Ik verbaas me daar echt over.

RigouReus | 01-08-18 | 15:45

RigouReus | 01-08-18 | 15:45
Helemaal met u eens. Kijk maar eens wat een miskraam doet met het echtpaar (maar met name de vrouw), en al helemaal wanneer je het ziet, dat kleine lichaampje... je hart scheurt; niet dat de natuur óngelijk had met het miskramen, de natuur is onverschillig, maar abortus als een 'normale' handeling zien als handen wassen na het plassen, nou nee.

Maartenalsoptwitter | 01-08-18 | 19:15

GS: een opstapje naar pornografie en safe haven by proxy voor religekke kwezels.
Inderdaad een geweldig compliment.

DrumPiet | 01-08-18 | 15:07 | 2

Maar hoe weten ze bij het ND allemaal zo goed? Iets met kat knijpen...

Deflatiemonster | 01-08-18 | 15:12

Hoe krijg ik die app van mijn telef

J-van-de-Bontekoe | 01-08-18 | 15:12

'Betrokken bij christelijk werk' is een veel te lang uitgeschreven eufemisme voor 'nutteloos'.
En bijgevolg verliest het epitheton 'schrijfster' dus ook haar betekenis.

Notenkraker | 01-08-18 | 15:07

Zo zie je maar weer dat achter dat goedbedoelmasker van gristenen zomaar een heel Fout mens kan schuilgaan.

aight.. | 01-08-18 | 15:06

Tags: collectezak

nope | 01-08-18 | 15:05

Het moet niet gekker worden.

Mr_Natural | 01-08-18 | 15:04

Een opstapje naar pornografie.

GerardJolig | 01-08-18 | 15:04 | 2

GerardJolig | 01-08-18 | 15:04 |
Wat is dat, pornografie?

Notenkraker | 01-08-18 | 15:08

@Notenkraker | 01-08-18 | 15:08
Dat je een blote borst ziet, en dan de rode ridder achter je gulp niet meer kunt bedwingen. Schijnt een chronisch probleem te zijn bij religieuzen.

TheEgg | 01-08-18 | 15:15
-weggejorist-
Mark_D_NL | 01-08-18 | 15:04 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken