Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Petitietijd! Maak OV rolstoelneutraal

Genderneutraal, allemaal leuk en aardig. Maar met een rolstoel kom je nog steeds nauwelijks de trein in. HALLO NS, het is 2017! Lezen we ff mee?

Knipperdeplak uit de redactiemail

Hallo Geenstijl,

Fijn  dat jullie website wel rolstoeltoegankelijk is. Dat kun je namelijk  niet zeggen over het instanties hier in Nederland. Dat ik niet wordt opgehaald door mijn taxibusje, de lift in een gebouw het weer eens niet doet, of dat ik in de Efteling moet bewijzen dat ik echt niet uit mijn rolstoel kan, dat ben ik inmiddels wel gewend. Het is niet leuk dat je als beperkt persoon ergens onderaan de voedselketen bungelt, maar het  went. Maar waar ik een schijthekel aan heb is dat iedereen tegenwoordig  zijn mondvol heeft van inclusiviteit (feministen, antiracisten noem het  maar op), maar niemand denkt aan de zwarte vrouw in een rolstoel.

Het  O.V. waar ik me blauw aan betaal is het ergste van allemaal. Bussen  waar de uitschuifluik het niet van doet, of je niet meenemen omdat je in een elektrische rolstoel zit. Of nog erger, de buschauffeur kan je niet  de bus in helpen want anders komt ie te laat. Een vriendin van mij durft niet eens meer met de trein, omdat de NS haar op het station heeft laten staan. Waarom, geen personeel en te weinig tijd. Ondanks het  VN-verdrag handicap, waarin bepaald is wat de overheid moet doen om ervoor te zorgen dat de positie van mensen met een beperking verbetert. Is er vrij weinig van te merken. En als er een oplossing is dan is het een flutoplossing. Zoals de rolstoelplekken in de nieuw aangeschafte  trams in Amsterdam. Er is maar plek voor 1 rolstoel en die is tevens ook voor kinderwagens en rollators. Conclusie, als ik met de tram ga en er staat een rollator of een moeder met een kinderwagen, dan moeten die  eruit of ik moet wachten op een andere tram, hopen dat daar al geen  rolstoeler in zit. Lang leve inclusiviteit!

Ik  ben het helemaal zat en vraag of jullie dit bericht willen plaatsen en  vragen aan jullie reaguurders om deze petitie te ondertekenen.

https://onbeperktopenbaarvervoer.petities.nl/

[Naam, genderidentificatie & aangeboren huidskleur bij redactie bekend] 

Reaguursels

Inloggen

Het OV is al voor een groot deel aangepast afgelopen jaren. Ieder NS station heeft nu een lift en bus en tramhaltes worden verhoogd.
Ik dacht dat het altijd wel mee viel met de toegangkelijkheid van het OV, zeker met alle nieuwe aanpassingen .

Totdat ik zelf met verschillende clienten op pad ging. In zeker 50% van de gevallen wordt je niet meegenomen. Mocht je in een vlaag van assertiviteitsverbijstering vragen waarom, heb je 20% zekerheid dat je uitgescholden wordt door de chauffeur of dienst assistent. De keren dat je wel wordt meegenomen, gaan meestal vergezeld van een hatelijke blik of diep gezucht. Dát, en er wordt bijna nooit gevraagd om je kaartje. Bizar!

Zoogdier | 01-08-17 | 09:56

@mezelf 20:03
Dat probleem van die wagon valt trouwens ook op te lossen met een radiobaken of infraroodbaken.. dan kunnen die robots het feitelijk onderling 'on the fly' regelen.. zou je nog met een camera kunnen detecteren in de trein of niet iemand zijn fiets op die rolstoelplaats heeft staan of iets dergelijks (kan men een andere wagon kiezen als er meerdere plaatsen zijn - dat kan een mens die assisteert bijvoorbeeld al niet zo snel overzien vaak.. ). Lijkt me op zich te maken..

nickolaas | 31-07-17 | 20:16

@mezelf | 31-07-17 | 13:48
Die robots zijn er al trouwens (deze komen uit Polen - dat land is ook goed in domotica trouwens.. ) www.roboticsinventions.com/productsB2B... (ook voorbeeld van een station). In principe zou je dan dus de liften geschikt moeten maken om dus robots door het hele station te laten bewegen, informatie bijhouden van treinen wat de rolstoelwagon is (en waar de persoon dus eerder 'ingestapt' is) en per app zou je die dingen dus moeten kunnen roosteren (maar feitelijk zijn het dus alleen de intercitystations begrijp ik dus uit het eerste bericht dat ik linkte). En zo'n robot zou dus door een druk station moeten kunnen navigeren (en ik denk dat het niet handig is om robot en reizigers misschien in 1 lift te mengen - daar moet je dan iets voor verzinnen, maar dat probleem moet waarschijnlijk op meer plaatsen opgelost worden en misschien is er al iets van een protocol voor.. ).

nickolaas | 31-07-17 | 20:03
-weggejorist-
tuurlijkjoh | 31-07-17 | 19:43

@letters_of_cijfers | 31-07-17 | 14:48
Godsienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting zijn fundamentele mensenrechten (in dit geval uit de 'universele verklaring voor de rechten van de mens'), die dus ook per verdrag geregeld zijn (ik geloof uit mijn hoofd dat alleen Saoedi Arabië en nog wat landen die op een hand te tellen zijn wat volgens mij ook het meest vertaalde document ter wereld is niet ondertekend hebben.. ).
Dat VN-verdrag uit 2006 waarnaar deze mevrouw verwijst regelt specifiek voor mensen met een beperking dus ook fundamentele rechten en in die zin is het dus geen gunst zoals je suggereerde in je post, maar een recht waarop zijn aanspraak kan maken (net als je vrijheid van meningsuiting hier dus ook verankerd is in zo'n verdrag - je kan best veel zeggen op die manier en er zijn best veel voorbeelden van uitspraken waarin dat recht ook daadwerkelijk bescherming geniet wanneer iets aan bijvoorbeeld een rechter wordt voorgelegd ter beoordeling). @Joris hanteert zijn huisregels..

nickolaas | 31-07-17 | 19:04

"durft niet eens meer met de trein, omdat de NS haar op het station heeft laten staan."
Dat doet de NS met niet gehandicapte klanten ook gewoon, al jaren, je zoekt het zelf maar uit bij een vertraging hoe je nog überhaupt thuiskomt.

Boris die Sauertopf | 31-07-17 | 18:35

En oja, nog eentje. Maak feministen gender neutraal. Dus humanisten. Dus niet alleen vrouwen door het glazen plavond maar gewoon met z'n allen er dwars doorheen. En graaien maar, genderneutraal. Dat wel

Mark van Leeuwen | 31-07-17 | 18:34

Blijkbaar zijn er 100.000 rolstoelers in Nederland, Klein gokje dat de helft nooit buiten de deur komt/reist (bejaardenhuis, instelling etc.). Er zijn waarschijnlijk een 10.000 rolstoelauto's. Dus voor een geschatte 40.000 rolstoelers die soms reizen (een klein deel wellicht dagelijks) moet een behoorlijke investering gemaakt worden en personeel beschikbaar zijn wat uiteraard ook de training ervoor dient te hebben. Daarnaast weet iedereen dat ie aansprakelijk gesteld wordt voor het kleinste kleinigheidje wat mis gaat.

braakbalmayo | 31-07-17 | 18:28

Blij dat het in de VN geregeld is, dan zal het wereldwijd binnenkort dik in orde zijn. Al zijn er natuurlijk landen (zoals het voorzittersland) waar ze de rolstoel uit geranseld zal worden omdat zij zich zonder mannelijke begeleider (lees toezichthouder) buiten de deur waagt.

braakbalmayo | 31-07-17 | 18:13

ze mag blij zijn dat ze sowieso gratis een elektrische rolstoel heeft en een dikke uitkering en niet katoen hoeft te plukken in de brandende zon aan de oevers van de MIssissippi.

King of the Oneliner | 31-07-17 | 17:37

Wat mij betreft gaan rolstoelers, scootmobielers en wat voor weggebruikers al niet meer die tegenwoordig de openbare ruimtes van voetgangers terroriseren in een aparte wagon.
Zo één met zo'n grote oprijplank aan de zijkant.
Wordt D-Fens tenminste niet meer tegen zn poten gereden.

D-Fens_1963 | 31-07-17 | 16:28

We betalen de busbedrijven volgens mij veel geld om het wel rolstoelneutraal te doen, dus als ze dat dan niet leveren zou dat toch wel een ernstige zaak zijn.

Blasfemie | 31-07-17 | 16:14

In het kader van de doorgeschoten genderneutraliteit wilde mijn zoon in het middelbaar onderwijs vandaag na het sporten douchen bij de meisjes. Mocht niet. Heb ik nu recht op €500,-...?

Air van Boven Dorens | 31-07-17 | 15:36

Wat betreft de kosten. Veolia en andere kleine maatschappijen hebben treinen waar je zo in kan rijden, alle deuren, en staat er een rolstoelsymbool op de deur, dan kom je in de coupe waar wel 20 rolstoelen kunnen staan. Als die treinen zo duur waren, zouden ze ze vast niet aanschaffen.

rioolrat | 31-07-17 | 15:34

@Blauwe Wafel | 31-07-17 | 13:13
.
Dat zuigt, maar dat is overmacht. Als de trein niet rijdt kun je ook wachten tot je een ons weegt.

Graaisnaaiert | 31-07-17 | 15:10

@nickolaas | 31-07-17 | 13:36
Sorry, mijn bericht is verdwijnen, weer eens getroffen door de ogenschijnlijk willekeurige Rad van Joris. Wat bedoelde je eigenlijk met "hier vrij je mening mag uiten"?

letters_of_cijfers | 31-07-17 | 14:48

www.vgn.nl/artikel/21424
Interview met Otwin van Dijk uit 2014 op de website van VGN.

@mezelf | 31-07-17 | 14:23

kweethetooknietbeter | 31-07-17 | 14:37

Hoe meelevend ik ook zou willen zijn... de schrijver omschrijft zichzelf als "beperkt persoon". Het is niet anders. Iedereen heeft wel iets van een lichamelijke, geestelijke-, financiële-, culturele-, sociale-, godsdienstige- en/of gendertechnische beperking. Zelf kan ik er maar drie uit dit rijtje wegstrepen. Het is niet anders. Graag zou ik wereldkampioen op de 200 m hardlopen voor vrouwen willen zijn. Maar jammer genoeg faciliteren ze dat niet voor middelbare mannen van boven de vijftig, met een bierbuik, die nooit van hun zolderkamer afkomen omdat ze pleinvrees hebben. Die beperkingen zitten mij ook in de weg.

@Piet Karbiet | 31-07-17 | 13:10
Hier nog één. Het is een wonder dat ik kan schrijven. En nog best leesbaar ook. Ik was de enige linkshandige in de klas. De rechtshandige schooljuffrouw die ons moest leren schrijven, pakte mijn pen van mijn tafeltje, krabde eens op haar hoofd en probeerde mij voor te doen hoe je als linkshandige die letter moest schrijven. :D

On-topic:
Wat die toegankelijkheid voor rolstoelers betreft: men denkt er niet bij en staat er simpelweg niet bij stil om iets rolstoelvriendelijk te maken, omdat men zelf niet in de rolstoel zit.

Soms willen mensen wel helpen, maar krijg je een snauw dat ze het zelf wel kunnen. Dan laat je het wel de volgende keer je hulp aan te bieden. Dito bij ouderen.

Misschien moet briefschrijfster eens contact opnemen met Otwin van Dijk. Hij is nu weliswaar burgemeester van de gemeente Oude IJsselstreek. Maar toen hij nog in de Tweede Kamer zat was hij, als mijn geheugen mij niet in de steek laat, een enorme voorvechter om Nederland toegankelijker te maken voor minder validen. Wellicht kan hij haar bijpraten over hoe en wat. Was er trouwens niet een wet aangenomen om dat voor elkaar te krijgen? Dat we er nog niet zijn, dat is wel duidelijk.

kweethetooknietbeter | 31-07-17 | 14:23

Met de tram naar het station, daarna met de trein naar een ander station om daarna de bus te nemen. Als je niets mankeert stap je "even" over, loop je "even" naar een andere halte en kan jezelf weer opstaan als je struikeld.

Dit gereis in ongeschikte vervoermiddelen via omwegen is een puur symptoom van te duur en traag vervoer via aangepaste rolstoeltaxi's. Dat openbaar vervoer is misschien na een cultuurverandering en technische aanpassingen geschikt te krijgen voor een deel van de rolstoelgebruikers, maar de rest?!?

Is ook eerlijk werk, chauffeur van een rolstoeltaxi. Beetje jammer dat die geen voordeuren mogen opendoen omdat ze daar niet voor verzekerd zijn. Dat scheelt sommige gehandicapten een half uur ellende. Waarom hebben we wel bestuurders die chauffeurs verbieden om een voordeur te openen, en geen bestuurders die gewoon een extra polis afsluiten?!?

Binnen het openbaar vervoer is staan voor meer dan de helft van de spits de norm. Kan het openbaar vervoer ook eens nadenken over alle mensen die wel kunnen lopen, maar niet lang kunnen staan? Zwanger, oud of onnozel akkefietje?

Het OV is een massaproduct voor verveel er, daar zit de kern van het probleem.

Feynman | 31-07-17 | 14:16

Ik ga er bij deze maar vanuit dat de vrouw ironisch haar geslacht en huidskleur vermeldde, omdat dat in de tegenwoordige zieligheidsdiscussie belangrijk lijkt te zijn. Dat is tenminste de reden dat ik het vaak vermeld bij dit soort topics, al zou ik in het dagelijkse leven nooit doen. Daarnaast vind ik het OV kut. Dus ik teken.

Halveneger | 31-07-17 | 13:54

Als ze van rolstoelrijders nou een apart gender maken is het probleem zo opgelost.

Lolkazyol | 31-07-17 | 13:49

@mezelf | 31-07-17 | 13:36
@letters_of_cijfers | 31-07-17 | 13:28
Het is meer de tijdspanne die er overheen gaat voordat dat verdrag volledig geïmplementeerd is - waarschijnlijk dus ook praktische en kostenoverwegingen.
Maar die robotisering die ik eerder aanhaalde kan ook een kans zijn - met vrijwel dezelfde techniek kan je in de nachtelijke uren een paar robots een heel station laten boenen (waarmee de extra kosten misschien alsnog te overzien zijn.. en zo'n lift wordt dan ook een nog belangrijker stukje infrastructuur - komen er banen bij om dat soort dingen beter te fixen en onderhouden). En een peloton van die robots overzien en aansturen is ook weer werk dat toegankelijker is voor mensen met een handicap.

nickolaas | 31-07-17 | 13:48

NasiGordon | 31-07-17 | 12:26
Het is voor deze mevrouw niet erg genoeg om enkel te benoemen dat ze geheel afhankelijk is van haar rolstoel. Blijkbaar doet je huidskleur en geslacht ook mee met de hulpeloosheidsweging. Alsof witte mannen in een rolstoel niet exact dezelfde problemen ondervinden...

De_ontwarrende_man | 31-07-17 | 13:45

maar je hebt daar geen recht op en dat eisen is onbeschoft.
@letters_of_cijfers | 31-07-17 | 13:28
VN-verdrag (ongetwijfeld door de Nederlandse volksvertegenwoordiging geratificeerd) regelt wel dat ze dat recht heeft.. (stelt ze ook) net als op soortgelijke manier is geregeld dat je bijvoorbeeld vrijheid van religie hebt, oa hier vrij je mening mag uiten, niet gemarteld mag worden met het risico dat je op die manier gehandicapt raakt, etc.. rechten die dus al voor je geregeld zijn en je niet meer zou hoeven te eisen (hooguit met beroep op die verdragen dus naleving.. waarbij desnoods een rechter dus een handje zou kunnen helpen).

nickolaas | 31-07-17 | 13:36

Aan die genderneutraal geschikt maken van het OV doe ik niet mee.
let maar op gaan ze speciale ingangen eisen in trein en bus voor elk denkbeeldig soort geslacht.

Terwijl het "probleem" met gehandicapten genegeerd word.
Ik heb zelf tijdelijk noodgedwongen in een rolstoel gezeten en dan kom je veel problemen en onbegrip tegen. Auto rijden kan niet je moet met het OV

Op je rukzolder komen is al helemaal uit den boze want geen lift.

Daarom heb ik deze petitie ondertekend.
Een serieus probleem wat aandacht verdiend
Werkende rolstoelingangen in het OV nu!
( liften voor gehandicapte reaguurders om op de rukzolder te komen mag ook )

captain-caveman | 31-07-17 | 13:34

Laten we inderdaad eens de echte problemen gaan aanpakken. Het feit dat ook iemand met een rolstoel wel eens een tram moet wachten omdat de fucking speciale rolstoelplek(!) al bezet is. Klaagsigaar.

Fiasco | 31-07-17 | 13:28
-weggejorist-
letters_of_cijfers | 31-07-17 | 13:28

@Bokito ergo sum | 31-07-17 | 13:14
Dat is normaal in die "kringen". Worden ze bijvoorbeeld aangesproken als ze ergens voordringen: meteen janken dat het wel om de huidskleur gaat.
En dat met alles als ze niet hun zin krijgen.

sinar2 | 31-07-17 | 13:22

Of ze koopt een lorrie.

Piet Karbiet | 31-07-17 | 13:19

Ik heb geen kudt. Daarom mag ik niet naar het damestoilet. Het is een drama!

marcoplarco | 31-07-17 | 13:18

Toch weer de huidskleur erbij betrekken, waarom. Fuck je petitie

Bokito ergo sum | 31-07-17 | 13:14

"Inmiddels zijn perrons van 230 van de 400 stations aangepast, zodat ze geschikt zijn voor treinen met uitschuiftredes. De perrons waar NS-treinen rijden, vallen onder verantwoordelijkheid van Prorail. De resterende 170 worden ook aangepast, zodat uiteindelijk in 2030 iedereen zelfstandig per trein kan reizen. René Vegter van Prorail: 'Dat jaartal is op Europees niveau afgesproken, dan moeten alle perrons dezelfde standaardhoogte hebben.' " www.omroepgelderland.nl/nieuws/2122858...
Nieuw Materieel zou aangepast moeten zijn.. al is 2030 tot de laatste treinen zonder aanpassingen vervangen zijn wel een lange tijd (dat is dus een personeel-iets - of misschien kunnen ze die mobiele bruggen wel een stuk robotiseren of zo, dat zou qua stand van de techniek voor die tijd ook wel moeten kunnen.. dan zou je 2 of 3 van die bruggen nodig hebben op een groot station, mits dus de liften het doen kunnen ze zelf dan op ieder perron komen). Doet een lift het niet, dan zijn er nog de huidige handbediende mobiele bruggen om in de trein te komen).
Maar ik zal tekenen.. feitelijk om dus de laatste hiaten sneller dan 2030 weg te halen dus..

nickolaas | 31-07-17 | 13:13

Ik kan me dr wel in vinden. Op het treinstation waar mijn ouders wonen is het perron alleen via de trap en lift toegankelijk, je moet eerst met de trap/lift een tunnel in en dan met een tweeede omhoog. Nou moest iemand met rolstoel door een defecte lift het perron weer op, een andere trein in naar een ander station en moest vanaf daar maar thuis komen.

Blauwe Wafel | 31-07-17 | 13:13

@ davinci007 | 31-07-17 | 12:57:

Gehandicapten hebben helemaal niet zo idioot veel extra rechten, dat is een fabeltje. Daarnaast hebben gehandicapten vaak idioot veel extra kosten - en dat bij een meestal minimaal inkomen. Mijn vriendin is sinds een jaar of vier volledig blind en het optelsommetje van alle 'eigen bijdragen' zou je doen schrikken. Het is echt een héél dure hobby om een handicap op te lopen wanneer je nog een normaal inkomen hebt. Als je helemaal niks hebt (bijstandsniveau) dan is het natuurlijk anders, dan krijg je inderdaad cadeaus van de staat in de vorm van toeslagen en vergoedingen, maar dat geldt dus lang niet voor iedereen.

Reinaert | 31-07-17 | 13:12

Iedereen die vindt dat ze zich aanstelt moet zelf maar eens een dagje in een rolstoel gaan zitten, kijken of ze er dan nog zo over denken. Het gaat hier niet om een onprettig ¨gevoel" bij het binnengaan van een herentoilet noch om het gevoel beperkt te zijn door iets wat je betbetovergrootouders is aangedaan, maar om reële fysieke uitsluiting.

ECLP | 31-07-17 | 13:12

Há, ik weet inmiddels het goede antwoord op kritische vragen over de integriteit van mijn informeren naar ’t gewicht van deze bij een halte wachtende zwarte dame in een rolstoel. Eh, het duurde even. Maar ik bedacht me, dat *obesitas-discriminatie* voorkomt. Dat wordt dus optellen bij de andere urgenties van *zwarte Vrouw* (racisme); *gehandicapte vrouw*(one extra point) en *vrouw* (seksisme). Oké, ik weet genoeg. Dat zijn minimaal viér urgenties. (en dan heb ik nog niet eens geïnformeerd naar haar leeftijd voor nóg ’n extra point). Dat gaat wat worden, deze roep om aandacht; deze klaagster (lees genderneutraal; zich beklagende persoon) gaat het nog ver schoppen. (figuurlijk natuurlijk, want ze heeft geen benen meer om op te staan; pun intended)

Der Paulie | 31-07-17 | 13:11

Ik krijg ontzettend jeuk als er weer iemand over "inclusiviteit" begint. Is toch wel hét mode-jankwoord van de laatste tijd van iedereen die zich ook maar een beetje onvergelijkt voelt.

sinar2 | 31-07-17 | 13:11

Vrouw + zwart + rolstoel = jackpot!

p.s. ben het met de meeste reaguurders eens dat het er niks mee te maken heeft of iemand nou zwart of wit is, maar ik vermoed dat het (wederom?) boekdelen spreekt over de klaagmentaliteit van sommige 'ethisch geprofileerde en permanent gekwetste' Medelanders...

Xirdalan | 31-07-17 | 13:11

De spijkert op de kop GS... ! Inderdaad .. " genderneutraal" *kots* lekker hip .. lekker makkelijk ... en het allerbelangrijkste : kost geen drol.

daytripper | 31-07-17 | 13:10

Verdomd. Krijg nou de pip. Ik ben ook al mijn hele leven linkshandig. Soebsidie!!

Piet Karbiet | 31-07-17 | 13:10

Gehandicapten, zowel verstandelijk als fysiek, worden al jaren en jaren steeds verder gekort en tekort gedaan op allerlei gebieden. Dat noemt men dan naastenliefde, het afpakken van de mensen die het echt nodig hebben en waar denk ik iedereen met liefde belasting voor betaalt en het geven aan allerhande klaplopers die te beroerd zijn om te werken, maar die toch ook een flatscreen + jaarlijkse vakantie verdienen...

Lood om oud ijzer | 31-07-17 | 13:09

@a4p | 31-07-17 | 13:01
.
Je kunt standaard de achterste entree van een treinstel daarvoor aanpassen. Sloop je een paar stoelen eruit, zodat er maximaal 4 wheelies inkunnen. En ja, de treinen zijn belachelijk kort. Viel me gistermiddag weer eens op, ik geloof 1 enkel treinstel ( dubbeldekker ), stukje Almere-Amsterdam, staande mensen op het balkon. Op een bloody zondagmiddag. Van de zotte. Hang er dan een treinstel aan vast....

Graaisnaaiert | 31-07-17 | 13:06

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB boekte vorig jaar met beduidend minder subsidie een fors hogere nettowinst. De nettowinst steeg van 3,0 miljoen euro naar 8,8 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag 2016 van GVB, dat vandaag is gepubliceerd.
Huh? Winst maken met subsidie. Als monopolist. Zo kan ik ook een "bedrijf" runnen. De top verdient fors boven de Balkenende norm. En tram 26 heeft gemiddeld 12 x een storing per maand. Netjes.

Piet Karbiet | 31-07-17 | 13:05

@ Nichtsneues | 31-07-17 | 12:54
Dan lopen die linksonhandigen maar achterstevoren.
Voor alles is een goedkope oplossing.

sinar2 | 31-07-17 | 13:04

Voor de volledigheid van het in te vullen formulier van deze zwarte dame in de rolstoel; wat is haar gewicht?
Op de verdediging voor het 'moeten' stellen van deze vraag kom ik nog terug, moet daar nog over nadenken, maar voel ondertussen al haarfijn aan, dat ik dat antwoord over te zeulen / te verplaatsen / te tillen kilo's wel eens kan gebruiken.

Der Paulie | 31-07-17 | 13:01

Ik vind gehandicapten wel meer recht tot klagen hebben dan de gemiddelde (on)gelijkheid jankert, maar een genderneutraal iemand neemt niet een aparte plek in de tram en heeft geen extra zorg nodig. Wat verwacht deze mevrouw, dat er een hele wagon in de trein speciaal voor rolstoelers komt? Dat kost ook allemaal geld.

a4p | 31-07-17 | 13:01

Is het een zwarte vrouw in de rolstoel?
Wij nemen het formulier in ontvangst en gaan plannen er naar te kijken.

Der Paulie | 31-07-17 | 12:58

Jammer voor betrokkene maar het is natuurlijk aan niemand te verkopen dat er in het toch al overvolle ov zitplaatsen gaan sneuvelen zodat er incidenteel 3 rolstoelen in een tram passen.

Tha Man | 31-07-17 | 12:58

Goed dat er veel rekening gehouden tegenwoordig met invaliden.. maar zodra er een begint dat ze extra rechten heeft en iedereen haar maar moet helpen kan ze wat mij betreft oprotten naar rolstoelonia.
Misschien eens wat dankbaarheid tonen voor wat je krijgt ipv continue zeiken dat de mensen die je helpen niet genoeg doen.

davinci007 | 31-07-17 | 12:57

Ze moet lesbisch worden met een hazelip. Komt alles goed.

Piet Karbiet | 31-07-17 | 12:57

@Reinaert - COPD komt meestal van kettingroken. Beeld van boos geboren, kettingrokende potverterende vreetzakken in scootmobiels blijft overeind.

kapoerewiet | 31-07-17 | 12:56

KRO-NCRV zijn niet religie neutraal.

am*dam | 31-07-17 | 12:55

Ca 10% is linkshandig in Nederland maar de poortjes aanpassen ho maar. Ook de drukknoppen voor de deur zitten altijd verkeerd, net als de standaard van de OV fiets aan de verkeerde kant zit. Andere koek dan 0.2%!

Nichtsneues | 31-07-17 | 12:54

COPD was ik nog even vergeten als geldige reden. Alhoewel mijn buurvrouw ook een ernstig gevalletje COPD is maar geen enkel hulpmiddel gebruikt. Dat geeft te denken lijkt me.

Reinaert | 31-07-17 | 12:51

@Mark_D_NL | 31-07-17 | 12:41

In mijn tijd zat die neger op een driewieler.

-/+ on topic: zat laatst ook eens in een trein. Leek wel een junkenhol. Volgende keer neem ik een fles Dettol mee. Dat ze voor dat rijdende vuilnisvat nog geld durven te vragen, ongelooflijk.

kapoerewiet | 31-07-17 | 12:50

Wat heeft die inclusiviteit hier mee te maken? Er klopt iets niet aan dit verhaal.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 12:49

Ik haakte af bij zwarte mevrouw in rolstoel. Wtf maakt het uit zwart of wit... of wacht, zwart, dus dan is het ook nog eens racisme?

Behangdelul | 31-07-17 | 12:48

Reinaert | 31-07-17 | 12:45
En COPD. Je ziet die dingen echt heel veel in Limburg en Brabant. En veel Molsims hebben zo'n ding. Zuikerziekte is dan vaak de oorzaak. Die limbo's en Brabo's hebben nog een excuus, althans de wat ouderen. De rest is het eigen schuld.

Mark_D_NL | 31-07-17 | 12:47

Ja, en dankzij zo'n wheelie die zo nodig gefaciliteerd moest worden heb ik na een Metallica-concert de laatste trein naar het oosten gemist en moest een nachtje doorhalen in Amsterdam.
Alle begrip voor gehandicapten maar faciliteer dan 1 enkele automatische inrit per trein, dat wheelie er zonder hulp en gezanik inkan en de rest van reizend NL er ook geen last van heeft. Ditto voor de bus, iedereen heeft internet, gewoon 1 bus per uur een speciale rollie-ingang meegeven dat ze er zelfstandig inkunnen, kijken ze maar op i-net wat voor tijd die speciale bus gaat. ben zo klaar met dat geneuzel dat iedereen maar alles moet kunnen. En ja, ik snap, je kiest niet voor een handicap/rolstoel maar om nou meteen de hele samenleving op jouw omstandigheden aan te passen gaat me veel te ver. Kunnen we wel bezig blijven. 17 miljoen keer.

Graaisnaaiert | 31-07-17 | 12:47

@ Xirdalan | 31-07-17 | 12:39:

Heel veel scootmobiel-coureurs zijn een gevalletje obesitas. Mensen die het dus vooral aan zichzelf te wijten hebben (op de enkeling met een stofwisselingsziekte na, eerlijk is eerlijk). Gelukkig betalen ze anno tegenwoordig wel een forse eigen bijdrage voor zo'n ding, maar die drempel is kennelijk nog niet hoog genoeg.

Reinaert | 31-07-17 | 12:45

In Nederland ben je gesjochten als je in een rolstoel zit en te lezen in sommige reaguursels vinden een heleboel reaguurders dat heel gewoon. In Spanje, een van die derde wereld EU landen, rennen de vervoerder de ballen uit hun broek om je te helpen, wordt overal hard gewerkt om openbaar vervoer, metro´s, treinen, bussen, toegankelijk te maken. In Oostenrijk krijg je vrijstelling van wegenbelasting en aanwezige hulpmiddelen worden gratis ter beschikking gesteld. In NL moest ik de laatste keer 250 Euro betalen voor een parkeerkaart die dan nog maar 5 jaar geldig is. Met een beetje pech wordt je een verpleeghuis uitgegooid omdat je "niet slecht genoeg" bent. De gehandicapten en ouderen zijn het meeste de dupe van de laatste VVD-Pvda regering. Natuurlijk zijn er klaplopers, maar waar iedereen roept dat het gedrag van een enkeling niet mag afstralen op de rest als het om islam gaat is dat omgekeerd bij mensen die een handicap hebben. De amerikaanse mentaliteit, "pech, zoek het maar uit", is bij al die socialisten op nummer 1 gekomen. Economische vluchtelingen, die zijn pas zielig.

bergsbeklimmer | 31-07-17 | 12:45

Nou gaan we toch niet een echt probleem aan de kaak stellen als nog niet alle nepproblemen zijn opgelost? Toch? Inderdaad gelukkig niks hierover op andere media, waar de wind nog lekker door de bomen ruist.

TheseDays00 | 31-07-17 | 12:44

Er zijn veel meer mensen met een genderidentificatie. Prioriteiten stellen heet dat. Ik snap dat.

minnenman | 31-07-17 | 12:44

Het CBR kan er ook wat van, diverse handicaps en een auto, eigen verklaring ingediend moest naar een willekeurige arts, dus dacht een Huisarts is ok kosten €50, kreeg een brief ow ongeneeslijk ziek dus naar een neuroloog kosten €75, na een week een brief van het CBR dat ik een rijtest moest ondergaan. Weer 2 weken wachten. In totaal nu 4 maanden!!!! Bezig voor een noodzakelijk rijbewijs.

Implants | 31-07-17 | 12:43

Deze petitie onderteken ik graag.
En nog geeneens omdat ik nu ineens begaan ben met het lot van de rolstoellende medemens. Zo hypocriet ben ik niet, om dat ineens te gaan beweren. En ook nog geeneens omdat ik iets tegen geslachtstwijfelaars heb. Iedereen gaat z'n vrolijke gang maar.
Maar simpelweg omdat ik kotsbeu heb van de fout die bewust gemaakt wordt in deze hele doordramdiscussie. Geslacht is een biologische discussie. Als je twijfelt wat je bent: stop een hand tussen je benen en je weet het.
Dat je niet tevreden bent met je biologische geslacht, het wilt veranderen, je iets anders voelt, of het hele gelachtsconcept passé vindt: allemaal prima, maar dat is een psychologische, theologische en/of filosofische discussie. Geen biologische.
En nu worden bewust die twee verschillende discussies door elkaar gegooid om weer eens lekker met het schuldvingertje naar mij toe te wapperen? Dat moet een keer ophouden!
En dus teken ik.

a9b2b1 | 31-07-17 | 12:42

Een neger in een rolstoel staat langs de A10 te liften. Er stopt een rode Ferrari. De bestuurder zegt: 'Je mag mee, maar die rolstoel past er niet in. Ik kan je wel aan een touw achter me aan slepen. Als het te hard gaat, bel je gewoon met deze fietsbel.' Zo gezegd, zo gedaan.
--
Plotseling worden ze ingehaald door twee mooie vrouwen in een zwarte Porsche. De Porsche blijft eerst even naast de Ferrari rijden en zoeft daarna weg met 200 kilometer per uur. De man in de Ferrari laat dit niet op zich zitten en sjeest erachter aan. Ze razen langs een politieagent. De agent meldt het voorval aan z'n chef: 'Wat ik nu weer heb gezien! Een rode Ferrari en een zwarte Porsche zijn een wedstrijdje aan het houden op de A10 en een neger in een rolstoel maar bellen, dat ie er langs wil!'

Mark_D_NL | 31-07-17 | 12:41

Ik woon in Duitsland en wat me altijd opvalt in Nederland is het enorme aantal van die scootmobiels. Het lijkt wel alsof iedereen met een verstuikte enkel zo'n ding cadeau krijgt.

Waarom niet eens beginnen met die (peperdure!) scootmobiels alleen maar aan mensen te geven die zo'n ding écht nodig hebben, dan krijgen mensen (buschauffeurs enz) vanzelf meer begrip.

Xirdalan | 31-07-17 | 12:39

Zonder 'n sterke, kapitaalkrachtige lobby achter je doel kun je het helaas wel vergeten. De GS spotnaam 'onrendabelen vervoer' was nog nooit zo treffend.

WernerT | 31-07-17 | 12:39

De publieke mededelingen gender neutraal aanpassen,
is 1000 x goedkoper, en scoort reuze goed kennelijk.
-
Het ov goed aanpassen aan gehandicapten,
kost 1000 x meer dan het bovenstaande.

Kanarie_Geil | 31-07-17 | 12:38

mw doet AAN zelfdiscriminatie

xiuxiu | 31-07-17 | 12:37

Erg herkenbaar. Gemeenten die toestaan dat heggen een halve meter over de stoep groeien zodat een rolstoeler nergens meer langs kan. Lift op Den Haag CS die al 2 (!) weken kapot is en niemand weet waar de sleutel is voor de noodlift. Kansloos.

Steijn070 | 31-07-17 | 12:37

Ik ben afgehaakt op het moment dat deze mevrouw zegt een zwarte mevrouw in een rolstoel. Maakt geen reet uit wie erin de rolstoel zit vrouw,man,wit,zwart of paars.Mw doet zelf discriminatie. Wel ben ik het met haar eens dat de mensen in een rolstoel helaas nog veel obstakels tegen komen in het openbare leven.

xiuxiu | 31-07-17 | 12:36

Dat ze (of moet ik 'het' zeggen) invalide is, is natuurlijk betreurenswaardig. Dat ze dan gaat schermen met haar huidskleur klinkt als het trekken van de racismekaart. Fijn voor haar dat ze in Amsterdam woont. Lekker rolstoelvriendelijk dorpje he?

3*links=rechts | 31-07-17 | 12:34

@ James Lastig | 31-07-17 | 12:28:

Grappig feitje: mijn vriendin behoort tot die betalende meerderheid. Ondanks haar handicap. Toucheert dus geen ene rooie rotcent aan toeslagen en soepsidies maar mag overal zelf voor opdraaien. Gehandicapten mag je dus niet over één kam scheren, al wil je het nog zo graag.

Reinaert | 31-07-17 | 12:33

Godsammekraken wat zijn we toch een geweldig land aan het worden. Elke vrouw, elke gehandicapte, elke dwerg, elke transmutsaldannietmetaanhangsel, elke kamper, elke vrouwenvoetballiefhebber, elke moslim, elke Turk, elke linkse mafketel, elke zogenaamde liberale idealist.... Ze hebben ALLEMAAL wat te zeiken! En dan te bedenken dat we het in dit land toch allemaal redelijk voor elkaar hebben qua voorzieningen. Maar dat er soms ook wel iets fout gaat lijkt mij inherent aan de tijd en de maatschappij. Deal with it. En als je dan toch per sé met alle geweld moet miauwen omdat je vind dat dat je recht is: SODEFLIKKER DAN EEN EIND OP naar een ander land waar je denkt dat het beter is. Maar dat land is er niet zoals iedereen weet.

Weet je wie je nooit hoort? Die van de gereformeerde kerk. Dat zijn de meest gezagsgetrouwe inwoners van ons land en die doen hun ding en gaan met de deining mee. Die hoor en zie je niet. Gewoon fijn volk dus. En dat zeg ik als overtuigd atheïst. Van der Staaij for president!

janbehanger | 31-07-17 | 12:33

overigens ben ik ook vna mening dat ondanks dat het heel lullig is voor mevrouw dat ze niet zo moet zeuren, als de zit en sta-plaatsen allemaal bezet zijn in bus tram of trein moeten ons tweebenigen ook gewoon wachten op de volgende.. Als de deuren kapot zijn kunnen wij ook niet instappen en het personeel behandeld ons ook gewoon als oud vuil, daar hoef je niet gehandicapt voor te zijn.

TDB | 31-07-17 | 12:32

Lijkt me toch vrij makkelijk te doen voor de NS. In elke trein 5 plaatsen maken voor rolstoelgebruikers. Zijn er geen rolstoelers, dan kan iemand anders daar gaan staan of zitten (ik weet niet precies hoe het er in de treinen uitziet, zit er nooit meer in). Goed, je kunt er, denk ik, makkelijk twee opklapbare zitplaatsen van maken.

Enig punt lijkt mij is dat mensen niet willen opstaan als er een rolstoelgebruiker van die plaats gebruik wil maken. Vroeger stond je op als een bejaarde of zwangere vrouw geen zitplaats had. Laatste keer (jaren her) dat ik op de gezegende leeftijd van 34 binnenkwam had ik lelijk het nakijken...

Ichneumonidae | 31-07-17 | 12:31

Deugen is leuk, maar het moet natuurlijk niet te veel geld en moeite kosten.. Bij de weg, mijn beeldscherm werd roze en ik zag een plaatje van Jolo op en neer bouncen. Is dat normaal?

Wasbakplasser | 31-07-17 | 12:30

ik begrijp mu eindelijk wel waarom de ns geen toiletten heeft in de nieuwe sprinter: dan hoeven ze de hele gender/rolstoeltoegankelijkheid van de wc ook niet te bediscussieren

TDB | 31-07-17 | 12:30

Héél erg herkenbaar. Mijn geliefde is volledig blind en verplaatst zich dus met een witte stok en een blindengeleidehond. Hulp? Nooit! Gelukkig heeft ze een slimme hond dus trein in, trein uit lukt nog wel, maar dan sta je opeens op een leeg station waar je maar met moeite de weg kunt vinden (GPS doet wonderen, dat dan weer wel). En dan hebben we het nog niet gehad over alle hondenhaters die je op en rond stations kunt aantreffen (toevallig allemaal van de zelfde religieuze persuasie, u snapt me wel). Het OV is gewoon verdomd slecht toegankelijk en je bent overgeleverd aan de willekeur van het personeel, dat meestentijds echt geen seconde aandacht voor je over heeft (want krappe schema's).

Reinaert | 31-07-17 | 12:29

Er zit voor deze rolstoelster niets anders op dan wachten en hopen dat de gehandicapten ooit weer worden gekozen tot de Deugfetisj van het seizoen door de SJW freakshow. Moslims hebben zichzelf een beetje uit die positie gemassamoord, en nu zijn de betrekkelijk oncontroversiële seksueel verwarden aan de beurt. Gewoon even geduld, komt zeker goed, de Deugkaravaan heeft een onstilbare honger naar zieligerds om bezorgdheid over uit te stralen.

très cool | 31-07-17 | 12:29

Minderhedenzeiken word dé trend, de komende jaren.

Net zolang totdat de betalende meerderheid het niet meer trekt en met 100.000 per half jaar uit NL vertrekt ... o wacht, dat is nu al.

James Lastig | 31-07-17 | 12:28

De trams in Amsterdam zijn ook een hobby van de gemeente. In het hoogseizoen met nog meer toeristen gaat het GVB een zomerregeling invoeren. Dus minder trams en extra drukte, plus langere wachttijden voor moeders met kinderwagen of mensen in een rolstoel.
Ga er maar beter niet van uit, dat deze overheid iets voor U kan en wil betekenen. Dat voorkomt alleen maar teleurstellingen.

DeMof | 31-07-17 | 12:27

"maar niemand denkt aan de zwarte vrouw in een rolstoel."

Waarom moet ze er nou weer zwart & vrouw bij vermelden, dat is toch niet relevant?

NasiGordon | 31-07-17 | 12:26 | 1

Precies. En daarom teken ik deze petitie *niet*.

marcoplarco | 31-07-17 | 13:12

Met zulk tenenkrommend Nederlands vind ik het moeilijk dit geklaag serieus te nemen. Overigens moet [Naam, genderidentificatie & aangeboren huidskleur] uberhaupt niet zo zeuren - Natuurlijk, het is kut om een handicap te hebben, maar als je er dan toch last van hebt, dan is Nederland een van de best ingerichte landen om toch de deur uit te kunnen. Ga godverdekut eerst maar eens een half jaar in Oost-Europa, Azie, de Amerika's of de zandbak wonen en tel daarna bij terugkomst je zegeningen.

Den Heerscher | 31-07-17 | 12:26

Getekend voor het oplossen van een werkelijk probleem. Pure discriminatie.

bigs | 31-07-17 | 12:26
-weggejorist-
De Schele Uil | 31-07-17 | 12:25

"Ondanks het VN-verdrag handicap, waarin bepaald is wat de overheid moet doen om ervoor te zorgen dat de positie van mensen met een beperking verbetert.
--
De NS houdt zich niet aan een VN verdrag. Ik zeg Regime change, bel de USA!

Mark_D_NL | 31-07-17 | 12:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken