Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rutte: "Spanje handelt terecht. Ik zou Friesland ook doodknuppelen na zo'n geintje"

Nou, het hoge woord is eruit hoor. "Premier Mark Rutte zegt dat de Spaanse regering ,,in haar recht staat'' met het optreden in Catalonië tegen het referendum over onafhankelijkheid." En daarmee voegt hij zich knus in het rijtje van de eerste ranking EU-official die van zich laat horen. Namelijk, de Spaanse Ramón Luis Valcárcel, een van de 14 Vice-Presidenten van het Europees Parlement, die spreekt van niets minder dan een "Coup tegen de EU". En ja, dan is natuurlijk werkelijk alles geoorloofd. Timmerfrans & Co moeten nu wel echt op gaan schieten met een verklaring, want anders sterft Frans Weisglas VANDAAG NOG aan een volkenrechtelijke inzinking. Maar het is allemaal pas net begonnen natuurlijk. De Catalaanse bevolking sprak zich met zo'n 90% uit vóór onafhankelijkheid en gisternacht riep de Catalaanse president Carles Puigdemont uit dat zijn regio hiermee het recht op een onafhankelijke republiek had gewonnen. De Spaanse overheid heeft daar tegenover geplaatst dat als het Catalaanse parlement instemt met een afscheiding, de Catalaanse president gearresteerd zou worden. Okay. Spannend, best wel. Je vraagt je af hoeveel Catalanen zijn woning in dat geval af zouden schermen.

UPDATE: De Europese Commissie komt met vier technocratische kudt-tweets en daarmee af: 

Social

Verplicht op elke basisschool: de Koning van Hispanje. Zie onderstaande filmpje met subs waarin haar vingers gebroken worden alhier

Reaguursels

Inloggen

Rutte is dus tegen Vrijheid en Democratie wat een huichelaar. Kom er maar in karakterloze kiezers.

ogeon | 03-10-17 | 09:28

Rutte is tegen mensen die voor hun mening uitkomen. waarom is hij dan zo begaan met die opstandelingen uit Syrië die hier asiel komen aanvragen?

ogeon | 03-10-17 | 09:14

Het grappigste van Rutte zijn reactie vind ik dat volgens zijn logica Nederland weer bij Spanje gevoegd moet worden. Immers die 80 jarige oorlog volgde ook op het feit dat de nederlanden zich op dezelfde onconstitutionele wijze zich van Spanje los maakte... en daarna de belgen die zich op onconstitutionele wijze zich weer van de nederlanden los maakte.

Afscheiding staat hoe dan ook nergens beschreven en is per definitie onconstitutioneel. Maar zolang het in het voordeel is van de EU dan hoor je er niemand over. Hongarije, tsjechie etc zijn ook allemaal onconstitutioneel van de ussr afgeweekt maar dat was ok want die mogen wel bij de EU.

alb76 | 03-10-17 | 09:05

Rutte .. je bent een landverrader. Je moet vastgezet worden en de rest van je leven wegkwijnen. Onbegrijpelijk dat een deel van het Nederlandse volk op jouw partij gestemd heeft! Sukkels!

Hetvolkspreekt! | 03-10-17 | 08:58

Kan slechts de conclusie trekken dat velen het recht hebben verspeeld te klagen over de EU en Nederlands onderhorigheid daaraan.

Straks staat ook in Het Verdrag van Lissabon (de Grondwet van de EU die niet zo mocht heten nadat NL en FR het met grote meerderheid hadden verworpen in een referendum): de EU is ondeelbaar. Fluitje van een cent. Hoeft niet eens een referendum over gehouden te worden. Gewoon de EU leiders, waaronder Rutte, die immers "democratisch verkozen" zijn volgens "de regels", die moeten in meerderheid hun krabbeltje zetten. En daarmee is voor velen hier kennelijk de kous af en iedere kans op afscheiding zonder toestemming van de (overgrote) meerderheid van de EU verkeken. Want zij zijn met meer en dat is "democratisch"...

Plus dat het "niet solidair" is natuurlijk als die rijke gierige Hollanders niet langer willen geven aan het arme Zuiden van Europa.

En geen illegaal referendum organiseren hoor, dan is het niet meer dan terecht en volgens "de regels" dat Brussel desnoods de Europese interventiemacht naar NL stuurt om de bejaarden uit de stemlokalen te meppen en de stembussen in beslag te nemen en premier Wilders\Baudet te arresteren wegens hoogverraad en subversie als die het waagt toch eenzijdig de onafhankelijkheid uit te roepen, die gore, corrupte crimineel.

En het Europese Hof voor de rechten van de Mens zal zeggen dat het proportioneel en juist was, want het staat immers in de Grondwet en "de regels' en is door een meerderheid uit het verleden ooit eens akkoord gegeven. Dus dan is het goed.

En de rest van Europa zal in koor zeggen: als die Nederlanders onafhankelijk zouden worden, is het hek van de dam. Anders wil straks nog Schotland zich afscheiden van het VK, of Monaco, Andorra en San Marino zich van Frankrijk, Spanje en Italië. Of Lutjebroek van de rest van Holland. Of mijn partner van mij. Dat moet je toch niet willen? Zelfbeschikking is het recept voor chaos.

Of zoals bewierookt president Abraham Lincoln het zo mooi zei al in de 19de eeuw: "Plainly, the central idea of secession is the essence of anarchy". Waarna hij Amerika in een frisse Burgeroorlog wierp in die volgens Wikipedia totaal zo'n 785.000 tot 1 miljoen doden kostte. Maar dat lulde hij later recht door te beweren dat het hem om de bevrijding van de slaven te doen was.

Het alternatief van de afscheiding van de Confederatie van het Zuiden gewoon maar zo laten en afwachten tot men ook daar noodgedwongen de slavernij zou afschaffen en met een veel grotere zwarte minderheid waarschijnlijk eerder een zwarte president had gekregen dan Obama, dat was geen optie. Die 1 miljoen doden waren "onplezierig maar noodzakelijk en proportioneel" voor de goede zaak. En de regels...

En de politiek correcte historie zag dat het goed was. Vaarwel onafhankelijk Nederland, het was leuk je gekend te hebben. Maar na ruim 4 eeuwen vond men het wel welletjes.

Wol | 02-10-17 | 22:58

De gang van zaken in Spanje heeft veel weg van "jet another colourrevolution".

joepiedepeopie | 02-10-17 | 22:39

Dacht bij het zien van die foto eerst: "potverdorrie, heeft hij nu toch verkering!"

Watching the Wheels | 02-10-17 | 21:52 | 1

-r

Watching the Wheels | 02-10-17 | 21:52

Ik vond het optreden van de politie wel adekwaat. Als je ergens niet mag zijn, dan wegwezen en zo niet dan word je een handje geholpen. Misschien kan Rutte eens een compagnie Mossos uitnodigen om de Nederlandse politie te leren hoe je kwaaie Marokkaantjes terecht wijst.?

oliebolletje123 | 02-10-17 | 21:49

Tusk (EU-zetbaas) vraagt een paar dagen te laat aan Rajoy om geen geweld meer te gebruiken. Gunstig voor die mensen in Barcelona zeg, aan de EU heb je wat! www.hln.be/nieuws/buitenland/tusk-vra...

Watching the Wheels | 02-10-17 | 21:44

Wanneer gaan die dikke en die met z'n lelijke bakkes naar Barcelona om aldaar de demonstranten een hart onder de riem te steken net als in Kiev ?

krem | 02-10-17 | 21:35 | 2

Wie, Willem Alexander en Bertje Koeders? Wat moeten die daar nou doen.

beau van rtl | 02-10-17 | 21:40

De Verhofstadtgroep.

Watching the Wheels | 02-10-17 | 21:46

Ik hou van Europa, dus ik haat de EU.
Maar het frame wat GS nu probeert te spinnen dat de EU dit goedkeurt en dit ons ook te wachten staat is feitelijk onjuist en buitengewoon onsmakelijk.

Tapu | 02-10-17 | 21:25 | 2

Dacht je. De EU kijkt dit met grote interesse aan. Win-win voor haar. Als Catalonië wel onafhankelijk wordt, kan ze haar als meer pro-EU gezind lid opnemen. Als het lukt het met harde hand te onderdrukken, staat dat "ondeelbaar" straks ook in het EU-verdrag. Of je moet geloven dat de EU-leiders uit de goedheid en wijsheid van hun hart het recht op afscheiding (met twee jaar wachttijd) in artikel 50 laten staan, nadat is gebleken dat landen als het VK er ook werkelijk gebruik van maken...?

Wol | 02-10-17 | 23:05

EU keurt het toch goed?! Dat staat zo'n beetje overal. Met de nuance (kuch) 'ja maar iets minder van dit soort beelden graag'

Sandronique | 03-10-17 | 00:20

Democratie is dat je net moet doen alsof je de meerderheid hebt en dan mag je de minderheid mishandelen.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 21:25

Ben eens benieuwd waar die Puidgedemont mee gaat komen. Ik denk dat hij zijn keutel gaat intrekken.

beau van rtl | 02-10-17 | 20:58

Effe denken, hoe zat het ook alweer met de EU en Oekraïne?
-
Stonden toen niet onze EU intellectuelen Fransie Timmerfransie, Gay Verhofstadt, Fransie en maar Baalen op het sinaasappelkistje om de gemoederen op te hitsen en de boel lekker te laten escaleren?
Nu is het wat lastiger blijkbaar om stelling te nemen en wie horen of zien we niet?

bananabanana | 02-10-17 | 20:53

Rutte: ga eens aan het werk. Formeren. Da's veel beter.
Niemand zit op jouw mening over Spanje te wachten.

Analia von Solmsch | 02-10-17 | 18:27 | 1

Ze wachten even tot Hennis keurig kan vallen, anders hebben ze dat bij de volgende minister in het volgende kabinet. Rutte doet dat allemaal heel doordacht en gepland, samen met zijn onafhankelijke VVD-vrienden van de OVV.

Watching the Wheels | 02-10-17 | 21:50

In de lijn van Rutte zijn uitspraak valt het dus ook goed te praten als de bevolking van de EU hardhandig optreedt tegen toekomstige, niet democratische benoemingen van Eurocraten. Goed om te weten.

De waard zijn gast | 02-10-17 | 18:21

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 14:47
Geen benul waar je over praat........ een Fries zeker?

Tilburgse bluf | 02-10-17 | 18:00 | 1

Gelukkig wel Brabo.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 21:14

E r cirkelt nu een helicopter drie keer heel laag over mijn huis, hij is nu weg. Kon ze zo zien zitten, zo laag.

Morgen algemene staking, de VN gaat onderzoek doen naar optreden guardia civil.

gato | 02-10-17 | 16:58

Op de digitale dode boom van de Televaag: Rutte reageert op bloedbad Las Vegas

Waarom vraagt men zo'n lapzwans op een mening. Het is altijd hetzelfde riedeltje. Natuurlijk vind iedereen dit kudt etc. Zou nogal wat zijn wanneer Rutte antwoordde: "Ja gelukkig is de aanslag goed gelukt, Vele ongelovigen zijn in de stand van Sodom en Gomorra bekeerd. Is ook allemaal heel erg die heidense muziek, dat gokken en God weet wat er allemaal nog meer gebeurd daar".

Hoewel, aangezien deze windvaan met alle winden meewaait zou ik er over een pakweg 30 jaar niet van staan te kijken wanneer hij dan wel zo reageert. Voortschrijdend inzicht heet het dan.
Mbt Catalunia reageerde hij evenzo voorspelbaar, hij volgt immers de Juncker EU doctrine. Hij is geen premier van ons maar een puppet van Brussel. Afgelopen week deed hij uiteraard schamper over de toespraak en wensen van Juncker maar dat hebben we vaker gezien, hoort bij het spel.

Moneytron | 02-10-17 | 16:36

Mark Rutte heeft geschiedenis gestudeerd en niets van opgestoken naar al eerder bleek toen hij de Armeense Genocide niet wenste te benoemen.
Ongekend dat dit zich liberaal durft te noemen gelijktijdig met het sanctioneren van disproportioneel geweld tegen gewone niet gewelddadige burgers die het volste recht hebben om een mening te hebben, deze te verkondigen en zich uit te spreken.
Ik had al geen hoge pet op van deze voormalig hrm medewerker van een naar meen ik Polen verplaatste pindakaasfabriek maar dit tart alles.
Maar ja, wij leven in een land waar een vrouw voor haar eigen huisdeur door de politie in elkaar geslagen wordt als zij verzeild raakt in de aftermath van een protest tegen het openen van een AZC in haar woonplaats.
Iemand nog iets gehoord over het gevraagde onderzoek naar dit toegepaste "proportionele" geweld? Beter gezegd de conclusies van het verrichtte onderzoek? Nee? Dat verwacht je toch niet.
Ach ja mensen die zich uitspreken, dat moet je niet willen horen. Vandaar de angst voor een bindend referendum. Dan moet je nog luisteren / opvolgen ook.
Quelle horreur. Daarom hoor je Limbofrans, de polyglot van de Lage Landen, nu ook niet.

bwanabanjo | 02-10-17 | 16:24 | 1

Rutte is geen liberaal, Rutte is een opportunist die lustig grasduint uit verdragen, afspraken, feiten en de geschiedenis al naar gelang het hem uitkomt. Erdolf was destijds een bevriend staatshoofd ( op papier nog steeds, maar ja, het duurt altijd even totdat de bezinning indaalt bij bestuurders ) en dus houdt hij gewoon zijn snavel. Geloof me, als Syriers of Irakezen zich destijds hadden schuldig gemaakt aan de Armeense kwestie had Rutte vooraangestaan om dat Saddam en/of Assad voor de voeten te gooien.

Graaisnaaiert | 02-10-17 | 16:32

Interessante is dat dit natuurlijk een - al dan niet bedoeld - neveneffect is van het overhevelen van soevereiniteit van landen/nationale parlementen naar Brussel. Immers, de rol die de natiestaat speelt in het leven van burgers wordt minder en minder, want "liberalisering van de nutsbedrijven", geen zeggenschap meer over de eigen grenzen, een muntunie, deels afdracht van de btw, begrotingsregels, geen keuzevrijheid meer maar verplichte Europese aanbesteding, verplichte implementatie Europese wetgeving en ga zo maar door. Dus wordt de natiestaat zwakker en zwakker, tot aan het punt dat je als regio je kunt afvragen wat de meerwaarde nog is van die natiestaat of dat je het beter zelf kunt proberen in een verenigd Europa.
Zomaar even een gedachtenkronkel op de maandagmiddag, maar wel eentje waar we met z'n alleen eens goed over zouden moeten nadenken of we dit eigenlijk wel willen?

Graaisnaaiert | 02-10-17 | 16:21

Één ding is duidelijk, u zult geknuppeld worden indien u zich niet aan het Euroreich conformeert, wachten is op nieuws over de eerste deportaties.

gebrokenvleugel | 02-10-17 | 16:16

Rutte doet en zegt zoals hij dat altijd doet.
't Is een lulletje die veel onzin in de kop heeft.

demaup | 02-10-17 | 15:55

Madrid heeft groot gelijk. Die malnacidos in Catalunya zijn ongrondwettelijk bezig en gewoon ordinaire egoistische landverraders. Egoistisch, geld, hufterigheid.

van Oeffelen | 02-10-17 | 15:53 | 1

Verschil met de Schotten?

glaaf | 02-10-17 | 16:07

De Catalanen kunnen toch gewoon een "Kosovootje" doen?
Daar werd door de zogenaamd beschaafde wereld met grof geweld een Servische provincie 'Kosovo' van de Serven afgenomen en aan de Albanezen gegeven.
Zal wel niet gebeuren omdat de Catalanen niet moslims genoeg zijn....

Hendrikaatje | 02-10-17 | 15:50

Article 7 of the European Union Treaty "Suspension of any Member State that uses military force on its own population"

Gezien de brutaliteit van de inzet, de hoeveelheid units en de inzet van special forces komt dit aardig in de richting.

MistaRazista | 02-10-17 | 15:46 | 1

Overdrijven is ook een vak

Nogmaarwank | 02-10-17 | 15:59

Uiteraard stellen Rutte en Co (Verhofstdat etc) zich op deze wijze op. DE zijn erg bang dat er meer afscheidingen komen die hun groot EU plan dwarsbomen en daarmee hun macht, hun posities en hun toekomst.
Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld 2e kamer leden een andere pensioenvoorwaarden hebben dan de rest van het land.

De bestuurlijke elite heeft de macht over de burgers nodig om in hun luxe posities te kunnen blijven.

Wel vreemd dat men zich ging moeien met Oekraïne wat ook een interne aangelegenheid was maar dat wel de zaak ging opruien, Timmerfrans, Bolletje van Balen en Grijpstuiver Verhofstadt met zijn commissariaten bij bedrijven die grote belangen hebben in Oekraïne.

Moneytron | 02-10-17 | 15:43

Ik ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren zodra Amsterdam een onafhankelijkheids referendum gaat uitschrijven.
En dat zit er aan te komen gezien de vreemde beslissingen in de raad.

BBmetR | 02-10-17 | 15:41 | 1

Volgens mij is heel Nederland blij als men bevrijd wordt van deze anarchisten stad.

Moneytron | 02-10-17 | 15:44

Free Catalonia

isotope 465 | 02-10-17 | 15:39 | 2

Op zich ben ik van mening dat meer autonome landen, regio's Europa er niet sterker op maken. Hoe meer diverse belangen, hoe meer verdeeldheid.
Echter wanneer een volk of regio echt meer autonomie wil dan moet men zo'n referendum niet saboteren omdat dan nooit duidelijk wordt of de meerderheid dat wil en als de meerderheid dat wil dan hebben ze er recht op. Democratie.

Ook al is dat niet in het belang van een homogene grotere eenheid.
Anderzijds kan eenheid in Europa ook op andere wijzen tot stand komen niet niet middels de EU dogma's.

Moneytron | 02-10-17 | 15:47

Hoe meer verdeeldheid, hoe zwakker de EU. Ik ben voor.

boccelullus | 02-10-17 | 17:26

Mark Rutte is dus een Franco-vriendje.

Ferdo76 | 02-10-17 | 15:32

Dit heeft niks met EU te maken. Hier zijn door Spaanse politie misschien fouten gemaakt. Dat mogen rechters uitzoeken. Zoala ook catalaanse politie onderzocht wordt.
Het valt me op dat in NL de berichtgeving in deze kwestie wel heel eenzijdig is. Ik heb fotos van bebloede kinderen voorbij zien komen uit 2012.
Velen laten zich wel erg makkelijk manipuleren.

Nogmaarwank | 02-10-17 | 15:30 | 3

Ah, je hebt de bewegende beelden dus bekeken.. linkje?

Mastodont Zombie | 02-10-17 | 15:33

@Mastodont Zombie ja genoeg. Geen link voor nodig zit er middenin.

Nogmaarwank | 02-10-17 | 15:57

Ah, begrijpelijk. Je zit midden in de bewegende beelden van 2012.

Mastodont Zombie | 02-10-17 | 16:13

De vraag is of de Spaanse grondwet destijds wel is opgesteld met ondersteuning van het hele land.
De Spaanse grondwet werd op 6 december 1978, drie jaar na afloop van de dictatuur onder Franco, in een referendum door 88,5% van de stemgerechtigde Spanjaarden goedgekeurd.

Maar was dit ook 85% in Catelunia? Waren de mensen daar ook in meerderheid voor deze grondwet.
Zo ja dan nog is het ondemocratisch wanneer een regio autonomie wil of afscheiding om dan een stemming hierover ten einde erachter te komen wat de bevolking echt wil om deze te verbieden en vooral neer te slaan.

Komt echt niet meer goed tussen de Catalanen en Madrid.

Moneytron | 02-10-17 | 15:28

Je zou haast denken dat angst regeert in de EU. Iedereen is bang voor iedereen. Zo lijkt het. Het is een begin... het is een begin.. en alle begin is moeilijk. Tja.

Mastodont Zombie | 02-10-17 | 15:26

PS en wat doen we met die koning van Hispanje? Hoppa...
Ik weiger dit volkslied nog te zingen.

GeFlipt | 02-10-17 | 15:26

Is de "Stelling van de dag" van de Telegraaf een volksraadpleging? Zijn opiniepeilingen zoals die van Maurice de Hond of ander bureaus volksraadplegingen? Nee, niet in de zin der Wet. Het zijn enquêtes of bevragingen in de zin van een manier van onderzoek, maar het volk wordt wel gevraagd c.q. geraadpleegd naar haar mening. Dient een volksraadpleging of referendum altijd door de overheid uitgeschreven te worden? "Premier Mark Rutte zegt dat de Spaanse regering ,,in haar recht staat'' met het optreden in Catalonië tegen het referendum over onafhankelijkheid."Volgens hem heeft de Spaanse premier Mariano Rajoy het ,,juridische gelijk'' aan zijn kant. Hij verwijst daarbij naar de uitspraak van het constitutioneel hof in Spanje over het referendum. Formeel moge hij misschien gelijk hebben, maar waarom kijkt hij en "onze volksvertegenwoordigers" toch altijd zo uitermate belangstellend naar de opiniepeilingen? Komt het in hun straatje te pas, dan worden deze peilingen er bijgehaald, zo niet dan zijn het "maar"peilingen" en leggen ze die naast zich neer gelijk een referendum. Rare jongens die "volksvertegenwoordigers". Arm volk. Maar kom laat ons nog eens een EU- en Nexit-volksenquête houden, zo vlak voor de volgende verkiezingen, dan brouwen wij wat extra Nexitjes. Cheers!

Een vrije paling | 02-10-17 | 15:25

Ik schaam me dood voor zo'n premier.
Heb jaren op de VVD gestemd. Nu zou ik absoluut op het FVD stemmen.

GeFlipt | 02-10-17 | 15:24 | 2

VVD gestemd? inderdaad jij bent werkelijk GeFlipt

storm op komst | 02-10-17 | 17:44

Sorry!

GeFlipt | 02-10-17 | 18:02

dit is een blauwdruk voor de toekomst.
dit is hoe de EU elk probleem gaat oplossen in de toekomst.

deze toestand is te danken aan het niet willen luisteren naar de burgers (en als je voorbeelden van hier wil kijk maar naar onze referenda, gebeurt trouwens door heel de eu) hier word rekening houden met een NEE-stem veranderd in een JA-stem.
ooit gaat dit helemaal fout.

de hele EU gaat onder aan domheid, onwetendheid, machtswellust, corruptie, ...
de EU heeft geen oorlog voorkomen nee de EU gaat de oorzaak zijn van de grootste burgeroorlog ooit.

isotope 465 | 02-10-17 | 15:21

Wat lees ik weer een aantal heerlijke vergelijkingen die een gezocht scenario inhouden. Een niet functionerend voetbalteam, provincies in Nederland die mogelijk zouden afscheiden enz. geleuter dus. Hou je bij de basis.
Mensen in Catalonië -autonoom- hebben afgevaardigden gekozen die voor afscheiding zijn. Als het bestuur dan vraagt aan de ledenvergadering opheffen of doorgaan, dan moet een derde zich daar niet mee bemoeien. Ieder mens heeft vrijheid van meningsuiting dus zeker om een politiek statement te maken. Dat is een autonome interne kwestie. Ze mochten nl. ook dat bestuur kiezen. Zo nee, dan had Madrid geen autonomie aan Catalonië moeten geven. Wet van oorzaak en gevolg.
Rutte heeft (en niet alleen in deze) gezien zijn verklaring in het papagaio dus 1 ding mee nl. alles heeft hij tegen. Dat geldt natuurlijk niet voor mensen die wijzer (denken te) worden van graaipartij VVD.
Het is een Spaans/Catalaans probleem en geen EU-zaak tenzij Madrid de handdoek al in de ring heeft gegooid; en net als Den Haag ho(e)rig is aan Brussel.
Gelet op o.a. art.60 e.v. van het Verdrag van Lissabon zullen in de toekomst mensen die PVV en FvD stemmen door de Guardia Civil in elkaar worden gerost/gedood wegens verkeerde (binnenlandse) keuze. Gelukkig kunnen de goeien van o.a. D'66,VVD,CDA en de fijnen nog mekkeren over Trump. Kunnen ze hun ei (na de crisis) toch nog kwijt.

gnor | 02-10-17 | 15:19 | 1

ik teken nu voor een vrij Limburg

isotope 465 | 02-10-17 | 15:37

Waar bemoeit die geschiedenisleraar zich mee?

Kudzak | 02-10-17 | 15:10

Spaanse regering fout.
Rutte vind ik al 12 jaar fout. Zijn mening telt voor mij nooit meer.

De Spaanse regering had dit referendum wel toe moeten laten.
Het had zelf eraan kunnen verbinden, zoals die sluwe Rutte & Pechtold deden,
dat de uitslag niet bindend zou zijn en dat men met elkaar erna naar een oplossing zou gaan zoeken.
Dus: polderdemocratie, waar wij hier al jarenlang door geregeerd worden, ook tot ergernis van velen trouwens. Soms werkt het.

De Spaanse regering vind ik ernstig fout gehandeld hebben.
Te fascistisch, maar dat zijn nog vele Spanjaren na Franco gebleven.
Nu vrees ik het ergste, een burgeroorlog, terreur etc. staat voor de deur.
De mentaliteit , geweten en instelling van de Catalanen is heel ander dan die van suffe Nederlanders, die alles maar pikken!
Einde van vakanties naar Noord-Spanje, dus goed gedaan daar in Spanje !

outdoor | 02-10-17 | 15:08

Ik zou het ook niet erg vinden als Rutte keihard tegen knuppel aanloopt... dus.

Ali Bi | 02-10-17 | 15:07
-weggejorist-
Joffri | 02-10-17 | 15:06 | 1

laten we allemaal een huis nemen met een tuin en dan een grote schutting eromheen en dat noemen we dan een onafhankelijke eengezinshuishouding met haar eigen grondwet, belastingen en wetgeving. en oh wee als de overheid zich ermee bemoeit. Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die vinden dat de Spaanse overheid niet mag ingrijpen op een dergelijke manier. Het zal even lekker worden als een NL provincie zich zo gaat gedragen .......

ITEACHYOU | 02-10-17 | 14:41 | 4

Om over de huidige Antilliaanse (ex) provincies maar te zwijgen dan.

Releasethehounds | 02-10-17 | 14:58

Ze laten zich allemaal gek maken en denken niet meer na. Domme vergelijkingen met de EU etc. Spanje gaat mogelijk verder ingrijpen en het bestuur overnemen, wat mij betreft terecht. Iedereen zit nu te mekkeren en onzin uit te kramen over fascisme. Nou dat komt niet van de Spaanse regering.
Die zeggen terecht dat er geen referendum was, het was alleen maar chaos gister.

Zwizalletju | 02-10-17 | 15:29

Oww, een Servische provincie (Kosovo) werd door smerige bombardementen en lafhartige aanvallen op Servië ook van de Serven afgenomen en aan de Albanezen gegeven...

Hendrikaatje | 02-10-17 | 15:43
▼ 1 antwoord verborgen

NEP-referendum omdat: 1. Catalaanse rechters het hadden verboden; 2. omdat de stemmen van een nep-referendum zouden worden gebruikt om de onafhankelijkheid af te kondigen (zoals gisterenavond plaatsvond, zelfs voordat de 'stemmen' waren geteld). Vreemd dat een hoop mensen hier tegen het ISIS-fanatisme zijn, maar zodra het Catalaanse fanatisme betreft, het opeens 'goede mensen' betreft. Nogmaals - geweld is nooit goed; maar in dit geval waren er geen 'onschuldige slachtoffers' zoals velen heer willen geloven. Meeste mensen zijn niet bekend met Cataluña - hebben er nooit gewoond; en kunnen dus duidelijk niet begrijpen wat er hier werkelijk speelt.

MaximusAurelius | 02-10-17 | 14:30 | 16

gato | 02-10-17 | 15:53
Volgens mij woon je in Catalunya Gato? Toch??

Rest In Privacy | 02-10-17 | 16:28

Ja, hij is daar gaan wonen omdat hij bij zijn kleinkinderen wilde zijn. Leuk toch als je dat kan doen.

beau van rtl | 02-10-17 | 17:29

Dus mag je er lekker op los meppen ?

boccelullus | 02-10-17 | 17:30
▼ 13 antwoorden verborgen

Wat een stelletje fascisten zweven hier rond in de panelen. Diep triest! Dus als je de verkeerde mening hebt en niet meemarcheert, dan mag je dus door overheidsfunctionarissen in elkaar geramt worden?? Dit is dus ook één van de redenen dat we moeten aangeven dat we niet gediend zijn van het gespioneer van de AIVD. Ik schaam me echt heel diep voor onze demissionaire mp!

Het duurt vast niet lang meer voordat er met scherp geschoten wordt op Catalaanse demonstranten en dan raakt de poep de ventilator...

Sarcastisch varken | 02-10-17 | 14:24 | 2

Wat gebeurt er als er morgen in Madrid een aanslag wordt gepleegd?

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:34

Als je in Cataluña een andere niet onafhankelijke mening hebt wordt je idd op alle manieren tegengewerkt (waar nodig met geweld)

Nogmaarwank | 02-10-17 | 15:50

Maar alle referenda zijn toch nep. Of zie ik dat nu verkeerd?

Mastodont Zombie | 02-10-17 | 14:23

Machthebbers zullen altijd hun macht met geweld afdwingen,dat moet je als burgertje wel altijd in je achterhoofd houden.Diezelfde 'Lieve' politieman of vrouw zou zich zo inlaten jou je zelfbechikkingsrecht te ontnemen.De grootste vijand heeft meestal twee gezichten.

kzegje | 02-10-17 | 14:22

De Schutzstaffel sturen om een groep te verhinderen haar mening op een papiertje te kladden en in een plastic container te proppen is wel het meest contraproductieve dat men in Madrid had kunnen verzinnen om de boel te sussen. Ze hadden een protestgroep, nu staan ze tegenover een militie.

Dan kun je dus met papieren wetten wapperen zoveel je wilt maar dat het niet zoveel meer als de Rijksdag in de fik wordt gezet.

Daarnaast is het in Europa een goed gekoesterde traditie zich steeds weer groter te verenigen en dan uit ellende weer uit elkaar te ketsen. Ik ben er voor 100% van overtuigd dat dat opnieuw gebeurt. Binnen die context is globalisme niets anders dan newspeak voor imperialisme.

Joffri | 02-10-17 | 14:19

Rukte stelt even zijn EU baantje veillig.

KutFilosoof | 02-10-17 | 14:17

Zeg, was dit niet het platform van de rechtse boys die altijd vinden dat onze eigen politie zachtaardige feminime watjes zijn ? Jullie beseffen wel dat de Guardia Civil zo'n beetje is wat jullie dan vragen ? Careful what you wish for, jongens.

Bigi Bana Boy | 02-10-17 | 14:15 | 1

Je snapt blijkbaar niet dat er geageerd wordt/werd tegen lafhartig optreden terwijl de politie uitgedaagd wordt. Er werd/wordt niet gevraagd om excessief politiegeweld zonder aanleiding.

kortebroek | 02-10-17 | 14:22
-weggejorist-
Mastodont Zombie | 02-10-17 | 14:04

Nou, het schijnt dus dat 45% van de Catalonië nee-stemmers niet is komen opdagen. Hoe verhoudt dat zich met de 60% stemmers die nooit hebben gestemd in EU-verband? Vragen.. vragen..

Mastodont Zombie | 02-10-17 | 14:02 | 5

Maximus: waarom waren de autoriteiten dan zo bang voor dit referendum?
Zo bang, dat ze veel meer politiegeweld gebruikten tegen gewone burgers dan tegen een krakersrel of tegen straatterreur van Antifa?

Jan Passant mk2 | 02-10-17 | 14:11

Waarom komen 2,2 miljoen mensen wel stemmen voor een nepreferendum? Lijkt me toch duidelijk dat daar in Spanje wat aan de hand is...

Stijlicoon | 02-10-17 | 14:19

Heb deze ochtend een beetje videootjes zitten bekijken van het uiterst gepaste geweld van de Spaanse ordediensten tegen dit nepreferendum. Man man wat een beelden, wat een absolute gorigheid, wat een volledige inzet van die functionarissen om huidige landgenoten helemaal naar de tering te schoppen. Onze premier: de Spaanse premier stond in zijn recht, de beelden waren naar. Neen Mark, de beelden waren verschrikkelijk en kunnen alleen maar gedachten oproepen van de meest foute regimes op aarde in onze geschiedenis, mister historian.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar de Maidan protesten waren geen Oekraïense interne aangelegenheid? Mmmmokay. Some States are more internal than others. Klaarblijkelijk.

Gen. Maximus | 02-10-17 | 13:59 | 1

Precies! Daar hebben de Amerikanen heerlijk in de stront zitten roeren zodat de gekozen president naar Rusland moest vluchten. McCain,van Balen en Nuland en nog veel meer gajes wilden zo graag een Rusland-boycott. En wij Nederlanders maar (terecht) tegen toelating stemmen. Als dit referendum rechtsgeldig is mag er nooit meer iets over de Donbas en de Krim gezegd worden... net zo recht of onrechtmatig.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 14:55

Heeft debiele Merkel al het Condor legioen opgetrommeld?

joppo0 | 02-10-17 | 13:56 | 3

Hou een sop met iedere keer de Duitsers erbij te betrekken op deze manier. WOII is 72 jaar geleden, de Spaanse burgeroorlog nog langer. Duitsers zijn okay.

Bigi Bana Boy | 02-10-17 | 14:18

Bigi Bana Boy | 02-10-17 | 14:18
Klopt, maar Spanjaarden zijn de nieuwe ouwe Duitsers.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:25

Nee, maar Asscher heeft al wel de draaiboeken van zijn Opa van zolder gehaald.

Mark_D_NL | 02-10-17 | 15:08

Bizar hoe er met de wolven meegehuild wordt hier. Natuurlijk is een lokaal uitgeschreven referendum niet grondwettig, zou lekker worden:
-Friesland wil onafhankelijk worden en schrijft een referendum uit voor alle Friezen.
-De haven van Rotterdam wil zich afscheiden en schrijft een referendum uit voor alle havenmedewerkers
etc, etc. Natuurlijk is het niet mogelijk om hier gehoor aan te geven, als het wel zo was zou ik gelijk een referendum uitroepen voor alle bewoners van mijn huis (ikzelf en mn meissie dus) waarin we stemmen over afscheiding van Nederland: Scheelt een hoop belastingen.
Dom volk zat hier.

Homer P. Simpson | 02-10-17 | 13:55 | 7

MaximusAurelius | 02-10-17 | 14:02
Plus alle stembussen die gejat zijn door de ultranationalisten van Madrid. Heeft u wel eens een lange lat in de nek gehad? Dan ga je naar huis en niet naar een stembus. Pure terreur van de verschroeide aarde en een fout die de centrale Spaanse autoriteiten de komende decennia snoeihard zal achtervolgen. Stelletje wanhopige blunderaars.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:29

Tuurlijk is een referendum voor onafhankelijkheid mogelijk, ook binnen de huidige landsgrenzen. Neem de Limburgers. Eerst door de grootmachten aan het Nederland geschonken, gevochten voor hun vrijheid en gekozen voor een grondwet waarin stond/staat: eeuwige uitsluiting van de Oranjes.
Lid geweest van de Duitse Bond, een soort van huidig Europa, met een Duitse grondwet. Dezelfde Duitse Bond die Limburg als onafhankelijke staat en lid van de Duitse bond heeft erkend.
Daarna met militaire macht en verhandeld, tegen de wil van de bevolking, opgenomen in het huidige Nederland.
Dus ja, Limburgers heben het recht op een referendum.

swapper | 02-10-17 | 14:43

He Homer
Daar gaat je electriciteit en je stromende schone water en je riolering en je doktersbehandeling en je. Have fun. Dom? Homer Simpson, die is dom.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 16:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Al die referenda die we hebben gehad waren uiteindelijk allemaal anti EU. Wat begrijpen die politici nu eigenlijk niet? Ze zitten gvd bij gratie van de kiezer op die plaats, zouden ze dus ook moeten uitvoeren wat de kiezer wil. En als die kiezer zegt, we willen dat 4e rijk niet, dan heeft de kiezer gewoon gelijk en dus niet die gast wat denkt dat hij de macht in handen heeft. Ik zie geen enkel verschil met Franco, Stalin, of Hitler. Stelletje fucking schoften zijn die zogenaamde politici, meer niet.

PijlVader | 02-10-17 | 13:54 | 2

alleen hebben de 'onafhankelijkheidsstrijders' van Cataluña altijd volgehouden dat ze het juist heel belangrijk vinden om deel te blijven van de EU. Dat is ook beloofd aan de 'JA' stemmers. Dus de stemming heeft niets te maken met 'stem tegen EU'. Hoe kunnen mensen spreken zonder geïnformeerd te zijn?

MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:56

Het zijn gladde landveraders,de politiek zoals nu heeft afgedaan in deze vorm! Er zijn niet veel burgers Meer die geloven in deze leugenaars,het is een kliek die elkaar niet afvalt! kost wat kost Moet de macht behouden blijven ! he mark ! probeer dat maar weg te lachen !stumper!

geeratz8217 | 02-10-17 | 15:27

Ik ben bang dat hierna er een burgeropstand uit zal breken en de politie zoals we ze hier aan het werk zien het erg moeilijk gaat krijgen vooral op hun privéadressen,hoe zouden ze het vinden als hun vrouw of moeder zo mishandeld zou worden.

Geevee | 02-10-17 | 13:52

En waar was Rutte dan met zijn knuppel toen Simone Kukenheim zei dat Amsterdam een republiek moest worden?

Steinway | 02-10-17 | 13:50

Als het om het benoemen vanonwettige zaken gaat dan ben je bij de VVD en Rutte natuurlijk aan het juiste adres....... Die hebben er verstand van.

Memek | 02-10-17 | 13:42

hahahaha, juist om dit soort gesteggel te voorkomen zou de EU nu moeten ingrijpen... Spanje erkent het besluit van de regionale bestuurders niet... das een procedureel dingetje... precies waar de EU heel goed in kan bemiddelen!

Hoe Spanje stemmers met de wapenstok te woord stond kan uberhaupt niet in een democratisch land!! het was genoeg geweest als Madrid bekent had gemaakt de uitslag niet te erkennen... maar die opgetrommelde politiemacht.... dat is een beetje facistisch... maarja daar hebben ze daar wel ervaring mee!

bArAbAts | 02-10-17 | 13:41 | 1

Was zeer naturel gedrag allemaal. Beelden in zwart wit en het land is terug bij af.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:31

Joris de tweede, doe die posts van 13:36 maar weg, volgorde stond verkeerd om (nieuwste eerst_, waardoor het leek dat mijn eerste bericht niet gepost werd.

Bijtendehond | 02-10-17 | 13:38

Sinds wanneer kun je een coup tegen een niet-bestaande superstaat plegen?
Niet dus.

Bijtendehond | 02-10-17 | 13:36 | 1

Net als hoe je een mensenmassa uiterst geweldadig maakt door hun hersenspinsel belachelijk te maken.
Zien hier de overeenkomst. Rutte als haat-imam.

Mike2054 | 02-10-17 | 13:59

Sinds wanneer kun je een coup tegen een niet-bestaande superstaat plegen?
Niet dus.

Bijtendehond | 02-10-17 | 13:36

2020: "De beelden die we hebben gezien zijn heel heftig", aldus EU onderknuppel Rutte, maar hij wijst erop dat het Nederlandse volk het juridische gelijk aan haar kant heeft, omdat het voornemen tot het houden van een Europeesche grondwet referendum door de Nederlandse Grondwet in artikel 93 als hoogverraad is bestempeld."

hallevvezool | 02-10-17 | 13:33

MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:26
Tuurlijk, oudere dames zijn echt een bedreiging voor de politie.
Ongerechtvaardigd geweld van een staat leid altijd tot opstand. Terecht.

miko | 02-10-17 | 13:33
-weggejorist-
MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:32 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Politie die blind orders opvolgt en geweld niet schuwt,goh,die hebben zo veel mensen hier toch graag? Wat is het nu jongens,de guardia civil is nu ineens niet meer vetcool??

miko | 02-10-17 | 13:30 | 5

@Maximus
Goede reactie. Jammer dat zo veel mensen hier meningen verkondigen die totaal niet op feiten zijn gebaseerd. Erg lastig een zinvolle discussie te voeren zo.

Caras | 02-10-17 | 13:57

Caras | 02-10-17 | 13:57
Zwaaien doet

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:36

Sinds wanneer sturen de catalaanse rechters de guardia civil aan? Zo lastig discussiëren wanneer de mensen niet weten hoe de lijntjes lopen bij justitie.

manke_ooievaar | 02-10-17 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat is toch normaal?
Mensen die demonstreren bij een voorlichting over komst AZC, ga je ook met de gummilat tegen te keer.
Wen er maar aan useful idiots.

MarcS | 02-10-17 | 13:28 | 1

Of lui die je omverrijden met hun dikke BMW?

FreeVogelaar | 02-10-17 | 13:31

Nu die Catalanen gezien hebben wat voor "helden" die guarida civil zijn, denk ik dat ze bij de volgende gelegenheid wel eens voor wat tegenstand zullen zorgen.

Lt-Kol Kilgore | 02-10-17 | 13:27

Bij herhaling vragen wij ons af hoe "onze volksvertegenwoordigers" uiteindelijk denken weg te komen, indien de EU mocht omvallen. Met een onderzeeër naar Argentinië? Extra stapelbedjes in de torpedobuizen? Wij zien het voor ons. Maar gauw nog eerst een Nexitje. Cheers!

Een vrije paling | 02-10-17 | 13:23 | 2

En die dag gaat zeker komen, vraag mij alleen niet wanneer, aangezien de meeste burgers doof en blind blijven voor de waarheid.

FreeVogelaar | 02-10-17 | 13:29

kan het niet genoeg verkondigen, molybdeen hakmessen, hier te verkrijgen.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 13:40

Ik heb geen enkele behoefte om het buitensporige geweld te bagatelliseren. Toch klopt hier iets niet. Onder de bijna 1000 geregistreerde gewonden bevinden zich 2 zwaar gewonden (1 met een hartinfarct en een ander met oogletsel t.g.v. een rubberen projectiel). Verder zijn er tot gisteravond slechts 6 arrestaties verricht. Bijzondere verhoudingen zijn dat. Zou het misschien iets te maken hebben met de oproep van de independentistas om -waar mogelijk- zelfs bij het minste letsel een medisch attest op te laten maken in het ziekenhuis en hiermee aangifte te gaan doen? Men wist namelijk al dagenlang dat de stemlokalen desnoods met geweld op zondagmorgen vanaf 6 uur door de politie ontruimt zouden worden.

Epiloog | 02-10-17 | 13:22 | 2

idd. het meest absurde is dat de mossos d'esquadra uiteindelijk niets hebben gedaan met de orders van het hooggerechtshof (Catalaanse rechters!) om alle zogenaamde 'stemlokalen' niet open te laten gaan. ze kozen politiek boven de wet.

MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:25

Nee, ze kozen het volkenrechtelijke zelfbeschikkingsrecht van de Catalanen boven de Spaanse grondwet. En terecht. En Madrid zag dat al aankomen, vandaar het inzetten van de Guardia Civil.

Mbovenka | 02-10-17 | 15:31

We hebben dank zij de E.U. Dictators nu al niets meer in te brengen. En geloven nog steeds in hun handlangers, die mee helpen het (ons)volk te onderdrukken.

FreeVogelaar | 02-10-17 | 13:22

Ter info: de volksraadpleging ter goedkeuring van de Spaanse grondwet 1978.
Alle regio's hebben destijds gestemd ter goedkeuring of afkeuring.
Resultaat Catalonië:
SI 90'46% NO 4'61% BLANCO 4'23% ONGELDIG 0'68%
Opkomst: 67,91%
Ze hebben dus zeer ruim voorgestemd in 1978, en nu komt de grondwet ze ineens niet meer uit? Zoals al eerder is gezegd: spelregels veranderen tijdens het spel.

Caras | 02-10-17 | 13:21 | 6

Referendum over het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa. 61,5 % tegen..... De grondwet is er, spelregels veranderd??

manke_ooievaar | 02-10-17 | 13:38

@Mark,
1978 is pas 39 jaar geleden. De Nederlandse grondwet dateert uit 1814 met daarna herzieningen. De Amerikaanse grondwet dateert uit 1789. Hoe kom je in godsnaam op 1625? Wat mij opvalt is dat hier veel mensen anti-eu zijn, ieders goed recht, maar heeft weinig met de situatie in Spanje te maken. En te veel reacties gebaseerd op horen zeggen of volgen van diverse (niet al te betrouwbare) nieuwsbronnen, om daarna mensen die een kritisch geluid laten horen keihard aan te vallen in plaats van argumenten aan te dragen. Triest.

Caras | 02-10-17 | 13:39

1978 is kort geleden inderdaad. Direct na grote en langdurige terreur. Heden is duidelijk dat het geweld en de terreur gesanctioneerd door de wetgever weer springlevend is. Huiveringwekkend.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan een grondwet of een wet ooit een excuus zijn voor het aanvallen van ongewapende, weerloze niet-gewelddadige burgers? Nee nooit!
Zie ook jandenooij.wordpress.com/2017/10/01/k...

spekpater | 02-10-17 | 13:20 | 4

"in ELKE democratie is inzetten van politie/leger normaal bij een poging tot staatsgreep."

Toch heeft men dat in Canada bij het Quebec referendum anders en prettiger toegepast. Lul niet over je fantasie alsof het de werkelijkheid is.

De_Rokjesman | 02-10-17 | 13:32

MarcusAurelius; helemaal mee eens. Spanje doet er verstandig aan Militair Gezag in te stellen in Catalonië.Dan zijn alle burgerrechten opgeschort. Daar hebben deze Putschisten vast niet op gerekend.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 13:40

dit was geen referendum. dus geen vergelijking met Quebec. Puigdemont kondigde gisteren al plan om onafhankelijkheid te verklaren, voordat de 'resultaten' bekend waren gemaakt. hele referendum was een facade. (in Quebec stemde iedereen in een goed geregeld referendum)

MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Catalanen willen onafhankelijkheid omdat ze zogenaamd niet meer solidair willen zijn met 'rest van Spanje'. Dit omdat ze nogal gierig zijn, en niet eens zijn dat ze wat geld moeten afdragen aan nationale overheid, om zo hun buren (andere comunidades autonomas) ook mee te laten gaan in ontwikkeling van spanje. Cataluña heeft zoveel industrie en werkgelegenheid, omdat tijdens het regime van Franco, de families van nu (de Catalaanse onafhankelijkheidsstrijders) samenwerkten met Franco, en steun aan Franco betuigden. Om nu niet meer 'solidair' te willen zijn met rest van Spanje (dat net zoveel of meer heeft geleden onder regime Franco) is al lelijk. Maar men vergeet dat we in de laatste 25jaar via Europese solidaire systemen (structuurfondsen etc.) Cataluña hebben gebracht waar ze nu zijn; Cataluña is netto ontvanger geweest van EUfondsen gedurende vele jaren - en nog steeds! Onafhankelijkheid omdat je niet meer solidair wilt zijn? Geef ons geld dan maar terug. N.B. de 90% van 'ja stemmers' van gisteren is feitelijk maar een 30-40% van alle catalanen; de meerderheid van de Catalanen wil niet onafhankelijk zijn van rest van Spanje en EU.

MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:18 | 7

Shit man, Verhofstadt reaguurt hier ook mee. Da's kicken. Mooie nick ook man.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 13:52

Kent u het verschil tussen legaal en legitiem?
spekpater | 02-10-17 | 13:22
Dat is de kern. Zowel de Spaanse overheid als Rutte gaan op dit punt onderuit. Diep triest en het voorspelt niet veel goeds.

radiatorknopje | 02-10-17 | 16:02

"Geweld kwam van beide kanten." Je bent niet goed bij je hoofd man! Ik heb gisteren wel 50 filmpjes op diverse fora, nieuwssites en youtube bekeken, NERGENS werd er geweld gebruikt door de bevolking.

Baski | 02-10-17 | 16:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zag van Balen blanken niet, met zijn buik naar voren en duimen omhoog. In Kief wel en hier niet verschijnen.

A.Men | 02-10-17 | 13:18

Laat het een les zijn voor wat de EU met ons zinnes is.

Een kleine taalgroep als het Nederlands, zal relatief snel stiefmoederlijk behandeld worden, wanneer Fuhrer Juncker ein reich zal gemaakt hebben van wat ooit de lidstaten waren.

Het noorden zal mogen afdragen voor het zuiden en zal daar niks voor in de plaats krijgen, wel integendeel, (zo is het nu ook al trouwens... )

Tradities die nu voor ons gewoon zijn, zullen ook afgeschaft of belachelijk gemaakt worden.

Uw cultuur voor zover die het niveau van een bitterbal en een kroket uit de muur overstijgt zal ook aangepakt worden.

Het uiteindelijke doel is een eenheidsworst die braaf ja knikt en zijn belastingen betaald, dat is de prijs van zogenaamde duurzame vrede.

geef mij dan maar oorlog trouwens.

Lt-Kol Kilgore | 02-10-17 | 13:17 | 3

Zeg meneer de Vlaming,ga lekker oorlog voeren met de Walen maar laat ons Nederlanders er buiten. Ik ken geen Nederlander die Vlaanderen erbij wil hebben.Dat hebben wij in 1815 al een keer geprobeerd. Is heel erg slecht bevallen.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 13:45

@Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 13:45
Niks mis met de Vlamingen. Het is jammer dat NL en in ieder geval Vlaanderen niet samen 1 land zijn. Dan hadden we in de EU in ieder geval wat meer in de melk te brokkelen. Ook Vlaanderen weet wat het is om te moeten afdragen aan andere regio's: Wel willen ontvangen en nog arrogant doen ook.

kortebroek | 02-10-17 | 14:34

God verhoede ! Den ezel stoot zich in het gemeen maar één keer aan dezelfde steen! (1815-1830).Laat die onbetrouwbare katholieke Vlamingen lekker zelf hun boontjes doppen. Wordt tijd dat er een brug over de Westerschelde wordt gebouwd... ha ha ha. Breskens is isolated ! De Unie van Atrecht is ook niks geworden... dus laat die zachte g-tjes en mennekes het lekker uitvechten met de Franstalige Walen. Zij hebben zélf deze toekomst gekozen binnen het Koninkrijk België.
Niet in de stront roeren... gaat het stinken.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 15:09

Het beste is om hier gewoon geen mening over te hebben, je hier niet mee te bemoeien en het hele zooitje gewoon lekker in hun eigen sop te laten gaar koken.
Nieuwe Spaanse burgeroorlog in 3 ..2 ..1

RugOp81 | 02-10-17 | 13:17

We zijn gewoon voetvolk zonder rechten dat U dat maar weet alleen de bovenons gestelden weten en bepalen wat goed voor ons is.
Rutte is bij uitstek de deskundige mbt referenda gewoon de prullenbak in niks democratie!!!

likdoorn | 02-10-17 | 13:16

In Ukraine zeiden ze ook dat het een interne kwestie was, of toch niet?

Ko Ranzig | 02-10-17 | 13:15

Daarom wilt de EU ook een Europees leger; in te zetten bij onwelgevallige demonstraties.
Het voordeel is dat het gemengde nationaliteiten zijn, (zo'n EU-leger) dus dan wordt het geen probleem de bevolking aan te pakken.

meneer Q | 02-10-17 | 13:14

Een coup tegen de EU. Sinds wanneer is de EU een erkende natiestaat dan?
Juist ja, is het niet en nooit geweest.
Dus kun je er ook geen coup tegen plegen.
Valcarcel moet maar eens een cursusje staatskunde doen.

Bijtendehond | 02-10-17 | 13:12

90%!

Gefeliciteerd met de onafhankelijkheid, Catalonië! Dat het maar zonder (verder) bloedvergieten mag gebeuren!

Leyrann | 02-10-17 | 13:11 | 1

Cataluña als onafhankelijke republiek betekent de eerste salafistische staat in Europa in 20-30 jaar vanaf nu. lijkt me niet ideaal.

MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:12

Rutte is af. Die doet niet meer mee.

Het Licht | 02-10-17 | 13:11 | 1

als dat zou kunnen, ben ik vóór.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 13:34

Zo, alles wordt weer eens lekker uit zijn verband gerukt in het kader van de aktie "beschadiging Rutte".. Rutte zei niet "terecht", maar "Spanje staat in zijn recht". Vooralsnog is Spanje een democratische rechtstaat, waar het hooggerechtshof in alle disputen het laatste woord heeft. Het hooggerechtshof heeft de rechtmatigheid van het Catalaanse referendum afgewezen, dus hiermee staat inderdaad "Spanje in zijn recht". Of het handig en verstandig was er dan maar op in te slaan is een andere vraag. Spanje had ook gewoon de uitslag kunnen afwachten en daarna in de prullenbak laten belanden. Nu is de zaak alleen maar ge-escaleerd.

bdn01 | 02-10-17 | 13:09 | 3

Je vriend rutte is een lul. Doei.

Mark_D_NL | 02-10-17 | 13:14

Mark D ik lees hier en daar wel eens wat van je. Wat ben jij een enorme domme lul.

DrumPiet | 02-10-17 | 14:39

Zou het niet beter zijn geweest van Rutte om gewoon z'n kop eens te houden en niet zo belangrijk lijken? Deze flapdrol is net als iedere politicus, liegen en bedriegen.

Implants | 02-10-17 | 21:56

.. maar goed. Ik kan mij de emoties bij al die EUropese gezagsdragers wel voorstellen. Excellenties als Timmermans hebben zodanig veel al hun ogen vergooid voor een machtiger EU, dat ik mij kan voorstellen dat hij den politiehonden nog zou loslaten op zijn eigen oma, wanneer mevrouw een gevaar zou worden voor ZIJN Brussel.

Jan Passant mk2 | 02-10-17 | 13:08 | 1

Klopt, en dat maken figuren zoals Timmerfrans, juncker, Rutte e.d zo gevaarlijk. Ze geloven oprecht in het goede van de EU, de maakbaarheid van de EU. Dat zit zo ingebakken tussen hun oren dat ze niet meer voor ander standpunten vatbaar zijn. En ze worden volledig omringd door ja-knikkers en geld slaven, dus echte tegenstand krijgen ze niet meer. Ach een klassiek verhaal... En het mooie is, het eindspel is altijd hetzelfde. Zie bijvoorbeeld Ceaușescu.

Mark_D_NL | 02-10-17 | 13:12

Anarchistisch communistisch gespuis daar in Barca, vochten elkaar ook al de tent uit tijdens de burgeroorlog, gewoon Spaanse tanks op af sturen en die Catalaanse 'premier' wegens hoogverraad veroordelen

Fontanarossa | 02-10-17 | 13:07

Of het referendum geldig of ongeldig is doet er weinig toe. Feit is dat het ingezette geweld van Noord Koreaanse proporties was. Compleet onnodig en enkel als angstmiddel ingezet. Dit gaat een gewelddadig staartje krijgen.

Oepsie1234 | 02-10-17 | 13:05 | 1

tegen een staatsgreep (gesteund door de locale politie - mossos d'esquadra) is dit een zeer gecontroleerde reactie van de catalaanse rechters (het verbieden van een illegaal 'referendum'). iedereen die gisteren opzij is gezet door spaanse politiediensten had het zelf kunnen voorkomen. de catalaanse politici en 50 rijke families gebruiken het gepeupel in hun idee om feudaal systeem opnieuw in te voeren in cataluña. spaanse regering had de leiders van deze coup d'etat al veel eerder moeten oppakken.

MaximusAurelius | 02-10-17 | 13:11

Misschien heb ik een mening, misschien heb ik geen mening.
Heb in ieder geval géén vrij land waar ik kan zijn wat ik wil zijn en waar ik een mening vrij kan uiten om daarna in vrijheid onbedreigd verder te leven.

40 jaar soosjalisme en met je bek tegen de muur !

hallevvezool | 02-10-17 | 13:00

.. het recht op demonstratie en vergadering is natuurlijk maar betrekkelijk. Wanneer de belangen van politici daarmee in gevaar komen - en bovenal de verheven idealen van een socialistisch ingestelde moloch als de EU, dan hebben de regenten natuurlijk OOK hun rechten. Uit zelfverdediging tegen het faldarappes mogen zij dan natuurlijk den gewapende macht in al zijn kracht gebruiken.

Democratie is een mooi buzzwoord, maar NIET wanneer de burgers zomaar een referendum willen houden waarvan de uitkomst het belang schendt van de Boven Hen Gestelden.

Jan Passant mk2 | 02-10-17 | 13:00 | 2

Bullshit. Er zijn geen "Boven Hen Gestelden", maar verkozen vertegenwoordigers. Als de meerderhiedi n Spanje wil dat er een provincie zelfstandig moet worden, kan dat gewoon via de weg van het parlement worden geregeld. Helaas voor de Catalanen, dat deel uitmaakt van Spanje, is dat niet het geval.

bdn01 | 02-10-17 | 13:12

bnd01 Verkozen vertegenwoordigers die zodanig veel politiegeweld veroorloofd vinden om gewone burgers uit elkaar te slaan, die zijn erger dan "Boven Ons Gestelden".
Zelfs wanneer regelrecht tuig als Antifa de straat in brand steekt werd veel minder (zelfs GEEN) politiegeweld gebruikt. Of misschien is dat omdat het tuig van Antifa en het tuig in Brussel elkaars stiekeme bondgenoten zijn.

Jan Passant mk2 | 02-10-17 | 13:43

Zijn Van Baalen en Verhofstadt al gesignaleerd in Barcelona. ?

Stratum | 02-10-17 | 12:57 | 1

Die komen pas 24 uur vóór de eerste artillerie beschieting.

Oepsie1234 | 02-10-17 | 13:06

Rutte (en ook Rajoy) hebben gelijk. De Spaanse regio hebben al heel veel zelfbestuur. Voor wie het nog niet heeft begrepen: Catalonië heeft een eigen regering en een eigen minister-president en veel bevoegdheden; overigens de andere Spaanse regio idem. In Baskenland kijkt men reikhalzend uit, naar hoe de Catalaanse affaire afloopt, want dan zijn zij de volgende. Verder kan dit probleem zich ook naar Frankrijk verspreiden, want het oude middeleeuwse Catalonië, waar men op teruggrijpt, omvat ook de zuidoostelijke kuststreek van Frankrijk tot aan Perpignan.

oliebolletje123 | 02-10-17 | 12:56 | 4

Vlaanderen loopt overigens ook tot aan Calles (Calais)....

Lt-Kol Kilgore | 02-10-17 | 13:11

Technisch gezien zijn de burgers niet onschuldig. Ze nemen deel aan een illegaal referendum. Dat er veel mensen zijn die het gerechtelijk oordeel onterecht vinden doet hier niets aan af.

flame_me | 02-10-17 | 13:15

Niet alleen dat Oliebolletje; Lega Nord kijkt ook rijkhalzend uit naar totale onafhankelijkheid van de rest van Italië. Als de Catalanen hier mee weg komen stort Italië en de Euro in....
Hé wat fijn al die volgevreten goedverdienende "democraten" die zich los willen maken van de minderbedeelden in hun land. De Sjambok erover dat wil nog wel eens helpen.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is eigenlijk het opkomstpercentage daar in Catalonie?

Repliek_in_stijl | 02-10-17 | 12:56 | 2

45%. Alle nee-stemmers zijn thuisgebleven, uit protest.

DiBaco | 02-10-17 | 13:06

Naar verluidt hebben 3 miljoen stemgerechtigden geen stem uitgebracht. Catalunya heeft 7,5 mio inwoners. Die zijn niet allen stemgerechtigd.

90% is voor een eigen republiek klinkt tof maar als dat 90% van pak m beet 2 miljoen mensen is dan is dat nog te weinig om afscheiding te realiseren.

Glas plas was.

Spanje kan het budget technisch niet toestaan dat een staatje de vinger aan de EU geeft (sec gezien is dat het geval/gevaar).

Ben benieuwd hoe dit afloopt. Misschien zeggen we over 10 jaar, met guldens weer in onze portemonnee; Het begon in Catalunya.

Releasethehounds | 02-10-17 | 13:06

Natuurlijk staat de Spaanse regering niet in haar recht. Het referendum was al ongeldig verklaard en de regering kan het resultaat ervan gewoon negeren. Zo hard ingrijpen gisteren was disproportioneel. Mijns inziens ook met averechtse werking.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 12:54

Bijzonder dat Brussel het nu ineens niet zo erg vindt als een lidstaat de mensenrechten van zijn eigen burgers schendt, en dat een binnenlandse aangelegenheid noemt.
Terwijl de bemoeiziekte bij bepaalde Oost-Europese landen bij binnenlandse aangelegenheden (waarbij overigens geen mensenrechten worden geschonden) ongegeneerd reikt tot ruimschoots buiten de grenzen van Brusselse bevoegdheden.

jemagookniksmeer | 02-10-17 | 12:50

Als de Spaanse regering met Mark Rutte hadden gebeld en gevraagd hadden; 'Hoe handelen jullie referenda af?' dan, waren er geen rellen geweest!

Ik snap er niks van! | 02-10-17 | 12:50 | 1

Briljant!

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 14:00

Het feit dat je de underdog bent (Catalaanse independentists), wil natuurlijk nog niet zeggen dat je ook het gelijk aan je kant hebt.

Dinkelberg | 02-10-17 | 12:50 | 1

Helemaal waar! Maar dat betekent niet dat de Spaanse regering disproportioneel hoeft te reageren.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 14:49

Als je jezelf niet met geweld kunt verdedigen dan trek je toch aan het korste eind.Of dachten de Catalanen dat Madrid bij hen op de koffie komt om hun onafhankelijkheid te vieren?Onafhankelijkheid betekent dat je ook militair iets voorstelt,dat blijkt voor Catalan niet te gelden.Slappe hap dus.Doet me trouwens aan de tijd van Franco denken,toen deden die rojo's het ook in hun broek van Madrid.

kzegje | 02-10-17 | 12:49

Rutte is ook gewoon een smeerlap in de dop.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 12:48 | 1

n.m.m. mag je dat best wel voor een 3e keer herhalen.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 13:23

Rutte is ook gewoon een smeerlap in de dop.

Rest In Privacy | 02-10-17 | 12:48

Tja, Rutte...... wat kun je anders verwachten van die EU-laaf.
Het verbaast me nog steeds dat hij na al die leugens gewoon weer is herkozen, daar ging mijn laatste sprankje hoop in (en voor) de nederlandse bevolking.

Slipsnifter | 02-10-17 | 12:48

Die Rutte toch, wat mogen wij van geluk spreken met zo'n sterke leider. Fantastisch, dat daadkrachtige optreden waarmee hij onze vrijheid en cultuur beschermd. Alleen al dat geniale idee om scholieren bij het Rijksmuseum langs te laten gaan. Fantastisch!

Gibbon | 02-10-17 | 12:47 | 1

Het beste kabinet sinds WW2, kan niet genoeg benadrukt worden.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 13:22

Domme reactie van Spanje. Als ze het separatisme niet hadden willen voeden, hadden ze het referendum gewoon door moeten laten gaan zonder de Catalanen een strobreed in de weg te leggen. Dan konden ze na afloop de uitslag nuanceren door te wijzen op de lage opkomst en dan zou de hele beweging na een tijdje weer zijn gaan sluimeren.
Nu hebben ze alleen maar olie op het vuur gegooid en het separatisme gevoed. Dat gezegd hebbende, de Catalanen hebben wel een punt in hun streven naar onafhankelijkheid. Het hebben van een eigen taal is misschien wel het belangrijkste criterium om te kunnen spreken van een eigen volk, en een eigen taal hebben de Catalanen. Catalaans is zeker geen Spaans dialect.
www.catalaansetaal.nl/
Nog een leuk feitje trouwens: In hun streven naar onafhankelijkheid hebben de Catalanen Freddy Heineken achter zich staan:
nl.wikipedia.org/wiki/Eurotopia

Petsjorin | 02-10-17 | 12:46 | 2

Friezen hebben ook een eigen taal...

Fontanarossa | 02-10-17 | 13:09

Heineken is al 15 jaar dood dus die kan moeilijk achter ze staan...

De_Rokjesman | 02-10-17 | 13:34

Mark Rutte heeft met zijn reactie natuurlijk groot gelijk, hoewel hij zijn opvatting natuurlijk baseert op zijn eigen ervaring. De ervaring dat je de kiezer kan bestelen, voorliegen, vernederen, betuttelen, voor gek kunt uitmaken, negeren, in de kont kunt neuken, in de bek spugen en van te voren beloven dat je de verkiezingsuitslag niet zult respecteren, om vervolgens alsnog de meeste stemmen te krijgen.
Dus kun je, in ieder geval in de Nederlandse situatie, net zo goed geweld tegen je eigen volk gebruiken. Zolang het maar wel een minderheid is.

jemagookniksmeer | 02-10-17 | 12:46

Dat is nog eens ongefeminiseerd politieoptreden! Velen in ons verwijfde landje verlangen daar hartstochtelijk naar. Law and order!

JTKDM | 02-10-17 | 12:45 | 1

Velen in ons verwijfde landje verlangen naar "law and order" in dienst van de burger, en niet gericht TEGEN de burger.

Slipsnifter | 02-10-17 | 12:50

Het fascisme is weer terug in Spanje, Franco zou genoten hebben van het politie optreden.

Ko Ranzig | 02-10-17 | 12:44 | 1

Is nooit helemaal weggeweest zeggen kenners.

Kruisruiker | 02-10-17 | 12:46

Best lastig om anti-EU te zijn. Altijd roepen dat de EU zich niet moet bemoeien met landelijke politiek, naar dat de EU zich moet bemoeien met landelijke politiek. Rare jongens die bezorgde burgers.

kw_nl2 | 02-10-17 | 12:44 | 1

Juist hier had de EU een slaatje uit kunnen slaan. Laten zien dat ze echt ergens voor staan in plaats van een vriendjesnetwerk vol met graaiers.
Maar ze komen met een lullige statement achteraf, wat hun eigen hypocrisie ook nog eens bevestigd.
Ik vergelijk de situatie met Oekraïne. Toen de Oekraïners demonstreerde tegen de Russische invloedssfeer, werd dit met luid gejuich ontvangen. Vervolgens waren er oostelijke gebieden die protesteerde tegen het verbond met de EU, maar dat veroordeelde de EU. Hetzelfde geldt hier.
Zolang de EU maar niet verliest, staan ze erachter. Zelfde met Rutte&co in dit land. Zolang het de hogere heren maar blieft, mogen we doen wat we willen. Maar o wee als het ze niet bevalt, dan krijg je commentaar.

doomdesire1993 | 02-10-17 | 14:13

Rutte, de EU premiers en de Spaanse regering hebben groot gelijk. Wat de Catalane doen is hetzelfde als een voetbalteam dat tijdens de wedstrijd besluit om zich niet meer aan de regels te houden omdat ze betere handballers in het team hebben.

DrumPiet | 02-10-17 | 12:44 | 2

Om in je eigen analogie te blijven; dit zijn gewoon 2 spelers die hun eigen team willen beginnen, en dan in elkaar getrapt worden door de rest want "mag niet, jullie zijn van ons"

RightWingDanceSquad | 02-10-17 | 12:58

Als spelers in je team liever willen handballen, waarom zou je dan als coach het veld in slaan. Laat ze lekker een eigen clubje beginnen en speel liever verder met de spelers die er wel zin in hebben.

Rommelende Onderbuik | 02-10-17 | 13:02

Zo eindelijk hebben we de ware aard van Rutte in zijn hersenpan kunnen ontdekken.

Deze man is levens gevaarlijk in zijn denken en doen, wanneer worden nu eens al die naieve Nederlanders wakker.

von Amsberg | 02-10-17 | 12:44

Komt er nou niemand op het idee dat de oorzaak misschien ligt bij de belachelijke afwikkeling van de Spaanse Burgeroorlog? Franco zo ongeveer heilig verklaard, elk oorspronkelijk republikeins geluid nog steeds de kop ingedrukt. Catalonië was een van de motoren van de republikeinen net zoals het nu de belangrijkste motor is van de Spaanse economie.

Fred Hartman | 02-10-17 | 12:43
-weggejorist-
Viezepoes | 02-10-17 | 12:43

rutte heeft gelijk. niets meer niets minder.

checkmate123 | 02-10-17 | 12:41 | 2

... je vergeet de twee letters 'on' voor het woordje 'geleik'.
De mening van personen kan nooit illegaal zijn, laat staan dat je die neerknuppelt

Ron van Zon3948 | 02-10-17 | 12:51

.. gelijk ... dat is

Ron van Zon3948 | 02-10-17 | 12:52

Mark zijn totalitaire trekjes komen naar buiten. Eng mannetje.

Mark_D_NL | 02-10-17 | 12:40 | 1

is 'het' een mannetje dan??

watmagjenogwel | 02-10-17 | 13:15

Goh, maar in Schotland kun je weer wel het ene na het andere referendum houden?

Kanarie_Geil | 02-10-17 | 12:39 | 1

Ja, dat is "anders" LOL

Oepsie1234 | 02-10-17 | 13:09

Ach, als lege inlegvelletjes niet meer werken krijgen wij ook dit soort geweld over ons heen als we 'representation' voor onze 'taxation' eisen. Democratie is leuk op papier maar denk niet dat die engnekken aan de macht er serieus hun carrière van laten afhangen.

TheOneWhoKnocks | 02-10-17 | 12:38

Ik heb wel in tegenstelling tot Trutte geen geschiedenis gestudeerd, echter op Koninginnedag 2001 ging het ook fout in Amsterdam vanwege een stroomstoring op Amsterdam CS. Gevolg de ME stond met een waterkanon op moeders met kleine kinderen te schieten om de mensen uit het station te verdrijven. Destijds inwoner van Amsterdam en dat is echt geen prettig gezicht.

Dat het geweldsmonopolie bij de overheid ligt is terecht, in het geval van de Spaanse overheid kun je je echter afvragen of het inzetten in dit geval gerechtvaardigd was. Ik denk het niet, een overheid moet ten alle tijden willen voorkomen dit middel in te zetten. Bejaarden en gehandicapten en anderen wilde gewoon stemmen, een geweldloze activiteit. De noodzaak om mensen neer te knuppelen ontbrak dus, ter vergelijk er werden geen vernielingen aangebracht en auto's in de brand gestoken zoals in Hamburg kortgeleden. Trutte zit dus fout met zijn uitspraak. Stel die mensen in Catalonië hadden zonder inzet van geweld gewoon vredelievend hun stem kunnen uitbrengen, kun je achteraf als overheid altijd nog stellen dat het referendum niet geldig is.

Beroep = Boerenlul | 02-10-17 | 12:37

Ho-stop-wacht!
Rutte zegt niets over "gelijk... in het óptreden..."!
Hij zegt dat de regering in haar recht staat... i.e. in haar standpunt mbt legitimiteit referendum, dat klopt!
Het constitutioneel hof heeft als hoogste rechtsorgaan het referendum opgeschort, niet legaal verklaart.
Foute boel dit Geenstijl.
Niet ok.

hfakker | 02-10-17 | 12:36 | 2

Het hof werkte voor Rajoy,

gato | 02-10-17 | 13:01

Dan had ie het politieoptreden moeten veroordelen, en dat heeft ie niet gedaan.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 13:14

De bestaande wet staat deze handelingen toe, maar ondertussen heb je wel 90% van een bevolking die iets wilt, of t referendum nou legaal of illegaal was, de uitslag is nogsteeds tekenend

niemand specifiek | 02-10-17 | 12:35 | 3

Er was een opkomst van 42,3% en daarvan heeft 90% ja gestemd. Als mijn berekening goed is komt het totaal dus neer op 38% dat ja heeft gestemd van de totale stemgerechtigden.

Freekiesteekie | 02-10-17 | 12:52

Mmmm daar hebben we weer de kronkel die alle referenda / verkiezingen etc in de vuilnisbak torpedeerd. Niet Stemmen Is Niet Meetellen. Als je niet stemt dan zeg je namelijk: "Het maakt mij niet uit, ik ben het eens met het uiteindelijke besluit". Ze zeggen geen "ja" of "nee", geen "voor' of "tegen", ze zeggen in feite : tel mijn stem maar op bij de winnaar. Want ik vind alles best.

peterdh | 02-10-17 | 13:09

@peterdh
Normaal gesproken ben ik met de stelling eens. Niet stemmen is niet meetellen. Maar dit referendum was van te voren al als illegaal verklaard door de rechter en tegen de grondwet. Dan is het ook niet raar dat sommige mensen niet komen stemmen. Dus dan gaat niet stemmen is niet meetellen, niet meer op vind ik.

Freekiesteekie | 02-10-17 | 13:18

Als dit in een land was geweest waar er veel olie valt te halen dan hadden "onze" vertegenwoordigers overheen elkaar heen gevallen om te zeggen dat dit democratie is en er naar het volk geluisterd moet worden.
Maarja geen olie dus wordt er flink op ingehakt met goedkeuring van Europa.

Autobonker | 02-10-17 | 12:35 | 2

Als er olie was, hadden ze de Spaanse regering vol gesteund.

hfakker | 02-10-17 | 12:38

Olijfolie

Oepsie1234 | 02-10-17 | 13:10

Politicus A stuurt Einsatztruppen om de burgers die voor politicus B gestemd hebben neer te knuppelen zodra er zich een gelegenheid aandient. Vroeger was het heel gewoon dat selectieve auto- en vliegtuigongelukken zorgden voor herijking van het politieke spelersveld. Die tijden lijken voorbij: we zijn weer terug bij veldslagen op straat.
Het delen van meningen op internetfora en een voortdurend mediabombardement van Juiste Meningen heeft in ieder geval in Spanje kennelijk niet tot het gewenste resultaat geleid*.

* een dociele en uniforme bevolking die eenvoudig gemanipuleerd kan worden door wie aan de informatieknoppen zit

kindapaas | 02-10-17 | 12:34

Ik vind dat Spanje terecht heeft opgetreden.. dat referendum was verboden door het constitiunele hoof maar die seperatisten willen toch hun zin doordrijven met het geweld van gisteren als gevolg. In NL kunnen wij toch ook niet accepteren dat Friesland zich gaat afscheiden.. en waar houdt het dan op want straks krijgen we b.v. steden die zich will afscheiden, etc.

Kondor | 02-10-17 | 12:34 | 3

Juridisch in je recht staan om iets te verbieden is nog niet per se een legitimatie voor geweld.

Als Friesland wil afscheiden, waarom zouden ze dan niet mogen afscheiden? Limburg lijkt me ook zo'n geval. Verandert er veel? Als ze binnen de EU blijven, is er niet veel aan de hand. Nationale regering onder Rutte is volkomen uitgehold. Rutte doet voor de show misschien wel soms wat stoer tegen Brussel, maar heeft dusdanig weinig inhoud dat het niets betekent.

Het wordt misschien een ander verhaal als Amsterdam zich zou willen afscheiden terwijl de rest van Nederland uit de EU stapt (bijv. als we straks kabinet Wilders 1 krijgen). Voor mij niet zozeer principieel. Gun Amsterdam graag de volledige financiële verantwoordelijkheid voor eigen beleid, maar ik voorzie wegens hoge mate van met name economische verwevenheid wel heel veel praktische problemen.

Weet je... Het is wel heel stoer gedacht. Laten we onze wijk een onafhankelijke vrijstaat verklaren, hoeven we geen 52% belasting te dokken. Maar als je zelf je publieke diensten mag gaan vormgeven, klop je al heel snel weer met loden schoenen bij de buren aan.

Rommelende Onderbuik | 02-10-17 | 13:00

Waarom Friesland en Limburg telkens als voorbeeld noemen?
Wat denk je van het hertogdom Brabant. Daar zit meer achter dan die eerdergenoemde twee.

Draak uit Brabant | 02-10-17 | 13:06

@DraakuitBrabant: goed idee ! Je krijgt Limburg erbij cadeau,dan roepen wij weer de Republiek/Koningkrijk der Zeven Verenigde Nederlanden uit ( incl.de Flevopolders en Drenthe dan). Bye bye voormailge Generaliteitslanden.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 14:08

GS foto klopt niet.. die MEer is niet getankerd van kop tot teen.. want die burgers zijn zo geweldadig en gevaarlijk.. daar heb je persoonlijke lijf bescherming bij nodig als uitvoerende macht.

fikkieblijf! | 02-10-17 | 12:34

.. tuurlijk mark en Alexandor, bij burgelijke ongehoorzaamheid is een staat gemachtigd met fors buitenproportioneel geweld de gehoorzaamheid af te dwingen.. de EU visie.. luisteren k*tburgers..

fikkieblijf! | 02-10-17 | 12:32

De Catalaanse heethoofden onder leiding van die Beatle zijn knettergek.
Geweld Spaanse politie niet ok, maar ze moeten met onderhandelingen iets bereiken , niet hun eigen regio en de rest van Spanje in chaos storten.
Terecht dat Spanje ingrijpt.

Zwizalletju | 02-10-17 | 12:32

Frans Weisglas heeft in zijn Twitter bio de VVD niet meer staan. Hij noemt zich liberaal, kennelijk voelt hij zich niet meer thuis bij de VVD.

Feynman | 02-10-17 | 12:31

Zijn we net van de ETA in Baskenland af, is er alweer gedonder in die regio.
Dit loopt verkeerd af, let maar op.

Kruisruiker | 02-10-17 | 12:30 | 1

Nou, nou... Ik denk dat de Basken dit allemaal op de voet volgen en hun eigen plannetje trekken.

Rommelende Onderbuik | 02-10-17 | 12:48

Hoe ver kan die droplul gaan, laat het asterixje maar achterwegen, voordat ie (geen hij) eens op z'n nummer wordt gezet.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 12:29

Nederland heeft in de 16e eeuw natuurlijk ook netjes aan Spanje toestemming gevraagd voor onafhankelijkheid..

Vloekende Vlaming | 02-10-17 | 12:28 | 2

In de 16e eeuw werden protestantse Nederlanders, die in het noorden in de meerderheid waren, massaal vervolgd en onderdrukt door Spanje. Dat op een gegeven moment dan de bom barst is te begrijpen. En in het begin is het daar ook geprobeerd via de diplomatieke weg. De term geuzen is je bekend?
Maar dit is het meteen gewelddadig neerknuppelen van een geweldloze methode. Rayon had met gemak de politie en Guardia Civil kunnen weghouden. Het referendum was toch al illegaal verklaard. De uitslag hoef je dan toch niet te respecteren.

doomdesire1993 | 02-10-17 | 14:42

@Vloekende Vlaming: ja wij Hollanders hebben 80 jaar tegen de Spanjaarden,Portugezen en Oostenrijkers/Italianen gevochten en gewonnen.Hadden jullie Vlamingen ook kunnen doen.Weet je nog wel; Unie van Atrecht?
Dus wat is je punt Vlaming? Dat wij niet zo gezeglijk zijn als jullie? Zit in de genen moet je maar denken. Kun je altijd nog een voorbeeld aannemen. Liever niet eigenlijk.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 15:21

Alsof de belastingdienst luistert naar of ik bij bezwaar juridisch in mn recht staat.

boerk | 02-10-17 | 12:27

Met de kop boven het artikel geeft GeenStijl de indruk dat dit een letterlijke quote is van Rutte. Dit is een kwalijke vorm van "journalistiek". Geweld is niet goed en zeker niet op de manier zoals dat nu in Spanje is gebeurd, maar dit soort vraagstukken moet je oplossen via democratische processen. Naast de voorstanders schijnen er net zoveel tegenstanders te zijn. Wanneer Europa een onoverzichtelijk geheel gaat worden van allerlei ministaatjes en de EU daardoor nog meer geld gaat kosten (al die staatjes kunnen zich waarschijnlijk uiteindelijk nooit zelf bedruipen) springt iedereen hier ook weer uit zijn vel. En laten wij hier in Nederland blij zijn dat de Groningers destijds bij het ontdekken van de enorme gasbel nooit op het idee gekomen zijn zichzelf onafhankelijk te verklaren. Stel voor dat hier al die regio's buiten de Randstad zich verenigen in een nieuwe staat, hoe moet het dan met de welvaart in de Randstad? De Friezen hebben al een soort status aparte, maar daar beseffen ze ook wel dat ze het als zelfstandig stipje in het grote Europa niet redden.

Mannes | 02-10-17 | 12:27

Ach, de ECB zal de Catalanen wel bij Spanje houden.Volgens Target2 hebben nationale banken 383miljard tegoed van Spanje en dat gedeeld door 5 is grofweg 76,6 miljard en of de Catalanen dat even willen/kunnen aftikken. Los van alle handelsbeperkingen die de EU en Spanje verder nog kunnen opleggen.Geografisch is onafhankelijkheid ook makkelijk te torpederen.Dom geweld tegen een beetje onrealistisch politiek gepruttel dus.

arlen | 02-10-17 | 12:27 | 3

Ja, want invoerheffingen op AGF en de haven in Barcelona heeft een groot probleem.Bijv.

arlen | 02-10-17 | 12:43

Bravo!! Het gaat altijd om de munten.
Deze door George Soros gesteunde opstandelingen dienen alleen de short positie van Soros tegen de €.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 15:25

En het grote voorbeeld van Rutte is oud MP Colijn. Die man heeft destijds de opdracht gegeven aan de politie en militairen om onze eigen Nederlandse 'opstandige' burgers af te schieten tijdens de Jordaanoproer.

XaleX_2 | 02-10-17 | 12:26 | 2

Paling oproer

Moeimaker | 02-10-17 | 13:16

Colijn was ook hoofdofficier bij het KNIL onder van Heutz. Zijn toch ook een paar honderdduizend Atjéh-ers de kop afgehakt omdat zij niet wilden opgaan in ons Koninkrijk.
Doortastende man deze Colijn. Kunnen Rajoy en Rutte beiden een voorbeeld aannemen.

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 15:29

Van te voren politie agenten uit andere delen van Spanje naar catatonie sturen omdat je weet dat Catalanen geweldsinstructies tegen eigen bevolking niet uit zullen voeren is niet strafbaar?. Rutte gooit zijn masker af.

pjotr11 | 02-10-17 | 12:26 | 1

Catalunya heeft geen Guardia Civil, alleen de mossos en die gaat zijn eigen bevolking niet dood knuppelen. Ik zag dan ook huilende mossos op youtube.

gato | 02-10-17 | 13:13

Ben benieuwd hoe reaguurders gaan reageren wanneer Zuid Holland zich over 30 jaar wil afscheiden als een onafhankelijk Emiraat.

Nou niet allemaal "laat maar gaan!" roepen, we verdienen enorm aan die haven.

Trekbeest | 02-10-17 | 12:26 | 3

Als je nou Amsterdam had geroepen...

h3* | 02-10-17 | 12:35

In geval van emiraat, dan niet meer. Bouw maar een nieuwe bij Ijmuiden.

Cobalt bomb | 02-10-17 | 12:42

Van die haven is dan binnen 10 jaar niets meer over en ondertussen hebben we wel ergens een nieuwe gebouwd.

witwas | 02-10-17 | 13:06

Rutte schept hier tussen dat eeuwige bloedirritante grijnzen door even een precedent om onwelvallige volksraadplegingen op dezelfde wijze de kop in te drukken. Tenminste, zo kun je zijn reactie opvatten. Fascist! (zoals gebezigd door Rick Mayall uit the Young Ones)

Voorjaarsmoe | 02-10-17 | 12:24

Democratie is een warme deken voor de ogen van het volk. Zolang je het spel meespeelt lijkt het net echt en legitiem. Zodra het volk een wil heeft die niet overeenkomt met wat de 'macht' beoogt blijkt die allemaal bedrog te zijn en is democratie niets anders dan een fluwelen dictatuur.

XaleX_2 | 02-10-17 | 12:24

Ik begrijp best dat deze afsplitsing door de Spaanse regering niet gewenst is, zoiets als Noord-Holland dat zich wil afsplitsen (zonder Amsterdam dan graag). Maar dan kan je toch gewoon zo'n referendum gewoon door laten gaan en net zoals onze regering naast je neer leggen? Zo van 'jammer dat jullie er zo over denken, maar we doen er verder niets mee'? Dit verbod en het daaruit voortvloeiende geweld was een onnodige en debiele zet. Rutte is niet goed bezig als hij dit goed wil praten of zelfs maar de kant van de Spaanse regering kiest zonder deze kanttekeningen. Hij had beter kunnen zeggen tegen ze, 'kijk naar hoe ik omga met referenda!'

Sessine | 02-10-17 | 12:23 | 2

Rutte baalt dat het in Nederland niet zo opgelost is, nu zit hij straks wéér met een nee die hij moet negeren

jack and friends | 02-10-17 | 12:28

Ruttes inlegvelletjes blok was leeg, komt volgende week pas weer mee van de groothandel.

Cobalt bomb | 02-10-17 | 12:40

Rutte kan natuurlijk niet de schijn wekken dat hij enige sympathie koestert voor dit initiatief.
Want dan gaan ze allemaal.
Baskenland ervandoor, Sicilië zet koers, Normandië weer een vikingenrepubliek.

En wat denk je van Brabant? Pakken zo onze biezen hoor. En dan is het eind zoek. De Kempen dat zich afscheidt van Brabant. Stadstaat Eindhoven dat zich afscheidt van de Kempen. Woensel dat zich weer afscheidt van Eindhoven.
Zo blijven we aan de gang mensen.

Draak uit Brabant | 02-10-17 | 12:22 | 1

Dit is toch onzin, niemand wil zich afscheiden in Nederland, Dit heeft dus niks met Catalunya te maken.

gato | 02-10-17 | 13:11

Spanje staat net zo in zijn recht geweld te gebruiken als rechters die kopschoppers tot een werkstraf veroordelen. Dat geeft te denken wat we in Spanje en Nederland voor rechtsysteem hebben.

Ares | 02-10-17 | 12:21
-weggejorist-
Johan_Voorhaar | 02-10-17 | 12:20

Maar, neen, mark rutte. Spanje stond niet in zijn recht. Ook al kent de Spaanse Grondwet niet het referendum en bepaalt de huidige versie dat de Spaanse staat een eenheidsstaat is, dan nog bestaat volkenrechtelijk het recht op zelfbeschikking.
.
Op de Spaanse staat rust ook de verantwoordelijkheid van proportionaliteit. De Spaanse rechters hebben al geoordeeld over de grondwettelijkheid. In de peilingen gaf een ruime meerderheid aan niet gediend te zijn van secsessie. De enige reactie die de Spaanse staat had moeten doen was om simpelweg het geheel te negeren.
.
Door de grootschalige inzet van leger en politietroepen heeft de regering alleen maar olie op het vuur gegoten. Spanje is hiermee volledig aansprakelijk voor de gevolgen van deze escalatie. In de zogenaamd beschaafde EU is Spanje een schrikbarend voorbeeld van de toekomst voor alle burgers, nou ja, behalve dan voor de Verhofstadtgroupies.

Glasgow Argus | 02-10-17 | 12:19 | 2

Ik denk dat je dat wel goed ziet.

Cobalt bomb | 02-10-17 | 12:38

Maar, neen, Glasgow. Het land Spanje stond wel in zijn recht aangezien de hoogste rechter het referendum verboden had. Wat jij nu in twijfel trekt is of die beslissing de juiste was, ofwel dat de rechters niet onafhankelijk hebben geoordeeld.
Dat is een andere discussie, waarbij een mening als feit gekleurd wordt door een persoonlijk standpunt hierover.
Dan blijft over: was de ME nou echt nodig. Ik denk het niet.
Maar ze werden toch ingezet en dan weet je dat er flinke klappen gaan vallen. ME is er niet om mee te discussieren. Oneerlijk? Misschien. Nogmaals, ik praat het geweld niet goed, en ik lees nergens dat de Nederlandse politici dat wel doen. Maar in een andere situatie, bijvoorbeeld bij antifa protesten tijdens een G7 overleg, hadden we er toch anders tegenaan gekeken.

Just saying

DiBaco | 02-10-17 | 13:04

Dus dan stond Spanje ook "in haar recht" toen ze de onafhankelijkheid van Nederland in 1576 bloedig onderdrukte?? Fijne premier heb je dan, die zijn eigen vaderland afvalt..

Grutte klier | 02-10-17 | 12:18 | 1

Nou, dan is het wel makkelijker om het bewind in de Nederlanden weer onder het gezag in Brussel te scharen.

Glasgow Argus | 02-10-17 | 12:23

Rutte is een nepliberaal en gezakt voor zijn herkeuring als premier.

bertminernie | 02-10-17 | 12:18

Dus wij hadden de inwoners van Curaçao, toen die in 1993 stemden om een aparte staat te worden, ook en masse in elkaar mogen slaan?

Referenda en politiek... kennelijk gaat dat niet samen. Angst voor wat het volk wil.

RenHoek | 02-10-17 | 12:18 | 1

Zolang het referendum niet door het ter zqke doende overheidsapparaat wordt uitgeleverd is er geen enkel recht aan te verbinden. referenda die dat wel zijn sorteren net zo veel effect maar goed. check de EU grondwet referendumshow nog maar eens. Volledig fysiek geweldloos maar een ontzettende mindrape.

Cobalt bomb | 02-10-17 | 12:36

tirannen die achter rechters schuilen voor het volk, mensen die willen stemmen in elkaar laten slaan... is dat democratie? Bommen gooien in een ver land vanwege democratie, oh wee als je zelf een verkiezing of een referendum houdt... dat is bezopen.

EU is wel op een heel treurig niveau aangeland. Rutte die graag de zwarte fascistenlaarzen likt om een baantje te krijgen... walgelijke vent.

RenHoek | 02-10-17 | 12:17 | 1

Rare mening. Jij bent zo iemand die de rechtstaat super belangrijk vindt, maar als de rechter dan uitspraak doet en zo'n referendum verbiedt dan verschuilen Spaanse politici zich opeens achter de recht.

Wat de fuck wil je nou man?

Mokum Kosher | 02-10-17 | 12:18

Dus als ik het goed begrijp, zou Nederland weer een gewest van Spanje moeten worden omdat de opstand olv Willem van Orange tegen de Spanjaarden ook tegen de Spaanse wet was?

hxl | 02-10-17 | 12:16

Rutte moet aftreden. Totaal ongeschikte lamlul.

Stijlicoon | 02-10-17 | 12:16

Wat verwacht je dan van Rutte. Democratie telt bij Mark alleen als het in zijn straatje past.

MogeWijEveOvergeve | 02-10-17 | 12:15

@Cortes: top werk

h3* | 02-10-17 | 12:15

Laat zijn ware gezicht zien. Deze man vertoont naar mijn mening tekenen van een psychopaat. Met zijn eeuwige smile het goed vinden dat ongewapende mensen, veelal ouderen maar ook mensen in een invalide wagentje, in elkaar gemept worden is heel eng. Alles voor de EU. Walgelijke figuren.

osolemio | 02-10-17 | 12:14

Te walgelijk voor woorden dit. Dat je dit uit je bek durft te krijgen.

RenHoek | 02-10-17 | 12:14

De Spaanse dictatuur is terug van weg geweest. Wat een schandalige vertoning dit.

Shalalieshalala | 02-10-17 | 12:13

De aanleiding om nu een referendum te organiseren was juist dat Madrid géén dialoog wilde aangaan met Barcelona. Met de uitslag van het referendum wilden de Catalaanse bobo's dialoog afdwingen.

En oude vrouwtjes slaan is niet lievv, Mark.

Guido | 02-10-17 | 12:12 | 2

Niet in alle gevallen.
Ik ken secreten...

Kruisruiker | 02-10-17 | 12:19

@Kruisruiker : Gretta beneuzeld? Of Florrie?

Guido | 02-10-17 | 12:46

Rutte vergeet: formeel recht begint bij moreel recht.
Als je kogels nodig hebt om 90% van de bevolking te dwingen hun muil te houden, dan moet je niet een al te grote broek aan trekken.
Vroeger waren dit acties van gekke types aan de andere kant van het ijzeren gordijn, die hielden nogal van hun eigen macht. O wacht..

donkieshot | 02-10-17 | 12:11

En wie schermt de Spaanse overheid af?

wingload | 02-10-17 | 12:10

Als Putin dit in Oost-Oekraïne geflikt had was de wereld te klein

Bertie Wooster | 02-10-17 | 12:10 | 2

Oost-Oekraïne is niet Russisch....

Guido | 02-10-17 | 12:47

Tjetjenie is zelfs met militair ingrijpen bij Rusland gehouden. Dat werd nauwelijks veroordeeld.

De_Rokjesman | 02-10-17 | 13:35

Volgens de NPO is dit referendum georganiseerd door extreem rechts. Dus dan mag het genegeerd worden.

artie | 02-10-17 | 12:10

Voor iedere EU-mafioso geldt: hijs een rat in een maatpak of een mantelpakje, het blijft een rat. Rutte gaat eerst nog vier jaar de Nederlandse burger uitlachen, om aansluitend met een koffer vol verdeel-en-heers-know how iets hoogs te worden in de graaitorens van Brussel. Op naar de EUSSR, Mark, je kunt het!

De Vrijlansier | 02-10-17 | 12:09

Het is een immens grote schande dat Rutte deze woorden heeft gekozen!

Hier zijn een kleine duizend (1000!) Mede-Europeanen neergeknuppeld en beschoten als varkens die naar een slachthuis worden gedreven. Blijkbaar vindt Rutte het oké dat met grof geweld een democratisch proces wordt verbroken.

Voorts is de uitspraak van een Rechter uiteraard ondergeschikt aan de grotere, democratische wens. Een Rechter is per slot van rekening ook Rechter omdat magistraten onder de directe vleugels van de democratie functioneren.

Billy Ocean | 02-10-17 | 12:08 | 2

vervang mede europeanen door mensen. Ik ben geen europeaan.

Cobalt bomb | 02-10-17 | 12:29

@Cobalt bomb
Het gaat om de principiële term die uitgaat van het democratische grondbeginsel dat ieder mens dat in Europa woont heeft, namelijk het recht op vrije meningsuiting.

Billy Ocean | 02-10-17 | 12:33

Wat een rotopmerking van rutte. Met geweld tegen je eigen bevolking sta je nooit in recht.

ShuReD! | 02-10-17 | 12:07
-weggejorist-
two ball cane | 02-10-17 | 12:07 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Ogerigens heeft men zich in Spanje vergeleken met de Noord-Ierse bloody sunday nog ingehouden. Toen geluk heel gewoon was schoot men nog met scherp op vreedzame betogers.

JTKDM | 02-10-17 | 12:07 | 1

jamaar, homaar ! toen kwam het geweld van beide zijden. hier ligt dat toch een ietsiepietsie anders, mijn gedacht.

ivanhoe bergs | 02-10-17 | 13:08

Rutte's natte droom:
Een EU politiemacht a la de Guardia Civil.

Lafayette | 02-10-17 | 12:06

Dit noemt men een hellend vlak, oftewel een glijdende schaal. Het is nu nog maar een klein stukje tot aan het neerknuppelen van bejaarde Friezen die publiekelijk opperen dat meer zelfstandigheid wel eens een goed idee zou kunnen zijn. Of bejaarde Brabanders, die weer samen willen gaan met Belgisch Brabant. In Brabant is ook een beweging in opkomst die pleit voor een zelfstandig Brabant. En wij kunnen ons financieel wel zelf redden, in tegenstelling tot de Friezen.

BrabantBovenAlles | 02-10-17 | 12:06 | 3

Ja. Nergens zoveel drugsgeld als bij jullie.
Op naar Belgie zou ik zeggen.

Kruisruiker | 02-10-17 | 12:09

Hé,hé Brabander... Friesland zou het financieel niet redden? Wel eens van de Veeteelt(export)sector gehoord ? Er worden hier in hoog tempo behoorlijk veel nieuwe melkfabrieken gebouwd voor de export naar Azië. Gaan jullie lekker samen met de Limburgers of Belgen. Wanneer hadden jullie ook al weet stemrecht gekregen? De Generaliteitslanden.... waren die niet ooit door ons veroverd op de Spanjolen?

Eendragtmaaktmagt | 02-10-17 | 14:47

Ruzie. . Ruzie. . . Ruzie. ( zoals geschreeuwd op schoolplein)

shimanski | 02-10-17 | 15:30

p17266141 | 02-10-17 | 12:01

Best wel lastig om uw reactie te begrijpen. Maar denk dat ik hem nu wel begrijp, maar ik vind het een beetje kort door de bocht.

JayJay | 02-10-17 | 12:05

Kom op. Hij kan toch ook niet anders dan Spanje steunen. Nederland maakt deel uit van de EU, net als Spanje. Als je de onafhankelijkheid steunt dan hoef je je gezicht niet meer te laten zien op een EU-top. Ik ben niet voor de EU, maar dat is een andere discussie.

Harrymetnuance | 02-10-17 | 12:05 | 1

Hij mag Spanje steunen, maar niet het geweld waarmee het gepaard gaat. Of ontgaat je dit even volledig?

Baski | 02-10-17 | 13:58

nederland heeft hun eigen guarda civil.Ze noemen zichzelf de anti fascisten.

komtdatschot | 02-10-17 | 12:04

"gisternacht riep de Catalaanse president Carles Puigdemont uit dat zijn regio hiermee het recht op een onafhankelijke republiek had gewonnen. "
Zo werkt het volgens mij niet maar goed, het signaal is duidelijk.
"de Spaanse Ramón Luis Valcárcel, een van de 14 Vice-Presidenten van het Europees Parlement, die spreekt van niets minder dan een "Coup tegen de EU".
Een coup tegen de EU? How is that possible als een zelfstandig catalonie ook bij de verderfelijke EUSSR wil horen? Plus de natiestaten moeten toch kapot? Here you go. Het is duidelijk dat deze knakker de memo niet gekregen heeft. (of, Altijd goed om nog een rookbom te werpen.)

Cobalt bomb | 02-10-17 | 12:04 | 1

Volgens mij kan een onafhankelijk Catalunya niet in de EU blijven en moet opnieuw een aanvraag doen, dit duurt ongeveer 2 jaar.

gato | 02-10-17 | 13:21

Friesland kan hem niet zoveel schelen denk ik. Maar Groningen is een ander verhaal, want zonder de gasinkomsten gaat Den Haag failiet. Dus die moeten even wachten tot het gas op is.

watazooi | 02-10-17 | 12:04

Tsja, Rutte had op zijn minst een scheiding kunnen aanbrengen, iets in de zin van 'Juridisch hebben de Spanjaarden gelijk maar omaatjes kreupel knuppelen is niet de weg' maar door dat na te laten is er een tipje van de sluier opgelicht over hoe hij en de zijnen over u en mij denken. Je mag blijkbaar zingende Catalanen in mekaar rammen. Die kudtspanjolen hadden natuurlijk ook gewoon een Rutte'tje kunnen doen: referendum? Mooi! Uitslag? Negeren. Dit even los van of dat referendum nou wel of niet goed/ wenselijk/ links/ rechts of wat dan ook is. Geweld dien je af te keuren maar dat is blijkbaar een achterhaald concept. Ik ga hooivorken inslaan.

FustViking | 02-10-17 | 12:03 | 2

Een beetje Rutte zijn Charlottesville momentje.

Cobalt bomb | 02-10-17 | 12:05

'k heb nog molybdeen hakmessen voor je, vlijmscherp.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 12:40

Rutte komt niet verder dan een slap klapje met de vlakke hand.

Croxifoxio | 02-10-17 | 12:03

Dit loopt helemaal uit de hand. Hier gaan we ruzie over krijgen. Dat er straks gewapende Catalanen rondlopen valt te verwachten. Rutte vindt het klaarblijkelijk een goed idee dat de Spaanse overheid dit proces is aangegaan. Dit proces stopt niet zomaar. Mark Rutte zegt hier eigenlijk; Als mensen hier illegaal leven, roven, verkrachten etc. dan doen we niets maar als mensen illegaal een stem willen uitbrengen tegen de regering dan knuppelen we ze neer. Ik wil nu dat Mark Rutte aftreed omdat hij niet erkent dat mensen het recht hebben over een onderwerp te stemmen. Dat is iets anders dan de uitslag te accepteren. Maar een stem uitbrengen moet mijn Minister President toestaan daar heb ik recht op. Een Nederlandse Minister President die het goed vindt dat vreedzame burgers afgeranseld mogen worden omdat ze hun stem uitbrengen is een triest dieptepunt in onze democratie.

reddeloos verloren | 02-10-17 | 12:03 | 1

Rechten zijn net zo'n sprookje als god /allah. Uiteindelijk maakt degene met het zwaard uit wat er gebeurt. Vaak opgezweept door de pen, dat wel.

Teleo | 02-10-17 | 12:12

Voor mij is Mark de nieuwe Daniel Craig. Samen met zijn moeder een duo om de gaten te houden. Mark my words!

Viezepoes | 02-10-17 | 12:03

De Spaanse regering maakt de dienst uit en zit in de EU. Dus Rutte kan niet anders. Ik lees nergens dat hij het geweld goedkeurt. Verder mag hij van mij ook ophoepelen, laat dat wel gezegd zijn.

kwark001 | 02-10-17 | 12:02

Voor onze politie en militairen hoef je niet bang te zijn.... Oh wacht EU leger.

doskabouter | 02-10-17 | 12:01 | 2

Ja ook daarom snel een gezellig EU leger zodat als hier iets niet soepel loopt een blik Franse of Italiaanse of Duitse meneren met knuppels en rubberkogels opengetrokken kan worden.

Bozepanda | 02-10-17 | 12:03

Bozepanda | 02-10-17 | 12:03

Dan is het nog maar een kleine stap naar scherpe munitie... don't you think so?

Sarcastisch varken | 02-10-17 | 13:46

Niet bijzonders.
Als politicus moet je nu eenmaal bereid zijn slachtoffers te accepteren door en bij politie- en leger m/v/x.

Teleo | 02-10-17 | 12:01

Dan straks ook AFA zo aanpakken graag.

JTKDM | 02-10-17 | 12:00

Keurt hij het buitenproportionele politiegeweld goed? Mijn god ....

J. Jarig | 02-10-17 | 12:00

Ja, hoor, dat was te verwachten van de empathieloze, visieloze, machtsgeile, altijd-alles-weg-lachende vvd-hyena.
Het is jammer dat het associatieverdrag referendum legaal was. Rutte had natuurlijk graag ook het roze leger lam laten knuppelen.

Rommelende Onderbuik | 02-10-17 | 12:00

Voor zover ik nog enig respect had voor Rutte is dat nu wel helemaal verdwenen. Wat een lafaard. Geweld tegen je onderdanen goedkeuren. Ik begrijp er niets meer van. En dat moet ons weer 4 jaar gaan regeren? Laffe, laffe eikel!!!

RamondeM | 02-10-17 | 12:00 | 1

Nu komt langzaamaan aan het licht wie de echte fascisten en nazi's zijn. En Rutte is er een van. Je vraagt je echt af wat in het hoofd van zo'n figuur omgaat. Maar ja, op die leeftijd nog aan je moeders schort hangen is nou ook niet echt gezond.

Wachtmeester R | 02-10-17 | 14:12

When in the Course of human events, it becomes necessary for one people to dissolve the political bands which have connected them with another, and to assume among the powers of the earth, the separate and equal station to which the Laws of Nature and of Nature's God entitle them, a decent respect to the opinions of mankind requires that they should declare the causes which impel them to the separation.
.
Voor een historicus als Rutte, iemand die zo begaan was met zijn studie dat hij er wel 10 jaar over deed om af te studeren, als het goed is een bekende tekst.

Glasgow Argus | 02-10-17 | 11:59 | 1

Rutte zou als eeuwige geschiedenis-student deze toch ook moeten herkennen?: "Het is aan ieder bekend dat een vorst, als dienaar van God, ge­acht wordt zijn onderdanen te beschermen tegen alle onrecht, overlast en geweld, zoals een herder zijn schapen beschermt. De onderdanen zijn niet door God geschapen om de vorst in alles wat hij beveelt onderdanig te zijn en hem als slaven te die­nen. De vorst regeert bij de gratie van zijn onderdanen en moet met recht en reden over hen regeren, hen beschermen en lief­hebben zoals een vader zijn kinderen liefheeft en zoals een her­der met hart en ziel zijn schapen beschermt. Als een vorst zijn plichten niet nakomt, maar, in plaats van zijn onderdanen te beschermen, hen probeert te onderdrukken als slaven, dan is hij geen vorst, maar een tiran. In dat geval mogen zijn onderda­nen, na beraadslaging in de Staten-Generaal, hem afzweren en een andere leider kiezen. "

tipo | 02-10-17 | 12:30

Volgens mij zijn die Catalanen nog activistischer als de friezen.
Vind het allemaal wel een beetje zielig hoe het daar gaat.

Kruisruiker | 02-10-17 | 11:59

geldgelul | 02-10-17 | 11:58

Lijkt me fantastisch.

kwark001 | 02-10-17 | 11:59

Maar met hoeveel moet je nou zijn om een referendum goed te vinden? Ik wil nl best bij mij thuis een referendum organiseren met de vraag of we soeverein zullen worden.

God Zelf | 02-10-17 | 11:59 | 3

En daarmee bedoel ik mijn gezin, dus.

God Zelf | 02-10-17 | 11:59

Het gezin is de kleinste ondemocratische eenheid.
Ik laat mijn kinderen ook niet stemmen over het avondeten of budget voor 'leuke' dingen. Ze hebben wel invloed maar iemand hakt de knoop door. En als mijn vrouw het goed vind mag ik dat doen;-)

Teleo | 02-10-17 | 12:08

Wij waren met 4 personen en een kat. Dus bij 2-2- mocht ik voor de kat kiesrecht afgeven.

gato | 02-10-17 | 12:26

Lol!

Basil Fawlty | 02-10-17 | 12:18

tja, straks wil iedereen een eigen land, want ik voel me fries en geen Nederlander, vervolgens voelen mensen uit Leeuwarden zich geen fries meer Leeuwarder en willen ook onafhankelijkheid enz. enz. en vervolgens zit je weer midden in de middeleeuwen met elke stad zijn eigen regels, wetten, ophaalbrug

geldgelul | 02-10-17 | 11:58 | 4

Ja net als zwanger is democratie er wel of niet, een beetje zwanger is ook niet mogelijk. Maar uw opmerking past in het rijtje, de grenzen controleren heeft geen zin, dan komen ze door het bos. Maar wel zelf de deur op slot draaien tegen inbrekers.

jack and friends | 02-10-17 | 12:05

Ik woon er en ik ken niemand in friesland die zich wil afscheiden.
Al zijn er natuurlijk genoeg zeikerds die vinden dat het allemaal frieser moet en elk kind in Nederland fries moet leren.

Kruisruiker | 02-10-17 | 12:06

Oh dus elke afscheidingsbeweging is bij voorbaat een recept voor chaos en daarnaast zoals elke andere? Welja zo maakten we ook na 450 jaar nog steeds deel uit van dat land. Gelukkig hebben we meneer Rutte om ons tegen al dat soort ongein te beschermen.

GormSuil | 02-10-17 | 12:24
▼ 1 antwoord verborgen

Rutte is ook een trekpop van de EU en tegen de democratie.
Al spijt van u VVD stem?

obzzcure | 02-10-17 | 11:58 | 1

ze hebben geen spijt: mensen die vvd stemmen hebben hier direct financieel profijt van.zoals u weer de mensen die meer dan 60,000 ,die belastingvoordeel krijgen.en wie krijgt er weer geen belastingverlaging? juist: de laagste inkomens.

p17266141 | 02-10-17 | 12:01

Nu is Rutte natuurlijk ook niet gediend van democratie en referenda.

moitambien | 02-10-17 | 11:56 | 1

Erg genoeg dat hij elke 4 jaar paar weken handjes aan dat gepeupel moet geven

New Quacka | 02-10-17 | 14:55

Iets anders verwacht van deze ruggengraatloze sneuneus dan?

IBAN | 02-10-17 | 11:56
-weggejorist-
New Quacka | 02-10-17 | 11:55 | 2

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland