Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vraag aan NRC. Hoe houdbaar is de Top 2000 nog?

Analyse. De Top 2000 is vanaf 25 december te beluisteren op NPO Radio 2. De ooit zo vooruitstrevende radioshow is nog steeds een luistercijferkanon. De vraag is voor hoelang: het programma lijkt hopeloos verouderd. Door HANS KLIS.

Wit en seksistisch

"Wat in 2017 opvalt – na #MeToo en de anti-immigrantensentimenten die Brexit en de opkomst van Donald Trump aanjoegen – is hoe wit, seksistisch en LGBTQ-onvriendelijk de Top 2000 is. Blablabla."

NRC kom er maar in!

Reaguursels

Inloggen

Volgens mij is Freddy Mercury -of was, liever gezegd- zo bruin als maar kan.

Mastodont Zombie | 11-12-17 | 10:24

De top 20(00) in Afrika is ook racistisch. Zwart, man, racisme, seksisme

chrisjuh | 11-12-17 | 10:20

Het NRC, is een foute krant. Aangestuurd door een discipel, van Soros. Deze miljardair - hoe komt hij aan dat vermogen - heeft zijn giftige tentakels overal in zitten (media, politiek, activistische groeperingen). Hij doel wat hij heeft is al het goede om te buigen naar het kwaad. Daar leeft hij van. Daar behaalt hij zijn geldelijk gewin door. Hij zet mensen hiervoor in die beïnvloedbaar zijn en gevoelig zijn voor geld, macht en status. Zoals het altijd gaat, zijn er veel mensen die zich laten manipuleren om bovengenoemde redenen. Integere mensen zijn er in de bestuurlijke lagen die er toe doen, niet of nauwelijks meer. Vrije denkers al helemaal niet meer. Zo die er zijn, worden zij onmiddellijk kalt gestelt. Ook hier gaat verandering in optreden. Het Volk, laat zich niet meer beïnvloeden door gemanipuleerd nieuws.

De Evangelist | 11-12-17 | 00:27

De top 2000 is een prima programma voor vroeg dementerende huisvrouwen.

donkeyman | 10-12-17 | 23:30

Is Billy Joel BLANK ???

kippevlees | 10-12-17 | 20:42

En inderdaad. Mercury (aka Farrokh Bulsara) Tanzaniaanse Parsi relnicht. Kun je moeilijk een boze witte man noemen.

Speitoptantje | 10-12-17 | 20:10

Ik strijd al jaren voor Baby Love van Mothers Finest. Multi culti black powerfunk.

Speitoptantje | 10-12-17 | 20:06

"What's going on", vroeg Marvin Gaye zich ooit af, en gelijk had hij.

HerDietrich | 10-12-17 | 19:43

Man man wat een reacties om niks. Farrokh Bulsara staat op 1 als homoseksuele lichtgetinte geboren afrikaan. Het hele artikel wordt daarmee gediskwalificeerd. Dat gehele gedoe om zwarte witte muziek. Phil Lynnot was zwart en harry wayne casey was wit. Ik rust mijn koffer.

Blotus | 10-12-17 | 19:18

Zwarte mensen hebben tot nog toe minder gepresteerd. Dat is niet racistisch. Dat is een verifieerbaar feit. Maar niets belet zwarte mensen om daar vandaag nog verandering in brengen. Kom op, zwarte mensen. Componeer muziek, schrijf gedichten en romans, maak films, doe baanbrekend wetenschappelijk onderzoek, bouw monumentale gebouwen, bedenk een staatsvorm die beter is dan de vertegenwoordigende democratie, sticht eens een universiteit, begin een kunststroming, wordt topkok, ga wijn maken of bier brouwen, begin een tv-zender, mediabedrijf of krant, richt scholen op, run for president.

Stijlicoon | 10-12-17 | 18:57 | 2

Vaag commentaar dit. Blues is zeker ook wit? Obama? Rest is ook wel redelijk gedaan. Wij zijn een wit land, dus is de top 10 wit, is geen kwaliteitsverschil. In een zwart lans zal het anders zijn. Maargoed, zwarte mensen hebben minder gepresteerd. Waarom is dat denk jij?

suqmadic | 10-12-17 | 20:08

Als witmens moet ik toegeven dat de beste muziek toch echt door de brothers en sisters werd en wordt gemaakt.

Weerduivel | 10-12-17 | 20:33

"hoe wit, seksistisch en LGBTQ-onvriendelijk de Top 2000 is"

Dat lasagne mijn lievelingseten is wil niet zeggen dat ik friet met kroket ook niet heel lekker vind.
Ofwel, het een sluit het ander niet uit.
Overigens, Freddy Mercury blanke boze man? Doe eens je huiswerk en hou je waffel.

Draak uit Brabant | 10-12-17 | 18:56

Nee is ok. De NPO compenseert dit met de Zwarte Lijst.

PresidenteDeConjovia | 10-12-17 | 18:24 | 2

De ultieme smoes: "ik ben geen racist. Ik heb ook zwarte lijsten!" Maar de lijst der lijsten bestaat alleen uit witte mannen. Dat Is "institutioneel racistisch".

Rest In Privacy | 10-12-17 | 18:54

"Ik ben geen aanrander, ik heb ook zwarte onderbroeken"

PresidenteDeConjovia | 10-12-17 | 20:48

Zolang de hoofdredactie van NRC uit roomblanke mannen (en 2 roomblanke) vrouwen bestaat, past ze maar 1 ding: maul halten.

medusa324 | 10-12-17 | 18:19

Dan wil ik hierbij graag de vergadering afsluiten, en mededelen dat we tot de conclusie zijn gekomen dat muziek tijdloos en universeel is. U kunt een biertje pakken uit de koelkast.
En hierbij verklaar ik de vergadering tot gesloten.

Sinterbikske | 10-12-17 | 18:03

Zouden die sukkels bij NRC wel eens van de Cosby Show gehoord hebben? Of hebben alleen negers het recht om met alleen huidskleurgenoten een serie te maken?

vanFleppensteijn | 10-12-17 | 17:33 | 2

Ligt een beetje gevoelig nu #metoo haha

Sinterbikske | 10-12-17 | 17:54

Doctor Huxtable bleek toch niet zo'n fijn rolmodel te zijn als het leek...

Fontanarossa | 10-12-17 | 18:53

Ik ben zelf niet de jongste maar ik erger me al jaren aan die Babyboom top 10. Allemaal oude lullen nummers. Dat vond ik in de jaren '80 al, toen ik nog Jung, Schön und Knusprig was en nog steeds is het een oude lullen babyboom NPO top 10.

Basil Fawlty | 10-12-17 | 17:29 | 1

Idem hier!
Wat een grijsgedraaide kutmuziek is dat zeg!

Gerrit gordijnstok | 10-12-17 | 19:24

Ik dacht dat we met zijn allen hadden afgepsroken hadden om "Hij was maar een neger" van de Zangeres Zonder Naam de top 10 in te stemmen?

skoftig | 10-12-17 | 17:24

De vraag is hoe we die 3% gekken uit de media en politiek krijgen die de sfeer in Nederland verpesten met hun racistische haat richting alles wat blank is. Daarbij ook een een enorme afkeer van wat by-far de beste cultuur op de wereld is. Ziek.

GerMonster | 10-12-17 | 17:21 | 2

Eens. Maar we laten het keer op keer weer gebeuren. We stonden er bij en keken er naar.

EersteTweedeKamer | 10-12-17 | 17:30

EersteTweedeKamer | 10-12-17 | 17:30
Helaas, je hebt gelijk, geen idee hoe we dit moeten aanpakken als de media in handen is van dat kleine groepje totaal gestoorden.

GerMonster | 10-12-17 | 17:38

Het zou leuk zijn als GS volgend jaar een nummer promoot en kijken of ze die erin kunnen krijgen, ik zeg: E-rotic - King Kong. Leuke clip, gezellig en inclusief.

Papierversnipperaar | 10-12-17 | 17:09 | 5

Als je er echt achter staat, dan wil ik hierin best met je meegaan.

Sinterbikske | 10-12-17 | 17:35

Altijd in voor een lolletje. Ken je dat nummer ' one day fly' nog? Was toen ook een geslaagde actie

Sinterbikske | 10-12-17 | 17:37

Nee. 'Rocking Billy' van Ria Valk. Ooit een vaste waarde in Veronica's Top 100 Aller Tijden, nu volslagen genegeerd door de top 2000.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 18:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we nou godsamme eindelijk weer eens normaal doen met 'n allen? Graag...

Reykjavik | 10-12-17 | 17:08 | 1

IJsland mag wat mij betreft z'n veto gebruiken.

Sinterbikske | 10-12-17 | 17:11

Wees blij dat er geen aanslag heeft plaatsgevonden. Dan zat John Lennon er ook nog tussen.
Maar goed: volgende keer: Jimi Hendrix, Pointer Sisters, Gerard Joling, Bronski Beat, Earth Wind and Fire, Billy Holiday. Je moet nog echt nadenken...

TB2318 | 10-12-17 | 16:42 | 2

Al mijn guilty pleasures in de top 10? Zou ik persoonlijk wel een keer leuk vinden

Sinterbikske | 10-12-17 | 16:49

Ik ben hierbij uitgelopen toen ik in 1995 in New York was: "Grateful Dead Fans Hold Memorial, Despite a Ban - Hundreds of Grateful Dead followers played cat-and-mouse with the police across Central Park yesterday, defying a ban on a memorial gathering for the band's leader, Jerry Garcia." www.nytimes.com/1995/08/20/nyregion/gr... Dat was op Strawberry Fields dus (vernoemd naar het Lennon-nummer), waar John Lennon was vermoord - heel veel rouwende Greatful Dead-fans dus met kaarsjes, die zaten waar John Lennon destijds vermoord was. Was eigenlijk dubbel indrukwekkend..

nickolaas | 10-12-17 | 17:34

Daar staat tegenover dat in de Afrikaanse Top-2000 wel Zwarte vrouw liedjes te vinden zijn.

lulleficatie | 10-12-17 | 16:32 | 3

Met dit soort repertoire luister ik mee: "Lenny Kravitz - I Belong To You" www.youtube.com/watch?v=ucvLuGgsGS8 (het betere werk, voor die tijd.. begin jaren '90 zal dat geweest zijn ... mijn middelbare schooltijd).

nickolaas | 10-12-17 | 17:11

Of dit numme,r met de informele aan blank-nationailistische gevoelens appellerende ondertitel "Koeman Gooit" (in de intro) "Youssou N'Dour - 7 Seconds ft. Neneh Cherry" www.youtube.com/watch?v=wqCpjFMvz-k

nickolaas | 10-12-17 | 17:47

Wat Boudewijn de Groot in de top10 van de top 2000 te zoeken heeft is mij niet duidelijk.
Voor de rest kan ik er wel mee leven.

VW, alles ist vorbei | 10-12-17 | 16:28 | 1

Boudewijn vervangen door een Beatles nummer en ik maak verder geen bezwaar.

suqmadic | 10-12-17 | 16:35

Stel dat er een planeet ontdekt wordt, met leven, waar op wezens wonen die op mensen lijken, en ze allemaal een donkere huidskleur hebben. Het zou feest zijn op aarde want er is leven op een andere planeet ontdekt.
Maar stel nu eens dat die wezens allemaal blank zouden zijn...

Sinterbikske | 10-12-17 | 16:26 | 6

@ suqmadic | 10-12-17 | 16:35

Racisme van het Universum?

Klassenfeind | 10-12-17 | 16:51

@mexicano + satesaus Door wie dan? Geenstijl in dit geval? Er is niemand die hier nog iets van gezegd heeft verder toch?

suqmadic | 10-12-17 | 17:03

Je antwoord begon met ' WTF' , en als je even de moeite neemt om alle reacties te lezen, en ook bijvoorbeeld die van peter Rombouts op npo2 top 2000.

Sinterbikske | 10-12-17 | 17:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Weet je wat? Ik hoop dat All In The Family met Archie Bunker weer eens op pime-time word uitgezonden. Zeg maar na GTST of het 20 uur journaal.

Fi-Bu-Bla | 10-12-17 | 16:26 | 1

Zou heerlijk zijn.

suqmadic | 10-12-17 | 16:36

Ach, hoe je het ook bekijkt, Bohemian rhapsody is geen popsong. Het is een medley of mix van drie ideeën van Frederic voor het album 'A night at the opera'. Het enige wat wat het lied bij elkaar smeedt is de tekst, wat ook nog eens los zand is zonder enige rijmelarij. Het is gewoon allesbehalve een popsong, wat natuurlijk weer de nodige interesse wekt.
Het lied (nouja, de compositie) toonde wel de mogelijkheden van wat er allemaal mogelijk is in muziek als je maar genoeg overdubs kan maken (meer dan 90 heb ik ooit eens begrepen). Het feit dat dit nummer nooit live uitgevoerd kon worden, naast alle nummers van Pink Floyd, Yes, et cetera, was temeer de reden voor het ontstaan van de punk, wat dus eigenlijk het minimalisme van de popmuziek inluidde. Zodat er weer bandjes het podium opdurfden om nieuwe muziek te ontwikkelen.
Wat dat betreft is B.R. een heipaal geweest voor de hedendaagse, of ondertussen antieke popcultuur sinds eind jaren 70, waar de een groot deel van de rest van de top 2000 uit bestaat.

Jos Tiebent | 10-12-17 | 16:23 | 1

Ach Jos, die Top 2000 is de stem des volks. En dan hebben we het over het volk dat stemt, voor een groot deel nostalgisch gestemden die niet willen dat de wereld verandert. Rijxman zit voorlopig nog goed, die honderden miljoenen zullen blijven stromen tot de droom uiteenspat.
Wel leuk voor de jongeren die toevallig meeluisteren als hun ouders of grootouders de FM-radio in de auto op de Top 2000 hebben afgestemd. Pikken ze misschien nog wat mee uit de rijke historie van de popmuziek. Er zitten juweeltjes tussen die je verder nooit meer voorbij hoort komen.

Schoorsteenveger | 10-12-17 | 16:31

Als Man's not hot niet in de top 25 staat...

Kartelmaster2000 | 10-12-17 | 16:18 | 2

Zo maar een opmerking: dat de schoorsteen moet roken is een sine qua non. Maar zorg dan verdorie dat het soepeltjes werkt. Zo bijzonder privaat nl.wikipedia.org/wiki/Privaat is het open riool internet nou ook weer niet. Zoals met zoveel dingen, een mens leert er mee leven. Als ik het internet zou moeten geloven, wat ik niet doe, ligt het allemaal aan mijn trouwe modem. Mijn eigen bruggenbouwer: yeah right www.youtube.com/watch?v=tRHVMi3LxZE

Rest In Privacy | 10-12-17 | 16:46

Dat krijg je in een land waar hoofdzakelijk blanken wonen :)

boccelullus | 10-12-17 | 16:12 | 3

Het zou best wel kunnen dat de generatie die daarop stemt inderdaad blank en een beetje geagiteerd is (om met de woorden van Obama te spreken.. afgelopen week op een gesloten bijeenkomst in Chicaco.. na de Jeruzalem-speech ;) "Obama invokes Nazi Germany in warning about today's politics" edition.cnn.com/2017/12/08/politics/ba... ). Dat is de generatie van na Micheal Jackson, Prince en Tina Turner en nog wat namen die daar best wel hadden kunnen staan.. goede kans dat jongere mensen niet meer voor dat soort dingen bereikt worden (maar in wat Obama dus gezegd had zat dus ook duidelijk de boodschap 'Let op! -als er gestemd wordt moet je erbij zijn.. ). Trump heeft toch voor een belangrijk deel gewonnen door seniore blanke boze mensen.. en dus relatief weinig jongeren die gingen stemmen.. idem met Brexit.

nickolaas | 10-12-17 | 16:31

Overigens de wansmaak van mensen! ;) In het segment 'symfonic rock' (er was een tijd dat alles een beetje als de opera moest wezen - Pink Floyd in het lijstje en ook November Rain ergens zijn in dat lijstje dan nog de mooiste voorbeelden daarvan).
Maar deze overtreft eigenlijk bijna al die andere titels (kwestie van smaak natuurlijk.. maar een heel mooi album is dat ook - zeker voor die tijd: " Marillion - Pseudo Silk Kimono/Kayleigh/Lavender www.youtube.com/watch?v=KzZHFexqRWY - hoort achter elkaar en aan elkaar, heel oplettend van de Youtube-uploader.. ).

nickolaas | 10-12-17 | 16:42

En qua 'inclusiviteit' had ik dit nummer ook nog wel getolereerd ;) "Tracy Chapman - Fast car" www.youtube.com/watch?v=DwrHwZyFN7M (Amerikaanse artieste, maar haar hits vielen ook samen met de val van het apartheidsregime in Zuid-Afrika, etc - en waren ook vaak een protestliederen, zoals heel veel popsongs in die tijd ). Mogelijk komt er weer zo'n periode - ik zie millenials en de generatie daarna regelmatig met scherpe en maatschappij-kritische teksten komen (en net als 'rechts' kunnen zijn ook ongefilterd de massa bereiken - mooiste manier ook om mensen met fossiele waarden weg te krijgen en die het sowieso als gevestigde orde voor jouw generatie dreigen te verpesten ;) Go go go! zou ik zeggen, ik mis die tijdgeest uit de jaren '80 ook wel een beetje.. bijna alles was protest of in ieder geval kritisch toen ;) sowieso goede basis voor creativiteit.. daar versla je mensen mee over het algemeen ook.. )

nickolaas | 10-12-17 | 17:05

Kleingeestig geouwehoer door verdwaalden witten en racistische zwarten. Een top2000 uit een gedeelte van de wereld waar witten hun oorsprong vinden. Is dat racistisch ? Nee natuurlijk niet. Dezehele opvatting is gestoeld op nonsense.

Een beetje journalist die aan wil tonon dat dit gedeelte van de wereld achterblijft qua ontwikkeling van diversiteit, legt daar de top2000 of aanverwante naast van donker Afrikaanse en gele Aziatische gebieden en toont zo keihard zijn of haar gelijk aan.

Nou doe dan.

netniet | 10-12-17 | 16:11

Diversiteit is een metastaserende tumor van de maatschappij.
In de VS is het een stap erger al, daar waar de diversiteits-gestapo aan de macht komt in het bedrijfsleven:
www.youtube.com/watch?v=RdYzTGYecAE

letters_of_cijfers | 10-12-17 | 16:05

Zelfs ik vraag me af wanneer stoppen we eigenlijk eens met die quwe meuk. Altijd maar weer dat Queen geneuzel. Het is zo voorspelbaar en totaal achterhaald

Therapietje | 10-12-17 | 16:02 | 2

Niemand houdt je tegen ook mee te stemmen. Waarom dit zure gedoe. Waarom geeft je er aandacht aan. Als men zo'n bejaarden top 2000 wil maken, mag dat toch? Iedereen mag meestemmen. Het is zelfs nog oneerlijk jong, omdat veel ouderen niet weten hoe ze via de computer de stemmen moeten geven. Wat een probleem. Er komen liedjes op de radio van mensen die hebben doorgegeven dat zij dat leuke liedjes vinden.

TB2318 | 10-12-17 | 16:45

Dit is ook wel typisch 'top 2000' repertoire - net iets te dramatisch om op radio 1 de tijd mee te doden tijdens een Tour de France-etappe.. maar zeker waardig voor de top 2000 (top 25) "Savage Garden - To The Moon & Back (Extended Version)" www.youtube.com/watch?v=HCm6gRHINqA (hmm, kwam uit toen ik studeerde, ik dacht eerder,, nou ja, ik heb wel meer gemist geloof ik omdat ik op die faculteit mijn tijd zat te verdoen achteraf gezien ;) ).

nickolaas | 10-12-17 | 17:20

Tja... dit is nu nog een grap ,maar er zijn genoeg negers die dit serieus opvatten en de tweede kamer induwen . Meer dan 200 tot 250 negers zijn genoeg om samen met msm dit land in rep en roer te brengen .

Koning BongoBongo | 10-12-17 | 15:53 | 3

Waar haal je die cijfers vandaan joh?

suqmadic | 10-12-17 | 15:55

Does it matter joh ? Jij bent alleen getriggerd door het woord 'neger ' . Am I right ?

Koning BongoBongo | 10-12-17 | 15:58

niet echt nee, was dat je bedoeling dan? Verder verzin je maar wat geloof ik.

suqmadic | 10-12-17 | 16:18

Het zou fijn zijn als je binnenkort weer gewoon blank mag zijn in Nederland. Ik vind andere mensen ook prima, en die mogen zijn wie ze willen zijn. Maar daar staat tegenover dat ik die vrijheid zelf ook wil hebben.

teevee | 10-12-17 | 15:50

De top 2000 is net zoiets als vragen bij een steakhouse wat ze een veganistische tempeh-ding vinden. Of bij een veganistische snackbar vragen wat ze van een big mac vinden. Het is voor en door de Radio 2 luisteraars. Nou, dan krijg je dit. Degenen die nooit naar Radio 2 luisteren hebben vast een andere voorkeur.

kloopindeslootjijook | 10-12-17 | 15:46

het moment waarop wij voor de allerlaatste keer iets gaan vernemen van de Flämischer Beobachter komt héél veel eerder dan het moment waarop de mensheid iets uit de top 2000 zal willen horen.

bisbisbis | 10-12-17 | 15:45

Queen hoort gewoon op de eerste plaats, de beste zanger ooit.

gato | 10-12-17 | 15:44 | 3

Queen is een zanger, je las het hier als eerst.

Historicuck_Han | 10-12-17 | 15:53

Ik denk dat ie de zanger van Queen bedoeld.

suqmadic | 10-12-17 | 15:56

Queen is altijd al een zwaar overschatte band geweest. Heb die aandacht nooit zo begrepen. En dat doe ik nog steeds niet.

druipsmurf | 10-12-17 | 16:32

Muziek is ook programmering van de mond vooral als het een staatsomroep is. Muziek met passie niet in het straatje van de brainwashende elite komt er niet zomaar in. Hoeveel mensen er tegenwoordig naar de teksten en de boodschap? Resonantie heeft grote impact op de gesteldheid van al het leven vandaar dat men bepaalde frequenties eruit gefilterd heeft en veel digitaal is tegenwoordig. Alles is uit balans.

www.collective-evolution.com/2013/12/2...
www.luminanti.com/tfsolfeggio.html

Meneer_de_uil_13 | 10-12-17 | 15:42 | 1

"Mind" natuurlijk.

Meneer_de_uil_13 | 10-12-17 | 15:43

Oeoeoe oerend hard: hoe oud zijn al die rockers wel? Of wordt dit lijstje rechtstreeks vanuit de Hades uitgezonden? Rinus op zien motor en Bertus op de BSA...

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-12-17 | 15:40 | 6

Tinus that is.

Dirty-Harry44 | 10-12-17 | 16:00

Poekieman | 10-12-17 | 15:58
Tied'n bin veul meer'andert (als ik Opsporing Verzocht mag geloven):
Achmed & Mo met hun tasje op een gestolen Piaggios

ScumbaggusMaximus | 10-12-17 | 16:22

Ah we zijn weer bij buitenlanders beland. Netjes, ging snel.

suqmadic | 10-12-17 | 16:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat je er wel van kan zeggen naast dit wat kinderachtig/rancuneuze betoog is dat het een door-en-door saaie lijst is, samengesteld door vooral 45-plussers die Child In Time en Stairway To Heaven nog (of weer) op LP hebben.... Het is een soort Arbeidsvitaminen voor tijdens de uitbuikdagen na de Kerst.
Overigens ís Jimmy Page een viezerik, dat is officeel....

Donkersloot | 10-12-17 | 15:39

Vind het nogal meevallen.
1. Als homofilie niet had bestaand had Freddy Mercury het wel uitgevonden.
2. Zoetsappige homo- en wijvenmuziek.
3. Robert Plant met zijn lange gekrulde haar.om de gay-community te pleasen. Ook nog eens getrouwd met een dame uit Indië.
5. Loflied op het geboren worden van een kind, een vrouwenprivilege dat aan ons mannen onthouden is.
6. Black. Need I say more?
7. Zie maar eens een vrouw te vinden die zo´n lied kan maken.
8. Zie 2, maar nog erger.
10. De gruwelijk verbouwde Axl Rose een man noemen is een belediging voor alle mannen.

spanarchist | 10-12-17 | 15:36 | 2

Vroeger was AXL Rose wel sexy, zag hem ooit in Nijmegen.
Staat Motorhead er niet in, Lemmy, ook al dood.

gato | 10-12-17 | 15:47

Jij gaat dit serieus verdedigen? Haha, was niet echt nodig joh.

suqmadic | 10-12-17 | 15:56

Eh... je hebt blijkbaar geen idee waar dit liedje over gaat, wel?

Donkersloot | 10-12-17 | 15:44

Ehm, ik zat in de SJWS * mode van het artikel.

* SJWS = SJW Sarcasm

gekwetst | 10-12-17 | 16:14

Leuk hoe het meeetoooo gedoe wordt opgerekt in die NRC " analyse "
" Ik ben heel boos op hem. Hij is met me naar bed geweest en heeft me na afloop nooit meer gebeld!” Dan kan ik nogal wat naming and shaming tegemoet zien uit me jonge jaren.
Daarnaast kijken naar het verleden met de bril van nu is geen goed idee. Andere tijden

Drkildare | 10-12-17 | 15:31

Liedjes luisteren is iets voor sentimentele en dromirige mensen,als je muziek gaat zitten luisteren dan kom je vast iets tekort in je leven.

kzegje | 10-12-17 | 15:30 | 1

Zegt een reaguurder

Sinterbikske | 10-12-17 | 15:32

*toepasselijk plaatje opzetten doet*
"I'm dreaming of a white Christmas...."

Schoorsteenveger | 10-12-17 | 15:27 | 2

Heerlijk he? Hoef vandaag geen naffer op te zoeken om met mn neus de sneeuw in te duiken.

Sinterbikske | 10-12-17 | 15:31

Zal wel anti-roos reclamemuziek zijn......... Met je white Christmas.

RussischeTrol | 10-12-17 | 15:44

Vraag me af of die vermelding 'man' nog wel kan in deze tijd van genderneutraliteit. Mercury was natuurlijk sowieso geen man.

RussischeTrol | 10-12-17 | 15:25

Blank. Man. Passie. Motivatie. Initiatief. Ja, dan belandt je in de top 10. What's the problem? Kwetsjankies.

Wachtmeester R | 10-12-17 | 15:25

Farrokh op een valt toch echt onder lichtgetint. Perzische origine, geboren op zanzibar, afrika. Opgegroeid in india. Zwarte man als beste vriend...
Of het moet die ierse lover van em zijn.

Oh ja, hij was ook nog homo..

Blotus | 10-12-17 | 15:21 | 1

De jeugd en de 'achtergestelden' janken wel, maar de meesten hebben geen flauw idee wie Freddy mercury was. Laat staan dat ze verstand hebben van muziek.

Sinterbikske | 10-12-17 | 15:27

Zo heb ik ook altijd gevonden dat John Mayall, en al die blanke eh.. witte muzikanten die zijn voorbeeld volgden zich diep schuldig hebben gemaakt aan cultural appropriation toen ze het waagden de blues te gaan spelen. Elvis was hun hun goede voorbeeld, die met "that's allright mama" schaamteloos jatte van Arthur Big Boy Crudup, een arme, door het witte patriarchaat zwaar onderdrukte afro-amerikaan. In feite is de hele popmuziek één groot bolwerk van patriarchale onderdrukking, een kartel van mediabedrijven, om nog maar niet te spreken van de gitaar- en versterkerbouwers, de plectrum-fabrikanten en fabrikanten van microfoons, allemaal bedrijven die door wite geprivilegieerden zijn opgezet. Eén groot complot! Alles is gestolen!

Schoorsteenveger | 10-12-17 | 15:19 | 2

Ik voel herstel betalingen aankomen van de witte muzikanten van nu, aan de arme zwartjes in the USA wiens voorouders allemaal slaven waren.

echtpaul | 10-12-17 | 15:27

echtpaul | 10-12-17 | 15:27
Wat ik me altijd afvraag is hoe ver je terug moet gaan met herstelbetalingen. Ik bedoel, waarom geen herstelbetalingen aan de nakomelingen van de bewoners van die arme dorpen in Afrika die het zonder jonge, sterke mannen moesten zien te rooien, nadat die door handelaren uit andere dorpen weggehaald waren?

Schoorsteenveger | 10-12-17 | 15:57

Het moet ook gewoon oude mannen muziek zijn. Je kon maar liefst 2 nummers van Armin van Buuren kiezen en 1 nummer van The Chainsmokers, dus moderne muziek is ook zo goed als verboden.
Gelukkig hebben ze tegenwoordig "aller tijden" weggehaald uit hun slogan want dat is het gewoon niet.

lsimon | 10-12-17 | 15:19 | 5

WOW, je mag dus 15 keer zelf nadenken. nou, nou, wat fideel van die Muziek Communisten. Ga je toch niet je tijd aan besteden.. Nog nooit naar geluisterd naar die onzin... Luister wel een oude aflevering van Noagenda oid. Of, en ja dat zullen de meest reaguurders niet begrijpen (Want levenslang slaaf) ik kiez mijn iegen muziek.. Echt waar, dat mag ik

Mark_D_NL | 10-12-17 | 15:43

Ben nu de top 4000 aan het luisteren op radio 10. Geen idee hoe deze lijst tot stand is gekomen. Maar geniet gewoon wel van die muziek. Dat heet vrijheid.

Sinterbikske | 10-12-17 | 16:36

Klopt! Het is ook niet beste muziek "aller tijden", het is gewoon de beste muziek ooit in een bepaalde tijd gemaakt. En veul beter dan al die bagger van nu... LOL

H.Teeuwen | 10-12-17 | 17:27
▼ 2 antwoorden verborgen

En ook zo gender NIET neutraal. Ik voel me buitengesloten en gediscrimineerd als ik "when a man loves a woman" moet aanhoren. We moeten naar een inclusieve samenleving toe. Verplicht.

echtpaul | 10-12-17 | 15:15 | 1

Jaaaaaaaaa!!! I want to breakfreeeee

Sinterbikske | 10-12-17 | 15:20

Ziehier de al enige tijd verwachte dood van identiteitspolitiek.
Identiteitspolitiek is partijdig racisme.
Identiteitspolitiek is voorgekookte emancipatie.
Identiteitspolitiek is vrouwelijk aaibaarheidsgeknuffel van de zwakke kindertjes in de klas.
Identiteitspolitiek is socialistisch gelijksheids-gedram.
Identiteitspolitiek is politieke eenheidsworst om Nederlands nationalisme te bestrijden.
Identiteitspolitiek is zwart racisme.
Identiteitspolitiek is slachtofferdenken voor geestelijk daklozen en innerlijk verkreupelden, waardoor zij de rest van hun leven met die gekleurde bril beter hun zieligheid kunnen uitventen.
Identiteitspolitiek is onbetrouwbare partijdigheid om 'n verborgen politieke agenda te verbergen.
Identiteitspolitiek is wat maatschappelijke mislukkelingen, onderaan de ladder roepen, als ze niks meer kunnen.
Identiteitspolitiek is symbolische strijd tegen vermeend Zwarte-Piet-racisme.
Identiteitspolitiek is voor derderangs Bekende Nederlanders, die de teloorgang van hun carrière willen stoppen met protestacties.
Identiteitspolitiek is beeldenstorm door holle vaten.
Identiteitspolitiek is de baby in 't hoekje die zit te mokken 'dat 't leven met al die kwaliteits-verschillen niet eerlijk is'.
En deze lijst is eindeloos uit te breiden.
En telkens grommen de falende verliezers, wanneer zij zeggen, dat er te weinig zwarten gezien worden die iets presteren, maar ze durven er niet bij te vragen, of dat misschien wel eens zou kunnen komen, omdat zwarten minder goede kwaliteit presteren. (vind ik van niet overigens, maar dat is mijn particuliere mening; wat zwarten doen is ook goed, echt waar, maar 'anders', op andere manier goed) En kunnen omgaan met verschillen, dáár hebben de gelijkheids-denkertjes met hun identiteitspolitiek nog héél erg lang eh, heel erg moeilijk mee. Want stel je voor, dat je zonder verongelijktheid zou leren omgaan met te accepteren en waarderen eh, 'verschillen' in de natuur, tussen de rassen, in de maatschappij?

Der Paulie | 10-12-17 | 15:15

Uiteraard Black op mijn lijstje gezet.

Glasgow Argus | 10-12-17 | 15:14

Vader Abraham staat er ook niet in. Smurfen maken de lijst ook kleurrijk.

Dagdief | 10-12-17 | 15:14

F*ck Leo Lucassen. bij gebrek aan Relevant topic hierover.
OT: Top 2000 is een witte mannen dingetje. Totaal niks mis mee.

kaasfondue | 10-12-17 | 15:13

Maar daarom hebben Sylvana en haar vriendjes toch de zwarte lijst verzonnen.
Ze voelden zich niet genoeg vertegenwoordigd in de witman 2000

Barbarous_Relic | 10-12-17 | 15:08

Waarom geen NWA, Snoop Dogg, Nate Dogg, Dr Dre etc?

Alleen maar ouwe lullen meuk dat we al miljoenen keren hebben gehoord.

Nacho_Vidal | 10-12-17 | 15:07 | 4

Nwa en snoop dog zijn inmiddels ook oude lullen hoor

Sinterbikske | 10-12-17 | 15:09

2 pac staat er wel in, beasty boys en nog wel wat meer. Natuurlijk niet in de top 10....

Dulacs | 10-12-17 | 15:10

Hip hop is toch muziek.

Wat een onzin weer.

Nacho_Vidal | 10-12-17 | 16:08
▼ 1 antwoord verborgen

Sowieso boycot Radio, boycot TV, boycot MSM internet, boycot papieren tijgers van vroeger, boycot linkschmensen, boycot slachtofferschap, boycot gehersenspoelden.. en boycot top 2000

DommeNeger | 10-12-17 | 15:06 | 3

Als je het allemaal boycot, waarom reageer je dan?

Sinterbikske | 10-12-17 | 15:10

Top2000 altijd fijn om te luisteren, heb er weer zin aan

Dulacs | 10-12-17 | 15:12

Goeie vraag @snackbarhouder. Beetje een komkommertijdonderwerp + tegel.

DommeNeger | 10-12-17 | 15:13

De top2000 met 16 keer anouk, 15 keer coldplay en 33 keer blof. En dat moeten dan de 2000 beste nummers van de wereld zijn. Totaal niet geloofwaardig.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 15:04 | 4

Nee... niemand van de NPO heeft beweert dat dit de beste 2000 numners zijn volgens de Nederlanders. Schijtlijst.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 15:10

Ondanks al die negativiteit wens ik je toch vast een fijne kerst.

Sinterbikske | 10-12-17 | 15:14

Geen negativiteit hoor. Het is wat ik zie en beoordeel van mijn oogpunt. Ik heb nog wat werkuren te gaan maar jij natuurlijk ook een hele fijne kerst dat staat los van of we het eens zijn of niet.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

Alle popmuziek is blanke muziek. Als men de overgrootouders van de zwarte muzikanten in Afrika had gelaten hadden ze echt geen blues gemaakt maar waren ze blijven trommelen op wat ze tot hun beschikking hadden.

solcama | 10-12-17 | 15:02

'Life is a tunnel, with black light at the end' van Opus is toch echt mijn onbetwiste nummer 1 in de top 2000. Ik schat nog een paar jaar, en dan zal ie echt al dat blanke correctie witte, gespuis van de eerste plaats afhouden.

Sinterbikske | 10-12-17 | 14:58

Er bestaat geen zwarte muziek. Er is gewoon muziek. Al een jaar of 40.000, sinds de eerste oermens ging grunten en op z'n borst ging roffelen. Er staat natuurlijk niets in de top 2000 aller tijden van voor 1950 of van buiten Nederland, geen idee wat er in 1750 op nummer 1 stond in Maastricht, laat staan in het jaar 450 in Nijmegen. Dus die 'aller tijden' kun je wel doorstrepen.
Want die mensen stemmen niet mee. En nog wel meer mensen niet. Bijvoorbeeld Radio 4 luisteraars zullen nauwelijks meestemmen, maar die hebben ook een favoriet. Of mensen uit de blues of metal of country. Zie verder de goed verdienende plug-werken van de bedrijf/stiching top 40, misschien dat Beelen daar iets over kan vertellen.
Dus wat je ziet is het resultaat van de nu levende stemmers die willen meedoen omdat ze tot de doelgroep behoren van radio 3. En wat die kennen. Dus misschien moet het de top 2000 van de radio 3 bubble heten. Als product met een grote doelgroep. Zoals de hamburger van MacDonalds. En blijkbaar hebben die mensen nu eenmaal minder met muziek, gemaakt door mensen met een kleurtje. Gaan we nu ook zeuren dat Blof niet genoeg in de top 40 van Zambia staat?

kloopindeslootjijook | 10-12-17 | 14:57

Als er vnl. blanke mannen hun stem uitbrengen is zo'n uitslag natuurlijk niet zo gek.
Verder.... als je je daar druk om maakt heb je een triest leven, denk ik.....

DeDenkerT | 10-12-17 | 14:54

Even wat nuance, want Coldplay maakt wel wijvenmuziek.

Harry Turtle | 10-12-17 | 14:54

Hele kleurtjesdiscussie bevestigd slechts ratrace gelijkend failliet deugend hopeloos afgedwaald Verlichtingsvollek. De wereld is van iedereen tralala reality sucks! Oja laat je niet offeren op hun altaar insteek democratie.

william7055 | 10-12-17 | 14:53

Volgens mij was Freddy Mercury toch echt zo ruig als een boender. En van een aantal anderen ben ik niet zeker, maar er zijn er zeker meer on dit lijst die genoegen scheppen in andermans achteruitgang.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 14:50

Volgens veel mensen was Mozart zwart en was alles uitgevonden door zwarten en moslims, dus over een paar jaar zeggen ze gewoon dat Freddy een zwarte broeder was.

Papierversnipperaar | 10-12-17 | 14:49 | 2

Fredje kwam alvast uit het mooie Rhodesië, wat nu de verlepte, straatarme, monoculturele, dictatoriale socialistische heilstaat Zimbabwe is.

Guido | 10-12-17 | 15:11

Tja Freddy heette eigenlijk Farrokh Bulsara en kwam uit Afrika, dus dat zal mij niets verbazen.

arabes_eut_domus | 10-12-17 | 15:15

Het lijkt wel of alles opeens langs de multicultie diversiteitsmeetlat gelegd wordt.
Zelfs kunstrecensies in deze policor krant.
Wilde alleen maar de recensie lezen van een bepaalde tentoonstelling over Amerikaans schilderkunst en dan krijg je opeens deze zinsnedes voor de kiezen:
"Dat honderd jaar kunst toch een eenheid is, komt ook doordat de exposanten vooral witte mannen zijn, bekende kunstenaars uit de canon. Daarmee vergeleken is de tentoonstelling in Emden spannender. Daar ontdek je minder bekende talenten en zie je bijvoorbeeld hoe realisme een politieke keus kan zijn: het opeisen van zichtbaarheid door minderheden. Hier zijn meer vrouwelijke kunstenaars, homoseksualiteit, burgerrechten, rassenongelijkheid. Al vraag je je af waarom die grotendeels in een apart zaaltje moeten."

leo de pejo | 10-12-17 | 14:47

Op welke plaats staat 'Hij was maar een neger" van de Zangeres zonder Naam?

Granduciel | 10-12-17 | 14:46 | 1

De binnenplaats van de plantage *ba dum tss*

Kapitein Stijlvol | 10-12-17 | 14:50

Volgens NRC bestaat de top-2000 louter uit Russische nepaccounts.

Lewis Lewinsky | 10-12-17 | 14:46

Al Bundy: "Ah, "Friends". Don't have 'em, don't need 'em, sure as hell don't wanna watch 'em."

knutsel_ | 10-12-17 | 14:45 | 8

Peggy: "Who would you rather spend your night with. A) your wife, b).."
Al: "B".

Graaf_van_Hogendorp | 10-12-17 | 15:17

Peggy:Did you missed me honey??
Al:With every bullet so far,.....

miko | 10-12-17 | 16:14

atheïstisch stemvee | 10-12-17 | 14:59
Dik wijf: Hoe durf je dat in mijn gezicht te zeggen!!??
AL; Ik zou het achter je rug zeggen maar mijn auto heeft maar een halve tank benzine!

miko | 10-12-17 | 16:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Ongeacht wat de NRC er van vind is dit gewoon een saaie afgezaagde lijst ouwe baggerzooi.

Balletje Mayo | 10-12-17 | 14:42 | 1

Nou en? Mensen vinden het leuk, het is volkomen onschuldig

PMAallday | 10-12-17 | 14:47

Wat is eigenlijk met White Christmas ????? Dat is toch ook racistisch????? Misschien rainbow christmas?

Bergbloempje | 10-12-17 | 14:41

Ik heb eens de top 100 van deze top 2000 vergeleken met de top 100 all times van het Amerikaanse muziekblad Billboard. Deze top 100 is samengesteld door gerenommeerde muziek journalisten, producers en muzikanten. Je raadt het al: de Billboard top 100 bevat ca 50% zwarte muziek, de Nederlandse hooguit 10 procent als ik het me goed herinner. Dat veel grotere percentage zwarte muziek in de Billboard versie komt niet door politieke correctheid maar domweg omdat deze samenstellers, in tegenstelling tot de NL samenstellers, een hele goede smaak hebben en zwarte muziek op waarde weten te waarderen. De top 2000 is een parade van wansmaak, theatrale symphonische kutmuziek. Long live rock 'n roll, rythm 'n blues en soul!!!

Fontanarossa | 10-12-17 | 14:39 | 3

Gut. Je zou bijna zeggen dat we in Nederland minder in aanraking komen met "zwarte" muziek vanwege onze culturele achtergrond en samenstelling van de bevolking. Bijna.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 14:46

Ik heb van 1974 tot 1992 de CashBox USA Top 100 muzieklijsten gevolgd. Meestal was een derde van de Top 100 pop gevuld met wat toen Black Music werd genoemd, (mag dat ik dat nu nu nog wel van de sneuneuzen?). En ik heb er volop van genoten. Als er in de Nederlandse Top 40 10 soulplaten stonden moest ik al heel blij zijn. En natuurlijke ook alle andere NL'rs die van deze muziek soort wist te genieten.

Tiltetapper | 10-12-17 | 14:55

Jaja hournalisten van een pop rock blad.
Als het puur op muzikaal vernuft en moeilijkheidsgraad zou gaan dan zou zauberflöte er ook in moeten staan.
www.youtube.com/watch?v=xTmFAVA0tkw

miko | 10-12-17 | 16:10

Ik ben zo goed, ik zou verboden moeten worden.

jemagookniksmeer | 10-12-17 | 14:38 | 1

Ben je van autodrop?
Je comment past verder wel bij je nick ;)

EEnzame SchizofrEEN | 10-12-17 | 15:13

Het NRC is hopeloos verouderd, daarbij blijft de sneeuw gelukkig voor altijd wit. Daar kan geen enkele dramlutser wat aan doen.

PijlVader | 10-12-17 | 14:37 | 1

Wees daar niet zo zeker van. Sneeuw is wit, altijd geweest, maar of dit ook zo zal blijven. Wat wel aangepakt kan worden door de BN’ers zijn de witte zebrapadstrepen en de belijning op de wegen. De zebra’s zelf zijn overigens ook nog een keer aan de beurt. Het witten van de tanden is binnenkort ook verledentijd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, we zijn er nog lang niet.

Kertsbal | 10-12-17 | 14:51

En dat is maar goed ook uit zelfbescherming voor de gepigmenteerde muzikanten. Immers elke muziekuitvoering door gepigmenteerden met andere instrumenten dan een trommel, laat staan welke ook nog eens zijn opgenomen met blanke uitvindingen als muziekstudio's en vastgelegd op platen, cassettes of cd's, is een grove vorm van culturele toe-eigening en dat teveel onder de aandacht brengen kan de muzikanten in problemen brengen.

Franker | 10-12-17 | 14:35

Oh god. Dat stuk over Friends. Daar zakt je broek toch vanaf. Ja de serie heeft bepaalde dingen die de tand des tijds niet goed hebben doorstaan op sociaal gebied. Maar waarom kunnen we dat dan wel negeren voor het feit dat ze alleen een huistelefoon hebben? Of dikke beeldbuis? Nog shoppen in de binnenstad ipv online? Geen enkele PC of device in huis? De flying fuck. Je kunt ook overdrijven. Zelfde reden dat we alle leuke cartoons (Looney Tunes of Tom & Jerry bv) niet meer zien: het is allemaal anders gezien de tijd, maar dat betekend niet dat je het allemaal zo serieus moet nemen. Het is een comedy serie for crying out loud. En het is niet alsof moderne comedies het allemaal zo fantastisch doen. En degenen die er nog zijn, zijn helemaal kapot gemaakt door alle SJW PC bullshit.

Martinspire | 10-12-17 | 14:35 | 1

Yep gezeik om niets.
Ben oud genoeg om "All in the family" nog te hebben gezien bij de VPRO nota bene.
Archie Bunker, RIP man wat heb ik gelachen.

Berbaar | 10-12-17 | 15:04

"Hagelwitte acteurs"
Knap hoe NRC het nog serieus brengt ook. Steeds meer media zoals NRC gebruiken hun platform voor kwalijke zaken verpakt als goed. Dat ze dat zelf niet doorhebben.

atheïstisch stemvee | 10-12-17 | 14:32 | 1

Inderdaad.
Absurd.

Ramsesz | 10-12-17 | 16:34

In de moslim tot 1400 staan al jaren de geluiden van een 'genomen' geit en de castratiegeluiden van een kameel op wisselend 1 & 2.

Daarna volgt het 1400 jaar oude jaloerse gezeur van de 'gelovigen'.....

Mazoeza | 10-12-17 | 14:32

Ik ben toch wel in verwarring hoor. Wit mag niet meer, zwart mag niet meer, man mag niet meer, vrouw mag niet meer. Volgens mij komt dat erop neer dat niemand nog mag bestaan. Waarmee het onszelf afschaffen 100% voltooit is. Nice. Kunnen we dan nu weer gaan opbouwen?

Rheia | 10-12-17 | 14:31

Ik vind eigenlijk de redactie van het NRC de te wit.

www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%..... i&w=2048&h=1152&bih=947&biw=1920&q=redactie%20nrc&ved=0ahUKEwjl8bGZxv_XAhXQ4aQKHWz7CCYQMwguKAcwBw&iact=mrc&uact=8

doskabouter | 10-12-17 | 14:31 | 2

Wel een ginger moppie net als bij GS!

Simon_GS | 10-12-17 | 14:34

Wel mooi dat de redactie in een soort bunker zit en ademloos naar Trump luistert.

Granduciel | 10-12-17 | 14:37

"I'm dreaming of a white Christmas" mag zeker ook niet meer?

zwarte_weduwe | 10-12-17 | 14:30

Wat maakt het nog uit dat het allemaal mannen zijn? We zijn nu toch allemaal genderneutraal toch? Dan kan seksisme ook niet meer bestaan toch?

Rheia | 10-12-17 | 14:30

Ik heb twee zwarte schnautzers, dus heb ik wel genoeg gedaan.

Dutch_Holland | 10-12-17 | 14:27

Heerlijk, de top 2000, samen met alle andere blanke mannen een lijstje van lievelingsmuziek uit de jaren 60tig, 70, en 80tig in vullen. En dan krijg je een marathon uitzending waar blanke mannen op de radio jouw muziek uit zenden. En bij de NPO krijg je dan een speciaal programma waar blanke mannen de top 2000 aan andere blanke mannen gaan duiden, Maar ik ben geen racist, er stond ook een neger (Bob Marley) op mijn lijstje.

Osdorpertje | 10-12-17 | 14:24 | 2

Hoe durf je, dat is cultural appropriation!

Ramsesz | 10-12-17 | 16:29

Hoe durf je, dat is cultural appropriation!

Ramsesz | 10-12-17 | 16:29

Best veel nummers in de top 10 met van die dingen. Ik bedoel instrumenten. Echt ouderwets. En die gitaarsolo's, haha.

RickTheDick | 10-12-17 | 14:24 | 1

+1

Ramsesz | 10-12-17 | 16:27

Muziek is om te luisteren. Niet om over te lullen.
En die top 10? Die is ongelofelijk afgezaagd en daarom weerspiegelt ze de behoudzucht van de mens.
Heeft het toch een nuttige kant.
Shit, zit ik toch over muziek te lullen.

Koos Knak | 10-12-17 | 14:23

Het sneeuwt, valt hier ook iets van te breien dat dit ook racistisch is?

lanexx | 10-12-17 | 14:23 | 1

Natuurlijk, of dacht je soms dat het nu in Afrika ook sneeuwde? Sneeuwpret mislopen is racisme!

Kapitein Stijlvol | 10-12-17 | 14:28

Weten jullie welke organisatie echt discrimineer? De commissie die de Nobelprijzen uitrijkt! Er zijn ongeveer 1,2 miljard moslims op de aarde en ongeveer 15 miljoen Joden. De Joden hebben inmiddels ongeveer 150 Nobelprijzen in de wacht gesleept en de moslims ongeveer 10 waarvan eentje voor de kat zijn viool voor een pedofiele PLO-er met een paar miljard op zijn bankrekening in Zwitserland. Racisten, allemaal!

eerstneukendanpraten | 10-12-17 | 14:23 | 3

discrimineerT en uitrEIkt

Eerstnalezendanplempen, straks komt DrumPiet weer zeiken...

eerstneukendanpraten | 10-12-17 | 14:26

Sssst...

Hoo je dat?

Als je even die top2000 stil zet, hoor je Necrosis in zijn graf ronddraaien.

EEnzame SchizofrEEN | 10-12-17 | 15:19

Potdomme... Hoo. Moet uiteraard Zie zijn (of hoor, kan mij het bommen).

EEnzame SchizofrEEN | 10-12-17 | 15:21

Top2000 is poepsaai en voor babyboomers.

doskabouter | 10-12-17 | 14:23

Nu wordt het nog gebracht als geintje maar ik geef het nog 1 jaar en dan wordt het werkelijkheid.

LonelyWanker | 10-12-17 | 14:23

Freddy Mercury was een Indiër, gayer dan gay en alleen maar blank omdat hij alleen in de studio en nachtclubs leefde.

King of the Oneliner | 10-12-17 | 14:22 | 1

En wie zegt dat de Eagles en Led Zeppelin zich als blanke heteromannen identificeerden?
In dat licht, als ik -halbloed Cambodian- mij als zwart identificeer mag ik dan wel rastahaar hebben en "nigga" zeggen?

BenPakdee | 10-12-17 | 14:27

Ultra blank Nederland maakt vandaag ook muziek kapot.
En dat onder leiding van dirigent Mosterd.
Dit gaat het schamen ver voorbij.

Skunk57 | 10-12-17 | 14:22

Is de witte Kerst al racistisch en islamofoob verklaard?
Hup, NRC-debielen, jullie kunnen het!

Fijnstoffer | 10-12-17 | 14:22 | 2

Kerst, kerst?? Je bedoelt het winterfeest, denk ik.

BenPakdee | 10-12-17 | 14:28

BenPakdee | 10-12-17 | 14:28 , en straks bij AH de "fEESTSTOL". Vorig jaar vroeg ik, staande voor de Feest stollen waar ik de kerst stollen vinden kan.
Nou hier , zei hij wijzend op iets dat als feest stol aangeprezen werd.
Zei , ik nee, ik bedoel echt kerst stol, zoals altijd , zoals mijn hele leven.
Hij keek mij aan alsof ik gek was ( ben ik ook ) , en werd rood. Nou ja, nou ja, ik weet het ook niet zei hij.

Dit jaar ga ik het weer doen. In elke supermarkt of bakker.

En zal zeggen , dan koop ik het niet . Leuk, want ik lust ze toch niet.

Bergbloempje | 10-12-17 | 14:49

Voor de radio maakt 't weinig uit......

Mazoeza | 10-12-17 | 14:22

Standplaatsgebondenheid. Dat leerden we tijdens geschiedenislessen op school. Je bekijkt dingen vanuit je eigen perspectief, tijd en cultuur. En moet je bij historische meningen of cultuuruitingen dus leren verplaatsen en inleven in hoe die mensen er toen over dachten. Niet hoe jij er nu zelf over denkt vanuit je eigen cultuur of vooroordelen.

Las een tijd geleden een recensie van een Brit of Amerikaan over De Efteling. Vond het allemaal heel schattig en lovely, maar het afbeelden van Afrikanen en Aziaten als stereotypen in één of andere oude attractie, dat kon toch echt niet meer... Je maag keert om bij zoveel zelfingenomen behoefte om de wereld te laten zien hoeveel je wel niet deugt en hoe totaal niet in staat je bent om te bedenken dat vroeger mensen wellicht anders naar de wereld keken en dat in de toekomst ook zouden doen. Of dat stereotypen bestaan vanwege de kern van waarheid die ze bevatten. Tegen een Japanner roepen "jullie kunnen niet rekenen" zal je geen scheve(re) ogen geven, hoogstens een verbaasde blik van wat voor Mongool hij nu voor zich heeft staan.

Nee dan liever de historie vervalsen, gezichten en beelden en foto's van je politieke tegenstanders uit de geschiedenisboeken en van monumenten wissen, kunst, films en boeken in de ban doen en alles censureren wat je niet zint. Zo oud als de weg naar Rome met hun "damnatio memoriae" van onwelgevallige voorgangers. Zelfs de Egyptenaren deden het al. Was vorige Farao best wel fok in jouw ogen? Dan gezicht weghakken van alle reliëfs, want dan is het zogenaamd nooit gebeurd.

Alleen dan de hamvraag in dit monochrome, pijnlijke tijdsgewricht: moeten we het allemaal witkalken of er zo'n zwart balkje overheen doen? We kunnen altijd nog de beelden van één of meer van die Friends-acteurs met terugwerkende kracht retoucheren en een kleurtje en dikkere rode lippen geven, als dat misschien helpt?

Wol | 10-12-17 | 14:21 | 1

En dan noemen we hem "Pete"

xspalm | 10-12-17 | 14:50

EEn band als "Hot Chocolate" had nu ook geen schijn van kans gehad. Errol Brown en Tony Wilson, die 1 zwarte en 2 witte slaven hielden. fout, fout, fout.

bergsbeklimmer | 10-12-17 | 14:20 | 1

Emma, no 1531 dit jaar trouwens

bergsbeklimmer | 10-12-17 | 14:24

NRC begint steeds meer op een papieren versie van Joop.nl te lijken, een angstig, demofoob, extreemlinks, zelfhatend activistenvod.

van gulder | 10-12-17 | 14:20

Overigens komt Freddy Mercury van Zanzibar, uit Indische ouders. Dus eigenlijk was hij een soort neger. In elk geval niet blank en geen autochtoon. En hij was een omniseksuele allesneuker, dus dat kun je ook genderneutraal noemen.

Stormageddon | 10-12-17 | 14:20

Queen = freddy mercury = homo = dood aan aids. Valt toch redelijk onder het LFGMQTHSGDEJDK rijtje?

Joost Maghetweten | 10-12-17 | 14:19 | 1

Freddie Mercury, geboren als Farrokh Bulsara (Gujarati: ફારોખ બલ્સારા‌) (Stone Town) In het overwegend islamitische Zanzibar. Wel meer dan dat, dus.

kaasfondue | 10-12-17 | 14:22

Is er al gezeurd over de kleur van sneeuw?

SoepKip | 10-12-17 | 14:17 | 2

Het Licht | 10-12-17 | 14:13
Mijn bijdrage staat er al bij. Echter geen gezeur maar kei harde feiten

Het Licht | 10-12-17 | 14:21

Het licht: geen sneeuw- maar ijsballen, dus.

BenPakdee | 10-12-17 | 14:30

Echt zielig al dat gezeik en geziek over huidskleur

tata1981 | 10-12-17 | 14:17

Trouwens. Om de kleurtjes en achtergronden te verkleuren, gooi er Chaka Khan, Nina Simone en Amy Whinehouse tussen. Allemaal veel leuker dan Led Zeppelin.

chicago river | 10-12-17 | 14:16 | 2

En van een beetje jatwerk waren ze ook niet vies. En toch draai ik ze nog wel eens op vinyl want beter goed gejat dan slecht bedacht...

www.rollingstone.com/music/news/led-ze...

eerstneukendanpraten | 10-12-17 | 14:20

leuk dat er ook vrouwen in de top 100 staan.

sennholz | 10-12-17 | 14:23

Het schijnt dus dat juist millennials en andere jonge mensen tot 35 (ook) massaal op de klassiekers stemmen.
Staan er overigens ook Marrekane in de lijst? Of Turrukke? Of Somalineze? Of stemmen die diversiteitsomvolkers ook allemaal op Queen en Led Zep?

Stormageddon | 10-12-17 | 14:16 | 4

tarkan simarik
(ik moest wel even graven in de krochten van m'n dj-verleden)

Het Licht | 10-12-17 | 14:19

Het gaat me er niet om of je ze kan noemen: staan ze in de top2000? En zo ja.. is dat dan omdat ze erin gestemd zijn door de de alhier woonachtige bevolkingsgroep met dezelfde etnische afkomst, of zijn ze erin gestemd door blanke, heteromannen met Nederlanderitis?
Stemmen de allochtoniërs überhaupt voor de top2000? En zo ja: dan moeten die toch ook in meerderheid voor de klassiekers gaan, anders zouden er toch meer exoten in moeten staan.

Stormageddon | 10-12-17 | 14:27

Turken luisteren uitsluitend naar radio Ankara. Daar wordt vreemd genoeg de top 2000 niet uitgezonden!

BenPakdee | 10-12-17 | 14:32
▼ 1 antwoord verborgen

Beter bewijs dat alle kleurrijke immigranten niet meedoen in de maatschappij kan je niet krijgen dus.

Mather | 10-12-17 | 14:15

Ken die T-2000 niet uit m´n hoofd, je hebt wel wat beters te doen, maar dat Steely Dan, Donald Fagen (I.G.Y.) er niet in staan, zegt genoeg. Smakeloze saaie pulp, vooral die Bohemian Rapsodie met die Freddie Mercurie.

En kies je Koud Spel , kies dan voor In My Place, of desnoods Yellow.

chicago river | 10-12-17 | 14:13 | 4

LOL Queen saai noemen en dan met Coldplay aankomen. Ga toch huilen in een hoekje, millenial!

Trekhaas | 10-12-17 | 14:24

@dulcinea
Heel mooi,
Ik kies wel voor ´Empire State of Mind´ van jay-z met Alicia Keys. Prachtig. Mag zo de top in.

chicago river | 10-12-17 | 14:25

@trekhaas
Beter even trekken? Trek je mijn mening over de Heilige Queen niet?
Zwaar overtrokken, veel te bombastisch. Maar dat is ook maar een mening.
Speel niet zo op de pèrsoon trekkert, over muziek mag je twisten maar uiteindelijk zal ik geen radicaal zijn. Luister lekker naar je Goddelijke Queen.

chicago river | 10-12-17 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom neemt Sylvana Simons geen plaatje op? Ze overgiet zichzelf wel met een pot ZWARTE SMURRIE. Maar O wee als witte mensen zich met zwarte schoensmeer insmeren, dan is ineens de Bijlmer te klein.
Kijk en dat noem ik nu discriminatie.
Wat doet trouwens een melkblanke Daphne Schippers tussen al die zwarte geweldige sprintsters? Gunt Daphne die ZWARTE hardloopsters hun de hegemonie over witte hardloopsters niet?

kippevlees | 10-12-17 | 14:13

Kijk dan. Nederland is gewoon wit.

Het Licht | 10-12-17 | 14:13

De top 2000 wordt volgend jaar dus helemaal anders gemanipuleerd.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 14:12

fuck dat. Als ik zwart wil horen, luister ik wel naar de Woestijn top 2000.

VictimaDelAmor | 10-12-17 | 14:11

LGBTQ onvriendelijk? En Freddie Mercury dan?

RenHoek | 10-12-17 | 14:11

Wat een imbeciele schijtkrant is dat geworden .
Als ze consequent zijn zouden alle blanke mannen die bij de NRC werken hun polsen moeten doorsnijden ivm aangeboren racisme en seksisme in hun met privilege overgoten bestaan .

Castor12 | 10-12-17 | 14:10

#JesuisBMRS.
Heeft u ook wel door dat een vinyl plaatje rechtsom gedraaid wordt? Het moet niet gekker worden.

Rest In Privacy | 10-12-17 | 14:10

Het staat iedereen vrij om een eigen gepigmenteerde top 2000 te maken Dus hou op met zeiken.

Mokum Kosher | 10-12-17 | 14:09

11. Bad - Michael Jackson.
Blank. Man. Racisme. Seksisme.

Deksmaat | 10-12-17 | 14:08 | 2

En pedofilie?

Jos Tiebent | 10-12-17 | 14:17

@Jos Tiebent
Volgen Macaulay Culkin niet en die geloof ik in deze als ervaringsdeskundige.

LiniaalRectaal | 10-12-17 | 16:00

"Naschrift (8 december 2017): De kop van dit artikel was eerst ‘Friends is wit, seksistisch en homofoob’. Dat hebben we in de loop van vrijdag aangepast, omdat hiermee de suggestie werd gewekt dat deze analyse van de terugkeer van deze tv-serie een opinieartikel betrof."
NRC is een sekte. Gewoon een sekte. Geloofsgekken.
De top 2000 is iets van vroeger, toen iedereen nog bang was dat alle computers gingen crashen op 1-1-2000, in plaats van de afkeer en angst voor -ismes.
Over dat wit kan ik alleen maar zeggen: kijk of ga naar buiten!

Luivend | 10-12-17 | 14:08 | 1

Het Antisemitisch Handelsblad bedoelt dat Friends te joods is.

Lewis Lewinsky | 10-12-17 | 14:14

Voor linkse mensen is alles wat hun doodsvijand (het volk) doet racisme seksisme fascisme en haat tegen kwetsbare moslims en zielige LGTQBt/mZ piepeltjes.

Het is de bedoeling dat u deze beschuldigingen NU gaat ontkennen, alvorens ter zake te komen over dingen die er toe doen.

Jan Passant mk2 | 10-12-17 | 14:06

Als ik zo naar buiten kijk is het hier de afgelopen jaren ook nog nooit zo wit geweest! Of ben ik nu ook rasistisch?

davimore | 10-12-17 | 14:06 | 1

Ja , dat bent u ! Maar tegenwoordig is het om daar trots op te zijn.

Bergbloempje | 10-12-17 | 14:53

Allemaal homo's in die top 10. Dat wel.

Simon_GS | 10-12-17 | 14:06

Ene Farrokh Bulsara uit wat nu Tanzania is, staat bovenaan.
is het nog steeds rascisme?

Dezenaamhier | 10-12-17 | 14:05 | 3

Denk dat de meeste Freddy zo niet kennen,
of het überhaupt willen weten.

Plorkface | 10-12-17 | 14:30

En hij was ook niet écht overtuigd hetero, hetgeen hem toch tenminste voor de LHGBTblablabla ' community'....

bisbisbis | 10-12-17 | 15:41

Ja, uit Zanzibar. Daar woonden allemaal slavenhandelaren. Dus dubbelergrassist!

BozeKater | 10-12-17 | 16:23

Waar is Ray Charles?

dulcinea | 10-12-17 | 14:04 | 1

Ik vind het rot om je het nieuws te brengen, maar hij is in 2004 overleden. Dus hemel, zou ik zo zeggen voor hem.

TheseDays00 | 10-12-17 | 14:33

Boudewijn de Groot in de Top 10? Man, man, man.........

RussischeTrol | 10-12-17 | 14:03 | 5

Over het paard getild door de VARA.

Jos Tiebent | 10-12-17 | 14:15

Boudewijn rules. De Groot/Nijgh de Nederlandse Lennon/Mccartney.

C.Martel | 10-12-17 | 16:56
-weggejorist en opgerot-
EersteTweedeKamer | 10-12-17 | 17:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben ook meer voor blanke mannen die van binnen eigenlijk een negert zijn zoals Peter Green toen Fleetwood Mac nog echte muziek maakte.

mad love is coming | 10-12-17 | 14:03 | 5

Bombay, maar ja, dat mag natuurlijk niet meer?

Mather | 10-12-17 | 14:14
▼ 2 antwoorden verborgen

En niet te vergeten: allemaal gejatte negermuziek.

Roeieber | 10-12-17 | 14:03 | 1

Maar bovenaan wel een dooie homo! Dus is alles weer goed.

marcoplarco | 10-12-17 | 15:55

Ik heb ook nog niemand gehoort over al die witte sneeuw! Diversiteitsloos slavendrijvend racisme van de puurste vorm is dat!

Trekhaas | 10-12-17 | 14:02 | 6

@RussischeTrol Uw komst is voorspeld! Geen nepnieuws!

LiniaalRectaal | 10-12-17 | 15:56
-weggejorist en opgerot-
EersteTweedeKamer | 10-12-17 | 17:25

Ik zou het niet aan de grote klok hangen, Joris hoort mee.

LiniaalRectaal | 10-12-17 | 17:49
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl