Walgelijk. Omroep Brabant demoniseert Belgen in artikel over overlast bij recreatieplas
Sire, er zijn geen Belgen
Je kunt zeggen wat je wilt van Omroep Brabant, maar ze zijn er niet vies van om dingen, die op een bepaalde manier zijn, ook zo te benoemen. Neem dit artikel over de "Belgische invasie" van recreatieplas de Galderse Meren in de buurt van Breda. "Recreatieplas De Galderse Meren bij Breda wordt deze zomer overspoeld door Belgische bezoekers." Harde cijfers: "Op drukke middagen bestaat strand C volgens vaste bezoekers voor zeventig tot tachtig procent uit Belgen. Dat zorgt voor een levendige sfeer, maar soms ook voor ergernis over harde muziek, blowen en de enorme drukte."
Dat had je vroeger niet. "De toestroom is volgens vaste badgasten de afgelopen jaren enorm gegroeid. Waar het vroeger vooral Brabanders en Zuid-Hollanders van de campings uit de omgeving waren die naar de recreatieplas kwamen, weten nu complete vriendengroepen uit Antwerpen, maar ook uit Brussel, de weg naar Breda te vinden. Opvallend: het beeld geldt vooral voor strand C. Rond de grote zwemplas liggen nog altijd veel Nederlandse gezinnen en is de verhouding tussen Belgische en Nederlandse bezoekers veel evenwichtiger."
En hee, we hebben niet per se iets tegen Belgen hoor. "Anne-Marie komt al veertig jaar naar de Galderse Meren. Ze benadrukt dat ze niets tegen de Belgische bezoekers heeft. "Maar ik erger me wel aan de harde muziek en het blowen. Maar dat zou ik ook doen als Nederlanders dat deden."" Kijk. Heel redelijk van Anne-Marie. Maar Patricia kan niet om de waarheid heen. "Ook Patricia, al ruim 16 jaar in de zomer wekelijks op de Galderse Meren te vinden, ziet de sfeer veranderen zodra de grote groepen Belgen arriveren."
Soms zijn het kleine dingen. "En waar het druk is, ontstaan ook irritaties. Dat blijkt wanneer een voetbal op het hoofd van een vrouw belandt. "Kun je niet uitkijken? Ik heb jullie al drie keer gewaarschuwd", roept ze naar een groep Belgische jongeren." En het wordt niet minder, maar wel meer. "Volgens een beveiliger, die anoniem wenst te blijven, verlopen de meeste dagen zonder grote problemen, maar neemt het Belgische bezoek de laatste jaren wel degelijk toe."
En wordt er dan alleen maar óver de Belgen gepraat, of ook mét? "Een Belgische man van achter in de twintig ligt prinsheerlijk op zijn luchtbed in het water en vindt het allemaal wel meevallen. Zelf blowt hij niet, maar ja, dat gebeurt. "Maar we zijn toch in Nederland, dan kan dat toch?" En de harde muziek? "Een muziekje moet kunnen, zolang je anderen niet stoort." Tja, dat lukt dus blijkbaar nog net niet helemaal." Conclusie? Brabant is Brabant niet meer, meneer. "Hoe dan ook, de Galderse Meren zijn allang niet meer alleen een Brabants uitje."
LANDELIJKE STORING BIJ RIJKSWATERSTAAT. Problemen bij bruggen, sluizen en tunnels
OEPS
Nou lekker dan. Er is een grote storing bij Rijkswaterstraat waardoor bruggen, sluizen en tunnels niet meer automatisch bediend kunnen worden en de elektrische borden boven de weg het niet doen. De storing is ontstaan tijdens werkzaamheden aan een glasvezelkabel. Rijkswaterstaat kunt u kennen van het geld voor onderhoud, dat op is. Gelukkig is het vandaag niet pleuris warm en komt er geen onweer aan, oh nee wacht.
UPDATE: Storing lijkt opgelost: "Onze technische teams hebben een oplossing gevonden om de internetvoorziening te herstellen. De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is. We controleren momenteel stap voor stap of alle systemen weer naar behoren functioneren. Het herstel is nog niet volledig afgerond, maar de ontwikkelingen gaan de goede kant op."
WTF. Minister Van Veldhoven (D66) wil NOG MEER statiegeld, ook op zuivel- en sapflessen
Welja
Hadden wij even gemist omdat we heel veel statiegeldflesjes BIER in onze mik aan het duwen waren maar minister Van Veldhoven (D66, kan niks, snapt niks, zweem van corruptie) heeft gisteren dus aan de Kamer geschreven dat er ook statiegeld op flessen voor sap en zuivel moet komen. Ja nee echt. Sinds er verplicht statiegeld op blikjes zit (een plan dat door ene staatssecretaris Van Veldhoven werd ingevoerd) is vrijwel iedere grote stad in Nederland een bende omdat alle openbare prullenbakken dagelijks ondersteboven worden gekieperd door een """professionele""" blikjesverzamelaar, het plan om de ellende te verhelpen is nu om het statiegeldbedrag nog verder te verhogen (???), minister van Veldhoven heeft dat eens even aangezien en geconcludeerd: daar willen we meer van hebben. Hoe dan. Kunnen we deze minister niet inwisselen?
LIVE BOERMAGEDDON. Kabinet-Jetten I presenteert 'nieuwe' Stikstofplannen
Daar: gaan we
Oooooit had je in dit land allemaal geweldige boeren waar iedereen trots op was omdat ze 's ochtends vroeg opstonden om de koeien te melken enzo. Maar op een gegeven moment was iedereen dat vergeten, kwam er een Natura 2000 habitatrichtlijn waarin bepaald werd dat stukjes bos ter grootte van een krant en heuvels met villaatjes ertegen koste wat kost beschermd zouden moeten worden, dat geloofde iedereen verder wel tot de vervelendste Nederlander van Nederland Johan Vollenbroek allemaal verschrikkelijke rechtszaken aan ging spannen, hij nog gelijk kreeg van rechters die de redelijkheid en billijkheid op de mestvaalt van de geschiedenis hebben gegooid en opeens was er in ons land een enorm stikstofprobleem, een probleem dat kennelijk belangrijker is dan het feit dat niemand meer een huis kan betalen, je nergens een bedrijf kunt beginnen en onze snelwegen veranderd zijn in een soort landelijk woonerf waar je nergens harder dan 100 mag. Enfin, plannen Rutte III, enorme protesten, Van der Plas op de trekker naar Den Haag, plannen Rutte IV, stikstofkaartje, enorme overwinning BBB bij de Provinciale Statenverkiezingen, BBB in kabinet-Schoof gevallen, Van der Plas slaat met de vuist op tafel in Brussel, Wiersma, iets, kabinet-Schoof gevallen, het kan wél, Rob Jetten, stikstofkaartje, terug bij AF. De meeste plannen waar D66-minister Van Essen hele weekenden aan heet doorgewerkt zijn al uitgelekt (nou ja, ze stonden gewoon in het regeerakkoord) maar neemt u maar van ons aan dat de boeren moeten boeten voor een paar milieuafspraken waar niemand iets aan heeft. Livestream wekelijkse persco Jetten hierboven, straks ook nog aparte persco met Van Essen erbij. Die is van af 16u HIERRR te volgen.
Welja
WTF. NPO vindt bezuinging op NPO in strijd met Europese wet voor vrije pers
Kom nou hee
FOTO (ANP) - Gemiddelde werkdag bij de NPO
Gelezen bij Spreekbuis.nl, het allerbeste mediaplatform dat wij kennen met daarin ook de allerbeste interviews: "De NPO en de publieke omroepen waarschuwden eind vorig jaar in een openbaar document dat de voorgenomen bezuinigingen op de publieke omroep mogelijk in strijd zijn met de Europese Media Freedom Act (EMFA)." Dat leest u goed en hebt u bij geen enkel NPO-prorgramma dat aan het pleiten was tegen de NPO-bezuinigingen (die zo erg meevallen dat zelfs Carrie op Vrijdag gewoon door blijft gaan) gehoord. Maar bij de NPO denken ze dat de bezuinigingen op de NPO zo vergaand zijn dat de vrije pers in het geding komt. Alsof er alleen maar persvrijheid mogelijk is als we Jan Bennink en Sietske Bergsma met publiek geld laten concurreren tegen de podcasts van Sander Schimmelpenninck en de man van Kim Kötter. Alsof 'Het Mooiste Meisje van De Klas' schrappen de lokale democratie in Horst aan de Maas geweld aandoet. Echt hoor. Voor onze neus worden miljoenen uitgegeven om Jeroen Stekelenburg en Thierry Boon op schoolreisje naar Amerika te sturen maar even met de kaasschaaf 10% eraf omdat we het geld nodig hebben omdat, we noemen maar wat, onze gevangenissen overvol zijn, en er wordt een of andere Europese wet bijgehaald. Volkomen geschift. En in plaats van dat de Raad van State de NPO zegt dat ze hun hoofd uit hun eigen hol moeten halen, vinden de juristen dat er wel wat in zit. "De Raad van State sluit zich niet direct aan bij die juridische conclusie, maar plaatst wel kritische kanttekeningen. Volgens de Afdeling advisering is de minimale rijksmediabijdrage juist bedoeld als waarborg voor een onafhankelijk en pluriform media-aanbod. Ook wijst de Raad erop dat adequate, duurzame en voorspelbare financiering eveneens voortvloeit uit de Europese Media Freedom Act." SANEREN. En snel een beetje.
Warm hè. Morgen CODE ROOD
Rood als in DOOD
Warm hè. Binnen is het eigenlijk al te warm hoor. Och och wat warm. Maar morgen. Morgen wordt het dus nog veel warmer. Zo warm, dat ze van het KNMI nu een CODE ROOD hebben afgegeven voor iedereen Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. Het is voor het eerst dat code rood is afgegeven vanwege de hitte, dus alvast gefeliciteerd daarmee. "Meteorologisch gezien is er geen verschil tussen code oranje en code rood. Het besluit om code rood af te geven, wordt genomen door het zogenoemde weerimpactteam (WIT), waarin het KNMI aan tafel zit met partijen als politie en brandweer, het Nationaal Crisiscentrum, het Verkeerscentrum Nederland, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat." U wordt geadviseerd genoeg te drinken, maar geen alcohol dus. Nu al in zin in de GeenStijl Zomerborrel.
Gezondheidsraad komt ONS bier afpakken
Nee-DDR-land
Nee maar even serieus. Wat is dit nou joh. De Gezondheidsraad schrijft dat alcohol niet gezond is (dat wisten we al) en gaat daarna de overheid allemaal dingen adviseren die extreem vrijheidsbeperkend zijn. Zo moet alcohol van de raad moeilijker verkrijgbaar worden, nóg duurder worden en zou reclame nog meer aan banden gelegd moeten worden. Daar is de Gezondheidsraad helemaal niet voor, denken wij, en als de Gezondheidsraad daar kennelijk wel voor is, dan moet de Gezondheidsraad ogenblikkelijk worden afgeschaft. En dan durven ze ook nog te zeggen: "Op individueel niveau zijn deze risico's relatief klein, maar doordat ongeveer drie kwart van de Nederlanders in meer of mindere mate alcohol drinkt, vertaalt dat zich naar een aanzienlijke ziektelast." Als we nou godverdomme één ding geleerd hebben van die hele debiele coronacrisis dan is het wel dat het leven uit meer bestaat dan gezondheid alleen, en dat het zelfs ongezond is om het complete openbare leven van vrije individuen aan te passen alleen maar om één bepaald collectief gezondheidsdoel te halen. Maar we weten het goed gemaakt. Sluit die hele Gezondheidsraad één week lang op in een feestzaal met onbeperkt ranja en gangmaker Ronit Palache, kijken hoe ze dan piepen. Blijf gewoon van ons bier af joh.
FvD-kandidaat Dominick Brouwer pleitte voor transparantie en veiligheid vrouwen en kinderen, is veroordeeld voor verkrachting 3 meisjes
Niet helemaal gelukt
Niet meer te vinden op het normale internet, wel via het web-archief: de kandidatenpagina van Dominick Brouwer, nummer 8 van FvD Enschede bij de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart (63 voorkeursstemmen, niet verkozen). Meneer Brouwer is weer in het nieuws omdat hij zich gisteren moest melden bij de rechtbank omdat hij zich niet aan de voorwaarden van zijn veroordeling heeft gehouden, zo ontdekte RTV Oost. Op de pagina schrijft Brouwer onder meer: "Te vaak worden besluiten genomen zonder dat mensen zich echt gehoord voelen. Dat moet anders. Voor mij begint dat bij openheid en transparantie." Zelf was hij echter niet open en transparant over zijn veroordeling. Ook niet bij zijn eigen partij.
"Fractievoorzitter Andreas Bakir van FvD Enschede reageert totaal uit het lood geslagen: "Wat? Nee, uiteraard was dit niet bij ons bekend, anders was hij nooit op onze kandidatenlijst gekomen. En we hebben nog wel alle kandidaten vooraf uitgebreid gescreend. Hoe kunnen we dit over het hoofd hebben gezien?" Als Bakir hoort dat vonnissen van de kinderrechter weliswaar openbaar zijn, maar niet zomaar te vinden zijn, is hij enigszins gerustgesteld. "We hebben écht wel ons huiswerk gedaan." De aspirant-politicus heeft zich na de voor hem mislukte verkiezingen teruggetrokken en is voor zover bekend niet meer actief in de politiek. Voor hem is binnen FvD Enschede in ieder geval geen plek meer. "Mijn maag draait hiervan om", zegt een geschokte Bakir."
Je zou haast zeggen: hadden we in Nederland maar echt openbare en transparante rechtspraak, dan had Andreas Bakir kunnen weten dat deze uitspraak van de rechtbank Overijssel dus over Dominick Brouwer gaat. Een paar stukken uit de uitspraak zetten we na de breek (inderdaad voor de sterke maag), maar Dominick Brouwer is echt een totaal zieke gek die zelfs na een eerder veroordeling voor verkrachting doorging met het verkrachten en chanteren van minderjarige meisjes. Hij werd veroordeeld voor verkrachting en het maken van kinderporno en kreeg daarvoor slechts 12 maanden cel en een voorwaardelijke PIJ-maatregel voor de verkrachting van drie minderjarige meisjes, omdat hij op het moment dat hij de misdaden pleegde minderjarig was en verminderd toerekeningsvatbaar ("een vertraagde sociaal-emotioneel ontwikkeling", zeg dat hee).
De rechtbank schrijft over Brouwer: "Illustrerend is de datum van het eerste bewezen verklaarde feit: 1 februari 2022 was twee dagen voor de uitspraak in een zedenzaak waarvoor verdachte zich anderhalve week eerder moest verantwoorden. Ter terechtzitting deed verdachte die zaak af als ‘dat gezeik met mevrouw [naam 3] ’. Dit bagatelliserende en ontkennende gedrag spreidde verdachte ook ter terechtzitting van 29 januari 2024 tentoon, door de toestand van hem en het slachtoffer van het bewezen verklaarde feit 1 “een gevalletje drank en drugs” te noemen. Door zijn ontkennende en egocentrische houding gaat verdachte iedere verantwoordelijkheid voor zijn daden uit de weg."
Brouwer pleitte afgelopen verkiezingen nog voor "zorgen dat vrouwen ’s avonds veilig over straat kunnen zonder een onveilig gevoel te hebben" en "Kinderen horen buiten te spelen, te sporten en zich vrij te ontwikkelen in een veilige omgeving." Daar zijn wij het volledig mee eens. Laten we beginnen met het langdurig opsluiten van types als Dominick Brouwer, die het zelf kennelijk drukker heeft met zijn DJ-carrière.
'Gevangen overdag niet meer in de gevangenis en mogelijk nog eerder dan twee weken te vroeg vrij'
AVONDKLOK VOOR GEDETINEERDEN
FOTO: Staatssecretaris Van Bruggen (omcirkeld) heerlijk aan het werk op dossiers die ertoe doen
Het probleem met te weinig gevangenissen hebben, is dat je mensen die een gevangenisstraf hebben gekregen niet gevangen kunt zetten. Maar gelukkig heeft dit kabinet iets bedacht. Wat nou, als je mensen die een gevangenisstraf hebben gekregen van ons ontzettend strenge rechtssysteem gewoon NIET in de gevangenis zet?
Ha!
Daar had u nog niet aan gedacht natuurlijk. Maar staatssecretaris Van Bruggen van Justitie (die van deze crack over girlpower en heerlijk werken aan dossiers die ertoe doen) dus wel, volgens bronnen van de NOS. "Om iets te doen aan de overvolle gevangenissen worden meer gedetineerden overdag vrijgelaten. Ze mogen dan, onder toezicht van bijvoorbeeld een enkelband, buiten de gevangenismuren werken. In de avond moeten ze dan weer terugkeren om in de cel te slapen. Dat wil staatssecretaris Van Bruggen van Justitie, melden bronnen aan de NOS." En nu denkt u misschien: maar we laten gevangenen toch al twee weken eerder vrij? En daar heeft u helemaal gelijk in. "Het kabinet denkt eraan om dat te verlengen en mensen nog eerder vrij te laten." Kan Rob Jetten anders niet gewoon tien nieuwe cellencomplexen bouwen?
MAG NIET van André Kuipers: het McDonald's logo op de maan projecteren
Je mag echt niks meer
Het moet maar eens afgelopen zijn met André Kuipers. Hij is in de ruimte geweest, hij is opgeleid tot arts, allemaal tot je dienst, maar de man is een volkomen debiel waar alleen maar onzin uitkomt, een soort Eric Scherder maar dan met minder haar. Nu dit weer. André Kuipers doet mee aan de 'ambassade voor de maan' om de belangen van de maan te vertegenwoordigen op aarde. Want! Nu iedereen opeens maar de maan wil kunnen er verschrikkelijke dingen gebeuren. Wat dan bijvoorbeeld André Kuipers? "Ik wil niet het logo van McDonald’s geprojecteerd zien op de maan." Hoezo niet kale gek? Wat is er mis met het logo van McDonald's en wat zou er zo verschrikkelijk aan zijn als dat op de maan wordt geprojecteerd? Misschien levert het wel 10 miljard maandollars op voor de maanmannetjes, of een leuk zakcentje voor de kindjes in Afrika. Als 'het logo van McDonald's komt op de maan' echt het ergste is wat er zou kunnen gebeuren met de maan, dan is er dus echt helemaal niks aan de hand. André Kuipers richt de ambassade voor de maan op samen met onder andere schrijfster Marjolein van Heemstra, die niet helemaal goed bij haar kokosnoot is. "‘Het gaat meer om het narratief van koloniseren, domineren, dat ik kwalijk vind’, zegt ze. ‘Het gaat erom dat als je je zorgen maakt over dat ons misschien iets wordt afgenomen door deze maanplannen, dat je dan wordt afgeschilderd als een belachelijk, radicaal-links persoon", aldus een belachelijk, radicaal-links persoon. Begrijp ons niet verkeerd, wij denken ook dat er van alles mis kan gaan met reizen naar de maan, het kan een plek worden waar ritueel seksueel misbruik ongestraft plaatsvindt, de maan kan een vindplaats worden voor vergif waar alleen hele lieve poezen aan doodgaan, de maan kan verworden tot een strafkamp waar de wet van de sterkste geldt en criminelen elkaar op de meest gruwelijke manier te lijf gaan, Herman den Blijker kan opeens op de maan opduiken, noem maar op, maar mensen die het logo van McDonald's op de maan als een soort schrikbeeld gebruiken moeten gewoon hun bek houden. Wat trouwens echt vet zou zijn, is een McDonald's restaurant op de maan. Maar daar hoor je André Kuipers niet over.
