Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Witte mensen en blues. Gewoon niet doen

Berichten uit cultuurwak Nederland: Hans en Candy Dulfer komen met een programma met de muziekies van een van de oerkoningen van de blues, Lead Belly. Tja, wat Hans Dorrestijn al schreef in zijn loflied op Candy: "Toeteroet wat heeft ze een leuke snoet". 'Alles begint voor mij met de blues' zegt het moppie dan. Jaja. Kan niet he? Echt niets erger dan welvarende witte mensen die dwepen met het leed van de bijtende armoede in de deep south - en dan is Johan Derksen nog maar het topje van de ijsberg. Zoals wijze oom George Carlin zei:  In the first place, white people got no business playing the blues ever at all under any circumstances ever, ever, ever! What the fuck do white people have to be blue about? Banana Republic ran outof khakis? Huh? The espresso machine is jammed? Hootie and the Blowfishare breaking up? Shit, white people ought to understand their job is to givepeople the blues, not to get them.  En zo is het. 

Reaguursels

Inloggen

Ik hoor bij het woord 'blues' altijd het beste Nederlandstalige bluesnummer in mijn hoofd;
'Er zit een haar in mijn glas' van Jiskefets Lullo's.

little C | 06-01-18 | 23:16

Eén woord: Hazes.

PresidenteDeConjovia | 06-01-18 | 21:25

Wat een onzin.
Dat blanke (geen witte, blanke!) mensen de blues niet zouden begrijpen of kunnen spelen is een vooroordeel.
Dat blanke mensen geen soul kunnen zingen is een vooroordeel.
Dat blanke mensen geen afrohaar kunnen knippen of vlechten is een vooroordeel.
Dat blanke mensen geen indisch of surinaams zouden kunnen koken is een vooroordeel.
Enz. enz. enz.

Beseffen niet-blanke mensen eigenlijk wel hoeveel vooroordelen ze tegen blanke mensen hebben?

gaffelbaard | 06-01-18 | 20:48

Ludwig von Beethoven had de blues.

Schoorsteenveger | 06-01-18 | 16:30

White men can't play the Blues.

Gulliver | 06-01-18 | 15:43

Als groot fan van blues moet ik bekennen dat ik wel enigszins racistisch erin ben, in de zin dat ik vrijwel alleen pre-70's zwarte blues luister en ik het niet helemaal vind kloppen als ik een blanke die ouderwetse Delta blues zie spelen. Aan de andere kant heeft het juist het gat tussen wit en zwart deels gedicht in de gloriedagen van de Chicago Blues, muziek brengt mensen bij elkaar. En nu is het wel heel stoer om als boze oom Geenstijl te brallen over zulke dingen alsof je er verstand van hebt maar blijkens dit artikel is dat niet het geval.

Gehaktbalmetketjap | 06-01-18 | 14:18 | 1

Een blanke blues horen spelen is net als sex met een travestiet. Je voelt direct dat er iets niet klopt.

Gulliver | 06-01-18 | 15:44

Na deze hartstochtelijke verklaring dat iedereen alles moet kunnen doen ongeacht huidskleur mag Idris Elba dus toch James Bond worden? Gelukkig maar.

ristretto | 06-01-18 | 12:12 | 2

En de volgende acteur die voor Batman wordt gecast is Will Smith

J-van-de-Bontekoe | 06-01-18 | 14:11

Dolf Janssen gaat Idi Amin spelen.

Gulliver | 06-01-18 | 15:45

Zouden er trouwens zwarten zijn die
1) Niet de blues hebben
2) Houterig bewegen
3) Niet grappig zijn
4) Niet kunnen zingen
Wat dan? Dan kun je eigenlijk net zo goed blank zijn.

JvanDeventer | 06-01-18 | 12:01 | 2

Obama

Gulliver | 06-01-18 | 15:46

Nummer 3 kent geen kleur.

Johnny_Stardust | 06-01-18 | 16:24

Blues is in 99 van de 100 gevallen niet meer dan dronkemansgebral. "My baby left me" ja, je zuipt te veel. Vandaar al dat herhalen in de song teksten. De muziek is wel mooi, maar ga niet zeggen dat Zeppelin geen blues is. Als een elektrische gitaar mag in blues ( een white inventief) mag een blanke dat ook.

Sans Comique | 06-01-18 | 11:45

Dit is een oeroude discussie. De Python-jongens zongen het al in de jaren zestig: Can blue men sing the whites, or are they hypocrites, to sing it?
Het lijkt me gelul om een muzieksoort te reserveren voor één ras. Wel moet men erkennen dat de negerstem beslist anders en herkenbaar klinkt dan die van andere rassen. Ga je op een sax spelen, dan wordt het rassenonderscheid al heel moeilijk te maken.
Maar in het geluid van Hans Dulfer hoor je vooral de Opel-verkoper met de grote bek terug. Het geluid van zijn dochter is niet onaardig, maar ook zij is vooral uitermate commercieel. Haar uitspraken over de blues, waar het toch allemaal mee begon (bla, bla..) horen daar gewoon bij.

JvanDeventer | 06-01-18 | 11:44 | 1

Het was de Bonzo Dog Doodah band. Niet Monty Python. En iedereen mag de blues spelen. De helft van die zg. negerblues is net zo goed slappe hap.

decaliter | 06-01-18 | 14:39

Blues mag alleen door zwarten gemaakt worden en alleen over zwarten gaan.
Sinterklaasliedjes mogen alleen door blanken geschreven worden en alleen over blanken gaan.
Rap mag alleen door imbecielen gemaakt worden en over kechies gaan.
Het wordt er wel lekker duidelijk van zo, je weet gewoon waar je thuishoort en waar je naar mag luisteren of over schrijven. Jedem Volk das Seine.

elfenstein | 06-01-18 | 11:08

Zucht, het is weer eens racisme naar de witte mens. Als ik zeg dat zwarten geen klassieke muziek mogen maken dan heb je wel de hele wereld weer over je heen.

AlsoSprach | 06-01-18 | 10:23

Onzin, alsof producten alleen maar gebruikt mogen worden door het ras wat het uitgevonden heeft.

BozePaarseMan | 06-01-18 | 10:09

Als je zegt dat Afro-Amerikanen (zoals bijv. Lead Belly - Robert Johnsson - Sonny Terry - Sonny Boy Whiliamson - Muddy Water - Hownlin' Wolf & Little Walter e.a.) alle krediet mogen opstrijken voor de blues & dus ook de BASIS VAN ALLE (ALLE!) HEDEDAAGSE POPMUZIEK staat buiten kijf. Dat witte blues vertolkers vaak veel "witter" klinken is ook een feit. Maar moeten we nu ook al white guilt gaan toepassen op muziek (welke overigens veel te veel in hokjes wordt geplaatst). Blues is een gevoel, ongeacht waar dat 'leed' vandaan komt.

mazel_tov | 06-01-18 | 09:57 | 2

Zonder the King hadden we nooit van muddy waters en co gehoord.

Sans Comique | 06-01-18 | 11:50

En zonder Muddy hadden we geen King gehad. I rest my case!

mazel_tov | 06-01-18 | 19:36

GHehehe, We doen er nog 1:
ZZ Top.
Langst bijeenzijnde bluesformatie in originele bezetting. Maken Texas Blues op een manier die nooit eerder vertoond is en afgezien van wat 80's beukmeuk allemaal goud. "Onze muziek klinkt als 4 lekke banden op een modderige weg"
Het maakt dus geen flikker uit welke kleur je van buiten hebt, vanbinnen zijn we allemaal zwart:

www.youtube.com/watch?v=b76kjd5nvMg

elfenstein | 06-01-18 | 09:42

kon er niet op komen, maar luister ook eens naar Julian Sas.
Goeie Nederlandse Blues.

Petrus Poortwachter | 06-01-18 | 09:20 | 1

Wilde ik onderaan nog ff melden, maar uwe heiligheid heeft hem al genoemd!

J-van-de-Bontekoe | 06-01-18 | 12:41

Speel mijn hele leven al gitaar, ook wel ook eens blues stukken. Maar eerlijk is eerlijk. Als ik zo tegen de avond op mijn vaders plantage die groove en feel van onze medewerkers hoor…wow. Ik kan er over mee praten. Die linkse natte naneuk weet niet waar die het over heeft, maar dat schijnt chronisch te zijn bij dat soort lui.

Nalek | 06-01-18 | 08:43

Blues is pijn, verdriet maar ook vreugde halen uit de kleine dingen des levens.
Blues is het leven!
Oh ja, what about Stevie Ray Vaughan!

winterkoning | 06-01-18 | 08:18 | 1

Zijn broer Jimmy is beter vind ik, minder noten per seconde dus meer gevoel in zijn licks

Fontanarossa | 06-01-18 | 11:02

Zwarte hebben geen recht om rock en roll te spelen, als je dat zou schrijven dan was de wereld te klein en kom je op het 8 uur journaal als racist. Nu is echter alles ok...

Deze man is een vieze racist richting zijn eigen soort, zoals je die alleen onder linkse blanken vind. Hup het gesticht in en er nooit meer uit,

GerMonster | 06-01-18 | 07:53

Witte mensen en blues. Ik ben niet wit, Nzousha dinges en Shula en Sylvana en stomme sjw-ers die NOG STEEDS ZOOOO'N podium krijgen, waardoor witte mensen binnen nog time een gewoon begrip is geworden. Ik ben blank en ik kan net zo goed de blues hebben als de gekleurde medemens die een paar honderd jaar geleden zelf net zo hard zijn eigen broeders als slaven verkocht. En nog steeds verkoopt.

Cepalislam500mg | 06-01-18 | 07:50 | 1

Herstel, no time

Cepalislam500mg | 06-01-18 | 07:51

Zo, wat kan die George Carlin een onzin bij elkaar kletsen zeg!
Laatste keer dat ik het checkte hadden blanke mensen net zo veel last van verloren dierbaren en liefde, ziekte, verlies van een baan, etc als niet-blanke mensen.
Waar George Carlin wel gelijk in heeft is dat bij blanken slavernij zo'n 200-300 jaar langer geleden is dat zij slavernij hebben ervaren.
Hou toch eens op met die cultural apropriation onzin. Joe Cocker was een blues-meister, Michael McDonald een uitstekende Soul-artiest.
En nog wat, in Spanje hadden de gitanos ook steeds het idee dat zij door hun achtergrond/genen/oid het gevoel dat zij betere vertolkers van de flamenco waren. Met artistieke en creatieve luiheid als gevolg. De afgelopen 20 jaar zijn eigenlijk niet-Gitanos de beste vertolkers van de flamenco.
Als zelfs muzikanten eerst naar kleur kijken en dan pas naar the music dan zijn we echt afgedaald in de leefgelukkigsamenladder.
Foei, George Calin!

Pablo Discobar | 06-01-18 | 06:41

waarom niet doen??? Blank, ex junkie .... maar een geweldige cover van Jamesetta Hawkins... R&B puur.... www.youtube.com/watch?v=UEHwO_UEp7A

kereltie_ut_drenthe | 06-01-18 | 02:17 | 1

Gooi er nog maar een cover in ..... Nederlanders hebben op muziek gebied niet veel te bieden, mij zijn alleen de laatste jaren Blaudzun (ze zijn niet zo goed maar op het podium) en Dewolff.... www.youtube.com/watch?v=bOQ07fVVDJQ

kereltie_ut_drenthe | 06-01-18 | 02:38

Nog niet genoemd.... Hans Theessink.... uit Enschede

cousin | 06-01-18 | 01:59

Beetje blues, bier en een biljart dat waren vroeger wel eens avonden
om in te lijsten heerlijk rustig, en toch gruwelijk zat naar huis, toch binnenkort maar eens luisteren naar de cd van Edwin Java die schijnt goed te zijn.

Umberto die trotzoni | 06-01-18 | 01:48

George Carlin heeft zeker nooit van Janis Joplin gehoord....

Mazoeza | 06-01-18 | 01:31 | 1

Muskee?

Fred Hartman | 06-01-18 | 03:49

Wie heeft ook alweer de gitaar uitgevonden?

ijskogel | 06-01-18 | 00:54

Hoezo gaat blank en blues niet samen? Cornelis Vreeswijk: blank, oer-Hollands én in de traditie van de blues jong overleden (leverkanker, 50jr).
Uit de jaren '60, onder andere "Jantje blues", "Bakker de Baksteen", "Hopeloos blues", "Schuilkelder" en "Rietzeilersblues".
Zijn latere werk is in het Zweeds. Zie voor een impressie bijvoorbeeld de lange uitvoering van "Perfect Time Killer".

michelpen | 06-01-18 | 00:30

"Zoals wijze oom George Carlin zei: In the first place, white people got no business playing the blues ever at all under any circumstances ever, ever, ever!"

Who the fuck is George Carlin? De zoveelste modieuze profeet die "cultural appropriation" aan de kaak stelt? Ik ben al 40+ jaar een zg "jazz addict", maar toen ik 16/17/18 was, was ik een grote fan van Fleetwood Mac, de oude Fleetwood Mac, that is, voordat ze halverwege de jaren 70 een miljoenenbedrijf werden met Stevie Nicks en Lindsey Buckingham (overigens was ook die Fleetwood Mac formatie niet slecht). De oude Fleetwood Mac, met prachtgitarist Peter Green: een "witte" Brit, maar zoals hij de blues speelde....... dat zijn er maar weinigen ("liquid gold", zo heb ik zijn gitaarspel eens horen omschrijven). Nou ja, onze eigen Eelco Gelling wellicht; ik heb wel eens gelezen dat toen Cuby and the Blizzards in Engeland optraden - zal wel eind jaren 60 zijn geweest - ze allemaal kwamen kijken (en luisteren uiteraard) naar Gelling; "ze" = Peter Green, Eric Clapton, en nog wat van dat soort jongens.

In de muziek gaat het er niet om wie wat "mag" spelen; de blues, en later natuurlijk de jazz, met name de jazz, is het resultaat van "zwarten" in de VS die in aanraking kwamen met "Europese" of westerse muziek, en daar met hun uit Afrika meegebrachte muzikale/ritmische bagage hun ding mee deden, waarna witten weer aanhaakten enz enz.

Het is één van de weinige voorbeelden waar de "clash of civilizations" iets moois heeft opgeleverd, en wat hoop geeft voor de toekomst.

Ik herinner me dat Charlie Parker een keer tegen een aantal zwarte jazztrompettisten zoiets zei als: "There's a little white cat in the west, and he's going to eat you all" Hij had het over Chet Baker, die later inderdaad met Parker heeft gespeeld.

In de muziek telt wit en zwart niet, en geen cultural appropriation, zoals deze dombo Carlin meent, nee, in de muziek telt slechts kwaliteit.

Dr_Johnson | 05-01-18 | 23:19 | 7

BB king over Peter Green's 'tone en vibrato' :'he's the only guy I am afraid off'

Fontanarossa | 06-01-18 | 11:06

@hustler01 | 06-01-18 | 01:34

Nee, ik heb nog nooit van deze Carlin gehoord. Misschien is dat raar, dat weet ik niet, en wellicht is Carlin helemaal geen dombo (ik heb geen zin om hem te googelen).

Ik beoordeelde slechts zijn uitspraak die ik las in het artikel hierboven. Dus had ik beter iets kunnen schrijven als: domme uitspraak van Carlin.

Dr_Johnson | 06-01-18 | 11:41

Ik heb nu toch maar even dat filmpje van Carlin hierboven aangeklikt. Had ik gisteravond toch eerst moeten doen. Het blijkt allemaal satire/cabaret te zijn.

Dus: my bad. Ik trek mijn bezwaren tegen Carlin nij deze in.

Dr_Johnson | 06-01-18 | 12:02
▼ 4 antwoorden verborgen

stevie ray vaughan, gary moore <3

rachid82 | 05-01-18 | 22:53

Als we als blanke nederlanders met zijn allen iemand met een kleurtje een kudttijd bezorgen krijgen we daar mooie muziek voor terug lees ik hier. Ik ben nu al benieuwd naar het volgende album van Droef, de woorden van Hans Dorresteyn indachtig:
"Altijd lag ik overhoop met de drank en met de wijven, en toen ik veel geleden had, begon ik ineens hel mooi te schrijven".
.
Steek dat in je aars Boef!

De Briemusketier | 05-01-18 | 22:25

Misschien geen blues maar wel swingend en blank al zegt blank zeggen in mij "waarom "blank" zeggen.
youtu.be/L-Ds-FXGGQg

steekmug | 05-01-18 | 22:07

Doe mij maar "Black Wind Howlin'" van Samantha Fish, maar dan wel toen ze nog fris was. Callahan's Music Hall, May 27, 2014.
www.youtube.com/watch?v=NHaqvoHvFic

Schoorsteenveger | 05-01-18 | 22:06

Bluesmuziek verbroederd alle mensen samen met gevoel,emotie en passie.
Lees maar over B.B.King (rip)die heeft zich ervoor ingezet.

steekmug | 05-01-18 | 22:00

https://youtu.be/4zAThXFOy2c

Re:Kniftig | 05-01-18 | 21:31

Mmm, blanken kunnen ook wel een soort blues maken hoor. Vaak veel elektrisch gitaargedoe, dat wel.
Maar... pure zwarte rouwe en ouwe gospel, dat lukt echt niet.

bitterpete | 05-01-18 | 21:25

Fred Bok met Blues Train to Thalia.

JanvandeBiertent | 05-01-18 | 21:05
-weggejorist-
gestoptmetroken | 05-01-18 | 20:59 | 1

John Mayal

hanohano | 05-01-18 | 20:57

Zeker nog nooit van de Tony D band gehoord.

https://www.youtube.com/watch?v=ULdbECz7Ax8

ChacarronMacarron | 05-01-18 | 20:54

John Mayall... treed al in Nederland op sinds begin 1960

cousin | 05-01-18 | 20:53

Cultural appropriation?
Dat wordt nog de manier om de rassen te scheiden.
Want zodra de boedelverdeling begint met 'dit is van mij', begint ook de tegenreactie van 'maar dit is van mij'.
Ik denk zomaar, dat zodra de zwarte cultuur niet meer gebruik mag maken van wat komt uit de blanke cultuur, dat dan de blanken het beste en grootste deel van de cultuur als die van zichzelf mogen claimen, en dat de zwarten met hun zwarte cultuur wel heel erg weinig overhouden.
Hieruit blijkt maar weer, hoe kortzichtig de anti-racisten en de SJW'rs zich niet realiseren, dat hun actie onder 't mom van 'emancipatie van de culturen', volautomatisch leidt tot 'n ongelijke boedelverdeling.
Alléén dit stukje tekst al.
Wie is gerechtigd gebruik te maken van het alfabet?
Wie gerechtigd gebruik te maken van de techniek bij sociale media?
Ik durf het bijna niet te zeggen zonder de bijsmaak van zeer denigrerende bedoelingen, maar eh, dan blijft er niet veel over van de zwarte cultuur.
Eigenlijk zo goed als niks wat mensen tot 'n beschaving maakt.

Maar zelfs cement en het bakken van bakstenen om huizen te bouwen is toch echt afkomstig van de blanken. (en zeg maar eens tegen een kunstenaar, dat architectuur géén cultuur is) Wij zien de uitkomst van deze discussie met vertrouwen tegemoet.
De zwarte mens die terug moet naar het oerwoud en de holen (?), dat kunnen ze toch niet menen.

Der Paulie | 05-01-18 | 20:49 | 2

Juist door dat vraagstuk gaan de SJW's zichzelf kapot maken.
Er zijn al heel wat afvalligen die niet hoog genoeg op de klaagladder stonden en daardoor uitgestoten zijn.

LuckyGirl | 05-01-18 | 20:55

De hele opstand van verongelijkte SJW'rs is gebaseerd op de foute logica, dat er zoiets bestaat als 'eigendom van 'n cultuur'.
Dat is het verkeerde soort kapitalisme. Dat er eigendom is in de kennis en cultuur, waar anderen geen gebruik van mogen maken. Daarom is patentrecht, en octrooirecht ook tot zulke excessen leidend. Daarom zie je dat landen, waar probleemloos wordt gekopieerd, 'n enorme groei vertonen; economisch en emancipatoir. Het is jammer, maar moet gezegd, eigendom wordt gebruikt om anderen arm en dom te houden. En het is daarom wel cynisch, dat degenen die eigenlijk nauwelijks eigendom hebben, juist hun 'black cultural kapital' gebruiken tegenover de blanken, om het misbruik van kapitaal te vergroten.

Der Paulie | 05-01-18 | 22:46

Ik heb een villa in Oostende
met een flink stuk zee erbij
voor de deur staan 13 auto's
die zijn allemaal van mij
dat is de blues
dat is de blues
elke avond kip met appelmoes.

LuckyGirl | 05-01-18 | 20:43 | 1

Sloop de deurbel eraf en pak 2 lepels uit de keukenlade en play the blues met bovenstaande text.
Voorbeeld: youtu.be/_nLmM9kcBKs

steekmug | 05-01-18 | 21:27

Rory Gallagher, Roy Buchanan, Paul Rodgers, Jeremy Spencer, Steve Marriot enz.
Eigenlijk allemaal beter als het origineel.

uisge baugh | 05-01-18 | 20:42 | 2

Ik begrijp u niet goed?
Speelden wellicht allemaal wel eens een covertje maar door de bank genomen allemaal hoog originaliteitsgehalte volgens mij.

D-Fens_1963 | 05-01-18 | 21:45

Als de oorspronkelijke zwarte bluesmuziek bedoel ik.

uisge baugh | 05-01-18 | 22:30

Blues is pentatonisch mijmeren op een drie-akkoorden-schema. Volgens het 12-bar schema. Niks meer.

Jos Tiebent | 05-01-18 | 20:41 | 2

Ja joh, ritme en spetterende solo's hebben natuurlijk niets met blues te maken.

ChacarronMacarron | 05-01-18 | 20:53

Wat is dit voor racistisch gedoe. No more black privileges, stop racism!

Onderbuik | 05-01-18 | 20:40

In de jaren 70 - 80 waren zwarte mensen nog muzikaal, nu produceert het alleen nog maar kansloos rap'muziek'.

Wasbakplasser | 05-01-18 | 20:38 | 3

Eric Clapton heeft inderdaad de ergste hardship meegemaakt die een mens kan meemaken.

kapoerewiet | 05-01-18 | 20:49

Inderdaad.

Wasbakplasser | 05-01-18 | 20:54

Candy nog eens de deur gewezen, toen ze 14 was. Andere tijden.

miezgasser | 05-01-18 | 20:38 | 1

Toen de kleine Candy begin jaren zeventig over het podium van het BIM-huis kroop betrad de grote tenorsaxofonist Archie Shepp (talkin'blues) het podium, viste uit zijn rechterzak een draagkoord waardoor een brok hashies zo groot als een stuiter onder mijn stoel rolde. De rest ben ik vergeten.

Ernst Oosters8389 | 05-01-18 | 21:10

Aggut, black-privilege? Hardship (mooi Brits woord) is niet voorbehouden aan afro-amerikanen. Waarom denk je dat Ierland nog steeds zoveel goede zangers voortbrengt? Hardship. Als ze destijds hadden gezongen op de veenafgravingen, hadden we een rijke Drentse bluestraditie gehad.

kapoerewiet | 05-01-18 | 20:35 | 1

Harry Muskee inderdaad ook.

Onderbuik | 05-01-18 | 20:42

Eens, op de Ieren na. Dat zijn de negers van Europa. Neem wijlen Rory Gallagher die de blues als geen ander kon spelen.

Bigi Bana Boy | 05-01-18 | 20:34

Lowell George/Little Feet

Memek | 05-01-18 | 20:33

Heeft de zwarte mens heeft het patent op pijn en verdriet of moet de witte mens gewoon in stilte lijden?

MickeyGouda | 05-01-18 | 20:30 | 1

Dus klassieke muziek slegs voor blankes?

HaveXS | 05-01-18 | 20:29 | 1

Slegs vir blankes!
Ken je klassiekers.....

DeDenkerT | 05-01-18 | 23:48

Blij dat ik geen autist ben die alleen maar de perfectie of het systeem ziet van bepaalde muziek, maar er wel emotioneel mee kan omgaan.
Autisten kunnen ook niet echt genieten van seks.

The blues.

Ongeblustekalk | 05-01-18 | 20:28 | 3

Aangezien de onduidelijkheid mbt erfelijkheid van autisme zou ik willen adviseren; doe het veilig of doe het niet!

D-Fens_1963 | 05-01-18 | 21:01

Yep. Al die geweldige normale mensen die bij voorbaat o zo volwassen met seks kunnen omgaan. Ik zou ze graag de kost geven, want het kost me hoegenaamd geen drol. Er zijn zo van die autisten die, naarmate ze maar lang genoeg de kat uit de boom hebben gekeken, tot het inzicht komen dat vrouwen seks maar al te vaak ook leuk vinden. Wat errug!

Het is net als luisteren. Van alles en nog wat vinden en roeptoeteren is 1: luisteren en hopelijk gehoor vinden is een ander getal. Vragen aan je partner, wat vind je lekker? En dat net zo lang blijven vragen tot een zekere ervating zich van je meester maakt.

Tot je gewoon met alle liefde ssssttt kan zeggen: laat mij maar even gaan lieverd. En dan het belonende gekreun en gesteun. Die weg van de meeste weerstand en dan een zachte hand, dan wel andere lichaamsdelen www.youtube.com/watch?v=x6QZn9xiuOE&a... Vooral die dingen die je niet van zelf toekomen en dan toch je eigen weg vinden.

www.youtube.com/watch?v=rzeLynj1GYM

Hetkanverkeren | 05-01-18 | 21:07

@ D-Fens_1963
Ongeblustekalk kan niet veilig sexen want hij spuit 7 keer tijdens 1 orgasme,één gecontamineerde bende z'n zolder.
Voor Ongeblustekalk tijdens de sex:
youtu.be/cVRbajsztig

steekmug | 05-01-18 | 21:38
-weggejorist-
Turbocharger | 05-01-18 | 20:20

Anders gooien we gewoon het woord plastic ervoor, zoals Bowie's plastic soul.
Opgelost.

LuckyGirl | 05-01-18 | 20:19 | 2

Plastic Ono Band?

kapoerewiet | 05-01-18 | 20:38

Aziaten mogen alles jatten.

LuckyGirl | 05-01-18 | 20:46

@Keestelpro
Tony Joe White doet een beetje denken aan Chris Rea. Maar heerlijke muziek. De reageer button wordt door mijn muis niet erkend. Moet het dus zo doen. Upgraden? Nee toch? Iemand?

Smarties | 05-01-18 | 20:06

Ry Cooder
Red Devils
JJ Cale
Clapton
Mick Taylor

kneuzentopic

Nanker Phelge | 05-01-18 | 20:00 | 2

Eelco Gelling

Guido | 05-01-18 | 20:33

Robben Ford

steekmug | 05-01-18 | 21:41

Een heel onbekend koppeltje, Sam Palladio en Clare Bowen. If I didn't know better.
Twee net 20-ers. Uit de Nashville-serie. Hij doet mij een beetje denken aan Chris Isaac. Is die al genoemd? Dit nummer is het luisteren zeker waard. * Nu ff luisteren doet naar de suggesties van mede-reaguurders. *

Smarties | 05-01-18 | 19:58

Lead Belly had een nummer uitgebracht dat, volgens de Amerikaanse Sylvana's en Quinsy's van de NAACP politiek incorrect was (omdat ze de tekst niet hadden begrepen en omdat ze ook niet wisten dat de "oerversie" ook door een neger (i.c. Lead Belly) was uitgebracht.
en.wikipedia.org/wiki/Black_Betty#Ram...

Of gewoon omdat Black Betty een kneitergaaf nummer is in de uitvoering van Ram Jam en omdat azijnpissers nu eenmaal graag menselijk plezier vergallen

www.youtube.com/watch?v=I_2D8Eo15wE

Arnold Layne | 05-01-18 | 19:55

En Humble Pie (I don't need no doctor).

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 19:50 | 1

Blijft lastig inschatten, maar
@Petrus Poortwachter
@Luckygirl
zeg ik : Nick Cave met ´Push the Sky Away.´
Donkerzwarte melodieen, witgoud stem en gevoel.

chicago river | 05-01-18 | 19:59

Leonard Cohen.
Captain Beefheart.
Fuck it.

LuckyGirl | 05-01-18 | 19:48 | 1

Als George Carlin een beetje had opgelet dan had ie gezien dat Muddy Waters, die wel wat van de blues weet en er ook wel wat over mag zeggen, de meest essentieel blanke muziek ooit in zijn band had: Johhny Winters. Tot ieders tevredenheid.

omanders | 05-01-18 | 19:42 | 3

Zo is dat. Al heb je wel een S teveel.

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 19:47

en een H ook zie ik nu

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 19:49

Maar het gaat om het principe Petrus. Voor de rest ben ik er een die typt en op enter drukt. YOLO!

omanders | 05-01-18 | 20:04

James Brown, oh wacht

blablaGast | 05-01-18 | 19:41
-weggejorist-
skylos | 05-01-18 | 19:42

Geef mij maar Ry Cooder met zijn mix van allerlei stijlen en ook zijn Leadbelly covers.

Memek | 05-01-18 | 19:38 | 1

So ja! Ry Cooder - Chávez Ravine (2005) wordt hier nog altijd met geduld en gevoel opgezet. 3rd Base, Dodger Stadium.

chicago river | 05-01-18 | 19:49

Willy the Ville. En Hazes.

Normpje | 05-01-18 | 19:36 | 1

Mink ook een van mijn favs. Love and emotion.

Memek | 05-01-18 | 19:42

Blind Sterre Jansen....
Nah, werkt niet.
Onze drank is veel te goed.

elfenstein | 05-01-18 | 19:35

Zolang de negerTs maar uit mijn Power Metal blijven vind ik alles best.

Kapitein Stijlvol | 05-01-18 | 19:32

Overigens gaat 99,9% van de blues over baby's that left. Dat geldt netzogoed voor blanken als voor zwarten. Bitches they are, all of them.

God Zelf | 05-01-18 | 19:29

Stevie Ray Vaughan, een witmens. kon toch een heerlijke Texan blues spelen. Schorre stem, en een van de beste, all-time, gitaristen ter wereld. Tin pan alley is een weergaloos nummer, zang, tekst en gitaar. De loomheid, het warme klimaat, de rauwheid van de zuidelijke staten, komt dwars door de boxen. Wie na dit nummer nog zegt dat blanken geen gevoel hebben. Ga hem gelijk draaien. Dank je GS.

Smarties | 05-01-18 | 19:28 | 2

De SRV man kwam regelmatig bij mij langs, ik vond hem met name een bijzonder gitarist. Had geloof ik snaardikte 0,018 voor de hoge E, dat is zo dik als kabeltouw, dan heb je sterke klauwen.

Memek | 05-01-18 | 19:36

Ik heb het meer op met de blues uit de achterhoek. Cuby and the Blizzards. De drive, het gure klimaat, de oorspronkelijkheid van het platteland.

Graaf van Egmont | 05-01-18 | 19:37

Hier, een echte bluesnegert met een reppert. Heel goed te hachelen.
Zeker als je van Megan Foks (die letter doet het niet bij mij, net als de . Wij hebben een valkparkiet. Sorry.
www.youtube.com/watch?v=jJcWzUIU9jg

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 19:26 | 2

Werkwoorden doen het ook slecht bij ons. Houdt naar boven smijt.

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 19:29

Zowel R.L. Burnside als miss Fox altijd plus veel!
Megan zou echter wat mij betreft wel mogen stoppen met songwriten op haar lichaam ;-)

D-Fens_1963 | 05-01-18 | 20:22

Toen George Michael in '89 2 Soul - R&B awards won in Amerika was zwart Amerika ook al over de zeik !
Was black privilege !

Jimmy Mc Clure | 05-01-18 | 19:26

Als je op de nachtradio 'life' een meisje uit Bloemendaal, met haar gitaar en met krijsende uithalen, in slecht Amerikaans hoort zingen hoe diep moeilijk haar leven is, dan zit je inderdaad wel met kromme tenen te luisteren.

marjen | 05-01-18 | 19:24

Blues is strontvervelend als het bij de zogenaamd interesante drie akkoorden blijft hangen, A, G, D. Met geluk een B erbij.
Eric Clapton heb ik nooit gesmaakt.
Wil je je blues die officieel geen blues mag heten, luister dan naar de songs van Black Uhuru.
Pffff, ken je klassiekers.

chicago river | 05-01-18 | 19:22 | 6

@D-Fens_1963. Ach verhiphop. Nou, het is de Friese spelling zullen we dan maar zeggen :)

knutsel_ | 05-01-18 | 20:09

Lol & 'tuurlijk.
Geen tong!

LuckyGirl | 05-01-18 | 20:11

D-Fens_1963: excuus, ik ga mij schamen.

LuckyGirl | 05-01-18 | 20:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Cuby & the Blizzards

mrv | 05-01-18 | 19:18

Amy Whinehouse

Statler en Waldorf | 05-01-18 | 19:17 | 2

Zo. Die zit. Over blues gesproken. Nele Bouwens (BE): Ray Charles heeft ooit gezegd dat je zwart moest zijn om de blues écht te kunnen zingen. Onzin. Er zijn er genoeg die al bewezen hebben dat het wel kan. Kijk maar naar Elvis Costello, of naar Amy Winehouse."

Ray Charles kon zo bij de partij van Sylvana. Alleen zwarte tranen tellen.

chicago river | 05-01-18 | 19:27

Ray Charles was een f*cking genie. De timing in sommige nummers, onnavolgbaar.

knutsel_ | 05-01-18 | 19:43

Walter Trout

mrv | 05-01-18 | 19:15

J.J. Cale

mrv | 05-01-18 | 19:13

Als eerder gememoreerd: kwam de jood bij de neger bij de italiaan. Laten we een opera componeren. Leuk joh www.youtube.com/watch?v=O7-Qa92Rzbk De eerste identiteitspolitieke oprah. dat vermaledijde genre, ga ik graag horen.

Maar dan ben ik maar pervers.

Hetkanverkeren | 05-01-18 | 19:13 | 1

Bedoeld of onbedoeld, ik moest lachen om "oprah".

LuckyGirl | 05-01-18 | 19:28

In de volgende aflevering van Zentgraafs "Muziek, wit of zwart?" : Reggea.

knutsel_ | 05-01-18 | 19:12 | 4

Maar eerst: Waarom Baudet de misvatting maakt dat luisteren naar Wagner Gesundes Volksempfinden mogelijk kan maken.
Gaat nergens over :)

Ongeblustekalk | 05-01-18 | 19:27

Na Terry's opmerkingen over "atonale" muziek neem ik hem op dat vlak niet meer serieus.

knutsel_ | 05-01-18 | 19:33

Zoo,lekkah !!

Toontje-S | 05-01-18 | 21:47
▼ 1 antwoord verborgen

Joe Bonamassa

mrv | 05-01-18 | 19:12

Eric Clapton

mrv | 05-01-18 | 19:10

Dus je mag niet zeggen dat er nu niet om cultural appropriation, white priviledge en black power en BN' ertjes gesproken mag worden, want dat is voor de nieuwe joris al teveel??? Kom eens op zeg... Dat verdiende dus echt een joris????? Laat die nieuwe joris even chillen en zorg even dat hij wel goed ingewerkt wordt, het nieuwe beleid is kudt en werkt niet echt lekker... En bestel meteen een nieuwe ruggegraat voor hem, de laatste update was van rubber...

Acar_ketimun | 05-01-18 | 19:10

Och, krijgen we dat weer...

Claudia M. | 05-01-18 | 19:10

Blues in de vorm zoals het bestaat had niet eens bestaan zonder blanken. De donker gepigmenteerde participatie medewerkers hadden oa de spirituals. Pas door het gebruik van door blanken ontwikkelde instrumenten werd het blues. De term blues komt van blue en werd gebruikt bij de zeevaart om rouw uit te drukken. Hierbij werd een blauwe vlag gehesen zodra er een officier dood was gegaan. Nu zie ik de oorspronkelijke bewoners van Afrika geen blauwe vlaggen hijsen op schepen die de wereldzeeën bevaren. Ik zou niet durven beweren dat "zwarten" weinig te maken hebben met blues, maar er is wel bijzonder veel te danken aan blanken dat het bestaat zoals het is, zelfs de naam.

Ruikbaard | 05-01-18 | 19:08 | 2

Nu zal ik de laatste zijn om Wikipedia heilig te verklaren maar de uitleg over de oorsprong van het zgn blue fenomeen acht ik realistischer dan de uwe.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er persoonlijk ook nog wel iets anders bij zou kunnen verzinnen maar soit, die blauwe vlag, hmmm, ik weet niet...... (bron?)

D-Fens_1963 | 05-01-18 | 19:54

Dus witte mensen kunnen zich niet kut voelen? Wat een vreemd racistisch stukje.

Hommel | 05-01-18 | 19:08

2018
Het jaar dat blanke mensen weer zelf gingen bepalen wat de fuk, ze wel of niet doen of zeggen.

Rest In Privacy | 05-01-18 | 19:06 | 2

inshallah ;)

sjarrel195 | 05-01-18 | 19:09

Ik zie het zwart in, maar hulde.
Ook voor je epische nick.

LuckyGirl | 05-01-18 | 19:31

Blues is een 'state of mind' Als je daarin kan verplaatsen EN kan spelen op een gitaar of Fender keyboard is dat heerlijk. Kan je er nog een beetje bij mompelen als zijnde zang om het af te maken.

Rest In Privacy | 05-01-18 | 19:03

Hokjes denken is zo 1980!

Fatwabuster | 05-01-18 | 19:00 | 1
-weggejorist-
skylos | 05-01-18 | 19:40

er fluistert net een stemmetje in mijn hoofd dat veel negers vroeger de blues hadden omdat er nog geen genereus bijstandssysteem bestond

sjarrel195 | 05-01-18 | 19:00 | 2

haha

God Zelf | 05-01-18 | 19:32

Nederlandse negers hebben de blues, omdat ze met hun reet de bank af moeten als de KFC bezorger aan de deur is.

Rest In Privacy | 05-01-18 | 20:04

Witte mensen, clowns ofzo?

tata1981 | 05-01-18 | 18:59

Boeit me eigenlijk vrij weinig. Ik wordt altijd een beetje misselijk van blues, dat ritme trek ik slecht

Menage00 | 05-01-18 | 18:59

Welvarende mensen die blues draaien op vinyl en daar heel snobistisch een identiteit aan verlenen zijn nog erger als hitler.
Die hebben ook meestal literatuur opzichtig op de salontafel liggen, om een gesprek te beginnen.
Muziek is een consumentenartikel, net als een hamburger.

Ongeblustekalk | 05-01-18 | 18:58 | 4

Free your mind ongelikte.
Bezoek eens; www.ticketspedaal.nl/c-1876445/kwaden...
En ervaar de zin en onzin van je tegel.
Blues op vinyl, literatuur op tafel vindt men slechts in je eigen welvarende, bekrompen geest

D-Fens_1963 | 05-01-18 | 19:48

D-Fens_1963 | 05-01-18 | 19:48
Waarom zou ik een vrije geest krijgen als ik naar een blues festival ga?
Onzin uitkramen doe je maar in de privésfeer, waar dat gewaardeerd wordt door moeilijke mensen.

Ongeblustekalk | 05-01-18 | 19:55

@Cao
Je bent mij veel te ingenomen met jezelf en bekrompen in je beeld tav de gemiddelde bluesliefhebber.
Als je een keer verder zou kijken dan de afstand tussen je neus en beeldscherm zou je ervaren dat mensen die het niet met jou eens zijn en ook nog eens van blues houden zeker niet alleen moeilijke mensen zijn.
Laat staan de vergelijking met Hitler doorstaan.
Debiel.

D-Fens_1963 | 05-01-18 | 20:14
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
skylos | 05-01-18 | 18:57 | 2

Als blues alleen voor zwarte mensen is, dan maak ik mijn smoel wel zwart met een afgebrande kurk.
Al zal daar ook wel commentaar op komen.

Koos Knak | 05-01-18 | 18:55

Laatst op t grandioze blues festival van Chicago: een oude zwarte man voor een megapubliek buigt naar de microfoon:

"Ladies and gentlemen, I got the blues! Not because my little old lady left me, but because she came back!".

Daarna brak de hel los: pure huiver. Geweldig.

echt_links | 05-01-18 | 18:54

Wel triest trouwens dat blues aan het uitsterven is. Alleen Buddy Guy leeft nog. Heb gelukkig nog veel legends live gezien. De beste van allemaal was een albino.

RickTheDick | 05-01-18 | 18:54 | 2

die van Zomers toevallig?

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 18:55

Johnny Winters ?

Croisantneuf | 05-01-18 | 19:00

Blues is uitgekauwd.

Altijd iets met een red rooster on the train.

Nacho_Vidal | 05-01-18 | 18:52 | 2

waarom denk je dat die negers zo dol zijn op kip?

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 18:54

Identiteitspolitiek door Geenstijl. Krijgen al die linkse deugmenschen toch gelijk. Geenstijl is een racistische site. Ik zeg foei, stelletje kleurnazi's. We komen allemaal uit Afrika!

Statler en Waldorf | 05-01-18 | 18:52

Hoe Witter hoe Fitter zei laatst een Veganist.

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 18:52

Blues staat los van huidskleur. Anders dan bijvoorbeeld rap wat is voorbehouden aan mensen met een spraakgebrek.

Linkse allergie | 05-01-18 | 18:52

Andre Hazes!

Bakito | 05-01-18 | 18:52

Witte mensen mogen niet depressief zijn, want dat is nergens voor nodig. Goed punt weer Zent.

oorwormpie | 05-01-18 | 18:51

Al gaat Frans Bauer een duet bluesen met zij van Paay dan nog heb je daar geen reet mee te maken ja? Valse claimnicht.

Pedronegro | 05-01-18 | 18:50

White men can't jump! Live with it. ;-)))

Basil Fawlty | 05-01-18 | 18:49

Hou een sop met dat "witte"

Merkelfapper | 05-01-18 | 18:49 | 3

Het is blank!
Witte nie, witte wel!!

keestelpro | 05-01-18 | 18:57

Hou een sop?
Je bedoelt: houd eens op?

Ali Bundii | 05-01-18 | 19:26

Je klinkt als een zwitsal Ali.

keestelpro | 05-01-18 | 20:24

zonder gitaar géén blues en de gitaar komt oorspronkelijk uit spanje dus...,the memphis horns?trompetten,saxofoons,de klarinet ALLEMAAL UIT EUROPA.Rock 'n Roll zwarte muziek??ik ben tientallen keren voor mijn werk in afrika geweest,NOZW,en ik heb heel veel afrikaanse muziek gehoord op de radio maar vooral ook live en wat denk je,ik heb daar nog nooit muziek gehoord die ook maar in de verte op R&R leek,zonder "witten" had zwarte muziek zoals we die nu kennen niet eens bestaan(en de roots van R&R liggen in britse folkmuziek meegenomen naar Amerika door welsh en english miners)

sjarrel195 | 05-01-18 | 18:48 | 1

Rock and roll betekent gewoon noiken. Nothing less nothing more

Jos Tiebent | 05-01-18 | 18:50

Zonder gitaar geen blues. En nou even in je kop graven waar die gitaar vandaan kwam.

Jos Tiebent | 05-01-18 | 18:48 | 1

En de stemming van de snaren. En de reden om te klagen (blues is klaagzang)

Jos Tiebent | 05-01-18 | 18:49

Huidskleur als argument gebruiken, het blijft kansloos.

Recalcitrant_Schaap | 05-01-18 | 18:47

Maar inderdaad, Minerva kakkers als Constanteyn moeten inderdaad hun bek houden over de blues. Da’s inderdaad voorbehouden aan negers, zelfs als ze blank zijn en uit Ierland, Schotland of Drenthe komen.

Stormageddon | 05-01-18 | 18:46 | 2

Amen

PMAallday | 05-01-18 | 18:47

@PMAallday | 05-01-18 | 18:47
Dat is inderdaad, misschien na Grolloo, de hoofdstad van de Blues in Nederland.
www.cafedeamer.nl/

Stormageddon | 05-01-18 | 18:58

Ongeacht de kleur van je huid: Rap, gewoon niet doen. Nooit. Nimmer, nada, nakkes.

Abject | 05-01-18 | 18:45 | 1

Blues is geen black privilege net als slavernij.

keestelpro | 05-01-18 | 18:43 | 1

Slavernij is ook geen Black privilege: de blanken in Nederland zijn tegenwoordig de slaaf van vele (niet alle) non blanke medemensen. De regering functioneert hierbij als slavendrijver (en pikt daar ook menig graantje van mee). Waarom zouden blanken dan niet de blues kunnen hebben (en spelen)

InAnumPerRegimine | 06-01-18 | 10:42

Ook de meeste zwarten kunnen geen blues maken. Doet mekaar allemaal na. Dit is blues: www.youtube.com/watch?v=IUK8emiWabU Oja, en de witte uitzondering is André Hazes. Die had ook de blues. Vind ik.

Hufterst | 05-01-18 | 18:43 | 4

Ik vind haar wel knapper dan André Hazes. Veel knapper!

keestelpro | 05-01-18 | 18:47

Linkshandigen rule the artistic world! Dat jij je rechts aftrekt als enige positieve levensuiting geeft je niet het recht minzaam te zijn, eikel.

Ernst Oosters8389 | 05-01-18 | 20:35

Ernst Oosters8389 | 05-01-18 | 20:35 drol ze is niet alleen linkshandig maar haar snaren zitten ondersteboven. Her is een rechtshandige gitaar

Hufterst | 05-01-18 | 22:20
▼ 1 antwoord verborgen

Johnny Winter,White Hot & Blue opzetten doet.

V.Dattum | 05-01-18 | 18:43

De reden om echte blues te spel4en, vanuit gevoel, emotie en ervaring staat uiteraard los van huidskleur, maar is gerelateerd aan het gemoed van de muzikant.
Als pure entertainment zijn heel wat blanken overigens ook zeer wel in staat gebleken de blues te spelen.

Gerf | 05-01-18 | 18:43 | 1

Kudos.
Het gaat om het dieper gevoelde gemoed waarin men speelt.

Rest In Privacy | 05-01-18 | 18:56

Waar pijn is, daar is de blues present.
*gitaar pakken doet en the white mans blues spelen gaat doen*

Rest In Privacy | 05-01-18 | 18:43

Gary Moore is dood maar he still has got the blues.

keestelpro | 05-01-18 | 18:42

Carlin en Blues... Is toch een beetje als Rappert Boef en muziek.

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 18:42

@ George Carlin (vzmh) & @Zent:
Een issue maken van huidskleur: Gewoon. Niet. Doen.

keestelpro | 05-01-18 | 18:41

Mwoah. Harry Muskee. Eelco Gelling. Daniel Lohues. Peter Green. Eric Clapton. Rory Gallagher. Van Morrison.... (vul maar aan)

Stormageddon | 05-01-18 | 18:41 | 1

Zo is dat. Peter Green (nogmaals want zooo good), Alvin Lee, Page en niet te vergeten onze eigen Ted Oberg.

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 18:44

Blues = Muddy Waters punt uit.
Oh en BB King natuurlijk.

Ruimedenker | 05-01-18 | 18:41 | 1

Blues = Charlie Patton met bijvoorbeeld 'Jesus Is A Dying Bed-Maker'.
Overigens schijnt de Charlie de vleesgeworden 'melting-pot' te zijn: beetje Native American, beetje Afro American en een beetje Caucasian.

Aristotalloss | 05-01-18 | 23:20

moody blues, The Who.

Next

bergsbeklimmer | 05-01-18 | 18:41

Uhm Zentgraaff u snapt niets van die muziek(niet dat het moeilijke muziek is ofzo),u bent een rare man. Geen argumenten verder. Net of argumenten mensen ooit op andere gedachten brengen.

RickTheDick | 05-01-18 | 18:40

Die gast is al tien jaar dood; fuck hem!

hStripe | 05-01-18 | 18:40

Wat een onzinnig epistel: talent en smaak gaan huidskleur te boven.

Mij zul je niet horen zeggen dat Hans en dochterlief Dulfer tot de absolute top van de jazz- en bluesmuziek behoren, maar waarom zouden ze er niet over mogen praten?

Waar ik een grotere hekel aan heb zijn mensen die denken dat ze met het laten vallen van een naam als Lead Belly zichzelf bewijzen als blueskenner. Al zijn de mensen die dwepen met de, zogenaamd, verlichtte teksten van George Carlin nog erger: lees eens een willekeurige biografie van de beste man en leg mij dan nog maar eens uit hoe zijn anti-consumentisme, anti-kapitalistisme en moraliteit zich vertaalde naar zijn eigen leven en keuzes.

Zeemeerminneke | 05-01-18 | 18:40 | 1

Precies, makkelijk scoren Zentgraaff!

PMAallday | 05-01-18 | 18:53

Ik vind mooi!

LuckyGirl | 05-01-18 | 19:15

I bet you do. Een van de mooiste mannenstemmen ter wereld. :-)

keestelpro | 05-01-18 | 20:22

Mee eensch .
Was trouwens bij het laatste concert van Johan D. in Ahoy en die smeet er later op de avond een paar nummers blues uit en de keet ging aardig los

Toontje-S | 05-01-18 | 21:39

Die Carlin moet z'n dooie mond houden.
witte mensen hebben dan misschien niet de bloes, ze spelen het wel veel beter en gevarieerder,

Petrus Poortwachter | 05-01-18 | 18:39

Nirvana heeft mij naar Leadbelly gestuurd

h3* | 05-01-18 | 18:39

Negers met rieten rokjes, naffers op een kameel i.p.v. op een scooter enz. enz. Als we deze mening doortrekken.

JanvandeBiertent | 05-01-18 | 18:38
-weggejorist-
Acar_ketimun | 05-01-18 | 18:36 | 2

uhm de SRV man was aardig wit en speel best aardig Blues dus ome George had blijkbaar ook wel eens z'n dag niet.

krem | 05-01-18 | 18:36

Nah, ik vind de bijdragen van Hans Dulfer aan het oudere werk van Barrelhouse echt geweldige shit.

God Zelf | 05-01-18 | 18:32

Racist.

robotpie | 05-01-18 | 18:31 | 4

Rommelende Onderbuik | 05-01-18 | 18:46 Het gaat er niet om wat MAG maar wat KAN. Zoek jij eens... laat eens zeggen... Chaconne D mineur voor viool van Bach in een uitvoering van iemand met een zwarte kleur. Mijn niet bekend dat het zelfs maar bestaat. Maar ik zou 't wel verwelkomen.

Hufterst | 05-01-18 | 18:53

@Hufterst | 05-01-18 | 18:53
George Bridgetower heeft dat stuk vast gespeeld. Helaas waren de opnamemogelijkheden in die tijd nogal beperkt.

Litsehimmel | 05-01-18 | 19:03

Hufterst | 05-01-18 | 18:53
En waarom zou dat iemand moeten beletten om het toch te proberen of te doen, als hij/zij en toehoorders dat nu leuk vinden? Genetisch gezien zijn er denk ik geen beperkingen (dat is misschien wat anders een aantal atleliek onderdelen).
Een etnische chinees als Yo Yo Ma speelt een prima potje cello. En een Jessye Norman zingt menig witte sopraan eruit. Ik zie het probleem niet.
Maar van mij mogen het blauwe smurfen zijn.

Rommelende Onderbuik | 05-01-18 | 19:06
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken